•
•
•

أدوية

10 منشورات
Blueberry_18938
Blueberry_18938🇪🇬•عاديعادي
الموضوع: الامراض النفسيه

عندي حاجة اسمها اضطراب ثنائي القطب ده اسوء من الاكتأب بحبه حلوين عشان ملوش علاج انت بس بتمشي علي ادوية عشان تبقي احسن شوية و احيانا بتجيلك نوبات هوس دي بقي بتبقي حاجة عاملة زي جنون العظمة تعمل كل حاجة غلط في الدنيا

17
Avocado_17359
Avocado_17359🇪🇬•مريضمريض

بتعملوا ايه في الارق الي مبخلصش ده؟ بحاول انام من امبارح مش عارف ممكن اقعد يومين وتلاتة صاحي منامش غير ساعتين واقوم لازم اتمرن او اعمل اي مجهود غير كده بفضل صاحي وحتى الادوية مبقاتش بتجيب نتيجة

3
Suchi_5224
Suchi_5224🇪🇬•قلققلق

ادويه الantidepression اي هو الdepression ده disorder بيحصل فالمخ( cns ) بسبب نقص dopamineالدوبامين و الserotonin ، norepinphrine في دراسات من بلاد قويه بتقول أن كل ده هبد وان ليفل الناقلات العصبية دي حيناتك أو مفيش نقص اصلا وان كل ده ماركتنح للادويه الاكتئاب يعني حتي في امريكا بيبرسكريب ادويه الاكتئاب للأطفال والمراهقين كأنه اقراص صداع! وغالبا الناس دي بتت....حر بسبب زياده والنقص فالسيروتونين أو أنه فوت جرعات في انواع من الاكتئاب زي post partum depression PPDاكتئاب بعد الولاده , sesonal depresstion, preminsterual dysphoric disorder PMDD اكتئاب ما قبل البريود أشد من العادي كمان مين الحالات اللي بتتعالج الmoderate to sever الحالات اللي لسه فاولها بتروح لثيرابست مين اكتر عرضه للاكتئاب الراجل ولا البنت؟؟😂🫣 Women طبعا هما اللي عندهم اكتئاب بنسبه اكبر زي ما قولنا PMDD الهرمونات طالعه نازله طول الشهر ، كمان بسبب stress أو البيئه عايشين فحرب أو ظروف صعبه حاجات مصاحبه للناس اللي عندها اكتئاب زي أنه مش بيصنع اعصاب زي الناس الطبيعيه قليل يعني وكمان مفيش مرونه نقل إشارات بين الأعصاب فالsynapse، عنده التهابات ، دائما هرمونات الstress عنده عاليه زي الكورتيزول عشان نعالج الاكتئاب في كذا class هما 6 1/SSRI الكلاس دي بتخلي السيريتونن موجود فتره اكبر في الsynapse الجرعه بعد أو قبل الاكل باليل أو النهار مره واحده فاليوم ، الكلاس ده اقل اضرار عشان كده هو أول اوبشن بيتكتب للبيشنت الاثار الجانبيه S.E زياده فالوزن ، ضربات قلب سريعه، بيقلل السيكشوال، ممكن ينت،،حر مينفعش اخد الادويه بتاع الكلاس ده مع اي كلاس تاني لانه بيعمل حاجه اسمها serotonin syndrom 2/SNRI الفرق بينها وبين اللي قبلها في النورابنفرن زياده و في S.E اكتر هل الادويه بتاع الكلاس ده بتشتغل علي الاتنين زي بعض ؟ لا ، في ادويه سليكتف السيريتونن اكتر من النورابنفرن ب 30 مره و ادويه تانيه ب10 مرات السيريتونن الS.E الزياده عن اللي قبلها أنه بيعمل عرق ليلي وضغط عالي و ضربات قلب عاليه 3/TCA دول بيشتغلو علي الserotonin, norepinephrine, block adrenergic, cholinergic , histaminic receptor من S.E اهم واحده أنه بيعمل urination (بول )وهو نايم باليل كفايه كده 😅 طبيعي لو محدش فهم كنت براجع بس 😂🫣

23
Chocolate_14448
Chocolate_14448🇪🇬•متعبمتعب

السلام عليكم انا بقالي فتره غالبا اسبوعين ويزيد م بنام كويس وعندى ارق رهيب يعني كل يومين بنام ساعتين وم مركزه ف اى حاجه وم عارفه اركز ف المذاكره والامتحانات وم عارفه الحل اني اروح ل دكتور خايفه يديني ادويه منومات وتعمل ادمان مقدرش انام بعد كدا من غيرها حاولت اعمل حاجات كتير ع انام كويس م عارفه اقدر الاقي مساعده ؟وطبعا مأثر على اكلي ووزني قل

9
Flame_13272
Flame_13272🇪🇬•عاديعادي
الموضوع: الامراض النفسيه

عندي اكتاب وراثي مزمن مع نوبات هلع، بصراحه انا مهملة في العلاج، للاسف هو اصلا مالوش علاج دايم لانه وراثي مش مكتسب، ف كل الادوية و العلاجات كل الي بتعمله انها تنزل المستوى و تحافظ عليه يفضل في نفس المستوى

12
Tofu_10876
Tofu_10876🇪🇬•قلققلق

اعمل ايه فى مشكلة القلق و التوتر انا شخصية متوترة جدا و بفكر فى كل حاجه حرفيا و مبقدرش اكل و لا لشرب و لا انام غير لما الموضوع اللى موترنى ده يخلص ده غير انى ف العلاقات عرفت انى متعلق قلق و ده بيأثر على نفسيتى جدا بفكر اخد ادوية تهدى التوتر و القلق بس خايفة انه يأثر عليا بالسلب و معنديش إمكانية انى اروح عند دكتور نفسى ..ف حاجة مهمه اوقات من كتر التوتر ضغطى بيوطى جامد و بدوخ و بحس بغثيان ..لو ف حد مر بنفس المشكلة و اتحلت ياريت يفيدنى

4
Mushroom_10739
Mushroom_10739🇪🇬•مُرهقمُرهق
الموضوع: ازاي اتخطيت الأكتئاب

٧ سنين اكتئاب وثنائي القطب واعراضه بتقل لكن مش بيروح .. بتبقا حساس لأقل كلمة بتتقالك .. الحياة عبارة عن جاثوم فوق صدرك بيسحب طاقتك فورا وبلا مقدمات .. يوم بتبقا معنوياتك ف العالي .. وشهر حاسس ان جدران العالم مبنية فوق صدرك .. بتدور طول الوقت ع العزلة وبتخاف منها .. وبتدور طول الوقت ع العزوة وبتخاف منها .. مشاعر شوية مسطحة وشوية في العالي وشوية ف ادنى مستوياتها .. انت مين ف كل دول مش هتعرف .. يوميا بلبعة ادوية بامر الدكتور بتمنع الحالة انها توصل لشئ محرم .. مرض خبيث الاكتئاب ده .

1
Coffee_10133
Coffee_10133🇪🇬•مرتبكمرتبك
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Blueberry_7044
Blueberry_7044🇪🇬•منهكمنهك
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

26
Suchi_6270
Suchi_6270🇪🇬•مكتئبمكتئب

بقالي ٦ سنين مكتئبة حاولت اتعالج ٣ مرات كل مرة بزهق من الادوية وأثارها الجانبية وابتديت اتعب نفسيا والبيريود تتلغبط بقيت بتمنى الموت افكاري بتعذبني معرفش بجد ايه الحل والله تعبت امبارح كان عندي نوبة غضب صعبة بجد

9
أحدث المواضيع
1 / 3
Coffee_16188
Coffee_16188

ازاي خرجت من دوامة التوهان و تضييع الوقت

ازاي وصلت لاحسن نسخة من نفسك و خرجت برا سجن العادات السلبية و بدأت حياتك تتحسن بجد...
2 المنشورات•2 النصائح
Mango_9483
Mango_9483

نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

» نـصـيـحـه كـان نـفـسـك حـد يـقـولـهـالـك مـن زمـان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4 المنشورات•4 النصائح
Suchi_16120
Suchi_16120

تجربتك مع الإدمان

احكلنا عن تجربتك مع الادمان، ويدخل تحت مصطلح الادمان هنا، ادمان(السوشيال ميديا، الأكل، علاقه عاطفيه،مخدرات، اباحيه، واي
2 المنشورات•2 النصائح
Orange_18102
Orange_18102

حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

حاجه كان نفسكم تعملها او بتخططو تعملوهااا ومعرفتوش تعملهوهاا اي كان السبب يعني
3 المنشورات•18 النصائح
Coffee_6567
Coffee_6567

التعرض للخيانة

تجربتكم مع الخيانة ، و هل قدرتوا تسامحوا و تمنحوا فرصة تانية ولا الأمر انتهي ، و هل قدرتوا تتخطوا و ازاي ؟
6 المنشورات•42 النصائح
Cookies_18736
Cookies_18736

هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

يعني تبقي وسط الكلية، الشغل، البيت، أو أي مكان فيه ناس كتير... ومع ذلك حاسس إنك لوحدك ومش منتمي لأي حد فعلًا. وبتتعب ومح
5 المنشورات•21 النصائح
Peanut_18831
Peanut_18831

ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

عن نفسي مش قادرة انسى حاجات عشتهم فطفولتي،كتير ناس بتقول يا ليت الشباب يعود يوما،انا مستحيل اقول الجملة دي عشان أمرْ فتر
12 المنشورات•51 النصائح
Avocado_13168
Avocado_13168

تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

هل الوحده ممكن تكون حلوه فعلا وانت الي بتبعد عشان كلام الناس عليها وانك مش عايز تبقى
16 المنشورات•91 النصائح
Flame_11924
Flame_11924

ايه الكلمه اللي اتقالتلكم من اهلكم و من ساعتها و عيونكم بطلع فراشات اول ما تفتكروها؟

بابا مش بيعرف يعبر عن مشاعره بس في مره قالي اني اكتر حد شبهه في اخواتي و اكتر حد بيعرف يضحكه و الوحيده اللي هتفرق معاه ل
4 المنشورات•26 النصائح
عنا·الوسوم·الأسئلة الشائعة·الشروط والأحكام·سياسة الخصوصية·إرشادات المجتمع·الصحافة·اتصل بنا·
AfrikaansአማርኛالعربيةAzərbaycanБеларускаяБългарскиবাংলাBosanskiCatalàČeštinaCymraegDanskDeutschΕλληνικάEnglishEspañolEestiEuskaraفارسیSuomiFrançaisGaeilgeGalegoગુજરાતીHausaעבריתहिन्दीHrvatskiMagyarՀայերենBahasa IndonesiaIgboÍslenskaItaliano日本語ქართულიҚазақភាសាខ្មែរಕನ್ನಡ한국어KurdîКыргызчаລາວLietuviųLatviešuMalagasyМакедонскиമലയാളംМонголमराठीBahasa MelayuMaltiမြန်မာनेपालीNederlandsNorskChichewaଓଡ଼ିଆਪੰਜਾਬੀPolskiپښتوPortuguêsRomânăРусскийKinyarwandaسنڌيසිංහලSlovenčinaSlovenščinachiShonaSoomaaliShqipСрпскиSesothoBasa SundaSvenskaKiswahiliதமிழ்తెలుగుТоҷикӣไทยTürkmenTürkçeУкраїнськаاردوOʻzbekTiếng ViệtisiXhosaYorùbá中文isiZulu

جميع الحقوق محفوظة © ٢٠٢٥ توهيل (شركة سيدلر)