المنشوراتموودالمواضيعالأفكار
·
·
·
·
•
•
•
أحدث المواضيع
1 / 3
Coffee_16188
Coffee_16188

ازاي خرجت من دوامة التوهان و تضييع الوقت

ازاي وصلت لاحسن نسخة من نفسك و خرجت برا سجن العادات السلبية و بدأت حياتك تتحسن بجد...
2 المنشورات•2 النصائح
Mango_9483
Mango_9483

نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

» نـصـيـحـه كـان نـفـسـك حـد يـقـولـهـالـك مـن زمـان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4 المنشورات•4 النصائح
Suchi_16120
Suchi_16120

تجربتك مع الإدمان

احكلنا عن تجربتك مع الادمان، ويدخل تحت مصطلح الادمان هنا، ادمان(السوشيال ميديا، الأكل، علاقه عاطفيه،مخدرات، اباحيه، واي
2 المنشورات•2 النصائح
Orange_18102
Orange_18102

حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

حاجه كان نفسكم تعملها او بتخططو تعملوهااا ومعرفتوش تعملهوهاا اي كان السبب يعني
3 المنشورات•18 النصائح
Coffee_6567
Coffee_6567

التعرض للخيانة

تجربتكم مع الخيانة ، و هل قدرتوا تسامحوا و تمنحوا فرصة تانية ولا الأمر انتهي ، و هل قدرتوا تتخطوا و ازاي ؟
6 المنشورات•42 النصائح
Cookies_18736
Cookies_18736

هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

يعني تبقي وسط الكلية، الشغل، البيت، أو أي مكان فيه ناس كتير... ومع ذلك حاسس إنك لوحدك ومش منتمي لأي حد فعلًا. وبتتعب ومح
5 المنشورات•21 النصائح
Peanut_18831
Peanut_18831

ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

عن نفسي مش قادرة انسى حاجات عشتهم فطفولتي،كتير ناس بتقول يا ليت الشباب يعود يوما،انا مستحيل اقول الجملة دي عشان أمرْ فتر
12 المنشورات•51 النصائح
Avocado_13168
Avocado_13168

تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

هل الوحده ممكن تكون حلوه فعلا وانت الي بتبعد عشان كلام الناس عليها وانك مش عايز تبقى
16 المنشورات•91 النصائح
Flame_11924
Flame_11924

ايه الكلمه اللي اتقالتلكم من اهلكم و من ساعتها و عيونكم بطلع فراشات اول ما تفتكروها؟

بابا مش بيعرف يعبر عن مشاعره بس في مره قالي اني اكتر حد شبهه في اخواتي و اكتر حد بيعرف يضحكه و الوحيده اللي هتفرق معاه ل
4 المنشورات•26 النصائح
عنا·الوسوم·الأسئلة الشائعة·الشروط والأحكام·سياسة الخصوصية·إرشادات المجتمع·الصحافة·اتصل بنا·
AfrikaansአማርኛالعربيةAzərbaycanБеларускаяБългарскиবাংলাBosanskiCatalàČeštinaCymraegDanskDeutschΕλληνικάEnglishEspañolEestiEuskaraفارسیSuomiFrançaisGaeilgeGalegoગુજરાતીHausaעבריתहिन्दीHrvatskiMagyarՀայերենBahasa IndonesiaIgboÍslenskaItaliano日本語ქართულიҚазақភាសាខ្មែរಕನ್ನಡ한국어KurdîКыргызчаລາວLietuviųLatviešuMalagasyМакедонскиമലയാളംМонголमराठीBahasa MelayuMaltiမြန်မာनेपालीNederlandsNorskChichewaଓଡ଼ିଆਪੰਜਾਬੀPolskiپښتوPortuguêsRomânăРусскийKinyarwandaسنڌيසිංහලSlovenčinaSlovenščinachiShonaSoomaaliShqipСрпскиSesothoBasa SundaSvenskaKiswahiliதமிழ்తెలుగుТоҷикӣไทยTürkmenTürkçeУкраїнськаاردوOʻzbekTiếng ViệtisiXhosaYorùbá中文isiZulu

جميع الحقوق محفوظة © ٢٠٢٥ توهيل (شركة سيدلر)

Candle_20259
Candle_20259🇪🇬14m ago•fed upfed up
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬24m ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6

Gold_16893🇪🇬 لا صلي على النبي كده في قلبك مفيش حاجه تستاهل انك تقابل ربنا بشكل ده و لو عايز تحكي حاجه احكيها هنا

View all 6 advice
Corn_16656
Corn_16656🇪🇬32m ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Banana_20222
Banana_20222🇪🇬37m ago•exhaustedexhausted

انا شخص مبحبش الحر وبفرهد جداا وبحس طاقتي فعلا مهدورة ف الحر دا. وتحسني بكره الناس ف الحر جااامد ومش طايق اتكلم مع حد هو بيسمحلنا امتا بالنصيحه ال خاصه واحنا بنفتح ازاي النصيحه. عشان حااسس موضوع معقد

0
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬38m ago•mehmeh
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Chilli_18132
Chilli_18132🇪🇬55m ago•lostlost

كمان كام ساعه عيد ميلادى بس مش هى دى الفكره الفكره انه على عكس الطبيعي و عكس كل سنه انا مش مبسوط لا انا مش حاسس باى حاجه خالص السنه دى حاسس بالفراغ و حتى الرساله اللى منت بتسناها كل سنه معدتش موجودة فبقى احساس الفرح مش موجود و بالعكس يمكن فيه حسره ان العمر بيعدى و انت واقف لسه مش بتتحرك معاه انا حبيت اشارك المشاعر دى بس هنا عشان انا فى الطبيعى مش بتكلم و مبحبش حد يشوفنى بالنظره دى خالص فاهو نطلع الكلام ده فى توهيل

4
Ice cream_20350
Ice cream_20350🇪🇬1h ago•frustratedfrustrated
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Brain_5791
Brain_5791🇪🇬1h ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

12
Coconut_8107
Coconut_8107🇪🇬1h ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Chocolate_20348
Chocolate_20348🇪🇬2h ago•tiredtired

دلوقتي انا شاب و مريت بمشاكل كتيرة في حياتي معظمها بسبب اكبر اخواتي و لما وعيت عرفت انو مضطرب عقليا بس عقلو شيطان لو حط حد في دماغو و ام متوفيه و ابويا رمينا و انا اصغر اخواتي و احنا 5 بيا و كل واحد من اخواتي ساب البيت بشياكة بس اخواتي الولاد بيرجعو عشان الفواتير بس انا الوحيد اللي عايش معاه و صحيح انا كل شوية عملل استوعب اكتر و اكتر انو بيتلذذ في انو يأذيني ، انا مش فاهم بردو تفسر بي اي واحد عرف عن اخوه الصغير غلطة لا مش يجي يواجهو و يقولو انك غلط و واحد اتنين تلاتة ، لا ياذيه الاول و يخليه يشد في شعرو من اللاعيب النفسية اللي بيعملها و بعدين يقولو بعد 7 شهور او سنة من الجنان انك غلط في الحاجة الفولانية دي حاجة بسيطة من اللي كان بيعملو معايا و معلومة عني ناس كتيرة من صحابي و معرفي بيقولو انك متوتر بدون سبب طول الوقت و وشك في علامات الفزع و متضايق ، بالله عليكم اتصرف ازي عشان بجد اخويا عقد اخواتي كلهم و شغال عليا و مع العلم انو 32 سنة و مش شغال

3
Blueberry_19648
Blueberry_19648🇪🇬2h ago•mehmeh

سنة عدت مكنتش متخيل اني هكون النهاردة عآدى ومش منهار سنة كاملة عدت حاجات كتير حصلت فيها وحاجات بدأت وانتهت وحاجات كتير اتغيرت بس مستغرب اوي اني ما حستش زي ما كنت متوقع اني هكون ف اليوم ده كنت متخيل انه هيكون يوم صعب وكله انهيار بس الحقيقة انه يوم عادي جدا مشاعري عادية جدا مبقتش زي الأول يمكن فيه جزء جوايا مستغرب انى مش زعلان بس فيه جزء ولو بسيط فرحان اني ما انهارتش واني ما رحتش لجأت للكحول واني محافظ ع نفسي متعافي مبسوط بجد اني ما خربتش الدنيا وان مشاعري اللي طول عمرها ع اعلي حاجه لسبب ما هادية لسبب انا مش عارفه انا هادي واليوم عآدى و ومفيهوش قلق ولا اوفر وهنا اتأكدت ان افضل قرار خدته كان المصحة واني اتعالج وابقي شخص نضيف لليوم فقط اول مرة من فترة كبيرة او يمكن من سنة تبقي مشاعري عادية اول يوم احس فعلا اني حر وهادي ورايق ومفيش تعب اعصاب حتي لو مودي مش واو بس ف نفس الوقت مش خارب الدنيا ولا عمال اعيط وادبدب ف الارض وزعلان لأول مرة فرحان بنفسي واني ع الاقل لو عندي انتصار النهاردة ف هو اني ما بشربش يمكن لو هقول حاجه لنفسي ف هقول اني فخور بيها اني ع الاقل النهاردة ما شربتش زي ما كنت مخطط من شهرين مثلا كنت بفكر ان اليوم ده هاخده اجازة و اقضيه شرب وعياط وندم بس الحقيقة ان النهاردة مختلف عن ما كنت ببص زمان انا مش مستسلم للوجع ولا حتي فيه وجع بالعكس بحمد ربنا انها انتهت من سنة ومبقتش بدور ع اسباب او تفسير بقيت بقول قدر الله وما شاء فعل الحمد لله وخلاص مبقتش بفكر كتير زي الأول مبقاش بيجيلي نوبات بانيك واهرب واعيط وانا كبير كدا يمكن دي أكبر نعمة

0
Brain_20347
Brain_20347🇪🇬2h ago•heartbrokenheartbroken

انا شب مسيحي عندي مشكلة وحرفيا حياتي مدمرة اتمني لو حد يسمعني ونتكلم علي الاقل يسمعني انا نفسي اتكلم انا متعرض لضغط نفسي مش طبيعي وعندي مشاكل كتير بجد وحياتي مدمرة حرفيا انا اتقلي حجات توجع الميت والله العظيم

13
Pineapple_4034
Pineapple_4034🇪🇬2h ago•disappointeddisappointed

مستقبلي الفترة الجاية معتمد على تعاون اهلي معايا في خطوات معينة و بعدها المفروض انا اللي اكمل حاليا اهلي بيماطلو جدا فالموضوع و انا ملتزمة ب وقت معين و مش حاسه منهم ب اي حماس حاولت و اتكلمت و عيطت و هاودت و برضو نفس الكلام(ربنا يسهل ،، لما ربنا يريد هيحصل و هكذا ) انا مش عارفه اعمل ايه معاهم و المفروض اتصرف ازاي

6
Coffee_15332
Coffee_15332🇪🇬2h ago•emotionalemotional
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Banana_8179
Banana_8179🇪🇬3h ago•tiredtired

أحيانًا بيكون إكرام الحب دفنه مش كل الناس تستحق الغفران وفي جروح مهما عدّى عليها العمر عمرها ما بتخف اوعى تسامح من سرق قلبك باسم الحب ولا اللي خلاك تتعلق بيه لدرجة انك بقيت تشوف فيه انه اصبح وطنًك ثم هدم هذا الوطن فوق رأسك ورحل اوعى تسامح اللى كان بيعرف نقاط ضعفك كلها ثم استخدمها ضدك بلا رحمه اللى كان بيسمع دقات قلبك ليه وسابك تتختق بوجعك لوحدك اللي كنت فاكر انه نعمه من ربنا فاكتشفت أنه أصعب اختبار مرّ على روحك علّمك ازاى تحبه وازاى تشتاق ليه وازاى تخاف عليه أكثر من نفسك و في لحظة واحده علمك ازاى يكون الهجر قاتلًا وازاى بيبقى الخذلان أشد من الموت من يحب بصدق لا يدمر قلبًا ائتمنه على مشاعره ولا يترك إنسانًا يجمع بقايا نفسه كل ليله لقد أخذ منك اشياءا لن يعود أبدًا ثقتك وطمأنينتك والنسخه البريئة منك وسيتركك وأنت تبتسم قدام الناس بس جواك حكاية وجع لا تنتهي

2
Grape_17704
Grape_17704🇪🇬3h ago•mehmeh

انا كنت في علاقه مع بنت وكانت امورنا تمام لحد ما في مره هي قالتلي انها متضايقه وحابه تخرج فخرجنا زي كل مره واحنا قاعدين فجأغ لقيتها بتعيط ف انا الحقيقه مكنتش عارف اعمل ايه ولقيت نفسي تلقائي بطبطب عليها تلقائي مقالتش حاجه بس اما رجعنا لقيتها مردتش عليها وبكلتني الموضوع ده بقاله سنه حرفيا بس حبيت احكيه يا ريت البنات تقولي هل انا الي عملته ده غلط ولا ايه

8
Croissant_5182
Croissant_5182🇪🇬3h ago•downdown

كان عليا عربي و قولت أن مراكمه نحو و قولت الباقي سهل انا معتمده علي المدرسين للي قالوا عليه الامتحان كان صعب والله صعب مش قصه مذاكره ولا لا صعب مش يتحل حتي القراءه صعبه تفهمه جيت ارجع شايفه الاجابات للي انا عملت غلط غلط مش قدرت اكمل حسيت أن خلاص قلبي هيوقف انا مش عارفه اعمل اي خلاص أما حرفيا فقدت الامل أن حتي اجيب 60/80 انا قولت أقل حاجه اقدر أنقص فيه 10 درجات انا قسم بالله مش قادره هموت

4

Mango_20047🇪🇬 معلش فكك من اللي فات وركزي في اللي جاي وخلاص

View all 4 advice
Mango_20060
Mango_20060🇪🇬3h ago•boredbored

الثلاثينيه و ما اجملها فعلا معرفش ان كانت مشكله او لا بس انا 22 سنه و بحب جدا اصاحب التلاتينات او بدايه 40 بحسهم انضج و دمهم خفيف اكتر وانا بحب الحد الخفيف عامه علي القلب وفيهم شويه رزانه فيها حدود انما الجيل عامه العشريني اللي فيه حاسسهم بنات خايبه كدا او يعني الحلو قليل منهم و الاغلب طايش بس عامه هحب لو حد يثبتلي العكس و ان الاغلب ناضج مستنيكم

5
Strawberry_11521
Strawberry_11521🇪🇬3h ago•guiltyguilty
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

15

Orange_7158🇪🇬 اتقي ربنا بس وفكري ان في جنه ونار لو فهمتي الجزء ده هتتغيري اتمنالك كل التوفيق

View all 15 advice
Sugar_19660
Sugar_19660🇪🇬4h ago•sorrysorry

ازاي تطلع نفسك من السبهللة بعد ما كان يومك منظم بقيت مقضي اليوم مبتعملش فيه اي حاجة 🥲🥲 اقترحوا عليا حلول بالله عليكو نفسي ابدا في حاجة واستمر فيها مش عايز كل حاجة تكون باالحالة المزاجية علشان تعبت جدا ومش عارف اتقدم في حياتي

2
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬4h ago•boredbored

مقارنه دي اسوا حاجه البني ادم ممكن يعملها لنفسه لان المقارنه دي هي اللي بتخلي البني ادم مش واثق في نفسه تخلي البني ادم واقف في مكانه علشان مش عارف ياخد اي step علشان هو ديما بيقارن نفسه بالناس اللي حواليه فحاسس ان هو اقل منهم فمش هياخد step تخلي البني ادم ضعيف مش قادر ياخد قرارات تولد مشاعر زي الحقد والغيره اللي هي بيبقي اولها اشمعني انا واشمعني هما ولي انا هنا ولي هما اول حاجه لازم تحطها في دماغك ان مفيش بني ادم perfect الحاجه اللي تاكدت منها 100% ان كل الناس عندها lnsecurities مافيش حد واثق في نفسه 100% بس في نوعين من الناس ناس بيشوف الحياة من شباك ان هو مش واثق من نفسه وان هو طول الوقت بيقارن نفسه باللي حوالي وناس تانيه بتشوف اه انا عندي ال insecurity الفلانيه او انا مش واثق في نفسي في الحاجه الفلانيه بس عادي مش مشكله كلنا كدا وعادي مش مشكله مافيش حد perfect والحياة اوسع واكبر من ان انا اكون حاطه نفسي في dilemma او في مشكله ان انا شكلي مش عجبني طولي مش عجبني شعري مش عجبني وزني مش عجبني عندي حبوب لان الحياه اوسع واكبر من كدا بكتير واي بيكومنت علي الحاجات دي او لو حد مهتم من الناس اللي حواليك ان هو يكومنت علي الحاجات دي اعرف ان هو شخص فاضي من جوا حياته فارغه مافيهاش Experiences ف مش تقارن نفسك بالناس شوف رياضه بتحبها اقراء جرب تسافر لو دا متاح ليك عيش حياتك علشان كل واحد بيبقي في رحله فرديه كل واحد بيتعرض لي حاجات كل واحد عنده ظروفه وكل واحد لي شخصيته

0
Ice cream_4755
Ice cream_4755🇪🇬4h ago•heartbrokenheartbroken

انا اخدت با//ن ي/وم ب/جد من ولا ح//احة حتى قريت الاسباب حرفيا ولا رسالة فيها حاحة مس متدايق بس مستغرب بجد ومش فاهم ليه وفيه ناس مش بتتبند خالص مهما تعمل وانا بتكلم وانا كاتم نفسي وشافط بطني وواخد منتهى الحذر وبردو بيجيلي تحذيرات

3

Cloud_5755🇪🇬 علشان تطبيق عايز الحرق

View all 3 advice
Sugar_19660
Sugar_19660🇪🇬5h ago•stressedstressed

يا جماعة والله ما فيه حاجة مستاهلة في الدنيا أي حاجة خسرتها مكنتش ليك من الاول انت محتاج تستغل المتاح الوقتي اصل كتر البكي علي اللي راح مش هيغيير من اللي انت فيه حاجة خلي عندك ثقة أن أختار ربنا دائما الاحسن ليك

5
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬5h ago•worriedworried
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Strawberry_10779
Strawberry_10779🇪🇬5h ago•worriedworried

صاحبتي بقالنا فترة عايزين ننزل و بيحصل اي حاجة و الخروجة تتكنسل و اظن إن اكتر الكنسلة مني عشان مش عارفة اظبط نومي ف بنقرر نخرج الضهر وانا بصحى متأخر و بعد العصر عندي تدريب مينفعش وكده ف المهم اول امبارح صحيت بدري الحمدلله بس امبارح للاسف صحيت متأخر و اتكنسلت الخروجة بسببي وهي مش بتعترض تقولي مفيش مشكلة الله المستعان وكده ف وعدتها إن خلاص وعد النهاردة هننزل و كنت ناوية أطبق بس نمت على ٧ صحيت ١٠ و خلصت اللي ورايا و كنا بنلبسوا فجأة معدتي تعبتني أوي تقريبا من المروحة ف كلمتها اني نص ساعة بس ههدى و البس قالتلي لو مش قادرة بلاش ننزل عشان متتعبيش برا وكده قولتلها لا مش هأجلها تاني هننزل النهاردة و للاسف الوجع زاد حرفيا لحد دلوقت اهو ف كلمتها قولتلها ماشي و قالتلي الف سلامة و الموضوع عدى ، هي اكيد هتزعل مني صح؟ خصوصا إنها غالبا مش بتخرج و عايزة تخرج بقالها فترة يعني و في حاجات كتير مأجلينها نعملوها سوا و خايفة بجد تكون زعلت مني والله مش بأيدي حاجة على يدها كل يوم بحاول اظبط نومي ، تفتكروا زعلت ولا لا و اعمل اي ، احنا لسة صحاب بقالنا كام شهر لو تفصيلة هتفيد

4
Mango_16451
Mango_16451🇪🇬5h ago•angryangry

كنت منزل بوست عن حاجه معينه وواحده دخلت كلمتني واقنعتني بوجهة نظرها روحت راجع للبوست تاني ومسحته عشان اقتنعت بوجهة نظرها ورجعت ليها عشان اقولها لاقيت الكلام اللي بينا اتمسح 😂😂معرفش ليه بس يعني مكنش قصدي والله وانا بجد حبيت نصايحها وأسلوبها اوي

3
Mango_20047
Mango_20047🇪🇬6h ago•boredbored

قولولي افكار اعملها عشان اشتت نفسي من الزهق بتاع نص اليوم..قولولي افكار اعملها عشان اشتت نفسي من الزهق بتاع نص اليوم..قولولي افكار اعملها عشان اشتت نفسي من الزهق بتاع نص اليوم..قولولي افكار اعملها عشان اشتت نفسي من الزهق بتاع نص اليوم..

4
Strawberry_16661
Strawberry_16661🇪🇬7h ago•exhaustedexhausted

انا جايه احكي موقف مدمرني انا طولي 173 ووزني 64 النهارده كنت نازله اشوف تفاصيل شغل وانا مروحه والشارع زحمه واحد راكب توكتوك قالي بصوت عالي كاتك القرف ي عود القصب انا مشيت بعيط ونفسيتي وحشه لاني كنت بدات احب نفسي زي ما انا والموقف ده كسر ثقتي بنفسي لدرجه اني مش عايزه انزل الشارع

38
Cloud_4066
Cloud_4066🇪🇬7h ago•exhaustedexhausted

السلام عليكم. آآ غالبا في ناس كتير هتبقى عارفيني بسبب صوتي. هتبقى عارفيني بسبب القصة اللي انا يعني بسبب كلامي هتعرفوا يعني. على مين? آآ انا كنت آآ سنوي عامة. وهاجد السنة. عشان تعبت السنة دي. آآ فاترت اجلها. الحمد لله على كل شيء انا راضي والحمد لله على قضاء ربنا يعني. انا مش اه مش معترض على قضاء اللي انا بس بزعل كتير قوي بسبب الموضوع ده. الموضوع بيداق شوية بس عادي يعني. وكنت عايز اتكلم في ايه? كنت عايز اتكلم في حاجات كتير او انا نفسي اعملها وعايز اعملها بس بسبب تعبي انا مش قادر اعملها انا متشخص يعني اكتئاب اكتئاب حاجة فده بيخلي من اعراضه ان انا ان اعدام الشغف وان اعدام الطاقة يعني انا نفسي اعمل بس مش قادر فدي كانت حاجات من حاجة الصعبة شوية وحاجات اللي كانت دايما بتبالي اللي هو ببقى نفسي حد يبقى حوالي يحبني وعندي طاقة كبيرة او من الحب للأسف طلعتها مع ناس غلط فترة طويلة اذا كان صحابي اذا كان لو فيه بنت انا كنت عرفتها اذا كان اذا كان الناس اصلا بعرفهم كام يوم وبعدين هما اللي بيختفوا والله انا مش مداء ان انا اديت طاقتي وطاقة الحب دي ليهم الا ناس معينة يعني ناس انا دخلت معهم في علاقة وحبتهم اوي وهم بعد وبدون اسباب وازوني فدي حاجات دي اللي انا بصراحة مش هقدر اتقبلها يعني انا موضوع انا يعني موضوع الحب ده انا كنت بدأت خلاص لو اقتنع ان مفيش حاجة حلوة في الدنيا الا لما بسمع اتنين حبوا بعض وبيقابلوا بعض وبيشوفوا بعض وهو بيحارب قد ايه عشان يتجوزها وهي قد ايه بتحبه عارف الناس اني صغير بس برضو حتى ما فيش يعني عمري ما شفت ما دخلت في حاجة زي كده ابدا يعني يعني اه دخلت في علاقات قبل كده بس انا بقولش ان دي صح ده غلط جدا وغلط في سننا بس انا بتكلم فكرة حتى لما دخلت الحاجات دي حسيت ان لا يعني ما فيش ما فيش يعني اللي قصادي أنا بيبقى عندي طاقة من الحب كبيرة قوي والقصادي لا ما فيش فيش حب ما فيش يعني ما عندوش أي شغف لأي حاجة أبدا فلحد ما أنا اقترنت أنه خلاص يعني جاول هو أن بنت مثلا تبقى كعين بورد اللي هو الولد اللي جابه لها أول مرة أو الولد يفضل قاعد تحت بيتها بس يبص عليها بصة آآ ويشوفها كل يوم وحاجات دي كلها بنسمحها بس انا كنت كده بس آآ للاسف انا ما لقيتش كده ابدا يعني ما فيش بنات ابدا شفتها كده الشخصية دي فهل ده عشان انا ما شفت الشخصية دي قبل كده ولا ولا هو ما فيش كده فعلا بس

3
Brain_12876
Brain_12876🇪🇬7h ago•heartbrokenheartbroken

حد عنده صر مجنون او مُصيبًة عملها ومش معرف حد يقولهالي؟ او ميول او اي حاجة ميقدرش يصارح فيها حد ف الواقع محتاجة طاقة ايجابية وضحك شوية بجد. وعامة حتى لو سر مؤذي او مشكلة حاجة حزينة يعني قولوها وهحاول اساعد قدر الامكان، او حتى على الاقل تبقوا تخلصتم من حمل كان بيثقلكم لحد ولا تعرفوه ولا يعرفكم، خصوصا ان سر مؤذي بيبقى فعلا صعب على صاحبه اوي انه يشيله لوحده...

9
Orange_20337
Orange_20337🇪🇬7h ago•tiredtired

تالته ثانوي 🔻🔻 باختصار شديد لموقفي علشان تعرفوا تدوني حلول أنا عايز حل للكيميا حضرت أول شابترين بس، وبعدها وقفت، فدلوقتي عايز حل للأربع أيام دول، فمدرس هيجيلي كل يوم وممكن يجي مرتين، مش عارف هيحل ولا هيشرح ولا الاتنين، بس هو أكيد عارف هيعمل إيه.

4
Pineapple_20336
Pineapple_20336🇪🇬7h ago•angryangry
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Moon_4178
Moon_4178🇪🇬8h ago•draineddrained
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

33
Suchi_4021
Suchi_4021🇪🇬8h ago•stupidstupid

جماعه ♦️♦️تالته ثانوي♦️♦️ باختصار شديد لموقفي علشان تعرفوا تدوني حلول أنا عايز حل للكيميا حضرت اول شابترين بس، و بعدها وقفت، فدلوقتي عايز حل للأربع ايام دول، في مدرس هيجيلي كل يوم و ممكن يجي مرتين مش عارف هيحل ولا هيشرح ولا الاتنين، بس هو اكيد عارف هيعمل ايه فلو حد عنده نصيحه أو شبهي أو عنده فكره حلو فقول و اي حد هيجرح فيا فانا مش مسامحه قدام ربنا دايما و شكرا

3
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬9h ago•heartbrokenheartbroken

لو اعبر عن كميه خنقتي ووجعي دلوقتي مستخيل اعرف اوصفلكم، انا اتهليت عن اخويا ومساعدتهوش عشان هو داخل بسماعه امتحانات ثانويه عامه وانا رافضه ال عمله ورافضه اساعده عشان حرام، واترجاني كذ مره وانا رفضت ومازلت مصره، النهارده يعتبر شال الماده هو م بيذاكر من اول السنه، فطلب من اختي الصغيره تمليه الاجابات بالسماعه ولكن معرفتش جه بعيط صعب عليا جدًا للحظه الشبطان وسوسلي ان انا السبب عارفين وانا شايفاه بيعيط قلبي بيتقطع، بس بقول سبحان ال مثبتني، قلبي وجعني عليه اوي وفضل يقول هشيل هشيل😭💔💔💔💔💔💔💔💔💔 يمكن كان لازم يذاكر ويعمل ال عليه بس بعد اي بس انا رفضت اساعده عشان حرام وهتحاسب ود مبدأي وانا مبادئي مستحيل اكسرها عشان خاطر اي حد مهما كان مين💔

6
Marshmallow_20279
Marshmallow_20279🇪🇬10h ago•angryangry

كل شوية بتخانق معاهم ف البيت لاني مش عارفه اعمل اي حاجه كلنا قاعدين ف مكان واحد عشان معندناش غير تكيف واحد و هما بينامو متأخر و بيصحو متأخر و بيشغلو التلفزيون و صوت عالي و بيتكلمو وانا ببقا عايزه انام بدري عشان اصحي بدري و اذاكر او اشتغل و اشوف الي ورايا يعني و طبعا مع كل دا مش بعرف انام خالص و هما بيصحو الضهر و لو صحيت قبلهم اقعد اعمل اي حاجه مبيخلونيش افتح النور ولا اذاكر ولا اعمل حاجه و طبعا و هما صاحيين بردو الصوت بيكون عالي و بجد الموضوع معصبني لانه مأخرني جدا انا المفروض دلوقتي بحاول ادور علي شغل و بطور من نفسي بس مش عارفه بسبب الدوشه دي و لو روحت اذاكر ف مكان تاني مينفعش حتي اشغل المروحه عشان الكهربا

3
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬11h ago•heartbrokenheartbroken

قلمي يا قلمي تمحوا آلاما كبيرة. تذكر أصحابا كانوا عشيرة. والآن قلبي منهم مثل الجبيرة. لم يتركوا لي بابا ولا وثيرة. إلا أغلقوه بحقدهم والغيرة. نار تسبب حروقا كثيرة. وحبيبة لي كانت صغيرة. موسيقى ليس لي بصرا ولكن أصبح لي بصيرا فإني لا راها في العام مرة في عيد تزبح فيه أضاحي كثيرا

6
Apple_15005
Apple_15005🇪🇬12h ago•lostlost

انا بحسني شخص غيرب يعني المفترض اني لما اروح شغل جديد اني ابان شخص تقيل وهادي دا الناس العاديه انما انا بحسني اني لما روحت شغل جديد بقيت شخص بيتكلم كتير ومش بيحسب لاي كلمه يقولها بيضحك ويهزر كتير وبيتكلم مع اي حد وكل زمايلي اللي في الشغل اعتبرتهم اخواتي ولكن حاليا انا ليا 8 شهور في الشغل دا بس مبقيتش بنفس الشغف بس حاليا انا رجعت خطوات لورا بقيت شخص بيفضل انه يقعد في مكانه بقيت الاشخاص اللي بجري اقعد معاها بقت بالنسبالي عادي فمش عارف هل انا صح ولا ايه انا تايههه

3
Coffee_11678
Coffee_11678🇪🇬12h ago•stupidstupid

مش عارف اقول ايه بس انا سمحت الاب كذا مره بس بحس إن ف كلام محتاج أقوله مش هينفع يتقال غير هنا فعلا مع اني شايف إن أو حاسس ودا رأي ال ملوش لازمه إن الاغلبيه العظمي مشاكلهم شبه بعض وبسيطه لكن فعلا في كلام مش هينفع يتقال في بتفضفض هنا وخلاص بتفرخ حمل ع قلبك

0
Coffee_13987
Coffee_13987🇪🇬12h ago•confusedconfused

جماعه انا مش عارف اشرح ازاى بس انا بقيت غريب جدا ف تصرفاتى يعنى انا وانا بعمل الفعل ده انا ببقى عادى و لما باجى مع نفسى اخر اليوم بقول ايه اللى انا عملته ده و احس بزعل او ببقى متضايق اللى هو ليه انا بعمل كده و المشكله انهم بيشجعونى على كده وانا مش عايز اوصل للمرحله دى

1
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬13h ago•tiredtired

ادعولي ربنا يوفقني ويسددني ف امتحان النهارده انا بشري والامتحانات عندنا صعبه اوي🥺💔 محدش يقولي انت ثانوي😂😂 ادعولي بالله نفسي اعدي امتحان النهارده ع خير تعبت اوي والله ايام الامتحانات د لا تُنسي💔

6

Apple_15005🇪🇬 ربنا يوفقك باعلي تقديرات يارب

View all 6 advice
Mushroom_20248
Mushroom_20248🇪🇬13h ago•tiredtired

هل لازم فعلًا الأيام دي أتخرج من الكلية وأنا معايا ٤ سنين خبرة شغل؟ طب الكلام دا لكلية عادية حتى لو ممكن ف شايفه ضغط غير مبرر ومش لازم بش مجبرين علسه عشان الأيام دي بس بس طب وكلية زي صيدلة دي مبعرفش أشتغل في الدراسة عشان بنزل كل يوم والكلية عاملة جدول إجباري نزول كل يوم دا غير ال٤ ساعات مواثلات اللي ضايعين يوميًا ف الموضوع مستحيل الواحد يشتغل ف الظروف دي المهم حتى لو فكرت أنزل أشتغل في الأجازة بس ف مفيش صيدلية بتشغل حد ٣ شهور بس وحاليًا مبيرضوش يشغلوا طلاب أصلًا ف المفروض الواحد يعمل فيه في حين إنه حاسس إنه مقصر إنه وصل للسن دا ومعملش حاجة مفيدة في حياته ولا بيدخل فلوس للبيت وحاسس نفسه عالة وعالناحية التانية الموضوع مستحيل وحتى الكورسات والحاجات التانية اللي تتعمل في الأجازة حاليًا محتاجة راس مال كبير تاني وبردو لما بشوف كمية الحاجات ف كتير بردو تتعمل الواحد يادوب بيعمل حاجتين تلاتة بس المجتمع مصدرلك إن المفروض تتخرج مخلص ٧٠ حاجة وشغال بردو ٣ سنين ف بيحسس الواحد بيالتقصير والتراخي ف مشعارف أعمل ايه

3
Orange_7158
Orange_7158🇪🇬16h ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Moon_4178
Moon_4178🇪🇬16h ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

25

Orange_7158🇪🇬 انا متفهم جدا انا بس فكرت انك بتتكلمي علي انك خلاص الشخص ده مبقاش مريح ليكي ..الشخص الي متقدملك.. فا عشان كده قولت لاكن لو الشخص ده كويس ادي نفسك فرصه تصلحي نفسك وزي مقولتلك احنا بشر ومحدش معصوم من الغلط انتي غلطتي اها بس دي مش نهايه الكون انتي ممكن تفتحي صفحه جديده معه نفسك وتصلي وصدقيني هتلقي نفسك فيما بعد شخص كويس جدا

View all 25 advice
Moon_11711
Moon_11711🇪🇬17h ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7

French Fries_4143🇪🇬 كلنا هذا الشخص والله

View all 7 advice
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬17h ago•mehmeh

عندي مشكله ميعادي للشغل الساعه ٧.٥ وللاسف منمتش وشكلي هروح مطبق او ممكن انام الساعتين دول على حسب لو لقيت رد يعني بالله ادعولي يكون الشغل دا كويس وارتاح فيه لسه بكرا اول يوم ندخل في الموضوع انا الحمدلله بقالي اسبوع اهو نازل الجيم ف عندي مشكله محدده بقا عايز حل ازاي اواجه احساس اني متاخر او احساس الاحباط يعني انا بلعب مع واحد صاحبي وبيشيل تقريبا ماشاء الله ضعف اوزاني ف بحس بزعل سيكا كدا انه كل مجموعه انزل الاوزان ليا واحطهاله وهكذا مش حقد ومش بقارن نفسي بحد وعارف ان الكل بدايته كانت قليله عادي محدش بدا كبير وعارف اني لو صبرت شوية هوصل عادي بس احساس غير مببر بقا نفسي اخلص منه عشان ميتمكنش مني اخر حاجه محتاج نصايح للجيم والاكل عموما انا وزني ٥١.٥ بالظبط وطولي من ١٧٠ ل ١٧٥ ف محتاج ازيد بتاع ١٥ كيلو ف محتاج نصايحكم للموضوع دا واني ازود وزني واتطور في الجيم وكدا وجزيتم خيرا 🤍

6

Brain_12743🇪🇬 قلل بس انت اوزان ف البدايه ميغركش الحماس اللي ف الاول عايز تزيد براحتك انت مش بتنافس ع اولمبيات انت عايز تظبط جسمك وبس واحده واحده لما اوزانك تبدا تزيد بالتدريج هتحس ان محدش هامك والشعور ده هيختفي تلقائي ف البدايه بس العب ع مهلك خالص ومتلعبش كل حاجه ع امل انك تتطور انا عندي اصابه ف الكتف لحد دلوقتي ومش عارف اخد نفسي وقعدت وجسمي بيتخن ف اهدي ع نفسك وافتكر ان اللي قاعد ف البيت انت احسن منوا حتي لو بتشيل البار فاضي

View all 6 advice
Popcorn_16093
Popcorn_16093🇪🇬17h ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Strawberry_17626
Strawberry_17626🇲🇦18h ago•stressedstressed
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Watermelon_13608
Watermelon_13608🇪🇬18h ago•confusedconfused

عوزة استفسر عن حاجه لو فيه شخص معاه متعلم لغات برمجه وشغال ف أمن سيبراني من وخبرة ١٠ سنين هل ممكن يخترق تلفوني؟ للعلم هو ممسكش فوني ومبعتليش لينكات غير لينكين ل بيدج فيس وكانت بتفتح عادي اعمل فولو وخلاص

3
Banana_20263
Banana_20263🇪🇬18h ago•tiredtired

معرفش صراحه حسس عمري ما حبيت ولا جربت شعور حب بس وقت في ذنوب لا تعقل وي صحبت كتير اوي بس يعني يا ترا هل حب حلو زي ما بيقولو ولا خصلي تبلد مشاعر زهقان ادعولي اتجوز يا جماعه 😔😔 علي لأقل بدل ما اكتب كدا كان زماني في حضنها

0
Croissant_5182
Croissant_5182🇪🇬20h ago•downdown

انا مراكمه حاجات كتير عربي و نحو مش بعرف احل خلاص يعتبر فاضل 5 ساعات علي الامتحان و قسم بالله محتاجه اعيط بجد خايفه اوي معرفش انا هحل ازاي بكره اساسا اه كان عندي 3 ايام قبل الماده بس حرفيا كانت نايمه فيهم كانت تعبانه جدا مش عارفه اعمل اي مش عارفه للي ممكن يحصل بكره الامتحان هيجي سهل ولا لا عوزه اعيط معرفش بجد اعمل اي بحاول الم اي حاجه بس حاسه ان فقدت الامل

26

Orange_4011🇪🇬 يارب القراءه والنصوص تبقي سهله عشان دول بجد للي معتمده اني ههرف احلهم إنما النحو يارب يبقي سهل بس انا سيباه علي ربنا بقي

View all 26 advice
Donut_5447
Donut_5447🇪🇬21h ago•tiredtired

أنا مبقتش فهماني بقيت أتعب نفسي علي أي موقف بسيط النهارده حصلت حاجة عادية (مش عايزه أحكي أي مشاكل) أتعصبت وفضلت أصوت وطبعا صوتي عدي الشارع بمراحل 🙂 وأعيط وشغل الجنان دا معرفش ليه والله ومعرفش بقيت أعبر عن اللي مضايقني كدا ليهههههه مكنش علشان الموقف دا علشان مشاكل تبان تافهه يمكن بس بقيت أتعب من الكلمة ولما حكيت متفهمتش أو أنا مش فاهمه فيا ايه كدا مش نافع والله 😭😭

20
Apple_18848
Apple_18848🇪🇬21h ago•downdown
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Coffee_4984
Coffee_4984🇪🇬21h ago•emotionalemotional

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مجرد مناقشة لموضوع محيرني وانا اعتقد اني شِبه واخدة قراري لكن هعتبر كلامي نقاش مفتوح عامةً . رأيكوا في جواز القرايب "وفلاحين ، مش بعيب فيهم دول على عيني والله لكن اقصد المكان والمعيشة اكتر"؟ فلان قريبي متقدملي يعني تقريبًا ليه كذا مره وبرفض لكن عطيته فرصه واتكلمت معاه وهكذا بس كلامه وأفعاله بصفه عامه شخص كويس لكن بصفة خاصه ليا مش لاقيه اللي أنا عايزاه أو بمعنى أصح هو فيه حاجات من اللي بتمناها أكيد لكن الحاجات اللي نفسي اعيشها فعلا واعملها مش حساها معاه ولا حاسه اني هلاقي نفسي معاه بس اهلي وعيلتي شايفين لا مناسب وابن حلال وكل الكلام دا بس محدش فاهمني ، مش حاسه ان دا الشخص اللي هو اقدر اتكلم واعتبر بأريحيه عن كل اللي نفسي فيه رغم أنه من كلامه معايا في المره اللي حصلت كان باين أنه متفهم بس مش حساه ، مش حاسه ان دا اللي اقدر آجي اشاركه اهتماماتي ويفهمني ، مش حاسه ان دا اللي هيفهم شعوري المتلغبط ووصفي اللي غير واضح للأشياء اللي جوايا أو اللي عايزه اعبر عنها ، وكمان مش حاسه عيونه حنينه أو مش العيون اللي هرتاح وقت ما ابصلها "اتمنى محدش يتتريق عشان حقيقي بركز في العيون جدا يعني فوق الوصف" ، جماعه عارفين الحياه أو الشعور اللي تحس لونه بني ودافئ كدا؟ اهو دا اللي نفسي فيه اتمنى حد يفهمني بجد مش عارفه أعبر😭 ف من كتر كلام أهلي حقيقي بقيت حاسه مثلا اني عبيطه أو تفكير عبيط وطفولي وإني مش هلاقي شخص كدا وإني اختار اللي بيحبني وشاريني احسن وكل الكلام دا فحقيقي حاسه بِحيره مش طبيعيه بجد

12
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬21h ago•sorrysorry

هو الانسان يعرف ازاي هو عايز اي بجدد يعني انا عايشه لي وبعمل اي واي الهدف من حياتي ولي تايهه ولي ضايعه ولي خايفه ومستنيه اي،وازاي لكون راضيه عن نفسي ومين انا،وانا فين،وانا لي وانا ازاي يختاااااااي 🙂

3

Avocado_20330🇪🇬 المشكله اننا ف بلاد عربيه هو دا سبب التوهان اللي احنا فيه مش قادرين نكتشف نفسينا😂

View all 3 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬22h ago•angryangry

مطلوب مني اعمل حاجات كتير ومش ملاحق ولازم انجزها كلها والوقت ضيق وهسافر وهضيع وقت وبعد شهرين ثانوية عامة وهضيع وقت ولسة مأنجزتش وهلحق ولا مش هلحق وهضيع وقت وتبا والحمد لله على كل شيء كدة كدة

4
Carrot_4405
Carrot_4405🇪🇬22h ago•disappointeddisappointed

ازيكم عاملين ايه محبطه أوي نفسيا انهارده اتفشخت كنت مكلمه دكتور هنزل عنده شغل بعد ما اخلص وعشمني وأكدت عليه عشان لو نس ناوي أشوف غيره قبل ما الاجازه تبدأ جاي دلوقتي يقولي لو فيه حد مشي هسلمك شغل يعني أنا استنى لما حد يمشي طب ما كنت تخليك صريح معايا الفكرة صعب أوي ألاقي شغل ف مجالي بجد عايزه أعيط كنت متعشمه أوي

5

Banana_20263🇪🇬 بلاش اتفشخت دي🙂🙂

View all 5 advice
Flame_15438
Flame_15438🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Brain_20328
Brain_20328🇪🇬1d ago•downdown
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8

Heart_4889🇪🇬 مش كل الناس نفس تفكيرك والا كانو كلهم دخلو الجنه 🤷🏻 ربنا يسترها علينا دنيا واخره

View all 8 advice
Biscuit_4072
Biscuit_4072🇪🇬1d ago•stressedstressed

السلام عليكم نا تالته ثانوى النهارده ليله الامتحان والحمدلله بس انا على غير المعتاد مش زى كل سنه مش قادره اذاكر او مش عايزه كل سنه كنت فضل سهرانه وعماله اذاكر بكل طاقتى لكن فى الامتحانات السنه دى مش عايزه وعايزه اكل وانام وبس زى الحيوانات والله انا متضايقه من نفسي جدا وخايفه جدا والمفروض اني مدخلش هنا واركز وبس ولكن انا مش قادره ممكن حد يساعدني

8
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧1d ago•tiredtired

​السلام عليكم اسفة يمكن طويلة حكيتلكم ادعولي الحمدلله قدّر الله وما شاء فعل راضية راضية بكل شي وراضية اني رح قدم امتحان ورفقاتي لا بسبب قرار الوزيرة السيئ بس الفكرة انو انا اول حدا من اخواني واخواتي بوصل لمرحلة الثانوي وبقدم فيها ابي قاطعني وما عم يحكي معي ! بس انا ما الي ذنب انا رفضت غش لأنها كان علامات مش مهمة ويهمني رضى الله بس الفكرة الي بتقهر اكثر انو اختي قبل رسبت بصف التاسع وكان عم يواسيها بس انا قاطعني وبطل يحكي معي انا شاطرة وطول عمري كنت من الأوائل بس اول شغلة انو نحن بأساس المنهاج ما بيطلعوا على علامات المدرسة ثاني شغلة انو بالفترة الي قبل الأمتحانات كان هو مريض وانا نفسيتي تعبانة بسبب مرضو وكان كتير الوضع صعب ما بدي شي بس بدي اعرف ليش؟ ليش عم يلومني على شي كان مش بإيدي اي حطلي استاذ ودفعلي مصاري بس هيدا مش سبب يخليه يزعل على نتيجة ما كانت بإيدي ! راسي مصدع كلهم مفكرين اني زعلانة عشان علامتي ما تعدلت بس انا نزعجت لأنو وقت حكيت معو عن الموضوع كان بارم وجو وما عم يطلع فيني رغم انو وقت امي كانت عم تحكي معو كان عم يطلع فيها انو اوك انت زعلان بس مش اكثر مني ! انا الي تعبت كل يوم وفقت كل يوم من الفجر لأدرس ورجعت رحت عالمدرسة ورجعت رحت عند الأستاذ !! انا الي بكيت بعد كل علامة سيئة اخذتها انا الي كل هل العلامات والمُعاملات السيئة ومشاكل البيت طلعت فيني مش انت ! مش من حقك تزعل اكثر مني ! ليش هي عم تاسيها وانا عم تجرحني ؟ بس بالنهاية بدي احكي والله اني بشر ويا الله ما احلا الحنية

3
Mango_19935
Mango_19935🇪🇬1d ago•tiredtired

حاسه اني حزينه اوي مش بعرف اعمل علاقات عميقه كلها علاقات سطحيه بحس اني بزهق بسرعه من شخصيه اي حد بتعامل معاه أنا شخصيتي ذكيه ودمي خفيف واي حد بيحبني بسرعه بس انا للاسف بتقفل بسرعه ونفسي الاقي حل

7

Brain_20328🇪🇬 جماعه هي الناس اللي بتشكر في نفسها وهي واثقه دي بتعملها ازاي

View all 7 advice
Orange_17638
Orange_17638🇪🇬1d ago•mehmeh

لو وزنك زايد، أو ناقص، أو شكلك مش مطابق لمعايير السوشيال ميديا... افتكري إن قيمتك عمرها ما كانت في رقم على الميزان أو في شكل معين. كل واحدة ليها جمالها الخاص، وحاجة بتميزها عن غيرها، حتى لو هي مش شايفاها دلوقتي. متخليش المقارنات تخليكي تشكي في نفسك، لأن معايير الجمال بتتغير، لكن الشخصية، والطيبة، والثقة بالنفس، والأخلاق هي اللي بتخلي الإنسان مميز فعلًا.

10
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬1d ago•tiredtired

السلام عليكم انا تالته ثانوي النهارده ليله الامتحان والحمدلله بس انا علي غير المعتاد مش زي كل سنه مش قادره اذاكر او مش عايزه كل سنه كنت افضل سهرانه وعماله اذاكر بكل طاقتي لكن في الامتحانات السنه دي مش عايزه وعايزه اكل وانام وبس زي الحيوانات والله انا متضايقه من نفسي جدا وخايفه جدا والمفروض اني مدخلش هنا واركز وبس ولكن انا مش قادره ممكن حد يساعدني

15
Suchi_9261
Suchi_9261🇪🇬1d ago•tiredtired

انا تعبانه اوي بجد .. من فتره بدأت أحس أن حياتي حلوه هي حلوه اوي فعلا فيها مشاكل كتير بس كويسه واحسن من ناس كتير .. نعم ربنا يعني .. بس انا مش مبسوطه حاسه ان فجأه كل حاجه حلوه هتمشي تعبت حاسه مشاعر غريبه .. اي حاجه حلوه حاسه انها حلوه بلون رمادي كده هيروح كده كده.. تعبت جدا بجد .. مفيش نوم ولا اكل ليا نفس ليهم .. وفوق ده عندي احساس وحش بيقولي اني بمثل رغم أن دي حقيقه انا مش قادره ابتسم حتى بسهر لفتره طوييلهه حاسه اني هروح أو أنه كل حاجه حلوه هتروح .. وللعلم انا منتظمه ف صلاتي الحمدلله

18
Brain_13227
Brain_13227🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧1d ago•tiredtired

السلام عليكم اسفة يمكن طويلة حكيتلكم ادعولي الحمدلله قدّر الله وما شاء فعل راضية راضية بكل شي وراضية اني رح قدم امتحان ورفقاتي لا بسبب قرار الوزيرة السيئ بس الفكرة انو انا اول حدا من اخواني واخواتي بوصل لمرحلة الثانوي وبقدم فيها ابي قاطعني وما عم يحكي معي ! بس انا ما الي ذنب انا رفضت غش لأنها كان علامات مش مهمة وبهمني رضى الله بس الفكرة الي بتقهر اكتر انو اختي قبل رسبت بصف التاسع وكان عم يواسيها بس انا قاطعني وبطل يحكي معي انا شاطرة وطول عمري كنت من الأوائل بس اول شغلة انو نحن بأساس المنهاج ما بيطلعوا على علامات المدرسة ثاني شغلة انو بالفترة الي قبل الأمتحانات كان هو مريض وانا نفسيتي تعبانة بسبب مرضو وكان كتير الوضع صعب ما بدي شي بس بدي اعرف ليش؟ ليش عم يلومني على شي كان مش بإيدي اي حطلي استاذ ودفعلي مصاري بس هيدا مش سبب يخليه يزعل على نتيجة ما كانت بإيدي ! راسي مصدع كلهم مفكرين اني زعلانة عشان علامتي ما تعدلت بس انا نزعجت لأنو وقت حكيت معو عن الموضوع كان بارم وجو وما عم يطلع فيني رغم انو وقت امي كانت عم تحكي معو كان عم يطلع فيها انو اوك انت زعلان بس مش اكتر مني ! انا الي تعبت كل يوم وفقت كل يوم من الفحر لأدرس ورجعت رحت عالمدرسة ورجعت رحت عند الأستاذ !! انا الي بكيت بعد كل علامة سيئة اخدتها انا الي كل هل العلامات والمغاملات السيئة ومشاكل البيت طلعت فيني مش انت ! مش من حقك تزعل اكتر مني ! ليش هي عم توسيها وانا عم تجرحني ؟ بس بالنعاية بدي احكي والله اني بشر ويا الله ما احلا الحنية

4
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬1d ago•tiredtired

حرفياً لسه راجعه من الشغل وجسمي كله تعبان ووجعني المهم اني عايزه افكار إذاي اقاوم بجد تعب اليوم ومفضلش نايمه لتاني يوم واصحي انزل الشغل وكل يوم علي هذا المنوال بجد حاسه اني حياتي بتطير مني

14

Salt_19097🇪🇬 هوا عباره عن اي

View all 14 advice
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9

Apple_16334🇪🇬 مفيش حاجه اسمها طب نفسي ده ايحاء علي الفاضي انما هو بيعمل اي بيقعد و يسمع الي عندك و يكتب لك علي مهدئ انما الصلاه و الصوم و الدين كلو هدوء و راحت بال

View all 9 advice
Blueberry_7815
Blueberry_7815🇪🇬1d ago•draineddrained

جماعه ازاي نتصرف مع الاخ الصغير المؤذي يعني هو حرفيا مش محترم وعنيف ومش بيسمع كلام اي حد انا بفكر اسكن بعيد عن البيت جمب شغلي او حاجه تنصحوني اعمل اي. خصوصا اني متعلقه بمامتي شويه ومعتمده عليها فيومي. انا بمر حاليا بفتره اكتئاب وخايفه لو سكنت مع ناس معرفهاش يطلعو وحشين فاكون بزيد الطين بله

8
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬1d ago•tiredtired

مهزومه من اهلي وخسرانه كتير اوووي في دنيا وموجوعه من اكتر حد قلبي حبو واتخذلت كتير من الناس واذوني كتير والضربه جاتلي من اقرب صحاب ليا بس بحاول اتاقلم واعدي يومي ـــــــــــــــــــ

5
Cookies_19094
Cookies_19094🇪🇬1d ago•tiredtired

الواحد حاسس بتقصير وتوهان رهيب وإن قدامه ١٠٠ سكة مشعارف يمشي في مين فيهم ودا ف حد ذاته معطله كنت بتكلم مع شات جي بي تي عن الحاجات اللي المفروض أعملها ف الأجازة وبتاع لقيته قال كمبة حاجات المفروض أكون عملتها الأجازات اللي فاتت وأكملها الاجازة دب وحاجات متاحة عادي مش مستحيلة ف حسسني قد ايه أنا مقصر وكأبني أكتر مع العلم كل اجازة منهم عملت خطوة بسيطة ودا محسسني إن الكل سابق وإني واقف لوحدي ف آخر الطريق وكله بيطور نفسه واللي بياخد وكورسات واللي شغال واللي بيطور نفسه واللي واللي واللي

3
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬1d ago•angryangry

السلام عليكم، ازيكم عاملين اي، يمكن دا من اصعب البوستات الي نزلتها او هنزلها بعد كده، لانه الحقيقه بتكشف سبب جزئ كبير اوي من ألمي ومش مشاكل النفسيه الفتره دي او طول حياتي عموما، الحقيقه انا والدي ووالدتي مطلقين، بس دا قدام ربنا بس لكن في نظر القانون لا، الحقيقه يمكن دول 4 طلقات او 5 تقريبا بعد كل مره ابويا كان بيرمي فيها اليمين على امي بيكون هو الغلطان تماما، كنا بنستحمل ونسكت، الحقيقه هو مكنش بيردها عشان خلاص عرف غلطه وهيصلحه، كان بيردها بس عشان الجنس وبس بس عشان كده، بعد الطلقه التالته، كان عاوز الجنس فقالها يلا نروح لازهر عشان نشوفوا امكانية الرجعه، فالحقيقه هو جه وقال انا كنت بس غضبان ومدايق او حاجة زي كده عشان كده طلقت فيردها وكده بقوا 4،طلقها تاني بعد كده وراحوا للازهر برضو، وقتها قال وحلف انه ناسي دي الطلقه التالته ولا التانيه، فردها،(الحقيقه في تفاصيل كتير في الرد لاني اكيد معرفش بس خليتا نعرف بس الي حصل) ومش متذكر كانوا 4 ولا 5 بس هم عدوا ال3 عموما، المره الاخيره لما طلقها وقتها مقدرتش اسكت، وقولتله وانا بزعق ودا كان اصعب حاجه في حياتي، قولتله (خلاص كده خلصت امي معتش تحل ليك ومترجعش تقول ناسي ولا مش ناسي كده خلصت خالص)، امي بقالها يمكن سنه تقريبا عايشه معانا في البيت عادي بس لاننا 6 عيال ومش عارف بقا الامر وقتها وقف على كده، ولكن هي بعيد عنه ولكن في نفس الشقه يعني، كمية اهانه وشتايم ليها متوصفتش، مش شتايم سب وكده ولكن هديك مثال يعني بيدعي عليها بالشلل ربنا يخربيتك يافاشله وكلام كتير وحش بعني ولكن مش سب، ومش لامي لوحدها ولكن للبيت كله، ولكن زياده عن امي، الحقيقه كل كلمه بسمعها في حق امي بتاكل جسمي اكل، كأنك جبت سكينه كبيره. وحاده وقعدت تبشر لحمي حته حته وانا حي، ولكن مستحمل وساكت لعل الموضوع يتحل، ابويا وحش معانا في البيت كلنا وعذاب حرفيا ولكن احتسبنا الاجر وصبرنا، طبعا انا في تالته ثانوي ازهر ومش قادر اقولك انا قد اي كنت في عذاب حرفيا والابتلاء دا سبب عجزي طول السنه، ولكن مع ذلك كنت بعمب الي عليا وبتعب اوي، خلافا طبعاً مكنش في جو هادي ولا دعم ولا تشجيع منهم، ولكن مكنش فارقلي ومكمل، حاليا انا في الامتحانات، كان في موضوع وامي كانت تحت لاننا في الدور التاني، فكان في موقف فشتمها من الشتايم الي حكيت عليها دي، انا كنت سامع وبتؤلم وامي طلعت تعيط وانها تعبت وتقول لوالدتهاا الي هي متوفيه تعالي خديني تعبت وكلام أذاني، معتش قادر اسكت وانا جوايا غضب يهد جبل يخليه تراب حرفيا،ندى عليا كتير وهو تحت ومردتش عليه ومش عاوز اكلمه، ولما يجي ويكلمني هقوله كل الي جوايا وزي ما تيجي بأي طريقه، بس والله والله ماقادر ابويا برضو وعمري ما كنت عاق ابدا، حرفيا كأنك ماسك دراعي من كل اتجاه وربطه في عربيتين عكس اتجاه بعد وبتشد، وانا دراعي هيتخلع، اه نسيت اقولكم ابويا مدرس في الازهر، بيطلع على المنبر كل جمعه يخطب في الناس، مبيصليش، قولا بلا عمل. قوليلي حل عشان مش عاوز اكون عاق لابويا فأاثم ولا اكون ديوث او عاق لامي، لانها دلوقتي من حمايتي

1
Coconut_19787
Coconut_19787🇩🇿1d ago•boredbored

حاسة بالملل والاحباط نفس الايام تتعاود مكانش حاجة جديدة وكانش حاجة نستناها مكانش حاجة راني متشوقة ليها حاسة حياتي حابسة في مكان واحد حاسة روحي عاجزة عندي الف حاجة حابة نوصل ليها بصح حاسة روحي عاجزة مكبلة مقيدة مشوشة ضايعة

1
Strawberry_20334
Strawberry_20334🇪🇬1d ago•downdown

هو لو احنا متخاصمين مع حد بس الطرف التاني غلطان برضو بس الفكره حاليا انو فاكر انو مش اولوليه بالنسبه ليا او انو انا مش بفكر في اني احل المشكله غير لما اكون فاضيه وانو كده كده المشكله هتحل بسرعه بس ف كل ما اجي احاول اصلح اسمع نفس الكلام واني اتأخرت اوي بجد مش عارفه اتأخرت علي ايه!؟ واقدر اصلح ده ازاي من غير ما ابقي اوڤر ..... .....

3
Nutella_19066
Nutella_19066🇪🇬1d ago•exhaustedexhausted

نفسي امشي م البيت ده انا تعبت منهم بجد مبقتش عارفه استحمل هفضل كده لحد امتي اوقات كتير بفكر امشي بس ازاي اعمل كده ازاي اعمل كده ف اهلي ولا اصلا همشي فين ولا ازاي ولا اعمل ايه ،بحاول ادور ع شغل حتي عشان مفضلش قاعده معاهم 24 ساعه او حتي عشان متذلش عشان اخد فلوس منهم مش لاقيه انا تعبت ليه كل حاجه مش بتظبط معايا

6
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬1d ago•emotionalemotional

انا عايزه اقول حاجه م عارفه د عيب فيا ولا مشكله ولا د حاجه عاديه انا حد بيعرف يعبر عن ال جواه بشكل تفصيلي ممل للناس ال حواليا، م عارفه فهمتو ولا لا، هوضح يعني لو مضايقه من حاجه بعرف اوصف شعوري بالمللي وبعرف ارتب الكلام وكل حاجه واتكلم بأسلوب كويس وكل حاجه بس بحس اني بقول كلام كتيررر جدًا بحس م اي حد عنده طوله بال يفهمني، انا د شخصيتي بس حاسه عايزه اتغير عايزه معبرش عن ال جوايا ولو عبرت مقولش كل حاجه لاني بحس نفسي تقيله ع الشخص ال قدامي بحس محدشش حابب يفهمني او قادر يفهمي

11

Sugar_18002🇪🇬 اللي بيعرف يعبر واللي مبيعرفش مش مرتاحين

View all 11 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

شعورانك كرهت كل حاجه ف الدنيا وشغفك مات وانك مش عاوز حاجه في حياتك غير انك ترتاح من الهموم اللي فيك دي قصه تانيه خاالص بجد والله ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7

Apple_4697🇪🇬 ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا تارك الصلاة يندرج تحت البند ده والضنك ده هو الضيق والهموم اللي حضرتك حاسة بيها دلوقتي ف ايوه ترك الصلاة يتسبب ف اللي بتحسي بيه دلوقتي أما بالنسبة أن في ناس بتصلي ومع ذلك عندها مشاكل ف ده بيكون ابتلاء من الله عز وچل ليهم مش اكتر لكن وضعهم مختلف عنك

View all 7 advice
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬1d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3

Kiwi_4680🇪🇬 انا معاكي ف نفس الحفره بس تقريباً محدش هيطلعنا منها لازم نطلع بنفسنا حتى من غير شغف

View all 3 advice
Banana_20063
Banana_20063🇪🇬1d ago•boredbored

الثلاثينيه و ما اجملها فعلا معرفش ان كانت مشكله او لا بس انا 22 سنه و بحب جدا اصاحب التلاتينات او بدايه 40 بحسهم انضج و دمهم خفيف اكتر وانا بحب الحد الخفيف عامه علي القلب و فيهم شويه رزانه فيها حدود انما الجيل عامه العشريني اللي فيه حاسسهم بنات خايبه كدا او يعني الحلو قليل منهم و الاغلب طايش

9
Coconut_20332
Coconut_20332🇪🇬1d ago•sorrysorry

فسخت خطوبتي من شاب محترم جدا وعلى خلق ودين وكل حاجه وحصلت مبينا مشاكل في اخر فتره وهو اللي غلطان ومش معترف بغلطه، ممكن حاجات ومشاكل تافهه بس انا اصريت امشي ومكملش ومعرفش انا صح ولا غلط هو عايز يرجع وبيقول للوسيط مشفعليش عندها اي حاجه حلوه عملتها ليها؟ الكلمه وجعت قلبي اوي، لانه والله احنا انفصلنا بهدوء وبم يرضى الله مش عارفه اعمل ايه وارجع ولا لا بس جزء كبير جدا من جوايا بيقولي مترجعيش واتخطبنا سنه ونص بجد حزينه اوي من جوايا على وضعي وزعلانه عليه بردو اني ضيعت سنه ونص من عمره

17
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬1d ago•stupidstupid

السلام عليكم، ازيكم عاملين اي يارب تكونوا بخير الحقيقه كنت بسمع حلقة الدحيح عن ADHD والصراحه انا اتصدمت من تعريفه ووصفه لمصابين الadhd لان دا حرفيا انا ومن سنين، وحرفيا كنت بعاني وبسأل نفسي كتير انا مشكلتي واي الي خلاني عامل كده؟ لحد ما اكتشفت المرض دا، فااوقات يمكن بقدر اسيطر عليه بس قليله جداا تنصحوني بإيه لو حد مر بالتجربه، وجزاكم الله خيرا مقدما

2
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

بخاف مني علي الدنيا واخاف من الدنيا علي قلبي انا مش حابب القسوه ومش حابب كمان طيبتي وبخسر كل يوم نفسي في حرب اغلبها تغلبني مابين خوفي وبين يأسي سنين العمر سرقيتني ـــــــــــــــــــ

5
Brain_12743
Brain_12743🇪🇬1d ago•lostlost

اتمني تكمل او تكملي كلامي للاخر ومتملش يمكن تفيديني انا محتاج نصيحه بجد معلش اعذروني لو كلامي مش مرتب بس هحاول اهدي واجمل زمام اموري. دلوقتي انا بكره هيكون اخر يوم ليا ف امتحانات اول سنه ليا ف الكليه، مشتغلتش قبل كده غير مرات معدوده واللي كان بيقف فيها هو ابويا تحت مسمي انه مش عايزني اتبهدل بس مش مكفيني بيقول اللي عايزو بس مش بيدي ومش مديني حقوقي وكل م يتكلم يقول انا باشقي وباتعب عشانكم وف الاخر ولا بنشوف منوا حاجه ولا حتي زيو زي اي حد بيخرج الصبح يرجع الفجر لو جه بيبقي عند امو لو فيه مناسبه عيد ولا اي حاجه مع امو ف رمضان بياكل مع امو احنا اختصاص انه يدينا فلوس وينام ويغير هدومو وبس مش من حقي اني اتعامل معاه ع انو غريب؟؟ كل م يتكلم يقول مش بتسئلو طب م انا من ساعه م وعيت ع الدنيا ومشوفتكش بتسئل علينا حاليا حاسس بقله لو دخلت بين شله ف الحامعه مثلا الاقيهم بيتتريقوا ويتنمروا حاسس اني ضعيف شخصيه ومبعرفش ارد بابقي عاجز بافضل العن الدنيا والعنوا لانه السبب عايزني اعبد امو واختوا افضل جنيهم اخدمهم وبس يقولي دي مهمتك اسئل عليهم وروحلهم حاليا طبيعي اني احاول اعبر عن نفسي بقيت غضبان ليل ونهار ولو امي كلمتني ازعق ده. كلمني مش طايق منوا كلمه مش حاسس اني ليا قيمه مكنتش بالبس زي الشباب وده كان عاملي عدم ثقه لما حس اني هاشتغل بعد م اخلص قالي خد فلوس وانزل والفلوس ظهرت هليه ولقيتوا بيقولي عشان متفكرش تشتغل قدمت تمريض عسكري وربنا مكرمنيش عايز يقدملي تاني بس انا عايز اعبر عن نفسي عايز اخرج واتعامل مش عايز فلوس عايز افك عشان العقد دي تروح عندي عقد كتير واكترهم عقده الخيانه اللي سببهالي بقيت بخون اي حد ادخل معاه علاقه ف انا مش عارف اعمل ايه كنت هسيب البيت وامشي بسبب اني قررت اشتغل وقلب عليا وقالي امشي من بيتي ومكنتش هاعرف اشوف امي انا عارف انه هيضغطني ولميت الموضوع وجيت ع نفسي والفتره الجايه دي هيبقي فيه حرب بيني وبينوا وانا خلاص تمردت عليه وعلي اسلوبوا وطبيعي نخوتي تضغي عليا ف تايه ومشتت ومش عارف اعمل ايه

6
Banana_20197
Banana_20197🇪🇬1d ago•shyshy
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

10
Pear_20184
Pear_20184🇪🇬1d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Orange_4011
Orange_4011🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

امتي بنحس اننا مش محتاجين اهلنا في حياتنا لدرجه اننا نبقي متقبلين وافاه حد وامتي هبطل ائنب نفسي اني كنت سبب ان بابا يتوفي انا كنت صغيره وكنا ف البحر والموجه كانت عاليه فا هو كان شايليني و بيرفعني لفزق عشان المايه متجيش عليا وهو طبعا الموجه كلها جت في و المايه دخلت في بوقه فا بعديها لما طلعنا من البحر قعد يكح جامد وكان تعبان اوي وباقي الأيام مش فاكره ايه الي حصل فيها بس فاكره لما رجعنا القاهره بابا كان تعبان اوي و اشاعه وتحاليل و دكاتره ومره واحده بابا عندو كانسر في المخ وعمل عمليتين وكان نفسي يبقي كويس مره واحده بقي عندو ف الرئه مره واحده بقي ف الجسم كلو حتي حبيبي ملحقش والحمد لله انو ملحقش ياخد جلسه كيماوي الحمد لله انو متعذبش اكتر بس فاكره انو في مره كان راجع مع ماما واختي من جلسه الأشعاع وقالولي مقربش منو عشان الأشعاع غلط علي الأطفال بس انا مسمعتش الكلام وقربت كان واحشني اوي انا مش فاكره مشاعري ساعتها كانت ايه بس فاكره لما بابا توفي كنت عادي بلعب و بضحك وواحده سىلتني في الشارع دا عذا مبن قولتلها عذا بابا وانا بضحك بس لما طلعت البيت قعت اعيط جامد ولما روحت بيتي انا عشان كنا في بيت جدتي كنت بسمع اصوات غريبه وصوت بابا وهو بيقولي انو موجود لدرجه اني كانت بحس ان الدكاتره هما الي فصلو الأجهزه عن بابا هو مامتش لوحده حسا اني كنت صغيره اوي علي للحجات دي ملحقتش اشبع ما بابا نفسي يكون معايا بتخيل كل موقف لو بابا كان موجود مكنش هيحصل اي حاجه وحشه والي بيوجعني اكتر اني بدءت انسي صوتو و شكلو بس مش قادره انسي لما كان ف المستشفى عمال ينده عليا ولما دخلت لي قعت يحضني و مش قادره انسي شكلو لما كان في غيبوبه في اليوم الي قبل ما يتوفي وديما بئنب نفسي هو انا كنت قاسيه مع بابا طب انا عملت حاجه ديقتو طب هو مبسوط حتي لو هو مبسوط انا مش مبسوطه

4

Ice cream_4755🇪🇬 بصي ي برتقانة هقلك حاجة واكيد سمعتها كنير دي أقدار وبجد من اللي حكتيه ملكيش دعوة ولازم تزاكري وتركزي عشان عشان فيه امتحان بكرة

View all 4 advice
Mango_5456
Mango_5456🇪🇬1d ago•lostlost

فيه حد عنده نمط تعلق تجنبي وقدر يتغلب ع ده ويقتنع بخطوة زي الارتباط او الجواز اللي مش فاهم نمط التعلق التجنبي باختصار هو حد مبيحبش حد يقرب منه ف علاقة عاطفية او رسمية ولو فيه ازاي قدرتوا تتغلبوا ع ده

9
Flame_16866
Flame_16866🇪🇬1d ago•mehmeh

​أحياناً، يكون سبب مانمر به ليس الآخرين، بل عدم قدرتنا على تفكيك سلوكياتهم. نمر في طريق التعافي بتساؤلات مؤرقة: هل كانت تلك المشاعر صورة رسموها أمامنا أم هي حقيقتهم وطبيعتهم؟ - ضرورة التمييز بين الشخصية والطبع : ​حين ندرك أن "الطبع غلاب" وأن "الطبع يغلب التطبع"، سنتوقف عن لوم أنفسنا لأننا "لم نُحسن التأقلم"، وسنتوقف عن محاولة تغيير ما لا يمكن تغييره في الآخرين. ​الشفاء هو أن تختار أن "تكون نفسك" بكل عيوبك وميزاتك، وأن تمنح نفسك السلام بالابتعاد عن العلاقات القائمة على "التطبع" المزيف. التصالح مع الطبيعة البشرية هو أولى خطوات الطمأنينة. H-007

4
Pineapple_16855
Pineapple_16855🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

🍟🍩 طب ايه طب ايه الي حصل و انا عملت ايه غلط مش فاهم يعني اختفاء مفاجئ ده غريب و يقلق و خليك ترسم سيناريوهات وهمية كتير لي يا ترا كان ايه سبب ولا ده غصب عنه ولا حصل ليه حاجه مبقتش فاهم ولا عارف اعمل ايه و بكتب و خلاص 🍟🍩

6
Flame_10555
Flame_10555🇪🇬1d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬1d ago•downdown

الجرح لو من الغريب أقدر عليه وأداويه وأروح لأقرب طبيب يوصفلى علاج وأداويه إلا نار الحبيب .. مدوبانى يا ناس وأنا أيه جنيته أنا إلا ملامه الناس وجرح الحبيب يا ناس ولا أشطر طبيب يداويه. منين أجيبك؟ يا غالي، و أشتكيلك.

6

Gold_16893🇪🇬 ده عمر دياب

View all 6 advice
Banana_20325
Banana_20325🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

16
Lemon_4140
Lemon_4140🇪🇬1d ago•guiltyguilty

أخيراً بعد غياب طويل بجد كنت هعيط البرنامج علق معايا من غير سبب و مكنش راضي يفتح و طلعني من الحساب كمان لوله مسحته و استنيت فترة و حملته مش اول مره يعمل معايا كدا بجد بكون هعييط المشكلة الأكبر ان هوا بيعمل كدا في اكتر وقت بكون عايزة افضفض او احكي عموما و مش لاقيه حد والله مش عارفة ايه الي مصبرني علي البرنامج بس بحبه 😂 عموما حتى لو مش بستخدمه بس بيفكرني بحاجات حلوة كتير هححح

3
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬1d ago•boredbored

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. حاجات ربنا هي حاجات مش صعبة وحاجات مش تقيلة قوي بس محتاج ان اركز فيها وفي مين هي حاجات السيئة بالنسبة لي يعني في الاخر لقيت ان انا محتاج ان يكون في سبورتر في الحد دي حد يبقى عنده اهداف برضو اهداف كتير مش كتير قوي يعني بس لازم يكون كزا اهداف مش لازم يكون نفس الاهداف مش لازم يعمل نفس الحاجات اللي بعملها مش لازم يطور نفس حاجة بطورها مش لازم يوقف نفس حاجة اللي بوقفها بس انوي يبقى في حد عنده اهداف كتير بس ان هو يكون موجود ان احنا كل يوم لازم بنتابع مع بعض ان كل واحد بيخلص اهداف ولا لأ فبس سألت سؤال ده قبل كده وهسأله تاني كتير بس علشان ايه يوصل كذا مرة يعني مش عايز اتكلم كلام واضح قوي علشان مفهوم يعني عشان ايه فبس فمحتاج مساعدة في الموضوع ده

4
French Fries_20324
French Fries_20324🇪🇬1d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

26
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬1d ago•boredbored

اليوم الرابع من محاولة التعافي مش عارفة ايه الدنيا مش عارفة انا حاسه بأية بس وبعد مدة خرجت من البيت واتعاملت مع بشر بس كنت حاسة اللي هو ايه لا روحوني على سريري يجدعان 😂 يمكن بس حصل حاجة هتخليني افكر عشر سنين ادام قبل ما اتنيل اعمل اي حاجة تانية (هقوم اموت نفسي دلوقتي بسببها) بس مش عارفة انام تماما يخواتي عارفين النوم الكلابي انا بنام نوم كلابي حرفيا بالرغم اني هموت وانام بجد فعلا عايزة انام جدا بس مش عارفة خالص ف مكسرة طبعا بس كان يوم خفيف يعني محصلش احداث

19
Banana_6297
Banana_6297🇪🇬1d ago•mehmeh

انا شاب لسا مخلص ثانوية وداخل ع الكلية الحمدلله شغال وبصرف علي نفسي ومسستم حياتي كما يجب سؤالي بقا هل هلاقي بنت الحلال في الزمن دا ولا لا وهنا قصدي بنت الحلال اللي اهلها ناس كويسيين تبقا بتحبني وبتثق فيا وتستاهل كل حاجه حلوة هلاقيها ؟

5
Moon_16705
Moon_16705🇪🇬1d ago•sorrysorry

انا عايز اخد رايكم ياجماعه في موضوع ممكن يغير حياتي كلها في البدايه انا شاب لسا في بدايه حياتي درست الحمدلله وربنا كرمني واتخرجت من هندسه بس حصلت كم مشكله معايا مش في الشغل لا في البيت وانا قرايبي مش بيحبوني فا بعيد الشر عليكم انا وقعت وقاعدت من الشغل فا كونت بفكر في فكره مشروع خاص ليا انا يكون مريح ومفهوش مجهود اقدر اكمل حياتي بي اذا امكن يعني واسف علي الاطاله❤️🌹

3
Marshmallow_7435
Marshmallow_7435🇪🇬1d ago•lostlost

بقالي كتير مدخلتش هنا ومكتبتش وسط ما كل حاجه كانت تمام لحد ما لقيت نفسي برجع لنقطة الصفر وم عايزة لا اقابل حد ولا اشوف حد وبقيت بهرب من الكل صحابي واهلي وحتي الخريجات مبقتش عايزاها رغم اني كنت ببقى بكلم صحابي كل يوم ع نخرج وكنت بزهق وبكتئب لو قعدت يوم م غير ما اخرج بقيت فاقدة الشغف وم عارفة حتي اعمل حاجات بحبها زي زمان

15
Croissant_10515
Croissant_10515🇪🇬1d ago•mehmeh

فى حاجة نفسى تحصل بس بالعقل و المنطق مستحيل و أنا مقتنعة و راضية بس فى جوايا زى امل خفى كدا مخلينى مش قادرة انسى الموضوع دا .حد حصل معاه كدا و تفتكروا الحاجة دى ممكن فعلا ربنا يسبب الأسباب و تحصل عادى

4

French Fries_20324🇪🇬 لو حاجة حلوة ونفسك تحصل ربنا يفرحك بيها لو حاجة وحشة ربنا يبعدك عنها

View all 4 advice
Apple_4977
Apple_4977🇪🇬1d ago•sorrysorry

انا حاسس بشعور حزين شديد بسبب اني مش قادر اتعرف علي زوجتي المستقبليه بدري واننا نتعرف ونحب بعض ونعيش كل الذكريات الجميلة دي.. وان غالباً هنجتمع واحنا كبار بعد ما يكون فات وقد كتير .. مش هنقعد نعيش العمر ده ولا تجربه سوا وكمان مش هنعيش سوا كتير 🥲

2
Apple_4697
Apple_4697🇪🇬1d ago•downdown
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

10
Tomato_20322
Tomato_20322🇪🇬1d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Kiwi_20320
Kiwi_20320🇪🇬1d ago•tiredtired

شعور غير مبرر جوايا مع انى مبعملش حاجه فى حياتى غير انى اشتغل عشان اقدر اجيب اللى انا عيزه ويكاد يكون حجات بسيطه واساسية وتحول حياتى ل ٢٠ ساعه شغل فى اليوم لدرجه انى مرضت ومرضى مرتبط بانى بسهر وعندى استريس كتير الى انى عشان اشترى حاجه محتجها بردو هبقى محتاج اقسطها او احوش كتير وادخل جمعيات انا سعيت اوى فى انى اسافر عشان نفسي اشتغل ولما اجيب الفلوس واروح اجيب بيها حاجه ما القيهاش زادت او مش قادر اجيبها دلوقتى حقيقى الموضوع بقا تاعبنى اوى حاسس انى بحفر فى الماية وبسعى للسفر بس حتى دى محتاجه فلوس مش محتاج حل انا بس بفضفض

9
Coconut_18047
Coconut_18047🇩🇿1d ago•emotionalemotional

يعني أنا اكتشفت شيء دائما بيححصلي يعني احس نفسي حزينة و اتعلق كتير بشخص و كنت بشتاقله و هو ما يرد على رسائلي بس فقط اليوم عرفت أنه دا كان فراغي بس يعني أنا ما لقيت فايش افكر و كان هو موجود عشان افكر فيه و عدم البرد شيء طبيعي جدا بين الاصدقاء كل واحد عايش حياته و كل واحد لازم يملا نفسه بنفسه يعمل اشياء يحبها يكون ايجابي و سعيد و يهتم بنفسه و ما يعطي اهمية كبيرة للناس في حياته يعني هم إضافة جميلة و عدم وحدهم أنه مشكلة يعني هذا حل مشكلة التعلق أنه تحب نفسك و تحب نفسك انك تهتم بها تفكر فيها و تعمل اشياء تحبها و ما دمرها و تحزنها

3
Orange_4011
Orange_4011🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

ازي ابعد عن حاجه بتئذيني بس انا مبسوطه انها موجودة بس انا بتئذي منها نفسيا و جسديا و دراسيا ووقتي كلو رايح ف التفكير في الشخص دا و حتي مشكله ال overthinking كنت فاكره انها اتحلت بس اكتشفت ان التفكير كلو بقي ف الشخص دا وفي حياتو وكل كلمه بنا وتفكير رهيب

14
Brain_4048
Brain_4048🇪🇬1d ago•alonealone

مساء الخير. بصراحة أنا مش لها حدا فاطفط معها. بالأسف يعني. والناس اللي هم المفروض يكونوا دعم لي هم أصلا سبب اكتئابي. مشاكل دايما وتراكمات. ولازلت بمر بصدمات للأسف برضو. فهي من كل النواحي مقفولة معايا. ومش عارف اهرب على فين. فبجده كوايا كلام كتير اول مش عارف اقوله لمين ولا مين احكي ايه ولا ايه. من كتري ما انا باكتم. ما بقتش اصلا قادر اعبر عن نفسي. ما بقتش قادر احدد انا عايز ايه واقول ايه وانا بتكلم. فبجده مش عارف. يعني يا ريت اللي عنده نصيحة يقولها عشان أنا مش كويس خالص وبعيش أصعب فترات حياتي

9
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬1d ago•tiredtired

دماغي وجعني اوي عمري ما اتخيلت في يوم اني اوصل لي كدا اني كدا يعني نفسيتي انا كلي كدا في حياتي عمتا.. عمتا حاسه اني بقيت مريضه نفسيا دماغي فيها ميت صوت وكلهم ضدي ــــــــــــــــــــــــ

9
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬1d ago•mehmeh

عندي مشكله انا مكنتش واخد بالي واكتشفت متاخر مكسوف اوي من اللي هقوله ربنا يتوب علينا انا النهارده الحمدلله صليت كل الفروض جماعه في المسجد من زمان اوي معملتهاش من زمان اوي مصلتش كل الفروض بالفجر في المسجد دي كانت حاجه ناوي عليها يعني في الاجازه ورحلة التغيير في الجانب الديني ف ادعولي بالثبات وحاجه كمان انا رايح اعمل انترڤيو يوم الاتنين الجاي ان شاء الله هو مش انترڤيو اوي يعني انا هروح اقدم ورق واعرف النظام مش اكتر ف ادعولي بالتيسير ولكم بالمثل يارب دمتم في امان الله 🤍 #رحلة تغيير

2
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬1d ago•alonealone

انا الوحده مبهدلاني وعايش لوحدي بقالي كتير عايز واحده تبقي صديقه ليا ونتابع بعض ونتطمن علي بعض ونتكلم مع بعض في تفاصيل يومنا ونهزر ونضحك ونخرج ونروح ونيجي ونبقي صحاب بدل الوحده اللي الواحد فيها دي ..

2
Pineapple_16855
Pineapple_16855🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

🍟🍩 هو ليه بجد حتي لو حاولت يبقي في سبب يخليك ترجع تاني أسؤ من الاول يعني حاجات خارجه عن اراده بني ادم هل يعني دي علامات مفروض أننا نيأس منحاولش ولا احنا منستهلش ولا كل مره بنحاول في مكان غلط ولا مفروض نحاول اكتر 🍩🍟

1
Marshmallow_8509
Marshmallow_8509🇪🇬1d ago•fed upfed up

ازاي الواحد يبطل يحس كل حاجة بشكل عميق و مؤذي اوي كدة ، ازاي الواحد يموت مشاعره يعني بسمع عن ناس اتعرضت لصدمات و خذلان و اتجرحوا و اتعلموا يموتوا مشاعرهم ، انا مبقتش قادرة احس بكل حاجة بشكل مبالغ فيه كدة ... هي نعمة ف بعض الاحيان اكيد .. بس عذاب ف وسط العالم ده ..

2

Pear_14870🇸🇦 مفيش مشاعر بتموت بتتفهم وبنعرف الاحتياج ونحاول نلبيه بشكل سليم

View all 2 advice
Pizza_15105
Pizza_15105🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

عاوزة ارجع اصلى يا جماعه انصحونى منغير ما تحكمو عليا ولا نكفر بعض ولا نقول كلام يضايق كلنا عارفين بجد كل حاجة و عارفين اننا غلط مش عارفه اقول اى تانى بس المفروض اتكلم كتير علشان البوست ينزل

11

Banana_11159🇪🇬 متفكرش ارجع صلي دلوقتي حالا اتوضى وصلي ركعتين وهتدمن الالتزام واحدة واحدة هتحس حاجة بتنغزك كده لو جيت تأخر الصلاه وعقلك هيفضل يقولك الفجر الفجر العصر العصر العصر وهكذا وكلنا خطائين يا بيتزاية الانتكاسة من طبع البشر ماتستناش وقت علشان تبدأ

View all 11 advice
Gold_12239
Gold_12239🇪🇬1d ago•tiredtired

أنا بجد بكره الأفراح والمناسبات الاجتماعية، وبحاول أتجنبها على قد ما أقدر، لأنها بتسببلي توتر وضيق شديد، ومش بعرف أستمتع بيها زي أغلب الناس، وبحس بعدها بإرهاق نفسي كبير وبكون مستنيها تخلص بأي طريقة.

11
Marshmallow_18131
Marshmallow_18131🇪🇬1d ago•exhaustedexhausted

أنا متعقدة من طفولتي لحد دلوقتي، وتأثيرها عليا بيكبر بدل ما يقل. الموضوع أثر على صحتي بشكل كبير بجد وكل مره بتعب اسوء من قبل ونفسيتي، وبقيت مبثقش في حد، وبخاف من الناس كلهم حرفيًا. حتى لما حد يحاول يكلمني، بتوتر وبتهته ومبعرفش أتكلم طبيعي بقيت أبعد عن أهلي لدرجه انهم اتعصبو من الموضوع لدرجه قالولي اني اتغيرت للاسوء وان زمان كنت احسن بس عمرهم ماحسو بتعبي ووجعي بحس ان بجد فكره ان اهلي اخر حد احكيلهم حاجه بتوجعني لان عارفة محدش فيهم هيفهمني بعدت عنهم لان حسيت انهم احسن من غيري بس بجد مش بأيدي نفسيتي زفت وبقيت ابعد عن الناس، وكل فترة بدخل في حالة اكتئاب بسبب اللي جوايا. نفسي أوصل لمرحلة أعيش فيها براحة، وأبطل أحس بالخوف وعدم الأمان طول الوقت، لأني بجد تعبت، ومبقتش عارفة أتعامل مع تأثير طفولتي على حياتي بجد عاوزة حل

2
Ice cream_4755
Ice cream_4755🇪🇬1d ago•boredbored

انا حاسس اني عايز اتكلم شوية ف حاجة معرفش ايه هي بس عايز اعلي دوبامين دماغي لاني زهقان سيكا بسبب الاجازة وعندي حماس شوية بس معرفش لايه وحاسس اني تعبت عشان اكمل الحروف وانا بحب الايس كريم جدا

8
Gold_16893
Gold_16893🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

بص عايز أقولك كلمتين الواحد لازم يحب نفسه ويحب أهله وإخواته علشان يكسب كتير في الدنيا وعمره ما يحس بالوحدة، وأنا عارف إن فيه ناس في الأهل ممكن يكونوا وحشين بس في نفس الوقت فيه ناس تانية حلوة جداً فخليك مركز مع الناس الحلوة دي وبلاش تحرم نفسك من السند أنا عن نفسي مش عارف أعمل ده

2
Chilli_4184
Chilli_4184🇪🇬2d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

10
Flame_7621
Flame_7621🇪🇬2d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

22

Suchi_16120🇪🇬 عياطك معناه ندمك ودي. حاجة كويسه، انصح بسلسة فهم التعافي لعماد رشاد عثمان، وانك تشغلي وقتك وتعملي ديما ورد واذكار، وانك تدعي ديما تعدي بس اليوم من غير ما تعملي كده، اقعدي مع عيلتك كتير جدا، وبلكي كل الي عندك وامسحي الي بتكلميهم من عليه خالص

View all 22 advice
Watermelon_9198
Watermelon_9198🇪🇬2d ago•downdown
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Cookies_18978
Cookies_18978🇪🇬2d ago•sicksick

محتار ويااه..بهرب من قلبي ولا انا ماشي وراه؟ ونسيت الماضي ولا نسيتني معاه؟ وطريقي اختارته ولا ده كان مكتوب؟ يا ولدي اختصر انت مالك بعدد الحروف مش عايزه اقول حاجه تانيه دانت غتت ودمك تقييييل

8
Sugar_19521
Sugar_19521🇪🇬2d ago•confusedconfused

في شخص في حياتي اذاني كذا مره و بقول عادي مكنش قصده و أزعل شويه وارجع تاني و يرجع اوسخ من اول و يفضل يعمل حورات و يطلع عني كلام محصلش . حوار حصل بتاع ٤ او ٥ مرات . فقررات اخد جانب مرضتش اذيه . مهم كانت نهاردا خطوبته طلب اني اقف جانبه و نا رفضت . من غير اذيه. فصحابي بيقولو ليا انا كدا غلطان . لما افكرهم بالي عمله فيا و يقولوا عادي حصل خير و نت لسا فاكر دنت قلبك اسود . نسيت اقول حاجه مره عمل فيا حركه عطيت فيها من كتر زعل . مع علم اني ولد و عندي ١٩ سنه هل كد نا غلطان ؟

9
Carrot_4405
Carrot_4405🇪🇬2d ago•boredbored

ازيكم عاملين إيه ف حاجة شاغله دماغي مش عارفه ليه بس إحنا مادياً مش أحسن حاجه مؤخراً بقيت شايله هم الحوار ده إني الشخص إللي هيدخل حياتي لو شاف شقتنا أو كده هيعاملني ازاي أنا عارفه لو نظرته اتغيرت هو كده مش سوي بس بتكسف أوي من شقتنا مش عارفه هي سيئه فعلاً ولا أنا بقيت أقارن لدرجة بقى عندي هوس النضافه ومركزه ف كل تفصيله الموضوع تاعب نفسيتي بقيت شايله هم أخد صورة! ف البيت مش عارفه فاهميني أو لا

22
Brain_6900
Brain_6900🇪🇬2d ago•angryangry

كنت مسحت البتاع ده وهمسحه تاني عادي بس حاولت اطلع الي جوايا بشتى الطرق ومعرفتش عشان كده قررت اعمل غلطة صغيرة احسن من غلطة كبيرة وهي الكتمان والكتمان بيجيب عصبية وبلا بلا بلا من الاخر كده انا قررت خلاص اروح لاي مستشفى جامعي واعمل استشارة عندهم لاني فعلا في حالة مزرية وانا تعبت انا كل شيء بفكر فيه حتى لو مش مقتنعه ففيه ناس جوا دماغي مقتنعين عادي يا جماعه انا عايشة لوحدي في عالم تاني حرفيا انا عايشة ديما في خيالي انا كاني مش مع حد سواء كنت مع اهلي مثلا قي مناسبة او كده ولكن دماغي مش معاهم انما هي مع سناريوهاتها الوهمية لانها شايفة ان الحياة مملة جدا والناس رخمين وكمان شايفة ان مفيش حاجه مهمة غير اني اعبد ربنا وحرفيا كل يوم بيتعد لحد ما اموت ايوة انا الموت بالنسبالي حاليا بقى من اكبر الاهداف بكره كل الناس ومفيش غير حد واحد في بالي نفسي قررت تستعمله ضدي فانها تكرهني في عشتي وتكتر السناريوهات على قد ما تقدر وانا اساسا مش في الكدر سعات الوعي الزيادة بيودي للجحيم فعلا وانا ناس كتير جدا شايفاني كده وانا منكرش ده ومنكرش اني فاهمه نفسي ولكن للاسف انا بردو فاهمه ان الدنيا ملهاش قيمة امام الحياة الاخرة وده ليه مميزات وعيوب والعيوب اني actuallyمش قادرة اعيش اساسا وعايشة في عالم اخر مفيهوش شفقة حتى انا بكره كل حاجه ونفسي اموت ولكن guess whatانا مش شايفة نفسي مؤهلة اني احقق الي نفسي فيه واكون من اهل الفردوس الاعلى ولسة محتاجه شغل اكتر ولكن الزمن ده مقرف والناس مقرفة مش برمي غلكي على الناس ولكن صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم (القابض على دينه كالقابض على جمرة من نار )

10

Salt_19097🇪🇬 عندك حق فاخر جزء يمكن انا شبهك فنفس التفكير وانه احنا عايشين ف وسط مجتمع خالي من الادميه حرفيا و متجرد من الفطره السليمه لكن عارفه لما تبصي من وجهة نظر تانيه تريحي تفسك بيها هتلاقي الموضوع يستاهل يعني اصل اشمعني انا ونتي و اللي موجودين حاليا ربنا خالقنا ف الزمن دا بالتحديد؟؟ وسط مليارات الملايين ربنا اختارني ووجدني في الوقت الحالي ف كون ان وجودي ف الزمن دا من اختيار وحكمه ربنا دي مش عارف اوصفها بس دي زي وسام او شرف ويخليني اتاكد انه فيه حكمه كبيره جدا لذلك انا ربنا اختارني ف زمن وسط كميه فتن رهيبه ومن عليكي بانك تستوعبي وتدركي دا اه هوا الموضوع مهلك وكل حاجه لكن ربنا اختارك من وسط كل اللي مغيبين فا دا يدينا امل كبير وع قد ما الزمن دا مهلك ف الفتن لكن ع قد ما الاجر الواحد ب 50 ضعف اجر الصحابه متخيله! وقيسي ع كد كل حاجه اصلك شوفي كام مره جاهدتي ف سبيل الله انك تجاهدي نفسك و اللي حواليكي عشان ترفضي شئ معين يغضب ربنا وتعافري وتحاولي دا كله متسجل اصل انا معاكي لو هتدايقي فحاله انه مثلا مع كل مره بتقعي كل حاجه بتتمسح لكن انتي كل محاولاتك متسجله فوق عند ربنا و بتقربك اكتر

View all 10 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬2d ago•emotionalemotional

لجي سي زعلان علشان اتسابله كلمتين بس قبل ما تمشي.... وانا اخدت بلوك علي طول من غير سبب او بسبب نقاش تافهه اصلا😃😃😃😃حاسه اني هتجنن قريب اوي دا لو مجننتش اصلا😃😃👍🏻 ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

8
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬2d ago•stressedstressed

حاسه اني عجزت فكرة اني اكمل منتصف العشرينات محسساني اني عجوزه اوي مع ان الحمد لله فالشكل بيفكروني لسه طالبه ف ثانوي ومش بيصدقو اني خريجه وكدا بس بيني وبين نفسي بحسني عجزت بس أن... مش عارفه بس شعور مش عارفه اوصفه وكان في محطه مهمه اوي فحياتي فاتتني مع اني مش عارفه اي هي .

6
Watermelon_19465
Watermelon_19465🇪🇬2d ago•incompleteincomplete

حوليا ناس كتير بس حاسس بالوحدة، كله عنده همومه ومشاكله واللي شاغل باله واللي ممكن يخليه شايف أن مشكلتي بسيطة، ورغم اني بفضل العزلة بس بجد نفسي يكون ليا صاحب حقيقي مش مجرد صديق ، لا يكون اخ، لدرجة أن انا نزور بعض ونبات ونخرج في اي وقت من غير رسميات يكون عندنا اهتمامات مشتركة ونسمع بعض ومنقفش على سبب تافه

2
Candle_19564
Candle_19564🇪🇬2d ago•incompleteincomplete

أعمل إيه لو حاسه إن أنا قبيحه جدا و دايما بحس كل البنات أحلى مني و بفضل أبص حواليا ع البنات و أحس قد إي هم أحلى حتى البنات اللي مش حلوه لما بتصور معاهم بيطلعو أحلى مني بجد أنا بكره شكلي جدا جدا و بكره نفسي و مش عايزه أتعامل مع ناس تاني

30
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬2d ago•mehmeh

تخيلو لو تجردنا لساعه واحده بس من نفسنا؟ اه اه عندي خيال واسع بس تعالو نسرح شويه، لو ترجدنا من نفسنا يعني معدناش نحس باي حاجه ونسينا كل ذكرياتنا المؤلمه والسعيده ونشينا نفسنا اصلا بقينا جسد بروح ولكن م حاسس بحاجه وطلعنا فوق فوق خالص، هل يتري هنتمني نرجع نحس! هل يترب هنشتاق للاحساس ونفسنا وذكرياتنا ال احنا لنشكي منها دلوقتي؟؟ م كلنا مشكلتنا هي ان كل واحد فبنا حاسس شعور معينه واجعه، او حد تاني حصلتله ذكريات مؤلمه زي انه فقد حد بيحبه فعايش بس يتألم، طيب لو موتنا الالم واصلا بطلنا نحس هل هنفتقد الشعور د؟ 💀🌸

7

Pear_14870🇸🇦 انتي بتتكلمي عن حاجات اساسية في تكوين شخصيتنا وعايزانا نتخيل انها مش موجودة 😄 الام والفرح والفقد وكل المشاعر دي مستحيل حد تتكون شخصيته من غيرها وأما عن التخيل نفسه واسرح ف دي حاجة مستبعدة لان بسببها احتمال تدخلني في احلام يقظة وتخييل وحاجات كترها يمرض انا في غني عنها😄

View all 7 advice
Marshmallow_20279
Marshmallow_20279🇪🇬2d ago•depresseddepressed

يعمل ايه الانسان لما يكون حاسس انه خلاص قرب يموت و هو ف سن صغير ومش عارف يشيل الإحساس دا من دماغه و حتي مش بيعمل مثلا حاجه عشان اخرته تبقا كويسه لا خالص هو واقف مكانه بس و مستني مستني ايه مش عارفه

8

Lemon_15076🇪🇬 هدعيلك ربنا يشفيكي ويقومك بالسلامه ومتفقديش الامل

View all 8 advice
Mushroom_20248
Mushroom_20248🇪🇬2d ago•tiredtired

وبعدين..كل ما آخد خطوة أرجع اتنين...العمر بيجري سابق سنين.. أنا شاب لكن من جوا عجوز..عندي جناحات بس محبوس..مجروح بنزف طموح..بدمي بكتب كلامي وأبوح..بسرح بتخيل بروح..بغني ترد فيا الروح... يمكن دا مش مكاني؟ والزمن دا مش زماني؟ يمكن خيالي وداني لدنيا أو لعالم تاني؟ أو يمكن أنا نجم بس مفيش سما؟!..عندي جناحات بس مفيش هوا..باصص لبعيد بس مفيش طريق..عندي حكايات هحكيها لمين؟ وأنا وحيد

10

Pear_14870🇸🇦 كايروكي❤

View all 10 advice
Avocado_15496
Avocado_15496🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

السلام عليكم يا شباب أنا كنت نزلت بوست إمبارح بتكلم فيه عن زعلي من أهلي فى أمور كتير فى أفعالهم وكلامهم أنا يمكن النهارده أهدى ولكنى واخد جنب منهم خالص وفى حالي لوحدي وفى نفس الوقت أنا لا أنكر أبداً فضلهم فى أمور كتير لأن على الأقل ربوني وعلمونى والمواقف والدنيا هى اللى كونت الشخص اللى بيتكلم حالياً لكن مازال جوايا زعل فعلاً أنا زعلان ومضايق وفى نفس الوقت فيه أمور نفسي فيها واقفينلي فيها بسبب تدخلات أو رؤيات مختلفه وما إلى ذلك هل فيه حد كان ليه تجربه سابقه شبه دي ونجحت وعمل إيه خصوصاً لو الأهل ناس عنيدين شكراً ليكم

4
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬2d ago•lostlost

نفسي يكون في حاجه زي الافلام كده ادوس عليها يكتب و بعد مرور خمسه اعوام .... و اشوف حالي ف المكان اللي بحلم بيه دلوقتي مع الناس اللي بحلم بيها دلوقتي معنديش خلق اعيش روتين البناء بس مضطر علشان النتيجه

4
Apple_14002
Apple_14002🇪🇬2d ago•boredbored
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

في بنت معايا في الشغل معجب بيها و شوفتها مرتين و دخلت اتكلمت معاها اسبوع تقريبا و بعدين اتصلت بيها اعترفتلها اني معجب بيها و عايز اجي اتقدملها اخدت يومين بتفكر و انا ساكت، و دخلت كلمتني قالتلي انها لسه مش عارفه تفكر و هتصلي استخارة و اليومين اللي بعد كده فضلت تتكلم معايا و نرغي اكن مفيش اي حاجة انهاردة قالتلي على قرارها، انها شايفه انها مش عارفه تاخد قرار و لسه متعرفنيش و مش عايزة تظلمني معاها انا بقولها طيب ما احنا ممكن نتعرف عادي و تاخدي وقتك انا معنديش مشكلة ، قولتلها صارحيني هل مفيش امل و ابعد خالص ولا في امل ١٪ لو عرفتيني و ساعتها انا هعمل المستحيل عشانك هي ردها انها معندهاش مشكلة معايا كشخص بس تفضل اني ابعد ، عشان مش عايزة تعلقني بيها و تشوف في الاخر اننا مش شبه بعض و تسببلي تروما و تشيل ذنبي دلوقت انا اعمل ايه، عقلي بيصورلي انها محتاجة مني اثبتلها اني متمسك بيها فعلا و اكمل و اخليها تعرفني ولا خلاص كده ابعد و مفيش نصيب خالص

12

Blueberry_17547🇲🇦 اتا بقول انها بدها تاخد وقتها وعندها حق الزواج والحب من فترة وتمشي هي مدى حياتها حتظل معاك لذلك عندها مخاوف تفشل علاقتها ولا متكونش انت الشخص المناسب الها لذلك انصحك ها الفترة ماتتكلمش معاها وانو سواء قبلت بيك ولالا مارح يتغير شيء فيك وبين لها انك فرحان ومبسوط وكلو تمام وعزز تقتك فنفسك البس ملابس راقية وشغل نفسك عنها وراه تشوف كيف راه تجي يوم وتقبل

View all 12 advice
Blueberry_18700
Blueberry_18700🇪🇬2d ago•exhaustedexhausted

الواحد كل ما بيكبر همومه بتزيد و مشاكله بتكتر كل ما اقول اهو المشكلة خلصت واتحلت تظهر مشكلتين وحقيقي بقيت تعبان و الصداع مش بيفارق دماغي من كتر الضغط ومبقتش قادر استحمل كل ده ومشكلتي اني مبعرفش احكي لحد أو افضفض لحد يعني اصحابي دايما يحكولي بس انا مبعرفش احكيلهم .

3
Mushroom_20248
Mushroom_20248🇪🇬2d ago•tiredtired

أولى وتانية جامعة كنت عارف ناس كتير من كل الدفعات ف الكلية وكنت دايس ف أي حاجة مؤتمر حفلة رحلة إيفنت أي حاجة كنت دايس فيها وكنت بتعامل مع الدفعة كلها وكلهم معارف وبهزر معاهم بس كنت بنافق ساعات جيت ف الترم التاني ف تالتة بطلت كل الكلام دا وطلعت من الاتحاد ومن كل الأسر اللي كنت فيها وبقت الكلية على قد السكشن وأروح مبطولش قبل كدا كنت بقعد ساعات كتير أوي والدفعة مبقيتش لتعامل مع حد مش طايقه بقا كل علاقاتي ٤ ولا ٥ اللي باخد وأدي معاهم الباقي مشسالكين او مبرتاحلهمش ف مبتعاملش على قد السلام الفكرة إني حسيت حياتي بقت فاضية وزهق أوفر

0
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬2d ago•shyshy

عندي احساس اني متقله ع الابلكيشن وع الناس ال فيه بجدد كل ما احس شعور اجي اعبر عنه واطلع بجدد اي د حاسه اني بقيت مكسوفه ومتقله عليكم يجماعه والله الله يهديني، الآب قرب يصوت مني اكتشفت اني فعلاً اني فوضي داخليه لان ببص ف اخر اليوم بلاقيني حسيت عشروميت احساس ع مدار اليوم 😂😂😂😂😂😂😂😂

2
Nutella_13835
Nutella_13835🇪🇬2d ago•stupidstupid

الحمد لله اني مجنونة لولا كده كان زماني اتجننت ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه ليه

13

Apple_14002🇪🇬 طب والله كلام موزون 😂😂😂❤️

View all 13 advice
Apple_14002
Apple_14002🇪🇬2d ago•boredbored

عندي issues كتير اوي وفراغ وزهقان جدا ونفسي اتكلم وافضفض وارغي في كل حاجة عندي issues كتير اوي وفراغ وزهقان جدا ونفسي اتكلم وافضفض وارغي في كل حاجة عندي issues كتير اوي وفراغ وزهقان جدا ونفسي اتكلم وافضفض وارغي في كل حاجة

3
Mushroom_20248
Mushroom_20248🇪🇬2d ago•tiredtired

من أول الجامعة وأنا عندي بنات كتير صحابي من الجامعة سواء وات أو انس وكنت حابب دا جدًا بس جيت ف رمضان اللي فات وقررت أتوب وشيلت كل البنات اللي عندي وقطعت معاهم كلهم بس حاليًا مش حاسس إني مرتاح وحاسس الجو دا وحشني وصورهم وستوريهاتهم والتفاعل والخروجات وهكذا كنت مستني قلبي يرتاح لما أعمل كدا وأقرب من ربنا أكتر بس دا محصلش ومشعارف دا عيب فسا ولا دا الطبيعي بس أنا مش مرتاح من الوضع

4
Cookies_19094
Cookies_19094🇪🇬2d ago•tiredtired

ازيكم يا شباب .. عندي مشكلة ف وزني إني فترات بتخن أوي وفترات بخس أوي بين ال١٢٠ وال ٨٠ طلعت ونزلت بتاع ٦ مرات مثلًا المهم دلوقتي أنا ف رابعة جامعة وبعدها هدخل الجيش ف بفكر أفضل مليان لحد ما آخد إعفاء من الجيش ف رأيكم أعمل كدا ولا الصحة أهم وأخس تاني وألبس سنة جيش أو ٣ سنين ظابط؟

6
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬2d ago•boredbored

خلصت امتحانات من حوالي اسبوعين و حاليا عندي حاجات كتير خارجية محتاجه اذاكرها، البوينت هنا هي مش لاقيه وقت اذاكر فيه كل دا. اليوم بيخلص بسرعه و ما بين الشغل أو بنزل مع صحابي اه دا مش يوميا بس حتى الايام اللي بقعد في البيت بيبقي الجو حر و رخم للمذاكرة ومش عارفه الاقي وقت مناسب ابقى في كامل تركيزي

14
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

بس انا كان نفسي الاقي نفسي شبهي تفهمني م ناس تشوفي مريضه نفسيًا لمجرد ان د شخصيتي وان د تفكيري وان د حياتي!! حاسه اني فقدت الثقه ف نفسي م عارفه لي، كنت محتاجه بابا يكون موجود ويقولي انتِ زي الفُل انت تمام كملي، بس انا كنت محتاجه احس بأمان، نفسي افهم اي المُنكر ف شخصيتي ولي ف ناس بتكرهني مع اني م بأذيهم انا شخصيتي كد عندي حدود مبحبش حد يتخطاها، عندها تفكير واعدادات مسستماها ف مخي مبحبش حد يتجاوزها وف حاجات م بقبلها ف الاشخاص ال قدامي اي المشكله فيا لب محدش بيتقبل د 💔

1
Strawberry_10277
Strawberry_10277🇪🇬2d ago•lostlost

حزينة لكوني في عالم مزيف و وحش اوي للدرجادي، كنت دايما بدور عالحاجات الحقيقية الي حواليا، عالناس الي مش متصنعة و على طبيعتها لأني عمري ما قدرت اكون غير اني انا و اني حقيقية، كنت بتمنى الاقي صحاب او ناس مش مزيفة حواليا، لكن للأسف يئست من الفكرة دي خلاص لأن عمري كله ملقتش حد واحد بس حقيقي، ساعات كتير بفكر ان المشكلة فيا انا.. انتو ايه رأيكم؟

3
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬2d ago•angryangry

خدت بان ٢٤ ساعه من اني ابعت pers0nal advice بجد نفسي اعرف انا قولت ايه او ايه الغلط حاجات كلها مش منطقية مش مقصوده يعني متضايق اوي علشان ده تحكم زياده ف مكان بنتكلم فيه و نفضفض و نحكي اللي مضايقنا

14

Brain_6041🇪🇬 صح كلامك

View all 14 advice
Ketchup_9550
Ketchup_9550🇪🇬2d ago•alonealone

مش عارفه ابدأ منين بس انا وحيده، مش وحيده الهو اعرف ناس بس يعتبر بعاد عن بعض لا أنا فعلا معرفش حد كل الاعرفهم بعدنا خالص و كله راح لطريقه أو بمعنى أصح أنا السيبت المجموعه سيبت المجموعه علشان اعترفت بميولي، الهي اني مش بحب الولاد و محدش تقبل دا فمشيت علشان مفيش ولا واحده منهم تقبلوا متفهمه أن اكيد في منهم ذي بس ليه يسكتوا بجد مايتكلموا شكرا

25
Sugar_20291
Sugar_20291🇪🇬2d ago•disappointeddisappointed

انا خايفة من الجواز، انا مرعوبة منه. لما كنت لسه بادرس كنت بارفض دلع اللي هو انا لسه صغيرة، دلوقتي لما يتقدم لي حد بادخل فترة صعبة جدا، ضغط وتفكير وحسابات واللي هو فعلا ما بابقاش عارفة اختاره ولا لأ فمن قبل ما اشوفه واقعد معاه بابقى تعبانة نفسيا!

11

Toast_9441🇪🇬 لا بصي لو وحش هتعرف.؟ ازاي بي المواقف هبين الشخصيه. و الخطوبه برضو هبيت تعامله معاك وهتفهمو بعض. بس متخفش انك تختار حط مثلا في دماغك الموصفات وابداي دوري عليها في الشخص الي هوا متقدم مثلا. شوف ولو في عيوب عل العيب ده ممكن يصلح او الحلو في سخصيته مخكي علي الوحش مثلا. شوف وفكر وابدا حلل شخصيته كويس وحش ينفعلك او لا و الحب و الجواز والله حاجه كويسه جدا جداً بس مع الشخص و الراجل الصح الي يصونك ويحمين ويقدرك صح.

View all 11 advice
Brain_6041
Brain_6041🇪🇬2d ago•emotionalemotional

شعور العجز ان تبذل كل جهودك اتجاه الأشياء ثم تكتشف انك لم تحصل على اي شئ لم تنجز شئ تشعر ان الحزن سكن في جوفك مهما حاولت جاهدا ان تتخطاه يظل محفور في القلب والذاكره اكره تفكيري العميق بالاشياء وتعلقي بها

5
Strawberry_14558
Strawberry_14558🇪🇬2d ago•worriedworried

هالو انا بجدد اوضتي ف نزلت انا و بابا و ماما اتفرجنا كتير كذا مره لحد م عجبتنا اوضه غاليه و اوضه متوسطه ف بعد كذا يوم بابا قالي انزلي اشتري الغاليه لأنها احسن نزلت فعلا النهارده انا وماما اتفرجنا و اتكلمنا المهم بفتح الدولاب لقيت كذا خبطه رجعنا للراجل قولناله عايزين واحده غير دي لان فيها كذا خبطه (احنا اوڤر) قالنا انه عنده حته تاني في المخزن متغلفه ف دخلنا شوفناها شلنا التغليف و اتاكدنا و كتبت عليها ف بقول لبابا قالي طلما عنده حته تاني يعني دي مش هتبقي كويسه وفضل يقولي انتي مش حاسه بالمبلغ اللي اتدفع و تعبي و شقايا وكلام كتير و قلقني منها و المفروض عمو هيجي و يتركبها بعد شويه واحنا دفعنا جزء كبير من فلوسها اكتر من نصها وبابا قلقني اوي رغم اني فتشت فيها كويس انا وماما بس خوفني اوي و فضل يقولي بتاعت العرض احسن وكلام كتير و بعد لما كنت فرحانه بيها حسيتني ندمانه

10

Apple_14002🇪🇬 ولا تندمي ولا في اي حاجه

View all 10 advice
Mushroom_20248
Mushroom_20248🇪🇬2d ago•tiredtired

حاسس إني الوحيد ف الدنسا اللي لسا بيمتحن (بعيدًا عن بتوع تالتة ثانوي يعني ربنا معاهم) وحاسس جالي Burn out من كتر الضغط اللي الواحد اتحط فيه أو محطوط فيه بقاله ٤ سنين ولسا الخامسة حرفيا الترم دا بمتحن من رمضان لحد دلوقتي مفيش ٤ أيام عدوا من غير امتحان إلا العيدين مثلًا

3
Mango_4278
Mango_4278🇪🇬2d ago•alonealone

انا ولد الاكس رجعت امبارح كلمتني وقالتلي أنها لسه بتحبني وعاوزاني نرجع أنا مش مرتبط بس متردد نرجع ولا لا سبب الانفصال اني كنت بمر بفتره وحشه وهي ماوقفتش جنبي بقالنا يجي سنه منفصلين بس مش عارف هي كل فتره تقول تعال نرجع امبارح حسيت نفسي كنت هحن بس مسكت نفسي لاخر لحظه انا مش عايزها وعاوز انساها بجد اعمل ايه

10
Mushroom_20248
Mushroom_20248🇪🇬2d ago•tiredtired

أول امبارح صحابي عدوا عليا عشان ننزل القهوة وأنا كنت راجع من امتحان مفشوخ وعاوز أنام المهم أمي دخلت صحتني عشان أطلعلهم ف انا صحبت مأريف وكل اللي ف دماغي مشيهم عشان ترجع تنام طلعت بكل بجاحة بصيتلهم من البلكونة منزلتش حتى وقولتلهم مشجاي هكمل نوم واتقمصوا ف امبارح راحوا من غير ما يكلموني عشان مقموصين بس المهم حوار النوم بعد المغرب دا عملته أول امبارح وامبارح وف اليومين كنت بصحى فايق وحاسس الدنيا جميلة أوي وحسيت براحة نفسية وجسدية محسيتهاش من زمان من النوم والصحيان بدري (كنت بنام الساعة ٨ الصبح) المهم إني بحب قعدة القهوة مع صحابي وبحب صحابي جدًا وبتبقا حلوة جدا بعد يوم مليان مذاكرة أو شغل او جيم أو فرهدة ف قدامي خيارين دلوقتي أكمل ف حوار النوم الصبح اللي بيخلي الواحد فب قمة النشاط والحيوية والسعادة والإنتاجية ولا أأخر النوم شوية ل ٢ كدا وأنزل معاهم القهوة وأرجع أنام

14
Orange_20155
Orange_20155🇪🇬2d ago•tiredtired

قاعد لوحدي والشيطان بيوزني وخااااااايف اضعف بصراحه ومش عارف اعمل ايه الحوار ممل وزهقت وكده وكده انا جامد اوي بس زهقت لوحدي مفيش حد عنده حل نعمل ايه ولا ايه بس كفايه عشان الكلام يكمل بقا

6
Moon_19265
Moon_19265🇪🇬2d ago•disappointeddisappointed

*بقولها لي نفسي❤️‍🩹* *بكتشف إني بقول أوجاعي بدون صوت* *بحكيها بعيوني بسكوتي بتغير ملامحي* *الناس تشوفني عادي تضحك وتعدي* *وهي مش دارية إني جوايا معركة مش بتخلص* *الوجع الصامت أوحش وجع* *لأنه مبيطلعش بيفضل ياكل فيك من جوه* *تصرخ ومحدش يسمع تبكي ومحدش يشوف* *وتفضل تقول لنفسك أنا كويس* *لحد ما تصدق الكدبة وتتعب أكتر* *بس يمكن كده أحسن* *عشان اللي بيوجع بجد ميتقالش* يارب والله بموت بجد 💔ادعولي

3

Suchi_16120🇪🇬 الله يرحمك وتغمدك بواسع رحمته

View all 3 advice
Pizza_4142
Pizza_4142🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

السلام عليكم الإنسان يعمل إيه في حوار إنه تايهه بجد مش عارف هو عاوز ايه وحاسس أنه ف كل الاتجاهات فاشل مالوش قيمه يعني لا حب ولا اتحب ولا في شغل متوفق ولا اي حاجه الاحساس المسيطر عليه إنه بلا قيمه بس

2
Strawberry_20298
Strawberry_20298🇪🇬2d ago•sorrysorry

حوار السخونة ال الواحد فية دة بقي غريب لدجة انا بيطلع مني صهد لما بسخن مش عارف من التمرينات ول اية بس حاسة حاجة غريب والاغرب بقي ان لازم اعمل عشان اهدي وارجع تاني دة من التمرينات ولا فيك حاجه معاياااا.؟

9
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬2d ago•angryangry

اليوم الثالث من محاولة التعافي الجزءالاول من اليوم مش قادرة احدد احساسي انهاردة لاني نايمة طول اليوم (كنت بصحى اصلي وانا صاحية المغرب 😂) واخيرا بعد حوالي اسبوع من انقطاع العلاقة بيني انا وماما رضيت عليا وكلمتني انهاردة 😂 يمكن دي حاجة بسطاني حاجة تانية اني قمت كلمت صحابي (مكنتش بكلم فيهم حد نهائيا) وكان عندي اوبشن اني اخرج بس فكست ( لسه حاسة اني I'm not ready اني اتعامل مع حد دلوقتي) وعملت حاجة ضايقتني وكنت متأكدة اني هضايق لو عملت كده بس هنقول ايه بقى قاومت احساس اني عايزة اعيط وقمت عملت ايس كوفي (بقالي كتير معملتش ف ده انجاز برضو 😂) وبس يعني ممكن اقيمني انهاردة 7/10 احسن من ايام تانية كتير ✋ الجزء الثاني من اليوم احباط.. مش قادرة اكمل.. مش قادرة اقاوم دموعي.. صحيت بتعب شديد.. صاحية لقياني بعيط.. تقل شديد على قلبيي.. خنقة.. رعشة في جسمي مش طبيعية.. ضربات قلبي مش طبيعية..(حاسة اني بتعاطى 😂😂) اول ما وقفت بين ايد ربنا مقدرتش امسك نفسي وانهارت عيطت كتييير ادي نفسي -10/10

16
Coffee_6933
Coffee_6933🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

قلبى وجعنى والله لية الانسان بيعمل فى نفسة كدة زمان عرفت بنت وحبيتها ومحصلش نصيب وانهارت سعتها ومعرفش عديت الفترة دى ازاى وقولت انى مش هعمل كدة تانى وومن فترة بردو رجعت اتعرفت على بنت وكمت مفكر انها هى دى الى هتعوضنى بس طلعت بتتسلى انا نفسى مبقاش محتاج حد فى حياتى انا بدرس واخد كورسات واروح الحيم وشاغل نفسى جدا بس بحس الوحدة برضو قلبى واجعنى

3
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬2d ago•emotionalemotional

عايزه اتكلم عن شعور بحسه وم عارفه اتعامل معاه وم عارفه سببه ومأثر ع تعاملاتي بشكل سئ جدًا وهو اني بحس اني تقيله ع كل الناس ال حواليا حتي لو هم مقلوليش او معملوش اي فعل يدل ع كد بس انا دايمًا جوايا احساس اني تقيله اني بضايقهم مع اني م بضايق اي حد انا حد لطيف جدًا، بس لو حصلت مشكله مع اي حد بحس بعدها اني م عارفه اتعامل تاني لاني اوريدي ف العادي بحس اني تقيله بعد المشكله بحس اني تقيله اكتر واكتر وبتكسف جدًا م عارفه لي انا م طبيعيه واي المشاعر د كلها والخرابيط د كلها 🙂💔

2
Coffee_17684
Coffee_17684🇪🇬2d ago•draineddrained

مخنوقة جدا ومش عارفة اتصرف ازاي حاسة اني ضايعة بين ضغط اهلي في البيت بسبب الدراسة والكلية وبين الشخص اللي كنت شايفة معاه الامان والراحة ومكنتش بخبي عنه حاجة وفجاة اتغير وبقى بارد ومبقاش يهتم زي الاول ضغط من كل ناحية ومبقاش عندي طاقة استحمل اي كلمة وتعبت من التفكير ومحدش حاسس بالوجع اللي جوايا تفتكروا البعد عن كل حاجة هو الحل ولا اعمل ايه في حياتي

1
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬2d ago•tiredtired

المُحزن في الحوار دا كُله إن الحياة مدتلناش فُرصة نستوعب أننا بنكبر ، ولا ادتنا فُرصة نتعود ، الدروس جات على فجأة ، فجأة نتخذل ونتصدم ، وفجأة نشيل مسؤليات ، وفجأة يروح مننا شخص عزيز علينا ، وفجأة تروح أحلامنا ونخسر حاجات مشينا ليها طرق طويلة ، وكُل دا واحنا مش مصدقين اللي بيحصل ولا مصدقين إننا كبرنا ولا قادرين نتأقلم ! فربنا يصبر قلوبنا ويعينا على الناس والحياة ، ويدينا المقدرة والطاقة علي تقبل الأمور اللي مش هنقدر نغيرها ومضطرين نعيش ونكمل بيها .

7
Gift_15742
Gift_15742🇪🇬2d ago•incompleteincomplete
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5

Popcorn_16093🇪🇬 حاولي افهمي ليه بتدعي تم_وتي واكيد في سبب وعالجي ده اومال عالجتي اي هوا بس ضغط وعدم ارتياح

View all 5 advice
Brain_15935
Brain_15935🇪🇬2d ago•shyshy

وفعلا يعني ربنا بيحبنا كلنا. بالرغم ان انا عصيته. وعصيته كتير قوي. بس اول ما صليت ركعتين. ان انا عايز احد يعني حاجة عندي ان هي تتقضي وكنت متدايق وكده. شبه انقضت خلاص يعني او في بشاية لان هي تنقضي. فربنا بيحبنا جدا. ربنا بيحبنا جدا. لازم نشعر بالخزي والعار مش من الناس اللي بتجرح على ولا الخرفان اللي عايشين هنا ولا المعيز ولا اي حاجة من الحاجات دي ولا مشاكل اهلي يعني والله كلنا اهلنا ببشاكل وكلهم كلنا عايشين في كده يعني ولا ان انا معقد نفسيا وبتعالج عند شكل ده احنا احنا لازم نشعر بالخزي والعار من معاملتنا مع ربنا. ان احنا بنعمل كل حاجة غلط. كل حاجة غلط بلا استثناء زنوب ما بنرحمش. يعني اي حاجة قدامك انت بتعملها ما بترحمش. وفي نفس الوقت اول ما بتقول له يا رب انا توبت. بيتوب عليك. في نفس الوقت وانت في عز الزن بترجع له وتقول له يا رب انا صليت. بيعمل لك اللي انت عايزه. في عز ما انت هبتقى اعمل اكبر الزنوب. بتيجي تقول يا رب انا عايز الحاجة الفلانية وهصلي ركعتين وتصلي وتعمد. تلاقي رب ندهالك. فمش حاسين بشوية خزي وعار. بجد يعني. وازن ان اللي مش هتطفك معاه فانت عندك مشكلة محتاج فعلا تروح لثيرابست يا باشا. فعلا محتاج تروح لحد يعالجك. ان انت مش حاس ان انت مسلا اه مقصر. يعني معلومة بس سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام. اللي يعني بص هقولك ان هو آآ آآ الكامل. كل حاجة اللي ما بيخطأش. كل حاجة كان بيستغفر في اليوم كتير جدا. ليه? عشان بيحس انه لا انا مؤثر. لما كان يخلص صلاة وصلاة بقى. مش من اللي احنا بنعملها دي. اللي احنا بنعملها دي يعني تمام ربنا يتقبلها مننا. بس لا تقارن برضو. كان يصطلع الصلاة كده يقول استغفر الله العظيم. ليه? علشان انا ممكن مش مكمل يعني مش مش ده حق ربنا او اللي هو يعني ايه? لسه فيه تاني. لسه فيه تاني. شوف بقى احنا فين? يعني احنا احنا فين? احنا مش موجودين اصلا على الخريطة. يعني احنا مش موجودين ما شاء الله. وفي نفس الوقت لا نفكر. ما بنفكرش. ما فيش حد فينا بيفكر. واقول لكم انا يعني اكيد. اه ما بيفكرش مسلا في ان انا بزنب وباجي اصحى الصبح اقول يا رب انا بيطلب عليه على طول. على طول. ما بيستناش حسن سير وسلوك. وده فعلا الحاجة كنت انا بشوف يعني يعني بقول ايه لا انا مثلا انا اعملت زنب طب لا لا انا لازم اعود اسبوع حلوة علشان ربنا ما بيستناش منك حسن سير وسلوك حتى وهو عارف ان انت كمان ساعة هتقع في الزنب ممكن كمان دي هتقع في الزنب بعد ما تطوب منه بيسامحك على الاول ويسامحك على التاني فيعني اظن محتاجين شوية خزي وعار واحترام ونبقى محترمين شوية مع ربنا ونصلي ونعمل الحاجات الحلوة دي ولا مش محتاجين الحاجات دي يعني فمن يعترض لا تعلق واذهب الى الثيرابست

8

Pizza_15105🇪🇬 احنا ف غفله

View all 8 advice
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬2d ago•exhaustedexhausted

عارفين شعور العجز!! انا م قادره اعمل اي حاجه بس لازم اعمل؟، عندي امتحان كمان يومين وبجدد بموت من التعب النفسي والجسدي عايزه انام بس اتهلكت وم بشرب اي كافيين عشان بيتعب قلبي، والمفروض افضل مصحصه ومركزه ليومين كاملين عشان الم المنهج وادخل الامتحان اقسم بالله الايام د لن تنسي من كميه التعب النفسي والضغط ال حساه الله يعوضنا بجدد 💔

11
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧2d ago•exhaustedexhausted

الحمدلله على كل شي اليوم كان يوم سيئ جدا عنا بالبلد في حرب وانا ٣ ثانوي وكنا ناطرين قرار الوزيرة انو تكلع قرار اليوم طلع القرار وطلع الي ناجح بالمدرسة خلص يعتبر صار جامعة والي راسب لازم يقدم امتحان وزاري معدل النجاح 9.5 من 10 معدلي هو 9.27 يعني اعتبر راسبة محتاجة دعوة منكن كلكن بالله عليكم انو يقبلوا ينجحوني ويطلع قرار افادات للجميع ما بقى فيني طاقة ادرس ل ٢١ تموز تعبت وكمان شغلة بكيت كتير وانتزع يومي بس حابة افضفض القرار مش عادل معروف انو طلاب هيدا الصف ما بيدرسوا بالثانوية ليش لياخدوا علامات المدرسة ؟

4

Pineapple_19757🇩🇿 عندنا فالجزائر الراسبين يدخلو الإستدراك في الطور المتوسط والثانوي. فالجامعة يكتب في كشف النقاط ناجح مع ديون هل تعملون بهذا النظام. نسأل الله لكي وللجميع الطلبة النجاح في الدراسة.

View all 4 advice
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬2d ago•angryangry

أقسم بالله دا مجتمع مريض حقيقي يعني كل واحد يرد بكلام يستفز اللي قدامه ويجرحه ومعندوش فكره قد ايه الواحد بيبقا عاجز فحياته وفكره يلجأ يفضفض هنا ويلاقي كله على دماغه...مابين قله ادب وقله اصل ماترحمو الناس شويه وتفكرو مليون مره قبل ماتكتبو...مش ممكن يكون كلامك قاسي حبتين أو حتى النصيحه واحد حافظها مش فاهم معناها ولا مثلا فيها ضرر اصلا؟؟؟ والله ربنا يهديكم جميعا ويرد كل واحد فعلته سواء خير أو شر

14

Watermelon_8375🇪🇬 كانك مش شايفه التعليق ليه الاستفزاز

View all 14 advice
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬2d ago•stressedstressed

الي مجهول مرحباً بكَ.. أكتب إليك اليوم وأنا أمارس طقسي المفضل في الاغتراب عن العالم. وضعتُ سماعاتي، وتواطأتُ مع أغنية قديمة على عزل هذا الصخب كله. الأغنية التي تنساب الآن في أذني ليست مجرد نغمات؛ إنها آلة زمن بشعة، ترتطم بقلبي لتعيد ترتيب تفاصيل الحنين بالداخل، وتنبش في خلايا الذاكرة عن ملامحك التي لم تبصرها عيناي بعد... من خلف زجاج هذا المقهى، أراقب البشر وهم يركضون. لقد جرّدتهم الموسيقى من أصواتهم، فبدا لي العالم فجأة مسرحاً عبثياً شاحباً. أرى أفواهاً تفتح وتغلق، أيدي تلوّح بانفعال، ووجوهاً يملؤها قلق غريب على أشياء ستفقد قيمتها حتماً بعد حين. يبدون غريبين جداً ومضحكين في ركضهم المحموم وراء اللاشيء. أنظر إليهم وأتساءل بمرارة: كيف يملكون القدرة على الغرق في تفاصيل هذه الحياة المبتذلة، في الوقت الذي أقتات فيه أنا على فكرة غيابك؟ اتضح لي أن أفعال الناس تبدو تافهة ومثيرة للشفقة حين تتأملها من مسافة الفقد العالية. الغياب منحني عينين لا ترى سوى حقيقة الأشياء أن كل هذا الزحام عابر، وأن العزلة هي الحقيقة الوحيدة التي لا تكذب. و رويدا رويدا.. تحولت حركة البشر أمامي إلى رقصة عشوائية جوفاء على إيقاع حنيني الطاغي إليك. لقد تبرأت من ضجيجهم اليوم، وقررت أن أتحصن بذكراك المتخيلة. ما نفع أصواتهم المعقدة إن لم تكن أنت المتحدث؟ وما جدوى ركضهم إن لم تكن أنت وجهة الوصول؟ أنا هنا.. أتأمل الدنيا وهي تمضي في غيابك برتابة موجعة، وأنتظر اللحظة التي تنتهي فيها هذه الأغنية، وينتهي معها هذا الوجود المؤجل. كن بخيرٍ أينما كنت.. واعلم أنني هنا، ما زلتُ أقتطعُ من عمرِ الأيامِ دقائقَ هادئة،. أخبئها لزمنٍ يجمعني بك.

2
Blueberry_19253
Blueberry_19253🇪🇬2d ago•stressedstressed

لسا متخرج و قدامي ١٠ شهور لحد ما ابدا الجيش مش عارف اعمل ايه في حياتي مش عارف اختار طريق امشي فيه و عمري بيضيع و بجد محتار ادور علي شغل ولا اطور من نفسي ولا اختار كارير ايه اصلا عشان محدش بيشتغل بشهادته

3
Blueberry_4455
Blueberry_4455🇪🇬2d ago•annoyedannoyed

الأجازة صعبة أوي بجد وانا مقضياها مع أهلي عبارة عن مشاكل و خناقات بس حرفيا و قيود بطريقة صعبة انا مبطلعش من اوضتي يعتبر ببدأ يومي لما هما بيناموا علشان أي حاجة بعملها بيتعلق عليها مش هنسى وقت لما نتيجتي ظهرت وانا كنت بحاول طول السنة أعمل الي اقدر عليه و زيادة علشان اجيب درجات كويسة و في الآخر يوم النتيجة ولا أكن في اي حاجة ولا اكني عملت حاجة ولا حد كان مهتم انه يجيبها زعلت اوي والله وانا تعبي كله كان علشان أرضيهم و أجيب مجموع يفتخروا بيه والله قبل ما يكون علشان نفسي بجد العيشة في البيت علطول صعبة انا عارفة حدودي و عندي مبادئ فا انا لو بقيت لوحدي هقدر عادي اتعايش من غير ما اعمل حاجة غلط فا ليه كل دا بجد و بتجنبهم بأني أفضل ف اوضتي 24 ساعة و دا بيخليني مش عارفة اعمل حاجة فحياتي أصلا أنا عارفة انهم مش لازم يكونوا ناس وحشة واني ممكن اكون شايفاهم غلط بس عمر ما حد حاول يديني مشاعر او يفهمني انا الحاجة الي ربطاني بيهم بس الفلوس يعتبر مفيش بيننا أي مشاعر بجد انا جالي تبلد مشاعر بسبب دا

14
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬2d ago•draineddrained

مش بكره حد... لكن بجد تعبت. تعبت من كمية المواقف والتجارب اللي خلتني أبص لأي علاقة بخوف ونفور بدل ما أبصلها بأمل. وصلت لمرحلة حاسة فيها إني اكتفيت من فكرة العلاقات كلها... لا صداقات، ولا ارتباط، ولا حتى تعارف....مع أن نفسي يكون عندي صحاب ومعارف فحياتي... بس بقيت بخاف أقرب من الناس أكتر ما ببقى متحمسة أعرفهم، لأن كل مرة كنت بدي فيها ثقة أو مساحة لحد، كنت بخرج منها بخيبة أو وجع جديد. حتى فكرة الجواز اللي كانت يومًا ما حاجة طبيعية بالنسبالي، بقيت حاسة إنها بعيدة جدًا،وللاسف النماذج فالزمن دا صعبه بجد، و الشغف انطفى، والثقة بقت صعبة، وراحة البال بقت أغلى من أي علاقه... كل اللي نفسي فيه هو السلام النفسي، بعيدًا عن أي علاقة تستنزفني أو تخليني أخسر نفسي من جديد. معرفش أنا غلط ولا لا ...

10
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬2d ago•draineddrained

ازاي اتكلم مع ai بطريقه مفيده هل في prompt معين او فكره توصلني لكده . حاسه عايزه اشارك افكار كتير ملغبطه و توهان . عارفه ان له اثر سلبي بس هحاول استفيد قدر الامكان حسيت هيبقا احسن من الاوفر ثنكينج و تراكمات

7

Watermelon_7677🇪🇬 روح لثيرابيثت احسن علشان تغيرى طريقه تفكيرك عموما

View all 7 advice
Biscuit_6875
Biscuit_6875🇪🇬2d ago•frustratedfrustrated

جماعة انا عندي تفكير مفرط جدا وبجد ده مضايقني اوي لاني بفكر في الحاجه كتيرة لدرجة اني بتعب بعدها جسديا وعياط كتير وحرفيا لو موقف بسيط بفضل افتكره شهور وسنين واغلب الناس بتقولي عادي انسي وفكك ماهو لو هقدر انسى هنسى بس انا مش عارفه بجد وعلاقتي بربنا كويسه انا بس من كتر التفكير بحس دماغي هتنفجر بجد بحس بصداع رهيب وبعيط كتير بسبب تأنيب الضمير وتعبت بجد ناس كتير اتمنى انساهم ومش عارفه نفسي امحي اي حاجه في ذاكرتي بجد حد مر بنفس التجربة بتاعتي وقدر انو يعديها؟

21
Heart_9410
Heart_9410🇪🇬2d ago•angryangry

عندي مشكلة وهي اني لساني تقيل وسعات كدا بتهته مع ان الكلام بيبق جوا دماغي بس باجي انتطق احسو مش بيطلع وللاسف ده عملي مشكلة كبيرة للعلم مش مع كل الناس لماةبحس بتوتر بس بس رحت لدكتور قلي ان ده بسبب نفسيا وان فعلا بقيت كدا مؤخرا يعني كنت طبيعي الاول مش عارف اعمل ايه انا تعبان بجد

9
Nutella_4696
Nutella_4696🇪🇬2d ago•boredbored

ليه ممكن نكمل في حاجات غلط واحنا عارفين انها مش الاحسن لينا؟ وعايزه اعرف بجد الناس التوكسيك استفادت اي وصلتوا لايه لما كذبتوا وحورتوا ابشع حاجه بقي انه بيكذب عليا وانا عارفه انه هو عارف اني مش مصدقاه بربع جنية كلام ميدخلش عقل اي حد اصلا ليه بجد

18
Pumpkin_7861
Pumpkin_7861🇪🇬2d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Lemon_15076
Lemon_15076🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

Iam man لي كل حد فينا بيقدم تنازلات عشان حد يحبه او يهتم بي او يعمل شئ خطااااا بدافع بس يكون شايفه مبسوط يجماعه والله اللي بيحب بجد هيصون ويحافظ ع الشخص اللي معاه ايا يكن مين ويحترمو مشاعر بعض ده الحب الحقيقي والمعروف

3
Strawberry_20298
Strawberry_20298🇪🇬2d ago•frustratedfrustrated

عارف ال هقولة غلط بس بجد انا زهت من الحوار ال بشوفة و كدة و حابب قوي اعمل حاجة جديد بحيث ان احنا نستمع بطريقة جديد و الفكرة هنا أن محدش يعرف حد عارف ان بقولة غلط بس بجد جت أخرى من حوار دة وبس كداااااا

2
Pear_16439
Pear_16439🇪🇬2d ago•angryangry

أهلي كويسين جدا، بس انا فعلا كل يوم بتمنى انهم يموتوا، ممكن عشان احساسي بالذنب تجاههم يقل ويهدى، كل ما حد منهم بيتعب او أي حاجة بتمنى ان دة التعب يكون بداية طريق موته، نفسي اووووي كلهم يموتوا واعيش لوحدي مش عايز اقرب حد مني انا بكرهني وبس

4
Ketchup_16610
Ketchup_16610🇪🇬2d ago•frustratedfrustrated

ايه الاخبار ي فواكه.. عندي مشكله ( او المعظم شايف انها مشكله ) اني شخص دوم او بالعربي بحب اني اكون مسيطر ( من كذا ناحيه) المشكله مش هنا المشكله اني اظن اني الاقي البنت اللي بتحب اصلا يكون الراجل بتاعها كده ( و يكون دمها خفيف ) ف تفتكروا ايه نسبة اني الاقيها؟

5
Cloud_4126
Cloud_4126🇪🇬2d ago•emotionalemotional

الغربة أو السفر دى اوحش واسوء حاجة فى الحياة فعلاً الدنيا مش بتدى كل حاجة تديك سفر تاخد عمرك تديك فلوس تاخد صحتك انا والدى كان مسافر بقالو 12 سنة ومنزلش ولا مرة بسب أنه كان عنده مشاكل فى ورقو وعقبال ما صحح الغلط وخلص ورقو نزل نزل بعد 12 سنة بعد عمر انا كنت طفل 10 سنين رجع وانا شاب 22 سنة اول ما روحنا نستقبله من المطار اول ما شوفته كانت ماسك الدمعة بالعافية ابويا كبر وعجز اوى ابويا اتغرب بعيد عنا على مفيش فى الاخر ابويا اتحرم مننا واتحرمنا منه سنين ابويا عمره ضاع فى شغل وللأسف هو عايز ينزل إجازة ويرجع تانى وكلما رافضين أنه يرجع خلاص ابويا كبر مينفعش أنه يمشى يقعد ويرتاح بقى من سنين الشقى ده بس هو مش راضى خالص انا كل ما ابص فى عينه امسك الدمعة بالعافية انا بكره الدنيا دى يارب ما تكتبها على حد يارب

3

Pear_14870🇸🇦 الله يكتبلكم السعادة

View all 3 advice
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬2d ago•emotionalemotional

محتاجة شخص فاهم ، دلوقتي انا بقالي تلت ايام بتدرب في عيادة اسنان وبنت بتعلمني وفي دكتورين ومنهم دكتور شاب ومتخرج ... وحرام بيفهمني الشغل وكده ... لكن البنوته حابه مريحه وحابه لا حاسه بضعف في شخصيتي رهيب وتوتر وطيبة بزيادة مع ان انا مش كدا بس بيحصل احراج وبطيبو بوافق طالما قدامي طلب باسلوب كويس ... انا حاليا مشتته مش قادرة افهم نفسي عايزة ايه اكمل في الشغل ولا ولا بس حاسه بقلل وبحس بتوتر وضغط طول الوقت وخوف اني هتصرف لوحدي ازاي بعد كده ... البنت شاطرة لكن شايفه نفسها وكل شوية ايه تحط ميكب وترجع تدردش ف الفون تصرفات خنقتني بجد .. بعيدا عنها انا حاسه اني مش هقدر اكمل في الشغل داا لان بحس اني بكون متوترة طول الوقت وبحس باهتزاز في شخصيتي .. ومبقتش فاهمه انا مين بجد تلت ايام اتفرمت .. يمكن الميزة الوحيدة اني هديت ويمكن العيب اني حاسه اني هتعلق بالدكتور الشاب ... انا كان حلمي طب اسنان وانا اصلا ولا بهزر ولا قفل حرفيا يمكن بضحك بالعافيه وبقول حضرتك .. وديما تمام تمام . بس انا حاسه ان الموضوع عاملي استريس وبقيت ازعل انه مش يومه النهاردة انا اصلا مش في دماغي كل داا والله بس انا حرفيا دماغي فاصله لدرجة أنا مش عارفه هعمل ايه ! والميزة اني مش نايمه طول النهار ولا بضيع وقت في حاجة مش مفيدة بس انا بجد مكتئبة

16
Almond_4408
Almond_4408🇪🇬2d ago•downdown
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Banana_11159
Banana_11159🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

قلبي واخد على خاطره اوي متضايقة ومتلخبطة ومش عارفة اعبر عن مشاعري حتى يمكن احتاج اليك واهرب منك وارجل بعدك من نفسي وبعدين ايه الحل اهرب منين وماهو بيني وبينك هجر وغدر وجرح في قلبي داريته

4
Marshmallow_20279
Marshmallow_20279🇪🇬2d ago•tiredtired

انا مش كويسه خالص و تعبانه جدا و محدش فاهمني ولا حاسس بيا نفسيا تعبانه نفسيا وجسديا تعبانه لدرجه ابسط حاجات الناس الطبيعية بتعملها بالنسبالي صعبه و مبقدرش اعملها نفسي ابقا كويسه واعيش طبيعي اشوف طبيعي من غير نضاره و من غير زغلله واسمع طبيعي من غير طنين صوته عالي طول اليوم ف دماعي و اعيش طبيعي من غير صداع لدرجع مبعرفش احرك راسي و بدوخ و اعيش من غير لا وجع بطن ولا دوخه ولا ترجيع كل ما اكل ولا وجع و فعضمي ولا شد اعصاب ف وشي و كل ما اروح لدكتور يقولي معندكيش حاجه قللي توتر و معرفش ايه وكلهم متخلفين ومبيفهموش حاجة هما كلمتين الي حافظينهم بيقولها للناس كلها و لدرجه ان فالبيت بقو يقولولي دا كل دا دلع و مش بيصدقو ان انا فعلا تعبانه وعايزني انزل اشتغل كمان وانا والله زهقت بجد مفيش قدامي غير اني ادعي ربنا يشفييني وابقا كويسه لان محدش بيحس بحد واصلا حاسه اني خلاص قربت اموت

2
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

راكب قطر دلوقتي والدنيا في الطريق ظلام كأني ماشي في فضاء والانوار عاملة شبه المجوم البعيدة ومشغل اغنية فين الحب اللي كان و الهوا جاي في وشي وصوت القطر بيعم المكان والقطر فاضي و ظلمة عشان مفيش غيري نازل اخر محطة و عمال افتكر اكتر واحدة حبيتها وبقول يارتني في حضنها زي ما كانت بتحضني و يارتني ارجع معاها دقيقة واحدة قبل ما تسيبني وتمشي بدون اي سبب يارتها كانت جمبي كان حالي هيبقا احسن من دلوقتي و على الاقل كنت هبقا مرتاح بـ وجودها معايا وعمال ابص لحياتي دلوقتي مرتاح وكل حاجة ومش ناقصني حاجة بس اشتاق لمن علمني الحب وتركني وارتحل وسد خلفه ابوابه في وجهي ولم يعطني فرصة ثانية .. مشرحتليش سبب حتى !! حاولت نرجع كتير !! بقيت مشتت !! وشربت وبطلت و خمور وغيرو وغيرو وبطلت وبطلت رياضة ورجعت وبطلت و عرفت بنات كتير و هربت منهم كلهم وقطعت مع كلو وبقيت قافل ع نفسي ومليش صحاب عشان معشمش حد فيا ونا بحب حد مش هيرجعلي تاني وعشان مبقتش حمل اني اتخان من صاحب او حب !! تعبت و حبيت اتكلم

3
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬2d ago•boredbored

متخلفوش أطفال و انتو عارفين انكم مش هتقدروا توفرلهم حياة كويسه، خلفوا و انتو مستقرين ماديا و ان الطفل ده مش هيأثر علي حياتكم و ولا هيبقا عندكم ضيقات مادية بسببه. و مفيش حاجه اسمها نعيش اليوم بيوم، انت قادر تعيش اليوم بيومه لاكن هو ملهوش ذنب. و الضيقات المادية دي مش هتخلص لما يكبر بالعكس هتفضل تزيد و هو هيبدأ يحس بالظلم بسببكم لما تبقا الأساسيات صعب تجيبوها.

8

Orange_17638🇪🇬 عندك حق

View all 8 advice
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬2d ago•worriedworried
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

20

Candle_20259🇪🇬 دا اي العقليه دي انتي لي شايفه انه الجواز الطبيعي دا للجنس فقط و انه اللي بيتجوز دا مبيبقاش فيه اي نوع من المعامله غير الجنس!!! اصل الموضوع مش كد خالص بس طريقتك تدل انك ف بيئة حيوانيه بقي وزريبة فعلا لكن متجمعيش وتجيبيها ف المجتمع كله الجواز ع سنة الله ورسوله طبيعي جدا ومبني ع تكون اسره صالحه وبيت صالح و ف مليون حاجه غير الجنس فا انتي اللي حاشره دماغك غصب و محسسانا انه اللي بيدخل البيت من بابه بيدخل يزقه برجله ويقعد يقول هااا كام المهر عشان عاوز امارس لو بصيتي برا الزريبة اللي انتي عايشه فيها هتعرفي انه الموضوع كان منحصر بس حواليكي و ان الموضوع ف الاصل ليه ابعاد تانيه كتير فا مش غلطة المجتمع انك زنقه راسك في بيئتك كلمه حيوان جنسي كررتيها كتير فشخ ودا يدل ع انه انتي الموضوع عندك صعب فعلا فا ربنا يعينك لكن مش عشان اللي عندك كد يبقي كلو كد فاهمه

View all 20 advice
Coconut_8107
Coconut_8107🇪🇬2d ago•depresseddepressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Croissant_10515
Croissant_10515🇪🇬2d ago•confusedconfused

جماعة فى كان حد معجب بيا و كلمنى عادى و بعدين كلامه ابتدى يبقى فى تلميحات أنه معجب و كدا ف أنا قولتله أنه معنديش اى نية للموضوع دا و رفضته و قفلتها خالص و هو ف الآخر حاول يضايقنى بالكلام زى خلاص انا مش عايزك انتى شكل فى حد تانى و أنا طبعا متضايقتش قولتله ربنا يوفقك و خلاص دلوقتي هو مسح كل رسايله من الشات و رسايلى أنا إلى باقية بس دا معناه اى ؟ طبعا أنا كلامى الحمدلله مفيش فيه اى حاجة غلط و لا اقلق منها بس مستغربة جدا

18

Suchi_16120🇪🇬 مفكرك هتاخدي سكرين وتروحي تقولي لحد انه كلمك، بينفي اثار جريمته يعني 😂، والحقيقه هو لو كان فعلا بيحبك مكنش عمل اي حاجه من دول، فمره كمان الرفض نجاكي من علاقه كذابه

View all 18 advice
Coffee_17684
Coffee_17684🇪🇬2d ago•disappointeddisappointed

ش ​بمر بفترة صعبة جدا وضغط الشغل والمشاكل مخلية الواحد تعبان ومضغوط ومش عارف يعمل ايه وفجاة ربنا كان بعتلي انسانة غالية كانت الاخت والصاحبة السند اللي مفيش زيها كنت بدخل احكي ليها كل مشاكلي وتفاصيل يومي ونفضل نتكلم لحد ما بقينا متعلقين ببعض جامد ومفيش يوم بيعدي من غير ما نطمن على بعض ​ش ​وفجاة الاختفاء والغياب خدها من وسط يومي وساب مكانها فاضي ومحدش عارف يملاه ودي اكبر مشكلة ماثرة عليا ومخلية الواحد واقف متنح في وسط شغله ومش عارف يتخطى وبقيت ادخل كل شوية ادور على اي اثر ومش طالب غير اشارة صغيرة تطمني لان الاصيل عمره ما ينسى الصاحبة اللي كانت بتهون عليه الدنيا تفتكروا هترجع تاني ولا غيابها دا نهايته ايه ​ش ​تعبان وحقيقي مفتقد الوجود دا في يومي ومش عارف اتصرف ازاي ​م ❤️

4
Orange_15431
Orange_15431🇪🇬2d ago•boredbored

حاولت اضغط علي نفسي زيادة عن اللزوم الفترة الأخيرة عشان أعيط بس مقدرتش .. عشان محتاج اعيط كتير اوي بس مش قادر وكأن فيه جاثوم بس علي قلبي .. كل دا كان تراكمات لسنين كتير اوي معزول فيها عن العالم بشكل بشكل عام حتي اوقات كتير امي بتقولي هو انت ليه مش زي اي حد ف سنك وحياتك ماشيه طبيعي بعيداً بردوا عن اني مبحبهاش بس قعدت سنين تشككني ف نفسي وسبحان الله كل الناس اللي ف عيلتي ودايرتي شايفة اني فل والمشكلة عندها حتي اتنين دكاترة قالولها المشكلة عندك انتي بس هي عمرها ما تعترف انها غلط ف حاجة مهما حصل رغم انها بوظتلي تعليمي واه انا كنت ضحيه بس هي حتي مجتش تعتذر انها ضيعتلي مستقبلي كله غصب عني وبسبب قرار غلط منها .. انا مش شايل من حاجه انا بس مكنتش عايز غير امي تكون جنبي ولما فقدت الأمل بعد مليون محاولة خلاص قررت اتجنبها خالص .. بس انا زعلان اني لوحدي رغم اني بدأت اقوم واتحرك بقالي فترة بس انا لوحدي تماماً مفيش مخلوق واحد بتكلم معاه لدرجة ان اوقات بحس اني شبح او معزول عن الناس بطريقة غريبة اوي مش لاقي ليها اي تفسير .. معرفش ايه دا بس دلوقتي انا زعلان عشان لوحدي ومش حابب اكون لوحدي ومش مسامح امي بردوا لولاها كانت بيتنا هيكون أحلي من كدا بكتير اوي

2
Corn_20301
Corn_20301🇪🇬2d ago•tiredtired

انا في قصه بيني وبين عمتي موقفالي حياتي كلها غلطت معاها وانا صغير مره بطيش مني انا وانا معترف بدا بس هي مش راضيه تحلني دلوقتي خالص وانا داخل عال٣٠ والموضوع دا شغال بقالو سنين لدرجه اني حاسس اني هيفوتني الجواز والعيال وتكوين البيت والكلام دا حتي انا نفسي خدت اووي عليها وبقيت مستريح كدا بس دا اكيد وضع مينفعش يستمر اللي عنده حاجة يعرف يقولها يقولها

6
Cheese_4309
Cheese_4309🇪🇬3d ago•angryangry

السلام عليكم عندي مشكلة كبيره و هي كبيره بالفعل اهلي ماشيين على نظام العوضيات(الطيبات) انا محرجه و انا بقول الكلام دا والله بس اهو نعمل ايه يعني مثلا بيجيبو عيش بالرده و دا طعمو زي اكل مال اليتيم بالظبط و حته التوست بيبجبوه بالرده المشكلة مش هنا المشكلة انهم مش بيجيبو الحاجات اللي مانعها ضياء دا يعني والله العظيم مش عارفه اقول ايه هو الحمدلله انه الله يرحمه و لما اجي اتكلم مع امي تنفعل عليا كانه ابن اختها ابويا بقا عامل نفسه ماشي على النظام دا قدام امي بس بس هو عادي يعني بياكل اي حاجه يا جماعه والله اهلي ناس مش جهلة و ناس متعلمة و معرفش بيعملو كدا ليه والله المهم عاوزه حل عاوزهه حلل

21
Popcorn_16093
Popcorn_16093🇪🇬3d ago•stressedstressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Watermelon_14092
Watermelon_14092🇪🇬3d ago•confusedconfused

سؤال للبنات ؛ لما بنت اسيب شخص وتقلو انا اسفة والعيب مش فيك وبتاع والعيب فيا ؛ دا بيبقا قصدها بيه حاجة معينة؟ يعني هل بجد فعلا هو العيب فيها ولا هي بتقول كدا عشان تخلع والشخض ال قدامها مش عاجبها ولا العيب اصلا فالشخص ال قدامها بس بتراعي مشاعرو ، لاني لاحظتها كتير وكلام زي انت احسن،شخص قابلته او انت شخص كويس

11

Chilli_17007🇪🇬 لا دي فقدت الاهتمام بس و بتخلع بشياكة و متسمعش البنات ف الكومنتات و دا بيحصل لأنك مجذبتهاش كفاية و دا أسبابه كتيرة يمكن لأنك فاضي طول الوقت عشانها أو بتحاول ترضيها بكل الطرق أو ظهرت ضعيف قدامها أو مكنش عندك أهداف شخصية. السر إنك تكون جاهز في كل الوقت إنك تتخلى عنها و يكون عندك هدف أساسي مش هي اللي تبقى أولوية. ردت متأخر عملتلك جوستنج بلكتك تكون هادي و متجريش وراها

View all 11 advice
Banana_20263
Banana_20263🇪🇬3d ago•tiredtired

نصيحه اوعي تخسري ثقه اهلك وي تاني حاجه هو كدا كدا هيسيبك بلاش بجد كلمه دا غيرهم لا هو ممكن اوحش منهم كمان وي تاني حاجه بعد فتره هيقطع علاقته تدريجي علشان هيسح بملل منك نصيحه ابعد عن لارتباط هو هيضرك وي نفسيتك هتبقا زفت في لاخر من دون هداف

0
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬3d ago•stupidstupid

الحقيقه انا كأحمد عمري ما حسيت الحب دا ابدا كل الي حسيته الي هو اعجاب وبس، لاني الحب عندي حاجه متقدرش تدركها من نحية البنت يعني الى بعد الجواز يبقا اليومين دول مع ناس تانيه ربنا يهديهم ينفع، بمعنى معرفش احبها غير لما اعيش معاها، تقف جنبي وقت تعبي وانا كذلك، غير لما اجي من الشغل تعبان مثلا الاقيها، برضو بتتعب عشاني في البيت وفي المطبخ ومع ذلك بتهون عليا، متحسوش من دا اني عاوز شيئ مقابل شيئ بالعكس، يمكن حبيت مره حب طفوله بجد وانا في ابتدائي (متضحكوش 😂) وبعدها نفسي اتسدت يمكن مبقاش تيحي البنت الي تبهرني بالشكل الكامل

8
Avocado_20300
Avocado_20300🇩🇿3d ago•exhaustedexhausted

السلام عليكم انا مش عارفة ابدأ منين ولا كيف راني في شهور نحاول نحقق حلمي حسيتو قريب ففترة حسيتو بين يديا فجأة نفتح عيني نلقاه ولا مستحيل مرة ثانية حسيت تعبي كله راح قررت نعاود المحاولة بصح رني فنفس النقطة مش نتقدم خطوة راحتي وحدها تروح تعبت وخايفة نحبس ونرجع لنفس الروتين لنفس الفراغ اللي كنت فيه وفنفس الوقت خايفة نكمل ونخسر راحتي ووقتي فقط

1
Moon_16753
Moon_16753🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

هو ايه اللي حصل..ليه مبنقدرش نتخطى اللي حصل..انا بقالي كتير حاسس نفس الحزن سنتين منستش اي حاجه من اللي حصل كإنه امبارح..كل انا بنام بفتكر و اقوم افتكر..مع اني اتعلمت الدرس كويس اوي..الخبطه كانت تقيله

1
Orange_8759
Orange_8759🇯🇴3d ago•alonealone

نفسي بشخص يحبني ما بدي منه اشي نفسي يحبني بس يحبني زي ما أنا بشكلي و شخصيتي أنا مش ملاك بس مش سيء ونفسي حد هيك يتقبلني و يحبني جد يتصل علي يطمن علي جد يحب يحكي معي يحب يقعد معي يحب سواليفي يكون فخور فيي نفسي بهيك شخص يكون بشكلين صاحب و حبيبة أنا ما بطلب من حد هسا أنه يعمل هيك لا انا نفسي بالاشي هاض جد جربت اصاحب ناس ما يحبوني وجربت الحب كانت ع أساس بتحبني وكنت ولا اشي بالنسبة الها كنت "تضييعة وقت" وما بعرف ليش بكتب اصلا بس نفسي بهيك اشي نفسي احس اني بنحب

9
Avocado_15496
Avocado_15496🇪🇬3d ago•disappointeddisappointed

أنا حزين فعلاً أنا الأخ الكبير دايماً تعودت على تحمل عواقب المشاكل اللى بتحصل فى البيت وأتحمل إلقاء اللوم عليا دايماً كنت بار بأهلى بوالدي ووالدتي وإخواتي أنا دايماً كنت أحاول أدافع عن إخواتى الصغيرين إتربيت على الضرب والإهانة والمقارنات دايماً كنت أحاول أرضيهم وأكون إبن كويس ولكن لحد الآن مازلت أنا فاشل ومازلت قليل الأدب ومش كويس شكراً لأهلي

7

Moon_5161🇪🇬 لكن تحملك ومسؤوليتك تجاه أهلك واخواتك مش دليل فشل ابدا أوقات كتير الكلام اللي بنسمعه عن نفسنا بيخلينا نصدق حاجات مش حقيقيه متقساش على نفسك وإدي لنفسك شوية تقدير زي ما بتدي للناس اللي حواليك

View all 7 advice
Strawberry_8560
Strawberry_8560🇪🇬3d ago•mehmeh
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5

Suchi_16120🇪🇬 لا دا كان بيلعب بيها

View all 5 advice
Marshmallow_10625
Marshmallow_10625🇪🇬3d ago•boredbored

عيلتي معندهمش محتوى غير القدوه ضياء العوضي يعني بجد الواحد دماغه صدعت نفسييييييييييي يسكتووووووووووووو ويبطلو يتكلمو عليه انا بصحى على ع صوته وبنام ع صوته بجد مبيبطلوش يسمعووههه

24
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬3d ago•exhaustedexhausted

طبيعي يوحشني حد انا بعدت عنه بإرادتي؟ انا اللي مكنتش مرتاحه وبعدت وهو سكت بس الايجو بتاعي مش قادر يتقبل ازاي سكت ومحاولش ولا مرة يتكلم أو حتى يسأل. عدى دلوقتي شهر وكنت هضعف كتير واكلمه بس دا محصلش ومش هيحصل بس الفكرة مش بتطلع من دماغي

16

Cloud_4173🇪🇬 بصي عموما عشان ترتاحي من الموضوع ده لازم تقتنعي أن الناس مجرد فترات يمكن الشخص ده كان في حياتك لغرض معين وهي انك تكوني اتعلمتي حاجه جديده تعرفي تقدري نفسك اكتر كده يعني اكيد بعدتي عشان حسيتي انه مفيش تقدير اي كان ايه اللى حصل ممكن كان درس اتعلمتي منه وشخص مكنش مقدر وجودك حتى لو رجع هيفضل زي ماهو لانه واضح أنه مكانش فارق معاه بلاش تتعبي نفسك في كتر التفكير لانه مش هيحل حاجه

View all 16 advice
Heart_19965
Heart_19965🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Coffee_15332
Coffee_15332🇪🇬3d ago•emotionalemotional
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Pumpkin_16601
Pumpkin_16601🇪🇬3d ago•tiredtired

بقالي يومين مش عارفه اذاكر خالص و عندي امتحانات مهمه و في حاجه جوايا مش عارفه اي هي النفسيه حرفيا صفر و بفتح اي ابلكينش افضل اسكرول بلا هدف و لسه في شعور جوايا اني مش كويسه و من يومين قعدت اعيط كتير كنت مخنوقه جدا جدا جدا ، أنا مش حابه الحاله اللي انا فيها دي ولو هتقولولي قربي من ربنا و صلي والله بعمل كده بس انا مش كويسه خالص و مش حابه نفسي وانا قاعده طول اليوم علي السرير من غير م اعمل اي حاجه و عايزه اذاكر بجد ، ياريت اي نصيحه علشان اللي انا فيه ده

7

Mushroom_6856🇪🇬 هقولك نصيحه لو قدرتي تعمليها هتفيدك امسحي كل الابلكيشنز من الموبايل مش الاكاونت امسحي الابلكيشن نفسه هتلاقي نفسك ركزتي فجاه عن تجربه والله

View all 7 advice
Watermelon_5486
Watermelon_5486🇪🇬3d ago•sorrysorry

سؤالى موجه لمواليد ٩٨ هوا احنا كنا بننبسط ازاى ولا اى إلى ممكن يفرحنا عشان نسيت وكمان ازاى عارفين تتأقلموا مع الموضه بجميع انواعها زى الاغانى والأخلاق والتواصل الاجتماعي الخ الخ الخ

10

Sugar_20291🇪🇬 خد الحاجة اللي شبهك وسيب الحاجة اللي مش شبهك سواء في صداقات او علاقات او اغاني... وبالنسبة للعلاقات اللي انت مضطر ليها زي الشغل وكدا.. عاملهم بأسلوبهم بدون ما تتوسخ

View all 10 advice
Orange_4027
Orange_4027🇪🇬3d ago•tiredtired

بتتعاملو ازاي مع حياتكم وانتو مرضي ب ال adhd ازاي بتقدرو تنجزوا مهام يومكم او شغلكم او حياتكم عامتا لو حد مر بنفس التجربة يقولي لان مخي هينفجر من التفكير وعدم انجاز اي شئ في الحياه انا بحس باقل حاجة انها تقيلة وصعبة الانجاز ومش قادر اتقدم خطوة في حياتي حتي المهنية

4
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

جماعه بجدد عايزه اعبر عن شعور حساه عايزه اشلح رداء القوه واقول بجدد شعوري من غير ما اخاف هيتقلي اي وشعوري هو انا خايفه انا محتاجه حد يكون جمبي ف كل حاجه فحياتي احكيله كل حاجه، انا بتعرض للعنف النجتمعي م عارفه ارد ولا عارفه ادافع عن نفسي وبقابل ناس بتاكلني اقسم بالله حتي ف ناس من صحابي صعبيين اوي واحده بتقولي انها ضربت صحبتها يلهووي بجد يعني هي كد ممكن لو اتخانقنا تضربتي😭😭😭😭💔💔💔 انا م بعرف ارد ع الكلام ال بيجرحني ولو رديت برد بأدب مبالك لو حد مد ايده عليا يلهوي يلهوي 💔💔 م عارفه احكي لاهلي عن الجامعه بتاعتي واد اي هي فيها حاجات وحشع وناس غريبه اول مره ف حياتي اشوفهم ملحوظه انا بقول بقول شعور جوايا بس بفضفض عشان الكلام د م هعرف اقوله لحد اعرفه ولكن انا ف الحقيقه بواجه كل د لوحدي تخيلو من لما دخلت الجامعه شوفت حاجات غريبه جدا ومرعبه بس انا م بعرف اتصرف عااا تعبت بجدد مكبوته وخايفه ادعولي اخلص ع خير💔💔💔💔😭

5

Watermelon_5486🇪🇬 الموضوع فى النفسية وانك بريئه آكتر من اللازم إحنا كبشر لازم يكون لينا مواقف حازمه وماينفعش نسكت لحد بيتعدى علينا أو بيأذينا بأى طريقه سواء نفسى أو جسدى ولكل فعل رد فعل مساوى له فى القوة ومضاد له فى الاتجاه

View all 5 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬3d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

22

Suchi_16120🇪🇬 يااااوليييه بقا ياااوليه، انتي بتجاذفي بحياتك لي كده بجد؟ا، لحقيقه انتي غلطانه جدا الموت عمره ما كان الحل ما بالك انه اساسا مش موت، الحقيقه ان الانسان بيرتاح اوي لما يعرف ان دي دنيا وبس والمهم الاخره، الحقيقه انك بالكاد جسمك مش هيستحمل كمية المهدئات والمنومات دي، واكيد. في اضرار كتير اوي واخفها الموت لانه ممكن يسبب أمراض اخطر واخطر، تبقي عبيطه لو فكرتي انك لوحدك الا عندك مشاكل مع اهلك وانهم مش مهتمين، الحقيقه مش عاوز احكي عن ظروفي في البيت، ولكن والله جدران البيت الصماء لتنطق بالعذاب الي بتشوفه من مشاكلنا، عذاب ميتوصفش، ولكن انا اتعودت وصبرت لاني ياانجح في حياتي بعد كده يااموت وادخل الجنه بإذن الله ومحتسب الاجر عند ربنا، مش حابب اخرج برا الموضوع بعني ولكن انتي بالكاد طفله ومش فاهمه بتعملي اي، طفله اوي كمان، واهلك ربنا يهديهم، ارجوكي استحملي وبلاش تعملي اي حاجه مجنونه تضرك، اعرف بنت كانت مرة بدا واخدت برضو مهدئات ومنومات عشان تموت، والي حصلها قعدت في غيبوبه 4 شهور مستقبلها ضاع وتعبت جدا جسديا، قالت انها لو مرت بالي مرت بيه طول حياتها مستحيل تعمل كده تاني

View all 22 advice
Banana_4231
Banana_4231🇪🇬3d ago•boredbored

كنت راكبة توكتوك و ديه تاني مره اركب معاه لقيت الراجل هو سنه كبير مشغل بخور و يقولي ايه رأيك ف البخور قولتله حلو قالي ريحته حلوة يعني قولتله انت حاططلي فيه حاجه ولا ايه قالي لا عادي وكنت مشغله مع واحد من شوية ويقولي مبشمش عندي جيوب انفية و قاعد يضحك قولتله اه انا كمان عندي ف قالي بنحاول نضحك يعني أصلها مش ناقصة ماله بقي الراجل الاهبل ده

10

Suchi_16120🇪🇬 هو ممكن ميكونش اهبل يمكن قصده عادي يعني لي مكنتيش مرتاحه؟

View all 10 advice
Chilli_7960
Chilli_7960🇪🇬3d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Coconut_8107
Coconut_8107🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Pizza_15105
Pizza_15105🇪🇬3d ago•stressedstressed

جماعة صباح الخير. آآ عايزة اتكلم في حاجتي. اول حاجة آآ اي نسب الانسان عندما يشعر ان جميع الاماكن لا تنسب. هي يعمل ايه بقى الانسان? آآ وان احنا بنعمل حاجة وحشة قوي. ان احنا بنعلق بنعلق ان احنا مثلا نبقى مبسوطين او كده بوجود شخص معين او حاجة معينة فدي حاجة وحشة جدا ان الشخص ده لما بيختفي او الحاجة دي لما بتخلص بنحس باعراض نسحاب كأنه كنت مدمن وفيه اعراض نسحاب تاني حاجة دلوقتي. انا واحدة خريجة. بس عندي مشروع تخرج. بس مش عارفة زاكر. بس عارفة خريجة يا جماعة. اعمل ايه طيب? هل في خريج بزاكر? مش عارفة او مش عارفة اتخيل الموضوع ده. تغطرة جدا. خايفة جدا. بس مش قادرة زاكر جدا. احضق معني. اقول يلا يلا يلا يلا خلاص اخر حاجة في الدنيا. الكوكب والطفيل المزاكرة يعني. آآ

16
Banana_4231
Banana_4231🇪🇬3d ago•worriedworried

جماعه لو حد ليه ف الانترفيوهات يرد عليا ... روحت انترفيو و عملولي اختبار اكسيل علي الكمبيوتر و كان المفروض ادخل للاتش ار فضلوا مقعدتي ساعة ف الريسيبشن وف الاخر واحدة قالتلي الاتش ار عندها كذا حد مقدم هتشوف وهترد عليكوا بس وشها مكنش بيضحك انا كده اترفضت ولا ايه 🥲🥲🥺🥺

12
Corn_19170
Corn_19170🇸🇦3d ago•worriedworried

صحيت على مسدج النهاردة رجعني لنقطة الصفر تاني بعد ما اطمنت وحسيت اني خلاص هكون كويس بس الظاهر كده مكتوب عليا اعيش اسوأ السناريوهات في حياتي البائسة لا صديق ولا حبيب ولا شخص مقرب ، انا كشخص ايه المطالب مني اعمله عشان مخسرش اللي حواليا !؟ انا ودود جدا وطيبتي الناس كلها بتستغلها وشايفين اني شخص سهل وضعيف بس انا والله بعمل اي حاجه لوجه الله وعمري ما طلبت حد انه يساعدني ، بس انا زعلان على نفسي كل ما اثق في شخص واديله الامان يسبني بدون اسباب

6

Marshmallow_18131🇪🇬 مش كل الناس كويسه حاول متثقش، في الناس كتير اصل محدش يستاهل اصلا في ناس طيبه بس قليل جدا وحاول لو الحاجه دي هتوجع دماغك من البداية سيبها لان احسن ماتفضل متعلق بيها كتير

View all 6 advice
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬3d ago•confusedconfused

هل عادي يقول بعد جواز انت بتاعتي بس و مفيش شغل؟ فضلنا نتناقش كتير بس كان بيتكلم بأسلوب كويس وانا فاهماه بس نفسي اكمل . انتم لو مكاني هتعملوا اي او اي رأيكممم اصلا Vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

15

Moon_12818🇪🇬 مادام معاكِ مؤهلك و كنتي شاطره ف دراستك ف انتي هتكوني كويسه ف شغلك حتى بعد انقطاع هتحتاجي تدريب شويه بس لو باقيلك مثلا بكالوريوس خديه او كدا ولو شغلك ممكن تشتغليه من البيت دوري بس بجد المرمطه وحشهههه

View all 15 advice
Marshmallow_16707
Marshmallow_16707🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

حاسه إني وصلت لمرحلة فيها ضغط وخوف كبير كملت 25 سنة وكل اللي حواليا بيكبروا وأنا حاسة إني واقفة مكاني. نفسي أعيش حياة مستقرة وألاقي الشخص الصح، بس في نفس الوقت بقيت خايفة من فكرة الارتباط بعد ما اتوجعت قبل كده. أنا مش مشكلتي إني مش بعرف أحب، بالعكس لما بحب بكون صادقة وباهتم بالتفاصيل، بس تعبت من الإحساس إني بدور ومش لاقية الأمان اللي نفسي فيه. مش عارفة أتعامل مع الخوف ده إزاي… هل ده طبيعي ولا أنا مكبرة الموضوع؟

24
Apple_11401
Apple_11401🇪🇬3d ago•draineddrained
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7

Moon_12818🇪🇬 والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا جاهد نفسك دايما و حاول تحافظ على فروضك الخمسه ف المسجد

View all 7 advice
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬3d ago•shyshy

اليوم الثاني من محاولة التعافى يمكن مفكرتش كتير زي كل يوم لاني شغلت نفسي في حاجات كتيره لما لقتني بفكر برضو قعدت اصلي على النبي كتيير عشان صوتي يشغلني (احسن حاجة ممكن الانسان يعملها يشغل وقته بالذكر) يمكن انهاردة انا في اهدى حلاتي على الغير الطبيعي بتاعي الفترة دي.(لاني فعلا كنت في فترة لا يعلم بها الا الله) مبسوطة جدا بالتقدم البسيط ده قررت ارجع حياتي عادي قرآني وتمريني صحابي (قطعت علاقتي بيهم كلهم الفترة دي 😂😂) وروقت الاوضة كمان ده انجاز خطير في الوقت الحال (مش عفانة والله بس مفيش طاقة 😂😂) وكان عندي اصرار اكتر اني ابقى احسن عشان نفسي يمكن محتاجة اتعافى قبل ما ابدأ النسة الجديدة عشان مش هينفع ابدأ وانا كده خالص دعواتكم يخواتي 🫶

10

Moon_12818🇪🇬 ايه الحلويات دي I'm very proud عموما وبجد الحياه احلى واهدي وانتي بعيده عن الناس صدقيني

View all 10 advice
Banana_7016
Banana_7016🇪🇬3d ago•tiredtired

حرفياً انا متعب من الشغل ومن الحياه ومن الضغوطات ومن كل حاجه صعبه بحس أن كل خطوه فيه 100 مطب يعني الواحد 27 سنه يتجوز انتي ومش قادر يكفي نفسه او يوصل لمرحله الاطمئنان المالي أن أكون داخل اكون أسره وانا مطمن ليه كل حاجه صعبه النفسية زيرو حتي الشغل مش عارف اكمل ولا اجيب التارجت حاليا في بالي اني اسافر واسيب البلد وأخرج يمكن الاقي فرصه ال تريح نفسي ماليا واكون مطمن واعمل حاجه 💔 تحس ان البلد وكل حاجه فيها ضدك ❤️‍🩹 ملناش احلام فيها ولا ايه

3
Suchi_14449
Suchi_14449🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

في كل محاولات ادعاء القوه و الاستقرار تمثيل الهدوء رغم الانهيارات الداخليه محاولات اقناع الناس بانك علي ما يرام ياتي موقف واحد او رساله او حتى سيرة احدهم في وسط الحديث فتنقلب حياتك راسا على عقب و ترجع لنقطه الصفر و تبا لمن يلاحظ و تعلنها صراحة انا لست بخير انا فقط اتعايش 💔

8

Gold_16893🇪🇬 ربنا معاك

View all 8 advice
Banana_5177
Banana_5177🇪🇬3d ago•boredbored
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Apple_10086
Apple_10086🇪🇬3d ago•tiredtired

نفسي اتعلم اقرى كتب نفسي مقعدش طول الوقت افتح التلفون اشوف مين بعت رساله ده نفسي اعلم دماغي الصبڕ حتى الصلاه انا بصلها عشان اخلص منها مش عشان محتاجها ااااااااااااااااااااااااااااااا

5
Coconut_10729
Coconut_10729🇪🇬3d ago•downdown

انا المفروض اعمل اى دلوقتي بعد الرساله دى 😭😭😭😭😭 انا بجد شارياه و عايزاه بس مش عارفه اعمل اى بصي يابنت الناس انا فى البدايه كدا مش بس بحبك انا والله بموت فيكي و روحي فيكي و متعلق بيكى زي ما روحي متعلقه ب امي كدا، بس هل الحب بتاعي دا هيعمل حاجة لوحده اكيد لا كانوا بيقولوا الحب لينا والنصيب لغيرنا و انا محستهش بالجمله دى غير النهارده و انا بقراء الرساله بتاع ان فى حد جالك و أنتِ رفضتى عشانى، وربنا مسكت نفسي بالعافية وانا في الشارع بمجرد ما تخيلتك مع غيري بس مش معني كلامي انه انا بقولك ياسهيلة استنيني ومتوفقيش علي حد انا ياسهيلة مش عايز حاجتين الاولى انى اتاخر عليكى والتانيه انى مضيعش حياتك معايا انا لسه مقولتش بسم الله و بسببلك ضغط من اهلك اومال بقا لما اخد امتياز وادخل كلية بعد المعهد واكون نفسي واحاول اجيب اوضتين وصاله لقيت الموضوع محتاج بعد كرم ربنا عليا وقت كبير اوي،و هتكوني انتي ذات نفسك كبرتي معايا وانت مستنيانى فانا مسببلك ضغط من قبل ما كل دا يبداء هل هيبقا عندي عين اقولك لا استنيني يبقا حرام عليا علشان كدا بظلمك معايا لما دعتلك يوميها دعتلك من قلبي انه ربنا يكرمك بانسان احسن مني انتي ممكن تشوفي انه دا تخلي عنك بس انا عمري ما هعرف اعوض شعرايه منك في يوم من الايام ياسهيلة بس مش عاوز اظلمك معايا يابنت الناس دا انا كل ما ادخل مرحله اكبر كل ما الدنيا بتبان اكتر واكتر انتي ممكن تقولي لا ياحمد انا هفضل جنبك ومش هسيبك ومش هكون لغيرك ووثقة فيك طيب ساعتها لازم تكوني فاهمه أحمد ع ما يخلص ويشتغل باذن الله هيجي علي طوال الاجابة لا مش هاجي علي طوال علشان مش هدخل بيتكم غير وانا علي اساس علي الاقل خالص شقة وشبكة طيب انا محتاج قد اي علشان اجيب شقة بس، مش اقل من خمس ست سنين علشان اقدر اجيب شقة، طيب لقدر الله احمد فشل و هو بيحاول يوصل،هتكونى أنتِضيعتى عمرك و ضيعتى من ايدك فرص كتير طيب لقدر الله انا اتغيرت عليكى تاني وزعلتك مني وجيت عليكي، هتقولي هو انا اي اللي مصبرني علي كل دا، لا انا اشوف حياتي احسن انا مش خايف انك تشوفي حياتك اكتر ما انا خايف عليكى انك تخدي قرار زي دا في وقت تكوني زهقتى فيه مني، لانه غالبا هيبقى اختيار غلط خالص و هتستعجلي وهترمي نفسك في التهلكه انا فكيت البلوك علشان افوقك لنفسك مش علشان اوهمك ومهما ياسهيلة كنتي فين انا هفضل احبك ولما تجي فى بالي هفضل ادعيلك واضحك واحمدربنا انه بعتك في حياتي لانك علمتيني كتير اوي اوي واهم درس اتعلمته انه محبش تانى اه والله محبش تانى مش ندمان علي حبي ليكي اللي ندمان عليه بجد بعد ما فهمت كويس انه علقتك بيا وان انتي كمان علقتينى بيكي

17

Coffee_6933🇪🇬 الجيل الجديد المعظم اهلة مش عاملين لية حاجة ويبدأ من الصفر وكون هو قالك كدة يبقا مش عايز يضرك او يخليكى تقعدى معاة كتير وفى الاخر ميقدرش يتحوزك

View all 17 advice
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧3d ago•emotionalemotional

يمكن طويلة بس بتعبر عن كتير اشياء بقلبي انا كنت حكيت من شوي عن اني ما بعرف حط مكياج وعندي حفلة تخرج فا اليوم عم جرب احط قبل الحفلة هيك نوع من انواع التدريب انا واختي خلصنا ميكب وكل شي كنا عم نتصور بس انو لناخد فكرة لو الميكب رح يكون حلو بالتصوير بعدين صرنا نضحك على اشكالنا وكيف انو الميكب سيئ جدا وكيف انو ما منعرف نضحك وهيك بعدين انا ضحكت بصوت عالي شوي اجا ابي واختي قالت بسم الله (فزعت ) وصارت تطلع علي انو خلص لا بقى تضحكي هيدا ابوكي مش امك وانا ما كنت قادرة وقف ضحك بعدين فقعني وحدة شو هل الطق الحنك تبعكن قلتلو عم نعمل مكياج للتخرج وتركنا وراح ( اكتر فترة كل كلمة بتأثر فيني ما بتخليني نام وبضل عم فكر ) ( انجرحت لأنو اساسا انا واختي مُهمشين بالبيت مع امي حتى هي مهمشة يمكن نحن بس وسيلة بسيطة ليستمروا بحياتن نعملن اكلن وننضفلن بيتن وتيابن وغرفن حتى كلمة شكرا على تعبكن اليوم بالبيت مش موجودة متل الخدامين يمكن حتى الخدامين بيتشكروهن وحتى عند اي تقصير بس شوي منسمع حكي متل السم ) ( حاسة بنقص اهتمام وحنية وكيف انو كل البنات عندها حدا يقدرها ونحن لا ) ( صرت عصبية من اي حرف ممكن افتح الف مشكل صرت بس بصرخ وبعيط على اتفه الأسباب ) ( ما عم اعمل شي هل الفترة بس عم اكتم مشاعري وكلو عم يطلع فيني ) ( كل ما حدا عطاني شوية اهتمام بعتبرو انسان كتير منيح وحنون رغم انو هو انسان عادي وهيدا تصرفو الطبيعي مع كل البشر ) واخر شي معلومة صغيرة انا انسانة ملتزمة بنظر العالم وبحاول اكون ملتزمة بيني وبين حالي يعني الضحكة الي ضحكتها ما بضحكها الا ببيتي او بمحل مغلق فيه بس بنات وهو بيعرف اني ملتزمة وما بحب كون ملتزمة انو لا ملتزمة ولا فالتة شو بعمل

4
Mango_12317
Mango_12317🇪🇬3d ago•incompleteincomplete

لما بحب حاجه بحبها اوي و بتعلق بكل تفصيله فيها و لما اعيش حاجه بعيشها بكل قلبي عشان كده مبحبش الحياه لأنها مؤقته بتوجع من الفقد اوي كل حاجه حرفيا مؤقته مهما طال الزمن مش عارفه المفروض اساعد نفسي ازاي أخرج من الدوامه دي بس لو انتوا تعرفوا قولولي

2
Diamond_10035
Diamond_10035🇪🇬3d ago•lostlost

عندي مشكلة ما فهمتهاش إلا بعد حوالي 6 سنين من بدايتها. وأنا في أولى إعدادي اتعرفت على بنت عن طريق صاحب ليا. البنت دي كانت محترمة جدًا، محترمة لدرجة إنها ما كانتش بتتكلم أو تهزر مع أي حد. في الوقت ده كنت شخص مختلف تمامًا؛ كنت مشترك في أكتر من نادي، بعمل موسيقى، متفوق دراسيًا، وعندي طموحات وأهداف واضحة. مع الوقت حصل إعجاب متبادل بيني وبينها، ومن هنا بدأت حياتنا تتغير بشكل كبير. هي اتغيرت عن شخصيتها الأولى، وأنا كمان اتغيرت. دخلنا في علاقة استمرت حوالي 6 سنين، وخلال الفترة دي بدأت حاجات كتير في حياتي تتدهور. بقيت أضيع وقتي، وأهمل أهدافي وطموحاتي، ووصلت لمرحلة إني بقيت أعمل أي حاجة من غير ما أفكر إذا كانت صح أو غلط. بقيت متعلق بيها جدًا لدرجة إن وجودها بقى المصدر الأساسي لأي شعور بالراحة أو السعادة عندي. السنة اللي فاتت سبنا بعض، لكن من وقتها وأنا حاسس إني فقدت القدرة على الاستمتاع بأي حاجة. مش قادر أستمتع بعلاقة جديدة، ولا حتى بحاجات كنت بحبها زمان. بقيت حاسس إن جزء كبير مني متعلق بيها تحديدًا، لأنها كانت الشخص الوحيد اللي يعرف كل تفاصيل حياتي وأسراري والحاجات اللي بحبها. دلوقتي أنا داخل رابعة كلية، وبحاول أفهم إزاي أرجع للشخص اللي كنت عليه زمان، وإزاي أتخلص من التأثير اللي لسه موجود جوايا بعد كل السنين دي. مش عارف أعمل إيه، لكن حابب أسمع رأي أي حد ممكن يكون مر بحاجة مشابهة أو عنده نصيحة تساعدني أرجع أبني نفسي من جديد. كمان من الحاجات اللي مصعبة عليا الموضوع إن علاقتي بيها كانت عميقة جدًا على المستوى العاطفي، وكنت بحس معاها براحة وتفاهم ما حسيتوش مع أي حد تاني. وهي شاطرة، ومع الوقت بقيت أربط السعادة والاحتواء وراحة البال بوجودها هي، وده خلاني بعد ما سبنا بعض أحس إن مفيش شخص أو أي حاجة تقدر تعوض الإحساس ده. وده من الأسباب اللي مخليني لحد دلوقتي متأثر بالعلاقة ومش قادر أستمتع بالحياة أو أبني ارتباط جديد بنفس السهولة رغم انى مبحبهاش ومش عايزها.

2
Sandwich_5205
Sandwich_5205🇪🇬3d ago•lostlost

انا غيرانه أوي من الناس الي تقدر تنام براحتها و ف اي وقت و حتى مم غير منبه ياه مش متخيله من كتر م صعب أوصلها ورايا دايما حاجات كتير أوى محتاجه تخلص نفسي أنام ٣ ايام كده ورا بعض علشان أعوض زهقت حقيقي صعبه

3
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬3d ago•angryangry

نعمل ايه في حالة استحقار وكره الذات بتاعت بليل، مش لاقي لها حل وحاسس اني اتحبست جواها وخايف اني اسيب نفسي ارجع ادخل في الوضع دا ومش بخرج منه غير بعد يومين تلاتة، اعمل ايه ابطل استحقر نفسي ازاي

1
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬3d ago•angryangry

تقريبا هنفضل في نفس الدايرة كل يوم عادي، ومفيش جديد، وكل واحد هيفضل فاكر نفسه هيخرج من الدايرة دي بس مش هيعرف، وعشان يخرج هيقعد سنين، ومحدش هيخرج منها، وحاجة قمة في الاحباط والقرف، إحباط إحباط إحباط

6
Kiwi_18448
Kiwi_18448🇪🇬3d ago•stupidstupid
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Mango_19262
Mango_19262🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

انا عارفه اني اغلب ناس هنا عندها مشاكل كتير و ضغط نفسي و كلنا غير بعض بس ي جماعة خلينا وقعين شويه الحياه مش ورد و فرشات و بص لمشكلك بعقل هتلاقيها وله شي بنسبا للواقع و احنا الي بنحط نفسنا في داير ده انا حاليا فعلا بقا بمر بفتره وحشه جدآ يمكن دي فعلا من اصعب فترة بجد انا جايه اقولكم بس عيشه حيتكم ي جماعة الدنيا مش مستهله نزعل او نعيط علي حد و مش مستاهله نقعد نقول اهلنا بتعملنا وحش و اصلا لو فكرنا بعقل هنلاقي اهلينا دول اكتر ناس فعلا تعبت معانا و خايفه علينا الا طبعا في ناس معينه اهله مش كدا و ادعولي بقا لاني بمر ب تعب نفسي شديدا جدا

11
Strawberry_16192
Strawberry_16192🇪🇬3d ago•draineddrained

دلوقتي انا عندي مشكله انا حنينه جدا و اسلوبي حلو ف الطبيعي بس ساعات لما بتعصب أو اللي قدامي بيستفزني مش بعرف ازوق كلامي ولا اخلي كلامي احسن حاجه يعني مش يزعق أو بعلي صوتي أو بتكلم ب طريقه وحشه بس الكلام نفسه بيكون صريح و رخم فا ب التالي بيضايق اللي قدامي حتى لو هو اللي عمال يجرح فيا كلامي بيطلعني غلطانه و كنت بحاول احل الموضوع ده و موضوع كمان اني مثلا احاول أتمالك اعصابي مع اللي قدامي و اكون بارده عشان مكونش بدمر مثلا علاقات ب نفسي او كده و أن اخلي طبعي واحد مع ان مفيش انسان ع طول مثالي بس بجد بيكون تحت ضغط بيكون اللي قدامي عمال يضغط فيا عشان اطلع اوحش ما فيا مش عارفه اعمل اي بجد

18
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬3d ago•boredbored

أنا عايز حد الأرق. طيب فيش مرة بأدخل فيها السرير بنام. لما بقعد أقل حاجة ساعة ونص أو ساعتين في السرير مثلا. في حالة ما بدي أقل حاجة مش مش ببالغ. ممكن بتحصل مرة كل شهر مثلا. أو كل ثلاثة أسابيع. أنا أدخل السرير بنام على طول. وآآ لازم أبقى مرهق أبي وجسمي تعبان عشان ده يحصل. بس في الوضع الطبيعي حتى لو مرهق وجسمي تعبان برضو مش بنام. زي دلوقتي أنا مرهق من قبل العصر وعايز أنام من قبل العصر بس وقعد دلوقتي مش عارف أنام حاجة قمة في الهبل بس فمش عارف أعمل إيه وضامنوش على قبل الموبايل مش عارف محدش يقول لي سيو الموبايل أنا سايبه عادي بس أنا زهقت بس

21

Moon_20273🇪🇬 اقرأ قرأن قبل ما تنام

View all 21 advice
Moon_17142
Moon_17142🇩🇿3d ago•guiltyguilty

الحقيقة يا جماعة ،انا مو انسان منيح ، سويت كثير اشياء سيئة بحياتي ،و اكبرهم اني كذبت على الناس حول قصص مو موجودة اصلا ،يعني انا عايشة بوهم ،و لو يكتشفوا الاكاذيب I'll be cooked، ما قصدي اني أذي حدا و لااخدع حدا او اتلاعب فيه ، بس بحس انوا لو يكتشفوا هيك اشياء رح يلوموني ،و عندهم حق يلوموني ، صح اني في الاونة الاخيرة احاول دايما اخرج كل كذبة و ابعدها عشان ينسوها ، بس كمان ابعد هاديك الكذبات بكذبات ثانية ،يا اخي تعبت ،انا بشو دخلت نفسي ،ترا الحين ادركت انوا اللي انا كنت اسويه غباء في غباء و انا بس زدت ضغوطات لنفسي ،بس الجزء الاحسن اني ما صرت ابتكر كذبات جديدة بس صرت اتخلص من كل كذبة قديمة و احاول ابني علاقاتي على الحقيقة ، بسس لسا انا خايفففة كثيير شي حدا يكتشف شي عني ، ما سويت فعال شنيعة و لا اي شي بس كذبت و احاول اصلح هاد الغلط من غير ما افسد علاقاتي

3

Moon_17422🇪🇬 افضلي اكذبي لغاية ما تخرجي من الموضوع من ثم لا تكرري الموضوع هذا مجددا الي كذبتي فيه الموضوع مبهم بنسبه لي وما فاهم كثير عليكي بس من الي جمعتو اقدر اقولك انه تخلصي من موضوعك ومن ثم توبي ولا تعاودي على فعله مره اخرى

View all 3 advice
Mango_9999
Mango_9999🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

انا متضايقة بجد ف الاوقات الصعبة بكتشف ان مليش اهل او هو فعلا انا مليش اهل مش عارفة بفكر دايما او بحس اللي هو انا لو ف يوم لقدر الله اتطلقت او اي حاجة هروح فين ولا هعمل اي وانا مليش حد خالص والله الموضوع مرهق نفسيا بطريقة محدش يتخيلها وانا بحاول ابين ان مش هاممني وعادي

22
Grape_16130
Grape_16130🇪🇬3d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Coffee_4355
Coffee_4355🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

نفسي اتكلم براحتي منغير مخاف من رد فعل الي قدامي ديما عندي خوف من اني اتشاف غلط او وحش بجد تعبت حاسس بضغط نفسي بمشي فشارع حاسس خطوتي تقيله ديما حاسس بخنقة انا بقيت مشوه نفسيا حتت انك خايف تتكلم لتتفهم غلط وحشه اوي بجد

5
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧3d ago•angryangry

عندي مشكلة على قد ما هي تافهة على قد ما هي زاعجتني هي انو ما بعرف حط مكياج ما بعرف السبب بس انا حفلة تخرجي يوم التلاتة الجاية مش عارفة احط ميكب حلو ومرتب والمنتجات الي عندي ما عم تساعد وبسرتي بحالة مذرية جدا وما حدا يقلي روحي عند ميكب ارتست لو قادرة كنت رحت والله بس دفعت كل مصرياتي على الحفلة واخر ايام بالثانوية ما بدي حل بدي اشكي همييي بس انو لو عنكن حل اعطوني 😂😂

8

Mango_12317🇪🇬 رطبي وشك و ماسكرا و كحل بسيط و ارسمي ليب كومبو بليب لاينر و عليه ليب جلوس أو روج و بلاشر خفيف علي خدوكك و هتكوني احسن بنوته الحلاوه في البساطه مش الميكب التقيل و كده كده هيكون شكلك عسول 😚💗

View all 8 advice
Sandwich_16698
Sandwich_16698🇪🇬3d ago•sorrysorry

انا شغال عامل نظافه في مول امبارح بعد ما جبنا الاكل وكلت وطلعت برا المول رجعت علشان نسيت المفتاح وخدته ومشيت المهم كان في حته فراخ المشرف عاينها (بالمنسبه مفيش حاجه اسمها انا حاجز دي) في مكان معين وانا بحسبها عادي ف كلتها ورميتها ف هو رجع ملقهاش ف بيحسب اني اخدتها في الشنطه وانا خارج ف راح قال للمشرفيين التانين والعمال وطلعني حرامي ف انا قولتله اني مسرقتش حاجه وبوضح لقيته بيقولي ماشي متصدعنيش والعمال بليل وانا بغير بيبدلو ادورهم في المخزن وبيهمسو انهم بيبدلو علشان ماخدش حاجه. معايا من اكلهم ف انا مخنوق بسبب اني اتشافت اني حرامي حتي من الناس اللي صاحبتهم هناك بيقولولي انت كلت اد ايه ف بقول كذا ف بيقوله بأمانه وكلام من دا (بيكدبوني يعني) ف انا مش عارف اعمل ايه ولا اطلع نفسي من الموقف دا ازاي

4
Moon_20210
Moon_20210🇪🇬3d ago•boredbored
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

اتقالي اني جاحدة و ماليش عزيز ولا غالي و محدش يقدر يأمنلي كل دا عشان جبت حقي من شخص كان المفروض قريب ليها بس ظلمني و كل حقي و كنت مضايقة جدا و مكتئبة و لقيت هجوم من ناس كتير حواليا و طلعت وحشه ا

3
Pineapple_8567
Pineapple_8567🇪🇬3d ago•sicksick
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬3d ago•angryangry

عندي طاقة اني اتخانق مع حد و ملانه جدا وعندي طاقة كلام كبيرة. عايزه اتناقش مع حد او اي حد عنده فكرة غريبه يقولها برضو. اي حد مقتنع بفكرة أو رأي يقوله ونتناقش قيه اي حاجه بدل الملل دا وبكرة اجازه وهيبقي ملل اكتر (واخده نص الاسبوع اجازه) فا الملل ليفل مليون

25

Potato_4285🇪🇬 استهدي بالله بس دول شويه هرمونات وهتروح لحالها كمان شوية 😂

View all 25 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬3d ago•stressedstressed

ابطل ازاي perfectionism مع الناس، تقريبا دي اكتر حاجة تعباني في الموضوع دة الجزء الخاص بالناس، مش قادر اتقبل أي حد في حياتي بسبب انه مش نفس الفكرة اللي في دماغي، مش عايز نصايح تقليدية بس عايز حلول عملية بجد

0
Brain_4048
Brain_4048🇪🇬3d ago•alonealone

سلام عليكم بحس نفسي دايما شخص مقسوم نصين الشخص الاول طموحه عااالي جدا فوق ما تتخيلو وعنده اهداف ومحدش بيقول عنه كلمه وحشه ومقبول واجتماعي الحمدلله والشخص التاني كسول ومبتلي حرفيا من كل النواحي وربنا يعلم انا بمر ب ايه ومحبط وبنسبه كبيرة جدا عندي اكتئاب كمان ف انا مش عارف انا ايه اصلا وايه المعيار اللي احطه لنفسي عشان اطمن علي نفسي واني ماشي كويس لاني دايما بشك في نفسي واني متاخر جدا مش عارف ده تفسيره ايه ولا حله وهو اني الخطوة اللي باخدها في حياتي بعملها بصعوبه جدا جدا جدا زي اني قررت ابتدي عادة جديدة زي اني اذاكر انجليزي كمان وهكذا فالباقي زي كاني ربنا رافض امشي صح في حياتي اخر حاجة مزعلاني جدا جدا واكتر حاجة مسببالي احباط هي اني مش عارف انتظم في الصلاة بحاول من سنين انتظم ومش عارف مش بكمل اسبوع واقطع تاني يعتبر انا فضفضت بجزء قليل جدا من اللي جوايا كدا كدا مفيش حد في حياتي قريب مني اعرف احكيله دايما طول عمري كتووووم مستني النصيحه وجبر الخاطر وتدوني امل اني كويس لو فعلاً في دليل اني كويس

2
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬3d ago•draineddrained

مسوئين سمعة الاسكندرانية ليه يجدعان والكل بيقول صيع وبتوع حوارات انا في اسكندرية بقالي اسبوع وكل ما حد يعرف اني قهراوي يقولي الغريب في بلدنا سلطان وحرفياً العزومات مغرقاني ولما واحد كان هيمسك فيا بدون سبب سابني اول ما عرف اني مش اسكندراني هما اه بشكل عام عندهم مشاكل بس اصولهم غلابة و ده اللي شوفتو هنا صراحة

2
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬3d ago•boredbored

انا زهقان جدا ومش عارف انام، وبحاول دلوقتي اني اقول أي حاجة في أي كلام عشان اكمل ال ١٥٠ بس انا فعلا زهقان جدا جدا ومش عارف انام برضو، كل الحاجات عملتها وخلصت اللي ورايا ومش عارف انام وزهقان جدا

11
Heart_19497
Heart_19497🇪🇬3d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Croissant_5182
Croissant_5182🇪🇬3d ago•downdown

عوزه اتكلم في الفتره للي بمر بيه دلوقتي فتره الامتحانات انا كل ده و لسه مش دخلت في المواد المضافه انا عندي توتر صعب انا مش عارفه اقلل التوتر انا من ساعه ما بدأت انا بشرتي ادمرت كل حاجه بقت تتدمر زي بشرتي بشرت بهتانه اوي شكلي تعبان اوي و طبعا الحبوب تاني حاجه انا تخنت انا لما بكون نفسيا مش كويسه بتخن عيني بتوجعني بترعش جامد و بعدين بحس بي اعراض البريود و هي لسه بدري فاضل حاجه و 20 يوم لسه بدري و يعتبر هي جيت انا في حاجات كتير مني باظت حرفيا من شكلي جسمي نفسيا انا مش عارفه اعمل اي حرفيا مش عارفه اعمل اي انا حاسه في اخر امتحان ليا انا اكون موت كدا خلاص انا مش عارفه اعمل اي انا بدمر

11
Candle_4132
Candle_4132🇪🇬3d ago•exhaustedexhausted

انا تايهة اوي بجد في كل جوانب حياتي ، و كان نفسي اوي يبقى عندي mentor حد ارجعله و اخد رايه في حاجات كتير ، حاولت كتير ادور على الشخص ده بس محدش فاضي لحد و انا اصلا حد بيتحرج يطلب مساعدة في العادي .... و غير ده كمان انا بقالي سنة بعيدة جدا عن ربنا حتى الصلاة اللي عمري ما كنت بفوتها دلوقتي نادرا ما بعرف اعدي يوم مصلية ال ٥ فروض كاملين ، بجد مش عارفة الواحد هيرجع يستقر امتى عامة

21
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬3d ago•lostlost

في بنت معايا في الشغل معجب بيها شوفتها مرتين و اتكلمت معاها شات اسبوع تقريبا و بعدين اعترفتلها بكل حاجة و قولتلها اني دوغري و مش بتاع لعب و عايز اتقدملها و هي طلبت فرصة تفكر لان هي وافضه الجواز دلوقت و في ناس من الشغل اتقدمولها و هي رفضت بس مش عايزة تظلمني ف هتفكر انا فضلت ساكت تماما و بعدها بيومين امبارح دخلت كلمتني انها لسه مفكرتش و معندهاش وقت تفكر و هتصلي استخارة و لو محصلش نصيب مش عايزة حساسية بيننا في الشغل و كده و اليوم اللي بعده اللي هو انهاردة دخلت تتكلم و ترغي معايا عادي زي الاول قبل ما اصارحها ف انا مش فاهم ده كده معناه ايه و اعمل ايه انا قولتلها الصراحة بدري عشان مبحبش الارتباط او حتي الصداقة و انا جوايا مشاعر و في الاخر ميبقاش في نصيب بينا و قلبي يتكسر عشان كده اتقدمتلها بدري قبل ما اتعلق بيها و دلوقت داخله ترغي عادي و ده ممكن يعلقني بيها و يعشمني و قلبي يتكسر برضه لو مفيش نصيب

4

Candle_4132🇪🇬 هي غالبا كده مش جاهزة و هتتعب معاها

View all 4 advice
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬3d ago•lostlost

مش عارفه مالي بس انا فوقت كل الناس عايزه تقرب مني بس انا مش عايزه حد ومش مهتمه حتي مع اني ذي ما بيقولوا المفروض فسن الشباب بينما احساسي بيقولي الدنيا خلصت هنعشها كدا لحد ما تخلص مش محتاجين حد نعتمد عليه فيمشي ولا حتي يستغلنا ولا يجي فيوم نخاف أنه يمشي بأي حال من الأحوال دي نسختي الحاليه تبان حيويه شويه بتعمل حاجات كتيره وبتضحك عمليه ماتحبش تقعد وتستني الحل بينما هي ممكن تحل ومع ذلك شعور الفشل ملازمني فشل فحاجات كتيره اوي انا حتي مش عارفه هي ايه

3
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬3d ago•shyshy

عندي مشكله مكنتش كدا خالص والله بس الواحد اتغير للاسوأ للاسف ربنا يهدينا ويتوب علينا المهم لعبت النهارده والحجز كله خلص من غير ما اشتم شتيمه واحده يا الله مكنتش متخيل اني هوصل لكدا بس ادينا بنحاول نصلح ف ان شاء الله استمر على كدا في الحجوزات وبراها ان شاء الله ودا البوست المشعارف كام من رحلة التغيير مش مهم نعد بس ادينا شغالين واتمنى اكون شجعت حد ياخد خطوة انه يحسن من كلامه اختي الحمدلله جبرت بخاطرنا وفرحت ربنا يفرحها ديما يارب وتشرفنا في الثانويه حسيت اني مكسوف موت وانا بقولها مبروك يعسل عقبال ما تشرفينا في الثانويه يارب واديتها ١٠٠ جنيه 😂🤍 ف ممكن نقول البوست دا اني خدت خطوتين الاولى بتاعت الاخ الحنون والتانيه بتاعت الشتيمه وبس كدا دمتم في امان الله 🤍

0
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬3d ago•mehmeh

هو طبيعي الواحد يفضل طول عمره بيحاول يفهم نفسه؟ كل فترة بحس إني عرفت نفسي وبعدين أكتشف إن لسه في حتة جديدة أول مرة أشوفها وساعات ببقى فاهمة نفسي جدًا لدرجة تخوف مش دايمًا بعرف أوصف اللي جوايا بس دايما بحسه لقيتني هنا بشوف نفسي ف ناس تانيه نفس طريقه التفكير احيانا نفس الاسئله بشوف او انا ف مرحله ما كنت فيها زمان كل واحد شايل نسخه مختلفه من نفس المشاعر واكتشفت إني طول الوقت مستنيه مستنية حاجة تحصل عشان أبقى أحسن عشان أبدأ عشان أرتاح عشان أحس إن الدنيا ماشية وكل مرة الحاجة دي بتحصل بلاقي نفسي مستنية حاجة تانية كأن حياتي كانت مؤجلة لوقت أنسب ومفيش وقت أنسب بييجي والأسوأ إني عارفة إن الدائرة دي مبتخلصش لأن المشكلة عمرها ما كانت في الحاجة اللي بستناها المشكلة إني متخيلة إن اللي جوايا هيتغير لما اللي برا يتغير ويمكن عمره ما كان كده شخص مليان تناقضات عندي فضول أعرف كل حاجة وفي نفس الوقت طاقتي بتخلص قبل ما أوصل لنص الطريق و بفتكر التفاصيل الحاجات اللي الناس بتنساها بسهولة انا غالبا بفضل شايلاها معايا مع أن مش فارقلي حاجه بس استيل مش بنسي

8
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

انا كنت بتمشي النهارده وكدا ف لقيت اتنين قاعدين والولد مقرب من البنت جدا جدا وحاطط ايده علي كتفها وكان بيتحرش بيها انا حسيت انها بتحاول تبعد ايده وكدا بس لما شفت الموقف انا قلت ان البنت هتديله بالقلم دلوقتي وكنت هروح اكمل ضرب فيه لكن هي معملتش حاجه حاسه ان كان المفروض انصحها فكرت اني اروح اتخانق معاه بس قلت هي نفسها متكلمتش انا مالي انا صح اني متدخلتش

5

Coffee_4076🇪🇬 انت صح ، من تدخل في ما لا يعنيه سمع ما لا يرضيه هتقولك انت مالك ويطلع شكلك وحش هما شكلهم متصاحبين ربنا يهديهم وهي لو عايزه توقفه فعلا او تعمل حاجه كانت علت صوتها وفضحته بس هي سكتت انت هتتكلمي ؟

View all 5 advice
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬3d ago•confusedconfused

كنت براجع دفتر قديم ليا كنت بسجل فيه احداث لفترة مراهقتي. احساس غريب وانا ببص على مشاعري وأفكاري وأسلوب تعبيري عنهم وانا عندي ١٥ سنة. لاحظت اغلب المشاعر سلبية ونظرة محبطة لكل حاجه ومعرفش ليه كل دا بس اكيد المشاكل كانت متناسبه لسني وقتها. الغريب اني مشاكلي كبرت وبقت معقدة اكتر بس نظرتي بقت إلى حد ما إيجابية اكتر. كمان خمس سنين وانا براجع اللي كتبته في هذه الفترة من حياتي يا تُرى هقول نفس الكلام وهشوف الماضى ازاي

8
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬3d ago•fed upfed up

هو مينفعش اعيد الحياه دي من الاول في حجات مش هتتعدل و خلصت خلاص و انتهت عن جهل و صغر سن مني مينفعش اعيد حياتي من الاول بيجيلي الفكره دي كتير اوي مخلياني زي المجانين منا لو اتصرفت كذا زمان مكنتش ابقي هنا منا لو كنت فاهمه او عارفه كانت كل حاجه اتغيرت مش عارفه اعيش الواقع بنهار

9

Banana_19554🇪🇬 اللي عشتيه كان مكتوبلك تعشيه ولو رجعتي فاللفه هتعشيه تاني زي ماهو فكري فدلوقتي

View all 9 advice
Grape_4481
Grape_4481🇪🇬3d ago•tiredtired

تعبانه اوي جسديا و نفسيا و كل حاجة نفسي اغمض عين و افتح الاقي الفتره دي عدت بكل اللي فيها من غير خساير كل حاجة ضاغطه علي اعصابي و ع نفسيتي مشاكل بره البيت و مشاكل جوا البيت و ضغط شغل و تعب ماما كمان مبقتش عارفه احل حاجة خلاص ولا اسيطر ع حاجه حياتي حاليا عك ف عك بس لازم اصمد و استحمل ونا يعلم ربنا بيا

6
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

أنا بقيت تايه بجد، توهان عميق جوه كل حاجة ومع كل حاجة، لدرجة إني مابقتش عارف أنا عاوز إيه ولا المفروض خطوتي الجاية تكون فين، كأن كل الخيوط اتعقدت في نفس الوقت ودخلت في بعضها. والأصعب من التوهان هو البُعد، إني أكتشف إني بعدت عن كل حاجة حلوة كانت متبتة فيا وصانياني، بعدت عن الصلاة وعن ذكر ربنا وعن الروح اللي كانت بتطمني وتديني أمل، ولقيت نفسي رجعت تاني لنفس نقطة الوحدة اللي بقالي كتير بلف وأدور حواليها، واقف في النص مش عارف هل العزلة دي حاجة كويسة وبتحميني من القرف ولا هي اللي بتخنق فيا بالبطيء. ميزان الصح والغلط في دماغي اتهز لدرجة تخوف، مابقتش شايف حاجة صح كاملة أقدر أحبها أو أصدقها بقلب صافي، وعيني مابقتش بتلقط غير عيوب المجتمع والناس اللي حواليا كأن المميزات اختفت تماماً من الدنيا ومبقاش فيه حد حقيقي. أنا مابقتش واقف بختار بين طريق صح وطريق غلط زي بقية البشر، أنا بقيت مجبر ومحاصر بختار بين الغلط والاقل منه في الغلط، كأن الصح مبقاش متاح أصلاً في اللعبة دي، وكل حاجة حواليا بقت متلطخة ومفيش حاجة صافية أتمسك بيها وأنا واقف بطولي، بس يمكن الوجع والتوهان ده كله هو الإشارة الوحيدة اللي باقية وبتقول إن قلبي لسه صاحي ونضيف، ورافض يتأقلم أو يتعود على العك ده كله.

5
Nutella_5034
Nutella_5034🇪🇬3d ago•mehmeh

في فترة الامتحانات كنت بشرب شاي و قهوة كتير عشان المذاكره و كدا و دلوقتي أنا خلصت و وقفت قهوه عشان أصلا ماليش فيها بس بجد أنا بصدع جامد لو ماشربتهاش أعمل ايه لأن قلبي بيوجعني لو شربتها كتير

12
Banana_19554
Banana_19554🇪🇬3d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

حته حنيه ووجود ابويا جنبي وحنيته وحضنه مكنتش من نصيبي رغم انو عاايش والله العظيم.. خلاني ادور علي اهتمام والحب بره ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

21
Orange_13181
Orange_13181🇪🇬4d ago•tiredtired

انا سهرت الليل كله بسبب إدمان السوشيال ميديا و نمت 2 ساعتين و رحت الشغل، عملت كده كذا مرة هل لو استمريت كده ممكن اموت ؟ اعتذر إذا كان كلامي غير مفهوم انا فقط مشوش جدا 😭 . . . . ا اثثثث ث ث ث ث ص ص ثاكاكا ا ا غ فف ق

4
Brain_12743
Brain_12743🇪🇬4d ago•lostlost

مشاعري حاليا متضاربه وافكاري مش واحده محتار ما بين اني اولا انا ف كليه حقوق حلوان المهم قدمت السنه اللي فاتت تمريض وابويا نوعا ما مكانش معاه واسطه ف السنه دي عايزني اقدم تاني بس لياقتي باظت بعد م كنت فورمه وصحتي حلوه وحرفيا محروم من حاجات كتيره واهمها اني ابقي راجل واتصرف وعايز اخرج اشتغل واعيش وقتي واجيب اللي نفسي فيه بس مش فاهم ومش حاسس ومش عارف اخد قرار

0
Broccoli_11512
Broccoli_11512🇪🇬4d ago•mehmeh

عارفين احساس الملل والجمود وان الإنسان يبقي بالنسبة ليه كل حاجة رمادي حرفيا مفيش ابيض او اسود مفيش سعادة ولا حزن مجرد فراغ عاطفي مش عارف يحب حاجة او يسعي ف اي حاجة قاعد بس يبص ف السقف ويعمل اللي المفروض يعمله

3
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

17

Waffle_4054🇪🇬 بصي انا فاهم اللي بتمري بيه و فاهم النظرة دي للامراض النفسية و كده و اهم حاجه تفهمي انك مش لوحدك في ده اهم حاجه تهدي و ممكن تفكري تمسكي ورقة و تفرغي كل حاجه في ورقة ده ممكن يخفف عنك شوية و تقدري تفكري بعدها ممكن تعملي ايه ممكن تكون دي حاجه بسيطه بس ممكن تفرق شوية على الاقل مؤقتا موضوع اهلك بردو بيرجع لان مفيش وعي كافي بان الامراض النفسية موجوده فعليا و في نفس الوقت كلامهم مش كله غلط في حتة ان القرآن و القرب من الله بيعالج هو فعلا بيعالج لكن لازم نبقى مصدقين ده ١٠٠٪ لان ربنا قال "و ننزلُ من القرآن ما هو شفاء" فدي حاجه لازم نصدقها قبل ما نجرب و لكن واضح من كلامك فعلا كمية التعب و الوجع اللي جواكي متفهم ان اوقات ممكن تحسي ان خلاص مفيش حل مفيش طريق و مفيش حاجه ممكن تتعمل و بسبب ده بتفكري في انك تأذي نفسك او حتى تفكري في الانت*حار او غيره من الطرق عشان تأذي نفسك و ده مش عشان انتي وحشه او بتفكري غلط او عاوزه تموتي كافرة لكن كل ده بس عشان انتي حتى عاوزة تحسي بالالم لان في الاغلب انتي مش بتحسي بحاجات كتير حتى الحزن صعب جدا تحسيه مع انك مكتئبة و ناس كتير مش فاهمه ده

View all 17 advice
Brain_19471
Brain_19471🇪🇬4d ago•tiredtired

دلوقتى انا عندى مشكله بتستنزف من طاقتى ومش عارف اتخلص منها المشكله انى لو حد عمل معايا موقف او حصل اى حاجه تضايقنى بفضل يومى كله بفكر حتى لو رديت عليه وهينته بقعد افكر انا كل الى عايزه لو حصل معايا موقف مشغلش بالى راعى لنفسى بس مش بعرف

2
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬4d ago•boredbored

أنا مدمن أهواء وكفين. فعندما أحتاجها ليس لدي أي تأثير. فأنا أحتاجها كثيراً. كثيراً كل يوم. وأنا أحب أن أشرب أهواء. أهواء تركية. ما هذا؟ اهوى تركي عادي مش عارف بوني بصراحة ما فهمش اقلوا اهوى البون يعني بونتون انيوي فبشرب اهوى تركي واهوى فرنساوي ومسكفي عادي ومسكفي جولد بجرب كل انواع كافين عشان افوق مش بفوق في الاخر باجي عنام فلو في حد برضو نفس الحالة دي هل بيبقى في حل في الحالات دي ولا ما فيش حل عشان والله بيحتاجوا جد حلات طريقة قوي لازم اشرب اهوى عشان افوق ومش بفوق في الاخر

7
Flame_4443
Flame_4443🇩🇿4d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Blueberry_20280
Blueberry_20280🇪🇬4d ago•draineddrained
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

27
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken

النهاردة عرفت قد ايه الاب مهم مهم جدا وفعلا بياثر فينا سواء للاحسن او للاوحش وعرفت ان ناقصني دور الاب في حياتي وعمري ما هعرف اعوضه هو موجود مش متوفي ربنا يحفظه بس موجود ومش موجود حد فاهم حاجه موجود بس تقريبا هو اكتر. اذاني اذاني علشان هو مش بيادي دوره ك أب انا راضيه بس اكيد بيجي عليا وقت واقول ليه طيب لما بخرج او اشوف حد مع بنته انا بحس بغيره او بحس بالنقص و والله مش بحسدهم ولا اي حاجه ولا بحقد علي حد اكيد هو انا كدا غلط علشان بغير او برطز مع حد لو مع بنته ؟ بس بجد هو في آباء كويسه يعني بيكون تعاملهم ازاي مش عارفه ايه التعامل الكويس انا راضيه في حاجات كتير ممكن مقدرش اتكلم فيها او احكيها بس الحمدلله بفضل الله ثم صديقه ليا انا بنت كويسه ومحافظه علي نفسي وعلي كرامة ابويا واهلي بس اكيد مفيش حاجه تعوض الاب صح المشكله مش في اني اعوضه كمان المشكله فيه هو وجوده مشكله

2
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬4d ago•emotionalemotional

وانا طال ليلي وانا طال ليلي وانا طال ليلي ااه انا بان علي عيني بفكر فيها يمكن بس هو ده عيبي وانا اللي كان علي بالي بالي راح بقي علي عيني عيني عيني ولو نسياني مايضرش انا حالي "ما يسرش عدو ولا حبيب" عدو ولا حبيب "بقالي كتير انا ما فوقتش" ما هو عادي عليا ماتردش "وعني تغيب" وعني تغيب

2
Blueberry_4455
Blueberry_4455🇪🇬4d ago•exhaustedexhausted
Topic: هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

عمري ما حسيت بالانتماء لأي حد في حياتي فعلا حتى مع أهلي انا اجتماعية و بتعامل مع الكل بطريقة كويسة و مش بحب اني اكون ذكرى وحشة في حياة حد و رغم كدا عمري ما لقيت راحتي مع اي بني آدم فعلا مهما كان حد كويس انا مش بحس اني مرتاحة و مش مستنزفة الا وانا لوحدي.. وفي نفس الوقت انا بكره اني ابقى لوحدي مش عارفة المفروض اعمل ايه بس وانا لوحدي أحسن بمليون مرة من لما اكون مع اي حد و يقعد يستنزفني و يخليني مرهقة

5

Corn_19170🇸🇦 الوحدة هتتعلمي منها الصبر وانك متتعشميش في حد وفي حد ذاتها تطور ليكي

View all 5 advice
Mango_19268
Mango_19268🇰🇼4d ago•tiredtired

السلام عليكم جماعه انا محتاج نصايحكم في الموضوع دا انا حاليآ شغال ف شركه كبيره كويسة والحمدلله وبمرتب كويس بنسبه لان لسه جديد وكدا.. بس دايماً طول الوقت بحس اني مش مبسوط بسبب المدير او بسبب مواعيد الشغل اللي بتعبني لان بصحي بدري جدا ٥ ونص الصبح واخلص ٤ ودايما بدور ع شركات تانيه واماكن تانيه بس بلاقي يانا مرتب قليل او شركه مش مستقر او مفيش رد ف بقول الحمدلله وخير وعايز احس من جوه بالرضى بس مش قادر

8
Apple_20276
Apple_20276🇪🇬4d ago•confusedconfused

Hi 👋🏻 انا بنت ٢٩ سنة و كنت رافضة تماما الدخول في علاقة جدية مع اي شخص لأجل اني احمي نفسي مع العلم لم يسبق لي الارتباط الرسمي من قبل جه الشخص اللي شقلب حياتي مرة واحدة و جه و طلبني و فيه كل شي جميل اه مافيش شي كامل و لكن في عيوب خطيرة بتظهر و المشكلة مش فيها قد ما المشكلة فيا انا من مكملناش تلات شهور و لسه في حلاوة البدايات و اصبح دائم الانشغال عني لدرجة أن تواصلنا بقى قليل جدا و انا بقيت اسكت قلبي واجعني و مش عارفه أقرر اتعامل ازاي مرة زي النار و مرة تلاجة و انا مش قادرة علي الاضطراب دا قلبي ارق من الوجع دا و بينهار من اقل شي و محتاج ديما الهدهدة لانه تعب جدا

8

Corn_19170🇸🇦 ومن الحب ما قتل 😞 استني صاحب النصيب بجد عشان مترهقيش قلبك في علاقه انتي مش عارفه نهايتها اي

View all 8 advice
Moon_17422
Moon_17422🇪🇬4d ago•depresseddepressed
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

بصراحه مع اني حديث السن بس كان بيتقالي فاشل وعايش بالاحلام وعمري مهنجح وانته كل الي بيشوفك بيقول عليك فاشل والي بيوجعني من كل ده اني الي بيقولي كده هو الي انا بتعب عشانه وعشان اسعده اااا

7

Blueberry_4910🇪🇬 ربنا يهديه للاسف كل اهلنا كدا استحمل

View all 7 advice
Strawberry_10277
Strawberry_10277🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken

قلبي مكسور من كل حاجة والله، حاسة الدنيا ضيقة و صغيرة اووووووي، مشاكل من كل ناحية و مبتخلصش، كان نفسي الاقي حد يسندني فيها، حتى اقرب الناس ليا مش حاسين بكم الوجع الي بعيشه، حتى وجع منهم.. دعواتكم

4
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬4d ago•ashamedashamed

الي مجهول.. مرحباً بك في يومٍ آخر لا تعرف عنه شيئاً..اليوم مرَّ الوقت ببطءٍ شديد، من ذلك النوع الهادئ الذي يجعلك تتأمل ذرات الغبار الخفي وهو يسبح في خطٍ رفيع من أشعة الشمس المنبثقة من النافذه نسيتُ أيضاً أن أضع السكر في قهوتي الصباحية، ولم أكتشف ذلك إلا بعد الرشفة الثالثة!!. غريب كيف إعتادت الأشياء لدرجة أنني لم ألاحظ غيابها إلا عندما تذوقت المرار فجأة. تذكرتك حينها.. أو بالأصح، تذكرت فكرة "غيابك".وتساءلت هل مازلت تشرب قهوتك مرة أيضاً؟ أم أنك أصبحت من أولئك الذين يحبون الحياة حلوة وخفيفة؟ السماء اليوم هادئةً جداً، من ذلك النوع الذي يجعلك تتأمل المارة وتخترع لكل منهم قصة. نظرتُ إلى بائع الورد في زاوية الشارع، كان ينسق باقة حمراء بعناية فائقة، ففكرت فينا.. الحياة تمشي برتابة غريبة في غيابك، ليست سيئة، لكنها تشبه لوحة جميلة تنقصها اللمسة الأخيرة لتبدو حية. أتأمل حياتي الآن، وأجدني أستمتع بالتفاصيل الصغيرة؛ قراءة فصل من كتاب، تتبع الغيوم وهي تغير شكلها، أو حتى مراقبة انعكاس الضوء على جدار غرفتي في المساء. أعيش كل هذا بلطف، لكني دائماً أترك مقعداً فارغاً في خيالي بجانبي، أقول فيه: لو كان هنا، لضحكنا معاً على هذا الموقف، أو لربما صمتنا معاً بنفس الطريقة. أشعر أن غيابك ليس فراغاً مظلماً، بل هو مساحة دافئة أنتظرك لتملأها. وحتى ذلك الحين، سأستمر في جمع التفاصيل الصغيرة الخفيفة من أيامي، لأحكيها لك يوماً ما.. كأننا لم نفترق أبداً. كن بخير.. أينما كنت تحت هذه السماء الواسعة.. وتأكد أن وداعي ليس بالوداع الأخير.

7
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬4d ago•draineddrained

العشرة المزيفة .... أصعب حاجة مش إن الناس تبعد...أصعب حاجة إنك تكتشف إن العِشرة اللي كنت فاكرها حقيقية كانت مجرد عادة أو وقت بيتقضي وخلاص. بس الحمد لله، الأيام دايمًا بتكشف وتعلم ... والحقيقة أن اللي يستاهل مكانه في حياتك عمره ما هيختفي....

2
Banana_18396
Banana_18396🇪🇬4d ago•tiredtired

الواحد نفسه في حد يهون عليه ويبقا جنبه مش هنكدب على بعض لما يكون في انثى في حياتك رقيقه وجميله بتدي طعم لحياتك ولشقاك وتعبك تحس انه عادي طالما بترمي همومك اخر اليوم في حضنها وتنسا الواحد مفتقد الموضوع ده اوي وفي نفس الوقت مش عايز اخش في سكه حرام او ارتبط يارب الواحد يتجوز قريب😂

2
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬4d ago•tiredtired

جماعه عايز اشوف وجهات النظر المختلفه ف ال هقوله: لو انتم اشخاص ال هي لما لتزعل بتقفل خالص وبتكره الشخص ال زعلانه منه د، هل الشخص د لو كلمكم من بابا صله رحم او ايًا كانت الريلاشن ال بينكم بتشوفوه معندوش كرامه وانتو لي كد بجدد يعني نتعامل معاكو ازاي نسيبكم لحد ما تهدو وهترجعو تكلمونا ولا انتو بتقفلو خلاص ملكوذ مفتاح تاني ؟ 💀😂💔

0
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬4d ago•tiredtired

بحاول دايمًا أكون شخص سهل ولين في التعامل، شخص ميبقاش تقيل على حد ولا يخلي اللي قدامه يحسب كلامه أو يخاف يحكي اللي جواه. نفسي أكون الشخص اللي الناس ترتاح له من غير مجهود، اللي تقدر تتكلم معاه في أي وقت وتحكي له عن خوفك وحزنك وضعفك وأنت مطمن إن كلامك هيفضل أمانة، وإن عمرك ما هتتعاير بيه ولا هيتستخدم ضدك في يوم من الأيام. بحاول أكون شخص تتعامل معاه بطبيعتك، من غير أقنعة ولا تمثيل، من غير ما تحس إنك محتاج تبقى نسخة أحسن من نفسك عشان تتقبل. شخص يسمع أكتر ما يتكلم، ويفهم أكتر ما يحكم، ويعذر قبل ما يلوم. بحاول أكون خفيف على القلوب، وجودي يضيف راحة مش ضغط، وذكرياتي مع الناس تكون طيبة حتى لو فرقتنا الأيام. يمكن مش بعرف أساعد في كل حاجة، ومش دايمًا عندي الحلول، لكن على الأقل أحب أكون حد يهون الطريق على غيره بكلمة حلوة أو موقف صادق أو مجرد وجود وقت الضيق. الحياة مليانة قسوة كفاية، وعشان كده نفسي أكون سبب في إن حد يبتسم، أو يهدى، أو يحس إن الدنيا لسه فيها خير. يمكن محدش كامل، وأنا أول واحد عنده عيوب وأخطاء كتير، لكن كل اللي بتمناه إن قلبي يفضل نضيف، وإن نيتي تفضل خير، وإن محدش يتأذى مني بقصد أو من غير قصد. يارب اجعلني شخصًا طيب الأثر، لين القلب، جميل السيرة. وإذا غبت يومًا عن أي مكان، يفضل ذكري فيه دعوة حلوة وكلمة طيبة، وتفضل سيرتي بين الناس بالخير والمحبة. فدي في الآخر أغلى حاجة ممكن يسيبها الإنسان وراه." ❤️✨

2
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken

علاقة جوز اختي الكبيره معانا كويسه جدا جدا لانه اصلا من نفس العيله وبنعتبره اخونا الكبير لدرجة اني يعتبره اخويا اكتر من اخويا نفسه ويعرف حجات اخويا نفسه ميعرفهاش كنا قاعدين من شويه انا و اختي و عيال اخواتي كلهم لاني اخواتي كلهم متجوزين ف بنت اختي الوسطانيه كانت ماسكه الموبيل ورن ف ادته لي اختي و بعد ما خلصت المكالمه اختي مخدتش بالها و ادته لي ابنها ف بنت اختي عيطت و جات اشتكتلي ف انا رحت لي ابن اختي الكبيره و قولتله تقعد انت و بنت خالتك مع بعض على التلفون قالي لا مش هديهولها انا اخدته خلاص ف جيت بسحبه منه لقيت جوز اختي بيقولي بيزعيق ليه نزعل عيل على حساب عيل تاني و بصوت عالي ف انا زعلت و اتكسفت دلوقتي انا غلطت ولا لا ولا مين الي غلطان عشان انا زعلانه منه بس مقولتش اني زعلانه منه لي حد

6

Corn_19170🇸🇦 التعامل مع الاطفال محتاج صبر

View all 6 advice
Donut_13968
Donut_13968🇪🇬4d ago•frustratedfrustrated

مخنوق اوي بجد متدمر دوشه جوة دماغي هتنفجر و بجد هموت من كتر الخنقه مش عارف أو عايز احكي بس تعبت من اني لوحدي محتاج وقت و الاكيد محتاج حد جنبي مش هموت كده يعني ادعولي مفيش اي كلام يتقال بكمل عدد

7
Blueberry_12885
Blueberry_12885🇪🇬4d ago•lostlost

عايزه اقول حاجه عارفه أنها غريبه بالنسبالي اوي أنا اغلب اللي بينجذب ليا بيكون أصغر مني بجد في الشباب لدرجه معندهمش مشكله يدخلوا ريلاشن مع حد اكبر منهم الموضوع ايزي بالنسبالهم بفكر ساعات هل أنا دماغي شبه تفكيرهم دا سبب ولا دا عادي

17
Croissant_10515
Croissant_10515🇪🇬4d ago•stressedstressed

جماعة أنا دلوقتى مخلصة كلية طبية و مستنية الشغل الحكومى قريب باذن الله. فى دكتورة صيدلانية قريبتنا عيزانى اشتغل معاها الفترة دى بس انا مش عايزة لانى جربت سنة قبل كدا و عارفة تعاملها و بجد كانت اسوء سنة ف حياتى من ساعة ما قعدت بتبعت كل فترة و برفض بشياكة بس المرة دى مش عارفة و عمالة تضغط عليا و تتصل و أنا تعبت بجد مش عارفة اعمل اى بس انا تعبت

17
Strawberry_13912
Strawberry_13912🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

33

Apple_19333🇪🇬 اي نتع والله ولا هيعمل حاجة ولو عمل حاجة اصلا كده كده انتي مش بعتالع حاجه او كده سيبك و متكبريش الموضوع في دماغك ده عيل اهبل و الله ولو تعرفيه في الحقيقة ببساطة لو ليكي اخ او حد قولي ده بيتعرضلي الف مين يفشخوا انا بقولك العيال دي خايبه و جبانه هو بس بيستغل طيبتك و ضعفك وهو ولا يقدر يعمل حاجة اعمليله بلوك ولو دخل هددك قوليله بقولك ايه انا عمي عميد داخليه اقسم بالله ما تشوف الشارع انا كلمته عنك و قالي لو كلمك تاني قوليلي اي نتع هو هيجيب ورا اصلا

View all 33 advice
Corn_19170
Corn_19170🇸🇦4d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Suchi_14449
Suchi_14449🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Blueberry_19648
Blueberry_19648🇪🇬4d ago•exhaustedexhausted

مجهد بطريقة غبية تعبان نفسيا وكاره الحياة نفسها معرفش انا ليه عايش اصلا وليه لسه ما انهيتش حياتي الناس بتتجوز وتعيش وتفرح وانا مرمي هنا بكتب ف ابليكيشن عشان مش قادر أتكلم مع الناس وكل واحد فيه اللي مكفيه كاره كل حاجه ومهزوم اوي يا بخت اللي كانت خطيبتي اهي عايشة ومبسوطة وصور وحوارات واتخطبت برغم انها كانت خاينة الا اني بحسدها اوي ليها أهل بيحبوها وناس بتحبها وخطيب بيحبها وانا هنا متدمر نفسيا وخسران كل حاجه انا عارف ان كلامي يبان طفولي وعبيط ومريض ممكن بس انا بحسدها والله ع اللي هي فيه او مش بحسدها قد ما انا حاسس بشفقة ع نفسي والشفقة دي اوسخ حاجه بحس بيها عشان اسوأ شعور بحس بيه أخره مشاعري بتولع لأني بوردرلاين بوردرزفت وقرف انسان مشاعره مضروبة ف الف طول الوقت ف لك ان تتخيل بقي الحسرة اللي انا فيها دلوقتي والزعل اللي انا فيه مش عارف اقول ايه والله غير ربنا يفرجها من عنده

4
Apple_18848
Apple_18848🇪🇬4d ago•sorrysorry

أنا شاب أبلغ من العمر 30 عامًا، وأكتب هذه الكلمات بعد سنوات طويلة من الصراع النفسي ومحاولات التماسك والصبر. لا أكتبها بحثًا عن الشفقة، وإنما لأوضح الصورة كاملة لمن يريد أن يفهم ما الذي أوصلني إلى الحالة التي أنا فيها الآن. منذ ولادتي وأنا أحمل ابتلاءً من الله في صورة تشوهات خلقية وظروف صحية احتجت بسببها إلى أكثر من 30 عملية جراحية وتجميلية على مدار سنوات طويلة. والحمد لله دائمًا وأبدًا على قضاء الله وقدره، فأنا مؤمن أن الابتلاء ليس عقوبة وإنما اختبار من الله. لكن أصعب ما واجهته في حياتي لم يكن الابتلاء نفسه، بل شعوري الدائم بأنني غير مقبول أو غير كافٍ في نظر أقرب الناس إليّ، وعلى رأسهم والدي. علاقتي بوالدي كانت دائمًا علاقة معقدة ومؤلمة. منذ طفولتي لم أشعر بالقرب أو الاحتواء أو الحنان الذي يحتاجه أي ابن من أبيه. لم يكن يسألني عن دراستي أو أحلامي أو ما أمر به، وكانت أغلب تعاملاته معي قائمة على النقد واللوم وإظهار التقصير، مهما حاولت أن أجتهد أو أن أثبت نفسي. كبرت وأنا أشعر أن أخواتي يحظين بمعاملة مختلفة مليئة بالاهتمام والاحتواء والضحك، بينما كنت أنا دائمًا الطرف الذي تُسلَّط عليه الأضواء عند الحديث عن الأخطاء أو التقصير. حتى أمام الأقارب كانت جلسات كثيرة تتحول إلى انتقاد لي بدلاً من دعمي أو تشجيعي. ورغم كل ما مررت به من عمليات وعلاج وصعوبات نفسية وجسدية، لم أشعر يومًا أن نظرة والدي لي تغيرت. كنت دائمًا أشعر أنه يراني أقل مما أنا عليه، أو غير مؤهل لتحمل المسؤولية، أو غير مؤهل للزواج، أو غير قادر على النجاح مثل الآخرين. وصل الأمر في بعض المواقف إلى الإيذاء الجسدي في طفولتي، وإلى التقليل المستمر من قدراتي، وإلى رفض أي خطوة أحاول اتخاذها للاستقلال المادي أو المهني. كنت أشعر أحيانًا أن المطلوب مني أن أظل تحت السيطرة الكاملة دون أن يكون لي رأي أو قرار أو مساحة خاصة بي. وفي المقابل، كنت أرى أشخاصًا من خارج الأسرة يقدرونني ويحترمونني ويثنون على أخلاقي وشخصيتي وقدراتي، وهو ما كان يزيد حيرتي أكثر: لماذا أجد القبول والتقدير من الغرباء ولا أجده من أقرب الناس إليّ؟ ومع مرور السنوات، لم تكن معاناتي مقتصرة على البيت فقط، بل امتدت إلى المجتمع أيضًا. فبسبب ظروفي الصحية كنت أواجه أحكامًا مسبقة من بعض الناس قبل أن يعرفوا شخصيتي أو أخلاقي أو قدراتي الحقيقية. عانيت في البحث عن عمل رغم خبرتي في مجال الكمبيوتر ودراستي للبرمجة. وعانيت أكثر في موضوع الزواج، حيث كنت أُرفض أحيانًا قبل أن تُتاح لي فرصة التعارف أو الحديث أو حتى الجلوس مع الطرف الآخر. وكأن بعض الناس لا يرون الإنسان نفسه، بل يرون فقط شكله أو ظروفه الصحية. ورغم أنني أملك شقة، ولدي مصدر دخل وخبرة عملية وأسعى لتطوير نفسي باستمرار، كنت أجد أبوابًا كثيرة تُغلق قبل أن أُمنح فرصة عادلة لإثبات نفسي. وسط كل هذا التعب النفسي، دخلت حياتي فتاة شعرت معها لأول مرة بشيء من الراحة والطمأنينة. كنت أعرف أسرتها منذ سنوات طويلة، وأحترم والدها جدًا، وكانت بيننا علاقة قائمة على الاحترام والثقة. ومع الوقت بدأ التواصل بيني وبينها يزداد، وأصبحنا نتحدث بشكل شبه يومي. كان بيننا كلام لطيف، وضحك، واهتمام، وراحة نفسية افتقدتها لسنوات طويلة. وجودها في حياتي أحدث فرقًا حقيقيًا بداخلي. أصبحت أكثر هدوءًا، وأكثر تفاؤلًا، وأكثر قدرة على مواجهة الضغوط. حتى الطبيبة النفسية التي كنت أتابع معها لاحظت هذا التغيير وسألتني عن سببه. لأول مرة شعرت أن هناك شخصًا أرتاح للكلام معه، وأشعر بالأمان النفسي في وجوده. ومع مرور الوقت اكتشفت أن مشاعري تجاهها لم تعد مجرد إعجاب، بل أصبحت حبًا حقيقيًا ورغبة صادقة في الارتباط بها بشكل رسمي ومحترم. لذلك صارحتها بمشاعري بكل وضوح، وأخبرتها أن هدفي منذ البداية كان الزواج إذا استقرت ظروفي بشكل كامل. تحدثنا بهدوء واحترام، وأوضحت لها أنني لا أريد الضغط عليها أو إجبارها على أي قرار، وأن لها كامل الحرية في التفكير والاستخارة والاستشارة. لكن بعد فترة من الانتظار والقلق والترقب، جاء ردها النهائي بالرفض. الرفض في حد ذاته كان مؤلمًا، لكن ما جعل الألم أكبر هو أنني كنت أرى فيها أملاً كبيرًا بعد سنوات طويلة من الوحدة والرفض والصعوبات النفسية. كنت أعتقد أنني أخيرًا وجدت شخصًا يراني كما أنا، بعيدًا عن أحكام الناس المسبقة ونظرتهم للظروف الصحية أو الشكل أو الماضي. وعندما انتهى الأمر بالرفض، شعرت وكأن آخر مساحة أمان كنت أتمسك بها قد اختفت. اليوم أجد نفسي منهكًا نفسيًا من كل الاتجاهات. متعب من سنوات طويلة من الصراع داخل البيت. ومتعب من نظرة بعض الناس لي في المجتمع. ومتعب من صعوبة إيجاد عمل يقدر قدراتي. ومتعب من محاولات الزواج التي تنتهي غالبًا قبل أن تبدأ. ومتعب من تجربة عاطفية تعلقت بها نفسيًا وانتهت بالرفض. أصبحت أشعر أحيانًا بوحدة شديدة، وبفراغ كبير، وبأنني أحارب في أكثر من جبهة في الوقت نفسه. ورغم كل ذلك، ما زلت متمسكًا بإيماني بأن الله لا يضيع تعب أحد، وأن ما مررت به لا بد أن يكون له معنى وحكمة، وأن العوض الحقيقي من الله قادر أن يغير حياة كاملة في لحظة. أنا لا أبحث عن شفقة من أحد، ولا أطلب من الناس أن يحملوا عني أعبائي، لكنني أتمنى فقط أن يُنظر إليّ كإنسان كامل، له مشاعر وأحلام وطموحات وحق طبيعي في الحب والاحترام والعمل والزواج والاستقرار، تمامًا مثل أي إنسان آخر. وربما أكون اليوم محطمًا نفسيًا أكثر من أي وقت مضى، لكن ما زلت أحاول التمسك بالأمل، لأنني مؤمن أن رحمة الله أكبر من كل ما مررت به، وأن الفرج مهما تأخر فهو آتٍ بإذن الله.

4
Watermelon_12623
Watermelon_12623🇪🇬4d ago•stressedstressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬4d ago•lostlost

اليوم الأوّل من محاولة التعافي الساعة السابعة صباحًا: بعد المحاولة الخمسة آلاف للنوم، وقد باءت بالفشل كالمعتاد. أقف تحت الدُّش، مياهٌ باردةٌ متجمِّدة تنهمر على جسدي،قادرةٌ على إخماد نار جسدي، لكنها غير قادرةٍ على إطفاء نار عقلي. ساكنةٌ تمامًا... لا شيء في داخلي يعمل، سوى عقلي. تفكير... صداع... أرق... وبعد حربٍ كبيرةٍ بداخلي، قررتُ أن يكون اليوم هو اليوم الأوّل من محاولة التعافي. قررتُ ألّا أظلّ أبكي على اللبن المسكوب، وألّا أبكي على ما رحل. ألّا أبقى واقفةً في مكاني، وألّا أبقى أسيرةً لما مضى. فالعمرُ عمري الذي يمضي، والوقتُ وقتي الذي يضيع. وهناك أشياءٌ بداخلي تتكسّر، وقد لا أستطيع إصلاحها إن ظللتُ على ما أنا عليه. أكيد سيأتي عليَّ وقتٌ لن أستطيع فيه الاستمرار. لكنني سأحاول قبل أن أضيع من نفسي. وربما يكون ذلك الوقت بعد ساعتين، أو بعد يومين، أو ربما من هذه اللحظة. لا أعلم... لكنني بالتأكيد سأحاول أن أستمر.

6
Mustard_5466
Mustard_5466🇪🇬4d ago•boredbored

دلوقتي انا في مطروح بصيف حد في مطروح حالياً في هنا خناقات وانا حاسس اني زهقت وقرفت وكنت بفكر ارجع وبعدين قولت وليه منزلش هنا بوست يمكن حد يرد ولا حاجة الموضوع سخيف انك تبقي خارج تتفسح وتتبسط وتلاقي الناس اللي حواليك مش مقدرة ده

5
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken

هونوا عليا قولوا كلام يخفف عن صدري الثقل ال عليه حاسه الدنيا كلها تعباني حاسه فعلاً كأن الدنيا ثقب ابره مفهاش نفس ليا يتري كل ال شوفته ف حياتي هنساه وهيعدي وهرجع اعيش، يتري ف امان تاني بعد بابا، يتري هعرف انسي بابا واعيش بسلام من غير وجع ف القلب، هيجي يوم والاقي نفسي مطمنه وم خايفه ولا قلقانه بدون سبب هبقي كويسه؟؟ 💔💔💔💔💔💔

5
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken

انا مثقله بكلام كتيرر نفسي اقوله حاسه لو قولته هيخفف عن قلبي كتيرر نفسي ف طريقه اتكلم واقول كل ال عايزه بس م مع شخص يعني م عايزه حد ينصحني يقولي كلمي حد من صحابك او اهلك لا عايزه كريقه اكلم بيها نفسي بس تخفف عني م عايزه اتكلم مع حد مبحبش احكي لحد حاجه انا عايزه اتكلم واطبطب وكل حاجه لنفسي صدري مكبوت اوي وحاسه نفسي ضيق من الثقل ال ع صدري وحاسه اني محتاجه اعيط ابوح بال جوايا من غير ما يتقلي لي شايله كل د وكل د ميستاهلش 💔

6

Banana_18636🇪🇬 طيب اتكلمي مع نفسك اسالي نفسك الاسئله اللي عيزالها أجابه فضفضي واحكي و بصي للمواضيع من وجهتين نظر

View all 6 advice
Moon_19265
Moon_19265🇪🇬4d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

24
Chocolate_10629
Chocolate_10629🇪🇬4d ago•disappointeddisappointed

جماعة انا حرفيا بكتب وانا شايف ان ده اخر حل ليا ومش ضامن النهار يجي علي ولا لا انا لما اتولدت وانا عندي سنتين امي وابوي انفصلو وامي اتوفت لما كان عندي خمس سنين وعشت مع اخواتي عشان ابوي اتجوز وسابنا وبعدين رحت عشت مع خالاتي الاتنين وجدتي عشان اخواتي كانو بيعاملوني وحش عشت تلت سنين كويسين بس بعدها مبقاش في اهتمام وبيهملوني بشدة صحابي بيكرهوني في المدرسة وبيتنمرو علي من غير سبب ارتبطت ببنت كانت بتتسلي اينعم مفرقليش عشان كنت عارف بس يعني شايف وساخة من الدنيا وانا في تالتة اعدادي لما خلصتها ونتجيتي طلعت من 4 ايام قبلها العيلة كلها قعدت تقولي اخرك 130 وقعدو يتنمرو علي قبلها ويراهنو اني لو جبت اعلي من كدا هيعملولي حاجات حلوة كتير ولما نتيجتي طلعت انا جايب 137 من 140 اتصل بيهم اختي تتريق وتقولي ده انا محتاجة قرض من البنك عشان اعمل الي وعدتك بيه وابن خالتي بيقولي الله ينور علي الغش ومتصلش تاني ومباركليش حتي قلت لأخوي ولا فكر حتي انه يجي يسلم علي ويشوفني وكله بيعاملني بطريقة وحشة كأنهم مش عايزيني انجح ونزلت الجيم بردو علي اساس ابني عضلات وكدا ولاحظت فرق اسألهم يقلولي مفيش حاجة انت بتضيع وقتك انت تافه وكلام يحرق الدم وانا مش برد عشان مش عارف اعمل حاجة اسف لو طولت عليكم بس بجد انا بحكي دلوقتي وانا دموعي بتنزل ومش ضامن الصبح يجي علي ولا لا فبجد عايز دعواتكم ونصايحكم ومساعدتكم

12
Banana_4231
Banana_4231🇪🇬4d ago•boredbored

كنت بكشف عند دكتور و هو بيشرحلي حالتي ف انا طبيعي بصاله و سرحت منه شوية بصيت ف الأرض و بصيتله تاني لقيته اتكسف وبص تحت وضحك وتاني مرة الاقيه رجع سند ضهره ع الكرسي اكنه داخ كده ومسك القلم قعد يلعب بيه و يتهته ف الكلام ويبلع ريقه بعدها الاقيه فرد ضهره و بص لرجلي فجأة زي دقيقة كده وبص لعيني وضحك ... ده ماله بقي 🙄🙄

34
Strawberry_19259
Strawberry_19259🇪🇬4d ago•tiredtired

"بحس إني دايمًا محتاجة الحاجة اللي عند الشباب اللي بشوف دايمًا هما في على آخرهم خالص بسأل نفسي ليه مش عليا؟! أنا دي حاجة بتمناها من كل قلبي. الحليب دايمًا اللي بيقع على الأرض بيكون نصيبي يكون فيها."

31
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬4d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Banana_4231
Banana_4231🇪🇬4d ago•exhaustedexhausted

ايه الحل لو مفيش حد بيصدقك مهما حصل أو مهما قولت حتي لو انت ف مصيبة و حاسس انك لوحدك و حكيت لأهلك مش مصدقينك يقولولك ماشي ماشي و يسكتوا اكنهم بياخدوك ع قد عقلك و مستعبطينك أو مستهبلينك عموما بالرغم سني ٢٧ مش صغيرة ... حاسة اني لوحدي بطريقة بشعة ومش لاقية حد معايا ومش عارفه اعمل ايه حرفيا

1
Brain_15935
Brain_15935🇪🇬4d ago•shyshy

رايه في اختياراته الماليه اذا كانت صحيحه ام خاطئه في شراء الاحد المنتجات غاليه الثمن مقارنه بسعره او مقارنه بما يملك بان هذا المنتج هو منتج غير عملي او غير مستفيد منه بشكل كامل منتج استهلاكي ليس منتج معمر

0
Ice cream_4136
Ice cream_4136🇪🇬4d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Watermelon_13608
Watermelon_13608🇪🇬4d ago•emotionalemotional

شخص دخل حياتي وبدأ يقرب ويهتم ويشاركنى تفاصيل يومه ويكلمنى معظم الوقت ولمح لموضوع الخطوبة بهزار ف خدت الموضوع بهزار وللعلم مكنتش بجري وراه ولا ابعتله ولا اى حاجة وفجأة بدون اى أسباب بدأ يبعد ويتجاهل وميهتمش خالص ولا بقا يسأل خالص طب اى السبب معرفش أو لى يتصرف كدا انا مش مبينة انى متدايقة او حاجه ولا ببعتله بس الموضوع أثر عليا نفسيا اوى لان كنت بدأت أتعلق بوجوده وخانقني

11

Suchi_16120🇪🇬 سيبك من العكاك الي تحت دا هو لو كان عاوزك مكنش مشى وراح دوغري لبيتكم، اما انه مشى او لمح بهزار يبقا كده بيستعبط ولو عاوزك هيرجع لك تاني، وبعدين مش تي حد تفتحي ليه الباب ويكلمك كده بسهوله انتي اغلى من كده

View all 11 advice
Pineapple_11654
Pineapple_11654🇪🇬4d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Cloud_16844
Cloud_16844🇪🇬4d ago•mehmeh

الناس اللي هنا اللي اتشخصت بوردرلاين او اضطراب السخصيه الحديه عرفتوا ازاي ان لازم تروحوا لدكتور يعني ايه النقطه اللي وصلتولها قولتوا لازم دكتور والاعراض كانت بتأثر عليكم لدرجه انها توقفلكم الحياه او تعطلكم واللي مش هيقدر يروح لدكتور عشان يتأكد اذا كان عنده او لأ يعمل ايه او يعمل ايه عشان يقلل الشعور اللي بيحس بيه والضغط اللي حاطط نفسه فيه والمشاعر المتغيره اللي بتسيطر عليه ، انا مش متأكده هو عندي ولا لأ بس كنت بحكي لحد عارف في علم النفس قالي انه احتمال يكون عندي

3
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬4d ago•sorrysorry
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2

Gift_15742🇪🇬 عندك حق

View all 2 advice
Lemon_4130
Lemon_4130🇪🇬4d ago•emotionalemotional

مش كل رسالة محتاجة رد، ومش كل حكاية محتاجة حل. أوقات الواحد بيبقى محتاج يرمي اللي جواه وخلاص، زي واحد شايل حمل تقيل من فترة، او مجرد فضفضة عابرة وأول ما نزله حس إنه أخف... رغم إن الحمل نفسه ما اتغيرش. Fresh Lemon

10
Kiwi_20172
Kiwi_20172🇪🇬4d ago•angryangry

واقع في مشكلة مراتي كانت سيبا سباع روج ف العربية ولما شفتو بصدفه رميتو معرفش انو بتعها ورميتو عشان هي اصلا علي طول بتشك اني بخونها وحليا بتسالني هوا راح فين وانا بنكر اني شوفتو وخايف اقولها رميتو تعمل مشكلة انصحوني اعمل ايه لانها عملها زعله

8
Cookies_20053
Cookies_20053🇪🇬4d ago•sicksick

الشعور بالوحدة وانت حوليك ناس شعور غريب اوي واحساسك انك وراك دايما حاجات لازم تخلص مقرف وتحس انك خايف دايما من اللي جاي وكل خطوة تبقى اصعب من اللي قبلها امتى الواحد هيحس انه وصل للي هو عايزه

5
Blueberry_7150
Blueberry_7150🇪🇬4d ago•draineddrained

ازاي انسي شخص انا كنت شايفه كل حاجه ليا ازاي اشيلو من دماغي عدا 5 شهور وهو بيجي فبالي مع ان عارفه انها المره دي مش هيكون فيها رجوع لان قالي كدا بس ازاي اتعافي من العلاقه دي ازاي انسي انا تعبت من افكاري وحساني مش قادره ادي فرصه لاي حد ازاي اشيلو من دماغي وتفكيري بجد واعيش حياتي طبيعي زي ما كنت هو اه اول شخص في حياتي واكتر شخص حبيته بس انا عايزه انساه علشان اعرف اكمل زي ماهو نسي وكمل

13
Ketchup_5452
Ketchup_5452🇪🇬4d ago•downdown

عندي جفاف عاطفي وياريت مش كل من يشوف الكلمه دي يفكرني عاوز شهوة ولا جنس والله العظيم ابدا انا بس حد مفتقد حنية مفتقد اهتمام مفتقد حد يحسسني بقيمتي الي هوا لو شخص واحد بس يقدر انو يفرحني وانا فعلا جواية مشاعر اهتمام كتيره اوي انا بجد عندي كبت مشاعر

7
Brain_19140
Brain_19140🇪🇬4d ago•depresseddepressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

13

French Fries_20253🇪🇬 مريض الاكتئاب بيفقد بعض المشاعر او بيفقد الحدة بتاعتها...يعني ممكن تحس بالاشمئزاز و الحزن بس من حاحة اعنف حاول متقعدش لواحدك كتير و تسحل نفسك ف اي حاجة حتى لو حاجة ما بتحبهاش و كمل مع ثيرابيست لازم

View all 13 advice
Banana_5177
Banana_5177🇪🇬4d ago•emotionalemotional

انا ثانويه عامه علمى رياضه واى حد فالوقت ده بيحتاج دعاوى كتير والدعاوى لتغير حاجات كتير اوى فيمكن حد فيكم اقرب لربنا منى والله اعلم ادعولى اجيب هندسه وشكرا للجميع قبل متدعى وشكرا للى وقته راح وهو بيقرى

4

Nutella_4696🇪🇬 ربنا يوفقك يارب ويكتبلك اللي بتتمنيه

View all 4 advice
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬4d ago•draineddrained

مالك ياعم ف اي اي اتغيرت لي رجعت تاني اوحش لي هو الشخص لما يرجع للاوحش لكل حاجه وحشه ازاي يرجع كويس ازاي يفوق نفسه بقيت استحقر الناس من كتر القرف اللي بعمله ومن الناس ذات نفسهم مش عارف اي الحل واي الفكره

0
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬4d ago•lostlost

حاطه ضغط على نفسي لسبب وبدون سبب ومعرفش كل دا هيوصلني لفين وهل هوصل للهدف؟ والسؤال الاهم هوصل سليمة نفسيا ولا لا عشان باللي بعمله في نفسي دا اه هوصل بس هبقى اُستهلكت. طب هو انا بكبر الموضوع ولا هو فعلا كبير وهما الرحمة اتنزعت من قلوبهم. انا بخاف ابقى زيهم وبخاف اعتاد كل دا بس في نفس الوقت بستهلك نفسي وصحتي. ومش عايزه اهرب عشان دا الواقع وانا فرضته على نفسي

17
Moon_16211
Moon_16211🇪🇬4d ago•disappointeddisappointed

بخاف بخاف اوى من شكل جسمى عشان انا نحيفه جدا حاولت كتير اوى اتخن بس من اقل مجهود بخس تانى بسرعه والموضوع مأثر اوى على صحتى لدرجه انى لما بروح الجامعه برجع تعبانه ببقى نفسى البس دريس ويكون جميل فيا ببقى نفسى اكون جميله زى البنات واكتر حاجه بتوجعنى اوى لما أصحابى بيقولولى انتى خسيتى اوى كده ليه بس والله حولت كتير وكل مره بفشل

13

Toast_9441🇪🇬 بصي بلاش الموضوع ده يقصر عليك اوي كدا. انتي اعملي الي عليك ومش تشغل دماغك بي تخن او العكس اهم حاجة جمال الروم. مقدر كلامك جدا بس دي حاجة مش بي ايدك خلاص. واكيد محدش يعرف بكره في اي. متكرهش نفسك حبي نفسك.

View all 13 advice
Banana_20263
Banana_20263🇪🇬4d ago•annoyedannoyed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬4d ago•angryangry

بقالي 3 ساعات في السرير مغمض عيني وبحسبني نمت، طلعت صاحي كل دة ومطلعتش أحلام ولا كوابيس طلعت افكار عادي، بس والله بجد بتخدع ببقى فاهم اني نايم يومي باظ، المشكلة بصحى الفجر بفضل صاحي بعده بساعة أو ساعة ونص وبعدها يا هعرف انام يا لأ يلا خير

3
Brain_4387
Brain_4387🇪🇬4d ago•mehmeh

ليالى الامتحان كافيه للماده انى اجيب درجه كويسه مش بس نجاح يعنى اقدر ادخل كليه كويسه او كليه قمه يعنى انا علمى علوم ومش هبدأ في المواد من الصفر انا بس فى اجزاء مراكماها ومواد نسيتها خالص بس بعرف احل فيها كويس وهعرف اظبط دنيتى بس خايفه اتفاجئ من مستوى الامتحان وانه ميطلعش سهل او مستوى صعوبته تيجى لواحد لازم يكون شارب الماده من اول السنه وانا اكيد مهما ذاكرت فتره ليالى الامتحان مش هوصل للمستوى دا ياريت افاده؟ اعتمد على ليالى الامتحان ولا هضيع منها واجل السنه احسن؟

12
Strawberry_10277
Strawberry_10277🇪🇬4d ago•emotionalemotional

عندي ٢٣ سنة و زعلانة اوي ان بعد العمر دا كله معرفتش اعمل صاحب واحد بس اتسند عليه أو اروح افضفضله او يسمعلي وقت ما اكون محتاجة دا، بقضي وقت زعلي و حزني و انا بتمنى و لو لواحد بس الاقيه اقله اني زعلانة بس مش محتاجة اكتر من كدا، الي بدخلهم حياتي قليلين اوووي و لما بحبهم حرفيا بديلهم الي عندي و اكتر و بيكونوا اهم مني شخصيا فحياتي .. لكن دايما بلاقيهم اختاروا غيري ..

8

Strawberry_20183🇪🇬 انا كنت زيك كده بس كنت علي يقين ان بما ان حظي وحش ف الصحاب ف هيبقي حلو ف الجواز و كنت دايما ادعي ربنا بكدة و بكل الصفات اللي حباها ف زوجي المستقبلي و الحمد لله خطيبي جالي زي ما بتمني و اكتر الحمد لله دعوات ٤ سنين، ادعي كتير اوي ف كل الصلوات و قيام الليل و استغلي كل رمضان ف الدعاء

View all 8 advice
Watermelon_19192
Watermelon_19192🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken

حسا بضغط وظلم في شغلي تعبي بيروح من غير تقدير جديتي تعبانه وكل يوم بتتعب اكتر خايفه حسا أن لوحدي مش قادره اكمل ف حاجه ولا ابدا حاجه مبقاش ف نقطه مقاومة حتى قعدتي مع ناس بضايفني اكتر و بحس ساعات اني مش سماعه ومش معاهم

2
Olive_4169
Olive_4169🇪🇬4d ago•exhaustedexhausted

انا دلوقتي محتار انا معايا شخصية حلوة جدا و ممتازة في الطبع و متفاهمين جدا جدا و مطيعة ليا و بتحبني جدا المشكلة ان شكلها مش الطف حاجة و عندها مشكلة في النطق و جوايا حاجة مش قادرة تتقبل الموضوع بكن غالبها احساس تاني بي ان هي دي الشخصية المناسبة ليك الي تحافظ علي بيتك و تصونك و انا مقتنع بي مثل خد الي بتحبك و متخدش الي بتحبها هل انا صح ؟

11
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken

الواحد محطوط ففتره صعبه وتقيله جدا...وفعز كل دا مشاكل كتيره قاعده تظهرلي من العدم بسبب البشر....فعلا نفوسهم وحشه جدا وبيلبسوني فحاجات مش ذنبي خالص...واسمي بيتلبس مع أي حاجه ملوش دعوه بيا إطلاقا.....وكل يوم ضغط شديد بسبب مشروع التخرج اللي فوق قدره تحملي.....وبيشد الوضع اكتر واكتر... وكدبت على نفسي طول الوقت اني كويسه واني قادره اتصرف..وشايله حاجات كبيره جدا جدا...بس حقيقي جبت اخري من اللي بيحصل...خصوصاً محدش بيهون ولا بيشيل شويه من وجع قلبي....ومحدش متواجد خالص بالمعنى الحرفي ...تمنيت حقيقي لو كانت الدنيا اسهل وأخف بس معرفش ليه كل حاجه صعبه اوي كدا....ليه مفيش وسيله قلبي يرتاح فيها.... كل اللي كان نفسي فيه بس ان نفسيتي متوصلش للمرحله البشعه دي....ولا حتى انهار بالشكل دا....

0
Strawberry_16923
Strawberry_16923🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken

لو زهقان Skip مش مجرد كلام بس دي حكايتي وعملت منها اسكربت " متلازمة جوسكا " مش عارفه ليه دايما بتخيل حاجات عمرها م حصلت وممكن السيناريو في دماغي يبقي أسوء حاجة ويكون كل التخيلات مساوء وأحزان وأقعد أعيط معرفش ليه بعمل كده 🤷🏻‍♀️ بس بحس إني برتاح بعدها سواء حزن أو فرح بحس إني بلاقي نفسي في التخيلات دي حاجات كان نفسي تحصل في الحقيقة بس محصلتش بتخيلها وأعيشها أنا في مخيلتي مثلاً حنين الأب عمري م جربته ، حضن الأب ، حب الأب ، شجاعة وحماية الأب كل ده عمري م شوفته ولا حسيته كان نفسي أكون زي البنات اللي بيقولوا بابا أول حب في حياتي بابا بلجئله وقت م بتضيق بيا الدنيا ، بابا اللي بيحميني ، بابا جابلي ، بابا بيخاف عليا ، بابا بابا بابا ، عمري م حضنته ، عمر م في صورة تجمعنا أنا وهو مع بعض علاقتنا مختلفه عن أي أب وبنته عايش بس مش عايش يعني " وجود زي عدم " كان نفسي ولو مرة واحده أشوف نظرة خوف في عيونه عليا لما اتعب كان نفسي أول واحد أجري في حضنه أول م يحصلي مشكله أقوله بابا حصل معايا كذا كذا وياخدني في حضنه ويطبطب عليا ويقول لي كل حاجه هتتحل سيبيها عليا أنا وهتصرف ، يهتم بيا وبتفاصيلي أنا متاكده لو جيت في يوم وسألته أنا عندي كام سنة مش هيعرف ، اي اكلتي المفضله ، طب اي لوني المفضل كل ده ميعرفش عنه حاجة مع إن دي أبسط حاجة بين الأب وبنته كان نفسي يكون في حوار بينا ، تفاهم ، إحترام للقرارات ميكونش بالغصب والإكراه علي كل حاجة في الحياة أعمل الحاجة من غير مقابل مش كل موقف وكل تصرف لازم يكون في تمن ليه إحساس بالعجز وانت شايف حاجات كتيييييرررر أوووووي نفسك تغيرها بس مش قادر ده صعب أوي يمكن ده أكتر شعور حسيته طول فترة حياتي ولحد الآن بعيشه طفولتي اللي مكانتش زي أي طفل عادي معرفتش يعني اي أمان الشعور ده غريب عليا عمري م حسيته رغم إني وسط بيئة المفروض هما دول اللي يوفرولي الإحساس ده بس ده محصلش ربنا بيعوض طبعا ومش كل الأشخاص زي بعضها منهم الطيب الحنين ، و منهم القاسي الجبروت اللي عمره م فكر في شعور حد يعني زي م أنا مصنفاهم كده في حياتي اللون الإسود و اللون الأبيض دول أكتر لونين معبرين ل حياتي أيام كتييييررر شوفتها باللون الاسود والكل بيقنعني إنها لمصلحتي اللي هعيشها في الأيام البيضاء بس لا عمرها م كانت بالأسلوب ده لمصلحتي ده إستغلال لمشاعري وتلاعب بيها كلمة سند الكلمة دي صعبه عليا لإني عمري م حسيتها عمري م لقيتها من الشخص اللي المفروض يكون ليا هو السند دايماً خذلان منه وبس كل م أحاول أصحح وجهة نظري فيه وأصلح اللي بينا يحصل حاجة تقفلني أكتر من الأول لما بفكر في قرار بفكر ليه مش 💯 مرة بس لا ده مليووووووون مرة يعني يوم م أختار هختار صح علشان ولادي ميعيشوش نفس اللي عيشته ولا اللي حسيته هختار شخص بيخاف عليا ، حنين عليا ، ميخذلنيش ، ميكسرنيش ، ميجرحنيش ، مهونش عليه أبداً ، كريييييييم جدا عليا ، بيحبني بجد من قلبه أي حاجه بيعملها ليا لإنه بيحبني مش مستني مني مقابل شخص يفهمني ، يسمعني ، يهتم بيا ، يثق فيا ، يخاف علي زعلي وميزعلنيش ، يكون مسؤوول بمعني الكلمة عني وعن بيته وولاده أكون أولوية عنده مش مركونة علي الرف ، يكون في بينا إحترام ، وتقدير ، مش إهانة ، وقسوة ، وذل ، وحرمان ، وكراهية ، وخناق ، وبخل ، وعدم ثقة ، وقلة تقدير بيا وبمسؤولياتي مش عايزه أكرر أخطاء وأعيد تجربة شخص إتأذي من كده وأنا إتأذيت أنا كمان معاه هختار صح من الأول علشان مندمش وأندم عيالي في يوم من الأيام علي إني م اختارتش من الأول صح يارب انت عالم بحالي قدرني أكون مطيعه ليك ولكلامك اللي وصتنا بيه في كتابك يارب نفسي انسي كل ده واتعايش عادي يارب بجد مش قادرة حسه اني خلاص قدرتي في التحمل كل ده انتهت مدني قوة واهدني يارب ودلني علي الطريق الصواب والصحيح يارب وحنن قلبي عليه وحنن قلبه عليا يارب ويحاول يصحح من اللي عمله معانا يارب أنا اتأذيت كتير وحسه إنك هتعوضني عن كل ده وانا صبرا ومنتظرة ده يارب مش عايزه عيالي في المستقبل يعيشو ولا يحسو شعور واحد من اللي حسيته وأنا صغيره يارب اختارلي الشخص اللي يرضيك ويرضيني ويكون خير ليا ويعوضني عن كل ده قولولي لو انتم مكاني هتتعايشو ازاي مع حاجة زي كده في كون إن الشخص اللي بيأذيك ده هو متواجد معاك ليل نهار متقدرش انك متحتكش معاه ومتتعاملش معاه ؟ وكل يوم بتتعرضوا للاذي النفسي منه ؟ وهل المفروض اروح ل ثيرابيست ولا لا مش محتاجه ؟ انا اتقفلت من الرجالة كلها وحاسه إن المفروض قبل اي قرار في حياتي وقبل م حد يدخل حياتي اكون اتعافيت من العقدة دي اقترحوا عليا المفروض اعمل اي ؟

9
Heart_20262
Heart_20262🇪🇬4d ago•confusedconfused

انا عندي سؤالين. اول حاجه هو ليه ممكن واحد يفضل يحاول يعلقني بيه وانا ابعد لاني حاسه أنه مينفعش نتجوز بسبب كذا حاجه و في الاخر بعد مااتعلق الاقيه هو مبقاش في دماغه انا عارفه ان دا اللي انا كنت عايزاه من الاول بس بردو متضايقة لاني اتعلقا بيه شوية صغيرين بس هو بجد حد اناني .. تاني حاجه هو ليه صعب اني الاقي شخص يعجبني شكل و شخصيه وانا بردو أعجبه من الناحيتين لازم يبقي في نقطه مش عارفه تتقبلها مش عارفه السبب ايه بس بالنسبالي مش هعرف اتجوز حد مش مقتنعه بيه اول حاجه بتيجي في دماغي ايه اللي يجبرني وهل ينفع تتجوز واحد عالشان مستواه وأنه محترم وكدا حد لو شكله مش شاددني عادي ولا هكون بظلمه وبظلم نفسي ولا أنا كدا اوفر ولا دا الطبيعي ؟؟

10
Orange_18102
Orange_18102🇪🇬4d ago•annoyedannoyed

عايز حد يرد علياا ويقولي اي المفروض اعمله في فقدان الشغف يعني الواحد جاب اخره ومبقاش لية نفس يعمل اي حاجه حتي الحاجات اللي كنت بحبكك اعملهاا بطلت اعملها ومبقاش ليا طاقه اعملهاا بقا كل يومي عباره عن شغل ونوم وبس انا جبت اخري من كل حاجه

5
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬5d ago•tiredtired

تايهه في المواجع بعد منك قلبي ضايع بس عمره ما يبقي بايع حد عاش وياه حكيات وسكتت الحكاوي "وكلام رافض يداوي" انت فعلا كنت ناوي اننا نبعد "مسافااااات" وبغبائنا اتفارقنا الغرور لي كان سايقنا؟ كنا فوقنا قال حقوقنا "ادي كله اتهد فوقنا"

11
Chilli_20250
Chilli_20250🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

انا عملت اسوأ حاجة اهانتني واهانت كرامتي الموضوع ليه علاقة ببنت زميلتى فى الجامعة كنت بكلمها كل يوم وتقريبا دى كانت اول بنت اتكلم معاها وكنت غالبا مدمن على وجودها والكلام معاها لكن هي اعتقد مكانتش مهتمة بالشكل الكافي وفى فترة بقت بترد ببرود فقررت انى ابعد عنها واتعافي منها لكن الموضوع كان صعب عليا فى مرة حتى جيبتلها هدية عيدميلادها وهي مارضيتش تشوفها ..ومن هنا قطعت معاها نهائي وحاولت اتعافي برضو (قطعت بدون ما اتكلم او اعمل حاجة ) مجرد قطع وخلاص جت بعدها بمدة تطلب منى خدمة وشغل تبع الجامعة وكنت متفاجئ ازاي بعد كل ده انتى اللى جاية تانى ده انتى حتى ما قدرتينيش المهم للأسف وافقت انى اشتغل معاها وقالتلى هات صحتبك واجيب صحابي ونعمل تيم وشلة وبتاع كنا كويسيين وكل حاجة تمام لحد اما فجأة لقيتها عملتلى بلوك من كل حتة وبعتتلى عيل كان صاحبي زمان بس طلع عيل وسخ يقولى ابعد عنها عشان عرفت انك بتتكلم عليها وبتقول كلام وبتاع وحكالى مواقف حصلت بينى وبينها ومحدش تانى يعرفها بس انا مقولتش عليها حاجة والكلام التانى اللى قاله محصلش راح قال لاهلها واهلها هددونى بالفصل من الجامعة هنا انا حاولت انى اكلمها بالراحة لكن هي رفضت ولكن كنا بنتعامل عادى وسط الشغل عشان محدش يحس بحاجة خلصنا شغل ودخلنا بعدها فى اكتيفيتى تانى وانا كنت فرد فيه لكن حاولت انى ابعد عنها وما اختلطش بيها نهائي لراحتى ولراحتها لحد اما لقيت نفس الواد ده داخل معاها التيم وجايب صحابه يتعرفوا على صحابها ساعتها انا اتجننت ومقدرتش كان قدامى اختيارين الأول : انى اخش اكسر عضم وشه وياهتها هتفصل من الجامعة الثانى : انى احاول افتح الموضوع تانى بأي طريقة فقعدت انى اتكالح عليهم وقررت انى ادخل التيم معاهم بالعافية واتصور وسطهم بالعافية عشان احرق دمه وكده الحوار ده عدى اول يوم وكان واضح على وشه الغضب والحرقان تانى يوم قرر هو وصحابه يتجمعوا عليا ويرفضوا انى ادخل معاهم وقالى ساعتها كلام قاسي جدا وان مفيش حد بيحبك ولا حد بيطيقك انا ساعتها اخدت الموضوع بسخرية وضحك عشان احاول احرق دمه ساعتها حرفيا كل اللى فى القاعدة اللى مكانش في بينى وبينهم مشاكل قلبوا عليا حتى فى حد وسط الناس قالى انا مش صاحبك اصلا جاي معانا ليه وحنى هي انضمت ليه وهي كامت ابتدت تزعق وتعلى صوتها ندمت ساعتها انى ما ردتش وفضحتهم قدام الناس كلهم لكن مشيت بسلام بس ساعتها كان فى جزء من كرامتى اتكسرت وبعدها حتى راحت تجيب اهلها عشان تتشتكبنى فى الكلية وتحاول تفصلنى من الجامعة بسبب الموضوع القديم وحاولت تهددنى كذا مرة وحتى جابت واحد صاحبي كان قريب منى جدا يروح يشهد معاها ضدي لكن انا الحمدلله ما حصليش حاجة بس بجد حاسس نفسي مكسور من ساعتها و مش قادر اتعافى من اللى حصل حتى صاحبي رجل معدها عايز يصالحنى وفهمنى ان الولا التانى ده اصلا كان عايز يقرب منها ولما لقانى شغال معاها قرر يعمل اللعبة دى عشان يبعدنى عنها ويقرب هو انا بجد مش قادر اتخطى كل ده وحاسس انى اتغدر بيا اكتر من مرة واهنت نفسي بطريقة صعبة اوي وسمعتلهم يقلوا منى انا بجد مش قادر انى اتخطى كل يوم بقالى ٤ شهور دماغى تسحلنى فى نفس الموقف واتخيل انى بانفعل وبرد فى كل موقف وقتى بيضيع وتركيزي بيضيع بسبب الموقف ده مش عارف اعمل ايه

6

Banana_19723🇪🇬 موقف صعب حدا الناس اليومين دول بقوا ناكرين جميل وناسين عيش، وملح قوي علاقتك بربنا وتحب نفسك ويبقي عندك الثقة بالنفس

View all 6 advice
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

على فكرة أنا كنت رابطة أكتب للمدعين بكتة وما عملتش أي حاجة. ما عملتش أي حاجة حرفيا مع الكلمة. وستلسل ضعفين. وستلسل نسليش حسن حاجة. برغم أني كنت ضعفين من فترة ضعفين طويلة. وده ده كترة شخص وصل لده ضعف نفسي عندك حالة نفسية برغم الأهل مش موضعين بالكرام ده إن فيك مع حالة نفسية وفي حاجة تمدك ده نفسيين وده بدأ يندايني ويدايني ده نشيلة قوي ويدايني ما عملت أي حاجة ما حرفين ما عملت أي حاجة ما حسنت أي حاجة انا مش عارفة اعمل ايه انا عارفة انت عبانة نفسي اطلع كل الجوية اطلع كل الحمد الجوية اطلع وامسحب استيكة عارفية امسحب استيكة امسحب استيكة من زاكرته ومن قلبي نفسي نفسي ارجع شخصيتي بتاع الزمان الاربعة طيبة المكة البريئة اللي دايما تحب يحل الناس دلوقتي لا انا عايزة حاطة ساعدني والله عايزة حاطة ساعدني خلال تعبت من حمل القوية ومن ثم أخبرتني أنني سأذهب إلى المتشفى الأنفسية وأن أذهب إلى دكتورة العلجة فقررت أن أرى حل الحدث فقررت أن أرى حدث وقلت والله لأنني تعبت لقد أزدادت عمينا

29
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم الخامس عشر من الفراق. ربما تكون هذه آخر مرة أكتب عنك هنا. ليس لأنني لم أعد أشتاق، بل لأنني أشعر أن الجميع قد سئم من تكرار وجعي، بينما أنا ما زلت أتعلم كيف أتعايش معه. وليس لأن الحكاية انتهت، بل لأنني أشعر أن الجميع قد ملّ من قراءة ما أكتبه، بينما أنا لم أملّ من الشعور به. سأحتفظ ببقية الكلمات لنفسي. فما لا يُقال، لا يعني أنه اختفى.

1
Chilli_20250
Chilli_20250🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

انا عملت اسوأ حاجة اهانتني واهانت كرامتي الموضوع ليه علاقة ببنت زميلتى فى الجامعة كنت بكلمها كل يوم وتقريبا دى كانت اول بنت اتكلم معاها وكنت غالبا مدمن على وجودها والكلام معاها لكن هي اعتقد مكانتش مهتمة بالشكل الكافي وفى فترة بقت بترد ببرود فقررت انى ابعد عنها واتعافي منها لكن الموضوع كان صعب عليا فى مرة حتى جيبتلها هدية عيدميلادها وهي مارضيتش تشوفها ..ومن هنا قطعت معاها نهائي وحاولت اتعافي برضو (قطعت بدون ما اتكلم او اعمل حاجة ) مجرد قطع وخلاص جت بعدها بمدة تطلب منى خدمة وشغل تبع الجامعة وكنت متفاجئ ازاي بعد كل ده انتى اللى جاية تانى ده انتى حتى ما قدرتينيش المهم للأسف وافقت انى اشتغل معاها وقالتلى هات صحتبك واجيب صحابي ونعمل تيم وشلة وبتاع كنا كويسيين وكل حاجة تمام لحد اما فجأة لقيتها عملتلى بلوك من كل حتة وبعتتلى عيل كان صاحبي زمان بس طلع عيل وسخ يقولى ابعد عنها عشان عرفت انك بتتكلم عليها وبتقول كلام وبتاع وحكالى مواقف حصلت بينى وبينها ومحدش تانى يعرفها بس انا مقولتش عليها حاجة والكلام التانى اللى قاله محصلش راح قال لاهلها واهلها هددونى بالفصل من الجامعة هنا انا حاولت انى اكلمها بالراحة لكن هي رفضت ولكن كنا بنتعامل عادى وسط الشغل عشان محدش يحس بحاجة خلصنا شغل ودخلنا بعدها فى اكتيفيتى تانى وانا كنت فرد فيه لكن حاولت انى ابعد عنها وما اختلطش بيها نهائي لراحتى ولراحتها لحد اما لقيت نفس الواد ده داخل معاها التيم وجايب صحابه يتعرفوا على صحابها ساعتها انا اتجننت ومقدرتش كان قدامى اختيارين الأول : انى اخش اكسر عضم وشه وياهتها هتفصل من الجامعة الثانى : انى احاول افتح الموضوع تانى بأي طريقة فقعدت انى اتكالح عليهم وقررت انى ادخل التيم معاهم بالعافية واتصور وسطهم بالعافية عشان احرق دمه وكده الحوار ده عدى اول يوم وكان واضح على وشه الغضب والحرقان تانى يوم قرر هو وصحابه يتجمعوا عليا ويرفضوا انى ادخل معاهم وقالى ساعتها كلام قاسي جدا وان مفيش حد بيحبك ولا حد بيطيقك انا ساعتها اخدت الموضوع بسخرية وضحك عشان احاول احرق دمه ساعتها حرفيا كل اللى فى القاعدة اللى مكانش في بينى وبينهم مشاكل قلبوا عليا حتى فى حد وسط الناس قالى انا مش صاحبك اصلا جاي معانا ليه وحنى هي انضمت ليه وهي كامت ابتدت تزعق وتعلى صوتها ندمت ساعتها انى ما ردتش وفضحتهم قدام الناس كلهم لكن مشيت بسلام بس ساعتها كان فى جزء من كرامتى اتكسرت وبعدها حتى راحت تجيب اهلها عشان تتشتكبنى فى الكلية وتحاول تفصلنى من الجامعة بسبب الموضوع القديم وحاولت تهددنى كذا مرة وحتى جابت واحد صاحبي كان قريب منى جدا يروح يشهد معاها ضدي لكن انا الحمدلله ما حصليش حاجة بس بجد حاسس نفسي مكسور من ساعتها و مش قادر اتعافى من اللى حصل حتى صاحبي رجل معدها عايز يصالحنى وفهمنى ان الولا التانى ده اصلا كان عايز يقرب منها ولما لقانى شغال معاها قرر يعمل اللعبة دى عشان يبعدنى عنها ويقرب هو انا بجد مش قادر اتخطى كل ده وحاسس انى اتغدر بيا اكتر من مرة واهنت نفسي بطريقة صعبة اوي وسمعتلهم يقلوا منى انا بجد مش قادر انى اتخطى كل يوم بقالى ٤ شهور دماغى تسحلنى فى نفس الموقف واتخيل انى بانفعل وبرد فى كل موقف وقتى بيضيع وتركيزي بيضيع بسبب الموقف ده مش عارف اعمل ايه

10

Coconut_5142🇪🇬 أقولك حاجه يا صحبي انت مخسرتيش حاجه هي خسرتك وي تاني حاجه دا مش صحابك وي حاجه كمان ربنا هيعوضك خيرا أن شاء الله لا تحزن هما خسروك

View all 10 advice
Strawberry_4240
Strawberry_4240🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

انا خايفه من كل النتائج خايفه العمر يعدي بيا لوحدي وخايفة اختار حد وحتى لو فيه نسبه صغيره أنه ميكونش الشخص اللي يفهمني مش قادره افكر صح ولا عارفه بجد مع اني اكتر حد بيفهم الناس وبساعد دايما وادي رايي بكل صدق لكن عندي انا مش عارفه افكر صح حتى حرفيا ممكن علشان شوفت كتير بقيت بخاف اوي ممكن علشان مش حاسه اني استحق ده مش عارفه برضه

12
Lemon_6768
Lemon_6768🇪🇬5d ago•shyshy

ايه هي عوامل انبهاركم بالجنس الآخر يا ترى.. يعني أنت كراجل ايه اللي بيلفت انتباهك ويجذبك للبنت، وأنت كبنت ايه اللي بيبهرك ويجذبك للراجل.. بكل أمانة وشفافية ووضوح.. وبدون أفلاطونيات لأن دا مش منطقي.. ابهروني

17
Flame_16721
Flame_16721🇪🇬5d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬5d ago•draineddrained

شعور اني حاسه كأني ميته لان كان نفسي حاجه فيا تكون بخير صحيا او نفسيا بس لسه عندي امل صغير رغم اني خايفه لان كل مرحله بتكون اسوء مش العكس و تعبت نفسي ثقتي في نفسي ترجعلي و ابطل احس ان مستحقش حاجه واني وجودي ملوش تأثير

3
Tofu_19191
Tofu_19191🇪🇬5d ago•boredbored

قولولي ازاي اقدر ارجع الشغف تاني ل اي حاجه تاني دايما مش بقدر اكمل و بزهق بسرعه و يومي علطول ممل اوي و مش بلاقي حاجه اعملها بليز متقولوليش قراءه و الجو دا انا محتاجه حجات جديده و قبلها محتاجه ارجع شغفي و طاقتي ف قولولي بليز

14
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬5d ago•confusedconfused

طيب احنا مش هينفع نكمل مع بعض ليه عشان مش هقبل اكمل مع حد اقل مني انا مهندسه طيب يا بنتي مانا مدير ف شركه كويسه وقبضي بالدولار لا طيب هو انتي خريجة اي زراعه وبشتغل موظفه ف شركة الميا عاااااا ونعمه

12

Orange_14989🇪🇬 جنون العظمة عند المهندسين ( ربنا يوعدنا )

View all 12 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬5d ago•tiredtired

ليه كل اللي حبيتهم خد دورس فيهم يعني انا خلاص بجد شويه وهفتح سنتر بجد 😂💔يعني خلاص انا اتعلمت والله ما مش معقوله كل الناس اللي بدخل حياتي تبقي درس ليا امال مين الكويس مين اللي هيفضل معايا بجد؟؟؟ 🤨

13

Cloud_4173🇪🇬 هو عموما عشان ترتاحي من الحوارات دي الناس كلها فترات مؤقته في اللى بتتعلم منه درس أو تعلمه درس واهي ماشيه محدش دايم ومش اي حد تثقي فيه

View all 13 advice
Apple_10042
Apple_10042🇪🇬5d ago•sicksick
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

45
Watermelon_7677
Watermelon_7677🇪🇬5d ago•shyshy
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬5d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4

Flame_5249🇪🇬 نفس المشكله و مش عارفه احلها ازاي

View all 4 advice
Mushroom_20248
Mushroom_20248🇪🇬5d ago•angryangry

شوفت من فترة فيديوهات لبنات طالعة تحسبن عالمراقبين إنهم كانوا شادين اللجنة.. اللي هو يخربيت الاستحقاقية الزائفة والتطاول وقلة الحياء دخلت قبل كدا النقاش دا مع صاحبي ودي حاجة من اللي كانت بتستفزني كان بيحاول يبرر الغش بأي طريقة ويجيبها إن لو مغشيتش مش هطول والعبط دا وباصص للموضوع من ناحية دنيوية جدا وناسي إن كل شئ في إيد ربنا ومن ترك شيئًا لله عوضه خيبًا منه وإن الدنيا كلها متسواش عند ربنا جناح بعوضة وإن لله رزقكم وما توعدون وإن كرم ربنا مش مجرد في مجموع والنظرة المحدودة دي غلط ودي حاجة سيئة لو مشقادر تقاوم الحرام أقل حاجة متنكرش إنه حرام وربنا يهدينا جميعًا ويوفق الناس اللي ف ثانوي بالحلال

2
Diamond_8820
Diamond_8820🇪🇬5d ago•lostlost

بقالي كتير مادخلتش الapp سبع شهور تقريبا قرقان و ملان جدا حياتي اتشقلبت خالص يمكن قبل سبع شهور كانت مش عجباني حياتي بس فعلا الواحد مش بيحس قيمه الحياه غير لما الدنيا تتشقلب ، دخلت الجيش و من ساعتها وانا حياتي اتغيرت 180درجه ، دخلت سلاح صعب جدا بقت حياتي كلها ميري مش عارف افهم الدنيا بيحصل فيها اي بره يا دوبك بنزل اجازه ببقا مطبع بالحياه العسكريه مش فاهم الناس و الناس مستغربين يومي حتي اقرب الناس شيفين اني بعدي يومي بطريقه مختلفه اتعودت علي موعيد اكل و موعيد نوم و تمارين اتعودت علي قله الكلام و ده مزعلهم و زعلهم بيطلع غلط بيخليني ازعل ع نفسي نفسي ارجع زي زمان نفسي ف راحه البال

2
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬5d ago•mehmeh

يوم طويل بالكاد هيخلص اهو قلت اني مش هسافر ولا هطلع من البيت هعمل بيات صيفي مش هطلع الصبح خالص وزي الحلوه سافرت ف ام الحر ده الجو حر جديي رجلي وجعتني حقيقه محتاجه اروح بس ف النهايه مروحه واخيرا اليوم خلص ف خلاص لا أبالي باللي فات بينما ركبت و ف النهايه تبا للجامعه والسكن والحياه اخر سنه ف مسيرتي الجامعيه محتاجه اعرف ازاي ممكن استغلها؟ بدون عته * وادي بوست تاني مش برايفيت 🙃✌️

1
Strawberry_4218
Strawberry_4218🇪🇬5d ago•annoyedannoyed

هو ده اسمه ايه لما يبقي انتين كانوا متصاحبين و سابني و لما جيت انزل story عشان عيد ميلاد ولد صاحبي انا عارفاه من قبله و دخل يبعتلي و كمان ليه معمليش بلوك قالي انا مش هعمل عشان لو عايزه حاجه مش هعوز حاجه منو غير انو يسيبني في حالي اعرف اكمل ال move on اللي انا بعمله ده بجد ايه العبط ده

5

Blueberry_13778🇪🇬 احنا بقينا في زمن ابن متناكة

View all 5 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬5d ago•tiredtired

تعبانه اوي بجد من كل حاجه حته من ناس قد اي فعلا ناس اذوني لما حبيت اتقبلت بخيانه وبكره ولما بدات اثق الكل خذلوني ف انا مش فاهمه المشكله في مين فيا علشان حبيت واثقت بناس ولا هما اللي غلط بس اللي اعرفه دلوقتي اني تعبانه ومش عارفه اتخطي اي شخص كان في حياتي وسبني وخذلني في الاخر

4
Banana_20222
Banana_20222🇪🇬5d ago•tiredtired

انا الظابط الطيار اللي حكيتلكم قصتي عن اني بخاف من ال مو ت ودا اللي مخليني متجوزش وانا عندي 30 سنه اهو. بس عندي مشكله كبيرة الواحد حساس بطريقه زياده عن اللزوم ساعات كتيرة اووووي مفتقد اني بعد يوم طويل احكيله يومي ماشي عامل ازاي يطمن عليا. يقولي مالك احكيله تفاصيلي. بحب التفاصيل جدااا اوقات كتيرة ببقي عايز حد يسمعني يسمعني بس زي دلوقت كدا. لو حتي مش هيعلق علي كلامي بس يسمعني نفسي اقول لحد المواقف اللي ببقي بشوف فيها ال م و ت. انا اصلا حتي اهلي ميعرفوش مثلا اني هطلع مأموريه اصل هقلقهم عليا ليه اي لازمتها لو حصلي حاجه هيعرفوا. طول مانا كويس خلاص. حاسس ان حياتي بتهرب مني وتعبان جداا من التفكير ومبعرفش انام

11
Strawberry_14558
Strawberry_14558🇪🇬5d ago•lostlost

لسه حد مكلمني و قالي لازم تيجي النهارده المحاضره مهمه جدا قولتلوا هحاول قالي لازم و دي الدفعات اللي قبلك نزلوا تدريب قولتله عادي مش سباق قالي اخدوا خبره و اما تنزلي بدري تاخدي خبرة و قالي كمان مش انتي كان كلك حماس تنزلي بس دي مش نفس الشخص اللي اعرفه اللي كان كله حماس ايه التغيير دا ايه اللي غيرك قولتله مش عارفه مكالمه بسيطه مكملتش الخمس دقايق بس بينتلي قد ايه انا اتغيرت و زعلتني كمان مش انا نفس الشخص اللي كان من سنتين او تلاته شاطر و بيحب الحياه و و بيرتب علي الدفعه و بيتمرن و بياخد بطولات و كان منشط عنده طاقه ايجابيه و كله حماس

3
Cloud_17754
Cloud_17754🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

دلوقتي فيه بنت اسمها ريناد هي اكبر مني بسنة واحنا عندنا مدرس رياضيات عمره ٢٦ سنة هي دائما بتتقرب منه وهما علاقتهم كويسه فعلا وعلاقته بيا انا كمان كويسة فهي كل شويه تحكي مواقف عنه معاها فأنا كمان بدأت احكي وحكيت عن مواضوع الكاتينج وازاي هو وغيره من المدرسين ساعدوني وبعت صور لأدي المنوره من ايام الكاتينج فهيا بعتتها للمستر وبعتت اسكرينات للشات بتاعنا وراحت في المجموعة اللي هي بتحفظ فيها قرآن في الدار بتاعت ماما وورت للبنات الشات وللمعلمة كمان و اتكلمت عني بطريقه وحشه اوي وكلام زي اني بحب المستر وكده وكمان صورتي بقت وحشه خالص قدامه وقالت كلام مش حلو خالص لأن فكره كنا بنكرمه انا وشوية بنات ورحنا بيته قعدنا معاه ومع مامته ومكنتش لوحدي كنا مجموعه وهما اللي أصروا ندخل واحنا كنا عايزين نكرمه من على الباب ونمشي

13
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

الدكتور:دي ذكريات قديمه زي اصدقاء الطفوله الاهل والجيران الحي الي اتولدت فيه... العشره القديمه يعني اللمبي: شيل د:إاايه 😦؟ ل:شششيل.. ذكريات طفوله اي وناس اي وجيران اي وعشرة قديمه اي ل: عاوز الناس دي كلها انساها جاري الحذف....

5
Mango_20212
Mango_20212🇪🇬5d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Donut_14072
Donut_14072🇪🇬5d ago•sicksick

جماعه هو طبيعي يبقي الفلوس راحه جايه بينا و كل ما ييجي يتكلم يقولي انا بجبلك هدايا غاليه وانتي هداياكي وحشه مع ان ببقي جايه ع نفسي بزعل ع الوقت اللي بحرم نفسي فيه عشانو مش الفلوس انا بشوف ان بقف جمبو ع قد ما اقدر هو عارف ان انا اللي بصرف ع نفسي واني السنه دي بس الي شميت نفسي قبل كدا كنت بقبض ٤ تلاف اخري وكان مطلوب مني فلوس كورس ٦٠٠٠ كل ٣ شهور مكنتش لاحقه هو مش طبيعي ان الخروجات والمواصلات هو اللي يشيلها لو انا شيلت حاجه يبقي ذوقيا قالي لا ده حد جعان اللي يقول كدا وفضل يشتم ف اصحابي لان دي حياتهم ويقولي اصل صحابك بتوع فلوس انا مش فاهمه حاجه

6

Orange_20155🇪🇬 اخلعي

View all 6 advice
Mushroom_20248
Mushroom_20248🇪🇬5d ago•draineddrained

الواحد المفروض يعمل ايه ف الأجازة بعد ما اتعود على حياة العبودية فترة الامتحانات ف حسيت بتبذير أوفر ف الوقت الفاضي أو دا اللي حاسه لأ فاضل امتحانين لسا ف لو فيه اقتراحات للأجازة دي يتعمل فيها ايه

7
Cloud_5755
Cloud_5755🇪🇬5d ago•boredbored

ايه حل اللى عايز يبدا يطور من نفسه وشتغل على شخصيتة ويبقي عنده هوايات ومش عارف ايه حل تنظيم الوقت ايه حل فهم المشاعر والتعامل معاها ايه حل ان الواحد يبقي عنده غيره على حياته ويبقي عايز نفسه احسن للاسف متعودتش اعمل حاجة مفيدة من وانا صغير او ابدا حاجة واكملها للاخر بسبب ظروف عائلية ودا للاسف مأثر عليا لغاية دلوقتي ومش عارف اتخطاه ازاي الوقت بيتنظم وعايز طرق حقيقية حابب اخد اراء مختلفة لان في حاجات كتير في حياتي متوقفة علىىدا ومبتحركش بردة تفسي اتعلم حاجات كتير واطور من نفسي ويبقي عندي هوايات ومش عارف بلغبط ومش عارف ارتب كلامي بس اتمني اتفهم صح والاقي حل حقيقي

2
Kiwi_20251
Kiwi_20251🇪🇬5d ago•tiredtired

يا شباب اغيثونييييي عندي امتحان بعد بكرا ومش عارف انام حسبي الله فالكلية الي تعمل فالواحد كدا كان لازمتها اي الكلية المقرفة دي بسسسسسسسسسس انااااا جبتتتتتتتتتت اخرييييييييييييي

2
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

14
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬5d ago•tiredtired

دايما بحس اني شخص عنيف في ردود افعالي يعني ممكن بجد والله اتخانق مع حد لو حسيت لوهله انو مستقل بيا ب اي شكل شغلي او شكلي او جسمي يعني بجد والله مش عارف ليه برضو بحس بالذنب بعد ما اخد حقي انا بس عاوز اعيش في سلام

3
Banana_11849
Banana_11849🇪🇬5d ago•tiredtired

اى يابني مالك مش عارف نفسي افهم نفسي افهم مشاعرى كويس ليه انت لسا فى نفس الحوار ده مش عارف يمكن دا السبب ويمكن لا يابني حتى ولو فهمت مشاعرك هتستفاد اى ما هيا قالتلك مبفكرش فى الموضع جابلتك من الاخر بس رجعت قالت بدأت أفكر انت غريب يابني والله ما هيا قالتك ربنا يرزقك بل احسن منى وبعدين كده كده انت نفسك مش كنت عارف انت كنت معجب بيها وشخصيتها زي اى حد عادى ولا بتحبها وهيا جابتلك من الاخر فا ليه بتفكر فى حاجه فاتت مش عارف يا صحبي حاسس يومي ناقص وانا حاسس انها بعيده حاسس ان كان نفسي تكون جمبي تاخد قرارات ليا أنا مش عارف اخدها كان نفسي احكيلها عن كل حاجه كان نفسي اسمع منها كلامها مشاكلها تشاركني يومها اعرف أحوالها وماذا بعد يابني ما كده كده هيا مش عايزه ده انت قعدت تحكيلها قبل كده وتتكلم معاها وكان من طرف واحد حتي أطراف الحديث مش كانت متبادله يعني هتفضل طول عمرك تحكيلها هتفضل طول عمرك راديوا محتاج حد يسمعك احكي لنفسك ياعم وبعدين كده كده محدش مهتم يا صحبي طب لو أنا طلعت كنت بحبها فعلا نفسي افهم معني الحب ده نفسي اعيش طبيعي ليه انا كده ليه مش عارف اثبت على توجهه معين ليه مش عارف أوجه مشاعري وافهمها صح يابني بقا يمكن دي ميزه وعيب بس هتعترض على قضاء ربنا انت تقدر تغير من نفسك تغير من عقليتك تقدر تحسن من حياتك عاداتك السئه ابعد عنها وبطل يابني تعملها لاڤ على الاستورى وتعمل ريبلاى عليها هيا بتراضيك علشان خايفه بس رفضها يأثر عليك بلسالب انت ولا حاجه بلنسبالها أما عنها فا فى اقرب محطه محتاجه تخلص منك بطل تكون لزقه يعني انت شايف أن ده الصح ايوه وانسي بقا وشوف حياتك عادي يعني مش هتوقفها على المرحله دى حاضر

3
Brain_19121
Brain_19121🇪🇬5d ago•alonealone
Topic: حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

اني اكون شخص اجتماعي او محبوب علي الاقل او ناجح في شغلي ال انا لسا معرفلوش طريق ولا مهيأ له نفسيا وشكراــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🤍

0
Candle_18752
Candle_18752🇩🇿5d ago•draineddrained

انا ما عم حس حالي طبيعية , في كتير مشاعر ملخبطة , في كتير شخصيات براسي ما عم اعرف مين انا عم سوي اشياء ما تمثلني ما عم اعرف إذا انا شخص جيد او لا إذا انا حزينة او سعيدة إذا انا حساسة او عديمة مشاعر ما عم اعرف الصح من الغلط , الشيئ الوحيد اللي بعرفو اني مو طبيعية عم حس حاجة مش طبيعية جواي ما بعرف كيف اوصفها انا لاول مرة اعترف بهيك شيئ ماني قادرة أعيش طبيعي ما عم اعرف نفسي و مافي اي حدا يقدر يفهمني او يساعدني لانو أصلا انا مو فاهمة المشكلة فين و ما في احد يقدر يصدق لو اجرب احكيله لاني بالخارج عم بين بغير شيئ و كانو انا كتير منيحة ما خصني شيئ بس الحقيقة انا حاسة انو نهايتي قريبة ادعولي ربي يخفف علي حالتي انا كتير خايفة اسوي شيئ فحالي

9
Flame_11465
Flame_11465🇩🇿5d ago•shyshy

شكون عنده مشكل مع الإدمان ، شخصيا كنت زادم كنت نستهلك ڨاع المهلوسات و بكميات كبيرة حتى عفى عليا الله و الحمد لله اجمل حاجة درتها في حياتي كومبلي ، 7 اشهر لا دخان لا زطلة لا دواء لا شراب لا غبرة لا والو و الحمد لله ربي سهلها عليا محسيتش بأعراض الإنسحابية و اليوم راني نحس في روحي انسان جديد ناشط مورالي ديما طالع ديما نضحك ديما زاهي لابيتي رجعتلي وليت نرقد مليح مام الجودة تاع الرقاد و تسڨمت الله يعفو على الجميع ان شاء الله

5

Banana_18396🇪🇬 ..

View all 5 advice
Blueberry_19018
Blueberry_19018🇪🇬5d ago•confusedconfused

تخيل إنك صحيت بكرة ولقيت إن في كتاب مكتوب فيه كل تفاصيل حياتك من أول يوم لحد آخر يوم كل قرار هتاخده وكل شخص هتقابله، نجاحك و فشلك، الشخص اللي هتحبه، اليوم اللي هتموت فيه، وكل حاجة وعندك اختيارين تقرأ الكتاب كله حالا أو تحرقه من غير ما تفتح صفحة واحدة لو قرأت الكتاب هتعرف الحقيقة كاملة ومش هيفضل عندك أي شك أو قلق تجاه المستقبل كن في المقابل هتفقد عنصر المفاجأة، وهتعيش حياة غالبا مش هتحبها ولو حرقته، هتعيش حالة من الخوف من المجهول بس هتحتفظ بحرية الاكتشاف والخوف والأمل والتوقع اسألة الساعه ٣ بليل

12
Diamond_4120
Diamond_4120🇪🇬5d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8

Banana_18975🇪🇬 كل الشباب كده قلل كفايه مره كل يومين وخلاص

View all 8 advice
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

كُنتَ "الخديعة الأجمل"، تلك التي ارتميتُ في أحضانها وأنا أظن أنني أعتلي العرش، ولم أكن أعرف أنني كنتُ أهوي إلى قاعٍ سحيق. أعترفُ الآن، في أولى صفحات خيبتي، أنني كنتُ ساذجةً بما يكفي لأصدق أن عينيك هما وطني. كُنتَ بارعاً في إلقاء الشباك، وأنا كنتُ فريسةً مستسلمة، تشتهي القيد وتظنه أماناً. فريسه بلهاء أقرأ قصص الحب وأسخر من أولئك الذين تضيع هويتهم في آخر المطاف، فإذا بي أصبحُ نسخةً باهتةً منك، أتحركُ بمرادك، وأصمتُ حين تشاء، وأتحدثُ بالكلمات التي ترضي غرورك. لقد أحببتُك بأسلوبٍ "انتحاري"، وبذلتُ لكَ من التنازلات ما جعلني اليوم أقفُ عاريةً من كل شيء.. حتى من نفسي. هذا هو وجهي الأول معك يا آدم؛ وجه الانبهار الذي أعمى بصيرتي، فجعلني أرى السمّ شهداً، وأرى السجانَ منقذاً. الرحيلُ عنك لم يكن نهاية الحكاية، بل كان "الولادة القيصرية" لتلك المرأةٍ العاريه الان. امرأة تعلمت أن أصدق أنواع الحب ليس ذلك الذي يُشعل النيران في صدورنا، بل ذلك الذي يطفئُ القلق في أرواحنا. حَبيبَتكَ ليلي.. وداعاً.

8
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬5d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

14
Coffee_4575
Coffee_4575🇪🇬5d ago•emotionalemotional
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

12
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬5d ago•alonealone

انا صاحبي علي طول واقف علي حيله حتي بعد 12 ساعه او اكتر برا البيت، مفيش حاجة بتريحه بشتغل وتقريبا مفيش عندي وقت فاضي في يومي غير النوم علطول وبردو واقف علي حيله مش بينام (21 سنتي) فانا مش عارف بقي هل هيعرف يرتاح؟

0
Potato_4015
Potato_4015🇪🇬5d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

42
Tofu_4382
Tofu_4382🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

حاسة اني زعلانة من غير سبب مش عارفة لي بقيت كدا حاسة اني بقيت نكدية بقيت انكد عليه كتير من غير ما احس مش عارفة دي هرمونات ولا في سبب ولا اي بس حتي ولو فدايا المفروض يستحمل نكدي مهما كان وميتقمصش ويزعل ولا انتو اي رأيكم

24
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬5d ago•depresseddepressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

12
Cloud_16844
Cloud_16844🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

من يومين كنت في فرح ناس معرفه حرفيا القاعه كانت فاضيه يمكن كان الطرابيزات اللي عليها ناس مكملوش ٦ الوضع كان غريب اووي العريس مكنش فيه حد حواليه مفيش صحاب مفيش حد غير ناس كبيره جايه تقضي واجب وقاعده يمكن البنات اللي كانوا موجودين قاموا بالواجب مع العروسه بس العريس بجد كان شكله يحزن لولا الشباب اللي شغالين في القاعه بجد جم رقصوا معاه كان الفرح باظ من قله الناس وام العريس خدت بالها وقعدت تعيط مع اني عارفه ان الشباب في الطبيعي بيدوسوا في اي حاجه وبيحبوا يملوا الدنيا ويكونوا حوالين صحابهم بصراحه مستجدعتش الناس اللي العريس دول معتبرهم صحابه قعدت افكر فيها هل عشان هو مغترب فصحابه نسيوه محدش فيهم فكر يقف معاه يشوف يا ترى عامل ايه في الزنقه بتاع الفرح ولا عشان ايه يعني بصراحه مش عارفه وفي نفس الوقت قعدت افكر لو الموقف ده حصل معايا هكون عامله ازاي وقتها ازاي يوم مهم زي ده محدش يجيلك او يفكر فيك والموقف ده احتمال كبير يحصل عشان معنديش صحاب كتير او هما زمايل مش صحاب بس في الاغلب مش بيروحوا في مكان هي فكرة الفرح في الأصل مش حاجه محببه بالنسبالي ومش في الحسبان بس ليه بجد حرفيا تم فتح تروما جديده 🥲

2
Flower_4447
Flower_4447🇪🇬5d ago•lostlost

بقالي فترة مش عارفه انام كويس كل احاول انام دماغي مش بتقف من التفكير وبيجيلي لحظات ادراك لكل حاجه بتحصل في حياتي انا اخر فترة في حياتي علمتني كتيرررر اووي اخر فترة حسيت اني نضجت اكبر من سني واكتر من اللازم بالنسبة لسني انا بقيت عايشة جوا دماغي اكتر من برا دماغي مش قادرة اتكلم كلامي قليل بحس قد ايه انا كنت عبيطة ويضحك عليها عادي ودا من زمان اتغدر واضحك عليا من كل الناس لحد مابقتش اثق في اي مخلوق مهما كان مين ولا احط عشمي في حد ولو فرشلي الارض ورد ببقي عارفة هياخد الورد دا وهيمشي زي الي مشو عشان كدا بقيت مستبيعة هما علموني كدا بقيت زيهم ناس كتيرر كنت بدلهم عيني وفي الاخر هما فين دلوقتي؟ وانا فين دلوقتي؟... كنت بقول يمكن الحياة لسه فيها فرص وناس تتعوض اشتغلت في شغل بيئة العمل فيه توكسك جدا خدت صدمات فيها وعرفت حقيقة ان في بشر وحشين اوي وشخص مؤذي شيطان على هيئة انسان بيوقعنا كلنا في بعض بيشككنا كلنا في بعض وعايز يقضي ع اي علاقة سلمية في المكان حسيت اني في مكان اكبر مني اني اتعامل مع الامثال دي وانا لسه سني صغير انا اصغر واطيب اني اتعامل مع ناس زي دي والله يمكن لو كنت شخص مؤذية كنت ارتحت في الدنيا دي بقيت احس بضغط كبير عليا في كل حاجة في حياتي بقيت اخاف اقرب لاتأذي بحاول اختار الراحة بس الراحة مش عايزة تختارني مليش نصيب في اي حاجه حلوة كنت عيزاها ادعولي

10
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬5d ago•stressedstressed

اول مره احسني صيوحة كده بجد بس حاسة ان محدش فاهم حاجه حاسة ان انا مش فهماني حاسة احساس وحش اوي بجد متعايشة جدا على فكرة وبيس وبخرج وبحاول اتبسط بس برجع البيت بلاقيني عايزة اعيط بس ومش عايزة اقابل حد تاني خالص فاهمين حاجه

28
Mango_7533
Mango_7533🇩🇿5d ago•heartbrokenheartbroken

البنت لي احبها مسكت عليا محادثات قبل لا نكون مع بعض و شخصنتهم و نا كنت ادري اني غالط و كنت احاول اصحح غلطتي من كل نواحي ولكن لاحظت انها ابتعدت عني قليلا شأسوي؟ وربي رح ابكي في حالة راحت عني لانو اصلن غلط قديم و لو كنت بدي اتكلم عنها تاني كنت حذفت محادثاتي مع شخص

4

Mustard_18120🇩🇿 اي علاقة بدايتها لاترضي الله نهايتها لم ترضيك....شفت نتيحة العلاقات المحرمة ولعب ببنات الناس...زعما هادي لي راك تهدر معاها ناوي تتزوج بيها...مدام حاب تتزوج روح لباباها واذا ناوي تعمر الفراغ العاطفي الي في قلبك نقولك ربي يهديك ...وعند ربي تتحاسب على كل كبيرة وصغيرة

View all 4 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬5d ago•angryangry

الشغف تحت الصفر حالياً، متوقعتش ان شغفي يقل اوي كدة خصوصاً في الحاجة دي بس هنعمل ايه بقا خير، حاسس اني زهقت من كتر السلبية في حياتي بس هنعمل ايه برضو خير تاني، ازاي ارجع اعلي شغفي تاني عشان كدة كتير

2
Banana_4073
Banana_4073🇪🇬5d ago•mehmeh

أنا عارف ان كل الناس فترات وعشان كده مبقتش امسك في حد لاني عارف انها فتره طولت ولا قصرت مسيرها تخلص ، بس كل فتره كده كان يظهر في حياتي شخص بحب وجوده وبحب الكلام معاه ، شخص مريح وسهل وفاهمني وفاهمه وبيان من اول كلامنا أن احنا قريبين من بعض رغم انها بتكون اول مره ، هو مش شخص واحد لكن كل فتره بيظهر شخص من ده وسط الناس الكتير الي ملهمش لازمه الي الواحد بيعرفهم ف حياته ، بس المره دي اتاخر اوي ظهوره ، هو مبقاش موجود ولا هيظهر تاني

3
Popcorn_16093
Popcorn_16093🇪🇬5d ago•lostlost

ممكن اماكن دكاتره نفسيه كويسه في اسكندريه....وحد يفهمني بظبط اي الاحسن وهل لازم ولا لا عشان انا مش عايز اروح بس حالتي بتسوء Is there a place for good psychiatrists in Alexandria? Someone can tell me exactly which is better and whether it is necessary or not, because I don’t want to go, but my condition is getting worse.

9

Cloud_19877🇪🇬 فيه عيادات د شريف درويش ف سبورتينج

View all 9 advice
Gold_16893
Gold_16893🇪🇬5d ago•tiredtired

أنا طلعت أكبر كداب في الدنيا وكنت بشتغل نفسي لما أقول إني نسيت وتخطيت صحابي وخلاص بقيت تمام شفتهم في الشارع صدفة جيت على كرامتي ودوست على قلبي وسلمت وعملت فيها الواد الجبل اللي مبيتهزش بس أول ما مشيت اتفضحت قدام نفسي قلبي مكنش ملاحق من كتر الدق وكأنه هيقف وإيدي فضلت ترعش ووجع مش قادر أسيطر عليها الضربة طلعت لسه بتعلم والوجع لسه طري وبيموتني من جوه وأنا لسه واقف في نفس النقطة ومش عارف أتحرك خطوة واحدة ومفيش أي حاجة اتنست

1
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬5d ago•mehmeh

مفروض اني هكتب ولسه مش عارفه اكتب اي ف عشان كده ممكن تكون مواضيع مختلفه لاني مش مرتبالها النهارده مكنش الالطف بس اوكي اهو يوم وخلص عاوزه اعمل فرابيه بلاك حاليا لاني اشتقت للكافيين لسه مكلمه بنت خالتي ف موضوع ف مجمله الحياه مش افضل بس احنا بنحاول اكيد محاولاتنا بتتحسب محدش افضل محدش كامل محدش بيرفيكت اوقات كتير الحياه مش افضل وده مش معناه أن احنا ممنوع أن احنا نكون مش مبسوطين عادي أن الإنسان ياخد وقته ل انو يخرج من شئ ما هو حزين لأجله مخططات بقا محصلتش ،حياته الخاصه ، مش عارف يغير من شئ ما، اي يكن الموضوع الي مسبباته حزن محدش مبسوط عموما بالشكل الكامل اوقات الضيق كمان سواء ضيق مرض خساره شخص سيا تكفير عن ذنوب اتعملت وده مش معناه أن ربنا كاره الشخص ربنا بيحبك عشان كده صابك تكفيرا ل حجات عملناها *ف العموم ف حاجه كان نفسي اقولها أن اوقات كتير البشر سيئين عكس الظاهر مش عارفه بس وقت دخلت هنا وانا بلاحظ ده زياده وبسال هل معقول الناس ف الحقيقه تكون بالشكل ده فكره الاب ده لما اتعملت هل كان معناه أن نشوف الناس بالدقه دي عموما ربنا يهدي الجميع واعلم بالنوايا ومفيش أنسان كامل وبس مش هعمله برافيت ف مرحب ب اي حد يكتب شئ يشبهوو

1
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Grape_20050
Grape_20050🇪🇬5d ago•annoyedannoyed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

14
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬5d ago•emotionalemotional

اسوا قرار ممكن ياخده اي بني ادم في دنيا وممكن يعيش عمره كله ندمان انو خد القرار دا اللي هو يقرر يكمل في علاقه مع حد هو عاارف ومتاكد انه مش شبهه انو يقرر يكمل مع شخص هو شايف انو بياذي وبيستغله انو يفضل يحاول يفتح باب ربنا قفله في وشو الف مره وكل الظروف وكل حاجه بتقوله ان الطريق دا مش خير ليه وبرضو بيفضل يحاول في نفس الطريق ف اللي عاوزه اقوله اوعي ضيع عمرك علشان ناس غلط اوعي ضيع عمرك وانت ماشي في طريق الغلط صحتك وعمرك ونفسيتك اهم من اي حاجه حرفيا

5

Tomato_5414🇪🇬 اتعلم من غلطك ومتقعدش ف مكانك انت م مرتاح فيه ابدا حتي لو هتخسر اي اهم حاجة متخسرش نفسك ولا راحتك

View all 5 advice
Coconut_19787
Coconut_19787🇩🇿5d ago•angryangry

السلام عليكم ممكن تنصحوني كيف اتعامل مع زملاء عمل اطلقوا اشاعة بانني خطبت يعني ولم اخبرهم وانني استعد للزفاف ثم لانني لم اقل لا لا ولا نعم اعتقد تمادوا حياتي الشخصية امر خاص بي ولست مجبرة لاخبرهن بتفاصيل حياتي

4
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬5d ago•boredbored

حسنا انا محتاج طاقة ايجابية او والله اللي هو سلبيه عادي مكانة خانقة بالسلام مش قاعدة دلوقتي فعايز شوية طاقة ايجابية وزهقان جدا وعايز نام قوي بس مكسل انا انام يعني كل ظروف مثالية لنوم بصراحة عامل نسكة فيه وقعد في السرير ومش عادة تكيف فكل حاجة كويس عشان انا نام بس انا مكسل فبس محتاج اه محتاج جدال بس مش عايز نكد عايز جدال بس واي حاجة تسليني فبس

5
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

بحس تعبت اوي وقلبي واجعني جدا اني لوحدي ومش حاسه ان في حد فظهري مهما حصل....تعبت أن في تراكم كتير للألم والمشاكل ومبيتحلش...الفكره أني بكبر دماغي ويسكت وبعديها مع أن المشاكل فالحقيقة بتتكوم وتعمل وجع كبير بينفجر مره واحده..وبتعب اوي....تعبت حقيقي من كل حاجه...تعبت اكتر اني مش قادره اقدم لنفسي حاجه زي مابقدم لغيري...تعبت احاول واكدب على نفسي أن كل حاجه كويسه وبطلع اكبر كدابه حقيقي قصاد نفسي ..مش عارفه احتوي خالص الطفله الصغيره اللي جوايا....معرفش ليه الدنيا بتصعبها علينا اوي كدا في حين أن كل اللي كنا عايزينه شويه دعم أو سند أو حتى اللي يهون علينا...ليه بجد مفيش هدنه خالص من التعب....

21
French Fries_20242
French Fries_20242🇪🇬5d ago•boredbored

حد صاحي حابه اتكلم عشان زهقانه ومش عارفه انام ساعات الواحد التفكير بيهلكه ف يبدأ يفكر أنه عايز اي حاجه تعلي الدوبامين عنده حاجه تسليه تغير موده ف انا محتاجه حاجه تغير مودي بس بأدب عشان عارفه الي هيتكلموا هيقولوا ايه

37
Strawberry_10277
Strawberry_10277🇪🇬5d ago•confusedconfused

بخاف احتياجي للحب و الاهتمام و ان حد يشاركني يومي يخليني ارضى بأقل حاجة 🙁 دي حاجة مضيقاني اوي بجد و محسساني اني ممكن اقبل ب دا او اتمنى حد اقل مني عشان بحس فوجوده اني مش لوحدي، حتى لو صاحب عادي مش قصدي relationship تحديدا

24

Gold_16893🇪🇬 اهتمي بنفسك هتلقي كل حاجه بتجري وراكي

View all 24 advice
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬5d ago•tiredtired

بقا عندى شعور غريب بانى خلاص مبقتش قادر اتعامل او اتكلم مع حد شعور بانى خلاص لا بقيت قادر اعمل حاجة او حتى اتحرك من مكانى حرفيا مبقاش عندى رفاهية انى ابدء من جديد نهائى بعد الوقعة دى شكلها كدا النهاية االى مفيش وراها بداية لأى حاجة تانية ابدا ...!!! للآسف مبقاش فيه حاجه اقدر اراهن عليها دلوقتى بقلب جامد .. لا ناس بتحبك وواثق أنها هتفضل تحبك ، ولا ناس متعشم فيها وواثق إنها هتطلع قد العشم ، ولا ناس مستني منها التقدير وبتلاقيه فعلاً دا حتي صبري وثباتي مبقتش قادر أراهن عليهم من كتر الضغوط وإللي الواحد بيشوفه بجد الحياه بقت صعبة جداً وبقينا عايشين في زمن مفيش حاجه فيه مضمونه أو علي الأقل نبقي متطمنين لفتره من ناحيتها .. الدنيا والظروف غيرت القلوب والنفوس ! مش بتهم الظروف ولا الدنيا بس خلاص مفيش فيه طاقة ان الواحد يغير اى حاجة بقيت حابب اتفرج ع المشهد من بعيد وبس حتى لو بتفرج ع كل حاجة وهيا بتتهد ..!!!!

12

Cookies_18736🇪🇬 صلي على النبي بس ايه كل اللي حاصل دا.....

View all 12 advice
Diamond_18772
Diamond_18772🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted

انا بحب ريحه البنت بدون برفيوم او شاور لو اتجوزت هكون حابب مراتي متاخدش شاور كتير او متغيرش هدومها كتير مش عارف اي سبب دا بس هل ممكن يكون عادي بالنسبه للبنات او يكون في بنات عادي بنسبالها دا مع العلم انا نضيف جدا

4
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬6d ago•draineddrained
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Brain_5525
Brain_5525🇪🇬6d ago•annoyedannoyed

ازاي بتقولو "لأ" ازاي بجد بترفضو حاجه ليكو الحق انكو ترفضو فيها عادي المشكلة اني لو رفضت بطلع البنت الوحشه ال مش بتحب تساعد حد وال بتساعد نفسها بس وهكذا ممكن الموضوع يبان اوفر بس بجد دا الكلام ال اتقال فوشي لما قررت اكتر من مره اقول لا على حاجه ليا الحق جدا اني أوافق او أرفض فيها الناس بتتلاعب عليا جدا ففكره الابت.تزاز العاطفي انهم يطلعوني وحشه عشان أوافق وللأسف اغلب الناس تقريبا ال قريبه مني عارفه اني عندي احساس بالذنب وتانيب ضمير مش طبيعي حتى لو انا مغلطتش حتى اهلي انا فالبيت بعتمد على نفسي جدا مبحبش اطلب حاجه منهم لان عارفه ان محدش هيساعدني على عكسهم تماما هما معتمدين عليا اعتماد كُلي لأنهم عارفين اني هتوافق واني مش هقول لا احيانا بكون تعبانه جدا وب.موت وانا لما بتعب مش بحب اعيش ف مود التعب بتحرك عادي اجيب حاجتي واتكلم واهزر وانا جسديا تعبانه جدا هما بيشوفو اني طالما كدا يبقى انا مش تعبانه واني بدلع وكالعاده تانيب ضمير على اني رفضت اعمل حاجه لمجرد اني تعبانه ممكن تساعدوني لو حد عنده حل فعّال فعلا ؟؟ ممكن تاني محدش يقولي اسمك او سنك او منين لان دا مش هيفرق معاكو ب حاجه ملهوش دعوه والله 😭 شكرا لحسن استماعكم🌹🌹

6
Brain_20241
Brain_20241🇪🇬6d ago•confusedconfused

انا مرتبط ببنت و كانت الفترة ال فاتت عندها امتحانات و كان كلامنا قليل جداً بسبب انها بتذاكر و كنت متفهم دا و بدعمه ، ولكن بعد ما خلصت الامتحانات و بقت في بالاجازة الموضوع استمر نفس الاختفاء بترد بعد ساعة، مفيش كلام متصل بينا تبعت الرسالة و تختفي و ترجع بعد ساعة أو اكتر لو انا مبعتش هي متبعتش ، لينا يوم قررت ما ابعتش و طبعاً مفيش اي حاجة منها انا وضحت ليها انها مختفية فكان ردها انها نومها متلغبط او انها برة بتزور جدتها او مشغولة بتعمل كروشيه سألتها بوضوح هل مشاعرها متغيرة هي مش مجبرة تقلي بحبك قالت لي انا بحبك و متتكلمش بلساني انا مش مجبرة و دلوقتي عدي يوم من غير ما تبعت...تنصحنوني اعمل ايه ؟

3
Biscuit_4072
Biscuit_4072🇪🇬6d ago•tiredtired

سؤال لشباب بس لانهم الى هيفهمونى، عندى العربية بتاعتى بتنقط مايه من الريدتير على هدومي دا بياثر على الصلاة بس عارف الحكه وبتعامل يعن ولكن برضو الموضوع مدايقنى جدا ومستنفذنى وبحس بالقرف يعني من الموضوع داء ويعنى جربت كذا حاجة ولكن كلهم كانوا غير عمليين بالمرة ينفعوا مره وعشره لا، وشكرا

5
Marshmallow_20240
Marshmallow_20240🇪🇬6d ago•stupidstupid

دلوقتي انا شاب ف منتصف العشرينات بس شكلي وسط صحابي كأني ١٨ سنة كلهم ملامحهم أكبر مني و حتى بحس أن البنات بتبصلي بصة الي هو يغلاصي و انا ببقا مخنوق اوي من البصة دي حتى العيال الاندر ايدچ ساعات بيعاكسوني .. انا مش متدايق أن شكلي صغير بالعكس بس بحس أن ده بيصعبها عليا في الارتباط عشان البنات بتبقى عايزة ملامح حة و رجولية اكتر

3
Brain_4048
Brain_4048🇪🇬6d ago•downdown

دلوقتي انا لو حصلتلي صدمه امبارح تعتبر صدمه عمري هي مش مجرد مشكله ليها حل والموضوع انتهي لا دي صدمه هتفضل معلمه في ذاكرتي لحد ما اموت قبل ما انا مش قادر اتخطي انا مش قادر استوعب ازاي حصل كدا وليه يارب اموت عشان مش قادر استحمل حاجة تانيه

9
Pear_16113
Pear_16113🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

دلوقتي انا مطلق وعندى ولدين ومديون ومن شهرين مبقتش بشتغل وطليفتي منعت عني الولاد انا بدفع لهم كل احتياجتهم لمدة 3 سنين وكنت بحرمم نفسي ده حقهم المهم دلوقتي واحد انا مديون ليه ف مبلغ 200 الف جنيه وباعت ليا مع قرايبي ف فكرت انى اقوله افتح تاني واشتغل ويموني بالبضاعه وانا اصلا ماضي ليه وصلات امانه محنار وتعلت ونفسيتي مدمره مش عارف اقنعه ازاى يموني لانه لو رفض مش عارف هاعمل اى وانا الولاد وحشوني قوى ونفسيتى ادمرت

6

Gold_16893🇪🇬 طب دور علي شغل واتعب شويه وبلاش ديون زياده

View all 6 advice
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬6d ago•downdown

كل الناس محبطه و كل الناس حزينه عارف انه مكان بنفضفض فيه بس حاسس ان البؤس ده معدي و بيفكرك باسوء حاجه عندك لدرجة الاحباط و اليأس لما بتلاقي الناس كلها تايهه بتحس انك زيهم بس مش عارف بتبداء تدور علي اكتر حاجه مزعلاك و تفتكر اد ايه انت كمان حزين المشكله اني اتعلقت بالبرنامج كل م امسحه ارجع تاني

2
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬6d ago•draineddrained

عارفة إن مش كل مكان ينفع نرمي فيه وجعنا ونستنى منه حل... بس نروح فين لما الدنيا تهد بينا ونبقى محتاجين حد يسندنا؟ لما ندور في الواقع ومنلقيش، وندور في الناس ومنلقاش، وحتى الأماكن اللي بنحاول نهربلها من نفسنا متبقاش قادرة تحتوي وجعنا. نروح فين والناس نفسها فيها اللي مكفيها؟ نروح لمين وإحنا بقينا نخاف من الناس أكتر ما بنستنى منهم خير؟ المؤلم إن الناس اللي المفروض تكون سند، بقت في أوقات كتير مصدر أذى. النفوس مبقتش صافية زي زمان، وبقى كل واحد شايف نقطة ضعف عند غيره يحاول يستغلها بدل ما يطبطب عليه أو يساعده يقوم. ساعات بقعد أسأل نفسي: هو الباقي من العمر هيعدي إزاي؟ هل هفتكر الأيام دي بعد سنين وأقول إني كنت بعاني وبس؟ هل الحياة بقت مجرد محاولة مستمرة للبقاء؟ بنعيش بالعافية، وبنجاهد عشان نكمل يوم ورا يوم، مش لأننا مرتاحين... لكن لأن الزمن بقى صعب أوي يتعاش فيه. كان نفسي أصدق إن الدنيا فيها أمان أكتر من كده، وإن القلوب أرحم من كده، لكن كثرة الخذلان بتخلي الواحد يتعب من المحاولة نفسها، ويتعب من فكرة إنه يصدق أو يطمن أو حتى يحكي اللي جواه ساعات بحس إننا بندفع تمن حاجات عمرنا ما اخترناها. الدنيا كسرت في ضهرنا، وبعدها بقينا بندفع تمن الكسر كمان. وكأن المطلوب مننا نكمل عادي ونبتسم عادي ونعيش عادي، رغم إن جوانا ألف حاجة مكسورة. وحشة أوي إن يومك يعدي كله وميبقاش فيه شخص واحد تحكيله عن تفاصيله... عن الهزيمة اللي وجعتك، أو الانتصار الصغير اللي كان نفسك حد يفرحلك بيه. وحشة أوي إنك تشيل كل حاجة لوحدك، وكأن الوحدة بقت جزء إجباري من الحياة. إحنا لسه أول ما فتحنا عينينا على الدنيا، ومع ذلك بقينا ندفع تمن العيشة فيها كل يوم... من قلوبنا، ومن أعصابنا، ومن أحلامنا اللي كانت أبسط من كده بكتير.

8

Banana_19913🇪🇬 روحى لربنا

View all 8 advice
Banana_16732
Banana_16732🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted

اللي بيحفظ قران او خلص ممكن تقولوا طريقه الحفظ وتجاربكم وكدا انا كنت بحفظ زمان بس وقفت فتره وعاوزه ارجع تاني وخايفه لو رجعت اوقف واي الشيوخ اللي بتسمعولها وكدا بتجويد صح وقراءه صحيحه عشان الحفظ يثبت

8
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬6d ago•confusedconfused

لما بنت بيتقدمها حد اهلها بيسألوا عليه المحاوطين بيه زي جران و ناس في شغله مثلا . بس بحس ان دي حاجه سطحيه يعني اصلا اغلب ناس مش بتبان شخصيتهم الحقيقيه غير مع ناس القريبيين ليهم صحابه مثلا بس معروف صعب نوصلهم الا لو في معرفه مشتركه . بس انا فكرت فحاجه هو حكي قبل كده ان جارته كانوا قريبيين شبه اخوات و متربيين مع بعض وكلام دا .ينفع اسألها عنه ولا ممكن تضللني مثلا ؟ حاسه اجرب وخلاص بس هسألها ازاي و هقولها اي انا العرفه عنها انها اكبر منه بسنتين تقريبا و بتشتغل في مكان جمب بيت كاشير بس معرفش اسمها ولا شكلها 😂

3
Blueberry_15422
Blueberry_15422🇪🇬6d ago•fed upfed up

لا اعلم لما اشارك هذا الان معكم ولكن فيقرائه من يهتم الهدوء الذي تراه ليس سلامًا ... أنا الآن في مرحلة من حياتي لم أعد أملك فيها رغبة للكلام الطويل، ولا للدخول في خصام، ولا حتى لتبرير نفسي أمام أحد. توقفت عن استنزاف روحي في الشرح والإقناع، وأصبح غير مهم بالنسبة لي إن عاد الود أو ابتعد. لقد تجاوزت تلك المرحلة التي كنت أقاتل فيها من أجل كل شيء، لكنني لم أصل إلى هذا الهدوء بسهولة. فمن أصعب دروس النضج أن تكتشف، في مرحلة لا تعلن نفسها بوضوح، أن الحياة لا تمنحك مساحة كافية لالتقاط أنفاسك. تمضي مثقلاً بما لا يُقال، متماسكاً من الخارج، بينما في داخلك شيء ينطفئ بصمت دون أن يراه أحد. يُطلب منك أن تستمر وكأن شيئاً لم يحدث، أن تعبر الأيام بهيئتك المعتادة، حتى وإن كان كل شيء بداخلك قد تغير بالكامل. فالحياة لا تؤجل نفسها لأحد، ولا تمنح الوقت الكافي لترميم ما انكسر في الروح. ومع مرور الوقت، لا يبقى فيك ذلك الحماس الذي كان يدفعك للبدء من جديد كلما سقطت. تستنزفك المحاولات المتكررة حتى تشعر أن كل ما كان يربطك بالبدايات قد تلاشى. لا لأنك استسلمت، بل لأنك تعبت من إعادة بناء ما يهدمه الآخرون أو ما تهدمه الظروف. تصبح فكرة العودة نفسها بعيدة، وفكرة البدء وكأن شيئاً لم يكن أكثر بعداً. لذلك تمضي. ليس لأنك تعافيت تماماً، وليس لأنك وجدت كل الإجابات، بل لأن التوقف لم يعد يغير شيئاً. تمضي بهدوء أكبر، بخفة أقل ضجيجاً، وبقلب لم يعد يتعلق بما يستنزفه. تمضي لأنك أدركت أن بعض المعارك لا تستحق القتال، وأن بعض الخسائر لا تحتاج تفسيراً، وأن النجاة أحياناً ليست في أن تبدأ من جديد، بل في أن تتعلم كيف تكمل الطريق بما تبقى منك.

4
Potato_7204
Potato_7204🇪🇬6d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6

Moon_16644🇪🇬 انت فعلا رايح ف حته وحشه اوي للأسف لانك بكل بساطه مطاوع و مهاود نفسك و كلنا عارفين إن النفس دي أماره بالسوء دا احنا بنقعد طول شهر رمضان بنحاول نعرف نتعامل معاها و شوف كميه الشر اللي بتبقي خارجه منها و بعدين النفس دي بالذات كل ما تهاودها ف الشر كل ما تسوق فيها و تتمرد عليك اكتر و تبقي عايزه اكتر و هتتعبك اوي ف جاهد نفسك لأن اصعب جهاد جهاد النفس دا والله واجره كبير اوي عند ربنا والله

View all 6 advice
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬6d ago•annoyedannoyed

بجد تعبت. كل شوية حد يدخل يقولي "تعارف؟" أو "نبقى صحاب؟" أو يبدأ كلام ملوش أي لازمة، وكأن وجود أي بنت على السوشيال ميديا معناه إن الباب مفتوح لأي حد يدخل حياتها بدون استئذان. أنا آسفة لو كلامي حاد شوية، لكن فعلًا بقيت عندي حالة نفور من كمية المواقف اللي بشوفها. مش بقول إن الكل كده، أكيد فيه ناس محترمة، لكن للأسف أغلب اللي قابلتهم كانوا سبب في إني أفقد راحتي وثقتي وأحس إن المسافات الآمنة بين الناس بقت حاجة نادرة. لا عايزة ارتباط، ولا تعارف، ولا حتى أي نوع من العلاقات دلوقتي....كل اللي عايزاه إن الناس تحترم الحدود وتفهم إن كلمة "لا" مش محتاجة نقاش، وإن مش أي بنت موجودة هنا تبقى مستنية حد يدخل يكلمها. هو بجد صعب للدرجة دي إن الواحد يسيب الناس في حالها؟

26
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬6d ago•shyshy

عارفين اي اجمل شعور ف الدنيا فعلاً انا لسه مجربتهوش لحد الآن بس حاساه تحفةة وال مصبرني فعلاً، وخلق لكم من انفسكم ازواجًا بحس الايه د فعلا مريحه بشكل م طبيعي لما بفكر اني ف يوم هيكون من نصيبي شخص ربنا خلقه عشاني عشان يشاركني حياتي كلها لما بتخيل انه يكون شبهي حنين لطيف وخفيف ويحسسني ان الدنيا لسه بخير لما حد يزعلني يكون اول واحد بيدافع عني، ولما ازعل منه اشكيله هو م اشكي لحد منه،نسامح بعض ونفضل مع بعض ومهما حصل نكون كل حاجه حلوه لبعض، لما اتعب يدعمني لما انجح يفرحلي وافرحله ولما نتخنق نسافر بعيدد عن الدنيا كلها، اهون عليه ويهون عليا صعوبه الحياه ونعيش لحد ما نعجز سوا شعور جميل جدًا جدًا انه ربنا كاتب لكل حد فينا شخص هيكون كل حاجه ف حياته حتي لو كل شخص ليه حياه اكيد بس لما يكون ف شخص تحسه اهلك وناسك ودنيتك الحلوه ربنا يجمل ازواجنا ويجملنا باجمل الصفات والاخلاق عشان لما نقابلهم نديهم اجمل حاجه عندنا ونعيشهم احلي حياه ✨

4
Avocado_5024
Avocado_5024🇪🇬6d ago•lostlost

انا اليأس دمرني بجد، حياتي بايظة وحاولت كتير اوي اصلحها كتير اوي بجد كل مرة بفشل لحد ما وقعت ومش قادر اقوم تاني بجد كل حاجة بايظة وللأسف بسببي انا لوحدي دلوقتي مفيش حد حواليا، مش قادر اكلم حد ولا قادر اتكلم مع حد انعزلت مع نفسي دخلت جوا قوقعة ومش عارف بجد اخرج منها، حاسس ان كل حاجة بقت تقيلة وبجد مش قادر، عمال اشوف فيديوهات واسمع واحاول بس مفيش بجد انا خايف اكمل حياتي كدا انا فعلا مش عارف اعمل ايه مش قادر حتى اوصف احساسي او الحالة اللي انا فيها

5
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

أنا مش زعلانة إني خسرت شخص في يوم من الأيام، أنا زعلانة على النسخة اللي خسرتها من نفسي بعده. النسخة اللي كانت بتثق بسهولة، وبتحب من غير خوف، وبتدي فرص من غير ما تبقى مستنية الأذى. من وقتها وأنا بحاول أصلح اللي اتكسر، لكن الحقيقة إني تعبت. تعبت من إني كل ما أفكر أبدأ خطوة جديدة ألاقي قلبي بيرجع ألف خطوة لورا. وتعبت من إني شايفة عمري بيجري وأنا لسه واقفة عند نفس الجرح، مش قادرة أتجاوزه بالكامل ولا قادرة أعيش كأن حاجة محصلتش...يمكن محدش حاسس بحجم المعركة اللي جوايا، لكن بجد أنا مرهقة... مرهقة من الخوف، ومن الحذر، ومن إني كل مرة أحاول أقنع نفسي إن مش كل الناس شبه بعض، وأرجع ألاقي قلبي لسه واقف عند نفس الوجع....ويمكن أكتر حاجة كانت نفسي ألاقيها هي الأمان. كان نفسي ألاقي شخص يبقى مكان أرجع له لما الدنيا تضيق، حد أحس معاه إني مش لوحدي في مواجهة كل حاجة. كنت بدور على راحة، على طمأنينة، على إحساس إن فيه حد ثابت مهما اتقلبت الأيام. لكن للأسف الحياة علمتني درس مختلف. علمتني إني أرجع لنفسي قبل أي حد، وأعتمد على نفسي قبل أي حد، وأفهم إن الأمان الحقيقي مش سهل ألاقيه في البشر. وكل مرة كنت أفتكر إني لقيته، كنت باكتشف إنه كان مجرد شعور مؤقت. المشكلة إن الإنسان بطبعه محتاج ناس، محتاج احتواء ومشاركة وسند. ومهما حاولت أقنع نفسي إني أقدر أعيش لوحدي للأبد، جوايا جزء لسه بيتمنى يلاقي الشخص اللي يطمنه ويخفف عنه ثقل الأيام. ووسط الصراع ده، بين إني خايفة أقرب وبين إني محتاجة أقرب، بحس بإرهاق كبير جدًا. إرهاق من التفكير، ومن الحذر، ومن محاولة حماية قلبي طول الوقت

37

Salt_5222🇪🇬 متزعليش إنك اتغيرتي، الإنسان بعد الوجع عمره ما بيرجع زي الأول. بس ده مش معناه إنك خسرتي نفسك، يمكن تكوني لسه بتدوري عليها بشكل جديد. ادّي لنفسك فرصة، وخدي الدنيا واحدة واحدة، والراحة اللي بتدوري عليها هتيجي في وقتها." ❤️

View all 37 advice
Gift_15742
Gift_15742🇪🇬6d ago•emotionalemotional
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬6d ago•tiredtired

ايمي*لى كل شوية ياخد ب*ان يوم ومش عارف اتكلم مع اى حد عموما ودى مشكلة بقت بتواجهنى ف اكتر مكان كنت بجيله عشان آلاقى حد اتكلم معاه اللى بيبعت راسالة بتوصل عادى بس انا مببقاش عارف ارد وحرفيا حاجة ف منتهى الحيرة 😂💔

20

Cloud_5755🇪🇬 تطبيق مستفز وقيودة بقت تنحة وتيم المودريشن بقي يعلملك على اللى بتعمله مرة ويحظرك عليه التانية بقي مستفز اوي بجد

View all 20 advice
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم الرابع عشر من الفراق اليوم لم أعد أعد الأيام لأنني أنتظر عودتك، بل لأنني أتعجب كيف استطاع الوقت أن يمر دونك. أربعة عشر يومًا، وكل يوم منها علّمني شيئًا لم أكن أريد أن أتعلمه. علّمني أن بعض الغياب لا يملؤه أحد، وأن بعض الأسئلة تظل بلا إجابة، وأن الإنسان قد يبتسم أمام الجميع بينما يخوض داخله معركة لا يراها أحد. ما زلت أشتاق، لكنني لم أعد أقاوم فكرة أنك أصبحت بعيدًا. بدأت أقتنع أن هناك أشياء لا تُصلحها المحاولات، وأن بعض النهايات لا ينقصها الحب، بل ينقصها النصيب. ورغم كل هذا، ما زلت أتمنى أن يأتي يوم أتذكرك فيه دون أن ينقبض قلبي، ودون أن أشعر أن شيئًا مني قد غاب معك. أربعة عشر يومًا… وما زلت أتعلم أن النجاة ليست أن أنساك، بل أن أعيش حياتي رغم اشتياقي إليك.

16
Apple_4977
Apple_4977🇪🇬6d ago•angryangry

اعتقد مفيش راجل مش عايز واحدة تكون شريكة حياتيه ، بتحبه وبتخاف عليه ومهتمه بيه ويقدر يثق فيها ويشاركها كل حاجة ويحكيلها وياخد رايها عن كل حاجة وتكون شريكة حياة بجد ليه بتقويه وبتخليه يحس براحه وامان اكترها لانها معاه وأكيد تشيل عنه شعور الوحدة علشان بيكون متأكد انه فيه حد يقدر يشاركه كل حاجة... وبردوا أكيد مفيش البنت مش عايزة يكون في حياتها راجل بتاعها ، شخص ليها هي بس تشاركه كل حاجة وتحكيله كل حاجة ويشيل عنها وطبعا يخليها تحس بنفسها انها موجودة ومسئولة عن حياتها لان في بيت ابوها هي بتكون مش يتكون مجرد بنت بتتصرف تحت اختيارات ابوها الي هي ملهاش يد ولا قرار فيها ولكن في بيتها او مع جوزها هي بتكون نفسها فعلا واكيد هي بردوا بتدور علي حد تحس معاه بالثقة والامان ويريحها ويشيل عنها شعور الوحدة او انها بتكون كاتمه حاجات جواها واكيد يتحس براحه بعد ما بيكون معاها شخص تقدر تشاركه كل حاجة... لان في حاجات حتي لو قليلة بنشيلها جوانا ومنقدرش نتكلم عنها مع حد حتي اقرب صحابنا ، وابسط حاجة فشلنا مثلا او حزننا او مشاعرنا ممكن نكون بنحكي او بنتكلم عن السطحي منها بس لاقرب شخص لينا لكن مش العميق منها ومش بنتكلم بكل صراحه بردوا بنكون بنحسس علي الكلام... وأكيد كلنا بندور علي الشخص الي يريحنا من كل ده او علي الاقل ميزودش القديم لان الجديد بعد كده مش هيكون فيه حاجة مستخبية او مخفيه... السؤال بقا لما احنا بندور علي كده وهنكون مبسوطين ومرتاحين كده !! ليه في الآخر بنكون وحشين مع الشخص ده !!! او ليه بنصد الشخص ده !!! ليه مبندورش عليه ونمسك فيه بإدينا وسننا !!! او حتي نستناه ليه مبنفكرش فيه الشخص قد ما بنفكر في الناس والمفروض والكماليات !!! وبنفضل عايشين لواحدنا مكبوتين وبائسين وبنشتكي وفي الآخر الي بيلاقي بديل بيقي قدامه ي محكمة الاسره ي حياة تعيسه ي معندوش حياه اصلا ونسبة نجاحه بتكون ضئيلة جدا لا تتخطي ٥٪ ورحه شوف نسب الطلاق وحالات الطلاق دي بتعتمد علي كون الزوجين متعاونين انهم يطلقوا ولكن نسبة ان يكون شخص منهم وحش وميطلقش او يكمل ويبني حياة وحشة اكيد اكبر من الحلوين علشان كده بقول الي مطلقش ده في جحيم إلا النسبة الضئيلة ال٥٪ او اقل حتي و الي مبيلاقيش بديل بيقعد يشتكي ويندم مع انه الي اختار او بايع كده !!

5
Orange_20235
Orange_20235🇪🇬6d ago•lostlost

لو إتطلب منك تسيب اخر نصيحة / أو حاجة عايز تقولها للعالم و مسمحش ليك ، نصيحة من عصارة المك و حزنك .. حاجة كلفتك كتير اوي من روحك و يمكن لو كنت انصرفت بشكل مختلف كنت تفاديت اذاها ..هتكون اية النصيحة / العبارة

7
Pistachio_15499
Pistachio_15499🇪🇬6d ago•shyshy

هو انا لو بحب رجلين البنات دى حاجة تقلل منى كراجل ؟؟ ارجو الرد بطريقة كويسة ويا ريت لو البنات هى اللى ترد الموضوع بالنسبالى مهم جدا واعذرونى على كلامى لانى مش بعرف ابين دا فى الحقيقة ببقى مكسوف

6
Coconut_10729
Coconut_10729🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

هل لو فى اتنين بيحبوا بعض اوى، بس حصل بينهم خناقات زى اى اتنين مرتبطين عادى، موصلتش لمشاكل كبيره و لا خيانه مثلا، بس فى اخر خناقه احنا الاتنين غلطان فى حق بعض و دا بسبب ان احنا الاتنين اتكلمنا فى وقت كنا متعصبين فيه، و لما حسيت انى غلطانه فى حقه، روحت و حاولت اصالحه وفضلت اربع ايام بحاول اوصله اصلا و هو مكنش بيرد، و اليوم اللى جه يرد فيه، هو حرفيا قعد يكتب كمية رسايل مش طبيعيه و توضيح لكل حاجه مزعلاه بس نهى الكلام ب انه كل واحد يروح ل حاله و عمل بلوك، فهل اصلا لو هو مش باقى عليا كان قعد يكتب كل دا؟ و انا صراحه وقتها الكلام ضايقنى فروحت بعتله من مكان تانى انه اه احسن خلينا نبعد و كدا بس انا دلوقتي بجد مضايقه اوى و مش مقتنعه اننا سيبنا بعض و مش عايزه دا، هل هينفع اكلمه او ابعتله تانى و لا كفايه كدا لانى حرفيا مسحت بكرامتى الارض و انا بحاول اوصله، يعنى انا عايزه مثلا راجل يحط نفسه مكانه و لو انا راجعه ابعتله انى عايزاه بعد كل دا، هيكون اى احساسه...؟!

7
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬6d ago•downdown

أنا مش بكتب الكلام ده عشان أشفق على نفسي، لكن يمكن لأول مرة أتكلم بصراحة... أنا شاب، ويمكن من برّه شكلي طبيعي، بشتغل وبضحك وبهزر زي أي حد، لكن من جوّه فيه إحساس دائم بالوحدة والتيه صعب أوصفه. معظم وقتي بقضيه لوحدي... أقعد على البحر بالساعات أبص للموج وأفكر، أنزل أتمشى لوحدي في الشوارع من غير هدف، وأسافر لوحدي للقاهرة ومطروح ومحافظات تانية بس عشان أشوف الدنيا وأغير جو. دايمًا الناس بتشوف الصور والرحلات، لكن محدش بيشوف كمية الصمت اللي وراها. الغريب إني طول عمري ما عرفت أكون صداقة حقيقية تدوم، ولا عرفت أحس إن عندي شخص ثابت في حياتي أقدر أرجعله وقت ما أتعب. كل ما أحاول أقرب من حد، بطريقة أو بأخرى بلاقي نفسي لوحدي تاني. حتى الحب... عمري ما عرفت أعيشه بالشكل اللي كنت بتمنى أعيشه. كنت خاطب في يوم من الأيام، وحلمت زي أي شاب ببيت واستقرار وحياة هادية، لكن النصيب مكانش كاتب إننا نكمل. ومشكلتي إني حنين زيادة عن اللزوم. يمكن زيادة عن الحد اللي المفروض يكون موجود. بحب أهتم، وأسأل، وأطمن، وأكون موجود. لكن بقيت محتار... هل الحنية دي بتتفهم غلط؟ هل الناس بتشوفها ضعف؟ ولا بتعتبر إن وجودي مضمون فمش بتحس بقيمته؟ بجد مبقتش عارف. بقيت ساعات أسأل نفسي: هو العيب فيا؟ ولا أنا بس لسه ملقتش الناس الصح؟ ليه كل مرة أتمسك بحد يبعد؟ وليه دايمًا بحس إني الشخص اللي بيدي أكتر ما بياخد؟ عندي 26 سنة، والمفروض في السن ده أكون ببني حياة مستقرة، لكن الحقيقة إني لسه بدور على شعور بسيط جدًا... إني أحس إن فيه حد موجود عشاني بصدق، حد أقدر أكلمه من غير ما أحس إني تقيل، حد يفتقدني لو غبت، وحد يختار يفضل جنبي من غير أسباب ولا مصالح. يمكن أكتر حاجة وجعاني إني اتعودت على الوحدة لدرجة إني بقيت بعرف أعيش بيها، لكن عمري ما حبيتها. وفي الآخر، رغم كل حاجة، لسه عندي أمل إن ربنا يعوضني عن كل مرة اتخذلت فيها، وعن كل مرة حسيت فيها إني لوحدي وسط الناس، وإن يجي اليوم اللي ألاقي فيه مكاني الحقيقي وسط ناس تحبني لكوني أنا، مش للي بقدمه. يمكن أنا تايه شوية... لكن لسه بدور. 🖤

8
Gold_4033
Gold_4033🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted

خلصت امتحانات والحياه حلوه 🥹 خدت الإجازة حاسه بفراغ إلي حد ما بس اكيد ارحم من الضغط وحياة العبوديه الي كنا فيها عايزة أتكلم ع بوينت بس معينه أنا الفترة الي فاتت كانت فترة صعبه اوي عليا وضغط عليا من كل الجوانب حقيقي وكنت فاكره أنها مش هتعدي وأنها نهاية العالم وخلاص كدا و الامتحانات دي نهاية الدنيا والحوارات الي معايا دي مش هتخلص بس انا دلوقتي بكلمكم بعد ما الفترة دي ما عدت وخلصت حقيقي أثرت عليا بس ياما كانت فترات اصعب من كدا وعدت بكرم ربنا كله هيعدي والحياه بتمشي عايزة اوصل رساله معينه والموضوع فيه حكمه بس مش عارفه اوصلها اتمني تكونو فهمتو حاجة وابقا قولولي كدا افكار أو أي أكتيڤيتز اعملها ف الإجازة🤗

15
Blueberry_20233
Blueberry_20233🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted

انا لظروف شغل معينه بضطر ارفع كم البلوزة شوية، دا عشان ال sterilization and safety بمعنى اني مينفعش هدومي تلمس اي حاجه. لو دخلت دراعي وهو متغطى جوا ال incubator هبقى محتاجه اغير هدومي كلها، طبعا دا مش هقدر اعمله، وبيكون في كاميرات و زمايلي رجالة. اتجنب دا ازاي ولا اعمل شيفت كارير ولا اعمل ايه عشان سألت زميلتي وقالت انتي بس لسه جديدة🤡

17
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬6d ago•shyshy

كنت في فتره في ثانويه عامه (اخرها ) كانت مليانه بجلد ذات واحساس ضخم بكره الذات والتقصير وحقيقي من ايامها وانا في حاجاه جوايا اتكسرت لاني كنت عارف اللي هيحصل ومجرد مستني انه يحصل كانت وحشه او بجد ف قرات دي وفي صُبحٍ وقفتُ أمام مِرآتي وقد بانت على وجهي خساراتي أرى شخصاً على المرآة يكرهني وما أقساهُ كُرْهَ الذاتِ للذاتِ وكنت كاتبها على ورقه وشوفتها قريب ولمستني اوي لاني كنت عايشها بكل تفاصيلها لدرجة كنت بتجنب المرايات عشان مواجهش نفسي والنهارده بعد ما خلصت اول سنه في الكليه واول ايام الاجازه وبجهز لرجلة تغيير جذريه كتبت دي أَتَكْرَهُنِي؟ مَا كَرِهْتُكَ، وَلَكِنْ كَرِهْتُ مَا جَاءَتْ بِهِ أَفْعَالِي، تَقْصِيرٌ فِي عِزِّ تَمَكُّنٍ، وَإِهْمَالٌ فِي عِزِّ قُدْرَةٍ، وَانْتِكَاسٌ فِي عِزِّ صَلَاحٍ. أَنَا وَأَنْتَ نَبْدُو كَشَخْصَيْنِ، فَاسِدٌ وَصَالِحٌ، فَمِنَّا مَنِ الرَّاجِحُ؟ أَتَمَنَّى أَنْ نَعُودَ كَمَا كُنَّا، أَوْ نُصْبِحَ كَمَا حَلِمْنَا، وَعِنْدَئِذٍ لَنْ تَرَى مِنِّي إِلَّا الَّذِي عَلَيْهِ تَعَاهَدْنَا. تشجيع بقا كتير ولو حد عنده نصيحه اطور الهوايه دي(الكتابه) ازاي هكون شاكر جدا دمتم في امان الله 🤍

3
Coffee_13465
Coffee_13465🇪🇬6d ago•stupidstupid

واحد من أهم أهدافي في الدنيا دي، واللِّي بحاول أطبقه في حياتي على قد ما أقدر، هو إني أبقى في حالي لا حابب أعرف حاجة عن حد، ولا عايز حد يعرف عني حاجة غير اللِّي أنا عايزه يعرفه وبس! نفسي في حياة هادية وصافية، بعيد عن الناس ومشاكلهم ودوشتهم اللِّي بتعكر المزاج، وأعيش في سلام نفسي تام مع حالي ونفسي وأركز في أموري وحياتي اللِّي هي أولى بكتير بوقتي ومجهودي من أي حد تاني الحياة الهادية البعيدة عن القيل والقال هي المكسب الحقيقي لراحة البال.

2
Banana_11849
Banana_11849🇪🇬6d ago•lostlost

هو ازاى اقدر افهم نفسي اكتر واتحكم فى تصرفات وردة فعلى كمان ازاى أوجهه المشاعر بتاعتي فى مكنها الصح عندي مشاعر كتييير اوى اوفر بس مثلا فى موقف محتاج جديه تلاقيني بضحك فى موقف محتاج انى اكون متعصب اكون عادى ازاى افهم مشاعر مثلا زي مشاعر الحب وما الى ذالك ازاى اكون طبيعي !!!!!

5

Banana_20204🇪🇬 اهم حاجه طبعا الهدوء والثقه والتركيز فى المواقف اللى زى ده مش شرط تكون عصبى بهدوءك ونظرك فى عين اللى قدامك بثقه ممكن تجبره ان يتراجع مع الرفض طبعا بس بدون ابتسامه

View all 5 advice
Mango_19935
Mango_19935🇪🇬6d ago•incompleteincomplete

أنا بنت عندي بوردلاين للاسف عمري ما عرفت اعمل علاقات تدوم فتره دايما أنا اللي بطير الناس من حياتي واعرف ناس غيرهم لسه امبارح قطعت علاقتي بحد قعدنا ٥ شهور سوا وكانت أول مره في حياتي اطول كده حاسه اني مخنوقه من نفسي اني مش عارفه احافظ علي حد معني نفسي من قلبي ارتبط واحب واتحب بس انا عمري ما حبيت معنه اتعرض عليا كتير الحوار صعب عليا ومرهق وحاسه اني في تشتت اعمل ايههه

23

Salt_5222🇪🇬 عاملة اى كنتى بعتالى مسدج بس ايميلى مقفول 24 ساعة كملى المسدج وهيا بتوصلنى عموما وعندى الحاجة اللى طلبتيها

View all 23 advice
Gold_7095
Gold_7095🇪🇬6d ago•mehmeh

في واحده قريبتي حاولت تقرب مني اوي وهيا بتحبني لدرجة قالتلي هات حضن في الشارع بس انا كنت قبلها في بنت كنت بحبها وكنت هتقدملها بس محصلش نصيب وقريبتي دي لقيتها بتحبني اوي بس مفيش توافق بين اهلي واهلها فا محتار معرفش اتبع قلبي ولا عقلي

2
Candle_12021
Candle_12021🇪🇬6d ago•stupidstupid

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🌸. نيو اكونت 💅🏻. المهم، عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه ف ياريت تساعدوني (محصلش كده كده). المهم تاني، عارفين يا جماعة قصة قارون والرمل؟ هي كده كده مش حقيقية، بس ادركتوا فيها حاجة؟ بغض النظر عن النسخة برضو، لانهم نسختين فيهم اختلاف شوية، بس في الحالتين؛ لاحظتوا ان النتيجة كانت ان الناس بتشتري رمل؟ كل ده عشان بس قارون كان ذكي ف حاجة بنسميها دلوقتي "الماركتينغ". النسخة الاولانية عبارة عن ان الناس تحدته يبيع شيء بلا قيمة، ف هو غلف الرمل تغليف فخم واقنع الناس بقدراته السحرية في جلب الرزق وحفظ المال وان ده سر ذهبه، والنسخة التانية انه قعد يحول اطنان من الرمل لبيته، ف الناس اتخدعت وافتكرت ان عشان واحد زي قارون عنده الكم ده من الذهب يهتم بالرمل، ف هو اكيد شيء ثمين جدا، ف في الحالتين كله اندفع عشان يشتريه. الاتنين حاليا بيحصلوا مش بس في السلع، لا في الكليات في الشكل في اللبس في الاكل، تقريبا اغلب الترندات الحالية على التيك او اليوت او الانستا او غيرهم، معتمدة على نفس المبدأ. الآيفون كأقرب مثال، هاتف بلا قيمة للأمانة في رأيي. آه مقدرش انكر مميزاته ابدا، بس هل حد هنا معاه آيفون يقدر يقولي هل السعر مقابل للقيمة فعلا؟ رغم انه تلفون عادي جدا، فيه احسن منه كتير او مقاربين ليه، وفي فئة سعرية اقل بمراحل بالمناسبة، بس هل حد فكر كده؟ ابدا، لان ستيف جوبز، او ايا كان من هو المسؤول عن اسلوب التسويق العبقري ده، ربط الآيفون بالثراء والمكانة العالية، ماركات عالمية لعربيات وملابس مقدرتش تعمل اللي هو عمله على تلفون حتى الكواليتي بتاعته بتقل سنة بعد سنة. ربط حاجة معينة بمكانة شخص معين هو في حد ذاته المشكلة، انا مش هحتقر بني آدم -مجازًا طبعا- معاه مرسيدس الا لو كان فعلا شاريها وهو معهوش فلوسها عشان بس يرضي المجتمع، ده علطول عنده نقص، ونقص واضح اوي كمان. كلية الطب او الهندسة، ترند الclean girl مثلا، البراندات العالمية، اساليب اللبس والاكل والاتيكيت (مش كلها بس زي انك مثلا تسيب اكلك عشان الناس متقولش عليك محروم رغم ان ده حرام)، وغيرهم كتير. عادات انا نفسي بتجبر عليها قسرًا لان البيئة اللي حواليا اجبرتني على ده، بس لازم ندرك حاجة، مش المفروض اشتري حاجة بمبلغ انا فعلا مش محتاجها، على الاقل انقي فعلا اللي هيفيدني، لكن ده اسمه تبذير وغباء مع احترامي، وانا بوصف نفسي بده عموما لاني ضمن نفس الفئة. المجتمعات اللي بتجبرنا على شراء لبس معين او دخول كلية معينة او فعل تصرفات معينة، لمجرد اننا نبان عيال ناس، دي مجتمعات متخلفة، واظن البُعد عنها هو اسلم حل، او على الاقل، اتصرفوا التصرفات دي واشتروا لبس معين لتلك المناسبات اللي هتقابلوا فيها المجتمعات دي، لكن ميكونش ده اسلوب حياة، وترجعوا تشتكوا من الضغط والاكتئاب والتعب، مهو بسبب ضغوطات مختلة زي دي اجبرتوا نفسكوا عليها وهي حتى بلا داعي.

22
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬6d ago•tiredtired

انا في صراع مع نفسي بسبب عدم قدرتي على السيطره عليها، وعلى دماغي وافكاري، ممكن اقعد اتخيل موقف في. دماغي وانعزل تماما عن الواقع، لدرجة اني اتخيلت اني نزلت بوست هنا وبحكي فيه عن المشكله ورد عليا كذا شخص برد معين وانا رديت كمان عليه، ممكن اسرح واغفل عن الواقع تماما، بقعد اتخيل بالساعات اني مع بنت اعرفها واتجوزنا او اتخطبنا او بنحب بعض واقعد اسرح كتير معاها مش بنت معينه لا اتنين يمكن خمس ست بنات، مش بعرف احدد شكل البنت المميز الي فعلا احبها بيه او شخصيتها مشوفتش بنت ابهرتني وانها وخلاص هي دي، ودا سبب لي اني اشوف كل البنات مناسبه وتوهني، مش قادر اسيطر على مخيلتي ممكن افكر في موضوعين في وقت واحد وفي مره قاطعهم. التالت ووقتها حسيت ان دماغي انصعقت بصدمة كهربيه خلتني ادوخ

3
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

اليومين دول بجيب امتحانات ٣ ثانوي قبلها بـ ٦ ساعات فـ المهم اني بسرب ساعات بمبلغ رخيص فشخ عشان العيال بتصعب عليا واحد كلمني امبارح بيقولي عايز اشتري الفرنساوي قولتلو الفرنساوي والمواد الغير مضافة كلها ببلاش عشان مضغطش ع حد في السعر وكدة لقيتو بيقولي مهو لو مخدتهاش انا هشيل عشان معرفش فيها غير بنجور و ميرسي 🙂

5
Flame_5249
Flame_5249🇪🇬6d ago•depresseddepressed

حاسه اني متلخبطه و متضايقه و تايهه و مش لاقيه اي حل نهائي مفيش تقدم في حياتي مفيش خطوات واضحه مش عارفه انا بعمل ايه في حياتي مش قادره احط ايدي على المشكله و لو حطيت ايدي عليها بفضل واقفه مش عارفه المفروض اعمل ايه نفسي اغير من نفسي و اوصل لاحسن و اشطر نسخه بس مش عارفه ابدأ منين و ازاي و ايه الخطوات اللي المفروض اخدها و نفسي اعرف مميزاتي و عيوبي حقيقي مببقاش عارفه اعرفها ازاي فعلا نفسي اعرف نفسي و افهمها علشان اعرف احل المشكله بس للاسف بسوف و بكسل و بفضل الراحه اللحظيه على الراحه الدائمه و كل شويه انتكس و ارجع لنقطه الصفر تاني ولا كأني بدأت

8
Flame_5249
Flame_5249🇪🇬6d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

32

Brain_18711🇪🇬 تفتكري بس كلامي أنه هيرجع و وقت ما يرجع انتي اللي لازم تملي شروطك و تكسري الىego اللي عنده

View all 32 advice
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. أتدري من يزيل الهم إن ضاقت بك الدنيا ومن يرعاك لا ينساك دوما كيفما تحيا

2
Blueberry_12557
Blueberry_12557🇪🇬6d ago•disappointeddisappointed

صباح الخير انا خلصت امتحاناتي اول امبارح بس للاسف انا في مواد كتير محلتش فيها كويس و يمكن محلتش اصلا كان نص الامتحان فاضي مثلا غير طبعا ان الدكاترة منهم لله انا لو عاملالهم كل حاجه طالبينها حرفيا استحاله يدوك درجه اعمال السنه كامله ف عندي احساس اني هشيل اكتر من ماده و ده بجد مخليني احس قد ايه انا فشلت ف كل حاجه من ساعه ما خرجت من ثانوي بسبب انيهلت كليه مش عايزاها و اتدبست ف اكتر قسم صعب ف الكليه عشان القسم اللي انا عايزاه وقف معايا علي مفيش و غير كده انا معرفش بابا هيجيب فلوس السمر كورس منين بجد بيبقي فلوسهم كتير اوي غير الكتب و الحاجات دي بجد الموضوع ضاغط علي نفسيتي بطريقه وحشه اوي عايزه احول من الكليه دي جدا بس فنفس الوقت مقدرش اقولهم لاني قضيت سنه فيها و لو حولت هحتاج فلوس كتير جدا غير الفلوس اللي صرفتها ف الكليه دي و كمان هنزل سنه هرجت اولي تاني ف بجد حاسه اني فشلت ف كل حاجه والله من وقت ما خرجت من ثانوي رغم اني طول عمري شاطره جدا حتي ف ثانوي طلعت من أوائل المدرسه و كان مجموعي حلو بس للاسف التنسيق كان عالي جدا جدا

5
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬6d ago•lostlost

واقف عند اخر فتره ف حياتي كنت فيها مبسوط مش قادر استوعب اني خلاص كبرت و المفروض اعيش شخصيه جديده مش حاببها لسه بحب ايام م كنت ف الجامعه و عايش و بسوط و كل حاجه حواليا دلوقتي كانها حلم مش حقيقه مش قادر استوعبها

2
Apple_19333
Apple_19333🇪🇬6d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Plum_4049
Plum_4049🇪🇬6d ago•disappointeddisappointed

ازيكوا اخت جوزي معاها طفلين وغضبانه ف بيت اهلها وحاليا جوزها رافع قضيه رؤيه للاطفال ف جوزي بيوديهم المحكمه يشوفوا والدهم طبعا انا بعرف الاخبار دي من الناس بره جوزي مش ييجي يحكيلي حاليا انا متضايقه جدا من وضع اني زي الاطرش ف الزفه وكمان اكيد ف يوم الرؤيه ده انا برن ع جوزي وهو ف المحكمه وبيكدب بيقولي انه ف مشوار شغل او ف البيت او اي كدبه عشان ميقولش بوضع اخته ف انا متضايقه جدا اتكلم معاه ولا اعمل عبيطه زي مانا عامله وكاني معرفش اتصرف ازاي

14
Apple_20227
Apple_20227🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

12
Pumpkin_20205
Pumpkin_20205🇪🇬6d ago•sicksick

انا سهران مخنوق بكل ما تحملة الكلمة من خنقة عمال اقلب وخلاص مش عارف اتكلم ولا لاقي حد اتكلم معاه زهقان وموضوع انك تكلم وانت مش علي طبيعتك يخنق اكتر بقيت اكره الوحده لو لوحدي ولما يكون حد ف حياتي اشتاق للوحدة بجد مش عارف اعمل اي

4
Pear_18798
Pear_18798🇪🇬6d ago•worriedworried
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

19
Mango_12317
Mango_12317🇪🇬6d ago•mehmeh

سؤال و تفيدوني دلوقتي انا و ولد بنحب بعض بس بقالنا فتره سايبين بعض و هو دلوقتي بيكلمني أنه عاوز يجي يتقدم و انا لسه بحبه بس المشكله أنه مش بيعرف يواجهه و وقت الزعل ساعات كان يفضل يومين من غير كلام بس لما يبعت كان بيصالحني و نتعاتب و كله تمام (هو اللي كان بيبقي غلطان) انا بقي خايفه من حته أنه مش بيعرف يواجهه هل الجزء دا هيأثر علي تحمله المسؤليه و كمان هو اتربي في بيئه فيها مشاكل بين باباه و مامته فالجزء دا مع عدم مواجهته بيخليني اقلق اكتر حد فاهمني

11
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

تعبت من الوحده انا30سنه كنت خاطب عن حب حبتها حب اى بنت تتمنه ومعمله اى ست تتمنها كنت بعشق ضلها وضحكتها كانت فرحت قلبي وكل حاجه حلوه كنت عايش علي رحتها كنت بجيب الورد وافرشه على الارض عشان تمشي عليه خرفيا كانت منوره حياتى كنت بقول فيها اشعار غزل وغرام وحب لحد ما اكتشفت انها بتخنى مافيش اى بنت تستاهل اى راجل يحبها كلهم خينين

6
Sandwich_16698
Sandwich_16698🇪🇬6d ago•angryangry

لسه من نص ساعه كنت مع صحابي ف واحد منهم عمال يقولي متخف شغل التخلف دا وانت حمار والكلام دا انا عارف ان دا عادي بما احنا ك شباب لكن لما يكون علي اي حاجه وباقي الشله مبتتكلمش الموضوع بيضايق بقوله متهدا ومعرفش ايه وبدأت اتعصب (رغم اني من اهدا الناس ف حتت الغضب دي ونادرا جدا ما تلقيني متعصب) ف بزعقله لقيته بيقولي هو انت علشان نزلت شغل يومين هتنشف عليا ومعرفش ايه (للاسف معرفش ليه راعيت حتت انه لسه بيدور علي شغل وكدا وقولت مجيش علي الموضوع دا وسكتت وهو بعدها بنصايه اعتذر بس انا مدايق من نفسي اكتر منه المفروض انام علشان شغل بكرا بس بعيد وازيد في التفكير

3
Coffee_8063
Coffee_8063🇪🇬6d ago•tiredtired

موضوع انك على طول ضاغط نفسك عشان ترضي الآخرين ده متعب اوي بحاول تراضي كل الاطراف ومعظم الاوقات بتنسى نفسك ونيجي على نفسك اوي وفي الآخر نفسيتك انت اللي تتعب ومحدش بيركز معاك ولا بيديك اي اهتمام

4
Cloud_17361
Cloud_17361🇪🇬6d ago•lostlost

برجع لنقطة الصفر تاني.. بعد كل محاولاتي في اني ابقى احسن نسخة من نفسي، رجعت اهرب من كل حاجة كالعادة، بعد ما كنت فاكرة اني اتعافيت خلاص، المشكلة ان انا اللي مش بعمل اللي عليا كفاية بس انا مش بعرف بجد، بنتكس، بسوف، بكسل، بقدم الراحة المؤقتة والمتع اللحظية على تعب هيريحني بعدين تعبت من نفسي بجد واتمني الاقى حل، الإنسان تايه والله، انصحوني، محتاجة بجد الاقي حل

9
Cloud_9525
Cloud_9525🇩🇿6d ago•mehmeh
Topic: هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

مهم كانت دائري الاجتماعية كبيرة بحس بالوحدة ممكن لانو كل تفكيري على انو اي شخص يتقربلي مؤقت بكتشف ان صح هو مؤقت وعنده شخصه المفضل، كل الي بلتقيه مؤقت لفترة معينا ومع الوقت بيروح اول مفترته تعدي، مع الوقت صرت شخصية انطوائية لاكترونيا في وقت الناس صارت تتفاعل الكترونيا اكثر وهاذ خلاني اتقبل اني مهما فعلت فالوحدة هي مكاني وبحاول اتقبل الامر،لكن مرات تجيني افكار انو هو ممكن اكون السبب في كوني وحيدة وبمرض ساعات وانا ضايعة في التفكير والوم نفسي وانا اعيد محادثات وفاعلات قديمة، لكن في الاخير اعتذر لنفسي لانها الوحيد التي لازالت لجانبي

3
Grape_4481
Grape_4481🇪🇬6d ago•disappointeddisappointed

انهارده عرفنا ان ماما تعبانه شويه ربنا يقومها بالسلامه هو الوضع يقلق بالاخص لما عرفت انه مش سهل و لكن مش مستحيل الحمدلله بس برضو خايفه عليها اوي و عاوزه اعيط ف حضنها و اقولها خفي ابوس ايدك انا مليش غيرك بعد ربنا بس بحاول قدر المستطاع اتماسك قدامها و مخوفهاش مش عاوزه اسيبها و اروح ف حته بس غصب عني والله عندي شغل ادعولها كتير بالشفا.....

10
Strawberry_14860
Strawberry_14860🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted

انا دلوقتي لو في شخص بحبه بس تعتبر علاقه غير شرعيه أنا عرفاه سوشيال وهو عل كلامه ناوي يتقدم لو متقدملي شخص تاني رسمي وكويس مفروض اعمل ايه أنا بين إني مش عايزه اغضب ربنا وبين إني بحبه بس خايفه الحب ده يفضل عل الفاضي

9
Cloud_9525
Cloud_9525🇩🇿6d ago•disappointeddisappointed
Topic: اكتر حاجه اكدتلك ان خلاص معتش تحاول

لما عاملتهم بنفس الي عاملوني بيه واعطوني رد فات ردي الي رأوه مبالغة بمراحل، ولما ابتعدت لحتى اثبتلهم انو لو مبادرتش راح ينسوني واتضح اني كنت اكثر من يستحق هاذ الاثبات، وللاسف هم عمرهم مراح يعاملونا بنفس معاملتنا ليهم لذا يكفي انو نعامل الي حولنا بالي يستحقوه.

0
Candle_5167
Candle_5167🇪🇬6d ago•angryangry

ليه التفكير في الماضي كل ما بنكبر في السن وكمان الزعل ع قرارات اكتشفت دلوقتي انها غلط وبقي فيه خوف من القرارات الجاية و كمان قلة ثقة في النفس...والليل بقي اسوء وقت لانه بيكون فيه التفكير بزيادة وبالتالي قلة نوم ...

7
Brain_6041
Brain_6041🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

عندي سؤال مهم هو بجد في حاجه اسمها كلو مكتوب ولا دي حجه بنحطها عشان نعلق عليها فشلنا واستسلمنا اننا محاولناش ناخد الحاجه الي عايزينها او بنحبها وهل كسر القلوب عادي هين والواحد ممكن يفوق منو بسرعه ولا عادي يفضل متألم سنين

11
Banana_20222
Banana_20222🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

انا ظابط طيار. كل يوم حاسس ان الواحد روحه مش ف ايديه ومش حابب ارتبط ولا اتجوز وعندي 30 سنه ومفيه مشاكل مع اهلي بسبب الموضوع دا عايزني اخد خطوة بس انا مش رادي. مش حابب اظلم واحده او ايتم عيالي واصلا ع طول انا ف ااشغل بنزل راحات بس مش عارف اعمل اي

5
Apple_18848
Apple_18848🇪🇬6d ago•worriedworried

من فترة صارحت بنت بمشاعري بعد فترة طويلة من المعرفة والارتياح في الكلام بينا. قبل الاعتراف كنا بنتكلم براحة وعفوية، وكان بينا هزار وونس وتواصل مستمر، وكنت بحس إنها من أكتر الأشخاص اللي بقدر أحكي لهم وأكون على طبيعتي معاهم. بعد ما صارحتها، الأمور اتغيرت بشكل ملحوظ بالنسبة لي. هي قالت إنها محتاجة تحط حدود أكتر وإنها بقت متغيرة مع ناس تانيين كمان، وإن ده نوع من حماية نفسها. المشكلة إني حسيت إن طريقة الكلام والردود بقت مختلفة عن اللي متعود عليه، وبدأت أحس بمسافة بينا. كل ما كنت أحاول أفهم أو أوضح إحساسي، كانت بتطلب مني إني ما أفترضش حاجات أو أبني سيناريوهات من دماغي. وهي شايفة إن عندها ضغوط ومشاكل ومسؤوليات، وإن مش لازم تشرح كل حاجة بالتفصيل كل مرة. أما أنا فكنت حاسس إني تايه بين حاجتين: هل اللي بيحصل مجرد حدود جديدة وضغط عندها؟ ولا ده بداية ابتعاد تدريجي بعد ما عرفت بمشاعري؟ وصلت لمرحلة إني بقيت أتردد قبل ما أبعت رسالة، وأفكر كتير قبل ما أقول أي كلمة، وأحلل الردود بشكل مرهق. الشخص اللي كنت بجري عليه لما أكون مخنوق، بقيت أحيانًا بخاف أكلمه أو أحكي له. في نفس الوقت هي ما قالتش بشكل مباشر إنها مش عايزاني في حياتها، وما قطعتش التواصل تمامًا، لكني بقيت حاسس إن شكل العلاقة اتغير، وده سبب لي ضغط نفسي كبير خلال الفترة الأخيرة. دلوقتي أنا واقف عند سؤال واحد: لما شخص يكون مهم عندك جدًا، وتحس إن طريقة تعامله معاك اتغيرت بعد ما عرف مشاعرك، هل الأفضل تفضل تحاول وتحافظ على العلاقة بالشكل الجديد؟ ولا تبعد بهدوء وتحافظ على نفسك من الاستنزاف النفسي؟ بصراحة أنا تعبت من التفكير، ومش عارف إذا كنت متأثر زيادة عن اللزوم، ولا إحساسي في محله وابعد ولو هبعد اقولها واصارحها قبل ما ابعد بكل الكلام الجوايا ولا اختفي وخلاص مع العلم ان انا خايف يكون اختبار مستفز لمدي حبي واستمراري في العلاقه ولو بعدت يبقي انا من وجهة نظرها مش بحبها وبجرب حظي او اي حاجه بقي ممكن تتفهم ده غير ان انا بنزل استوريهات واتس كتير وولا حياه لمن تنادي وتجاهل رهيب حتي في كلامنا بتقول مش فاهمه مالك .. لما اقول لوحده انا مخنوق ومضايق من كذا وكذا والاقيها بتقول ماشي بدل ما تتكلم وتهديني او تفهم تفاصيل اكتر او حتي تبرر لا يبقي الرد ماشي.

35
Mushroom_10579
Mushroom_10579🇪🇬6d ago•tiredtired

أنا آسف عندي سؤال هل أنا هفضل طول عمري كده يعني لما احب مره و خلاص نسيب بعض كده كليش محاوله تاني أنا حرفيا حاسس ان قلبي اتقفل طب ما علينا هفضل برضو كده وحيد يعني كنت زمان بتكلم و افضفض دلوقتي بقيت صامت دي حلها أي مثلا و آسف جدا

6
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬6d ago•annoyedannoyed

يمكن أكتر حاجة مرهقاني الفترة دي إني بقيت كل ما أحاول أدي فرصة للتعارف أو التعامل مع ناس جديدة، أتصدم في نفس النتيجة. ناس كتير داخلة بنوايا مش واضحة، وكلام كتير ملوش أي احترام أو جدية، لدرجة إن الواحد بقى طبيعي جدًا إنه يقفل الباب من البداية. وبعدها يتقال إنك معقدة أو رافضة أو مش بتدي فرصة لحد. أنا مش ضد حد، ومش بحكم على كل الناس من كام تجربة، لكن الحقيقة إن كثرة المواقف الخاطئة بتخلي الثقة أصعب حقيقي معرفش اعمل ايه

7
Apple_17164
Apple_17164🇪🇬6d ago•annoyedannoyed

انا اتعرفت،علي واحده من فتره و هي بتحبيني و انا معرفتش احبها و هي حاليا بتموت فيا و انا عاوز اخرج من حياتها اقولها اهي هي صعبانه عليا و مش عاوز ازعلها اهي الحل و اقولها ايه و انا مش عاوز اشيل زنب بها

7
Ketchup_5452
Ketchup_5452🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

اتعرفت علي بنت من هنا وارتبطنا واتفقنا نمسح الاب وبلفعل حصل وفضلنا مرتبطين شهرين وكانت العلاقة حلوة جدا بنا بس مره وحده بلكت من كل حته واختفت انا حتا معرفش انا عملت ايه احنا متخنقناش انا فعلا حبتها اوي عاوضتني كل حاجة كنت محتجها انا حليا نفسيتي تحت الصفر بجد ومش طايق نفسي قلت ارجع احمل توهيل تاني سعدوني

7
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬6d ago•emotionalemotional

بس انا دلوقتي رجعت احفز عقلي بحاجات تخصه تاني، رجعت اراقب اه أقل بكتييير عن قبل كده بس انا ليه ارجع للمرحلة دي وانا ما صدقت طلعت منها. هو انا لوحدي اللي بفكر فيه وهو ولا كأني كنت موجوده في يوم من الايام؟ هل دي عواقب صدق مشاعري؟ انا بس مش فاهمه ازاي اقدر اقفل الباب وابطل ابص عليه من بعيد وهل دا ممكن اصلا ولا لا؟ التعافي مش خط مستقيم وعادي تيجي اوقات نضعف أو حتى نقع بس هنكمل بسيطة جدا

19
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬6d ago•stressedstressed

عندي مشكلة صعبة اوي ومش عارف أحلها وتعبت منها ( محصلش بس عشان ال Ai ) احساس انك داخل تنام وانت مصلي صلواتك كلها ومكمل احتياجك من البروتين ومخلص اللي وراك ولاعب تمرينة فل في الجيم وشارب نسكافيه وعامل منبه للفجر دة رايق اوي، ناقصني ابطل تفكير واعرف انام بقا

11
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬6d ago•shyshy
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9

Orange_14989🇪🇬 ازاي قدرتي تحددي مشاكلك بالطريقة دي عشان انا مبهور، نفسي اعرف احدد مشاكلي

View all 9 advice
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬6d ago•boredbored

استوعبت النهارده اني شخصية كثيرة الإنتقاد بمعنى اني بطلع عيوب في حاجات كتير بحبها، بنتقد تصرفات ناس حواليا. كل النقد دا في ذهني بس مش بصرح بيه لحد بس بحس اني مبيعجبنيش حاجه، يعني ممكن ابقى بتفرج على مسلسل ومبسوطة وكله تمام الاقيني برضو بنتقد التمثيل أو الأحداث والحبكة الدرامية مع أنه في المجمل حلو وعاجبني. بحب برضو أقيم كل حاجه حواليا الاكل والناس واي تجربة في العموم بديها اسكور. من كتر الانتقاد والتركيز في التفاصيل بكره الحاجه أو الناس وبركز في عيوبهم بس مع انهم زي الفل. الموضوع مش اكستريم اوي بس مزعج لاني مش بعرف استمتع بالحاجه زي ما هي بعيوبها أو بعدم مثاليتها

11
Strawberry_16923
Strawberry_16923🇪🇬6d ago•confusedconfused

أنا مش عارفه ابدأ منين أو ازاي بس كل الموضوع إن في شاب اتعرفت عليه من حوالي 5 سنين يمكن عمرنا م اتكلمنا فترة كبيرة كان دايما اي الأخبار تمام الحمد لله وبس علي كده الشات بيقفل علي كده لحد م جي وقت الثانوية العامة قفلت بعدها سوشيال نهائي ومظهرتش فيها غير شهر او شهرين اتكلمنا فيهم حوالي مرة واحده وكان نفس الكلام اي الاخبار تمام الحمد لله وخلصت علي كده مرة واحده طولنا شوية في الكلام وكان بيسأل اي اخبار المواد والمذاكرة فيهم وبس كده وقفلت بعدها تاني لحد م جيه وقت دخول الكلية انا في الوقت ده بعد نتيجه الثانوية فتحت سوشيال تاني وكنت حذفته من عندي من الفريند هو بعت وقت دخولي الجامعه وهو مش من الفريند بعت مسدج وقالي عملتي اي وبقيتي في كلية اي المسدج وصلت عندي وخدت بالي بعدها بحوالي أسبوعين أو شهر تقريباً لأنه كان في الشات ومظهرش عندي رديت عليه اول م شوفتها واتكلمنا شوية وبعت ادد وقبلته وفضلنا بعدها نتكلم يوم ورا يوم لحد م قربنا من بعض اوي وبقينا لازم كل يوم نتكلم حبيته وحبيت اهتمامه دايماً فاكر كل التفاصيل ولو معلومة صغيرة بيكون فاكرها مش هقول قد اي هو كان كويس معايا ومحترم وعمره م قال اي حاجه مثلاً تخليني اخاف أو اقلق منه في اماااان معاه حسيته وعمره م اتعدي حدوده أبدا لحد م في يوم حسيت إن شعور من جوايا بيقول إن ده مينفعش وده غلط أولا حرام كلامك ده معاه آه حتي لو في حدود بس حرام برضو وكمان فكري في اهلك انتِ بعدتي فترة ليه رجعتي كلمتيه تاني م كنتي شيلتيه مرة من الفريند ف لومت نفسي وقتها وكمان حسيت بشعور تجاهي من ناحيته خدت وقتها قرار البعد عنه وبعتله قولتله مش هينفع نتكلم تاني وقفلت معاه وفعلا بعدت شيلته تاني من الفريند ومعدناش بنتكلم اتعذبت في الفترة دي جامد ببعدي عنه بس كنت بقول دايماً من ترك شيئاََ لله عوضه الله خيراً منه دام البعاد لمدة 10 شهور او ازيد شوية وبعدها هو دخل كلمني وبعتلي كان الأول كلامنا متقطع يعني يبعت وارد عليه ونفضل اسبوع من غير كلام ويرجع يبعت تاني وارد عليه علي قد السؤال وبس لحد م في يوم رجع كلامنا تاني زي الاول ويوم ورا يوم وكلامنا رجع يكتر تاني وقتها سألته ليه رجعت كلمتني تاني قالي إنه كان داخل يطمن عليا م صدقتش اوي بس قولت امم ماشي وخلاص مفيش بعدها بيومين تلاته واعترف بحبه ليا م انكرش اني كنت مبسوطة وطايرة من الفرحة بس قولت وبعدين اخرتها اي مهو كده مش نافع انا سبب بعادي كان شعوري ده اصلا وبعدها هو سال عن شعوري مردتش ومجاوبتش وهو باين من كلامه إنه بجد واحد ناوي خطوة جد وبدأ يسأل عن عايزه اقعد فين وصلي استخارة وعرفيني وصور يوريها لأهله وكل ده المهم هو بيسافر وكده عشان شغله ف كان صحي متأخر اليوم اللي كان هيوري فيه الصور لأهله ف مشي علي طول وأهله مشافوش الصور وقال لما ينزل اجازة هيكلمهم المهم هي لما عرفت إن في شعور متبادل منه هو كمان بطلت كلام معاه تاني وهو لاحظ ده وطلب مني مرة أعمل فولو ليه علي اكونت وكده انا رفضت وقولت مش عايزه يكون بينا اي اضافات او اي حاجه من دي غير لما الأمور تكون أوضح من كده وطلبت منه يمسح رقمي ولو في نصيب بينهم الأمور تمشي طبيعي زي اي حد لما يجي يتقدم ياخد الرقم من بابايا وبس يعني وقتها هكون مش حاسه إني بعمل حاجه غلط عمل لاف علي المسدج ومردش بعدها ب اسبوع بعت تاني لينك للاكونت وعايزني اعمل فولو سألته قولتله انت لسه ممسحتش الرقم قال عايزاني امسحه يعني قالتله مش قصدي بس توقعت تمسحه بعد كل كلامي اللي فات ده قالي ده كلام عيال اللي فات ده آه فرحت إنه ممسحش الرقم ولسه متمسك بيا بس في نفس الوقت انا مش مبسوطة كده انا عايزه اعرف آخرة الطريق اي قولتله اعتبرني عيلة وامسح الرقم ولا اقولك اعمل بلوك قالي براحتك كده كده مش مسجل الرقم واللينك بعته بالغلط قولتله تمام انا بس بحاول م اعملش غير الصح قالي انا مش عايزك ولا عايز حاجه غلط قولتله مش فاهمه انا عارفه انك مش عايز حاجه غلط بس انا دايما بمنع نفسي من اني اكلمك أو اقول حاجه ميكونش وقتها إنها تتقال ف منعا لكل ده منتكلمش لحد م نشوف اي الدنيا فاهمني قالي آه فاهمك م انا بقولك اعملي بلوك واقفلي باب الشيطان قولتله لا اعمل انت قالي اعمل اي قولتله بلوك فضل يومين تلاته مفتحش المسدج وبعدها شافها ومعرفش عمل أو لا أنا دلوقتي معرفش اتصرفت صح ولا غلط أنا عارفه كلامنا من الاول كان غلط بس كلنا بنغلط مفيش حد مبيغلطش بس الغلط اننا منفوقش ونفضل مكملين في الغلط وانا بحاول بكل الطرق أصلح ده واقرب من ربنا اكتر وادعي ربنا يسامحني عشان عصيته وكسرت ثقه أهلي فيا والحمد لله بقالنا شهر مش بنتكلم بس بجانب ده بتعذب كل يوم احساس صعب لما تكون بتحب حد وعارف إنه بيحبك بس مفيش بينكم تواصل وحشني كل حاجة كانت بينا عمري م دعيت ب اسم حد معين في صلاتي من يوم م حبيته وانا كل فرض بصليه وكل ركعه لازم اذكره في دعائي لو فيه خير ليا ربنا يجمعنا في الحلال وكده بس خايفه يجي اليوم واكون مستنياه كل ده وحبه يروح ويختار بنت تانيه غيري 😔 قولولي اتصرفت صح ولا لا و اي المفروض اللي كنت اعمله أو اي اللي المفروض يحصل انا تايهه جداً 🥹

8

Gold_16893🇪🇬 هو لو عايزك هيجي

View all 8 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬6d ago•stressedstressed

اكتشفت ان فعلا مفيش حاجة حقيقية غير الحاجة دي، وممكن تفضل تقنع نفسك ان دة كله حقيقي عشان بتحاول تغير بس مش هتعرف، الموضوع بيستنزف من طاقتي كتير اوي وفي الآخر بوصل اني ابص على الموضوع مش بلاقي نفسي مستفيد حاجة بكمية الطاقة المهدرة دي

9

Sugar_18002🇪🇬 مش فاهمه حاجه

View all 9 advice
Mango_19262
Mango_19262🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

قاعده في امان الله شايله هموم الدنيا بسبب الامتحانات بس تمام يعني عاديه فتره و هتعدي فتحت الصور و فيديوهات بقلب لقيت ذكريات اول السنه الي هيا يعني اول تالته ثانوي بجد كميت ذكريات فضيعه ي جماعه ازي الواحد بيتغير بسرعة كدا شكلي اتغير جدا حزنت طبعا لاني حسيت اني بجد اوحشيت جدا مش عارفه ليا بس حاجات كتير اتغيرت مبقاش عندي شغف شكلي اتغير جدا مبقتش اعرف اتصور زي زمان كدا و بجد اكتشفت اني كنت دلوعه جدا مش عارفه راح فين كل ده بجد بقيت شبه الست الي عندها ٨٠ سنه مش عارفه هل هرجع كدا تاني وله الحلو مش بيرجع و بجد ذكريا دي حاجة بتوجع القلب بجد و بتفكر الواحد بحاجات كنت حلوه جدا دلوقتي هوا مش لقيها

13
Mango_11551
Mango_11551🇪🇬6d ago•alonealone

انهردا أنا اتخانقت مع اختي وامي ترضتني من البيت رحت عند بابا (هما منفصلين)المهم رحت وكان مش موجود ولما جه ضربني وطردني وجرسني في بيت العيله وانا كنت منهار ومش عارف اروح فين فرحت عند ستي ولما رحت كان بين عليا أن في حاجه وكمان الضرب علي وشي وخالي جه وقعد معايا وتكلمت معه وبعدين نزل مع صحابي شويه ورجعت تاني وانا قاعد دلوقتي معها ومش عارف اعمل ايه ياريت حد ينصحني تم استنزافها

1
Brain_13227
Brain_13227🇪🇬6d ago•fed upfed up

في هنا أشكال مريضه يقعدو يتكلمو معاك عدل عشان بس مفكرين انك بنت ولما يعرفو انك ولد يسكتو ودي حاجه عاديه بالنسبالي إنما شخص يبعت ويقولي فاضي نت/*كلم ويكلمني كاني ولد عشان يعمل نفسو مش مدلوق وكده ولما يعرف يعمل حظر

7
Watermelon_19634
Watermelon_19634🇪🇬6d ago•lostlost

ببقا حاسه اني صلبه نفسيا لحد ما يحصل موقف واحد يرجعني لنقطه الصفر تاني. كانه قلب باخده بيفكرني ان كلمه ممكن تدمر حياتي وتخليني اكره نفسي وتفكرني اني هشه نفسيا بموقف واحد اتكسر ..انا حاليا واخده القلم دا ..بس المره دي لا ...مش هافضل كدا اكيد المره دي هتعامل بشكل مختلف

3
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬6d ago•boredbored

شوفت دكتور مخ واعصاب بيقول أن الألوان اللي في الموبايل من أكبر المحفزات لعقلنا و micro dopamine و مع كتر استخدام الشاشات اللي فيها عشرات الالوان كل يوم دا بيزود ال brain rot، بيقول أنه الحل للنقطة دي نخلي الموبايل black and white mood ف هجرب المود دا فترة. فعلته حاليا ونوعا ما حاسه بنفور أو عدم تعود وكمان حاسه ان دا بيعمل مجهود زيادة شوية على العين ولازم ابقى في إضاءة منخفضة وغالبا هتعب عيني اكتر بس هجرب يومين كده واشوف

8
Moon_16753
Moon_16753🇪🇬6d ago•alonealone

النهارده قررت ابطل اوقف حياتي على حد..ان شاءالله هدخل السنة الجايه ثانوية عامة و هكسر الدنيا..انا الاكتئاب كان واكل قلبي لاني كنت متعلق بالماضي جدا..ومفيش دكتور ولا علاج عملوا حاجه..حلوا مشاكلكم من غير دكتور..خلوا الدكتور لما الوضع يخرج عن السيطرة..رغم اني مكتئب الا اني بحب الحياة اوي..وفعلا مش هيعرف يعيشها غير اللي اتحرم منها

1
Popcorn_16093
Popcorn_16093🇪🇬6d ago•angryangry
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬6d ago•tiredtired

صعبت عليا نفسي لما علقت قلبي وبحاجه مش ليا وحبيتها جدا لدرجه اني حطيت كل طاقتي ومشاعري وشغفي فيها وفالاخر اكتشفت انها مش بتاعتي وعمرها ما هتكون بتاعتي ومينفعش اصلا تكون بتاعتي بس لسه متعلقه بيها وقلبي مش عارف ينسها

4

Potato_20203🇪🇬 اتعلمو تفكرو بعقلكم مش بقلبكم القلب لو اختار بنسبة كبيرة بياخد بالشكل، يعجبك شكله، هزاره ، طريقته لمست حاجه عندك كانت نقصاكي ومفتقداها، لكن للاسف وبنسبة كبيرة القلب بيتجاهل صفات كتير بتبقي باينه قدام عينك وكلها زي الزفت اقصد انك بعد فترة من العلاقه السامه دي واللي غالبا بتنتهي مش بتكمل، بتقفو تسألو نفسكو انا اذاي كنت قابله ده علي نفسي الخلاصه عشان مش كل شوية نقع الوقعه دي ، يبقي اتعلمو من اللي فات، حكمو عقلكو قبل قلبكو لو عدي علي عقلك وقبلتيه قلبك هيقبله ومن غير تريقه 🤨 قربو من ربنا شوية حد صاحبي كان دايما يقولى: اللي معاه ربنا يمشي علي المياه 😂

View all 4 advice
Watermelon_20217
Watermelon_20217🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

النهارده بعد سنه و نص اهله رفضوا جوازه منه حاسه اني زعلانه اوي ضيعت من عمري كتير و اديته اكتر ف للاخر رجعت لوحدي تاني مش عارفه اعمل ايه انا قفلت حياتي عليه و مش لاقيه حد جمبي مش عارفه مزعلش حاسه نفسيتي ف الارض مش عارفه ابطل عياط قلبي وجعني اوي

13
Candle_18752
Candle_18752🇩🇿6d ago•heartbrokenheartbroken

انا كتير اشتقتلو ماني قادرة افقد الامل بانو حيرجعلي و لهيك وقفت كل مشاعري ما عم اسمح لأي أحد يدخل حياتي و ماني قادرة اتخطاه رغم اني ملأت حياتي بكتير اشياء ( رياضة , قراءة كتب , كتير فعاليات أخرى ) بس دائما هو ساكن دماغي و دائما ابكي عليه و فكر اذا هو كمان اشتقلي و يلو شوي او نساني

7
Cookies_19094
Cookies_19094🇪🇬6d ago•tiredtired

بقيت بكتئب بسرعة جدا وأكتر حاجة بتزود الإحساس دا عندي هي القعدة المطولة ف البيت والحبسة سواء لمذاكرة امتحان أو مفيش وقت للنزول أو حد انشغل ف معرفناش نظبطها وننزل ولحد دلوقتي مش لاقي حل لموضوع الزهق دا تاني حاجة مشعارف هعمل ايه ف الأجازة بعد ما أخبص امتحانات وخايف أواجه اللي المفروض أعمله

0
Flame_4328
Flame_4328🇪🇬6d ago•draineddrained

انهارده كان اول امتحان ثانويه عامه و بقيت مخنوق من صعوبه الامتحان و غالبا هشيل و بقيت محبط و خايف من باقي الامتحنات و معنديش امل اني هجيب المجموع أو الكليه الي أنا عايزها و بقيت بفكر لو مجبتش مجموع أو سقطت اعمل اي

4
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬7d ago•draineddrained

مش عارف حد هيصدقني ولل لا بس انا حاسس اني عايش بس مش عايش حاسس ان ف حجات بتحصل حوالي بس مش بحس بيها حاسس اني لوحدي بس اتا ف الحقيقي نش لوحدي حاسس اني مليش صحاب مقربين بس انا عندي ناس مشاعري متداخلة حاسس اني عاوز حد يونسني بس مش هينفع اتونس بحد حاسس اني ف فتره من اوحش الفترات اللي مرت عليا ومش لاقي حل مش عارف حد هيغهم الكلام دا ولا لا

2
Brain_12876
Brain_12876🇪🇬7d ago•tiredtired

في سر مجنون او مصيبة عملها ومش معرف حد يقولهالي؟ ميول غريب عاده غريبه محتاجين طاقة ايجابية وضحك شوية بجد. وعامة حتى لو سر مؤذي او مشكلة حاجة حزينة يعني قولوها وهحاول اساعد قدر الامكان، او حتى على الاقل تبقوا تخلصتم من حمل كان بيثقلكم لحد ولا تعرفوه ولا يعرفكم، خصوصا ان سر مؤذي بيبقى فعلا صعب على صاحبه اوي انه يشيله لوحده...

8
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬7d ago•worriedworried

السلام عليكم انا تالته ثانوي والنهارده كان اول امتحان ليا والحمدلله عدي وكان كويس بس بجد انا متوتره جدا ومش توتر عادي انا النهارده مكنتش عايزه اصحي كنت عايزه اموت بس مبداش امتحانات وعماله اتخيل انه هيحصل كذا وهنسي كذا مش عارفه اقول ايه خايفه اوي من الامتحانات وخايفه من النتيجه اكتر انا معملتش احسن حاجه بمنتهي الصراحه بس انا تعبت اوي نفسيا وجسديا السنه دي دا غير امي امي وبس هي الي عملت عشاني هو دا طبيعي طيب اعمل ايه انا بس معرفتش اقول لحد او اتكلم هو انا مكبره الدنيا بس بجد انا حاسه بتوتر فعلا جدا هو ممكن دا بسبب اني بمر بحاله اكتئاب وعندي قلق عام ولا دا عادي

9

Flame_5249🇪🇬 اوعي تفكري تغشي بجد مهما قالولك لو صعب تتناقشي معاهم و تفهميهم ده اسكتي و متجيبيش سيره عشان ميضغطوش عليكي اكتر و يضطروكي تلجأي لكدا و افتكري ربنا قال من يتقي الله يجعل له مخرجا وانا واحده مجربه الموضوع دا و فعلا ربنا عوضني بالخير الحمدلله و راضيه عن مكاني دلوقتي و مبسوطه

View all 9 advice
Orange_12484
Orange_12484🇪🇬7d ago•angryangry

يا جدعان يخريبت قله الكرامه اللى الواحد بقى فيها ايه ده ايه ده كله ليه يعنى ما انسان انسان اوله واخره انسان انسان حبيبي روحى مقدرش استغنى عنه يووووه شوفته كان مالى بس ياربى الفكره انو بحسنى بجى على كرمتى قوى اوف منى لازم يعنى يبقى معنديش كرامه كدا لازم!! ديما عاوزه اشوفه ديما عاوزه المسه ديما عاوزه يضحك ويحكى معايا عاوزه اشوفه بخير ناجح مرتاح صحته كويسه اهله كويسين دا كفايه بس لما قالى لو انت تمام فا انا تمام اعرفى طول ما انتى بخير انا بخير يخربيت الباطل حرام عليك هوا انا ناقصه نفسى يكون معايا صاحبه بنت من هنا بس بجد يا ناس هو كدا الحب فعلا ولا ايه!!

10
Avocado_4850
Avocado_4850🇪🇬7d ago•annoyedannoyed

جماعة عايزة احكى موقف وانتوا احكموا بصوا انا فى تيم أو حروب فى الكلية هو كلنا 10 بنات 5بنات صحاب وشلة و3بنات شلة وصحاب اكتر وانا وبنت تانية بعدين عن كل ده وحتى انا وهى مش صحاب خالص تمام انا دخلت التيم علشان كنت شايفة أنه كويس وكدا بس ديما لما بنتجمع مش بكون مرتاحة خالص وبحس بالوحدة وحاولت اقرب من اى شلة فيهم كنت بحس نفس الشعور وأنهم صحاب مع بعض جامد بس كانوا نوعا ما اهون من 3 التانين البنات التانية بجد اسلوبهم مش بيعجبنى وديما تريقة وتنمر ويحرجوا الناس وكدا المهم انا مش بتكلم كتير عن الجروب شوفتهم من امبارح بيتكلموا عايزين يجبوا حاجات علشان نحتفل اخر يوم امتحانات وكدا أما مردتش غير النهاردة وبس بالاستيكر ديما بحس بشبة البنات 3 بأسلوب تجاهل ليا وأسلوب مش لطيف فى انا قولتهم يسألهم هتكلف كام وكدا مردوش عليا وردوا على اللى بنات التانية بتتكلم فيه يبان موقف عادى بس انا مخزنة ومش عارفه اعبر عن كل حاجه المهم بفكر ابعت اقولهم انا أوت خصوصا مش هعرف أستمتع باى حاجه انا نفسى والله بس مش حسه مع دول انتوا اى رايكوا

5

Sugar_19071🇪🇬 طيب ولو، فكك برضو مش ناس يتقعد معاهم اصلا، هتاخدي ذنوب وانتي حتى متبسطتيش.

View all 5 advice
Strawberry_10277
Strawberry_10277🇪🇬7d ago•lostlost

مش عارفة، بس كل الي حساه الفترة دي ان نفسي اؤنس و يؤنس بيا بجد يعني 😔 حد احكيله تفاصيل يومي و يهتم اني ملقتش الشوكولا الي بحبها مثلا و مفيش مانع بردو لو اتشقلب عشان يعرف يجيبهالي، اكون اول و اخر حاجة فيومه 🥹 في ناس بتتقدملي بس خايفة جدا من خطوة الارتباط دي، حتى برفض اقابل حد لأني بخاف من الشخص الي هييجي بجد بفضل اتخيل انه هيطلع حد مرعب فالاخر او مش هتقبل شكله 🥲

10

Brain_18711🇪🇬 كل دي احاسيس جميله و الميزه فيها انها مش هتكون مؤقته فا اللي هيقدر يعملك ده مع الوقت وقتها هتقدري تحددي إذا كان هو ده اللي فعلا يستحق الارتباط بيكي أو لا

View all 10 advice
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬7d ago•mehmeh

مش عارفه بس حجات ممكن تفيد اوقات ممكن تحكم بسرعه ع الاشخاص والاشياء سواء بالسلب أو الايجاب والاسواء انها تكون سلبيه الي بيعمله ده بيكون عقله بيحطه ف السيف ذون اوقات عادي الإنسان يترفض أو يتهجر ومش دايما بيكون سبب ف ذات نفسه اوقات بتكون ف الي اتعامل معاهم المحب مش بيشوف أخطاء حد بيحبه ده ف العموم لو حصل وخسرت حد وترك اثر ف عادي لاذم نكون مقتنعين أن عادي الناس تترك اثر ف حياتنا وان دايما نحاول نترك الأثر الحلو اي يكن تعامل الي قدامنا كمان متوقفش حياتك ع حد مجرد مشاعر لما بتلاقي افضل اوعدك بتتخطي لسه ف افضل still thinking like that * معنديش افكار حاليه لو حد عنده خبرات اتعلمها يكتبها مش عارفه اقولها ازاي بس بحب اتفلسف وبحب الناس الذكيه الناضجه فكريا والناس اللزقه وبحب كون أن حد يحبك لمده طويله بس من بعيد بحس واو مدري وش اخلاف المواضيع ده بس خلينا ندخل ع موضوع تالت ان السنه الجايه هتكون اخر سنه ف مسيرتي الجامعيه ومش عارفه مفروض استغلها ازاي لو حد عنده افكار

8

Diamond_6889🇪🇬 انا بعتذرلك عن الكومنتس المريضة اللي جاتلك عامتةً + ساعات لازم نحط نفسنا مكان الناس ساعتها منظور الحكم وطريقتو هتختلف عشان كدة دايماً الاستدلال هو اسلم حل

View all 8 advice
Mango_20212
Mango_20212🇪🇬7d ago•irritatedirritated

انا بحب وحده زملتي اوي و انا السنه دي تنيه اعدادي و حاليا انا في اجازه الصيف و داخل تلته اعدادي و انا بحبها من اواخر سنه سته كده يعني في سنه 5 و بحبها اويو مستعد اعملها اي حاجه بس انا معترفتلهاش اني بحبها عشان ربنا و حرام و كده و عشان اسباب تنيه بس ده اقواهم قولت لاتنين صحابي قبل كده و هما الاتين قلولي قلها و اعترفلها بس واحد قلي كده و هو عيزني بقا اقبلها و كده و التاني شيخ جامع و هو في اوله ثنوي قلي كده و قورلتلو انا كونت متوقع تقول العكس و قولتلك عشان تقول العكس قلي ان هو كمان حب وحده و بسبب انو مقلهاش ضاعت منو و لو رجع بيه الزمن هيقولها كانو بيحجزها من غير صحوبيه يقولها و يكمل حياتو كان محصلشحاجه فهل انتو في رايكو اقولها ولا لا و اه سبب من الاسباب الي منعاني ان امها صحبت ماما باباها مدرسي فلو حصل مش متاكد بس ممكن يحصل مشاكل

7
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬7d ago•boredbored

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🌸. رحت لطبيب نفسي انهاردة، واتكلمت ف حاجات كتير اوي يمكن انا حتى كنت دافناها بيني وبين نفسي واتشخصت واتكتبلي علاج وكده، وحاسة بالاطمئنان والراحة بصراحة، بس ستل خايفة مش عارفة ليه. حاسة بالتشاؤم والخوف والقلق بلا اي سبب، او ممكن بسبب، بس سبب غبي شوية، وهو اني متعودتش اني حياتي تمشي حلو كده فترة طويلة، وهي حقيقي بقالها كام يوم سيئة جدا اصلا، بس مش عارفة، حاسة ان فيه حاجة مش عاجباني ابدا هتحصل الفترة دي، ومش قادرة اتخلص من الشعور ده. عارفين المشكلة ايه؟ ان كل مرة المشاعر دي بتطلع صح. انا مدركة انه شيء لطيف ومِنَّة من الله يعني اللي بيكون عنده شفافية في الحاجات دي، بس بيرعبني اوي احساس التشاؤم المفاجيء ده، بعرف ان فيه مصيبة مستنياني، خصوصا لو مش قادرة احدد الزمن بتاعها او هتحصل امتى، الموضوع بيكون اسوأ بمراحل بفضل على اعصابي، وبرضو مش مطمئنة مش قادرة احس اني مرتاحة بلا شوائب كده كل ما احس ان بالي بيهدى ارجع اتضايق تاني. طبعا ده فضا وتخلف عادي هنكنسله عشان انا واحدة مختلة، المهم ادعولي بس عشان شكل الموضوع هيبقى سيء ف تالتة.

14
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬7d ago•lostlost

الشعور العالم بالخواء كنت فاكره ان دا شعوري لوحدي انما دا طلع شعور جيل كامل ان الحياه خلصت و هي لسه في البدايه الملل العام و الاحساس ان الحياه عديمه القيمه و انعدام ظهور خطوط مستقبل واضح علي انعدام الشغف و الابداع معقول هي دي الحياه الحقيقيه واننا مخلوقين عشان كده وبس ؟؟؟

2
Moon_20210
Moon_20210🇪🇬7d ago•sicksick

عندي مشكلة صحية عايزة اعرف لو حد عانى منها زي و ينصحني انا بقالي فترة بعاني من انخفاض ضغط الدم فجأة و جدا روحت لدكاتره و عملت تحاليل و أشعة و كله سليم ، الموضوع مش نفسي، و فقدت الوعي قبل كده ممم

3

Pumpkin_7861🇪🇬 راقبي أكلك كويس .. امتى بيحصلك الانخفاض دا واكلتي ايه قبله

View all 3 advice
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬7d ago•boredbored

المفروض في الأيام المملة دي نعمل ايه عشان نتخلص من الملل؟ عملت كل حاجه تقريبا ومش قادره اتخلص من الملل الرهيب اللي في اليوم. جربت اتفرج على مسلسل وكان ممل، جربت ألون ومعجبنيش الشكل اللي وصلت له و زهقت برضو، عملت workout وصليت واستحميت وهخرج كمان ساعتين كده بس مش لاقيه حاجه اعملها حاليا، حتى الموبايل ممل ومفيش حاجه مفيدة

32

Blueberry_9461🇪🇬 ف سلسله بتاعت السيره لشيخ احمد عامر جميله

View all 32 advice
Blueberry_12885
Blueberry_12885🇪🇬7d ago•alonealone

نبذه من اللي بعيشه في بيت غلط من يومين بالظبط جالي الم رهيب في رجلي لدرجه معرفتش حتي اقف عليها لمده أكتر من 6ساعات تقريبا وجالي تشنج في جسمي كله بسبب الالم الصعب صوتي كان واضح شكلي كان باين اني تعبان هل حد في البيت اهتم لا طبعا وبعدها بيوم بقيت بمشي بسند علي رجلي اهلي مسألوش حتي ولا اهتمو رحت اكشف ولا اهتمو ولا حتي قالوا بالمجامله خدي فلوس معاكي بس اختي امبارح بوقها وجعها وبشرتها سمرت من الشمس امي اخدتها علي طول وجابتلها كل اللي تحتاجه من صن سكرين وكريمات أنا مش بغير والله بس ليه كدا

8
Sugar_19071
Sugar_19071🇪🇬7d ago•annoyedannoyed

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🌸. ازيكم يا حلوين؟ المهم، عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (ده بجد). حصل ظروف مش حلوة خالص آخر تلت ايام واضطريت أقفل وقتها، ف كل الناس اللي عندي راحوا للأسف، وكان فيهم ناس لطيفة موت بصراحة وزعلت اوي إن شاتهم راح مني من غير حتى ما الحق أتكلم معاهم كتير. فاا بس يعني، اكتبوا كلمة أسيرش عليها بقى.

22
Avocado_15496
Avocado_15496🇪🇬7d ago•angryangry

عندي مشكله كبيرة فعلا كنت محتاج أتكلم فيها ليه الناس بقا جواهم أو بعض الناس مش الكل بقا مفيش فيهم خير لبعض أو ناحيه بعض ودايما ممكن تلاقى حقد ومشاكل وكره وما إلى ذلك حتى مع الناس اللى هما مش عارفينهم

4
Chilli_20200
Chilli_20200🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

النهارده نهاية علاقة حب بقلها 8 سنين كنا عيال كبرنا مع بعض تفكرنا اتغير حيتنا اتغيرت اولويتنا اتغيرت اهتممتنا اتغيرت واهم حاجه ان احنا الاتنين متفقين علي البعد ب التراضي جدا بس اكتر حاجه بسطاني في الموضوع ان نيهة علاقه محرمه دامة لمدة 8 سنين عملتها وانا صغير ب غبائي ومكنتش فاهم حرمنية الارتباط والحب بس فضلت فيها غصب عني عشان اتعلقت بيها وعشان مخزلهاش وكسرها

4
Corn_20209
Corn_20209🇪🇬7d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Guava_20208
Guava_20208🇪🇬7d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Coconut_10729
Coconut_10729🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

انا مش عارفه اعمل اى بجد، انا بنهااار بعد الرساله دى 😭😭😭😭😭 موضوع ان انا قلبت وراكي وقصة الشك الكبيره دي انا قولتلك ان انا مش بشك فيكى بس انا كنت بقلب عندك عادي بشوف المتابعين عندك مين ومين صحابك ولقيت في صورة مش طبيعيه فقولت اي دا لما دخلت علي الاكونت بتاع الولد ودخلت عنده علي المتابعين لقيتك انا كنت فاهم غلط بين اتبع ومتابعين ففكرت انه انتى اللى متابعه الولد فقولت لي سهيلة بتابع الولد دا وكلمتك في الموضوع دا انا بقا ساعتها كنت متعصب وعم لقيتك بعتي اسكرين لمحادثه بينك و بينه ع اساس انك كنتى فكراه انا و بحور فكرت ان هو اللي بعت صوره ليكى قولت هو جاب صورتك بمايو البحر ازاى ففهمت منك ان دي استورى انتي كنتى نشراها وهو دخل يعلقلك والكلام دا قولت هي اللي منزله صورها وانا معمولي اخفاء وتقريبا هي دي الصور اللي كانت نازله علي الواتس برضو اللي ايه اختي شفاتها وانتي كنت عملاليى اخفاء فعادي يعني الغريب يتفرج على الاستوريهات بتاعتك واحمد لا 😂 و اصلا اكتشف بعدها انك كنتى عامله بلوك فقرفت منك خالص وخلاص اللي هو انتى كنتى حاجة كدا في حته كبيرة ومره واحده الحاجة دي مبقتش تعنيلي اي حاجة دا غير ان انا والله والله والله حولت انه معملش مشاكل اثناء فترة الامتحانات بتاعتك علشان تفضلى مركزه علي الامتحانات وبس واول ما انتي خلصتى عملتي اي جيت تتكلمي معايا قولتلك اصبري يا سهيلة لحد ما اخلص امتحانتي ونبقا نشوف الدنيا بينا زعلانه مني في اي واي اللي مضايقك والكلام اللي زي العسل دا فضلتي ساكته 😂😂😂 انا همشي ومش عاوزه اكمل وانا عمال اقولك اكيد عايزه تمشي اكيد ياسهيلة مكنش فيا قدرة ساعتها انه افضل اتحايل عليك وارضيك فقولت مدام هي قررت دا ف انا هحترم قرارها وربنا يصلحلها حالها ويرزقها باحسن مني ميت مره جيتى بعدها تتخانقي معايا علشان انا كمان روحت ركزت علي حياتي في الامتحان لانه اول ماده لوحدها ناقص فيها حوالي اربعين درجة فالحمدلله نفسيتي متعبتش اوي بسبب الموقف دا والحمدلله حليت حلو وقضيت يوم من احسن ما يكون مع صحابي وفي المعهد وفرحنا كلنا الحمدلله وقعدتي بقا تطلعى من جواكي الشخصية الزباله وتشتمي فطلعت انا كمان الزبالة الي جوايا وشتمت بس بعدها قولت يابني دا في بينكوا عشره حلوه وفي ايام كتيره حلوه بينكوا ازي يحصل منك كدا فجيت اعتذرتلك علي اللي قولته وقولتلك تشوفي حياتك بعيد عني واتوكلت علي الله ودعتلك ساعتها انه ربنا يوفقك في حياتك يكرمك باحسن منى باذن الله الفتره اللي فاتت بقا لقيتك بترني كتير عليا وتبعتلي هنا وهنا وهنا لي انا سيبتك لما جيتي تمشي مغصبتكيش انك تفضلي معايا غصب عنك فانا لما اجي امشي انا كمان لي عاوزه تغصبيني الحياة مش هتقف لا عليا ولا عليكى اه هزعل عليكى ومش زعل طبيعي بس الاحسن انى افضل كدا بعيد عنك انا مش ناقص قلة احترام ليا في يوم من الايام بسببك امبارح بقا فاتح التاب ع التليجرام ومستني اشوف الكلام اللي عندك واللي انتي عاوزه تقولي ملقتكيش اتكلمتي في اي حاجة مهمه غير الرسالة بتاعت اصل كنت مخنوقه وخنقتي جيت فيك يعني هي دي الحاجه اللى اتكلمتى فيها وكانت مهمه شوية طيب لما انتي تبقي مخنوقه من حاجة و تيجي تطلعيها عليا، انا معنديش مانع بس اكون فاهم علشان اريحك لكن انتي اصلا بتقولي كدا ككلام وبس انتي كنتي مخنوقه من حاجات بسببي انا كل ما افتح الخط بتاعي القي ميلون مكالمة طب لي بقيت اقفله و صاحب الشغل مش بيعرف يوصلي و بقا يروح عليا نومه ومروحش الشغل وتجي امبارح بقولك انا عاوز انام علشان عندي شغل بدري ونبقا نتكلم بكرا وكنت حطط التلفون جنب دماغي انا وابويا مش عارفين ننام من الرن وفي نفس الوقت مش هعرف اقفل الخط علشان الرجل هيرن عليا تقومى قيلالى كلمتين علي دعوتين والنهاردا القي كمية دعى عليا انا بجد مش فاهم انا عملت اي لكل دا طب لي لما انتي بتمشي وبتغلطى كتير مش بدعي عليكى لي تدعي عليا وتحسبني عليا

26

Banana_14183🇪🇬 دى قصيده او روايه مش رساله

View all 26 advice
Pumpkin_20205
Pumpkin_20205🇪🇬7d ago•angryangry
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم الثالث عشر من الفراق ما أغرب قدرة الإنسان على الاعتياد... حتى على الغياب. ليس لأن الألم قد زال، بل لأنه تعلّم كيف يحمل هذا الألم ويواصل السير. لا تزال بعض التفاصيل تباغتني أغنية، أو مكان، أو كلمة عابرة، فتأخذني إلى لحظة ظننت أنني تجاوزتها. لكنني هذه المرة لا أمكث فيها طويلًا، أتركها تعبر كما جاءت. ولعل أكثر ما تعلّمته خلال هذه الأيام الثلاثة عشر أن ليس كل ما نتمناه يكون من نصيبنا، وليس كل من نحب يبقى معنا. إنها حقيقة موجعة، لكنها تصبح مع الوقت أقل قسوة حين نتقبلها. ما زلت أفتقد، وما زال في داخلي الكثير مما لم يُقل. لكنني بدأت أوقن أن ليس كل حديث يجب أن يُقال، وليس كل شعور ينبغي أن يصل إلى صاحبه. ففي بعض الأحيان، يكون الصمت أبلغ من الكلمات، ويكون آخر ما نهديه لمن أحببنا هو ألا نطرق بابًا نعلم أنه لم يعد ينتظرنا. اليوم الثالث عشر... وما زلت أمضي، بخطوات بطيئة، لكنها لا تعود إلى الوراء.

4

Strawberry_4240🇪🇬 على قد ما الحب حلو على قد بقيت اخاف منه واكتر حاجه عجيبه ان انا كنت بشتكي من الشخصيه التجنبيه انا بقيت بتجنب كل حاجه حرفيا دلوقتي

View all 4 advice
Coffee_5451
Coffee_5451🇪🇬7d ago•exhaustedexhausted

دلوقتي انا مش بناام كويس او مش بناام خالص ، انا بصحي كل يوم 3 او 4 الفجر انزل انزل 5 عشان اكون في الكلية 7 بخلص الكلية بعد الظهر اروح الشغل ارجع من الشغل علي 11 بليل مثلا انام 12.30 او 1 وصاحي 4 ولفي بينا يا دنيا دي اول مشكلة ، المشكلة التانية بقي اني حتي في الطبيعي كنت بقعد بال 4 ايام مش بنااام لما كنت ببقي خلاص شبه الزومبي وطبعا دماغي بتقف ، امبارح وانا مروح من الشغل ولاول مرة من مدة طويلة الاقي نفسي عاوز اناام ، مش كدة وبس انا حرفيا كان بيغمي علياا ، لدرجة اني حطيت الايربودز في ودني وشغلت اغاني بصوت عالي عشان افضل صاحي وبرضو كنت بغفل ، بس بعد ما روحت واتغديت نمت وبجد كنت مبسوط جداا اني عرفت انااام ، السؤال بقي هل هفضل كتييير كدة مبنامش ؟

1
Potato_20203
Potato_20203🇪🇬7d ago•stressedstressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Waffle_20046
Waffle_20046🇪🇬7d ago•sorrysorry

اعمل ايه مع احساس اني مش كفاية من زمان بحس بالاحساس دا من و انا طفلة طيب اعمل ايه مع احساس اني مش متقبلة نفسي بحس نفسي وحشة لدرجة البشاعة لدرجة اني مش بحب اطلع من البيت اتغلب ازي على الشعور دا لاني لو فضلت كدا الحياة مش هتبقي حلوة

18
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬7d ago•draineddrained

عندي مشكلة وهي ان مستوى التفاهة عندي بقا عالي اوي .. انا وزمايلي في الشغل سافرنا فرنسا سفرية شغل و انا مسافر اصلا عشان اتصور على اغنية نجوم باريس بتاعت مروان موسى 😂😂 " انا في باريس و دماغي رايقة " ده الكوبليه اللي اتصورت عليه

10

Avocado_15496🇪🇬 ربنا يكرمك ويوفقك ويوفق زمايلك يارب ❤️ ويكتبلكم الخير بإذن الله وتنجحوا أكتر وأكتر ❤️

View all 10 advice
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬7d ago•shyshy

مشاعري ممزوجه ومتلخبطه بين فرحه وزعل مش عارف اوصف فرحان اني خلصت اول سنه في الكليه وخلصت ربع الرحله اي نعم مكانش ما اتمنى بس لعله خير منه اتعرفت في دفعتي وتقريبا الدفعه كلها بتحبني اتعرّفت على ناس جديده ورجاله حقيقي وبيحبوني بلا سبب تقريبا ولا مقابل مش عارف انا فرحان ولا لا بس متضايق اني هسيبهم السنه الجايه (سيستم معين في الكليه في بعض الناس بتنتقل ل شعبه تانيه وانا هبقا منهم ان شاء الله وصحابي مش هيبقوا ) ف متضايق اني هبعد عنهم بس هبقا اعدي عليهم ان شاء الله الاجازه جت واهلا بالـ glow up والشغل والتفكييييير والخطط ف الله المستعان بحب الناس كلها وكلكم حلوين وجمال بحبكم كلكم دمتم في امان الله

5
Moon_13818
Moon_13818🇪🇬7d ago•draineddrained

مش لاقى حد اتكلم معاه حاسس بالوحدة فانا هقدر دا جدا لو رديتوا عليا انى عاوز اتكلم مع بني دمين واتعرف ع ناس جديدة سويا مشكلتي مش بعرف افتح مواضيع وبستنى الى قدامى يفتح الحوار عشان أدوس فيه

8
Brain_13227
Brain_13227🇪🇬7d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬7d ago•exhaustedexhausted

الواحد غسل أيده بجد أنه يعرف ناس جديده اكتر من كدا...دايما في حاجات غريبه بلاقيها فيهم وتجلطني بعد المعرفه....ويطلعوو ناس توكسيك موتتتت موتتتت....ولا كأن مش مكتوب لي اعرف بني ادم واحد فحياتي بجد.... مشكلتي خدت بالقلم كتير برضو وبخاف حتى كمان اعرف ناس واظلمها. ...بسبب خوفي بسبب قلقي.... معرفش اعمل ايه بجد

18
Sandwich_16698
Sandwich_16698🇪🇬7d ago•sorrysorry

السلام عليكم يا اخواتي هو الموضوع اني نزلت شغل من اربع ايام قولت انزل اي حاجه قبل ما ابدا تالته ثانوي الشغل نفسه حلو بس المشكله في المشرف اللي عليا لو مثلا زبون سبلي تبس عايزني اقسمه معاه في زباين بتسيب وجبه مثلا وسط العيد ميلاد يدهوهالي وهما ماشيين ف يجي ياخده وينزل ياكل تحت وحاجه قمة العبط(المهم انا عملت موقف كنت هموت من الاحراج بعدها وهو اني وانا بغير الزباله الكيس اتقطع في السحبه (الزباله ممكن توصل ل خمسه وعشرين كيلو عادي لانن بنقعد نضغط لتحت المهم ف طلبت من واحد في الممر يسحب معايا بعد ما غيرنا وحطيت الكيس الجديد ف لقيته بيقولي انت جديد هنا صح قولته ايوا وقولتله اسمي لقيته بيقولي اتشرفنا وانا اسمي كذا اللي عرفته بعد ما سألت المشرف انه مدير الفرع🙂🤡) الحمدلله مطردنيش

4
Suchi_4021
Suchi_4021🇪🇬7d ago•tiredtired

جماعه يريت لو حد ثانويه عامله من الدفعات الفاتت يرد أنا المفروض امتحاني انهارده و مروحتش علشان أنا يعتبر من شهر واحد مفتحتش كتاب فمروحتش انهارده و لحد انهارده الفجر أنا مكنتش اخد قرار اني اروح او لا و فعلا مش عارف أأجل ولا لا، و فعلا مش واثق انا هقدر اذاكر ولا هعمل ذي ما عملت اي سبب اني مكملتش مذاكره؟ أنا حقيقي معرفش أنا علمي رياضه وصلت اني بفكر احول ادبي، بصيت على اسمي الدروس، محسيتش الموضوع سهل ذي ما كنت فاكر شويه ابوس ايديكوا حد يدي نصيحه صح

15
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬7d ago•frustratedfrustrated
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

17

Mango_18729🇪🇬 سلملي امرك لله. اللهم الذي خلقهم هو ارحم بهم منك. واذا كان هناك مرض فهو يغفر لهم به وانتي اظن اللي قدرتي عليه عملتيه فانتي انسانة. وخلق الانسان ضعيفا

View all 17 advice
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬7d ago•sorrysorry
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

عندي مشكلة !! كنت بحب واحدة وابوها رفضني وبعدت عنها .. وحبيت واحدة واخوها قالي هجوزها صاحبي .. وصاحبة الاكس عايزة ترتبط بيا .. وكنت متجوز واحدة اجنبية وطلقتها .. انا 20 سنة 🙃 المهم دلوقتي ان البنتين اللي اترفضت من اهلهم رجعو والاتنين اهلهم وافقو بعد محايلة وانا مبقتش عارف اعمل اي وفي بنت رابعة رجعتلي ولقيتها لسا لابسة دبلتين كنت جايبهملها من ٣ سنين لحد دلوقتي محتفظة بيهم عليهم اسمي .. طب وبعدين وربنا ما بهزر محتار اعمل اي وخايف اقهر حد فيهم انا غلطتي من الاول اني دخلت علاقات ورا بعضو بس اي الحل دلوقتي !!

10

Suchi_16120🇪🇬 والله مش عارف بس انت اختار الانسب ليك الي شايله دبلتك بصراحة ممكن تكون شيلاها وخلاص ومش فكراك فدا مش سبب يعني، شوف الانسب ليك من نحية الدين والاخلاق لو انت على دين وخلق يعني لان دي الي هتشيل اسمك، وبرضو مش شرط عشان اترفضت ان البنات الي اترفضت من اهلهم يقطعوا شرينهم يمكن بيحبوك وهم الي ضغطوا علر اهلهم الصح انك تختار الانسب خلقا ودينا حتى لو مش من دول اساسا

View all 10 advice
Flame_17153
Flame_17153🇩🇿7d ago•annoyedannoyed

ليش فيه ناس وحشة بجد من لما فتت الجامعة عرفت انو في كتير ناس وحشة و كذابة و يتتمسخر عليك حتا و تكون علاقتك بيهم سطحية بس لانو قلبهم اسود راح يكرهولك حياتك و دايمن راح نبقا تقول ليش و امتا راح يكون في ناس صح حوالينك. يعني انا الحمدلله عندي صحبات حلوين بس لساتني اتأذا بالناس و لما اعرف شخص حلو و اقول ماشاء الله بنت ولا ولد رح يصير خيبة امل و مكونش متعلقة بيهم ولا اشي بس هيك معرفة سطحية بس الموضوع بيقهر نفسي فناس حلوة تحب الخير متكذبش متقلبش الوضع عليك ماتضحك الناس عليك يعني ليش شو تستفادو لما تجرحو شخص و الله تعبت من حقارة المجتمع و الله نفسي زي ما انا ما ادخل في امور الناس اساعد باللي اقدر عليه بحاول اترك اثر حلو و بخرج من حياتهم بدون مشاكل و بس (و المشكل انو رح دايمن ابقا افكر انا شو عملت و شو غلطت و شو كان لاوم اعمل حتا اتفادا اللي صار فادخل لدوامة تفكير و هاد الامر متعب و الله) بجد نفسي افهم وجهة نظرهم باختصار متدخلش لحياة الانسان هاداك ايدا رح تآذيه و خوتي دزيرين هدرت هكا بش يفهمو و نصيب اجوبة كثر معباليش علاش بصح حبيت نبين هاد العفسة🙂

11

Brain_12743🇪🇬 بلا عفسه بلا كبسه 😂 بالنسبه للكلام اللي يحترم ده انتي بس اللي كنتي عايشه ف بيئه صحيه منغلقه وده اللي بقولوا ف زماننا ده غلط لازم يبقي عندنا تفتح ع البيئات اللي زي دي عشان نعؤف نربي اطفال يتعاملو ويعرفوا يردوا وياخدوا حقهم بالنسبه ليكي انتي اكتفي بالحلوين اللي حواليكي ولو حاول حد يقل منك لانه غالبا بيبقي عندوا عقده النقص متديلهوش اهميه ببساطه وتجاهليه وحاولي تردي المسخره بمسخره للاسف عاؤف انه صعب عليكي بس هو ده الحل الوحيد مع هادول هتشوفي فرق وهتشوفي انهم بداوا يقربوا منك لان عقدتهم اتكسر قدامك

View all 11 advice
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬7d ago•angryangry

اسمحولي اخرج عن صمتي هو من امتى بقى الطبيعي ان احنا نكون اوبن مايند؟؟ لا بجد (انا مش احسن حد في الدنيا بالعكس ان اقل حد واكيد ممكن بعمل اي حاجه من الحاجات اللي هقولها دي بس على الاقل بحاول اتغير وبستر نفسي مش بمشي اقول لكل الناس ده انا عملت وعملت) ليه بقى الطبيعي ان واحدة تيجي تقولي انا ارتبطت بكذا ليه بقى الطبيعي ان احنا نشجع بعض على اللبس الضيق واللي لا يليق مع الدين ليه بقى الطبيعي ان احنا بنتكلم في حاجات مش مناسبة مع سننا ليه بقى الطبيعي ان البنات تطلع شعرها ليه الطبيعي ان احنا نروح نعنل فيلر وبوتكس ونغير في خلقة ربنا ليه الطبيعي ان الصبيان تطلق بصرها (زي ما هي محاسبة على لبسها انت محاسب على اطلاق البصر) ليه بقى الطبيعي ان احنا نشتم بالاب والام وليه بقى الطبيعي ان احنا نشتم اصلا ليه بقى الطبيعي ان احنا نشوف حاجه غلط ونسكت ليه بقى الطبيعي ان احنا نحهر بالمعصية ليه الناس بقت تنتقد اللي بيتكلم في الدين ليه الناس مبقتش تحب تتكلم في الدين بجد من كتر ما اتعاملت مع ناس هنا بقيت اكره اقول ان ده حرام عشان عارفة اني هاخد نريقة وقرف ليه وليه وليه.... حاجات كتير اوي بجد انا بجد مش بنظر على حد انا اقل خلق الله وربنا يعلم ان الانسان بيجاهد نفسه اد ايه في وسط كل المدعكة دي محتاجين نفوق بجد

31

Peanut_6764🇪🇬 اه والله عندك حق

View all 31 advice
Apple_19946
Apple_19946🇪🇬7d ago•draineddrained
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

18

Moon_4155🇪🇬 المشكلة لو جربت هل هتكون مبسوط ؟! بالعكس الموضوع كله مبيخدش ربع ساعه وبعدها ياما هتكره نفسك وتقرف منها وتبقى عايز تنسى اللي حصل ياما هتدمن الموضوع وتبقى عايز تعمل كل شويه عشان ترجع للاحساس ده تاني فانت متسمعش كلام دماغك والشيطان ركز فحياتك احسن ومستقبلك عشان تبقى حاجه بدل ماتبقى ولا حاجه

View all 18 advice
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬7d ago•lostlost

للناس اللي عندها خبرة في البنات و العلاقات عايز رأيكم اعمل ايه في بنت معايا في الشغل انا معجب بيها، و جاد في اني اخطبها مبتجيش فرصة اني اشوفها كتير في الشغل، بس في مرة لفيت معاها في مكان تبع الشغل على اساس بتعرفني على المكان و كده بدأت باني بادخل على الواتس اتحجج باني بسألها في حاجات تبع الشغل و كده و بعدها انا سكت فترة و رجعت يوم الاثنين اللي فات دخلت كلمتها بسأل عليها و على اخبارها عادي و لقيتها هي كمان فاتحة الباب و بدأنا نتكلم في مواضيع شخصية فجأة اكننا صحاب من زمان و الموضوع اتطور جدا في يومين بس بقينا بنتكلم كتير من اول اليوم لحد ما ننام و كان في تلميحات من طرفها و من طرفي يعني هي مثلا لقيتها مرة واحدة قالت -انا خطيبي لو شاف حياتي هيقولي ايه العبث = خطيبك! ربنا يتمملك على خير بس مكنتش اعرف انك مخطوبة - هي قالت لا انا بتكلم عن خطيبي في المستقبل، انا سنجل انا اعتبرت ده جس نبض منها بتشوف رد فعلي ايه او نيتي ايه بس الغريب انها جت بعدها بيومين بدأ اهتمامها يخف و ردودها تبقا باردة في ردودها شوية يعني جت يوم الخميس اسألها في اول اليوم " عاملة ايه في الشغل" ترد في اخر اليوم "الحمدلله" و ده مش طبيعي خالص و كرد فعل مني انا حسيت اني مينفعش اتكلم تاني طالما الردود كده و فضلت ساكت يوم الجمعة كله و هي متكلمتش ولا سألت جيت يوم السبت امبارح قولت اسأل كمحاولة اخيرة و بعدين هشيلها من دماغي، لقيتها رجعت بترد و بتهزر و ترغي تاني ،اتكلمنا شوية في اول اليوم و شوية في اخر اليوم و بعدين انا حاسس انهاردة من النوع صديقة الكل يعني مبتكسفش حد و ممكن مكونش مميز ولا حاجة و اللي عملته معايا بتعمله مع بقيت زمايلي عادي، اللي خلاني اقول كده ان كان في كذا موقف الاقيها بتتكلم و بتهزر مع زمايلي عادي اكن في بينهم سيم قديم انا معرفش عنه حاجة، و في واحد زميلي معين انا جوايا احساس عميق من طريقة كلامها انهم في بينهم حاجة حتي طريقة كلامها ساعات بلاقيها شبه طريقة كلامه المشكلة انا شخص دوغري جدا و واضح و مش عايز يتلعب بمشاعري كورة و اكتئب تاني بعد تجارب مؤلمة قديمة انا لسه على البر و متعلقتش بيها اوي و بفكر ابعد عن الحوارات دي بس خايف اكون بحكم غلط بناء على افترضات اعمل ايه؟

7

Pizza_15115🇪🇬 طالما انت دوغري وانسان صادق قدام ربنا، سيبك من الهزار والهئ داا وقولها انا عايز اتقدملك وعايز رقم والدها ! وشوفها هترد تقولك اي ! او اسأل كذا سؤال صريح كده مش هيقلل منك بالعكس ... دا هيريحك جدا بدل العبث دا والحيرة دي ، واقطع الشك باليقين ... وريح دماغك وحاول تبطل خااالص خالص تسأل وتكلمها رسمي شوف هتعمل اي لو عدي اسبوع ومكلمتكش خالص خالص وفترة كبيرة ولا حتي سألت عليك يبقي انت مش في دماغها عايز تصبر وتشوف بنفسك شوف مش عايز قولتلك ف السريع وبحلاال ربنا انك تنجز ومتعلقش نفسك وخلاص وراجع حساباتك تاني دي واحدة تؤتمن يعني لما تبقي خطيبها هتبطل تهئ ولا هترفض هل دي امينه تكون شريكة حياتك ولا لا ! يعني بجد انصحد بالبعد التام والسكوت وشوف الطرف التاني هيعمل اي خلي الايام توريك اي هيصدر من الشخص دا

View all 7 advice
Tomato_4430
Tomato_4430🇪🇬7d ago•draineddrained

علشان في مشكلة بدون الدخول في تفاصيل انا كان بقالي فترة عايز انزل بوست بس التطبيق كان معاند معايا المهم كنت بكلم 1ة في 3ثانوي وفي الامتحانات دلوقتي اتمني كل اللي يشوف البوست دا يدعيلهم ربنا يوفقهم واتمني ان الشخص دا يكون فاكرني ..

1
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

اثنا عشر يومًا مرّوا، ولم يعد الوجع كما كان في بدايته، لكنه أيضًا لم يختفِ. تعلّمت أن أبتسم أحيانًا، وأن أمارس يومي، لكن هناك جزءًا داخلي ما زال ينتظر شيئًا يعرف أنه لن يأتي. لم أعد أعدّ الأيام لأنني أتوقع عودتك، بل لأنني أحاول أن أرى كم مرة استطعت أن أكمل رغم الغياب. في كل يوم أقاوم رغبتي في أن أسأل عنك، أو أطمئن عليك، أو أخبرك عن تفاصيل صغيرة كنت أول من يسمعها. ما زلت أشتاق، لكنني بدأت أفهم أن الاشتياق لا يعني أن الطريق ما زال مفتوحًا. بعض الأبواب تُغلق، ليس لأن المشاعر انتهت، بل لأن العودة لم تعد ممكنة. اليوم الثاني عشر... وما زلت أتعلم كيف أعيش بوجود هذا الفراغ، دون أن أسمح له أن يسرق بقية أيامي. وربما يأتي يوم أتذكرك فيه دون أن يؤلمني التذكر، لكن ذلك اليوم لم يأتِ بعد.

2
Potato_20199
Potato_20199🇪🇬7d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

25
Banana_20197
Banana_20197🇪🇬7d ago•boredbored
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬7d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3

Corn_19170🇸🇦 تهون العشرة طالما هييجي منها وجع دماغ وقله قيمة

View all 3 advice
Coffee_20195
Coffee_20195🇪🇬7d ago•mehmeh
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

16
Donut_17649
Donut_17649🇪🇬7d ago•depresseddepressed

الانسان بيرجع طبيعي ازاي يعني يرجع امتي يعيش سنه يرجع امتي يخرج يرجع امتي للضحك و الفرفشه بجد حاسس ان كبرت 60 سنه في اسبوعين كل اللي طالبه بس ارجع زي ما كنت قبل اسبوعين بس اسبوووعين قدروا يشقلبوا حياتي 🫥🫥🫥

1
Blueberry_9041
Blueberry_9041🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

29
Croissant_5182
Croissant_5182🇪🇬7d ago•downdown

فاضل ساعات علي الامتحان انا مش قادره أتخيل و انا قاعده في اللجنه و ممكن مش اعرف احل انا ممكن اموت فيه انا التفكير ده في دماغي خايفه جدا جدا أن اقعد. و امسك الامتحان معرفش احل انا حليت كتير و عملت للي قدرت عليه بس جوايا خوف صعب حاسه ان هموت قلبي وجعني اوي ممكن حد يشوف أن انا اوفر بس بجد م شقتظره بموت

4

Heart_19497🇪🇬 خير هتحلي كويس وهتعدي ماتقلقيش زياده ربنا يوفقك

View all 4 advice
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

بقيت حاسة إن مواصفات الإنسان الكويس بقت شبه خيال أكتر منها حقيقة. إنسان صادق من غير لعب. حنين من غير ما يستغل ضعفك. يفرح لنجاحك بجد من قلبه. يحترم غيابك قبل حضورك. يخاف على مشاعرك حتى وقت الخلاف. يكون سند مش عبء. ويختار الرحمة وهو قادر على الأذى. زمان كنت فاكرة إن دي حاجات عادية، وإنها أقل حاجة المفروض نلاقيها في الناس. لكن كل ما كبرت واتخبطت أكتر، اكتشفت إن الحاجات البسيطة دي بقت من أندر الحاجات اللي ممكن تقابلها. بقيت أشوف الكذب بيتقال عليه ذكاء، واستغلال الناس بيتقال عليه شطارة، والأنانية بقت حق مكتسب، واللي عنده ضمير بيتعامل كأنه ساذج. فبقيت بسأل نفسي: هو أنا بطلب المستحيل؟ ولا الدنيا فعلًا بقت صعبة للدرجة دي؟ كل اللي كنت بدور عليه هو إنسان أحس معاه بالأمان. إنسان لما أتكلم يسمع، ولما أتوجع يحس، ولما أغيب يسأل، ولما أوثق فيه ميكسرش الحاجة الوحيدة اللي اديتهاله. لكن بعد خبطات كتير، بقيت مش عارفة إذا كانت المشكلة في الناس... ولا فيا إني لسه مصدقة إن النوع ده موجود أصلًا

13
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬7d ago•angryangry

الشخص دة مش سيء فعلا بس ايه المبرر اني اقعد احلل كل حركاته وتصرفاته وأعتبرها مبررات عشان اتضايق منه وأذمه وأهاجمه في دماغي ابسط حركة انا ممكن حرفيا اكرهه بسبب حركة ايده بسبب نظرة بسبب ابتسامة، هو معمليش حاجة وحشة بالعكس المفروض اكون بحب الشخص دة اوي وانا بحبه فعلا بس انا زي ما قلت كدة وياريت محدش يقول لي عشان انت فاضي وبتركز بطلوا عبط

4
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬7d ago•mehmeh

غريبة اووي ازاي الناس بتتغير في نظرنا لما بنبطل نحبهم وستارة الانبهار تقع، بتحس انك بتتعرف عليه من جديد حتى الملامح نفسها بتتغير، لسه بتأثر لما بشوفه والتأثير سلبي بحت لدرجة معرفش ازاي كنت بتعامل مع الشخص دا يوميا لا وازاي حبيته. مبقيتش استنى حد مش عايزني ولا افكر في حد اتخلى عني، مبقيتش مهتمه اعرف اخباره. غريب اوي البعد عن أقرب الناس لقلوبنا

8
Brain_15819
Brain_15819🇪🇬7d ago•shyshy

قصتي في الاستثمار. ماشي? انا كنت صغير تحت الثمانتاشر سنة. فكررت ان انا اخش على حب رمج الوسطى الاستثمارية واعملته باسم والدتي او باورق والدتي وكنت عينت نفسي كمنصب المستشار المالي. وكررت ان النهاردة هيكون يوم الصفر بالنسبالي. وهيتكتب قصة يعني حياتي من اول النهاردة والنهاردة هو يوم هيكون محوري في حياتي الحمد لله وصلت من الصفر الى اكيد انتوا عارفين يعني الى السلب واحد. خسرت كل كل الفلوس اللي انا حطيتها. بالصراحة انا كنت شخص اه اه جاهل. لاني حطيتهم في شركات مش متوقعة لها النجاح. كنت بس بادخل على او وحط فلوس في الشركات دي او الشركة اللي انا اسمع انها ان هي شركة كويسة او الشركات المشهورة او المعروفة وغيره. فاكيد اكيد اكيد انا اللي كنت غلطان هنا بجد. اه يعني ما كنت زعلش اوي ساعتها الصراحة. بس المصيبة حصلت من فترة قليلة مش مكملة الشهر. قررت ان انا هاكتنز الفضة. ببقى اني ما معيش فلوس هاكتنز دهب. فاكتنزت فضة. قررت ان اشتري انصة فضة. وهقول لكم برضو انا غلطت في ايه? يعني بجد دي حاجات ممكن اكون بقولها بزرر بس ممكن حد يستفيد منها بجد يعني. وهقول لكم برضو في الاخر دروس المستفيدة. في موضوع التعبير ده. قررت ان انا هشتري فضة اشتريت انصة فضة ساعتها تمن تلاف اه اربع تلاف اه تمنمية وعشرين جنيه بالزبط. اول غلطة انا عملته ان انا خليت حد يشتري لي. انا كنت ما عايز اشتري دهب اصلا. ولكن حد اللي اشتري لي مفيش بقى دهب. وهو اصلا يعني خلو اكيد دايق ومش مهتم في حاجتي قوي. فطريت اوكي. دي اول غلطة ان انا ما خليش حد يشتري لي. بس بالفعل انا نزلت مرة وتنقل. نزلت اجمل حوالي تلات مرات. لما كان ان الشركة اللي ببيع الفضة وكل مرة كان بيحصل حاجة مختلفة مرة اليهم قفلين ومرة اكلمهم يقولوا لي احنا بنقفل دلوقتي ففعليا يعني ربنا هو اللي عايز كده يعني ربنا اللي عايز كذا عشان ما كنتش هشتري ده هبوشتري فضة فتمان اه اشترت الفضة الحمد لله اشترت الفضة سعر الجرام كان مية خمسة وتلاتين جنيه دلوقتي سعر الجرام مية وسبعة جنيه الحمد لله اه السعر اللي انصى النهاردة ي اض المصنعيه بكل حاجه. اا يعرض 3895 جنيه. 395 جنيه. لا. 895. 3895 بالزبط. تمام? فالحمدلله خسران الف جنيه. ده كده بالمصنعية. طب لو احنا بق fires خزنا المصنعيه اللي انا بيقع بها بخسر في المصنعيه. طبعا. خسران حوالي الف خمسمية تسعة وخمسين جنيه بالزبط تقريبا. وده رقم كبيك رقم معدي تقريبا حوالي الة او 20 فليمية من الفلوس اللي انا حطيتها. فركام بالنسبة لي. يعني الف جنيه فادي الف ونص الف وخمسونية جنيه. وفترة اقل من اسبوعين او قلبي من اسبوعين غالية دلوقتي. فانا كان المفروض اعرف هل انا دلوقتي في وقت تصحيح حاليا. احنا دلوقتي في تصحيح في المستقبل. طب هل اه في زيادة هل في نقصان هل الساعة اخبار السوق عاملة ايه? انا ما عملش كده. يعني المرة التانية غلطت نفسي لغلطة. والحمد لله خاصة حوالي الف وخمسمية جنيه. فانا قررت عشان برضو الناس اللي لسيتني انا هبيع العجلة. وهجيبها دلها ساعة. انا كنت مؤجل قررت ان انا اشتري اه من سامسونج فهشتريها خلاص بس كده. محتاجين بقى طبعا

2
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬7d ago•disappointeddisappointed

تعبت أدور، وتعبت أدي فرص، وتعبت أقنع نفسي إن الخير لسه موجود. يمكن في يوم من الأيام كنت مؤمنة إني هلاقي شخص أقدر أثق فيه، لكن دلوقتي حاسة إن الأمل نفسه بقى أبعد من أي وقت فات. مش عشان مفيش ناس كويسة، لكن عشان كل مرة كنت بحاول أصدق حد، كنت بلاقي سبب جديد يخليني أخاف. وكل مرة كنت بقول لنفسي إن المرة دي مختلفة، كنت برجع أصلح أثر خيبة جديدة. بقيت حاسة إني استهلكت كل الطرق الممكنة عشان ألاقي شخص أرتاح له وأطمن له. تعبت من الشك، وتعبت من الحذر، وتعبت أكتر من إني أكتشف إن الناس مش دايمًا زي ما بتبان. يمكن أسوأ حاجة حصلت مش إن ناس أذتني، لكن إنهم خلوني أفقد قدرتي على الثقة. خلوني أبص لأي شخص جديد بعين خايفة قبل ما أبصله بعين متفائلة. ودلوقتي، لأول مرة، حاسة إني معنديش طاقة أدور تاني. كأن الدنيا دي خلتني أقتنع إن الشخص اللي بدور عليه مش موجود أصلًا، أو على الأقل مش مكتوبلي أقابله. وكل اللي فاضل جوايا سؤال واحد: هو فعلًا لسه فيه ناس كويسه فالدنيا دي؟

3

Moon_16753🇪🇬 كل حاجه ليها وقتها بس احنا اللي مش فاهمين من كتر ما اختبرنا كل حاجه مش على مقاسنا

View all 3 advice
Brain_15935
Brain_15935🇪🇬7d ago•shyshy

السلام عليكم. عايز اسجل حاجة. المفروض يعني اسجلها بجد بس انا بحب الهزار في الحظة. ماشي. اه انا كنت بقى شوف ان الحظ ده مش ليه جانب كبير في حياتنا. بس الموضوع شكله غير كده. اولا انا اشتريت عجلة. تمام? اه كانت شكلها جديد جدا وعجلة كانت جميلة الصراحة وكانت فعلا جديدة. وفي سعر الاعتبار رخيص. فبعد ما اشتريتها بفترة قليلة كنت فرحان جدا بها وبتجدها فاكتشفت ان العجلة مسروقة فرجعتها طبعا آآ مش للي اشتريتها منو بقى الحد تاني وموال كبير او كده بس ملخصا خسرت عشرة في المئة من فلوسي وعشرة في المئة ده كان رقم كبير بالنسبة لنا كنت طفل يعني. والعشرة في المئة ده كنت بتعب قوي عشان اجيب. كنت كنت بتعب قوي والله. ماشي? فانا آآ آآ قررت ان انا هنشتري عجلة تانية فاشتريت بالفعل عجلة تانية وانا كانت الفرده اللي ورا بترفه اللي قدام ومافيش فرامل عارفة تزبط ومافيش مرة لحد النهاردة العجلة دي تمشيت من غير ما الفرامل تبقى مكلبشة في العجل علشان اقدر افرم القيس فانا كنت بخلي الفرامل مكلبشة في العجل ورجلي تكفر وتتعب علشان بس اقدر لما جدت ادوس فول بريك الفرده اللي ورا تقفش في الارض وقعد خمس برغم ان عمري مخمست والله العظيم تمام فاقل بعده بقى ان انا العجلة دي حد قصلي فيها حاجة كده اسمها اللي هي الجوش من الخلفية العجلة سرعات فحد قصرهاري ربنا ننتقل منه حصلي فعليا مش اقول ترومة اتحبش الجملة دي حصلي صدمة لمدة يومين كده حتى ما بتكلمش ومداء جدا حصل بقى كاسة حاجة في اليوم ده وكان فيه يعني حاجة كتير حصلت في اليوم ده يعني مش مدايقة حاجات زعل بجد فالعجلة قعدت اكثر من شهر او شهرين ما يكونها ما استلحتش بعد ما استلحت اول مشوار والله يعني اول مشوار وبعد ت يوم من اني اتصلح واول مرة انزل بيها الشارع وانا ماشي في امان الله مرة واحدة اللي اتنفسي نايم على جنبي اللي حصل يا جماعة انا اللي بس اللي حصل يا جماعة واحد بمقرباص خبط في داسي على كاوتش بتاع العجلة قصلي فعليا العجلة يعني العجلة كلها قصرت من تحت البدال كده تمام ورجلي كانت هي روح راح هتروح هتتكسر وكان زمان هي بقى عندي ثلاثة اطلاع مش اربعة ماشي الحمد لله يعني على على كل حال العجلة قعدت كتير جدا في البلد مركونة علشان تصلح وكل ما وديها للرجل بروح يوم او يومين بروح وديها للرجل الراجل ما صلحش فيها حاجة او يعمل وكده ودفعت عليها مبالغ كبيرة جدا كل حاجة اعتبر فيها ضغارت من راحة تمام تمام فجبت العجلة من يومين وقلت خلاص انا كده هكون اسعد انسان في العالم وهلبس السماعتين بطوعي واروح النادي وجري في التراك واسمع البودكاست اللي بحبه واحلامي كلها هتتحقق كل احلامي هتتحقق ومش عايز حاجة تاني من الدنيا. الاقي العجلة بتقول لي خد احلى واحد. خد صنبوسة. الاقي ان الجوش ما قعدت تبوز وكل شوية حاجة ببوز يعني. بس تمام كل حاجة انا كنت بصلاحه وكده كده انا كنت بصلاح حاجات بنفسي فتمام. لقيت ان العجلة الفرامل امامية قفشت السلك. السلك مرة واحدة انا مطلع العجلة سريمة. السلك مرة واحدة راح قافش في البيتاع فما بقتش بتفرم الفرامل الواد. ايه امه طبع الفرامل الواد ضعيفة لان الفرد اللي هو بترف فهي يبتكلبش في رجلي وما بتفرملش يبتكلبش في رجلي اكتر وما قدرش يزوق العجلة يتفرمل فالحمد لله الحمد لله حظي بدات احس ان الحظ ليه جانب كبير او في حياتنا في اخر خمسين ثانية هقول لكم على حاجة تانية بقى اني انا لما قررت ان انا ولا مفيش وقت ان انا اقول لكم لما استثمرت ايه اللي حصل حصل معايا حاجات وحاجات احكي لكم لو عايزين لو عايزين بقى خاص مش عادي ريكورد ده سادس مرة

16

Almond_18645🇩🇿 لا انت تكمل حصل ايه لما قررت تستثمر ؟

View all 16 advice
Broccoli_11512
Broccoli_11512🇪🇬7d ago•fed upfed up

مستفزة بشكل غير طبيعي فاكرة نفسها فاهمة كل حاجة وهي أصلا تايهة ولما تحاول تساعدها تقابلك باستفزاز وتعالي يخلوك تندم إنك فتحت بقك من الأساس حاجة ف قمة اللا وعي وفاهمه انها واعية وقاطعة علي كل حاجة بتبقي حرفيا كتلة طاقة سلبية ماشية وترجع ف الاحر تسال لي محدش معايا او لي الناس مش في حياتي

11

Brain_6041🇪🇬 ده ناتج عن هشاشه جواها هي بس محتاجه مساعده واحتواء لو احتويتها هتلاقيها تمام عموما لما الإنسان يعمل نفسو فاهم في كل حاجه اعرف انو بغطي ع كارثه جواه

View all 11 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬7d ago•boredbored

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. ولا واحد عجبنا. واني هنبدأ مع واحد رابع فلت سنوي. بس لو ما عجبناش هنغيره. نجيبه واحد خامس. ويه ويه ويه. فده كله هضيع وقت. فلو في الاخر وصلت الحياة اللي هو خلاص انا مش هفضل اضيع وقت. وان انا اجر في مدرسين جدد. فحاجة زي الماث والفيزيكس نفس الكلام برضو انا عندي نفس المشكلة في الفيزيكس. اه لو لو الطريق في الاخرين ان انا مش ليا حد private كويس الافضل center ولا online مشكلتي في center ان هو كان توضيع وقت كبير جدا فانا بضايع ساعة قبل الحصة وساعة بعد الحصة وده طبعا مش يكون حاجة مناسبة لثالثة ومشكلتي في ال online هي المراكمة وده برضو حاجة مش مناسبة لثالثة بس عشان اشيلهم الموضوع قوي ان هو هنبدأ تقريبا في نصف ثانية فمعاكش كتير يعني

12

Cloud_17361🇪🇬 بص هو مفيش حاجة اسمها هضيع وقت لو نزلت سنتر، لانك حتى لو اونلاين هتضيع وقت بردو، فدا مش مقياس المتابعة ف السنتر افضل بكتير، غير انك بتطلع من البيت ومش بتفضل طول اليوم قاعد عشان نفسيتك بردو ف لو في مدرسين كويسين فعلا يستاهلو انك تنزل عشانهم سنتر ف اعمل دا ولو في مواد عارف انك لو اخدتها اونلاين افضل بالنسبالك وهتلتزم ومش هتراكم، فهيبقى تمام فممكن يعني تعمل كدا ف مواد وكدا ف مواد على حسب التزامك انت عشان بردو متكونش مضطر تنزل ايام كتير ف الاسبوع ويبقى عندك وقت تلم فيه لو راكمت وان شاء الله ربنا يوفقك ويكرمك بمجموع كويس

View all 12 advice
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬7d ago•draineddrained

بقيت مقتنعة إن أصعب حاجة مش إن الناس تمشي من حياتك... أصعب حاجة هي الأثر اللي بيسيبوه وراهم. أنا تعبت من كمية الأذى اللي اتساب جوا قلبي من أشخاص كانوا في يوم من الأيام قريبين مني. تعبت من الذكريات، ومن الخذلان، ومن إني كل مرة أحاول أقف على رجلي ألاقي نفسي لسه شايلة جزء من الوجع. واللي مزعلني أكتر إني بدأت أحس إني بظلم ناس ملهاش ذنب. ناس جديدة بتحاول تقرب مني، وأنا باستقبلهم بخوف وشك وحذر مش بسببهم هم، لكن بسبب ناس تانية كانت موجودة قبلهم. مش عارفة أرجع أثق بسهولة، ومش عارفة أتعامل بعفوية زي زمان، ومش عارفة أفرق دايمًا بين إحساس بيحميني وإحساس بيحبسني جوه تجارب قديمة. كل اللي أعرفه إني تعبت... تعبت من إني أحارب آثار ناس اختارت تمشي، بينما أنا لسه بحاول أتعافى من اللي سابوه جوايا.....حقيقي مش عارفه اعمل ايه

8
Cheese_4309
Cheese_4309🇪🇬7d ago•angryangry

السلام عليكم كان في مشكلة هنا من كام يوم من واحده كااانت صحبتي المهم هي حكت عني حاجات مش صح مش حقيقه المهم انا سكت بس هي مسكتتش و راحت قالت لي اهلي و طبعاً مصدقوهاش بس انا عاوزة اعرف ليه بتعمل كدا؟ انا بجد معملتلهاش حاجة فـ بس و انا عارفه انها بتشوف الكلام دا

28
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬7d ago•disappointeddisappointed

المشكلة مازالت قائمه الورقه المطلوبة فالشغل لسه مش عارفه اجبها والمشكله أن احتمال كبير اوي العقد اللي مضيته معاهم يتلغي تلقائيا فمحتاجه دعواتكم ليا ضروري بالتوفيق بكرا اخر فرصه ولازم تظبط بجد لأن مافيش حل تاني 😔

1
Tofu_15323
Tofu_15323🇪🇬7d ago•mehmeh

يعني ايه يكون من اقل من اسبوع باعتلي رسالة مجهول يقولي فيها وحشيتني وبعدها يرتبط بعد الرسالة دي ده تفسيره ايه بجد علشان مش عارفة افكر نهائي عارفة انكم هتقولولي خلاص طلعي الموضوع من دماغك بس انا بجد عايزة افهم اللي هو خبرة في الحياة يعني مش علشانه والله كده كده انا خلاص يعني مش بفكر فيه (ملحوظة عمري ما كلمته ولا عمره كلمني ولا ارتبطنا ولا اي شيئ بس هو كان معجب بيا وانا معجبة بيه وبنلمح لبعض وخلاص بعدها عرفت حاجة رحت مبلكاه ومن ساعتها مشلتش البلوك ولا بفكر اشيله

5
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬7d ago•disappointeddisappointed

بكل الم بكل ذرة حزن مطفية بكل ذرة فراغ انا تعبت من الاكتئاب بسال نفسي دايما لحد امتى نفسي يروح تعبت اوي حتى الي حواليا مش حاسين بيا بتعالج بقالي ٣ سنين وحتى لو اتجوزت هفضل مكملة في العلاج ولازم اتحمل الالم واتظاهر بعكس الي جوايا خصوصا لما اتجوز لان طبعا لازم اخبي عنه انا مفيش حاجه بتفرحني ولما حد بيعمل ليا حاجة عشان يفرحني بتظاهر اني فرحانة واروح اقفل على نفسي مع المي وحزني في الضلمة لان في نظر الكل معنديش مشاكل مفروض مزعلش دلوقتي خالص

5
Mango_7680
Mango_7680🇪🇬7d ago•tiredtired

بتبقو عملين ازاي والا بتعملو اي لما اهلكو يسرقوكم او بتبقو حسين باابه واي رد الفعل الي بتخدوه وممكن تسمحو والا لا طب بتشتكوهم لربنا طيب ازاي والا بتسمحوهم عادي من غير اي حاجة طب بتحتاجو تبررو طيب

3
Watermelon_7795
Watermelon_7795🇪🇬7d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5

Almond_18645🇩🇿 عشان لما ما تنامش ساعات كافية مخك بيبدأ يفرز فمادة عندها نفس مفعول الخمر والخمر حرام ليه ؟ عشان يذهب العقل فانت عامل زي واحد سكران ومخه مش معاه قادر انك تعمل اي حاجة وانت مش فكامل وعيك فالحل انك تنام كويس فالساعات البيولوجية للنوم والعدد الكافي يعني غالبا 8 ساعات

View all 5 advice
Toast_9832
Toast_9832🇪🇬8d ago•downdown

جماعه هو انا لو فاضلي درجتين ونص عشان انجح ف ماده العلوم و نقصت الدرجتين ونص دول جبت 17.5 من 40 هل لو انا عملت تظلم ممكن اخدهم ولا لازم عشان الدرجتين ونص ابقى دور تاني و امتحن الترمين و اجيب 20 درجه

1
Coffee_17684
Coffee_17684🇪🇬8d ago•draineddrained

​ساعات ربنا ب يِبعت لِك في وِسط تِعب ال دِنيّا وسِخلة ال شِغل وشِقا ال موقع رِوح صافية تِكون لِك الأخت وال صاحبة وال سِند ال ب تِفهمك من غير ما تِتكلم كِنا نِبدأ ال كِلام ب مِواجع قِديمة ونِصايح من ال قِلب تِطمن ال روح وتِقول كِله ه يِتخطى ويهون وكِدا وتِدعي لِك ب ال تِوفيق من كِل قِلبها ال طِيب ال عِشرة كِبرت وال عِشم ب قى غالي لِ درجة إننا ب قينا نِطمن على بعض دايما ونِحكي في كِل صِغيرة وكِبيرة وفجأة من غير أي إنذار تِغيب ال رِوح دي وتِاخد معاها ال أمل ال وحيد ال كان ب يِخلي الواحد يِستحمل قِساوة الأيام ب قيت أدخل كِل شِوية أدور على أي أثر أو كِلمة تِرد ال روح بس م ب لِاقيش حاجة غِير ال ذِكريات ال حِلوة ال مِحفورة في دِماغي وفي قِلبي ال غياب دا كِسر ال ظهر وساب مِكان فاضي مِحدش يِقدر يِملاه وب قيت واقف مِتنح في وِسط شِغلي ومِش مِصدق وب أدعي لِك في كِل صِلاة ب أصِليها إن ربنا يِطمن قِلبك ويِجبر ب خاطرك ومِستني يِجي لِي خِبر حِلو عِنك ب أي طِريقة لإن ال أصيل عِمره ما ب يِنسى ال صِاحب وال أخت ال كانت ب تِهون عليه ال دِنيّا 🥺❤️💔😢😔😭✨

0
Lemon_14580
Lemon_14580🇩🇿8d ago•annoyedannoyed

كيفاه نمنع الناس انهم يمدو رايهم في أي شي متعلق بيا حقيقة أنا شخص تربا في محيط منعدم بيه الخصوصية لدرجة أنو ما عنديش أسرار،أي شي نعملو العائلة كامل تسمع بيه، أي شي نشريه يشاركوه معايا، يمدو رايهم في أي شيء (شكلي، نجاحي.....) حاليا بديت نعمل في الحدود لكن الشي الوحيد اللي صعيب نعملو حدود هو رايهم .

5

Almond_18645🇩🇿 القمع هو احسن حل لي يمد رايو اقصفو استهزء بيه وصلو احساس انو ما عندو مادخلو درك شوي شوي يجبدو رواحهم

View all 5 advice
Heart_19497
Heart_19497🇪🇬8d ago•draineddrained
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Cloud_8234
Cloud_8234🇪🇬8d ago•sicksick
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

11

Moon_16756🇪🇬 انا زيك عندي اكتئاب بردو والموضوع صعب اوي فعلا وفعلا ساعات بفكر اني اذي نفسي بس بخاف بصراحه بس في اوقات كدا تحس انك خلاص علي تكه وهتعمل كدا

View all 11 advice
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬8d ago•depresseddepressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Ice cream_4755
Ice cream_4755🇪🇬8d ago•confusedconfused

كل المشكلة معي دلوقتي ان انا حاسس بواحدة رهيبة. انا خدت الاجازة بقى لي اسبوع. وانا مش اه مش بعرف ابدأ كلامي. يعني انا بقى اخش في الموضوع على طول. خدت الاجازة بقى لي اسبوع وحاسس بواحدة. حس ان انا مش عارف اتكلم. انا بعمل حاجات كتير في يومي. بس فعلا انا اكتشفت ان اه جوع الانسان للعلاقات وللاشخاص زي يجوعوا للاكل. وفي نفس الوقت برضو اعتزالوا للاشخاص والعلاقات زي اعتزالوا للاكل. انه ممكن يبقى زي ما هم ارفعان من الاكل او ملوش نفسي اكل ممكن برضو يبقى ملوش نفسي ولا يتكلم ولا يتعامل بحد. وعايز اسأل على حاجة. الابليكيشن ده بقى كده بجد امتى? يعني ما مش عارف هو على طول بيبقى في حاجات غريبة. بس ما انا لسه شايف واحد اللي هو بيقول شكلي اصبر من سني ده انا مستغرب. اهو ده بجد وناس اللي رد عليه دي يعني في بينهم ناس بجد? ولا دي حاجة عشان يعني بدل ما قيتش واقع ولا ولا انا اللي بقت قديم.

1
Candle_13665
Candle_13665🇪🇬8d ago•tiredtired

سامحوني لو طولت بس انا فعلا محتاج اكتب كل اللي جوايا دلوقتي انا بعاني من الرهاب الإجتماعي من وانا صغير الرهاب بمعني الرهاب حرفيا مكنتش بخرج من البيت بالشهور ولا كنت بعرف اتكلم مع حد غريب نهائيا كنت زي الأخرس ولا كنت بعرف اتواصل بصريا مع الشخص اللي قدامي طبعا مع الوقت ولما كبرت وعرفت وفهمت المشكله بدأت اتحسن عن الأول بس متحسنتش نهائيا لسه بردوا الخوف والأعراض بتظهر عليا حاليا انا شغال طول م انا في الشغل جهازي العصبي متوتر وبرتعش حتي من غير ما حد يرزل عليا ولا يكلمني قاعد طول الوقت حاسس بالقلق حتي انا في الشغل مش بتكلم نهائي جربت وشوفت فيديوهات وحلول وبردوا مش لاقي نتيجه حاسس اني هيحصلي حاجه لإني باجي علي نفسيتي اوووي وزعلان من انطوائيتي بس غصب عني عارفين احساس ان مجرد اشخاص لما يكونوا قاعدين معاكم بيسببلكوا رعب مش فاهم ليه عقلي بيخوفني من حاجات انا فاهم انها مش تخوف وصدقوني انا حربت كل الحلول يعني في عز م انا بكون مخنوق وقلقان كنت بشوف مكان واقعد اشجع نفسي ولا كل اللي عقلي بيقولي عليه مش حقيقه واجمد كده وكل الكلام الإيجابي ده بس بردوا مش شايفله تأثير بيكون لحظي فقط اول م بخرج واقعد مع الناس بترجع كل حاجه زي م كانت نفسي ابطل اخاف واتكلم بدل الإنطواء اللي جابلي اكتئاب واقدر اهزر واتقبل الكلام واللي يحرجني احرجه يعني انا ملخص حياتي اني تايه 🥲

3
Moon_17422
Moon_17422🇪🇬8d ago•guiltyguilty

انا في بنت بتحبني جدا وانا معرفتش ابادلها نفس الشعور ومش مقتنع اننا نكون سوا لسبب اني مش مقتنع فيها بكل صراحه احيانا بفكر فيها وبقول ليه ما اخدهاش وهو مين يلاقي حد يحبه كده واحيانا اقول هظلمها معايا وانا اصلا بتمنى اتجوز واحده ابص عليها اتبسط مش واحده اقنع نفسي فيها ،مرضتش اخش معاها بالجد عشان حاسس اني هظلمها وهبص عغيرها ومش هتكون ماليه عيني هل انا تفكيري غلط ولا تصرفت صح؟

6

Banana_16571🇪🇬 انت مترضاش حد ياخدك ومشاعره كدة ناحيتك أقصى حاجة فيها الذنب خد اللى يناسبك وقابله فنفس الوقت الجواز قائم على كدة مواصفات وقبول يعنى عالاقل حد تبقى عارف انك هتحبه ومقتنع بيه متظلمهاش وهى هتنسى ومتعلقهاش اكتر من كده

View all 6 advice
Mushroom_20186
Mushroom_20186🇪🇬8d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Pineapple_20185
Pineapple_20185🇪🇬8d ago•frustratedfrustrated
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Pear_20184
Pear_20184🇪🇬8d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬8d ago•downdown

ليه طول البنت دايما عامل أزمة؟ ليه البنت الطويله دايما مرعبه ولازم نبعد عنها؟ انا طويلة طولي ١٧٥ من و انا صغيرة دايما نقدر نقول بيتم إستبعادي، في المدرسة لازم اقعد في اخر ديسك عشان انا طويلة اوي، لو في عرض في المدرسة لا مش هينفع نختارك عشان انتي اطول من كل الي في العرض و شكلك هيبان مختلف فا مش هينفع. كبرت بقيت بيص للهيلز من بعيد كأنها حاجه حرام مقدرش ألبسها لان لو لبست كعب هكون طويلة اوي و هيبقا طولي مبالغ فيه بالنسبة لبنت. انا ذنبي ايه اني اتولدت في مجتمع ملئ بالبنات ال ١٦٠سم و ١٥٠سم مش قصدي إهانة ليهم، لاكن ليه لازم طولي حاجه استعر منها لاني اكتر من ١٦٠سم؟ لا و الجمله الاكثر إستفزاًز "متلبسيش هيلز يا حبيبتي عشان نلاقيلك عريس في طولك" ليه ملبسش هيلز عشان الاقي عريس بجد؟ هيفيد بأيه العريس لو هو اقصر مني اصلا؟! وليه امتنع عن حاجه بحبها عشان حاجه مش مضمونه؟ يعني اديني ملبستش هيلز و مفيش عريس جه يبقا كده انا ضيعت علي نفسي فرصه اني البس هيلز! و جملة "ايه زرافة معدية؟" ليه حاجه زي دي تتقال لطفلة؟ تخليها تكره نفسها و طولها؟ "ملقوش في الورد عيب قالوله يا احمر الخدين."

11

Mushroom_6856🇪🇬 طولك ده ميزه مش عيب و المميز ف وسط العادي بيبان هو اللي غريب البسي هيلز و باني طويلة و اتبسطي انك طويله و كل حاجه فيكي بتبقي احلي بدليل ان اي عارض ازياء بيدور علي مودل طويله تظهر جمال شغله عادي في رجاله كتير طوال و مش واقفين ع الخمسه سنتي هيلز ربنا يكرمك بالاحسن و متشغليش نفسك بالناس

View all 11 advice
Apple_19946
Apple_19946🇪🇬8d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Apple_20182
Apple_20182🇪🇬8d ago•stressedstressed

التنمر مش مجرد هزار تقيل زي ما ناس كتير فاكرة. في ناس لحد النهاردة شايلة جواها كلام اتقالها من سنين… كلمة على الشكل، أو الصوت، أو طريقة الكلام، أو حتى الشخصية نفسها. المشكلة إن آثار التنمر أوقات بتفضل مع الإنسان سنين طويلة: ثقة مهزوزة، خوف من الناس، مقارنة مستمرة، إحساس إنك أقل أو مش كفاية. وفي ناس بتضحك قدام الكل وهي من جواها تعبانة بسبب حاجات عاشتها وهي صغيرة. يمكن كتير مننا عدى بتجارب شبه دي، ويمكن لحد دلوقتي لسه بيتعافى منها. فلو حد حابب يشارك أي موقف أو أي كلام جواه، حتى لو بسيط… أنا موجود أسمعك بدون حكم أو سخرية. يمكن الكلام ميغيرش الماضي، لكنه أوقات بيخفف الحمل شوية.

2
Donut_17649
Donut_17649🇪🇬8d ago•depresseddepressed

دلوقتي انا داخله علي شهر اهو دايما مدايقه طول الوقت مفيش حاجه مفرحاني نهائي دا اثر علي اكلي بقيت ممكن اليوم كله اكل نص رغيف و بالعافيه كمان و دا اثر برضوا ع ماما بقيت لما تشوفني كدا هي كمان تعبت و اثر علي دقات القلب كمان كنت دايما بحب انزل حاليا مش بنزل من البيت و لما بنزل مبكملش ساعتين و ارجع تاني البيت مليش نفس لاي حاجه عامتا ايه ممكن يكون الحل

18
Apple_7947
Apple_7947🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

امبارح بالليل نهیت اکثر علاقه كنت بحبها ومتعلق بيها انا كنت مع واحدة هي أصغر مني انا لافف كتير وعندي خبرات كتير كانت لما بتغلط بسامحها كنت بحتويها بعرفها غلطها مش بحب حد يزعلها كنت بعاملها زي بنتي كنت بحبها اووي بدرجه كبيرة وهي كان حبها ليا كتر اووي بس غلطت كتير لحد ما انا زهقت و معرفتش اسامح في الغلطة الاخيره فقولت اسيبها مش عارف انا حاسس بإيه بس مدايق اووي

2
Blueberry_20181
Blueberry_20181🇪🇬8d ago•incompleteincomplete
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

انا ثانوية ازهريه وطول السنه مكنتش بخرج من البيت وبس كنت بحاول والله اذاكر وابقا كويس حرمت نفسي من حجات كتير اوي عشان اقدر اقدم كل الي عندي في السنه دي وغيري كتير مكنش بيعمل كده ولكن كان عندوا انه يقدر يلم الامور ويستوعب وانا لا، مريت بظروف نفسيه صعبه وصحيه ولكن ولا مره فكرة اتعالج منها لان المرض النفسي كان بيروح ويجي فكنت متشكك في امره وكذلك على خلاف كل الامراض الجسديه المرض دا بيجي وبيروح برضو فكنت مفكر اني مقصر او بدلع،ومشاكل كتير بين اسرتي افقدتتي تركيزي مشاكل كانت بتظهر من العدم عشان بس تعطلني،تصدقوا بالله كنت كل ما الدنيا تسلك معايا واحس اني بقيت احسن في المذاكرخ وقي نتيجه اجي اذاكر النور يطفى كذا مره ومرات كتير بجد على كده دا غير طبعا النت قعدت شهر خربان برضو في مره مختلفه وانا ميأستش وفضلت احاول ، يوم6/6 بدات امتحانات الثانوية الازهريه قبليها مكنتش لسه كويس ابدا في مواد كتير وقولت لابويا عاوز ااجل السنه، على امل السنه الجايه تبقا افضل واكون اتعلمت خبرات جديده لاني حرفيا بادئ من الصفر ولكن رفض وقالي بس ادخل شريعه وقانون يعتبر بأقل مجموع واسكت وكل المستوى بالشغب في الكليه الثانوية دي لعبة، فدخلت وسكت، انا كنت متعود انا وصحابي في السنين الي فاتت بنغش مم بعض وبنجيب درجات عاليه وتعدي، الا السنه دي رفضت زي مل رفضت ذنوب كتير كنت بعملها قبل كده، وبقيت والله ولو هسقط مش باخد كلمه من حد، في الفزياء كان كده وحرفيا اقدر اقول اني لو جبت النص يبقا فضل من ربنا وكذلك الصرف والكمياء كانت اخرهم النهارده صحابي كلهم بيغشوا من بعض المعهد كله انل الوحيد بس الي في حالي وحرفيا هيخشوا طب وهندسه من غش انا مش مشكلتي معاهم ربنا يوفقهم انا مرعوب بس اجيب دور تاني لان رضيت الحمدلله بأي مجموع ولكن هتبقا حسره اوي بالدور التاني وديما مه الاول السنه بحلم بكوابيس والرقم تلاته كان بيتكرر ديما، نفسي ربنا يرحمني ويسترني وميفضحنيش ابدا بالدوؤ التاني دل هتبقا كسرة ليا طول حياتي، ادعولي محتاج دعوتكم اوي

5
Suchi_14449
Suchi_14449🇪🇬8d ago•confusedconfused
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5

Heart_19497🇪🇬 بيخونك

View all 5 advice
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬8d ago•fed upfed up
Topic: اي اكتر حاجه بتخليك تتقفل من الشخص الي قدامك

أنه يبقا عايز يحكي عن نفسه من غير ما يديني فرصه احكي انا كمان عن نفسي او المواقف الي مريت بيها زيه أو يحكي عن يومه بدون ما يسمع يومي كان عامل ازاي وحاجه كمان لو الشخص الي قدامي انسان كئيب بتقفل

6

Mango_18729🇪🇬 ده بيقفلني من الناس تحس أنه راديو

View all 6 advice
Carrot_10678
Carrot_10678🇪🇬8d ago•lostlost
Topic: ازاي خرجت من دوامة التوهان و تضييع الوقت

للاسف مش عارف أخرج من الدوامة دي بحاول حقيقي اخد خطوات لحاجه زي كدا بس الموضوع مش سهل ، ومش لاقي حلول أو المفروض ابدأ منين ، حاسس بردو سبب من الأسباب اللي بتخليني أقف وارجع من تاني أن مش لاقي الشئ أو الشخص اللي يحفزني أكمل حد عنده حلول أو لقي حل لحاجه زي كدا ؟!

2

Cloud_16699🇪🇬 متستناش حد يحفزك النقطه تكمن هنا متتوقعش كتير منقذ الإنسان الوحيد نفسه بعد ربنا مش عارف بس ابدا بحاجه صغيره وبسيطه تغير يومك وانك تظبط نومك والله حلو جديي بتحس بفرق بعدها التخطيط أسوأ حاجه ممكن يعملها الواحد وده بعيدا عن الناس الي بتحب تعمله وبتاديه بكفاءه اعمل حاجه بتحبها تكتب لو حاسس تفكير مثلا زياده وابعد عن اي حاجه سلبيه ممكن تدخلك ف متاهه مره تاني اغاني ، بشر وما الي ذالك فكر ب ايجابيه وان يدك ب أمر الله وان اكيد ف خير ف كل شئ حتي لو بقدراتنا العقليه الضئيله مش شايفه ده وادعي كتير كتير اكتر من الحياه استجابه =خير مش استجابه = حسنات و خير بردو ربنا مش هيكتب غير خير انزل جم بق العب رياضه إبداء من الصفر ابعد سوشيال فتره لو هيخليك افضل مهم حاول

View all 2 advice
Watermelon_9198
Watermelon_9198🇪🇬8d ago•worriedworried

في بنت معايا في الكلية كنت معجب بيها وكان بيتم ما بينا تبادل النظرات وكذا ومكنتش عارف اوصل لحسابها او اي حاجه لغايه ما الترم خلص وبالصدفه لقيت حساب ليها وعايز ادخل اكلمها في ناس بتقولي متدخلش ومتبدأش علاقه حرام وناس بتقولي ادخل كمان انا بالنسبالي اني اقعد احب فيها من بعيد ومترفضش دا احسن من اني ادخلها واترفض تنصحوني اعمل ايه؟

10

Strawberry_15154🇪🇬 مافيش غير الحلال بالمعروف ادخلوا البيوت من ابوابها

View all 10 advice
Apple_4457
Apple_4457🇪🇬8d ago•draineddrained

شجعوني ارجع لنفسي و حياتي علشان كل فتره بوصل لمرحله اسوء يعني بقيت شبهه ميته بجد مش عارفه اكمل سعي فحاجه ولا اتواصل ولا حتي باكل و حاسه محبطه بجد و نفسيتي بايظه بالمناسبه الحمدلله بصلي و مسلمه عادي متدخلوش دين فالموضوع

5
Moon_17422
Moon_17422🇪🇬8d ago•annoyedannoyed
Topic: اي اكتر حاجه بتخليك تتقفل من الشخص الي قدامك

يكون مش مهتم فوجودي زي لما نكون فتجمع واحس وجودي زي عدمه اكني مش شايفني مش متقدر والي ابعتلو ميردش والمتكبر والمتغطرس جدااا صفات سيئه والي اخلاقو وحشه وضيقه بيحسسني بتوتر ومبحبش اقربلهم

2
Chocolate_7840
Chocolate_7840🇪🇬8d ago•confusedconfused

دلوقتي انا عندي ٢٠ سنه في بنت بحبها من حوالي سنتين هي عارفه اني بحبها من زمان حاولت كتير معاها لكنها دايما تقولي مبررات انها مش عايزه تحب حد دلوقتي او تدخل في علاقه ومش عايزه تثق بحد ويخذلها مع انها متأكده اني بحبها ودا اعتقد بسبب انها كانت في علاقه قبل كدا واتأذت المهم انا بحب البنت دي اوي و مش عايز غيرها احنا الفتره دي بنتكلم عادي في الشات مثلا اخش اكلمها كل يومين ٣ كدا اطمن عليها ونتكلم وهي الفتره الاخيره بدأت احس انها بتستجيب معايا شويه وبدأت تحب تتكلم معي فأنا الفتره الاخيره اغلب كلامنا كان في دراسه وكدا عشان احنا الاتنين في هندسه لكن الامتحانات خلصت وانا دلوقتي بواجه صعوبه سيكا في اني افتح كلام معاها مع ان في مواضيع و كلام بس مش بكون عارف اتكلم فيه ازاي وازاي كمان اخليها تبدأ تحبني من كلامي

2
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬8d ago•exhaustedexhausted

ليا واحده صاحبتي بجد سلبية بشكل كبير، مش بتتكلم غير في اللي مضايقها وقد ايه هي مخنوقة وزهقانه، كل يوم على هذا الوضع لحد ما اتخنقت منها، معنديش مشكلة اسمعها وب ببقى مهتمة وعايزاها تتكلم بس هي مش بتتكلم غير بشكل سلبي ومش بتشارك اي حاجه تانية غير المشاكل اللي في حياتها دي حتى مش بتسألني على اي حاجه تخصني انا ولما بشير حاجات عملتها في يومي مثلا بلاقي ردودها مختصرة. اتخنقت منها بجد وحتى مشاكلها دي مبقاش عندي حلول ليها ومبقيتش قادره اساعدها

14

Watermelon_20164🇪🇬 ابعدي عن الاشخاص السلبيين لانهم بيحاولو يأثرو ع غيرهم ويحبطوهم حتى لو مش بالقصد لو ما عندك المقدرة تتحملي سماع المشاكل عالاقل مش حلها لانه السلبية بتأثر جدا عالشخص وبتحبطه لما تيجي تشتكيلك اختصري الكلام معاها افتحي انتي موضوع تاني بعيد عن المشاكل تهربي من السماع متخليش سلبيتها تأثر عليكي

View all 14 advice
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬8d ago•emotionalemotional

انا تعبت من نفسي اوي اوي انا عارفه اني ف نعمه لكن م عارفه افهم حكمتها الحمدلله، بس انا حد م بيعرف يكره حد زلا يقسي ع حد مهما عملو فيا ومهما زعلوني ومهما ومهما قلبي بيرجع ولا كأن حصل حاجه وبقدر اسامح بسرعه البرق م عارفه اي د بحس الناس بتشوفني حد معدوم الكرامه م عارفه افهم نفسي يعني انا بشوف الناس لما حد يزعلها تقفل او تتخنق وتبعد عن الناس د وتكرهم انا اي بجدددد؟؟؟؟

1
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬8d ago•shyshy

كنت قاعد مع نفسي وبكلمها ك العاده ووعود بقا بالتغيير والتوبه واني ابقا احسن من كدا وخطط وخطط وخطط ولقيتها بتعاتبني ف كتبت دي وَمَالَ قَلْبِي كُلَّمَا صَالَحْتُهُ غَصَّ، كَأَنْ لَمْ يَفْرَحِ. وَعَاتَبَنِي وَقَالَ لِي: أَوَكُلَّمَا عَاهَدْتَنِي بِالْمَتَابِ خَذَلْتَنِي؟ أَوَكُلَّمَا حَلَفْتَ لِي بِأَنْ تَزِينَ كَذَبْتَنِي؟ إِلَى مَتَى؟ أَسَأَظَلُّ دَوْمًا هَكَذَا؟ مُهْلَكٌ، مُتْعَبٌ، مَخْذُولٌ، مُحَطَّمٌ، مُكَذَّبٌ، مَعْدُومٌ. فَعَاهَدْتُهُ بِأَلَّا أَظَلَّ هَكَذَا، وَإِنْ كُنْتُ لَهُ دَوْمًا خَاذِلًا، فَهَذِهِ الْمَرَّةُ لَنْ أَكُونَ. حاسس المستوى نزل شوية بسبب انشغالي في الامتحانات بس عامة حبيت اطور الهوايه دي لما اخلص ان شاء الله ف اعملوا نفسكوا مش واخدين بالكم وشجعوني 😂

2
Strawberry_18518
Strawberry_18518🇪🇬8d ago•tiredtired
Topic: لو مفيش حد هيحكم عليك ويتكلمو . هل كنت هتعيشو بنفس الطريقة؟

اعتقد اة لاني يعتبر عملت كل الي حباه كان نفسي ادخل هندسة ودخلتها وكان نفسي اكون مهندسة معمارية وحققت دة وحاجات كتير الناس والواقع بيرفضها فيا ولكن انا شايفة أني مرتاحة كدة ولكن يمكن كنت هغير شيلي للمسئولية الي شلتها في وقت انا المفروض ما شيلهاش فيه وكنت هعيش حياتي لنفسي شوية وافكر في نفسي شوية مش في الناس هتقول اية أو اهلي هيقولوا اية ولكن غير كدة انا راضية عن كل الاختيارات الي اخترتها لنفسي

5
Strawberry_18518
Strawberry_18518🇪🇬8d ago•alonealone
Topic: تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

بخاف من الوحدة لاني ما تعودتش اكون لوحدي واتعودت اني اشارك حياتي واخد اراء الي حواليا، خايفة أما اكون وحيدة ما يكونش في ذكريات ولا حاجة حلوة افتكرها بعدين... ولكن للأسف بدأت احس أن الوحدة هي الحل الاحسن دلوقتي وعلشان ما حسش بالوحدة بقيت أخلق عالم افتراضي في دماغي بعيش معاه وافصل خالص من اي مشاكل وتعب حواليا واروح اهون علي نفسي مع العالم دة ولكن للاسف برجع تاني للواقع ولكنه أصبح هو المنفذ الوحيد ليا حاليا

8
Moon_18554
Moon_18554🇪🇬8d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

22
Tofu_4342
Tofu_4342🇪🇬8d ago•sorrysorry

هو ليه بجد انسان يفضل معلق انسان جنبه شهور تحت مسمي الصداقه ( الاستهبال) ولما تيجي تواجهه او تعترفله بحاجه يطلع انه ظهر حد في حياته علشان كده هو اتغير معاك ليه بجد حد اتعلقت بيه من كتر مانت لتكلمه كل يوم تشاركه تفاصيلك وتفاصيل يومك وهو نفس الحاجه وعايش معاك فليرتنج والدنيا حلوه ويجي حد تاني وياخد معاه خطوه رسمي وانت لا مع انك كنت اولي ومع انك متأكد انه بيحس ناحيتك يإعجاب زي مانت بتحس ناحيته

6
Suchi_14449
Suchi_14449🇪🇬8d ago•concernedconcerned
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7

Apple_7947🇪🇬 بصي انا كشخص عايز اعرف حاجة عن أي حد بتفق معاه هنقعد قاعده صراحة ومحدش يكدب فينا ويقول اللي جواه وميزعلش من التاني مهما قال عشان نقرب من بعض اكتر حتى لو كان ماضي فدا عدي وقتة بس نبقى عارفين كل حاجة عن بعض

View all 7 advice
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬8d ago•boredbored

ليه بتحكمو علي الناس في المكان الوحيد الامن اللي اي حد يقدر يقول فيه كل اللي هو عايزه المكان ده معمول علشان تقول اكتر حاجه متقدرش تقولها بره سيب الناس تطلع اللي جواها مش هي دي حياتهم كلها لا كلنا عندنا شغلنا و حياتنا و اللي بيدرس بيدرس بس في جزء من شخصيته مينفعش حد من اللي يعرفوه يعرف عنه حاجه ف بيقوله هنا

6
Strawberry_14949
Strawberry_14949🇪🇬8d ago•depresseddepressed

انا حاسة اني مخنوقة اوى بقالى فترة كتير تعبانة ودخلت ف اكتئاب جامد الفترة اللى فاتت دي حصل فيها حاجات وحشة وجعتني وكان فى حد من صحابي قريب مني كنت دايما بشاركهم وجعي وخوفي ومشاكلى بس فجاه لقتعن اتغيرو وعاتبت كذة مرة وقولت اني زعلانة كذة مرة بس ردهم كل مرة كان بيوجعني ويفضلو يقولو مفيش حاجة واحس انهم بيقللو من مشاعري وخوفي نا ملاحظة انهم متغيرين بقالهم كتير ونا بخاف لما ببقي بحب حد انو يتغير او يبعد وهما عارفين دا بس مهتموش حاسة اني صعبانة عليا نفسي اوى وانى قللت منها ف كل مرة عاتبت ولقيت نفس الرد هما كويسين بس مش فاهمة ليه مفرقتش معاهم ليه شايفني زعلانة وف اسوء فتراتي وسابوني عادي اولع حاسة اني هونت اوى وانى بعد كل دا غيابي ملوش لازمة ليهم ولا فارقة معاهم مش عارفة اتخطي احاسيسي وافكاري ومش عارفة اعمل اى ولا اطلع من الاكتئاب

27
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬8d ago•mehmeh

دلوقتي سؤال لو الإنسان بيدور على صفات شريك حياه بشكل معين مثلا و قعد يدور يدور يدور وملقيش ومن كتر ما دور تعب زهق ارتبط ٩ مرات وصاحب المئات من الجنس الآخر هل الشخصيه دي زباله و منحرفه ومنحله ولا نلتمس لها العذر

18

Banana_16442🇪🇬 اخبارك ايه؟

View all 18 advice
Strawberry_14949
Strawberry_14949🇪🇬8d ago•depresseddepressed
Topic: اي اكتر حاجه بتخليك تتقفل من الشخص الي قدامك

القاسي ف كلامه او تصرفاتة اللى اهم حاجة يطلع مش غلطان اللى بيتغيرو ف يوم وليلة ويسيبو الشخص بكل سهولة لدماغة من غير توضيح اللى بيبقو عارفين انهم مزعلين حد ومش فارق معاهم اللى دايما نت اللى بتبقي بتحاول تصلح لو الدنيا باظت ولو سكت هما بيسكتو

0
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬8d ago•stupidstupid
Topic: حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

اني ارد على الناس و اجرحهم بالكلام زي ما بيجرحوني و اشتمهم زي ما شتموني لو رجع بيا الزمن والله العظيم ما كنت سكت لحظه وحده ودي مش مره الا اتنين دول جرح اكتر من ٩ سنين بجد احساس وحش اوي اوي انك نفسك ترد ومتقدرش

2
Strawberry_14949
Strawberry_14949🇪🇬8d ago•depresseddepressed
Topic: هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

طول عمري حاسة اني لوحدي ومحدش جمبي الظروف حكمت عليا ميكونش ليا حد واللى موجود يبقي بعيد المشكلة ان الوحدة دي سبب اغلب مشاكلى سبب وجعي وخلتني اشوف ف صحابي اخوااات عشان معنديش اخوات بس كنت كل محب حد واتعلق بيه اوي كانو بيسبوني بردو وبيتغيرو كنت دايما الطرف اللى بيحبهم اكتر ومش قادرة اتخطي كل احساس حسبتو بسبب اني لوحدي او اني كنت بحب اوى عشان بردو لوحدي

2
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬8d ago•boredbored

حاسه اني مش عايزة النهار يطلع (اعملوا نفسكوا مش واخدين بالكوا عشان لسه منمتش 🫠) مش عايزة اتعامل مع البشر معنديش طاقة اني اصحى واشوف حد ادامي معنديش طاقة اصحى واتعامل معاهم حتى اقرب الناس ليا والناس اللي المفروض بتعامل معاها كل يوم مش عارفة اتعامل معاهم بس عارفين احسن واريح بس سؤال مالك ده بقى تقيل ليه مبقتيش زي الاول اتقل حاسه اني مش عارفة انا بقول ايه ف استأذن انا بقى

21
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬8d ago•lostlost
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

كنت بحب واحد ولما أمه لقتني خلاص ولدها داب فيا ةبقا بيطبق بي اليومين في الشغل عشان ياخد يوم اجازه يعرف ينزل معايا فيه اتصلت بيا شتمتني وقالتلي انتي تٕعبانه و شرم•••• ومتنا•••• و اتصلت بي اهلي شتمتهم قالتلهم بنتكم بتلق على ابني و عايزه تلف على فلوسه مع أن نص أملاك ابويا بس تشتريها هي وعيلة ابوها و قعدت تلعب في دماغه لحد ما اقنعته بتصل بيا يشتمني ليلة العيد

20

Banana_19554🇪🇬 رغم ان الكلام يجرح ويضايقك بس كويس انهم عمله كده وانهم بانوا بدري محتاجه ركعتين شكر لله ان ده حصل وانك لسه فبيت اهلك معززه مكرمه

View all 20 advice
Coffee_5087
Coffee_5087🇪🇬8d ago•draineddrained

أشعرُ بغصّةٍ في قلبي شيءٌ ما كان يُقيِّد دموعي عن الانهمارِ إذ فجأةً، سيلٌ من الدموعِ لا يتوقف كالشلال، دموعٌ كالشلال، بدون صوت... فقط صدمة. نعم، هذا القلبُ الياسميني الذي أعهده دائمًا، يثور ثم يبكي ويهدأ سلال وأطيافٌ چديدةٌ من البشرِ لم أعتدها من قبل لماذا كلُ هذا الكم من الأذى؟ 🥀 NiGht Coffee🍷

7
Blueberry_19648
Blueberry_19648🇪🇬8d ago•guiltyguilty
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬8d ago•tiredtired

" حط نفسك مكان الناس " ساعتها منظورك هيختلف .. مثلاً انت مسلم عشان اتولدت مسلم ؟ لو كنت اتولدت مسيحي كان زمانك بتكره المسلمين مثلا وبترفض النصيحة ولو اتولدت يهودي كذلك برضو هتكره المسلمين وهكذا .. انت مش حرامي عشان لسا مترميتش في الشارع ةاترفضت من المجتمع فـ ملقيتش سبيل تاني .. وانت مش شاذ جنسيً عشان محصلكش اضطراب نفسي او اتعرضت لأعتداء في طفولتك .. انت مش خاين عشان لسا معندكش الدافع اللي تخون عشانو ؟ كلنا خاينين بس معندناش لسا الدافع وكل شخص ليه وقت ويخون .. لما تحط نفسك في الموقف ساعتها ممكن تفهمو .. محدش بيقدر الحرية غير لما يخش القفص خلصت ..

4
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬8d ago•downdown

انا وكوب الشاي مستلقيان نحدق فى سقف غرفتنا نتمنى لو كانت الدنيا احن وارحم علينا قليلا نقول ليتنا لم نكبر ونركض لنتحمل مسؤولية ليست لنا ليتنا نلنا شيئا مما حلمنا به ليتنا حققنا حلم واحد مما كنا نحلمه صغارا ليت وليت وليت الواحد حزين حزن يهد جبل بجد حزن جوا قلبي مش عارفه اخففه ولا قادره يارب هون

12
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬8d ago•mehmeh

مش عارفه فقط المزيد والمزيد من السكون عملت حجات بحبها النهارده كمان نزلت من بياتي الصيفي ف فيه تحسن حتي لو صغير مش عارفه بس حاسه ان الجو حلو دلوقت ولسه شاربه ايس كوفي ف شعور لطيف بالنسبالي جو يحسسك أن العالم وقف للحظه وانت بس مستمتع ب هوا شبه بارد صالحت بنت خالتي لعدم ردي ع رسائلها مؤخرا 😵‍💫اوكي اوكي انا شبه غلطانه عشان مش برد بس وقت ادايق مش بعرف اعمل ده بس اوكي دي حركه بتدايقها ف مش هكررها ان شاء الله يعني .ف العموم بكتب بلا هدف لاني حابه اعمل ده وبس مش عارفه بتيجي الاجازه وشبه بختفي عن علاقاتي ب صحابي سوشياال ومش برد ع حد حركه سيئه مني معرفش ليه بردو بس يعني صحبتي قالتلي ذات مره الدنيا تلاهي وملاهي وصدقت بعدين معناها بس لكل منا حياته الخاصه ومساحته الخاصه ونتايج قراراته كمان بالنسبالي بحب الناس لما احسهم هي قبول ف النهايه مش متقبله حد مش هتعامل معاه الحياه سهله وللاسف مش هعرف اعكس نظرتي هو مش حكم بس احساسي بيوجهني خلينا نسميها كد اختلاف المواضيع عندي :) مهم بتمني كل الخير ل اي حد شاف البوست أو مشافش بتمني الدنيا تكون اسهل ع الكل وربنا يجبر خاطر الجميع

4
Carrot_8241
Carrot_8241🇩🇿8d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬8d ago•boredbored

هل شايفين في مبرر للخيانة؟ اه ليه و لا ليه؟ انا بحس لا مفيش مهما حصل مفيش مبرر للخيانة حضرتك مش مرتاح في العلاقه دي أنهيها و شوف عايز تعمل ايه بعد كده لاكن متبقاش مع اتنين في نفس الوقت. اصل ليه نعمل في بعض كده اصلا؟

7
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧8d ago•tiredtired

السلام عليكم انا حزينة جدا جدا ومكتأبة بسبب اني مش ملتزمة كفاية اي الحمدلله بصلي بس بأخر صلاتي ما بخشع فيها اوقات كتير بتكاسل وبأجل مخنوقة كنت اذكر الله بال ألاف وحاليا ما عم اقدر اوصل لل١٠٠٠ استغفار باليوم ! مخنوقة مخنوقة نفسي ارجع لحياتي القديمة وللبنت الصالحة بالأول كان عادي الناس مش شايفتني صالحة بس حاليا كلهم صاروا عارفين بس هم عارفين شي وانا شي تاني كيف ارجع لطريق الله ؟ كيف احافظ على صلاتي واذكاري وقرآني ؟

4

Mango_4278🇪🇬 ارجع ابدأ تاني واعمل لنفسك ورد قليل عشان ترجع تلتزم بيه وكل شويه تزود الورد لحد ما ترجعي لالتزامك وتكون صالحه باذن الله ربنا يتقبل منك ويردك إليه ردا جميلا

View all 4 advice
Cloud_10756
Cloud_10756🇪🇬8d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

19
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬8d ago•draineddrained

مشكلتي كلها في الدراسه تقريبا لو المشكله دي اتحلت كل حاجه هتتظبط انا انسان بيتشتت و بيسرح جامد جدا محتاجه شخص يكون معايا يقعد نقعد نذاكر مع بعض حاولت افتح فيد من يوت بس بردو مش بكمل ربع الفيد و بزهق اشرح لي نفسي الحاجه مثلا بهلص محاضره و تزهق و اقول خلاص مع اني في كليه صعبه جدا مش سهله حاولت اذاكر برا في ورك اسبيس و بردو مفيش خالص طيب اصاحب ناس من نفس المواد طلعوا كلاب و بيداروا عليا الحاجه و كمان انا عايشه لوحدي و سكن لوحدي يعني حتى مفيش زمايل سكن اقعد معاهم معنديش مشكله اذا كان الي هيساعدني ولد ولا بنت انا بتكلم في صلب الموضوع و بتكلم بعد ما خلصت فاينل بي اسبوع بس وانا بفكر في النتيجه جاني اسباب تعبي و مشاكلي في الدراسه حد عنده حل ؟؟؟؟؟!!!!!

36

Watermelon_20164🇪🇬 انا بدرس فاليوم من 6 ل 8 ساعات عشان وقت الامتحانات وانتي بتدرسي امسكي قلم ووخربشي ع ورق بشكل عشوائي ومتركزيش معه مخك مش هيركز مع اكتر من حاجتين او هاتي دمية من اللي بينضغطو ف الايد لتخفيف التوتر هيقللو التشتت جربي الطريقة

View all 36 advice
Lemon_15076
Lemon_15076🇪🇬8d ago•tiredtired

عارفين ان بجد الحيوانات اكتر حاجه بتطلع الواحد من الاكتئااااب والحزن اللي بيكون فيه وبتنشر طاااااااقه ايجااااااااااااااااااااابيه في ااييييي بيتت تخشه ولة مش مصدقين جربو وهتدعولي

9
Gift_15742
Gift_15742🇪🇬8d ago•frustratedfrustrated
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

12

Nutella_4696🇪🇬 مش عارفه علاقتك بيه اي بس احنا مش دورنا نصلح حد وخاصا حاجه زي كده فهو محتاج أخصائي أو حد يتابعه لأن ده هياثر على نفسيتك اصلا وهتحسي بالخذلان فخلاص ساعدتي مره وعملتي اللي عليكي رأي خلاص لحد هنا لأن لو كملتي اشضمنك ميرجعش تاني فهتبقي بتهدري طاقتك ونفسيتك

View all 12 advice
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

اتأخرت ليه ؟ يمكن خوفت .. بس بص في وشي .. هيقولك عيشت وشوفت .. ! بيقولو لما تكبر بتبقا عايز ان الناس تفتكرك ؟ كلمات من تراك ابيوسف ( اتراكسيا ) بس بتلمس جوانا اننا عايزين حد جمبنا وحد يفتكرنا وان قد اي الدنيا ممكن تغيرنا ووجعنا يطلع من جوانا ويبان على وشنا .. والكلام من جوايا مش من مجرد التراك

0
Strawberry_17819
Strawberry_17819🇪🇬8d ago•draineddrained
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

23
Kiwi_20172
Kiwi_20172🇪🇬8d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Orange_20155
Orange_20155🇪🇬8d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Banana_16442
Banana_16442🇪🇬8d ago•disappointeddisappointed

حاجة توديني لحاجات المقطع الأول ] حکایات مواقف كلها في الماضي دي أنا عشتها كل اما أغمض عيني أروح لسنين سابتني وسيبتها كل اما أغمض عيني أروح لسنين سابتني وسيبتها ليه بحبها؟ ما هي ماضي عدى وإنتهى وإن سيبتها تمشي بترجع وحدها لله أمس الفن اماحاجة توديني لحاجات المقطع الأول ] حکایات مواقف كلها في الماضي دي أنا عشتها كل اما أغمض عيني أروح لسنين سابتني وسيبتها كل اما أغمض عيني أروح لسنين سابتني وسيبتها ليه بحبها؟ ما هي ماضي عدى وإنتهى وإن سيبتها تمشي بترجع وحدها لله أمس الفن اموفي السنين أنا مش كبير وشعري إسود زي ليل والليل ما بيعديش طويل ما فيهوش هروب من الذكريات ليه ما ليش في بكرة؟ وليه بتوه؟ ليه ما ليش في حلم بترسموه؟ بسرح فألاقي الذكرى بس وفيها بلقى أنا يومي أمس غير يومكو ده إللي بتعيشوه الذكرى واخداني لمكان أيام زمان، وقت الفرح، وقت الهنا أنا وسط بكرة ما ليش وجود في الذكرى بس بكون أنا برجع في غمضة عين سنة وسنة في سنة أنا ببقى أنا عيل بيهوي الدندنة أحلامه سهلة

9
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

م الحادي عشر من الفراق أحد عشر يومًا مرّت، ولم يعد الفراق ضيفًا ثقيلًا، بل صار جزءًا من يومي. أستيقظ وأكمل ما عليّ فعله، أبتسم أحيانًا، وأتحدث مع الناس، لكن هناك مساحة بداخلي ما زالت فارغة، لا يملؤها شيء. لم أعد أنتظر رسالة، ولم أعد أراقب الطرق المؤدية إليك، لكن هذا لا يعني أن الاشتياق انتهى. هو فقط أصبح أكثر هدوءًا، كوجع تعلّم كيف يعيش في صمت. أدركت أن بعض الأشخاص لا ننسى وجودهم، بل نتعلم كيف نكمل حياتنا رغم غيابهم. وأن الذكريات لا تختفي، لكنها مع الوقت تتوقف عن إيقاف الحياة في كل مرة تمر بخاطرنا. أحيانًا أتمنى لو كانت النهاية مختلفة، لو احتفظنا بصورة أجمل لما كان بيننا. لكن الماضي لا يتغير، وكل ما أملكه الآن هو أن أتقبله كما حدث، وأن أواصل السير، حتى وإن كانت خطواتي بطيئة. أدعو لك بالخير كلما تذكرتك، وأدعو لنفسي أن يأتي يوم أتذكرك فيه دون أن أشعر بكل هذا الثقل في قلبي. اليوم الحادي عشر من الفراق... وما زلت أفتقدك، لكنني بدأت أتعلم أن الحياة لا تتوقف عند الغياب، حتى لو توقف شيء كبير في داخلي.

2
Popcorn_11764
Popcorn_11764🇪🇬8d ago•mehmeh

حابب اتكلم عن الناس اللي في الآب ده ١_الناس اللي عندها مشاكل في العلاقات الاجتماعية سواء اهل او صحاب انطوائيين ومش لاقيين حد يسمعهم او اجتماعيين فبيتئذوا كتير وغالبا بتبقى بنت ماعندهاش اخ او اخوها مؤذي او هي الاخت الكبيرة او احد الابويين مات ولما تلاقوا بنت كدا ي جماعه ارجوكوا ماحدش يقلل منها او ييجي عليها هي محتاجة دعم واحساس الاخ ااجدع اللي في ضهرها ٢-المشاكل العاطفية وده انسان سواء ماجربش الارتباط وبيشوف الناس كلها بترتبط وعنده فضول او حد ارتبط واتأذى او هو المؤذي بس شايف انه اتاذى وفي الحالتين مش عارف يتخطى وده مش بيدور ع حد يقوله ركز في مستقبلك قرب من ربنا انزل الجيم رغم ان كل ده حلو بس هو عايز حد يسمعه ويطبطب عليه ومحتاج يكون مع حد ثقة فعلا ويقوله عادي مش لازم يجيلك تراست اشو في اولاد كتير كويسين او بنات كتير كويسين بس انتي مش شايفه ده دلوقتي ٣_مشاكل الادمان وفي نوعين مخدرات وده غالبا حد عااش معاناه صعبه اوي وفقد الامل في الحياة واحيانا بتوصل لافكار انتحارية والنوع التاني إدمان عادة او الفعل نفسه وانا هنا حد عالج شخص في اخر مراحل المخدرات انه يتعافى وبنصح بان لازم طبيب نفسي في الحالات ده والمشكله ان مين هيروح يقول لاهله انا عندي ادمان او افكار انتحارية وعايز اروح لطبيب والموضوع صعب انا عارف ٤_وبحذر من الولاد اللي بتستغل بنات في الآب ده ماتديش ثقتك لاي حد بسهولة انا عارف انك محتاجه تتكلمي وتفضقضي مع حد بس اتعرفي عليه واتاكدي انه حد يستاهل ثقتك ويقدر يقدملك قيمة او حل فعلا ٥-طبعا تجاهلوا بوستات السوالب وماحدش يدخل يشتمهم عشان الريتش بتاعهم مايوصلش لناس اكتر عامة الملحوظ في الآب ان احنا جيل واعي كل واحد بيحاول يحسن حياته او يغير نفسه للأحسن بس ينقصنا الطريقة او التسويف او فقدان الثقة في نفسنا بنخاف نفشل من كتر مابنفشل وعايزين نفضل في الكومفرت زون انا ١٩ برده نفس حوارات انا تايه وقدامي مليون كورس والمفروض نشوف شغل في الاجازة وادعوا جميعا لدفعه ثانوية عامة او ازهرية لان فعلا بيعانو نفسيا وادعوا لدفعه ٢٠٢٧ اللي لسا داخلة وخايفة وربنا يوفقنا جميعا يارب

3
Avocado_14506
Avocado_14506🇪🇬8d ago•worriedworried

هو انا حرفيا بفضفض معاكم ليه دى مش اعتراض ع امر الله ولا قضاؤه هى نابعة من حزن والله احنا حاسبنا ع مشاريب مش بتاعتى واتحملت فوق طاقتى وبجد تعبت انا كل ما بيعدى سنه من عمرى بتوتر اكتر ومش عارفه ليه بدات اخاف من المجتمع والناس وكل اللى حواليا بسبب انى دخلت ف التلاتين ولسه ما اتنليتش اتجوزت يعنى اعمل اجيب واحد. من الشارع ولا اقول عريس لله اكتر حاجه وجعتنى واثرت ف نفسيتى لما اتعايرت بالحوار ده من وحدة اصغر منى ومطلقة وانا معرفتش ارد بجد الموضوع بقا رعب اوى بالنسبالى حد مر بتجربتى دى يحكيلى عمل اى

13

Coffee_4313🇪🇬 نصيحة مني استي رزقك وفكك من كلام المطلقات او الستات عموما يعني هوا مش بيجي منهم غير الكلام والحسد والغيرة ربنا يرزقك ابن الحلال

View all 13 advice
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦8d ago•depresseddepressed

ممكن أعرف ايه يخلي واحده اني هي ارتبطت ب واحد أو معجبه بيه أو أي مسمي أصحاب بيست تقلع وتتصورله أو تروح وتنام معاه الموضوع مستفز جدا ايه كل الي أنا شوفته وبشوفه ده بجد لو في سبب حتي لو بسيط ياريت حد يعرفهولي

8
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬8d ago•downdown

جيت انام دلوقتي ف لقيتني متضايق جدا، متضايق ليه بقا؟ عشان كلت كتير ف الاكل كابس على نَفَسِي، حسيت بلحظة حزن وكسفة كدة، اننا نبقى متضايقين عشان مش قادرين نتنفس من الاكل وفي ناس تانية مش لاقية اكل يومها، بيصحوا كل يوم وهما مش عارفين هيعرفوا ياكلوا انهاردة ويأكلوا عيالهم ولا لا، احنا تافهين اوي والله كام مرة كان معايا فلوس مش عارف اعمل بيها ايه قمت صرفتها في أي حاجة اشتري بيها دوبامين مؤقت، كنت أقدر افرح بيها حد محتاجها فعلا أقسم بالله احنا بمشاكلنا بالهبل بتاعنا دة كله تافهين اوي بجد قدام مشاكل الناس بجد حقارة والله

1
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬8d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

15

Gold_16893🇪🇬 روح يسطا

View all 15 advice
Orange_18102
Orange_18102🇪🇬8d ago•lostlost

وبعد نهاية البوم من تعب وقرف الشغل هرجع احاول انام واعدي اليوم داا ومستني اي تغير يحصل ف اليوم اللي بعدة واهي دووووامه ومش عارف اخرج منهااااا هفضل اعافر لحد امتااا زهق وملل وقلت حيلة وتكبير دماغ مش طبيعية ف اي حاجه بتحصل حواليا

6
Strawberry_18954
Strawberry_18954🇪🇬8d ago•stressedstressed

اكتر حاجه بكرها هي شعور التوقع و التخيل بعدها الفوقان على صدمة الواقع بجد يعني مع كل شخص حبيته في حياتي إذا كانت حب عمري أو إذا كانت امي يعني مثلا أنا رغم أن امي عملت موقف استفزني اوي و فضلت تقول كلام يحرق الدم و أنا حد عصبي اوي بالاخص ناحية اي حاجه ليها علاقه بالنقطه دي و هي عارفه كده و اني بكره اوي اوي المهم هي لما عملت كده و انا اتعصبت و كان صوتي عالي بس بعدها ب ثواني اتدايقت من نفسي جدا أنه ايه الي بعمله ده و عيب و حرام و زعلت و قولت هي اه أسلوبها ياخد 0 من عشره و انها فضلت تحرق في دمي و أن دي مش طريقه و أن ده الي بتعمله ده تقليل ليا و كلام مينفعش يتعمل ولا يتقال المهم اني اه اتدايقت جدا من نفسي و أن ده عيب و حرام و مينفعش اعمل كده مهما كان دي امي و اه هي فضلت تحرق في دمي و شافت عصبيتي اني على الحوار نفسه فارقلي اوي مش علشان الي عملته هي مينفعش و تقول اه ما انت تتحمق على ده إنما امك لا ف ده عبث طبعا يعني مفيش حاجه اسمها كده هي طريقتها و أسلوبها في التعامل غلط مليون الميه بس استل بعدها ب ثواني والله سبت كل الي في أيدي و نزلت سحبت فلوس مخصوص و جبتلها شيكولاته و ايس كريم ميجا الي بتحبه علشان هي بتحب الشيكولاته عامتا المهم و انا نازل كنت مبسوط اوي من نفسي و بتاع اني هصالحها اه بتكسف اعمل كده بس قولت دي امي و انا غلطان و لازم و كده و كنت مبسوط اوي اني بعمل كده ف اول ما طلعت و دخلت عليها الاوضه ليقتها بتكلم خالتي في الموبيل و بصتلي بقرف كده ف بقولها ب ضحك اقفلي معاها ف قفلت و بعدها اديتها الي أنا جايبه و كده و بضحك معاها و بقولها حقك عليا و اني اتعصبت و مش بحب كده تروح هي بكل برود تقول والله ما هاكل والله ما احطها في بقي و تقول بقا نفس الكلام الي دايقني و ب اختصار فضلت تدي فيا كلام و صدتني ولا ضحكت معايا حتى ولا حسيتها فرحت ولا اي حاجه عامتا حرفيا كسرت خاطري و في نص ما بحاول افتح معاها كلام راحت خالتي رجعت رنت و هي ردت عليا و كملت كلامها عادي جدا معاها و هي مبسوطه جدا و عاملتني بجد ب قرف اوي بس الفكره طب ليه ما انتي اختي الاصغر بتعمل اسوء من كده و مش بتفكر تراضي ولا تعتذر بالعكس انتي يا امي الي بتروحي تصالحي فيها و هي بتصدك اصلا ليه بجد تصدني كده و ليه تكسر فرحتي كده و ليه تصدني و انا كان كل الي نفسي فيه تبتسملي انا متوقعتش فرحه زياده ولا حضن ولا حاجه كبيره ولا كلام حلو حقيقي حسيت كأني جايب ورد ل وحده و اترمى في وشي بجد مش عارف المشكله فيا و في توقعاتي ولا في الي حواليا بس الي اعرفه أنه كان موقف اقسم بالله يوقف الدم و ياريتني الأرض بلعتني ولا اتصديت كده و زقت أيدي و انا بأكلها الشيكولاته ب نفسي و سؤال مهم اوي يهمني إجابته لأنه من واقع تعاملي مع كل حد حبيته هل هو الي بيعاملنا وحش اول ما يعمل حاجه حلوه بالغلط نطير من الفرحه لكن الي متوقعين منه الحلو ف ده عادي بقا مش مهم بالعكس لو جه منه غلط نمسك في الغلط ده

1
Apple_11553
Apple_11553🇪🇬8d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

21

Flame_18942🇪🇬 حرام عليكى تموتى كافرة بالله وتسيبى اخواتك لمين انتى سندهم ولو على الأهل ففيه اكتر من اللى انتى فيه حافظى على نفسك وعيشى لنفسك الحياه اجمل من انك تتركيها وتروحى جهنم والعياذ بالله

View all 21 advice
Apple_13857
Apple_13857🇪🇬8d ago•mehmeh

دلوقتي أنا بتعرف علي واحد و عايزه اتكلم معاه في موضوع اني بحب الاهتمام و الشخص اللي بيعمل مفاجأت و يجيب هدايا و ورد يركز في التفاصيل و يعملي الحاجات اللي بحبها أنا والله مش ماديه بس بحب اللي يبسطني و ده دور الراجل في العلاقه طبعا الكلام ده لما نتخطب عشان احنا دلوقتي بنتعرف للخطوبه بس انا مأجله الخطوه ديه لحد ما اشوفع من الناحيه الماديه لانها فعلا بتفرق معايا قوله الكلام ازاي من غير ما أتفهم غلط

7
Strawberry_10779
Strawberry_10779🇪🇬8d ago•mehmeh

اي السر ف اني ممكن اخد حاجة في الكلية و متثبتش لكن لما اشوفها ع النت او حد يقولهالي تثبت اقرب حاجة أنا في كلية ز،،را،،عة كنا اخدين البونسيانا و الچكراندا و الحاجات دي انا حرفيا مكنتش بعرف احفظ اسمائهم خالص ولا احفظ شكلهم حتى لكن لما بدأوا ينتشروا في الشارع كان حد بيسأل عنهم في منصة تواصل و حد قاله اسمائهم انا لحد دلوقت بشوفهم في الشارع اعرفهم و حفظتهم زي اسمي😭

5
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬8d ago•stupidstupid

مش عاجبني طريقة تفكيري و ده بينعكس على تصرفاتي اللي برضه مش عاجباني ١. انا ليه طول الوقت قلقان او بجلد ذاتي ع حاجات خلاص عدت و لو مفيش حاجة حصلت قريب عقلي بيجيبلي حاجات عدي عليها سنين و يندمني عليها ٢. انا ليه كتاب مفتوح و اللي في قلبي على لساني و دايما برجع اندم على اللي قولته و اللي بيكون نتايجه دايما سيئة ٣. انا دايما عارف الصح و الغلط و بختار اعمل الغلط ،انا عارف اني لازم اصلي و طول الوقت ربنا بيبعتلي رسايل و برضه بقطع في الصلاة و بكسل، و عارف اني ذنوب الخلوات مدمرة حياتي و برضه مكمل فيها ٤. انا ليه بخاف، ليه شخصيتي ضعيفة و بيهمني كلام الناس و مش باخد قرار كل الكلام ده مخليني طول حياتي مليش أصدقاء و مش جذاب لان حد انه يقرب مني و انطوائي، مع اني نفسي يكون ليا اصدقاء و احباب و عزوة و بالتالي انا ٢٦ سنة و عندي جفاف عاطفي اكني مراهق ،

5

Banana_16571🇪🇬 لا انت شخص حقيقى ومش بتاع ماركتنج بس .. للأسف شباب كتير بقت عايشة عشان بس الجزء العاطفى دا اقولك إن الانسان خلق هل عا إذا مسه الشر جزوعا وإذا مسه الخير منوعا إلا المصلين استغفر كتير وانوى خير هيترفع الحرمان وتتوفق ادعى بكل اللى نفسك فيه وصحبة صالحة القلق ليه علاج بحاجات كتير بس انت ممكن تتكلم مع نفسك وتهديها واتعلم تمارين تنفس وتركيز عاللحظة الحالية الندم أمر صحى وجلد الذات أمر مؤذى اتصالح مع الندم واستخدمه فيما ينفع ومتجلدش ذاتك لأنك بنى آدم وبالتالى تصالح مع الفكرة دى وحرفيا ياما دقت عالراس طبول .. على روس كل الناس انت مش اوحدك كلنا هكينا اتكلم مع حد ثقة او هنا خلى الناس تشوف الموقف المحرج او الخطأ دا وانت هتحسه بقى اهدى وبشكل واقعى والمهم تستغفر

View all 5 advice
Avocado_20043
Avocado_20043🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

لو انا مش حابه حد من اهلي يقعدوا مع خطيبي ولا حماتي لان هم بيقعدوا يقولوا عليا كلام وحش وانا قلبي واجعني قوي من كلامهم فانا مش عارفه اعمل ده غير اخواتي والكلام اللي بيقولوا لخطيبي انا بجد تعبت وقلبي وجعني فمش عارفه انا هعمل ايه يا ريت حد ينصحني

16
Coffee_4406
Coffee_4406🇪🇬9d ago•shyshy

بحب المبدا ال انا وهو مسستمين علاقتنا عليه يعني لو حد فينا مكانش عايز الطرف التاني يعمل الشي دا يكلمه براحه ونحترم بعض ونمنع الشي دا حبا لرضي الطرف التاني ولو حد فينا زعل من التاني بنبقا زعلانين من الكلام بس عمرنا منزعل من بعض نفهم بعض من نبره صوتنا بيجبلي هدايا كتير اي بوست اعمل لاف عليه علي الانستا في اقرب وقت الاقيه جايبهولي افتكر مره عجبني ارنوب صغنن ف بهزر معاه وبقوله عايزه النونو دا اول م شافني لاقيته جايبهولي بجد دا عندي ب الدنيا والله ❤

6

Lemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

View all 6 advice
Apple_4457
Apple_4457🇪🇬9d ago•draineddrained

قليل اليفهموا كلامي فياريت بلاش كلام بديهي و تنظير . انا حاسه اني مش عارفه اتعايش ولا اكون وسط فأي حاجه فحياتي. يعني اهم مثال انا يأما ابقا منغمسه في دنيا و عايزه كل حاجه يأما ابقا بفكر في موت وبسس ونفسيتي مقفوله من اي حاجه وحاسه انه قريب فخلاص مش عارفه حاجه

4

Lemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

View all 4 advice
Coconut_10729
Coconut_10729🇪🇬9d ago•worriedworried

جماعه فى حاجه انا قلقانه منها اوى دلوقتي انا كان فى حياتى شخص لمدة خمس سنين، احنا متربين سوى "كنا جيران و من سن بعض، احنا الاتنين دلوقتي عندنا ٢٠ سنه" بس احنا حاليا بقا بينا مسافات لان احنا نقلنا ل محافظه تانيه من سنه بالظبط فمش بنشوف بعض خالص و فى اخر خمس سنين دول كنا بنحب بعض واللى هيسال هو لى طول الخمس سنين مخدش خطوه رسمى فهو بسبب الظروف " و الاهل كانوا على علم بان احنا بنحب بعض " المهم يعني مؤخرا انا و هو حصل بينا خلافات كتير و بعدنا عن بعض، مش من كتير بس انا لسه مش عارفه اطلع حبه من قلبى و حاسه انه لسه بيحبنى برضو وحقيقى انا بنيت حياتى كلها ع الشخص دا بس انا مؤخرا بقيت حاسه اننا خلاص حتى لو رجعنا فهنتخانق تانى و هنبعد عن بعض تانى و اخرتها مش هنكون من نصيب بعض و دا مجرد احساس يعنى فالسؤال اللى انا جايه عشانه بقا هل هقدر اتخطى الشخص دا و احب حد تانى بعده فعلا و لا هظلم اى حد تانى هيجى ل حياتى بعده انا خايفه افضل احس مع كل حاجة مثلا بعملها مع اى شخص تانى غيره، اللى هو انا كنت عايزه اعملها مع احمد و افتكره و ازعل اننا مكملناش فكدا هكون بظلم الشخص التانى دا انى معاه و بفكر فى حد تانى ياريت اى حد مره بالتجربه دى يقولى انا فى عريس متقدم و خايفه اوافق بسبب الاحساس دا

5

Almond_4408🇪🇬 هتتخطي وتنسي وهتحبي تاني و تسيبي تاني عادي و تتخطي و تنسي تاني و الحياه بتمشي .. الفرق بس أن في ناس بتفضل في الذاكره و بيروح معاهم حته فيكي كده بس هتلاقي شخص تاني قدر يعوض الحته دي بحته تانيه و روحك هترجع زي الاول واحسن كمان أن شاء الله. المهم انك اوعي مره تاني توقفي حياتك كلها علي شخص واحد لانك مش ضامنه قدام حتي كمان ساعه ممكن يحصل أي . و كمان الغي كلمه مستحيل يحصل أو مستحيل يعمل كده لان مفيش حاجه مستحيله واي حد ممكن يعمل اي حاجه .. غير كل ده بقي انتي لسه 20 سنه لسه عمرك بيبداء ولسه حياتك اللي بجد ولسه هتعرفي ناس كتير و تفارقي ناس اكتر . ربنا يوفقك و يكرمك وتبقي في احسن حال

View all 5 advice
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬9d ago•fed upfed up

كل ماتتحل من ناحيه تتعقد من الناحيه التانيه الكليه والتربيه العسكريه اللي مش عارفه ادخلها ومشاكل الورق بتاعت الشغل وفوق كل دا انا حتي مش قادره اجاهد اني اعمل حاجه والتدريب اللي كان نفسي أنزله ومحدش كلمني بجد انا فحالة ضياع

6

Lemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

View all 6 advice
Mango_12317
Mango_12317🇪🇬9d ago•mehmeh

جماعه عاوزه اتناقش في موضوع دلوقتي طبعا شايفين أحوال التعليم ازاي في مصر و أن هي متدهوره و كلها غش و كده ودا مسببلي خمول رهيب و احباط اني مش عاوزه اذاكر و من بدايه ثانوي وانا معرفش المنهج بيقول اي و بدخل الامتحان علي الله و دلوقتي انا داخله ٣ ث و اكيد عندي احلام و كده خايفه الخمول دا يصيبني في السنه دي و اكيد مش هحب كده حد كان زيي و انا اصلا شايفه أن ثانوي هي اللي منعاني اشتغل علي احلامي و كده و حرفيا كارهه المذاكره و رافضاها تماما فحل بقي قبل ما ابدأ السنه

12
Strawberry_16192
Strawberry_16192🇪🇬9d ago•disappointeddisappointed

احساس اني اكون موقفه حياتيي عشان حد ل مجرد اني مستنياه يتصلح و يبقى انسان كويس عشان حاولت معاه كتير فا ابعد ب امل يندم و اجي ابص الاقيه عاش حياته و بينسى دي بتوجع اوي والله بحس قلبي بيتشرحح

7

Banana_11159🇪🇬 وانا قلبي مفطور

View all 7 advice
Strawberry_4240
Strawberry_4240🇪🇬9d ago•tiredtired

مشكلتي مش إني مش بعرف أحب أنا لما بحب بحس بجد وبهتم بالتفاصيل، وبكون صادقة جدًا في مشاعري لدرجة ممكن تخلي اللي قدامي يحس إن أنا الأكثر اهتمامًا مع اني مش بكون اوفر يعني مش بفرض نفسي طول الوقت مش بتدخل في تفاصيل كثير مش بتكلم طول الوقت بس لما بتكلم باخد بالي وبهتم فعلا وبعرف احتوي بس انا بحس اني مع اني مش بفرض نفسي الا لمجرد اني مريحه المشاعر ناحيتي بتقل وده شئ بيوجعني مش بحس اني استحق ده في نفس الوقت، لما أحاول أختار بعقلي وأقول مثلا اختار حد كويس كا فكره الصالونات بحس إن المشاعر تقيلة عليا، وبحس بذنب، وبحس إني مش مرتاحة للحياة دي، وكأني بعيش حاجة مش شبه قلبي. وفي كل مرة بحاول أوازن بين الاتنين، ألاقي نفسي تايهه يا إما إحساس قوي مش بعرف أسيطر عليه، يا إما محاولة سيطرة بتخليني مش قادرة أكمل بحس ان انا مش نافعه في اي نوع من انواع الارتباط أنا مش عايزة أبقى زيادة عن اللزوم، ومش عايزة أبقى بارد أنا بس عايزة أفهم نفسي وأعيش مشاعري من غير ما أظلم نفسي أو أظلم حد معايا

16
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬9d ago•downdown

هو في امل ان حاجه تتغير يعني حد يعرف ناس مكنش عندها شغف ولا امل ولا مستقبل واضح وبقو حاجه او في حاجه اتغيرت انا كل الافكار ال بتجيلي سوده و عايشه من قله الموت انا عارفه ان مفيش حاجه بتتغير الالما الشخص نفسه يبقي عاوز بس مفيش فرص ولا امل ولا طريق واضح يتمشي في دي مشكله جيل كامل خد شاف نموذج قدامه اتغير احواله ولا كلها محصله بعضها و هنعيش ونموت كده

4
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬9d ago•angryangry

ازاي اتقبل اختلاف الشخصيات، انا حد متسامح جدًا وسهله اوي ولينه ف التعامل وبعدي كتيرر وم بزعل ولا بقف ع الواحده ولكن ف حاجات معينه م بقبلها نهائيًا ف الشخص ال قدامي مهما كان مين الشخص د، انا بكره الانسان ال بيشتم ال لشانه بذئ بكرهه جدًا، انا ف العموم م بعرف اقفل من حد، بس بحس ان مبقتش بطيق الانسان د مره واحده صحبتي حصلت مشكله معاها لقيتها بتشتم ومن الاخر م عارفه تتكلم بأدب، مبطلتش احبها بس بقي ف نقطه وحشه اتبت جوايا ناحيتها ال هو مبقتش زي الاول ف انا م عارفه والله انا فيا عيوب عادي زي اي انسان بس انا ف حاجات م بقبلها زي اني اكون ف مشكله وحد يشتم او يقل مني ف الكلام وانا م بعرف ارد بنفش الطريقه عشان متعودتش اقل من الشخص ال قدامي مع اني اقدر اردهالهم بنفس الطريقه بس د انا اتربيت بطريقه تمنعني استخدم الاسلوب د بس من جوايا بكون هموت من الزعل والندم اني بتعامل مع ناس كد، هي الناس ال بتشتم د ممكن تتغير ولا هم م بيتغيرو؟

3
Coffee_4308
Coffee_4308🇬🇷9d ago•lostlost

مساء الخير بحس اني مش هتحسن واقوي شخصيتي وابقي تمام هو مش مستحيل لكن انا بحتاج حد يشجعني ويكون معايا علي طول بس انا وحيد طول عمري بتعب جدا لم اكون منعزل عن الناس مع ان دا راحه ف نفس الوقت بحس كتير اني ف تناقد بتكلم مع معالج نفسي بس مش شايف تحسن فارق

4
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬9d ago•tiredtired

انا: بتحبني هو: لا انا: ليه سبتني هو: زهقت انا: انا كنت بحبك اوي! هو: عارف انا؛: كنت بتعرف عليا بنات؟ هو: كتير اوي انا: طيب ليه عملت معايا كده؟ هو: علشان مبحتكيش انا حبيت حبك ليا انا: مكنتش بصعب عليك؟ هو: كنتي ساعات بتصعبي عليا انا: طيب مسبتنيش ابعد وخلاص ليه؟ هو: كان عجبني انك متعلقه بيا كنتي بتحسسيني بقيمتي انا: طيب ولو فكرت ابعد؟ هو: هوهمك اني بحبك ل م تتعلقي تاني وهمشي انا: ليه هو: علشان بحب خوفك واهتمامك وحبك ليا ووجودك جنبي لما بكون تعبان انا: يعني انت عارف اني كنت جمبك؟ هو: اه حبيت وجودك بس محبتكيش انا: هشوف حياتي مع حد تاني؟ هو: هرجع وهحسسك انك خاينه وبياعه وهخليكي ترجعيلي علشان ابوظ كل حاجه انا: مش هقبل انك تطون في حياتي تاني..! هو: هفضل افكرك بيا وهفضل حواليكي انا: همشي هو: فتره وهترجعي انا: المرادي لا هو:؟؟؟؟؟؟؟ والمرادي فعلا مش راجعه🙂

2
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

الى ذلك الغائب وحشتنى جدا ووجعتنى جدا جدا ، مكنتش اتوقع انك شخص سئ كدا مكنتش استاهل منك كدا انا يعني اول حاجه قولتلك انا اتوجعت واتخذلت كتير ومحتاجاك تطمنى بقيت منهم ، دخلت ضمن الناس السيئه اللى وجعتنى كمان انا مش زعلانه عليك قد ما زعلانه من نفسي بجد اديتلك قيمه اكبر من قيمتك خليتك تدخل حياتى وتعرفها وانت متستاهلش تكون مجرد معرفه بس حسبي الله فيك بجد حتى مش طايقه اسمع عنك بس المشكله وحشني جدا مع انى عارفه انك متنفعليش بس انا غبيه بجد والله مكنش وقتك تبان حقيقتك بجد 💔

16
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬9d ago•tiredtired
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Toast_9832
Toast_9832🇪🇬9d ago•exhaustedexhausted

الفتره الي فاتت كانت من الفترات الصعبه و التقيله فحياتي و كانت بدايه ترم جديد ف تالته اعدادي بدات الترم و مخدتش الموضوع جد اصل دايما بنجح و كمان انا كنت الغتره دي اصلا حالتي صعبه نفسيتي بايظه ف مهتمتش دخلت الامتحان عملت الي اقدر علبه و خلاص و طلعت بدراجات زي الزفت 9.5 في الماث من 30 و 6 من 20 ف الساينس ارقام عبيطه اوي بس فهمت الموضوع و بدات اشد الترم التاني شديت و حاولت اعمل الي عليا و كنت ببقى طالع من الامتحان و حاسس اني فعلا عامل كويس لحد انهارده جبت النتيجه و بدايتها مكتوب الدور التاني مش ناجح بس مش الدور التاني عشان انا مثلا المادتين دول ف الترم التاني عكيت فيهم برضوا لا الدور التاني عشان جبت 29.5 من 60 ف الماث يعني نص درجه و كنت هنجح و 17.5 من 40 ف الساينس يعني درجتين ونص عشان انجح يعني 3 درجات كانوا قادرين يغيروا كل حاجه بجد حاسس من ساعه ما شفت الدرجات دي اني مكسور بشكل لا و كمان المفروض اني اذاكر مواد الترم الاول و التاني ف المادتين عشان نقصت نص درجه ف ماث و درجتين ونص ساينس

2

Gift_15742🇪🇬 قصتك بجد بتخليني اقدر الناس الي بتقول عن أهمية الطفولة و لمرهقة في بناء الشخصية

View all 2 advice
Strawberry_13646
Strawberry_13646🇪🇬9d ago•incompleteincomplete

اعمل ايهه وانا حاسه ان لوحدي زهقت من كل حاجة بتعلق بناس بسرعه وبدي وبلاقي الناس مش بتديني حاجة لوحدي بخرج لوحدي في كليه ماليش صحاب في حياتي مش لاقي حاجة تخرج من كل ده ولما حد يقرب مني ببقي كويسه جداا بس لما يبعد ده حاجة وحشة بحس ان بمووت اللي هو ببقي خلاص محتاج لوجود. شخص ده اعمل ايههه

20
Carrot_10678
Carrot_10678🇪🇬9d ago•confusedconfused

" هل أول حب في حياتك بيتنسي ؟!" سؤال كان حد سألهولي أنا وناس كتير ومعظم الاجابات كانت لا محدش بينسي يمكن بنتأقلم أو عشان ننسي بنحب حد تاني ومش مقتنع عموما ، حابب اسأل هل فعلا الحب دا بيتنسي وهل اصلا في طاقة أن احنا نبدأ من جديد مع ناس تانية ؟! عشان عدي وقت كتير علي خسرتي لشخص ما ومقدرتش أنسي ، والحياة بقت فاضية والوحده مميته

4
Watermelon_8678
Watermelon_8678🇪🇬9d ago•tiredtired

ازاي البني آدم متناقض كده ازاي بيكون وقت الذنب شخص وبعد الذنب شخص تاني انا مستغربني ازاي مستحقر نفسي بالشكل دا وانا عارف نفسي وقت الذنب ببقي ميت عليه ازاي ازاي بنتخطي دا ازاي اتقبل نفسي تاني انا مستحقر نفسي بشكل كبير جدا جدا مش قادر اعديها ل نفسي دايما شايف نفسي اوسخ حد حواليا وبقول اني مستاهلش حاجه احيانا الذنب المتكرر بيقبي ابتلاء علي البني آدم بيدمر عقله وقلبه ويخليه يكره نفسه لدرجة انه بقا متوقع الاذي ل نفسه متوقع عدم التوفيق مهما تاب ورجع مش عارف اعديها ولا انسي اللي عملته والمشكله برغم كم الاحساس بالذنب البني آدم بيرجع تاني عشان يأكد لنفسه وتتاكد ف دماغه فكرة انه مفيش مفر ومفيش فايده وانه هيفضل معفن وشخص منافق كده كتير اعمل اي عشان اتخطي واتقبل نفسي ومرجعش للذنب تاني

2
Apple_15699
Apple_15699🇪🇬9d ago•lostlost

محتاجة صحاب صحاب نشجع بعض على الصلاة والقرب من ربنا ناس مش كدابة ولا منافقة .. نشجع بعض لدراسة لشغل نحب بعض بجد من جوانا نبقى موجودين وقت نحتاج بعض .. ملاقتش حد كده لحد ما بطلت ادور من الاساسسس 😞😞

31

Tofu_19803🇪🇬 معاكي

View all 31 advice
Banana_20132
Banana_20132🇪🇬9d ago•boredbored

انا مهندس سوفت وير وعندى شركة و عندى مشكلة غريبة انى بعانى من ضغط الشغل على مدار اليوم من جدولة مواعيد ميتنج خاصة بى والشغل ومتابعة المشاريع مع الفريق اللى بيتشغل معى و متابعة مع العملاء و نشر المحتوى وحاجات كتير جدا ، فديما بكون قدام الجهاز ومش بلاقى وقت اخرج فيه نهائى وحتى لو كان فى وقت مش بلاقى الناس اللى اخرج معاها ، لان اصحابى كلهم اونلاين من بلاد تانية ، هل فى حل انى احاول الاقى طريقة للترفيه بشكل كويس ؟

8
Watermelon_19192
Watermelon_19192🇪🇬9d ago•exhaustedexhausted

معنديش طاقه احساس بقى علطول معايا مش بتكلم ف اسبوع ولا اتنين بتكلم ف شهور كتير اوي انا بس بشتغل علشان مش عارفه اخد اجازه مش علشان عايزه اشتغل اي يوم اجازه برغم ان عندي حاجه لازم اعمل بس علطول مش قادره و لزقه ف سرير مبعملش حاجه حرفيا طول اليوم اسكرول ازهق انام أصح اكمل من غير اي نشاط اخر وانا عارفه ان بسكرول علشان مفكرش في اللي َرايا انا سنجل و شغاله و ٣٣ سنه و مش قادره خالص اعمل اي حاجه دفع فلوس كورس و رياضه ومش بروح نزلو لي صحابي مش بقيت اقدره عليه زعلانه ع نفسي و العمر اللي بيعيد ومش عارفه افوق لي حالي ومش عارفه اعمل اي مش هيبقى عايز مجهود مني

2
Cloud_17361
Cloud_17361🇪🇬9d ago•lostlost
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

اتقالي اني بنت فاشلة وصاحبة فاشلة وهبقى ام وزوجة فاشلة. لمجرد ردة فعل عصبية جدا مني على فعل بجد أذاني !! مريت بالاسوء من كل دا كمان لدرجة حتى اتقالي اني عار وعالة عليهم! بس حابة اقول ان انا اتعافيت وبشدة كمان وقدرت اوريهم الحلو اللي فيا وبقو يحبوني ومتعلقين بيا اكتر احيانا الكلام ي اما بيقوي ي اما بيوقع وانا اختارت أقوم..

10

Banana_19554🇪🇬 حلو جدا برافو بس من غير ماقلبك يسود بقا عشان نسقفلك تجاوزي وخلاص

View all 10 advice
Toast_9441
Toast_9441🇪🇬9d ago•emotionalemotional

حابب اقول الحياه مش سهله ي صديقي. فتره المراهقه بكون صعبه جداً بكون لوحدك محدش هيدلع علي الطريق الصح. الموضوع بجد مش سهل. عشان كدا ديما بقول اهتم بنفسك. ابسط نفسك بنفسك. ابسط حتا من نفسك بي اقل تفاصيلك وابسط فيها وقدرها. واهم حاجة ركز علي. مستقبلك. صحتك النفسيه. واهلك وصحابك وحبيبك.

0
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬9d ago•draineddrained

عاوز حاجه زي الحجات الاونلاين دي اللي ينفع تشتغلها وقت صغير علشان مش هينفع تنزل شغل كامل فازاي نلاقيها او ندور فين علشان انا الفترة دي ف الجيش فمش هينقع انزل حاجه كامله لازم من الحجان الاونلاين دي 😭😭😭 يارب تفهمي قصدي

0
Toast_9441
Toast_9441🇪🇬9d ago•emotionalemotional

شعور اني زهقت من حياتي وحابب اتغير. حابب اتغير بي معنه انظم حياتي اكتر واخلي بالي من مستقبلي اكتر. بقالي فطره كبيره حابب اتغير لي الافضل ديما بهتم بي نفسي وحابب اكون شخص ناجح وديما بطور من نفسي وتعلم مهرات جديده تفدني. بس التغير مش سهل اوي كدا. وكمان خصوصا لمه تكون عليك مسوليه. ممكن اعمل اي يساعدني في التغير ده؟؟!!

7

Heart_19965🇪🇬 وما تشاؤون إلا أن يشاء الله اعمل اللي عليك وزياده وسيب الباقي ع ربنا التوفيق ده بتاع ربنا احنا بنعمل اللي علينا بس

View all 7 advice
Banana_19554
Banana_19554🇪🇬9d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Strawberry_16192
Strawberry_16192🇪🇬9d ago•draineddrained
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

13
Banana_19412
Banana_19412🇪🇬9d ago•sorrysorry

ربمآ هنآك من يرغب في التحدث إليك ، من يرغب في أن يكون حتى صديقاً لك ، لكن خوف البدايات يقلق ، ووجع النهايات يقلق أكثر ، يظل الاحتفآظ بالشعور الجميل ، وإن كآن مؤلماً ،أكثر فتنةً من الحصول عليه ثم فقدآنه ، الخوف يجعلنآ نكتفي بأقل من نصف الأمنيات .... ونسير ونمضي وربما نرحل ويكون الود سيد الحاضرين

3
Watermelon_20158
Watermelon_20158🇪🇬9d ago•disappointeddisappointed

انا ولد عندي مشكلة ان شعري وقع منه كتير وبقا فيه فراغات ومحتاج اروح لدوكتور لكن كل اللي حوليا(حتي الدكاترة) بيبقو اللي هو ازاي تبقي ولد ومهتم بشعرك انت مش مظبوط يلا ولا ايه؟؟🤨 فا اتمني حد يديني اي حلول مفيدة انتصر بيها علي الصلع

9
Pineapple_19353
Pineapple_19353🇪🇬9d ago•confusedconfused

انا لسة في الكلية وفاضلي سنتين على التخرج وانا معجب ببنت معايا في الكلية .. هل فيه معنى اني اروح اكلمها واعترفلها باعجابي بيها دلوقتي ؟ .. انا ببقى عايز اعمل كدة جدا بس بحس ان ماذا بعد ؟ ايوة ماذا بعد اني اعترفلها باعجابي .. علشان كدة شايف ان الخطوة دي ملهاش معنى طالما انا لسة متخرجتش وبقى عندي مسار وكارير واضح اقدر اني من بعده اخد خطوة زي دي شاركوني رايكو المفروض اعمل ايه

2
Mango_16451
Mango_16451🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Chocolate_20103
Chocolate_20103🇪🇬9d ago•disappointeddisappointed

دلوقتي انا شعري كيرلي وهايش بطبيعته كنت عايزه اعتني بيه واجيب المنتجات بتاعته بس انا لسه صغيره علي اني اجيب كل المنتجات كلها فهجيب الليف ان والجل بس ماما مش راضيه بالجل وبتقول انه بيوقع الشعر وهي مش جربته اصلا انا الوحيده الي في اخواتي الي شعرها كيرلي وبدات اتقبله يعني بس مش هاعرف اعمله استايلنج من غير الاساسيات ممكن اعمل ايه علشان احل المشكله دي

3

Pumpkin_7861🇪🇬 هاتي الجل وحطيه فازازة غير ازازته وحطي منه براحتك

View all 3 advice
Flame_13344
Flame_13344🇪🇬9d ago•worriedworried

عارفه اني غلطانه بس انا عايزه اصلح غلطي انا السنه دي اتعرفت علي ناس كتير وناس كتير دخلت حياتي وانا مكنتش كده ولا عيلتي كده كلهم كويسين ومش بتوع مشاكل ولا حوارات المهم اتعرف علي واحد من فتره قريبه وكنا بنتكلم وكده راح قالي انتي تبقي اي ل فلان اللي هو ابن عمي وأنا من وقتها وأنا عقلي هيفرقع طيب اعمل اي أو مش عارفه متلغبطه

32
Coffee_15332
Coffee_15332🇪🇬9d ago•emotionalemotional
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Strawberry_4218
Strawberry_4218🇪🇬9d ago•confusedconfused

المشاكل العائليه اكتر حاجه بكرها ليه لما يكون في خلاف بين ماما و بابا بابا بيدخلني في الموضوع و ماما بتقولي اطلع منه و المشكله ان انا ببقي مش عايزه عيلتي تبقي كده انا عايزه نكون زي اي عيله طبيعيه انا الخلاف ده خلاني بجد اكره نفسي و اكره اي خناقه و مش بحب الخناقات و المشكله ان انا موجوعه منهم هما الاتنين و هما الاتنين ملغبطني جامد لان انا مش عارفه اخد صف مين مش عارفه مين اللي غلطان فيهم و ده خلاني متلخبطه مش عارفه اصدق مين و اكدب مين

4

Coffee_15332🇪🇬 حاولى متتدخليش خالص عشان انتي اللى هتطلعى خسرانه

View all 4 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬9d ago•angryangry

هو انا مش بنام ليه، حاسس ان الدوا بدل ما ينيمني بيأثر على نومي بالعكس ودي حقيقة انا مش عارف انام صح بقالي تلات ايام بسببه، بس يلا خير بقا اديني بحاول اني اكمل ال ١٥٠ بس مش عارف اقول ايه بس خلاص كملتها اهو

7
Cloud_20157
Cloud_20157🇪🇬9d ago•draineddrained

لو حد فاكرني أنا كنت نزلت بوست من فترة وقلت إني دخلت الأبلكيشن ده عشان أتكلم وأفضفض يمكن ألاقي حد يسمعني من غير ما يحكم عليا النهارده وبعد كل الوقت ده لسه شايل نفس الحمل ولسه مقدرتش أقول لأهلي الحقيقة أنا مريض كانسر وكمان مريض قلب وبعيش كل يوم بين الخوف والوجع والتظاهر إن كل حاجة بخير يمكن ناس كتير هتستغرب إزاي مخبي كل ده، لكن اللي يعرف إحساس إنك خايف تكسر قلوب أقرب الناس ليك هيفهم أنا ساكت ليه أنا مش بكتب الكلام ده عشان أشفق حد عليا ولا عشان ألفت الانتباه أنا بكتبه لأن الحمل بقى تقيل ويمكن الكلام يخفف شوية ادعولي يمكن دعوة من قلب حد فيكم تكون سبب في فرج أو شفاء، وربنا يهون على كل مريض ويطمن قلب كل واحد شايل وجع لوحده

9
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬9d ago•draineddrained

شوفت بوست لواحده بتسأل ازاي تنظم بين نشاطاتها ومذاكرتها وف الحقيقه انا عايزه اقول اني انا كمان كد وعايزه حلول بس انا ف كليه طب اقسم بالله م بقدر اشم نفسي يومي كله اما جامعه او مذاكره او نايمه او بعمل الحاجات الاساسيه اكل، اصلي وهكذ مفيش اي حديد ف يومي لحد ما اصابني ملل م طبيعي اصلي م بعمل اي حاجه غير كد انام اصحي اذاكر وهكذ هو معقول اي حد ف طب م بيعيش حياته وسنه نفسي اضيف اي حاجه جديده لحياتي غير الدراسه مليت

1
Cookies_18944
Cookies_18944🇪🇬9d ago•alonealone
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

انا حلوه و اختى احلى بس كل الل اتعامل معانا حبني انا اكتر بس اللى بيشوفنا احنا الاتنين من بعيد هى احلى فى الشكل و دى حاجه انا معترفه بيها اصلا فـ واحد قريب ماما قاللى م عارفة كنتى تيجي حِلوه زى اختك بدل م انتى وحشه كد 💔

9

Blueberry_16799🇪🇬 طب المشكله فى الشخص ده مش فيكى ولا اختك هو اللى مريض

View all 9 advice
Blueberry_16799
Blueberry_16799🇪🇬9d ago•concernedconcerned

ازاى اقدر توازن بين نشاطاتى وبين المذاكره لما ببقى عندى مذاكره مبعرفش اعمل اى حاجه بوقف حياتى كلها مش هقول انى يعنى مقطعه نفسى من المذاكره اربعه وعشرين ساعه بس بحس انى دائما اجلت حياتى وضيعت حاجات كتير منى

4
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬9d ago•exhaustedexhausted

ازاي الانسان يعرف انه شخص كويس فعلاً ويستخق ثقه كل الناس ال بتحبه د واهله ازاي يقيم نفسه وهو دايمًا شايف نفسه وحش ع الرغم انه اهله وصحابه وكل الناس حواليه بيقولوله انه شخص كويس انا لي م بثق ف نفسي ولي دايما بحس اني مستاهلش د كله

2

Gold_16893🇪🇬 تكون قد الثقة

View all 2 advice
Apple_20156
Apple_20156🇪🇬9d ago•angryangry

من فتره دخلت خناقه لواحد صاحبي وكانت مشكله كبيره في الامتحانات فالمهم انا كنت داخل باتخانقله وفالخر واحد جه وطيرلي النضاره فاقمت ماسك الواد. ده وعجنته ضرب قال مهم بعدها بيوم الواد الي انا ضربته جاب عيال وجاين يتخانقوا معايا وانا كنت عامل حسابي أن صحابي الي عمالين يطمنوني أنهم هيتخانقو معايه وقفو يتفرجو وخافو و واحد بس الي دخل كنا اتنين ضد تمانيه والحمد لله عدت بستر ربنا المهم دلوقتي ان انا العيال صحابي قعدو يعتزرو بعدها بس انا حاسس اني مش قادر اسامح وفي نفس الوقت مقدرش أجبر حد أنه يدخلي خناقه بس زعلان علي نفسي وعلي كل مره دافعت عنهم فيها

4

Gold_16893🇪🇬 عادي يسطا اعرف صحبك وعلم علي

View all 4 advice
Avocado_14734
Avocado_14734🇪🇬9d ago•tiredtired

انا مضايقه من حاجات كتير مووتت بجد 🥲.. فكرت ان اول ما اخلص ثانوي هرتاح انا بجد مضايقه و مش عارفه احكي لمين و طول اليوم بضحك و هزر حاسه اني اتجننت ( مش عايزه حد يستظرف و يعلق يقول نصاحب و بتاع قررررففف اويييي اكبروا و خليكوا بني ادمين طبيعين بقا)

8

Moon_5072🇱🇧 ما فهمت هلق انت بدك تخلص ثانوي او لا ؟ وبالعكس ضحكي دخيلك الدنيا مافي شي المهم انك على الطريق الصح وراضية الله

View all 8 advice
Cloud_17361
Cloud_17361🇪🇬9d ago•stressedstressed

محتاجة افهم هو انا بجد اللي معنديش مشاعر، ولا دا طبيعي في شخص اتقابلنا صدفة مرة كنت مسافرة وتعبانة يعني ومكانش فيه حد معايا ف هو مشكورا وداني المستشفى وفضل معايا لحد ما بقيت كويسة ووصلني لمكان اركب منه للبيت دي كانت أول مرة اشوفه، اتكررت الصدفة مرة واتنين وبجد الموضوع كان مريب، اتكلمنا كتير الفترة دي ك اخوات يعني وكنت بحاول اقلل من الموضوع على قد ما اقدر عشان مينفعش بس هو اتعلق بيا وحبني جدا ولما عرفت كدا حاولت اقوله اني لازم ابعد وأنه حرام اصلا الارتباط واني مش جاهزة ادخل حد حياتي بس هو مش حابب يمشي وعاوزني اديله فرصة وبيقول انه ملهوش حد يتكلم معاه غيري فعلا، هو شخص كويس اوي بجد وجميل ومرح ودمه خفيف وناضج بس انا مقدرتش ابادله نفس الشعور بس هو بيقول ان الصدف دي كلها اكيد مش من فراغ وان اكيد ربنا مجمعناش الا لو فيه حاجة بس انا مش حاسة بحاجة ناحيتة يمكن كان اعجاب بس ف الاول للموقف اللي عمله معايا لكن بعد كدا لا انا خايفة بجد اكون سبب في أذيته بعتذر على الإطالة بس اتمنى حد يقولي هل تصرفي صح ولا اديله فرصة ولا اعمل ايه زعلانه عليه وزعلانه من نفسي اوي والله (مش اول مرة يحصل معايا كدا، دايما برفض، بخاف من العلاقات بجد، بخاف ادخل حد حياتي أو احب حد، معرفش ليه والله، بس حقيقي من خوفي مبديش مشاعر)

17

Gold_16893🇪🇬 بصي يعني لو بجد انتي مش عايزه عرفي انك عايزه تبعدي و بكل هدؤ تعملي بلوك وتطلعي من حياته علشان يعرف بيقا احسن

View all 17 advice
Banana_4231
Banana_4231🇪🇬9d ago•worriedworried
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

19
Orange_12484
Orange_12484🇪🇬9d ago•sorrysorry

رساله الى احدهم حبيبي ونور عيني عارفه انى مرخمه عليك جدا ويمكن خنقاك من كتر ما بقلك وحشتنى ونفسى اشوفك بس علشان حبيتك واتعلقت بيك تعلق تقدر تقول عليه مرضى انا واحده مفرطة فى المشاعر واحده خايفه وجيت طمنتها ساعات بحسك مش بتحبنى قد ما انا بحبك وساعات تانيه بقول لو مش بتحبنى ليه هستحتمل عياطى المستمر ٣شهور من سبب وخضتك عليا فى كل مره مالك اهدى طيب كفايه علشان خاطرى احكيلى اللي مضايقك طيب حضنك اول مكان يسعنى ويطمنى اهلى معذرونيش بس انت تقبلتنى عمرى ما انسى لما رنيت على امى علشان كنت منهاره لأقصى درجة وانت مكنتش موجود عمرى ما انسى كلامها وقتها وقد ايه عنفتنى بعدها رنيت عليك وقولتك تعالى بسرعه علشانى جيت وانت خايف عليا حضنتى سعتها اهدى اهدى مالك بس مالك يا حبيبتي وقتها فضلت حضنى لغايه ما هديت شويه وانت مش مبطل ايه اللي مضايقك ايه اللي مزعلك طيب عاوزه حاجه وقتها فضلت تحاول تضحكنى وتقولى اتجوزت عيوطه ولا ايه كفايه يا حبيبتى اصريت انى اغسل وشى واقوم احط ميكب وانت واقف حوليا وبتقولى نكت وتهزر بس علشان ابقى احسن شويه كل مره بعيط فيها واكون حضنك وبشد جامد فلينتك بكون جوايا شعور بالرعب اللي حقيقي مش عارفه سببه بس بحس انى كدا فى امان خايفه خايفه جدا يا حبيبي تزهق او تمل منى خايفه تيجى فى يوم تقولى مش قادر استحمل اعيش معاكى بس حتى لو حصل كدا عمرى عمرى ما هنسى انك بقيت حنين مخصوص علشانى انو اهلى متقبلونيش بس انت تقبلتنى شكرا من كل قلبى مش عارفه لو يوم هعرف اردك الجميل ده

13
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬9d ago•draineddrained

لو كنت ولد🤡🤡🤡🤡 ياااه كنت هعمل حاجات كتيرر ممتعه وف اطار يرضي ربنا يعني كنت هرضي ربنا بس هعيش حياتي بجدد، كنت هسافر لوحدي واتمشي لوحدي قبل الفجر قدام البحر عادي، كنت هنزل المسجد دايمًا ف الصف الاول اكون كنت هسمع خطب كتيررر واي درس ديني ف الجامع، كنت هقدر اجيب مكان ليا لوحدي بعيد عن كل البشر قدام البحر واسافر لوحدي فيه كل ما تتعب نفسيتي ياااه 🫠✨.

6
Gold_16893
Gold_16893🇪🇬9d ago•tiredtired

أصعب حاجة في الدنيا لما تكون أنت الدكتور بس المرض جواك أنت طول عمري عقلي أكبر من سني والي شيلت الحمول عن كل اللي حواليا والناس بتشوفني الشخص الناجح اللي عنده حل لكل مشكلة بس الحقيقة إني بوزع حكمة على الكل ومش عارف أسلّف نفسي نصيحة واحدة بقيت بفضل أقعد في حالي مع دخان سجارتي بيفصلني عن العالم وعن التفكير نفسي أسيب كل حاجة وأمشي وأختفي بس الوجع الحقيقي مش في الهروب الوجع إني تعبت عشان أوصل للي أنا فيه ومش مستعد أبدأ تاني من الصفر أنا مش ضايع أنا بس شايل حمل أكبر من طاقتي

6
Strawberry_19259
Strawberry_19259🇪🇬9d ago•tiredtired

"بحس إني دايمًا محتاجة الحاجة اللي عند الشباب اللي بشوف دايمًا هما في قمة على آخرهم بسأل نفسي ليه مش عليا؟! أنا دي حاجة بتمناها من كل قلبي، الحليب دايمًا اللي بيقع على الأرض بيكون نصيبي يكون فيا.

40
Chilli_7960
Chilli_7960🇪🇬9d ago•irritatedirritated
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Taco_5476
Taco_5476🇪🇬9d ago•depresseddepressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Mango_12299
Mango_12299🇪🇬9d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

14
Apple_20152
Apple_20152🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

كنت بحب بنت جدا لما كنت في ثانوية عامة أيامها كانت نظام سنة واحدة المهم البنت كانت عسولة وبشوشة وبريئة كدة واجتماعية شوية وكانت بتحسسني إني أهم واحد في حياتها وفي فترة قبل امتحانات الثانوية العامة بتاعتي بشهر تقريبا هي قالت ليا بشياكة إنها مش بتحبني بمعلومية إني عمري ما قولت ليها بصراحة بحبك لكن هي فهمت من اسلوبي معاها واهتمامي بيها وبصراحة اتكسرت جامد وقتها... وبعد أول سنة كلية عملت ليها بلوك من ع كل حاجة ع الرغم من حبي ليها بس كنت عاوز ابطل تفكير فيها انا اتخرجت من الكلية من سنة تقريبا وحاليا بشتغل وهي اتخطبت من شهر تقريبا وأنا مش قادر اتخطى الموضوع وبالمناسبة بعد ما عملت ليها البلوك بسنة هي حاولت كتير ترجع تكلمني لكن كنت أنا مصدر الوش الخشب بسبب وجعي منها لكن دلوقتي بقول لنفسي لو كنت قبلت رجوعها كان زمانك دلوقتي اسعد أنا آسف على الإطالة، أنا عندي تفاصيل اكثر اقولها لكن كفاية كدة انصحوني اعمل ايه بقالي حوالي ٦ سنين مقابلتش بنت تخطف قلبي زيها ومش عارف اعمل ايه او انساها ازاي ساعات بصبر نفسي وبقول ممكن خطوبتها تتفسخ ويبقى ليا نصيب معاها

10

Apple_20134🇪🇬 مين قال ان دي اطالة ثم معلش مين قال انك لو كنت وافقت كان زمانك اسعد

View all 10 advice
Strawberry_18992
Strawberry_18992🇩🇿9d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Pizza_15105
Pizza_15105🇪🇬9d ago•stressedstressed

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. الاسواس الكتير دي بتديني بتخنقني مش قادرة تنفس مش قادرة تعيش عايزة قمائتي لاني دلوقتي بس امو فن من الحاجة اللي بتحصل بدي اه حاجة كمان ان انا لا لو مسلا انا واقفة في المطبخ بعمل حاجة حتى توقف معي لا يتفكأ اكتر من فردين موجودين في المكان انا مش عارفة نفس. مش قادرة عايش. فاهمين? فايه بقى? الاضاءة. الاضاءة كتير برضو. بالتالي النور. بحسنا دايما محتاجة. اقعد في ظلمة. اه والله بيوحشوني جدا. باعز اقعد معاهم. بس انا مش قادرة. اصلا مش مش مقدرين ده. هم شايفيني انت واحدة معقدة عودي في قطك بقى ما تصد عينوش والله بحبهم بيوحشوني ساعات اعمل ايه طيب

18
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧9d ago•draineddrained

السلام عليكم شو بيعمل الواحد لما يكون محتاج انو حدا يطمن عليه سواء اصدقائو اهلو عيلتو مش مهم محتاج حدا بس ما بدو يطلب ؟ ولو حدا اجا وسأله عن حاله ما بيحكي وبيقول الحمدلله وبينشي الوضع وكأنو ما باه شي ؟

16

Tofu_18387🇪🇬 وعليكم السلام حاول تعلم أمور جديدة اقرأ كتب لاقي شغلات تسويها بحياتك شعور هذا نتاج فراغ وتفكير

View all 16 advice
Marshmallow_10625
Marshmallow_10625🇪🇬9d ago•mehmeh
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

11
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬9d ago•alonealone

دخلت حياتي ناس كتير اوي كأصدقاء او زمايل او ارتباط لان عاوزه اي حب او مجرد ناس اتكلم معاها بحس انه مرض انا لازم اكلم ناس بزعل لما اصحا ملاقيش حد باعتلي رساله و نتيجه لده كميه احداث عبثيه و خساير مشاعر و قت و جهد وحجات كتير اوي لان معظم الناس بتشوفني ممله و محدش بيختارني عموما ل اي حاجه عندهم حفله خروجه حتي مكالمه بيختارو حد تاني انا مجرد شخصيه ذكيه جدعه بس مش من مفضلاتهم خالص يعني الموصوع مؤلم و الوحده حاجه سخيفه بدء الموضوع يبقي شبهه مرض انا لازم اتكلم مع ناس لازم الاقي عليا اقباال غير كده مزاجي وحش مع ان بعمل كل النشاطات الطبيعيه

10

Banana_14183🇪🇬 كلنا جمبك وناس كتير عندها نفس احساسيك

View all 10 advice
Gold_12239
Gold_12239🇪🇬9d ago•fed upfed up

حاسس بموجة احباط وكره ذات مش طبيعية ب٠د بكرهني وبكره حياتي وبكره تفكيري في الامور وبقيت مش طايق تفسي بشكل حرفي مش مجازي مش عاوز اكلم حد بس حاسسني المفروض افضي اللي جوايا علشان ماعملش في نفسي حاجة شكل الاكتآب رجع بظهره تاني ومفيش فايدة من خاجة مفيش امل مفيش اي خرا ادعولي

1
Almond_4408
Almond_4408🇪🇬9d ago•downdown

كان بقالي كتير عندي لا مباله في اي حاجه احس انها هتزعلني أو هتضايق و كنت بتجنب حتي النقاش مع ناس انا عارف ان اخره النقاش ده هتبقي خناقه فكنت بكبر دماغي مع ابتسامه خفيفه و اقول كلو خير ..بس مع الوقت اكتشفت أن دي مش لا مباله خالص بالعكس أنا روحي انتطفت بقيت عايش بس لمجرد اني عايش بقضي ايام و يمكن شهور في نفس الوضع اكتشفت أن عدي عليا اتنبن عيد ميلاد و اتنين رمضان و اربع اعياد و انا حرفيا لوحدي تماما حتي امي اللي كانت بتسأل عليا ربنا يرحمها و من يوم ما اتوفيت و بجد محدش من اهلي فكر يشوفني عايش ازاي ... حتي شغلي انا بقالي شهر ونص اجازه . انا موبيلي ممكن يقعد باليومين مفيش حتي مسدج .. الاول كنت أنا اه اخدت العزله اختيار لما اتخذلت من ناس كتير و كنت بمر بظروف صحيه وماديه صعبه جدا و لاقيت نفسي بطولي فا غصب عني خدت جنب من الناس .. انا مش عارف انا فعلا وحش و فيا مشكله ولا عشان كنت مدمن و اتعافيت و ده حاجه اساسيه أني ابقي منبوذ في المجتمع مع اني مبطل ومتعافي من 7 سنين و 4 شهور بس الناس مش بتنسي اي حاجه وحشه و لسه بتعاير لحد نهارده و كلمه شمام بتتقال في ضهري مع اني اقسم بالله مانتكيستيش ولا مره من يوم تبطيلي و بطلت لوحدي من غير اي مساعده لانهم وقتها اتخلو عني و كأني عار عليهم ... مش عارف في اي بس انا بطلت احس اني عايش أو ليا اي دور مع العلم انا الحمدلله ناجخ جدا في شغلي والفضل لله طبعا بس مليش نفس حتي اشتغل

3
Pumpkin_7861
Pumpkin_7861🇪🇬9d ago•confusedconfused
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

12
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬9d ago•draineddrained

الي مجهول أكتب إليك ولا أعلم في أيّ زمنٍ سيقع عليك هذا النص، أو تحت أي سماء تقرأه. هل أنت رفيقُ ليلٍ يغالب الأرق، أم مسافرٌ تبحث عن معنى خلف سطور الغرباء؟ ​أتعجب دائمًا كيف يجمعنا هذا الوجود العريض، نتقاسم الكوكب نفسه، نتنفس الهواء ذاته، ونركض في نفس حلقة الوقت اللامتناهية، ومع ذلك نتحرك كجُزرٍ منفصلة في محيطٍ من الصمت. قد تفصل بيننا قارات، أو ربما قرون، لكن عسي أفكاري تلاقيك الآن في هذه اللحظة الهاربة من الزمن علها بمجرد أن تلامس كلماتي عينيك، يزول وهم الانفصال؛ أو حتي نصبح فكرة واحدة تشترك في الوعي ذاته، ولو لثوانٍ معدودة. في غياهب الاحتمالات أتساءل الآن، بينما تنظر إلى هذه السطور: ما الذي يثقل كاهلك؟ هل هو عبء التوقعات، أم خوفك من المجهول الذي أحدثك منه؟ ما الذي يمنحك الأمل؟ هل هو بريق حلم مؤجل، أم تفاصيل صغيرة لا يلتفت إليها أحد سواك؟.. لا بأس إن لم نلتقِ أبدًا بصورتنا المادية، فالحياة أقصر من أن تتسع لكل اللقاءات التي نستحقها. يكفيني أنني تركت في وعيك أثرًا، ويكفيك أنك منحت غريبًا بضع دقائق من عمرك الثمين لتستمع لثرثرته الفلسفية. ابقَ قويًا، ابقَ حقيقيًا... إلى أن يلتقي وعينا مجددًا في نصٍ آخر.. سلامٌي لقلبك.

7
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬9d ago•lostlost

مساء الخير. دلوقتي أنا فعلياً بقيت كل يوم بكره الناس على الأول. الإنسان بطبيعته كائن اجتماعي زي ما دايماً بقول. ما ينفعش يعيش لوحده من غير ما يكون ليه نفس حواليه وكده بس فعلياً أنا مش قادرة. ما بقدرش أتعامل مع النفاق والكذب والقرف والناس اللي بوشين مش عارفة حرفيا. والدنيا كلها بقت مصالحة الوقت يا حتى الصحاب. ما فيش صحاب. فانا معديش صحاب. دي حاجة مضايقاني ان انا فعليا لوحدة جدا جدا. بس انا متطرة. لاني فعليا مش هقدر استحمل يعني غادرة تاني. وكل ما اقول هو ده الشخص. سواء صحاب او قريب او وده الشخص اللي هيونسني ويسأل علي وسأل علي. يختفي. خلاص زهقت وتعبت. ووحيدة جدا في نفس الوقت. كرهة للناس كل يوم بيزيد اكتر. ثقاتي كل يوم بتنعدم فيهم اكتر. بيد انا ما بيوثقش في حد. ولا مش كره بس قلت ثقة ودائما متوقعة الغدر في أي لحظة أو تصرفات غريبة منهم في أي لحظة موضوع ده مضايقني بيد يعني. مضايقني جدا جدا. بس هعمل ايه? حاسة ان انا بعمل العزلة حتى عن اهلي. منعزلة. حتى عم وابا وكل. منعزلة دايما لوحدي. فقطي وملش ده بحد. حاجة بتضايقني اه بس انا بحس بالراحة كده. هعمل ايه بقى? ربنا يفك دي اللي انا فيها دي. وادويت نفسي اللي باخدها برضو بقى لي ثلاث سنين اهو. بخليها مزاجي طوال عنادي. الموضوع مرهق جدا بصراحة يعني. وهفضل اخد فيها حتى بعد ما اتجوز يعني. انا معم يعني لسه ما اتخطبتش حتى يعني. بس حتى لو اتخطبت وتجوز هفضل اخد فيها برضو. فالموضوع بجد مرهق.

8
Banana_6412
Banana_6412🇪🇬9d ago•mehmeh

ايه الحل للراجل اللى بيمشي مع مراته ولبسال محتشم ومع ذلك كل ما يعدى من جنب راجل كبير او شاب صغير بيبصولها بالرغم من أنه بيبصلهم فى عينهم هل يتخانق مع كل واحد يبصلها ولا ماينزلهاش اصلا ولا ايه

13
Carrot_13647
Carrot_13647🇪🇬9d ago•confusedconfused

مشكلتي اني مش قادر احدد نهائي انا عاوز ايه من البنت اللي عاوز اتجوزها و اختارها علي اي اساس بتشتغل ولا مش بتشتغل محجبة ولا لا بيضة ولا سمرا بتدرس ولا مخلصة دراسة مفيش اي تفضيل لأي شئ و مع كل دة عاوز اتجوز وبقول للناس دورولي علي عروسة مواصفاتها ايه؟ ماعرفش

2
Heart_10431
Heart_10431🇪🇬9d ago•concernedconcerned
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Coconut_10729
Coconut_10729🇪🇬9d ago•sorrysorry

جايه اخد رايكم فى حاجه هل لو انا و حبيبي كنا متخانقين و بعتله الرساله دى هيرجع...؟؟ 🥺🥺 عارف انا لى مبستحملش بعدك عنى يوم واحد حتى مهما كان اى اللى حاصل بينا عشان حبيتك من قلبى بجد ي أحمد متبعدش عنى ي أحمد مش عايزه اعيش اللى باقى من عمرى ع ذكرياتنا متبعنيش بالسهوله دى أحمد اللى بينا يستاهل نحاول عشانه شويه كمان متمسكش فى الكلام اللى بيتقال وقت الزهق احنا عدينا صعب كتير سوى ف لى معنديش اللى جاى كمان سوى بتمنى من ربنا تفضل معايا طول العمر لانك دايما كنت كل حاجة في حياتى و مازلت كل حاجة فى حياتى برضو ف اعقل ي أحمد كدا و انسى اليومين اللى فاتوا دول لان انا نفسيتى فيهم كانت زى الزفت وللاسف جت فيك أنتَ، جت فى اغلى حاجة عندى و انا ما مستعده اخسرك انا اسفه ع الكلام اللى قولته و ضايقك بس حقيقى انا بحبك والله و كل دا كان بسبب انى زهقانه و معرفتش اتحكم فى نفسي، حقك عليا ي أحمد.

20
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬9d ago•boredbored

في ايه ربنا سبحانه وتعالي قالها "وَتِلْكَ الأَيَّامُ ندَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ" ضواره الايام بتلف ومن اصعب الحاجات اللي ممكن تيجي عليك وانت فاكر نفسك معملتش حاجه انك تاذي بني ادم في مشاعره او ضحك علي بني ادم او تستغل مشاعر بني ادم علشان انت مثلا عندك فراغ عاطفي او قاعد فاضي بتقعد تقنع بني ادم انك هتكمل معاها وتبني مستقبلك معاها وفي يوم من الايام تختفي فجاه وتسيبه علشان بس سبب تافهه انت اصلا مكنتش واخد الموضوع جد زي الحلو بيبان في المواقف الوحش برضو بيبان بدرجات يعني لو انت شخص زي دا سابك افرح قدام هيبان اسوا اكتر من كدا بكتير والله الايام بتلف واللي اذي بني ادم في يوم من الايام وبذات في مشاعره هيجي يوم من الايام وشخص تاني هياذي نفس الاذي بلعكس ممكن يبقي اصعب كمان وكفايه انو بينه وبين نفسه عارف انو اذي بني ادم ف افرح انت مكنتش عارف اصلا لو كملت مع الشخص دا اي كمان اللي كان هيحصل

3
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬10d ago•depresseddepressed

اتأذيت من ناس كتير بس غالبا انا السبب انا اسفه لنفسي بجد بس انا حاسه ان مفيس امل فيا انا اتدمرت نفسيا مش عارفه اتعايش مش عارفه اعبر بفكر في موت بس خايفه اوصل نفسي للمرحله الاخيره انا حاسه مستهلش حاجه بس بحاول اصبر بس كلام اهلي بيرجعني لنقطه الصفر مهما حاولت

4
Apple_19845
Apple_19845🇪🇬10d ago•emotionalemotional

انا تعبان ومرهق جدا بحاول اخرج من زعلي ولكن دايما برجع اوحش من الاول عايز بس حد يهون عليا حد يطبطب ويقولي كل حاجة هتبقا كويسة مبعرفش احكي لحد مشاكلي وده خلي مشاكل تتراكم عليا اكتر، كنت شخص جميل بس دلوقتي فاقد للشغف

4
Marshmallow_18138
Marshmallow_18138🇪🇬10d ago•depresseddepressed

انا زهقت مني بكرهني و بكره حياتي وبكره شكلي شخصيتي ضعيفه وجبانه مبعرفش اعمل اي حاجه ف الحياه زهقت من الي انا فيه ومش عايزه افضل كدا طول عمري معرفتش اعمل صحاب و لا اعرف حد عايشه لوحدي واتخنقت من كل حاجه مش عارفه اطور من نفسي والاقي شغل حتي الحجات الي بحبها مبقتش احبها ولا الهوايات ولا اي حاجه معرفش انا ليه عايشه اصلا

8

Moon_17422🇪🇬 ربنا يفك كربك اعرفي انك الي فيه طبيعي وكلنا بيحصلنا وبنمر بكده بس المش طبيعي اننا نفضل في المكان ده اهم حاجه يكون عندك دافع تغير والدافع ده هيغير حياتك اللجؤء الى الله مهم كمان

View all 8 advice
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Orange_15431
Orange_15431🇪🇬10d ago•sorrysorry

بعد سنين الصراعات بيني وبين امي مبقتش قادر اسكت او اعدي وبقيت بارد لدرجة اني زعلان بس مش بعيط .. المرة دي كانت غير كل مرة شتمت ودعت عليا ف رديت دا بردوا بس ببرود حتي معلتش صوتي مبصتش ف وشها حتي لما قالت مش مسمحاك وتشوفه ف عيالك بصراحة متهزتش كنت عايز اضحك ومهتمتش يعني سبتها كدا تعيط مع نفسها ومشيت وبصراحة ندمان اوي اني مقدرتش اردلها الأذي دا بأكتر من كدا مكنتش عايز اتكلم كتير عشان بردوا برستيچ وكدا مكنتش عايز افضل ف الطين كتير .. معرفش بس انا جميل مع اي حد إلا هي لا طايق ابص ف وشها ولا مهتم بأي حاجه بتقولها ولا قادر اهتم ومشاعري بقت تتلاشي بطريقة غريبة.. معرفش مين غلطان بس حتي لو انا غلطان ف انا دا غلطي الوحيد اللي مبسوط بيه اوي معرفش اسمها ايه المرحلة اللي وصلتلها دي بس اتمني افضل ارد علي أي شخص بيقولي كلمة بس تضايقني وهفضل مبسوط بردوا .. بصراحة معرفش بكتب ليه اصلا بس اهو

5
Cloud_5458
Cloud_5458🇪🇬10d ago•emotionalemotional
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬10d ago•boredbored

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. بيه يعني. هو قال لي اه تعال ننزل دلوقتي. قلت له لا انا مش قادر. وعايز انام. وراحت وضعت بيه ونزل دلوقتي. سعيد جدا بصراحة. المهم. اه في بقى مشكلة تانية غير مشكلة غريبية. انا اهلي عايزين مني حاجة من سوى ماركت. تمام? وفي سوى ماركت في اول الشارع بتاعنا. كان مفروض ان انا وانا خارج من الشارع عادي اجيب اي حاجة عشان انا هرجع من طريق تاني طريق ده بعيد هطلع يعني ايه لو حد عارف اه المحور يعني لو حد في زيد او في اكتوبر فهو عارف المحور فانا هطلع المحور هتمشى وهرجع ادخل من ناحية تانية فالطريق كله ما فيه ولا صوابة مركز واحد ومش عارف اجيب لهم ازاي كده فممكن اطلع برة وارف بقى اجيب عرف تاني ادخل جوا عشان اجيب لهم الحاجة اللي هم عايزينها من صوابة مركز فهتبقى انا في فه شاوي وانا بصراحة مش قدرلمش كل ده بس وهو زهان جدا زهان جدا download فا عملي اي?.

22

Banana_16571🇪🇬 كلم ربنا وواجه الزهق دا خد الطريق كله من غير متكلم حد ولا تدور على تسلية كدة وروق واتصالح مع نفسك فكر فربنا واقعد عد النعم وعد غلطاتك واقعد ركز فالحاجات الحلوة وفزروف الناس وفقصص الشارع الى ماشى فيه .. يعنى انسجم مع نفسك واستحمل الزهق عادى صالحه .. هتبقى دى احسن مرة مشيت فيها مع نفسك وواجهتها وحدكم

View all 22 advice
Coffee_4406
Coffee_4406🇪🇬10d ago•mehmeh

دي كتبتها ونا حاسه بفراغ الطريق الطويل وانا راجعه من الكليه أهلًا... أعلم أنني ضعيف للغاية، سريع الغضب، يرافقني القلق أينما ذهبت، كثير البكاء، خائف من أفكاري ومن كل ما يدور في رأسي. لكن هناك شيء يؤلمني في أعماقي، ألمٌ يمتد إلى أطرافي ويربك روحي. عزيزي، أرجوك ساعدني هذا الألم لا يهدأ، بل يزداد يومًا بعد يوم، ويبعثر ما تبقى مني. لقد أخبرتك عنه كثيرًا حين حدثتك عن إرهاقي، وحين ارتعبت انت من تلك الهالة الكئيبة التي أصبحت تحيط بي. أخبرتك عن السواد الذي استقر أسفل عينيّ، وعن التعب الذي ينهشني دواخلي بصمت. ألم تنصت يومًا إلى نبرة صوتي إلى تلك الغصة التي كانت تخنق كلماتي أتذكر حينها شعرت بوخزةٍ مؤلمة في حلقي فالتزمت الصمت خوفًا من أن أبكي أمام الجميع نظرت إليك حين رأيته يقترب، "أرجوك... أبعده عني. إنه سبب كل تلك الندوب التي أحملها في داخلي." لكن بدلًا من أن تسأل أو تجيب، ضممتني إليك. دفنت رأسي بين ذراعيك، وأطلقت العنان لحسرتي ولتلك التنهيدات التي أتعبت صدري وحلقي رفعت رأسي بعد لحظات، ووجهي مبتل بالدموع، وصوتي متقطع من شدة النحيب، "أنا متعب... مثقل بالهموم. منهك إلى حد لا أستطيع وصفه. أنا شخص سيئ ومتعب، فأرجوك لا تقف في صف الحياة ضدي." لكنك واجهت دموعي بابتسامة هادئة، ابتسامة بعثت في قلبي شيئًا من الراحة التي افتقدتها طويلًا ثم عانقتني من جديد، فالتصقت بك أكثر، ودفنت وجهي في عنقك أستنشق رائحتك التي كانت تهدئ الفوضى التي تجوب داخلي. وهمست في أذني بصوتٍ دافئ: "تلك المجرة الصغيرة التي تحيط بنا لا تجلب الحب إلا لقلبك. أنتي فقط، يا وديعتي الصغيره. لست حبيبتي فحسب، بل موطني وسكينتي." حينها شعرت وكأن السلام يُتلى على قلبي المتعب، وكأن ذلك النحيب الذي مزقني طويلًا بدأ يهدأ أخيرًا. غمرني قدرٌ هائل من الطمأنينة، ومع ذلك بقي شيء صغير في داخلي خائفًا، قلقًا من أن يزول هذا الشعور الجميل كما زالت أشياء كثيرة قبله.

4
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬10d ago•annoyedannoyed

نزلت النهردة اعمل انتر فيو في عيادة علاج طبيعي كـ مدير تسويق ودعاية ونا قاعد برا مستني الدكتر سمعت صوت المريضة اللي جوا بتعمل جلسة ريكفري لرجلها بمسدس المساج والصوت شبه الشينيور وهي عمالة تصوط ونا قاعد برا مفشوخ ضحك وبفتكر اللقة بتاعت الراجل العجوز الصيني في فلم فول الصين العظيم وهو بيقول لمحمد هنيدي شينيييووورر شينيووور 😂😂

3
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬10d ago•draineddrained

لو بنت متعملش فرح صغير الهو فستان و تتصور وكدا بس اعتقد اني حاسه شبهه شعور دا وانا بتخرج اصل هو الانسان بيتخرج كام مره محدش محسسني فخور بيا . كل ما بشوف فايبس التخرج و الصور وكدا بحس مشاعر كتير ملغبطه و ان ناقصني ايه علشان اتبسط و الاقي فخر و احتفال وحب زيهم ومحدش يقولي افرحي لوحدك انا اكيد فرحانه بس مش هعرف احتفل لوحدي هتضايق اكتر بجد و عماله افكر .

9
Heart_10431
Heart_10431🇪🇬10d ago•tiredtired

اوحش حاجه انك ترجع لنقطه الصفر انك تخسار كل حاجه مره واحده حب وشغل وانت عليك ديون و انت اصلا مدمر نفسيان من كل ناحيه ليه كل ده انا ذنيي اي انا كل اللي كان نفسي فيه اني اعيش زاي بقيت الناس بجد تعبت من كتر القهره ع نفسي انا مكسيتش حاجه انا كنت عوزه حد يقف جنبي مش يكسرني 💔😭 مش عارف اسد ديوني وصاحب الدين عوزين فل s هم انا اعمل اي مش عارفه تعبت

4
Apple_11553
Apple_11553🇪🇬10d ago•lostlost

جماعه حد يحكي تجربته يمكن احس اني اقدر اعيش حد حياته كانت مدمره من كل النواحي واتغيرت وبقت حلوه ؟ قلت ده كتير بس بجد مش لاقيه مخرج حاسه اني في متاهه كبيره الحل الوحيد اللي بشوفه هيخلصني من الوضع هو الموت انا حاسه بالعار من نفسي عارفه ايه اللي هيكون بعد الموت لكن بحس انه الوضع هنا في الدنيا بقا كارثي مش عاوزه أفضل عايشه وحاسه بالشعور البشع ده

13
Banana_16442
Banana_16442🇪🇬10d ago•depresseddepressed

اعمل ايه طيب ف العلاقه النهارده الخميس والواحد لوحده وكل واحد متجوز. ومحدش فاضي لحد يعني الفورمه اللي بنعملها دي هتروح لمين عشان الواحد زهقققق من الوحده واني لوحدي واخرتها ايه بقا اوووف

4
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

0
Grape_4481
Grape_4481🇪🇬10d ago•sorrysorry

رساله شكر الي صديقي س مش عارفه هتشوفها ولا لا بس.. شكرا انك كنت انسان خلوق و محترم جدا معايا شكرا ان صداقتنا كانت صداقه جميله زي قلبك كدا اسفه ع الاختفاء دا بس حقيقي لا تعلم ظروفي بتمني بس تدعيلي كتير ف صلاتك و ان شغلك ميسحلكش عنها و ان مستنيه خبر حلو عنك اتمني والله سماعه بأي طريقه شكرا و حقيقي مفتقده وجودك ف يومي شكرا س💗

26

Avocado_17359🇪🇬 ردي عليه في البوست بتاعه

View all 26 advice
Blueberry_19018
Blueberry_19018🇪🇬10d ago•worriedworried

هل استمرارية السعي تعني فعلا حتمية الوصول؟ لاني الفترة الاخيرة حاسس اني فعلا بسعى بدون وجهة او حتى مش عارف امتا هوصل طول الثانوية كان هدفي اجيب مجموع وربنا كرمني و دخلت كلية طب و حاليا لحد سنة ٣ مش عارف اي الهدف من السعي دا كله رغم اني عارف انه كل ما اوصل لهدف هيكون في حاجه تاني اسعى ليها و هكذا في حلقة مقفولة بدايتها تحقيق هدف و نهايتها البحث عن هدف تاني

4
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬10d ago•annoyedannoyed

مجرد فضفضه: بصراحه انا متضايقه اوي...ليه كل شويه الاقي شباب عايزه تصاحبني اكتر من البنات (اونلاين) بجد تعبت اوي من الحوار دا ومخليني اكره نفسي جدا وبحس باني واحده مش محترمه مع اني مش بحاول اجري وراهم اصلا ولا اتكلم معاهم ولا عايزه حاجه منهم بربع جنيه وبقرف اوي من الشباب...ولا عايزه صحاب ولا طريق غلط حتى....

25
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬10d ago•boredbored

هل هناك شيء أريد أن أعرفه؟ أريد أن أعرف إذا كان هناك شخص في استرس جديد، فما هي الطريقة التي يفضي فيها هذا الاسترس؟ شانك شافت الفترة الأخيرة أن أنا بقيت بفضي بطريقة بتأذي نفسي أو بطرق يعني بأذي بها نفسي فدي مش حاجة لطيفة خالص ومعاتش فيه حاجة بتنفع أيه صراحة إلا أن أنا أنزل أتمشى ولا أني أسمع حاجة أو أعمل قهوة أو أكل شاورما حاجات دي بالنسبة لي زمان كانت حاجات يعني إيه بتنفع بس دلوقتي لا، بالنسبة لي كانت اكتر حاجة بتنفع فعلا التمشية كنت لو نزلت تمشى نص ساعة او ساعة برجع فعلا من اي قدم تاني خصوصا لو بديل مسلا الساعة 11 او كده بس هو دلوقتي اصلا ما بقاش فيه طاقة ان انا انزل اتمشى فانا عارف ان انا لو في الحالة دي مستحيل، مستحيل انزل اتمشى وفعلا مش لها اي اكتيفتي ممكن اعمله يفرغ الاسترس ده فبالتالي ايه بيكون الوضع مش لطيف يعني بس فعايز حاجات بس ما تبقاش حاجات عادية او بتتقل كتير عشان هي اكيد تقللت لعبتك كتير واكيد ما نفادش معها يعني بس

12
Tofu_4962
Tofu_4962🇪🇬10d ago•draineddrained

انا زهقت بجد نفس احس اني مبسوطه أو سعيده بجد مبقتش حاسه بحاجه ببقي مخنوقه طول الوقت و مدايقه ساعات كنت بفكر اروح لدكتور نفساني يمكن احس اني احسن غير احساس الضغط والتوتر اللي مش بيفارقني عاوزه افضل قاعده في اوضتي طول اليوم مخرجش منها مش قادره اقوم من علي السرير حسه أن ده المكان اللي حسه فيه اني مرتاحه ومش قلقانه . هل انا عندي اكتئاب ؟ هل عندي مشكله نفسيه ؟

2
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬10d ago•angryangry

ياريت الجيل الجديد اللي طالع معانا يحاول يوقف حلقه الأمراض النفسيه المتفشيه في الشباب والبنات الصغير عشان احنا كده قدام مش هنلاقي ناس اسوياء اصلا من كتر المرض والتشوه النفسي اللي الواحد بقي يتعامل معاه الأيام دي .. وحقيقي انا مشفق علي كل بنت وكل ولد اتربوا تحت ايد أهل مرضي نفسيين وبدعيلهم من كل قلبي ربنا يشفيهم بس في نفس الوقت بتمني انهم يختفوا من الوجود عشان لازم نسلهم يقف ..

54

Grape_5094🇪🇬 طيب يا عم موزة تقبل اعتذاري انا يا سيدي ومتحرمنيش من ثواب الاصلاح بينكم وحقك علي راسي ومن باب التمس لاخيك العذر سماح علشان خاطر حبيبك النبي ثواني يا سكر مترديش بعد اذنك

View all 54 advice
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬10d ago•depresseddepressed

ليه اختفيتي بجد مش عارف اتخطى الموقف ده ليه نضحك و نهزر باليل و اصحي الاقي بلوك لدماغنا كانت شبه بعض و كنا فاهمين بعض اوي انتي اكيد هنا من اكاونت تاني لان حتى الاكاونت بتاعك هنا اتمسح نفسي اقول اسمك بس مينفعش بس هقولك حاجه تانيه اسمك اللي قولتيه ف الاول فعلا مش لايق عليكي

8
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬10d ago•disappointeddisappointed

إلى مجهول... لا أعرف إن كنت ستقرأ هذه الكلمات يومًا ولا أعرف إن كانت ستصل إليك أصلًا، لكنني أكتبها لأن بعض المشاعر تثقل القلب إن بقيت حبيسة داخله. اشتقت رغم أنني أحاول ألّا أفعل. حاولت أن أقنع نفسي أن الغياب يصبح أسهل مع الوقت لكن هناك أشخاص يتركون فراغًا لا يملؤه مرور الأيام. لا أكتب لأطلب عودة ولا لأنتظر ردًا. أكتب فقط لأن في داخلي كلامًا لم يجد طريقه إليك أتمنى أن تكون بخير حتى وإن لم أعد جزءًا من يومك وحتى وإن أصبحت مجرد ذكرى بعيدة في حياتك. إلى مجهول... أو ربما إلى شخص أعرفه جيدًا لكنه لم يعد يعرفني كما كان.

5
Strawberry_15881
Strawberry_15881🇪🇬10d ago•boredbored

انا بتعرض لصدمة حضارية بين الدراسة والشغل على أرض الواقع، مكنش في فرق كبير زي ما كله بيقول بس مش قادره افهم ولا اتحمل كمية الأخطاء اللي اتعملت قدامي وحيث اني اصغر منهم والمفروض بتعلم منهم ف مش هينفع اعدل عليهم بس بجد مخي مش قادر يستوعب اللي بيعملوا. بس عامة تجربة تحفه وانا بشوف وبجرب كل حاجه على أرض الواقع ولقيتني عارفه وفاهمه حاجات كتير جدا.

12
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬10d ago•sicksick

رقبتي وجعاني وانا اصلا مش بجهدها ف يومي يمكن بقف كتير بس المشكله اني الوجع بقي حرقان وكأن رقبتي متعوره ومافيش تحسن مهما عملت تدليك أو حاجه بالعكس الحرقان فالعضم بيزيد فهل حد عاني من المشكله دي يرشحلي نوع مرهم يكون كويس وبذات للمفاصل

11
Watermelon_19465
Watermelon_19465🇪🇬10d ago•disappointeddisappointed

انا حاسس بالوحدة، طبعا اهلي ربنا يخليهم لي بس نفسي في حد صاحبي يفهمني ويسمعني من غير ما يحكم ومن غير مقابل، انا مخلص جدا بجد بس لو لاقيت حد كويس، حد زيي وعايز صحاب برضو؟، مش مهم سنه قد اي المهم يكون بجد عايز صحاب..

15

Grape_20133🇪🇬 يا صديقي، إحساسك بالوحدة واحتياجك لصديق حقيقي يفهمك من غير أحكام ده إحساس طبيعي جداً ويمر بيه أي حد بيدور على النظافة والعمق في العلاقات. في الزمن ده، الصاحب المخلص بقا عملة نادرة، والناس الطيبة اللي زيك بتتعب لغاية ما تلاقي اللي شبهها. نصيحتي ليك متفقدش الأمل، بس في نفس الوقت متستعجلش وتدلق بمشاعرك لأي حد لمجرد إنك هربان من الوحدة. الصداقة الحقيقية بتيجي بالتدريج والمواقف هي اللي بتغربل الناس. خليك دايماً على طبيعتك ونقي في تعاملاتك، واللي شبهك هيلاقيك وتلاقيه. لو حابب تتكلم وتفضفض في أي وقت، أنا سامعك يا صديقي

View all 15 advice
Carrot_13647
Carrot_13647🇪🇬10d ago•worriedworried

انا 32 سنة و اكتشفت اني بحب الستات الكبيرة اللي هي 40 سنة فما فوق، يشوف ان فيهم خبرة مفقودة للبنات اللي اصغر مني واللي الطبيعي اكون بفكر فيهم للزواج هل يوجد ستات في السن دة و بترغب في الزواج من سن اصغر ولا الموضوع صعب بل يكاد يكون مستحيل؟

1
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬10d ago•shyshy

بيج بروبليم بقالي كتير منزلتش حاجه بمتحن وكدا دعواتكم اخر ماده الاحد البوست ال مش عارف كام من رحلة التغيير وقررت اعظم من الخطوات الصغيره وزي ما بيقولوا مشوار ال ١٠٠٠ ميل بيبدا بخطوه من فتره قررت اهتم بصحتي شوية وبدات بتقليل السكر انا كنت بشرب شاي وقهوه القهوه كدا كدا ساده والشاي كان تلت معالق سكر وبدات اقلل تدريجيا واحب اقول النهارده اول كبايه معلقه ونص ف انا وصلت ل نص كمية السكر في الكبايه ممكن تقول حاجه هبله بس بتشجعني لخطوات اكبر زي اني زودت شرب المايه وعلى خطوات من نزول الجيم وتحسين صحتي ف حبيت اقول ان ااه مشوار الالف ميل بيدا بخطوه دمتم في امان الله #رحلة تغيير

7
Diamond_10035
Diamond_10035🇪🇬10d ago•lostlost

عندي مشكلة ما فهمتهاش إلا بعد حوالي 6 سنين من بدايتها. وأنا في أولى إعدادي اتعرفت على بنت عن طريق صاحب ليا. البنت دي كانت محترمة جدًا، مختمرة، ومش بتتكلم أو تهزر مع أي حد. في الوقت ده كنت شخص مختلف تمامًا؛ كنت مشترك في أكتر من نادي، بعمل موسيقى، ومتفوّق دراسيًا، وعندي طموحات وأهداف واضحة. مع الوقت حصل إعجاب متبادل بيني وبينها، ومن هنا بدأت حياتنا تتغير بشكل كبير. هي اتغيرت عن شخصيتها الأولى، وأنا كمان اتغيرت. دخلنا في علاقة استمرت حوالي 6 سنين، وخلال الفترة دي بدأت حاجات كتير في حياتي تتدهور. بقيت أضيع وقتي، وأهمل أهدافي وطموحاتي، ووصلت لمرحلة إني بقيت أعمل أي حاجة نفسي فيها من غير ما أفكر إذا كانت صح أو غلط. بقيت متعلق بيها جدًا لدرجة إن وجودها بقى المصدر الأساسي لأي شعور بالراحة أو السعادة عندي. السنة اللي فاتت سيبنا بعض، لكن من وقتها وأنا حاسس إني فقدت القدرة على الاستمتاع بأي حاجة. مش قادر أستمتع بعلاقة جديدة، ولا حتى بحاجات كنت بحبها زمان. بقيت حاسس إن جزء كبير مني متعلق بيها هي تحديدًا، لأنها كانت الشخص الوحيد اللي يعرف كل تفاصيل حياتي، وأسراري، والحاجات اللي بحبها. دلوقتي أنا داخل رابعة كلية، وبحاول أفهم إزاي أرجع للشخص اللي كنت عليه زمان، وإزاي أتخلص من التأثير اللي لسه موجود جوايا بعد كل السنين دي. مش عارف أعمل إيه، لكن حابب أسمع رأي أي حد ممكن يكون مرّ بحاجة مشابهة أو عنده نصيحة تساعدني أرجع أبني نفسي من جديد كمان من الحاجات اللي مصعّبة عليا الموضوع إن علاقتي بيها كانت عميقة جدًا على المستوى الى مش كويس، وكنت بحس معاها براحة وتفاهم ما حسّيتوش مع أي حد تاني. وهى شاطره وا مع الوقت بقيت أربط السعادة والاحتواء وراحة البال بوجودها هي، وده خلاني بعد ما سيبنا بعض أحس إن مفيش أي شخص أو أي حاجة تقدر تعوض الإحساس ده. وده من الأسباب اللي مخلياني لحد دلوقتي متأثر بالعلاقة ومش قادر أستمتع بالحياة أو أبني ارتباط جديد بنفس السهولة

2
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬10d ago•tiredtired

لو ف اوبشن الاختفاء ياااه، نفسي اروح مكان بعييددد كله خضرا فاضي مفهوش اي حد غيري انا والسما والحيوانات والطيور وافضل باصه للسما واعيش هناك مع الحيوانات عشان كرهت البشر وافضل كل يوم احضر الفطار لنفسي وانام واصحي لوحدي واعيش مره واحده بسلام مره واحده م مطلوب مني حتي افكر مره واحده احس اني عايشه بجدد ويكون ف بحيره صغيره اقعد قدامها لما احب ابص ع شكلي بقاا عامل ازاي زي المرايه واقابل فارس احلامي بالحصان ونروح بعيددد اكترر لمكان مفهوش بشر برضو

5

Tofu_19803🇪🇬 يااه اتمنى ذلك🥺 بس من غير حيوانات

View all 5 advice
Coffee_4176
Coffee_4176🇪🇬10d ago•tiredtired

مساء الخير بتتعاملو ازاي مع شعور الوحده و انكم لوحدكم و مافيش دعم من اي حد الواحد تعب من أنه لوحده جدا انا كمان مش صغير انا دكتور و عندي 25 سنه و الحمدلله شغال بس الفكره إن الواحد لوحده و الموضوع بيكون صعب بتتعاملو ازاي مع الحوار ده

4
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦10d ago•annoyedannoyed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

24
Coffee_5087
Coffee_5087🇪🇬10d ago•emotionalemotional

مُتعبة كثيراً، أتوقُ للنچاة لطالما صحبتني نچمتي في طريقي وأختلي بها دون النظر إلى البشر هوايتي المفضلة التمتع بالتأمل في أعالي السماء القمر والنچوم والسُحب، بل والشمس أيضاً ولكنني أشعر أن عيون البشر تلاحقني ولا أبالي لها حقاً.. 🦋

7
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬10d ago•emotionalemotional

عارفين المحارب الي بيفضل يقاتل بالدم والدموع ولما المعركة تخلص ويوصل لبر الأمان يغمى عليه . انا نفسي اوصل لبر الأمان الي هيغمى عليا فيه حتى لو كان بعد اللحظة دي موتي الدم خلص والدموع جفت والحرب لسا شغالة وبر الأمان لسا سراب 💔

4
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم العاشر من الفراق عشرة أيام فقط، لكنها مرت وكأنها عمر كامل. كنت أظن أن الوجع سيهدأ قليلًا، لكنه ما زال كما هو. ما زلت أفتقدك بنفس اللهفة، وما زلت أستيقظ وأنت أول ما يخطر في بالي، وأنام وأنا أتمنى لو أن كل ما حدث كان حلمًا. أكثر ما يؤلمني ليس الغياب نفسه، بل أنني ما زلت أحمل كل هذا الحب وحدي. ما زلت أقاوم رغبتي في أن أطمئن عليك، أن أرسل رسالة، أن أطرق بابًا أعرف أنه لن يُفتح لي. أحيانًا أقنع نفسي أنني بدأت أعتاد، ثم يكفي موقف صغير أو أغنية أو كلمة حتى ينهار كل ما بنيته، وكأن الفراق حدث منذ دقائق لا منذ عشرة أيام. لم أعد أبكي لأنني ضعيفة، بل لأن قلبي لم يفهم بعد كيف ينسى شخصًا كان يراه وطنًا. وما يؤلمني أكثر أنني أعرف أنك تمضي في حياتك، بينما ما زلت أنا عالقة في آخر لحظة جمعتنا. اليوم العاشر من الفراق، وما زال قلبي يرفض الاعتراف بأنك أصبحت مجرد ذكرى.

2
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬10d ago•tiredtired

عندي مشكلة عويصة في ردود الناس عليا نزلت بوست عني اني وحيد وبلا بلا بلا وكنت اعرف بنت وقاطعنا بعض والكل ساب كلامي كلو وبيسأل انت تعرفها من الابب ؟ هو انت عندك كان سنة ؟ انت اسمك اي ؟ انتو مرضى يجدعان ؟ واحد بيقولي انت ٣٥ سنة وبتكلم واحدة من هنا و و و عايز يلبسني تهمة شكلو ربنا يهديكو وبطلو تحرش بقا الله يستركو

8

Flame_13939🇪🇬 سيبك منهم دول ناس هبله المهم قولي انت اسمك ايه بقا😂😂😂 اسفة بهزر والله😂 ربنا بجد يهدي الناس جميعا ويبطلو الفضول اللي هم فيه ده

View all 8 advice
Cloud_17754
Cloud_17754🇪🇬10d ago•worriedworried
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Orange_20141
Orange_20141🇪🇬10d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Watermelon_7976
Watermelon_7976🇪🇬10d ago•mehmeh
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬10d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6

Apple_20134🇪🇬 طيب بص هفهمك انتا اول حاجة لازم تعرفها هو ان كل بني ادم عنده حجات لازم تشبع اكل شرب و نفس و الكلام ده طبعا لو مكملتش احتياجاتك دي كويس بتتعب جامد المهم من ضمن الاحتياجات دي مشاعر ( منها الحب عارف لما تسيب واحدة كنت بتحبها بتحس ب ايه الاحساس ده نتيجة لنقص احساسك للحب ف بقيت محتاج ) و منها حجات كتير بس خلينا نتكلم عن الانجاز كل واحد لما بيعمل حاحة او بينجز حاجة بمعنى اصح بيجيلو احساس بانه عمل حاجة و هو ده الدوبامين المهم انك بقى جسمك ميعرفش ياخد احتياجاته غير من الدوبامين ده عامل زي لما يكون في جردل كبير حواليه خمس حنفيات و انا مش بتملاه غير بحنفية الجنس بس ف الحل مش انك تبطل و تقطع مانتا كده هتحس بنفس الاحساس بالفراغ مانتا محتاج دوبامين لا الحل انط تبطل و تعوض ياعني انتا كنت بتاخد من حنفية واحدة بس ال هي الحب و الجنس. دي اقفلها خالص و شغل اربع حنفيات تانيين ياعني مثلا اتعلم ( جربت تتعلم انجلش والله العظيم سهل جدا و الكورسات مالية الدنيا لو انتا مقدرش و لو مش مقتدر ف على اليوتيوب ماليين الدنيا بردة ) رقم اتنين ( جربت تتعلم برمجة سهلا جدا جدا و ممتعة جداااااااا بجد و لو مش مقتدر

View all 6 advice
Watermelon_7677
Watermelon_7677🇪🇬10d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦10d ago•tiredtired
Topic: تجربتك مع الإدمان
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

0
Banana_17671
Banana_17671🇪🇬10d ago•incompleteincomplete

في حاجه مضايقني اوي اوي عايز حل ليه في الأول والآخر انا الي غلطان عمتا يعيني بس عايز حل مش عارف ايه هو ايه او دماغي بتسوحني لي ايه من غير كلام كتير دلوقتي انا في حد كنت بعتبره صديقه ليا جدا كانت بتنظم حياتي وانا كنت معاها في كل حاجه حرفيا هيا كانت بتحبني وانا عارف وعامل نفسي عبيط وهيا عارفه اني عامل نفسي عبيط جه يوم كانت بتتخطب وانا كنت فرحان وزعلان في نفس الوقت فرحانه هيا هتجوز وزعلان اني هسيبها لاني بحبها بس مش هقدر اتجوزها لأسباب كتير اولا تقاليد العيله وي بيت عيله ومينفعشي اسيب البيت وأخرج بره ثانيا ابويا وامي كبار في وتعبانين وانا موجود معاهم فا انا لسا شاب زي اي شاب بيبدء حياته أبيض ممعهوش جنيه المهم خرجتك عن الحكايه قلتلي هتخطب قولتلها ماشي احنا اخوات المفروض افرحلك شتمتني وحسبنت وكدا ورجعت تاني ورفضت العريس اتكلمت معاها تاني كا أخوات وانا وسخ وسخ وسخ سمعت كلام صحابي قلولي البنات عيش يومين اعشمها بالحب أكلها الجافه وكدا قولتهم حرام وكدا ومينفعشي قلولي جرب بس المهم جربت وندمان اني جربت لقيتها طارت من الفرح لدرجة اني هيا كانت مبسوطه جدا مبسوطه اوي انا قلبي فرح اوي حسيت اني طاير ومبسوط والدنيا مش سايعاني قالتلي يا.. فكر. تاني وحيات حبيبك النبي متكسر قلبي لو هتبعد عرفني متعشمنيش وتضحك عليا قلتلي فكر قدامك لي بليل واستعدي بالله حسيت بي اني قلبي بيوجعني اني بضحك عليها ايوه انا فاشل مستهالهاش رغم اني هيا بتكره لما اقول حاجه غلط عليه بس انا معنديش فرص اني اكون نفسي معنديش فرصه اعيشها مستواها الي هيا فيه معنديش فرصه اني اسيب اهلي معنديش فرصه لنفسي حته اكون كويس قلتلها حقك عليا انا اسف وانا قلبي بيتحرق وحسيت بكسرت قلبها لاني غبي مش بفهم معتشي بتكلمني عملت بلوك بعد يوم قفلت كل حاجه عني غيرالتيك توك هيا الي سبيته تشوفني من عليه وانا كل يوم اشوفها في حسابي الحاجه التقهرني وتاكل قلبي بس مش قادر اكسر قلب حد نضيف انا بجد تعبت مش بكلم حد ولا عايز اكلم حد ولا عايز حاجه تانيه ولا عايز اعرف حاجه كل الي انا عايز اعرفه بس حاجه واحده بتخش علي حسابي كل يوم تشوفني بعمل ايه ليه انا كسرت نفسي عشان تكون كويسه ومتضحكشي عليها

13
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦10d ago•annoyedannoyed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬10d ago•shyshy
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5

Pizza_15115🇪🇬 ثااااانية يسطا انت متجوز واحدة وعايز تتجوز عليها ؟ لا متتجوزش ولم نفسك

View all 5 advice
Cookies_20053
Cookies_20053🇪🇬10d ago•emotionalemotional

سوال محيرني ومخليني بفحر كتير هو ليه بنت كنا بنتكلم هنا كنت بحسها دايما خايفة وكدا رغم اننا اتكلمنا كتير اوي هنا وبرا زمان قبل ما يكون ضيق اوي هنا اعتقد هي هتفتكرني من كلامي لو قرأته مش بدور عليها عشان الابب بيزعل😂 بس بسال ليه ممكن بنت تكون بالخوف دا اني اعرفها اكتر من سنتين بس يدوب اعرف صوتها ومعرفش شكلها😂

8
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬10d ago•sicksick

لييه بصحي اغلب الايام زوري واجعني منغير سبب ؟ حد مره بحاجه شبهه كدا وعملتوا ايه واكيد مأكلتش ولا شربت حاجه ساقعه انا عندي حساسيه انف معرفش ليها علاقه ولا لا البوووست خلصصصصصصصصصصصصصصصص

13
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬10d ago•boredbored

يا جماعة دلوقتي انا بنت و طولي ١٧٤ سم او ١٧٥ مش فارقة كتير، و بحب البس كعب موووت بجد يعني لو اقدر هلبس كعب طول الوقت و عندي مناسبة قريب و كنت بفكر اجيب كعب ٥سم لان الهيلز الي عجباني نازل منها طول ٥سم بس. بس كلوا هيبقا شكلك طويله اوي و بتاع و نص قرايبي بيتريقوا عليا و جو هتلاقي عريس في طولك منين و الجو ده. فا المهم يعني اجيب ولا فاكس؟

19

Biscuit_4072🇪🇬 هاتي ال عوزاه متخليش حد يتحكم فيكي

View all 19 advice
Lemon_14580
Lemon_14580🇩🇿10d ago•angryangry
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Coffee_4355
Coffee_4355🇪🇬10d ago•angryangry

حقيقي الساعتين الي عدو دول كان حرفيا كل كلمه بسمعها بتعلم فروحي جدا عارف لما تتوب بس ربنا يحط في طريق توبتك يوريك انت كنت بتعمل ايه بجد الموضوع صعب وتقيل اوي بجد انا اسف لكل حد كان ضحية بسبب حاجة ملوش ذنب فيها بجد اسف

2
Sugar_19071
Sugar_19071🇪🇬10d ago•boredbored

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🍬. عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (محصلش). مش حاسة اني محتاجة احكي حاجة محددة بقدر ما انا فعلا محتاجة اتكلم وخلاص، اقول اي حاجة فعليا لأي حد واقعد اهبد كده احس اني مشغلة ذهني في نقاش او حاجة، ف لو حد عنده موضوع مفيد يعني بما اني هموت من الزهق (والرعب) ومش عارفة انام (هنام ف نص الكلام برضو عادي).

29
Mango_9999
Mango_9999🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

بحس اني مخنوقة بجد بسبب مليون حاجة هو الحمدلله وكل حاجة بس انا دايما بحس اني لوحدي انا كمان نفسي اخلف اوي انا كل مرة ببقا حامل والحمل مش بيكمل بقيت اتابع مع دكاترة بس انا تعبت من الموضوع دا بجد والموضوع بقا دايما شاغل بالي وكذا مرة جوزي يقولي انا كدا هتجوز تاني ولما اتضايق يقولي بهزر معاكي وانتي بتقفشي لي وكدا بس انا بجد من جوايا زعلانة من حاجات كتير اوي

21
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬10d ago•sicksick
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6

Pizza_15115🇪🇬 يعني اجبر نفسك علي الذكر اذكر ربنا كتير اوي حتي لو مش قادر تنطق بلسانك اكتب في شات خاص كل الاذكار وايدك هتشهد عليك استغفر كتير اوي .. ادعي ربنا حتي لو جوه مخك ، حاول تقوم تصلي ركعتين دلوقتي عشان الفجر* ثلي السنه وانزل المسجد بجد واقعد شوية كده لو خرجت اتمشي شوية يا راجل بص للسما شوية هواء متتكلمش بس حاول تظبط حالك فك ع نفسك خد استراحه عادي

View all 6 advice
Mango_14128
Mango_14128🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Apple_4282
Apple_4282🇩🇿10d ago•tiredtired

كرهتت حاليي لييش مراات بشوف حالي حلوة ومرات اشوف حالي بشعة فعلا مش عارفة كيف اناا وكمان بالحجاب بحس حالي بقرففف وشعري مش بعتني بيه لانو طبيعتو كيرلي فما عندي فلوس لحتى اعملو روتين تبعوو ولا لحتى اعملو ستريت لهيك على طول منفووش وحتى لو عملتو بيكون يوم بس اهتم فيه والايام باقية يصيير منفووش مش قادرة اتقبلل حالي

13
Flame_10555
Flame_10555🇪🇬10d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Candle_4132
Candle_4132🇪🇬10d ago•confusedconfused

لما بسمع اغنية ولا اتحبينا بحس ان قلبي بيوجعني اوي ، لان بحس ان بجد عمر ما حد شاف حقيقتي كاملة و خبها حتي اقرب الناس ليا ، و بقول اوقات لنفسي ما يمكن نطلع فعلا منستاهلش الحب ، او ما يمكن كل اللي اتحبوا اصلا مبيبينوش كل حقايقهم قدام الناس اللي بتحبهم ، و يمكن فكرة ان حد يحب كل جوانبنا و كل ما فينا دي كلمة مستحيلة، انتم شايفين ايه؟

15
Cloud_4006
Cloud_4006🇪🇬10d ago•confusedconfused

هاي يا شباب حابب اتكلم معاكم عن كذا معايا أول مشكلة ........ الواحد في حيرة من أمره في المشكلة دي علشان تعب من الزهق والعطلة دي 🥲😑 في مجالي شغلي في نوعين من الناس أو العملاء أول نوع مش عايز يدفع أو مش فاهم أصلا الموضوع ولو دفع يبقى آخره أرقام حرفيا لا تذكر النوعية التانية فاهمة وشغلهم حلو جدااا وفلوسه أحلى بكتييييييييييير بس المشكلة في نادر تلاقي العميل دا وصعب خصوصاً إني أنا بشتغل as Freelancer يعني مش تحت مظلة شركة العميل من النوعية التانية بيتطلب أحياناً أكون تحت مظلة شركة ودا بيغلي السعر والتكلفة وبيخلي الموضوع يدخل في اتفاقيات بين شركتين وفين وفين لما الموضوع يخلص ويتم ونبدأ شغل .... ووراد الشغل أصلا ميتمش وميجيش ودا طبيعي أصلا في أى بزنيس الحيرة بقى يا اما أصبر على النوع التاني يا إما اشتغل بالنوع الأول بس علشان أجيب مصاريفي ودا هيضرني فيما بعد أصلا المشكلة التانية هحاول اختصر فيها تتعلق بالارتباط .... في حد انا معجب بيها جدا جدا وشخصيتها شايفها مناسبة ليا بس فيه مجموعة عواقب كتيييير واقفه سد في الموضوع دا أولها أهلها مش مناسبين معانا .... عادتهم تقاليدهم ثانيا احتمال تسافر أصلا من مصر وخلاص كدا نوت: هي متعرفش خالص ولا من أساسة اني معجب بيها هل أخد خطوة مع أهلي هيرفضوا دا حاليا ؟ وأقف قصاد أهلي انا هل أخد خطوة علشان أضمنها لأنه بيجيلها عرسان كتيير وهي بتفرض وبس كدا 🙃 ولو وصلت/ي لهنا فأنا بشكرك جدا

3
Bulb_12127
Bulb_12127🇪🇬10d ago•worriedworried
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬10d ago•angryangry

السلام عليكم 🍬. عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (ده بجد المرة دي). اللي بيتايع كيدراما وشاف if wishes could kill هيفهم الرعب اللي انا فيه حالياا. دلوقتي انا شفت الحلقة الخامسة، وهي تحفة وزفت ف نفس الوقت، ف انا حاليا ثريلد اوي وف نفس الوقت هموت من الرعب ومش عارفة انام 🙂.

11
Watermelon_20131
Watermelon_20131🇲🇦10d ago•tiredtired
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Blueberry_15222
Blueberry_15222🇩🇿10d ago•heartbrokenheartbroken

حاسة ب تانيب ضمير و ندم شديييد و كره للذات و جلد ووو كنت فعلاقة مع واحد مصري و نا مالجزائر منذ 8 اشهر كل امورنا تمام بس قرب وقت انو يأتي لخطبتي و نتقدم بخطوة رسميا رغم اتفاقه مع اهلي واستعداده انه يتقدم إلا انني شعرت بتردد كبيير وخوف و عدم طمأنينة خاصة وان اجراءات زواجنا ستكون في بلده الامر الذي لم يريحني نهائيا تحججت بذلك لكنه اصر على ذلك لانه الحل الوحيد ثم اني شعرت بخوف من مجهول الانتقال للعيش في بلده مع عائله غريبة و رجل غريب ..ثم اني استقيل من عملي في بلدي و امكث في البيت لينفق علي هو ..تخوفت من ذلك صراحة الامر ايضا اننا نخطط لعدم الانجاب نهائيا...فخيل لي انه ممكن يتركني يوما و يتزوج عني من تنجب له في حال غير رأيه فالموضوع ثم جاء في بالي ممكن لن اكون كافية بالنسبة له فيعدد علي ..ثم طل الافطار التي راودتني عن الرجال المشارقة و منهم المصريين الذين يستغلون الاجنبيات مثل الجزائريات للزواج منهم ثم استغلالهن ابشع استغلال و طبعا هنا انا لا اعمم لكن تخوفت كثيرا ثم تذكرت اني سأعيش بعيدا عن اهلي في غربة ثم تذكرت ما امر به هنا من واقع غير مريح الامر الذي يدفعني للزواج به هربا فقط وليس رغبة واضحة بذلك ثم اني تذكرت ان المعيشة بين البلدين ممكن تكون فارق صادم بالنسبة لي .. ثم اني ممكن اندم على عدم بقائي في بلدي و عملي و مع عائلتي و الزواج من رجل من ابناء بلدي فلا امان في القريب فكيف بالغريب المهم مضى اسبوع و الكلام بيننا مبتذل غريب و كأننا نتواصل دون رغبة ..لا مكالمات ..فقط كلمات شات جامدة باردة صباح الخير كيف الحال بخير ...الخ البارحة منتصف ليل قمت بارسال رسالة صوتية مفادها ان وضعنا ليس بخير و لن يكون كذلك .نحن في حالة سيئة ..شكلك لا تريد التكلم معي ولهذا مختفي اغلب الوقت على ما اظن ..شكلك مش حاب تكمل فمش قادر تقولي اننا ننسحب مالعلاقة ..فدعني اقوم بذلك ربما لسنا مقدرين لبعض و كان من الرائع اني تعرفت على انسان مثلك رجل طموح مجتهد بعمله و مسؤول وووو..لكن لن ندوم على هذا الحال اكيد رغما الانسجام و التوافق الذي كان بيننا لكنه لن يذهب بعيدا اكثر من هذا ..لن اطيل عليك اتمنى لك الافضل و حظا موفقا في حياتك . سلام.. ثم قمت بحظره من على الواتس و ابقيته على التلغرام و الفايسبوك لم احظره هناك لا ادري لماذا المهم لا اتوقع ردا منه او انه يلاحقني هناك او يطلب شرحا للموقف او حتى تصحيحا لما ظننته عنه ربما ان يريد توقيف هذذه العلاقة ولو رد .. شعور سيء مؤلم صراحة ..افكر فيه طوال الوقت واقكر هل سيتواصل معي بعد ذلك ام لا في رأيكم ماالذي سيحدث لو كنتم مكانه ثم مارايكم في تصرفي فيما قلته او عندما حظرته

9
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

بقيت وحيد ومفيش حد في حياتي خالص غير بنت كنا صحاب ومبقيناش بنتكلم .. بقيت فارغ خالص من جوايا ومش بعرف انام .. بقيت بشرب نيكوتين كتير عشان ادوخ وانام بالعافية .. انا مش بخير محتاج حد اتكلم معاه وخلاص ولد او بنت مش هتفرق عشان محدش يشوفني بشقط بس بجد انا تعبت

6
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

لم يعد عقلي يسأل: هل سيعود؟ بل صار قلبي يسأل: متى سيتوقف هذا الاشتياق؟ ولا أملك إجابة فبعض المشاعر لا تنتهي لأنها ضعيفة بل لأنها كانت صادقة ما زلت أقاوم رغبتي في أن أطمئن عليك أن أرسل رسالة قصيرة أو أن أطرق الباب مرة أخيرة لكنني أعرف أن بعض الأبواب مهما اشتقنا إليها لا ينبغي أن نطرقها إذا لم يعد خلفها أحد ينتظرنا

0
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬10d ago•exhaustedexhausted

اكبر عدو للانسان هو نفسه مش عارف هل دا صح ولا لا بس بحسها احيانا صح لان بجد الانسان لو فضل بعيد عن نفسه هيبقي كويس رساله ليا ياسطا كفايه كفايه عشان انا تعبت وجبت اخري منك وهنزعل من بعض قريب والله فكفايه اللي بتعمله فيا وارحم

9

Blueberry_16799🇪🇬 المرؤ لا تشقيه إلا نفسه حاشاها الحياة أن تشقيه ويظن أن عدوه فى غيره وعدوه يمسيه ويضحى فيه

View all 9 advice
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧10d ago•tiredtired

دماغي رح تفقع من كتر مقاطع الريلز في الي منهم بفايدة ومنهم لا بس الفكرة مش هون الفكرة بأني رغم اني حاولت وقفهم رجعتلهم وبقوة اكتر شي ممكن يخليني اتعب هو مشاهدتهم بيجيبوا الهم بيزيدوا الهم لو كنت زعلانة بخلوا الزعل دبل كنت عم اتفرج عليهن عادي بس طلعلي فيديو ذكرني كيف قارنوني بشخص انا بحبو من اعماق قلبي وحسيت انو قلبي رح يطلع من محلو قصة صارت من فترة مش بعيدة بس كاسرتني بس لأني مش حلوة يمكن اي المقارنة ما كانت بشكل صريح بس انا نخنقت ليش مثلا انا اخي عادي يضربني وفلانة لا وبيحكولي بتقارني حالك بفلانة ؟ طيب ما انا بشر والله بشر عندي احساس انو لو هي اصغر مني هيك بتحكوا انا كتير بحبها للبنت خايفة اتغير عليها بسبب كلام هل الشخص 💔 بعتذر يمكن كلامي كتير ملخبط بس هيدي افكاري

2
Coffee_4355
Coffee_4355🇪🇬10d ago•shyshy

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. وان انت كده مش هينفع تطوب تاني وترجع واحش ده الاول او اوحش من الاول لا خالص بالعكس انت بيبقى عندك فرصة اللي هو ايه مثلا انا طوبت تلاتين يوم ورجعت عملت الغلط ده تاني لا انت تقدر بقى المرة دي تطوب خمسة واربعين يوم بعد كده تعمل مثلا غزبا عنه لحد ما هتيه مرة واحدة هتلاقي نفسك خلاص يعني هي كده هي ما بتجليش غير كده مش مثلا خلاص أنا قررت أطوب ومش هعمل غلط تاني ما استحملتش مثلا أسبوع ولقيت نفسي بعمل غلط تاني فخلاص أنا هفضل طلوع مجي أعمل لأ أنت غلط وطبت ربنا قبل طبتك بس أنت خصوصا عنك نفسك ضعيفة ما تستسلمش لنفسك الضعيفة حتى لو غلط ارجع طبتاني وثالث ورابع لحد ما خلاص هتزهق من الغلط ده أوحش مرحلة الواحد بيوصل لها إنه يعمل الغلط ومحسش بزنب صدقوني المرحلة دي أو فيه ناس كتير جدا هنا وصل لها بس ما تفتكرش أنت خلاص كده هتفضل تلعب مكان لا هتيجي مرة واحدة تقرف من نفسك تقول هو أنا إزاي مقرف كده هو أنا كنت زمان كده لا أنت كنت زمان كويس وهترجع كويس تاني

1
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬10d ago•lostlost

عاجبني شعور اني بتفرج علي الخلق من غير صوت حركه بس ودا مخليني فعلاً مش عايزه اسمعهم مجرد عايزه ابصلهم كدا معرفش حد هيفهمني ولا لأ بس انا حابه شعور اني بخمن الموضوع من تعبير الوش أو ردود افعال حتي لو هقرأ شفايفهم بتقول اي لحد مابيرجع صوتهم يغزو عالمي من تاني وساعتها بتنتهي راحتي

1
Watermelon_18839
Watermelon_18839🇹🇳10d ago•depresseddepressed

بحس بضيق في فترة الليل بحس انت مش بتنفس بطريقة جيدة و بحس مش طايقة نفسي و بدخل في حالة نفسية وحشة و احباط مش بعرف ةتقبل و لا حاجة لا دراسة و لا اي موضوع خايفة اتقلق اكثر ليه بيحصلي كده حسب رايكم

3
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬10d ago•draineddrained

قاعده دلوقتى وباصه للسقف وحاسه انى مهزومه من كل الدنيا بجد انا مش حاسه انى كويسه اطلاقا بصلي ياجماعه الحمدلله وبشتغل وكل حاجه بس مع ذلك انا م كويسه إطلاقا بقااى فتره كبيره كدا حاسه بالانهزام وانى مكسور خاطرى من كل الدنيا موجوعه من كل المواقف اللى عديت بيها وصعبان عليا نفسي انا عارفه انى بتعلم وكلها دورس بس جوايا شي زعلان وبيقولى مكناش نستاهل كل دا💔 م عارفه اصيغ الكلام بس انا م تمام خالص بجد ومش عارفه اشارك دا مع اللى حواليا محدش هيفهمنى كالعاده

20
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬10d ago•angryangry

ليه مبناخدش الحاجه اللي احنا عايزينها؟ ليه بنحب حد مبيحبناش وليه لما حد يحبنا بقى احنا اللي منحبوش. ليه كل التعقيد دا ما نخلي الوضع اسهل والدنيا بسيطة والحياة حلوة ونعيش اليومين اللي فاضلين ونخلص

16

Gold_16893🇪🇬 ممكن تكون شر عليك

View all 16 advice
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬10d ago•disappointeddisappointed

نفسي اوي اعيش لحظة ماعيني هتيجي في عين الشخص الي هكمل معاه حياتي واحنا قاعدين على البحر وهو بيقولي كنتي فين من زمان اسندي عليا وارتاحي من الدنيا وشيلي الزعل من قلبك وحطيه في قلبي انتي تعبتي كتير وزعلتي كتير والناس قست عليكي كتير اديتيهم حنية ادوكي خذلان واذى

11

Grape_16539🇪🇬 ربنا يقر عينك بيها يا رب فى عفو و عافية🩵🥀

View all 11 advice
Corn_19170
Corn_19170🇸🇦10d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Mango_19262
Mango_19262🇪🇬10d ago•tiredtired

جماعه عندي مشكله عايزه اتكلم معاكم فيها انا عندي مشكله في اللغات من زمان وانا بكره جدا الانجليزي و بجد عقدتي جدا و مش قادره اوصفلكم هوا بنسبالي عقده قد اي و عندي مشكله اني اصلا مش بعرف اترجمه وله احفظ كلمات دخلت ثانوي و عديت في اوله و تانيه دخلت تالته حولت في اول السنه اذكر انا مش عارفه نهائي و كان عندي قعده من ااحصه و بتخنق جدا بجد ركنت الماده لاني كدا كدا مهما. فهمت و حفظت انا مش بعرف اترجم انا بذكر كل المواد كويس بحيث اني اعوض فيهم هل في امل اعدي اجيب النص بس لاني بجد انا شايله هم المادي دي جده لدرجه ي جماعه نفسي يوم الي همحتن المادي دي ميجيش عليا بجد لاني هدخل احل حاجه اول مره اشوفها و مش عارفه اترجمها وانا ي جماعة عندي ضمير عمري ما اغش أبدا لاني مش معرف اخد مجهود حد انا بدعي ربنا كتير جدا و حط امل بس نفسي اطمن بس لاني دخله الامتحان و عارفه اني هشلها

5
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬10d ago•boredbored

هناك شيء أريد أن أستشاره لأحد منكم إذا كان يفهم فيه. المهم، أولاً مبارحاً كنت عند دكتورة. المهم، هي وصفتي ثلاث أدوية. المهم، هي أدوية نفسية. المهم، أنا قلت للمهم 50 مرة حتى الآن. المهم، الأدوية النفسية طبعاً تؤثر على الجسم وعلى الدماغ. لو اي حد عارف ما ده. فهي وصفها لي ازاي بقى? اول اربع ايام هيخد ربع حباية. مش عارف اصلا ازاي هيقسم ربع حبايتي تقسمت ازاي. فهي المهم يعني. وبعد كده اربع ايام لبعدهم هيخد نص حباية. وبعد كده من بعد كده بقى هيخد هيخد حباية عادية. دي جراحة اساسية اللي انا همشي عليها يعني. فبدات مبارح الدور. كنت طبعا عارف يعني عامل حسابي ان انا هنم كتير بقى. اربع عشرين ساعة و 48 ساعة وهنام براحتي يعني عشان هي بتعمل كده. فخدت بقى الجرعة دي اللي هي ربعة حباية من بارح. ونامت الساعة 10 بالليل وصحيت 10 الصبح. فانا وانا بصحة الساعة 10 الصبح كده وصيت الساعة القادمة ده. انا لسه بدري قوي. فتصدمت انه دوما يميش. فانه بينايم يعني. فالمهم خلص الموضوع. انا عايز اعرف هل انا لو انا خدت الجرعة كاملة. الحباية الكاملة عادي. اه بدري عن معادها يعني. هل ده ممكن يؤثر علي بالسلب يعني? بغض النظر ان هو ممكن يهبطني ويبطل الضغط وينايمني بتنجان ده كل انا عارفه يعني. لكن هل له اضرار تانية? اه على المخ مسلا او على الجسم او كده. اه لان انا عايز اختصر ده من الناحية. ومن الناحية تانية عايز بصراحة عايز اسكيب الايام دي كنت عامل حسابي الاسبوع ده مش هحسبه من حياتي عشان هنام فيه كله يعني فبس عايز ان انا ابدأ الجراءة كاملة يعني فلو في دكتور او اي حد بيفهم في اي حاجة يعني يفهمني عادي ولا مش عادي عشان هو طبعا مش عادي يعني ما حدش يدخل انا اعرف انه خطر عادي بس هل له تأثير ضخم او عادي

27
Cloud_14129
Cloud_14129🇩🇿11d ago•exhaustedexhausted

مزال ماشفت والو فحياتي، وعلابالي مزال نزيد نعيش ماخير، ومزال نزيد نعيش الاسوء، علابالي لا ربي طولي في عمري مزال نزيد نتعدب كثر، وراح تفرج عليا ونعاود نفوت نفس التجارب، علابالي بلي واش راني نفوت دوك راح يبانلي غدوة صغير، وبلي كل خطوة عشوائية راح تديني لطريق ماخيرتهاش، حتى الطريق لي راني حابها ممكن تكون معمرة محان وشقى، مزال كاين حكايات راهم يتكتبو دوك، فالوقت لي انا راني غافل ومخليها على الزهر برك، علابالي بلي فحقيقة الامر مانعرف والو، وكلش فوق يدي، وفي يد ربي سبحانو..

1
Cheese_4309
Cheese_4309🇪🇬11d ago•angryangry

السلام عليكم اجازة ما قبل تالته ثانوي مش عارفه اعمل ايه حاسه اني عاوزه استغل الاجازة بس حقيقي مش عارفه اعمل ايه و بس يعني في جفت (🎁) بيعمل ليك على البوستات القديمة و كدا طيب انت مش روش و مش مرعب يعني فـ كفاية😀

19
Gold_11778
Gold_11778🇪🇬11d ago•stupidstupid

انا عندي مشكله الناس ديما ديما بتسيء الظن فيه و بيفهموني غلط بيفسرو تسامحي علي انه ضعف و يفسرو كرمي علي انه سذاجه و بيفسرو تنازلاتي لي مره علي انها حق مكتسب باقي العمر في الواقع انا طبعتي كويسه ودي مش مشكله المشكله الحقيقيه في الي مش فاهمها

7

Candle_19651🇪🇬 حاولي تغيري شويه من طبعك وخلي قلبك اقسي شويه

View all 7 advice
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬11d ago•mehmeh

مش عارفه بس ف العموم وحشني نفسي زمان ضريبه النضج وحشه جديي انك تبقي فاهم ده أسوأ شئ ممكن تمر بيه ادري اني لسه قدام لسه اكيد تجارب مخضتهاش بس متاكده أن مدايقه من الي وصلتله انا حتي مبقتش احب احكي حاجه مش عشان مش عاوزه احكي انا معنديش الطاقه الي تخليني اعمل ده ومش كـ كلام بس انا مش فارقلي حاجه بالشكل الحرفي للكلمة منهكه من غير سبب هل تراكمات مش عارفه بس الاكيد اني يوما ما اتمنيت اكون هنا بس لما جيت مش حابه اعتقادي دلوقت اوقات أن يكون عندك مشاعر أن حتي يكون فارق معاك شئ جميل

4
Blueberry_18779
Blueberry_18779🇪🇬11d ago•emotionalemotional

مبقتش عارف ايه النا فيه دا .... كلمت بنااات كتتير حوالى 5 وكنت بتسلى بيهم كلهم ولحد دلوقتي بكلم دى ال6 اهو مش عارف ليه بعمل كدا بس ممكن عشان معنديش حد يقضي فراغي أو اتكلم معاه لأن معنديش صحاب ولا اى حاجه...

9

Grape_16539🇪🇬 بس انت كده هتفضل فى الدايرة دى لو فضلت كده و مش هتشبع اخرج منها و اشغل نفسك ب نفسك و املى حياتك

View all 9 advice
Mustard_16522
Mustard_16522🇪🇬11d ago•sorrysorry

الشطرنج بجد لعبة عظيمة وبتساعد على التفكير المنطقي بس لما بتخسر وانت واخد الجيم على اعصابك ممكن نفسيتك تتأاثر وتدايق انا بلعب على ليتشس علشان ماسح دوت كوم وبحب اكل وافل وانا باعب شطرنج

7
Flame_15360
Flame_15360🇪🇬11d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Watermelon_13608
Watermelon_13608🇪🇬11d ago•confusedconfused

انا بيجي عليا فترة حرفيا ببقي فاقدة الشغف من كل حاجه ونفسيتي بتكون صفر ومش ببقي عاوزة اتكلم ولا اتعامل كتير مع حد وحاليا انا ف فترة ضغط امتحانات وصحتي تعبانه ونفسيتي بايظة ومليش نفس اتكلم مع حد خالص و ليا صحابي كنا بنبعت لبعض علطول وندخل ببجي نلعب سوا بس انا من ساعة م دخلت الفترة دي وانا بقيت ادخل اللعبة لو حد فاتح وبعتلى اوكي بدخل وبحاول اهزر و لو لقيتهم بيلعبو ومحدش بعت بدخل لوحدي والمفروض كنت معرفاهم اني الفترة دي مضغوطة ومش احسن حاجه بس هما اما بقو يلاقوني بفتح وادخل لوحدي من غير م ابعتلهم او لو حد بعتلى بدخل معاه او اى حاجه من دي خدو جنب مني وفيه منهم اللى شخصنتها معايا ومحدش بقا يسأل غير واحدة منهم بس ولو كنا فاتحين كلنا ف نفس الوقت وهي اتحطت ف موقف انها تختار تلعب معاهم او معايا بتدخل معاهم انا عارفة تصرفاتهم ناتجه عن تصرفاتي بس انا فعلا مفيش خللص الفترة دي ومش قادرة خالص اتكلم مع حد واسايس فيه من كتر التعب اللى انا فيه بس كنت مستنية منهم اني عرفتهم اني تعبانه انهم يسالو مش يطنشو بقا خلاص اللى هو انا اما كنت كويسة وبهزر وبضحك كانو يسألو وهو انا اما اعمل كدا ومتكلمش من خنقتي اكون حد وحش؟ لان اكيد هما شافوني حد وحش بقا خلاص بس فعلا غصب عني والمشكلة اني حاسة ان مش عوزة اقرب من حد ولا قادرة ل ده اصلا

8

Cloud_16699🇪🇬 بصي ي بو فهماكي عموما لاني بمر ب اوقات ذي دي بس الفرق الوحيد ان هما الي بيفرقلهم مش انا بس عموما هما مش اسمهم صحاب اي يكن الي عملتيه بالرغم من انك بررتي موقفك بس بجانب ده محدش عاتبك ف عادي تبا لهم وتعايشي خدي الوقت الي محتاجاه براحتك مش عارفه لو فالوقت ده فعلا حابه تكوني لوحدك ولا بتقنعي نفسك بكده بس مهم تعرفي ده الاول ثانيا الناس فترات ف عيشي وتعملي الي حباه ومتحطيش حتي فاصل بينك وبينهم وقت تخلصي من فترتك تتعاملين عادي بس متحطيش حد ك علاقه عميقه ليكي عيشي واضحكي وقت م تحبي وخدي الوقت الي محتجاه براحتك ومتبرريش بردو

View all 8 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

حاسه اني تعبانه اوي لوحدي اوي في اكتر فتره مينفعش اكون فيها لوحدي مش عارفه المفروض اعمل اي وتايهه كل حاجه جايه عليا وكل ما بحاول اقوم بقع اكتر من الاول والمشكله ان محدش فاهم دا ولا عارف دا وكله جاي عليا 😔

25
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬11d ago•angryangry

السلام عليكم 🌸. عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (محصلش). احنا ليه بقينا عايشين ف مجتمع زبالة للدرجادي؟ احنا فعلا بقينا في مجتمع القوي بيتنمر على الضعيف مش بيساعده.. رغم ان قوته دي اصلا مش بتاعته ولا من عمل ايديه، دي توفيق من ربنا عشان المفروض يساعد بالفلوس -او السلطة او القوة البدنية او الذهنية- دي غيره. جماعة انتوا مدركين ان كل نعمة زايدة عندكم مش بتاعتكم؟ انت مدرك ان ذكاءك مش بتاعك لوحدك؟ ده بتاع اهلك وبلدك واي حد ممكن يستفيد بيه، مش بتاع الجيمز ولا التلفون. وده اقل مثال.. انت متخيل ان انت آه اخدت نعمة، بس هتتحاسب عليها؟ صحتك راحت فين؟ ساعدت بيها حد؟ نفسك على الاقل؟ ولا ضيعتها ف قرف اليومين دول؟ والفكرة بقى، هل حد بيتعظ؟ هل حد بيتقي ربنا في شغله ومعاملاته مع الناس، بل حتى الحيوانات كمان، زي ما بيتقي ربنا اوي اوي ف لعبه ولَهوه؟ انتوا عارفين مشكلتنا ايه كلنا؟ ان التقوى عند ناس كتير اوي هنا منعدمة، وفي الكوكب كله للأسف.. ابقى داخلة عايزة نصيحة، وواحد مفكر نفسه ظريف يقل ادبه.. طب وليه؟ احنا ليه مش بنتقي الله في بعض؟ ليه لما اشوف حيوان اضربه؟ ليه لما اشوف بنت اخليها تعيط عشان مزاجي؟ ليه صاحبي ولا صاحبتي اخزوقه عشان انا مش راضي باللي ف ايدي؟ رغم ان الحاجات دي بتترد في قلوبنا قبل اجسادنا. وفي الآخر برضو هتقفوا قدام ربنا وايديكوا تشهد عليكوا ولسانكوا وكل شبر ف جسمكم يشهد انت عملت فيه وبيه ايه.. وتكتشف قد ايه كان عندك نِعَم المفروض تتوجه، بس حضرتك زي الكتكوت الشطور لم تتقِ ربك واهدرتها وزدت على الامر سوءًا بأن أذيت غيرك بيها. على الاقل اغلط، اعتذر، مش عيب.. انا اكتر واحدة فيكم بتغلط، بس بعتذر بمجرد ما بدرك ده.. انا لساني ده مش ملكي.. انا بأي حق آخد ممتلكات مش بتاعتي آذي بيها غيري واستقوى بيها عليه رغم ان المفروض اوجهها ف حاجة تانية زي الموعظة الحسنة على اقل تقدير؟ حاسة اني دخلت مشاكل كتير في بعض، بس الموضوع كله بسبب اني شفت انهاردة قطة على طرف الطريق كلها مترمغة رمل وتراب ومرمية في جنب، وميتة.. محدش هان عليه يشيلها، محدش في المحلات دي كلها فكر انهو يطلع صدقة لله ويدفن الكائن الضعيف ده على حسابه، رغم انه مكانش هيرضاها على نفسه.. والله لو بإيدي كنت دفنتها بنفسي.. بس يلا بقى خير.

27
Potato_4015
Potato_4015🇪🇬11d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

26
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم التاسع من الفراق تسعة أيام مرّت وما زلت أتعلم كيف أعيش في غيابك. لم يعد الوجع صاخبًا كما كان في البداية لكنه أصبح أهدأ وأكثر عمقًا كشيء استقر في القلب ورفض أن يغادر.أفتقدك في التفاصيل التي لا ينتبه إليها أحد في لحظات الصمت وفي الأشياء التي كنت أول من أخبره بها وفي كل مرة يحدث أمر صغير فألتفت بعفوية لأشاركك إياه ثم أتذكر أنك لم تعد هنا.أدركت أن أصعب ما في الفراق ليس الرحيل نفسه بل الاعتياد على أن هناك شخصًا كان يملأ جزءًا من يومك، ثم اختفى وبقي ذلك الجزء فارغًا مهما حاولت أن أشغله بشيء آخر.لا ألومك ولا ألوم نفسي لكنني ألوم ذلك الاشتياق الذي يأتي دون استئذان ويجعلني أعيش لحظات مضت وكأنها تحدث الآن. وما يؤلمني أكثر أنني أعلم أن الطرق بيننا أُغلقت وأن خلف الباب الذي أشتاق لطرقه حياةً جديدة لا مكان لي فيها. ومع ذلك أحاول. أحاول أن أمرّ بهذا اليوم كما مرّ الذي قبله وأن أؤمن أن القلب مهما أثقلته الخسارات سيتعلم يومًا كيف يحملها دون أن ينكسر. اليوم التاسع من الفراق… وما زلت أفتقدك، لكنني أتعلم بصعوبة كيف أكمل الطريق دونك.

3
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

13
Apple_18848
Apple_18848🇪🇬11d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Mango_16546
Mango_16546🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

معظم الاوقات بقيت وحيد وحاسس اني لوحدي غرفت بنت ٤ شهور كاصحاب وارتبطنا فترة ومع الوقت عرفت انها ارتبطت بيا علشان اهداف تانيه مش علشاني وبعدين دخلت ف اكتئاب حاد لانب كنت بحبها لاخر لحظه وحتي بعد ما كسرت قلبي فضلت احاول ارجع علاقتنا تاتي مر ٣ سنين ومش عارف اتخطي

2
Mango_11551
Mango_11551🇪🇬11d ago•frustratedfrustrated

الواحد حاسس بالوحده ما عنديش اخ وحتى اصحابي يفرق الطبقه الاجتماعيه بيني وبينه كبير بسبب ان اهلي يميزوا اخواتي انا حتى ما عنديش اخ عندي اخوات بنات عبق عليا اليوم ما خلفوني ابويا خلفني وهو عنده 40 سنه مخلفيني قبل ما يطلقوا بس عشان اشيل عنهم شويه من المسؤوليه اي حاجه انت الراجل عشان يلموا عليا شويه احمال وخلاص حتى ابويا ذات نفسه هيبقى عليا حاجه خره الواحد حاسس ان هو وحيد

4

Grape_16539🇪🇬 ربنا يعينك و يرضى عنك، و يرزقك من حيث لا تحتسب

View all 4 advice
Sandwich_7106
Sandwich_7106🇪🇬11d ago•tiredtired

في واحده كانت صحبتي فضلنا اصحابي لمدة طويلة من غير ما نكون مرتبطين بقالنا سنتين مش بنتكلم وقطعنا مع بعض بس كل فترة بحلم بيها حلم يكون الحلم فاكره جدا وببقي متأثر جدا وكاني لسه عارفها ومعجب بيها برغم من ان محدش فين في الحقيقة اعترف للتاني انه بيحبو ليه انا دايما بحلم بيها لحد دلوقتي

3
Mustard_16291
Mustard_16291🇪🇬11d ago•mehmeh

محتاج افهم ليه مفيش مستريس ولا مامي هنا بجد محدش حابب الموضوع ده ليه بس بقي ونملي باي حاجه ولفي بينا يادتيا دوخينا يادنيا هاتينا يمين شويه هاتينا شمال شويه مدوخانا و مش حافظ الباقي يادنياااا

4
Mango_13114
Mango_13114🇪🇬11d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2

Cloud_16699🇪🇬 بما انك معترف بغلطك وفاهم فين النقطه ده كويس خلاص الي حصل حصل هي مش هتتقبل ده يمكن لسه بعدين متحاولش تبرر أو تعمل اي رده فعل اعتقد المفروض تتعايش عادي وتصلح من نفسك دايما وهي اكيد هتحس ب ده واي يكن هي غريبه عنك ف عادي مش لازم تحس انها امك يعني بتمني متنتكسش تاني وصلي لان كل م قربنا من الأرض الواحد نفسيته بتتحسن مش اي عبث والله بس غلطه ومفيش حد مبيغلطش وانا مش يقلل من الغلط الي عملتو وانت مينفعش تعمل ده بس خلاص حاجه وحصلت وانت موضوع وتبت عنو خالص مفيش رجعه عنه . تصالح مع نفسك والدنيا ان شاء الله تكون كويسه

View all 2 advice
Blueberry_18779
Blueberry_18779🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

بحس اني مكروه قوى من اغلب الناس سواء الأهل أو الصحاب + أو مش بحس بل دا واقع مش عارف ليه وليا صحااب كتييير بس مش صحاب يعتبر معارف بسسسس مش عارف بقا أنا بعمل اى يخليهم يشوفوني كدا مع اني بكون جدع معاهم في كل وقت واى وقت.. اتخطي دا ازاى .... وممكن اكون مكروه عشان لما بشوف واحد بارد بقولو في وشو و لما حد بيقول حاجه وهي كدب بقولو في وشو برضو مش عارف بأمانه

1
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬11d ago•boredbored

بقالي يومين عند اهلي بسبب اجازه اخر السنه حاسه اني خلاص دوخت صدعت زهقت عايزه ارجع السكن تاني مش قاده بجد بجد الوضع صعب عليا نفسيا مش عارفه اقعد ٥ دقايق بس على بعض بدون ما حد يضرب حد من الأطفال ولا حد يكسر حاجه و لا حد يطلب حاجه هموت مش قادره

4

Banana_20108🇸🇦 انتي اتعودتي ع اسلوب حياه وطريقة عيشه مش لقياها عندك دلوقتي ومش بتحبي الزحمه في حاسه بدوشه في دماغك

View all 4 advice
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦11d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬11d ago•worriedworried

سلام عليكم هو احنا هنا لي هنا علشان نسمع بعض؟ هل احنا هنا علشان ف ناس محناج مساعده فعلا؟ هل احنا هنا علشان الناس اللي محتاجه بورن وعاده سريه؟ هل احنا هنا علشان فعلا دا مكان محدش هيعرفك فيه فبتتكلم ف اي حاجه ممكن تتكلم فيها؟ طب اي هنفضل ف لوب حزين كدا لغيت مانمسح دا ولا اي؟ معتش متفهم اي حاجه

8
Apple_19333
Apple_19333🇪🇬11d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦11d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Apple_10086
Apple_10086🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

ازى متعلقش بناس بسرعه نفسي اشغل وقتى بس مش عارفه حاسه ان حياتى فاضيه رغم ان فى حاجات كتيره مفروض اعملها يعني مثلا شخص مش بيبادر بنفس الاهتمام انا بهتم اضعاف الاهتمام ده حتى مع صحابي ممكن تكون انسانه بتعتبرنى صحبه عاديه وانا اكون حاطه ف مكانه البست دى حاجه مضايقنى اوى

19
Pineapple_10527
Pineapple_10527🇪🇬11d ago•stressedstressed

انا حلم حياتي اسافر برا بعد ما اخلص المرحله دي و فاضلي سنه السعوديه بلتحديد و عندي شغل اونلاين بس مش عارفه فوق اني اجيب مجموع حلو و دا اسهل حاجه في الاجازه كنت عايزه اطلع ب 30000 و الشغل الاونلاين دا صعب اطلع منه بالفلوس دي طب اعمل اي ولا اكنسل فكره الفلوس و اركز ع نفسي الفتره دي و الفلوس دي اسيبها لاهلي انل كنت عايزه اجمعها بس عشان خاطر اثبت اني قدها مش اكتر بس هل دا استسلام عشان مش هقدر اجمع الفلوس ولا اي

8
Pumpkin_5579
Pumpkin_5579🇪🇬11d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

11
Moon_11741
Moon_11741🇪🇬11d ago•emotionalemotional

ازاي الواحد يتعامل مع الحزن العميق اللي جوان احساسه أنه عايز يعيط مع أنه من بره الناس بتخاف منه حاسس طول الوقت بحزن و غم و خوف و توتر من سنين في الدوامة دي روحت لدكتور نفسي ومش كملت و حاولت اقرب من ربنا و التزم و مش كملت فاقد الهدف من الحياة وفاقد الاحساس بالسعادة أو المتعة

2

Blueberry_20119🇪🇬 حاول تكسر روتين حياتك بحاجات جديده تحبهها زي الرياضه مثلا او اي هوايه تانيه ترجع شغفك ليك تاني واعتزل الوحده واخطلت بالناس بعيدا عن التعلق بيهم واعرف ان دايما ربنا شايل لينا الخير في كل حاجه حتي لو انت شايفها غير كده وخلي عندك ايمان بالله وبنفسك انك هتكون مبسوط واطلع من دايره الاضطهاد والتفكير في الحاجات اللي بتحزنك انا قعدت فتره كبيره كنت كده وكنت شايفه ان كل حاجه انا حبيتها وعايزاها مش ليا سواء رياضه صحاب اهل بس كل ده انت بتحدد بنفسك هتحبس نفسك وهتفكر هتفضل حزين ومكتئب خلي هدفك ازاي تخلق لنفسك جو تكون مبسوط بجد فيه

View all 2 advice
Flame_15650
Flame_15650🇩🇿11d ago•fed upfed up
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Grape_4481
Grape_4481🇪🇬11d ago•disappointeddisappointed

بقالي كتير بحاول اواجه مشاكلي النفسيه ف صمت تام و لكن بقيت احس ان الصمت دا مش مسبب ضرر لحد غيري امبارح انهرت من العياط لسبب مجهول او بمعني اصح تافه اعتدت علي حدوثه من الشخص دا بس برضو عيط كنت فاكره اني اعتدت ع الامر و لكن طلعت بس براكم جوايا

1
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

مش عارفه ليه هنا في ناس بتكتب وتقوم قايله بس محدش ينصحني بالدين او حاجه زي كدا او لو جيت قلت لحد قرب لربنا يقلك ي عم الدين حاجه ودا حاجه وتلاقيهم مش عايزين يسمعوا ويقولو ايه علاقه الدين يعني ايه ايه علاقه الدين الدين دا الهويه بتاعتك والمنهج والخط المستقيم الي بنمشي عليه هو كل حاجه القران مكتوب فيه كل حاجه كل انواع المشاكل والحلول بتاعتها بحس والله ان الناس دي غريبه مش فاهمه وفي ناس بقي دي الي حبت انها تريح نفسها وتقلك انا مبقتش مسلم يا سلام بقي من غير دين امال بقيت بقي ولا حاجه الشخص من غير دين دا ولا حاجه وايه نوعيه المشاكل الي الناس بتكتبها دي انتم في الكوكب معانا ولا انتم ناس حقيقيه هي دي مشاكل مش بستخف بيها علي قد ما انا بقرف منها والي عليا اقوله ربنا يهديكم بجد مش عىرفه ليه الانسان بيكون عارف الغلط ويقول ياه دا غلط دا حلو اوي ويقرب منه وخلاص وحابب نفسه وشايف ان مفيش مشكلخ وكمان بيجهر بالمعصيه ويبين قد ايه المعصيه دي عاديه ربنا يهدي الجميع ويهدينا جميعا كلنا بنغلط ومش عيب اننا نغلط العيب اننا نستمر في الغلط ونكابر ومنتوبش

6

Coffee_4076🇪🇬 اول ما بسمع كلمة بعيدا عن الدين بنهي النقاش تماما اصل هو عايز يلغي الاساس هنتناقش بقوانين الفيفا يعني ؟ لازم فعلا نفهم ان كل تفاصيل حياتك كلها كلها الدين بيناقشها عادي جدا بس احنا اللي جهله وحتة الغلط اللي الناس بتروحله كلنا بنغلط اكيد وكلنا عندنا معاصي ومش معصومين ف ربنا يهدي الجميع وبفكرك انه من عاب ابتلى ف احانا بندعيلهم بالهداية وندعي ونقول الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا

View all 6 advice
Lemon_14580
Lemon_14580🇩🇿11d ago•angryangry
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Lemon_14580
Lemon_14580🇩🇿11d ago•tiredtired

ما نقدرش نوقف الover sharing مع صديقتي. هي من النوع اللي الناس الكل ترتاحلو و تفضفضلو لكن هي متشاركش اسرارها. المشكل الاكبر أنها تشارك اسراري و في كل مصيبة نحكيهالها تحاول تفكرني بحوايج تغيضني و مزال ما تخطيتهاش. حاليا هي تعرف أكبر اسراري ، احلامي، اهدافي و تحاول ترجع تدخل حياتي و محيطي.

2

Croissant_14273🇪🇬 ابعدي عنها واوعي ترجعيها لحياتك، وكل اسرارك الغي اهميتها تماما قدامها. احلامك طموحاتك اسرارك، كل ده قدامها اعملي كأن ملهوش اي اهمية. احلامك غيرتيها واسرارك تخطيتيها، واتعاملي معاها ببرود كمان بالتزامن مع كل ده.

View all 2 advice
Suchi_14449
Suchi_14449🇪🇬11d ago•emotionalemotional
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

24
Gift_16762
Gift_16762🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

13
Watermelon_16795
Watermelon_16795🇪🇬11d ago•downdown
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Suchi_14449
Suchi_14449🇪🇬11d ago•emotionalemotional
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬11d ago•shyshy

عندي مشكله مضايقاني وكل ما اسال فيها محدش بيفيدني فكتبت دي وَلَمَّا سَأَلْتُ عَنِ الْحُبِّ، قِيلَ لِي: هُوَ زَوَاجٌ بِعَقْدِ قِرَانٍ. قُلْتُ: كَلَّا، بَلْ إِنَّهُ تَلَاقِي مُحِبَّيْنِ، هُوَ جَمْعُ جَسَدٍ وَاحِدٍ بِرُوحَيْنِ. نِصْفَانِ وَاكْتَمَلَا بَعْدَ تُوهَانٍ، فَاللَّهُمَّ نِصْفًا يُكْمِلُنِي وَأُكْمِلُهُ، وَنَحْيَا فِي سَعَادَةٍ وَهَنَاءٍ، نَعِيشُ فِي الدُّنْيَا وَنُعِينُ بَعْضَنَا، عَلَى تَلَاقٍ فِي آخِرَةٍ وَجِنَانٍ. اول مره اكتب حاجه فرايحي بس شكلي هطور هذه الهوايه وبجد بحبني

11
Cloud_5755
Cloud_5755🇪🇬11d ago•emotionalemotional

اللى انا عملته غلط كبير ومش حلو وكنت بعارض الفعل دا لغاية اما عملته ومش عارف دلوقتي اصلحه ازاي كان في بنت من التطبيق هنا بكلمها والبنت دي كويسة ودماغها حلوة وفعلا بعتبرها اختي وكنت عايز افضل جمبها واسندها واطمن عليها حصل خلاف من فترة كبير وكلمتها باسلوب مش حلو وصالحتها بس هي كانت لسه متاثرة بالمشكلة بس بسبب اختلافي معاها في طريقتها قررت ابعد فجاه وقلت علشان متحصلش خلافات بينا تاني وماتكلمش معاها باسلوب وحش تاني زي في الخلاف الاول الفعل جبان وندل وعارف رايكوا فيه هيكون ازاي بس بجد انا زعلان من جوايا وندمان على اللى حصل دا ومتضايق جدا ان انا كنت سبب زودت اللى عندها بدل ما اساعدها زي ما قلتلها حقيقي انا لسه بحبها وبعتبرها اختي وعايز مصلحتها وصعب اوي اصلح الموقف ويكاد شبه مستحيل بالنسبالها لان دا كان تاني موقف والاول كان بردة تقيل مش سهل مش عارف اصلح دا ازاي وبجد زعلان علشانها وان انا كنت سبب زودت بيه اللى عندها انا اسف ليكي بجد ونفسي حتي لو مش هتكلميني تاني تبقي احسن وكويسة وتعرفي انك غالية وبنت زي الفل وتستاهلي ناس احسن في حياتك يقدروكي ويشيلوكي جوا عنيهم مش هطول عليكوا اكتر بس حتي على الاقل عايز اهديها واطمن عليها من غير ما اكون بزود شعورها الوحش ارجوكوا عرفوني ممكن اعمل ايه

4
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬11d ago•tiredtired

اصعب قرار ممكن تاخده في حياتك انك تقرر تقطع علاقتك بحد كنت بتحبه اكتر من نفسك لمجرد بس انك تحافظ علي كرامتك وتبطل تعرف عنه اي حاجه وتبعد هو بيبقي قرار صعب جداا وفي تحدي مع نفسك شويه واحساسك انك الشخص كويس وتستحق تتحب وتتعامل معامله احسن وتتحب اكتر من كده

6

Strawberry_10277🇪🇬 لو مقدرتش نفسك محدش هيقدرك ..

View all 6 advice
Broccoli_9400
Broccoli_9400🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

كل فترة حد عزيز عليا يموت ويدخلني في حالة اكتئاب وخنقة وقرف من الدنيا لمدة كبيرة ويادوب أبدأ أتعافى ألاقي الخبطة اللي بعدها مرة جدي الله يرحمه مرة صاحبي ف الكلية بعده بأسبوع صاحبي التاني بعدها جدي الصغير اللي كنت بحبه وكل خلفته بنات وبعدها والد حد عزيز عليا وبعدها والد صاحبي ولسا من شوية والد صاحبي توفاه الله الموضوع بيوصل معايا لتفكير كتؤر وأوفر ف إحساس الشخص ووقع الخبر عليه وهيكمل ازاي والمستقبل وهكذا بس ف الآخر بفتكر إن كلنا هنموت والموت مبيفرقش بين صغير وكبير ف ربنا لا تقبضنا إلا وأنت راضٍ عنا وبالنسبة للمستقبل ف كله ف إيد ربنا ومحدش أرحم على عباده منه ف ادعولي وللمسلمين بالصلاح والهداية وحسن الخاتمة وادعوا لأموات المسلمين

1
Blueberry_7150
Blueberry_7150🇪🇬11d ago•exhaustedexhausted

عاوزه نصحتكم انا فرح صحبتي اعز اصحابي قرب وهي نفسها اكون معاها حتي هي قالتلي كدا وكمان هي صحبت الكليه واقرب حد ليا مشارعنا كل حاجه سوا المهم فرحها قرب وللاسف هيكون يوم جمعه يعني مفيش مواصلات وهي الفرق بين بلدها وبلدي ساعه يعتبر او ساعه ونص ومعنديش اخوات ولاد يروحو معايا وبابا ممانع حتي نروح افراح في البلد فاستحاله اعرف اقنعو واهلي اصلا مش من النوع اللس بيقدر مشاعر اصحاب والحاجات دي بيشوفها لعب عيال انا قولت لاهلي ان هروح حاجه تبع الكليه وفيها مابيت وكدا لان هتاخر ومش هيكون في مواصلات الجمعه فامي قالتلي معنديش مانع وهكلم مع ابوكي طلامه حاجه تخص تعليمك انا شايفه ان مش بحب اضحك عليهم او اكدب عليهم وزعلانه من كدا جداا وكمان حاجه اما اكلمت مع صحبتي عرفت ان اصحاب اخوها هيباتو في نفس البيت بس هيكونو في شقه فوق وانا هكون مع خالتها في الشقه اللي تحت انا مرعوبه من اهلي وكمان ان في شباب فكرت ان اعتذر ليها بس هي هتتقبل ؟ ملحوظه صحبتنا التالته هتروح لان مامتها مساعدها وقالت ليها هاجي معاكي ونجيب حد قربنا يودينا ويجبنا بالعربيه لان استحاله يكون في مواصلات في البلد دي فانا حاسه بزعل حتي صحبتي اما عرضت عليها اروح معاهم حاستها الموضوع تقيل علي قلبها كدا فانا مش عارفه اعمل ايه

20

Croissant_14273🇪🇬 بصي كان فيه حد هنا ف الكومنتس قال انه لو زعل طبيعي عشان انتي بس مش مشاركاها فرحتها ده عادي، انما لو زعل منك انتي شخصيا يبقى البنت دي مش تمام اصلا، وانا متفقة معاه جدا بصراحة. ف بصي، في الحالتين انتي مستفيدة؛ لو زعلت زعل عادي يبقى انتوا محصلش بينكم اي حلجة وحافظتي على صحبتك، اما لو هي زعلت منك بجد والجو ده ف انتي عرفتيها على حقيقتها والمفروض تبعدي. هي لو طيبة وخايفة عليكي وعارفة ظروفك صدقيني بجد هتمنعك تعملي الحركة دي وتكذبي على اهلك بجد، دي هتهزأك اصلا، فاا كلميها كده وشوفي، وفي الحالتين اياكي تروحي، انتي ولا ضامناها ولا ضامنة اخوها ولا ضامنة صحابه، دول ممكن يتلموا عليكي يهددوكي اصلا وينهوا مستقبلك حرفيا، ف انسي الحوار ده شيليه من دماغك بجد.

View all 20 advice
Coffee_19260
Coffee_19260🇪🇬11d ago•irritatedirritated

شعور صعب لما تكون طول حياتك الفكرة اللي متاخدة عنك انك شخص عقلك كبير و عندك خبرة كبيرة في الدنيا والصغير والكبير بيلجألك، وفجأة تمر بظروف وتقع وكل اللي معدي عليك يبدأ حالك يصعب عليه وبدل ما كنت انت الشخص اللي بينصح والشخص اللي بيحل بقا كل من هب و دب ماشي يعدِّل عليك وكأنهم كانو مستنيين وقعتك ٠٠ حتى طريقتهم في النصح بتبين نواياهم ٠٠ مبقتش حابب أحتك بحد ولا حابب أتكلم ٠٠ خجلان من نفسي مش عارف من ايه ٠٠ يمكن عشان المكانة اللي عيشت حياتي كلها ببنيها لنفسي فجأة انهارت ٠٠

3
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬11d ago•worriedworried

اعع هو اي دا والله اي المجتمع دا اي الناس دي هو انا اللي بقيت غريب ولا العالم دي هي اللي تعبانه انتو بتعملو اييي بتعملو اي ياجدعان هنفوق امتي ياصيع هنفوق امتي ياجدعان والله احنا ف النيله خالص

26

Cloud_16699🇪🇬 يسط انت ثانوي:) روح اكشف

View all 26 advice
Chilli_4184
Chilli_4184🇪🇬11d ago•irritatedirritated

افتكرتها دلوقتي وافتكرت ايامها يخربيت الوساخة الي عيشتني معاها فيها على الرغم انها مشدتنيش لوساختها اوي بس كانت فعلا وسخة ومش قادر افهم ازاي إنسان ممكن يفضل عايش بالطريقة دي وهو مبيعملش حاجة غير انه يخون ازاي كانت طاقية نفسها، كل ما بفتكرها بكره نفسي الفكرة اني مش عارف هعرف احب تاني ولا خلاص كدا نضجت او اتعقدت بس لا انا حاسس فعلا اني بقيت بشوف الحقايق مش الوهم الي بعمله ف دماغي

4
Cloud_20067
Cloud_20067🇩🇿11d ago•emotionalemotional

ما تحسو كأن الحياة أعمق من انك تقعد فتلفونك وتحاول ترضي مجتمع و موجات وترندس؟ مدري دايما احس بغرابة بين ناس اللي اكلمهم في حياتي معظمهم يرددون شعارات ما يعرفو معنى اساسياتها كمثال يقول شعار ما او جهة ما ومسمياتها بدون مايفهمو.... و اكره ذا شي احسه سطحية مقدر اشرحها.... كأن كيف العالم اصبح يعتمد على مسميات جاخزة و اجابات من. Ai. بدل الايمان بها وبحث عنها

14

Chilli_4166🇪🇬 مظبوط لازم الأنسان شتغل على تفكيره وعقله بس على فكره سبحان الله هيا قدرات مو كل الناس ربي خلقها بهذي القدره الأغلب ما يستطيع فا من كمال وعي الأنسان ان يرحم القدرات المختلفه

View all 14 advice
Cloud_4126
Cloud_4126🇪🇬11d ago•emotionalemotional

عندى سؤال للناس اللى اتخرجت من الجامعة انتو عملتو ايه بعد التخرج بدأتو شغل ازاى انا خلاص فاضل مادة واتخرج مش عارف الفترة الجاية هعمل ايه هشتغل فين وازاى انا هبقى خريج اداب مساحة بس فى خلال ال 4 سنين متعلمتش اى حاجة عملى لان كليتى نظرى وبس مفيش عملى نزلت تدريبات بس كلها هجص على الفاضى متعلمناش حاجة عشان الشغلانة دى عايزة ممارسة مش عارف ابدا ازاى اروح فين اعمل ايه

4

Tofu_19803🇪🇬 انت عايز تشتغل ف مجالك ولا تعمل شيفت شوف كورسات تبع مجالك او شوف منح iti لو فيها تخصصات ليك شغف فيها ونزل لينكدان وشوف اي اللي مطلوب وطور نفسك وقدم

View all 4 advice
Paprika_20111
Paprika_20111🇪🇬11d ago•alonealone

فرحت جدا بفكرت اني هكلم منغير محد يعرفني انا نفسي في حد يسمعني بجد منغير ميحكم عليا حد بس افضيلو دماغي لاني مضغوط جدا وعندي مشاكل كتير عاوز حد يسمعني وميحكمش ولا يضيق حد يكون رويح لاني حياتي مكلكعه

9
Flame_4668
Flame_4668🇪🇬11d ago•tiredtired

هوا بجد احنا مينفعش نتجوز الي بنحبهم يعني ليه نكون مبسوطين من قلبنا بجد بنعمل كل حاجة تفرحهم وتخليهم طايرين من الفرحة وفي الاخر يشوفوا انك ضعيف عشان حبك ازاي بجد كل الحلو يهون في يوم وليله

5
Strawberry_14199
Strawberry_14199🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

لي احنا دايما محتاجين للجنس الآخر لي بنحس بزعل لو احنا محدش اعجب بينا من الجنس الآخر مع أن عادي يعني وهو مش موجود فحياتنا دلوقت الحياة ماشيه وبنضحك ونتبسط لي بقي شعور أن حاجه ناقصه داااا؟

8

Cloud_20067🇩🇿 الاعلام و سوشل ميديا و مجتمع تأثير خارجي اعطى أهمية ذيك للحب رومانسي بدل حب صداقة ام هواية و اصبح الحب اعظم شعور في عالم يقتصر فقط على جانب رومانسي.... هناك حب ذات و حب هواية و حب حيوان و عائلة. اصدقاء الخ...

View all 8 advice
Mango_19462
Mango_19462🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

19
Mango_19208
Mango_19208🇪🇬11d ago•boredbored

في بنت كنت متعرف عليها من مكان كورسات والمهم بطلنا نشوف بعض علشان الكورس انتهي وطبعا مسجلين بعض المهم كل لما افكر اكلمها بكبر دماغي انا بحبها وهي بردو متجاوبة معايا بس الفكره دايما بتخليني انا ابادر ف علشان كدا فكستلها وبطلت ابعت مع العلم لما بلعت بترد بسرعه بس الفكره اني بفكر فيها بردو بس بقول لعقلي متبعتش ف مش عارف اعمل ايه رغم عندي خيارات تاني بس هي عجباني 🙂

4
Ketchup_20083
Ketchup_20083🇪🇬11d ago•angryangry

عارفين المثل بتاع العيبة تلهيك وتجيب الي فيها فيك اهو ده بظبط الي موجود هنا بجد يعني تلاقي حد بينصحك بحجات هوا محتجها يعني مثلا تلاقي حد حد اعمي بيقولك ركز كويس او تلقي حد تخين يقولك حاول متكلش كتير بجد قبل متنصحو اسمعو بلاش النصايح المعتاده بجد ملهاش قيمه انتو مش بتحسو بحد بجد

8

Sugar_19071🇪🇬 انت عارف ليه؟ عارف ليه اكتر واحد بيعرف ينصح هو نفسه مش بيعرف ينصح نفسه؟ هو بيتمنى ان حد يقوله كده، بيتمنى ان حد يقوله متاكلش، بيتمنى ان حد يقوله ابعد ويطبطب عليه.. احتياجه للنصيحة بيخلق وعي اكبر بكتير اوي بيها، ف بيبقى مدركها وفاهمها فعلا، بس مش قادر يوجهها لنفسه.. عوضًا عن ده، لما بيشوف حد ف نفس حالته غصب عنه بينصحه، لانه ببساطة مش هيتحمل ان حد يبقى في نفس موقفه ومحدش بينصحه النصايح اللي محتاجها فعلا، فاهمني؟

View all 8 advice
Heart_9410
Heart_9410🇪🇬11d ago•angryangry
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Coconut_17212
Coconut_17212🇪🇬11d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

28
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

جديده دي بقا حوار بيني و بين احدهم ..و دا بجد مش هزار هي = أنا مش مرتاحه أنا = طب ليه احنا امبارح اتكلمنا كتير و هزرنا كتير و كنا تمام و مبسوطين اكتر من ٣ ساعات و كلمت ماما و ماما هزرت و كانت مبسوطه في ايه هي = اصل انت شيك و كاريزما و شغلتك اي ست تتمناها و بتعرف تتكلم كويس كدا اوي و بتخطف و فاهم ف الستات اوي و ادام انت كدا ف انت اكيد بتاع نسوان و توكسيك 🤦🏻 انا = ضحكه خفيه بيني و بين نفسي و موهوم أنا = بس كدا يعني دا تقييمك بعد كل دا ؟؟ هي = اه أنا مش متطمنه و مش حاسه ان كل دا موجود ف راجل و يبقا عادي كدا و هيتجوز فعلا و ممكن يكون جد و ادام انت فيك كل دا تبقا اكيد توكسيك طبعا و بتاع نسوان و ف الاخر تقول معلش أنا مشفتش منك حاجه وحشه بس انت غريب و أنا خايفه انا = طب يا سيتي شكرا و ربنا يوفقك مع عيل بشخه و مقطع و مهلهل ف نفسه و مش لاقي ياكل عشان تقتنعي انه كويس و تبقي مرتاحه راحت معيطه و ماشيه اقولها ايه طيب

4
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧11d ago•tiredtired

السلام عليكم مُرهفة جدا جدا عم اتخبط ما بين التوبة والمعصية حاسة روحي رح تطلع كل شي حولي عم يشجعني للمعصية ما عندي صحبة صالحة ماعندي حدا يشجعني السوشل كلها معاصي ومنكرات عم موت حياتي خاليا من اي شب مش من محارمي ما بحكي مع حدا غريب اي حكيت كتير قبل بس بحدود وحاليا كلهم عاملتهم بلوك ندمانة ونفسي اخزق حالي من الندم هو مش مبرر اني اعصي الله بس من الأخر انا عم دور على حنان واهتمام يعني كل شخص مش من محارمي انا حكيت معو حكيت بس لأنو ماقصني اهتمام ومشاعر الحمدلله اهلي كلهم حواليا بس ابي ما بيعرف يعبر عن حنانه الا بالمصاري مافي مشاعر واخواني واحد خانقني والثاني غير متوفر والثالث الله يعطيه ويجبر خاطره اي حنان من اي شخص ممكن يخليني ابكي واحس بمشاعر كتير حلوة حتى ىو الأنسان مش مهتم في كتير حكي ببالي بس حاسة انو مافيني احكيلكم

7

Grape_16539🇪🇬 ندمانة يبقى نقول الندم توبة و قومى صلي ركعتين الوقتى و ادعى ربنا و فضفضي

View all 7 advice
Coconut_18047
Coconut_18047🇩🇿11d ago•tiredtired

عندي مشكل التفكير المفرط و كذلك في مشكلة صغيرة ابي اتحدث اذا في مجال ممكن اناقش الموضوع مع شخص ما فقط اريد ارضاء مختلفة حول الموضوع لاني فكرت كتييير في كيف شخص ممكن يبين أنه يحبك بس ما يتواصل معك و يشتاق لك

9
Banana_5177
Banana_5177🇪🇬11d ago•boredbored
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬11d ago•stupidstupid

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🌸. ليه مش بعرف اعيط؟ ليه حتى لما حكيت حاجات كتير اوي عني دلوقتي لأول مرة في حياتي احكيها برضو مش عارفة؟ ليه بحاول اخرج بس دمعة واحدة وبرضو مفيش فايدة؟ معقول اللي كنت بكرهه زمان طلع نعمة فعلا؟ ربنا يعين الرجالة والله، مش عارفة انتوا عايشين من غير عياط ازاي بجد.

7
Moon_19214
Moon_19214🇪🇬11d ago•draineddrained

ازاى بتملوا فراغ الاجازة بعيدا عن الموبايل من غير متندموا ع اي جهة انكم مأثرين دينيا او من ناحيه أهلكم احساس صعب ان الواحد ف نقطه معينه مش عارف يبقي احسن وفاقد الشغف ف كل حاجه حواليه حتى تيجي تدور حواليك مفيش صحاب ولا حد عموما عادى اتعودت بس ازاى الواحد يستغل الاجازة ف حاجه غير النوم والموبايل والندم ع حاجات عملنهاها قبل كدااا ازاى يتأقلم بردو انه بعد عن ناس وبيحاول ميديش فرصه لدماغه عشان يفكر ف الناس دى اوى يكلمهم كفايه قلة قيمه ازاى بترجعوااا شغفكوااا للحياة عموما

4
Watermelon_18839
Watermelon_18839🇹🇳11d ago•depresseddepressed

بعيش حالة ركود في حياتي مع قلق و وسواس قهري مع اني في مقتبل العمر و بروح لطبيب نفسي لكن مش بسعى و لا بتحرك دائما مزاجي معكر مش بقدر اسيطر على مشاعري و خوفي احيانا و المشكلة اني مش بعرف اقرب من ربنا ابدا و حتى لما بتسمع نصائح و قصص دينية مريحة و ايضا على اهمية الصلاة و الدعاء مش بدعي و مش بصلي بحس نفسي بعيدة جدا و مش مرتاحة مش عارفة انفذ اي هدف و انجز دائما نائمة و ماسكة التاليفون بعيش حالة فشل في الحياة من نواحي كثيرة

2
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬11d ago•mehmeh

مش عارفه ابدا منين بس انا عندي ذي هوس / هلاوس تخيل كل سيناريو ملوش علاقه بالواقع يعني مستحيل يحصل بس افضل اعمل سيناريوهات كتير ف راسي كل موقف عدي أو أشخاص ممكن معرفهمش ولا تربطني بيهم غير حاجه سطحيه افضل اعمل سيناريوهات ل حجات مستحيل ممكن تحصل واتخيل أن ممكن تحصل فعلا او حد ممكن اعرفه ممكن أتخيل أن الحد دايما معايا أو بيراقبني أو اني امشي ف الشارع واحس انو ف مكان ما مع أن مستحيل بس بكون اوقات عارفه انو لا ومستحيل واقول لنفسي بس عبثيه بس معرفش ليه بعمل كده حتي لما ادايق من حد ممكن ادور نفس السيناريو وافكر اني كان ممكن اقول كده وأوقات مثلا لما اتخانق مع حد اوقات بستوحي ده من خيالي يعني اتخانق مع صحبتي مثلا واعاتبها ف حياتي ف الي هو واو طب م اروح اعمل ده فعلا واقول نفس الشئ. معرفش ده ايه المسمي بتاعو ومعرفش ليه لو حد عنده خلفيه أو مر ب ده او عندو مسمي ليه

22
Brain_9080
Brain_9080🇪🇬11d ago•confusedconfused

حقيقي مش عارفه ابدأ منين بس حاسه بخنقه غير عاديه النهارده كنا ف مكان واحد وهو مش مبطل بص عليا ا وانا عملتله بلوك علي الواقع حرفيا اللي هو انت مش قدامي اصلا يلا اعمل اللي تعمله بقي ف لما جاب آخره قام من مكانه وكان مقضيها رايح جاي رايح جاي وابص فجاه الاقيه مركز معايا انا جامد طب م الترابيزات كلها مرصوصه بنات اشمعنا انا ولا انت غاوي وجع قلب ؟؟؟؟! ولما انت هتموت وتلقت نظري كدا . اي خايف تكملني يعني ؟؟.

13
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬11d ago•exhaustedexhausted

اعتقد ان ماما هي سبب معاناتي في الحياة على طول مش طايقة نفسها وبتستفزني على طول انا بستحملها كتير بس بييجي وقت بجيب اخري وبيبقى فاضل تكة واغلط فيها بس طبعا بمسك نفسي امبارح نسيت اخد دوا الاكتئاب ودوا التوتر ورايحة جاية مع اخواتي لدكاترتهم فوق دا كله جاية عليا انا تعبت منها وربنا ساعات بحسها مريضة نفسيا

11
Pineapple_16543
Pineapple_16543🇪🇬11d ago•exhaustedexhausted

بسم الله في كل بداية والى الله المصير والنهاية هححح حابب احكي عن موقف حصلي النهاردة واتمنى تسمعني بص يا باشا النهاردة كانت اول جلسة ليا عند دكتور نفسي بعد الكشف والتشخيص (اتشخصت اضطراب قلق عام ) عموما نسكيب حوار الكشف والتشخيص دة ونزوم على السيشن بجد الموضوع شاغل دماغي من اسبوع ومكنتش بنام بسببه قلقان هايسألني في ايه ولا هاروح هاقول ايه يسطا وانا الفترة دي عندي اكتئاب صعب ومش عارف اتكلم وبكتب البوست دة بالعافية كأني بفكر بصوت عالي عموما نرجع لموضوعنا بجد كنت عاوز اهرب وماروحش بس انا كدة كدة رايح بضغط من البيت وانا محتاج الحوار دة فعلا ف سيطرت على نفسي الى حد ما وروحت انا رايح يسطا قلقان ومرعوب (وحران بصراحة علشان مشيت كتير تحت الشمس ) +ان انا مخنوق من الاول روحت دخلت للدكتور وانا رجل جوا ورجل برا بجد سألني عامل ايه قولتله الحمد لله تمام (اجابة بديهية جدا ) اخدت بالي من ايده تحت التربيزة ماسك الكراسة والقلم وبدأ يغسلني اسألة من اللي هي عاوزاك تحكي في ١٠ سطور دي وانا بجد مش عاوز اتكلم مش قادر اتكلم خايف اتكلم ف كانت اجابتي مقتصرة جدا وكانت في بعض الاحيان غشيمة شوية (بدون دخول في تفاصيل علشان نسيت ) بس فاكر الاحساس اللي حسيت بيه اني محتاج اتكلم بس مش قادر هو فرفوش وجميل وكان بيحاول يهزر ويلطف قدر المستطاع بس انا بجد تعبان يسطا انا رايحله بقوله مش قادر اتكلم وهو عاوزني احكيله قصة حياتي عموما ف انا طلعتله اسود جزء مني وحاسس باحراج حاسس اني محتاج امسح الجلسة دي حاسس اني عاوز اهرب ومش عاوز اروح تاني واللي دايقني اكتر من كدة ان بعد ماخلصت وطلعت اختي دخلت تستفسر منه عالتشخيص ا*ا يسطا انا بجد خايف هي عرفت ايه ايا كان انا مش عاوز حد يعرف حاجة عموما طلب مني تاسك اني اكتب الموقف اللي اتعرضتلها عموما وبسبب التاسك دة افتكرت حاجات كتير كان نفسي انساها ومش طايق نفسي حرفيا عندي امتحان يوم السبت الجاي ومش قادر اذاكر بجد والمادة دي تقيلة والامتحان مقالي والابشع من كدة ان تاني يوم بعد المقالي فيه شفوي عااااه مش عارف ابص للكتاب ولا استوعب ولا اي حاجة بس عمال بعافر وبذاكر صفحة واقعد بعدها ربع ساعة ابص للسقف بس عالاقل احسن من مفيش خايف ماخلصش المادة قبل الامتحان خايف ماعرفش اكتب في الامتحان خايف من الشفوي خايف من الجلسة الجاية عاااااه المهم سيبك مني شكرا انك قريت كل دة بجد انت جميل وحقك عليا لو في لفظ ضايقك انت عامل ايه ؟

8
Mushroom_8811
Mushroom_8811🇪🇬11d ago•depresseddepressed

بقالي يومين مخنوق والمشكلة معظم اللي حواليا مش فاهمني جوايا كلام كتير عايز اقوله بس مفيش حد وممكن كمان عشان معظم اللي بيحصل معايا مش بحكيه لحد ف دا مخليني مخنوق أكتر حاجات كتير بتحصل معايا بس مش بحكي ل حد ولما أجرب أكلم حد بندم اني اتكلمت

4
Brain_6900
Brain_6900🇪🇬11d ago•angryangry

يا جماعة جه فبالي سؤال اكتر من مرة هو حد فيكم يجرؤ انه يقول لحد الاب ده يعني تقولوه لصحابكم قرايبكم كده او مثلا حصل فمرة ان حد عرف انكم على الآب بالصدفه زي انهم سمعوكم او شافوا المشكلة بتتعتكم مالوفه ؟؟

33

Flame_16692🇪🇬 جه فبالي برضو بس لا حاسه الابب مش معروف للناس اللي اعرفهم

View all 33 advice
Coffee_4461
Coffee_4461🇪🇬11d ago•sorrysorry
Topic: نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

العشرة مش بتهون على حد ومفيش حد ف الدنيا هيتمنالك الخير او بمعنى أصح انك تكون احسن منه تاني حاجه صحتك دي اغلى حاجه عندك ف حافظ عليها ومتخليش اي حاجه تزعلك او تكسرك طظ ف اي حاجه تالت حاجه متحاولش تصلح علاقتك بحد انت اصلا مش اولوياته عشان ف الاخر هيطلع الشخص دا ميستاهلش

2

Apple_20090🇪🇬 اوعي تحب حد من قلبك اوعي تتعلق بغير الله

View all 2 advice
Durian_15844
Durian_15844🇪🇬11d ago•exhaustedexhausted

بجد حاسه اني تعبت كل اما احاول أن حياتي تتظبط بتبوظ من الناحيه التانيه كل حد في حياتي حاسه اني ندمت أني ادتلهم من وقتي حاسه ان انت لو عملت حاجات صح وجيت في مره مكنتش قادر تعمل حاجه هيبقي اسمك مبتعملش حاجه ولو قولت انك عملت الحاجه دي علشانهم هيتقالك محدش طلب منك حاسه اني جمعت لكل شخص مواقف كتير بس الفكرة أن في ناس انت مش بتختار وجودها هيا موجوده كدا كدا وفي ناس انت الي بتكون خايف تبعد عنهم فكرت افصل يوم عن الناس الي بتعامل معاها هو اه بيعملولي ضغط بس مش زي الي في البيت ضغط يخليك متعصبه ومش طايقه حاجه بس ويرجعوا يقولوا ازاي تتعصبي ازاي كذا بجد زهقت ومعتدش عارفه اعيش كدا ليه ممكن اهالي يوصلوا عيالهم أنهم بيفكروا يتجوزوا اي شخص لمجرد أنهم يبعدوا عنهم

12
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

لطالما طاردني حلم طفولي غريب؛ أن أسكن كل البيوت، أن أتقمص أرواح البشر، وأعيش تجاربهم يوماً بيوم. كنت أظنها مغامرة، لكنني أدركت متأخراً أنها كانت فكرة مستحيلة، بل ومرعبة. اليوم، أيقنت أن خلف كل باب مغلق قصة لا تشبه غيرها، وأن لكل إنسان -حتى الأخوة تحت السقف الواحد- 'ابتلاء' خاصاً صُنع على مقاس صبره. دفعتني 'لعنة الفضول' للبحث والتنقيب، ولم أكن أعلم أن الجهل في بعض الأوقات نعمة. ليتني تركت الأيام تكشف أسرارها بتمهل، ليتني لم أستعجل المعرفة؛ فالحقيقة حين تأتي دفعة واحدة تكون كالصدمة التي تخرس اللسان. لماذا يحصل كل هذا؟ ولماذا الآن؟ الإنسان كائن شديد الغرابة، لغز متحرك. بت أتساءل: هل العيب فينا؟ أم في الزمن الذي تبدلت فيه المعايير؟ أم في النفوس التي تلوثت؟ كل يوم يمر، يسقط قناع جديد، وأكتشف حقيقة أفضع مما سبقتها. تعلمت الدرس القاسي: أن الطعنة قد تأتيك من أقرب الناس، وأن الغدر لا يعرف قرابة دم أو عهد حب. لقد سقطت سذاجتي للأبد. أدركت أن الابتسامة العريضة قد تخفي خلفها أنياباً من الخبث، وأن الوجه الصبوح قد يضمر خيانة لا تخطر على بال. هذا الوعي المفاجئ جعلني تائهاً في منتصف الطريق.. وقفت عارياً أمام حقيقة البشر، لا أعرف أين أذهب، ولا كيف أبدأ من جديد، ولا كيف أرمم ثقتي التي تحطمت

4

Cloud_20067🇩🇿 أفهمك تماما ذي كلمة الوحيدة الي تمثلني لما قريت كلامك

View all 4 advice
Banana_20104
Banana_20104🇪🇬11d ago•worriedworried
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬11d ago•boredbored

حقيقي مبسوطة من نفسي النهارده مع أنه يوم مليان ومضغوط على آخره بس مبسوطة بكل التعب دا وانشغال اليوم بيصب في مصلحتي من أوله لاخره فدا كويس. صاحية بدري جدا النهارده و جه في بالي أن غالبا دي هتبقى حياتي الاربعين سنة الجايين بصحى بدري وبلبس عشان انزل الشغل وطبعا مع مسؤوليات اكبر واشخاص تانيين هيبقوا مسؤوليتي واتضايقت جدا أن حياتي ممكن تبقى روتينية ومملة، معرفش حياتي هتمشي ازاي بعدين و قررت اخليني في النهارده وطالما انا مبسوطة بكل الشغل والضغط دا و زي ما النهارده عدى على خير الحمد لله يبقي اكيد باقي الحياة هتعدي🫠

19
Mango_13114
Mango_13114🇪🇬12d ago•guiltyguilty
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Biscuit_6875
Biscuit_6875🇪🇬12d ago•alonealone

انا في جامعة ماتعرفش معنى الرحمه بجد حاسه بفقدان شغف الدكاترة عندي بيهددو والمشكلة انو مش مجرد تهديد وخلاص لا دول بيشيلونا المواد نفسيتي تعبانه من ساعة ما خلصت تالتة ثانوي والدنيا كلها متقفله في وشي وتعبت والله من كل حاجه الدكتور النهارده باعته فويس تقول ان كلنا ساقطين ماعدا 8 بنات بس من الدفعة كلها حاسه بوجع رهيب في قلبي والله وانا لسه في فترة امتحاناتي نفسي اموت بجد ومش عارفه بجد مبقاش فيه شغف اكمل ولا دماغ احفظ تاني ولا حياة ولا روح كأني مجرد جسد بدون روح مش عارفه اذاكر ولان المواد بتاعتي كلهم نظري مش عملي المذاكرة كلها حفظ 13 مادة والسمر كورس ب1000 نفسيتي متدمرة بجد ازاي هخلي اهلي يدفعو المبلغ ده في مادة واحده بفكر انزل اشتغل والله او اموت حياتي الاجتماعية معدومة انا انطوائية في الحقيقه بس حرفيا كأني عايشه في كابوس اتمنى محدش يقولي صاحبي كام بنت لاني مش حابه فكرة اني اصاحب عايزه نصايح تخليني ارجع زي ما كنت واكمل مذاكرتي تاني وانسى....

7
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬12d ago•tiredtired

هوا اي الحل لو كلت سمك وكابوريا و جمبري وانا مش متجوز ومبطل انا بنهاااار وواخد دشين ونزلت اتمشيت ومش عارف انام ياريتني ما كلت اعمل اي خايف يحصل احتقان بس انا عاوز اكمل ومنتكسش تاني حل او حد يجي نلهي بعض عن كل ده 😢😢😢😢

5
Apple_11553
Apple_11553🇪🇬12d ago•angryangry

من كام يوم نزلت اني عاوزه انتحر وكدا البوست موجود فمش هعيد الكلام هنا تاني المهم ، انا كنت بكتب البوست وانا حاسه بوجع في قلبي هيموتني من الزعل وكنت بكتب وانا حاسه ان قلبي بيتغرز فيه سكاكين لاقيت ناس في التعليقات اللي يقول روحي محدش عايزك واللي يقول بطلي هبل واني مش مهمه وكدا ومحدش هيهتم وهينسوني حقيقي من كل قلبي بقلكم الله ينتقم منكم انا مش مصدقه أن انتم بشر زينا وعايشين في وسطنا انتو ازاي كدا ازاي في حد بجح ومش بيراعي مشاعر الناس بالشكل ده ايه السواد وانعدام الرحمه ده حسبي الله ونعم الوكيل

8

Orange_19897🇪🇬 انتي غاليه و عزيزه في عين ربك ، و اكيد اهلك اولا ، فكك من كلام الناس ، انا بمر بنفس تجربتك بس بخرج نفسي منها و مش هقولك بالصلاه أو بأي طرق تاني ، انا بس عاوزك تعرفي انك عزيزه في عين ربك و لا مكنتيش وجدتي من الأساس أو خلقتي ، الناس بقت سيئه و اوعي تحكي تجربتك لحد و انتي متوقعه أن كل الناس زي بعض ، مشاعرك غاليه و احساسك مهم ، و اكيد ازمتك هتعدي بطرق كتير ، اولا لازم يكون عندك رغبه انك تعدي الازمه و لو احساسك مش فا احنا مش هنتعامل كبشر هتكون حيوانات ده كمان الحيوانات عندها احساس ، فمبالك بيكي انتي ياستي اكيد مشاعرك و احساسك مهم جدا و اهم من بشر كتير ميسوش حاجه

View all 8 advice
Coffee_16832
Coffee_16832🇪🇬12d ago•tiredtired

حد فيكو عمره حس ان هو و دماغة اعداء؟ يعني مثلا بحس دماغي بتحب تفكرني بحاجات هبقث احسن لو مفتكرتهاش وبتخليني اقلق من حاجات عمرها ماهتحصل ولو جالي فرصة لحاجة لازم افضل افكر في كل الاحتمالات لحد ما الفرصة تضيع اصلا محتاج اتصالح انا ودماغي واتوقع مش هيبقي عندي اي مشكلة بعدها

7
Gift_15742
Gift_15742🇪🇬12d ago•emotionalemotional
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6

Grape_16539🇪🇬 فى نظرة تانية و هى اننا نشوف العالم الوحش بنظرة إيجابية

View all 6 advice
Marshmallow_18138
Marshmallow_18138🇪🇬12d ago•depresseddepressed

عندي احساس اني هموت قريب جدا جسمي مش سليم و كل شويه حاجه جديده توجعني و مبتخفش بالعكس بتعب اكتر و اعصاب وشي مشدودة مبعرفض اتحرك وضربات قلبي سريعه و سناني وجعاني و مبشوفش كويس ولا بسمع كويس و عندي طنين وعيني و جعاني و صداع و جيوب انفيه و دوخه و وجع بطن كل ما اكل و احيانا برجع و طبعا مع كل دل مبعرفش اعمل اي حاجه ف حياتي بالعافيه بصحي و بنام يعني حرفيا مفيش حاجه فيا شغاله الحمد لله ومن اقل اقل مجهود بتعب يعني لو نزلت من البيت ورجعت ممكن اقعد أسبوع عشان اعرف انزل تاني وكل ما اقول لحد يقولي بطلي دلع حتي صحابي بعدو عشان كل شويه يقولولي انتي علي طول تعبانه كدا و انا بجد مبدلعش والله ياريته كان دلع مكنتش هبقا كدا و الدكاتره كلهم مبيفهموش كل ما اروح لتخصص يقولي دا توتر او انيما معرفش ايه من غير ما اعمل تحاليل ولا اشاعات لدرجه انهم زهقو مني ف البيت و مبقوش يودنوني لدكاتره و عملت تحليل الزفت الانميا معنديش حاجه كويسه وكل دا مخليني احس انها اشاره اني قربت خلاص بحاول اقرب من ربنا بس خايفه بردو مش عارفه انا حاسه اني لسه مبدأتش حياتي حتي عشان تتاخد مني بس الحمد لله يعني بحاول اتعايش بس خايفه يحصلي حاجه والله بفكر اشتغل عشان اروح اكشف ف اماكن احسن بس بخاف يحصلي حاجه او اتعب ف الشغل وانا لسه متخرجه ومش لاقيه شغل اصلا حرفيا مش عارفه ابطل تفكير وحاسه اني هنام ف مره من غير ما اقوم ومحدش ف الدنيا دي كلها حاسس بيا و كله بيقول اتنشن و خرا يا ريتني كنت اتينشن والله انا بس نفسي اعيش حياه طبيعيه زي البني ادمين

6

Olive_19421🇪🇬 قولي رب اني مسني الضر وانت ارحم الراحمين كرريها كتير بايمان وان شاء الله يفرج الله ما في قلبك من حزن بالنسبه للشغل حاولي تلاقي شغل من البيت وتنشغلي بالتحضير للامر ده لانه فعلا مش سهل تلاقي شغل عن بعد لكنه مش مستحيل امر ممكن جدا في رحلتك وانتي بتتعلمي وظيفه للعمل عن بعد يمكن نفسيتك تتحسن وصحتك تبقي افضل لانك هتكوني مشغوله عن المك بالتعلم ربما لم امر بتجربتك لكن عزيز عليا مر بنفس تجربتك واتشخص ب فايبروميالجا ربما يكون عندك ADHD في الحالتين انتي محتاجه تشغلي نفسك بالعمل لحد الانهاك

View all 6 advice
Banana_20101
Banana_20101🇪🇬12d ago•stupidstupid
Topic: اكتر حاجه اكدتلك ان خلاص معتش تحاول

اكتر حاجه أكدتلي ده يووووه كتير أولهم إن أول فرصة تيجي لحد انت شاريه و فارشله الأرض ورد بيخونك و يبيعك و يختار غيرك رغم أن غيرك ده بيأذيه و مطنشه و بيجره لحاجات غلط بس برضو بيروحله و يتزلله

0
Banana_20101
Banana_20101🇪🇬12d ago•angryangry
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

صديقي من ١٢ سنه ساعدته يشتغل ف نفس شغلي راح للإدارة و قالهم انه الافضل يطردوني و قال عني حاجات مش حقيقية و لما سألته انت قولت كده فعلا قالي معلش انت واقف ف طريقي و انا هبيع ابويا لو وقف قدامي .

4

Banana_16571🇪🇬 هو بنى آدم غبى مش أكتر ومش فاهم أى حاجة فالدنيا حتى الأشرار الصح مش بالغباء دا وكويس انه واضح قوى كدة وانك خدتها مرة واحدة وهو عامة خسر كتير جدا عشان حاجة صغيرة بأفقه الضيق والشر اللى جواه والمادية وحتى عقليته الصغيرة يعنى شرير وحاقد وغبى الله يرده لصوابه ويهديه ويشفى قلبك ويعافيك

View all 4 advice
Banana_20101
Banana_20101🇪🇬12d ago•lostlost
Topic: نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

محدش ف الدنيا بيحبك بجد لا اصحابك ولا اللي انت مرتبط بيه و احيانا اهلك مجتش بس الفرصة انك تكتشف ده لما تجيلك الفرصة تختار اختار نفسك بس عشان اللي جاتله الفرصه قبلك اختار نفسه محدش اختارك

1
Candle_19848
Candle_19848🇪🇬12d ago•frustratedfrustrated

من ساعة ما اتخرجت وحاسس أن تايه، كنت مرتبط وأنا في الجامعة و العلاقة باظت في اخر سنة واتخرجت ومن ساعتها حاسس أن أنا تايه، مش عارف أعمل حاجة في حياتي و خططي اغلبها باظت عشان كنت بانيها مع الشخصية اللي كانت في حياتي واختفت ،من ساعتها مبقتش بنفس الحماس تاني في حياتي وبجد حاسس إني تايه ومش عارف أعمل ايه، وحاسس إني متأخر كتير عن اللي حواليا وفقدت الامل إني ابنى الحياة اللي كنت عاوزها ، مش عارف اطلع من الدوامة دي ازاي خصوصًا إني بقيت بهرب بالنوم من كل حاجة من ساعة ما سيبت شغلي عشان برضو نفس السبب حتى في شغلي كنت تايه ومش عارف انا بعمل كدا ليه

4
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬12d ago•angryangry

عارف لما تبقى في سباق وقاعد بتجري ونفسك هيتقطع من كتر الجري، وقتها جسمك بيبقى بيموت من التعب ف دماغك بتدخل في صراع وقتها انت مش فاهم منه حاجة بس دماغك بتبقى بتموت برضو في نفس الوقت، وبعدين تيجي مرة واحدة تقف وتبدأ تحس بهواء ساقع وتاخد نفسك انا بقيت حاسس اني عايش حياتي في التراك دة، ولحظة التنفس دي هي اللي بتكون قبل النوم بصحى افضل في نفس الدوامة ودماغي هتفرقع لحد ما انام، وهكذا كل يوم، مش عارف بصراحة ازاي افك الدايرة دي بس هبدأ دوا انهاردة أتمنى ان يبقى له لازمة فعلا قلت قبل كدة ان الناس عندي بتنقسم لجزئين، إما اني بحبهم جدا ف هفضل عايش في إحساس بالذنب تجاههم، أو ناس انا بقيت بكرههم اوي بدون أي مبرر حالياً الناس اللي المفروض بحبهم اوي بدأوا يدخلوا في دايرة الكره دي، المشكلة الناس دي مش هينفع أكرهها، بس حاسس الموضوع بيوسع مني وبيبوظ اكتر مش عارف هل دة بسبب انهم مصدر ضغط ليا؟ طب ما طول عمرهم مصدر ضغط ليا اشمعنى دلوقتي هبدأ اكرههم، بس ممكن خلاص مبقاش عندي طاقة اني اجاريهم أو استحمل أي حاجة منهم، المشكلة اني عارف المرحلة دي كويس وباصص على نهايتها وعارف النهاية هتبقى شكلها ازاي، وتوقعاتي مخابتش في الحاجات اللي بتحصل دلوقتي والمراحل دي، بس هاجي في الآخر أخسر كتير بس ليه انا مبطيقش حد؟ انا مش شخص عدواني بالعكس عادي طول حياتي بحب الناس ليه مبقتش بطيق حد، وكلمة حد دي بتنطبق على 100% دلوقتي مفيش حد بيتنفس انا بقيت مستحمل انه يتنفس اصلا، وهما أكيد مش وحشين وميستاهلوش اني اكرههم فعلا محدش عملي حاجة وحشة بس هي مجرد حاجات غير مبررة ومش جاي ادور على مبرر انا برغي وخلاص ومش عايز اعرف حاجة أحسن حاجة اني هنام كتير اوي ودي اكتر حاجة بجد مبسوط منها، عايز اعدي اطول فترة ممكنة وانا نايم يلا امشوا خلصت كلامي انا بكرهكم

9
Potato_7204
Potato_7204🇪🇬12d ago•lostlost
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

25

Blueberry_19911🇪🇬 زعلان ليه يسطا انت عملت الصح شوف سبحان الله الجعلك سبب في هدايتها الواحد عشان يفوق لازم قلم على وشه يفوقه انت المفروض تبقا مبسوط بالأنت عملتو وهي المفروض تشكرك علي الأنت عملته انت سبب بعد ربنا في هدايتها ماتشلش هم اي حاجا انت المفروض تبقا مبسوط من نفسك

View all 25 advice
Coffee_17684
Coffee_17684🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken

بقالنا داخلين في 13 يوم بحاول فيهم اقنع نفسي ان خلاص كل حاجة انتهت بس الحقيقة اني كل ما ببعد خطوة بلاقي نفسي برجع لنفس النقطة المحاولة في النسيان مجهدة جدا لما تكون بتجاهد عشان تنسى اجمل حاجة حصلت في حياتك ​انا مشوفتش وشها ولا عرفت ملامحها في الحقيقة كنا مجرد شات وكلمات على شاشة بس الكلمات دي كانت اطهر واحن حاجة قابلتها في دنيتي عمري في حياتي ما شفت في طيبة قلبها ولا في حنية كلامها الشخص ده كان اصغر مني بكثير بس بطريقة كلامه والفكر بتاعه حسيت ان هو اكبر مني ب 20 سنة من نضجه وعقله ولاول مرة في حياتي كنت الاقي حد يطبطب عليا بجد حد اروح له بكل همومي وافتح له قلبي واقوله على كل اسراري وانا مطمن مطمن انها مش هتعاتبني ومش هتحكم عليا ولا هتشوفني وحش وهي كمان كانت معايا كدة حكينا لبعض كل حاجة في الدنيا وشيلنا هموم بعض من غير ملامة ولا احكام في وقت كان ممكن الناس تاخد سنين وسنين عشان توصله انا بصراحه حسيت انها احسن صاحبة واحسن اخت مع اني ماليش اخوات بنات بس حسيت معاها بمعنى طعم الاخت الحنينة اللي بتخاف عليك بجد طريقة الكلام بتاعتها عمري ما حسيتها ان هي شخص غريب عني ​احنا الاتنين كنا راضيين عن البعد وساعتها لما قفلنا قفلنا زي الاطفال وعملنا لبعض بلوك بعد ما قفلنا على طول وسيبنا اثر حلو جوانا بحس ان ربنا ساعتها كان بيعاقبنا احنا الاتنين في بعض او بيختبرنا خلانا اتعرفنا على بعض بسرعة وسيبنا بعض بسرعة وكل ده كان عشان نرضي ربنا ومفيش حاجة تغضب ربنا وانا احترمت القرار ده قوي بس الوجع اكبر من الطاقة ​النهاردة وانا واقف في نص الطريق تعبت من التمثيل وتعبت من اني ابين اني تمام الايام بتعدي تقيلة وملهاش طعم والاشتياق مش بس بيوجع ده بيهد الروح هد طلعت الابواب مابتتقفلش بالامر وطلعت هي مش اي حد وخلاص دي كانت الروح اللي بتسمعني وتفهمني من غير ما اتكلم ​لو الكلام ده عدى قدامك في يوم اعرفي ان في حد هنا لسه عادد الايام باليوم والساعة من وقت ما غيبتي ولسه فاكر كل طبطبة وكل كلمة حنينة وعايش على امل ان اللي جمعنا بالكلمات ونهاه الخوف من ربنا يقدر يرجعنا تاني باحسن طريقة

2
Broccoli_9400
Broccoli_9400🇪🇬12d ago•lostlost

عندي مشكلة إني بفضل أشأل نفسي هل دا اللي الواحد حابب أو كان مخطط إنه يبقا فيه؟ طب هل دا أحسن طريق كان يسلكه؟ طب والحزن والحياة اللي مبقالهاش طعم والزهق والدماغ البايظة دول هما كانوا الطريق الوحيد اللي الواحد هيوصله حتميًا؟ فعلًا مشعارف

3
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬12d ago•tiredtired

انا بستخدم الفون كتير النهارده ببص لقيت ان انا بستخدمه في اليوم فينا يعادل ١٢ ساعه يعني اليوم كاه تقريبا انا محتاجه حل فعلا مفيد وانا والله بستخدمه مش بكلم حد مجرد سكرول حد كان كدا وبطل يمسكه نهائي ياريت يفيدني

15
Flame_8545
Flame_8545🇪🇬12d ago•draineddrained

البوست ده عملاه لاي حد كان علمي رياضه او علمي رياضه حاليا عايزه اعرف ال كانوا علمي رياضه كانوا داخلين الامتحانات و هما بجد فاهمين كل حاجه و مفيش مثلا فرع او جزئيه كانت واقفه معاكوا؟ يعني مثلا انا حاليا كل لما براجع على فرع ببدء انسى ال قبله و حاليا بحاول الم التفاضل و التكامل و الاعداد المركبه انا بحل فيها كويس لكن في اسئله بحسها صعبه سيكا و الاومجا مثلا و الديناميكا بحس مفيش وقت اكون بيرفكت في كل دول رغم اني مذاكراهم بس لسا في اسئله مش بعرف احلها و المشكله خلاص نفيش وقت و بدات بجد ابانك جامد لاني عايزه اقفل الرياضه و خايفه

26

Blueberry_8550🇪🇬 ماتخافيش عادي ركزي بس و ان شاء الله هتحلي ، انا كنت علمي رياضة و من كتر التوتر في امتحان الديناميكا مكنتش فاكر حاجة خالص

View all 26 advice
Banana_17671
Banana_17671🇪🇬12d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Avocado_14734
Avocado_14734🇪🇬12d ago•tiredtired

مضايقه جدا و فيه حاجات كتيره اوي ف راسي زعلانه لان بقا عندي19 و مكنش ده مستقبلي اللي رسماه طول طفولتي زهقانه من حاجات كتير اويييييييي و لو حد سألني بجد معرفش اقول اي و كله بيختفي... كان نفسي ف حاجات كتير اوي و مازلت و دايما وحيده و محدش فاهمني معنديش مشكله لو وحيده انا عايزه اعمل اللي احبه عايزه أكون انا مش حد تاني.. 😢😢🩷🩷 بجد كلامي عشوائي لان فعلا انا مش عارفه ارتب كل اللي ف دماغي♥♥

15

Flame_16692🇪🇬 فعلا واضح من كلامك ان افكارك محتاجه ترتيب حاولي تمسكي ورقه وقلم واكتبي بخط ايدك اللي انتي عايزاه ده هيساعدك تبقي اصدق مع نفسك وعمرك ما هتقولي كلمه غلط لانك بتكلمي نفسك فا هتفكري ف الكلام مليون مرة قبل ما تقوليه وبعد ما تخلصي اقرأيه كذا مرة لحد ما تفهمي انتي عايزة ايه وربنا يريح قلبك

View all 15 advice
Donut_13968
Donut_13968🇪🇬12d ago•tiredtired

أنا حاسس إني شايل جوايا حاجات كتير مش مترتب أفكار ومشاعر داخلة في بعض، ومش دايمًا عارف أحدد أنا حاسس بإيه بالظبط فيه أوقات ببقى عايز أفهم نفسي أكتر، كأني بدوّر على إجابة أو معنى لحاجات مضايقاني ومش واضحة أنا مش بتكلم لمجرد الكلا أنا غالبًا ورا كل كلمة بقولها حاجة حاسس بيها ومش عارف أطلعها بشكل مباشر يمكن جوايا شوية قلق، أو ضغط، أو حتى حيرةإحساس إني مش ثابت على حالة واحدة وفي نفس الوقت، أنا واعي إن فيه حاجة جوايا محتاجة تتفهم عايز أوصل لنقطة أكون فيها فاهم نفسي ومشاعري بدل ما هي مبعثرة كده أنا محتاج أرتب اللي جوايا ومحتاج حد يفهمني من غير ما أشرح كتير.

3
Lemon_4130
Lemon_4130🇪🇬12d ago•emotionalemotional

أصعب ما في الألم النفسي أنه معركة صامتة؛ لا تظهر جراحه للعلن، ولا يملك المصاب به رفاهية الصراخ. رفقاً بمن تحبون، فبعض الإنهاك لا تترجمه الملامح، والسلام لكل قلب يقاوم خلف كواليس الهدوء. 🤍 Fresh Lemon

6
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم الثامن من الفراق ثمانية أيام مرّت، لكن الوقت لم يعد يُقاس بالأيام، بل بعدد المرات التي قاومت فيها رغبتي في الحديث إليك، وعدد المرات التي أمسكت فيها هاتفي ثم أعدته إلى مكانه لأنني أعلم أن بعض الأبواب، مهما اشتقنا للوقوف أمامها، لم يعد خلفها أحد ينتظر. بدأت أستوعب أن الغياب ليس لحظة، بل سلسلة طويلة من التفاصيل التي تتغير دون أن ننتبه. أصبحت أتعلم كيف أكمل يومي من دون وجودك، لكن ذلك لا يعني أنني لم أعد أفتقدك. يعني فقط أن القلب يُجبر أحيانًا على التعايش مع ما لم يختره. أعرف أن هناك حياة تمضي من دوني، وربما شخصًا آخر يحتل المكان الذي كنت أظنه يومًا لي. وهذه الحقيقة مؤلمة، لكنها أوضح من أن أنكرها. وحتى لو عاد الزمن بطريقةٍ ما، فلن نعود كما كنا؛ لأن كلًّا منا رأى حقيقة مشاعر الآخر، وعرف أن بعض الكسور لا تختفي، بل نتعلم فقط كيف نحملها. وفي اليوم الثامن، لم ينتهِ الاشتياق، لكنه أصبح أكثر هدوءًا. لم يعد يصرخ كما كان، بل يجلس في القلب بصمت، يذكرني بأن بعض الأشخاص لا ننسى وجودهم، حتى عندما نتوقف عن انتظار عودتهم.

10
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬12d ago•tiredtired

عارفين انا حلفت كدب تالت مرات... لما قولت مستحيل تيجي منهم "وجات".... ولما قولت والله مستحيل اعمل كده وابقي زيهم" وعملت وبقيت اوحش منهم"... ولما قولت الشخص ده بزات عمرنا ما هنسيب بعض " وسيبنا بعض".... ـــــ

8

Heart_19965🇪🇬 ديمة اللي بيحصل بيبقي عكس اللي احنا عايزينه

View all 8 advice
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬12d ago•shyshy

انا داخله اقول حاجه بس قد ايه كلمه ممكن تاثر في الانسان بدون مبالغه ممكن كلمه تغير حياه شخص سواء للاحسن او الأسوأ كلمه واحده بس تغير حياتك وقد ايه الاستغفار فعلا يجلب الرزق في مره كنت ماشيه وتعبانه وعماله انفخ ومتعصبه لقيت عمو قالي قولي لا حول ولاقوة الابالله انا مش عارفه بس متعصبتش اكيد ولا اي حاجه وفعلا قلت كدا وقالي كل لما تحس ان الدنيا ضيقه قولي لا حول ولاقوة الابالله انا مش فاكره شكل عمو ولا هو يعرفني ولا انا اعرفه بس فاكره ان في حد قالي كدا وبقيت فعلا اقول كدا المشاكل ايوه ممكن متتحلش وممكن تتحل بس السلام النفسي والهدوء للتفكير في حل المشكله دا احلي حاجه وبقيت زي عمو زي ما تكون رساله وانا بنشرها عمو ساب فيا اثر كبير واتعلمت من الموقف دا كتير وبقيت اكتر حاجه اتمناها اني اسيب اثر طيب ليا بعد ما اموت علشان الناس تفتكرني وتدعي ليا دا الي انا عايزاه يارب اقدر اعمل كدا وصلي علي النبي بقي يلا 🌺🩷

3

Apple_20090🇪🇬 ربنا بيدينا هدايا في صورة اذكار انا افتكر كنت في أزمة نفسية نتيجة حاجة كنت كل ما اتعب استغفر واحوقل استريح وارجع طبيعي وفعلا الكلمة الطيبة هي اللي بتبقي حتي لو نسينا الشخص الأثر موجود

View all 3 advice
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬12d ago•stupidstupid

السلام عليكم 🌸. اكتشفت مشكلة متخلفة جدا فيا انهاردة. وانا ماشية في الشارع، لقيتني بدندن اغنية اطفال مسمعتهاش من ييجي ست سنين، وحافظة كلماتها والحانها حتى. مش المشكلة في الاغنية، المشكلة اني لما راجعت نفسي، اكتشفت ان فيه حاجات كتير اوي بجد ملهاش لزمة واخدة حيز من عقلي، اغاني اطفال مناهج قديمة اشكال ناس غريبة تفاصيل ملهاش لزمة اسماء ناس مش فاكرة هما مين حتى ولا ايه علاقتي بيهم، حاجات كتير جدا لا تُعد ولا تُحصى، اكتشفت انها مُخزنة عندي في الذاكرة طويلة الامد، في حين اني وانا بذاكر مثلا، بعاني عشان احفظ كلمة واحدة، وفي الآخر بنساها تاني. ف انا عايزة حل بجد عشان امحي الحاجات دي، عشان انا بقيت بنسى حاجات اهم بمراحل على حسابهم.

23
Watermelon_20093
Watermelon_20093🇪🇬12d ago•confusedconfused

السلام عليكم من فتره كبيره كنت بكلم شاب ك صحاب عادي و كنا بنلعب جيمز سوا و هكذا . كنا برنتاح ف الكلام يعني علاقتنا سطحيه صحاب و بس . بس هو كان بيعاملني حلو اوي لدرجه اني بقيت احس ب مشاعر اتجاهه غصب عني انا عارفه ان ده غلط . و بعدين من شهر قالي انه رجع للاكس اتكلمنا ساعتها و ضحكنا و هزرنا و عمري ما بينت اني حاسه ب حاجه و هو كان عايز يكمل يكلمي حتى بعد ما رجع للاكس ف انا قولتله لا طبعا انا هوقف كلام و مش هبعت تاني مش ينفع اكلم واحد اصلا مرتبط ب واحده. كان ف البدايه البعد صعب بس بعد فتره اتعودت على غيابه . من يومين بعتلي و كلمني و بيقولي مش بتسألي ليه عليه و عامل نفسه عبده العبيط انا مضايقه اني رديت عليه عامة لاني رجعت احن تاني انا قرفانه و زهقانه اقسم بالله منه بس مش قادره ابعد تاني محتاجه حل حاسه انه تعلق مرضي بجد

20
Coffee_14208
Coffee_14208🇪🇬12d ago•alonealone

كل فتره بيدخل حياتك حد بيسيب اثر فيك حتي لو كانت الفتره بسيطه حتي لو كان الحوار مش كبير بيعلم جوانا ممكن كلامه ممكن حكايته هو بيختفي بننسي كل ملامحه كل تفاصيله وبيبقي الاثر هو اللي معلم جوانت مبيتنسيش اللي عنده حكايه يحكي 🤝

10
Suchi_4021
Suchi_4021🇪🇬12d ago•sorrysorry

مش عارف بقول الكلام دا ليا و لحد ممكن يكون محتاجه بس جه في بالي فقولت اكتبه و هو أن انا (انت) حد صاحبك بعدتوا و قطعتوا ايا كان السبب و عدا فتره و عملت موف اون فمش لازم أي حد تتعرف عليه جديد تحكيله إن كان في شخص كنتوا قريبين و حصل و حصل و حصل الا لو انت كنت عايز تحكي في الموضوع يعني بس اقصد هو كان فتره و راحت و مش لازم تفتكره ولا تفكر فيه حاسس ان دي مرحله أعمق شويه انك حتى متحكيش لحد عنه ولا تاخده حجه لحالتك دلوقتي و كدا و افهموني مش قصدي انك تنكر كل الحصل بينكوا بس القصد انك تكون مش مهتم تتكلم عنه ذي باقي العدوا عليك

5
Mango_20047
Mango_20047🇪🇬12d ago•emotionalemotional

ليه بنضعف مع اللي بنحبهم لدرجة ممكن نعمل حجات مينفعش نعملها واحنا واعيين ونتنازل كتير ونيجي علي نفسنا .. الحب بيخلينا ضعاف و valunrable قصاد كل حاجه والحمد لله بطلت احب من زمان بس ليه برضو؟

11
Marshmallow_4739
Marshmallow_4739🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken

ماما بتفرق بيني وبين اخويا في المعاملة يعني مثلا هو يكون راجع من سفر تقفل عليه الاوضة ومحدش يقربله ولا يكلمه انما انا لظروف كليتي بسافر كل يوم موقف من المواقف كنت تعبانة وبرتاح بعد السفر جت وقالتلي فيه مشوار هتعمليه وهكذا قولتلها مفيش مشكلة بس هطلب مواصلة توديني قالتلي امال لو بتساعدي معايا ف البيت عديت مقولتش حاجه بس بعديها قولتلها اخويا لو كان راجع من سفر يستحيل تخليه يعمل حاجه اشمعنى بتعملي معايا كده راحت قالبه عليا الترابيزة تاني انا واخويا كنا رايحين نفس المشوار وهي دايما بتعمله سندوتشات ياخدها معاه انما انا لما بكون مسافرة بفطر دومتي او اي حاجه اليوم دا بالذات قامت وعملت سندوتشات علشان هو معايا قولتلها اني مش عاوزة والحاجات دي مش معمولالي عارفة انه موقف تافه بس عارفين القشه التي قصمت ظهر البعير قولتلها كده ومشيت سبقته علشان متأخرش على كليتي راحت مكلماني ف التليفون قالتلي كلام صعب اوي اوي قالتلي انتي وحشه وانتي مبتحبيش اي حد حواليكي ولا بتحبي اخوكي وبتكرهي كل الي حواليكي وانا والله مش كده وكلام صعب تاني ميطلعش من أم المهم بعدها قعدت ف السكن ورجعت وغالبا قالت لاخويا اني مبحبوش والكلام الي هي استنتجته من نفسها دا مع ان والله دا مش صح انا بحبه اكتر حد ف اخواتي المهم انه واخد جمب مني وغالبا اقتنع اني مبحبوش معرفش ازاي اعمل ايه

8
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬12d ago•tiredtired
Topic: حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

اني ابقي محبوبه عمري ما حسيت بدا من الاهل ما اني عارفه انهم اكيد بيحبوني ومفيش اهل بيكرهو ولادهم بس انا عمري ما حسيت دا بالحنيه بالحب صحاب برضو معرفتش اعمل صحاب جدعه تبقي معايا بلعكس ظيما بيخذلوني حته الشخص اللي حبيته عرفت انو عمره ما حبني كان نفسي احس بالاحساس دا اوي وحاولت كتير اوي اني احسه عملت حاجات كتيره اوي علشان احس بالاحساس دا وفشلت

16

Moon_10178🇪🇬 اذا احب الله عبدا احبب فيه جميع خلقه خليكي مع ربنا

View all 16 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬12d ago•boredbored

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. اقرأ ايه خصوصا ان انا مليش تاريخ اوي في الحاجات دي مليش يعني مقرأتش كتير اوي كنت بقرأ بس مش كتب دين يعني ف مش عارف ابدا ازاي او اسلك اي طريق يعني بس

9
Toast_9441
Toast_9441🇪🇬12d ago•draineddrained

بدات افهم وافكر في. الادراك مش ميزه اوي برضو. يعني انك تسبك سنك وتفكيرك بكتير اوي ده ميزه اه بس برضو غلط. الافراط في الوعي و التفكير و الادراك ده برضو حاجه صعبه معن ممكن يكون سنك شاب او شابه عاقل وبالغ بس الافراط في التفكير و الوعي ملوش سن محدد. وغالبا بيجي من كتر الضغك الي علينا.

25

Coffee_4076🇪🇬 انك سابق لسنك ف دي بالنسبه لكل اللي حوليك ميزه اهلك شايفينك عاقل بار بيهم الناس شايفاك شغل راسي وهادي اخواتك يستفيدوا منك شريك حياتك هيختارك عشان شايفك مسؤول وطموح مش طايش بس المفارقه ف دا كله ان كل الدنيا مستفيده من نضجك دا بس انت عانيت وبتعاني عشانه وبسببه فاهم حاجه ؟

View all 25 advice
Flame_7455
Flame_7455🇪🇬12d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬12d ago•angryangry

السلام عليكم 🌸. عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (محصلش). "الحقيقة تضيء نورًا في قلبك عندما تقرأها.. تذكر هذا جيدًا. ولذا، لو أنك قرأت أو سمعت، فزدت ظلماتٍ على الظلماتِ التي أنت بها، فإعلم -قطعًا- أنك لا تقرأ الحقيقة.." احمد خالد مصطفى كان كتبها، طبعا انا مش ناقلاها بالنص، انا عدلت عليها بأسلوبي، بس حاسة كل كلمة بجد في الجملة دي صح.. احنا اوريدي دايما عارفين الصح من الغلط.. لما انا بنزل بوست واسأل لو حد عنده وجهة نظر جاهلة رجعية نتخانق فيها، ده اصلا في حد ذاته خدعة نفسية.. آه مش ده غرضي فعلا، بس كل واحد دخل قالي وجهة نظر فعلا، ف هو عقله الباطن عارف انها غلط، وبتكون فعلا غلط، اما من وجهة نظر الدين او المجتمع او الاتنين.. ف ليه يعني لازم نتفزلك؟ ما الصح صح والغلط غلط من يوم يومه بجد.

79
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬12d ago•stupidstupid
Topic: اي اكتر حاجه بتخليك تتقفل من الشخص الي قدامك

اللي بيبقى مفكر نفسه عبقري، ومستحيل يقول انه مش عارف حاجة، لأ لازم يهبد ويفتي بس في سبيل انه ميبانش جاهل بشيء معين، رغم ان ده في حد ذاته قمة الجهل. مش عارفة والله البني آدمين دول عايشين ازاي.. بيبقى مفكر نفسه عبقري زمانه، وهو فعلا عبقري زمانه، بس لو شلنا اول وآخر حرف. مش قصدي الاهانة غير لأشخاص معينين في عقلي طبعا لان ساعات ده بيكون غصب عن الواحد مش بغرض التعالي والهبد.

3
Watermelon_12623
Watermelon_12623🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Pistachio_20076
Pistachio_20076🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

18
Flame_6927
Flame_6927🇪🇬12d ago•incompleteincomplete

انا اللي هقوله مش بشوفه مشكله بشوفه مصيبه انا مبعرفش انتظم فالصلاة يا جماعه بخاف اموت فأي لحظه وانا مش بصلي و عارفه اني مش ضامنه انام واقوم بس والله ما عارفه خالص ومع ان دماغي بتجلدني كل يوم اني مبصليش معرفش ليه مبنتظمش يعني باجي فتره انتظم واكون تمام ف اروح فجاه كده قاطعه انا كنت اتشخصت قبل كده adhd ومكتئبه طول الوقت حتى لو ده مش ظاهر للناس وعندي تقلبات مزاجيه بشكل فظيع و المشكله اني عارفه ان اي خير بعمله فهو ناقص بسبب اني مبصليش لا وكمان احيانا بحس بخنقه لما حد من اهلي يقولي صلي بجد مصيبه! و ياما سمعت ڤيديوهات عن الصلاه بس بجد معرفش مالي وايه الحل وخايفه اقابل ربنا وانا مبصليش!!!

13
Cloud_4425
Cloud_4425🇪🇬12d ago•shyshy

المذاكره صعبه، والشغل صعب، والتعامل مع الناس صعب وان الواحد ينزل شغله كل يوم صعب بس سيدنا عمر بن عبد العزيز قال "لو أن الناس كلما استصعبوا أمرًا تركوه ،ما قام للناسِ دنيا ولا دين." مينفعش تبطل تعمل حاجه أو تبطل تحاول عشان الحاجه دي صعبه توكلوا على الله وان شاء الله يومكم يكون كويس 🤍

1
Strawberry_6681
Strawberry_6681🇪🇬12d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

10
Marshmallow_14194
Marshmallow_14194🇪🇬12d ago•stressedstressed

ياريت لو في شخص واعي ومش بيحكم نهائيًا على الشخص أنا محتاجة ده لأني حرفياً محتاجة الشيء ده!!.. حاليًّا بس المعضلة مع الأنسان الصح بس يأست أني ألاقي حد.. عموماً للي عندوا صفات أنه يتفاعل معايا ويسألني ويحلل الموضوع وما يحكمش عليا.

17
Chocolate_20013
Chocolate_20013🇱🇾12d ago•heartbrokenheartbroken
Topic: اي اكتر حاجه بتخليك تتقفل من الشخص الي قدامك

لما الشخص يكذب عليا ويخدعني ويفكر اني غبية مش هعرف أو اني بحبه لدرجة اني هتغاضة عن الأمر. أو لما نكون في نقاش ويقلب الطاولة عليا ويبقى مستني مني الضعف والخضوع. دول تحديدا هي مرة حتى لو روحي في الشخص اتخلص منه هو وروحي معاه

0
Cloud_5755
Cloud_5755🇪🇬12d ago•downdown

عندي خنقة رهيبة من نفسي ومن كل حاجة بحاول ابقي احسن ومش عارف حاسس نفسي مبعرفش اقدر نفسي ولا فاهمها وبحاول اجي على نفسي علشان اللى قدامي وبقدره زيادة بس في المقابل بلاقي اللى قدامي مش مقدر حاجة من اللى بعملها ودا بيأذيني ومببقاش مرتاح معاه وعندي سؤال، ممكن نغلط غلطات تزعل الشخص اللى بنتعامل معاه جامد بس هل لو قدرت الزعل دا وفهمت هو ليه زعل واعتذرت عنه كذا مرة والشخص يفضل قافل بردة هل دا طبيعي معترف ان الغلطة كبيرة بس اعتذرت عنها وبينت غلطي ويعتبر شبه اتذللت علشان الشخص يسامحني وفي الاخر اتعامل معايا بهدوء وبرود كاني مبحاولش ومن غير تقدير لخوفي على زعله انا بجد تعبت اوي ومبقتش عارف اتصرف ازاي

3
Brain_16802
Brain_16802🇪🇬12d ago•draineddrained

لا أعرف لماذا، لكنني أشعر بأنني لست أحداً من الاختلافات الأولى. أنا شخص لا أقول أنني أنت واقية، بل بالعكس. أنا شخص أكتروفورتد جداً، شخص اجتماعي. أنا أحب الحياة، أحب أن أتعرف على الناس الجديدة، أحب أن أعبر عن نفسي. أحب أن أكون موجودة في الأمر. كنت انا بقالي تقريبا تلات اسابيع بكلم مكلمش اصحابي الاسباب يعني خارج عن ايدي بصراحة وهم اقدروا يكلموني بس انا مقدرش اكلمهم هي الاسباب خاصة ومو يعني مش بايدي فأنا بقول يعني أنا قلت ماشي بقى ثلاثة أسابيع بقى وكله بقى مشغول مع نفسه كنا خرجين من عيد ومش عارفة ايه ده ما حدش حصل حتى تفوش عيد علي قلت ماشي مش مشكلة انا مش هكلمهم خالص اه هاتيهم مشغولين مع عائلتهم مسافرين مش عارفة ايه ولا اي حاجة صفر صفر ولا اي حد معبرني ومحل فيه واحد معاك فيه واحدة سبعة معاك واحدة ستة فيه ممبر زيادة يعني شخص وعملين جروب انا اكتشفت بانهم عملين مع بعض جروب على تيك توك انا معلينش تيك توك عشان انا كنت مسحاي وهم عملينه برضه على واتساب عملينه على واتساب على تيك توك اسمه احنا سبعة احنا في السبعة. انا السبعة. فهم شايليني من كل حاجة. مش بدخليني في اي حاجة. ولا اكيد اني كنت موجودة. وكل ما اقابلهم اقول لهم في ايه يا جماعة بتكلمش لي اصلي مش عارفة ايه اصلي. لأ ما انا مش عبيطة اصلي. انا بشوف كل الستوريز اللي انتم بتنزلوها وكل كل حاجة انتم بتنزلوها ومش عبيطة وبشوفها وعمل لها لايك وما بردش وبحط بقيمة جزمة وبتكلمش فمش عارفة ليه الاهتمام ده مش متبادل

18
Blueberry_4455
Blueberry_4455🇪🇬12d ago•confusedconfused

ممكن حد يقولي الحل ايه في الوسواس واني مش متاكده دايما من اي حاجه الموضوع عادي بس لما بيزيد بيكون متعب انا مش قادره اشخص لو دا وسواس قهري او لا بس علطول مش متأكده من اي حاجه وممكن اروح اتأكد من الحاجه عشر مرات و اجي ادخل انام مثاا اقعد افكر بردو قفلت الباب ولا لا مع اني متاكده اني قفلته وكدا في كل حاجة بقى وانا صغيره كنت كدا و اكتر من كدا بكتير كنت ممكن اقوم من النوم مخصوص عشان مش متاكده مثلا البلكونه مقفولةولا لا و اقوم اتاكد و ارجع تاني واروح اتاكد و الموضوع وقتها يعني والدتي قالتلي لو قعدتي تعملي كدا هنوديكي ل دكتور و هيديكي حقنة و خوفتني من الموضوع فا سكتت شوية و الوقتي حاسه بدات ارجع كدا تاني الموضوع مرهق

6

Coffee_5451🇪🇬 بصي انا هقولك حل انا عملته مع نفسي زمان والحمدالله خفيت جربيه بالتدريج أمشي بمبدأ (اية الي هيحصل يعني) يعني انا كنت بترعب اني اكون ناسي اقفل العربية ، وفي مرة قررت ان عاادي تتسرق المهم اخف ، بالنسبة للباب ، الحرامية مش واقفين علي الباب ، النور مثلا عادي اللمبة مش هتتحرق ، كل حاجة كدة بقي ، مش مهم اي حاجه ، مرة في التانية ثقتك في نفسك هتزيد وهتصدقي نفسك وخليكي ديما عاارفة انك اكيد عملتي الصح وربنا معاكي

View all 6 advice
Corn_20033
Corn_20033🇪🇬12d ago•angryangry
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Mango_18906
Mango_18906🇪🇬12d ago•stupidstupid
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

27
Moon_16613
Moon_16613🇪🇬12d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

41
Ketchup_20083
Ketchup_20083🇪🇬12d ago•lostlost

عندي مشكلة وهي الخيال انا حرفيا بعيش حياتي كلها فخيالي كل حاجة نفسي فيها بعملها فخيالي وده مخليني طبعاً مخزن مشاعر حب ورومانسية عاليه جدا وخايف اوي اني لو خطبت او ارتبط اندفع بمشاعري ف تفتكر اني كداب او مدلوق وقلقان اوي بجد

12
Tofu_4342
Tofu_4342🇪🇬12d ago•confusedconfused
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

23
Blueberry_19253
Blueberry_19253🇪🇬12d ago•stressedstressed

هو انا عايش ليه؟ سوال مش بلاقيله رد و بيدور ف دماغي كتير مش معترض اني عايش بس ليه برضو مش حاسس ان في حاجه ف حياتي ليها قيمه و تخليني اكمل علشانها بحاول اخلق سبب و ممكن يقعد معايا فتره بس ف الاخر السبب بيختفي او بنساه اصلا او بغير رايي عنه و برجع ل نفس السوال انا عايش ليه

4
Suchi_4021
Suchi_4021🇪🇬12d ago•lostlost

حد اكتشف أن كل الناس الحوليه و اليعرفهم وسط كل دا هو معندهوش صاحب واحد ولا أنا بس اللي لسا مكتشف دا و الاعرفهم دول مش مجرد معرفه لا بنتكلم كل يوم بس اعتقد انهم مبقوش عايزين يتكلموا معايا تاني 😁 حرفيا محصلش مني حاجه ولا من البكلمهم حاجة و لا مش اوهام كل ما افتح موضوع يترد عليا بأي حاجه تقفل الموضوع 😅 أنا اللي لسا مكتشف دا ولا ايه بقا هل مثلا دا بيحصل علشان كنت متاح بذياده فبقيت مضمون فاتحطيت على الرف اصل لما كانوا بيبعتوا اي حاجة كنت برد و بتكلم و لو مشكله كنت بسمعهم و بحاول اساعدهم بس غالبا مكنوش بيدوروا على صحاب بجد كانوا بيدروا على كلام و حد يسمعهم و خلاص 😅 اتصدقوا غالبا لو قفلت موبايلي ممكن محدش يعبرني 😅😅 ممكن يحسوا اني اختفيت بعدها باسبوع 😅 لا بلاش اڤوره هي تلت ايام مثلا ممكن انا المش عارف احطهم في المكانه الصح وارد شكرا انك كملت للآخر كنت بطلع الجوايا بس

2
Brain_6900
Brain_6900🇪🇬12d ago•angryangry

عارفين شعور انكم بتحاربوا شيء لا وجود له عايشين حياة كاملة مش موجوده غير في عقلكم كل حاجن تبان انها مش حقيقية ومعندكمش الامكانية انكم توقفوا افكاركم او مشاعركم تبانوا من برا هاديبن وطبيعيين بس جواكم مصايب وحجات لو حد عرفها عنكم هيخاف انا ناس كتير بتخاف مني لكوني غامضة مش بايدي بس كنت اتمنى حد يحبني زب ما احبه عشان افهمه انا مين تعبت من دماغي حقيقي هي معايا وهتفضل معايا حتى لو الدنيا اتملت دوشة هيفضل صوتها اعلى صوت وهفصل انا مستنية الي يحررني ويسمعها معايا من ساعة ما الشخص ده دخلها وانا مشفقه عليه والله كنت بحاول ابعده في الاول عشان ميتبهدلش جوا ولكن هو الي غلط واصر بجد دماغي تعبتني ومحدش هيفهمني هنا بردو

4

Gift_15742🇪🇬 الاصوات دي بتحارب انك تصدقي أن حياتك تستحق حد.يشاركك فيها

View all 4 advice
Cloud_17361
Cloud_17361🇪🇬12d ago•lostlost

بجد ايه اللي الإنسان ممكن يعمله عشان يحافظ على النسخة الكويسة اللي وصلها، بعد تعب وتشتت طويل أوي، ورحلة فردية تماما، وقرارات متسرعة كتيرة، منها اللي ندم عليها اوي، ومنها اللي مبسوط جدا لانه أخدها وقرر يخوض التجربة جماعة الإنسان تايه أوي بجد، ولأول مرة أحس أن الأمور خرجت من إيدي وبقت صعبة كدا هو أينعم كل الأمور بيد الله، بس بناخد بالأسباب طبعا وانا تقريبا معدتش عارفة الطريق اللي المفروض أسعى فيه .. لإني لسه مش لاقية مكاني، أنا عارفاه بس مش عارفه ازاي أوصله، أو بمعني أصح معنديش الإمكانية الكافية للوصول للمكان اللي اتمناه. ادعولي ي جماعة، ادعولي ربنا يهديني، وينير بصيرتي وعقلي.

5
Donut_5447
Donut_5447🇪🇬12d ago•shyshy

ما عرفش ياه تفهموني ولا لأ بس عايزة اقول آآ يعني بالنسبة لأهالي المنصورة او لأي حد انا بحس ان المنصورة دافية. انتم انتم متغيرين بس الشعور. يعني انا كنت هناك النهاردة او ممكن عشان فيها قراربي وانا بحبهم. فبحس ان البيت دافي والمنصورة ذات نفسها دافية. بعيدة عن عن ان بيكون في هوا. انا طبعا ما مقصودش كده بس يعني مجد مش عارفة عبر عن حبي للبلد وحرفيا لأي حد هناك يعني حتى ببص للناس أنا معرفهمش بس بحس إن هما طيبين من شكلهم أنا عايزة أحقق أمنيتي أو حد يحقق هالي عمتا إن أنا أعيش هناك في النيل هناك يعني محافظتي برضو فيها النيل بس لا بحس الاجواء هناك مختلفة وبعدين شكل البلكونات اي نعم يعني اصغر من اصغر اوضع عندنا بس شكلها وهي البلكونة صغيرة كده والستاري القديمة المخططة بالطول دي يعني بجد بحس بحس ان المنصورة دافية انتم فاهمين بجد الشعور ده

19
Grape_20048
Grape_20048🇪🇬12d ago•emotionalemotional

الواحد حاسس بزهق من ساعه اخر علاقة بقالي سنه سايبها هي بتيجي في بالي ولا بقيت بحن بس في نفس الوقت مش بلاقي حاجه قادرة تملي الفراغ دا الا بنت زيها و لحد دلوقتي مهما ادور مبلاقيش البنت اللي اقول عليها عوض فعلا مع اني تخطيتها و كرهتها من زمان مش عارف اي حله الفراغ ده يمكن هو دا الفراغ العاطفي

4
Tofu_4382
Tofu_4382🇪🇬12d ago•annoyedannoyed

هو لي دايما الرجالة شايفين اننا نكد رغم انهم هما اكبر نكد فالدنيا يعني والله بحاول علي قد ما اقدر اني لا انكد عليه ولا اضايقه ولا اعمل حاجة هو بمجرد مايتعصب يقولي ياشيخة دا انتي بقيتي نكد طب ولما انكد عليه بجد واوريه النكد اللي بجد هيقول اي

20
Pineapple_5472
Pineapple_5472🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

12
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken

يقولون إن أول طريق للنسيان أن تتذكر العيوب، وكأن القلب آلة يكفي أن نُغيّر فيها قائمة المميزات والعيوب فيتغير شعورها. لكنهم لا يعلمون أن القلب حين يتعلق بصدق، لا يُنكر العيوب، بل يتعايش معها. يراها بوضوح، ويعرف أنها تؤلم أحيانًا، ومع ذلك لا يستطيع أن يجعلها سببًا للكراهية. لهذا كانت جملة "حتى العيوب بتحليها"✨في اغنيه يومين وليلة لفرقه جدل✨ موجعة إلى هذا الحد. لأنها تصف تلك المرحلة التي يصبح فيها الشخص عالقًا في قلبك، فلا تعود عيوبه كافية لتُطفئ الحنين، ولا أخطاؤه قادرة على محو صورته. ليس لأنه بلا عيوب، بل لأن المشاعر سبقت المنطق، ولأن القلب أحب الإنسان كما هو، لا كما كان يتمنى أن يكون. وربما أصعب ما في الأمر أن تدرك كل شيء بعقلك، بينما يرفض قلبك أن يتصرف على أساس ما أدركته. فتظل ترى العيوب... لكنها لا تنجح في أن تجعلك تكرهه، وكأن الحب ألقى عليها ظله، فخفّف حدتها، حتى بدا لك أن العيوب نفسها قد أصبحت أجمل لأنها تنتمي إليه.

3
Kiwi_18448
Kiwi_18448🇪🇬12d ago•stupidstupid
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

12
Moon_20073
Moon_20073🇪🇬12d ago•stupidstupid

عايزه نصيحه يا جماعه ازاي واقف شك في لو شخص دخل حياتي ع طول بحس أنه بيخوني أو بشك ع طول ودا بيخنق الشخص اللي قدامي عايزه حل من فضلكم يعالج الموضوع دا لاني مش عارفه اتخلص من الإحساس دا خالصصص

7
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬12d ago•boredbored

بس بجد الحياة كده حلوة اووي، وانا مش مستنيه حاجه من حد ولا متعلقه بحد ويومي وحياتي كلها متعلقه بكلمه من حد، مش محتاجه اكتب برجراف طول بعرض عن كان قصدي ايه وعايزه اتعامل ازاي، ولا مستنيه اهتمام وكلام من حد ولا عايزه اصلا. الحياة لنفسي انا بس ولشغلي ودراستي واهلي واصحابي. الحياة جميلة كده

4

Olive_9794🇪🇬 صح

View all 4 advice
Apple_19845
Apple_19845🇪🇬12d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Nutella_19219
Nutella_19219🇩🇿12d ago•stressedstressed

انا نحفت كثير وماعم اقدر اكل بسبب انو مرضت وهيك فخلاص كرهت حالي حرفيا وحتى عندي عري عن قريب انو ماضل كصير كثير ممكن عالاكثر شهر وبدي اسمن لانو العرس رح يكون تبع خال خطيبي انو كل عائلة خطيبي رح تكون لازم اكون حلوة وانا جسمي رقيق💔بطلت اعرف ايش اساوي بليز ساعدوني اعطوني خلطات تسمين او مابعرف اي شييي حرفيا انو نوع فساتين ممكن ماتفصل كثير الجسم

3

Tofu_18387🇪🇬 في مشروبات تسمين سموزي شوفان مع حليب تمر عسل مكسرات

View all 3 advice
Avocado_4850
Avocado_4850🇪🇬12d ago•ashamedashamed

جماعة عايزة اعرف لو حد عنده نفس المشكلة دى أو لا انا مش ملتزمة اوى بالصلاة بس بحاول اصلى بس معنديش الخشوع أو الرغبة انى اصلى علشان بحب الصلاة لا بحس مهمه فى اليوم ولازم اعملها وبعملها أو بصلى علشان عايزة حاجة اصلى واقرب من ربنا علشان انجح أو اعدى الحاجه الفلانية أو ربنا يشفى حد من اهلى كدا صلاة بمعنى اصح مشروطة علشان حاجه معينة عايزة حل للموضوع ده وهل فى فيديوهات أو بودكاست بيتكلم عن حل للمشكلة دى ومهما كان كلمة أخيرة حتى لو انت او أنتِ مش بتصلوا خالص أبدوا بجد حتى لو هعتملوا ازاى بس تكون عديت نص الطريق احسن انك متمشيش فيه خالص وربنا يهدينا جميعا يارب

10

Gold_16893🇪🇬 بصي لو انتي عايزه تبقي منظمه اول متسمعي الاذان قومي صلي علي طول و بنسبا ل الصلاه علشان حاجه نجاح ولا ف ده عادي علشان لما احنا بنحتاج حاجه بنروح ربنا فاهمه

View all 10 advice
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬12d ago•tiredtired

عارفين اي الأخطر من العبط الهبل حرفياً انا بواجهه الاتنان من نفس الشخص لدرجه كرهتني فصوته حتي وصدقت مقولة من اعتاد القلق ظن الطمأنينة فخ كنت فاكره اني اول ماهبدأ شغل الدنيا هتخف من عليا شويه لكن إذاي لازم أبتلي بحاجه منا مش هعيش مره مرتاحه فاللهم الأربع شهور دول يعدو هوا عشان كدا كتير عليا والله 😢

10

Croissant_14273🇪🇬 طب لو لقيتي للولية اللي معاكي دي حل قوليهولي بليز عشان هنتحر كمان شوية من الغباء الالكتروني اللي بتعرضله ده

View all 10 advice
Moon_4558
Moon_4558🇪🇬12d ago•tiredtired

مر عام أو عامين أو ثلاثه لم استمر في عد الايام أو السنين كل شي في البداية يلمع مثل القمر ولكن لماذا انسي دائما أن القمر مجرد حجر معتم ممتع في النظر اليه من بعيد ولكن عند الاقتراب منها تكتشف الحقيقة انه لا يعكس سوء الضوء لماذا دائما انظر الي الحياه كانني فقدت الحياه انظر اليها من منظور شخص اكتفي منها اكتفي من كل شي أن المحاربه تكون ذات معني اذا كانت لأجل هدف ما هو الهدف لا يوجد عائله اكتشفت العديد عنهم وكل اكتشاف يجعلني انظر اليهم كانهم اشخاص جديدة هل هم يكرهوني أو هم سيئون قطعا لا ولكن انا الذي اكتشفت اشياء عنهم عديدة لماذا لا نريد الحب مثلي لا يسطيع الحب كيف احب وانا شخص مزالت لما استوعب مشاكل الطفوله أو اعالجها انا احب القتال ولكني لا اقاتل لماذا لانه لا يوجد سبب محدد لاقاتل من اجله لماذا اشعر ان هذا العام مختلف لا اعلم هل انا جيد هل انا سي لا اعلم

2
Cloud_4066
Cloud_4066🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken

انا قاعد مخنوق اوي هقسم هأجل تالته السنه الجايه ومتضايق اوي لو حد حابب يتكلم او يحكي حاجه انا حابب اسمع يمكن اعرف احل لحد مشاكلته ربنا يريح قلوبكم ويسعدكم ويفرحكم يارب ويارب ما حد يعدي باللي عديت بيه ابدا ♥️♥️♥️

7
Guava_4098
Guava_4098🇪🇬12d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

53
Brain_20075
Brain_20075🇪🇬13d ago•worriedworried
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

16
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬13d ago•angryangry

السلام عليكم 🌸. من كتر ما الوردة بقت كأنها التريد مارك بتاعي حرفيا انا فكرت البنت اللي تحتي بشوية هي انا. المهم، انا مستغربة اوي والله ازاي اقعد مثلا اقول لشخص فيه كذا وكذا، واقعد انبه فيه، واقوله لا ده هيحصل وده مش هيحصل، ومش بيسمع الكلام؛ يكذبني ولا ياخدني على قد عقلي مش عارفة والله، وفي الاخر لما تحصل المصيبة يتفاجيء بإن ياااه سبحان الله! ده انتي كان معاكي حق!.. لا والله؟ اصل مفيش مبرر ان انا من طفولتي عندي مشكلة معينة، وخطيرة باي ذا واي، واحذر منها اكتر من مرة، ودلوقتي لما اللي قدامي يكتشف، يقول ياااه ده انتي كنتي صح. يبدأ بقى يمارس احساسه بالمسؤولية قدامي وقد ايه هو مهتم.. طب ما انا كنت بعاني من وانا صغيرة، وكنت بعاني اكتر آخر اربع سنين ومحدش اهتم.. دلوقتي مهتم؟ دلوقتي حاسس بالذنب؟ ما انا ياما قلت واتحايلت ان انا ليا وضع خاص.. محدش اهتم ولا حس بالمسؤولية ناحيتي ليه وقتها؟ عشان بسكت يعني؟ عشان بمشي دنيتي من غير ما اشتكي؟ ليه لما اقول لصحبتي فلانة هتأذيكي وابعدي عنها.. ليه تفضلها عليا؟ ليه واحدة تفضل ولد عليا وتكرهني وتغل مني رغم اني حذرتها من الناس اللي فضلتهم عليا كلهم وان همي كان دايما مصلحتها؟ ليه لما اقول اني مليش خلق اتكلم مع حد كل صحابي ياخدوها بشكل شخصي اوي الا من رحم ربي؟ وكأني عملت جناية.. رغم اني حذرتك من البداية انا ليا وضعي الخاص وقلت اني لما بفصل ببعد وانتي برضو اخترتي تقربي، دلوقتي جاية تئذيني وتجبريني عليكي ليه؟ انا معدتش فاهمة البشر، ولا عدت فاهمة نفسي، ونفسي كده اروح لجزيرة نائية واقعد فيها لوحدي انا والبحر وبس..

4
Bulb_16797
Bulb_16797🇪🇬13d ago•alonealone

كنت خارج النهاردة و اشتريت حاجات كتير اوي بس في حاجات مقدرتش اشتريها زي الشخص اللي هيطلب مني اوريله كل حاجة اشتريتها واقعد احكيله انا اشتريتها ليه والحاجات اللي بالكو فيها دي يلا الحمدلله احسن من غيرنا انتو عاملين ايه بقا؟

9
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken

السلام عليكم اولا 🌸 انا حابه اني اتكلم بس انا بخاف دايما ان ممكن اكون باثر علي حد بالسلب بس انا بمر الفتره دي ب اكتئاب انا اول مره اعترف بدا بس مبقتش قادره عماله احاول اكون ايجابيه وكويسه غصب عني بس مش قادره بكاول اضحك غصب عني بردو مش قادره ومش حاسه باي شعور وحاسه اني عايزه اموت وخلاص ودا غلط اكيد علشان كدا انا استحاله اعمل في نفسي اي حاجه لان انا عارفه ان الروح دي مش ملكي دي ملك للي خلقها وبس وكمان بخاف بخاف اوي من ربنا والموت انا الدنيا صعبه اوي عليا بحاول اواجه بس مش قادره انا بخاف حتي احكي لاي حد مع اني مش بعمل حاجه غلط بس بخاف من الناس بجد بخاف ادي ثقه لحد دايما لما بكلم اي حد بتخيل اني هياذيني اكيد هياذيني انا سني صغير ايوه بس والله العظيم انا مش اوفر انا فعلا مقلتش اني تعبانه الا لما خلاص تعبت تعبت اوي بقي عندي قلق ونوبات هلع ونوبات بكاء بتيجي في اي مكان واي وقت حتي مش بقدر اعيط فيها معرفش انا تايهه انا حتي مش عارفه انا بكتب ليه او انا محتاجه اعمل ايه الظنيا ضيقه عليا اوي وصعبه جدا وانا عارفه ان دي اختبارات من ربنا بس الاختبارات دي صعبه اوي عليا والله انا مبقتش قادره اعمل اي حاجه بقيت اكل بطريقه صعبه جدا باكل كتير اوي وانام كتير اوي بردو بس انا عايشه بجد في بيئه سامه حاسه ان دايما تعبانه ودايما حاسه بوهن شديد وصداع

3
Moon_20073
Moon_20073🇪🇬13d ago•exhaustedexhausted

أنا كل ما بيكون فيه شخص في حياتي دايما بكون شاكه أنه بيخوني أو مش انا الوحيده اللي في حياته وبناءا بردو ع حاجات غريبه هما بيعملوها مثلا حد يخفي ظهوره فجأه أو حد يخرج من الشات وانا مش بقدر استحمل و بواجه وطبعا الأشخاص بتهرب بعدها بسبب شكي فعايزه اعرف الحل واتصرف ازاي

16
Mango_19262
Mango_19262🇪🇬13d ago•exhaustedexhausted

جماعه عايزه اخد رايكم في حاجه ليا واحده صحبتي انا و هيا كنا صحاب اوي يعني بس انا مش برتاحلها كدا المشكله ي جماعه بقا بقالها فتره بلاقيها بتصورني صور غريبه و القيها واخد صوري اسكرين من استوري و بفتح الموبايل بتاعها بصدفه لقيت صور ليا كتير و كل شويه تصورني لوحدي و كدا يعني مش مثلا انا و هيا سوا لا و بجد ببقا وقفه بلف القيها وقفه بتصورني انا مبقتش مطمنه و خايفه تكون بتبعت الصور دي لواحد مثلا او بتكلم حد علي اساس اني انا و كمان بقالها فتره بتزن عايزه تيجلي بيت وانا مش بحب ادخل حد بيتي خصوصا و شكه فيه يعني فا انا مش فاهمه حاجه بجد و مش عارفه اعمل اي و كمان فكره اني ابعد عنها كدا فجاه من غير مبرار مش هينفع و كمان هيا بتبقا موجوده علطول في مكان الي ببقا فيه

8

Blueberry_15422🇪🇬 الموضوع مريب فعلا ولو كدا متديهاش اي صور تاني او تجبيها بيتك عموما الا لو اتاكدتي انها تمام وكويسه غير كدا لا لان فعلا محدش مضمون الفتره دي

View all 8 advice
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken

"الله خالق كل شيئ" أية مش كل الناس هتدرك معناها ولا هتحسها مش هيدرك معناها ابدا الا الي وقع في مصيبة او ديقة وسمع الايه دي تمر على أذنه، الحياه دي كلها الكون دا كله من خلق واحد بس الاه واحد مطلع على كل شيئ فاابدا ما تخافش

6
Blueberry_15422
Blueberry_15422🇪🇬13d ago•incompleteincomplete

ف عتمة السماء بين النجوم دائما ما كنت أخاف من كل شيء يقترب أكثر مما ينبغي، لأنني أعرف جيدًا كيف يمكن لتفصيلة صغيرة أن تترك أثرًا لا يرحل. لذلك كنت دائمًا أهرب قبل أن أتعلق، وأبتعد قبل أن يصبح الشيء جزءًا مني كنت اصنف كبارد الاشخاص ولكن لم يفهمني احد بما فيه الكفايه ف كنت اميل دائما الابتعاد والوحدة. ومع الوقت لم يعد خوفي من السقوط نفسه، بل من الشعور بالأمان. كل مرة ظننت أنني وصلت إلى مكان آمن، خرجت منه أكثر انكسارًا، حتى أصبحت أتردد أمام الطمأنينة وكأنها فخ ينتظرني. شعورا لم استطع ان اصفه ولكنه دائما ما يحدث حقا. وربما لهذا السبب أصبح عقلي مزدحمًا أكثر مما يجب. أبحث خلف الكلمات، وأرهق نفسي بمحاولة فهم كل ما لا يُقال، وأمنح المواقف أكبر من حجمها لأنني أشعر بها بعمق لا أستطيع إيقافه. أدور في دوائر من التفكير لا تنتهي، فقط لأجد لحظة سلام لا تأتي. وفي النهاية أدركت شيئًا متأخرًا... أنني كنت أخوض كل هذا وحدي. أخاف وحدي، أفكر وحدي، وأحارب تلك المعارك الصامتة وحدي. لم يكن أحد يرى حجم ما يحدث بداخلي، ولا عدد المرات التي جمعت فيها نفسي بعد كل سقوط. ومع ذلك استمريت. لذلك إذا بدوت قويًا يومًا، فلا لأن الحياة كانت سهلة معي، بل لأنني اعتدت أن أنقذ نفسي بنفسي، حتى في اللحظات التي كنت فيها بأمسّ الحاجة لأن ينقذني أحد. كنت مع الله وكفي بالله وكيلا ...

2
Watermelon_16795
Watermelon_16795🇪🇬13d ago•depresseddepressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2

Candle_13548🇪🇬 بودكاست لأمجد سمير اسمه لازم تتحرر انصحك بيه دا هيجيب معاك من الاخر

View all 2 advice
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken

أشتاق إليك أكثر مما ينبغي، وأكثر مما أُظهر. يمرّ اليوم طويلًا حين لا يكون فيه أثرٌ منك، ويزدحم قلبي بكل ما لم أقله لك. أحاول أن أقنع نفسي أن الغياب سيعلّمني النسيان، لكنه في كل مرة يعلّمني كيف يكون الشوق أثقل من الأمس. لا أبحث عن حديثٍ طويل، ولا عن وعودٍ جديدة، كل ما أتمناه أن أعرف أنك بخير، وأن الحياة لم تُثقل قلبك كما أثقلت قلبي. ما زلت أمرّ بالأماكن والذكريات، فأجدك حاضرًا فيها رغم غيابك، وكأن بعض الأشخاص لا يرحلون من الروح حتى وإن ابتعدوا عن الحياة. إن كان الاشتياق يُقاس بعدد المرات التي تمنيت فيها أن أحدثك، فأنا اشتقت إليك ألف مرة دون أن أرسل حرفًا واحدًا. ليس لأنني لم أرد، بل لأنني كنت أعلم أن بعض المسافات لا تُختصر برسالة، وبعض الغياب لا يغيّره الكلام. سيظل في القلب مكانٌ يحمل اسمك، لا لأنني لم أستطع النسيان، بل لأن بعض الأشخاص يتركون فينا أثرًا لا يمحوه الزمن، مهما حاولنا أن نبدو بخير.

0
Broccoli_11512
Broccoli_11512🇪🇬13d ago•angryangry

عارف أكتر حاجة تعبتني؟ إني طول عمري مقتنع إن المحاولة تستاهل. حتى لما كل الإشارات كانت بتقول إن الموضوع انتهى، كنت برجع أحاول. حتى لما الخسارة كانت واضحة قدامي، كنت بقول يمكن المرة دي تختلف. يمكن المشكلة عمرها ما كانت في الناس ولا في الظروف. يمكن المشكلة إني ما عرفتش أستسلم في الوقت الصح. شيل فوق ده إحساس الذنب من حاجات فاتت، وخوف مستمر إني أكون ضيعت فرص كان المفروض أتمسك بيها، وحيرة كل شوية بين طريق أمشي فيه وطريق أسيبه، وتعب من كتر التفكير في كل قرار. في أوقات بحس إني واقف في نص الطريق. لا أنا رجعت زي الأول، ولا أنا وصلت للمكان اللي كنت عاوزه. والحقيقة؟ أنا تعبت. تعبت من إني أبقى قوي طول الوقت. تعبت من إني أقول "عادي" وهي مش عادي. تعبت من إني أقنع نفسي إن المرة الجاية هتكون أحسن وأنا مش عارف إذا كانت هتيجي أصلًا ولا لا. بس رغم كل ده، لسه جوايا حتة صغيرة رافضة تموت. حتة لسه مصدقة إن ربنا شايل حاجة أحسن. إن كل الخساير دي ليها معنى. وإن الأيام الصعبة دي مش آخر الحكاية. يمكن أنا تايه شوية... يمكن موجوع أكتر ما ببيّن... لكن لسه بحاول. ودي كانت دايمًا مشكلتي... ويمكن دي الحاجة الوحيدة اللي منعتني أقع لحد دلوقتي.

3
Banana_6297
Banana_6297🇪🇬13d ago•mehmeh

خلاص فاضل يومين واخلص امتحانات وادخل كلية ان شاء الله هل بقا هلاقي بنت الحلال ولا مش هلاقيها ف الزمن دا مش عايز حد يقولي ركز في الكلية او شغلك او الخ الحمدلله كل دا محسوب ومقدرش استهين بيه بس لازم بردو افهم هلاقي بنت الحلال ولا لا

6
Mustard_5466
Mustard_5466🇪🇬13d ago•downdown

انا اهدي شخص ممكن تتعامل معاه في حياتك وده في حد ذاته متعب... بواجه معظم مشاكلي بالسكوت والكتمان واللي حوليا كلهم شايفين ان انا شخص صبور وبتحمل بس الحقيقة ان كل يوم باخد من سلامي النفسي وروحي حتة .... مشاكل كتير في حياتي لكن انا مش عارف اواجه ولا اتكلم علشان بحس اني هبقي تقيل وانا مش بحب اكون تقيل .. نصايحكم؟

7
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬13d ago•lostlost

قرفت والله وجبت اخري هموت وانام وماسك نفسي عشان اظبط نومي وجعان ومستني الغدا ابويا بيقولي تعالى اوريك حاجه قولتله مش قادر اقوم قالي تعالى بس وجيت فبيوريني وبعدين بيجيب حاجه كمان ف انا رجعت ورا تاني قالي تعالى شوف التانيه وفجاه كدا يقولي الله يلعنك بقوله الله يلعني ؟ قالي ااه عشان انت قليل الادب قولتله طب والله ما انا جاي قالي تعالا قولتله والله العظيم ما انا جاي انت بتقولي الله يلعنك ساعة مغرب الموقف خلص ولا كانه عمل حاجه ومتعود على دعاوي لعينه من دي يوميا وزعيق وقرف من غير اي سبب انا جبت اخري والله من الهم دا خلاص الواحد شايل وطالع عينه وكاتم وبيكتم ولو انفجرت هبقا عاق وماسك نفسي برضو ف بالله دعواتكم عشان جبت اخري والله العظيم

6
Gift_15742
Gift_15742🇪🇬13d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧13d ago•heartbrokenheartbroken

كنت حكيت قبل انو انا ٣ ثانوي ومش عارفة شو القرار القرار طلع وطلع عندي تقديم وانا مش جاهزة هل انا نهرت؟ بصراحة لا بس ترقبوا رح انهار هيك بعد كم يوم بس انتو ادعوا انو يا اما انجح يا اما اخد افادة وانقبل بتخصص احلامي انا تعبت

16

Watermelon_7677🇪🇬 انا مش فاهم حاجه بس ربنا يوفقك ويكرمك باللى بتحلمى بيها

View all 16 advice
Watermelon_16911
Watermelon_16911🇪🇬13d ago•incompleteincomplete

المطلقة مش بس بتواجه نظرة الناس، أحيانًا بتواجه حربًا كاملة جواها. خصوصًا لو معاها أولاد، بتصحى كل يوم شايلة مسؤوليات أكبر من طاقتها، بتحاول تكون أم وأب في نفس الوقت، وتخبي تعبها عشان ولادها ما يحسوش. ومع مرور الوقت بييجي شعور قاسي بالوحدة، لما تلاقي الدنيا ماشية والكل مشغول بحياته وهي راجعة لبيت هادي بشكل مؤلم، ومفيش حد يشاركها تفاصيل يومها أو يسمعها. والوجع بيكون أصعب لما تحس إن فرصتها في بداية جديدة بقت أقل، أو لما تبص لنفسها بعين قاسية وتفتكر إن شكلها أو سنها أو ظروفها ممكن يمنعوا حد يشوف قيمتها الحقيقية. لكن الحقيقة إن الإنسان مش بيتقاس بجماله ولا بحالته الاجتماعية، وفي ستات كتير شايلين مسؤوليات ضخمة وبيحاربوا كل يوم معارك ماحدش شايفها، ومع ذلك مكملين. وأحيانًا أكتر حاجة بتحتاجها المطلقة مش الشفقة ولا النصايح الكتير، لكن حد يشوفها كإنسانة تستحق الحب والاحترام والونس، ويشوف قلبها وتعبها وقوتها قبل ما يشوف أي حاجة تانية. ❤️

13
Nutella_5034
Nutella_5034🇪🇬13d ago•lostlost

من صغري كنت من نوع الصحاب المتمسك جدا و بتعشم بسرعه تحت مسمى طبيعي ادي حب هلاقي حب ولو حصل مشكل لو الزعل طول هروح و أنا إللي اشتري خاطر إللي قدامي و بعدين نتعاتب بس مش عارفه ليه كل مره بيمشوا

14
Mango_19906
Mango_19906🇪🇬13d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

11

Flame_13939🇪🇬 اللي بتمر بيه صعب ومرهق فعلا لكن مجرد إنك بتحاول من سنين ومش مستسلم ده معناه إنك عايز تتغير الانتكاسة مش معناها إن كل اللي عملته راح هي جزء بيحصل مع ناس كتير أثناء محاولة تغيير أي عادة بدل ما تركز على عدد المرات اللي وقعت فيها حاول تعرف إيه اللي بيخليك ترجع كل مرة فراغ أو ضغط أو وحدة أو ملل واشتغل على السبب نفسه اشغل وقتك مارس رياضة وابتعد عن أي حاجة بتثيرك ولو حاسس إن الموضوع خارج عن سيطرتك ومؤثر على حياتك بشكل كبير فالكلام مع معالج نفسي هيكون خطوة مفيدة ومش عيب أبدا ومتجلدش نفسك بسبب الانتكاسات التغيير مش بيكون خط مستقيم ركز على تقليل المحفزات واملأ وقتك بحاجات مفيدة ولو حاسس إنك مش قادر لوحدك اطلب مساعدة من مختص ده دليل قوة مش ضعف

View all 11 advice
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم السابع من الفراق. مرَّ أسبوع، وما زال الغياب يبدو وكأنه حدث منذ لحظات. ظننت أن الأيام ستأخذ من وطأة الشوق، لكنها كانت تزيده رسوخًا في القلب. ما زلت ألتفت دون وعي وكأنني سأجدك، وما زلت أقاوم رغبة الحديث إليك كلما ضاقت بي الحياة. أتعلم ما يؤلم في الفراق؟ أنه لا يسرق الأشخاص فقط، بل يسرق العادات، والتفاصيل، والأمان الذي كان يسكن وجودهم. أصبح كل شيء كما هو، إلا أنا. هناك جزء مني بقي معك يوم رحلت، ولم يعد حتى الآن. سبعة أيام مرت، ولم أعتد غيابك، ولم يتعلم قلبي كيف يتصرف في عالم لا تكون فيه. وكل ما أرجوه أن يمنحني الزمن قوةً تكفي لأتقبل ما لم أكن يومًا أريد تقبله.

5
Blueberry_19648
Blueberry_19648🇪🇬13d ago•disappointeddisappointed

مشعارف اعمل ايه مشعارف أتكلم مع مين مفيش حد هيفهم الألم اللي انا عايش فيه مخنوق وزعلان ومضايق مش عارف أتكلم ف الحاجات اللي مضايقاني مع مين مش عارف لأول مرة ابقي متلخبط ومشاعري ملخبطة كدا مبقتش واثق اني هقدر ارجع تاني اقف ع رجلي او لا مخنوق آوي وواحشني احساس المستشفى والناس اللي كنت بعرف اتكلم معاهم وشبهي ومفيش احكام حاسس بالغربة اوي لدرجة اني مبتكلمش مع حد

9
Gold_4033
Gold_4033🇪🇬13d ago•disappointeddisappointed

الامتحان كان صعب وقدمت اعر أداء دراسي والتقدير وال gba الي قاتله نفسي حرفيا عشانهم ف ذمة الله بعد المادة دي والجو حر والناس والدنيا لا تطاااااااااق حرفيا انا بمتحن من قبل لبيك اللهم لبيك 😭

17
Banana_20063
Banana_20063🇪🇬13d ago•boredbored

هل المشاعر اللي بنحسها مجرد تفاعلات كيميائية وإشارات كهربية في المخ ولا ليها بُعد أعمق ممكن يتوصف بقوانين فيزيائية لسه مش مكتشفة؟ ولو كل إحساس زي الحب أو الحزن ليه نمط معين من الطاقة أو الذبذبات، هل ممكن في يوم من الأيام نقيسه زي ما بنقيس الطول الموجي أو التردد؟ وساعتها… هل المشاعر هتفضل حاجة إنسانية خاصة ولا هتتحول لأرقام ومعادلات ممكن أي حد يفهمها ويتحكم فيها؟

7
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken

عندي سؤال محيرني جدا وحد سألني اياه قبل كده لو ضمنت نجاحًا كبيرًا بعد 20 سنة من العمل والصبر، أو دخلت مغامرة قد تنجح خلال 5 سنوات وقد تفشل تمامًا، أيهما ستختار؟ ولماذا؟" وقولنا سن الشخص الي بيتكلم برضو

11
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Apple_19333
Apple_19333🇪🇬13d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬13d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Watermelon_17488
Watermelon_17488🇩🇿13d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬13d ago•angryangry

السلام عليكم 🌸. من اكتر الحاجات اللي مضايقاني اوي دلوقتي، اني بقيت بغيَّر معتقداتي في حاجات كتير جدا.. علاقاتي افكاري عن نفسي اهلي مستقبلي، حاجات كان مُسلَّم بيها من زمان، دلوقتي بقت تراب. ده فكرني بحد كنت بحبه اوي، كان بيقول فيما معناه، ان كل شيء في الدنيا دي قائم على المصالح، حتى علاقات الحب، انا بحبك عشان انا بلبي رغبة عاطفية وطبيعة بشرية، اذا انا مستفيد، وبطلب منك وجودك معايا عشان انا برضو مستفيد. وقتها كنت معترضة جدا، دلوقتي لقيتني بميل لرأيه فعلا.. الحاجات والاشخاص اللي انا بحبهم دلوقتي، هل انا كنت هحبهم لو كنت في ظروف تانية؟ مش دي مصالح؟ حتى الدين قائم على مصلحة الانسان نفسه. حاجات كتير اتغيَّرت وبتتغيَّر، حتى بلدي عايزة اسيبها واسافر.. مش عارفة هروح فين بأفكاري بعد كده بجد.

14
Flame_18549
Flame_18549🇪🇬13d ago•annoyedannoyed

انا عندي مشكله كبيره جدا وعايز تساعدوني في حلها بلاقي في ناس بتعمل حاجات وحشه جدا معنى شايفاها عاديه قوي زي الارتباط وان الولد يكلم البنت او امسك ايديها وهي عادي وده بسبب بعضهم عن ربنا امها ما انصح فيهم بيطنشوني او يسلكوني فانا عايز طريقه اقرب الناس لربنا اكثر واخليهم يبعدوا عن الحرام واللي يغضب ربنا انتم شايفين ايه ممكن اعمله او تساعدوني فيه 🤔

6
Mango_20060
Mango_20060🇪🇬13d ago•ashamedashamed

انا قاعد ملان مش عارف دا من الاجازه ولا من ان الواحد معندوش هوايه يعملها ولا يمكن عشان معنظيش صحاب زمان اللي كل يوم في الاجازه كنا نستغله و ننزل كل يوم و نرجع اخر النهار ليه احنا مش زي زمان الاجازه دي كلها كانت بتبقا تعب من كتر الللعب و الفرح فيها

4
Diamond_18772
Diamond_18772🇪🇬13d ago•shyshy
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Banana_4073
Banana_4073🇪🇬13d ago•mehmeh

انا تقريبا كده خلاص بعدت عن كل الناس الي كنت اعرفهم ، أنا كنت عارف ناس حلوه زمان الكلام معاهم مريح وبيهونو الدنيا علي الواحد بس ده كان زمان ، كل الناس الي عرفتها ف الفتره الاخيره شبه بعض يا اما مش سالكه وداخله عايزه حاجه معينه يا اما بتتسلي نتكلم مره وتكمل مع غيرك وفي الاخر محدش عارف التاني وانا بصراحه مليش ف الجو ده انا بحب الناس السهله الواضحه وحقيقي مش عارف لسه في حد كده ولا خلاص الناس كلها مبقتش مريحه

4
Banana_20057
Banana_20057🇪🇬13d ago•disappointeddisappointed
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2

Flame_16692🇪🇬 كل واحد وحريته بقى ركز نت على حياتك واعمل اسرة جديدة متوقفش حياتك ع حد وربنا يريح قلبك

View all 2 advice
Coconut_8107
Coconut_8107🇪🇬13d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

15
Biscuit_4072
Biscuit_4072🇪🇬13d ago•tiredtired

نفسي اتعرف على ناس جديدة مابقتش قادرة أكمل مع صحابي اللي عارفاهم حاسه انى طرف تالت وكمان بحس معاهم انى مضطرة اتبسط مش عارفه اتبسط معاهه خالص حساهم مش شبهي بحسهم بيشوفوني كأني بلا مشاعر او مش بيهتموا ىمشاعرى اوي انا عامة مش باخد كل حاجة على انها جد وكده بس بجد الموضوع بقى صعب بحاول اكرفلهم واتعرف على ناس بس مش عارفه

9
Apple_11401
Apple_11401🇪🇬13d ago•draineddrained
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Candle_20054
Candle_20054🇪🇬13d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Watermelon_18763
Watermelon_18763🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬13d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Watermelon_16795
Watermelon_16795🇪🇬13d ago•depresseddepressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬13d ago•tiredtired

شاب عنده 26 سنة. يمكن أغلب اللي في سني اتجوزوا وفتحوا بيوت واستقروا، وأنا واقف مكاني. والغريب إني مش ناقصني حاجة تقريبًا، شغال وعندي شقتي ومجهز حاجتي وحتى الشبكة كانت معايا. كنت خاطب قبل كده، لكن مقدرتش أكمل لأسباب كتير. يمكن أكبر مشكلة عندي إني لما بحب بلاحظ أصغر التفاصيل، وبحتاج أحس إن الطرف التاني موجود. محتاج كلمة تطمني، رسالة بسيطة، حد يفكرني إنه بيحبني وإن وجودي مش تقيل عليه. أنا من النوع اللي لما يحب بيدي كل حاجة من غير حساب. حرفيًا ممكن أقدم للشخص اللي بحبه كل اللي أقدر عليه، وأكون أحن عليه من نفسي. لكن للأسف الحنية الزيادة ساعات بتجيب نتيجة عكسية. اللي كنت معاها وصلت لمرحلة إنها بقت متأكدة إني مش هعرف أعيش من غيرها، وده خلاها تحس إن من حقها تتحكم في كل حاجة. وقتها عرفت إن العلاقة دي مش هتنفع ومشيت. المشكلة الحقيقية مش في اللي فات... المشكلة إني من ساعتها، بقالي 3 سنين، مش قادر أخد خطوة خطوبة أو جواز تاني. وفي نفس الوقت مش قادر أتعايش مع الوحدة. كل يوم بحس إني محتاج حد يحبني بجد، حد يهتم بيا، حد يسأل عليا من نفسه، حد يبعت رسالة من غير مناسبة. يمكن أغلب الناس شايفة الموضوع بسيط، لكن بالنسبة لي بقى وجع يومي. حرفيًا كل ليلة قبل ما أنام بفتح الرسائل وأبص فيها، ومش بلاقي حد باعتلي أي حاجة. ساعتها بزعل على نفسي. بزعل لأني طول عمري واقف جنب الناس ومقصرتش مع حد، ومع ذلك مش لاقي الشخص اللي يفضل جنبي أو يفتكرني حتى برسالة. ساعات بقعد أسأل نفسي: هو الغلط فيا؟ هل أنا حبيت زيادة؟ اهتميت زيادة؟ اديت أكتر من اللازم؟ أنا مش وحش، لا في شكلي ولا في لبسي ولا في شغلي، ومش بطلب المستحيل. كل اللي نفسي فيه حد يحبني بنفس الصدق اللي بحب بيه، وحد يبقى حنين عليا زي ما أنا حنين على الناس. أصعب إحساس إنك تبقى طول الوقت سند للكل، ولما تحتاج تسند راسك على كتف حد، متلاقيش حد موجود. وأصعب منه إنك تبقى محاط بناس كتير، لكن تحس إنك لو اختفيت يوم أو أسبوع محدش هيسأل عليك.

14
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬13d ago•tiredtired

هو لى الحياه لازم تكون صعبه كدا؟! لى دايما مواقف كتير بتعدى علينا تاخد حته مننا وتمشي لى متبقاش كويسه لى دايما بنجرى ومستعجلين لى علطول تايهين ومش لاقيين طريق ومرسي نرتاح فيه لى كل حاجه متعبه بالشكل دا لى مش مبسوطه ومش عارفه لى مش كويسه دايما ؟💔

4

Cookies_10253🇪🇬 وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

View all 4 advice
Watermelon_8678
Watermelon_8678🇪🇬13d ago•worriedworried

جماعه انا عندي خوف علي الناس الموجوده ف حياتي غريب خوف اني اخسرهم اني اعمل حاجه غلط تخليهم يبعدوا عني وخوفي الزايد دا زمان ضيع مني ناس كتير معاملتي غريبه والناس اللي كنت بخاف تبعد عني بقت بتبعد فعلا ان انا حاليا صحابي مش كتير يتعدو ع الصوابع معايا صاحي دا البيست أقرب حد ليا فيهم انا بخاف عليه جدا يجدعان صديقي دا وصل بيا الحال اني ع حزنه وهمومه بقيت انا بكتئب ودايما ف دماغي وقلبي دايما مقبوض كده خايف يحصله اي حاجه وخايف بردوا من انه يتغير عليا ف حاجه او من انه يزعل مني ولا كده اقسم بالله بقا بالنسبالي حاجه كبيره جدا جدا ومن تطور مكانته عندي دي مع انه صاحبي من زمان جدا بقيت ع قد تطور مكانته عندي دا خايف من اني اخسره انا بقيت من الصعوبات اللي هو بيمر بيها حاليا شايل همه ليل نهار وخايف عليه جدا يا جماعه عادي دا طبيعي يعني الخوف دا انا عايز تفسير اي الخوف الغير مبرر دا هل الخوف دا عليه من الصعوبات اللي بيمر بيها دلوقتي ولا انا خايف مكنش سند ليه كفايه ف اخسره ولا انا خايف من انه دا اكتر حد ثقه ف حياتي كلها ودا اللي طالع بيه من الدنيا ف خايف من لو خسرته اكون لوحدي ومش واثق ف حد ولا الخوف اللي عندي تشكيله من كل دا

4

Gold_16893🇪🇬 يسطا ادي لي كل واحد حجمه عمره م هيمشي

View all 4 advice
Avocado_20005
Avocado_20005🇪🇬13d ago•disappointeddisappointed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Tofu_4962
Tofu_4962🇪🇬13d ago•worriedworried

هو طبيعي أن ساعات بيحصل حاجات مثلا حد عزيز مات أو كده بس بتلاقي انك مش بتعيط وشكلك مش فارق معاك مع الوقت تلاقي نفسك في مسلسل أو حد تافهه تلاقي نفسك بتعيط وبحرقه هو ده ايه بجد محتاره جدا حتي اهلي بيقولولي هو انتي بارده كده ليه المواقف اللي مفروض تعيط عليه مش بتنزلي دمعه مع العلم أن انا بتأثر من اقل كلمه وحساسه بس مش عارفه ده طبيعي ولا لا ؟

3
Coffee_13465
Coffee_13465🇪🇬13d ago•depresseddepressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Tofu_4962
Tofu_4962🇪🇬13d ago•tiredtired
Topic: هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

في أوقات كتير بحس بالوحده بتمني أن يكون في حد يفهمني ميظغطنيش بس يفضل جمبي ويساعدني اني ابقي افضل بختار أوقات كتيره اني اقعد لوحدي عشان ابقي مرتاحه مبشوفش أن حد فاهمني هيبقوا مصدر ازعاج بس وصداع وطلبات

2
Grape_20048
Grape_20048🇪🇬13d ago•pissedpissed

خليني نستغل الليل و الناس نايمه و اقول اني بحب الليل اكتر من النهار لدرجه ان ساعات بقلب يومي نهار ليل و ليل نهار و بما انها اجازه فا اخشي اني اعمل كدا الفكرة بيكون في ارق مش عارف ليه مع انه نوم و دا نوم بل نوم النهار امتر من الليل

6
Candle_9660
Candle_9660🇪🇬13d ago•confusedconfused
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

14
Watermelon_19634
Watermelon_19634🇪🇬13d ago•mehmeh
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9

Cloud_19075🇪🇬 انا اسفالك جايز ناس كتير ميفهموش وجعك او معاناتك و اكتر يقلل منها بس عايزه أأكدلك انها متشافه و مسموعه انا فهماكي وعارفه قد ايه انتي مقهوره و بدل الامان بقوا خطر و بوظوا امانك و انتهكوا حرمك جسمك ببجاحه و لعذر اشد قبحا من ذنبهم انا بعتذر ان فمش ف ايدي حاجه تساعدك مساعده فعليه تحسي بيها ف حياتك لانها بيئه مؤذيه ولكن الاكيد انك تستحقي حياه أسعد و ألطف مع اشخاص حقيقين مش حيوانات ف بنات كتير هتسمعك و تفهمك و كل مره هتحتاجي تتكلمي او تفضفضي عن ده ان شاء الله ربنا يرزقك ببنت حلال تفهمك

View all 9 advice
Ice cream_4136
Ice cream_4136🇪🇬13d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Coconut_10553
Coconut_10553🇪🇬13d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Blueberry_19253
Blueberry_19253🇪🇬13d ago•angryangry

بعمل مشروع التخرج و المفروض ان احنا تيم من ٣ بس اللي معايا مطنشين خالص و يعتبر انا اللي شايل المشروع كله لوحدي و انا بصراحه عندي استعداد اعمل اي حاجة عشان اتخرج بس هما مستفزين فشخ مفيش اي احساس ولا حتي تقدير وده بيخليني عايز اسيبها تولع بينا كلنا اللي هو ان شاله ما حد مننا اتخرج

4

Blueberry_16799🇪🇬 قول للدكتور المسؤول عليهم أو غير التيم

View all 4 advice
Chocolate_20013
Chocolate_20013🇱🇾13d ago•lostlost

أحتاج إلى آراء صادقة حول شيء أفكر فيه كثيرًا. أنا أعاني من زيادة في الوزن، لكن السبب الرئيسي ليس الإفراط في الطعام أو نمط حياة غير صحي، بل علاج بالكورتيزون أحتاج إليه لأسباب صحية. المشكلة أنني لا أكره نفسي، بل أحب شكلي في أشياء كثيرة وأرى نفسي جميلة عمومًا. ومع ذلك ما زلت أجد صعوبة أحيانًا في تقبل فكرة أن هذا الوزن قد لا يكون شيئًا أستطيع التخلص منه بسهولة أو ربما لا أستطيع التخلص منه بالكامل. كيف يتقبل الإنسان شيئًا في جسده لا يحبه كثيرًا، لكنه في الوقت نفسه لا يملك سيطرة كاملة عليه؟ هل مر أحدكم بتجربة مشابهة مع مرض أو دواء أو ظرف صحي غيّر جسمه بطريقة لم يخترها؟ وكيف فرقتم بين الرغبة الطبيعية في التغيير وبين الدخول في صراع دائم مع شيء خارج إرادتكم؟

9
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬13d ago•tiredtired

مش بعرف أحب، انا دايمًا مقتنعه اني مستاهلش الحب و اني شخصية قليلة جدًا. حتى لو أعجبت بحد بطلع فيه عيوب انا معرفش هي موجوده عندو ولا لا، زي مثلآ(ممكن يكون خاين، ممكن يكون كداب، ممكن يكون شخص مش كويس) بقعد اطلع عيوب زي كده عشان أنهي إعجابي تجاه الشخص ده. حتى لو شخص قال انو معجب بيا ببعد فورا و مقتنعه اني هكون بالنسباله مجرد تسلية او رهان مع صحابه، مش بصدق اي حد يقول انو معجب بيا. مش عارفة انا كده طبيعي ولا اتجنيت خلاص؟

29
Cheese_4261
Cheese_4261🇪🇬13d ago•concernedconcerned

سؤال للبنات والشباب: هل غلط إن يكون عندي حاجات معينة نفسي فيها في حياتي المستقبلية وأعتبرها جزء من أحلامي وأهدافي؟ يعني مثلًا أبقى بحلم إن يكون عندي شبكة سوليتير، أو بيت واسع ومريح ممكن يكون دورين، أو بشكل عام مستوى معيشة معين شايفة إنه مناسب ومريح بالنسبة لي أنا مش بتكلم عن حاجات لازم تتوفر كلها من أول يوم، ولا شرط تكون موجودة وقت الخطوبة أو بداية الجواز، ومش قصدي إني أحط شروط أو أعباء على الطرف التاني. الفكرة كلها إن الشخص اللي هرتبط بيه يكون عنده طموح وسعي ورغبة إنه يطور من نفسه ومن حياتنا مع بعض، وإن يكون عنده استعداد إنه يشتغل ويجتهد علشان نوصل للحاجات دي على المدى البعيد، حتى لو احتاجت سنين بالنسبة لي الموضوع مش مجرد شبكة أو بيت كبير، قد ما هو تصور لشكل الحياة اللي نفسي أعيشها مستقبلًا، والأهداف اللي بحب أسعى ليها. وبشوف إن أي إنسان طبيعي بيكون عنده صورة معينة للحياة اللي نفسه يبنيها، سواء كانت مرتبطة بالسكن أو الاستقرار المادي أو السفر أو التعليم أو أي تفاصيل تانية شايف إنها مهمة بالنسبة له فهل وجود الأحلام والتطلعات دي يعتبر طلبات زيادة أو نوع من المادية؟ ولا ده شيء طبيعي طالما مش بطلبها بشكل فوري أو إجباري، وإنما انها تكون أهداف مشتركة ممكن تتحقق بالتدريج مع بعض؟

14

Coffee_4076🇪🇬 مش نوع من الماديه ولا عبء ولا شروط ، دي طموح ومش عيب انك تطمحي انك تعيشي احسن حياه مع اللي هيبقا شريك حياتك وخاصه انك قولتي مش عايزه دا فورا على قد ما عايزه انكم تسعوله ويتحقق بعدين عادي ف عادي احلمي واتمني وادعي واسعي مش عيب ولا حرام ولا ماديه ربنا يرزقك الزوج الصالح والذريه الصالحه اللي تعيشو مع بعض حياه احسن من اللي نفسك فيها كمان

View all 14 advice
Cloud_17754
Cloud_17754🇪🇬13d ago•depresseddepressed
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

25
Grape_20048
Grape_20048🇪🇬13d ago•emotionalemotional

الواحد حاسس بملل شديد من الاجازه مع ان ايام الدراسه تلاقيك بتعمل الف و الف حاجه عشان تلهينفسم عن المذاكرة تيجي دلوقتي ولا اكن في حاجه و فراااغ بتعملو اي عشان تقتلو الفراغ ده و الكلام طبعا مش لبتوع 3 ثانوي خش ذاكر يا بابا

12
Ice cream_18260
Ice cream_18260🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken

كان فيه حد بينا مشروع جواز من فترة، محصلش نصيب بسبب موضوع عادى، أتكلم معايا فجأة كم غير مقدمات ف حاجات كتير اوى عن حياته، وقال انه كان عايز يهرب، وانى من الأشخاص اللى مهما اتكلم مش هحكم عليه، ونصحى الصبح ممكن كل واحد ينسى إيه حصل إمبارح ودى أحسن حاجة حسيت انها زى جملة لذيذة لكام حاجة مؤقتة بس متنفعيش لمشوار العمر قلبى واجعنى اوى من وقتها

12
Marshmallow_10625
Marshmallow_10625🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken

كنت هنام وقفلت الباب راحت ماما جت فتحته روحت قفلته راحت جت تاني فتحته وبتقولي بتفتحيه ليه قولتلها نور المظبخ جاي في عيني وقفلته راحت جت فتحته وبتزعق وبتقولي ما انتي مش هتقفليه الا لما تكوني بتعملي حاجه(شك بطريقه مش طبيعيه) قولتلها اه انا بعمل حاجه راحت قالتلي يبقى تغوري من هنا وراح جوزها نادلها قالها تعالي قولتلها ماشي انا هغور بكره هروح عند تيتا ومش هشوف اشكالهم تاني بجد بكرههم بيعملو مشكله ع اي حاجه المهم جوزها بيقولي لو روحتي منغير اذني مش هتدخلي بيتي تاني طز فيه بجد هما ليه بيذلوني عشان معنديش اب هدور ع شغل واقعد عند تيتا يا رب الاقي

13
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧13d ago•exhaustedexhausted

السلام عليكم غبت ورجعت اتوقع ما حدا رح يعرفني بس مش مهم المهم انو حاليا بأصعب فترة لأني ٣ ثانوي وبسبب الحرب يمكن افادة ويمكن امتحانات ويمكن نعمل امتحان ويمكن لا انا ما عم ادرس ما عم اقدر ادرس واسا المشاكل النفسية والتفكير والوحدة الي انا فيها والجفاف العاطفي خايفة خايفة من الفراغ الي ممكن يصير بالصيف شو اعمل خايف يكون في امتحانات وانا مش دارسة جماعة انا دارسة المنهج بس في اخر شي لا والباقيين لازم راجعهم بس عايشة على امل افادة (يعني تلتغى الامتحانات وانجح وصير جامعة ) مخنوقة اليوم صارت مشكلة خلتني اتمنى انو عنجد لو اني ما ولدت او لو وادت شب وقديش مجتمعنا دائما مع الذكر مهما كان معنا الحق نحن كبنات حرفيا كرهت كل الشباب كل ما شفت شب حس حالي قرفانة (قصة طويلة مش قادرة احكي بس لازم افش غلي شوي ) (اي انا من لبنان لا حد يعلق عالموضوع )

2
Avocado_8154
Avocado_8154🇪🇬13d ago•incompleteincomplete

بصراحة، من فترة وأنا حاسس إن موضوع الجواز بقى أصعب مما كنت متخيل. أنا شخصيًا نفسي أرتبط وأكوّن أسرة، لكن حاسس إن الوصول لشخص مناسب بقى تحدي حقيقي. مشكلتي مش إني مش عارف ناس، لكن إني مش لاقي البيئة أو الطريقة اللي تخليني أقابل حد عنده نفس الجدية ونفس الهدف. كل ما أبص حواليّ ألاقي ناس كتير من الولاد والبنات بيتكلموا عن نفس المشكلة. في ناس عايزة تتجوز فعلًا وتستقر، لكن فرص التعارف الجاد محدودة، والاختيارات المتاحة غالبًا بتكون عشوائية أو غير واضحة. ساعات بحس إن فيه عدد كبير من الأشخاص المناسبين، لكن كل واحد عايش في دائرته ومش عارف يوصل للتاني. وده بيخليني أتساءل: هل فعلًا المشكلة في إن الشخص المناسب نادر وصعب تلاقيه، ولا إننا لسه ما لقيناش المنصة أو الطريقة الصح اللي تجمع الناس الجادة ببعض وتخلي الوصول لبعض أسهل؟

6
Watermelon_16795
Watermelon_16795🇪🇬13d ago•incompleteincomplete
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8

Pizza_15115🇪🇬 كل واحد فهم الموضوع دا بشكل خاطئ ، لو موضوع صعب روح لطبيب نفسي راجل** يساعدك اسمع فيديوهات كتير توعيك عن الامر داا هتلاقي ناس كتير اتعرضت لحاجات مشابهه هيخفف عنك ، اتكونت مفاهيم غلط هتتعدل .. كل الآثار يسهل علاجها ... بس انت ادي لنفسك فرصة انك تتعافي بشكل تدريجي هتحس كأنه لم يكن انت هتلاقي نفسك فاكر صور بس مش فاكر احساس ممكن فاكر شويه بس الاحساس صعب توصفه فاهم حاجة ! وعيك بالمشكلة هو نص الحل اصلا اتبقي نص اصبر وربنا يهون عليك

View all 8 advice
Marshmallow_18138
Marshmallow_18138🇪🇬13d ago•emotionalemotional

لما ببقا زعلانه او مدايقه باكل كتير اوي و اكل مش صحي خالص و سكريات شوكولاته وشيبسي و تخنت يمكن ١٠ كيلو ومش بعرف اتحكم ف نفسي خالص وقتها ولا ببقا عارفه اوقف نفسي اني اكل يعني بلاقي نفسي بعمل كدا لوحدي ف ممكن لوحد عنده حل يقول و كمان ازاي اقدر اخس واتحكم ف نفسي

3
Nutella_19219
Nutella_19219🇩🇿13d ago•heartbrokenheartbroken

انا نحيفة كنت بوزن عادي يعني بعدين مرضت مرض معدي وهيك كنت ماباكل ولا بشرب بس اتقيأ 😭💔💔💔 المهم فنحفت 6 كيلو ولما اتعافيت الكل لاحظ انو كثييييير نحفت انو مافيني ولا اشي حرفيا بعد ما تفاعيت باسبوعين تقريبا يعني الحين كثير صرت انو ماباكل ابدا اصلا ماكنت باكل كثير وانو كل شي يسببلي غثيان انو بس لما اكل شي او اشرب شي احس بطني يوجعني شويي ومابقدر اكل زيادة ابدا لانو بحس بدي اتقيأ عرفتو كيف وفي حدا يلي هو رح يخطبني عن قريب انو ماضل شي بس امتحن وهيك اتحصل على الشهادة وهيك يتقدم ونحنا بنحب بعض صرلنا كثير انو اكثر من عامين لا علينا هو اعرف انو كثر يحبني والله انو مسوي كل شي حرفيا بس لما كلمني كلمني وجرحني بطريقة ماحس انو عم يجرح هو قالي انو صحتك ماعم تشوفي فيها وهيك انو نحفتي واخر مرة شفتك( اليوم) شفت انو رجليك من فووق يعني الفخد كثيرررر نحيفة انو مافيكي شي وانفجعت وحتى ايديكي اصابعك نحفاااانة كثير وكلي وماعم تقومي على حالك وهيك فانجرحت بصراحة وصرت ابكي ابكي💔😭😭اعطولي حل بدي اسمن بدي شي مش عارفة شو اسوي حتى امي انو مصابة بالسحر وهيك شي انو ماتلتهي فيني ولا كاني بنتها وحتى ابي انو همو الوحيد شغله💔💔💔💔💔💔💔💔💔

3
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

ذكرياتي المؤلمه فالجامعه والسكن مع الناس اللي فيها اللي خلتني اكره الريف واهلها....(مع احترامي للبلد واللي فيها)....حسيت مبعرفش اندمج خالص معاهم ويعني دايما مش سالكين...ومؤذيين بشكل مش طبيعي بالمره...سابو فيا بصمات وحشه...عمري ما عارفه اتعالج منها....واتاذيت بشكل مبالغ..نفسيا وجسدياً...... الأسوأ مش عارفه اعرف ناس تعمر معايا خالص....وكله ماشي بمبدأ مصلحه ونفاق واذى....ومبعرفش اعمل حاجه غير اني ادعي فصلاتي واعيط...واشكي لربنا بجد....بجد نفسي اهرب من البلد دي وارجع لبيتي بأي شكل كان💔

24
Waffle_20046
Waffle_20046🇪🇬13d ago•sorrysorry

انا كمان شهر و هدخل تالته ثانوي المشكلة في اني مهمله يعني مش بذاكر كله بمزاجي و اهلي سايبني و مش مهتمين بالحته دي خالص و عادي لو ذاكرت مذكرتش طز يعني مش مهتمين السؤال ازي اتحكم في نفسي و اذاكر؟ لاني بجد خايفه و لو استمريت على كدا انا حرفيا(لقدر الله) مش هجيب حاجة بجد!!

17
Watermelon_16795
Watermelon_16795🇪🇬13d ago•draineddrained
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Moon_12664
Moon_12664🇪🇬13d ago•tiredtired

انا بجد مليت لما خت الاجازه مش عارفه حتي بقيت فاقده الشغف أن أقوام أو اعمل حاجه جديده قاعده ملانه بجد حتي مبقاش عندي شغف أن اخش ف اي علاقه أو ابد أو احب فقدت الاحساس ده لما حد يقولي بحبك ببقي مخنوقه ممكن نكون بتتكلم عادي بس اول أما يقول انا بحبك ومعجب بيكي بحس بخنقه وقلبي مقفول واتقفل منه وارفض مش عارفه ليه

22
Apple_19845
Apple_19845🇪🇬13d ago•guiltyguilty

ليه دايما بينتهي بيا المطاف لوحدي؟ حاسس اني ببوظ أي حاجة بلمسها مع اني مش وحش ولله دايما بتمني الخير للكل حتى على حساب مصلحتي ، ساعات ببص في المرايا واسأل نفسي انا ليه كدا وهل عيب فيا ولا في ايه بالظبط تعبت جامد

3
Candle_13665
Candle_13665🇪🇬13d ago•exhaustedexhausted

يا ريت لو حد بيعاني م الرهاب واتقدم خطوه في حياته خصوصا في الإنطواء اللي سببه لينا الرهاب ازاي قدر يتغير وبدأ يتكلم وميخفش في انه يقول رأيه ويعبر عن نفسه وكده وهل فيه اي نصيحه ممكن تقولها تساعدنا في اننا نتخلص من الوهم ده

4

Gold_16893🇪🇬 لما تحطط في موقف المفروض تكلم واكسر اي حاجز جواك

View all 4 advice
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم السادس من الفراق😔💔 وما زلت أستيقظ كل صباح على أملٍ صغير بأن يكون كل ما حدث مجرد حلم عابر. ستة أيام فقط لكنها مرت وكأنها أعوام لأن الوقت بعد الغياب لا يُقاس بالساعات بل بمقدار الفراغ الذي يتركه من نحب في قلوبنا. أحاول أن أعتاد غيابك لكن كل شيء يعيدني إليك. الأماكن التي مررت بها وانا اتحدث معكَ والأغاني التي اعتدنا سماعها وحتى التفاصيل الصغيرة التي لم أكن أنتبه إليها أصبحت تحمل ملامحك. لم أكن أعلم أن الفراق يجعل الأشياء الصامتة تتحدث وأن الذكريات تستطيع أن تؤلم أكثر من الواقع. كنت أظن أن الأيام ستخفف هذا الثقل لكنني اكتشفت أنها تعلمنا فقط كيف نخفيه. ما زال الاشتياق يسكنني وما زال قلبي يفتقد وجودك وكأن جزءًا مني رحل معك ولم يعد. لم أعد أنتظر عودة ولا أبحث عن تفسير لكل ما حدث لكنني ما زلت أدعو أن يأتي يوم أتذكر فيه كل هذا دون أن أشعر بذلك الانكسار الذي يرافقني الآن. اليوم السادس من الفراق وما زلت أتعلم أن بعض النهايات لا تُنسى وأن بعض الأشخاص يرحلون من حياتنا لكنهم يبقون في أعماقنا طويلًا. وربما يكون أصعب ما في الفراق أننا نواصل الحياة من الخارج بينما يظل شيء بداخلنا واقفًا عند لحظة الوداع.

8
Avocado_14506
Avocado_14506🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken

انا حرفيا تعبت من كتر الظلم والابتلاءات اللى مش بتخلص وبقول لنفسى اصبرى فترة وهتعدى بس مش بتعدى وبجد مش لاقيه مخرج ولاحل تعبت جدا انا من كتر، ماقلبى بقا حزين ومليان هموم ع اخره رجليا مش شايلانى مش قادرة بعافر، وبزق ف ايامى بالعافية

13

Cookies_18736🇪🇬 بيقولوا دايما احب العبد لله هو اللي بيبتليه بالشكل دا عشان يقربه ليه فالاوقات دي وعشان هو بيحبه كمان وبيختبره

View all 13 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬13d ago•boredbored

نصحيه علي السريع.. اوعي تندم ان انت حبيت حد اوعي تندم وتفكر تقول يارتني ما حبيته ويارتني ما اديته من وقتي ويارتني ما كنت مهتم بطريقه دي اوعي لانه الشخص اللي قدامك ده ماكنش بيصون الحب دا كله وماكنش بيقدره يبقي احنا ساعاتها بنتوجع بس بنتعلم وربنا بيعوضنا بس ان انت تقعد تقول لا وجلد الذات ده لا اوعي وتخلي التجربه دي تاثر علي كل تجاربك في الحياه احنا بنتعلم ودا طبيعي اننا نفشل في تجارب معينه في حياتنا بس متخلهاش تاثر علي تجارب الجديده انك توقف حياتك لا.....

12

Gold_11778🇪🇬 جيه في وقتها

View all 12 advice
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬13d ago•heartbrokenheartbroken

هو حقيقي مش عارفه المشكله من مين بس ليه كل ما أتعرف على حد يطلع شخصية توكسك أو دمها تقيل أو مستنزفة للأعصاب؟ بقيت أخاف أدي فرصة لأي حد جديد من كتر اللي شوفته... بجد الواحد يعمل إيه عشان يقابل ناس طبيعية ومريحة ولو لمرة؟ حقيقي تعبت 🥲💔

22
Banana_5401
Banana_5401🇪🇬14d ago•tiredtired

كيميا المخ! كيميا المخ يا جماعه عندي بدأت ترجع طبيعيه من تاني بعد ادمان العادة لمدة ٧ سنين فعلاً الموضوع كان صعب اوي و مازال بس المحاولات مهمه و التكمله مهمه اوي بجد انا بحاول بقالي كتير اوي

6
Pumpkin_5579
Pumpkin_5579🇪🇬14d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

16

Pumpkin_7861🇪🇬 نفس اسمي على ال T هوريكي نوع جديد عمرك مشوفتيه

View all 16 advice
Apple_16985
Apple_16985🇸🇾14d ago•tiredtired
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

0
Mango_7680
Mango_7680🇪🇬14d ago•draineddrained

مكنتش اعرف ان اخره اني اكون مبسوطه امبارح القي نفسي بموت انهارده قلبي وجعني بطريقة وحشه اووي موجوعه وفقده شغفي من نحيه كلو وكل ده عشان بس فكرت اني اثق ف بني ادم واحبو والله هو كويس او يمكن انا الي برر انو كويس بس الي مزعلني انو خليوناس تشمت فيا كتير اووي اولهم امي خلاها تقولي اني رخيصه عشان بحبو مش اكتر طلعت رخيصه ومعدومه كرامه عشان خاطرو قلبي وجعني لدرجه اني بتمني انو يقف حالن والله

8
Cloud_4425
Cloud_4425🇪🇬14d ago•heartbrokenheartbroken

السلام عليكم انا ف تالته ثانوي وانا ف شهر ٤ كان المدرسين قربو يخلصو المناهج ويشهد ربنا ان انا من اول السنه بحاول مقصرش وبعمل ال اقدر عليه وتعب وسهر وشفت سنه مايعلم بيها الا الله وكله متاكد اني هبقا دكتورة ان شاءالله المهم انا طلع قدامي ناس بتعمل سيشن تنظيم مذاكرة ومنزلين اسكرينات لناس بتشكر فيهم واد ايه هما شالو من عليهم الضغط وساعدوهم وبقو بيذاكرو احسن ومستواهم اتحسن وكدا المهم لما المدرسين خلصو المنهج انا بطلت انزل دروس وقلت هراجع ف البيت وهشرك مع الناس دول وفعلا اشتركت وكانو كويسين وكل حاجه وقولتهم ان انا ازهر وامتحاناتي هتكون بدري وقدامي شهر بالظبط اراجع فيه واحل الكتب ال عندي قالولي هتراجعي وتحلي شوامل كتير جدا المهم بعدها بشوية حسيت انهم بيحطولي تاسك صغير اوي ف سالتهم انا هخلص امتا قالولي يوم 25/5 ف قلت كويس يعني مش مضغوطه وهخلص بدري بعدين لحد يوم 19/5 لاقيت ان انا لسا مخلصتش مراجعه اكتر من نص المنهج وقولتلهم قالولي مش لازم تخلصي بدري المهم تحلي كتير قولت ماشي ولحد ما خلاص شهر 5 بيخلص ولاحظت انهم مش عاملين جدول اصلا وبيحطو تاسك ف منتهى العشوائية حرفيا وحتى مش فاكرين انا راجعت ايه وايه لا وانا ال كنت بقولهم وقالولي هنظبطلك دلوقتى المواد الاولى ونكمل ف ليالي الامتحانات ف قلت ماشي وبعدين بدأت امتحانات والامتحانات تقيله وانا قلقانه من المواد ال متراجعتش ولما برجع من الامتحان بيقولولي عملتي ايه بس وواحدة منهم نزلت على الجروب احنا وقفنا شغل ازهر! يعني ايه بجد وانا كمان دفعت فلوس شهر وكمان شهر الامتحانات عشان يسالو عليها بعد الامتحان؟؟؟ اعمل ايه بجد انا حاليا بحاول مضيعش مجهود شهور بسبب ناس بتتعامل من غير ضمير انا طلعت من كل الجروبات وبعت للادمن بقول على كل ال عملوه مردش حتى

3
Blueberry_12557
Blueberry_12557🇪🇬14d ago•heartbrokenheartbroken

فكره اننا نشير الاغاني اللي بنحبها و مع حد بنحبه دي حاجه لطيفه بس لما الحكايه مبتكملش بيبقي الموضوع صعب صعب اعرف اسمع الاغنيه دي تاني و ابقي عادي مبقتش عارفه اسمع الاغنيه اللي هو قالي عليها و فضل يغنيهالي كانت بجد اجمل اغنيه سمعتها ف حياتي مش عشان كلماتها كانت تحفه و واو بالعكس كلمتها كانت بسيطه خالص و كانت اغنيه قديمه لرامي صبري اول مره اسمعها و اول مره تتهدالي و تتغنالي ف لما بسمعها صدفه ف مكان او صحبتي بتشغلها فجاه بتفكرني بيه بيبقي واحشني جدا كلامنا مع بعض و هزارنا السخيف و الاوقات اللي وقفت فيها جنبه و مسيبتوش كل ده اتنسي بالنسباله فجاه ف بزعل اوي علي نفسي و علي الايام دي

7

Cloud_4425🇪🇬 فكرتك هتقولي حرام

View all 7 advice
Mango_6097
Mango_6097🇪🇬14d ago•mehmeh

جماعه انا حرفيآ لو مكنتش عايز اتوب مكنتش كتبت الكلام دا انا شاب عندي 18 سنه بكلم بنات كتير وبقابل كتير والبنات دول مش سايبينني في حالي كل ما اعمل بلوك الاقيهم بيبعتولي ويسألو عليا اعمل اي عشان اخلص من الموضوع دا عايز اتوب وارجع لربنا

13
Coconut_19807
Coconut_19807🇪🇬14d ago•heartbrokenheartbroken

حاسه بجرح عميق اوي ومش عارفة إن كان هيندمل تاني وقلبي هيخف بعد اللي حصل قلبي اتكسر جامد ورغم اني عمليا بقيت اقوى جدا جدا بس قلبي والثقة والأمان والحب كاسريني جامد مش قادرة ادي قلبي لحد تاني وخائفة اتكسر اكتر لو جربت

10
Coffee_4857
Coffee_4857🇸🇦14d ago•alonealone

أنا شاب في التلاتينات مش عارف في حد هنا اكبر مني ولا لا بس في حد هنا كان متجوز وانفصل ورجع اتجوز تاني والأمور معاه كانت تمام ولا الجوازة الاولي وتأثيرها السئ عليك بيفضل مأثر علي حياتك باقي عمرك؟ خصوصا لو مفيش أطفال بينكم ف مفيش حاجة تفكرك ولا تربطك بيها

5
Brain_4048
Brain_4048🇪🇬14d ago•alonealone

السلام عليكم انا محتاج نصيحه منكم وتبردو قلبي. مبدئيا انا عارف ان بعض الكلام هيكون غلط وانا معترف وعشان كدا جيت هنا عشان تساعدوني اتحكم في نفسي شوية. انا دلوقتي 20 سنه الحمدلله ربنا يديمها مكلمتش ولا بنت في الواقع خالص بس كلمت كتير في السوشيال ميديا وكل ده كان بغرض يكون شخص حقيقي في حياتي اكون معاه علي طبيعتي... بصو ياجماعه انا عندي فراغ مش طبيعي والله العظيم ابويا مغترب وعندي اخت بس اقسم بالله عدمها احسن من وجودها ووالدتي كبيرة رغم اني صغير ودايما في سوء تفاهم وبنتخانق فباما يحاول امسك نفسي وانا كمان مغترب عشان الجامعه فنجد انا تعبان ومحبط نفسيا وجبت اخري نفسي اشوف نفسي فالجنس الاخر ابوس ايديكم متفهمونيش غلط عايز اشوف نفسي هل انا انفع زوج صالح سند اعرف عيوبي اي حاجه من اللي محسنتهاش فالبيت وبدور عليها برا. حاليا في بنت حصل موقف صغير خالص اللهم عايز اكلمها معايا فالجامعه انا عارف من جوايا انها مش هتكون زوجه اصلا ليا فالآخر بس عايز اكلمها كصحاب بس مش اكتر بس انا مش هعمل كدا وافضل زي مانا فالله عليكم ازاي املي فراغي لاني بجد تعبت ومش قادر يارب تكونو فهمتوني صح.

3
Blueberry_12557
Blueberry_12557🇪🇬14d ago•exhaustedexhausted

مؤخرا بقيت حاسه اني مش عايزة اتعامل مع حد خالص يعني بجد عايزة اخد بريك من اني اشوف بني ادمين قدامي حتي قرايبي و صحابي ليه بجد لما بلاقي ماسدج منهم بحس اني بجد بتقفل بحس ان مفيش مساحه ساكته و فاضيه خالص ف حياتي و مش بتقفل من كده بس يعني بجد حواراتهم بقت مقرفه و ممله و تزهق كل واحد عنده مشكله و هم يحكيه ليا انا عارفه ان ده شئ كويس و اني مصدر ثقه بس انا مش قادره اسمع اي تعب و مشاكل حد و فنفس الوقت مش هعرف اقول لحد انا مش عايزه اسمع مشاكلك و اتفضلي امشي بش بجد انا مش قادره اسمع تعب و مشاكل حد مضايقاه و احلها و انا فيا اللي مكفيني و مبحكيهوش لحد و مفيش مجال اخد بريك و ابعد لانهم صحابي بس بجد الحوار من كتر ما بقي بيتكرر بقي متعب

12

Coconut_19807🇪🇬 أنا كمان حاسه كده ونفسي أخرج عشان كل شغلي اونلاين حاسه هموت بكتمتي

View all 12 advice
Orange_19897
Orange_19897🇪🇬14d ago•tiredtired

مساء الخير عليكم كلكم ، انا مش جاي احكي مشكله انا جاي اوصف احساس يمكن يطلع مني الاحساس دا لما اتكلم و اكيد زي اغلبكم مفيش حد احكيله و للاسف اللي بتحميله دا حتي لو امنتله هيفضل يقول مواعظ و انا ببقي متاكد هو مش عارف يقول ايه بس بيواسي ، بس ساعات السكوت نعمه كبيره ، انا عندي احساس رخم و يمكن اغلبكم حس بيه و لو لفتره ، عارفين احساس الحجر و ضيقة التنفس عارفين احساس انك كل يوم بتعمل اللي مفروض عليك تعمله بدون توقف اووبدون ما تعطل كانك مكنه حقيقي كانك مكنه انا مثلا ماخدتش اجازه من سنتين او اقدر اقولك في اخر خمس سنين ممكن اكون اخدت شهرين متقطعين ، معنديش اجازه اخر الاسبوع زي اي حد ، شغال زي الحمار و لا هو عارف يطلع الجبل و لا الجبل راضي يخلص ، بحس أن تصرفاتي غلط مع اني مش بعمل حاجه غلط بس اقرب الناس ليك بيبصولك كأنك غلطان دايما و حجر علي صدري محدش بيحسه غيري بيكام نفسي بيخلي في سواد قدام عيني ، فكرت كتير اخلص نفسي من الإحساس دا بطرق كتير حتي لو علي حساب حياتي و أنها تنتهي بس برجع و افكر و اقول زنب اللي معايا ايه و اللي ورايا و ارجع ابصو ملقيش حد حتي يقول معلش ، طيب الحجر دا مش عاوز يروح و السواد بيزيد ، عارفين لما بيقولوا للست انتي عندك البريوت و مشاعرك بتتغير علي فكره الراجل كدا برضو بيجيله وقت في الشهر أو في الاسبوع بيبقي مش طابق نفسه و لا اللي حواليه و لا حتي قادر يتكلم ، انا بيضايقني اكتر أن الحجر كل شويا بيتقل و بيزيد ضغط علي صدري و كاني بقطع النفس ، صحيح قراراتي في حياتي كانت اغلبها غلط ان مكنش كلها بس انا نفسي احس بهدوء و لو حتي لحظي ارتاح و لو اشويه صغيرين مش طالب كتير بس مش بيجي الاحساس دا مش بيجي خالص و كأنه بعيد جدا ، كلام كتير و احاسيس مختلفه ووملغبطه محتاج وقت كبير عشان احاول اشرحها و مقصدش اني اطول علي حد دل لو في حد هيقرا الكلام اساسا انا مش مستني طبطبه من حد ولا حتي معلش . دي مجرد فضفضه يمكن الحجر يروح قبل ما يخليني انا و الارض واحد

1
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬14d ago•boredbored

شفت حاجة رأيتها بتحصل معايا. بقالها بقالها يعني فترة مش كتير قوي بس بقالها فترة. كشفت ان انا ما بقاش عندي ان انا ازعل من حد. كشفت ان انا بقيت بلغي تماما من دماغي. من حياتي اصلا. يعني ده بيحصل حتى مع مع مع ممكن مع قرائبي مع مع الناس اللي انا مش بشوفه كل يوم مع صحابي مع لو في ناس معايا في حاجة بشكل يومي نفس الكلام برضو. مش حتى مش حد مسلا من بعيد قوي فلو هو عادي ان انا ألغيه من حياتي. بس لا اكتشفت فعلا ان انا بقيت اي حد عمل اي حاجة انا مش هكلف نفسي ان ازعل منه. فلاقي مثلا حد ممكن يقعد اعمل حاجة ويجي مثلا طوال التامعة فيجي يسألني ايه تزعل مني. فبصراحة مش زعلان. وانا فعلا مش زعلان. بس لو هو خلاص انا هو مش في حياتي اتلقى ايه? خلاص هو اتلقى من من حياتي اصلا. فلاقيت ان انا صنفت كل الناس كده اللي هو ايه? انتم بهايم كلكم بالنسبة كلكو بهايم بالنسبة لي. طبعا مش عشان كده يعني. مش عشان ده بس. مش دي حاجة الوحيدة اللي بتبقى اكل لان انتو بهايم. لا اهو انتو اصلا كده كده انتو بهايم بالنسبة لي كده كده. سواء كان عملت حاجة دقيقتين او ما عملتش حاجة. يا عم انت راجل تبهيمة برضو بالنسبة لي. اطلعش عندي وسط. بس ده احسن. ده احسن. ده احسن لانه عمات الفكرة ان انا اتدايق من حد اه يعني هي هي من اسمها هي بتدايق فليه ليه اتدايق الاسهل ان انا الغيه من حياتي فلقيت ان فعلا كان في ناس قريبة جدا مني حتى في في العيلة نفسها بس كنت انا باعزها قوي قوي قوي يعني اه دلوقتي خلاص هما اتلاقوا اصلا بقوا بالنسبة لي مجرد حد كده مضطر ان انا اقبلوه في وقت معين وفترة معينة وبامشي بس انت بالنسبة لي خلاص انت ولا حاجة. ادعو لي ربنا يهدينا يا جدان عشان انا بقت معاق قوي في الناغي. الناغي بقت زبالة. زبالة قوي.

22
Apple_19333
Apple_19333🇪🇬14d ago•exhaustedexhausted
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Tofu_4962
Tofu_4962🇪🇬14d ago•stressedstressed

ليه حاسه بضغط من كل حاجه حواليه بجد عاوزه افهم عندي توتر وقلق من اي حاجه لو صحيت في وقت مش كنت اللي مخخطاله بحس بضغط ويومي كله يبوظ لو لقيت حد كلمني تليفون بحس بتوتر وقلق وضغط فمش برد واقول اي حجه ليهم عشان ارتاح بس انا مش مرتاح حسه بضغط وخنقه وتوتر وقلق معظم وقتي مش عارفه ده سببه ايه بجد لو حد يعرف حل ياريت عشان تعبت😥

3

Coconut_19807🇪🇬 أنا كمان حاسه بيكي يارب فترة وتعدي على خير

View all 3 advice
Carrot_13647
Carrot_13647🇪🇬14d ago•worriedworried
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬14d ago•heartbrokenheartbroken

بصراحة ومن غير مبالغة، عمري ما قابلت حد في حياتي حسّسني إنه عوّضني عن حاجة راحت، ولا حد قدر ولو مرة واحدة يخليني أحس إن لسه في خير في الدنيا دي. للأسف، كل الناس اللي دخلوا حياتي سابوا جوايا ندبة صغيرة… كل ما أفتكرهم بتوجعني وبتفكرني قد إيه كانوا قاسين. لحد النهارده، ما لقيتش حد يفهمني بجد زي ما أنا محتاجة، ولا حد يستوعب أفكاري ومشاعري. أغلب اللي في حياتي يا إما عتاب ولوم… يا إما مفيش حد أصلاً بيحاول يسمعني بجد. ما لقيتش الشخص اللي آخر اليوم أروح له أحكيله عن يومي، أضحك معاه أو أعيط معاه، ولا حد يسأل عليّا بصدق ويحس إن وجودي فارق معاه.

6
Strawberry_6681
Strawberry_6681🇪🇬14d ago•annoyedannoyed

عايزه رد واعي من الدين من غير هبد بالله عليكم وبعيد عن رأي المجتمع المتخلف أو أشباه الرجال عندي سؤال بيجي في بالي دلوقتي لو في بنت غلطت مع شاب إذا كان كلمت شاب أو بزنى البنت دايما بيقولو أن الأب يقتل بنته عشان ضيعت شرفه وكدا وبيتكلمو في دا انو عادي مع أن الي اعرفه ان حتى الزنه عشان تطبق عقوبته لازم يبقي في شروط معينه وحتي لو اتوفرت الشروط دي ما بيكونش القتل بل بيكون عدد جلدات معينه وبيكون علي الولد مش البنت لاكن البنت لوحدها هي الي بيقولو ضيعت شرفنا ولازم تموت لاكن الولد غلطه وعادي فدلوقتي لو اب قتل بنته بحجه انو بينقذ شرفه مش دا كدا يعتبر قااااتل بالنسبه للدين وهل هيتحاسب عند ربنا وانو قتل بغير وجه حق والبنت كدا بتكون مظلومه عند ربنا طبعا دا ما يمنعش إنها عندها حسابها عند ربنا لو مكانتش تابت قبل ما تموت علي الي هي عملته بس بردو مين ادي الاب حق انو يقتل بنته بحجه الشرف والمجتمع يبقي شايف دا عادي مع انو قتل والقتل حرام ليه الحرام بيتجزء في حاجات وحاجات ليه مع ان ممكن تكون البنت كانت تابت توبه نصوحه من قلبها وربنا غفور رحيم دا القاتل ربنا بيسمحه هل مش هيسامح الزاني اكيد لو تائب من قلبه ربنا هايسمحه ف ليه بقي عمر ما لقيت ناس بتتكلم أن كدا الاب دا مجرم لانه قاتل وان كدا هيتحاسب عند ربنا لان مش هروح يقول لربنا كنت بدافع عن شرفي ما مفيش حاجه اسمها كدا مين اداك الحق ما يمكن البنت تابت الي ربها وندمت وكمان ممكن تكون مثلا مشيت مع ولد بس بدون زنى انا طبعا مش بحلل دا حرام اكيد بس بقول هل ربنا قال كل بنت مشيت مع ولد حق باباها يقتلها ولا يعتبر ظالم وحسابه عسير عند ربنا ؟؟؟!!!

8

Orange_14989🇪🇬 وَلَا تَقۡتُلُوا۟ ٱلنَّفۡسَ ٱلَّتِی حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلَّا بِٱلۡحَقِّۗ ربنا أحل القتل في بعض الحالات فقط منها القصاص وغيره مثلا القتل في الحالة دي أكيد مش من حقه وهيتحاسب عند ربنا بل وكمان عقوبته ممكن تكون اكبر من الزنا ودة لإن إراقة دم المسلم بغير حق عند ربنا أعظم من عدم الكعبة وتقريبا مشوفناش تعظيم لذنب زي دة كدة

View all 8 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬14d ago•stressedstressed

نفس الدوامة كل مرة هل في جديد؟ لا مفيش الدوامة دي لما بتشتغل حرفيا لو الدنيا كلها اتشقلبت مستحيل تخرج منها، محتاج بقا تخليها متشتغلش من الأول ازاي بقا معرفش افتكرت ضياء العوضي وهو بيقول علاج جرثومة المعدة هو استئصال المعدة، لما الجرثومة متلاقيش معدة مش هتجيلك اصلا دلوقتي علاج الموضوع هو استئصالي انا شخصياً من الحياة

6
Mango_15168
Mango_15168🇪🇬14d ago•angryangry
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

20
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬14d ago•stressedstressed

محتاج طاقة إيجابية جدا قبل ما اقوم ارمي نفسي من فوق الترابيزة عايز اعرف الناس اللي ختمت القرآن كان ايه إحساسك في اليوم دة وازاي عرفت تنام، عشان الموضوع بالنسبالي بقا مسألة شهور إن شاء الله ومتحمس لليوم دة اكتر من فرحي ف عايز دفعة إيجابية كدة تفوقني شوية

5
Brain_4048
Brain_4048🇪🇬14d ago•alonealone

السلام عليكم انا محتاج نصيحه منكم وتبردو قلبي. مبدئيا انا عارف ان بعض الكلام هيكون غلط وانا معترف وعشان كدا جيت هنا عشان تساعدوني اتحكم في نفسي شوية. انا دلوقتي 20 سنه الحمدلله ربنا يديمها مكلمتش ولا بنت في الواقع خالص بس كلمت كتير في السوشيال ميديا وكل ده كان بغرض يكون شخص حقيقي في حياتي اكون معاه علي طبيعتي... بصو ياجماعه انا عندي فراغ مش طبيعي والله العظيم ابويا مغترب وعندي اخت بس اقسم بالله عدمها احسن من وجودها ووالدتي كبيرة رغم اني صغير ودايما في سوء تفاهم وبنتخانق فباما يحاول امسك نفسي وانا كمان مغترب عشان الجامعه فنجد انا تعبان ومحبط نفسيا وجبت اخري نفسي اشوف نفسي فالجنس الاخر ابوس ايديكم متفهمونيش غلط عايز اشوف نفسي هل انا انفع زوج صالح سند اعرف عيوبي اي حاجه من اللي محسنتهاش فالبيت وبدور عليها برا. حاليا في بنت حصل موقف صغير خالص اللهم عايز اكلمها معايا فالجامعه انا عارف من جوايا انها مش هتكون زوجه اصلا ليا فالآخر بس عايز اكلمها كصحاب بس مش اكتر بس انا مش هعمل كدا وافضل زي مانا فالله عليكم ازاي املي فراغي لاني بجد تعبت ومش قادر يارب تكونو فهمتوني صح.

3
Marshmallow_18138
Marshmallow_18138🇪🇬14d ago•downdown

بقالي فتره مش منتظمه خالص ف الصلاة للاسف و بفوتها خاصه الفجر كنت بظبط منبه بقوم اقفله وانان حتي لما بصلي بصلي من غير خشوع نهائي او بصلي غصب عني و ببقا سرحانه و استغفر الله حتي ممكن اصلي ركعتين بدل ٣ مثلا و اكسل اعيد الصلاه اقول مش مهم و مببقاش مركزة نهائي ربنا يسامحني بس بجد انا مكنتش كدا خالص ومدايقه من نفسي اوي

4

Flame_16692🇪🇬 ادعي ربنا كتير انو يهديكي ويرجعك احسن من الاول ويقربك منه واهم حاجه انك فعلا ندمانه ع ده لانه لو كان عادي بالنسبالك كانت هتبقى نصيبه ابدأي صفحه جديده مع نفسك وحاولي تاخدي حد من البيت فإيدك ونتي بتصلي حتى تبقو بتشجعو بعض

View all 4 advice
Corn_20033
Corn_20033🇪🇬14d ago•alonealone
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

12
Blueberry_19648
Blueberry_19648🇪🇬14d ago•emotionalemotional

هحكيلكوا قصة تنفع تتعمل مسلسل بعنوان المغفل أهو بيقلك ايه بقي من فترة كدا كان فيه واحد أهله تعبوا عليه وهو تعب لحد ما خلص هندسة وبقي مهندس شاطر جدا قوم اي بقي من سنتين كان لسه مخلص جيش وعشان هو شخصية اكتشف بعدها انه عنده إضطراب نفسي وعنده شخصية ادمانية كان بيعمل اكونتات فيك يتعرف بيها ع ناس عارفين ليه عشان معندوش ثقة ف نفسه نهائي المهم عرف من الاكونتات دي بنت وياه ع الضحك عمل اي مع البنت دي؟ كان سند وضهر وكل حاجه حلوه وقف جنبها وابوها قاعد ف البيت كان بيصرف عليهم واهلها ما يعرفوش كان معاها اللي كان نفسه حد يعمله والنهاية خطبها هوب دخل ف المخدرات اصله كان بيشتغل شغلين ومحتاج يصحي كتير بهدلته المخدرات والنهاية البنت سابته ورجعت للاكس بتاعها و اتخطبوا بعد 3 شهور المغفل بقاله سنه مش عارف يتخطي وتعبان وعمال يروح هنا وهنا وعايز يعمل اي حاجه عشان يتخطي راح لدكاترة نفسية وجرب يمشي من المدينة ويعمل حاجات كتير جديدة بس المشكلة فيه هو المغفل لسه لحد دلوقتي خايف ومخفش ولسه تعبان ومتلخبط ومشعارف يعمل ايه ادعوله

4

Olive_19421🇪🇬 انت مخسرتش كتير انت كسبت خسرت عاطفه ومشاعر كانت في المكان الغلط . تقدر بعد ما تتخطي تكون مشاعر لحد يستاهل فعلا خسرت فلوسك .اتفق معاك لكن تقدر تعوضها تاني لانك عندك خبره وتقدر تشتغل وتكسب فلوس تاني باذن الله انت كسبت انك حطيت ايدك علي موضع ضعف فيك تقدر تعالجه . قدر يكون الكلام بالنسبه الك حاليا عاطفي وحالم لانك حاسس انك في ضعف وخذلان فكر بعقلك في الكلام ده . اسال الله ان يرزقك السلام

View all 4 advice
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬14d ago•mehmeh

انا محتاج حل لمشكلة دوار المواصلات زمان كان بيبقا مجرد دوخه وخنقه واحس اني حران موووت واعرق ودا كان بيحصلي لما مركبش مواصلات فتره وبعدين ارجع تاني اركب ولما اخد على الموضوع خلاص بيروح وبيبقا نادر بس بقاله فتره غبي والنهارده لاول مره يحصل قيئ وانا اكتر حاجه بكرهها ف حياتي الدوخه والقيئ ف محتاج حل قبل ما الموضوع يتطور ويبقا قيئ علطول

7