•
•
•

قرف

37 منشورات
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬•غاضبغاضب

تقريبا هنفضل في نفس الدايرة كل يوم عادي، ومفيش جديد، وكل واحد هيفضل فاكر نفسه هيخرج من الدايرة دي بس مش هيعرف، وعشان يخرج هيقعد سنين، ومحدش هيخرج منها، وحاجة قمة في الاحباط والقرف، إحباط إحباط إحباط

6
Mustard_5466
Mustard_5466🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

دلوقتي انا في مطروح بصيف حد في مطروح حالياً في هنا خناقات وانا حاسس اني زهقت وقرفت وكنت بفكر ارجع وبعدين قولت وليه منزلش هنا بوست يمكن حد يرد ولا حاجة الموضوع سخيف انك تبقي خارج تتفسح وتتبسط وتلاقي الناس اللي حواليك مش مقدرة ده

5
Biscuit_4072
Biscuit_4072🇪🇬•متعبمتعب

سؤال لشباب بس لانهم الى هيفهمونى، عندى العربية بتاعتى بتنقط مايه من الريدتير على هدومي دا بياثر على الصلاة بس عارف الحكه وبتعامل يعن ولكن برضو الموضوع مدايقنى جدا ومستنفذنى وبحس بالقرف يعني من الموضوع داء ويعنى جربت كذا حاجة ولكن كلهم كانوا غير عمليين بالمرة ينفعوا مره وعشره لا، وشكرا

5
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬•عاديعادي

جاتلي فتره حقيقي كنت قرفان من كل حاجه في حياتي ومخنوق اوي ، لا طايق ظروفي ولا طايق تعليمي ولا طايق اي حاجه ، كنت حاسس اني عايش حياه بجد انا مش عايز اي تفصيله فيها فكتبت دول وَيَتَحَكَّمُ عَلَيْكَ أَنْ تَعِيشَ حَيَاةً لَسْتَ بِمُرِيدٍ لَهَا، فِي سَبِيلِ يَوْمٍ تَرْجُو أَنَّهُ آتٍ. وَقَدْ قَالَ رَبُّكَ إِنَّكَ قَدْ خُلِقْتَ فِي كَبَدٍ، وَتَظُنُّ أَنَّ الدُّنْيَا سَتُجِيبُ لَكَ الْأَمَانِي. فَاسْتَفِقْ لِذَاتِكَ وَأَدْرِكْ أَنَّهُ، لَا حَيَاةَ وَلَا أَحَدَ فِي الدُّنْيَا بِبَاقٍ. فَهُنَاكَ آخِرَةٌ سَنُعْرَضُ كُلُّنَا فِيهَا، وَسَنُدرِكُ مَنْ مُنَعَّمٌ وَمَنْ هُوَ فِي عَذَابٍ بَاقٍ. وبعدها استمر الحزن والحزن وكتبت دي كنوع من اني هعتزل العالم سَجِينٌ، سَجِينٌ أَنَا فِي سِجْنِ ذَاتِي، الْبَابُ بَابِي وَالْأَصْفَادُ أَصْفَادِي، سَجَنْتُ رُوحِي لَمَّا أَدْرَكْتُ أَنَّهَا لَا تَقْوَى عَلَى هَذِهِ الْأَحْزَانِ، لَا شَكَّ لَا فَرَجَ وَمِيعَادٌ، سَتَخْرُجُ وَلَكِنْ لَنْ تَعُودَ نَفْسَ الذَّاتِ وبعدها بقا فوقت الحمدلله وادركت اني كنت مكبر المواضيع شوية (هي كدا كدا كبيره) بس لو فضلت كدا مش هتحرك وهبقا عايش حياه مش عاجباني وزعلان ف قولت طب ما ابسط نفسي وخلاص لحد ما اصلح كل حاجه وكتبت دي وَتَظُنُّ أَحْيَانًا بِأَنَّكَ غَيْرُ قَادِرٍ، وَأَنَّكَ فِي دَوَّامَةٍ بَلْهَاءَ، مُشَتَّتٌ لَا تَدْرِي مَاذَا تَفْعَلُ، وَتَفْكِيرٌ بَيْنَ سَعَادَةٍ وَشَقَاءٍ. أَنَسِيتَ أَنَّكَ فِي دُنْيَا مُؤَقَّتَةٍ؟ وَأَنَّهَا كَبَدٌ وَدَارُ بَلَاءٍ؟ فَاصْبِرْ وَاحْتَسِبْ لِآخِرَةٍ، سَتَرَى فِيهَا الْعَجَبَ الْعُجَابَ. جَنَّةٌ كَمَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ، وَلَا سَمِعَتْ بِهَا أُذُنَانٌ، فَادْعُ رَبَّكَ رَاجِيًا لَهُ، فَهُوَ لَكَ قَرِيبٌ مُجِيبُ الدُّعَاءِ. ف احب احييني حقيقي على كلامي الجميل وربنا يبارك فيا

8
Tofu_4962
Tofu_4962🇪🇬•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Taco_5476
Taco_5476🇪🇬•غاضبغاضب

ازاي اتعالج منها بجد حرفيا اول حب ده قذر بجد الناس الي قالو الحب بينضف القلب والله العظيم ناس كدابة انا موسخش قلبي ولا جسدي غير الحب احنا كنا عيال منعرفش حاجة لقينا نفسنا بنحب وبنضحي وبنعرف قرف حقيقي ملعون الحب علي الي بيحبو

10
Peanut_18831
Peanut_18831🇲🇦•مكتئبمكتئب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

54
Cloud_8234
Cloud_8234🇪🇬•غاضبغاضب

في حاجه عايز اعرفها هو ليه البنات حاليا عايزه الولد النسونجي و لم حد يقول ان ملهوش في جو انو يكلم دي شويه و دي شويه بيقولو علي خام ويتبصلو بقرف هل احنا مقرفين عشان احنا مش شيفنكو لعبه نلعب بيها ونرميها ونشوف غيرها ولا ايه وجهه النظر

10
Coffee_6696
Coffee_6696🇪🇬•خجولخجول
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Heart_9410
Heart_9410🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

عاوز اتجوز بجد خلاص قرفت من كل حاجة انا 30سنه ولحد دلوقتي يادوب جبت الشقة بس انا عاوز اتجوز عشان بقرف من نفسي لما ببص علي بنت مكملتش ال20حتا نفسي اتجوز انا حقيقي نفسي القي بنت الحلال الي تصون اسمي لو حد يقدر يساعدني ياريت لان انا بتكسف جدا

8
Coffee_14652
Coffee_14652🇪🇬•ضائعضائع
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬•غاضبغاضب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

25
Cloud_15720
Cloud_15720🇪🇬•عاطفيعاطفي

مشاكل تافهه بتحصل دايما ف البيت وبتكبر ف الفاضي بحس انهم بيستنو الدنيا تبقى هاديه و يعملو مشكله من العدم وبالذات والدتي حرفيا على اي حاجه او اي كلمه تتقال مشكله وزيد من الشعر بيت اتا تالته ثانوي ف الموضوع بالنسبالي زياده عن اخواتي وانا قرفت وزهقت ف بفكر اسيب البيت مع اقرب فرصه بعد الامتحانات حد عنده فكره اعمل اي بعد خطوة اني اسيب البيت ؟

6
Lemon_5459
Lemon_5459🇪🇬•ضائعضائع

الواحد قرف وزهق من وضعه، مفيش جديد السنه دي زي الي قبلها والي قبلها وحياتي زفت لسه ومكرره جدا، عاوز اتغير واعمل اي حاجه بس مش عارف، عاوز انزل اشتغل واعمل فلوس واعمل اي حاجه نفسي فيها بس مش عارف، مش لاقي شغل فلوسه حلوه، الي موجود استعباد حرفيا مش شغل، فعلا الحياه في مصر مش حياه، اتمني من كل قلبي اعرف اخرج منها

4
Flame_10936
Flame_10936🇪🇬•مرتبكمرتبك
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Marshmallow_10625
Marshmallow_10625🇪🇬•منزعجمنزعج

انا تم استفزازي كنت بغسل المواعين ولقيت الحوض مسدود اعمل ايه بقى دلوقتي المشكله مش ف الحوض بس هو مسدود ومعفن وفيه بقايا الاكل وحاجه ف قمة الترجيع المهم يعني عندي تساؤلات ليه بيوصل بيهم انهم يرمو مناديل في حوض المواعين وليه بيقشرو بصل ويرمو القشر ف الحوض وليه قشر البطاطس وليه اعواد نعناع ف الحوض وليه الاقي لبانه في الكوبايه وليه مناديل ف الكوبايه وليه كيس بسكوت ف الكوبايه وليه ورقه ف الكوبايه وليه بقايا تنضيف فراخ نيه ف الحوض جماعه هعيط بجد الموضوع مستفز ومقرف معرفش ليه مش بيرمو الحاجه اول ب اول ف الباسكت والا لما ماما تغسل المواعين ولا اكن حاجه اتغسل يعني ما شاء الله بجد والاطباق يكون فيها سمنه من الاكل ومدهننه وساعات الاقي صلصه😭 اه والا الكوبايات اللي في اعماق الدهننه ف الحوض وف الاخر يقولو الامراض بتيجي منين والله لو عليا اجيبلي اطباق بلاستيك بدل القرف ده😭

7
Candle_13698
Candle_13698🇪🇬•ضائعضائع

السلام عليكم 😃 حاسه إن جوايا وسواس قهري صغير بيكبر مع الوقت، اللي خلانى أتأكد إن فجأه بقيت بقرف من حاجات كتير قد تكون مبالغ فيها زى أصوات المضغ ولو خفيفه اللى بيعطس أو يكح بصوت عالي ... وفى حاجات منطقية طبعا.. المشكلة إن دا بينعكس على الشخص يعنى لو شخص عمل حاجة مقرفه قدامى ولو مرة مش بنساها وبقرف أتعامل معاه دايما ولو مضطره بجد ببقا بأذى نفسي داخليا.. فهل فى حل ألحق نفسي من بدرى (:

14
Lemon_14801
Lemon_14801🇪🇬•غاضبغاضب

هي الرجالة ليه بجد ليه مقززين و مقرفين كدة ليه بيحبوا يلعبوا ببنات الناس و مش بيحترموا مشاعرهم ليه بجد ليه ممكن واحد يدخل يكلم واحدة و يحاول يكلمها و يفضل يحاول و يزن علشان يقولها كلام مقزز زيه ليه ممكن واحد يخوض في عرض واحدة ميعرفهاش الرجالة ليه بجددد

23
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Carrot_10678
Carrot_10678🇪🇬•ضائعضائع

نازل إجازة من الجيش بس معنديش اي فكرة اقضي الإجازة دي ازاي معنديش حياة غالبا اقدر افضل بيها عن القرف اللي بيحصل هناك مجرد شخص بيصحي كل يوم يفضل يقلب في التليفون لحد ما ينام تاني حتي مفيش شغف أن اتفرج على فيلم او مسلسل أو اي حاجه حد عنده حلول أو يتكلم في أي حاجه ؟

3
Mango_12317
Mango_12317🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

نفسي اعيط اوي كل الناس مستغله بجد بشوف كميه قرف من بنات و ولاد محدش بيأذيني انا شخصياً بس كميه قرف بشوفع بيحصل كل يوم حتي هنا في الابلكيشن اللي المفروض بنتكلم في عشان نخفف علي بعض بلاقي ناس مستغله طب ليه ليه القرف دا اي وصل الناس لكده انا بجد متأذيه اوي بسبب الموضوع دا ليه صعب نلاقي انسان ساوي نفسيا

9
Blueberry_9805
Blueberry_9805🇪🇬•حزينحزين
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Orange_13985
Orange_13985🇪🇬•غاضبغاضب

حاسس اني تعبت من المذاكرة المشكلة اني في ثانوي والسنة الجاية هيطلع عيني بالاسلوب اللي انا بذاكر بيه دة ومش عارف اتنيل اعمل حاجة اهبب ايه فاقد الشغف والطاقة وكل حاجة حاسس اني منطفي وزهقان وقرفان

4
Diamond_9045
Diamond_9045🇪🇬•متعبمتعب

قرفان من العيشة ككل وقرفان من البشر ومن الناس ومن المذاكرة وانام شغف وفقدان معنى الحياه وفترة ما يعلم بيها الا ربنا مش عارف هتودينا فين تاني مش عارف اخرتها اي مش عارف عواقبها اي الفترة دي حاولت اطلع منها بكل الطرق ومش عارف مش عارف اعمل اي تاني مش عارف

3
Heart_9410
Heart_9410🇪🇬•غاضبغاضب

لما تحكي متبينش ضعفك لحد حقيقي كلو هيستغل ضعفك حتا الي بيسمعك ولما تعمل خير متكرروش هي مره واحدة لان هتتعلق ب الهوا بجد كلو بيبق عاوز مصلحه انا قرفان من اي حد بيستغل ضعف الي بيحكي عشان عايز مصلحه حقيقي حاجة تقرف

4
Strawberry_11039
Strawberry_11039🇪🇬•مُرهقمُرهق

ازاى كبنت احمى نفسى من الاختلاط، جربت جو الشغل و الاندبنت وومن بس بصراحة كرهت جو الاختلاط و القرف و الرجالة اللى بتقعد تتفحصك و انتى ماشية مع ان لبسى مش ملفت يعنى، أو الراجل الأربعينى الغير متزوج اللى بيقعد يتنح بلا سبب، و لو اضطريت أسأله فى شغل لازم يسأل كل شوية عملت ايه ووصلت لايه، او لما اروح اعمل انترفيو و الاقى اللى بيعملى انترفيو عمال يعطف و يلطف بطريقة لزجة مع ان شكلى عادى يعنى بالنسبة لناس كتير. مش عارفة لو قعدت من الشغل ممكن أعمل ايه فى حياتى خاصة انى بقيت ٣٠ سنة و خريجة صيدلة، فصعبان عليا مذاكرتى، كمان غير متزوجة و جواز الصالونات حدث و لا حرج كلهم معتوهين شايفين ان الحياة مشاركة و انى اساعده فى المصاريف لدرجة انى بقيت عايزة اقعد من الشغل عشان ميجليش الأشكال دى تانى.

7
Banana_7522
Banana_7522🇪🇬•منهكمنهك

بصراحة انا كشاب بعاني من قلة ادب البنات معرفش اي اللي يخليهم جريئين و سفلة للدرجة دي يعني ايه بجد مفيش حياء ليه ولا احترام قرف بحس اني عايش في زريبة اللي بتعرض واللي بتسوق فيها واللي تبجح واللي تشتم شتائم قذرة ليه انا اشوف الحاجات دي مع انهم عرب ومسلمين يعني لو هروح بلد كافرة انا هبقى عارف واخد حذري ومتقبل لكن انا في دولة مسلمة انا بخجل عنهم بصراحة مش عارف مش قصدي إساءة لحد بس دي مشكلة كل يوم بلاقيها وبتأثر فيا وانا مش بركز معاهم بس ببقي مجبر اشوف لان الموقف قدامي

9
Watermelon_8678
Watermelon_8678🇪🇬•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Cloud_9627
Cloud_9627🇪🇬•عاديعادي

عاوز اسمع اراءكوا. بصراحه الواحد قرف من الناس و محتاج حجات يعملها لوحده يسترخي بيها او مهارات جديده يتعلمها و يوظف طاقته في حاجه افيد من التعامل مع الناس و استنزاف الطاقه ده اقتراحاتكوا؟

12
Chocolate_8940
Chocolate_8940🇩🇿•ضائعضائع
الموضوع: احكي تأثير تحرش اتعرضتله واتعاملت معاه ازاي

عمري ماادرت اتخطى صدمة طفولتي لحد دلوقتي عمري 20سنة و كل شوي ارجع افتكري ان عمي لي كنت بحبو جدا اتح رش في و انا عمري 7سنين او 6 الموضوع زعجني جدا و محدش يعرف فيه غيري و هو عمري موجهتو لاني لدلوقتي بحس بنفس القرف لحسيتو و انا صغيرة

8
Brain_7893
Brain_7893🇪🇬•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Strawberry_5445
Strawberry_5445🇪🇬•مريضمريض

هو اي المجتمع دا هو ف حاجه غلط ف الجو ولا انا علشان مختفي من فتره اي البؤس دا اي كل القرف دا متهدو اللعب شويه علشان الموضوع بدا ريحته تفوح والستر بتاعنا بدا يخلص والحل الوحيد اننا نهدي من كل الذنوب دي ولا اي رايكم

3
Gold_5504
Gold_5504🇪🇬•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬•ضائعضائع
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Olive_4428
Olive_4428🇪🇬•مرتبكمرتبك

من فتره مش كبيرة اوي لاحظت ان اختي بقت بتتصرف بطريقة غير عادتها ، يعني كانت مثلا بتخاف حد يمسك تيليفونها و كل شويه يجلها مكالمات ، المهم انا اكتشفت انها بتكلم ولد وقتها ، قعدت كتير مقولتش لحد علشان احنا معدناش اب و امي مش مسؤله و لو عرفت هتكلم خلاني و هيقتلوها ، يعني حرفيا هيقتلوها و انا مكنتش عايزة دا اكيد ، المهم وقتها بدأت المحلها ان الموضوع حرام و الكلام دا و لما لقيت انها مبطلتش كلام معاه صارحتها و اتخانقنا جامد و وصل اني مديت ايدي عليها ، كلمتها بالدين مره و بالتهديد اني اقول لخلاني مره و اني ازعق و بكل الطرق و هي مش شايفه انها غلطانه اصلا ، المهم وقتها انا كلمت الولد و شتمته و قلتله متكلمهاش تاني و هو طلع فعلا بايعها و مكلمهاش تاني ، انا قلت انها اتعظت و خلاص سكت و الموضوع عدي ، من اسبوع بدأت بنفس الحجات الي كانت بتعملها ، بتخاف حد يمسك الموبايل بتاعها و بيجلها مكالمات كتير من رقم هي مسجلاه حرف H بس المهم لما حست اني بدأت اشك غيرت الباسوورد بتاع تيليفونها و خلت الاسم من حرف ل اسم بنت hana المهم الموضوع مأكلش معايا يعني و امبارح و هي بتستحمي لقيت تيليفونها مفتوح ف اخدت الرقم الي بيكلمها دا و حطيته علي الترو كالر و لقيته ولد ، انا مصارحتهاش لاني مش قادرة اعمل معاها مشكله تاني ، هي المفروض اكبر مني و واعيه لكن هي بجد مش ناضجة خالص و انا عندي مشاكل تكفيني مش قادرة اكلمها و اتخانق معاها و اعمل مشاكل ، و المشكله اني حتي لو صارحتها و قلت لخلاني ممكن يعملوا فيها حاجة و اكون انا البنت الوحشه الي مسترتش علي اختها ، انا بفكر مقلش لحد و اسيبها مع نفسها بس هي اي حد بياكل بدماغها حلاوة و لو طلب منها حاجة مش تمام هتعملها و وقتها هنروح ف داهيه كلنا معاها ، عايزة اقتراحات اعمل ايه علشان بجد مش عارفة و بدأت احس بقرف منها بصراحة . اسفه للإطاله.

10
Carrot_4704
Carrot_4704🇪🇬•غاضبغاضب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Diamond_5186
Diamond_5186🇪🇬•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
أحدث المواضيع
1 / 3
Coffee_16188
Coffee_16188

ازاي خرجت من دوامة التوهان و تضييع الوقت

ازاي وصلت لاحسن نسخة من نفسك و خرجت برا سجن العادات السلبية و بدأت حياتك تتحسن بجد...
2 المنشورات•2 النصائح
Mango_9483
Mango_9483

نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

» نـصـيـحـه كـان نـفـسـك حـد يـقـولـهـالـك مـن زمـان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4 المنشورات•4 النصائح
Suchi_16120
Suchi_16120

تجربتك مع الإدمان

احكلنا عن تجربتك مع الادمان، ويدخل تحت مصطلح الادمان هنا، ادمان(السوشيال ميديا، الأكل، علاقه عاطفيه،مخدرات، اباحيه، واي
2 المنشورات•2 النصائح
Orange_18102
Orange_18102

حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

حاجه كان نفسكم تعملها او بتخططو تعملوهااا ومعرفتوش تعملهوهاا اي كان السبب يعني
3 المنشورات•18 النصائح
Coffee_6567
Coffee_6567

التعرض للخيانة

تجربتكم مع الخيانة ، و هل قدرتوا تسامحوا و تمنحوا فرصة تانية ولا الأمر انتهي ، و هل قدرتوا تتخطوا و ازاي ؟
6 المنشورات•42 النصائح
Cookies_18736
Cookies_18736

هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

يعني تبقي وسط الكلية، الشغل، البيت، أو أي مكان فيه ناس كتير... ومع ذلك حاسس إنك لوحدك ومش منتمي لأي حد فعلًا. وبتتعب ومح
5 المنشورات•21 النصائح
Peanut_18831
Peanut_18831

ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

عن نفسي مش قادرة انسى حاجات عشتهم فطفولتي،كتير ناس بتقول يا ليت الشباب يعود يوما،انا مستحيل اقول الجملة دي عشان أمرْ فتر
12 المنشورات•51 النصائح
Avocado_13168
Avocado_13168

تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

هل الوحده ممكن تكون حلوه فعلا وانت الي بتبعد عشان كلام الناس عليها وانك مش عايز تبقى
16 المنشورات•91 النصائح
Flame_11924
Flame_11924

ايه الكلمه اللي اتقالتلكم من اهلكم و من ساعتها و عيونكم بطلع فراشات اول ما تفتكروها؟

بابا مش بيعرف يعبر عن مشاعره بس في مره قالي اني اكتر حد شبهه في اخواتي و اكتر حد بيعرف يضحكه و الوحيده اللي هتفرق معاه ل
4 المنشورات•26 النصائح
عنا·الوسوم·الأسئلة الشائعة·الشروط والأحكام·سياسة الخصوصية·إرشادات المجتمع·الصحافة·اتصل بنا·
AfrikaansአማርኛالعربيةAzərbaycanБеларускаяБългарскиবাংলাBosanskiCatalàČeštinaCymraegDanskDeutschΕλληνικάEnglishEspañolEestiEuskaraفارسیSuomiFrançaisGaeilgeGalegoગુજરાતીHausaעבריתहिन्दीHrvatskiMagyarՀայերենBahasa IndonesiaIgboÍslenskaItaliano日本語ქართულიҚазақភាសាខ្មែរಕನ್ನಡ한국어KurdîКыргызчаລາວLietuviųLatviešuMalagasyМакедонскиമലയാളംМонголमराठीBahasa MelayuMaltiမြန်မာनेपालीNederlandsNorskChichewaଓଡ଼ିଆਪੰਜਾਬੀPolskiپښتوPortuguêsRomânăРусскийKinyarwandaسنڌيසිංහලSlovenčinaSlovenščinachiShonaSoomaaliShqipСрпскиSesothoBasa SundaSvenskaKiswahiliதமிழ்తెలుగుТоҷикӣไทยTürkmenTürkçeУкраїнськаاردوOʻzbekTiếng ViệtisiXhosaYorùbá中文isiZulu

جميع الحقوق محفوظة © ٢٠٢٥ توهيل (شركة سيدلر)