·
·
·
·
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
انا عايزه انهي نفسي 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Watermelon_13598🇪🇬 بص للمشكله اللى عندك واسألى نفسك هل هى تستاهل انك تخسرى دنتيك وأخرتك عشان وعشان مين بطلى غباء وفوقى لنفسك وربك ي بنت الحلال
View all 18 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Mango_20047🇪🇬 معلش فكك من اللي فات وركزي في اللي جاي وخلاص
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Orange_7158🇪🇬 اتقي ربنا بس وفكري ان في جنه ونار لو فهمتي الجزء ده هتتغيري اتمنالك كل التوفيق
View all 14 adviceانا اخدت با//ن ي/وم ب/جد من ولا ح//احة حتى قريت الاسباب حرفيا ولا رسالة فيها حاحة مس متدايق بس مستغرب بجد ومش فاهم ليه وفيه ناس مش بتتبند خالص مهما تعمل وانا بتكلم وانا كاتم نفسي وشافط بطني وواخد منتهى الحذر وبردو بيجيلي تحذيرات
Cloud_5755🇪🇬 علشان تطبيق عايز الحرق
View all 3 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Apple_15005🇪🇬 ربنا يوفقك باعلي تقديرات يارب
View all 5 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Orange_7158🇪🇬 انا متفهم جدا انا بس فكرت انك بتتكلمي علي انك خلاص الشخص ده مبقاش مريح ليكي ..الشخص الي متقدملك.. فا عشان كده قولت لاكن لو الشخص ده كويس ادي نفسك فرصه تصلحي نفسك وزي مقولتلك احنا بشر ومحدش معصوم من الغلط انتي غلطتي اها بس دي مش نهايه الكون انتي ممكن تفتحي صفحه جديده معه نفسك وتصلي وصدقيني هتلقي نفسك فيما بعد شخص كويس جدا
View all 25 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
French Fries_4143🇪🇬 كلنا هذا الشخص والله
View all 7 adviceBrain_12743🇪🇬 قلل بس انت اوزان ف البدايه ميغركش الحماس اللي ف الاول عايز تزيد براحتك انت مش بتنافس ع اولمبيات انت عايز تظبط جسمك وبس واحده واحده لما اوزانك تبدا تزيد بالتدريج هتحس ان محدش هامك والشعور ده هيختفي تلقائي ف البدايه بس العب ع مهلك خالص ومتلعبش كل حاجه ع امل انك تتطور انا عندي اصابه ف الكتف لحد دلوقتي ومش عارف اخد نفسي وقعدت وجسمي بيتخن ف اهدي ع نفسك وافتكر ان اللي قاعد ف البيت انت احسن منوا حتي لو بتشيل البار فاضي
View all 6 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Orange_4011🇪🇬 يارب القراءه والنصوص تبقي سهله عشان دول بجد للي معتمده اني ههرف احلهم إنما النحو يارب يبقي سهل بس انا سيباه علي ربنا بقي
View all 26 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Avocado_20330🇪🇬 المشكله اننا ف بلاد عربيه هو دا سبب التوهان اللي احنا فيه مش قادرين نكتشف نفسينا😂
View all 3 adviceBanana_20263🇪🇬 بلاش اتفشخت دي🙂🙂
View all 5 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Heart_4889🇪🇬 مش كل الناس نفس تفكيرك والا كانو كلهم دخلو الجنه 🤷🏻 ربنا يسترها علينا دنيا واخره
View all 8 adviceBrain_20328🇪🇬 جماعه هي الناس اللي بتشكر في نفسها وهي واثقه دي بتعملها ازاي
View all 7 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
حرفياً لسه راجعه من الشغل وجسمي كله تعبان ووجعني المهم اني عايزه افكار إذاي اقاوم بجد تعب اليوم ومفضلش نايمه لتاني يوم واصحي انزل الشغل وكل يوم علي هذا المنوال بجد حاسه اني حياتي بتطير مني
Salt_19097🇪🇬 هوا عباره عن اي
View all 14 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Apple_16334🇪🇬 مفيش حاجه اسمها طب نفسي ده ايحاء علي الفاضي انما هو بيعمل اي بيقعد و يسمع الي عندك و يكتب لك علي مهدئ انما الصلاه و الصوم و الدين كلو هدوء و راحت بال
View all 9 adviceSugar_18002🇪🇬 اللي بيعرف يعبر واللي مبيعرفش مش مرتاحين
View all 11 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Apple_4697🇪🇬 ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا تارك الصلاة يندرج تحت البند ده والضنك ده هو الضيق والهموم اللي حضرتك حاسة بيها دلوقتي ف ايوه ترك الصلاة يتسبب ف اللي بتحسي بيه دلوقتي أما بالنسبة أن في ناس بتصلي ومع ذلك عندها مشاكل ف ده بيكون ابتلاء من الله عز وچل ليهم مش اكتر لكن وضعهم مختلف عنك
View all 7 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Kiwi_4680🇪🇬 انا معاكي ف نفس الحفره بس تقريباً محدش هيطلعنا منها لازم نطلع بنفسنا حتى من غير شغف
View all 3 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Ice cream_4755🇪🇬 بصي ي برتقانة هقلك حاجة واكيد سمعتها كنير دي أقدار وبجد من اللي حكتيه ملكيش دعوة ولازم تزاكري وتركزي عشان عشان فيه امتحان بكرة
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Gold_16893🇪🇬 ده عمر دياب
View all 6 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
French Fries_20324🇪🇬 لو حاجة حلوة ونفسك تحصل ربنا يفرحك بيها لو حاجة وحشة ربنا يبعدك عنها
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Pear_14870🇸🇦 مفيش مشاعر بتموت بتتفهم وبنعرف الاحتياج ونحاول نلبيه بشكل سليم
View all 2 adviceعاوزة ارجع اصلى يا جماعه انصحونى منغير ما تحكمو عليا ولا نكفر بعض ولا نقول كلام يضايق كلنا عارفين بجد كل حاجة و عارفين اننا غلط مش عارفه اقول اى تانى بس المفروض اتكلم كتير علشان البوست ينزل
Banana_11159🇪🇬 متفكرش ارجع صلي دلوقتي حالا اتوضى وصلي ركعتين وهتدمن الالتزام واحدة واحدة هتحس حاجة بتنغزك كده لو جيت تأخر الصلاه وعقلك هيفضل يقولك الفجر الفجر العصر العصر العصر وهكذا وكلنا خطائين يا بيتزاية الانتكاسة من طبع البشر ماتستناش وقت علشان تبدأ
View all 11 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Suchi_16120🇪🇬 عياطك معناه ندمك ودي. حاجة كويسه، انصح بسلسة فهم التعافي لعماد رشاد عثمان، وانك تشغلي وقتك وتعملي ديما ورد واذكار، وانك تدعي ديما تعدي بس اليوم من غير ما تعملي كده، اقعدي مع عيلتك كتير جدا، وبلكي كل الي عندك وامسحي الي بتكلميهم من عليه خالص
View all 22 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Salt_19097🇪🇬 عندك حق فاخر جزء يمكن انا شبهك فنفس التفكير وانه احنا عايشين ف وسط مجتمع خالي من الادميه حرفيا و متجرد من الفطره السليمه لكن عارفه لما تبصي من وجهة نظر تانيه تريحي تفسك بيها هتلاقي الموضوع يستاهل يعني اصل اشمعني انا ونتي و اللي موجودين حاليا ربنا خالقنا ف الزمن دا بالتحديد؟؟ وسط مليارات الملايين ربنا اختارني ووجدني في الوقت الحالي ف كون ان وجودي ف الزمن دا من اختيار وحكمه ربنا دي مش عارف اوصفها بس دي زي وسام او شرف ويخليني اتاكد انه فيه حكمه كبيره جدا لذلك انا ربنا اختارني ف زمن وسط كميه فتن رهيبه ومن عليكي بانك تستوعبي وتدركي دا اه هوا الموضوع مهلك وكل حاجه لكن ربنا اختارك من وسط كل اللي مغيبين فا دا يدينا امل كبير وع قد ما الزمن دا مهلك ف الفتن لكن ع قد ما الاجر الواحد ب 50 ضعف اجر الصحابه متخيله! وقيسي ع كد كل حاجه اصلك شوفي كام مره جاهدتي ف سبيل الله انك تجاهدي نفسك و اللي حواليكي عشان ترفضي شئ معين يغضب ربنا وتعافري وتحاولي دا كله متسجل اصل انا معاكي لو هتدايقي فحاله انه مثلا مع كل مره بتقعي كل حاجه بتتمسح لكن انتي كل محاولاتك متسجله فوق عند ربنا و بتقربك اكتر
View all 10 advicePear_14870🇸🇦 انتي بتتكلمي عن حاجات اساسية في تكوين شخصيتنا وعايزانا نتخيل انها مش موجودة 😄 الام والفرح والفقد وكل المشاعر دي مستحيل حد تتكون شخصيته من غيرها وأما عن التخيل نفسه واسرح ف دي حاجة مستبعدة لان بسببها احتمال تدخلني في احلام يقظة وتخييل وحاجات كترها يمرض انا في غني عنها😄
View all 7 adviceيعمل ايه الانسان لما يكون حاسس انه خلاص قرب يموت و هو ف سن صغير ومش عارف يشيل الإحساس دا من دماغه و حتي مش بيعمل مثلا حاجه عشان اخرته تبقا كويسه لا خالص هو واقف مكانه بس و مستني مستني ايه مش عارفه
Lemon_15076🇪🇬 هدعيلك ربنا يشفيكي ويقومك بالسلامه ومتفقديش الامل
View all 8 advicePear_14870🇸🇦 كايروكي❤
View all 10 adviceHazelnut_15218🇪🇬 يا استاذه عشان دا شيء طبيعي عشان كدا الي خلق الناس قال أن مينفعش اي علاقه مهما كانت حتي ولو في العام حتي غلط الا في إطار الزوج يا رب نفهم با وا بلاش نضحك علي نفسنا ونقول اصل وفصل وا ما في وا الكلام الي بتريحو بي ضمركم دا
View all 116 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Blueberry_17547🇲🇦 اتا بقول انها بدها تاخد وقتها وعندها حق الزواج والحب من فترة وتمشي هي مدى حياتها حتظل معاك لذلك عندها مخاوف تفشل علاقتها ولا متكونش انت الشخص المناسب الها لذلك انصحك ها الفترة ماتتكلمش معاها وانو سواء قبلت بيك ولالا مارح يتغير شيء فيك وبين لها انك فرحان ومبسوط وكلو تمام وعزز تقتك فنفسك البس ملابس راقية وشغل نفسك عنها وراه تشوف كيف راه تجي يوم وتقبل
View all 12 adviceالحمد لله اني مجنونة لولا كده كان زماني اتجننت ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه
Apple_14002🇪🇬 طب والله كلام موزون 😂😂😂❤️
View all 13 adviceBrain_6041🇪🇬 صح كلامك
View all 14 adviceToast_9441🇪🇬 لا بصي لو وحش هتعرف.؟ ازاي بي المواقف هبين الشخصيه. و الخطوبه برضو هبيت تعامله معاك وهتفهمو بعض. بس متخفش انك تختار حط مثلا في دماغك الموصفات وابداي دوري عليها في الشخص الي هوا متقدم مثلا. شوف ولو في عيوب عل العيب ده ممكن يصلح او الحلو في سخصيته مخكي علي الوحش مثلا. شوف وفكر وابدا حلل شخصيته كويس وحش ينفعلك او لا و الحب و الجواز والله حاجه كويسه جدا جداً بس مع الشخص و الراجل الصح الي يصونك ويحمين ويقدرك صح.
View all 11 adviceApple_14002🇪🇬 ولا تندمي ولا في اي حاجه
View all 10 adviceSuchi_16120🇪🇬 الله يرحمك وتغمدك بواسع رحمته
View all 3 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Popcorn_16093🇪🇬 حاولي افهمي ليه بتدعي تم_وتي واكيد في سبب وعالجي ده اومال عالجتي اي هوا بس ضغط وعدم ارتياح
View all 5 advicePizza_15105🇪🇬 احنا ف غفله
View all 8 advicePineapple_19757🇩🇿 عندنا فالجزائر الراسبين يدخلو الإستدراك في الطور المتوسط والثانوي. فالجامعة يكتب في كشف النقاط ناجح مع ديون هل تعملون بهذا النظام. نسأل الله لكي وللجميع الطلبة النجاح في الدراسة.
View all 4 adviceWatermelon_8375🇪🇬 كانك مش شايفه التعليق ليه الاستفزاز
View all 14 adviceWatermelon_7677🇪🇬 روح لثيرابيثت احسن علشان تغيرى طريقه تفكيرك عموما
View all 7 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Pear_14870🇸🇦 الله يكتبلكم السعادة
View all 3 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Orange_17638🇪🇬 عندك حق
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Candle_20259🇪🇬 دا اي العقليه دي انتي لي شايفه انه الجواز الطبيعي دا للجنس فقط و انه اللي بيتجوز دا مبيبقاش فيه اي نوع من المعامله غير الجنس!!! اصل الموضوع مش كد خالص بس طريقتك تدل انك ف بيئة حيوانيه بقي وزريبة فعلا لكن متجمعيش وتجيبيها ف المجتمع كله الجواز ع سنة الله ورسوله طبيعي جدا ومبني ع تكون اسره صالحه وبيت صالح و ف مليون حاجه غير الجنس فا انتي اللي حاشره دماغك غصب و محسسانا انه اللي بيدخل البيت من بابه بيدخل يزقه برجله ويقعد يقول هااا كام المهر عشان عاوز امارس لو بصيتي برا الزريبة اللي انتي عايشه فيها هتعرفي انه الموضوع كان منحصر بس حواليكي و ان الموضوع ف الاصل ليه ابعاد تانيه كتير فا مش غلطة المجتمع انك زنقه راسك في بيئتك كلمه حيوان جنسي كررتيها كتير فشخ ودا يدل ع انه انتي الموضوع عندك صعب فعلا فا ربنا يعينك لكن مش عشان اللي عندك كد يبقي كلو كد فاهمه
View all 20 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Suchi_16120🇪🇬 مفكرك هتاخدي سكرين وتروحي تقولي لحد انه كلمك، بينفي اثار جريمته يعني 😂، والحقيقه هو لو كان فعلا بيحبك مكنش عمل اي حاجه من دول، فمره كمان الرفض نجاكي من علاقه كذابه
View all 18 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Chilli_17007🇪🇬 لا دي فقدت الاهتمام بس و بتخلع بشياكة و متسمعش البنات ف الكومنتات و دا بيحصل لأنك مجذبتهاش كفاية و دا أسبابه كتيرة يمكن لأنك فاضي طول الوقت عشانها أو بتحاول ترضيها بكل الطرق أو ظهرت ضعيف قدامها أو مكنش عندك أهداف شخصية. السر إنك تكون جاهز في كل الوقت إنك تتخلى عنها و يكون عندك هدف أساسي مش هي اللي تبقى أولوية. ردت متأخر عملتلك جوستنج بلكتك تكون هادي و متجريش وراها
View all 11 adviceMoon_5161🇪🇬 لكن تحملك ومسؤوليتك تجاه أهلك واخواتك مش دليل فشل ابدا أوقات كتير الكلام اللي بنسمعه عن نفسنا بيخلينا نصدق حاجات مش حقيقيه متقساش على نفسك وإدي لنفسك شوية تقدير زي ما بتدي للناس اللي حواليك
View all 7 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Suchi_16120🇪🇬 لا دا كان بيلعب بيها
View all 5 adviceCloud_4173🇪🇬 بصي عموما عشان ترتاحي من الموضوع ده لازم تقتنعي أن الناس مجرد فترات يمكن الشخص ده كان في حياتك لغرض معين وهي انك تكوني اتعلمتي حاجه جديده تعرفي تقدري نفسك اكتر كده يعني اكيد بعدتي عشان حسيتي انه مفيش تقدير اي كان ايه اللى حصل ممكن كان درس اتعلمتي منه وشخص مكنش مقدر وجودك حتى لو رجع هيفضل زي ماهو لانه واضح أنه مكانش فارق معاه بلاش تتعبي نفسك في كتر التفكير لانه مش هيحل حاجه
View all 16 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Mushroom_6856🇪🇬 هقولك نصيحه لو قدرتي تعمليها هتفيدك امسحي كل الابلكيشنز من الموبايل مش الاكاونت امسحي الابلكيشن نفسه هتلاقي نفسك ركزتي فجاه عن تجربه والله
View all 7 adviceسؤالى موجه لمواليد ٩٨ هوا احنا كنا بننبسط ازاى ولا اى إلى ممكن يفرحنا عشان نسيت وكمان ازاى عارفين تتأقلموا مع الموضه بجميع انواعها زى الاغانى والأخلاق والتواصل الاجتماعي الخ الخ الخ
Sugar_20291🇪🇬 خد الحاجة اللي شبهك وسيب الحاجة اللي مش شبهك سواء في صداقات او علاقات او اغاني... وبالنسبة للعلاقات اللي انت مضطر ليها زي الشغل وكدا.. عاملهم بأسلوبهم بدون ما تتوسخ
View all 10 adviceWatermelon_5486🇪🇬 الموضوع فى النفسية وانك بريئه آكتر من اللازم إحنا كبشر لازم يكون لينا مواقف حازمه وماينفعش نسكت لحد بيتعدى علينا أو بيأذينا بأى طريقه سواء نفسى أو جسدى ولكل فعل رد فعل مساوى له فى القوة ومضاد له فى الاتجاه
View all 5 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Suchi_16120🇪🇬 يااااوليييه بقا ياااوليه، انتي بتجاذفي بحياتك لي كده بجد؟ا، لحقيقه انتي غلطانه جدا الموت عمره ما كان الحل ما بالك انه اساسا مش موت، الحقيقه ان الانسان بيرتاح اوي لما يعرف ان دي دنيا وبس والمهم الاخره، الحقيقه انك بالكاد جسمك مش هيستحمل كمية المهدئات والمنومات دي، واكيد. في اضرار كتير اوي واخفها الموت لانه ممكن يسبب أمراض اخطر واخطر، تبقي عبيطه لو فكرتي انك لوحدك الا عندك مشاكل مع اهلك وانهم مش مهتمين، الحقيقه مش عاوز احكي عن ظروفي في البيت، ولكن والله جدران البيت الصماء لتنطق بالعذاب الي بتشوفه من مشاكلنا، عذاب ميتوصفش، ولكن انا اتعودت وصبرت لاني ياانجح في حياتي بعد كده يااموت وادخل الجنه بإذن الله ومحتسب الاجر عند ربنا، مش حابب اخرج برا الموضوع بعني ولكن انتي بالكاد طفله ومش فاهمه بتعملي اي، طفله اوي كمان، واهلك ربنا يهديهم، ارجوكي استحملي وبلاش تعملي اي حاجه مجنونه تضرك، اعرف بنت كانت مرة بدا واخدت برضو مهدئات ومنومات عشان تموت، والي حصلها قعدت في غيبوبه 4 شهور مستقبلها ضاع وتعبت جدا جسديا، قالت انها لو مرت بالي مرت بيه طول حياتها مستحيل تعمل كده تاني
View all 22 adviceSuchi_16120🇪🇬 هو ممكن ميكونش اهبل يمكن قصده عادي يعني لي مكنتيش مرتاحه؟
View all 10 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Marshmallow_18131🇪🇬 مش كل الناس كويسه حاول متثقش، في الناس كتير اصل محدش يستاهل اصلا في ناس طيبه بس قليل جدا وحاول لو الحاجه دي هتوجع دماغك من البداية سيبها لان احسن ماتفضل متعلق بيها كتير
View all 6 adviceهل عادي يقول بعد جواز انت بتاعتي بس و مفيش شغل؟ فضلنا نتناقش كتير بس كان بيتكلم بأسلوب كويس وانا فاهماه بس نفسي اكمل . انتم لو مكاني هتعملوا اي او اي رأيكممم اصلا Vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Moon_12818🇪🇬 مادام معاكِ مؤهلك و كنتي شاطره ف دراستك ف انتي هتكوني كويسه ف شغلك حتى بعد انقطاع هتحتاجي تدريب شويه بس لو باقيلك مثلا بكالوريوس خديه او كدا ولو شغلك ممكن تشتغليه من البيت دوري بس بجد المرمطه وحشهههه
View all 15 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Moon_12818🇪🇬 والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا جاهد نفسك دايما و حاول تحافظ على فروضك الخمسه ف المسجد
View all 7 adviceMoon_12818🇪🇬 ايه الحلويات دي I'm very proud عموما وبجد الحياه احلى واهدي وانتي بعيده عن الناس صدقيني
View all 10 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Gold_16893🇪🇬 ربنا معاك
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Coffee_6933🇪🇬 الجيل الجديد المعظم اهلة مش عاملين لية حاجة ويبدأ من الصفر وكون هو قالك كدة يبقا مش عايز يضرك او يخليكى تقعدى معاة كتير وفى الاخر ميقدرش يتحوزك
View all 17 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Moon_20273🇪🇬 اقرأ قرأن قبل ما تنام
View all 21 adviceMoon_17422🇪🇬 افضلي اكذبي لغاية ما تخرجي من الموضوع من ثم لا تكرري الموضوع هذا مجددا الي كذبتي فيه الموضوع مبهم بنسبه لي وما فاهم كثير عليكي بس من الي جمعتو اقدر اقولك انه تخلصي من موضوعك ومن ثم توبي ولا تعاودي على فعله مره اخرى
View all 3 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Mango_12317🇪🇬 رطبي وشك و ماسكرا و كحل بسيط و ارسمي ليب كومبو بليب لاينر و عليه ليب جلوس أو روج و بلاشر خفيف علي خدوكك و هتكوني احسن بنوته الحلاوه في البساطه مش الميكب التقيل و كده كده هيكون شكلك عسول 😚💗
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Potato_4285🇪🇬 استهدي بالله بس دول شويه هرمونات وهتروح لحالها كمان شوية 😂
View all 25 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Candle_4132🇪🇬 هي غالبا كده مش جاهزة و هتتعب معاها
View all 4 adviceCoffee_4076🇪🇬 انت صح ، من تدخل في ما لا يعنيه سمع ما لا يرضيه هتقولك انت مالك ويطلع شكلك وحش هما شكلهم متصاحبين ربنا يهديهم وهي لو عايزه توقفه فعلا او تعمل حاجه كانت علت صوتها وفضحته بس هي سكتت انت هتتكلمي ؟
View all 5 adviceBanana_19554🇪🇬 اللي عشتيه كان مكتوبلك تعشيه ولو رجعتي فاللفه هتعشيه تاني زي ماهو فكري فدلوقتي
View all 9 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Waffle_4054🇪🇬 بصي انا فاهم اللي بتمري بيه و فاهم النظرة دي للامراض النفسية و كده و اهم حاجه تفهمي انك مش لوحدك في ده اهم حاجه تهدي و ممكن تفكري تمسكي ورقة و تفرغي كل حاجه في ورقة ده ممكن يخفف عنك شوية و تقدري تفكري بعدها ممكن تعملي ايه ممكن تكون دي حاجه بسيطه بس ممكن تفرق شوية على الاقل مؤقتا موضوع اهلك بردو بيرجع لان مفيش وعي كافي بان الامراض النفسية موجوده فعليا و في نفس الوقت كلامهم مش كله غلط في حتة ان القرآن و القرب من الله بيعالج هو فعلا بيعالج لكن لازم نبقى مصدقين ده ١٠٠٪ لان ربنا قال "و ننزلُ من القرآن ما هو شفاء" فدي حاجه لازم نصدقها قبل ما نجرب و لكن واضح من كلامك فعلا كمية التعب و الوجع اللي جواكي متفهم ان اوقات ممكن تحسي ان خلاص مفيش حل مفيش طريق و مفيش حاجه ممكن تتعمل و بسبب ده بتفكري في انك تأذي نفسك او حتى تفكري في الانت*حار او غيره من الطرق عشان تأذي نفسك و ده مش عشان انتي وحشه او بتفكري غلط او عاوزه تموتي كافرة لكن كل ده بس عشان انتي حتى عاوزة تحسي بالالم لان في الاغلب انتي مش بتحسي بحاجات كتير حتى الحزن صعب جدا تحسيه مع انك مكتئبة و ناس كتير مش فاهمه ده
View all 17 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
عمري ما حسيت بالانتماء لأي حد في حياتي فعلا حتى مع أهلي انا اجتماعية و بتعامل مع الكل بطريقة كويسة و مش بحب اني اكون ذكرى وحشة في حياة حد و رغم كدا عمري ما لقيت راحتي مع اي بني آدم فعلا مهما كان حد كويس انا مش بحس اني مرتاحة و مش مستنزفة الا وانا لوحدي.. وفي نفس الوقت انا بكره اني ابقى لوحدي مش عارفة المفروض اعمل ايه بس وانا لوحدي أحسن بمليون مرة من لما اكون مع اي حد و يقعد يستنزفني و يخليني مرهقة
Corn_19170🇸🇦 الوحدة هتتعلمي منها الصبر وانك متتعشميش في حد وفي حد ذاتها تطور ليكي
View all 5 adviceCorn_19170🇸🇦 ومن الحب ما قتل 😞 استني صاحب النصيب بجد عشان مترهقيش قلبك في علاقه انتي مش عارفه نهايتها اي
View all 8 adviceبصراحه مع اني حديث السن بس كان بيتقالي فاشل وعايش بالاحلام وعمري مهنجح وانته كل الي بيشوفك بيقول عليك فاشل والي بيوجعني من كل ده اني الي بيقولي كده هو الي انا بتعب عشانه وعشان اسعده اااا
Blueberry_4910🇪🇬 ربنا يهديه للاسف كل اهلنا كدا استحمل
View all 7 adviceCorn_19170🇸🇦 التعامل مع الاطفال محتاج صبر
View all 6 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Apple_19333🇪🇬 اي نتع والله ولا هيعمل حاجة ولو عمل حاجة اصلا كده كده انتي مش بعتالع حاجه او كده سيبك و متكبريش الموضوع في دماغك ده عيل اهبل و الله ولو تعرفيه في الحقيقة ببساطة لو ليكي اخ او حد قولي ده بيتعرضلي الف مين يفشخوا انا بقولك العيال دي خايبه و جبانه هو بس بيستغل طيبتك و ضعفك وهو ولا يقدر يعمل حاجة اعمليله بلوك ولو دخل هددك قوليله بقولك ايه انا عمي عميد داخليه اقسم بالله ما تشوف الشارع انا كلمته عنك و قالي لو كلمك تاني قوليلي اي نتع هو هيجيب ورا اصلا
View all 33 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Banana_18636🇪🇬 طيب اتكلمي مع نفسك اسالي نفسك الاسئله اللي عيزالها أجابه فضفضي واحكي و بصي للمواضيع من وجهتين نظر
View all 6 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Suchi_16120🇪🇬 سيبك من العكاك الي تحت دا هو لو كان عاوزك مكنش مشى وراح دوغري لبيتكم، اما انه مشى او لمح بهزار يبقا كده بيستعبط ولو عاوزك هيرجع لك تاني، وبعدين مش تي حد تفتحي ليه الباب ويكلمك كده بسهوله انتي اغلى من كده
View all 11 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Gift_15742🇪🇬 عندك حق
View all 2 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
French Fries_20253🇪🇬 مريض الاكتئاب بيفقد بعض المشاعر او بيفقد الحدة بتاعتها...يعني ممكن تحس بالاشمئزاز و الحزن بس من حاحة اعنف حاول متقعدش لواحدك كتير و تسحل نفسك ف اي حاجة حتى لو حاجة ما بتحبهاش و كمل مع ثيرابيست لازم
View all 13 adviceانا ثانويه عامه علمى رياضه واى حد فالوقت ده بيحتاج دعاوى كتير والدعاوى لتغير حاجات كتير اوى فيمكن حد فيكم اقرب لربنا منى والله اعلم ادعولى اجيب هندسه وشكرا للجميع قبل متدعى وشكرا للى وقته راح وهو بيقرى
Nutella_4696🇪🇬 ربنا يوفقك يارب ويكتبلك اللي بتتمنيه
View all 4 adviceToast_9441🇪🇬 بصي بلاش الموضوع ده يقصر عليك اوي كدا. انتي اعملي الي عليك ومش تشغل دماغك بي تخن او العكس اهم حاجة جمال الروم. مقدر كلامك جدا بس دي حاجة مش بي ايدك خلاص. واكيد محدش يعرف بكره في اي. متكرهش نفسك حبي نفسك.
View all 13 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Strawberry_20183🇪🇬 انا كنت زيك كده بس كنت علي يقين ان بما ان حظي وحش ف الصحاب ف هيبقي حلو ف الجواز و كنت دايما ادعي ربنا بكدة و بكل الصفات اللي حباها ف زوجي المستقبلي و الحمد لله خطيبي جالي زي ما بتمني و اكتر الحمد لله دعوات ٤ سنين، ادعي كتير اوي ف كل الصلوات و قيام الليل و استغلي كل رمضان ف الدعاء
View all 8 adviceانا عملت اسوأ حاجة اهانتني واهانت كرامتي الموضوع ليه علاقة ببنت زميلتى فى الجامعة كنت بكلمها كل يوم وتقريبا دى كانت اول بنت اتكلم معاها وكنت غالبا مدمن على وجودها والكلام معاها لكن هي اعتقد مكانتش مهتمة بالشكل الكافي وفى فترة بقت بترد ببرود فقررت انى ابعد عنها واتعافي منها لكن الموضوع كان صعب عليا فى مرة حتى جيبتلها هدية عيدميلادها وهي مارضيتش تشوفها ..ومن هنا قطعت معاها نهائي وحاولت اتعافي برضو (قطعت بدون ما اتكلم او اعمل حاجة ) مجرد قطع وخلاص جت بعدها بمدة تطلب منى خدمة وشغل تبع الجامعة وكنت متفاجئ ازاي بعد كل ده انتى اللى جاية تانى ده انتى حتى ما قدرتينيش المهم للأسف وافقت انى اشتغل معاها وقالتلى هات صحتبك واجيب صحابي ونعمل تيم وشلة وبتاع كنا كويسيين وكل حاجة تمام لحد اما فجأة لقيتها عملتلى بلوك من كل حتة وبعتتلى عيل كان صاحبي زمان بس طلع عيل وسخ يقولى ابعد عنها عشان عرفت انك بتتكلم عليها وبتقول كلام وبتاع وحكالى مواقف حصلت بينى وبينها ومحدش تانى يعرفها بس انا مقولتش عليها حاجة والكلام التانى اللى قاله محصلش راح قال لاهلها واهلها هددونى بالفصل من الجامعة هنا انا حاولت انى اكلمها بالراحة لكن هي رفضت ولكن كنا بنتعامل عادى وسط الشغل عشان محدش يحس بحاجة خلصنا شغل ودخلنا بعدها فى اكتيفيتى تانى وانا كنت فرد فيه لكن حاولت انى ابعد عنها وما اختلطش بيها نهائي لراحتى ولراحتها لحد اما لقيت نفس الواد ده داخل معاها التيم وجايب صحابه يتعرفوا على صحابها ساعتها انا اتجننت ومقدرتش كان قدامى اختيارين الأول : انى اخش اكسر عضم وشه وياهتها هتفصل من الجامعة الثانى : انى احاول افتح الموضوع تانى بأي طريقة فقعدت انى اتكالح عليهم وقررت انى ادخل التيم معاهم بالعافية واتصور وسطهم بالعافية عشان احرق دمه وكده الحوار ده عدى اول يوم وكان واضح على وشه الغضب والحرقان تانى يوم قرر هو وصحابه يتجمعوا عليا ويرفضوا انى ادخل معاهم وقالى ساعتها كلام قاسي جدا وان مفيش حد بيحبك ولا حد بيطيقك انا ساعتها اخدت الموضوع بسخرية وضحك عشان احاول احرق دمه ساعتها حرفيا كل اللى فى القاعدة اللى مكانش في بينى وبينهم مشاكل قلبوا عليا حتى فى حد وسط الناس قالى انا مش صاحبك اصلا جاي معانا ليه وحنى هي انضمت ليه وهي كامت ابتدت تزعق وتعلى صوتها ندمت ساعتها انى ما ردتش وفضحتهم قدام الناس كلهم لكن مشيت بسلام بس ساعتها كان فى جزء من كرامتى اتكسرت وبعدها حتى راحت تجيب اهلها عشان تتشتكبنى فى الكلية وتحاول تفصلنى من الجامعة بسبب الموضوع القديم وحاولت تهددنى كذا مرة وحتى جابت واحد صاحبي كان قريب منى جدا يروح يشهد معاها ضدي لكن انا الحمدلله ما حصليش حاجة بس بجد حاسس نفسي مكسور من ساعتها و مش قادر اتعافى من اللى حصل حتى صاحبي رجل معدها عايز يصالحنى وفهمنى ان الولا التانى ده اصلا كان عايز يقرب منها ولما لقانى شغال معاها قرر يعمل اللعبة دى عشان يبعدنى عنها ويقرب هو انا بجد مش قادر اتخطى كل ده وحاسس انى اتغدر بيا اكتر من مرة واهنت نفسي بطريقة صعبة اوي وسمعتلهم يقلوا منى انا بجد مش قادر انى اتخطى كل يوم بقالى ٤ شهور دماغى تسحلنى فى نفس الموقف واتخيل انى بانفعل وبرد فى كل موقف وقتى بيضيع وتركيزي بيضيع بسبب الموقف ده مش عارف اعمل ايه
Banana_19723🇪🇬 موقف صعب حدا الناس اليومين دول بقوا ناكرين جميل وناسين عيش، وملح قوي علاقتك بربنا وتحب نفسك ويبقي عندك الثقة بالنفس
View all 6 adviceCoconut_5142🇪🇬 أقولك حاجه يا صحبي انت مخسرتيش حاجه هي خسرتك وي تاني حاجه دا مش صحابك وي حاجه كمان ربنا هيعوضك خيرا أن شاء الله لا تحزن هما خسروك
View all 10 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
طيب احنا مش هينفع نكمل مع بعض ليه عشان مش هقبل اكمل مع حد اقل مني انا مهندسه طيب يا بنتي مانا مدير ف شركه كويسه وقبضي بالدولار لا طيب هو انتي خريجة اي زراعه وبشتغل موظفه ف شركة الميا عاااااا ونعمه
Orange_14989🇪🇬 جنون العظمة عند المهندسين ( ربنا يوعدنا )
View all 12 adviceCloud_4173🇪🇬 هو عموما عشان ترتاحي من الحوارات دي الناس كلها فترات مؤقته في اللى بتتعلم منه درس أو تعلمه درس واهي ماشيه محدش دايم ومش اي حد تثقي فيه
View all 13 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Flame_5249🇪🇬 نفس المشكله و مش عارفه احلها ازاي
View all 4 adviceBlueberry_13778🇪🇬 احنا بقينا في زمن ابن متناكة
View all 5 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Orange_20155🇪🇬 اخلعي
View all 6 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Banana_18396🇪🇬 ..
View all 5 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Banana_18975🇪🇬 كل الشباب كده قلل كفايه مره كل يومين وخلاص
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Mustard_18120🇩🇿 اي علاقة بدايتها لاترضي الله نهايتها لم ترضيك....شفت نتيحة العلاقات المحرمة ولعب ببنات الناس...زعما هادي لي راك تهدر معاها ناوي تتزوج بيها...مدام حاب تتزوج روح لباباها واذا ناوي تعمر الفراغ العاطفي الي في قلبك نقولك ربي يهديك ...وعند ربي تتحاسب على كل كبيرة وصغيرة
View all 4 adviceCloud_19877🇪🇬 فيه عيادات د شريف درويش ف سبورتينج
View all 9 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Tomato_5414🇪🇬 اتعلم من غلطك ومتقعدش ف مكانك انت م مرتاح فيه ابدا حتي لو هتخسر اي اهم حاجة متخسرش نفسك ولا راحتك
View all 5 adviceبخاف احتياجي للحب و الاهتمام و ان حد يشاركني يومي يخليني ارضى بأقل حاجة 🙁 دي حاجة مضيقاني اوي بجد و محسساني اني ممكن اقبل ب دا او اتمنى حد اقل مني عشان بحس فوجوده اني مش لوحدي، حتى لو صاحب عادي مش قصدي relationship تحديدا
Gold_16893🇪🇬 اهتمي بنفسك هتلقي كل حاجه بتجري وراكي
View all 24 adviceCookies_18736🇪🇬 صلي على النبي بس ايه كل اللي حاصل دا.....
View all 12 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Gold_16893🇪🇬 طب دور علي شغل واتعب شويه وبلاش ديون زياده
View all 6 adviceBanana_19913🇪🇬 روحى لربنا
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Moon_16644🇪🇬 انت فعلا رايح ف حته وحشه اوي للأسف لانك بكل بساطه مطاوع و مهاود نفسك و كلنا عارفين إن النفس دي أماره بالسوء دا احنا بنقعد طول شهر رمضان بنحاول نعرف نتعامل معاها و شوف كميه الشر اللي بتبقي خارجه منها و بعدين النفس دي بالذات كل ما تهاودها ف الشر كل ما تسوق فيها و تتمرد عليك اكتر و تبقي عايزه اكتر و هتتعبك اوي ف جاهد نفسك لأن اصعب جهاد جهاد النفس دا والله واجره كبير اوي عند ربنا والله
View all 6 adviceSalt_5222🇪🇬 متزعليش إنك اتغيرتي، الإنسان بعد الوجع عمره ما بيرجع زي الأول. بس ده مش معناه إنك خسرتي نفسك، يمكن تكوني لسه بتدوري عليها بشكل جديد. ادّي لنفسك فرصة، وخدي الدنيا واحدة واحدة، والراحة اللي بتدوري عليها هتيجي في وقتها." ❤️
View all 37 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Cloud_5755🇪🇬 تطبيق مستفز وقيودة بقت تنحة وتيم المودريشن بقي يعلملك على اللى بتعمله مرة ويحظرك عليه التانية بقي مستفز اوي بجد
View all 20 adviceBanana_20204🇪🇬 اهم حاجه طبعا الهدوء والثقه والتركيز فى المواقف اللى زى ده مش شرط تكون عصبى بهدوءك ونظرك فى عين اللى قدامك بثقه ممكن تجبره ان يتراجع مع الرفض طبعا بس بدون ابتسامه
View all 5 adviceSalt_5222🇪🇬 عاملة اى كنتى بعتالى مسدج بس ايميلى مقفول 24 ساعة كملى المسدج وهيا بتوصلنى عموما وعندى الحاجة اللى طلبتيها
View all 23 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Brain_18711🇪🇬 تفتكري بس كلامي أنه هيرجع و وقت ما يرجع انتي اللي لازم تملي شروطك و تكسري الىego اللي عنده
View all 32 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
مهم كانت دائري الاجتماعية كبيرة بحس بالوحدة ممكن لانو كل تفكيري على انو اي شخص يتقربلي مؤقت بكتشف ان صح هو مؤقت وعنده شخصه المفضل، كل الي بلتقيه مؤقت لفترة معينا ومع الوقت بيروح اول مفترته تعدي، مع الوقت صرت شخصية انطوائية لاكترونيا في وقت الناس صارت تتفاعل الكترونيا اكثر وهاذ خلاني اتقبل اني مهما فعلت فالوحدة هي مكاني وبحاول اتقبل الامر،لكن مرات تجيني افكار انو هو ممكن اكون السبب في كوني وحيدة وبمرض ساعات وانا ضايعة في التفكير والوم نفسي وانا اعيد محادثات وفاعلات قديمة، لكن في الاخير اعتذر لنفسي لانها الوحيد التي لازالت لجانبي
لما عاملتهم بنفس الي عاملوني بيه واعطوني رد فات ردي الي رأوه مبالغة بمراحل، ولما ابتعدت لحتى اثبتلهم انو لو مبادرتش راح ينسوني واتضح اني كنت اكثر من يستحق هاذ الاثبات، وللاسف هم عمرهم مراح يعاملونا بنفس معاملتنا ليهم لذا يكفي انو نعامل الي حولنا بالي يستحقوه.
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Orange_14989🇪🇬 ازاي قدرتي تحددي مشاكلك بالطريقة دي عشان انا مبهور، نفسي اعرف احدد مشاكلي
View all 9 adviceGold_16893🇪🇬 هو لو عايزك هيجي
View all 8 adviceSugar_18002🇪🇬 مش فاهمه حاجه
View all 9 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Potato_20203🇪🇬 اتعلمو تفكرو بعقلكم مش بقلبكم القلب لو اختار بنسبة كبيرة بياخد بالشكل، يعجبك شكله، هزاره ، طريقته لمست حاجه عندك كانت نقصاكي ومفتقداها، لكن للاسف وبنسبة كبيرة القلب بيتجاهل صفات كتير بتبقي باينه قدام عينك وكلها زي الزفت اقصد انك بعد فترة من العلاقه السامه دي واللي غالبا بتنتهي مش بتكمل، بتقفو تسألو نفسكو انا اذاي كنت قابله ده علي نفسي الخلاصه عشان مش كل شوية نقع الوقعه دي ، يبقي اتعلمو من اللي فات، حكمو عقلكو قبل قلبكو لو عدي علي عقلك وقبلتيه قلبك هيقبله ومن غير تريقه 🤨 قربو من ربنا شوية حد صاحبي كان دايما يقولى: اللي معاه ربنا يمشي علي المياه 😂
View all 4 adviceFlame_5249🇪🇬 اوعي تفكري تغشي بجد مهما قالولك لو صعب تتناقشي معاهم و تفهميهم ده اسكتي و متجيبيش سيره عشان ميضغطوش عليكي اكتر و يضطروكي تلجأي لكدا و افتكري ربنا قال من يتقي الله يجعل له مخرجا وانا واحده مجربه الموضوع دا و فعلا ربنا عوضني بالخير الحمدلله و راضيه عن مكاني دلوقتي و مبسوطه
View all 9 adviceSugar_19071🇪🇬 طيب ولو، فكك برضو مش ناس يتقعد معاهم اصلا، هتاخدي ذنوب وانتي حتى متبسطتيش.
View all 5 adviceBrain_18711🇪🇬 كل دي احاسيس جميله و الميزه فيها انها مش هتكون مؤقته فا اللي هيقدر يعملك ده مع الوقت وقتها هتقدري تحددي إذا كان هو ده اللي فعلا يستحق الارتباط بيكي أو لا
View all 10 adviceDiamond_6889🇪🇬 انا بعتذرلك عن الكومنتس المريضة اللي جاتلك عامتةً + ساعات لازم نحط نفسنا مكان الناس ساعتها منظور الحكم وطريقتو هتختلف عشان كدة دايماً الاستدلال هو اسلم حل
View all 8 advicePumpkin_7861🇪🇬 راقبي أكلك كويس .. امتى بيحصلك الانخفاض دا واكلتي ايه قبله
View all 3 adviceBlueberry_9461🇪🇬 ف سلسله بتاعت السيره لشيخ احمد عامر جميله
View all 32 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Banana_14183🇪🇬 دى قصيده او روايه مش رساله
View all 26 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Strawberry_4240🇪🇬 على قد ما الحب حلو على قد بقيت اخاف منه واكتر حاجه عجيبه ان انا كنت بشتكي من الشخصيه التجنبيه انا بقيت بتجنب كل حاجه حرفيا دلوقتي
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Avocado_15496🇪🇬 ربنا يكرمك ويوفقك ويوفق زمايلك يارب ❤️ ويكتبلكم الخير بإذن الله وتنجحوا أكتر وأكتر ❤️
View all 10 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Mango_18729🇪🇬 سلملي امرك لله. اللهم الذي خلقهم هو ارحم بهم منك. واذا كان هناك مرض فهو يغفر لهم به وانتي اظن اللي قدرتي عليه عملتيه فانتي انسانة. وخلق الانسان ضعيفا
View all 17 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Suchi_16120🇪🇬 والله مش عارف بس انت اختار الانسب ليك الي شايله دبلتك بصراحة ممكن تكون شيلاها وخلاص ومش فكراك فدا مش سبب يعني، شوف الانسب ليك من نحية الدين والاخلاق لو انت على دين وخلق يعني لان دي الي هتشيل اسمك، وبرضو مش شرط عشان اترفضت ان البنات الي اترفضت من اهلهم يقطعوا شرينهم يمكن بيحبوك وهم الي ضغطوا علر اهلهم الصح انك تختار الانسب خلقا ودينا حتى لو مش من دول اساسا
View all 10 adviceBrain_12743🇪🇬 بلا عفسه بلا كبسه 😂 بالنسبه للكلام اللي يحترم ده انتي بس اللي كنتي عايشه ف بيئه صحيه منغلقه وده اللي بقولوا ف زماننا ده غلط لازم يبقي عندنا تفتح ع البيئات اللي زي دي عشان نعؤف نربي اطفال يتعاملو ويعرفوا يردوا وياخدوا حقهم بالنسبه ليكي انتي اكتفي بالحلوين اللي حواليكي ولو حاول حد يقل منك لانه غالبا بيبقي عندوا عقده النقص متديلهوش اهميه ببساطه وتجاهليه وحاولي تردي المسخره بمسخره للاسف عاؤف انه صعب عليكي بس هو ده الحل الوحيد مع هادول هتشوفي فرق وهتشوفي انهم بداوا يقربوا منك لان عقدتهم اتكسر قدامك
View all 11 advicePeanut_6764🇪🇬 اه والله عندك حق
View all 31 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Moon_4155🇪🇬 المشكلة لو جربت هل هتكون مبسوط ؟! بالعكس الموضوع كله مبيخدش ربع ساعه وبعدها ياما هتكره نفسك وتقرف منها وتبقى عايز تنسى اللي حصل ياما هتدمن الموضوع وتبقى عايز تعمل كل شويه عشان ترجع للاحساس ده تاني فانت متسمعش كلام دماغك والشيطان ركز فحياتك احسن ومستقبلك عشان تبقى حاجه بدل ماتبقى ولا حاجه
View all 18 advicePizza_15115🇪🇬 طالما انت دوغري وانسان صادق قدام ربنا، سيبك من الهزار والهئ داا وقولها انا عايز اتقدملك وعايز رقم والدها ! وشوفها هترد تقولك اي ! او اسأل كذا سؤال صريح كده مش هيقلل منك بالعكس ... دا هيريحك جدا بدل العبث دا والحيرة دي ، واقطع الشك باليقين ... وريح دماغك وحاول تبطل خااالص خالص تسأل وتكلمها رسمي شوف هتعمل اي لو عدي اسبوع ومكلمتكش خالص خالص وفترة كبيرة ولا حتي سألت عليك يبقي انت مش في دماغها عايز تصبر وتشوف بنفسك شوف مش عايز قولتلك ف السريع وبحلاال ربنا انك تنجز ومتعلقش نفسك وخلاص وراجع حساباتك تاني دي واحدة تؤتمن يعني لما تبقي خطيبها هتبطل تهئ ولا هترفض هل دي امينه تكون شريكة حياتك ولا لا ! يعني بجد انصحد بالبعد التام والسكوت وشوف الطرف التاني هيعمل اي خلي الايام توريك اي هيصدر من الشخص دا
View all 7 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Corn_19170🇸🇦 تهون العشرة طالما هييجي منها وجع دماغ وقله قيمة
View all 3 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Heart_19497🇪🇬 خير هتحلي كويس وهتعدي ماتقلقيش زياده ربنا يوفقك
View all 4 adviceMoon_16753🇪🇬 كل حاجه ليها وقتها بس احنا اللي مش فاهمين من كتر ما اختبرنا كل حاجه مش على مقاسنا
View all 3 adviceAlmond_18645🇩🇿 لا انت تكمل حصل ايه لما قررت تستثمر ؟
View all 16 adviceBrain_6041🇪🇬 ده ناتج عن هشاشه جواها هي بس محتاجه مساعده واحتواء لو احتويتها هتلاقيها تمام عموما لما الإنسان يعمل نفسو فاهم في كل حاجه اعرف انو بغطي ع كارثه جواه
View all 11 adviceCloud_17361🇪🇬 بص هو مفيش حاجة اسمها هضيع وقت لو نزلت سنتر، لانك حتى لو اونلاين هتضيع وقت بردو، فدا مش مقياس المتابعة ف السنتر افضل بكتير، غير انك بتطلع من البيت ومش بتفضل طول اليوم قاعد عشان نفسيتك بردو ف لو في مدرسين كويسين فعلا يستاهلو انك تنزل عشانهم سنتر ف اعمل دا ولو في مواد عارف انك لو اخدتها اونلاين افضل بالنسبالك وهتلتزم ومش هتراكم، فهيبقى تمام فممكن يعني تعمل كدا ف مواد وكدا ف مواد على حسب التزامك انت عشان بردو متكونش مضطر تنزل ايام كتير ف الاسبوع ويبقى عندك وقت تلم فيه لو راكمت وان شاء الله ربنا يوفقك ويكرمك بمجموع كويس
View all 12 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Almond_18645🇩🇿 عشان لما ما تنامش ساعات كافية مخك بيبدأ يفرز فمادة عندها نفس مفعول الخمر والخمر حرام ليه ؟ عشان يذهب العقل فانت عامل زي واحد سكران ومخه مش معاه قادر انك تعمل اي حاجة وانت مش فكامل وعيك فالحل انك تنام كويس فالساعات البيولوجية للنوم والعدد الكافي يعني غالبا 8 ساعات
View all 5 adviceAlmond_18645🇩🇿 القمع هو احسن حل لي يمد رايو اقصفو استهزء بيه وصلو احساس انو ما عندو مادخلو درك شوي شوي يجبدو رواحهم
View all 5 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Moon_16756🇪🇬 انا زيك عندي اكتئاب بردو والموضوع صعب اوي فعلا وفعلا ساعات بفكر اني اذي نفسي بس بخاف بصراحه بس في اوقات كدا تحس انك خلاص علي تكه وهتعمل كدا
View all 11 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Banana_16571🇪🇬 انت مترضاش حد ياخدك ومشاعره كدة ناحيتك أقصى حاجة فيها الذنب خد اللى يناسبك وقابله فنفس الوقت الجواز قائم على كدة مواصفات وقبول يعنى عالاقل حد تبقى عارف انك هتحبه ومقتنع بيه متظلمهاش وهى هتنسى ومتعلقهاش اكتر من كده
View all 6 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Mushroom_6856🇪🇬 طولك ده ميزه مش عيب و المميز ف وسط العادي بيبان هو اللي غريب البسي هيلز و باني طويلة و اتبسطي انك طويله و كل حاجه فيكي بتبقي احلي بدليل ان اي عارض ازياء بيدور علي مودل طويله تظهر جمال شغله عادي في رجاله كتير طوال و مش واقفين ع الخمسه سنتي هيلز ربنا يكرمك بالاحسن و متشغليش نفسك بالناس
View all 11 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Heart_19497🇪🇬 بيخونك
View all 5 adviceأنه يبقا عايز يحكي عن نفسه من غير ما يديني فرصه احكي انا كمان عن نفسي او المواقف الي مريت بيها زيه أو يحكي عن يومه بدون ما يسمع يومي كان عامل ازاي وحاجه كمان لو الشخص الي قدامي انسان كئيب بتقفل
Mango_18729🇪🇬 ده بيقفلني من الناس تحس أنه راديو
View all 6 adviceللاسف مش عارف أخرج من الدوامة دي بحاول حقيقي اخد خطوات لحاجه زي كدا بس الموضوع مش سهل ، ومش لاقي حلول أو المفروض ابدأ منين ، حاسس بردو سبب من الأسباب اللي بتخليني أقف وارجع من تاني أن مش لاقي الشئ أو الشخص اللي يحفزني أكمل حد عنده حلول أو لقي حل لحاجه زي كدا ؟!
Cloud_16699🇪🇬 متستناش حد يحفزك النقطه تكمن هنا متتوقعش كتير منقذ الإنسان الوحيد نفسه بعد ربنا مش عارف بس ابدا بحاجه صغيره وبسيطه تغير يومك وانك تظبط نومك والله حلو جديي بتحس بفرق بعدها التخطيط أسوأ حاجه ممكن يعملها الواحد وده بعيدا عن الناس الي بتحب تعمله وبتاديه بكفاءه اعمل حاجه بتحبها تكتب لو حاسس تفكير مثلا زياده وابعد عن اي حاجه سلبيه ممكن تدخلك ف متاهه مره تاني اغاني ، بشر وما الي ذالك فكر ب ايجابيه وان يدك ب أمر الله وان اكيد ف خير ف كل شئ حتي لو بقدراتنا العقليه الضئيله مش شايفه ده وادعي كتير كتير اكتر من الحياه استجابه =خير مش استجابه = حسنات و خير بردو ربنا مش هيكتب غير خير انزل جم بق العب رياضه إبداء من الصفر ابعد سوشيال فتره لو هيخليك افضل مهم حاول
View all 2 adviceStrawberry_15154🇪🇬 مافيش غير الحلال بالمعروف ادخلوا البيوت من ابوابها
View all 10 adviceWatermelon_20164🇪🇬 ابعدي عن الاشخاص السلبيين لانهم بيحاولو يأثرو ع غيرهم ويحبطوهم حتى لو مش بالقصد لو ما عندك المقدرة تتحملي سماع المشاكل عالاقل مش حلها لانه السلبية بتأثر جدا عالشخص وبتحبطه لما تيجي تشتكيلك اختصري الكلام معاها افتحي انتي موضوع تاني بعيد عن المشاكل تهربي من السماع متخليش سلبيتها تأثر عليكي
View all 14 adviceاعتقد اة لاني يعتبر عملت كل الي حباه كان نفسي ادخل هندسة ودخلتها وكان نفسي اكون مهندسة معمارية وحققت دة وحاجات كتير الناس والواقع بيرفضها فيا ولكن انا شايفة أني مرتاحة كدة ولكن يمكن كنت هغير شيلي للمسئولية الي شلتها في وقت انا المفروض ما شيلهاش فيه وكنت هعيش حياتي لنفسي شوية وافكر في نفسي شوية مش في الناس هتقول اية أو اهلي هيقولوا اية ولكن غير كدة انا راضية عن كل الاختيارات الي اخترتها لنفسي
بخاف من الوحدة لاني ما تعودتش اكون لوحدي واتعودت اني اشارك حياتي واخد اراء الي حواليا، خايفة أما اكون وحيدة ما يكونش في ذكريات ولا حاجة حلوة افتكرها بعدين... ولكن للأسف بدأت احس أن الوحدة هي الحل الاحسن دلوقتي وعلشان ما حسش بالوحدة بقيت أخلق عالم افتراضي في دماغي بعيش معاه وافصل خالص من اي مشاكل وتعب حواليا واروح اهون علي نفسي مع العالم دة ولكن للاسف برجع تاني للواقع ولكنه أصبح هو المنفذ الوحيد ليا حاليا
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Apple_7947🇪🇬 بصي انا كشخص عايز اعرف حاجة عن أي حد بتفق معاه هنقعد قاعده صراحة ومحدش يكدب فينا ويقول اللي جواه وميزعلش من التاني مهما قال عشان نقرب من بعض اكتر حتى لو كان ماضي فدا عدي وقتة بس نبقى عارفين كل حاجة عن بعض
View all 7 adviceBanana_16442🇪🇬 اخبارك ايه؟
View all 18 adviceالقاسي ف كلامه او تصرفاتة اللى اهم حاجة يطلع مش غلطان اللى بيتغيرو ف يوم وليلة ويسيبو الشخص بكل سهولة لدماغة من غير توضيح اللى بيبقو عارفين انهم مزعلين حد ومش فارق معاهم اللى دايما نت اللى بتبقي بتحاول تصلح لو الدنيا باظت ولو سكت هما بيسكتو
طول عمري حاسة اني لوحدي ومحدش جمبي الظروف حكمت عليا ميكونش ليا حد واللى موجود يبقي بعيد المشكلة ان الوحدة دي سبب اغلب مشاكلى سبب وجعي وخلتني اشوف ف صحابي اخوااات عشان معنديش اخوات بس كنت كل محب حد واتعلق بيه اوي كانو بيسبوني بردو وبيتغيرو كنت دايما الطرف اللى بيحبهم اكتر ومش قادرة اتخطي كل احساس حسبتو بسبب اني لوحدي او اني كنت بحب اوى عشان بردو لوحدي
كنت بحب واحد ولما أمه لقتني خلاص ولدها داب فيا ةبقا بيطبق بي اليومين في الشغل عشان ياخد يوم اجازه يعرف ينزل معايا فيه اتصلت بيا شتمتني وقالتلي انتي تٕعبانه و شرم•••• ومتنا•••• و اتصلت بي اهلي شتمتهم قالتلهم بنتكم بتلق على ابني و عايزه تلف على فلوسه مع أن نص أملاك ابويا بس تشتريها هي وعيلة ابوها و قعدت تلعب في دماغه لحد ما اقنعته بتصل بيا يشتمني ليلة العيد
Banana_19554🇪🇬 رغم ان الكلام يجرح ويضايقك بس كويس انهم عمله كده وانهم بانوا بدري محتاجه ركعتين شكر لله ان ده حصل وانك لسه فبيت اهلك معززه مكرمه
View all 20 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Mango_4278🇪🇬 ارجع ابدأ تاني واعمل لنفسك ورد قليل عشان ترجع تلتزم بيه وكل شويه تزود الورد لحد ما ترجعي لالتزامك وتكون صالحه باذن الله ربنا يتقبل منك ويردك إليه ردا جميلا
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Watermelon_20164🇪🇬 انا بدرس فاليوم من 6 ل 8 ساعات عشان وقت الامتحانات وانتي بتدرسي امسكي قلم ووخربشي ع ورق بشكل عشوائي ومتركزيش معه مخك مش هيركز مع اكتر من حاجتين او هاتي دمية من اللي بينضغطو ف الايد لتخفيف التوتر هيقللو التشتت جربي الطريقة
View all 36 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Nutella_4696🇪🇬 مش عارفه علاقتك بيه اي بس احنا مش دورنا نصلح حد وخاصا حاجه زي كده فهو محتاج أخصائي أو حد يتابعه لأن ده هياثر على نفسيتك اصلا وهتحسي بالخذلان فخلاص ساعدتي مره وعملتي اللي عليكي رأي خلاص لحد هنا لأن لو كملتي اشضمنك ميرجعش تاني فهتبقي بتهدري طاقتك ونفسيتك
View all 12 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Coffee_4313🇪🇬 نصيحة مني استي رزقك وفكك من كلام المطلقات او الستات عموما يعني هوا مش بيجي منهم غير الكلام والحسد والغيرة ربنا يرزقك ابن الحلال
View all 13 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Gold_16893🇪🇬 روح يسطا
View all 15 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Flame_18942🇪🇬 حرام عليكى تموتى كافرة بالله وتسيبى اخواتك لمين انتى سندهم ولو على الأهل ففيه اكتر من اللى انتى فيه حافظى على نفسك وعيشى لنفسك الحياه اجمل من انك تتركيها وتروحى جهنم والعياذ بالله
View all 21 adviceBanana_16571🇪🇬 لا انت شخص حقيقى ومش بتاع ماركتنج بس .. للأسف شباب كتير بقت عايشة عشان بس الجزء العاطفى دا اقولك إن الانسان خلق هل عا إذا مسه الشر جزوعا وإذا مسه الخير منوعا إلا المصلين استغفر كتير وانوى خير هيترفع الحرمان وتتوفق ادعى بكل اللى نفسك فيه وصحبة صالحة القلق ليه علاج بحاجات كتير بس انت ممكن تتكلم مع نفسك وتهديها واتعلم تمارين تنفس وتركيز عاللحظة الحالية الندم أمر صحى وجلد الذات أمر مؤذى اتصالح مع الندم واستخدمه فيما ينفع ومتجلدش ذاتك لأنك بنى آدم وبالتالى تصالح مع الفكرة دى وحرفيا ياما دقت عالراس طبول .. على روس كل الناس انت مش اوحدك كلنا هكينا اتكلم مع حد ثقة او هنا خلى الناس تشوف الموقف المحرج او الخطأ دا وانت هتحسه بقى اهدى وبشكل واقعى والمهم تستغفر
View all 5 adviceLemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
View all 6 adviceLemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
View all 4 adviceAlmond_4408🇪🇬 هتتخطي وتنسي وهتحبي تاني و تسيبي تاني عادي و تتخطي و تنسي تاني و الحياه بتمشي .. الفرق بس أن في ناس بتفضل في الذاكره و بيروح معاهم حته فيكي كده بس هتلاقي شخص تاني قدر يعوض الحته دي بحته تانيه و روحك هترجع زي الاول واحسن كمان أن شاء الله. المهم انك اوعي مره تاني توقفي حياتك كلها علي شخص واحد لانك مش ضامنه قدام حتي كمان ساعه ممكن يحصل أي . و كمان الغي كلمه مستحيل يحصل أو مستحيل يعمل كده لان مفيش حاجه مستحيله واي حد ممكن يعمل اي حاجه .. غير كل ده بقي انتي لسه 20 سنه لسه عمرك بيبداء ولسه حياتك اللي بجد ولسه هتعرفي ناس كتير و تفارقي ناس اكتر . ربنا يوفقك و يكرمك وتبقي في احسن حال
View all 5 adviceكل ماتتحل من ناحيه تتعقد من الناحيه التانيه الكليه والتربيه العسكريه اللي مش عارفه ادخلها ومشاكل الورق بتاعت الشغل وفوق كل دا انا حتي مش قادره اجاهد اني اعمل حاجه والتدريب اللي كان نفسي أنزله ومحدش كلمني بجد انا فحالة ضياع
Lemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
View all 6 adviceاحساس اني اكون موقفه حياتيي عشان حد ل مجرد اني مستنياه يتصلح و يبقى انسان كويس عشان حاولت معاه كتير فا ابعد ب امل يندم و اجي ابص الاقيه عاش حياته و بينسى دي بتوجع اوي والله بحس قلبي بيتشرحح
Banana_11159🇪🇬 وانا قلبي مفطور
View all 7 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Gift_15742🇪🇬 قصتك بجد بتخليني اقدر الناس الي بتقول عن أهمية الطفولة و لمرهقة في بناء الشخصية
View all 2 adviceTofu_19803🇪🇬 معاكي
View all 31 adviceاتقالي اني بنت فاشلة وصاحبة فاشلة وهبقى ام وزوجة فاشلة. لمجرد ردة فعل عصبية جدا مني على فعل بجد أذاني !! مريت بالاسوء من كل دا كمان لدرجة حتى اتقالي اني عار وعالة عليهم! بس حابة اقول ان انا اتعافيت وبشدة كمان وقدرت اوريهم الحلو اللي فيا وبقو يحبوني ومتعلقين بيا اكتر احيانا الكلام ي اما بيقوي ي اما بيوقع وانا اختارت أقوم..
Banana_19554🇪🇬 حلو جدا برافو بس من غير ماقلبك يسود بقا عشان نسقفلك تجاوزي وخلاص
View all 10 adviceHeart_19965🇪🇬 وما تشاؤون إلا أن يشاء الله اعمل اللي عليك وزياده وسيب الباقي ع ربنا التوفيق ده بتاع ربنا احنا بنعمل اللي علينا بس
View all 7 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Pumpkin_7861🇪🇬 هاتي الجل وحطيه فازازة غير ازازته وحطي منه براحتك
View all 3 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Coffee_15332🇪🇬 حاولى متتدخليش خالص عشان انتي اللى هتطلعى خسرانه
View all 4 adviceانا حلوه و اختى احلى بس كل الل اتعامل معانا حبني انا اكتر بس اللى بيشوفنا احنا الاتنين من بعيد هى احلى فى الشكل و دى حاجه انا معترفه بيها اصلا فـ واحد قريب ماما قاللى م عارفة كنتى تيجي حِلوه زى اختك بدل م انتى وحشه كد 💔
Blueberry_16799🇪🇬 طب المشكله فى الشخص ده مش فيكى ولا اختك هو اللى مريض
View all 9 adviceGold_16893🇪🇬 تكون قد الثقة
View all 2 adviceGold_16893🇪🇬 عادي يسطا اعرف صحبك وعلم علي
View all 4 adviceMoon_5072🇱🇧 ما فهمت هلق انت بدك تخلص ثانوي او لا ؟ وبالعكس ضحكي دخيلك الدنيا مافي شي المهم انك على الطريق الصح وراضية الله
View all 8 adviceGold_16893🇪🇬 بصي يعني لو بجد انتي مش عايزه عرفي انك عايزه تبعدي و بكل هدؤ تعملي بلوك وتطلعي من حياته علشان يعرف بيقا احسن
View all 17 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Apple_20134🇪🇬 مين قال ان دي اطالة ثم معلش مين قال انك لو كنت وافقت كان زمانك اسعد
View all 10 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Tofu_18387🇪🇬 وعليكم السلام حاول تعلم أمور جديدة اقرأ كتب لاقي شغلات تسويها بحياتك شعور هذا نتاج فراغ وتفكير
View all 16 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Banana_14183🇪🇬 كلنا جمبك وناس كتير عندها نفس احساسيك
View all 10 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Moon_17422🇪🇬 ربنا يفك كربك اعرفي انك الي فيه طبيعي وكلنا بيحصلنا وبنمر بكده بس المش طبيعي اننا نفضل في المكان ده اهم حاجه يكون عندك دافع تغير والدافع ده هيغير حياتك اللجؤء الى الله مهم كمان
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Banana_16571🇪🇬 كلم ربنا وواجه الزهق دا خد الطريق كله من غير متكلم حد ولا تدور على تسلية كدة وروق واتصالح مع نفسك فكر فربنا واقعد عد النعم وعد غلطاتك واقعد ركز فالحاجات الحلوة وفزروف الناس وفقصص الشارع الى ماشى فيه .. يعنى انسجم مع نفسك واستحمل الزهق عادى صالحه .. هتبقى دى احسن مرة مشيت فيها مع نفسك وواجهتها وحدكم
View all 22 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Avocado_17359🇪🇬 ردي عليه في البوست بتاعه
View all 26 adviceGrape_5094🇪🇬 طيب يا عم موزة تقبل اعتذاري انا يا سيدي ومتحرمنيش من ثواب الاصلاح بينكم وحقك علي راسي ومن باب التمس لاخيك العذر سماح علشان خاطر حبيبك النبي ثواني يا سكر مترديش بعد اذنك
View all 54 adviceانا حاسس بالوحدة، طبعا اهلي ربنا يخليهم لي بس نفسي في حد صاحبي يفهمني ويسمعني من غير ما يحكم ومن غير مقابل، انا مخلص جدا بجد بس لو لاقيت حد كويس، حد زيي وعايز صحاب برضو؟، مش مهم سنه قد اي المهم يكون بجد عايز صحاب..
Grape_20133🇪🇬 يا صديقي، إحساسك بالوحدة واحتياجك لصديق حقيقي يفهمك من غير أحكام ده إحساس طبيعي جداً ويمر بيه أي حد بيدور على النظافة والعمق في العلاقات. في الزمن ده، الصاحب المخلص بقا عملة نادرة، والناس الطيبة اللي زيك بتتعب لغاية ما تلاقي اللي شبهها. نصيحتي ليك متفقدش الأمل، بس في نفس الوقت متستعجلش وتدلق بمشاعرك لأي حد لمجرد إنك هربان من الوحدة. الصداقة الحقيقية بتيجي بالتدريج والمواقف هي اللي بتغربل الناس. خليك دايماً على طبيعتك ونقي في تعاملاتك، واللي شبهك هيلاقيك وتلاقيه. لو حابب تتكلم وتفضفض في أي وقت، أنا سامعك يا صديقي
View all 15 adviceTofu_19803🇪🇬 يااه اتمنى ذلك🥺 بس من غير حيوانات
View all 5 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Flame_13939🇪🇬 سيبك منهم دول ناس هبله المهم قولي انت اسمك ايه بقا😂😂😂 اسفة بهزر والله😂 ربنا بجد يهدي الناس جميعا ويبطلو الفضول اللي هم فيه ده
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Apple_20134🇪🇬 طيب بص هفهمك انتا اول حاجة لازم تعرفها هو ان كل بني ادم عنده حجات لازم تشبع اكل شرب و نفس و الكلام ده طبعا لو مكملتش احتياجاتك دي كويس بتتعب جامد المهم من ضمن الاحتياجات دي مشاعر ( منها الحب عارف لما تسيب واحدة كنت بتحبها بتحس ب ايه الاحساس ده نتيجة لنقص احساسك للحب ف بقيت محتاج ) و منها حجات كتير بس خلينا نتكلم عن الانجاز كل واحد لما بيعمل حاحة او بينجز حاجة بمعنى اصح بيجيلو احساس بانه عمل حاجة و هو ده الدوبامين المهم انك بقى جسمك ميعرفش ياخد احتياجاته غير من الدوبامين ده عامل زي لما يكون في جردل كبير حواليه خمس حنفيات و انا مش بتملاه غير بحنفية الجنس بس ف الحل مش انك تبطل و تقطع مانتا كده هتحس بنفس الاحساس بالفراغ مانتا محتاج دوبامين لا الحل انط تبطل و تعوض ياعني انتا كنت بتاخد من حنفية واحدة بس ال هي الحب و الجنس. دي اقفلها خالص و شغل اربع حنفيات تانيين ياعني مثلا اتعلم ( جربت تتعلم انجلش والله العظيم سهل جدا و الكورسات مالية الدنيا لو انتا مقدرش و لو مش مقتدر ف على اليوتيوب ماليين الدنيا بردة ) رقم اتنين ( جربت تتعلم برمجة سهلا جدا جدا و ممتعة جداااااااا بجد و لو مش مقتدر
View all 6 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Pizza_15115🇪🇬 ثااااانية يسطا انت متجوز واحدة وعايز تتجوز عليها ؟ لا متتجوزش ولم نفسك
View all 5 adviceBiscuit_4072🇪🇬 هاتي ال عوزاه متخليش حد يتحكم فيكي
View all 19 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Pizza_15115🇪🇬 يعني اجبر نفسك علي الذكر اذكر ربنا كتير اوي حتي لو مش قادر تنطق بلسانك اكتب في شات خاص كل الاذكار وايدك هتشهد عليك استغفر كتير اوي .. ادعي ربنا حتي لو جوه مخك ، حاول تقوم تصلي ركعتين دلوقتي عشان الفجر* ثلي السنه وانزل المسجد بجد واقعد شوية كده لو خرجت اتمشي شوية يا راجل بص للسما شوية هواء متتكلمش بس حاول تظبط حالك فك ع نفسك خد استراحه عادي
View all 6 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
اكبر عدو للانسان هو نفسه مش عارف هل دا صح ولا لا بس بحسها احيانا صح لان بجد الانسان لو فضل بعيد عن نفسه هيبقي كويس رساله ليا ياسطا كفايه كفايه عشان انا تعبت وجبت اخري منك وهنزعل من بعض قريب والله فكفايه اللي بتعمله فيا وارحم
Blueberry_16799🇪🇬 المرؤ لا تشقيه إلا نفسه حاشاها الحياة أن تشقيه ويظن أن عدوه فى غيره وعدوه يمسيه ويضحى فيه
View all 9 adviceGold_16893🇪🇬 ممكن تكون شر عليك
View all 16 adviceGrape_16539🇪🇬 ربنا يقر عينك بيها يا رب فى عفو و عافية🩵🥀
View all 11 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Candle_19651🇪🇬 حاولي تغيري شويه من طبعك وخلي قلبك اقسي شويه
View all 7 adviceمبقتش عارف ايه النا فيه دا .... كلمت بنااات كتتير حوالى 5 وكنت بتسلى بيهم كلهم ولحد دلوقتي بكلم دى ال6 اهو مش عارف ليه بعمل كدا بس ممكن عشان معنديش حد يقضي فراغي أو اتكلم معاه لأن معنديش صحاب ولا اى حاجه...
Grape_16539🇪🇬 بس انت كده هتفضل فى الدايرة دى لو فضلت كده و مش هتشبع اخرج منها و اشغل نفسك ب نفسك و املى حياتك
View all 9 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Cloud_16699🇪🇬 بصي ي بو فهماكي عموما لاني بمر ب اوقات ذي دي بس الفرق الوحيد ان هما الي بيفرقلهم مش انا بس عموما هما مش اسمهم صحاب اي يكن الي عملتيه بالرغم من انك بررتي موقفك بس بجانب ده محدش عاتبك ف عادي تبا لهم وتعايشي خدي الوقت الي محتاجاه براحتك مش عارفه لو فالوقت ده فعلا حابه تكوني لوحدك ولا بتقنعي نفسك بكده بس مهم تعرفي ده الاول ثانيا الناس فترات ف عيشي وتعملي الي حباه ومتحطيش حتي فاصل بينك وبينهم وقت تخلصي من فترتك تتعاملين عادي بس متحطيش حد ك علاقه عميقه ليكي عيشي واضحكي وقت م تحبي وخدي الوقت الي محتجاه براحتك ومتبرريش بردو
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Grape_16539🇪🇬 ربنا يعينك و يرضى عنك، و يرزقك من حيث لا تحتسب
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Cloud_16699🇪🇬 بما انك معترف بغلطك وفاهم فين النقطه ده كويس خلاص الي حصل حصل هي مش هتتقبل ده يمكن لسه بعدين متحاولش تبرر أو تعمل اي رده فعل اعتقد المفروض تتعايش عادي وتصلح من نفسك دايما وهي اكيد هتحس ب ده واي يكن هي غريبه عنك ف عادي مش لازم تحس انها امك يعني بتمني متنتكسش تاني وصلي لان كل م قربنا من الأرض الواحد نفسيته بتتحسن مش اي عبث والله بس غلطه ومفيش حد مبيغلطش وانا مش يقلل من الغلط الي عملتو وانت مينفعش تعمل ده بس خلاص حاجه وحصلت وانت موضوع وتبت عنو خالص مفيش رجعه عنه . تصالح مع نفسك والدنيا ان شاء الله تكون كويسه
View all 2 adviceBanana_20108🇸🇦 انتي اتعودتي ع اسلوب حياه وطريقة عيشه مش لقياها عندك دلوقتي ومش بتحبي الزحمه في حاسه بدوشه في دماغك
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Blueberry_20119🇪🇬 حاول تكسر روتين حياتك بحاجات جديده تحبهها زي الرياضه مثلا او اي هوايه تانيه ترجع شغفك ليك تاني واعتزل الوحده واخطلت بالناس بعيدا عن التعلق بيهم واعرف ان دايما ربنا شايل لينا الخير في كل حاجه حتي لو انت شايفها غير كده وخلي عندك ايمان بالله وبنفسك انك هتكون مبسوط واطلع من دايره الاضطهاد والتفكير في الحاجات اللي بتحزنك انا قعدت فتره كبيره كنت كده وكنت شايفه ان كل حاجه انا حبيتها وعايزاها مش ليا سواء رياضه صحاب اهل بس كل ده انت بتحدد بنفسك هتحبس نفسك وهتفكر هتفضل حزين ومكتئب خلي هدفك ازاي تخلق لنفسك جو تكون مبسوط بجد فيه
View all 2 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Coffee_4076🇪🇬 اول ما بسمع كلمة بعيدا عن الدين بنهي النقاش تماما اصل هو عايز يلغي الاساس هنتناقش بقوانين الفيفا يعني ؟ لازم فعلا نفهم ان كل تفاصيل حياتك كلها كلها الدين بيناقشها عادي جدا بس احنا اللي جهله وحتة الغلط اللي الناس بتروحله كلنا بنغلط اكيد وكلنا عندنا معاصي ومش معصومين ف ربنا يهدي الجميع وبفكرك انه من عاب ابتلى ف احانا بندعيلهم بالهداية وندعي ونقول الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا
View all 6 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Croissant_14273🇪🇬 ابعدي عنها واوعي ترجعيها لحياتك، وكل اسرارك الغي اهميتها تماما قدامها. احلامك طموحاتك اسرارك، كل ده قدامها اعملي كأن ملهوش اي اهمية. احلامك غيرتيها واسرارك تخطيتيها، واتعاملي معاها ببرود كمان بالتزامن مع كل ده.
View all 2 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Strawberry_10277🇪🇬 لو مقدرتش نفسك محدش هيقدرك ..
View all 6 adviceCroissant_14273🇪🇬 بصي كان فيه حد هنا ف الكومنتس قال انه لو زعل طبيعي عشان انتي بس مش مشاركاها فرحتها ده عادي، انما لو زعل منك انتي شخصيا يبقى البنت دي مش تمام اصلا، وانا متفقة معاه جدا بصراحة. ف بصي، في الحالتين انتي مستفيدة؛ لو زعلت زعل عادي يبقى انتوا محصلش بينكم اي حلجة وحافظتي على صحبتك، اما لو هي زعلت منك بجد والجو ده ف انتي عرفتيها على حقيقتها والمفروض تبعدي. هي لو طيبة وخايفة عليكي وعارفة ظروفك صدقيني بجد هتمنعك تعملي الحركة دي وتكذبي على اهلك بجد، دي هتهزأك اصلا، فاا كلميها كده وشوفي، وفي الحالتين اياكي تروحي، انتي ولا ضامناها ولا ضامنة اخوها ولا ضامنة صحابه، دول ممكن يتلموا عليكي يهددوكي اصلا وينهوا مستقبلك حرفيا، ف انسي الحوار ده شيليه من دماغك بجد.
View all 20 adviceاعع هو اي دا والله اي المجتمع دا اي الناس دي هو انا اللي بقيت غريب ولا العالم دي هي اللي تعبانه انتو بتعملو اييي بتعملو اي ياجدعان هنفوق امتي ياصيع هنفوق امتي ياجدعان والله احنا ف النيله خالص
Cloud_16699🇪🇬 يسط انت ثانوي:) روح اكشف
View all 26 adviceChilli_4166🇪🇬 مظبوط لازم الأنسان شتغل على تفكيره وعقله بس على فكره سبحان الله هيا قدرات مو كل الناس ربي خلقها بهذي القدره الأغلب ما يستطيع فا من كمال وعي الأنسان ان يرحم القدرات المختلفه
View all 14 adviceTofu_19803🇪🇬 انت عايز تشتغل ف مجالك ولا تعمل شيفت شوف كورسات تبع مجالك او شوف منح iti لو فيها تخصصات ليك شغف فيها ونزل لينكدان وشوف اي اللي مطلوب وطور نفسك وقدم
View all 4 adviceلي احنا دايما محتاجين للجنس الآخر لي بنحس بزعل لو احنا محدش اعجب بينا من الجنس الآخر مع أن عادي يعني وهو مش موجود فحياتنا دلوقت الحياة ماشيه وبنضحك ونتبسط لي بقي شعور أن حاجه ناقصه داااا؟
Cloud_20067🇩🇿 الاعلام و سوشل ميديا و مجتمع تأثير خارجي اعطى أهمية ذيك للحب رومانسي بدل حب صداقة ام هواية و اصبح الحب اعظم شعور في عالم يقتصر فقط على جانب رومانسي.... هناك حب ذات و حب هواية و حب حيوان و عائلة. اصدقاء الخ...
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Sugar_19071🇪🇬 انت عارف ليه؟ عارف ليه اكتر واحد بيعرف ينصح هو نفسه مش بيعرف ينصح نفسه؟ هو بيتمنى ان حد يقوله كده، بيتمنى ان حد يقوله متاكلش، بيتمنى ان حد يقوله ابعد ويطبطب عليه.. احتياجه للنصيحة بيخلق وعي اكبر بكتير اوي بيها، ف بيبقى مدركها وفاهمها فعلا، بس مش قادر يوجهها لنفسه.. عوضًا عن ده، لما بيشوف حد ف نفس حالته غصب عنه بينصحه، لانه ببساطة مش هيتحمل ان حد يبقى في نفس موقفه ومحدش بينصحه النصايح اللي محتاجها فعلا، فاهمني؟
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Grape_16539🇪🇬 ندمانة يبقى نقول الندم توبة و قومى صلي ركعتين الوقتى و ادعى ربنا و فضفضي
View all 7 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Flame_16692🇪🇬 جه فبالي برضو بس لا حاسه الابب مش معروف للناس اللي اعرفهم
View all 33 adviceالعشرة مش بتهون على حد ومفيش حد ف الدنيا هيتمنالك الخير او بمعنى أصح انك تكون احسن منه تاني حاجه صحتك دي اغلى حاجه عندك ف حافظ عليها ومتخليش اي حاجه تزعلك او تكسرك طظ ف اي حاجه تالت حاجه متحاولش تصلح علاقتك بحد انت اصلا مش اولوياته عشان ف الاخر هيطلع الشخص دا ميستاهلش
Apple_20090🇪🇬 اوعي تحب حد من قلبك اوعي تتعلق بغير الله
View all 2 adviceCloud_20067🇩🇿 أفهمك تماما ذي كلمة الوحيدة الي تمثلني لما قريت كلامك
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Orange_19897🇪🇬 انتي غاليه و عزيزه في عين ربك ، و اكيد اهلك اولا ، فكك من كلام الناس ، انا بمر بنفس تجربتك بس بخرج نفسي منها و مش هقولك بالصلاه أو بأي طرق تاني ، انا بس عاوزك تعرفي انك عزيزه في عين ربك و لا مكنتيش وجدتي من الأساس أو خلقتي ، الناس بقت سيئه و اوعي تحكي تجربتك لحد و انتي متوقعه أن كل الناس زي بعض ، مشاعرك غاليه و احساسك مهم ، و اكيد ازمتك هتعدي بطرق كتير ، اولا لازم يكون عندك رغبه انك تعدي الازمه و لو احساسك مش فا احنا مش هنتعامل كبشر هتكون حيوانات ده كمان الحيوانات عندها احساس ، فمبالك بيكي انتي ياستي اكيد مشاعرك و احساسك مهم جدا و اهم من بشر كتير ميسوش حاجه
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Grape_16539🇪🇬 فى نظرة تانية و هى اننا نشوف العالم الوحش بنظرة إيجابية
View all 6 adviceOlive_19421🇪🇬 قولي رب اني مسني الضر وانت ارحم الراحمين كرريها كتير بايمان وان شاء الله يفرج الله ما في قلبك من حزن بالنسبه للشغل حاولي تلاقي شغل من البيت وتنشغلي بالتحضير للامر ده لانه فعلا مش سهل تلاقي شغل عن بعد لكنه مش مستحيل امر ممكن جدا في رحلتك وانتي بتتعلمي وظيفه للعمل عن بعد يمكن نفسيتك تتحسن وصحتك تبقي افضل لانك هتكوني مشغوله عن المك بالتعلم ربما لم امر بتجربتك لكن عزيز عليا مر بنفس تجربتك واتشخص ب فايبروميالجا ربما يكون عندك ADHD في الحالتين انتي محتاجه تشغلي نفسك بالعمل لحد الانهاك
View all 6 adviceصديقي من ١٢ سنه ساعدته يشتغل ف نفس شغلي راح للإدارة و قالهم انه الافضل يطردوني و قال عني حاجات مش حقيقية و لما سألته انت قولت كده فعلا قالي معلش انت واقف ف طريقي و انا هبيع ابويا لو وقف قدامي .
Banana_16571🇪🇬 هو بنى آدم غبى مش أكتر ومش فاهم أى حاجة فالدنيا حتى الأشرار الصح مش بالغباء دا وكويس انه واضح قوى كدة وانك خدتها مرة واحدة وهو عامة خسر كتير جدا عشان حاجة صغيرة بأفقه الضيق والشر اللى جواه والمادية وحتى عقليته الصغيرة يعنى شرير وحاقد وغبى الله يرده لصوابه ويهديه ويشفى قلبك ويعافيك
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Blueberry_19911🇪🇬 زعلان ليه يسطا انت عملت الصح شوف سبحان الله الجعلك سبب في هدايتها الواحد عشان يفوق لازم قلم على وشه يفوقه انت المفروض تبقا مبسوط بالأنت عملتو وهي المفروض تشكرك علي الأنت عملته انت سبب بعد ربنا في هدايتها ماتشلش هم اي حاجا انت المفروض تبقا مبسوط من نفسك
View all 25 adviceBlueberry_8550🇪🇬 ماتخافيش عادي ركزي بس و ان شاء الله هتحلي ، انا كنت علمي رياضة و من كتر التوتر في امتحان الديناميكا مكنتش فاكر حاجة خالص
View all 26 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Flame_16692🇪🇬 فعلا واضح من كلامك ان افكارك محتاجه ترتيب حاولي تمسكي ورقه وقلم واكتبي بخط ايدك اللي انتي عايزاه ده هيساعدك تبقي اصدق مع نفسك وعمرك ما هتقولي كلمه غلط لانك بتكلمي نفسك فا هتفكري ف الكلام مليون مرة قبل ما تقوليه وبعد ما تخلصي اقرأيه كذا مرة لحد ما تفهمي انتي عايزة ايه وربنا يريح قلبك
View all 15 adviceHeart_19965🇪🇬 ديمة اللي بيحصل بيبقي عكس اللي احنا عايزينه
View all 8 adviceApple_20090🇪🇬 ربنا بيدينا هدايا في صورة اذكار انا افتكر كنت في أزمة نفسية نتيجة حاجة كنت كل ما اتعب استغفر واحوقل استريح وارجع طبيعي وفعلا الكلمة الطيبة هي اللي بتبقي حتي لو نسينا الشخص الأثر موجود
View all 3 adviceاني ابقي محبوبه عمري ما حسيت بدا من الاهل ما اني عارفه انهم اكيد بيحبوني ومفيش اهل بيكرهو ولادهم بس انا عمري ما حسيت دا بالحنيه بالحب صحاب برضو معرفتش اعمل صحاب جدعه تبقي معايا بلعكس ظيما بيخذلوني حته الشخص اللي حبيته عرفت انو عمره ما حبني كان نفسي احس بالاحساس دا اوي وحاولت كتير اوي اني احسه عملت حاجات كتيره اوي علشان احس بالاحساس دا وفشلت
Moon_10178🇪🇬 اذا احب الله عبدا احبب فيه جميع خلقه خليكي مع ربنا
View all 16 adviceCoffee_4076🇪🇬 انك سابق لسنك ف دي بالنسبه لكل اللي حوليك ميزه اهلك شايفينك عاقل بار بيهم الناس شايفاك شغل راسي وهادي اخواتك يستفيدوا منك شريك حياتك هيختارك عشان شايفك مسؤول وطموح مش طايش بس المفارقه ف دا كله ان كل الدنيا مستفيده من نضجك دا بس انت عانيت وبتعاني عشانه وبسببه فاهم حاجه ؟
View all 25 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
اللي بيبقى مفكر نفسه عبقري، ومستحيل يقول انه مش عارف حاجة، لأ لازم يهبد ويفتي بس في سبيل انه ميبانش جاهل بشيء معين، رغم ان ده في حد ذاته قمة الجهل. مش عارفة والله البني آدمين دول عايشين ازاي.. بيبقى مفكر نفسه عبقري زمانه، وهو فعلا عبقري زمانه، بس لو شلنا اول وآخر حرف. مش قصدي الاهانة غير لأشخاص معينين في عقلي طبعا لان ساعات ده بيكون غصب عن الواحد مش بغرض التعالي والهبد.
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
لما الشخص يكذب عليا ويخدعني ويفكر اني غبية مش هعرف أو اني بحبه لدرجة اني هتغاضة عن الأمر. أو لما نكون في نقاش ويقلب الطاولة عليا ويبقى مستني مني الضعف والخضوع. دول تحديدا هي مرة حتى لو روحي في الشخص اتخلص منه هو وروحي معاه
Coffee_5451🇪🇬 بصي انا هقولك حل انا عملته مع نفسي زمان والحمدالله خفيت جربيه بالتدريج أمشي بمبدأ (اية الي هيحصل يعني) يعني انا كنت بترعب اني اكون ناسي اقفل العربية ، وفي مرة قررت ان عاادي تتسرق المهم اخف ، بالنسبة للباب ، الحرامية مش واقفين علي الباب ، النور مثلا عادي اللمبة مش هتتحرق ، كل حاجة كدة بقي ، مش مهم اي حاجه ، مرة في التانية ثقتك في نفسك هتزيد وهتصدقي نفسك وخليكي ديما عاارفة انك اكيد عملتي الصح وربنا معاكي
View all 6 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Gift_15742🇪🇬 الاصوات دي بتحارب انك تصدقي أن حياتك تستحق حد.يشاركك فيها
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Olive_9794🇪🇬 صح
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Tofu_18387🇪🇬 في مشروبات تسمين سموزي شوفان مع حليب تمر عسل مكسرات
View all 3 adviceGold_16893🇪🇬 بصي لو انتي عايزه تبقي منظمه اول متسمعي الاذان قومي صلي علي طول و بنسبا ل الصلاه علشان حاجه نجاح ولا ف ده عادي علشان لما احنا بنحتاج حاجه بنروح ربنا فاهمه
View all 10 adviceCroissant_14273🇪🇬 طب لو لقيتي للولية اللي معاكي دي حل قوليهولي بليز عشان هنتحر كمان شوية من الغباء الالكتروني اللي بتعرضله ده
View all 10 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Blueberry_15422🇪🇬 الموضوع مريب فعلا ولو كدا متديهاش اي صور تاني او تجبيها بيتك عموما الا لو اتاكدتي انها تمام وكويسه غير كدا لا لان فعلا محدش مضمون الفتره دي
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Candle_13548🇪🇬 بودكاست لأمجد سمير اسمه لازم تتحرر انصحك بيه دا هيجيب معاك من الاخر
View all 2 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Watermelon_7677🇪🇬 انا مش فاهم حاجه بس ربنا يوفقك ويكرمك باللى بتحلمى بيها
View all 16 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Flame_13939🇪🇬 اللي بتمر بيه صعب ومرهق فعلا لكن مجرد إنك بتحاول من سنين ومش مستسلم ده معناه إنك عايز تتغير الانتكاسة مش معناها إن كل اللي عملته راح هي جزء بيحصل مع ناس كتير أثناء محاولة تغيير أي عادة بدل ما تركز على عدد المرات اللي وقعت فيها حاول تعرف إيه اللي بيخليك ترجع كل مرة فراغ أو ضغط أو وحدة أو ملل واشتغل على السبب نفسه اشغل وقتك مارس رياضة وابتعد عن أي حاجة بتثيرك ولو حاسس إن الموضوع خارج عن سيطرتك ومؤثر على حياتك بشكل كبير فالكلام مع معالج نفسي هيكون خطوة مفيدة ومش عيب أبدا ومتجلدش نفسك بسبب الانتكاسات التغيير مش بيكون خط مستقيم ركز على تقليل المحفزات واملأ وقتك بحاجات مفيدة ولو حاسس إنك مش قادر لوحدك اطلب مساعدة من مختص ده دليل قوة مش ضعف
View all 11 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Flame_16692🇪🇬 كل واحد وحريته بقى ركز نت على حياتك واعمل اسرة جديدة متوقفش حياتك ع حد وربنا يريح قلبك
View all 2 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Cookies_10253🇪🇬 وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
View all 4 adviceGold_16893🇪🇬 يسطا ادي لي كل واحد حجمه عمره م هيمشي
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Cloud_19075🇪🇬 انا اسفالك جايز ناس كتير ميفهموش وجعك او معاناتك و اكتر يقلل منها بس عايزه أأكدلك انها متشافه و مسموعه انا فهماكي وعارفه قد ايه انتي مقهوره و بدل الامان بقوا خطر و بوظوا امانك و انتهكوا حرمك جسمك ببجاحه و لعذر اشد قبحا من ذنبهم انا بعتذر ان فمش ف ايدي حاجه تساعدك مساعده فعليه تحسي بيها ف حياتك لانها بيئه مؤذيه ولكن الاكيد انك تستحقي حياه أسعد و ألطف مع اشخاص حقيقين مش حيوانات ف بنات كتير هتسمعك و تفهمك و كل مره هتحتاجي تتكلمي او تفضفضي عن ده ان شاء الله ربنا يرزقك ببنت حلال تفهمك
View all 9 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Blueberry_16799🇪🇬 قول للدكتور المسؤول عليهم أو غير التيم
View all 4 adviceCoffee_4076🇪🇬 مش نوع من الماديه ولا عبء ولا شروط ، دي طموح ومش عيب انك تطمحي انك تعيشي احسن حياه مع اللي هيبقا شريك حياتك وخاصه انك قولتي مش عايزه دا فورا على قد ما عايزه انكم تسعوله ويتحقق بعدين عادي ف عادي احلمي واتمني وادعي واسعي مش عيب ولا حرام ولا ماديه ربنا يرزقك الزوج الصالح والذريه الصالحه اللي تعيشو مع بعض حياه احسن من اللي نفسك فيها كمان
View all 14 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Pizza_15115🇪🇬 كل واحد فهم الموضوع دا بشكل خاطئ ، لو موضوع صعب روح لطبيب نفسي راجل** يساعدك اسمع فيديوهات كتير توعيك عن الامر داا هتلاقي ناس كتير اتعرضت لحاجات مشابهه هيخفف عنك ، اتكونت مفاهيم غلط هتتعدل .. كل الآثار يسهل علاجها ... بس انت ادي لنفسك فرصة انك تتعافي بشكل تدريجي هتحس كأنه لم يكن انت هتلاقي نفسك فاكر صور بس مش فاكر احساس ممكن فاكر شويه بس الاحساس صعب توصفه فاهم حاجة ! وعيك بالمشكلة هو نص الحل اصلا اتبقي نص اصبر وربنا يهون عليك
View all 8 adviceذكرياتي المؤلمه فالجامعه والسكن مع الناس اللي فيها اللي خلتني اكره الريف واهلها....(مع احترامي للبلد واللي فيها)....حسيت مبعرفش اندمج خالص معاهم ويعني دايما مش سالكين...ومؤذيين بشكل مش طبيعي بالمره...سابو فيا بصمات وحشه...عمري ما عارفه اتعالج منها....واتاذيت بشكل مبالغ..نفسيا وجسدياً...... الأسوأ مش عارفه اعرف ناس تعمر معايا خالص....وكله ماشي بمبدأ مصلحه ونفاق واذى....ومبعرفش اعمل حاجه غير اني ادعي فصلاتي واعيط...واشكي لربنا بجد....بجد نفسي اهرب من البلد دي وارجع لبيتي بأي شكل كان💔
قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Gold_16893🇪🇬 لما تحطط في موقف المفروض تكلم واكسر اي حاجز جواك
View all 4 adviceانا حرفيا تعبت من كتر الظلم والابتلاءات اللى مش بتخلص وبقول لنفسى اصبرى فترة وهتعدى بس مش بتعدى وبجد مش لاقيه مخرج ولاحل تعبت جدا انا من كتر، ماقلبى بقا حزين ومليان هموم ع اخره رجليا مش شايلانى مش قادرة بعافر، وبزق ف ايامى بالعافية
Cookies_18736🇪🇬 بيقولوا دايما احب العبد لله هو اللي بيبتليه بالشكل دا عشان يقربه ليه فالاوقات دي وعشان هو بيحبه كمان وبيختبره
View all 13 adviceGold_11778🇪🇬 جيه في وقتها
View all 12 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Pumpkin_7861🇪🇬 نفس اسمي على ال T هوريكي نوع جديد عمرك مشوفتيه
View all 16 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Cloud_4425🇪🇬 فكرتك هتقولي حرام
View all 7 adviceCoconut_19807🇪🇬 أنا كمان حاسه كده ونفسي أخرج عشان كل شغلي اونلاين حاسه هموت بكتمتي
View all 12 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Coconut_19807🇪🇬 أنا كمان حاسه بيكي يارب فترة وتعدي على خير
View all 3 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Orange_14989🇪🇬 وَلَا تَقۡتُلُوا۟ ٱلنَّفۡسَ ٱلَّتِی حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلَّا بِٱلۡحَقِّۗ ربنا أحل القتل في بعض الحالات فقط منها القصاص وغيره مثلا القتل في الحالة دي أكيد مش من حقه وهيتحاسب عند ربنا بل وكمان عقوبته ممكن تكون اكبر من الزنا ودة لإن إراقة دم المسلم بغير حق عند ربنا أعظم من عدم الكعبة وتقريبا مشوفناش تعظيم لذنب زي دة كدة
View all 8 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Flame_16692🇪🇬 ادعي ربنا كتير انو يهديكي ويرجعك احسن من الاول ويقربك منه واهم حاجه انك فعلا ندمانه ع ده لانه لو كان عادي بالنسبالك كانت هتبقى نصيبه ابدأي صفحه جديده مع نفسك وحاولي تاخدي حد من البيت فإيدك ونتي بتصلي حتى تبقو بتشجعو بعض
View all 4 adviceقد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟
Olive_19421🇪🇬 انت مخسرتش كتير انت كسبت خسرت عاطفه ومشاعر كانت في المكان الغلط . تقدر بعد ما تتخطي تكون مشاعر لحد يستاهل فعلا خسرت فلوسك .اتفق معاك لكن تقدر تعوضها تاني لانك عندك خبره وتقدر تشتغل وتكسب فلوس تاني باذن الله انت كسبت انك حطيت ايدك علي موضع ضعف فيك تقدر تعالجه . قدر يكون الكلام بالنسبه الك حاليا عاطفي وحالم لانك حاسس انك في ضعف وخذلان فكر بعقلك في الكلام ده . اسال الله ان يرزقك السلام
View all 4 advice