·
·
·
·
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
طيب احنا مش هينفع نكمل مع بعض ليه عشان مش هقبل اكمل مع حد اقل مني انا مهندسه طيب يا بنتي مانا مدير ف شركه كويسه وقبضي بالدولار لا طيب هو انتي خريجة اي زراعه وبشتغل موظفه ف شركة الميا عاااااا ونعمه
Orange_14989🇪🇬 جنون العظمة عند المهندسين ( ربنا يوعدنا )
View all 12 adviceCloud_4173🇪🇬 هو عموما عشان ترتاحي من الحوارات دي الناس كلها فترات مؤقته في اللى بتتعلم منه درس أو تعلمه درس واهي ماشيه محدش دايم ومش اي حد تثقي فيه
View all 11 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Blueberry_13778🇪🇬 احنا بقينا في زمن ابن متناكة
View all 5 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Ketchup_16639🇪🇬 انتي بتقولي انك متجوزه وجوزك شخص كويس اهو من كلامك، لي تضيعيه من ايدك وترجعي تقولي هو الي سابني، الحقيقه ان الي بيخاف من العفريت بيطلع له، يعني انتي بتقولي حساه هيسيبني وحاسه وحاسه، احساسك لوحده وشكك هيخليكي متوتره ديما وبعيده عنه فهو هيدايق او يزعل من دا ومع الوقت هيلجأ لبديل ومره في التانيه هيسيبك فعلا وترجعي تقولي شوفتوا كلامي كان صح ازاي سابني الخاين، الحقيقه هو مكنش هيسيبك بس خوفك من انه يسيبك خلاه فعلا يمشي، ثقي في جوزك واديله كل طاقتك. وكل ما عندك، ولو مشى بعد كل دا يبقا مش ذنبك وانتي عملتي الطبيعه لانه جوزك وخليكي فاكره "ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا" اي حد. تاني بقا يسببلك اذى او توتر ماشي ابعدي عنه وخلي جوزك كل حياتك، والحقيقه بقا انا النص الاول في الحكايه انا عايشه كده كده حاليا بس بقول يمكن لما اتجوز مراتي تعوضني عن دا
View all 7 adviceOrange_20155🇪🇬 اخلعي
View all 6 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Banana_18396🇪🇬 ..
View all 5 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Banana_18975🇪🇬 كل الشباب كده قلل كفايه مره كل يومين وخلاص
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Mustard_18120🇩🇿 اي علاقة بدايتها لاترضي الله نهايتها لم ترضيك....شفت نتيحة العلاقات المحرمة ولعب ببنات الناس...زعما هادي لي راك تهدر معاها ناوي تتزوج بيها...مدام حاب تتزوج روح لباباها واذا ناوي تعمر الفراغ العاطفي الي في قلبك نقولك ربي يهديك ...وعند ربي تتحاسب على كل كبيرة وصغيرة
View all 4 adviceCloud_19877🇪🇬 فيه عيادات د شريف درويش ف سبورتينج
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Tomato_5414🇪🇬 اتعلم من غلطك ومتقعدش ف مكانك انت م مرتاح فيه ابدا حتي لو هتخسر اي اهم حاجة متخسرش نفسك ولا راحتك
View all 5 adviceبخاف احتياجي للحب و الاهتمام و ان حد يشاركني يومي يخليني ارضى بأقل حاجة 🙁 دي حاجة مضيقاني اوي بجد و محسساني اني ممكن اقبل ب دا او اتمنى حد اقل مني عشان بحس فوجوده اني مش لوحدي، حتى لو صاحب عادي مش قصدي relationship تحديدا
Gold_16893🇪🇬 اهتمي بنفسك هتلقي كل حاجه بتجري وراكي
View all 23 adviceCookies_18736🇪🇬 صلي على النبي بس ايه كل اللي حاصل دا.....
View all 12 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Gold_16893🇪🇬 طب دور علي شغل واتعب شويه وبلاش ديون زياده
View all 6 adviceMango_19913🇪🇬 روحى لربنا
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_16644🇪🇬 انت فعلا رايح ف حته وحشه اوي للأسف لانك بكل بساطه مطاوع و مهاود نفسك و كلنا عارفين إن النفس دي أماره بالسوء دا احنا بنقعد طول شهر رمضان بنحاول نعرف نتعامل معاها و شوف كميه الشر اللي بتبقي خارجه منها و بعدين النفس دي بالذات كل ما تهاودها ف الشر كل ما تسوق فيها و تتمرد عليك اكتر و تبقي عايزه اكتر و هتتعبك اوي ف جاهد نفسك لأن اصعب جهاد جهاد النفس دا والله واجره كبير اوي عند ربنا والله
View all 6 adviceSalt_5222🇪🇬 متزعليش إنك اتغيرتي، الإنسان بعد الوجع عمره ما بيرجع زي الأول. بس ده مش معناه إنك خسرتي نفسك، يمكن تكوني لسه بتدوري عليها بشكل جديد. ادّي لنفسك فرصة، وخدي الدنيا واحدة واحدة، والراحة اللي بتدوري عليها هتيجي في وقتها." ❤️
View all 33 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Banana_20204🇪🇬 اهم حاجه طبعا الهدوء والثقه والتركيز فى المواقف اللى زى ده مش شرط تكون عصبى بهدوءك ونظرك فى عين اللى قدامك بثقه ممكن تجبره ان يتراجع مع الرفض طبعا بس بدون ابتسامه
View all 5 adviceSalt_5222🇪🇬 عاملة اى كنتى بعتالى مسدج بس ايميلى مقفول 24 ساعة كملى المسدج وهيا بتوصلنى عموما وعندى الحاجة اللى طلبتيها
View all 20 adviceاني اوصل للقمر، حاولت كتير كتير بس موفقتش في ولا مره، بس تقريبا هو الي مش عاوزني، بس بحسه اوقات لا بيناديني فبحاول تاني وبفشل تاني مش عارف اعمل اي الصراحة محاولاتي كلها بتفشل، عشان انجح لازم ارضى بالمريخ بس وبلاش القمر بس دي في حد ذاتها فشل، لان المريخ بيستقبل اي حد، لكن القمر لا
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Brain_18711🇪🇬 تفتكري بس كلامي أنه هيرجع و وقت ما يرجع انتي اللي لازم تملي شروطك و تكسري الىego اللي عنده
View all 24 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
مهم كانت دائري الاجتماعية كبيرة بحس بالوحدة ممكن لانو كل تفكيري على انو اي شخص يتقربلي مؤقت بكتشف ان صح هو مؤقت وعنده شخصه المفضل، كل الي بلتقيه مؤقت لفترة معينا ومع الوقت بيروح اول مفترته تعدي، مع الوقت صرت شخصية انطوائية لاكترونيا في وقت الناس صارت تتفاعل الكترونيا اكثر وهاذ خلاني اتقبل اني مهما فعلت فالوحدة هي مكاني وبحاول اتقبل الامر،لكن مرات تجيني افكار انو هو ممكن اكون السبب في كوني وحيدة وبمرض ساعات وانا ضايعة في التفكير والوم نفسي وانا اعيد محادثات وفاعلات قديمة، لكن في الاخير اعتذر لنفسي لانها الوحيد التي لازالت لجانبي
لما عاملتهم بنفس الي عاملوني بيه واعطوني رد فات ردي الي رأوه مبالغة بمراحل، ولما ابتعدت لحتى اثبتلهم انو لو مبادرتش راح ينسوني واتضح اني كنت اكثر من يستحق هاذ الاثبات، وللاسف هم عمرهم مراح يعاملونا بنفس معاملتنا ليهم لذا يكفي انو نعامل الي حولنا بالي يستحقوه.
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Orange_14989🇪🇬 ازاي قدرتي تحددي مشاكلك بالطريقة دي عشان انا مبهور، نفسي اعرف احدد مشاكلي
View all 8 adviceGold_16893🇪🇬 هو لو عايزك هيجي
View all 8 adviceSugar_18002🇪🇬 مش فاهمه حاجه
View all 9 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Potato_20203🇪🇬 اتعلمو تفكرو بعقلكم مش بقلبكم القلب لو اختار بنسبة كبيرة بياخد بالشكل، يعجبك شكله، هزاره ، طريقته لمست حاجه عندك كانت نقصاكي ومفتقداها، لكن للاسف وبنسبة كبيرة القلب بيتجاهل صفات كتير بتبقي باينه قدام عينك وكلها زي الزفت اقصد انك بعد فترة من العلاقه السامه دي واللي غالبا بتنتهي مش بتكمل، بتقفو تسألو نفسكو انا اذاي كنت قابله ده علي نفسي الخلاصه عشان مش كل شوية نقع الوقعه دي ، يبقي اتعلمو من اللي فات، حكمو عقلكو قبل قلبكو لو عدي علي عقلك وقبلتيه قلبك هيقبله ومن غير تريقه 🤨 قربو من ربنا شوية حد صاحبي كان دايما يقولى: اللي معاه ربنا يمشي علي المياه 😂
View all 3 adviceFlame_5249🇪🇬 كنت مكانك السنه اللي فاتت و منهاره ليله اول امتحان ليا و راهبه الدنيا و اللجان و فكره ان الورقه اللي قدامي هتحدد مستقبلي كله بس صدقيني كله هيعدي و هيبقى تمام و الدنيا هتمشي مش هتقف و فعلا تالته ثانوي مش هي اللي بتحدد حياتك لا بالعكس كل الفكره انها مرحله انتقاليه من حاجه متعوده عليها بقالك ١٢ سنه لدنيا جديده خالص و حياه مختلفه و حاجات اول مره هتجربيها لكن اللي بيحدد حياتك و مستقبلك من بدايه الكليه الى ما بعد كده و صدقيني بردو تالته ثانوي امتحان زي اي امتحان و هتيجي بعد كدا تدركي ده لما تلاقي نفسك ف الكليه بتمتحني امتحان عدد اسئلته ضعفين عدد اسئله امتحان تالته ثانوي ووقت اقل و اللجان اصعب بكتير و هتقولي ساعتها انا ازاي كنت خايفه من لجنه ثانويه عامه و بجد الموضوع هيمشي عادي بإذن الله بس اهم حاجه على قد ما تقدري متوتريش نفسك و اهدي كل ما تكوني بارده هتكوني احسن سيبك من الناس اللي بتقعد تقول انتي ازاي معندكيش دم و مبتحسيش و بيحسسوكي انك لازم تبقي قاعده على اعصابك و بتاكلي فنفسك لا عادي خافي و اتوتري كلنا كنا كده و محدش يقدر يمنعك من ده و لكن ع الاقل خليكي من بره هاديه و تمام و بتضحكي
View all 8 adviceSugar_19071🇪🇬 طيب ولو، فكك برضو مش ناس يتقعد معاهم اصلا، هتاخدي ذنوب وانتي حتى متبسطتيش.
View all 5 adviceBrain_18711🇪🇬 كل دي احاسيس جميله و الميزه فيها انها مش هتكون مؤقته فا اللي هيقدر يعملك ده مع الوقت وقتها هتقدري تحددي إذا كان هو ده اللي فعلا يستحق الارتباط بيكي أو لا
View all 10 adviceDiamond_6889🇪🇬 انا بعتذرلك عن الكومنتس المريضة اللي جاتلك عامتةً + ساعات لازم نحط نفسنا مكان الناس ساعتها منظور الحكم وطريقتو هتختلف عشان كدة دايماً الاستدلال هو اسلم حل
View all 8 adviceKiwi_7861🇪🇬 راقبي أكلك كويس .. امتى بيحصلك الانخفاض دا واكلتي ايه قبله
View all 3 adviceBlueberry_9461🇪🇬 ف سلسله بتاعت السيره لشيخ احمد عامر جميله
View all 30 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Banana_14183🇪🇬 دى قصيده او روايه مش رساله
View all 26 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Strawberry_4240🇪🇬 على قد ما الحب حلو على قد بقيت اخاف منه واكتر حاجه عجيبه ان انا كنت بشتكي من الشخصيه التجنبيه انا بقيت بتجنب كل حاجه حرفيا دلوقتي
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Avocado_15496🇪🇬 ربنا يكرمك ويوفقك ويوفق زمايلك يارب ❤️ ويكتبلكم الخير بإذن الله وتنجحوا أكتر وأكتر ❤️
View all 10 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Avocado_15496🇪🇬 حاسس من بوستاتك اللى ليها علاقة فى التعامل مع الناس ولما كلمتك فى مره فإنتى بتاخدي الأمور أوي على صدرك بمعني اللى هو أى حاجه أو كلمه بتزعلك جامد ثانياً بتهتمي فلانه بصتلك إزاي بعد الموقف ده أو هتبصلك إزاي أو رأيها إيه في حين فلانه دى ممكن هى اللى غلطانه وإنتى اللى صح حاولي تاخدي بالك من النقطتين دول عندك وتركزي عليهم تصلحيهم ثانياً إقطعي علاقاتك مع الناس اللى كده سواء مؤذيين أو مش بيحبولك الخير إقطعي قللي كلام وحددي علاقاتك
View all 24 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Mango_18729🇪🇬 سلملي امرك لله. اللهم الذي خلقهم هو ارحم بهم منك. واذا كان هناك مرض فهو يغفر لهم به وانتي اظن اللي قدرتي عليه عملتيه فانتي انسانة. وخلق الانسان ضعيفا
View all 17 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Mango_18729🇪🇬 ابعد عن الاكل اللي فيه دهون واملاح او شطة لانها كلها هي اللي بترفع الشهوة وجرب صوم
View all 13 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Suchi_16120🇪🇬 والله مش عارف بس انت اختار الانسب ليك الي شايله دبلتك بصراحة ممكن تكون شيلاها وخلاص ومش فكراك فدا مش سبب يعني، شوف الانسب ليك من نحية الدين والاخلاق لو انت على دين وخلق يعني لان دي الي هتشيل اسمك، وبرضو مش شرط عشان اترفضت ان البنات الي اترفضت من اهلهم يقطعوا شرينهم يمكن بيحبوك وهم الي ضغطوا علر اهلهم الصح انك تختار الانسب خلقا ودينا حتى لو مش من دول اساسا
View all 10 adviceBrain_12743🇪🇬 بلا عفسه بلا كبسه 😂 بالنسبه للكلام اللي يحترم ده انتي بس اللي كنتي عايشه ف بيئه صحيه منغلقه وده اللي بقولوا ف زماننا ده غلط لازم يبقي عندنا تفتح ع البيئات اللي زي دي عشان نعؤف نربي اطفال يتعاملو ويعرفوا يردوا وياخدوا حقهم بالنسبه ليكي انتي اكتفي بالحلوين اللي حواليكي ولو حاول حد يقل منك لانه غالبا بيبقي عندوا عقده النقص متديلهوش اهميه ببساطه وتجاهليه وحاولي تردي المسخره بمسخره للاسف عاؤف انه صعب عليكي بس هو ده الحل الوحيد مع هادول هتشوفي فرق وهتشوفي انهم بداوا يقربوا منك لان عقدتهم اتكسر قدامك
View all 9 advicePeanut_6764🇪🇬 اه والله عندك حق
View all 30 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Tomato_4430🇪🇬 انت في ايدك انك تحطي حدود ليها واللي هي بتعمله لازم تعرفيها مقامها النوعية دا خبيثة بس بتخاف انت نفسيتك اهم علشان تقدري تستحملي وتركزي ف الكلية والمزاكرة وف حياتك عامة
View all 18 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_4155🇪🇬 المشكلة لو جربت هل هتكون مبسوط ؟! بالعكس الموضوع كله مبيخدش ربع ساعه وبعدها ياما هتكره نفسك وتقرف منها وتبقى عايز تنسى اللي حصل ياما هتدمن الموضوع وتبقى عايز تعمل كل شويه عشان ترجع للاحساس ده تاني فانت متسمعش كلام دماغك والشيطان ركز فحياتك احسن ومستقبلك عشان تبقى حاجه بدل ماتبقى ولا حاجه
View all 18 advicePizza_15115🇪🇬 طالما انت دوغري وانسان صادق قدام ربنا، سيبك من الهزار والهئ داا وقولها انا عايز اتقدملك وعايز رقم والدها ! وشوفها هترد تقولك اي ! او اسأل كذا سؤال صريح كده مش هيقلل منك بالعكس ... دا هيريحك جدا بدل العبث دا والحيرة دي ، واقطع الشك باليقين ... وريح دماغك وحاول تبطل خااالص خالص تسأل وتكلمها رسمي شوف هتعمل اي لو عدي اسبوع ومكلمتكش خالص خالص وفترة كبيرة ولا حتي سألت عليك يبقي انت مش في دماغها عايز تصبر وتشوف بنفسك شوف مش عايز قولتلك ف السريع وبحلاال ربنا انك تنجز ومتعلقش نفسك وخلاص وراجع حساباتك تاني دي واحدة تؤتمن يعني لما تبقي خطيبها هتبطل تهئ ولا هترفض هل دي امينه تكون شريكة حياتك ولا لا ! يعني بجد انصحد بالبعد التام والسكوت وشوف الطرف التاني هيعمل اي خلي الايام توريك اي هيصدر من الشخص دا
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Corn_19170🇸🇦 تهون العشرة طالما هييجي منها وجع دماغ وقله قيمة
View all 3 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Heart_19497🇪🇬 خير هتحلي كويس وهتعدي ماتقلقيش زياده ربنا يوفقك
View all 4 adviceMoon_16753🇪🇬 كل حاجه ليها وقتها بس احنا اللي مش فاهمين من كتر ما اختبرنا كل حاجه مش على مقاسنا
View all 3 adviceAlmond_18645🇩🇿 لا انت تكمل حصل ايه لما قررت تستثمر ؟
View all 16 adviceBrain_6041🇪🇬 ده ناتج عن هشاشه جواها هي بس محتاجه مساعده واحتواء لو احتويتها هتلاقيها تمام عموما لما الإنسان يعمل نفسو فاهم في كل حاجه اعرف انو بغطي ع كارثه جواه
View all 11 adviceCloud_17361🇪🇬 بص هو مفيش حاجة اسمها هضيع وقت لو نزلت سنتر، لانك حتى لو اونلاين هتضيع وقت بردو، فدا مش مقياس المتابعة ف السنتر افضل بكتير، غير انك بتطلع من البيت ومش بتفضل طول اليوم قاعد عشان نفسيتك بردو ف لو في مدرسين كويسين فعلا يستاهلو انك تنزل عشانهم سنتر ف اعمل دا ولو في مواد عارف انك لو اخدتها اونلاين افضل بالنسبالك وهتلتزم ومش هتراكم، فهيبقى تمام فممكن يعني تعمل كدا ف مواد وكدا ف مواد على حسب التزامك انت عشان بردو متكونش مضطر تنزل ايام كتير ف الاسبوع ويبقى عندك وقت تلم فيه لو راكمت وان شاء الله ربنا يوفقك ويكرمك بمجموع كويس
View all 12 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Almond_18645🇩🇿 عشان لما ما تنامش ساعات كافية مخك بيبدأ يفرز فمادة عندها نفس مفعول الخمر والخمر حرام ليه ؟ عشان يذهب العقل فانت عامل زي واحد سكران ومخه مش معاه قادر انك تعمل اي حاجة وانت مش فكامل وعيك فالحل انك تنام كويس فالساعات البيولوجية للنوم والعدد الكافي يعني غالبا 8 ساعات
View all 5 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Apple_17684🇪🇬 بصي يا ستي كلامك فيه جزء صح ساعات فعلا التعامل مع الجنس الاخر بيكون مريح وخالي من الغيره اللي ممكن تحصل بين نفس الجنس بس الحكمه من الحدود مش ان كل الشباب استغلاليين بالعكس في ناس قلوبها ناصعه البياض لكن الحدود دي معموله لان النفس البشريه متقلبه وعشان نفضل محافظين على نقاء العلاقه دي من غير ما حد فيهم يتاذى او مشاعره تروح في اتجاه تاني يتعبها بعدين سؤالك محترم جدا ويدل على انك بنت واعيه وبتفكري بعقل
View all 19 adviceAlmond_18645🇩🇿 القمع هو احسن حل لي يمد رايو اقصفو استهزء بيه وصلو احساس انو ما عندو مادخلو درك شوي شوي يجبدو رواحهم
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_16756🇪🇬 انا زيك عندي اكتئاب بردو والموضوع صعب اوي فعلا وفعلا ساعات بفكر اني اذي نفسي بس بخاف بصراحه بس في اوقات كدا تحس انك خلاص علي تكه وهتعمل كدا
View all 11 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Banana_16571🇪🇬 انت مترضاش حد ياخدك ومشاعره كدة ناحيتك أقصى حاجة فيها الذنب خد اللى يناسبك وقابله فنفس الوقت الجواز قائم على كدة مواصفات وقبول يعنى عالاقل حد تبقى عارف انك هتحبه ومقتنع بيه متظلمهاش وهى هتنسى ومتعلقهاش اكتر من كده
View all 6 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Mushroom_6856🇪🇬 طولك ده ميزه مش عيب و المميز ف وسط العادي بيبان هو اللي غريب البسي هيلز و باني طويلة و اتبسطي انك طويله و كل حاجه فيكي بتبقي احلي بدليل ان اي عارض ازياء بيدور علي مودل طويله تظهر جمال شغله عادي في رجاله كتير طوال و مش واقفين ع الخمسه سنتي هيلز ربنا يكرمك بالاحسن و متشغليش نفسك بالناس
View all 11 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Heart_19497🇪🇬 بيخونك
View all 5 adviceأنه يبقا عايز يحكي عن نفسه من غير ما يديني فرصه احكي انا كمان عن نفسي او المواقف الي مريت بيها زيه أو يحكي عن يومه بدون ما يسمع يومي كان عامل ازاي وحاجه كمان لو الشخص الي قدامي انسان كئيب بتقفل
Mango_18729🇪🇬 ده بيقفلني من الناس تحس أنه راديو
View all 6 adviceللاسف مش عارف أخرج من الدوامة دي بحاول حقيقي اخد خطوات لحاجه زي كدا بس الموضوع مش سهل ، ومش لاقي حلول أو المفروض ابدأ منين ، حاسس بردو سبب من الأسباب اللي بتخليني أقف وارجع من تاني أن مش لاقي الشئ أو الشخص اللي يحفزني أكمل حد عنده حلول أو لقي حل لحاجه زي كدا ؟!
Cloud_16699🇪🇬 متستناش حد يحفزك النقطه تكمن هنا متتوقعش كتير منقذ الإنسان الوحيد نفسه بعد ربنا مش عارف بس ابدا بحاجه صغيره وبسيطه تغير يومك وانك تظبط نومك والله حلو جديي بتحس بفرق بعدها التخطيط أسوأ حاجه ممكن يعملها الواحد وده بعيدا عن الناس الي بتحب تعمله وبتاديه بكفاءه اعمل حاجه بتحبها تكتب لو حاسس تفكير مثلا زياده وابعد عن اي حاجه سلبيه ممكن تدخلك ف متاهه مره تاني اغاني ، بشر وما الي ذالك فكر ب ايجابيه وان يدك ب أمر الله وان اكيد ف خير ف كل شئ حتي لو بقدراتنا العقليه الضئيله مش شايفه ده وادعي كتير كتير اكتر من الحياه استجابه =خير مش استجابه = حسنات و خير بردو ربنا مش هيكتب غير خير انزل جم بق العب رياضه إبداء من الصفر ابعد سوشيال فتره لو هيخليك افضل مهم حاول
View all 2 adviceStrawberry_15154🇪🇬 مافيش غير الحلال بالمعروف ادخلوا البيوت من ابوابها
View all 10 adviceWatermelon_20164🇪🇬 ابعدي عن الاشخاص السلبيين لانهم بيحاولو يأثرو ع غيرهم ويحبطوهم حتى لو مش بالقصد لو ما عندك المقدرة تتحملي سماع المشاكل عالاقل مش حلها لانه السلبية بتأثر جدا عالشخص وبتحبطه لما تيجي تشتكيلك اختصري الكلام معاها افتحي انتي موضوع تاني بعيد عن المشاكل تهربي من السماع متخليش سلبيتها تأثر عليكي
View all 14 adviceاعتقد اة لاني يعتبر عملت كل الي حباه كان نفسي ادخل هندسة ودخلتها وكان نفسي اكون مهندسة معمارية وحققت دة وحاجات كتير الناس والواقع بيرفضها فيا ولكن انا شايفة أني مرتاحة كدة ولكن يمكن كنت هغير شيلي للمسئولية الي شلتها في وقت انا المفروض ما شيلهاش فيه وكنت هعيش حياتي لنفسي شوية وافكر في نفسي شوية مش في الناس هتقول اية أو اهلي هيقولوا اية ولكن غير كدة انا راضية عن كل الاختيارات الي اخترتها لنفسي
بخاف من الوحدة لاني ما تعودتش اكون لوحدي واتعودت اني اشارك حياتي واخد اراء الي حواليا، خايفة أما اكون وحيدة ما يكونش في ذكريات ولا حاجة حلوة افتكرها بعدين... ولكن للأسف بدأت احس أن الوحدة هي الحل الاحسن دلوقتي وعلشان ما حسش بالوحدة بقيت أخلق عالم افتراضي في دماغي بعيش معاه وافصل خالص من اي مشاكل وتعب حواليا واروح اهون علي نفسي مع العالم دة ولكن للاسف برجع تاني للواقع ولكنه أصبح هو المنفذ الوحيد ليا حاليا
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Apple_7947🇪🇬 بصي انا كشخص عايز اعرف حاجة عن أي حد بتفق معاه هنقعد قاعده صراحة ومحدش يكدب فينا ويقول اللي جواه وميزعلش من التاني مهما قال عشان نقرب من بعض اكتر حتى لو كان ماضي فدا عدي وقتة بس نبقى عارفين كل حاجة عن بعض
View all 7 adviceBanana_16442🇪🇬 اخبارك ايه؟
View all 16 adviceالقاسي ف كلامه او تصرفاتة اللى اهم حاجة يطلع مش غلطان اللى بيتغيرو ف يوم وليلة ويسيبو الشخص بكل سهولة لدماغة من غير توضيح اللى بيبقو عارفين انهم مزعلين حد ومش فارق معاهم اللى دايما نت اللى بتبقي بتحاول تصلح لو الدنيا باظت ولو سكت هما بيسكتو
طول عمري حاسة اني لوحدي ومحدش جمبي الظروف حكمت عليا ميكونش ليا حد واللى موجود يبقي بعيد المشكلة ان الوحدة دي سبب اغلب مشاكلى سبب وجعي وخلتني اشوف ف صحابي اخوااات عشان معنديش اخوات بس كنت كل محب حد واتعلق بيه اوي كانو بيسبوني بردو وبيتغيرو كنت دايما الطرف اللى بيحبهم اكتر ومش قادرة اتخطي كل احساس حسبتو بسبب اني لوحدي او اني كنت بحب اوى عشان بردو لوحدي
كنت بحب واحد ولما أمه لقتني خلاص ولدها داب فيا ةبقا بيطبق بي اليومين في الشغل عشان ياخد يوم اجازه يعرف ينزل معايا فيه اتصلت بيا شتمتني وقالتلي انتي تٕعبانه و شرم•••• ومتنا•••• و اتصلت بي اهلي شتمتهم قالتلهم بنتكم بتلق على ابني و عايزه تلف على فلوسه مع أن نص أملاك ابويا بس تشتريها هي وعيلة ابوها و قعدت تلعب في دماغه لحد ما اقنعته بتصل بيا يشتمني ليلة العيد
Banana_19554🇪🇬 رغم ان الكلام يجرح ويضايقك بس كويس انهم عمله كده وانهم بانوا بدري محتاجه ركعتين شكر لله ان ده حصل وانك لسه فبيت اهلك معززه مكرمه
View all 20 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Mango_4278🇪🇬 ارجع ابدأ تاني واعمل لنفسك ورد قليل عشان ترجع تلتزم بيه وكل شويه تزود الورد لحد ما ترجعي لالتزامك وتكون صالحه باذن الله ربنا يتقبل منك ويردك إليه ردا جميلا
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Watermelon_20164🇪🇬 انا بدرس فاليوم من 6 ل 8 ساعات عشان وقت الامتحانات وانتي بتدرسي امسكي قلم ووخربشي ع ورق بشكل عشوائي ومتركزيش معه مخك مش هيركز مع اكتر من حاجتين او هاتي دمية من اللي بينضغطو ف الايد لتخفيف التوتر هيقللو التشتت جربي الطريقة
View all 36 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Nutella_4696🇪🇬 مش عارفه علاقتك بيه اي بس احنا مش دورنا نصلح حد وخاصا حاجه زي كده فهو محتاج أخصائي أو حد يتابعه لأن ده هياثر على نفسيتك اصلا وهتحسي بالخذلان فخلاص ساعدتي مره وعملتي اللي عليكي رأي خلاص لحد هنا لأن لو كملتي اشضمنك ميرجعش تاني فهتبقي بتهدري طاقتك ونفسيتك
View all 12 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Coffee_4313🇪🇬 نصيحة مني استي رزقك وفكك من كلام المطلقات او الستات عموما يعني هوا مش بيجي منهم غير الكلام والحسد والغيرة ربنا يرزقك ابن الحلال
View all 13 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Tofu_18387🇪🇬 ايه مشكلتك ؟
View all 38 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Gold_16893🇪🇬 روح يسطا
View all 15 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Flame_18942🇪🇬 حرام عليكى تموتى كافرة بالله وتسيبى اخواتك لمين انتى سندهم ولو على الأهل ففيه اكتر من اللى انتى فيه حافظى على نفسك وعيشى لنفسك الحياه اجمل من انك تتركيها وتروحى جهنم والعياذ بالله
View all 19 adviceGrape_20133🇪🇬 Finding a truly nice and genuine guy is incredibly rare these days, so it is completely understandable why you value him so much and don't want to lose him. Your instinct to be honest with someone you care about is very noble. However, since you mentioned he is gay, his emotional and romantic orientation means a romantic relationship between you two won't be possible, no matter how honest you are. If you decide to talk to him, let it be from a place of honesty to clear your mind and protect your friendship. A true, kind friend is a treasure, and being honest might help you both set healthy boundaries while keeping him in your life as the great friend he has always been
View all 3 adviceBanana_16571🇪🇬 لا انت شخص حقيقى ومش بتاع ماركتنج بس .. للأسف شباب كتير بقت عايشة عشان بس الجزء العاطفى دا اقولك إن الانسان خلق هل عا إذا مسه الشر جزوعا وإذا مسه الخير منوعا إلا المصلين استغفر كتير وانوى خير هيترفع الحرمان وتتوفق ادعى بكل اللى نفسك فيه وصحبة صالحة القلق ليه علاج بحاجات كتير بس انت ممكن تتكلم مع نفسك وتهديها واتعلم تمارين تنفس وتركيز عاللحظة الحالية الندم أمر صحى وجلد الذات أمر مؤذى اتصالح مع الندم واستخدمه فيما ينفع ومتجلدش ذاتك لأنك بنى آدم وبالتالى تصالح مع الفكرة دى وحرفيا ياما دقت عالراس طبول .. على روس كل الناس انت مش اوحدك كلنا هكينا اتكلم مع حد ثقة او هنا خلى الناس تشوف الموقف المحرج او الخطأ دا وانت هتحسه بقى اهدى وبشكل واقعى والمهم تستغفر
View all 5 adviceLemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
View all 6 adviceLemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
View all 4 adviceAlmond_4408🇪🇬 هتتخطي وتنسي وهتحبي تاني و تسيبي تاني عادي و تتخطي و تنسي تاني و الحياه بتمشي .. الفرق بس أن في ناس بتفضل في الذاكره و بيروح معاهم حته فيكي كده بس هتلاقي شخص تاني قدر يعوض الحته دي بحته تانيه و روحك هترجع زي الاول واحسن كمان أن شاء الله. المهم انك اوعي مره تاني توقفي حياتك كلها علي شخص واحد لانك مش ضامنه قدام حتي كمان ساعه ممكن يحصل أي . و كمان الغي كلمه مستحيل يحصل أو مستحيل يعمل كده لان مفيش حاجه مستحيله واي حد ممكن يعمل اي حاجه .. غير كل ده بقي انتي لسه 20 سنه لسه عمرك بيبداء ولسه حياتك اللي بجد ولسه هتعرفي ناس كتير و تفارقي ناس اكتر . ربنا يوفقك و يكرمك وتبقي في احسن حال
View all 5 adviceكل ماتتحل من ناحيه تتعقد من الناحيه التانيه الكليه والتربيه العسكريه اللي مش عارفه ادخلها ومشاكل الورق بتاعت الشغل وفوق كل دا انا حتي مش قادره اجاهد اني اعمل حاجه والتدريب اللي كان نفسي أنزله ومحدش كلمني بجد انا فحالة ضياع
Lemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
View all 6 adviceاحساس اني اكون موقفه حياتيي عشان حد ل مجرد اني مستنياه يتصلح و يبقى انسان كويس عشان حاولت معاه كتير فا ابعد ب امل يندم و اجي ابص الاقيه عاش حياته و بينسى دي بتوجع اوي والله بحس قلبي بيتشرحح
Banana_11159🇪🇬 وانا قلبي مفطور
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Watermelon_15742🇪🇬 قصتك بجد بتخليني اقدر الناس الي بتقول عن أهمية الطفولة و لمرهقة في بناء الشخصية
View all 2 adviceTofu_19803🇪🇬 معاكي
View all 31 adviceاتقالي اني بنت فاشلة وصاحبة فاشلة وهبقى ام وزوجة فاشلة. لمجرد ردة فعل عصبية جدا مني على فعل بجد أذاني !! مريت بالاسوء من كل دا كمان لدرجة حتى اتقالي اني عار وعالة عليهم! بس حابة اقول ان انا اتعافيت وبشدة كمان وقدرت اوريهم الحلو اللي فيا وبقو يحبوني ومتعلقين بيا اكتر احيانا الكلام ي اما بيقوي ي اما بيوقع وانا اختارت أقوم..
Banana_19554🇪🇬 حلو جدا برافو بس من غير ماقلبك يسود بقا عشان نسقفلك تجاوزي وخلاص
View all 10 adviceHeart_19965🇪🇬 وما تشاؤون إلا أن يشاء الله اعمل اللي عليك وزياده وسيب الباقي ع ربنا التوفيق ده بتاع ربنا احنا بنعمل اللي علينا بس
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Kiwi_7861🇪🇬 هاتي الجل وحطيه فازازة غير ازازته وحطي منه براحتك
View all 3 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Coffee_15332🇪🇬 حاولى متتدخليش خالص عشان انتي اللى هتطلعى خسرانه
View all 4 adviceماما بتقولي اني ماليش لازمة وعمالة بتدعي عليا وحصل مشكلة كبيرة في الجامعة هي اول واحدة بتعاتبني وكانت هتحرمني من الجامعة ولحد دلوقتي انا بحبها اه بس مش اوي وبعمل استوريهات ليها مش حبا فيها بل عادي الناس بتنزل فانا بنزل
Lemon_15076🇪🇬 هقعد اقولك مليون مره انك شخص حلو ونقي ومتشغلش بالك بحد وربنا هيوفقك وانا هدعيلك بظاهر الغيب
View all 4 adviceانا حلوه و اختى احلى بس كل الل اتعامل معانا حبني انا اكتر بس اللى بيشوفنا احنا الاتنين من بعيد هى احلى فى الشكل و دى حاجه انا معترفه بيها اصلا فـ واحد قريب ماما قاللى م عارفة كنتى تيجي حِلوه زى اختك بدل م انتى وحشه كد 💔
Blueberry_16799🇪🇬 طب المشكله فى الشخص ده مش فيكى ولا اختك هو اللى مريض
View all 9 adviceGold_16893🇪🇬 تكون قد الثقة
View all 2 adviceGold_16893🇪🇬 عادي يسطا اعرف صحبك وعلم علي
View all 4 adviceMoon_5072🇱🇧 ما فهمت هلق انت بدك تخلص ثانوي او لا ؟ وبالعكس ضحكي دخيلك الدنيا مافي شي المهم انك على الطريق الصح وراضية الله
View all 8 adviceGold_16893🇪🇬 بصي يعني لو بجد انتي مش عايزه عرفي انك عايزه تبعدي و بكل هدؤ تعملي بلوك وتطلعي من حياته علشان يعرف بيقا احسن
View all 17 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Apple_20134🇪🇬 مين قال ان دي اطالة ثم معلش مين قال انك لو كنت وافقت كان زمانك اسعد
View all 10 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Tofu_18387🇪🇬 وعليكم السلام حاول تعلم أمور جديدة اقرأ كتب لاقي شغلات تسويها بحياتك شعور هذا نتاج فراغ وتفكير
View all 16 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Banana_14183🇪🇬 كلنا جمبك وناس كتير عندها نفس احساسيك
View all 10 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Salt_19097🇪🇬 مش رزقه عادي وعشان متبقيش اسمك منعتي خير حطيها زياده ع الاوردر اللي جي ايا كان مين
View all 7 adviceMoon_17422🇪🇬 ربنا يفك كربك اعرفي انك الي فيه طبيعي وكلنا بيحصلنا وبنمر بكده بس المش طبيعي اننا نفضل في المكان ده اهم حاجه يكون عندك دافع تغير والدافع ده هيغير حياتك اللجؤء الى الله مهم كمان
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Banana_16571🇪🇬 كلم ربنا وواجه الزهق دا خد الطريق كله من غير متكلم حد ولا تدور على تسلية كدة وروق واتصالح مع نفسك فكر فربنا واقعد عد النعم وعد غلطاتك واقعد ركز فالحاجات الحلوة وفزروف الناس وفقصص الشارع الى ماشى فيه .. يعنى انسجم مع نفسك واستحمل الزهق عادى صالحه .. هتبقى دى احسن مرة مشيت فيها مع نفسك وواجهتها وحدكم
View all 22 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Avocado_17359🇪🇬 ردي عليه في البوست بتاعه
View all 26 adviceGrape_5094🇪🇬 طيب يا عم موزة تقبل اعتذاري انا يا سيدي ومتحرمنيش من ثواب الاصلاح بينكم وحقك علي راسي ومن باب التمس لاخيك العذر سماح علشان خاطر حبيبك النبي ثواني يا سكر مترديش بعد اذنك
View all 54 adviceانا حاسس بالوحدة، طبعا اهلي ربنا يخليهم لي بس نفسي في حد صاحبي يفهمني ويسمعني من غير ما يحكم ومن غير مقابل، انا مخلص جدا بجد بس لو لاقيت حد كويس، حد زيي وعايز صحاب برضو؟، مش مهم سنه قد اي المهم يكون بجد عايز صحاب..
Grape_20133🇪🇬 يا صديقي، إحساسك بالوحدة واحتياجك لصديق حقيقي يفهمك من غير أحكام ده إحساس طبيعي جداً ويمر بيه أي حد بيدور على النظافة والعمق في العلاقات. في الزمن ده، الصاحب المخلص بقا عملة نادرة، والناس الطيبة اللي زيك بتتعب لغاية ما تلاقي اللي شبهها. نصيحتي ليك متفقدش الأمل، بس في نفس الوقت متستعجلش وتدلق بمشاعرك لأي حد لمجرد إنك هربان من الوحدة. الصداقة الحقيقية بتيجي بالتدريج والمواقف هي اللي بتغربل الناس. خليك دايماً على طبيعتك ونقي في تعاملاتك، واللي شبهك هيلاقيك وتلاقيه. لو حابب تتكلم وتفضفض في أي وقت، أنا سامعك يا صديقي
View all 15 adviceTofu_19803🇪🇬 يااه اتمنى ذلك🥺 بس من غير حيوانات
View all 5 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Flame_13939🇪🇬 سيبك منهم دول ناس هبله المهم قولي انت اسمك ايه بقا😂😂😂 اسفة بهزر والله😂 ربنا بجد يهدي الناس جميعا ويبطلو الفضول اللي هم فيه ده
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Apple_20134🇪🇬 طيب بص هفهمك انتا اول حاجة لازم تعرفها هو ان كل بني ادم عنده حجات لازم تشبع اكل شرب و نفس و الكلام ده طبعا لو مكملتش احتياجاتك دي كويس بتتعب جامد المهم من ضمن الاحتياجات دي مشاعر ( منها الحب عارف لما تسيب واحدة كنت بتحبها بتحس ب ايه الاحساس ده نتيجة لنقص احساسك للحب ف بقيت محتاج ) و منها حجات كتير بس خلينا نتكلم عن الانجاز كل واحد لما بيعمل حاحة او بينجز حاجة بمعنى اصح بيجيلو احساس بانه عمل حاجة و هو ده الدوبامين المهم انك بقى جسمك ميعرفش ياخد احتياجاته غير من الدوبامين ده عامل زي لما يكون في جردل كبير حواليه خمس حنفيات و انا مش بتملاه غير بحنفية الجنس بس ف الحل مش انك تبطل و تقطع مانتا كده هتحس بنفس الاحساس بالفراغ مانتا محتاج دوبامين لا الحل انط تبطل و تعوض ياعني انتا كنت بتاخد من حنفية واحدة بس ال هي الحب و الجنس. دي اقفلها خالص و شغل اربع حنفيات تانيين ياعني مثلا اتعلم ( جربت تتعلم انجلش والله العظيم سهل جدا و الكورسات مالية الدنيا لو انتا مقدرش و لو مش مقتدر ف على اليوتيوب ماليين الدنيا بردة ) رقم اتنين ( جربت تتعلم برمجة سهلا جدا جدا و ممتعة جداااااااا بجد و لو مش مقتدر
View all 6 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Pizza_15115🇪🇬 ثااااانية يسطا انت متجوز واحدة وعايز تتجوز عليها ؟ لا متتجوزش ولم نفسك
View all 5 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Grape_20133🇪🇬 يا بنتي فكك من المسميات، لا هو كبت ولا استنزاف، ده اسمه ببساطة 'جبتي آخِرك' من كتر الطحن والضغط، ومخك قرر يعمل فصلان إجباري عشان يحمي نفسه. طبيعي جداً بعد ضغط الامتحانات تحسي إنك مش قادرة تتكلمي ولا طايقة تسمعي حد، وشايفة الدنيا سودا وتوهة. أكبر غلطة بتعمليها في حق نفسك دلوقتي هي إنك بتجلدي ذاتك وشايفة إنك متقلبة ومحدش هيستحملك! بالعكس، خدي وقتك كامل في الاختفاء والسكوت، وماتتكلميش مع حد لو مش عايزة، وماتحمليش هم حد خالص.. ريحي دماغك والشريط اللي بيسف ده وسيبيه يفضي طاقته براحته. أنتِ مش في حتة وحشة ولا حاجة، أنتِ بس محتاجة 'هدنة' من كل حاجة ومن غير تأنيب ضمير. يومين تلاتة فصلان ونوم وراحة، وهتلاقي طريق الرجوع ظهر لوحده ومخك راق. خدي وقتك واهدي، ومفيش حاجة تستاهل كل الحرقة دي
View all 5 adviceBiscuit_4072🇪🇬 هاتي ال عوزاه متخليش حد يتحكم فيكي
View all 19 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Pizza_15115🇪🇬 يعني اجبر نفسك علي الذكر اذكر ربنا كتير اوي حتي لو مش قادر تنطق بلسانك اكتب في شات خاص كل الاذكار وايدك هتشهد عليك استغفر كتير اوي .. ادعي ربنا حتي لو جوه مخك ، حاول تقوم تصلي ركعتين دلوقتي عشان الفجر* ثلي السنه وانزل المسجد بجد واقعد شوية كده لو خرجت اتمشي شوية يا راجل بص للسما شوية هواء متتكلمش بس حاول تظبط حالك فك ع نفسك خد استراحه عادي
View all 6 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
اكبر عدو للانسان هو نفسه مش عارف هل دا صح ولا لا بس بحسها احيانا صح لان بجد الانسان لو فضل بعيد عن نفسه هيبقي كويس رساله ليا ياسطا كفايه كفايه عشان انا تعبت وجبت اخري منك وهنزعل من بعض قريب والله فكفايه اللي بتعمله فيا وارحم
Blueberry_16799🇪🇬 المرؤ لا تشقيه إلا نفسه حاشاها الحياة أن تشقيه ويظن أن عدوه فى غيره وعدوه يمسيه ويضحى فيه
View all 9 adviceGold_16893🇪🇬 ممكن تكون شر عليك
View all 16 adviceGrape_16539🇪🇬 ربنا يقر عينك بيها يا رب فى عفو و عافية🩵🥀
View all 11 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Candle_19651🇪🇬 حاولي تغيري شويه من طبعك وخلي قلبك اقسي شويه
View all 7 adviceمبقتش عارف ايه النا فيه دا .... كلمت بنااات كتتير حوالى 5 وكنت بتسلى بيهم كلهم ولحد دلوقتي بكلم دى ال6 اهو مش عارف ليه بعمل كدا بس ممكن عشان معنديش حد يقضي فراغي أو اتكلم معاه لأن معنديش صحاب ولا اى حاجه...
Grape_16539🇪🇬 بس انت كده هتفضل فى الدايرة دى لو فضلت كده و مش هتشبع اخرج منها و اشغل نفسك ب نفسك و املى حياتك
View all 9 adviceحد قرا الكتب دي هل ف حاجة انا ف غني عنها لو تعرفو كتب تانيه استفادتو منها وفرقت معاكم🥺 ممتلئ بالفراغ فاتتني صلاة معجزات الذكر كافكا علي الشاطئ كوني صحابيه رسائل من القرآن علي خطي الرسول علمتني ايه
Cloud_9441🇪🇬 جرب اقراء الخروج عن النص. او الطريق الي الله.
View all 5 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Cloud_16699🇪🇬 بصي ي بو فهماكي عموما لاني بمر ب اوقات ذي دي بس الفرق الوحيد ان هما الي بيفرقلهم مش انا بس عموما هما مش اسمهم صحاب اي يكن الي عملتيه بالرغم من انك بررتي موقفك بس بجانب ده محدش عاتبك ف عادي تبا لهم وتعايشي خدي الوقت الي محتاجاه براحتك مش عارفه لو فالوقت ده فعلا حابه تكوني لوحدك ولا بتقنعي نفسك بكده بس مهم تعرفي ده الاول ثانيا الناس فترات ف عيشي وتعملي الي حباه ومتحطيش حتي فاصل بينك وبينهم وقت تخلصي من فترتك تتعاملين عادي بس متحطيش حد ك علاقه عميقه ليكي عيشي واضحكي وقت م تحبي وخدي الوقت الي محتجاه براحتك ومتبرريش بردو
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Grape_16539🇪🇬 ربنا يعينك و يرضى عنك، و يرزقك من حيث لا تحتسب
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Cloud_16699🇪🇬 بما انك معترف بغلطك وفاهم فين النقطه ده كويس خلاص الي حصل حصل هي مش هتتقبل ده يمكن لسه بعدين متحاولش تبرر أو تعمل اي رده فعل اعتقد المفروض تتعايش عادي وتصلح من نفسك دايما وهي اكيد هتحس ب ده واي يكن هي غريبه عنك ف عادي مش لازم تحس انها امك يعني بتمني متنتكسش تاني وصلي لان كل م قربنا من الأرض الواحد نفسيته بتتحسن مش اي عبث والله بس غلطه ومفيش حد مبيغلطش وانا مش يقلل من الغلط الي عملتو وانت مينفعش تعمل ده بس خلاص حاجه وحصلت وانت موضوع وتبت عنو خالص مفيش رجعه عنه . تصالح مع نفسك والدنيا ان شاء الله تكون كويسه
View all 2 adviceBanana_20108🇸🇦 انتي اتعودتي ع اسلوب حياه وطريقة عيشه مش لقياها عندك دلوقتي ومش بتحبي الزحمه في حاسه بدوشه في دماغك
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Blueberry_20119🇪🇬 حاول تكسر روتين حياتك بحاجات جديده تحبهها زي الرياضه مثلا او اي هوايه تانيه ترجع شغفك ليك تاني واعتزل الوحده واخطلت بالناس بعيدا عن التعلق بيهم واعرف ان دايما ربنا شايل لينا الخير في كل حاجه حتي لو انت شايفها غير كده وخلي عندك ايمان بالله وبنفسك انك هتكون مبسوط واطلع من دايره الاضطهاد والتفكير في الحاجات اللي بتحزنك انا قعدت فتره كبيره كنت كده وكنت شايفه ان كل حاجه انا حبيتها وعايزاها مش ليا سواء رياضه صحاب اهل بس كل ده انت بتحدد بنفسك هتحبس نفسك وهتفكر هتفضل حزين ومكتئب خلي هدفك ازاي تخلق لنفسك جو تكون مبسوط بجد فيه
View all 2 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Coffee_4076🇪🇬 اول ما بسمع كلمة بعيدا عن الدين بنهي النقاش تماما اصل هو عايز يلغي الاساس هنتناقش بقوانين الفيفا يعني ؟ لازم فعلا نفهم ان كل تفاصيل حياتك كلها كلها الدين بيناقشها عادي جدا بس احنا اللي جهله وحتة الغلط اللي الناس بتروحله كلنا بنغلط اكيد وكلنا عندنا معاصي ومش معصومين ف ربنا يهدي الجميع وبفكرك انه من عاب ابتلى ف احانا بندعيلهم بالهداية وندعي ونقول الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا
View all 6 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Croissant_14273🇪🇬 ابعدي عنها واوعي ترجعيها لحياتك، وكل اسرارك الغي اهميتها تماما قدامها. احلامك طموحاتك اسرارك، كل ده قدامها اعملي كأن ملهوش اي اهمية. احلامك غيرتيها واسرارك تخطيتيها، واتعاملي معاها ببرود كمان بالتزامن مع كل ده.
View all 2 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Apple_19333🇪🇬 حاسس بيكي عموما و ساعات بمر باللحظات زي دي شعورك و رغبتك في الانعزال و البعد عن الكل و قي نفس الوقت نفسك حد يحس بيك او يقولك معلش حتى عايزه حد تعرفي تتكلمي معاه شعور عارف و فاهمه و ساعات بمر بيه عايزه تختفي بس عايزه تحسي انه في حد حابب يطمن عليكي و ده بيجيفي قصة الستوريات و كده
View all 3 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Strawberry_10277🇪🇬 لو مقدرتش نفسك محدش هيقدرك ..
View all 6 adviceCroissant_14273🇪🇬 بصي كان فيه حد هنا ف الكومنتس قال انه لو زعل طبيعي عشان انتي بس مش مشاركاها فرحتها ده عادي، انما لو زعل منك انتي شخصيا يبقى البنت دي مش تمام اصلا، وانا متفقة معاه جدا بصراحة. ف بصي، في الحالتين انتي مستفيدة؛ لو زعلت زعل عادي يبقى انتوا محصلش بينكم اي حلجة وحافظتي على صحبتك، اما لو هي زعلت منك بجد والجو ده ف انتي عرفتيها على حقيقتها والمفروض تبعدي. هي لو طيبة وخايفة عليكي وعارفة ظروفك صدقيني بجد هتمنعك تعملي الحركة دي وتكذبي على اهلك بجد، دي هتهزأك اصلا، فاا كلميها كده وشوفي، وفي الحالتين اياكي تروحي، انتي ولا ضامناها ولا ضامنة اخوها ولا ضامنة صحابه، دول ممكن يتلموا عليكي يهددوكي اصلا وينهوا مستقبلك حرفيا، ف انسي الحوار ده شيليه من دماغك بجد.
View all 18 adviceاعع هو اي دا والله اي المجتمع دا اي الناس دي هو انا اللي بقيت غريب ولا العالم دي هي اللي تعبانه انتو بتعملو اييي بتعملو اي ياجدعان هنفوق امتي ياصيع هنفوق امتي ياجدعان والله احنا ف النيله خالص
Cloud_16699🇪🇬 يسط انت ثانوي:) روح اكشف
View all 26 adviceChilli_4166🇪🇬 مظبوط لازم الأنسان شتغل على تفكيره وعقله بس على فكره سبحان الله هيا قدرات مو كل الناس ربي خلقها بهذي القدره الأغلب ما يستطيع فا من كمال وعي الأنسان ان يرحم القدرات المختلفه
View all 14 adviceTofu_19803🇪🇬 انت عايز تشتغل ف مجالك ولا تعمل شيفت شوف كورسات تبع مجالك او شوف منح iti لو فيها تخصصات ليك شغف فيها ونزل لينكدان وشوف اي اللي مطلوب وطور نفسك وقدم
View all 4 adviceلي احنا دايما محتاجين للجنس الآخر لي بنحس بزعل لو احنا محدش اعجب بينا من الجنس الآخر مع أن عادي يعني وهو مش موجود فحياتنا دلوقت الحياة ماشيه وبنضحك ونتبسط لي بقي شعور أن حاجه ناقصه داااا؟
Cloud_20067🇩🇿 الاعلام و سوشل ميديا و مجتمع تأثير خارجي اعطى أهمية ذيك للحب رومانسي بدل حب صداقة ام هواية و اصبح الحب اعظم شعور في عالم يقتصر فقط على جانب رومانسي.... هناك حب ذات و حب هواية و حب حيوان و عائلة. اصدقاء الخ...
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Sugar_19071🇪🇬 انت عارف ليه؟ عارف ليه اكتر واحد بيعرف ينصح هو نفسه مش بيعرف ينصح نفسه؟ هو بيتمنى ان حد يقوله كده، بيتمنى ان حد يقوله متاكلش، بيتمنى ان حد يقوله ابعد ويطبطب عليه.. احتياجه للنصيحة بيخلق وعي اكبر بكتير اوي بيها، ف بيبقى مدركها وفاهمها فعلا، بس مش قادر يوجهها لنفسه.. عوضًا عن ده، لما بيشوف حد ف نفس حالته غصب عنه بينصحه، لانه ببساطة مش هيتحمل ان حد يبقى في نفس موقفه ومحدش بينصحه النصايح اللي محتاجها فعلا، فاهمني؟
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Grape_16539🇪🇬 ندمانة يبقى نقول الندم توبة و قومى صلي ركعتين الوقتى و ادعى ربنا و فضفضي
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Flame_16692🇪🇬 جه فبالي برضو بس لا حاسه الابب مش معروف للناس اللي اعرفهم
View all 33 adviceالعشرة مش بتهون على حد ومفيش حد ف الدنيا هيتمنالك الخير او بمعنى أصح انك تكون احسن منه تاني حاجه صحتك دي اغلى حاجه عندك ف حافظ عليها ومتخليش اي حاجه تزعلك او تكسرك طظ ف اي حاجه تالت حاجه متحاولش تصلح علاقتك بحد انت اصلا مش اولوياته عشان ف الاخر هيطلع الشخص دا ميستاهلش
Apple_20090🇪🇬 اوعي تحب حد من قلبك اوعي تتعلق بغير الله
View all 2 adviceTofu_18387🇪🇬 وعليكم سلام اترك شخص في حال سبيله أفضل لكلاكما
View all 35 adviceCloud_20067🇩🇿 أفهمك تماما ذي كلمة الوحيدة الي تمثلني لما قريت كلامك
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Orange_19897🇪🇬 انتي غاليه و عزيزه في عين ربك ، و اكيد اهلك اولا ، فكك من كلام الناس ، انا بمر بنفس تجربتك بس بخرج نفسي منها و مش هقولك بالصلاه أو بأي طرق تاني ، انا بس عاوزك تعرفي انك عزيزه في عين ربك و لا مكنتيش وجدتي من الأساس أو خلقتي ، الناس بقت سيئه و اوعي تحكي تجربتك لحد و انتي متوقعه أن كل الناس زي بعض ، مشاعرك غاليه و احساسك مهم ، و اكيد ازمتك هتعدي بطرق كتير ، اولا لازم يكون عندك رغبه انك تعدي الازمه و لو احساسك مش فا احنا مش هنتعامل كبشر هتكون حيوانات ده كمان الحيوانات عندها احساس ، فمبالك بيكي انتي ياستي اكيد مشاعرك و احساسك مهم جدا و اهم من بشر كتير ميسوش حاجه
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Grape_16539🇪🇬 فى نظرة تانية و هى اننا نشوف العالم الوحش بنظرة إيجابية
View all 6 adviceOlive_19421🇪🇬 قولي رب اني مسني الضر وانت ارحم الراحمين كرريها كتير بايمان وان شاء الله يفرج الله ما في قلبك من حزن بالنسبه للشغل حاولي تلاقي شغل من البيت وتنشغلي بالتحضير للامر ده لانه فعلا مش سهل تلاقي شغل عن بعد لكنه مش مستحيل امر ممكن جدا في رحلتك وانتي بتتعلمي وظيفه للعمل عن بعد يمكن نفسيتك تتحسن وصحتك تبقي افضل لانك هتكوني مشغوله عن المك بالتعلم ربما لم امر بتجربتك لكن عزيز عليا مر بنفس تجربتك واتشخص ب فايبروميالجا ربما يكون عندك ADHD في الحالتين انتي محتاجه تشغلي نفسك بالعمل لحد الانهاك
View all 6 adviceصديقي من ١٢ سنه ساعدته يشتغل ف نفس شغلي راح للإدارة و قالهم انه الافضل يطردوني و قال عني حاجات مش حقيقية و لما سألته انت قولت كده فعلا قالي معلش انت واقف ف طريقي و انا هبيع ابويا لو وقف قدامي .
Banana_16571🇪🇬 هو بنى آدم غبى مش أكتر ومش فاهم أى حاجة فالدنيا حتى الأشرار الصح مش بالغباء دا وكويس انه واضح قوى كدة وانك خدتها مرة واحدة وهو عامة خسر كتير جدا عشان حاجة صغيرة بأفقه الضيق والشر اللى جواه والمادية وحتى عقليته الصغيرة يعنى شرير وحاقد وغبى الله يرده لصوابه ويهديه ويشفى قلبك ويعافيك
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Blueberry_19911🇪🇬 زعلان ليه يسطا انت عملت الصح شوف سبحان الله الجعلك سبب في هدايتها الواحد عشان يفوق لازم قلم على وشه يفوقه انت المفروض تبقا مبسوط بالأنت عملتو وهي المفروض تشكرك علي الأنت عملته انت سبب بعد ربنا في هدايتها ماتشلش هم اي حاجا انت المفروض تبقا مبسوط من نفسك
View all 25 adviceBlueberry_8550🇪🇬 ماتخافيش عادي ركزي بس و ان شاء الله هتحلي ، انا كنت علمي رياضة و من كتر التوتر في امتحان الديناميكا مكنتش فاكر حاجة خالص
View all 26 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Flame_16692🇪🇬 فعلا واضح من كلامك ان افكارك محتاجه ترتيب حاولي تمسكي ورقه وقلم واكتبي بخط ايدك اللي انتي عايزاه ده هيساعدك تبقي اصدق مع نفسك وعمرك ما هتقولي كلمه غلط لانك بتكلمي نفسك فا هتفكري ف الكلام مليون مرة قبل ما تقوليه وبعد ما تخلصي اقرأيه كذا مرة لحد ما تفهمي انتي عايزة ايه وربنا يريح قلبك
View all 15 adviceHeart_19965🇪🇬 ديمة اللي بيحصل بيبقي عكس اللي احنا عايزينه
View all 8 adviceApple_20090🇪🇬 ربنا بيدينا هدايا في صورة اذكار انا افتكر كنت في أزمة نفسية نتيجة حاجة كنت كل ما اتعب استغفر واحوقل استريح وارجع طبيعي وفعلا الكلمة الطيبة هي اللي بتبقي حتي لو نسينا الشخص الأثر موجود
View all 3 adviceاني ابقي محبوبه عمري ما حسيت بدا من الاهل ما اني عارفه انهم اكيد بيحبوني ومفيش اهل بيكرهو ولادهم بس انا عمري ما حسيت دا بالحنيه بالحب صحاب برضو معرفتش اعمل صحاب جدعه تبقي معايا بلعكس ظيما بيخذلوني حته الشخص اللي حبيته عرفت انو عمره ما حبني كان نفسي احس بالاحساس دا اوي وحاولت كتير اوي اني احسه عملت حاجات كتيره اوي علشان احس بالاحساس دا وفشلت
Moon_10178🇪🇬 اذا احب الله عبدا احبب فيه جميع خلقه خليكي مع ربنا
View all 16 adviceCoffee_4076🇪🇬 انك سابق لسنك ف دي بالنسبه لكل اللي حوليك ميزه اهلك شايفينك عاقل بار بيهم الناس شايفاك شغل راسي وهادي اخواتك يستفيدوا منك شريك حياتك هيختارك عشان شايفك مسؤول وطموح مش طايش بس المفارقه ف دا كله ان كل الدنيا مستفيده من نضجك دا بس انت عانيت وبتعاني عشانه وبسببه فاهم حاجه ؟
View all 25 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
اللي بيبقى مفكر نفسه عبقري، ومستحيل يقول انه مش عارف حاجة، لأ لازم يهبد ويفتي بس في سبيل انه ميبانش جاهل بشيء معين، رغم ان ده في حد ذاته قمة الجهل. مش عارفة والله البني آدمين دول عايشين ازاي.. بيبقى مفكر نفسه عبقري زمانه، وهو فعلا عبقري زمانه، بس لو شلنا اول وآخر حرف. مش قصدي الاهانة غير لأشخاص معينين في عقلي طبعا لان ساعات ده بيكون غصب عن الواحد مش بغرض التعالي والهبد.
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
لما الشخص يكذب عليا ويخدعني ويفكر اني غبية مش هعرف أو اني بحبه لدرجة اني هتغاضة عن الأمر. أو لما نكون في نقاش ويقلب الطاولة عليا ويبقى مستني مني الضعف والخضوع. دول تحديدا هي مرة حتى لو روحي في الشخص اتخلص منه هو وروحي معاه
Coffee_5451🇪🇬 بصي انا هقولك حل انا عملته مع نفسي زمان والحمدالله خفيت جربيه بالتدريج أمشي بمبدأ (اية الي هيحصل يعني) يعني انا كنت بترعب اني اكون ناسي اقفل العربية ، وفي مرة قررت ان عاادي تتسرق المهم اخف ، بالنسبة للباب ، الحرامية مش واقفين علي الباب ، النور مثلا عادي اللمبة مش هتتحرق ، كل حاجة كدة بقي ، مش مهم اي حاجه ، مرة في التانية ثقتك في نفسك هتزيد وهتصدقي نفسك وخليكي ديما عاارفة انك اكيد عملتي الصح وربنا معاكي
View all 6 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
La trahison d un ami. Je lui ai confié mais problemes avec une personne et mon desir qu'il essaie de separer les deux mondes vu qu'il est un ami commun. Cependant, il a couru vers elle pour lui faire apprendre de mon point de vue, et ensuite a fait en sorte de ne pas prendre en consideration ce que j ai demande mais plutot de faire le contraire. Lorsque j ai decide de parler avec la personne avec laquelle j avais le probleme au depart, j etais en une mauvaise posture et tout le temps critique... j ai compris que je ne peux pas faire confiance a mes amis. Surtout lorsqu'il s agit de problemes dans un meme groupe.
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Watermelon_15742🇪🇬 الاصوات دي بتحارب انك تصدقي أن حياتك تستحق حد.يشاركك فيها
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Olive_9794🇪🇬 صح
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Tofu_18387🇪🇬 في مشروبات تسمين سموزي شوفان مع حليب تمر عسل مكسرات
View all 2 adviceGold_16893🇪🇬 بصي لو انتي عايزه تبقي منظمه اول متسمعي الاذان قومي صلي علي طول و بنسبا ل الصلاه علشان حاجه نجاح ولا ف ده عادي علشان لما احنا بنحتاج حاجه بنروح ربنا فاهمه
View all 10 adviceCroissant_14273🇪🇬 طب لو لقيتي للولية اللي معاكي دي حل قوليهولي بليز عشان هنتحر كمان شوية من الغباء الالكتروني اللي بتعرضله ده
View all 10 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Blueberry_15422🇪🇬 الموضوع مريب فعلا ولو كدا متديهاش اي صور تاني او تجبيها بيتك عموما الا لو اتاكدتي انها تمام وكويسه غير كدا لا لان فعلا محدش مضمون الفتره دي
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Candle_13548🇪🇬 بودكاست لأمجد سمير اسمه لازم تتحرر انصحك بيه دا هيجيب معاك من الاخر
View all 2 adviceالنهاردة عندي امتحان وجه متوسط بس خايفة ان اشيل مادة عندي 8غلطات في اختر من42سؤال ومقالي كتبت باسلوبي غير اسلوب دكتور ودكتور ده من نوع اللي عايزنا نكتب باسلوبه هو انا خايفة ان الاقي غلطات اكتر
Lemon_15076🇪🇬 بصي انتي عملتي اللي عليكي الباقي بتاع ربنا ولو سقطك هيشيل ذنب بس انتي هتنجحي
View all 2 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Watermelon_7677🇪🇬 انا مش فاهم حاجه بس ربنا يوفقك ويكرمك باللى بتحلمى بيها
View all 16 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Flame_13939🇪🇬 اللي بتمر بيه صعب ومرهق فعلا لكن مجرد إنك بتحاول من سنين ومش مستسلم ده معناه إنك عايز تتغير الانتكاسة مش معناها إن كل اللي عملته راح هي جزء بيحصل مع ناس كتير أثناء محاولة تغيير أي عادة بدل ما تركز على عدد المرات اللي وقعت فيها حاول تعرف إيه اللي بيخليك ترجع كل مرة فراغ أو ضغط أو وحدة أو ملل واشتغل على السبب نفسه اشغل وقتك مارس رياضة وابتعد عن أي حاجة بتثيرك ولو حاسس إن الموضوع خارج عن سيطرتك ومؤثر على حياتك بشكل كبير فالكلام مع معالج نفسي هيكون خطوة مفيدة ومش عيب أبدا ومتجلدش نفسك بسبب الانتكاسات التغيير مش بيكون خط مستقيم ركز على تقليل المحفزات واملأ وقتك بحاجات مفيدة ولو حاسس إنك مش قادر لوحدك اطلب مساعدة من مختص ده دليل قوة مش ضعف
View all 11 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Flame_16692🇪🇬 كل واحد وحريته بقى ركز نت على حياتك واعمل اسرة جديدة متوقفش حياتك ع حد وربنا يريح قلبك
View all 2 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Cookies_10253🇪🇬 وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
View all 4 adviceGold_16893🇪🇬 يسطا ادي لي كل واحد حجمه عمره م هيمشي
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Cloud_19075🇪🇬 انا اسفالك جايز ناس كتير ميفهموش وجعك او معاناتك و اكتر يقلل منها بس عايزه أأكدلك انها متشافه و مسموعه انا فهماكي وعارفه قد ايه انتي مقهوره و بدل الامان بقوا خطر و بوظوا امانك و انتهكوا حرمك جسمك ببجاحه و لعذر اشد قبحا من ذنبهم انا بعتذر ان فمش ف ايدي حاجه تساعدك مساعده فعليه تحسي بيها ف حياتك لانها بيئه مؤذيه ولكن الاكيد انك تستحقي حياه أسعد و ألطف مع اشخاص حقيقين مش حيوانات ف بنات كتير هتسمعك و تفهمك و كل مره هتحتاجي تتكلمي او تفضفضي عن ده ان شاء الله ربنا يرزقك ببنت حلال تفهمك
View all 9 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Blueberry_16799🇪🇬 قول للدكتور المسؤول عليهم أو غير التيم
View all 4 adviceGrape_20048🇪🇬 عاايجول ايه الجدع ده
View all 7 adviceCoffee_4076🇪🇬 مش نوع من الماديه ولا عبء ولا شروط ، دي طموح ومش عيب انك تطمحي انك تعيشي احسن حياه مع اللي هيبقا شريك حياتك وخاصه انك قولتي مش عايزه دا فورا على قد ما عايزه انكم تسعوله ويتحقق بعدين عادي ف عادي احلمي واتمني وادعي واسعي مش عيب ولا حرام ولا ماديه ربنا يرزقك الزوج الصالح والذريه الصالحه اللي تعيشو مع بعض حياه احسن من اللي نفسك فيها كمان
View all 14 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Gold_16893🇪🇬 هو احنا مينفعش نغير الماضي بس لازم ناخد الدرس منو
View all 2 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Pizza_15115🇪🇬 كل واحد فهم الموضوع دا بشكل خاطئ ، لو موضوع صعب روح لطبيب نفسي راجل** يساعدك اسمع فيديوهات كتير توعيك عن الامر داا هتلاقي ناس كتير اتعرضت لحاجات مشابهه هيخفف عنك ، اتكونت مفاهيم غلط هتتعدل .. كل الآثار يسهل علاجها ... بس انت ادي لنفسك فرصة انك تتعافي بشكل تدريجي هتحس كأنه لم يكن انت هتلاقي نفسك فاكر صور بس مش فاكر احساس ممكن فاكر شويه بس الاحساس صعب توصفه فاهم حاجة ! وعيك بالمشكلة هو نص الحل اصلا اتبقي نص اصبر وربنا يهون عليك
View all 8 adviceذكرياتي المؤلمه فالجامعه والسكن مع الناس اللي فيها اللي خلتني اكره الريف واهلها....(مع احترامي للبلد واللي فيها)....حسيت مبعرفش اندمج خالص معاهم ويعني دايما مش سالكين...ومؤذيين بشكل مش طبيعي بالمره...سابو فيا بصمات وحشه...عمري ما عارفه اتعالج منها....واتاذيت بشكل مبالغ..نفسيا وجسدياً...... الأسوأ مش عارفه اعرف ناس تعمر معايا خالص....وكله ماشي بمبدأ مصلحه ونفاق واذى....ومبعرفش اعمل حاجه غير اني ادعي فصلاتي واعيط...واشكي لربنا بجد....بجد نفسي اهرب من البلد دي وارجع لبيتي بأي شكل كان💔
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Gold_16893🇪🇬 لما تحطط في موقف المفروض تكلم واكسر اي حاجز جواك
View all 4 adviceانا حرفيا تعبت من كتر الظلم والابتلاءات اللى مش بتخلص وبقول لنفسى اصبرى فترة وهتعدى بس مش بتعدى وبجد مش لاقيه مخرج ولاحل تعبت جدا انا من كتر، ماقلبى بقا حزين ومليان هموم ع اخره رجليا مش شايلانى مش قادرة بعافر، وبزق ف ايامى بالعافية
Cookies_18736🇪🇬 بيقولوا دايما احب العبد لله هو اللي بيبتليه بالشكل دا عشان يقربه ليه فالاوقات دي وعشان هو بيحبه كمان وبيختبره
View all 13 adviceGold_11778🇪🇬 جيه في وقتها
View all 12 adviceApple_6933🇪🇬 انا كدا بردو مع ان طلباتى حجات تافهه والله
View all 11 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Kiwi_7861🇪🇬 نفس اسمي على ال T هوريكي نوع جديد عمرك مشوفتيه
View all 16 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Cloud_4425🇪🇬 فكرتك هتقولي حرام
View all 7 adviceCoconut_19807🇪🇬 أنا كمان حاسه كده ونفسي أخرج عشان كل شغلي اونلاين حاسه هموت بكتمتي
View all 12 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Coconut_19807🇪🇬 أنا كمان حاسه بيكي يارب فترة وتعدي على خير
View all 3 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Orange_14989🇪🇬 وَلَا تَقۡتُلُوا۟ ٱلنَّفۡسَ ٱلَّتِی حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلَّا بِٱلۡحَقِّۗ ربنا أحل القتل في بعض الحالات فقط منها القصاص وغيره مثلا القتل في الحالة دي أكيد مش من حقه وهيتحاسب عند ربنا بل وكمان عقوبته ممكن تكون اكبر من الزنا ودة لإن إراقة دم المسلم بغير حق عند ربنا أعظم من عدم الكعبة وتقريبا مشوفناش تعظيم لذنب زي دة كدة
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Flame_16692🇪🇬 ادعي ربنا كتير انو يهديكي ويرجعك احسن من الاول ويقربك منه واهم حاجه انك فعلا ندمانه ع ده لانه لو كان عادي بالنسبالك كانت هتبقى نصيبه ابدأي صفحه جديده مع نفسك وحاولي تاخدي حد من البيت فإيدك ونتي بتصلي حتى تبقو بتشجعو بعض
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Olive_19421🇪🇬 انت مخسرتش كتير انت كسبت خسرت عاطفه ومشاعر كانت في المكان الغلط . تقدر بعد ما تتخطي تكون مشاعر لحد يستاهل فعلا خسرت فلوسك .اتفق معاك لكن تقدر تعوضها تاني لانك عندك خبره وتقدر تشتغل وتكسب فلوس تاني باذن الله انت كسبت انك حطيت ايدك علي موضع ضعف فيك تقدر تعالجه . قدر يكون الكلام بالنسبه الك حاليا عاطفي وحالم لانك حاسس انك في ضعف وخذلان فكر بعقلك في الكلام ده . اسال الله ان يرزقك السلام
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Watermelon_20029🇸🇦 كلنا بنحس بيكون وبنعزر مش زي مانتي فاكره
View all 6 adviceBulb_19338🇪🇬 اعذريني لو هختصر المشكله كلها في موضوع ان حد يسمعني لكن للاسف المساحه هنا ضيقه جدا ايا كان مرجعك الثقافي او اديني احنا مخلوقات اجتماعيه زي ما بنحتاج حد يسمعنا بنحتاج نسمع حد ولكن من كتر المشاكل اللي احنا بنبقى فيها ومن صعوبه ان احنا نلاقي حد يسمعنا ما بنبقاش مستحملين نسمع حد لكن البدايه الحل المشكله هي اني اسمع حد ولحد ازاي لازم يبقى حكيم هقول لك على مواصفات حد تدوري عليه وده بالاجماع في كل العلوم الشخص ده بيكون شخص محب ومعتني وعطوف وحكيم ويمكن ان يعيدنا الى الصواب والاهم من كل ذلك ان يكون اقوى من انفسنا وارجو انك تركزي على صيغه الجمع لانه شخص يكون قادر انه يعمل كل ده لكل المخلوقات والكل البشر تفاصيل اكثر من كده للاسف مش هقدر اكتب مش عشان حاجه عشان مساحه الكلام
View all 19 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Flame_18942🇪🇬 خليكى على مبدأك وخليكى حرة الله يعينك شوفى اللى يريحك واعمليه ومترضيش حد على حساب نفسك
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Almond_18645🇩🇿 يا خو اسمحلي بصح خليت لبرولام وركزت على اللغة وشنو احمر شفاه ولا تهذب الى المنزل 😂😂قتلتني بضحك بصح sérieux تحبها ومش قادر تتخطاها روح اخطبها لوح عليها الكلمة اهدر مع فاميلتها دير حاجة مش تبقى غاير عليها بصح معندكش كلمة عليها كي يوليو دارها يعرفوك كلمتك تولي كلمة عندها وعندهم
View all 5 adviceادعولي بجد محتاج شويه دعوات كتار كدا لانى بجد خايف واول مرة اكون خايف كدا فربنا يسترها عليا وعليكم عندى امتحان لمادة صعبة جدا انا بس بلكلك علشان الحروف ادعولي بالتوفيق والنجاح واياكم بالمثل وجزاكم الله خيرا جميعا
Moon_19265🇪🇬 ربنا يسهلك كل صعب يارب ويكرمك ويعوضك يارب تخروج مجبور الخاطر ربنا يطبطب علي قلبك. يرضيك هيكون كويس باذن الله ربنا يجبرك ولا يحزنك ابدا
View all 4 adviceBlueberry_6634🇩🇿 ختي حالتنا كيفكيف انا لدرك مزال ماجبدت عندي سمانة الجاية ياودي نرمال نرمال لقراية تروح وتجي مالغري مزاللي عام ويديرولي اكسكلو ل بيولوجي مي كل حاجة فيها خير توكل على ربي وصايي
View all 3 adviceKiwi_5407🇪🇬 بص لنفسك ومتفكرش ف اللى فات ومتندمش اتعلم بس ومتكررهاش تانى
View all 17 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Strawberry_16786🇪🇬 مالك في ايه
View all 18 adviceKiwi_18448🇪🇬 طب كاتب ايه وافكر فى رد
View all 10 adviceCoffee_5451🇪🇬 ما شاء الله ، عاجبني ثقتك في نفسك فهمت انك بتربطي الامور ببعضها وتحلليلك بيطلع صح ابدأي كورسات ليها علاقة بدراستك
View all 15 adviceMoon_19265🇪🇬 حبيبتي السمرا كل الجمال انا سمره من اس وا ن افتخر بكوني سمره منخيري كبيره وشي مش صافي بس راضيه بخلقه ربنا طبعن قبل اي حاجه كلام ناس يقلب اختك ف زباله هاااا الزباله خليكي فخوره بنفسك وقويه مفيش حد يهزرك دي ناس حقوده لو بيضه هيقوله طخينه لو رفيعه انتي رفيعه كلهم كده مفيش حد عدل ولا حد بيقول كل حلو يبقا كلمهم ف زباله انتي قمر وانا قمر
View all 10 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Gold_16893🇪🇬 يسطا خلاص كده العلاقه بقت شغل بس وربنا اكيد هيعوضك احسن منها
View all 10 adviceBlueberry_6634🇩🇿 تخمم بزاف تولي تحس كلش ضدك واي موقف تديرلو حساب تمرض نفسيا وجسديا يوجعك راسك تطلعلك لاطونسيو والسكر تكملها فاشل ومتقدرش تدير حتى عفسة في حياتك كيما عمي زوبير سو متخممش بزاف كلش يولي معاك بإذن لله
View all 5 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Nachos_19968🇪🇬 وانا زيك بحس اني مش مرغوبة وسط صحابي مع اني اكتر واحده بقف معاهم لو محتاجين حاجه بس اشتغل نفسك بنفسك ومتفكرش فيهم وركز ف دراستك ومستقبلك والصحاب الحقيقيين هييجوا ف وقتهم ❤
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
ليست الجراح كلها وليدة اللحظة، فبعضها تراكم في القلب عامًا بعد عام. تراكمات بدأت من أبٍ كان يفترض أن يكون موطن الأمان، فإذا به يترك في الروح فراغًا لا يُرى. ومن ذلك الفراغ تعلم القلب أن يفتش عن الحب في كل مكان، وأن يتعلق بأي دفء يمر به، وأن يخشى الفقد حتى قبل أن يحدث. ثم جاء الاشتياق، لا إلى شخص واحد فحسب، بل إلى شعورٍ لم يكتمل يومًا. اشتياق إلى كلمة تطمئن، وإلى حضنٍ يحتوي، وإلى وجودٍ لا يجعلني أخشى الرحيل في كل لحظة. أرهقتني التراكمات أكثر مما أرهقتني الأحداث نفسها. فكل خذلان جديد كان يوقظ خذلانًا قديمًا، وكل غياب كان يعيد إلى القلب غيابًا آخر لم يلتئم. لست أبكي ما حدث اليوم وحده، بل أبكي كل ما صبرت عليه، وكل ما أخفيته خلف ابتسامة، وكل مرة أقنعت فيها نفسي أنني بخير بينما كنت أتداعى بصمت. وربما لهذا يبدو اشتياقي أكبر مما ينبغي، وحزني أعمق مما يراه الآخرون؛ لأنني لا أحمل ألم اليوم فقط، بل أحمل الكثيير من المشاعر المؤجلة، والأسئلة التي لم تجد جوابًا، والاحتياج الذي ظل يسكن القلب دون أن يجرؤ على البوح.
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Suchi_16120🇪🇬 عادي جدا ممكن تتعافي بس هو اكيد هيجي التعافي مع الوقت وكل انتكاسه بتتعلمي حاجة جديده تساعدك في المحاوله الي بعدها بس متيأسيش
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_19265🇪🇬 ياعم بص واحد الله كده انتا لسه ف اول حياه اي زهقت ده بس ياسيدي واحده واحده كده لإدمان نحطها علي جنب لاول نشوف البنت ده نصيب ربنا لو رايد اني دي تكون ليك لو ايه هتكون ليك بس ربنا مش رايد هي متستهلكش علي فكره اكيد اكيد قول مووون قالت ربنا هيعوضك بحد يليق بقلب الطيب والله ربنا كرمه كبير وعظيم قربلو انتا بس وشوف الحلاوه والجمال ف حياتك نرجع لإدمان بص نقدر احنا نبطل بعزمتك انتا تطبطل عشان انتا قوي عشان خاطر اهلك وخاطر نفسك حاول هتبقا زي الفل ياعم شوف بو ج ي البل وجر بقا ايه هتبقا احسن منه انا جنبك بس ونبي متقول زهقت لا تقنتو من رحمت الله ده اختبار من ربنا ليك ف دنيا والله
View all 4 adviceFlame_16692🇪🇬 حاولي تبعدي عن اي حد انتي بتبقي حاسه بذرة عدم ارتباح حتي لانك تستحقي الاحسن وتستحقي تتبسطي مع صحابك وتقدري تعملي غيرهم لو مش دلوقتي اكيد هيبقى بعدين مسيرك تلاقي اللي شبهك بالنسبه لاهلك فا ده طبيعي جدا مش كل الاهل كويسين او متفاهمين ادعي ربنا كتير يهديكي ويرزقك عوض عن كل ده وربنا يريح قلبك يحبيبتي
View all 10 adviceنفسيتي زفت من ساعة ما عصافيري طارو هيجرالي حاجة وزعلانة اوي قلبي واجعني ومش تمام وجوايا فراغ كبير اوي تعبني فراقهم طارو من بومين عدو كانهم شهرين عليا حاسة اني نقصت انا مليش صحاب غيرهم تعبت بعدهم💔
Grape_16539🇪🇬 لو كانوا خيرا لبقوا🩵🥀 انا حاسة بيكِ احساس صعب💔
View all 7 adviceHeart_19497🇪🇬 اي نوع المساعده اللي محتاجها وانا في الخدمه كلنا هنا علشان نساعد بعض
View all 7 adviceBanana_18975🇪🇬 تابعي معايا يادكتوره
View all 16 adviceGrape_16539🇪🇬 هون على نفسك اللى يبعيك بيعه مع السلامه و متشغلش بالك به
View all 5 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Cloud_19927🇲🇦 فنظري بعد منهم بجوج صديقتك ماتستاهل ترجع ليها حنتاش معذباتش راسها و شرحات ليك علاش خلاتك اما صديقك كنضن ان مشاعرك تجاهو مجرد مشاعر وليدة لحظة انه وقف معاك و ساندك فاش كنتي مدمر + كنضن صديقك متابتش ويقدر هو براسو مباغيش يعتارف انه كيميل للولاد هاعلاش قال انه هوموفوبيك لكن ماشي من حقو انه يعطيك امل و من بعد يدير بحالا مطرا والو لذلك فنظري دبا خود بوز عطي لراسك الراحة و بعد من هادشي تاع العاطفة و تصالح مع راسك هو اللول و متبقاش تلوم راسك و بعد منهم بجوج ميستاهلوش ركز غير على راسك و إن شاء الله رح تكون بخير
View all 2 adviceانا بكره شكل جسمي جدا عشان عندي جاينو مرحله تالته مبقتش احب اشوف نفسي منغير تيشيرت و مبقتش اقدر اعيش حياتي منغير الخوف من بصه الناس و دائما في خناق مع امي عشان بلبس فيست فوق التيشيرت فالصيف 🙏🏻
Moon_10591🇪🇬 رياضة وجيم وبعد ثانوي اعمل العملية سهلة وبسيطة عادي
View all 11 adviceBlueberry_12557🇪🇬 مشكلتي ف الحياه بجد اكتر جاجه بجد متعبه فكره اني لازم اكون نغشه و بعمل حجات مجنونه و بهزر و اضحك مع كله عشان ابقي الشخصيه اللي ف دماغهم و مبقاش كئيبه زي ما بيقولو بس بجد مبحبش و مبعرفش اتصنع انا بحب افضل قاعده ساكته و هاديه و مستمتعه بالموضوع ده
View all 10 adviceMoon_19265🇪🇬 كلامك عظيم انتي عظيمه ياحبيبتي وقويه السنين بتنسي والله عرفه انو يبقا معلم ف قلبك بس انتي قويه احنا عايشين ف دنيا عشان نقع ونقوم ونتعلم تبقا مفكرتيش انا ربنا مش رايد تكونه مع بعض لو رايد شايف ف الخير ف مستقبل كونته كملتوه ربنا شيلك حاجه تليق بقلبك بس شويه ربنا يارب يطبطب علي قلبك ويكرمك ويرضيكي اللهم امين
View all 25 adviceMarshmallow_13199🇪🇬 زيك والله بالضبط ونفسي في حل
View all 8 adviceBlueberry_9461🇪🇬 بابا مش راضي ماما مش راضيه تلفومك وضع طيران دا حل سوبر بعمله داميا
View all 19 adviceMoon_19265🇪🇬 بص يابطل ليه كل ده انتا اقوه من اي حاجه من غير مسمع مشكلتك انتا بطل علي فكره الثيرابست دول زينا مش أنبياء مش بيعلجوه اقلق انتا عالج نفسك بنفسك بالاراده هتعدي بقران هتعدي لو مسيحي الرب معاك انا مش عرفه انتا عندك ايه بس أنا جنك وهدعيلك كتير نزل طلع كل لي جواك يابطل مرافق ايه وكلام فاضي دانتا معاك ربنا أعظم من اي حد ربنا يارب يخفف عنك ويزيح البلاء منك حسبي الله ف اي يحد يوصلك لي كده يابطل هتعدي والله ربنا بيقيس صبرك يابني عشان يجبلك كل الخير
View all 4 adviceChocolate_4041🇪🇬 الوحده حلوه لما تكون بمزاجك، مش مفروضه عليك
View all 5 adviceApple_16978🇪🇬 بصى يا حبيبتي انتي لسه صغيرة متعيطيش لأن لسه العمر قدامك كبير انا اكبر منك و عارف هتمرى بتجارب كتير لازم تقولى لنفسك انا اقوى من اي حد إلى مش عاوزك أو مش حابب أنه يفضل معاكى قوليله شكرا ليك و اتعلمى منه درس حتي و لو كان بسيط خلي تجاربك كلها انك تتعلمي دروس فى الحياة و انتى من صوتك و طلاقتك و مشاعرك حد كويس جدا و إلى ميتمسكش بيكي يبقى هو أو هي خسارن لازم تحبي نفسك و صلي و تماسكي و متخافيش أن تصاحبي و تقولى أصله مش هيحبني و بالتوفيق فى حياتك
View all 15 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Chilli_18375🇪🇬 محدش هيحس بمشلكل غير انت وبقلك كده مش بحبطه طلما اتحطيت فيها تبقاء بتعتك انت فحول انك توصل لحل اي حد هيتكلم او يوقولك ممكن متنسبكش او تذود المشكله اكتر
View all 4 adviceCloud_9905🇪🇬 فى مثل بيقول (صاحب الكل وحيد) فأنت متركزيش على العدد على قد ما تحاولى تشوفى واحدة او اتنين وتزودى علاقتك بيهم كمان متفضليش تحاول تدورى كتيير حاولى تكونى أنت الشخص اللى يدور عليه
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_19265🇪🇬 بصي خليكي عزيزه تعلق ده مرض بيقتل صحبه بلبطئ سهل خالص اقوي علي نفسك انتي قويه اتقلي اتقلي لحد مع الوقت تعلق هيروح لي يستهل بس نتعلق بيه بشكل عادي مش مرضي عشان احنا مش ديمين ف الدنيا دي
View all 19 adviceMoon_19265🇪🇬 انتي جميله ربنا اكيد شيلك الخير قريب اوي اوي انتي بتصلي بتقراءه قران أن شاء الله عليم قريب هيكون ليكي بيت وحياه اسره وأطفال اب سووي نفسين الحنن يكون ف بيتك مع ولادك عوضيهم شوفي نفسك فيه اوعي تقنطي من رحمت ربنا عليكي اكيد والله شيك خير كبير الصبر الطويل بعديه الجبر الكبير ربنا يريح قلبك وبالك يارب
View all 16 advicePizza_15115🇪🇬 Okay
View all 5 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Coffee_5295🇪🇬 طالما حفلة التخرج مش هتفرحك لنفسك بس عايزة تغيظي ناس تانية ف من رايي بلاش احسن، اصل الناس التانية كده كده هيجيلهم وقت وينسوا كل حاجة وانتي هيجيلك وقت وتنسي كل حاجة ان شاء الله برضه وتنسي كل الاذى والارهاق و التعب النفسي اللي وصلك للمرحلة دي، المهم هي راحتك ف طالما حفلة التخرج مش هتريحك لذاتك ف عادي وجودها زي عدمها اما بالنسبة لانك مستفدتيش حاجة من الكلية ف احنا لسة بنبتدي حياتنا مش العكس، المفروض اننا في مصر للاسف بنتحط في خانة اننا لازم نعمل كل حاجة و نظبط نفسنا من دلوقتي انما في العادي انتي لسة قدامك الحياة كلها تختاري براحتك من رأيي، انه الكلية مجرد انها بتبني اساس لحياتك مش اكتر و حاليا، انتي ك شخص ب اراءك و معتقداتك و تجاربك، استفدتي بسنين الكلية فعلا، وبعد كده هتقدري تاخدي ثمار تعبك طول سنين الكلية
View all 3 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Gold_16893🇪🇬 انته جي تكلم وانا بتخرج 😂😂
View all 25 adviceعملتوا ايه عشان تتغلبوا على الوسواس القهري ونوبات القلق والهلع غير القرب من ربنا ؟ وهل خطوة الدكتور النفسي خطوة مفيدة ولا الادوية النفسية مؤذية؟ عايزة نصائح من قلبكم لشخص حياته متدمرة
Almond_18645🇩🇿 الادوية النفسية مش كلها مؤذية والطبيب مش بيلجأ ليها غير لو عارف ان مفيش حل تاني غيرها يعني لو انت فاكرة انك عندك وسواس قهري بس عملتي تشخيص عند دكتور وقالك لا اكيد مش هيديك ادوبة فاول خطوة لازم تعمليها انك تزوري الدكتور عشان التشخيص اول مرحلة من العلاج بعد كدا حتعرفي تمشي ازاي
View all 7 adviceApple_19845🇪🇬 متحاسبيش نفسك على غلطة عيلة صغيرة انتي مش نفس الشخص دلوقتي، عادي كبرتي واتعلمتي من غلطك عادي، كلنا عملنا حاجات غلط واحنا اطفال ده ممنعش اهلنا أنهم يحبونا ولا منعنا اننا نعمل اخطاء تانية
View all 6 adviceNutella_19219🇩🇿 شوفي بصراحة كوني صريحة معها قوليلها انو خلاص ماعاد احكيلي عن الاولاد وعن المواضيع هادي بليز انو لو تحكي مواضيع ثانية على العين والراس ونحنا كاننا اخوات بس مواضيع اولاد بلاها وهيك فاجتنبي💕هيك ماحدا راح يتضايق حبيبتي
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Grape_16539🇪🇬 مفيش نصيحة أقدمها غير انك فى دايرة سودة اتمنى تطلعي منها ولا هلوم ولا هعاتب لأننا اخوات و مش هينفع اقولك كده و علشان انتِ زى اخت ف نصيحة لوجه الله يا بنت الحلال حاولى اطلعى من المستنقع الأسود ده و قربي من ربنا لأن كل ده عك عك عك و الله و ده كله هيسيب آثار سلبية على حياتك و قلبك و اخرتك و انتِ لو موتى الوقتي و ربنا يسألك مش هتعرفي تجاوبي ف اخلصى من كل القرف ده و روحى لربنا
View all 33 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_19901🇪🇬 دي دوامة يا صاحبي، كل ما هتقرب خطوة هتلاقي نفسك بتتسحب لتحت أكتر. انت محتاج تحط حدود قدام نفسك، وتلتزم بيها، وانت أدرى بنفسك وعارف ايه الي بيخليها تقع في الغلط، وافتكر ان الغلطات الكبيرة بتبدأ بذلات صغيرة، والغلط في السكة دي بيجيب غلطين وتلاتة
View all 9 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Salt_19097🇪🇬 والله دا بلاحظه بردو فلبنات لما تنزل بوستات عن حاجه من دي فهيا مستنيه اي مثلا ؟ انتو مش هبل وعارفين كويس وفاهمين وكمان عارفين انه البوست لما يكون بابليك دا هيكون زي فلتر للشخصيات دي غير كد الموضوع مش غريب اصل اللي محترم عشان الناس او عشان سمعته و اللي عامل فيها كويس و ما الي ذلك وقت ما يلاقي مكان هيحجب هويته و معلوماته فا فيه اي يخليه يفضل متمسك بمبادئه؟ او حتي اخلاقه الا اللي مستحضر ان الله مطلع عليه ودا طبعا قليل جداا انا بلاحظ كمية استغلال بتحصل بشكل مختلف و من الاخر دا بيتسهبل ودي بتعمل انها مش فاهمه وكله هنا عامل من بنها الا من رحم ربي انا لما لقيت نفسي مدمن هنا قطعت فتره كبيره و يعتبر حاليا كل وفين وفين ما بدخل بس اغلب اللي قاعد هنا عارف كويس ان هنا مش مكان سليم نهائي ولو ع الفضفضه وبتاع كلها مجرد مسكنات
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Heart_19497🇪🇬 يااااه دا انتي جبل
View all 6 adviceOrange_15896🇪🇬 لا خليكى على موقفك فارق العمر كبير واياكى تتجوزي حد مش مرتاحه ليه
View all 12 adviceOrange_19532🇪🇬 اعتقد هتحسى فى بالامان لما يكون ليكى حياة وزوج واستقرار
View all 2 adviceCloud_16444🇸🇦 انتي نسيتي تقولي مبتحبيش حد
View all 34 adviceFlower_19816🇪🇬 احمد ربنا انه انقذك وابدأ من جديد
View all 2 adviceFlower_19816🇪🇬 ماتربطيش دي بدي..مالهمش علاقه..بس ماتنجرفيش ورا الناس خلي دايما ف اي علاقه مع الاخريين توازن انا بقدم شئ مقابل شئ.. بلاش عطاء بزياده .. وبلاش سعي ورا حد مش مهتم عيشي وحاولي تدخلي ف حياه جديده مع ناس جديده
View all 9 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Heart_19497🇪🇬 الموت مش حل شويه وتهدي وتبقي كويسه وكل حاجه وحشه هتتعدل خلي عندك امل في قدر ربنا وانه اكيد شايل ليكي حاجه تفرحك وتعوض كل المر اكتبي وطلعي كل الطاقه السلبيه اللي جواكي وانا هسمعك ربنا يراضيكي ويفرح قلبك ويريح بالك
View all 23 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Heart_19497🇪🇬 هو لو كتبت عربي الناس هتعايرك
View all 4 adviceHazelnut_14605🇪🇬 حاسه بيكي جدا والله ولسه طالعه من تجربه زيها بس الفرق انك فوقتي قبل الجواز انا للاسف كل حاجه كانت بتقول اني مكملش وانا اللي كملت وفضلت سنتين ونص جواز على ما فوقت واطلقت انتي ف نعمه كبيره من ربنا دلوقتي انك مكملتيش سيبك من اللي راح اتجوز ربنا مش بيبعد عننا حاجه غير وهي مفيهاش خير لينا اتكلمي وطلعي كل اللي جواكي انجحي ف حياتك وشغلك ونصيبك هيجيلك لحد عندك ف وقته بإذن الله 💜 ربنا يجبر خاطرك وتعدي الفتره دي على خير يااارب ❤️❤️
View all 14 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Coffee_5295🇪🇬 هو عامة العيلة مش بتكون للاسف الدعم اللي المفروض تكونه بالعكس بيكون استنزاف دائم احسنلك متستنيش حاجة جديدة او تتفائلي باي تغيير عشان متخيبش توقعاتك و تتأذي منها
View all 2 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Flame_5471🇪🇬 انا كنت زيك كدا فالأول بس هو الفكره انك بتبقا مش متعود على الشغل أصلا واول مره تشتغل وكدا فالموضوع مش ف ان الشغل صعب او الناس وحشه بقدر ما هو انت اللي لسه متأقلمتش على نظام الشغل فالعموم بس لو عديت المرحله دي وأخد تحدي مع نفسك لو لاقيت شغل كويس انك تقرر انك تطول وتعيش التجربه بعدها عضمك هينشف والموضوع بنسبالك هيبقا أسهل بكتير لإن ف اي شغل فالدنيا في ركائز اساسيه ثابته لو اتأقلمت عليها هتعرف تسلك ف اي شغل بإذن الله ونصيحتي ليك تدرب ع الالتزام فالشغل والمواعيد هو بدايته صعبه ورخمه ومقرفه بس صدقني دا هيريحك كتير بعدين وف اي شغل وربنا يوفقك
View all 6 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Broccoli_18405🇸🇦 نصيحة لوجه الله اطرد فكرة الانتحار دي من دماغك لان انت مش بس هتخلص من الدنيا انت كمان هتعيش في النار مش هتخرج منها واللي عندك دي اعراض اكتئاب روح لدكتور نفسي و هيكتبلك علي ادوية تساعدك و حاول توسع دايرتك و تتكلم مع الناس وانت اقوي و تقدر تقاوم الاحاسيس دي
View all 4 adviceCloud_19586🇩🇿 توقف لمدة و اعطي نفسك اكسجين يعني شوف نفسك شوف أنت فينا شوف رغباتك حاجتك توقف العطاء و راقب الناس انظر من الخارج للناس و لا تشارك كن مشاهد فقط سيختلف الامر كثيرا
View all 7 adviceWatermelon_5486🇪🇬 أتكلم يا صاحبي وأقول إلى نفسك حتى لو لنفسك
View all 15 adviceOrange_14989🇪🇬 انا مبسوط بيك يسطا ربنا يوفقك ويرزقك ويرضيك يارب❤️
View all 8 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Grape_16539🇪🇬 اللى عاملى داون فوت يشيله لو سمحتوا، كل واحد حر فى رأيه انتم مالكوا مش فاهمة مرضى انتم ولا مرضى؟ ما اللى مش عاجبه يتناقش او يسأل اى شغل العيال ده
View all 20 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Gold_12239🇪🇬 مش هاقدر اقول فاهمك علشان انت شخصيا مش فاهم نفسك بس بجد حاسس بكل اللي انت فيه
View all 9 adviceSalt_18786🇪🇬 لا حول ولا قوة إلا بالله ربنا يصبرك بجد.
View all 7 adviceMoon_4155🇪🇬 ارتباط اي لو قصدك جواز 28 مثلا كويس
View all 15 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Cloud_4293🇪🇬 ادخلي اكاديميات دوري وانضمي لدورات شوفي جروبات تيلجرام ماليان دورات دينية وهتلاقي بنات كويسة وتدعمو بعض لكن متستنيش الحاجة تجيلك انتي دوري عليها
View all 13 adviceMango_16451🇪🇬 انت محتاج تراجع نفسك وشوف حلقة لذاكر نايك اسمها العلم والقران وكذا حاجه هتلاقي دلائل كتير علي أن الإسلام هو الصح ربنا يردك ردا جميلا
View all 64 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Apple_17684🇪🇬 😢🥹🥹
View all 27 adviceامـتـي هبــطـل تــأنـيـب ضـمـيـر انــي كـنــت الـسـبــب في كـل حـاجــه وحـشـه حـصـلتلي امـتي التفكير دا هيقف عن دماغي عديت ب اللي كان اصعب من كدا بكتـيييير ليه التفكير دا لسه موجود
Suchi_4417🇪🇬 انت مش هتقدر تغير حاجه هي حصلت خلاص بس انت تقدر تتعلم من اللي حصل ده والدروس اللي تقدر تخليك تتحرك لقدام حرر نفسك من الخوف ده انسي اللي حصل اي كان هو كان اي ولو ظلمت حد روح خلي يسامحك او طلع صدقه شوف حياتك واتعلم من اخطائك احنا مش ملائكه علشان منغلطش
View all 7 advicePotato_19727🇪🇬 بص يصاحبي، مفيش حاجة تستاهل انك تقلل من نفسك عشانها، خلي كرامتك فوق اي حاجة وخلي نفسك عزيزة، مش لازم تحاول مع بنت عشان تحس انك مقبول، مش لازم تخرج ديت مع بنات عشان تحس بقيمتك، خليك بس مع الي عارف قيمتك ومقدرك، البنت دي بس بتستغلك وبتلعب على مشاعرك، نصيحة سيبك منها وسيبك من المواضيع بتاعت الارتباط دي، بتستنزف المشاعر وبتتعبك عشان فالاول وفالآخر حرام ولما تحس انك جاهز نفسيا للارتباط يبقى بالحلال وتدور على الي تقدرك وتعرف قيمتك ويبقى ربنا راضي عنك وان شاءالله ربنا يباركلك
View all 4 advicePotato_19727🇪🇬 بصي هي السنة فيها ضغط وبتأثر على النفسية بسبب ان كل الناس مديينها اكبر من حجمها، الكل شايف انها السنة الفاصلة في حياتك وانها الي هتحدد شكل مستقبلك، اغلب الناس بتربط النجاح والفشل فالحياة بالسنة دي والمجموع بتاعها، السنة دي فعلا صعبة بس مش بالشكل الي كل الناس مفكرينها صعبة، بس نصيحتي ليكي حاولي بس تعملي الي عليكي، ذاكري وراجعي وتوكلي على الله، بس مش لازم تضغطي نفسك او تتعبي نفسيتك بزيادة، كده كده هي ايام وهتعدي وان شاءالله هتعدي على خير وتجيبي المجموع الي يرضيكي
View all 8 advicePotato_7204🇪🇬 اولا ربنا يوفقك في دراستك ثانيا بصي انت موضوع البنت لازم تفهمي انت. اه غلطتي لما كسرتي التليفون بس خلاص اتعوضلها يعني اصلا الموضوع خلص اي حد يتكلم تقوليله انها اتعوصت واتراضينا طلاما عملتوا كده اصلا يبقي الموضوع خلص خلاص اصل اتكسر واتعوضت ليها ايه تاني؟! ملهاش شيء ولو جت اتكلمت قوليلها انك كنت غلطانه فعلا بس حقها رجعلها بالتعويض وكده يبقي اتصافينا فعلا ثانيا موضوع والدتك والتكميم حاولي وجاهدي في الجيم وانك تخسي من غير عمليه حاولي ع قد ما تقدري تابعي ناس ع النت وهكذا وحتة ان ف الفاينل بناكل كتير او كده ده غالبا بسبب التوتر المشكله التالته انا يمكن شبهك فيها بالظبط ما عدا ان عندي صاحب واحد من ابتدائي بصي الصحاب مهمه ماشي بس صدقيني ممكن حد يبقي حواليه 100 صاحب وهم لمه كدابه انا معرفش اكبر منك ولا لا بس حاليا هتم ال 20 وكعنديش غير صديق مقرب واحد والباقي معارف اه بعزهم وعملتلهم حاجات ندمت عليهها بعد كده لانهم مقدروش بس فعليا مش حاسس اني كفتقد شيء فقدك للوزن وتطورك ف الدراسه كل ده هيشد الناس ليكي لان ده نجاح في حد ذاته ولكن ساعتها حددي مين مصلحه ومين بيحبك بجد
View all 17 adviceمش عارف انام مش عـــــــــــارف انــــــــــــــــام الوحده قتلاني صاحي من امبارح ومش جايلي نوم وتعبت من التفكير والزهق والملل مين صاحيه ندردش بس الملل ده عشان زهقت زهقـــــــان
Moon_19265🇪🇬 صلي وقراءه سوره يس بتحلل كل العقد اذكار الصباح ربنا يريح بالك
View all 7 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Strawberry_9897🇪🇬 هوه فعلا مجنون متفكريش في حاجه عكس كدا انتي صح اثبتي و متهنيش نفسك
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
عيييت بزاااااااااااااف والله كنحس براسي بحدي حتى شي واحد محنين فيا ولا كيهتم بيا عمرني فرحت في حياتي بغيت غير نفرح ا نحس براسي مهمة عند شي واحد راني عيت ا كنحس براسي انحماق 💔💔💔❤️🩹❤️🩹 الله يكون معايا
Grape_16539🇪🇬 مفهمتش حاجة بس ربنا يهون عليك و يقر عينك
View all 17 adviceانا كنت مع شخص لفترة كبيرة اوي اوي اذيته واذاني كتير بس برضو شيلنا بعض كتير، بس طول الوقت فيه خناق سيبنا بعض فترة كبيرة كذل مرة ونرجع واخر مرة رجعنا وسيبنا بعض تاني حاليا العلاقة كلها توكسيك واحنا الاتنين عارفين بس مش عارفين نسيبها؛ اخر مرة كنت خلاص تأقلمت على عدم وجوده وبردو حصل سبب ورجعنا تاني وبردو سيبنا بعض تاني تنصحوني بايه بعد ما رجعت لنقطة الصفر
Chocolate_19681🇪🇬 انصحك تبعدى لان أى حاجة بدأت غلط بطريقة مترضيش ربنا دايما نهايتها مش هترضيكى يعنى دايما النهاية مش هتكون إلى انتى متخيلاها ابدا
View all 14 adviceMango_19682🇪🇬 ان الله غفور رحيم دا شيطان ومتملكك صلي واشتكي لربنا واسمعي بود كاست عن حب النفس وتقبليها ومافيش انسان مبيغلطش سامحي نفسك اكنك شخص تاني وغلط وانتي سامحتيه❤
View all 6 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_4155🇪🇬 تعالا خد حضن 🥺
View all 13 adviceلما بتبقوا مش عارفيين تناموا بتعملوا ايه؟ مشكله النوم لما يبقا في ضغط بتبقا مزعجه و خصوصا لو وراك حاجه مهمه و لازم تنام باخد ميلاتونين سعات بس مش بحب اعتمد علي حاجة زي كدا عشان متبقاش عاده
Sugar_19071🇪🇬 جرب البابونج بس اتأكد ان مفيش منه حساسية، وابعد عن الشاشات ساعتين قبل النوم، واقرأ اذكارك، وهتنام ان شاء الله.
View all 8 adviceCandle_19651🇪🇬 مافيش حياه مش بتتغير .. بس هي ممكن تحتاج شويه وقت زياده
View all 3 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_19265🇪🇬 ده جزات لي يبفضل صاحي لي حد دلوقتي معنا اخونا كان نفسو يطلع مغني بس حنجرتوه خانتوه😂
View all 37 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_18899🇩🇿 ان رابطة العائلية لا تنشأ فقط بدم لكن تنشأ أيضا عبر العواطف انتي تحسي روحك غريبة مهما فعلت تاثرتي بانهم ليس اهلك البيلوجي لكن ركزي مع رابطة التي تربطك بهم عاطفيا وهي في اصل تكون قوية على صلة الدم والله يشرح صدرك و يرفع عنك هاته الصخرة التي موضوعة على صدرك لا تيأسي وعيشي كل لحظة بلحظة ولا تركزي على افكار سلبية كوني سعيدة بما عندك 💚
View all 7 adviceMoon_19265🇪🇬 ربنا يبارك ف صحتوه ويخلهلكوه يارب كان نفسي فى اب كده او اب عماتن بس الحمد الله كل واحد بياخد نصيبه حنان الاب محدش بيعوضه تاني مفيش زوج لو ايه بجد مش شبه الاب
View all 6 adviceGold_19395🇲🇦 اتمنى إني أتحب كدا وان شاء الله تجتمعو بالحلال🤍
View all 4 adviceانا عندي مشكله أن طليقي هيوصلمي الوسواس القهري خلا كل القريبين مني يبعدو عني وفي ناس خلاهم جواسيس واللي اكتشف ده اختي مش انا عندي صدمه كبيره من اللي حواليا قفله على نفسي خايفه يجلي رهاب
Strawberry_16748🇪🇬 ولما كنتي معاه كان منتهي الإهمال صح
View all 4 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Grape_16539🇪🇬 يا حبيبه قلبي، بتقولى كده ليه بس و انتِ عسل اهو اللهم بارك، و اكيد شاطرة و عندك ثقة فى ربنا، بصى ربنا بيحب العبد يطمع فى كرمه، اوعى تقللي من سقف طموحاتك و احلامك طالما مؤمنة بالله الحمد لله أعلي ب احلامك و آمالك و اطلبيهم من ربنا و الله لن يخذلك يا روحي و الله حافظى على ركعتين فى جوف الليل هتعملك المعجزات ربنا يهون على قلبك يا عمرى و يرضى عنك و يقر عينك يا رب و يزوجك ب احب الرجال اليه يا رب اللهم آمين ربي يحفظك بعينه التى لا تنام و يجعلك صبرك فى ميزان حسناتك يا رب
View all 13 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
اعتقد اني كنت مدي حجم و مساحة لناس انا كنت عارف انخم ميستاهلوش كنت دايما اول واحد بيسند و بيسمع و يحل المشاكل دايما اول واحد في ضهرهم كنت بحاول اتعايش مع عيوبهم انهم مش سويين نفسياً مش بيحبوا الخير لبعض بيتكلموا على بعض و كنت بقول طول ما انا كويس معاهم محدش هيعمل معايا كدا لسخرية القدر عملوا معايا نفس المواقف عشان انا كويس معاهم هم كدا كدا آخرهم كلام في ضهري بس وحشة لما تيجي من اقرب ناس ليك
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Hazelnut_14605🇪🇬 مكنتش اعرف ان دا هوس أو ليه اسم اصلا أنا بعمل كدا بتلقائية بقالي سنين ويمكن بيزيد اكتر مع التوتر أو لما نفسيتي متكونش كويسه خ
View all 10 adviceSalt_18786🇪🇬 مصحف ❤️ يقرأ منه ياخد حسنات وانت تاخد حسنات او مصلية ياخدها معاه منين ما يروح وتاخدوا الثواب سوا 🥰
View all 29 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_16756🇪🇬 ساعات الانسان بيوصل لمرحله انه مفيش حل غير كدا بس صدقيني في مليون حل مش حل واحد بس احكي هنا مشكلتك ربنا نزل في الارض رحمه واحده بس وفي ٩٩ رحمه في السما علشان يرحمنا في الاخره صدقيني الدنيا دي كلها علي بعضها تافهه وصغيره اوي
View all 32 adviceتراكمات كتير اوي وانا صغيره كنت بعيط كتير اوي من حاجات بسبب اهلي واجي اعيط في شقه تانيه تبع شقتنا لوحده واقعد اكتم في صوت العياط لدرجه ان انا ساعات كنت بحلم اني بصرخ بس مفيش صوت بيطلع ليا وكنت اقوم من النوم عادي وحلم عادي مش كابوس واصحي اجرب صوتي وببقي نفسي اصرخ علشان اجرب صوتي بس مكنتش بقدر هو انا ممكن اكون مكبره الموضوع
Blueberry_19253🇪🇬 لا مش مكبره الموضوع انك تكتمي العياط دي حاجه مش صحيه و مع الوقت التراكمات بتزيد و هيبقا موقف صعب لما تحاولي تخرجي كل ده مره واحده انتي محتاجه اي حاجه تخرجي بيها اللي جواكي
View all 5 adviceCoffee_11678🇪🇬 في الاول اكتشفته صدفه بعد كده كان عندي فضول اشوف مشاكل الناس بس للأسف الاغلبيه هنا مشاكل مش مشاكل انا بقول الاغلبيه لاني قابلت مشاكل هنا صعبه بجد غير كده مشاعر مراهقه تقريبا أغلبية المشاكل قريبه من بعض اووووي بحسها مشاكل تتقال في الواقع عادي من غير app عشان نكلم عنها
View all 6 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Moon_16756🇪🇬 بص كلنا بنمر بفتره زي دي بس من وجهة نظري شوف شيخ كويس ومحترم علي النت تسمع فيديو ليه بيتكلم عن الانتكاسه واسمع بودكاست ديني كتير الفتره دي اقلك في سلسله كدا احمد عامر منزلها اسمها السيره النبويه بجد لازم تسمعها وانا كمان تالته ثانوي بس السنه دي ادعولي 🤍
View all 3 advicePizza_15115🇪🇬 انت اللي قفله ، الامتحانات خلصت الحمدلله سيبك من اهلك اهتم بخطيبتك يعني الدنيا مش هتخرب لو البروجيكت مبدأتش فيه علطول اركنه يومين ، اهتم بخطيبتك وزور امها قول كلمتين حلوين ونام واصحي وقوم بالواجب وصلح ما يمكن اصلاحه .... ظبط حالك بس وخدها واحدة واحدة
View all 3 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Blueberry_19556🇪🇬 مش فاهم ايه علاقة السناتر بالموضوع😂
View all 13 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
اقترحو عليا حاجات اعملها املي بيها يومي عشان زهقانه وخلصت كل حاجه ولسه فنص اليوم لما بتكونو زهقانين بتعملو اي ومفيش اوبشن اطلع برا ولا اروح فحته اليوم كله فالبيت ف قولولي اي افكار بليز
Grape_16539🇪🇬 بودكاست ديني
View all 78 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Kiwi_19568🇪🇬 متزعليش منى بس .. يابخت من بكاني ولا ضحك الناس عليا .. انا كنت زى الشاب اللى بتحكى عنه ده .. و كنت بتعامل مع بنات و بعمل معاهم كده و حاله وفاه و انا مش عايز اكلم حد و الدنيا سوده و مش برد على موبيل ولا رسايل و كل ده حوارات انتى خالى عندك دم و كرامه و متتصليش بيه تانى علشان طول ما هو ضامن انك جمبه و مضمونه هيفضل يعمل فيكى كده و اكتر و هيبقي انتى الاستبن بتاعه فوقى يا بت و اظبطى حالك و بلاش ارتباط علشان تتخطبي و تتجوزي و لمى نفسك كده
View all 7 adviceGrape_16539🇪🇬 ربنا يوفقك و يرزقك من حيث لا تحتسب
View all 5 adviceMoon_16756🇪🇬 اعتقد ان لازم تكون حاسس بالأمان والثقه والاحترام والعكس في الي بتكرهه
View all 10 adviceيعني اي الصعب لما اكون نفسي اتجوز واحد اطول مني وضحكته حلوه وروحه حلوه ودمه خفيف وشكله حلو وحنين ومعاه فلوس وعنده عربيه وڤيلا وجينتل مان عينه مليانه وبيعرف يعوم ويعرف يطير+ بينور فاضلمه
Blueberry_9461🇪🇬 مش هجومي خالص والله بتمني ربنا يرزقك ويرزقنا بناس صالحه
View all 65 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Banana_16571🇪🇬 أنت عبد لله ، وانت فاهم المواضيع غلط والعبودية غلط .. والتوبة جزء من العبودية توب .. والله لا يمل حتى تملوا انت مقدامكش حل تانى وكلامك ما هو الا الشيطان متربص بك وقدوتك النبى وأصحابه تتعلم منهم وتوكلك على ربك ودوما اكرق الباب وتجرد من نفسك انت مش بتعبد عشان تاخد شكل معين ترضاه نفسك انت بتعبد عشان عبد ومهما عملت حاجات ينبغى بها ألا ترى نفسك
View all 9 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
حلمت أن احنا غيرنا بيتنا ونقلنا بيت تاني وانا عشان متعلقه بالبيت دا كنت زعلانه اوي ورافضه دا بس كنت مجبره لأن دا كان قرار بابا خده مع اني عارفه أن الحلم دا هيتحقق لما اخويا يتجوز بس مش مهم خ
Sandwich_19530🇪🇬 انا تحبي المكان اللي انتي فيه حاجه حلوه بس اوقات التغيير بيكون احسن ف عودي نفسك دلوقتي مترتبطيش ب مكان اكتر من ال لازم عشان ساعات مش بنقدر نختار
View all 14 adviceفي فترة عشت فقدان الام و الاب (عندما فقدت ابي و امي ايضا ماكانت موجودة) و لحد الآن مازالت فيا الصدمة و ماقدرت نتجاوزها هي صح نضحك العب و ادرس عادي بس في نفسيتي كل ليل ابكي لما اتفكر تلك الفترة اصعب فترة فاتت عليا و يا ريت تنمحى من ذاكرتي و الله ماعرفت اذا الوقت ينسي ولا راح ابقى طول حياتي هيك
Banana_19843🇩🇿 انصحك اختي بكثرة قراءة القرٱن و كثرة الاستغفار
View all 2 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Banana_4101🇪🇬 I think you just need to discover yourself internationally more, just to be certain what is it exactly that you like and whatnot when it comes to sexual desires And then you take it step by step forward
View all 28 adviceAvocado_17359🇪🇬 فعلا
View all 3 adviceCloud_19075🇪🇬 حبيبتي انا فعلا اسفه ليكي الموقف غير انه صعب و رخم ف شكلك لسه صغيره و ف بيت مفيش حد قادر يفهمك او يسمعك او شايفك صح او يحتويكي هيبقي ضغط ليكي ف السن ده بس ربنا مش هيحطك ف حاجه الا وانتي قدها فعلا حتي لو تقيله ع قلوبنا ده اعتبريه ابتلاء لتهذيب روحنا و هدعيلك كتير ربنا يخلصك منه و يحفظلك قلبك بس متعشميش نفسك بأي حنيه او حب من الناس دي خصوصا الرجاله اللي بتصتنع التدين هو لو متدين مستحيل اسلوبه يبقي بالقرف و قله التقدير دي فانا اللي بعتذرلك ي بنتي و بردو عشان السخافه بتاعت افوكادو اسفه ان المجتمع شبه ده انتي كنتي تستحقي بيئه امنه تتولدي فيها او مساحه امنه للتعبير عن مشاعرك ف بعتذرلك ان ده مش موجود هحاول ادعيلك دايما ان ربنا يخفف عن قلبك و يكون ليكي الحسب دايما و يبعدك عن اي ناس ممكن تأذيكي او تمسك بسوء ربنا يلطف بقلبك
View all 15 adviceحصل حاجة في شغلي وهي أن مديري عرف اني باخد فلوس من الشيفت اللي انا ماسكاه وقبل ما حد يتكلم في حرام وحلال انا عارفه أن عليا ذنب ولازم اتوب منه بس انا دلوقتي مش عارفه اتعامل مع مديري ازاي خصوصاً أنه لمح كذا مره أنه عارف حاجة وانا مبقتش مستحملة اخبي اكتر من كده خصوصاً اني بعزه جداً وهو كان كويس معايا ياريت حد يقولي رأيه أو يقولي اتصرف ازاي واعترفله اني عملت كده واسيب القرار في ايده ولا دي هتكون فضيحة.
Orange_13479🇪🇬 رجعيله الفلوس وفهميه انك غلطانه وكنتي مزنوقه ف الفلوس ده واعتذري
View all 166 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Almond_18125🇩🇿 يقدر يدخل في إدمان وميخرجش من هاديك الدوامة يعني عقلو يتعود على المتعة اللحضية السهلة
View all 10 adviceWatermelon_4108🇪🇬 طيب يا جميله انتي يعتبر حله نص الورقه صح ؟
View all 42 adviceFlame_17153🇩🇿 اختي صلي استخارة و ادعي ربي دك تبانلك و زيدي حوسي عليه لا صبتي بسك صح بعيد الشر تروحي بلاد وحدوخرة كشما يصرا تحصل غير فيك و لعلها خير المهم ادعي و صلي باذن الله دك تبان
View all 9 adviceBanana_19469🇪🇬 ممكن نكون صحاب وأن شاء الله مش هتندمي
View all 11 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
Donut_15609🇪🇬 طب متكلمي باباكي انكم تعيشو في شقة لوحدكم
View all 2 adviceThis post may contain sensitive content Why is this hidden?
This post may contain sensitive content Why is this hidden?
Corn_19170🇸🇦 كل شخص فينا عنده مهارة بس مش بيحاول حاولي تدرسي مجال مثلا زي البرمجه وشوفي أنتي هتوصلي لايه خلال 6 شهور واوعي تحطي نفسك في مقارنه مع حد عشان حقيقي مش هتتحركي خطوة على اساس المقارنه ، اعملي كيان لنفسك واقوي كده اومال
View all 14 advice