جماعه هو ازاي بيكون التعامل بين الشاب والبنت ميكونش حرام يعني السيده خديجه زمان وزوجات الرسول وسيدات الاسلام اعتقد كانوا بيتعاملوا ولا لا مع رجاله وازاي بيقولوا مفيش تعامل خالص عاوزة حد يوجهني للصح ان ازاي بيكون التعامل الصح ؟
جماعه هو ازاي بيكون التعامل بين الشاب والبنت ميكونش حرام يعني السيده خديجه زمان وزوجات الرسول وسيدات الاسلام اعتقد كانوا بيتعاملوا ولا لا مع رجاله وازاي بيقولوا مفيش تعامل خالص عاوزة حد يوجهني للصح ان ازاي بيكون التعامل الصح ؟
انا كولد محتاج كده برضو اتمني حد يقولنا ازاي
التعامل الصح ان المعمله بتكون في اطار محدد وبيقتصر كلام اقل وفيه حدود
اول حاجة شوفي اية الضوابط من الدين ك احكام يعني بعدها شوفي حياة الصحابة عشان تفهمي تطبيق دا ساعات هتلاقي مثلا حاجات في وجهة نظرك مخالفة للدين ساعتها خشي اقرأي عن الموقف دا اكتر و اعرفي اية أسبابه أو كدة هتلاقيه مش مخالف للدين عادي ف هو من حيث في تعامل ؟ طبعا في تعامل بس حدوده و طريقته اية دي تشوفيها من السيرة عشان نفهم الأحكام بيها و برضو على ما اتذكر عبدالرحمن ذاكر الهاشمي كان أتكلم عن الموضوع دا
للضرورة القصوى زي نطاق العمل او رايح تشتري حاجة او فالمستشفى او فالكلية محتاج مساعدة اشياء رسمية وبدون اي تلامس جسدي حتى لو اصبع بدون مزح وكلام ما منه فايدة بدون تلاعب ب الالفاظ وتعدي الحدود وكلام فقط ع قد الحاجة وشكرا
لا هي واضحه جدا
التعامل للضروره في اضيق الحدود ده اللي الدين بيقول عليه والصح