FeedMoodTopicsThoughts
·
·
·
·
•
•
•
Latest Topics
1 / 3
Coffee_16188
Coffee_16188

ازاي خرجت من دوامة التوهان و تضييع الوقت

ازاي وصلت لاحسن نسخة من نفسك و خرجت برا سجن العادات السلبية و بدأت حياتك تتحسن بجد...
2 Posts•2 Advice
Mango_9483
Mango_9483

نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

» نـصـيـحـه كـان نـفـسـك حـد يـقـولـهـالـك مـن زمـان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4 Posts•4 Advice
Suchi_16120
Suchi_16120

تجربتك مع الإدمان

احكلنا عن تجربتك مع الادمان، ويدخل تحت مصطلح الادمان هنا، ادمان(السوشيال ميديا، الأكل، علاقه عاطفيه،مخدرات، اباحيه، واي
2 Posts•2 Advice
Mushroom_17205
Mushroom_17205

Strange phenomenas

Are there any one here having strange things happening in his life that can't be explained.. hallucinations..Dejavu..pr
0 Posts•0 Advice
Orange_18102
Orange_18102

حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

حاجه كان نفسكم تعملها او بتخططو تعملوهااا ومعرفتوش تعملهوهاا اي كان السبب يعني
4 Posts•31 Advice
Coffee_6567
Coffee_6567

التعرض للخيانة

تجربتكم مع الخيانة ، و هل قدرتوا تسامحوا و تمنحوا فرصة تانية ولا الأمر انتهي ، و هل قدرتوا تتخطوا و ازاي ؟
6 Posts•42 Advice
Cookies_18736
Cookies_18736

هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

يعني تبقي وسط الكلية، الشغل، البيت، أو أي مكان فيه ناس كتير... ومع ذلك حاسس إنك لوحدك ومش منتمي لأي حد فعلًا. وبتتعب ومح
4 Posts•16 Advice
Peanut_18831
Peanut_18831

ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

عن نفسي مش قادرة انسى حاجات عشتهم فطفولتي،كتير ناس بتقول يا ليت الشباب يعود يوما،انا مستحيل اقول الجملة دي عشان أمرْ فتر
12 Posts•51 Advice
Avocado_13168
Avocado_13168

تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

هل الوحده ممكن تكون حلوه فعلا وانت الي بتبعد عشان كلام الناس عليها وانك مش عايز تبقى
16 Posts•91 Advice
About·Tags·FAQ·Terms & Conditions·Privacy policy·Community guidelines·Press·Contact·
AfrikaansአማርኛالعربيةAzərbaycanБеларускаяБългарскиবাংলাBosanskiCatalàČeštinaCymraegDanskDeutschΕλληνικάEnglishEspañolEestiEuskaraفارسیSuomiFrançaisGaeilgeGalegoગુજરાતીHausaעבריתहिन्दीHrvatskiMagyarՀայերենBahasa IndonesiaIgboÍslenskaItaliano日本語ქართულიҚазақភាសាខ្មែរಕನ್ನಡ한국어KurdîКыргызчаລາວLietuviųLatviešuMalagasyМакедонскиമലയാളംМонголमराठीBahasa MelayuMaltiမြန်မာनेपालीNederlandsNorskChichewaଓଡ଼ିଆਪੰਜਾਬੀPolskiپښتوPortuguêsRomânăРусскийKinyarwandaسنڌيසිංහලSlovenčinaSlovenščinachiShonaSoomaaliShqipСрпскиSesothoBasa SundaSvenskaKiswahiliதமிழ்తెలుగుТоҷикӣไทยTürkmenTürkçeУкраїнськаاردوOʻzbekTiếng ViệtisiXhosaYorùbá中文isiZulu

© 2025 TOHEAL ( A SEEDLR Company )

Strawberry_4240
Strawberry_4240🇪🇬1m ago•heartbrokenheartbroken

انا خايفه من كل النتائج خايفه العمر يعدي بيا لوحدي وخايفة اختار حد وحتى لو فيه نسبه صغيره أنه ميكونش الشخص اللي يفهمني مش قادره افكر صح ولا عارفه بجد مع اني اكتر حد بيفهم الناس وبساعد دايما وادي رايي بكل صدق لكن عندي انا مش عارفه افكر صح حتى حرفيا ممكن علشان شوفت كتير بقيت بخاف اوي ممكن علشان مش حاسه اني استحق ده مش عارفه برضه

0
Lemon_6768
Lemon_6768🇪🇬11m ago•shyshy

ايه هي عوامل انبهاركم بالجنس الآخر يا ترى.. يعني أنت كراجل ايه اللي بيلفت انتباهك ويجذبك للبنت، وأنت كبنت ايه اللي بيبهرك ويجذبك للراجل.. بكل أمانة وشفافية ووضوح.. وبدون أفلاطونيات لأن دا مش منطقي.. ابهروني

6
Chilli_19414
Chilli_19414🇪🇬26m ago•heartbrokenheartbroken

هو الانسان بجد يبدأ مذاكره اخر ماده ازاى مش عارفه ابدأ ولازم ابدأ علشان الامتحان بعد بكرا وحاولت مش عارفه صداع وتعب واحساس انى عاوزه انام مش عارفه بجد اعمل ايه وزهقت واتعبت واتخنقتتتتت

7
Flame_16721
Flame_16721🇪🇬1h ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬1h ago•draineddrained

شعور اني حاسه كأني ميته لان كان نفسي حاجه فيا تكون بخير صحيا او نفسيا بس لسه عندي امل صغير رغم اني خايفه لان كل مرحله بتكون اسوء مش العكس و تعبت نفسي ثقتي في نفسي ترجعلي و ابطل احس ان مستحقش حاجه واني وجودي ملوش تأثير

3
Tofu_19191
Tofu_19191🇪🇬1h ago•boredbored

قولولي ازاي اقدر ارجع الشغف تاني ل اي حاجه تاني دايما مش بقدر اكمل و بزهق بسرعه و يومي علطول ممل اوي و مش بلاقي حاجه اعملها بليز متقولوليش قراءه و الجو دا انا محتاجه حجات جديده و قبلها محتاجه ارجع شغفي و طاقتي ف قولولي بليز

14
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬2h ago•confusedconfused

طيب احنا مش هينفع نكمل مع بعض ليه عشان مش هقبل اكمل مع حد اقل مني انا مهندسه طيب يا بنتي مانا مدير ف شركه كويسه وقبضي بالدولار لا طيب هو انتي خريجة اي زراعه وبشتغل موظفه ف شركة الميا عاااااا ونعمه

12

Orange_14989🇪🇬 جنون العظمة عند المهندسين ( ربنا يوعدنا )

View all 12 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬3h ago•tiredtired

ليه كل اللي حبيتهم خد دورس فيهم يعني انا خلاص بجد شويه وهفتح سنتر بجد 😂💔يعني خلاص انا اتعلمت والله ما مش معقوله كل الناس اللي بدخل حياتي تبقي درس ليا امال مين الكويس مين اللي هيفضل معايا بجد؟؟؟ 🤨

11

Cloud_4173🇪🇬 هو عموما عشان ترتاحي من الحوارات دي الناس كلها فترات مؤقته في اللى بتتعلم منه درس أو تعلمه درس واهي ماشيه محدش دايم ومش اي حد تثقي فيه

View all 11 advice
Apple_10042
Apple_10042🇪🇬3h ago•sicksick
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

35
Watermelon_7677
Watermelon_7677🇪🇬3h ago•shyshy
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬3h ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Mushroom_20248
Mushroom_20248🇪🇬3h ago•angryangry

شوفت من فترة فيديوهات لبنات طالعة تحسبن عالمراقبين إنهم كانوا شادين اللجنة.. اللي هو يخربيت الاستحقاقية الزائفة والتطاول وقلة الحياء دخلت قبل كدا النقاش دا مع صاحبي ودي حاجة من اللي كانت بتستفزني كان بيحاول يبرر الغش بأي طريقة ويجيبها إن لو مغشيتش مش هطول والعبط دا وباصص للموضوع من ناحية دنيوية جدا وناسي إن كل شئ في إيد ربنا ومن ترك شيئًا لله عوضه خيبًا منه وإن الدنيا كلها متسواش عند ربنا جناح بعوضة وإن لله رزقكم وما توعدون وإن كرم ربنا مش مجرد في مجموع والنظرة المحدودة دي غلط ودي حاجة سيئة لو مشقادر تقاوم الحرام أقل حاجة متنكرش إنه حرام وربنا يهدينا جميعًا ويوفق الناس اللي ف ثانوي بالحلال

1
Diamond_8820
Diamond_8820🇪🇬4h ago•lostlost

بقالي كتير مادخلتش الapp سبع شهور تقريبا قرقان و ملان جدا حياتي اتشقلبت خالص يمكن قبل سبع شهور كانت مش عجباني حياتي بس فعلا الواحد مش بيحس قيمه الحياه غير لما الدنيا تتشقلب ، دخلت الجيش و من ساعتها وانا حياتي اتغيرت 180درجه ، دخلت سلاح صعب جدا بقت حياتي كلها ميري مش عارف افهم الدنيا بيحصل فيها اي بره يا دوبك بنزل اجازه ببقا مطبع بالحياه العسكريه مش فاهم الناس و الناس مستغربين يومي حتي اقرب الناس شيفين اني بعدي يومي بطريقه مختلفه اتعودت علي موعيد اكل و موعيد نوم و تمارين اتعودت علي قله الكلام و ده مزعلهم و زعلهم بيطلع غلط بيخليني ازعل ع نفسي نفسي ارجع زي زمان نفسي ف راحه البال

2
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬4h ago•mehmeh

يوم طويل بالكاد هيخلص اهو قلت اني مش هسافر ولا هطلع من البيت هعمل بيات صيفي مش هطلع الصبح خالص وزي الحلوه سافرت ف ام الحر ده الجو حر جديي رجلي وجعتني حقيقه محتاجه اروح بس ف النهايه مروحه واخيرا اليوم خلص ف خلاص لا أبالي باللي فات بينما ركبت و ف النهايه تبا للجامعه والسكن والحياه اخر سنه ف مسيرتي الجامعيه محتاجه اعرف ازاي ممكن استغلها؟ بدون عته * وادي بوست تاني مش برايفيت 🙃✌️

1
Strawberry_4218
Strawberry_4218🇪🇬4h ago•annoyedannoyed

هو ده اسمه ايه لما يبقي انتين كانوا متصاحبين و سابني و لما جيت انزل story عشان عيد ميلاد ولد صاحبي انا عارفاه من قبله و دخل يبعتلي و كمان ليه معمليش بلوك قالي انا مش هعمل عشان لو عايزه حاجه مش هعوز حاجه منو غير انو يسيبني في حالي اعرف اكمل ال move on اللي انا بعمله ده بجد ايه العبط ده

5

Blueberry_13778🇪🇬 احنا بقينا في زمن ابن متناكة

View all 5 advice
Sugar_19521
Sugar_19521🇪🇬6h ago•pissedpissed

نهاردا ف امتحان فرنساوي الثانويه عامه مفروض ماده غير مضافه يبق دنيا حلوه مهم دخل من بوابه علي تفتيش اتفتش ٣ مرات مشكله مش انهم مش بيفتشوا هما عاملين يقطعو في لحمنا عاملين يحط ايده عند صدري. تقربيا مش مستعوب اني ولد حضرتك نا معنديش حاجه عمال يحط ايده تحت حزام . حرفيا كان تكه و هيخصني بيحط ايده عند توته . تقرييا شاذ . مش فاهم يعني مهزله حرفيا . بيفتش كل حته ماعدا حته الي فيها غش حاجه مقرفه

3
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬6h ago•tiredtired

تعبانه اوي بجد من كل حاجه حته من ناس قد اي فعلا ناس اذوني لما حبيت اتقبلت بخيانه وبكره ولما بدات اثق الكل خذلوني ف انا مش فاهمه المشكله في مين فيا علشان حبيت واثقت بناس ولا هما اللي غلط بس اللي اعرفه دلوقتي اني تعبانه ومش عارفه اتخطي اي شخص كان في حياتي وسبني وخذلني في الاخر

4
Blueberry_7815
Blueberry_7815🇪🇬6h ago•tiredtired

انا ديما فاي خلاف بيحصل بقف فالنص بين مين الغلطان انا ولا الطرف التاني مهما كان انا حاسه باحساس وحش بس بردو بحس اني ممكن اكون غلطانه ومبالغه ومش ببقا عارفه اخد حقي ولا احكم علي الموقف صح او اخد اي رد فعل. انا بحب شخص بس ديما هو بيرد متاخر عليا في تواصل بينا فعلا بس مش مشبع ليا ابدا بحس بالذنب ساعات وبقول اي ممكن شخص متطلب اهتمام اوفر او حاجة ساعات بتخانق معاه بس برجع اعتذرله عشان بفكر اني اوفر رغم انه ممكن يركن رساله مني مش هتاخد وقت انه يرد عليها وهو اونلاين عادي يعني الرساله ممكن 3 ساعات عقبال ما يرد عليها وممكن اكتر وده علطول وديما حجته انه مشغول بس هو مفيش حد مشغول دايما صح؟ ولا انا اوفر ولا اي رغم اني قولتله كذا مره ده بيضاقني. بحسه ديما انه بيتهرب من اي حوار او خناق ومش عاوز يوجع دماغه باي شكوي مني. بس هو مش بيغير اسلوبه. حاسه اني عندي تعلق قلق لاني مش مبسوطه بس مش بسيبه ومش قادره عشان بحبه بقالنا 3 سنين فالشد والجذب ده لحد ما حاسه اني بقيت عصبيه ومش عندي طاقه اعديله حاجه وفنفس الوقت بحاول مبقاش خنيقه و انا اصلا مش عارفه انا صح ولا غلط هتقولو ركزي مع نفسك والكلام ده انا عارفاه بس مش قادره اطبقه او مش قادره اتقبل فكره اني ممكن اتجوز حد يخليني اتجاهل نفسي

5
Banana_20222
Banana_20222🇪🇬7h ago•tiredtired

انا الظابط الطيار اللي حكيتلكم قصتي عن اني بخاف من ال مو ت ودا اللي مخليني متجوزش وانا عندي 30 سنه اهو. بس عندي مشكله كبيرة الواحد حساس بطريقه زياده عن اللزوم ساعات كتيرة اووووي مفتقد اني بعد يوم طويل احكيله يومي ماشي عامل ازاي يطمن عليا. يقولي مالك احكيله تفاصيلي. بحب التفاصيل جدااا اوقات كتيرة ببقي عايز حد يسمعني يسمعني بس زي دلوقت كدا. لو حتي مش هيعلق علي كلامي بس يسمعني نفسي اقول لحد المواقف اللي ببقي بشوف فيها ال م و ت. انا اصلا حتي اهلي ميعرفوش مثلا اني هطلع مأموريه اصل هقلقهم عليا ليه اي لازمتها لو حصلي حاجه هيعرفوا. طول مانا كويس خلاص. حاسس ان حياتي بتهرب مني وتعبان جداا من التفكير ومبعرفش انام

10
Strawberry_14558
Strawberry_14558🇪🇬7h ago•lostlost

لسه حد مكلمني و قالي لازم تيجي النهارده المحاضره مهمه جدا قولتلوا هحاول قالي لازم و دي الدفعات اللي قبلك نزلوا تدريب قولتله عادي مش سباق قالي اخدوا خبره و اما تنزلي بدري تاخدي خبرة و قالي كمان مش انتي كان كلك حماس تنزلي بس دي مش نفس الشخص اللي اعرفه اللي كان كله حماس ايه التغيير دا ايه اللي غيرك قولتله مش عارفه مكالمه بسيطه مكملتش الخمس دقايق بس بينتلي قد ايه انا اتغيرت و زعلتني كمان مش انا نفس الشخص اللي كان من سنتين او تلاته شاطر و بيحب الحياه و و بيرتب علي الدفعه و بيتمرن و بياخد بطولات و كان منشط عنده طاقه ايجابيه و كله حماس

3
Cloud_17754
Cloud_17754🇪🇬7h ago•heartbrokenheartbroken

دلوقتي فيه بنت اسمها ريناد هي اكبر مني بسنة واحنا عندنا مدرس رياضيات عمره ٢٦ سنة هي دائما بتتقرب منه وهما علاقتهم كويسه فعلا وعلاقته بيا انا كمان كويسة فهي كل شويه تحكي مواقف عنه معاها فأنا كمان بدأت احكي وحكيت عن مواضوع الكاتينج وازاي هو وغيره من المدرسين ساعدوني وبعت صور لأدي المنوره من ايام الكاتينج فهيا بعتتها للمستر وبعتت اسكرينات للشات بتاعنا وراحت في المجموعة اللي هي بتحفظ فيها قرآن في الدار بتاعت ماما وورت للبنات الشات وللمعلمة كمان و اتكلمت عني بطريقه وحشه اوي وكلام زي اني بحب المستر وكده وكمان صورتي بقت وحشه خالص قدامه وقالت كلام مش حلو خالص لأن فكره كنا بنكرمه انا وشوية بنات ورحنا بيته قعدنا معاه ومع مامته ومكنتش لوحدي كنا مجموعه وهما اللي أصروا ندخل واحنا كنا عايزين نكرمه من على الباب ونمشي

11
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬8h ago•heartbrokenheartbroken

الدكتور:دي ذكريات قديمه زي اصدقاء الطفوله الاهل والجيران الحي الي اتولدت فيه... العشره القديمه يعني اللمبي: شيل د:إاايه 😦؟ ل:شششيل.. ذكريات طفوله اي وناس اي وجيران اي وعشرة قديمه اي ل: عاوز الناس دي كلها انساها جاري الحذف....

4
Mango_20212
Mango_20212🇪🇬9h ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
French Fries_20253
French Fries_20253🇪🇬9h ago•disappointeddisappointed

أنا طول عمري من و انا صغيرة و انا بحس ان ماليش مكان وسط الناس، اهلي و اصحابي و كل اللي حواليا، محدش فاهمني ولا قابل عيوبي زي ما مبهورين بمميزاتي، حتى بابا و ماما اللي اصلا بقيت بكرههم مع مرور الوقت...كانوا باردين و مبيهتموش بنفسيتي أبدا....بقى عندي طاقة كراهية و عدوانية رهيبة تجاه كل الناس....حبيت و اتجوزت و بحب جوزي جدا بس حزينة لأني ياعات بأذيه غصب عني...بس هو بيقول ان مفيش أذبة ولا حاجة ...انا بتعصب كتير و دايما بحس ان اللي قدامي مهما كان كويس فا هو هيسيبني و يصدمني زي ما كل الناس عملت معايا...مش قادرة اطمن ولا اعيش حياة سوية...انا اتشخصت اكتئاب حاد...حياتي واقفة...حاسة ان ماليش مكان في الدنيا و مفيش مكان او حد حاسة بالراحة معاه...انا تعبت و يأست و قررت اقفل حياتي عليا و اعيش في الخيال اللي بيخليني سعيدة لأن الحياة برا وحشة قوي، و مش ليا

7

Ketchup_16639🇪🇬 انتي بتقولي انك متجوزه وجوزك شخص كويس اهو من كلامك، لي تضيعيه من ايدك وترجعي تقولي هو الي سابني، الحقيقه ان الي بيخاف من العفريت بيطلع له، يعني انتي بتقولي حساه هيسيبني وحاسه وحاسه، احساسك لوحده وشكك هيخليكي متوتره ديما وبعيده عنه فهو هيدايق او يزعل من دا ومع الوقت هيلجأ لبديل ومره في التانيه هيسيبك فعلا وترجعي تقولي شوفتوا كلامي كان صح ازاي سابني الخاين، الحقيقه هو مكنش هيسيبك بس خوفك من انه يسيبك خلاه فعلا يمشي، ثقي في جوزك واديله كل طاقتك. وكل ما عندك، ولو مشى بعد كل دا يبقا مش ذنبك وانتي عملتي الطبيعه لانه جوزك وخليكي فاكره "ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا" اي حد. تاني بقا يسببلك اذى او توتر ماشي ابعدي عنه وخلي جوزك كل حياتك، والحقيقه بقا انا النص الاول في الحكايه انا عايشه كده كده حاليا بس بقول يمكن لما اتجوز مراتي تعوضني عن دا

View all 7 advice
Donut_14072
Donut_14072🇪🇬10h ago•sicksick

جماعه هو طبيعي يبقي الفلوس راحه جايه بينا و كل ما ييجي يتكلم يقولي انا بجبلك هدايا غاليه وانتي هداياكي وحشه مع ان ببقي جايه ع نفسي بزعل ع الوقت اللي بحرم نفسي فيه عشانو مش الفلوس انا بشوف ان بقف جمبو ع قد ما اقدر هو عارف ان انا اللي بصرف ع نفسي واني السنه دي بس الي شميت نفسي قبل كدا كنت بقبض ٤ تلاف اخري وكان مطلوب مني فلوس كورس ٦٠٠٠ كل ٣ شهور مكنتش لاحقه هو مش طبيعي ان الخروجات والمواصلات هو اللي يشيلها لو انا شيلت حاجه يبقي ذوقيا قالي لا ده حد جعان اللي يقول كدا وفضل يشتم ف اصحابي لان دي حياتهم ويقولي اصل صحابك بتوع فلوس انا مش فاهمه حاجه

6

Orange_20155🇪🇬 اخلعي

View all 6 advice
Marshmallow_4722
Marshmallow_4722🇪🇬11h ago•shyshy

عايزه انصح البنات نصيحه بما اني بقيت خبيره في الالعاب والحيل النرجسيه اللي بيلعبها الرجاله معاكي اللي بقت بجد مكرره ومحفوظه بالنسبالي اول ما تلاقيه بدأ يتعامل معاكي بأسلوب بارد او مش بيرد كويس زي الاول انتي تلقائي بتسأليه مش بتكلمني ليه او متغير ليه صح ؟ لا متعمليش كدا صدقيني هو مترجت الهدف ده عشان كدا بيعمل كدا اول ما تلاقيه عمل كدا سيبيه مع نفسه خاااالص وابدأي شوفي ليكي اولويات واملي حياتك ووقتك بحاجات اهم منه مليون مره حتى او انتوا ف علاقه طويله وبتحبوا بعض مجرد انه بدأ يعمل كدا بجد سيبيه ف الهبل ده مع نفسه وهتدعيلي بعدين

20
Mushroom_20248
Mushroom_20248🇪🇬11h ago•draineddrained

الواحد المفروض يعمل ايه ف الأجازة بعد ما اتعود على حياة العبودية فترة الامتحانات ف حسيت بتبذير أوفر ف الوقت الفاضي أو دا اللي حاسه لأ فاضل امتحانين لسا ف لو فيه اقتراحات للأجازة دي يتعمل فيها ايه

7
Cloud_5755
Cloud_5755🇪🇬11h ago•boredbored

ايه حل اللى عايز يبدا يطور من نفسه وشتغل على شخصيتة ويبقي عنده هوايات ومش عارف ايه حل تنظيم الوقت ايه حل فهم المشاعر والتعامل معاها ايه حل ان الواحد يبقي عنده غيره على حياته ويبقي عايز نفسه احسن للاسف متعودتش اعمل حاجة مفيدة من وانا صغير او ابدا حاجة واكملها للاخر بسبب ظروف عائلية ودا للاسف مأثر عليا لغاية دلوقتي ومش عارف اتخطاه ازاي الوقت بيتنظم وعايز طرق حقيقية حابب اخد اراء مختلفة لان في حاجات كتير في حياتي متوقفة علىىدا ومبتحركش بردة تفسي اتعلم حاجات كتير واطور من نفسي ويبقي عندي هوايات ومش عارف بلغبط ومش عارف ارتب كلامي بس اتمني اتفهم صح والاقي حل حقيقي

2
Kiwi_20251
Kiwi_20251🇪🇬11h ago•tiredtired

يا شباب اغيثونييييي عندي امتحان بعد بكرا ومش عارف انام حسبي الله فالكلية الي تعمل فالواحد كدا كان لازمتها اي الكلية المقرفة دي بسسسسسسسسسس انااااا جبتتتتتتتتتت اخرييييييييييييي

2
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬13h ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

10
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬13h ago•tiredtired

دايما بحس اني شخص عنيف في ردود افعالي يعني ممكن بجد والله اتخانق مع حد لو حسيت لوهله انو مستقل بيا ب اي شكل شغلي او شكلي او جسمي يعني بجد والله مش عارف ليه برضو بحس بالذنب بعد ما اخد حقي انا بس عاوز اعيش في سلام

3
Apple_6933
Apple_6933🇪🇬14h ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Banana_11849
Banana_11849🇪🇬14h ago•tiredtired

اى يابني مالك مش عارف نفسي افهم نفسي افهم مشاعرى كويس ليه انت لسا فى نفس الحوار ده مش عارف يمكن دا السبب ويمكن لا يابني حتى ولو فهمت مشاعرك هتستفاد اى ما هيا قالتلك مبفكرش فى الموضع جابلتك من الاخر بس رجعت قالت بدأت أفكر انت غريب يابني والله ما هيا قالتك ربنا يرزقك بل احسن منى وبعدين كده كده انت نفسك مش كنت عارف انت كنت معجب بيها وشخصيتها زي اى حد عادى ولا بتحبها وهيا جابتلك من الاخر فا ليه بتفكر فى حاجه فاتت مش عارف يا صحبي حاسس يومي ناقص وانا حاسس انها بعيده حاسس ان كان نفسي تكون جمبي تاخد قرارات ليا أنا مش عارف اخدها كان نفسي احكيلها عن كل حاجه كان نفسي اسمع منها كلامها مشاكلها تشاركني يومها اعرف أحوالها وماذا بعد يابني ما كده كده هيا مش عايزه ده انت قعدت تحكيلها قبل كده وتتكلم معاها وكان من طرف واحد حتي أطراف الحديث مش كانت متبادله يعني هتفضل طول عمرك تحكيلها هتفضل طول عمرك راديوا محتاج حد يسمعك احكي لنفسك ياعم وبعدين كده كده محدش مهتم يا صحبي طب لو أنا طلعت كنت بحبها فعلا نفسي افهم معني الحب ده نفسي اعيش طبيعي ليه انا كده ليه مش عارف اثبت على توجهه معين ليه مش عارف أوجه مشاعري وافهمها صح يابني بقا يمكن دي ميزه وعيب بس هتعترض على قضاء ربنا انت تقدر تغير من نفسك تغير من عقليتك تقدر تحسن من حياتك عاداتك السئه ابعد عنها وبطل يابني تعملها لاڤ على الاستورى وتعمل ريبلاى عليها هيا بتراضيك علشان خايفه بس رفضها يأثر عليك بلسالب انت ولا حاجه بلنسبالها أما عنها فا فى اقرب محطه محتاجه تخلص منك بطل تكون لزقه يعني انت شايف أن ده الصح ايوه وانسي بقا وشوف حياتك عادي يعني مش هتوقفها على المرحله دى حاضر

2
Brain_19121
Brain_19121🇪🇬15h ago•alonealone
Topic: حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

اني اكون شخص اجتماعي او محبوب علي الاقل او ناجح في شغلي ال انا لسا معرفلوش طريق ولا مهيأ له نفسيا وشكراــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🤍

0
Brain_4387
Brain_4387🇪🇬16h ago•mehmeh

دايما بحس انى بدون هويه يعنى انا حقيقى مش عارفالى شخصيه ولا انا بحب ايه فعلا ومميزه فى ايه علشان دايما كنت ببصنع شخصيتى ساعات امثل انى مثقفه وبقرأ وكده علشان صاحبت حد بيحب كده وساعات امثل انى بحب اغانى معينه او مسلسلات معينه علشان صاحبت حد تانى كده وعلطول كده بقا لدرجه انى نسيت انا نفسى بحب ايه وبكره ايه او شخصيتى ايه مش عارفه افسر انا ليه بتصنع مع انى مش مجبره واللى قدامى قابلنى زى ما انا او ممكن بمثل المثاليه بس دى بقت جزء منى اللى هو اعرف اللى قدامى شخصيته ايه وبيحب ايه فا تقريبا بتقمصها بس مع شويه تعديلات يعنى حقيقى مش عارفه دى قله ثقه فى نفسى او بقت عاده بس انا بقيت نفسى اعيش زى مانا ويبقى ليا تفكيرى الخاص وهوايتى وابطل اقلد شخصيات الناس لمجرد ان حسيت ان الناس قابلاها حد فاهمنى؟

21
Candle_18752
Candle_18752🇩🇿16h ago•draineddrained

انا ما عم حس حالي طبيعية , في كتير مشاعر ملخبطة , في كتير شخصيات براسي ما عم اعرف مين انا عم سوي اشياء ما تمثلني ما عم اعرف إذا انا شخص جيد او لا إذا انا حزينة او سعيدة إذا انا حساسة او عديمة مشاعر ما عم اعرف الصح من الغلط , الشيئ الوحيد اللي بعرفو اني مو طبيعية عم حس حاجة مش طبيعية جواي ما بعرف كيف اوصفها انا لاول مرة اعترف بهيك شيئ ماني قادرة أعيش طبيعي ما عم اعرف نفسي و مافي اي حدا يقدر يفهمني او يساعدني لانو أصلا انا مو فاهمة المشكلة فين و ما في احد يقدر يصدق لو اجرب احكيله لاني بالخارج عم بين بغير شيئ و كانو انا كتير منيحة ما خصني شيئ بس الحقيقة انا حاسة انو نهايتي قريبة ادعولي ربي يخفف علي حالتي انا كتير خايفة اسوي شيئ فحالي

9
Strawberry_10631
Strawberry_10631🇪🇬16h ago•annoyedannoyed

Who is Why this Love that Not thiaS Talk about what,me? Not exactly i think talk about my failure my ambitious my downgrades like everyday Soul not grave or maybe graves nobody knows Actually i know

5
Flame_11465
Flame_11465🇩🇿17h ago•shyshy

شكون عنده مشكل مع الإدمان ، شخصيا كنت زادم كنت نستهلك ڨاع المهلوسات و بكميات كبيرة حتى عفى عليا الله و الحمد لله اجمل حاجة درتها في حياتي كومبلي ، 7 اشهر لا دخان لا زطلة لا دواء لا شراب لا غبرة لا والو و الحمد لله ربي سهلها عليا محسيتش بأعراض الإنسحابية و اليوم راني نحس في روحي انسان جديد ناشط مورالي ديما طالع ديما نضحك ديما زاهي لابيتي رجعتلي وليت نرقد مليح مام الجودة تاع الرقاد و تسڨمت الله يعفو على الجميع ان شاء الله

5

Banana_18396🇪🇬 ..

View all 5 advice
Blueberry_19018
Blueberry_19018🇪🇬17h ago•confusedconfused

تخيل إنك صحيت بكرة ولقيت إن في كتاب مكتوب فيه كل تفاصيل حياتك من أول يوم لحد آخر يوم كل قرار هتاخده وكل شخص هتقابله، نجاحك و فشلك، الشخص اللي هتحبه، اليوم اللي هتموت فيه، وكل حاجة وعندك اختيارين تقرأ الكتاب كله حالا أو تحرقه من غير ما تفتح صفحة واحدة لو قرأت الكتاب هتعرف الحقيقة كاملة ومش هيفضل عندك أي شك أو قلق تجاه المستقبل كن في المقابل هتفقد عنصر المفاجأة، وهتعيش حياة غالبا مش هتحبها ولو حرقته، هتعيش حالة من الخوف من المجهول بس هتحتفظ بحرية الاكتشاف والخوف والأمل والتوقع اسألة الساعه ٣ بليل

12
Diamond_4120
Diamond_4120🇪🇬17h ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8

Banana_18975🇪🇬 كل الشباب كده قلل كفايه مره كل يومين وخلاص

View all 8 advice
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬17h ago•heartbrokenheartbroken

كُنتَ "الخديعة الأجمل"، تلك التي ارتميتُ في أحضانها وأنا أظن أنني أعتلي العرش، ولم أكن أعرف أنني كنتُ أهوي إلى قاعٍ سحيق. أعترفُ الآن، في أولى صفحات خيبتي، أنني كنتُ ساذجةً بما يكفي لأصدق أن عينيك هما وطني. كُنتَ بارعاً في إلقاء الشباك، وأنا كنتُ فريسةً مستسلمة، تشتهي القيد وتظنه أماناً. فريسه بلهاء أقرأ قصص الحب وأسخر من أولئك الذين تضيع هويتهم في آخر المطاف، فإذا بي أصبحُ نسخةً باهتةً منك، أتحركُ بمرادك، وأصمتُ حين تشاء، وأتحدثُ بالكلمات التي ترضي غرورك. لقد أحببتُك بأسلوبٍ "انتحاري"، وبذلتُ لكَ من التنازلات ما جعلني اليوم أقفُ عاريةً من كل شيء.. حتى من نفسي. هذا هو وجهي الأول معك يا آدم؛ وجه الانبهار الذي أعمى بصيرتي، فجعلني أرى السمّ شهداً، وأرى السجانَ منقذاً. الرحيلُ عنك لم يكن نهاية الحكاية، بل كان "الولادة القيصرية" لتلك المرأةٍ العاريه الان. امرأة تعلمت أن أصدق أنواع الحب ليس ذلك الذي يُشعل النيران في صدورنا، بل ذلك الذي يطفئُ القلق في أرواحنا. حَبيبَتكَ ليلي.. وداعاً.

8
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬17h ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

13
Coffee_4575
Coffee_4575🇪🇬18h ago•emotionalemotional
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

11
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬18h ago•alonealone

انا صاحبي علي طول واقف علي حيله حتي بعد 12 ساعه او اكتر برا البيت، مفيش حاجة بتريحه بشتغل وتقريبا مفيش عندي وقت فاضي في يومي غير النوم علطول وبردو واقف علي حيله مش بينام (21 سنتي) فانا مش عارف بقي هل هيعرف يرتاح؟

0
Potato_4015
Potato_4015🇪🇬18h ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

38
Brain_12743
Brain_12743🇪🇬19h ago•exhaustedexhausted

بقينا عبده للفلوس للدرجه دي نتخانق علي عشرين جنيه ونفرج الناس علينا لمجرد ان كل قرش محسوب كل ده بسبب مين بسبب شخص معيشنا ف استعباد كل جنيه بيخرج بزعيق وقله كرامه ومرمطه ولما يخرج نحس بالذنب والمقابل بقينا الجنيه الواحد اللي ملهوش لازمه بنبقي زي الكلاب عليه وخناق وضرب وزعيق انا مش عايز ابقي كده كسم الفلوس ع كسم الاستعباد عالم ابن متناكه ليه ليه اتقهر كده وابقي كده ليه احتقر نفسي ليه احس الاحساس ده

3
Tofu_4382
Tofu_4382🇪🇬19h ago•heartbrokenheartbroken

حاسة اني زعلانة من غير سبب مش عارفة لي بقيت كدا حاسة اني بقيت نكدية بقيت انكد عليه كتير من غير ما احس مش عارفة دي هرمونات ولا في سبب ولا اي بس حتي ولو فدايا المفروض يستحمل نكدي مهما كان وميتقمصش ويزعل ولا انتو اي رأيكم

21
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬19h ago•depresseddepressed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

11
Cloud_16844
Cloud_16844🇪🇬19h ago•heartbrokenheartbroken

من يومين كنت في فرح ناس معرفه حرفيا القاعه كانت فاضيه يمكن كان الطرابيزات اللي عليها ناس مكملوش ٦ الوضع كان غريب اووي العريس مكنش فيه حد حواليه مفيش صحاب مفيش حد غير ناس كبيره جايه تقضي واجب وقاعده يمكن البنات اللي كانوا موجودين قاموا بالواجب مع العروسه بس العريس بجد كان شكله يحزن لولا الشباب اللي شغالين في القاعه بجد جم رقصوا معاه كان الفرح باظ من قله الناس وام العريس خدت بالها وقعدت تعيط مع اني عارفه ان الشباب في الطبيعي بيدوسوا في اي حاجه وبيحبوا يملوا الدنيا ويكونوا حوالين صحابهم بصراحه مستجدعتش الناس اللي العريس دول معتبرهم صحابه قعدت افكر فيها هل عشان هو مغترب فصحابه نسيوه محدش فيهم فكر يقف معاه يشوف يا ترى عامل ايه في الزنقه بتاع الفرح ولا عشان ايه يعني بصراحه مش عارفه وفي نفس الوقت قعدت افكر لو الموقف ده حصل معايا هكون عامله ازاي وقتها ازاي يوم مهم زي ده محدش يجيلك او يفكر فيك والموقف ده احتمال كبير يحصل عشان معنديش صحاب كتير او هما زمايل مش صحاب بس في الاغلب مش بيروحوا في مكان هي فكرة الفرح في الأصل مش حاجه محببه بالنسبالي ومش في الحسبان بس ليه بجد حرفيا تم فتح تروما جديده 🥲

2
Flower_4447
Flower_4447🇪🇬19h ago•lostlost

بقالي فترة مش عارفه انام كويس كل احاول انام دماغي مش بتقف من التفكير وبيجيلي لحظات ادراك لكل حاجه بتحصل في حياتي انا اخر فترة في حياتي علمتني كتيرررر اووي اخر فترة حسيت اني نضجت اكبر من سني واكتر من اللازم بالنسبة لسني انا بقيت عايشة جوا دماغي اكتر من برا دماغي مش قادرة اتكلم كلامي قليل بحس قد ايه انا كنت عبيطة ويضحك عليها عادي ودا من زمان اتغدر واضحك عليا من كل الناس لحد مابقتش اثق في اي مخلوق مهما كان مين ولا احط عشمي في حد ولو فرشلي الارض ورد ببقي عارفة هياخد الورد دا وهيمشي زي الي مشو عشان كدا بقيت مستبيعة هما علموني كدا بقيت زيهم ناس كتيرر كنت بدلهم عيني وفي الاخر هما فين دلوقتي؟ وانا فين دلوقتي؟... كنت بقول يمكن الحياة لسه فيها فرص وناس تتعوض اشتغلت في شغل بيئة العمل فيه توكسك جدا خدت صدمات فيها وعرفت حقيقة ان في بشر وحشين اوي وشخص مؤذي شيطان على هيئة انسان بيوقعنا كلنا في بعض بيشككنا كلنا في بعض وعايز يقضي ع اي علاقة سلمية في المكان حسيت اني في مكان اكبر مني اني اتعامل مع الامثال دي وانا لسه سني صغير انا اصغر واطيب اني اتعامل مع ناس زي دي والله يمكن لو كنت شخص مؤذية كنت ارتحت في الدنيا دي بقيت احس بضغط كبير عليا في كل حاجة في حياتي بقيت اخاف اقرب لاتأذي بحاول اختار الراحة بس الراحة مش عايزة تختارني مليش نصيب في اي حاجه حلوة كنت عيزاها ادعولي

8
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬19h ago•stressedstressed

اول مره احسني صيوحة كده بجد بس حاسة ان محدش فاهم حاجه حاسة ان انا مش فهماني حاسة احساس وحش اوي بجد متعايشة جدا على فكرة وبيس وبخرج وبحاول اتبسط بس برجع البيت بلاقيني عايزة اعيط بس ومش عايزة اقابل حد تاني خالص فاهمين حاجه

24
Mango_7533
Mango_7533🇩🇿19h ago•heartbrokenheartbroken

البنت لي احبها مسكت عليا محادثات قبل لا نكون مع بعض و شخصنتهم و نا كنت ادري اني غالط و كنت احاول اصحح غلطتي من كل نواحي ولكن لاحظت انها ابتعدت عني قليلا شأسوي؟ وربي رح ابكي في حالة راحت عني لانو اصلن غلط قديم و لو كنت بدي اتكلم عنها تاني كنت حذفت محادثاتي مع شخص

4

Mustard_18120🇩🇿 اي علاقة بدايتها لاترضي الله نهايتها لم ترضيك....شفت نتيحة العلاقات المحرمة ولعب ببنات الناس...زعما هادي لي راك تهدر معاها ناوي تتزوج بيها...مدام حاب تتزوج روح لباباها واذا ناوي تعمر الفراغ العاطفي الي في قلبك نقولك ربي يهديك ...وعند ربي تتحاسب على كل كبيرة وصغيرة

View all 4 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬19h ago•angryangry

الشغف تحت الصفر حالياً، متوقعتش ان شغفي يقل اوي كدة خصوصاً في الحاجة دي بس هنعمل ايه بقا خير، حاسس اني زهقت من كتر السلبية في حياتي بس هنعمل ايه برضو خير تاني، ازاي ارجع اعلي شغفي تاني عشان كدة كتير

2
Banana_4073
Banana_4073🇪🇬19h ago•mehmeh

أنا عارف ان كل الناس فترات وعشان كده مبقتش امسك في حد لاني عارف انها فتره طولت ولا قصرت مسيرها تخلص ، بس كل فتره كده كان يظهر في حياتي شخص بحب وجوده وبحب الكلام معاه ، شخص مريح وسهل وفاهمني وفاهمه وبيان من اول كلامنا أن احنا قريبين من بعض رغم انها بتكون اول مره ، هو مش شخص واحد لكن كل فتره بيظهر شخص من ده وسط الناس الكتير الي ملهمش لازمه الي الواحد بيعرفهم ف حياته ، بس المره دي اتاخر اوي ظهوره ، هو مبقاش موجود ولا هيظهر تاني

3
Popcorn_16093
Popcorn_16093🇪🇬19h ago•lostlost

ممكن اماكن دكاتره نفسيه كويسه في اسكندريه....وحد يفهمني بظبط اي الاحسن وهل لازم ولا لا عشان انا مش عايز اروح بس حالتي بتسوء Is there a place for good psychiatrists in Alexandria? Someone can tell me exactly which is better and whether it is necessary or not, because I don’t want to go, but my condition is getting worse.

7

Cloud_19877🇪🇬 فيه عيادات د شريف درويش ف سبورتينج

View all 7 advice
Gold_16893
Gold_16893🇪🇬19h ago•tiredtired

أنا طلعت أكبر كداب في الدنيا وكنت بشتغل نفسي لما أقول إني نسيت وتخطيت صحابي وخلاص بقيت تمام شفتهم في الشارع صدفة جيت على كرامتي ودوست على قلبي وسلمت وعملت فيها الواد الجبل اللي مبيتهزش بس أول ما مشيت اتفضحت قدام نفسي قلبي مكنش ملاحق من كتر الدق وكأنه هيقف وإيدي فضلت ترعش ووجع مش قادر أسيطر عليها الضربة طلعت لسه بتعلم والوجع لسه طري وبيموتني من جوه وأنا لسه واقف في نفس النقطة ومش عارف أتحرك خطوة واحدة ومفيش أي حاجة اتنست

1
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬20h ago•mehmeh

مفروض اني هكتب ولسه مش عارفه اكتب اي ف عشان كده ممكن تكون مواضيع مختلفه لاني مش مرتبالها النهارده مكنش الالطف بس اوكي اهو يوم وخلص عاوزه اعمل فرابيه بلاك حاليا لاني اشتقت للكافيين لسه مكلمه بنت خالتي ف موضوع ف مجمله الحياه مش افضل بس احنا بنحاول اكيد محاولاتنا بتتحسب محدش افضل محدش كامل محدش بيرفيكت اوقات كتير الحياه مش افضل وده مش معناه أن احنا ممنوع أن احنا نكون مش مبسوطين عادي أن الإنسان ياخد وقته ل انو يخرج من شئ ما هو حزين لأجله مخططات بقا محصلتش ،حياته الخاصه ، مش عارف يغير من شئ ما، اي يكن الموضوع الي مسبباته حزن محدش مبسوط عموما بالشكل الكامل اوقات الضيق كمان سواء ضيق مرض خساره شخص سيا تكفير عن ذنوب اتعملت وده مش معناه أن ربنا كاره الشخص ربنا بيحبك عشان كده صابك تكفيرا ل حجات عملناها *ف العموم ف حاجه كان نفسي اقولها أن اوقات كتير البشر سيئين عكس الظاهر مش عارفه بس وقت دخلت هنا وانا بلاحظ ده زياده وبسال هل معقول الناس ف الحقيقه تكون بالشكل ده فكره الاب ده لما اتعملت هل كان معناه أن نشوف الناس بالدقه دي عموما ربنا يهدي الجميع واعلم بالنوايا ومفيش أنسان كامل وبس مش هعمله برافيت ف مرحب ب اي حد يكتب شئ يشبهوو

1
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬20h ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

1
Coconut_19787
Coconut_19787🇩🇿20h ago•depresseddepressed

حاسة اني عاجزة اني يأسة أني قاعدة في مكاني لا اتقدم في حياتي زيد له تأخر الزواج يوجعني يؤلمني نفسي انا ثاني اجهز لفرحي الاقي اللي يهتم بي اللي يسمعني اللي يدعمني احساس صعب جدا انك تحس انك لوحدك خاصة للفتاة انها غير مرغوبة لا يوجد احد يريدها او يعتبرها موجودة

6
Grape_20050
Grape_20050🇪🇬20h ago•annoyedannoyed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

12
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬20h ago•emotionalemotional

اسوا قرار ممكن ياخده اي بني ادم في دنيا وممكن يعيش عمره كله ندمان انو خد القرار دا اللي هو يقرر يكمل في علاقه مع حد هو عاارف ومتاكد انه مش شبهه انو يقرر يكمل مع شخص هو شايف انو بياذي وبيستغله انو يفضل يحاول يفتح باب ربنا قفله في وشو الف مره وكل الظروف وكل حاجه بتقوله ان الطريق دا مش خير ليه وبرضو بيفضل يحاول في نفس الطريق ف اللي عاوزه اقوله اوعي ضيع عمرك علشان ناس غلط اوعي ضيع عمرك وانت ماشي في طريق الغلط صحتك وعمرك ونفسيتك اهم من اي حاجه حرفيا

5

Tomato_5414🇪🇬 اتعلم من غلطك ومتقعدش ف مكانك انت م مرتاح فيه ابدا حتي لو هتخسر اي اهم حاجة متخسرش نفسك ولا راحتك

View all 5 advice
Coconut_19787
Coconut_19787🇩🇿21h ago•angryangry

السلام عليكم ممكن تنصحوني كيف اتعامل مع زملاء عمل اطلقوا اشاعة بانني خطبت يعني ولم اخبرهم وانني استعد للزفاف ثم لانني لم اقل لا لا ولا نعم اعتقد تمادوا حياتي الشخصية امر خاص بي ولست مجبرة لاخبرهن بتفاصيل حياتي

4
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬21h ago•boredbored

حسنا انا محتاج طاقة ايجابية او والله اللي هو سلبيه عادي مكانة خانقة بالسلام مش قاعدة دلوقتي فعايز شوية طاقة ايجابية وزهقان جدا وعايز نام قوي بس مكسل انا انام يعني كل ظروف مثالية لنوم بصراحة عامل نسكة فيه وقعد في السرير ومش عادة تكيف فكل حاجة كويس عشان انا نام بس انا مكسل فبس محتاج اه محتاج جدال بس مش عايز نكد عايز جدال بس واي حاجة تسليني فبس

3
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬21h ago•heartbrokenheartbroken

بحس تعبت اوي وقلبي واجعني جدا اني لوحدي ومش حاسه ان في حد فظهري مهما حصل....تعبت أن في تراكم كتير للألم والمشاكل ومبيتحلش...الفكره أني بكبر دماغي ويسكت وبعديها مع أن المشاكل فالحقيقة بتتكوم وتعمل وجع كبير بينفجر مره واحده..وبتعب اوي....تعبت حقيقي من كل حاجه...تعبت اكتر اني مش قادره اقدم لنفسي حاجه زي مابقدم لغيري...تعبت احاول واكدب على نفسي أن كل حاجه كويسه وبطلع اكبر كدابه حقيقي قصاد نفسي ..مش عارفه احتوي خالص الطفله الصغيره اللي جوايا....معرفش ليه الدنيا بتصعبها علينا اوي كدا في حين أن كل اللي كنا عايزينه شويه دعم أو سند أو حتى اللي يهون علينا...ليه بجد مفيش هدنه خالص من التعب....

16
French Fries_20242
French Fries_20242🇪🇬21h ago•boredbored

حد صاحي حابه اتكلم عشان زهقانه ومش عارفه انام ساعات الواحد التفكير بيهلكه ف يبدأ يفكر أنه عايز اي حاجه تعلي الدوبامين عنده حاجه تسليه تغير موده ف انا محتاجه حاجه تغير مودي بس بأدب عشان عارفه الي هيتكلموا هيقولوا ايه

30
Blueberry_6634
Blueberry_6634🇩🇿21h ago•emotionalemotional

حكاية طفلة حابة رايكم: حياتي كاملة نقرا حاطة لقراية فراسي وصلت للجامعة يقولولي اخرجي خالطي البنات اتعلمي حوايج وحدوخرين وانا غير نقرا مع الوقت كملت الجامعة دخلت نخدم المشكلة تاعي حياتي كاملة نتنمر من السمنة والحبوب لي معمرة في وجهي لي نتلاقاهم يقعدو يخنزرو فيا معاجبتهمش ماكالاه تقولولي مدخلكش فالناس رانا بني ادم نتاثرو بالهدرة ولدرك راني في عمر زواج واحد ماشاف فيا وحتى نهدر مع واحد يهرب مالغري ربي شاهد راني شاتية ندير دار ندير دراري نعيش حياتي كيما اي طفلة طبيعية درت ريجيم وعاودت سمانت كثر على لي كنت اعتنيت بروحي وكاين فترات انتكاسة وين نفشل ونعاود نبدا من اول وجديد حاولت نغير من روحي شخصية تاعي زعما المراة القوية و والو حتى انسان مايتقبلني ادا عندكم كاش نصيحة وجزاكم الله الف خير

4
Strawberry_10277
Strawberry_10277🇪🇬21h ago•confusedconfused

بخاف احتياجي للحب و الاهتمام و ان حد يشاركني يومي يخليني ارضى بأقل حاجة 🙁 دي حاجة مضيقاني اوي بجد و محسساني اني ممكن اقبل ب دا او اتمنى حد اقل مني عشان بحس فوجوده اني مش لوحدي، حتى لو صاحب عادي مش قصدي relationship تحديدا

23

Gold_16893🇪🇬 اهتمي بنفسك هتلقي كل حاجه بتجري وراكي

View all 23 advice
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬21h ago•tiredtired

بقا عندى شعور غريب بانى خلاص مبقتش قادر اتعامل او اتكلم مع حد شعور بانى خلاص لا بقيت قادر اعمل حاجة او حتى اتحرك من مكانى حرفيا مبقاش عندى رفاهية انى ابدء من جديد نهائى بعد الوقعة دى شكلها كدا النهاية االى مفيش وراها بداية لأى حاجة تانية ابدا ...!!! للآسف مبقاش فيه حاجه اقدر اراهن عليها دلوقتى بقلب جامد .. لا ناس بتحبك وواثق أنها هتفضل تحبك ، ولا ناس متعشم فيها وواثق إنها هتطلع قد العشم ، ولا ناس مستني منها التقدير وبتلاقيه فعلاً دا حتي صبري وثباتي مبقتش قادر أراهن عليهم من كتر الضغوط وإللي الواحد بيشوفه بجد الحياه بقت صعبة جداً وبقينا عايشين في زمن مفيش حاجه فيه مضمونه أو علي الأقل نبقي متطمنين لفتره من ناحيتها .. الدنيا والظروف غيرت القلوب والنفوس ! مش بتهم الظروف ولا الدنيا بس خلاص مفيش فيه طاقة ان الواحد يغير اى حاجة بقيت حابب اتفرج ع المشهد من بعيد وبس حتى لو بتفرج ع كل حاجة وهيا بتتهد ..!!!!

12

Cookies_18736🇪🇬 صلي على النبي بس ايه كل اللي حاصل دا.....

View all 12 advice
Diamond_18772
Diamond_18772🇪🇬21h ago•exhaustedexhausted

انا بحب ريحه البنت بدون برفيوم او شاور لو اتجوزت هكون حابب مراتي متاخدش شاور كتير او متغيرش هدومها كتير مش عارف اي سبب دا بس هل ممكن يكون عادي بالنسبه للبنات او يكون في بنات عادي بنسبالها دا مع العلم انا نضيف جدا

3
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬22h ago•draineddrained
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Brain_5525
Brain_5525🇪🇬22h ago•annoyedannoyed

ازاي بتقولو "لأ" ازاي بجد بترفضو حاجه ليكو الحق انكو ترفضو فيها عادي المشكلة اني لو رفضت بطلع البنت الوحشه ال مش بتحب تساعد حد وال بتساعد نفسها بس وهكذا ممكن الموضوع يبان اوفر بس بجد دا الكلام ال اتقال فوشي لما قررت اكتر من مره اقول لا على حاجه ليا الحق جدا اني أوافق او أرفض فيها الناس بتتلاعب عليا جدا ففكره الابت.تزاز العاطفي انهم يطلعوني وحشه عشان أوافق وللأسف اغلب الناس تقريبا ال قريبه مني عارفه اني عندي احساس بالذنب وتانيب ضمير مش طبيعي حتى لو انا مغلطتش حتى اهلي انا فالبيت بعتمد على نفسي جدا مبحبش اطلب حاجه منهم لان عارفه ان محدش هيساعدني على عكسهم تماما هما معتمدين عليا اعتماد كُلي لأنهم عارفين اني هتوافق واني مش هقول لا احيانا بكون تعبانه جدا وب.موت وانا لما بتعب مش بحب اعيش ف مود التعب بتحرك عادي اجيب حاجتي واتكلم واهزر وانا جسديا تعبانه جدا هما بيشوفو اني طالما كدا يبقى انا مش تعبانه واني بدلع وكالعاده تانيب ضمير على اني رفضت اعمل حاجه لمجرد اني تعبانه ممكن تساعدوني لو حد عنده حل فعّال فعلا ؟؟ ممكن تاني محدش يقولي اسمك او سنك او منين لان دا مش هيفرق معاكو ب حاجه ملهوش دعوه والله 😭 شكرا لحسن استماعكم🌹🌹

5
Brain_20241
Brain_20241🇪🇬23h ago•confusedconfused

انا مرتبط ببنت و كانت الفترة ال فاتت عندها امتحانات و كان كلامنا قليل جداً بسبب انها بتذاكر و كنت متفهم دا و بدعمه ، ولكن بعد ما خلصت الامتحانات و بقت في بالاجازة الموضوع استمر نفس الاختفاء بترد بعد ساعة، مفيش كلام متصل بينا تبعت الرسالة و تختفي و ترجع بعد ساعة أو اكتر لو انا مبعتش هي متبعتش ، لينا يوم قررت ما ابعتش و طبعاً مفيش اي حاجة منها انا وضحت ليها انها مختفية فكان ردها انها نومها متلغبط او انها برة بتزور جدتها او مشغولة بتعمل كروشيه سألتها بوضوح هل مشاعرها متغيرة هي مش مجبرة تقلي بحبك قالت لي انا بحبك و متتكلمش بلساني انا مش مجبرة و دلوقتي عدي يوم من غير ما تبعت...تنصحنوني اعمل ايه ؟

3
Biscuit_4072
Biscuit_4072🇪🇬23h ago•tiredtired

سؤال لشباب بس لانهم الى هيفهمونى، عندى العربية بتاعتى بتنقط مايه من الريدتير على هدومي دا بياثر على الصلاة بس عارف الحكه وبتعامل يعن ولكن برضو الموضوع مدايقنى جدا ومستنفذنى وبحس بالقرف يعني من الموضوع داء ويعنى جربت كذا حاجة ولكن كلهم كانوا غير عمليين بالمرة ينفعوا مره وعشره لا، وشكرا

5
Marshmallow_20240
Marshmallow_20240🇪🇬23h ago•stupidstupid

دلوقتي انا شاب ف منتصف العشرينات بس شكلي وسط صحابي كأني ١٨ سنة كلهم ملامحهم أكبر مني و حتى بحس أن البنات بتبصلي بصة الي هو يغلاصي و انا ببقا مخنوق اوي من البصة دي حتى العيال الاندر ايدچ ساعات بيعاكسوني .. انا مش متدايق أن شكلي صغير بالعكس بس بحس أن ده بيصعبها عليا في الارتباط عشان البنات بتبقى عايزة ملامح حة و رجولية اكتر

3
Brain_4048
Brain_4048🇪🇬1d ago•downdown

دلوقتي انا لو حصلتلي صدمه امبارح تعتبر صدمه عمري هي مش مجرد مشكله ليها حل والموضوع انتهي لا دي صدمه هتفضل معلمه في ذاكرتي لحد ما اموت قبل ما انا مش قادر اتخطي انا مش قادر استوعب ازاي حصل كدا وليه يارب اموت عشان مش قادر استحمل حاجة تانيه

9
Pear_16113
Pear_16113🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

دلوقتي انا مطلق وعندى ولدين ومديون ومن شهرين مبقتش بشتغل وطليفتي منعت عني الولاد انا بدفع لهم كل احتياجتهم لمدة 3 سنين وكنت بحرمم نفسي ده حقهم المهم دلوقتي واحد انا مديون ليه ف مبلغ 200 الف جنيه وباعت ليا مع قرايبي ف فكرت انى اقوله افتح تاني واشتغل ويموني بالبضاعه وانا اصلا ماضي ليه وصلات امانه محنار وتعلت ونفسيتي مدمره مش عارف اقنعه ازاى يموني لانه لو رفض مش عارف هاعمل اى وانا الولاد وحشوني قوى ونفسيتى ادمرت

6

Gold_16893🇪🇬 طب دور علي شغل واتعب شويه وبلاش ديون زياده

View all 6 advice
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬1d ago•downdown

كل الناس محبطه و كل الناس حزينه عارف انه مكان بنفضفض فيه بس حاسس ان البؤس ده معدي و بيفكرك باسوء حاجه عندك لدرجة الاحباط و اليأس لما بتلاقي الناس كلها تايهه بتحس انك زيهم بس مش عارف بتبداء تدور علي اكتر حاجه مزعلاك و تفتكر اد ايه انت كمان حزين المشكله اني اتعلقت بالبرنامج كل م امسحه ارجع تاني

2
Mango_19913
Mango_19913🇪🇬1d ago•disappointeddisappointed

انا نفسى اجرب شعور انى يكون عندى صحاب بنات انا دخلت الكلية واتخرجت ومتعرفتش علي بنت بحس دايما أنهم بيتريقو عليا وانى مش نوع مفضل من البنات رغم اني كويس ودخلت الجيش ولقيت أصحاب ليا في الجيش بيعملوا ومعاهم وبيتكلمو وبيهونو عليا بعض حتى بلاقى صحابى بيعملوا حاجات نفسى اجربها والله العيب اكيد مش فيا بحس اني هفضل طول عمرى كده

2
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬1d ago•draineddrained

عارفة إن مش كل مكان ينفع نرمي فيه وجعنا ونستنى منه حل... بس نروح فين لما الدنيا تهد بينا ونبقى محتاجين حد يسندنا؟ لما ندور في الواقع ومنلقيش، وندور في الناس ومنلقاش، وحتى الأماكن اللي بنحاول نهربلها من نفسنا متبقاش قادرة تحتوي وجعنا. نروح فين والناس نفسها فيها اللي مكفيها؟ نروح لمين وإحنا بقينا نخاف من الناس أكتر ما بنستنى منهم خير؟ المؤلم إن الناس اللي المفروض تكون سند، بقت في أوقات كتير مصدر أذى. النفوس مبقتش صافية زي زمان، وبقى كل واحد شايف نقطة ضعف عند غيره يحاول يستغلها بدل ما يطبطب عليه أو يساعده يقوم. ساعات بقعد أسأل نفسي: هو الباقي من العمر هيعدي إزاي؟ هل هفتكر الأيام دي بعد سنين وأقول إني كنت بعاني وبس؟ هل الحياة بقت مجرد محاولة مستمرة للبقاء؟ بنعيش بالعافية، وبنجاهد عشان نكمل يوم ورا يوم، مش لأننا مرتاحين... لكن لأن الزمن بقى صعب أوي يتعاش فيه. كان نفسي أصدق إن الدنيا فيها أمان أكتر من كده، وإن القلوب أرحم من كده، لكن كثرة الخذلان بتخلي الواحد يتعب من المحاولة نفسها، ويتعب من فكرة إنه يصدق أو يطمن أو حتى يحكي اللي جواه ساعات بحس إننا بندفع تمن حاجات عمرنا ما اخترناها. الدنيا كسرت في ضهرنا، وبعدها بقينا بندفع تمن الكسر كمان. وكأن المطلوب مننا نكمل عادي ونبتسم عادي ونعيش عادي، رغم إن جوانا ألف حاجة مكسورة. وحشة أوي إن يومك يعدي كله وميبقاش فيه شخص واحد تحكيله عن تفاصيله... عن الهزيمة اللي وجعتك، أو الانتصار الصغير اللي كان نفسك حد يفرحلك بيه. وحشة أوي إنك تشيل كل حاجة لوحدك، وكأن الوحدة بقت جزء إجباري من الحياة. إحنا لسه أول ما فتحنا عينينا على الدنيا، ومع ذلك بقينا ندفع تمن العيشة فيها كل يوم... من قلوبنا، ومن أعصابنا، ومن أحلامنا اللي كانت أبسط من كده بكتير.

7

Mango_19913🇪🇬 روحى لربنا

View all 7 advice
Banana_16732
Banana_16732🇪🇬1d ago•exhaustedexhausted

اللي بيحفظ قران او خلص ممكن تقولوا طريقه الحفظ وتجاربكم وكدا انا كنت بحفظ زمان بس وقفت فتره وعاوزه ارجع تاني وخايفه لو رجعت اوقف واي الشيوخ اللي بتسمعولها وكدا بتجويد صح وقراءه صحيحه عشان الحفظ يثبت

7
Moon_4178
Moon_4178🇪🇬1d ago•draineddrained

هو ليه الدنيا بتبقى مع الناس القادرة والناس اللى بتمشي بضمير بحسهم مش بياخدوا من الدنيا حاجه كوييه من تعامل ناس من حظ من كل والله مشوفتش غير الناس القادرة اللى ممكن تعمل كده وتكسب الدنيا اما لو مشينا بضمير ونبقى كويسين الدنيا بتيجي علينا ونعاني عشان ناخد حاجه كويسه

13
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬1d ago•confusedconfused

لما بنت بيتقدمها حد اهلها بيسألوا عليه المحاوطين بيه زي جران و ناس في شغله مثلا . بس بحس ان دي حاجه سطحيه يعني اصلا اغلب ناس مش بتبان شخصيتهم الحقيقيه غير مع ناس القريبيين ليهم صحابه مثلا بس معروف صعب نوصلهم الا لو في معرفه مشتركه . بس انا فكرت فحاجه هو حكي قبل كده ان جارته كانوا قريبيين شبه اخوات و متربيين مع بعض وكلام دا .ينفع اسألها عنه ولا ممكن تضللني مثلا ؟ حاسه اجرب وخلاص بس هسألها ازاي و هقولها اي انا العرفه عنها انها اكبر منه بسنتين تقريبا و بتشتغل في مكان جمب بيت كاشير بس معرفش اسمها ولا شكلها 😂

3
Blueberry_15422
Blueberry_15422🇪🇬1d ago•fed upfed up

لا اعلم لما اشارك هذا الان معكم ولكن فيقرائه من يهتم الهدوء الذي تراه ليس سلامًا ... أنا الآن في مرحلة من حياتي لم أعد أملك فيها رغبة للكلام الطويل، ولا للدخول في خصام، ولا حتى لتبرير نفسي أمام أحد. توقفت عن استنزاف روحي في الشرح والإقناع، وأصبح غير مهم بالنسبة لي إن عاد الود أو ابتعد. لقد تجاوزت تلك المرحلة التي كنت أقاتل فيها من أجل كل شيء، لكنني لم أصل إلى هذا الهدوء بسهولة. فمن أصعب دروس النضج أن تكتشف، في مرحلة لا تعلن نفسها بوضوح، أن الحياة لا تمنحك مساحة كافية لالتقاط أنفاسك. تمضي مثقلاً بما لا يُقال، متماسكاً من الخارج، بينما في داخلك شيء ينطفئ بصمت دون أن يراه أحد. يُطلب منك أن تستمر وكأن شيئاً لم يحدث، أن تعبر الأيام بهيئتك المعتادة، حتى وإن كان كل شيء بداخلك قد تغير بالكامل. فالحياة لا تؤجل نفسها لأحد، ولا تمنح الوقت الكافي لترميم ما انكسر في الروح. ومع مرور الوقت، لا يبقى فيك ذلك الحماس الذي كان يدفعك للبدء من جديد كلما سقطت. تستنزفك المحاولات المتكررة حتى تشعر أن كل ما كان يربطك بالبدايات قد تلاشى. لا لأنك استسلمت، بل لأنك تعبت من إعادة بناء ما يهدمه الآخرون أو ما تهدمه الظروف. تصبح فكرة العودة نفسها بعيدة، وفكرة البدء وكأن شيئاً لم يكن أكثر بعداً. لذلك تمضي. ليس لأنك تعافيت تماماً، وليس لأنك وجدت كل الإجابات، بل لأن التوقف لم يعد يغير شيئاً. تمضي بهدوء أكبر، بخفة أقل ضجيجاً، وبقلب لم يعد يتعلق بما يستنزفه. تمضي لأنك أدركت أن بعض المعارك لا تستحق القتال، وأن بعض الخسائر لا تحتاج تفسيراً، وأن النجاة أحياناً ليست في أن تبدأ من جديد، بل في أن تتعلم كيف تكمل الطريق بما تبقى منك.

4
Potato_7204
Potato_7204🇪🇬1d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6

Moon_16644🇪🇬 انت فعلا رايح ف حته وحشه اوي للأسف لانك بكل بساطه مطاوع و مهاود نفسك و كلنا عارفين إن النفس دي أماره بالسوء دا احنا بنقعد طول شهر رمضان بنحاول نعرف نتعامل معاها و شوف كميه الشر اللي بتبقي خارجه منها و بعدين النفس دي بالذات كل ما تهاودها ف الشر كل ما تسوق فيها و تتمرد عليك اكتر و تبقي عايزه اكتر و هتتعبك اوي ف جاهد نفسك لأن اصعب جهاد جهاد النفس دا والله واجره كبير اوي عند ربنا والله

View all 6 advice
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬1d ago•annoyedannoyed

بجد تعبت. كل شوية حد يدخل يقولي "تعارف؟" أو "نبقى صحاب؟" أو يبدأ كلام ملوش أي لازمة، وكأن وجود أي بنت على السوشيال ميديا معناه إن الباب مفتوح لأي حد يدخل حياتها بدون استئذان. أنا آسفة لو كلامي حاد شوية، لكن فعلًا بقيت عندي حالة نفور من كمية المواقف اللي بشوفها. مش بقول إن الكل كده، أكيد فيه ناس محترمة، لكن للأسف أغلب اللي قابلتهم كانوا سبب في إني أفقد راحتي وثقتي وأحس إن المسافات الآمنة بين الناس بقت حاجة نادرة. لا عايزة ارتباط، ولا تعارف، ولا حتى أي نوع من العلاقات دلوقتي....كل اللي عايزاه إن الناس تحترم الحدود وتفهم إن كلمة "لا" مش محتاجة نقاش، وإن مش أي بنت موجودة هنا تبقى مستنية حد يدخل يكلمها. هو بجد صعب للدرجة دي إن الواحد يسيب الناس في حالها؟

25
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬1d ago•shyshy

عارفين اي اجمل شعور ف الدنيا فعلاً انا لسه مجربتهوش لحد الآن بس حاساه تحفةة وال مصبرني فعلاً، وخلق لكم من انفسكم ازواجًا بحس الايه د فعلا مريحه بشكل م طبيعي لما بفكر اني ف يوم هيكون من نصيبي شخص ربنا خلقه عشاني عشان يشاركني حياتي كلها لما بتخيل انه يكون شبهي حنين لطيف وخفيف ويحسسني ان الدنيا لسه بخير لما حد يزعلني يكون اول واحد بيدافع عني، ولما ازعل منه اشكيله هو م اشكي لحد منه،نسامح بعض ونفضل مع بعض ومهما حصل نكون كل حاجه حلوه لبعض، لما اتعب يدعمني لما انجح يفرحلي وافرحله ولما نتخنق نسافر بعيدد عن الدنيا كلها، اهون عليه ويهون عليا صعوبه الحياه ونعيش لحد ما نعجز سوا شعور جميل جدًا جدًا انه ربنا كاتب لكل حد فينا شخص هيكون كل حاجه ف حياته حتي لو كل شخص ليه حياه اكيد بس لما يكون ف شخص تحسه اهلك وناسك ودنيتك الحلوه ربنا يجمل ازواجنا ويجملنا باجمل الصفات والاخلاق عشان لما نقابلهم نديهم اجمل حاجه عندنا ونعيشهم احلي حياه ✨

1
Avocado_5024
Avocado_5024🇪🇬1d ago•lostlost

انا اليأس دمرني بجد، حياتي بايظة وحاولت كتير اوي اصلحها كتير اوي بجد كل مرة بفشل لحد ما وقعت ومش قادر اقوم تاني بجد كل حاجة بايظة وللأسف بسببي انا لوحدي دلوقتي مفيش حد حواليا، مش قادر اكلم حد ولا قادر اتكلم مع حد انعزلت مع نفسي دخلت جوا قوقعة ومش عارف بجد اخرج منها، حاسس ان كل حاجة بقت تقيلة وبجد مش قادر، عمال اشوف فيديوهات واسمع واحاول بس مفيش بجد انا خايف اكمل حياتي كدا انا فعلا مش عارف اعمل ايه مش قادر حتى اوصف احساسي او الحالة اللي انا فيها

5
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

أنا مش زعلانة إني خسرت شخص في يوم من الأيام، أنا زعلانة على النسخة اللي خسرتها من نفسي بعده. النسخة اللي كانت بتثق بسهولة، وبتحب من غير خوف، وبتدي فرص من غير ما تبقى مستنية الأذى. من وقتها وأنا بحاول أصلح اللي اتكسر، لكن الحقيقة إني تعبت. تعبت من إني كل ما أفكر أبدأ خطوة جديدة ألاقي قلبي بيرجع ألف خطوة لورا. وتعبت من إني شايفة عمري بيجري وأنا لسه واقفة عند نفس الجرح، مش قادرة أتجاوزه بالكامل ولا قادرة أعيش كأن حاجة محصلتش...يمكن محدش حاسس بحجم المعركة اللي جوايا، لكن بجد أنا مرهقة... مرهقة من الخوف، ومن الحذر، ومن إني كل مرة أحاول أقنع نفسي إن مش كل الناس شبه بعض، وأرجع ألاقي قلبي لسه واقف عند نفس الوجع....ويمكن أكتر حاجة كانت نفسي ألاقيها هي الأمان. كان نفسي ألاقي شخص يبقى مكان أرجع له لما الدنيا تضيق، حد أحس معاه إني مش لوحدي في مواجهة كل حاجة. كنت بدور على راحة، على طمأنينة، على إحساس إن فيه حد ثابت مهما اتقلبت الأيام. لكن للأسف الحياة علمتني درس مختلف. علمتني إني أرجع لنفسي قبل أي حد، وأعتمد على نفسي قبل أي حد، وأفهم إن الأمان الحقيقي مش سهل ألاقيه في البشر. وكل مرة كنت أفتكر إني لقيته، كنت باكتشف إنه كان مجرد شعور مؤقت. المشكلة إن الإنسان بطبعه محتاج ناس، محتاج احتواء ومشاركة وسند. ومهما حاولت أقنع نفسي إني أقدر أعيش لوحدي للأبد، جوايا جزء لسه بيتمنى يلاقي الشخص اللي يطمنه ويخفف عنه ثقل الأيام. ووسط الصراع ده، بين إني خايفة أقرب وبين إني محتاجة أقرب، بحس بإرهاق كبير جدًا. إرهاق من التفكير، ومن الحذر، ومن محاولة حماية قلبي طول الوقت

33

Salt_5222🇪🇬 متزعليش إنك اتغيرتي، الإنسان بعد الوجع عمره ما بيرجع زي الأول. بس ده مش معناه إنك خسرتي نفسك، يمكن تكوني لسه بتدوري عليها بشكل جديد. ادّي لنفسك فرصة، وخدي الدنيا واحدة واحدة، والراحة اللي بتدوري عليها هتيجي في وقتها." ❤️

View all 33 advice
Watermelon_15742
Watermelon_15742🇪🇬1d ago•emotionalemotional
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬1d ago•tiredtired

ايمي*لى كل شوية ياخد ب*ان يوم ومش عارف اتكلم مع اى حد عموما ودى مشكلة بقت بتواجهنى ف اكتر مكان كنت بجيله عشان آلاقى حد اتكلم معاه اللى بيبعت راسالة بتوصل عادى بس انا مببقاش عارف ارد وحرفيا حاجة ف منتهى الحيرة 😂💔

17
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم الرابع عشر من الفراق اليوم لم أعد أعد الأيام لأنني أنتظر عودتك، بل لأنني أتعجب كيف استطاع الوقت أن يمر دونك. أربعة عشر يومًا، وكل يوم منها علّمني شيئًا لم أكن أريد أن أتعلمه. علّمني أن بعض الغياب لا يملؤه أحد، وأن بعض الأسئلة تظل بلا إجابة، وأن الإنسان قد يبتسم أمام الجميع بينما يخوض داخله معركة لا يراها أحد. ما زلت أشتاق، لكنني لم أعد أقاوم فكرة أنك أصبحت بعيدًا. بدأت أقتنع أن هناك أشياء لا تُصلحها المحاولات، وأن بعض النهايات لا ينقصها الحب، بل ينقصها النصيب. ورغم كل هذا، ما زلت أتمنى أن يأتي يوم أتذكرك فيه دون أن ينقبض قلبي، ودون أن أشعر أن شيئًا مني قد غاب معك. أربعة عشر يومًا… وما زلت أتعلم أن النجاة ليست أن أنساك، بل أن أعيش حياتي رغم اشتياقي إليك.

16
Apple_4977
Apple_4977🇪🇬1d ago•angryangry

اعتقد مفيش راجل مش عايز واحدة تكون شريكة حياتيه ، بتحبه وبتخاف عليه ومهتمه بيه ويقدر يثق فيها ويشاركها كل حاجة ويحكيلها وياخد رايها عن كل حاجة وتكون شريكة حياة بجد ليه بتقويه وبتخليه يحس براحه وامان اكترها لانها معاه وأكيد تشيل عنه شعور الوحدة علشان بيكون متأكد انه فيه حد يقدر يشاركه كل حاجة... وبردوا أكيد مفيش البنت مش عايزة يكون في حياتها راجل بتاعها ، شخص ليها هي بس تشاركه كل حاجة وتحكيله كل حاجة ويشيل عنها وطبعا يخليها تحس بنفسها انها موجودة ومسئولة عن حياتها لان في بيت ابوها هي بتكون مش يتكون مجرد بنت بتتصرف تحت اختيارات ابوها الي هي ملهاش يد ولا قرار فيها ولكن في بيتها او مع جوزها هي بتكون نفسها فعلا واكيد هي بردوا بتدور علي حد تحس معاه بالثقة والامان ويريحها ويشيل عنها شعور الوحدة او انها بتكون كاتمه حاجات جواها واكيد يتحس براحه بعد ما بيكون معاها شخص تقدر تشاركه كل حاجة... لان في حاجات حتي لو قليلة بنشيلها جوانا ومنقدرش نتكلم عنها مع حد حتي اقرب صحابنا ، وابسط حاجة فشلنا مثلا او حزننا او مشاعرنا ممكن نكون بنحكي او بنتكلم عن السطحي منها بس لاقرب شخص لينا لكن مش العميق منها ومش بنتكلم بكل صراحه بردوا بنكون بنحسس علي الكلام... وأكيد كلنا بندور علي الشخص الي يريحنا من كل ده او علي الاقل ميزودش القديم لان الجديد بعد كده مش هيكون فيه حاجة مستخبية او مخفيه... السؤال بقا لما احنا بندور علي كده وهنكون مبسوطين ومرتاحين كده !! ليه في الآخر بنكون وحشين مع الشخص ده !!! او ليه بنصد الشخص ده !!! ليه مبندورش عليه ونمسك فيه بإدينا وسننا !!! او حتي نستناه ليه مبنفكرش فيه الشخص قد ما بنفكر في الناس والمفروض والكماليات !!! وبنفضل عايشين لواحدنا مكبوتين وبائسين وبنشتكي وفي الآخر الي بيلاقي بديل بيقي قدامه ي محكمة الاسره ي حياة تعيسه ي معندوش حياه اصلا ونسبة نجاحه بتكون ضئيلة جدا لا تتخطي ٥٪ ورحه شوف نسب الطلاق وحالات الطلاق دي بتعتمد علي كون الزوجين متعاونين انهم يطلقوا ولكن نسبة ان يكون شخص منهم وحش وميطلقش او يكمل ويبني حياة وحشة اكيد اكبر من الحلوين علشان كده بقول الي مطلقش ده في جحيم إلا النسبة الضئيلة ال٥٪ او اقل حتي و الي مبيلاقيش بديل بيقعد يشتكي ويندم مع انه الي اختار او بايع كده !!

5
Orange_20235
Orange_20235🇪🇬1d ago•lostlost

لو إتطلب منك تسيب اخر نصيحة / أو حاجة عايز تقولها للعالم و مسمحش ليك ، نصيحة من عصارة المك و حزنك .. حاجة كلفتك كتير اوي من روحك و يمكن لو كنت انصرفت بشكل مختلف كنت تفاديت اذاها ..هتكون اية النصيحة / العبارة

7
Banana_4101
Banana_4101🇪🇬1d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

1
Pistachio_15499
Pistachio_15499🇪🇬1d ago•shyshy

هو انا لو بحب رجلين البنات دى حاجة تقلل منى كراجل ؟؟ ارجو الرد بطريقة كويسة ويا ريت لو البنات هى اللى ترد الموضوع بالنسبالى مهم جدا واعذرونى على كلامى لانى مش بعرف ابين دا فى الحقيقة ببقى مكسوف

6
Coconut_10729
Coconut_10729🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

هل لو فى اتنين بيحبوا بعض اوى، بس حصل بينهم خناقات زى اى اتنين مرتبطين عادى، موصلتش لمشاكل كبيره و لا خيانه مثلا، بس فى اخر خناقه احنا الاتنين غلطان فى حق بعض و دا بسبب ان احنا الاتنين اتكلمنا فى وقت كنا متعصبين فيه، و لما حسيت انى غلطانه فى حقه، روحت و حاولت اصالحه وفضلت اربع ايام بحاول اوصله اصلا و هو مكنش بيرد، و اليوم اللى جه يرد فيه، هو حرفيا قعد يكتب كمية رسايل مش طبيعيه و توضيح لكل حاجه مزعلاه بس نهى الكلام ب انه كل واحد يروح ل حاله و عمل بلوك، فهل اصلا لو هو مش باقى عليا كان قعد يكتب كل دا؟ و انا صراحه وقتها الكلام ضايقنى فروحت بعتله من مكان تانى انه اه احسن خلينا نبعد و كدا بس انا دلوقتي بجد مضايقه اوى و مش مقتنعه اننا سيبنا بعض و مش عايزه دا، هل هينفع اكلمه او ابعتله تانى و لا كفايه كدا لانى حرفيا مسحت بكرامتى الارض و انا بحاول اوصله، يعنى انا عايزه مثلا راجل يحط نفسه مكانه و لو انا راجعه ابعتله انى عايزاه بعد كل دا، هيكون اى احساسه...؟!

6
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬1d ago•downdown

أنا مش بكتب الكلام ده عشان أشفق على نفسي، لكن يمكن لأول مرة أتكلم بصراحة... أنا شاب، ويمكن من برّه شكلي طبيعي، بشتغل وبضحك وبهزر زي أي حد، لكن من جوّه فيه إحساس دائم بالوحدة والتيه صعب أوصفه. معظم وقتي بقضيه لوحدي... أقعد على البحر بالساعات أبص للموج وأفكر، أنزل أتمشى لوحدي في الشوارع من غير هدف، وأسافر لوحدي للقاهرة ومطروح ومحافظات تانية بس عشان أشوف الدنيا وأغير جو. دايمًا الناس بتشوف الصور والرحلات، لكن محدش بيشوف كمية الصمت اللي وراها. الغريب إني طول عمري ما عرفت أكون صداقة حقيقية تدوم، ولا عرفت أحس إن عندي شخص ثابت في حياتي أقدر أرجعله وقت ما أتعب. كل ما أحاول أقرب من حد، بطريقة أو بأخرى بلاقي نفسي لوحدي تاني. حتى الحب... عمري ما عرفت أعيشه بالشكل اللي كنت بتمنى أعيشه. كنت خاطب في يوم من الأيام، وحلمت زي أي شاب ببيت واستقرار وحياة هادية، لكن النصيب مكانش كاتب إننا نكمل. ومشكلتي إني حنين زيادة عن اللزوم. يمكن زيادة عن الحد اللي المفروض يكون موجود. بحب أهتم، وأسأل، وأطمن، وأكون موجود. لكن بقيت محتار... هل الحنية دي بتتفهم غلط؟ هل الناس بتشوفها ضعف؟ ولا بتعتبر إن وجودي مضمون فمش بتحس بقيمته؟ بجد مبقتش عارف. بقيت ساعات أسأل نفسي: هو العيب فيا؟ ولا أنا بس لسه ملقتش الناس الصح؟ ليه كل مرة أتمسك بحد يبعد؟ وليه دايمًا بحس إني الشخص اللي بيدي أكتر ما بياخد؟ عندي 26 سنة، والمفروض في السن ده أكون ببني حياة مستقرة، لكن الحقيقة إني لسه بدور على شعور بسيط جدًا... إني أحس إن فيه حد موجود عشاني بصدق، حد أقدر أكلمه من غير ما أحس إني تقيل، حد يفتقدني لو غبت، وحد يختار يفضل جنبي من غير أسباب ولا مصالح. يمكن أكتر حاجة وجعاني إني اتعودت على الوحدة لدرجة إني بقيت بعرف أعيش بيها، لكن عمري ما حبيتها. وفي الآخر، رغم كل حاجة، لسه عندي أمل إن ربنا يعوضني عن كل مرة اتخذلت فيها، وعن كل مرة حسيت فيها إني لوحدي وسط الناس، وإن يجي اليوم اللي ألاقي فيه مكاني الحقيقي وسط ناس تحبني لكوني أنا، مش للي بقدمه. يمكن أنا تايه شوية... لكن لسه بدور. 🖤

8
Gold_4033
Gold_4033🇪🇬1d ago•exhaustedexhausted

خلصت امتحانات والحياه حلوه 🥹 خدت الإجازة حاسه بفراغ إلي حد ما بس اكيد ارحم من الضغط وحياة العبوديه الي كنا فيها عايزة أتكلم ع بوينت بس معينه أنا الفترة الي فاتت كانت فترة صعبه اوي عليا وضغط عليا من كل الجوانب حقيقي وكنت فاكره أنها مش هتعدي وأنها نهاية العالم وخلاص كدا و الامتحانات دي نهاية الدنيا والحوارات الي معايا دي مش هتخلص بس انا دلوقتي بكلمكم بعد ما الفترة دي ما عدت وخلصت حقيقي أثرت عليا بس ياما كانت فترات اصعب من كدا وعدت بكرم ربنا كله هيعدي والحياه بتمشي عايزة اوصل رساله معينه والموضوع فيه حكمه بس مش عارفه اوصلها اتمني تكونو فهمتو حاجة وابقا قولولي كدا افكار أو أي أكتيڤيتز اعملها ف الإجازة🤗

14
Blueberry_20233
Blueberry_20233🇪🇬1d ago•exhaustedexhausted

انا لظروف شغل معينه بضطر ارفع كم البلوزة شوية، دا عشان ال sterilization and safety بمعنى اني مينفعش هدومي تلمس اي حاجه. لو دخلت دراعي وهو متغطى جوا ال incubator هبقى محتاجه اغير هدومي كلها، طبعا دا مش هقدر اعمله، وبيكون في كاميرات و زمايلي رجالة. اتجنب دا ازاي ولا اعمل شيفت كارير ولا اعمل ايه عشان سألت زميلتي وقالت انتي بس لسه جديدة🤡

17
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬1d ago•shyshy

كنت في فتره في ثانويه عامه (اخرها ) كانت مليانه بجلد ذات واحساس ضخم بكره الذات والتقصير وحقيقي من ايامها وانا في حاجاه جوايا اتكسرت لاني كنت عارف اللي هيحصل ومجرد مستني انه يحصل كانت وحشه او بجد ف قرات دي وفي صُبحٍ وقفتُ أمام مِرآتي وقد بانت على وجهي خساراتي أرى شخصاً على المرآة يكرهني وما أقساهُ كُرْهَ الذاتِ للذاتِ وكنت كاتبها على ورقه وشوفتها قريب ولمستني اوي لاني كنت عايشها بكل تفاصيلها لدرجة كنت بتجنب المرايات عشان مواجهش نفسي والنهارده بعد ما خلصت اول سنه في الكليه واول ايام الاجازه وبجهز لرجلة تغيير جذريه كتبت دي أَتَكْرَهُنِي؟ مَا كَرِهْتُكَ، وَلَكِنْ كَرِهْتُ مَا جَاءَتْ بِهِ أَفْعَالِي، تَقْصِيرٌ فِي عِزِّ تَمَكُّنٍ، وَإِهْمَالٌ فِي عِزِّ قُدْرَةٍ، وَانْتِكَاسٌ فِي عِزِّ صَلَاحٍ. أَنَا وَأَنْتَ نَبْدُو كَشَخْصَيْنِ، فَاسِدٌ وَصَالِحٌ، فَمِنَّا مَنِ الرَّاجِحُ؟ أَتَمَنَّى أَنْ نَعُودَ كَمَا كُنَّا، أَوْ نُصْبِحَ كَمَا حَلِمْنَا، وَعِنْدَئِذٍ لَنْ تَرَى مِنِّي إِلَّا الَّذِي عَلَيْهِ تَعَاهَدْنَا. تشجيع بقا كتير ولو حد عنده نصيحه اطور الهوايه دي(الكتابه) ازاي هكون شاكر جدا دمتم في امان الله 🤍

3
Brain_12743
Brain_12743🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Coffee_13465
Coffee_13465🇪🇬1d ago•stupidstupid

واحد من أهم أهدافي في الدنيا دي، واللِّي بحاول أطبقه في حياتي على قد ما أقدر، هو إني أبقى في حالي لا حابب أعرف حاجة عن حد، ولا عايز حد يعرف عني حاجة غير اللِّي أنا عايزه يعرفه وبس! نفسي في حياة هادية وصافية، بعيد عن الناس ومشاكلهم ودوشتهم اللِّي بتعكر المزاج، وأعيش في سلام نفسي تام مع حالي ونفسي وأركز في أموري وحياتي اللِّي هي أولى بكتير بوقتي ومجهودي من أي حد تاني الحياة الهادية البعيدة عن القيل والقال هي المكسب الحقيقي لراحة البال.

2
Banana_11849
Banana_11849🇪🇬1d ago•lostlost

هو ازاى اقدر افهم نفسي اكتر واتحكم فى تصرفات وردة فعلى كمان ازاى أوجهه المشاعر بتاعتي فى مكنها الصح عندي مشاعر كتييير اوى اوفر بس مثلا فى موقف محتاج جديه تلاقيني بضحك فى موقف محتاج انى اكون متعصب اكون عادى ازاى افهم مشاعر مثلا زي مشاعر الحب وما الى ذالك ازاى اكون طبيعي !!!!!

5

Banana_20204🇪🇬 اهم حاجه طبعا الهدوء والثقه والتركيز فى المواقف اللى زى ده مش شرط تكون عصبى بهدوءك ونظرك فى عين اللى قدامك بثقه ممكن تجبره ان يتراجع مع الرفض طبعا بس بدون ابتسامه

View all 5 advice
Mango_19935
Mango_19935🇪🇬1d ago•incompleteincomplete

أنا بنت عندي بوردلاين للاسف عمري ما عرفت اعمل علاقات تدوم فتره دايما أنا اللي بطير الناس من حياتي واعرف ناس غيرهم لسه امبارح قطعت علاقتي بحد قعدنا ٥ شهور سوا وكانت أول مره في حياتي اطول كده حاسه اني مخنوقه من نفسي اني مش عارفه احافظ علي حد معني نفسي من قلبي ارتبط واحب واتحب بس انا عمري ما حبيت معنه اتعرض عليا كتير الحوار صعب عليا ومرهق وحاسه اني في تشتت اعمل ايههه

20

Salt_5222🇪🇬 عاملة اى كنتى بعتالى مسدج بس ايميلى مقفول 24 ساعة كملى المسدج وهيا بتوصلنى عموما وعندى الحاجة اللى طلبتيها

View all 20 advice
Gold_7095
Gold_7095🇪🇬1d ago•mehmeh

في واحده قريبتي حاولت تقرب مني اوي وهيا بتحبني لدرجة قالتلي هات حضن في الشارع بس انا كنت قبلها في بنت كنت بحبها وكنت هتقدملها بس محصلش نصيب وقريبتي دي لقيتها بتحبني اوي بس مفيش توافق بين اهلي واهلها فا محتار معرفش اتبع قلبي ولا عقلي

2
Candle_12021
Candle_12021🇪🇬1d ago•stupidstupid

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🌸. نيو اكونت 💅🏻. المهم، عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه ف ياريت تساعدوني (محصلش كده كده). المهم تاني، عارفين يا جماعة قصة قارون والرمل؟ هي كده كده مش حقيقية، بس ادركتوا فيها حاجة؟ بغض النظر عن النسخة برضو، لانهم نسختين فيهم اختلاف شوية، بس في الحالتين؛ لاحظتوا ان النتيجة كانت ان الناس بتشتري رمل؟ كل ده عشان بس قارون كان ذكي ف حاجة بنسميها دلوقتي "الماركتينغ". النسخة الاولانية عبارة عن ان الناس تحدته يبيع شيء بلا قيمة، ف هو غلف الرمل تغليف فخم واقنع الناس بقدراته السحرية في جلب الرزق وحفظ المال وان ده سر ذهبه، والنسخة التانية انه قعد يحول اطنان من الرمل لبيته، ف الناس اتخدعت وافتكرت ان عشان واحد زي قارون عنده الكم ده من الذهب يهتم بالرمل، ف هو اكيد شيء ثمين جدا، ف في الحالتين كله اندفع عشان يشتريه. الاتنين حاليا بيحصلوا مش بس في السلع، لا في الكليات في الشكل في اللبس في الاكل، تقريبا اغلب الترندات الحالية على التيك او اليوت او الانستا او غيرهم، معتمدة على نفس المبدأ. الآيفون كأقرب مثال، هاتف بلا قيمة للأمانة في رأيي. آه مقدرش انكر مميزاته ابدا، بس هل حد هنا معاه آيفون يقدر يقولي هل السعر مقابل للقيمة فعلا؟ رغم انه تلفون عادي جدا، فيه احسن منه كتير او مقاربين ليه، وفي فئة سعرية اقل بمراحل بالمناسبة، بس هل حد فكر كده؟ ابدا، لان ستيف جوبز، او ايا كان من هو المسؤول عن اسلوب التسويق العبقري ده، ربط الآيفون بالثراء والمكانة العالية، ماركات عالمية لعربيات وملابس مقدرتش تعمل اللي هو عمله على تلفون حتى الكواليتي بتاعته بتقل سنة بعد سنة. ربط حاجة معينة بمكانة شخص معين هو في حد ذاته المشكلة، انا مش هحتقر بني آدم -مجازًا طبعا- معاه مرسيدس الا لو كان فعلا شاريها وهو معهوش فلوسها عشان بس يرضي المجتمع، ده علطول عنده نقص، ونقص واضح اوي كمان. كلية الطب او الهندسة، ترند الclean girl مثلا، البراندات العالمية، اساليب اللبس والاكل والاتيكيت (مش كلها بس زي انك مثلا تسيب اكلك عشان الناس متقولش عليك محروم رغم ان ده حرام)، وغيرهم كتير. عادات انا نفسي بتجبر عليها قسرًا لان البيئة اللي حواليا اجبرتني على ده، بس لازم ندرك حاجة، مش المفروض اشتري حاجة بمبلغ انا فعلا مش محتاجها، على الاقل انقي فعلا اللي هيفيدني، لكن ده اسمه تبذير وغباء مع احترامي، وانا بوصف نفسي بده عموما لاني ضمن نفس الفئة. المجتمعات اللي بتجبرنا على شراء لبس معين او دخول كلية معينة او فعل تصرفات معينة، لمجرد اننا نبان عيال ناس، دي مجتمعات متخلفة، واظن البُعد عنها هو اسلم حل، او على الاقل، اتصرفوا التصرفات دي واشتروا لبس معين لتلك المناسبات اللي هتقابلوا فيها المجتمعات دي، لكن ميكونش ده اسلوب حياة، وترجعوا تشتكوا من الضغط والاكتئاب والتعب، مهو بسبب ضغوطات مختلة زي دي اجبرتوا نفسكوا عليها وهي حتى بلا داعي.

21
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬1d ago•tiredtired

انا في صراع مع نفسي بسبب عدم قدرتي على السيطره عليها، وعلى دماغي وافكاري، ممكن اقعد اتخيل موقف في. دماغي وانعزل تماما عن الواقع، لدرجة اني اتخيلت اني نزلت بوست هنا وبحكي فيه عن المشكله ورد عليا كذا شخص برد معين وانا رديت كمان عليه، ممكن اسرح واغفل عن الواقع تماما، بقعد اتخيل بالساعات اني مع بنت اعرفها واتجوزنا او اتخطبنا او بنحب بعض واقعد اسرح كتير معاها مش بنت معينه لا اتنين يمكن خمس ست بنات، مش بعرف احدد شكل البنت المميز الي فعلا احبها بيه او شخصيتها مشوفتش بنت ابهرتني وانها وخلاص هي دي، ودا سبب لي اني اشوف كل البنات مناسبه وتوهني، مش قادر اسيطر على مخيلتي ممكن افكر في موضوعين في وقت واحد وفي مره قاطعهم. التالت ووقتها حسيت ان دماغي انصعقت بصدمة كهربيه خلتني ادوخ

3
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

اليومين دول بجيب امتحانات ٣ ثانوي قبلها بـ ٦ ساعات فـ المهم اني بسرب ساعات بمبلغ رخيص فشخ عشان العيال بتصعب عليا واحد كلمني امبارح بيقولي عايز اشتري الفرنساوي قولتلو الفرنساوي والمواد الغير مضافة كلها ببلاش عشان مضغطش ع حد في السعر وكدة لقيتو بيقولي مهو لو مخدتهاش انا هشيل عشان معرفش فيها غير بنجور و ميرسي 🙂

5
Flame_5249
Flame_5249🇪🇬1d ago•depresseddepressed

حاسه اني متلخبطه و متضايقه و تايهه و مش لاقيه اي حل نهائي مفيش تقدم في حياتي مفيش خطوات واضحه مش عارفه انا بعمل ايه في حياتي مش قادره احط ايدي على المشكله و لو حطيت ايدي عليها بفضل واقفه مش عارفه المفروض اعمل ايه نفسي اغير من نفسي و اوصل لاحسن و اشطر نسخه بس مش عارفه ابدأ منين و ازاي و ايه الخطوات اللي المفروض اخدها و نفسي اعرف مميزاتي و عيوبي حقيقي مببقاش عارفه اعرفها ازاي فعلا نفسي اعرف نفسي و افهمها علشان اعرف احل المشكله بس للاسف بسوف و بكسل و بفضل الراحه اللحظيه على الراحه الدائمه و كل شويه انتكس و ارجع لنقطه الصفر تاني ولا كأني بدأت

8
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken
Topic: حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

اني اوصل للقمر، حاولت كتير كتير بس موفقتش في ولا مره، بس تقريبا هو الي مش عاوزني، بس بحسه اوقات لا بيناديني فبحاول تاني وبفشل تاني مش عارف اعمل اي الصراحة محاولاتي كلها بتفشل، عشان انجح لازم ارضى بالمريخ بس وبلاش القمر بس دي في حد ذاتها فشل، لان المريخ بيستقبل اي حد، لكن القمر لا

12
Flame_5249
Flame_5249🇪🇬1d ago•lostlost
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

24

Brain_18711🇪🇬 تفتكري بس كلامي أنه هيرجع و وقت ما يرجع انتي اللي لازم تملي شروطك و تكسري الىego اللي عنده

View all 24 advice
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬1d ago•exhaustedexhausted

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. أتدري من يزيل الهم إن ضاقت بك الدنيا ومن يرعاك لا ينساك دوما كيفما تحيا

2
Blueberry_12557
Blueberry_12557🇪🇬1d ago•disappointeddisappointed

صباح الخير انا خلصت امتحاناتي اول امبارح بس للاسف انا في مواد كتير محلتش فيها كويس و يمكن محلتش اصلا كان نص الامتحان فاضي مثلا غير طبعا ان الدكاترة منهم لله انا لو عاملالهم كل حاجه طالبينها حرفيا استحاله يدوك درجه اعمال السنه كامله ف عندي احساس اني هشيل اكتر من ماده و ده بجد مخليني احس قد ايه انا فشلت ف كل حاجه من ساعه ما خرجت من ثانوي بسبب انيهلت كليه مش عايزاها و اتدبست ف اكتر قسم صعب ف الكليه عشان القسم اللي انا عايزاه وقف معايا علي مفيش و غير كده انا معرفش بابا هيجيب فلوس السمر كورس منين بجد بيبقي فلوسهم كتير اوي غير الكتب و الحاجات دي بجد الموضوع ضاغط علي نفسيتي بطريقه وحشه اوي عايزه احول من الكليه دي جدا بس فنفس الوقت مقدرش اقولهم لاني قضيت سنه فيها و لو حولت هحتاج فلوس كتير جدا غير الفلوس اللي صرفتها ف الكليه دي و كمان هنزل سنه هرجت اولي تاني ف بجد حاسه اني فشلت ف كل حاجه والله من وقت ما خرجت من ثانوي رغم اني طول عمري شاطره جدا حتي ف ثانوي طلعت من أوائل المدرسه و كان مجموعي حلو بس للاسف التنسيق كان عالي جدا جدا

5
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬1d ago•lostlost

واقف عند اخر فتره ف حياتي كنت فيها مبسوط مش قادر استوعب اني خلاص كبرت و المفروض اعيش شخصيه جديده مش حاببها لسه بحب ايام م كنت ف الجامعه و عايش و بسوط و كل حاجه حواليا دلوقتي كانها حلم مش حقيقه مش قادر استوعبها

2
Apple_19333
Apple_19333🇪🇬1d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Plum_4049
Plum_4049🇪🇬1d ago•disappointeddisappointed

ازيكوا اخت جوزي معاها طفلين وغضبانه ف بيت اهلها وحاليا جوزها رافع قضيه رؤيه للاطفال ف جوزي بيوديهم المحكمه يشوفوا والدهم طبعا انا بعرف الاخبار دي من الناس بره جوزي مش ييجي يحكيلي حاليا انا متضايقه جدا من وضع اني زي الاطرش ف الزفه وكمان اكيد ف يوم الرؤيه ده انا برن ع جوزي وهو ف المحكمه وبيكدب بيقولي انه ف مشوار شغل او ف البيت او اي كدبه عشان ميقولش بوضع اخته ف انا متضايقه جدا اتكلم معاه ولا اعمل عبيطه زي مانا عامله وكاني معرفش اتصرف ازاي

14
Apple_20227
Apple_20227🇪🇬1d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

12
Brain_12743
Brain_12743🇪🇬1d ago•shyshy

جماعه انا حاليا ف الجامعه ومعمريش جيبت لبس ولا كنت زي الشباب انزل مني لنفسي اجيب والكلام ده بسبب ابويا اللي عاملي مشاكل كتير واه عارف اني لازم اشتغل وحاولت كتير بس اتهددت باني مش هكمل ف البيت وهيطردني لسبب غير معلوم مش عايزني اشتغل تحت مسمي مش عايزك تتمرمط زيي وف المقابل ف الجامعه وتقريبا ممكن حد يتلخبط بيني وبين عمال النضافه ف المستقبل المهم طبعا كان بيخليني اجيب مثلا كل سنتين طقم كل سنه ف مره واحده اداني 3000 جنيه مصري صراحه فرحت من قلبي مش باعرف اجيب لبس مش عارف انا ناقصني ايه ولا زايدني ايه لاني يعتبر مش عندي حاجه ف أجلت الموضوع او مش ف دماغي لاني اتعودت باسئل واحد معايا ف الجامعه ع امل انه يقولي ال3000 دول كتير م انا معرفش لقيتوا حرجني ويقولي دول بالنسبالي يجيبولي طقم اتحرجت اوي من نفسي ومن شكلي ومن كل حاجه واحبطني لحد دلوقتي والله ولا نزلت ولا جيبت اجيب ايه مش عندي كوتشيهات ولا بناطيل ولا اي حاجه ف مش عارف انا حتي داخل كاتب البوست ع الناس تطبطب عليا ولا عشان اقول اجيب ايه مش عارف بس اتمني محدش يواسيني لاني بجد هحس بقله الف شكر انا بس حبيت افضفض مش اكتر

2
Pumpkin_20205
Pumpkin_20205🇪🇬1d ago•sicksick

انا سهران مخنوق بكل ما تحملة الكلمة من خنقة عمال اقلب وخلاص مش عارف اتكلم ولا لاقي حد اتكلم معاه زهقان وموضوع انك تكلم وانت مش علي طبيعتك يخنق اكتر بقيت اكره الوحده لو لوحدي ولما يكون حد ف حياتي اشتاق للوحدة بجد مش عارف اعمل اي

4
Pear_18798
Pear_18798🇪🇬1d ago•worriedworried
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

19
Mango_12317
Mango_12317🇪🇬1d ago•mehmeh

سؤال و تفيدوني دلوقتي انا و ولد بنحب بعض بس بقالنا فتره سايبين بعض و هو دلوقتي بيكلمني أنه عاوز يجي يتقدم و انا لسه بحبه بس المشكله أنه مش بيعرف يواجهه و وقت الزعل ساعات كان يفضل يومين من غير كلام بس لما يبعت كان بيصالحني و نتعاتب و كله تمام (هو اللي كان بيبقي غلطان) انا بقي خايفه من حته أنه مش بيعرف يواجهه هل الجزء دا هيأثر علي تحمله المسؤليه و كمان هو اتربي في بيئه فيها مشاكل بين باباه و مامته فالجزء دا مع عدم مواجهته بيخليني اقلق اكتر حد فاهمني

11
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

تعبت من الوحده انا30سنه كنت خاطب عن حب حبتها حب اى بنت تتمنه ومعمله اى ست تتمنها كنت بعشق ضلها وضحكتها كانت فرحت قلبي وكل حاجه حلوه كنت عايش علي رحتها كنت بجيب الورد وافرشه على الارض عشان تمشي عليه خرفيا كانت منوره حياتى كنت بقول فيها اشعار غزل وغرام وحب لحد ما اكتشفت انها بتخنى مافيش اى بنت تستاهل اى راجل يحبها كلهم خينين

6
Sandwich_16698
Sandwich_16698🇪🇬1d ago•angryangry

لسه من نص ساعه كنت مع صحابي ف واحد منهم عمال يقولي متخف شغل التخلف دا وانت حمار والكلام دا انا عارف ان دا عادي بما احنا ك شباب لكن لما يكون علي اي حاجه وباقي الشله مبتتكلمش الموضوع بيضايق بقوله متهدا ومعرفش ايه وبدأت اتعصب (رغم اني من اهدا الناس ف حتت الغضب دي ونادرا جدا ما تلقيني متعصب) ف بزعقله لقيته بيقولي هو انت علشان نزلت شغل يومين هتنشف عليا ومعرفش ايه (للاسف معرفش ليه راعيت حتت انه لسه بيدور علي شغل وكدا وقولت مجيش علي الموضوع دا وسكتت وهو بعدها بنصايه اعتذر بس انا مدايق من نفسي اكتر منه المفروض انام علشان شغل بكرا بس بعيد وازيد في التفكير

3
Coffee_8063
Coffee_8063🇪🇬1d ago•tiredtired

موضوع انك على طول ضاغط نفسك عشان ترضي الآخرين ده متعب اوي بحاول تراضي كل الاطراف ومعظم الاوقات بتنسى نفسك ونيجي على نفسك اوي وفي الآخر نفسيتك انت اللي تتعب ومحدش بيركز معاك ولا بيديك اي اهتمام

4
Brain_15819
Brain_15819🇪🇬1d ago•shyshy

(voice post)

0
Cloud_17361
Cloud_17361🇪🇬1d ago•lostlost

برجع لنقطة الصفر تاني.. بعد كل محاولاتي في اني ابقى احسن نسخة من نفسي، رجعت اهرب من كل حاجة كالعادة، بعد ما كنت فاكرة اني اتعافيت خلاص، المشكلة ان انا اللي مش بعمل اللي عليا كفاية بس انا مش بعرف بجد، بنتكس، بسوف، بكسل، بقدم الراحة المؤقتة والمتع اللحظية على تعب هيريحني بعدين تعبت من نفسي بجد واتمني الاقى حل، الإنسان تايه والله، انصحوني، محتاجة بجد الاقي حل

9
Cloud_9525
Cloud_9525🇩🇿1d ago•mehmeh
Topic: هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

مهم كانت دائري الاجتماعية كبيرة بحس بالوحدة ممكن لانو كل تفكيري على انو اي شخص يتقربلي مؤقت بكتشف ان صح هو مؤقت وعنده شخصه المفضل، كل الي بلتقيه مؤقت لفترة معينا ومع الوقت بيروح اول مفترته تعدي، مع الوقت صرت شخصية انطوائية لاكترونيا في وقت الناس صارت تتفاعل الكترونيا اكثر وهاذ خلاني اتقبل اني مهما فعلت فالوحدة هي مكاني وبحاول اتقبل الامر،لكن مرات تجيني افكار انو هو ممكن اكون السبب في كوني وحيدة وبمرض ساعات وانا ضايعة في التفكير والوم نفسي وانا اعيد محادثات وفاعلات قديمة، لكن في الاخير اعتذر لنفسي لانها الوحيد التي لازالت لجانبي

3
Grape_4481
Grape_4481🇪🇬1d ago•disappointeddisappointed

انهارده عرفنا ان ماما تعبانه شويه ربنا يقومها بالسلامه هو الوضع يقلق بالاخص لما عرفت انه مش سهل و لكن مش مستحيل الحمدلله بس برضو خايفه عليها اوي و عاوزه اعيط ف حضنها و اقولها خفي ابوس ايدك انا مليش غيرك بعد ربنا بس بحاول قدر المستطاع اتماسك قدامها و مخوفهاش مش عاوزه اسيبها و اروح ف حته بس غصب عني والله عندي شغل ادعولها كتير بالشفا.....

10
Strawberry_14860
Strawberry_14860🇪🇬1d ago•exhaustedexhausted

انا دلوقتي لو في شخص بحبه بس تعتبر علاقه غير شرعيه أنا عرفاه سوشيال وهو عل كلامه ناوي يتقدم لو متقدملي شخص تاني رسمي وكويس مفروض اعمل ايه أنا بين إني مش عايزه اغضب ربنا وبين إني بحبه بس خايفه الحب ده يفضل عل الفاضي

9
Cloud_9525
Cloud_9525🇩🇿1d ago•disappointeddisappointed
Topic: اكتر حاجه اكدتلك ان خلاص معتش تحاول

لما عاملتهم بنفس الي عاملوني بيه واعطوني رد فات ردي الي رأوه مبالغة بمراحل، ولما ابتعدت لحتى اثبتلهم انو لو مبادرتش راح ينسوني واتضح اني كنت اكثر من يستحق هاذ الاثبات، وللاسف هم عمرهم مراح يعاملونا بنفس معاملتنا ليهم لذا يكفي انو نعامل الي حولنا بالي يستحقوه.

0
Candle_5167
Candle_5167🇪🇬1d ago•angryangry

ليه التفكير في الماضي كل ما بنكبر في السن وكمان الزعل ع قرارات اكتشفت دلوقتي انها غلط وبقي فيه خوف من القرارات الجاية و كمان قلة ثقة في النفس...والليل بقي اسوء وقت لانه بيكون فيه التفكير بزيادة وبالتالي قلة نوم ...

7
Brain_6041
Brain_6041🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

عندي سؤال مهم هو بجد في حاجه اسمها كلو مكتوب ولا دي حجه بنحطها عشان نعلق عليها فشلنا واستسلمنا اننا محاولناش ناخد الحاجه الي عايزينها او بنحبها وهل كسر القلوب عادي هين والواحد ممكن يفوق منو بسرعه ولا عادي يفضل متألم سنين

9
Banana_20222
Banana_20222🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

انا ظابط طيار. كل يوم حاسس ان الواحد روحه مش ف ايديه ومش حابب ارتبط ولا اتجوز وعندي 30 سنه ومفيه مشاكل مع اهلي بسبب الموضوع دا عايزني اخد خطوة بس انا مش رادي. مش حابب اظلم واحده او ايتم عيالي واصلا ع طول انا ف ااشغل بنزل راحات بس مش عارف اعمل اي

5
Apple_18848
Apple_18848🇪🇬1d ago•worriedworried

من فترة صارحت بنت بمشاعري بعد فترة طويلة من المعرفة والارتياح في الكلام بينا. قبل الاعتراف كنا بنتكلم براحة وعفوية، وكان بينا هزار وونس وتواصل مستمر، وكنت بحس إنها من أكتر الأشخاص اللي بقدر أحكي لهم وأكون على طبيعتي معاهم. بعد ما صارحتها، الأمور اتغيرت بشكل ملحوظ بالنسبة لي. هي قالت إنها محتاجة تحط حدود أكتر وإنها بقت متغيرة مع ناس تانيين كمان، وإن ده نوع من حماية نفسها. المشكلة إني حسيت إن طريقة الكلام والردود بقت مختلفة عن اللي متعود عليه، وبدأت أحس بمسافة بينا. كل ما كنت أحاول أفهم أو أوضح إحساسي، كانت بتطلب مني إني ما أفترضش حاجات أو أبني سيناريوهات من دماغي. وهي شايفة إن عندها ضغوط ومشاكل ومسؤوليات، وإن مش لازم تشرح كل حاجة بالتفصيل كل مرة. أما أنا فكنت حاسس إني تايه بين حاجتين: هل اللي بيحصل مجرد حدود جديدة وضغط عندها؟ ولا ده بداية ابتعاد تدريجي بعد ما عرفت بمشاعري؟ وصلت لمرحلة إني بقيت أتردد قبل ما أبعت رسالة، وأفكر كتير قبل ما أقول أي كلمة، وأحلل الردود بشكل مرهق. الشخص اللي كنت بجري عليه لما أكون مخنوق، بقيت أحيانًا بخاف أكلمه أو أحكي له. في نفس الوقت هي ما قالتش بشكل مباشر إنها مش عايزاني في حياتها، وما قطعتش التواصل تمامًا، لكني بقيت حاسس إن شكل العلاقة اتغير، وده سبب لي ضغط نفسي كبير خلال الفترة الأخيرة. دلوقتي أنا واقف عند سؤال واحد: لما شخص يكون مهم عندك جدًا، وتحس إن طريقة تعامله معاك اتغيرت بعد ما عرف مشاعرك، هل الأفضل تفضل تحاول وتحافظ على العلاقة بالشكل الجديد؟ ولا تبعد بهدوء وتحافظ على نفسك من الاستنزاف النفسي؟ بصراحة أنا تعبت من التفكير، ومش عارف إذا كنت متأثر زيادة عن اللزوم، ولا إحساسي في محله وابعد ولو هبعد اقولها واصارحها قبل ما ابعد بكل الكلام الجوايا ولا اختفي وخلاص مع العلم ان انا خايف يكون اختبار مستفز لمدي حبي واستمراري في العلاقه ولو بعدت يبقي انا من وجهة نظرها مش بحبها وبجرب حظي او اي حاجه بقي ممكن تتفهم ده غير ان انا بنزل استوريهات واتس كتير وولا حياه لمن تنادي وتجاهل رهيب حتي في كلامنا بتقول مش فاهمه مالك .. لما اقول لوحده انا مخنوق ومضايق من كذا وكذا والاقيها بتقول ماشي بدل ما تتكلم وتهديني او تفهم تفاصيل اكتر او حتي تبرر لا يبقي الرد ماشي.

35
Mushroom_10579
Mushroom_10579🇪🇬1d ago•tiredtired

أنا آسف عندي سؤال هل أنا هفضل طول عمري كده يعني لما احب مره و خلاص نسيب بعض كده كليش محاوله تاني أنا حرفيا حاسس ان قلبي اتقفل طب ما علينا هفضل برضو كده وحيد يعني كنت زمان بتكلم و افضفض دلوقتي بقيت صامت دي حلها أي مثلا و آسف جدا

6
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬1d ago•annoyedannoyed

يمكن أكتر حاجة مرهقاني الفترة دي إني بقيت كل ما أحاول أدي فرصة للتعارف أو التعامل مع ناس جديدة، أتصدم في نفس النتيجة. ناس كتير داخلة بنوايا مش واضحة، وكلام كتير ملوش أي احترام أو جدية، لدرجة إن الواحد بقى طبيعي جدًا إنه يقفل الباب من البداية. وبعدها يتقال إنك معقدة أو رافضة أو مش بتدي فرصة لحد. أنا مش ضد حد، ومش بحكم على كل الناس من كام تجربة، لكن الحقيقة إن كثرة المواقف الخاطئة بتخلي الثقة أصعب حقيقي معرفش اعمل ايه

7
Apple_17164
Apple_17164🇪🇬1d ago•annoyedannoyed

انا اتعرفت،علي واحده من فتره و هي بتحبيني و انا معرفتش احبها و هي حاليا بتموت فيا و انا عاوز اخرج من حياتها اقولها اهي هي صعبانه عليا و مش عاوز ازعلها اهي الحل و اقولها ايه و انا مش عاوز اشيل زنب بها

7
Ketchup_5452
Ketchup_5452🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

اتعرفت علي بنت من هنا وارتبطنا واتفقنا نمسح الاب وبلفعل حصل وفضلنا مرتبطين شهرين وكانت العلاقة حلوة جدا بنا بس مره وحده بلكت من كل حته واختفت انا حتا معرفش انا عملت ايه احنا متخنقناش انا فعلا حبتها اوي عاوضتني كل حاجة كنت محتجها انا حليا نفسيتي تحت الصفر بجد ومش طايق نفسي قلت ارجع احمل توهيل تاني سعدوني

7
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬1d ago•emotionalemotional

بس انا دلوقتي رجعت احفز عقلي بحاجات تخصه تاني، رجعت اراقب اه أقل بكتييير عن قبل كده بس انا ليه ارجع للمرحلة دي وانا ما صدقت طلعت منها. هو انا لوحدي اللي بفكر فيه وهو ولا كأني كنت موجوده في يوم من الايام؟ هل دي عواقب صدق مشاعري؟ انا بس مش فاهمه ازاي اقدر اقفل الباب وابطل ابص عليه من بعيد وهل دا ممكن اصلا ولا لا؟ التعافي مش خط مستقيم وعادي تيجي اوقات نضعف أو حتى نقع بس هنكمل بسيطة جدا

19
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬1d ago•stressedstressed

عندي مشكلة صعبة اوي ومش عارف أحلها وتعبت منها ( محصلش بس عشان ال Ai ) احساس انك داخل تنام وانت مصلي صلواتك كلها ومكمل احتياجك من البروتين ومخلص اللي وراك ولاعب تمرينة فل في الجيم وشارب نسكافيه وعامل منبه للفجر دة رايق اوي، ناقصني ابطل تفكير واعرف انام بقا

11
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬1d ago•shyshy
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8

Orange_14989🇪🇬 ازاي قدرتي تحددي مشاكلك بالطريقة دي عشان انا مبهور، نفسي اعرف احدد مشاكلي

View all 8 advice
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬1d ago•boredbored

استوعبت النهارده اني شخصية كثيرة الإنتقاد بمعنى اني بطلع عيوب في حاجات كتير بحبها، بنتقد تصرفات ناس حواليا. كل النقد دا في ذهني بس مش بصرح بيه لحد بس بحس اني مبيعجبنيش حاجه، يعني ممكن ابقى بتفرج على مسلسل ومبسوطة وكله تمام الاقيني برضو بنتقد التمثيل أو الأحداث والحبكة الدرامية مع أنه في المجمل حلو وعاجبني. بحب برضو أقيم كل حاجه حواليا الاكل والناس واي تجربة في العموم بديها اسكور. من كتر الانتقاد والتركيز في التفاصيل بكره الحاجه أو الناس وبركز في عيوبهم بس مع انهم زي الفل. الموضوع مش اكستريم اوي بس مزعج لاني مش بعرف استمتع بالحاجه زي ما هي بعيوبها أو بعدم مثاليتها

11
Strawberry_16923
Strawberry_16923🇪🇬1d ago•confusedconfused

أنا مش عارفه ابدأ منين أو ازاي بس كل الموضوع إن في شاب اتعرفت عليه من حوالي 5 سنين يمكن عمرنا م اتكلمنا فترة كبيرة كان دايما اي الأخبار تمام الحمد لله وبس علي كده الشات بيقفل علي كده لحد م جي وقت الثانوية العامة قفلت بعدها سوشيال نهائي ومظهرتش فيها غير شهر او شهرين اتكلمنا فيهم حوالي مرة واحده وكان نفس الكلام اي الاخبار تمام الحمد لله وخلصت علي كده مرة واحده طولنا شوية في الكلام وكان بيسأل اي اخبار المواد والمذاكرة فيهم وبس كده وقفلت بعدها تاني لحد م جيه وقت دخول الكلية انا في الوقت ده بعد نتيجه الثانوية فتحت سوشيال تاني وكنت حذفته من عندي من الفريند هو بعت وقت دخولي الجامعه وهو مش من الفريند بعت مسدج وقالي عملتي اي وبقيتي في كلية اي المسدج وصلت عندي وخدت بالي بعدها بحوالي أسبوعين أو شهر تقريباً لأنه كان في الشات ومظهرش عندي رديت عليه اول م شوفتها واتكلمنا شوية وبعت ادد وقبلته وفضلنا بعدها نتكلم يوم ورا يوم لحد م قربنا من بعض اوي وبقينا لازم كل يوم نتكلم حبيته وحبيت اهتمامه دايماً فاكر كل التفاصيل ولو معلومة صغيرة بيكون فاكرها مش هقول قد اي هو كان كويس معايا ومحترم وعمره م قال اي حاجه مثلاً تخليني اخاف أو اقلق منه في اماااان معاه حسيته وعمره م اتعدي حدوده أبدا لحد م في يوم حسيت إن شعور من جوايا بيقول إن ده مينفعش وده غلط أولا حرام كلامك ده معاه آه حتي لو في حدود بس حرام برضو وكمان فكري في اهلك انتِ بعدتي فترة ليه رجعتي كلمتيه تاني م كنتي شيلتيه مرة من الفريند ف لومت نفسي وقتها وكمان حسيت بشعور تجاهي من ناحيته خدت وقتها قرار البعد عنه وبعتله قولتله مش هينفع نتكلم تاني وقفلت معاه وفعلا بعدت شيلته تاني من الفريند ومعدناش بنتكلم اتعذبت في الفترة دي جامد ببعدي عنه بس كنت بقول دايماً من ترك شيئاََ لله عوضه الله خيراً منه دام البعاد لمدة 10 شهور او ازيد شوية وبعدها هو دخل كلمني وبعتلي كان الأول كلامنا متقطع يعني يبعت وارد عليه ونفضل اسبوع من غير كلام ويرجع يبعت تاني وارد عليه علي قد السؤال وبس لحد م في يوم رجع كلامنا تاني زي الاول ويوم ورا يوم وكلامنا رجع يكتر تاني وقتها سألته ليه رجعت كلمتني تاني قالي إنه كان داخل يطمن عليا م صدقتش اوي بس قولت امم ماشي وخلاص مفيش بعدها بيومين تلاته واعترف بحبه ليا م انكرش اني كنت مبسوطة وطايرة من الفرحة بس قولت وبعدين اخرتها اي مهو كده مش نافع انا سبب بعادي كان شعوري ده اصلا وبعدها هو سال عن شعوري مردتش ومجاوبتش وهو باين من كلامه إنه بجد واحد ناوي خطوة جد وبدأ يسأل عن عايزه اقعد فين وصلي استخارة وعرفيني وصور يوريها لأهله وكل ده المهم هو بيسافر وكده عشان شغله ف كان صحي متأخر اليوم اللي كان هيوري فيه الصور لأهله ف مشي علي طول وأهله مشافوش الصور وقال لما ينزل اجازة هيكلمهم المهم هي لما عرفت إن في شعور متبادل منه هو كمان بطلت كلام معاه تاني وهو لاحظ ده وطلب مني مرة أعمل فولو ليه علي اكونت وكده انا رفضت وقولت مش عايزه يكون بينا اي اضافات او اي حاجه من دي غير لما الأمور تكون أوضح من كده وطلبت منه يمسح رقمي ولو في نصيب بينهم الأمور تمشي طبيعي زي اي حد لما يجي يتقدم ياخد الرقم من بابايا وبس يعني وقتها هكون مش حاسه إني بعمل حاجه غلط عمل لاف علي المسدج ومردش بعدها ب اسبوع بعت تاني لينك للاكونت وعايزني اعمل فولو سألته قولتله انت لسه ممسحتش الرقم قال عايزاني امسحه يعني قالتله مش قصدي بس توقعت تمسحه بعد كل كلامي اللي فات ده قالي ده كلام عيال اللي فات ده آه فرحت إنه ممسحش الرقم ولسه متمسك بيا بس في نفس الوقت انا مش مبسوطة كده انا عايزه اعرف آخرة الطريق اي قولتله اعتبرني عيلة وامسح الرقم ولا اقولك اعمل بلوك قالي براحتك كده كده مش مسجل الرقم واللينك بعته بالغلط قولتله تمام انا بس بحاول م اعملش غير الصح قالي انا مش عايزك ولا عايز حاجه غلط قولتله مش فاهمه انا عارفه انك مش عايز حاجه غلط بس انا دايما بمنع نفسي من اني اكلمك أو اقول حاجه ميكونش وقتها إنها تتقال ف منعا لكل ده منتكلمش لحد م نشوف اي الدنيا فاهمني قالي آه فاهمك م انا بقولك اعملي بلوك واقفلي باب الشيطان قولتله لا اعمل انت قالي اعمل اي قولتله بلوك فضل يومين تلاته مفتحش المسدج وبعدها شافها ومعرفش عمل أو لا أنا دلوقتي معرفش اتصرفت صح ولا غلط أنا عارفه كلامنا من الاول كان غلط بس كلنا بنغلط مفيش حد مبيغلطش بس الغلط اننا منفوقش ونفضل مكملين في الغلط وانا بحاول بكل الطرق أصلح ده واقرب من ربنا اكتر وادعي ربنا يسامحني عشان عصيته وكسرت ثقه أهلي فيا والحمد لله بقالنا شهر مش بنتكلم بس بجانب ده بتعذب كل يوم احساس صعب لما تكون بتحب حد وعارف إنه بيحبك بس مفيش بينكم تواصل وحشني كل حاجة كانت بينا عمري م دعيت ب اسم حد معين في صلاتي من يوم م حبيته وانا كل فرض بصليه وكل ركعه لازم اذكره في دعائي لو فيه خير ليا ربنا يجمعنا في الحلال وكده بس خايفه يجي اليوم واكون مستنياه كل ده وحبه يروح ويختار بنت تانيه غيري 😔 قولولي اتصرفت صح ولا لا و اي المفروض اللي كنت اعمله أو اي اللي المفروض يحصل انا تايهه جداً 🥹

8

Gold_16893🇪🇬 هو لو عايزك هيجي

View all 8 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬1d ago•stressedstressed

اكتشفت ان فعلا مفيش حاجة حقيقية غير الحاجة دي، وممكن تفضل تقنع نفسك ان دة كله حقيقي عشان بتحاول تغير بس مش هتعرف، الموضوع بيستنزف من طاقتي كتير اوي وفي الآخر بوصل اني ابص على الموضوع مش بلاقي نفسي مستفيد حاجة بكمية الطاقة المهدرة دي

9

Sugar_18002🇪🇬 مش فاهمه حاجه

View all 9 advice
Mango_19262
Mango_19262🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

قاعده في امان الله شايله هموم الدنيا بسبب الامتحانات بس تمام يعني عاديه فتره و هتعدي فتحت الصور و فيديوهات بقلب لقيت ذكريات اول السنه الي هيا يعني اول تالته ثانوي بجد كميت ذكريات فضيعه ي جماعه ازي الواحد بيتغير بسرعة كدا شكلي اتغير جدا حزنت طبعا لاني حسيت اني بجد اوحشيت جدا مش عارفه ليا بس حاجات كتير اتغيرت مبقاش عندي شغف شكلي اتغير جدا مبقتش اعرف اتصور زي زمان كدا و بجد اكتشفت اني كنت دلوعه جدا مش عارفه راح فين كل ده بجد بقيت شبه الست الي عندها ٨٠ سنه مش عارفه هل هرجع كدا تاني وله الحلو مش بيرجع و بجد ذكريا دي حاجة بتوجع القلب بجد و بتفكر الواحد بحاجات كنت حلوه جدا دلوقتي هوا مش لقيها

11
Mango_11551
Mango_11551🇪🇬1d ago•alonealone

انهردا أنا اتخانقت مع اختي وامي ترضتني من البيت رحت عند بابا (هما منفصلين)المهم رحت وكان مش موجود ولما جه ضربني وطردني وجرسني في بيت العيله وانا كنت منهار ومش عارف اروح فين فرحت عند ستي ولما رحت كان بين عليا أن في حاجه وكمان الضرب علي وشي وخالي جه وقعد معايا وتكلمت معه وبعدين نزل مع صحابي شويه ورجعت تاني وانا قاعد دلوقتي معها ومش عارف اعمل ايه ياريت حد ينصحني تم استنزافها

1
Brain_13227
Brain_13227🇪🇬1d ago•fed upfed up

في هنا أشكال مريضه يقعدو يتكلمو معاك عدل عشان بس مفكرين انك بنت ولما يعرفو انك ولد يسكتو ودي حاجه عاديه بالنسبالي إنما شخص يبعت ويقولي فاضي نت/*كلم ويكلمني كاني ولد عشان يعمل نفسو مش مدلوق وكده ولما يعرف يعمل حظر

7
Watermelon_19634
Watermelon_19634🇪🇬1d ago•lostlost

ببقا حاسه اني صلبه نفسيا لحد ما يحصل موقف واحد يرجعني لنقطه الصفر تاني. كانه قلب باخده بيفكرني ان كلمه ممكن تدمر حياتي وتخليني اكره نفسي وتفكرني اني هشه نفسيا بموقف واحد اتكسر ..انا حاليا واخده القلم دا ..بس المره دي لا ...مش هافضل كدا اكيد المره دي هتعامل بشكل مختلف

3
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬1d ago•boredbored

شوفت دكتور مخ واعصاب بيقول أن الألوان اللي في الموبايل من أكبر المحفزات لعقلنا و micro dopamine و مع كتر استخدام الشاشات اللي فيها عشرات الالوان كل يوم دا بيزود ال brain rot، بيقول أنه الحل للنقطة دي نخلي الموبايل black and white mood ف هجرب المود دا فترة. فعلته حاليا ونوعا ما حاسه بنفور أو عدم تعود وكمان حاسه ان دا بيعمل مجهود زيادة شوية على العين ولازم ابقى في إضاءة منخفضة وغالبا هتعب عيني اكتر بس هجرب يومين كده واشوف

8
Moon_16753
Moon_16753🇪🇬1d ago•alonealone

النهارده قررت ابطل اوقف حياتي على حد..ان شاءالله هدخل السنة الجايه ثانوية عامة و هكسر الدنيا..انا الاكتئاب كان واكل قلبي لاني كنت متعلق بالماضي جدا..ومفيش دكتور ولا علاج عملوا حاجه..حلوا مشاكلكم من غير دكتور..خلوا الدكتور لما الوضع يخرج عن السيطرة..رغم اني مكتئب الا اني بحب الحياة اوي..وفعلا مش هيعرف يعيشها غير اللي اتحرم منها

1
Popcorn_16093
Popcorn_16093🇪🇬1d ago•angryangry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬1d ago•tiredtired

صعبت عليا نفسي لما علقت قلبي وبحاجه مش ليا وحبيتها جدا لدرجه اني حطيت كل طاقتي ومشاعري وشغفي فيها وفالاخر اكتشفت انها مش بتاعتي وعمرها ما هتكون بتاعتي ومينفعش اصلا تكون بتاعتي بس لسه متعلقه بيها وقلبي مش عارف ينسها

3

Potato_20203🇪🇬 اتعلمو تفكرو بعقلكم مش بقلبكم القلب لو اختار بنسبة كبيرة بياخد بالشكل، يعجبك شكله، هزاره ، طريقته لمست حاجه عندك كانت نقصاكي ومفتقداها، لكن للاسف وبنسبة كبيرة القلب بيتجاهل صفات كتير بتبقي باينه قدام عينك وكلها زي الزفت اقصد انك بعد فترة من العلاقه السامه دي واللي غالبا بتنتهي مش بتكمل، بتقفو تسألو نفسكو انا اذاي كنت قابله ده علي نفسي الخلاصه عشان مش كل شوية نقع الوقعه دي ، يبقي اتعلمو من اللي فات، حكمو عقلكو قبل قلبكو لو عدي علي عقلك وقبلتيه قلبك هيقبله ومن غير تريقه 🤨 قربو من ربنا شوية حد صاحبي كان دايما يقولى: اللي معاه ربنا يمشي علي المياه 😂

View all 3 advice
Watermelon_20217
Watermelon_20217🇪🇬1d ago•heartbrokenheartbroken

النهارده بعد سنه و نص اهله رفضوا جوازه منه حاسه اني زعلانه اوي ضيعت من عمري كتير و اديته اكتر ف للاخر رجعت لوحدي تاني مش عارفه اعمل ايه انا قفلت حياتي عليه و مش لاقيه حد جمبي مش عارفه مزعلش حاسه نفسيتي ف الارض مش عارفه ابطل عياط قلبي وجعني اوي

13
Candle_18752
Candle_18752🇩🇿1d ago•heartbrokenheartbroken

انا كتير اشتقتلو ماني قادرة افقد الامل بانو حيرجعلي و لهيك وقفت كل مشاعري ما عم اسمح لأي أحد يدخل حياتي و ماني قادرة اتخطاه رغم اني ملأت حياتي بكتير اشياء ( رياضة , قراءة كتب , كتير فعاليات أخرى ) بس دائما هو ساكن دماغي و دائما ابكي عليه و فكر اذا هو كمان اشتقلي و يلو شوي او نساني

7
Cookies_19094
Cookies_19094🇪🇬1d ago•tiredtired

بقيت بكتئب بسرعة جدا وأكتر حاجة بتزود الإحساس دا عندي هي القعدة المطولة ف البيت والحبسة سواء لمذاكرة امتحان أو مفيش وقت للنزول أو حد انشغل ف معرفناش نظبطها وننزل ولحد دلوقتي مش لاقي حل لموضوع الزهق دا تاني حاجة مشعارف هعمل ايه ف الأجازة بعد ما أخبص امتحانات وخايف أواجه اللي المفروض أعمله

0
Flame_4328
Flame_4328🇪🇬1d ago•draineddrained

انهارده كان اول امتحان ثانويه عامه و بقيت مخنوق من صعوبه الامتحان و غالبا هشيل و بقيت محبط و خايف من باقي الامتحنات و معنديش امل اني هجيب المجموع أو الكليه الي أنا عايزها و بقيت بفكر لو مجبتش مجموع أو سقطت اعمل اي

4
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬1d ago•draineddrained

مش عارف حد هيصدقني ولل لا بس انا حاسس اني عايش بس مش عايش حاسس ان ف حجات بتحصل حوالي بس مش بحس بيها حاسس اني لوحدي بس اتا ف الحقيقي نش لوحدي حاسس اني مليش صحاب مقربين بس انا عندي ناس مشاعري متداخلة حاسس اني عاوز حد يونسني بس مش هينفع اتونس بحد حاسس اني ف فتره من اوحش الفترات اللي مرت عليا ومش لاقي حل مش عارف حد هيغهم الكلام دا ولا لا

2
Brain_12876
Brain_12876🇪🇬1d ago•tiredtired

في سر مجنون او مصيبة عملها ومش معرف حد يقولهالي؟ ميول غريب عاده غريبه محتاجين طاقة ايجابية وضحك شوية بجد. وعامة حتى لو سر مؤذي او مشكلة حاجة حزينة يعني قولوها وهحاول اساعد قدر الامكان، او حتى على الاقل تبقوا تخلصتم من حمل كان بيثقلكم لحد ولا تعرفوه ولا يعرفكم، خصوصا ان سر مؤذي بيبقى فعلا صعب على صاحبه اوي انه يشيله لوحده...

8
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬1d ago•worriedworried

السلام عليكم انا تالته ثانوي والنهارده كان اول امتحان ليا والحمدلله عدي وكان كويس بس بجد انا متوتره جدا ومش توتر عادي انا النهارده مكنتش عايزه اصحي كنت عايزه اموت بس مبداش امتحانات وعماله اتخيل انه هيحصل كذا وهنسي كذا مش عارفه اقول ايه خايفه اوي من الامتحانات وخايفه من النتيجه اكتر انا معملتش احسن حاجه بمنتهي الصراحه بس انا تعبت اوي نفسيا وجسديا السنه دي دا غير امي امي وبس هي الي عملت عشاني هو دا طبيعي طيب اعمل ايه انا بس معرفتش اقول لحد او اتكلم هو انا مكبره الدنيا بس بجد انا حاسه بتوتر فعلا جدا هو ممكن دا بسبب اني بمر بحاله اكتئاب وعندي قلق عام ولا دا عادي

8

Flame_5249🇪🇬 كنت مكانك السنه اللي فاتت و منهاره ليله اول امتحان ليا و راهبه الدنيا و اللجان و فكره ان الورقه اللي قدامي هتحدد مستقبلي كله بس صدقيني كله هيعدي و هيبقى تمام و الدنيا هتمشي مش هتقف و فعلا تالته ثانوي مش هي اللي بتحدد حياتك لا بالعكس كل الفكره انها مرحله انتقاليه من حاجه متعوده عليها بقالك ١٢ سنه لدنيا جديده خالص و حياه مختلفه و حاجات اول مره هتجربيها لكن اللي بيحدد حياتك و مستقبلك من بدايه الكليه الى ما بعد كده و صدقيني بردو تالته ثانوي امتحان زي اي امتحان و هتيجي بعد كدا تدركي ده لما تلاقي نفسك ف الكليه بتمتحني امتحان عدد اسئلته ضعفين عدد اسئله امتحان تالته ثانوي ووقت اقل و اللجان اصعب بكتير و هتقولي ساعتها انا ازاي كنت خايفه من لجنه ثانويه عامه و بجد الموضوع هيمشي عادي بإذن الله بس اهم حاجه على قد ما تقدري متوتريش نفسك و اهدي كل ما تكوني بارده هتكوني احسن سيبك من الناس اللي بتقعد تقول انتي ازاي معندكيش دم و مبتحسيش و بيحسسوكي انك لازم تبقي قاعده على اعصابك و بتاكلي فنفسك لا عادي خافي و اتوتري كلنا كنا كده و محدش يقدر يمنعك من ده و لكن ع الاقل خليكي من بره هاديه و تمام و بتضحكي

View all 8 advice
Orange_12484
Orange_12484🇪🇬1d ago•angryangry

يا جدعان يخريبت قله الكرامه اللى الواحد بقى فيها ايه ده ايه ده كله ليه يعنى ما انسان انسان اوله واخره انسان انسان حبيبي روحى مقدرش استغنى عنه يووووه شوفته كان مالى بس ياربى الفكره انو بحسنى بجى على كرمتى قوى اوف منى لازم يعنى يبقى معنديش كرامه كدا لازم!! ديما عاوزه اشوفه ديما عاوزه المسه ديما عاوزه يضحك ويحكى معايا عاوزه اشوفه بخير ناجح مرتاح صحته كويسه اهله كويسين دا كفايه بس لما قالى لو انت تمام فا انا تمام اعرفى طول ما انتى بخير انا بخير يخربيت الباطل حرام عليك هوا انا ناقصه نفسى يكون معايا صاحبه بنت من هنا بس بجد يا ناس هو كدا الحب فعلا ولا ايه!!

10
Avocado_4850
Avocado_4850🇪🇬1d ago•annoyedannoyed

جماعة عايزة احكى موقف وانتوا احكموا بصوا انا فى تيم أو حروب فى الكلية هو كلنا 10 بنات 5بنات صحاب وشلة و3بنات شلة وصحاب اكتر وانا وبنت تانية بعدين عن كل ده وحتى انا وهى مش صحاب خالص تمام انا دخلت التيم علشان كنت شايفة أنه كويس وكدا بس ديما لما بنتجمع مش بكون مرتاحة خالص وبحس بالوحدة وحاولت اقرب من اى شلة فيهم كنت بحس نفس الشعور وأنهم صحاب مع بعض جامد بس كانوا نوعا ما اهون من 3 التانين البنات التانية بجد اسلوبهم مش بيعجبنى وديما تريقة وتنمر ويحرجوا الناس وكدا المهم انا مش بتكلم كتير عن الجروب شوفتهم من امبارح بيتكلموا عايزين يجبوا حاجات علشان نحتفل اخر يوم امتحانات وكدا أما مردتش غير النهاردة وبس بالاستيكر ديما بحس بشبة البنات 3 بأسلوب تجاهل ليا وأسلوب مش لطيف فى انا قولتهم يسألهم هتكلف كام وكدا مردوش عليا وردوا على اللى بنات التانية بتتكلم فيه يبان موقف عادى بس انا مخزنة ومش عارفه اعبر عن كل حاجه المهم بفكر ابعت اقولهم انا أوت خصوصا مش هعرف أستمتع باى حاجه انا نفسى والله بس مش حسه مع دول انتوا اى رايكوا

5

Sugar_19071🇪🇬 طيب ولو، فكك برضو مش ناس يتقعد معاهم اصلا، هتاخدي ذنوب وانتي حتى متبسطتيش.

View all 5 advice
Strawberry_10277
Strawberry_10277🇪🇬1d ago•lostlost

مش عارفة، بس كل الي حساه الفترة دي ان نفسي اؤنس و يؤنس بيا بجد يعني 😔 حد احكيله تفاصيل يومي و يهتم اني ملقتش الشوكولا الي بحبها مثلا و مفيش مانع بردو لو اتشقلب عشان يعرف يجيبهالي، اكون اول و اخر حاجة فيومه 🥹 في ناس بتتقدملي بس خايفة جدا من خطوة الارتباط دي، حتى برفض اقابل حد لأني بخاف من الشخص الي هييجي بجد بفضل اتخيل انه هيطلع حد مرعب فالاخر او مش هتقبل شكله 🥲

10

Brain_18711🇪🇬 كل دي احاسيس جميله و الميزه فيها انها مش هتكون مؤقته فا اللي هيقدر يعملك ده مع الوقت وقتها هتقدري تحددي إذا كان هو ده اللي فعلا يستحق الارتباط بيكي أو لا

View all 10 advice
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬1d ago•mehmeh

مش عارفه بس حجات ممكن تفيد اوقات ممكن تحكم بسرعه ع الاشخاص والاشياء سواء بالسلب أو الايجاب والاسواء انها تكون سلبيه الي بيعمله ده بيكون عقله بيحطه ف السيف ذون اوقات عادي الإنسان يترفض أو يتهجر ومش دايما بيكون سبب ف ذات نفسه اوقات بتكون ف الي اتعامل معاهم المحب مش بيشوف أخطاء حد بيحبه ده ف العموم لو حصل وخسرت حد وترك اثر ف عادي لاذم نكون مقتنعين أن عادي الناس تترك اثر ف حياتنا وان دايما نحاول نترك الأثر الحلو اي يكن تعامل الي قدامنا كمان متوقفش حياتك ع حد مجرد مشاعر لما بتلاقي افضل اوعدك بتتخطي لسه ف افضل still thinking like that * معنديش افكار حاليه لو حد عنده خبرات اتعلمها يكتبها مش عارفه اقولها ازاي بس بحب اتفلسف وبحب الناس الذكيه الناضجه فكريا والناس اللزقه وبحب كون أن حد يحبك لمده طويله بس من بعيد بحس واو مدري وش اخلاف المواضيع ده بس خلينا ندخل ع موضوع تالت ان السنه الجايه هتكون اخر سنه ف مسيرتي الجامعيه ومش عارفه مفروض استغلها ازاي لو حد عنده افكار

8

Diamond_6889🇪🇬 انا بعتذرلك عن الكومنتس المريضة اللي جاتلك عامتةً + ساعات لازم نحط نفسنا مكان الناس ساعتها منظور الحكم وطريقتو هتختلف عشان كدة دايماً الاستدلال هو اسلم حل

View all 8 advice
Orange_8759
Orange_8759🇯🇴1d ago•mehmeh

السلام عليكم ما بعرف ليش بحكي بس كل اللي حاسس فيه عبارة عن صدمة احنا ناس النا محل و كان يشتغل منيح و المحل كبير وكان دخله الشهري بوصل ل عشرة آلاف دينار أردني و الحياة ماشية من سنة ٢٠٢٢ الوضع مش تمام بس أنه منيح من سنة ٢٠٢٤ الوضع جد بلش ينهار و اليوم بتفاجئ أنه ابوي أصحاب المحل رافعين دعوى قضائية ضده و لازم يدفع الايجار المتاخر و يطلع من المحل أو الحبس و قيمة دين ايجار المحل لحاله أربعين ألف دينار أردني غير باقي الديون يعني ما يعادل تقريبا ٥٦ الف دولار غير باقي الديون وانا الابن الكبير ولسا سنة أولى جامعة ايش راح تعمل فينا الحياة مش عارف و ايش ممكن نعمل أو ابوي يعمل برضه انا مش عارف سمعت الخبر من ربع ساعة وحسيت اني انفصلت عن الواقع ولهسا بكتب و انا مصدوم ومش عارف ايش راح يصير

2
Mango_20212
Mango_20212🇪🇬2d ago•irritatedirritated

انا بحب وحده زملتي اوي و انا السنه دي تنيه اعدادي و حاليا انا في اجازه الصيف و داخل تلته اعدادي و انا بحبها من اواخر سنه سته كده يعني في سنه 5 و بحبها اويو مستعد اعملها اي حاجه بس انا معترفتلهاش اني بحبها عشان ربنا و حرام و كده و عشان اسباب تنيه بس ده اقواهم قولت لاتنين صحابي قبل كده و هما الاتين قلولي قلها و اعترفلها بس واحد قلي كده و هو عيزني بقا اقبلها و كده و التاني شيخ جامع و هو في اوله ثنوي قلي كده و قورلتلو انا كونت متوقع تقول العكس و قولتلك عشان تقول العكس قلي ان هو كمان حب وحده و بسبب انو مقلهاش ضاعت منو و لو رجع بيه الزمن هيقولها كانو بيحجزها من غير صحوبيه يقولها و يكمل حياتو كان محصلشحاجه فهل انتو في رايكو اقولها ولا لا و اه سبب من الاسباب الي منعاني ان امها صحبت ماما باباها مدرسي فلو حصل مش متاكد بس ممكن يحصل مشاكل

7
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬2d ago•boredbored

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🌸. رحت لطبيب نفسي انهاردة، واتكلمت ف حاجات كتير اوي يمكن انا حتى كنت دافناها بيني وبين نفسي واتشخصت واتكتبلي علاج وكده، وحاسة بالاطمئنان والراحة بصراحة، بس ستل خايفة مش عارفة ليه. حاسة بالتشاؤم والخوف والقلق بلا اي سبب، او ممكن بسبب، بس سبب غبي شوية، وهو اني متعودتش اني حياتي تمشي حلو كده فترة طويلة، وهي حقيقي بقالها كام يوم سيئة جدا اصلا، بس مش عارفة، حاسة ان فيه حاجة مش عاجباني ابدا هتحصل الفترة دي، ومش قادرة اتخلص من الشعور ده. عارفين المشكلة ايه؟ ان كل مرة المشاعر دي بتطلع صح. انا مدركة انه شيء لطيف ومِنَّة من الله يعني اللي بيكون عنده شفافية في الحاجات دي، بس بيرعبني اوي احساس التشاؤم المفاجيء ده، بعرف ان فيه مصيبة مستنياني، خصوصا لو مش قادرة احدد الزمن بتاعها او هتحصل امتى، الموضوع بيكون اسوأ بمراحل بفضل على اعصابي، وبرضو مش مطمئنة مش قادرة احس اني مرتاحة بلا شوائب كده كل ما احس ان بالي بيهدى ارجع اتضايق تاني. طبعا ده فضا وتخلف عادي هنكنسله عشان انا واحدة مختلة، المهم ادعولي بس عشان شكل الموضوع هيبقى سيء ف تالتة.

14
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬2d ago•lostlost

الشعور العالم بالخواء كنت فاكره ان دا شعوري لوحدي انما دا طلع شعور جيل كامل ان الحياه خلصت و هي لسه في البدايه الملل العام و الاحساس ان الحياه عديمه القيمه و انعدام ظهور خطوط مستقبل واضح علي انعدام الشغف و الابداع معقول هي دي الحياه الحقيقيه واننا مخلوقين عشان كده وبس ؟؟؟

2
Moon_20210
Moon_20210🇪🇬2d ago•sicksick

عندي مشكلة صحية عايزة اعرف لو حد عانى منها زي و ينصحني انا بقالي فترة بعاني من انخفاض ضغط الدم فجأة و جدا روحت لدكاتره و عملت تحاليل و أشعة و كله سليم ، الموضوع مش نفسي، و فقدت الوعي قبل كده ممم

3

Kiwi_7861🇪🇬 راقبي أكلك كويس .. امتى بيحصلك الانخفاض دا واكلتي ايه قبله

View all 3 advice
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬2d ago•boredbored

المفروض في الأيام المملة دي نعمل ايه عشان نتخلص من الملل؟ عملت كل حاجه تقريبا ومش قادره اتخلص من الملل الرهيب اللي في اليوم. جربت اتفرج على مسلسل وكان ممل، جربت ألون ومعجبنيش الشكل اللي وصلت له و زهقت برضو، عملت workout وصليت واستحميت وهخرج كمان ساعتين كده بس مش لاقيه حاجه اعملها حاليا، حتى الموبايل ممل ومفيش حاجه مفيدة

30

Blueberry_9461🇪🇬 ف سلسله بتاعت السيره لشيخ احمد عامر جميله

View all 30 advice
Blueberry_12885
Blueberry_12885🇪🇬2d ago•alonealone

نبذه من اللي بعيشه في بيت غلط من يومين بالظبط جالي الم رهيب في رجلي لدرجه معرفتش حتي اقف عليها لمده أكتر من 6ساعات تقريبا وجالي تشنج في جسمي كله بسبب الالم الصعب صوتي كان واضح شكلي كان باين اني تعبان هل حد في البيت اهتم لا طبعا وبعدها بيوم بقيت بمشي بسند علي رجلي اهلي مسألوش حتي ولا اهتمو رحت اكشف ولا اهتمو ولا حتي قالوا بالمجامله خدي فلوس معاكي بس اختي امبارح بوقها وجعها وبشرتها سمرت من الشمس امي اخدتها علي طول وجابتلها كل اللي تحتاجه من صن سكرين وكريمات أنا مش بغير والله بس ليه كدا

8
Sugar_19071
Sugar_19071🇪🇬2d ago•annoyedannoyed

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🌸. ازيكم يا حلوين؟ المهم، عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (ده بجد). حصل ظروف مش حلوة خالص آخر تلت ايام واضطريت أقفل وقتها، ف كل الناس اللي عندي راحوا للأسف، وكان فيهم ناس لطيفة موت بصراحة وزعلت اوي إن شاتهم راح مني من غير حتى ما الحق أتكلم معاهم كتير. فاا بس يعني، اكتبوا كلمة أسيرش عليها بقى.

22
Avocado_15496
Avocado_15496🇪🇬2d ago•angryangry

عندي مشكله كبيرة فعلا كنت محتاج أتكلم فيها ليه الناس بقا جواهم أو بعض الناس مش الكل بقا مفيش فيهم خير لبعض أو ناحيه بعض ودايما ممكن تلاقى حقد ومشاكل وكره وما إلى ذلك حتى مع الناس اللى هما مش عارفينهم

4
Chilli_20200
Chilli_20200🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

النهارده نهاية علاقة حب بقلها 8 سنين كنا عيال كبرنا مع بعض تفكرنا اتغير حيتنا اتغيرت اولويتنا اتغيرت اهتممتنا اتغيرت واهم حاجه ان احنا الاتنين متفقين علي البعد ب التراضي جدا بس اكتر حاجه بسطاني في الموضوع ان نيهة علاقه محرمه دامة لمدة 8 سنين عملتها وانا صغير ب غبائي ومكنتش فاهم حرمنية الارتباط والحب بس فضلت فيها غصب عني عشان اتعلقت بيها وعشان مخزلهاش وكسرها

3
Corn_20209
Corn_20209🇪🇬2d ago•lostlost
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Guava_20208
Guava_20208🇪🇬2d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Coconut_10729
Coconut_10729🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

انا مش عارفه اعمل اى بجد، انا بنهااار بعد الرساله دى 😭😭😭😭😭 موضوع ان انا قلبت وراكي وقصة الشك الكبيره دي انا قولتلك ان انا مش بشك فيكى بس انا كنت بقلب عندك عادي بشوف المتابعين عندك مين ومين صحابك ولقيت في صورة مش طبيعيه فقولت اي دا لما دخلت علي الاكونت بتاع الولد ودخلت عنده علي المتابعين لقيتك انا كنت فاهم غلط بين اتبع ومتابعين ففكرت انه انتى اللى متابعه الولد فقولت لي سهيلة بتابع الولد دا وكلمتك في الموضوع دا انا بقا ساعتها كنت متعصب وعم لقيتك بعتي اسكرين لمحادثه بينك و بينه ع اساس انك كنتى فكراه انا و بحور فكرت ان هو اللي بعت صوره ليكى قولت هو جاب صورتك بمايو البحر ازاى ففهمت منك ان دي استورى انتي كنتى نشراها وهو دخل يعلقلك والكلام دا قولت هي اللي منزله صورها وانا معمولي اخفاء وتقريبا هي دي الصور اللي كانت نازله علي الواتس برضو اللي ايه اختي شفاتها وانتي كنت عملاليى اخفاء فعادي يعني الغريب يتفرج على الاستوريهات بتاعتك واحمد لا 😂 و اصلا اكتشف بعدها انك كنتى عامله بلوك فقرفت منك خالص وخلاص اللي هو انتى كنتى حاجة كدا في حته كبيرة ومره واحده الحاجة دي مبقتش تعنيلي اي حاجة دا غير ان انا والله والله والله حولت انه معملش مشاكل اثناء فترة الامتحانات بتاعتك علشان تفضلى مركزه علي الامتحانات وبس واول ما انتي خلصتى عملتي اي جيت تتكلمي معايا قولتلك اصبري يا سهيلة لحد ما اخلص امتحانتي ونبقا نشوف الدنيا بينا زعلانه مني في اي واي اللي مضايقك والكلام اللي زي العسل دا فضلتي ساكته 😂😂😂 انا همشي ومش عاوزه اكمل وانا عمال اقولك اكيد عايزه تمشي اكيد ياسهيلة مكنش فيا قدرة ساعتها انه افضل اتحايل عليك وارضيك فقولت مدام هي قررت دا ف انا هحترم قرارها وربنا يصلحلها حالها ويرزقها باحسن مني ميت مره جيتى بعدها تتخانقي معايا علشان انا كمان روحت ركزت علي حياتي في الامتحان لانه اول ماده لوحدها ناقص فيها حوالي اربعين درجة فالحمدلله نفسيتي متعبتش اوي بسبب الموقف دا والحمدلله حليت حلو وقضيت يوم من احسن ما يكون مع صحابي وفي المعهد وفرحنا كلنا الحمدلله وقعدتي بقا تطلعى من جواكي الشخصية الزباله وتشتمي فطلعت انا كمان الزبالة الي جوايا وشتمت بس بعدها قولت يابني دا في بينكوا عشره حلوه وفي ايام كتيره حلوه بينكوا ازي يحصل منك كدا فجيت اعتذرتلك علي اللي قولته وقولتلك تشوفي حياتك بعيد عني واتوكلت علي الله ودعتلك ساعتها انه ربنا يوفقك في حياتك يكرمك باحسن منى باذن الله الفتره اللي فاتت بقا لقيتك بترني كتير عليا وتبعتلي هنا وهنا وهنا لي انا سيبتك لما جيتي تمشي مغصبتكيش انك تفضلي معايا غصب عنك فانا لما اجي امشي انا كمان لي عاوزه تغصبيني الحياة مش هتقف لا عليا ولا عليكى اه هزعل عليكى ومش زعل طبيعي بس الاحسن انى افضل كدا بعيد عنك انا مش ناقص قلة احترام ليا في يوم من الايام بسببك امبارح بقا فاتح التاب ع التليجرام ومستني اشوف الكلام اللي عندك واللي انتي عاوزه تقولي ملقتكيش اتكلمتي في اي حاجة مهمه غير الرسالة بتاعت اصل كنت مخنوقه وخنقتي جيت فيك يعني هي دي الحاجه اللى اتكلمتى فيها وكانت مهمه شوية طيب لما انتي تبقي مخنوقه من حاجة و تيجي تطلعيها عليا، انا معنديش مانع بس اكون فاهم علشان اريحك لكن انتي اصلا بتقولي كدا ككلام وبس انتي كنتي مخنوقه من حاجات بسببي انا كل ما افتح الخط بتاعي القي ميلون مكالمة طب لي بقيت اقفله و صاحب الشغل مش بيعرف يوصلي و بقا يروح عليا نومه ومروحش الشغل وتجي امبارح بقولك انا عاوز انام علشان عندي شغل بدري ونبقا نتكلم بكرا وكنت حطط التلفون جنب دماغي انا وابويا مش عارفين ننام من الرن وفي نفس الوقت مش هعرف اقفل الخط علشان الرجل هيرن عليا تقومى قيلالى كلمتين علي دعوتين والنهاردا القي كمية دعى عليا انا بجد مش فاهم انا عملت اي لكل دا طب لي لما انتي بتمشي وبتغلطى كتير مش بدعي عليكى لي تدعي عليا وتحسبني عليا

26

Banana_14183🇪🇬 دى قصيده او روايه مش رساله

View all 26 advice
Pumpkin_20205
Pumpkin_20205🇪🇬2d ago•angryangry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم الثالث عشر من الفراق ما أغرب قدرة الإنسان على الاعتياد... حتى على الغياب. ليس لأن الألم قد زال، بل لأنه تعلّم كيف يحمل هذا الألم ويواصل السير. لا تزال بعض التفاصيل تباغتني أغنية، أو مكان، أو كلمة عابرة، فتأخذني إلى لحظة ظننت أنني تجاوزتها. لكنني هذه المرة لا أمكث فيها طويلًا، أتركها تعبر كما جاءت. ولعل أكثر ما تعلّمته خلال هذه الأيام الثلاثة عشر أن ليس كل ما نتمناه يكون من نصيبنا، وليس كل من نحب يبقى معنا. إنها حقيقة موجعة، لكنها تصبح مع الوقت أقل قسوة حين نتقبلها. ما زلت أفتقد، وما زال في داخلي الكثير مما لم يُقل. لكنني بدأت أوقن أن ليس كل حديث يجب أن يُقال، وليس كل شعور ينبغي أن يصل إلى صاحبه. ففي بعض الأحيان، يكون الصمت أبلغ من الكلمات، ويكون آخر ما نهديه لمن أحببنا هو ألا نطرق بابًا نعلم أنه لم يعد ينتظرنا. اليوم الثالث عشر... وما زلت أمضي، بخطوات بطيئة، لكنها لا تعود إلى الوراء.

4

Strawberry_4240🇪🇬 على قد ما الحب حلو على قد بقيت اخاف منه واكتر حاجه عجيبه ان انا كنت بشتكي من الشخصيه التجنبيه انا بقيت بتجنب كل حاجه حرفيا دلوقتي

View all 4 advice
Coffee_5451
Coffee_5451🇪🇬2d ago•exhaustedexhausted

دلوقتي انا مش بناام كويس او مش بناام خالص ، انا بصحي كل يوم 3 او 4 الفجر انزل انزل 5 عشان اكون في الكلية 7 بخلص الكلية بعد الظهر اروح الشغل ارجع من الشغل علي 11 بليل مثلا انام 12.30 او 1 وصاحي 4 ولفي بينا يا دنيا دي اول مشكلة ، المشكلة التانية بقي اني حتي في الطبيعي كنت بقعد بال 4 ايام مش بنااام لما كنت ببقي خلاص شبه الزومبي وطبعا دماغي بتقف ، امبارح وانا مروح من الشغل ولاول مرة من مدة طويلة الاقي نفسي عاوز اناام ، مش كدة وبس انا حرفيا كان بيغمي علياا ، لدرجة اني حطيت الايربودز في ودني وشغلت اغاني بصوت عالي عشان افضل صاحي وبرضو كنت بغفل ، بس بعد ما روحت واتغديت نمت وبجد كنت مبسوط جداا اني عرفت انااام ، السؤال بقي هل هفضل كتييير كدة مبنامش ؟

1
Potato_20203
Potato_20203🇪🇬2d ago•stressedstressed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Waffle_20046
Waffle_20046🇪🇬2d ago•sorrysorry

اعمل ايه مع احساس اني مش كفاية من زمان بحس بالاحساس دا من و انا طفلة طيب اعمل ايه مع احساس اني مش متقبلة نفسي بحس نفسي وحشة لدرجة البشاعة لدرجة اني مش بحب اطلع من البيت اتغلب ازي على الشعور دا لاني لو فضلت كدا الحياة مش هتبقي حلوة

17
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬2d ago•draineddrained

عندي مشكلة وهي ان مستوى التفاهة عندي بقا عالي اوي .. انا وزمايلي في الشغل سافرنا فرنسا سفرية شغل و انا مسافر اصلا عشان اتصور على اغنية نجوم باريس بتاعت مروان موسى 😂😂 " انا في باريس و دماغي رايقة " ده الكوبليه اللي اتصورت عليه

10

Avocado_15496🇪🇬 ربنا يكرمك ويوفقك ويوفق زمايلك يارب ❤️ ويكتبلكم الخير بإذن الله وتنجحوا أكتر وأكتر ❤️

View all 10 advice
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬2d ago•shyshy

مشاعري ممزوجه ومتلخبطه بين فرحه وزعل مش عارف اوصف فرحان اني خلصت اول سنه في الكليه وخلصت ربع الرحله اي نعم مكانش ما اتمنى بس لعله خير منه اتعرفت في دفعتي وتقريبا الدفعه كلها بتحبني اتعرّفت على ناس جديده ورجاله حقيقي وبيحبوني بلا سبب تقريبا ولا مقابل مش عارف انا فرحان ولا لا بس متضايق اني هسيبهم السنه الجايه (سيستم معين في الكليه في بعض الناس بتنتقل ل شعبه تانيه وانا هبقا منهم ان شاء الله وصحابي مش هيبقوا ) ف متضايق اني هبعد عنهم بس هبقا اعدي عليهم ان شاء الله الاجازه جت واهلا بالـ glow up والشغل والتفكييييير والخطط ف الله المستعان بحب الناس كلها وكلكم حلوين وجمال بحبكم كلكم دمتم في امان الله

5
Moon_4178
Moon_4178🇪🇬2d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

24

Avocado_15496🇪🇬 حاسس من بوستاتك اللى ليها علاقة فى التعامل مع الناس ولما كلمتك فى مره فإنتى بتاخدي الأمور أوي على صدرك بمعني اللى هو أى حاجه أو كلمه بتزعلك جامد ثانياً بتهتمي فلانه بصتلك إزاي بعد الموقف ده أو هتبصلك إزاي أو رأيها إيه في حين فلانه دى ممكن هى اللى غلطانه وإنتى اللى صح حاولي تاخدي بالك من النقطتين دول عندك وتركزي عليهم تصلحيهم ثانياً إقطعي علاقاتك مع الناس اللى كده سواء مؤذيين أو مش بيحبولك الخير إقطعي قللي كلام وحددي علاقاتك

View all 24 advice
Moon_13818
Moon_13818🇪🇬2d ago•draineddrained

مش لاقى حد اتكلم معاه حاسس بالوحدة فانا هقدر دا جدا لو رديتوا عليا انى عاوز اتكلم مع بني دمين واتعرف ع ناس جديدة سويا مشكلتي مش بعرف افتح مواضيع وبستنى الى قدامى يفتح الحوار عشان أدوس فيه

8
Brain_13227
Brain_13227🇪🇬2d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬2d ago•exhaustedexhausted

الواحد غسل أيده بجد أنه يعرف ناس جديده اكتر من كدا...دايما في حاجات غريبه بلاقيها فيهم وتجلطني بعد المعرفه....ويطلعوو ناس توكسيك موتتتت موتتتت....ولا كأن مش مكتوب لي اعرف بني ادم واحد فحياتي بجد.... مشكلتي خدت بالقلم كتير برضو وبخاف حتى كمان اعرف ناس واظلمها. ...بسبب خوفي بسبب قلقي.... معرفش اعمل ايه بجد

18
Sandwich_16698
Sandwich_16698🇪🇬2d ago•sorrysorry

السلام عليكم يا اخواتي هو الموضوع اني نزلت شغل من اربع ايام قولت انزل اي حاجه قبل ما ابدا تالته ثانوي الشغل نفسه حلو بس المشكله في المشرف اللي عليا لو مثلا زبون سبلي تبس عايزني اقسمه معاه في زباين بتسيب وجبه مثلا وسط العيد ميلاد يدهوهالي وهما ماشيين ف يجي ياخده وينزل ياكل تحت وحاجه قمة العبط(المهم انا عملت موقف كنت هموت من الاحراج بعدها وهو اني وانا بغير الزباله الكيس اتقطع في السحبه (الزباله ممكن توصل ل خمسه وعشرين كيلو عادي لانن بنقعد نضغط لتحت المهم ف طلبت من واحد في الممر يسحب معايا بعد ما غيرنا وحطيت الكيس الجديد ف لقيته بيقولي انت جديد هنا صح قولته ايوا وقولتله اسمي لقيته بيقولي اتشرفنا وانا اسمي كذا اللي عرفته بعد ما سألت المشرف انه مدير الفرع🙂🤡) الحمدلله مطردنيش

4
Suchi_4021
Suchi_4021🇪🇬2d ago•tiredtired

جماعه يريت لو حد ثانويه عامله من الدفعات الفاتت يرد أنا المفروض امتحاني انهارده و مروحتش علشان أنا يعتبر من شهر واحد مفتحتش كتاب فمروحتش انهارده و لحد انهارده الفجر أنا مكنتش اخد قرار اني اروح او لا و فعلا مش عارف أأجل ولا لا، و فعلا مش واثق انا هقدر اذاكر ولا هعمل ذي ما عملت اي سبب اني مكملتش مذاكره؟ أنا حقيقي معرفش أنا علمي رياضه وصلت اني بفكر احول ادبي، بصيت على اسمي الدروس، محسيتش الموضوع سهل ذي ما كنت فاكر شويه ابوس ايديكوا حد يدي نصيحه صح

14
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬2d ago•frustratedfrustrated
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

17

Mango_18729🇪🇬 سلملي امرك لله. اللهم الذي خلقهم هو ارحم بهم منك. واذا كان هناك مرض فهو يغفر لهم به وانتي اظن اللي قدرتي عليه عملتيه فانتي انسانة. وخلق الانسان ضعيفا

View all 17 advice
Brain_12743
Brain_12743🇪🇬2d ago•draineddrained
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

13

Mango_18729🇪🇬 ابعد عن الاكل اللي فيه دهون واملاح او شطة لانها كلها هي اللي بترفع الشهوة وجرب صوم

View all 13 advice
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬2d ago•sorrysorry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

1
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

عندي مشكلة !! كنت بحب واحدة وابوها رفضني وبعدت عنها .. وحبيت واحدة واخوها قالي هجوزها صاحبي .. وصاحبة الاكس عايزة ترتبط بيا .. وكنت متجوز واحدة اجنبية وطلقتها .. انا 20 سنة 🙃 المهم دلوقتي ان البنتين اللي اترفضت من اهلهم رجعو والاتنين اهلهم وافقو بعد محايلة وانا مبقتش عارف اعمل اي وفي بنت رابعة رجعتلي ولقيتها لسا لابسة دبلتين كنت جايبهملها من ٣ سنين لحد دلوقتي محتفظة بيهم عليهم اسمي .. طب وبعدين وربنا ما بهزر محتار اعمل اي وخايف اقهر حد فيهم انا غلطتي من الاول اني دخلت علاقات ورا بعضو بس اي الحل دلوقتي !!

10

Suchi_16120🇪🇬 والله مش عارف بس انت اختار الانسب ليك الي شايله دبلتك بصراحة ممكن تكون شيلاها وخلاص ومش فكراك فدا مش سبب يعني، شوف الانسب ليك من نحية الدين والاخلاق لو انت على دين وخلق يعني لان دي الي هتشيل اسمك، وبرضو مش شرط عشان اترفضت ان البنات الي اترفضت من اهلهم يقطعوا شرينهم يمكن بيحبوك وهم الي ضغطوا علر اهلهم الصح انك تختار الانسب خلقا ودينا حتى لو مش من دول اساسا

View all 10 advice
Flame_17153
Flame_17153🇩🇿2d ago•annoyedannoyed

ليش فيه ناس وحشة بجد من لما فتت الجامعة عرفت انو في كتير ناس وحشة و كذابة و يتتمسخر عليك حتا و تكون علاقتك بيهم سطحية بس لانو قلبهم اسود راح يكرهولك حياتك و دايمن راح نبقا تقول ليش و امتا راح يكون في ناس صح حوالينك. يعني انا الحمدلله عندي صحبات حلوين بس لساتني اتأذا بالناس و لما اعرف شخص حلو و اقول ماشاء الله بنت ولا ولد رح يصير خيبة امل و مكونش متعلقة بيهم ولا اشي بس هيك معرفة سطحية بس الموضوع بيقهر نفسي فناس حلوة تحب الخير متكذبش متقلبش الوضع عليك ماتضحك الناس عليك يعني ليش شو تستفادو لما تجرحو شخص و الله تعبت من حقارة المجتمع و الله نفسي زي ما انا ما ادخل في امور الناس اساعد باللي اقدر عليه بحاول اترك اثر حلو و بخرج من حياتهم بدون مشاكل و بس (و المشكل انو رح دايمن ابقا افكر انا شو عملت و شو غلطت و شو كان لاوم اعمل حتا اتفادا اللي صار فادخل لدوامة تفكير و هاد الامر متعب و الله) بجد نفسي افهم وجهة نظرهم باختصار متدخلش لحياة الانسان هاداك ايدا رح تآذيه و خوتي دزيرين هدرت هكا بش يفهمو و نصيب اجوبة كثر معباليش علاش بصح حبيت نبين هاد العفسة🙂

9

Brain_12743🇪🇬 بلا عفسه بلا كبسه 😂 بالنسبه للكلام اللي يحترم ده انتي بس اللي كنتي عايشه ف بيئه صحيه منغلقه وده اللي بقولوا ف زماننا ده غلط لازم يبقي عندنا تفتح ع البيئات اللي زي دي عشان نعؤف نربي اطفال يتعاملو ويعرفوا يردوا وياخدوا حقهم بالنسبه ليكي انتي اكتفي بالحلوين اللي حواليكي ولو حاول حد يقل منك لانه غالبا بيبقي عندوا عقده النقص متديلهوش اهميه ببساطه وتجاهليه وحاولي تردي المسخره بمسخره للاسف عاؤف انه صعب عليكي بس هو ده الحل الوحيد مع هادول هتشوفي فرق وهتشوفي انهم بداوا يقربوا منك لان عقدتهم اتكسر قدامك

View all 9 advice
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬2d ago•angryangry

اسمحولي اخرج عن صمتي هو من امتى بقى الطبيعي ان احنا نكون اوبن مايند؟؟ لا بجد (انا مش احسن حد في الدنيا بالعكس ان اقل حد واكيد ممكن بعمل اي حاجه من الحاجات اللي هقولها دي بس على الاقل بحاول اتغير وبستر نفسي مش بمشي اقول لكل الناس ده انا عملت وعملت) ليه بقى الطبيعي ان واحدة تيجي تقولي انا ارتبطت بكذا ليه بقى الطبيعي ان احنا نشجع بعض على اللبس الضيق واللي لا يليق مع الدين ليه بقى الطبيعي ان احنا بنتكلم في حاجات مش مناسبة مع سننا ليه بقى الطبيعي ان البنات تطلع شعرها ليه الطبيعي ان احنا نروح نعنل فيلر وبوتكس ونغير في خلقة ربنا ليه الطبيعي ان الصبيان تطلق بصرها (زي ما هي محاسبة على لبسها انت محاسب على اطلاق البصر) ليه بقى الطبيعي ان احنا نشتم بالاب والام وليه بقى الطبيعي ان احنا نشتم اصلا ليه بقى الطبيعي ان احنا نشوف حاجه غلط ونسكت ليه بقى الطبيعي ان احنا نحهر بالمعصية ليه الناس بقت تنتقد اللي بيتكلم في الدين ليه الناس مبقتش تحب تتكلم في الدين بجد من كتر ما اتعاملت مع ناس هنا بقيت اكره اقول ان ده حرام عشان عارفة اني هاخد نريقة وقرف ليه وليه وليه.... حاجات كتير اوي بجد انا بجد مش بنظر على حد انا اقل خلق الله وربنا يعلم ان الانسان بيجاهد نفسه اد ايه في وسط كل المدعكة دي محتاجين نفوق بجد

30

Peanut_6764🇪🇬 اه والله عندك حق

View all 30 advice
Moon_4178
Moon_4178🇪🇬2d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

18

Tomato_4430🇪🇬 انت في ايدك انك تحطي حدود ليها واللي هي بتعمله لازم تعرفيها مقامها النوعية دا خبيثة بس بتخاف انت نفسيتك اهم علشان تقدري تستحملي وتركزي ف الكلية والمزاكرة وف حياتك عامة

View all 18 advice
Apple_19946
Apple_19946🇪🇬2d ago•draineddrained
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

18

Moon_4155🇪🇬 المشكلة لو جربت هل هتكون مبسوط ؟! بالعكس الموضوع كله مبيخدش ربع ساعه وبعدها ياما هتكره نفسك وتقرف منها وتبقى عايز تنسى اللي حصل ياما هتدمن الموضوع وتبقى عايز تعمل كل شويه عشان ترجع للاحساس ده تاني فانت متسمعش كلام دماغك والشيطان ركز فحياتك احسن ومستقبلك عشان تبقى حاجه بدل ماتبقى ولا حاجه

View all 18 advice
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬2d ago•lostlost

للناس اللي عندها خبرة في البنات و العلاقات عايز رأيكم اعمل ايه في بنت معايا في الشغل انا معجب بيها، و جاد في اني اخطبها مبتجيش فرصة اني اشوفها كتير في الشغل، بس في مرة لفيت معاها في مكان تبع الشغل على اساس بتعرفني على المكان و كده بدأت باني بادخل على الواتس اتحجج باني بسألها في حاجات تبع الشغل و كده و بعدها انا سكت فترة و رجعت يوم الاثنين اللي فات دخلت كلمتها بسأل عليها و على اخبارها عادي و لقيتها هي كمان فاتحة الباب و بدأنا نتكلم في مواضيع شخصية فجأة اكننا صحاب من زمان و الموضوع اتطور جدا في يومين بس بقينا بنتكلم كتير من اول اليوم لحد ما ننام و كان في تلميحات من طرفها و من طرفي يعني هي مثلا لقيتها مرة واحدة قالت -انا خطيبي لو شاف حياتي هيقولي ايه العبث = خطيبك! ربنا يتمملك على خير بس مكنتش اعرف انك مخطوبة - هي قالت لا انا بتكلم عن خطيبي في المستقبل، انا سنجل انا اعتبرت ده جس نبض منها بتشوف رد فعلي ايه او نيتي ايه بس الغريب انها جت بعدها بيومين بدأ اهتمامها يخف و ردودها تبقا باردة في ردودها شوية يعني جت يوم الخميس اسألها في اول اليوم " عاملة ايه في الشغل" ترد في اخر اليوم "الحمدلله" و ده مش طبيعي خالص و كرد فعل مني انا حسيت اني مينفعش اتكلم تاني طالما الردود كده و فضلت ساكت يوم الجمعة كله و هي متكلمتش ولا سألت جيت يوم السبت امبارح قولت اسأل كمحاولة اخيرة و بعدين هشيلها من دماغي، لقيتها رجعت بترد و بتهزر و ترغي تاني ،اتكلمنا شوية في اول اليوم و شوية في اخر اليوم و بعدين انا حاسس انهاردة من النوع صديقة الكل يعني مبتكسفش حد و ممكن مكونش مميز ولا حاجة و اللي عملته معايا بتعمله مع بقيت زمايلي عادي، اللي خلاني اقول كده ان كان في كذا موقف الاقيها بتتكلم و بتهزر مع زمايلي عادي اكن في بينهم سيم قديم انا معرفش عنه حاجة، و في واحد زميلي معين انا جوايا احساس عميق من طريقة كلامها انهم في بينهم حاجة حتي طريقة كلامها ساعات بلاقيها شبه طريقة كلامه المشكلة انا شخص دوغري جدا و واضح و مش عايز يتلعب بمشاعري كورة و اكتئب تاني بعد تجارب مؤلمة قديمة انا لسه على البر و متعلقتش بيها اوي و بفكر ابعد عن الحوارات دي بس خايف اكون بحكم غلط بناء على افترضات اعمل ايه؟

7

Pizza_15115🇪🇬 طالما انت دوغري وانسان صادق قدام ربنا، سيبك من الهزار والهئ داا وقولها انا عايز اتقدملك وعايز رقم والدها ! وشوفها هترد تقولك اي ! او اسأل كذا سؤال صريح كده مش هيقلل منك بالعكس ... دا هيريحك جدا بدل العبث دا والحيرة دي ، واقطع الشك باليقين ... وريح دماغك وحاول تبطل خااالص خالص تسأل وتكلمها رسمي شوف هتعمل اي لو عدي اسبوع ومكلمتكش خالص خالص وفترة كبيرة ولا حتي سألت عليك يبقي انت مش في دماغها عايز تصبر وتشوف بنفسك شوف مش عايز قولتلك ف السريع وبحلاال ربنا انك تنجز ومتعلقش نفسك وخلاص وراجع حساباتك تاني دي واحدة تؤتمن يعني لما تبقي خطيبها هتبطل تهئ ولا هترفض هل دي امينه تكون شريكة حياتك ولا لا ! يعني بجد انصحد بالبعد التام والسكوت وشوف الطرف التاني هيعمل اي خلي الايام توريك اي هيصدر من الشخص دا

View all 7 advice
Tomato_4430
Tomato_4430🇪🇬2d ago•draineddrained

علشان في مشكلة بدون الدخول في تفاصيل انا كان بقالي فترة عايز انزل بوست بس التطبيق كان معاند معايا المهم كنت بكلم 1ة في 3ثانوي وفي الامتحانات دلوقتي اتمني كل اللي يشوف البوست دا يدعيلهم ربنا يوفقهم واتمني ان الشخص دا يكون فاكرني ..

1
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

اثنا عشر يومًا مرّوا، ولم يعد الوجع كما كان في بدايته، لكنه أيضًا لم يختفِ. تعلّمت أن أبتسم أحيانًا، وأن أمارس يومي، لكن هناك جزءًا داخلي ما زال ينتظر شيئًا يعرف أنه لن يأتي. لم أعد أعدّ الأيام لأنني أتوقع عودتك، بل لأنني أحاول أن أرى كم مرة استطعت أن أكمل رغم الغياب. في كل يوم أقاوم رغبتي في أن أسأل عنك، أو أطمئن عليك، أو أخبرك عن تفاصيل صغيرة كنت أول من يسمعها. ما زلت أشتاق، لكنني بدأت أفهم أن الاشتياق لا يعني أن الطريق ما زال مفتوحًا. بعض الأبواب تُغلق، ليس لأن المشاعر انتهت، بل لأن العودة لم تعد ممكنة. اليوم الثاني عشر... وما زلت أتعلم كيف أعيش بوجود هذا الفراغ، دون أن أسمح له أن يسرق بقية أيامي. وربما يأتي يوم أتذكرك فيه دون أن يؤلمني التذكر، لكن ذلك اليوم لم يأتِ بعد.

2
Potato_20199
Potato_20199🇪🇬2d ago•lostlost
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

25
Banana_20197
Banana_20197🇪🇬2d ago•boredbored
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬2d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3

Corn_19170🇸🇦 تهون العشرة طالما هييجي منها وجع دماغ وقله قيمة

View all 3 advice
Coffee_20195
Coffee_20195🇪🇬2d ago•mehmeh
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

16
Donut_17649
Donut_17649🇪🇬2d ago•depresseddepressed

الانسان بيرجع طبيعي ازاي يعني يرجع امتي يعيش سنه يرجع امتي يخرج يرجع امتي للضحك و الفرفشه بجد حاسس ان كبرت 60 سنه في اسبوعين كل اللي طالبه بس ارجع زي ما كنت قبل اسبوعين بس اسبوووعين قدروا يشقلبوا حياتي 🫥🫥🫥

1
Blueberry_9041
Blueberry_9041🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

29
Strawberry_5182
Strawberry_5182🇪🇬2d ago•downdown

فاضل ساعات علي الامتحان انا مش قادره أتخيل و انا قاعده في اللجنه و ممكن مش اعرف احل انا ممكن اموت فيه انا التفكير ده في دماغي خايفه جدا جدا أن اقعد. و امسك الامتحان معرفش احل انا حليت كتير و عملت للي قدرت عليه بس جوايا خوف صعب حاسه ان هموت قلبي وجعني اوي ممكن حد يشوف أن انا اوفر بس بجد م شقتظره بموت

4

Heart_19497🇪🇬 خير هتحلي كويس وهتعدي ماتقلقيش زياده ربنا يوفقك

View all 4 advice
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬2d ago•heartbrokenheartbroken

بقيت حاسة إن مواصفات الإنسان الكويس بقت شبه خيال أكتر منها حقيقة. إنسان صادق من غير لعب. حنين من غير ما يستغل ضعفك. يفرح لنجاحك بجد من قلبه. يحترم غيابك قبل حضورك. يخاف على مشاعرك حتى وقت الخلاف. يكون سند مش عبء. ويختار الرحمة وهو قادر على الأذى. زمان كنت فاكرة إن دي حاجات عادية، وإنها أقل حاجة المفروض نلاقيها في الناس. لكن كل ما كبرت واتخبطت أكتر، اكتشفت إن الحاجات البسيطة دي بقت من أندر الحاجات اللي ممكن تقابلها. بقيت أشوف الكذب بيتقال عليه ذكاء، واستغلال الناس بيتقال عليه شطارة، والأنانية بقت حق مكتسب، واللي عنده ضمير بيتعامل كأنه ساذج. فبقيت بسأل نفسي: هو أنا بطلب المستحيل؟ ولا الدنيا فعلًا بقت صعبة للدرجة دي؟ كل اللي كنت بدور عليه هو إنسان أحس معاه بالأمان. إنسان لما أتكلم يسمع، ولما أتوجع يحس، ولما أغيب يسأل، ولما أوثق فيه ميكسرش الحاجة الوحيدة اللي اديتهاله. لكن بعد خبطات كتير، بقيت مش عارفة إذا كانت المشكلة في الناس... ولا فيا إني لسه مصدقة إن النوع ده موجود أصلًا

13
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬2d ago•angryangry

الشخص دة مش سيء فعلا بس ايه المبرر اني اقعد احلل كل حركاته وتصرفاته وأعتبرها مبررات عشان اتضايق منه وأذمه وأهاجمه في دماغي ابسط حركة انا ممكن حرفيا اكرهه بسبب حركة ايده بسبب نظرة بسبب ابتسامة، هو معمليش حاجة وحشة بالعكس المفروض اكون بحب الشخص دة اوي وانا بحبه فعلا بس انا زي ما قلت كدة وياريت محدش يقول لي عشان انت فاضي وبتركز بطلوا عبط

4
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬2d ago•mehmeh

غريبة اووي ازاي الناس بتتغير في نظرنا لما بنبطل نحبهم وستارة الانبهار تقع، بتحس انك بتتعرف عليه من جديد حتى الملامح نفسها بتتغير، لسه بتأثر لما بشوفه والتأثير سلبي بحت لدرجة معرفش ازاي كنت بتعامل مع الشخص دا يوميا لا وازاي حبيته. مبقيتش استنى حد مش عايزني ولا افكر في حد اتخلى عني، مبقيتش مهتمه اعرف اخباره. غريب اوي البعد عن أقرب الناس لقلوبنا

8
Brain_15819
Brain_15819🇪🇬2d ago•shyshy

قصتي في الاستثمار. ماشي? انا كنت صغير تحت الثمانتاشر سنة. فكررت ان انا اخش على حب رمج الوسطى الاستثمارية واعملته باسم والدتي او باورق والدتي وكنت عينت نفسي كمنصب المستشار المالي. وكررت ان النهاردة هيكون يوم الصفر بالنسبالي. وهيتكتب قصة يعني حياتي من اول النهاردة والنهاردة هو يوم هيكون محوري في حياتي الحمد لله وصلت من الصفر الى اكيد انتوا عارفين يعني الى السلب واحد. خسرت كل كل الفلوس اللي انا حطيتها. بالصراحة انا كنت شخص اه اه جاهل. لاني حطيتهم في شركات مش متوقعة لها النجاح. كنت بس بادخل على او وحط فلوس في الشركات دي او الشركة اللي انا اسمع انها ان هي شركة كويسة او الشركات المشهورة او المعروفة وغيره. فاكيد اكيد اكيد انا اللي كنت غلطان هنا بجد. اه يعني ما كنت زعلش اوي ساعتها الصراحة. بس المصيبة حصلت من فترة قليلة مش مكملة الشهر. قررت ان انا هاكتنز الفضة. ببقى اني ما معيش فلوس هاكتنز دهب. فاكتنزت فضة. قررت ان اشتري انصة فضة. وهقول لكم برضو انا غلطت في ايه? يعني بجد دي حاجات ممكن اكون بقولها بزرر بس ممكن حد يستفيد منها بجد يعني. وهقول لكم برضو في الاخر دروس المستفيدة. في موضوع التعبير ده. قررت ان انا هشتري فضة اشتريت انصة فضة ساعتها تمن تلاف اه اربع تلاف اه تمنمية وعشرين جنيه بالزبط. اول غلطة انا عملته ان انا خليت حد يشتري لي. انا كنت ما عايز اشتري دهب اصلا. ولكن حد اللي اشتري لي مفيش بقى دهب. وهو اصلا يعني خلو اكيد دايق ومش مهتم في حاجتي قوي. فطريت اوكي. دي اول غلطة ان انا ما خليش حد يشتري لي. بس بالفعل انا نزلت مرة وتنقل. نزلت اجمل حوالي تلات مرات. لما كان ان الشركة اللي ببيع الفضة وكل مرة كان بيحصل حاجة مختلفة مرة اليهم قفلين ومرة اكلمهم يقولوا لي احنا بنقفل دلوقتي ففعليا يعني ربنا هو اللي عايز كده يعني ربنا اللي عايز كذا عشان ما كنتش هشتري ده هبوشتري فضة فتمان اه اشترت الفضة الحمد لله اشترت الفضة سعر الجرام كان مية خمسة وتلاتين جنيه دلوقتي سعر الجرام مية وسبعة جنيه الحمد لله اه السعر اللي انصى النهاردة ي اض المصنعيه بكل حاجه. اا يعرض 3895 جنيه. 395 جنيه. لا. 895. 3895 بالزبط. تمام? فالحمدلله خسران الف جنيه. ده كده بالمصنعية. طب لو احنا بق fires خزنا المصنعيه اللي انا بيقع بها بخسر في المصنعيه. طبعا. خسران حوالي الف خمسمية تسعة وخمسين جنيه بالزبط تقريبا. وده رقم كبيك رقم معدي تقريبا حوالي الة او 20 فليمية من الفلوس اللي انا حطيتها. فركام بالنسبة لي. يعني الف جنيه فادي الف ونص الف وخمسونية جنيه. وفترة اقل من اسبوعين او قلبي من اسبوعين غالية دلوقتي. فانا كان المفروض اعرف هل انا دلوقتي في وقت تصحيح حاليا. احنا دلوقتي في تصحيح في المستقبل. طب هل اه في زيادة هل في نقصان هل الساعة اخبار السوق عاملة ايه? انا ما عملش كده. يعني المرة التانية غلطت نفسي لغلطة. والحمد لله خاصة حوالي الف وخمسمية جنيه. فانا قررت عشان برضو الناس اللي لسيتني انا هبيع العجلة. وهجيبها دلها ساعة. انا كنت مؤجل قررت ان انا اشتري اه من سامسونج فهشتريها خلاص بس كده. محتاجين بقى طبعا

2
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬2d ago•disappointeddisappointed

تعبت أدور، وتعبت أدي فرص، وتعبت أقنع نفسي إن الخير لسه موجود. يمكن في يوم من الأيام كنت مؤمنة إني هلاقي شخص أقدر أثق فيه، لكن دلوقتي حاسة إن الأمل نفسه بقى أبعد من أي وقت فات. مش عشان مفيش ناس كويسة، لكن عشان كل مرة كنت بحاول أصدق حد، كنت بلاقي سبب جديد يخليني أخاف. وكل مرة كنت بقول لنفسي إن المرة دي مختلفة، كنت برجع أصلح أثر خيبة جديدة. بقيت حاسة إني استهلكت كل الطرق الممكنة عشان ألاقي شخص أرتاح له وأطمن له. تعبت من الشك، وتعبت من الحذر، وتعبت أكتر من إني أكتشف إن الناس مش دايمًا زي ما بتبان. يمكن أسوأ حاجة حصلت مش إن ناس أذتني، لكن إنهم خلوني أفقد قدرتي على الثقة. خلوني أبص لأي شخص جديد بعين خايفة قبل ما أبصله بعين متفائلة. ودلوقتي، لأول مرة، حاسة إني معنديش طاقة أدور تاني. كأن الدنيا دي خلتني أقتنع إن الشخص اللي بدور عليه مش موجود أصلًا، أو على الأقل مش مكتوبلي أقابله. وكل اللي فاضل جوايا سؤال واحد: هو فعلًا لسه فيه ناس كويسه فالدنيا دي؟

3

Moon_16753🇪🇬 كل حاجه ليها وقتها بس احنا اللي مش فاهمين من كتر ما اختبرنا كل حاجه مش على مقاسنا

View all 3 advice
Brain_15935
Brain_15935🇪🇬2d ago•shyshy

السلام عليكم. عايز اسجل حاجة. المفروض يعني اسجلها بجد بس انا بحب الهزار في الحظة. ماشي. اه انا كنت بقى شوف ان الحظ ده مش ليه جانب كبير في حياتنا. بس الموضوع شكله غير كده. اولا انا اشتريت عجلة. تمام? اه كانت شكلها جديد جدا وعجلة كانت جميلة الصراحة وكانت فعلا جديدة. وفي سعر الاعتبار رخيص. فبعد ما اشتريتها بفترة قليلة كنت فرحان جدا بها وبتجدها فاكتشفت ان العجلة مسروقة فرجعتها طبعا آآ مش للي اشتريتها منو بقى الحد تاني وموال كبير او كده بس ملخصا خسرت عشرة في المئة من فلوسي وعشرة في المئة ده كان رقم كبير بالنسبة لنا كنت طفل يعني. والعشرة في المئة ده كنت بتعب قوي عشان اجيب. كنت كنت بتعب قوي والله. ماشي? فانا آآ آآ قررت ان انا هنشتري عجلة تانية فاشتريت بالفعل عجلة تانية وانا كانت الفرده اللي ورا بترفه اللي قدام ومافيش فرامل عارفة تزبط ومافيش مرة لحد النهاردة العجلة دي تمشيت من غير ما الفرامل تبقى مكلبشة في العجل علشان اقدر افرم القيس فانا كنت بخلي الفرامل مكلبشة في العجل ورجلي تكفر وتتعب علشان بس اقدر لما جدت ادوس فول بريك الفرده اللي ورا تقفش في الارض وقعد خمس برغم ان عمري مخمست والله العظيم تمام فاقل بعده بقى ان انا العجلة دي حد قصلي فيها حاجة كده اسمها اللي هي الجوش من الخلفية العجلة سرعات فحد قصرهاري ربنا ننتقل منه حصلي فعليا مش اقول ترومة اتحبش الجملة دي حصلي صدمة لمدة يومين كده حتى ما بتكلمش ومداء جدا حصل بقى كاسة حاجة في اليوم ده وكان فيه يعني حاجة كتير حصلت في اليوم ده يعني مش مدايقة حاجات زعل بجد فالعجلة قعدت اكثر من شهر او شهرين ما يكونها ما استلحتش بعد ما استلحت اول مشوار والله يعني اول مشوار وبعد ت يوم من اني اتصلح واول مرة انزل بيها الشارع وانا ماشي في امان الله مرة واحدة اللي اتنفسي نايم على جنبي اللي حصل يا جماعة انا اللي بس اللي حصل يا جماعة واحد بمقرباص خبط في داسي على كاوتش بتاع العجلة قصلي فعليا العجلة يعني العجلة كلها قصرت من تحت البدال كده تمام ورجلي كانت هي روح راح هتروح هتتكسر وكان زمان هي بقى عندي ثلاثة اطلاع مش اربعة ماشي الحمد لله يعني على على كل حال العجلة قعدت كتير جدا في البلد مركونة علشان تصلح وكل ما وديها للرجل بروح يوم او يومين بروح وديها للرجل الراجل ما صلحش فيها حاجة او يعمل وكده ودفعت عليها مبالغ كبيرة جدا كل حاجة اعتبر فيها ضغارت من راحة تمام تمام فجبت العجلة من يومين وقلت خلاص انا كده هكون اسعد انسان في العالم وهلبس السماعتين بطوعي واروح النادي وجري في التراك واسمع البودكاست اللي بحبه واحلامي كلها هتتحقق كل احلامي هتتحقق ومش عايز حاجة تاني من الدنيا. الاقي العجلة بتقول لي خد احلى واحد. خد صنبوسة. الاقي ان الجوش ما قعدت تبوز وكل شوية حاجة ببوز يعني. بس تمام كل حاجة انا كنت بصلاحه وكده كده انا كنت بصلاح حاجات بنفسي فتمام. لقيت ان العجلة الفرامل امامية قفشت السلك. السلك مرة واحدة انا مطلع العجلة سريمة. السلك مرة واحدة راح قافش في البيتاع فما بقتش بتفرم الفرامل الواد. ايه امه طبع الفرامل الواد ضعيفة لان الفرد اللي هو بترف فهي يبتكلبش في رجلي وما بتفرملش يبتكلبش في رجلي اكتر وما قدرش يزوق العجلة يتفرمل فالحمد لله الحمد لله حظي بدات احس ان الحظ ليه جانب كبير او في حياتنا في اخر خمسين ثانية هقول لكم على حاجة تانية بقى اني انا لما قررت ان انا ولا مفيش وقت ان انا اقول لكم لما استثمرت ايه اللي حصل حصل معايا حاجات وحاجات احكي لكم لو عايزين لو عايزين بقى خاص مش عادي ريكورد ده سادس مرة

16

Almond_18645🇩🇿 لا انت تكمل حصل ايه لما قررت تستثمر ؟

View all 16 advice
Broccoli_11512
Broccoli_11512🇪🇬2d ago•fed upfed up

مستفزة بشكل غير طبيعي فاكرة نفسها فاهمة كل حاجة وهي أصلا تايهة ولما تحاول تساعدها تقابلك باستفزاز وتعالي يخلوك تندم إنك فتحت بقك من الأساس حاجة ف قمة اللا وعي وفاهمه انها واعية وقاطعة علي كل حاجة بتبقي حرفيا كتلة طاقة سلبية ماشية وترجع ف الاحر تسال لي محدش معايا او لي الناس مش في حياتي

11

Brain_6041🇪🇬 ده ناتج عن هشاشه جواها هي بس محتاجه مساعده واحتواء لو احتويتها هتلاقيها تمام عموما لما الإنسان يعمل نفسو فاهم في كل حاجه اعرف انو بغطي ع كارثه جواه

View all 11 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬2d ago•boredbored

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. ولا واحد عجبنا. واني هنبدأ مع واحد رابع فلت سنوي. بس لو ما عجبناش هنغيره. نجيبه واحد خامس. ويه ويه ويه. فده كله هضيع وقت. فلو في الاخر وصلت الحياة اللي هو خلاص انا مش هفضل اضيع وقت. وان انا اجر في مدرسين جدد. فحاجة زي الماث والفيزيكس نفس الكلام برضو انا عندي نفس المشكلة في الفيزيكس. اه لو لو الطريق في الاخرين ان انا مش ليا حد private كويس الافضل center ولا online مشكلتي في center ان هو كان توضيع وقت كبير جدا فانا بضايع ساعة قبل الحصة وساعة بعد الحصة وده طبعا مش يكون حاجة مناسبة لثالثة ومشكلتي في ال online هي المراكمة وده برضو حاجة مش مناسبة لثالثة بس عشان اشيلهم الموضوع قوي ان هو هنبدأ تقريبا في نصف ثانية فمعاكش كتير يعني

12

Cloud_17361🇪🇬 بص هو مفيش حاجة اسمها هضيع وقت لو نزلت سنتر، لانك حتى لو اونلاين هتضيع وقت بردو، فدا مش مقياس المتابعة ف السنتر افضل بكتير، غير انك بتطلع من البيت ومش بتفضل طول اليوم قاعد عشان نفسيتك بردو ف لو في مدرسين كويسين فعلا يستاهلو انك تنزل عشانهم سنتر ف اعمل دا ولو في مواد عارف انك لو اخدتها اونلاين افضل بالنسبالك وهتلتزم ومش هتراكم، فهيبقى تمام فممكن يعني تعمل كدا ف مواد وكدا ف مواد على حسب التزامك انت عشان بردو متكونش مضطر تنزل ايام كتير ف الاسبوع ويبقى عندك وقت تلم فيه لو راكمت وان شاء الله ربنا يوفقك ويكرمك بمجموع كويس

View all 12 advice
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬2d ago•draineddrained

بقيت مقتنعة إن أصعب حاجة مش إن الناس تمشي من حياتك... أصعب حاجة هي الأثر اللي بيسيبوه وراهم. أنا تعبت من كمية الأذى اللي اتساب جوا قلبي من أشخاص كانوا في يوم من الأيام قريبين مني. تعبت من الذكريات، ومن الخذلان، ومن إني كل مرة أحاول أقف على رجلي ألاقي نفسي لسه شايلة جزء من الوجع. واللي مزعلني أكتر إني بدأت أحس إني بظلم ناس ملهاش ذنب. ناس جديدة بتحاول تقرب مني، وأنا باستقبلهم بخوف وشك وحذر مش بسببهم هم، لكن بسبب ناس تانية كانت موجودة قبلهم. مش عارفة أرجع أثق بسهولة، ومش عارفة أتعامل بعفوية زي زمان، ومش عارفة أفرق دايمًا بين إحساس بيحميني وإحساس بيحبسني جوه تجارب قديمة. كل اللي أعرفه إني تعبت... تعبت من إني أحارب آثار ناس اختارت تمشي، بينما أنا لسه بحاول أتعافى من اللي سابوه جوايا.....حقيقي مش عارفه اعمل ايه

8
Cheese_4309
Cheese_4309🇪🇬2d ago•angryangry

السلام عليكم كان في مشكلة هنا من كام يوم من واحده كااانت صحبتي المهم هي حكت عني حاجات مش صح مش حقيقه المهم انا سكت بس هي مسكتتش و راحت قالت لي اهلي و طبعاً مصدقوهاش بس انا عاوزة اعرف ليه بتعمل كدا؟ انا بجد معملتلهاش حاجة فـ بس و انا عارفه انها بتشوف الكلام دا

28
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬2d ago•disappointeddisappointed

المشكلة مازالت قائمه الورقه المطلوبة فالشغل لسه مش عارفه اجبها والمشكله أن احتمال كبير اوي العقد اللي مضيته معاهم يتلغي تلقائيا فمحتاجه دعواتكم ليا ضروري بالتوفيق بكرا اخر فرصه ولازم تظبط بجد لأن مافيش حل تاني 😔

1
Tofu_15323
Tofu_15323🇪🇬2d ago•mehmeh

يعني ايه يكون من اقل من اسبوع باعتلي رسالة مجهول يقولي فيها وحشيتني وبعدها يرتبط بعد الرسالة دي ده تفسيره ايه بجد علشان مش عارفة افكر نهائي عارفة انكم هتقولولي خلاص طلعي الموضوع من دماغك بس انا بجد عايزة افهم اللي هو خبرة في الحياة يعني مش علشانه والله كده كده انا خلاص يعني مش بفكر فيه (ملحوظة عمري ما كلمته ولا عمره كلمني ولا ارتبطنا ولا اي شيئ بس هو كان معجب بيا وانا معجبة بيه وبنلمح لبعض وخلاص بعدها عرفت حاجة رحت مبلكاه ومن ساعتها مشلتش البلوك ولا بفكر اشيله

5
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬2d ago•disappointeddisappointed

بكل الم بكل ذرة حزن مطفية بكل ذرة فراغ انا تعبت من الاكتئاب بسال نفسي دايما لحد امتى نفسي يروح تعبت اوي حتى الي حواليا مش حاسين بيا بتعالج بقالي ٣ سنين وحتى لو اتجوزت هفضل مكملة في العلاج ولازم اتحمل الالم واتظاهر بعكس الي جوايا خصوصا لما اتجوز لان طبعا لازم اخبي عنه انا مفيش حاجه بتفرحني ولما حد بيعمل ليا حاجة عشان يفرحني بتظاهر اني فرحانة واروح اقفل على نفسي مع المي وحزني في الضلمة لان في نظر الكل معنديش مشاكل مفروض مزعلش دلوقتي خالص

5
Mango_7680
Mango_7680🇪🇬2d ago•tiredtired

بتبقو عملين ازاي والا بتعملو اي لما اهلكو يسرقوكم او بتبقو حسين باابه واي رد الفعل الي بتخدوه وممكن تسمحو والا لا طب بتشتكوهم لربنا طيب ازاي والا بتسمحوهم عادي من غير اي حاجة طب بتحتاجو تبررو طيب

3
Watermelon_7795
Watermelon_7795🇪🇬2d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5

Almond_18645🇩🇿 عشان لما ما تنامش ساعات كافية مخك بيبدأ يفرز فمادة عندها نفس مفعول الخمر والخمر حرام ليه ؟ عشان يذهب العقل فانت عامل زي واحد سكران ومخه مش معاه قادر انك تعمل اي حاجة وانت مش فكامل وعيك فالحل انك تنام كويس فالساعات البيولوجية للنوم والعدد الكافي يعني غالبا 8 ساعات

View all 5 advice
Moon_4178
Moon_4178🇪🇬2d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

19

Apple_17684🇪🇬 بصي يا ستي كلامك فيه جزء صح ساعات فعلا التعامل مع الجنس الاخر بيكون مريح وخالي من الغيره اللي ممكن تحصل بين نفس الجنس بس الحكمه من الحدود مش ان كل الشباب استغلاليين بالعكس في ناس قلوبها ناصعه البياض لكن الحدود دي معموله لان النفس البشريه متقلبه وعشان نفضل محافظين على نقاء العلاقه دي من غير ما حد فيهم يتاذى او مشاعره تروح في اتجاه تاني يتعبها بعدين سؤالك محترم جدا ويدل على انك بنت واعيه وبتفكري بعقل

View all 19 advice
Toast_9832
Toast_9832🇪🇬2d ago•downdown

جماعه هو انا لو فاضلي درجتين ونص عشان انجح ف ماده العلوم و نقصت الدرجتين ونص دول جبت 17.5 من 40 هل لو انا عملت تظلم ممكن اخدهم ولا لازم عشان الدرجتين ونص ابقى دور تاني و امتحن الترمين و اجيب 20 درجه

1
Apple_17684
Apple_17684🇪🇬2d ago•draineddrained

​ساعات ربنا ب يِبعت لِك في وِسط تِعب ال دِنيّا وسِخلة ال شِغل وشِقا ال موقع رِوح صافية تِكون لِك الأخت وال صاحبة وال سِند ال ب تِفهمك من غير ما تِتكلم كِنا نِبدأ ال كِلام ب مِواجع قِديمة ونِصايح من ال قِلب تِطمن ال روح وتِقول كِله ه يِتخطى ويهون وكِدا وتِدعي لِك ب ال تِوفيق من كِل قِلبها ال طِيب ال عِشرة كِبرت وال عِشم ب قى غالي لِ درجة إننا ب قينا نِطمن على بعض دايما ونِحكي في كِل صِغيرة وكِبيرة وفجأة من غير أي إنذار تِغيب ال رِوح دي وتِاخد معاها ال أمل ال وحيد ال كان ب يِخلي الواحد يِستحمل قِساوة الأيام ب قيت أدخل كِل شِوية أدور على أي أثر أو كِلمة تِرد ال روح بس م ب لِاقيش حاجة غِير ال ذِكريات ال حِلوة ال مِحفورة في دِماغي وفي قِلبي ال غياب دا كِسر ال ظهر وساب مِكان فاضي مِحدش يِقدر يِملاه وب قيت واقف مِتنح في وِسط شِغلي ومِش مِصدق وب أدعي لِك في كِل صِلاة ب أصِليها إن ربنا يِطمن قِلبك ويِجبر ب خاطرك ومِستني يِجي لِي خِبر حِلو عِنك ب أي طِريقة لإن ال أصيل عِمره ما ب يِنسى ال صِاحب وال أخت ال كانت ب تِهون عليه ال دِنيّا 🥺❤️💔😢😔😭✨

0
Lemon_14580
Lemon_14580🇩🇿3d ago•annoyedannoyed

كيفاه نمنع الناس انهم يمدو رايهم في أي شي متعلق بيا حقيقة أنا شخص تربا في محيط منعدم بيه الخصوصية لدرجة أنو ما عنديش أسرار،أي شي نعملو العائلة كامل تسمع بيه، أي شي نشريه يشاركوه معايا، يمدو رايهم في أي شيء (شكلي، نجاحي.....) حاليا بديت نعمل في الحدود لكن الشي الوحيد اللي صعيب نعملو حدود هو رايهم .

4

Almond_18645🇩🇿 القمع هو احسن حل لي يمد رايو اقصفو استهزء بيه وصلو احساس انو ما عندو مادخلو درك شوي شوي يجبدو رواحهم

View all 4 advice
Heart_19497
Heart_19497🇪🇬3d ago•draineddrained
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Cloud_8234
Cloud_8234🇪🇬3d ago•sicksick
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

11

Moon_16756🇪🇬 انا زيك عندي اكتئاب بردو والموضوع صعب اوي فعلا وفعلا ساعات بفكر اني اذي نفسي بس بخاف بصراحه بس في اوقات كدا تحس انك خلاص علي تكه وهتعمل كدا

View all 11 advice
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬3d ago•depresseddepressed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Ice cream_4755
Ice cream_4755🇪🇬3d ago•confusedconfused

كل المشكلة معي دلوقتي ان انا حاسس بواحدة رهيبة. انا خدت الاجازة بقى لي اسبوع. وانا مش اه مش بعرف ابدأ كلامي. يعني انا بقى اخش في الموضوع على طول. خدت الاجازة بقى لي اسبوع وحاسس بواحدة. حس ان انا مش عارف اتكلم. انا بعمل حاجات كتير في يومي. بس فعلا انا اكتشفت ان اه جوع الانسان للعلاقات وللاشخاص زي يجوعوا للاكل. وفي نفس الوقت برضو اعتزالوا للاشخاص والعلاقات زي اعتزالوا للاكل. انه ممكن يبقى زي ما هم ارفعان من الاكل او ملوش نفسي اكل ممكن برضو يبقى ملوش نفسي ولا يتكلم ولا يتعامل بحد. وعايز اسأل على حاجة. الابليكيشن ده بقى كده بجد امتى? يعني ما مش عارف هو على طول بيبقى في حاجات غريبة. بس ما انا لسه شايف واحد اللي هو بيقول شكلي اصبر من سني ده انا مستغرب. اهو ده بجد وناس اللي رد عليه دي يعني في بينهم ناس بجد? ولا دي حاجة عشان يعني بدل ما قيتش واقع ولا ولا انا اللي بقت قديم.

1
Candle_13665
Candle_13665🇪🇬3d ago•tiredtired

سامحوني لو طولت بس انا فعلا محتاج اكتب كل اللي جوايا دلوقتي انا بعاني من الرهاب الإجتماعي من وانا صغير الرهاب بمعني الرهاب حرفيا مكنتش بخرج من البيت بالشهور ولا كنت بعرف اتكلم مع حد غريب نهائيا كنت زي الأخرس ولا كنت بعرف اتواصل بصريا مع الشخص اللي قدامي طبعا مع الوقت ولما كبرت وعرفت وفهمت المشكله بدأت اتحسن عن الأول بس متحسنتش نهائيا لسه بردوا الخوف والأعراض بتظهر عليا حاليا انا شغال طول م انا في الشغل جهازي العصبي متوتر وبرتعش حتي من غير ما حد يرزل عليا ولا يكلمني قاعد طول الوقت حاسس بالقلق حتي انا في الشغل مش بتكلم نهائي جربت وشوفت فيديوهات وحلول وبردوا مش لاقي نتيجه حاسس اني هيحصلي حاجه لإني باجي علي نفسيتي اوووي وزعلان من انطوائيتي بس غصب عني عارفين احساس ان مجرد اشخاص لما يكونوا قاعدين معاكم بيسببلكوا رعب مش فاهم ليه عقلي بيخوفني من حاجات انا فاهم انها مش تخوف وصدقوني انا حربت كل الحلول يعني في عز م انا بكون مخنوق وقلقان كنت بشوف مكان واقعد اشجع نفسي ولا كل اللي عقلي بيقولي عليه مش حقيقه واجمد كده وكل الكلام الإيجابي ده بس بردوا مش شايفله تأثير بيكون لحظي فقط اول م بخرج واقعد مع الناس بترجع كل حاجه زي م كانت نفسي ابطل اخاف واتكلم بدل الإنطواء اللي جابلي اكتئاب واقدر اهزر واتقبل الكلام واللي يحرجني احرجه يعني انا ملخص حياتي اني تايه 🥲

3
Moon_17422
Moon_17422🇪🇬3d ago•guiltyguilty

انا في بنت بتحبني جدا وانا معرفتش ابادلها نفس الشعور ومش مقتنع اننا نكون سوا لسبب اني مش مقتنع فيها بكل صراحه احيانا بفكر فيها وبقول ليه ما اخدهاش وهو مين يلاقي حد يحبه كده واحيانا اقول هظلمها معايا وانا اصلا بتمنى اتجوز واحده ابص عليها اتبسط مش واحده اقنع نفسي فيها ،مرضتش اخش معاها بالجد عشان حاسس اني هظلمها وهبص عغيرها ومش هتكون ماليه عيني هل انا تفكيري غلط ولا تصرفت صح؟

6

Banana_16571🇪🇬 انت مترضاش حد ياخدك ومشاعره كدة ناحيتك أقصى حاجة فيها الذنب خد اللى يناسبك وقابله فنفس الوقت الجواز قائم على كدة مواصفات وقبول يعنى عالاقل حد تبقى عارف انك هتحبه ومقتنع بيه متظلمهاش وهى هتنسى ومتعلقهاش اكتر من كده

View all 6 advice
Mushroom_20186
Mushroom_20186🇪🇬3d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Pineapple_20185
Pineapple_20185🇪🇬3d ago•frustratedfrustrated
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Pear_20184
Pear_20184🇪🇬3d ago•lostlost
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬3d ago•downdown

ليه طول البنت دايما عامل أزمة؟ ليه البنت الطويله دايما مرعبه ولازم نبعد عنها؟ انا طويلة طولي ١٧٥ من و انا صغيرة دايما نقدر نقول بيتم إستبعادي، في المدرسة لازم اقعد في اخر ديسك عشان انا طويلة اوي، لو في عرض في المدرسة لا مش هينفع نختارك عشان انتي اطول من كل الي في العرض و شكلك هيبان مختلف فا مش هينفع. كبرت بقيت بيص للهيلز من بعيد كأنها حاجه حرام مقدرش ألبسها لان لو لبست كعب هكون طويلة اوي و هيبقا طولي مبالغ فيه بالنسبة لبنت. انا ذنبي ايه اني اتولدت في مجتمع ملئ بالبنات ال ١٦٠سم و ١٥٠سم مش قصدي إهانة ليهم، لاكن ليه لازم طولي حاجه استعر منها لاني اكتر من ١٦٠سم؟ لا و الجمله الاكثر إستفزاًز "متلبسيش هيلز يا حبيبتي عشان نلاقيلك عريس في طولك" ليه ملبسش هيلز عشان الاقي عريس بجد؟ هيفيد بأيه العريس لو هو اقصر مني اصلا؟! وليه امتنع عن حاجه بحبها عشان حاجه مش مضمونه؟ يعني اديني ملبستش هيلز و مفيش عريس جه يبقا كده انا ضيعت علي نفسي فرصه اني البس هيلز! و جملة "ايه زرافة معدية؟" ليه حاجه زي دي تتقال لطفلة؟ تخليها تكره نفسها و طولها؟ "ملقوش في الورد عيب قالوله يا احمر الخدين."

11

Mushroom_6856🇪🇬 طولك ده ميزه مش عيب و المميز ف وسط العادي بيبان هو اللي غريب البسي هيلز و باني طويلة و اتبسطي انك طويله و كل حاجه فيكي بتبقي احلي بدليل ان اي عارض ازياء بيدور علي مودل طويله تظهر جمال شغله عادي في رجاله كتير طوال و مش واقفين ع الخمسه سنتي هيلز ربنا يكرمك بالاحسن و متشغليش نفسك بالناس

View all 11 advice
Apple_19946
Apple_19946🇪🇬3d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Apple_20182
Apple_20182🇪🇬3d ago•stressedstressed

التنمر مش مجرد هزار تقيل زي ما ناس كتير فاكرة. في ناس لحد النهاردة شايلة جواها كلام اتقالها من سنين… كلمة على الشكل، أو الصوت، أو طريقة الكلام، أو حتى الشخصية نفسها. المشكلة إن آثار التنمر أوقات بتفضل مع الإنسان سنين طويلة: ثقة مهزوزة، خوف من الناس، مقارنة مستمرة، إحساس إنك أقل أو مش كفاية. وفي ناس بتضحك قدام الكل وهي من جواها تعبانة بسبب حاجات عاشتها وهي صغيرة. يمكن كتير مننا عدى بتجارب شبه دي، ويمكن لحد دلوقتي لسه بيتعافى منها. فلو حد حابب يشارك أي موقف أو أي كلام جواه، حتى لو بسيط… أنا موجود أسمعك بدون حكم أو سخرية. يمكن الكلام ميغيرش الماضي، لكنه أوقات بيخفف الحمل شوية.

2
Donut_17649
Donut_17649🇪🇬3d ago•depresseddepressed

دلوقتي انا داخله علي شهر اهو دايما مدايقه طول الوقت مفيش حاجه مفرحاني نهائي دا اثر علي اكلي بقيت ممكن اليوم كله اكل نص رغيف و بالعافيه كمان و دا اثر برضوا ع ماما بقيت لما تشوفني كدا هي كمان تعبت و اثر علي دقات القلب كمان كنت دايما بحب انزل حاليا مش بنزل من البيت و لما بنزل مبكملش ساعتين و ارجع تاني البيت مليش نفس لاي حاجه عامتا ايه ممكن يكون الحل

18
Apple_7947
Apple_7947🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

امبارح بالليل نهیت اکثر علاقه كنت بحبها ومتعلق بيها انا كنت مع واحدة هي أصغر مني انا لافف كتير وعندي خبرات كتير كانت لما بتغلط بسامحها كنت بحتويها بعرفها غلطها مش بحب حد يزعلها كنت بعاملها زي بنتي كنت بحبها اووي بدرجه كبيرة وهي كان حبها ليا كتر اووي بس غلطت كتير لحد ما انا زهقت و معرفتش اسامح في الغلطة الاخيره فقولت اسيبها مش عارف انا حاسس بإيه بس مدايق اووي

2
Blueberry_20181
Blueberry_20181🇪🇬3d ago•incompleteincomplete
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Blueberry_8550
Blueberry_8550🇪🇬3d ago•concernedconcerned

بحس ان الجواز الصالونات دا اكبر trip في الحياة ، يعني انت لو مش هتختار الشخص الصح هتفضل تعاني طول عمرك ، و فترة الخطوبة دي انها للتعارف و ان الطرفين يعرفوا بعض اكتر دي اكبر كدبة لان الفترة دي بتكون المعنى الحرفي لحلاوة البدايات و كل واحد بيطلع احسن نسخة منه و يجي التصادم بعد الجواز بقى لما يلاقوا طباع تانية خالص عن اللي كانوا مستنينها ، ان مش بقول ان جواز الصالونات وحش لا و الله انا بقول اننا نختار صح و نتأني في الاختيار و ماندخلش علاقة عشان شايفين كل الناس حولينا بتخطب و بتتجوز احنا مش في سباق

10
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

انا ثانوية ازهريه وطول السنه مكنتش بخرج من البيت وبس كنت بحاول والله اذاكر وابقا كويس حرمت نفسي من حجات كتير اوي عشان اقدر اقدم كل الي عندي في السنه دي وغيري كتير مكنش بيعمل كده ولكن كان عندوا انه يقدر يلم الامور ويستوعب وانا لا، مريت بظروف نفسيه صعبه وصحيه ولكن ولا مره فكرة اتعالج منها لان المرض النفسي كان بيروح ويجي فكنت متشكك في امره وكذلك على خلاف كل الامراض الجسديه المرض دا بيجي وبيروح برضو فكنت مفكر اني مقصر او بدلع،ومشاكل كتير بين اسرتي افقدتتي تركيزي مشاكل كانت بتظهر من العدم عشان بس تعطلني،تصدقوا بالله كنت كل ما الدنيا تسلك معايا واحس اني بقيت احسن في المذاكرخ وقي نتيجه اجي اذاكر النور يطفى كذا مره ومرات كتير بجد على كده دا غير طبعا النت قعدت شهر خربان برضو في مره مختلفه وانا ميأستش وفضلت احاول ، يوم6/6 بدات امتحانات الثانوية الازهريه قبليها مكنتش لسه كويس ابدا في مواد كتير وقولت لابويا عاوز ااجل السنه، على امل السنه الجايه تبقا افضل واكون اتعلمت خبرات جديده لاني حرفيا بادئ من الصفر ولكن رفض وقالي بس ادخل شريعه وقانون يعتبر بأقل مجموع واسكت وكل المستوى بالشغب في الكليه الثانوية دي لعبة، فدخلت وسكت، انا كنت متعود انا وصحابي في السنين الي فاتت بنغش مم بعض وبنجيب درجات عاليه وتعدي، الا السنه دي رفضت زي مل رفضت ذنوب كتير كنت بعملها قبل كده، وبقيت والله ولو هسقط مش باخد كلمه من حد، في الفزياء كان كده وحرفيا اقدر اقول اني لو جبت النص يبقا فضل من ربنا وكذلك الصرف والكمياء كانت اخرهم النهارده صحابي كلهم بيغشوا من بعض المعهد كله انل الوحيد بس الي في حالي وحرفيا هيخشوا طب وهندسه من غش انا مش مشكلتي معاهم ربنا يوفقهم انا مرعوب بس اجيب دور تاني لان رضيت الحمدلله بأي مجموع ولكن هتبقا حسره اوي بالدور التاني وديما مه الاول السنه بحلم بكوابيس والرقم تلاته كان بيتكرر ديما، نفسي ربنا يرحمني ويسترني وميفضحنيش ابدا بالدوؤ التاني دل هتبقا كسرة ليا طول حياتي، ادعولي محتاج دعوتكم اوي

5
Suchi_14449
Suchi_14449🇪🇬3d ago•confusedconfused
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5

Heart_19497🇪🇬 بيخونك

View all 5 advice
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬3d ago•fed upfed up
Topic: اي اكتر حاجه بتخليك تتقفل من الشخص الي قدامك

أنه يبقا عايز يحكي عن نفسه من غير ما يديني فرصه احكي انا كمان عن نفسي او المواقف الي مريت بيها زيه أو يحكي عن يومه بدون ما يسمع يومي كان عامل ازاي وحاجه كمان لو الشخص الي قدامي انسان كئيب بتقفل

6

Mango_18729🇪🇬 ده بيقفلني من الناس تحس أنه راديو

View all 6 advice
Carrot_10678
Carrot_10678🇪🇬3d ago•lostlost
Topic: ازاي خرجت من دوامة التوهان و تضييع الوقت

للاسف مش عارف أخرج من الدوامة دي بحاول حقيقي اخد خطوات لحاجه زي كدا بس الموضوع مش سهل ، ومش لاقي حلول أو المفروض ابدأ منين ، حاسس بردو سبب من الأسباب اللي بتخليني أقف وارجع من تاني أن مش لاقي الشئ أو الشخص اللي يحفزني أكمل حد عنده حلول أو لقي حل لحاجه زي كدا ؟!

2

Cloud_16699🇪🇬 متستناش حد يحفزك النقطه تكمن هنا متتوقعش كتير منقذ الإنسان الوحيد نفسه بعد ربنا مش عارف بس ابدا بحاجه صغيره وبسيطه تغير يومك وانك تظبط نومك والله حلو جديي بتحس بفرق بعدها التخطيط أسوأ حاجه ممكن يعملها الواحد وده بعيدا عن الناس الي بتحب تعمله وبتاديه بكفاءه اعمل حاجه بتحبها تكتب لو حاسس تفكير مثلا زياده وابعد عن اي حاجه سلبيه ممكن تدخلك ف متاهه مره تاني اغاني ، بشر وما الي ذالك فكر ب ايجابيه وان يدك ب أمر الله وان اكيد ف خير ف كل شئ حتي لو بقدراتنا العقليه الضئيله مش شايفه ده وادعي كتير كتير اكتر من الحياه استجابه =خير مش استجابه = حسنات و خير بردو ربنا مش هيكتب غير خير انزل جم بق العب رياضه إبداء من الصفر ابعد سوشيال فتره لو هيخليك افضل مهم حاول

View all 2 advice
Watermelon_9198
Watermelon_9198🇪🇬3d ago•worriedworried

في بنت معايا في الكلية كنت معجب بيها وكان بيتم ما بينا تبادل النظرات وكذا ومكنتش عارف اوصل لحسابها او اي حاجه لغايه ما الترم خلص وبالصدفه لقيت حساب ليها وعايز ادخل اكلمها في ناس بتقولي متدخلش ومتبدأش علاقه حرام وناس بتقولي ادخل كمان انا بالنسبالي اني اقعد احب فيها من بعيد ومترفضش دا احسن من اني ادخلها واترفض تنصحوني اعمل ايه؟

10

Strawberry_15154🇪🇬 مافيش غير الحلال بالمعروف ادخلوا البيوت من ابوابها

View all 10 advice
Apple_4457
Apple_4457🇪🇬3d ago•draineddrained

شجعوني ارجع لنفسي و حياتي علشان كل فتره بوصل لمرحله اسوء يعني بقيت شبهه ميته بجد مش عارفه اكمل سعي فحاجه ولا اتواصل ولا حتي باكل و حاسه محبطه بجد و نفسيتي بايظه بالمناسبه الحمدلله بصلي و مسلمه عادي متدخلوش دين فالموضوع

5
Moon_17422
Moon_17422🇪🇬3d ago•annoyedannoyed
Topic: اي اكتر حاجه بتخليك تتقفل من الشخص الي قدامك

يكون مش مهتم فوجودي زي لما نكون فتجمع واحس وجودي زي عدمه اكني مش شايفني مش متقدر والي ابعتلو ميردش والمتكبر والمتغطرس جدااا صفات سيئه والي اخلاقو وحشه وضيقه بيحسسني بتوتر ومبحبش اقربلهم

2
Chocolate_7840
Chocolate_7840🇪🇬3d ago•confusedconfused

دلوقتي انا عندي ٢٠ سنه في بنت بحبها من حوالي سنتين هي عارفه اني بحبها من زمان حاولت كتير معاها لكنها دايما تقولي مبررات انها مش عايزه تحب حد دلوقتي او تدخل في علاقه ومش عايزه تثق بحد ويخذلها مع انها متأكده اني بحبها ودا اعتقد بسبب انها كانت في علاقه قبل كدا واتأذت المهم انا بحب البنت دي اوي و مش عايز غيرها احنا الفتره دي بنتكلم عادي في الشات مثلا اخش اكلمها كل يومين ٣ كدا اطمن عليها ونتكلم وهي الفتره الاخيره بدأت احس انها بتستجيب معايا شويه وبدأت تحب تتكلم معي فأنا الفتره الاخيره اغلب كلامنا كان في دراسه وكدا عشان احنا الاتنين في هندسه لكن الامتحانات خلصت وانا دلوقتي بواجه صعوبه سيكا في اني افتح كلام معاها مع ان في مواضيع و كلام بس مش بكون عارف اتكلم فيه ازاي وازاي كمان اخليها تبدأ تحبني من كلامي

2
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬3d ago•exhaustedexhausted

ليا واحده صاحبتي بجد سلبية بشكل كبير، مش بتتكلم غير في اللي مضايقها وقد ايه هي مخنوقة وزهقانه، كل يوم على هذا الوضع لحد ما اتخنقت منها، معنديش مشكلة اسمعها وب ببقى مهتمة وعايزاها تتكلم بس هي مش بتتكلم غير بشكل سلبي ومش بتشارك اي حاجه تانية غير المشاكل اللي في حياتها دي حتى مش بتسألني على اي حاجه تخصني انا ولما بشير حاجات عملتها في يومي مثلا بلاقي ردودها مختصرة. اتخنقت منها بجد وحتى مشاكلها دي مبقاش عندي حلول ليها ومبقيتش قادره اساعدها

14

Watermelon_20164🇪🇬 ابعدي عن الاشخاص السلبيين لانهم بيحاولو يأثرو ع غيرهم ويحبطوهم حتى لو مش بالقصد لو ما عندك المقدرة تتحملي سماع المشاكل عالاقل مش حلها لانه السلبية بتأثر جدا عالشخص وبتحبطه لما تيجي تشتكيلك اختصري الكلام معاها افتحي انتي موضوع تاني بعيد عن المشاكل تهربي من السماع متخليش سلبيتها تأثر عليكي

View all 14 advice
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬3d ago•emotionalemotional

انا تعبت من نفسي اوي اوي انا عارفه اني ف نعمه لكن م عارفه افهم حكمتها الحمدلله، بس انا حد م بيعرف يكره حد زلا يقسي ع حد مهما عملو فيا ومهما زعلوني ومهما ومهما قلبي بيرجع ولا كأن حصل حاجه وبقدر اسامح بسرعه البرق م عارفه اي د بحس الناس بتشوفني حد معدوم الكرامه م عارفه افهم نفسي يعني انا بشوف الناس لما حد يزعلها تقفل او تتخنق وتبعد عن الناس د وتكرهم انا اي بجدددد؟؟؟؟

1
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬3d ago•shyshy

كنت قاعد مع نفسي وبكلمها ك العاده ووعود بقا بالتغيير والتوبه واني ابقا احسن من كدا وخطط وخطط وخطط ولقيتها بتعاتبني ف كتبت دي وَمَالَ قَلْبِي كُلَّمَا صَالَحْتُهُ غَصَّ، كَأَنْ لَمْ يَفْرَحِ. وَعَاتَبَنِي وَقَالَ لِي: أَوَكُلَّمَا عَاهَدْتَنِي بِالْمَتَابِ خَذَلْتَنِي؟ أَوَكُلَّمَا حَلَفْتَ لِي بِأَنْ تَزِينَ كَذَبْتَنِي؟ إِلَى مَتَى؟ أَسَأَظَلُّ دَوْمًا هَكَذَا؟ مُهْلَكٌ، مُتْعَبٌ، مَخْذُولٌ، مُحَطَّمٌ، مُكَذَّبٌ، مَعْدُومٌ. فَعَاهَدْتُهُ بِأَلَّا أَظَلَّ هَكَذَا، وَإِنْ كُنْتُ لَهُ دَوْمًا خَاذِلًا، فَهَذِهِ الْمَرَّةُ لَنْ أَكُونَ. حاسس المستوى نزل شوية بسبب انشغالي في الامتحانات بس عامة حبيت اطور الهوايه دي لما اخلص ان شاء الله ف اعملوا نفسكوا مش واخدين بالكم وشجعوني 😂

2
Strawberry_18518
Strawberry_18518🇪🇬3d ago•tiredtired
Topic: لو مفيش حد هيحكم عليك ويتكلمو . هل كنت هتعيشو بنفس الطريقة؟

اعتقد اة لاني يعتبر عملت كل الي حباه كان نفسي ادخل هندسة ودخلتها وكان نفسي اكون مهندسة معمارية وحققت دة وحاجات كتير الناس والواقع بيرفضها فيا ولكن انا شايفة أني مرتاحة كدة ولكن يمكن كنت هغير شيلي للمسئولية الي شلتها في وقت انا المفروض ما شيلهاش فيه وكنت هعيش حياتي لنفسي شوية وافكر في نفسي شوية مش في الناس هتقول اية أو اهلي هيقولوا اية ولكن غير كدة انا راضية عن كل الاختيارات الي اخترتها لنفسي

5
Strawberry_18518
Strawberry_18518🇪🇬3d ago•alonealone
Topic: تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

بخاف من الوحدة لاني ما تعودتش اكون لوحدي واتعودت اني اشارك حياتي واخد اراء الي حواليا، خايفة أما اكون وحيدة ما يكونش في ذكريات ولا حاجة حلوة افتكرها بعدين... ولكن للأسف بدأت احس أن الوحدة هي الحل الاحسن دلوقتي وعلشان ما حسش بالوحدة بقيت أخلق عالم افتراضي في دماغي بعيش معاه وافصل خالص من اي مشاكل وتعب حواليا واروح اهون علي نفسي مع العالم دة ولكن للاسف برجع تاني للواقع ولكنه أصبح هو المنفذ الوحيد ليا حاليا

8
Moon_18554
Moon_18554🇪🇬3d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

22
Tofu_4342
Tofu_4342🇪🇬3d ago•sorrysorry

هو ليه بجد انسان يفضل معلق انسان جنبه شهور تحت مسمي الصداقه ( الاستهبال) ولما تيجي تواجهه او تعترفله بحاجه يطلع انه ظهر حد في حياته علشان كده هو اتغير معاك ليه بجد حد اتعلقت بيه من كتر مانت لتكلمه كل يوم تشاركه تفاصيلك وتفاصيل يومك وهو نفس الحاجه وعايش معاك فليرتنج والدنيا حلوه ويجي حد تاني وياخد معاه خطوه رسمي وانت لا مع انك كنت اولي ومع انك متأكد انه بيحس ناحيتك يإعجاب زي مانت بتحس ناحيته

6
Suchi_14449
Suchi_14449🇪🇬3d ago•concernedconcerned
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7

Apple_7947🇪🇬 بصي انا كشخص عايز اعرف حاجة عن أي حد بتفق معاه هنقعد قاعده صراحة ومحدش يكدب فينا ويقول اللي جواه وميزعلش من التاني مهما قال عشان نقرب من بعض اكتر حتى لو كان ماضي فدا عدي وقتة بس نبقى عارفين كل حاجة عن بعض

View all 7 advice
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬3d ago•boredbored

ليه بتحكمو علي الناس في المكان الوحيد الامن اللي اي حد يقدر يقول فيه كل اللي هو عايزه المكان ده معمول علشان تقول اكتر حاجه متقدرش تقولها بره سيب الناس تطلع اللي جواها مش هي دي حياتهم كلها لا كلنا عندنا شغلنا و حياتنا و اللي بيدرس بيدرس بس في جزء من شخصيته مينفعش حد من اللي يعرفوه يعرف عنه حاجه ف بيقوله هنا

6
Strawberry_14949
Strawberry_14949🇪🇬3d ago•depresseddepressed

انا حاسة اني مخنوقة اوى بقالى فترة كتير تعبانة ودخلت ف اكتئاب جامد الفترة اللى فاتت دي حصل فيها حاجات وحشة وجعتني وكان فى حد من صحابي قريب مني كنت دايما بشاركهم وجعي وخوفي ومشاكلى بس فجاه لقتعن اتغيرو وعاتبت كذة مرة وقولت اني زعلانة كذة مرة بس ردهم كل مرة كان بيوجعني ويفضلو يقولو مفيش حاجة واحس انهم بيقللو من مشاعري وخوفي نا ملاحظة انهم متغيرين بقالهم كتير ونا بخاف لما ببقي بحب حد انو يتغير او يبعد وهما عارفين دا بس مهتموش حاسة اني صعبانة عليا نفسي اوى وانى قللت منها ف كل مرة عاتبت ولقيت نفس الرد هما كويسين بس مش فاهمة ليه مفرقتش معاهم ليه شايفني زعلانة وف اسوء فتراتي وسابوني عادي اولع حاسة اني هونت اوى وانى بعد كل دا غيابي ملوش لازمة ليهم ولا فارقة معاهم مش عارفة اتخطي احاسيسي وافكاري ومش عارفة اعمل اى ولا اطلع من الاكتئاب

27
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬3d ago•mehmeh

دلوقتي سؤال لو الإنسان بيدور على صفات شريك حياه بشكل معين مثلا و قعد يدور يدور يدور وملقيش ومن كتر ما دور تعب زهق ارتبط ٩ مرات وصاحب المئات من الجنس الآخر هل الشخصيه دي زباله و منحرفه ومنحله ولا نلتمس لها العذر

16

Banana_16442🇪🇬 اخبارك ايه؟

View all 16 advice
Strawberry_14949
Strawberry_14949🇪🇬3d ago•depresseddepressed
Topic: اي اكتر حاجه بتخليك تتقفل من الشخص الي قدامك

القاسي ف كلامه او تصرفاتة اللى اهم حاجة يطلع مش غلطان اللى بيتغيرو ف يوم وليلة ويسيبو الشخص بكل سهولة لدماغة من غير توضيح اللى بيبقو عارفين انهم مزعلين حد ومش فارق معاهم اللى دايما نت اللى بتبقي بتحاول تصلح لو الدنيا باظت ولو سكت هما بيسكتو

0
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬3d ago•stupidstupid
Topic: حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

اني ارد على الناس و اجرحهم بالكلام زي ما بيجرحوني و اشتمهم زي ما شتموني لو رجع بيا الزمن والله العظيم ما كنت سكت لحظه وحده ودي مش مره الا اتنين دول جرح اكتر من ٩ سنين بجد احساس وحش اوي اوي انك نفسك ترد ومتقدرش

2
Strawberry_14949
Strawberry_14949🇪🇬3d ago•depresseddepressed
Topic: هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

طول عمري حاسة اني لوحدي ومحدش جمبي الظروف حكمت عليا ميكونش ليا حد واللى موجود يبقي بعيد المشكلة ان الوحدة دي سبب اغلب مشاكلى سبب وجعي وخلتني اشوف ف صحابي اخوااات عشان معنديش اخوات بس كنت كل محب حد واتعلق بيه اوي كانو بيسبوني بردو وبيتغيرو كنت دايما الطرف اللى بيحبهم اكتر ومش قادرة اتخطي كل احساس حسبتو بسبب اني لوحدي او اني كنت بحب اوى عشان بردو لوحدي

2
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬3d ago•boredbored

حاسه اني مش عايزة النهار يطلع (اعملوا نفسكوا مش واخدين بالكوا عشان لسه منمتش 🫠) مش عايزة اتعامل مع البشر معنديش طاقة اني اصحى واشوف حد ادامي معنديش طاقة اصحى واتعامل معاهم حتى اقرب الناس ليا والناس اللي المفروض بتعامل معاها كل يوم مش عارفة اتعامل معاهم بس عارفين احسن واريح بس سؤال مالك ده بقى تقيل ليه مبقتيش زي الاول اتقل حاسه اني مش عارفة انا بقول ايه ف استأذن انا بقى

20
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬3d ago•lostlost
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

كنت بحب واحد ولما أمه لقتني خلاص ولدها داب فيا ةبقا بيطبق بي اليومين في الشغل عشان ياخد يوم اجازه يعرف ينزل معايا فيه اتصلت بيا شتمتني وقالتلي انتي تٕعبانه و شرم•••• ومتنا•••• و اتصلت بي اهلي شتمتهم قالتلهم بنتكم بتلق على ابني و عايزه تلف على فلوسه مع أن نص أملاك ابويا بس تشتريها هي وعيلة ابوها و قعدت تلعب في دماغه لحد ما اقنعته بتصل بيا يشتمني ليلة العيد

20

Banana_19554🇪🇬 رغم ان الكلام يجرح ويضايقك بس كويس انهم عمله كده وانهم بانوا بدري محتاجه ركعتين شكر لله ان ده حصل وانك لسه فبيت اهلك معززه مكرمه

View all 20 advice
Coffee_5087
Coffee_5087🇪🇬3d ago•draineddrained

أشعرُ بغصّةٍ في قلبي شيءٌ ما كان يُقيِّد دموعي عن الانهمارِ إذ فجأةً، سيلٌ من الدموعِ لا يتوقف كالشلال، دموعٌ كالشلال، بدون صوت... فقط صدمة. نعم، هذا القلبُ الياسميني الذي أعهده دائمًا، يثور ثم يبكي ويهدأ سلال وأطيافٌ چديدةٌ من البشرِ لم أعتدها من قبل لماذا كلُ هذا الكم من الأذى؟ 🥀 NiGht Coffee🍷

6
Blueberry_19648
Blueberry_19648🇪🇬3d ago•guiltyguilty
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬3d ago•tiredtired

" حط نفسك مكان الناس " ساعتها منظورك هيختلف .. مثلاً انت مسلم عشان اتولدت مسلم ؟ لو كنت اتولدت مسيحي كان زمانك بتكره المسلمين مثلا وبترفض النصيحة ولو اتولدت يهودي كذلك برضو هتكره المسلمين وهكذا .. انت مش حرامي عشان لسا مترميتش في الشارع ةاترفضت من المجتمع فـ ملقيتش سبيل تاني .. وانت مش شاذ جنسيً عشان محصلكش اضطراب نفسي او اتعرضت لأعتداء في طفولتك .. انت مش خاين عشان لسا معندكش الدافع اللي تخون عشانو ؟ كلنا خاينين بس معندناش لسا الدافع وكل شخص ليه وقت ويخون .. لما تحط نفسك في الموقف ساعتها ممكن تفهمو .. محدش بيقدر الحرية غير لما يخش القفص خلصت ..

4
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬3d ago•downdown

انا وكوب الشاي مستلقيان نحدق فى سقف غرفتنا نتمنى لو كانت الدنيا احن وارحم علينا قليلا نقول ليتنا لم نكبر ونركض لنتحمل مسؤولية ليست لنا ليتنا نلنا شيئا مما حلمنا به ليتنا حققنا حلم واحد مما كنا نحلمه صغارا ليت وليت وليت الواحد حزين حزن يهد جبل بجد حزن جوا قلبي مش عارفه اخففه ولا قادره يارب هون

12
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬3d ago•mehmeh

مش عارفه فقط المزيد والمزيد من السكون عملت حجات بحبها النهارده كمان نزلت من بياتي الصيفي ف فيه تحسن حتي لو صغير مش عارفه بس حاسه ان الجو حلو دلوقت ولسه شاربه ايس كوفي ف شعور لطيف بالنسبالي جو يحسسك أن العالم وقف للحظه وانت بس مستمتع ب هوا شبه بارد صالحت بنت خالتي لعدم ردي ع رسائلها مؤخرا 😵‍💫اوكي اوكي انا شبه غلطانه عشان مش برد بس وقت ادايق مش بعرف اعمل ده بس اوكي دي حركه بتدايقها ف مش هكررها ان شاء الله يعني .ف العموم بكتب بلا هدف لاني حابه اعمل ده وبس مش عارفه بتيجي الاجازه وشبه بختفي عن علاقاتي ب صحابي سوشياال ومش برد ع حد حركه سيئه مني معرفش ليه بردو بس يعني صحبتي قالتلي ذات مره الدنيا تلاهي وملاهي وصدقت بعدين معناها بس لكل منا حياته الخاصه ومساحته الخاصه ونتايج قراراته كمان بالنسبالي بحب الناس لما احسهم هي قبول ف النهايه مش متقبله حد مش هتعامل معاه الحياه سهله وللاسف مش هعرف اعكس نظرتي هو مش حكم بس احساسي بيوجهني خلينا نسميها كد اختلاف المواضيع عندي :) مهم بتمني كل الخير ل اي حد شاف البوست أو مشافش بتمني الدنيا تكون اسهل ع الكل وربنا يجبر خاطر الجميع

4
Carrot_8241
Carrot_8241🇩🇿3d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬3d ago•boredbored

هل شايفين في مبرر للخيانة؟ اه ليه و لا ليه؟ انا بحس لا مفيش مهما حصل مفيش مبرر للخيانة حضرتك مش مرتاح في العلاقه دي أنهيها و شوف عايز تعمل ايه بعد كده لاكن متبقاش مع اتنين في نفس الوقت. اصل ليه نعمل في بعض كده اصلا؟

7
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧3d ago•tiredtired

السلام عليكم انا حزينة جدا جدا ومكتأبة بسبب اني مش ملتزمة كفاية اي الحمدلله بصلي بس بأخر صلاتي ما بخشع فيها اوقات كتير بتكاسل وبأجل مخنوقة كنت اذكر الله بال ألاف وحاليا ما عم اقدر اوصل لل١٠٠٠ استغفار باليوم ! مخنوقة مخنوقة نفسي ارجع لحياتي القديمة وللبنت الصالحة بالأول كان عادي الناس مش شايفتني صالحة بس حاليا كلهم صاروا عارفين بس هم عارفين شي وانا شي تاني كيف ارجع لطريق الله ؟ كيف احافظ على صلاتي واذكاري وقرآني ؟

4

Mango_4278🇪🇬 ارجع ابدأ تاني واعمل لنفسك ورد قليل عشان ترجع تلتزم بيه وكل شويه تزود الورد لحد ما ترجعي لالتزامك وتكون صالحه باذن الله ربنا يتقبل منك ويردك إليه ردا جميلا

View all 4 advice
Cloud_10756
Cloud_10756🇪🇬3d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

17
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬3d ago•draineddrained

مشكلتي كلها في الدراسه تقريبا لو المشكله دي اتحلت كل حاجه هتتظبط انا انسان بيتشتت و بيسرح جامد جدا محتاجه شخص يكون معايا يقعد نقعد نذاكر مع بعض حاولت افتح فيد من يوت بس بردو مش بكمل ربع الفيد و بزهق اشرح لي نفسي الحاجه مثلا بهلص محاضره و تزهق و اقول خلاص مع اني في كليه صعبه جدا مش سهله حاولت اذاكر برا في ورك اسبيس و بردو مفيش خالص طيب اصاحب ناس من نفس المواد طلعوا كلاب و بيداروا عليا الحاجه و كمان انا عايشه لوحدي و سكن لوحدي يعني حتى مفيش زمايل سكن اقعد معاهم معنديش مشكله اذا كان الي هيساعدني ولد ولا بنت انا بتكلم في صلب الموضوع و بتكلم بعد ما خلصت فاينل بي اسبوع بس وانا بفكر في النتيجه جاني اسباب تعبي و مشاكلي في الدراسه حد عنده حل ؟؟؟؟؟!!!!!

36

Watermelon_20164🇪🇬 انا بدرس فاليوم من 6 ل 8 ساعات عشان وقت الامتحانات وانتي بتدرسي امسكي قلم ووخربشي ع ورق بشكل عشوائي ومتركزيش معه مخك مش هيركز مع اكتر من حاجتين او هاتي دمية من اللي بينضغطو ف الايد لتخفيف التوتر هيقللو التشتت جربي الطريقة

View all 36 advice
Lemon_15076
Lemon_15076🇪🇬3d ago•tiredtired

عارفين ان بجد الحيوانات اكتر حاجه بتطلع الواحد من الاكتئااااب والحزن اللي بيكون فيه وبتنشر طاااااااقه ايجااااااااااااااااااااابيه في ااييييي بيتت تخشه ولة مش مصدقين جربو وهتدعولي

9
Watermelon_15742
Watermelon_15742🇪🇬3d ago•frustratedfrustrated
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

12

Nutella_4696🇪🇬 مش عارفه علاقتك بيه اي بس احنا مش دورنا نصلح حد وخاصا حاجه زي كده فهو محتاج أخصائي أو حد يتابعه لأن ده هياثر على نفسيتك اصلا وهتحسي بالخذلان فخلاص ساعدتي مره وعملتي اللي عليكي رأي خلاص لحد هنا لأن لو كملتي اشضمنك ميرجعش تاني فهتبقي بتهدري طاقتك ونفسيتك

View all 12 advice
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

اتأخرت ليه ؟ يمكن خوفت .. بس بص في وشي .. هيقولك عيشت وشوفت .. ! بيقولو لما تكبر بتبقا عايز ان الناس تفتكرك ؟ كلمات من تراك ابيوسف ( اتراكسيا ) بس بتلمس جوانا اننا عايزين حد جمبنا وحد يفتكرنا وان قد اي الدنيا ممكن تغيرنا ووجعنا يطلع من جوانا ويبان على وشنا .. والكلام من جوايا مش من مجرد التراك

0
Strawberry_17819
Strawberry_17819🇪🇬3d ago•draineddrained
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

23
Kiwi_20172
Kiwi_20172🇪🇬3d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Orange_20155
Orange_20155🇪🇬3d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Banana_16442
Banana_16442🇪🇬3d ago•disappointeddisappointed

حاجة توديني لحاجات المقطع الأول ] حکایات مواقف كلها في الماضي دي أنا عشتها كل اما أغمض عيني أروح لسنين سابتني وسيبتها كل اما أغمض عيني أروح لسنين سابتني وسيبتها ليه بحبها؟ ما هي ماضي عدى وإنتهى وإن سيبتها تمشي بترجع وحدها لله أمس الفن اماحاجة توديني لحاجات المقطع الأول ] حکایات مواقف كلها في الماضي دي أنا عشتها كل اما أغمض عيني أروح لسنين سابتني وسيبتها كل اما أغمض عيني أروح لسنين سابتني وسيبتها ليه بحبها؟ ما هي ماضي عدى وإنتهى وإن سيبتها تمشي بترجع وحدها لله أمس الفن اموفي السنين أنا مش كبير وشعري إسود زي ليل والليل ما بيعديش طويل ما فيهوش هروب من الذكريات ليه ما ليش في بكرة؟ وليه بتوه؟ ليه ما ليش في حلم بترسموه؟ بسرح فألاقي الذكرى بس وفيها بلقى أنا يومي أمس غير يومكو ده إللي بتعيشوه الذكرى واخداني لمكان أيام زمان، وقت الفرح، وقت الهنا أنا وسط بكرة ما ليش وجود في الذكرى بس بكون أنا برجع في غمضة عين سنة وسنة في سنة أنا ببقى أنا عيل بيهوي الدندنة أحلامه سهلة

9
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

م الحادي عشر من الفراق أحد عشر يومًا مرّت، ولم يعد الفراق ضيفًا ثقيلًا، بل صار جزءًا من يومي. أستيقظ وأكمل ما عليّ فعله، أبتسم أحيانًا، وأتحدث مع الناس، لكن هناك مساحة بداخلي ما زالت فارغة، لا يملؤها شيء. لم أعد أنتظر رسالة، ولم أعد أراقب الطرق المؤدية إليك، لكن هذا لا يعني أن الاشتياق انتهى. هو فقط أصبح أكثر هدوءًا، كوجع تعلّم كيف يعيش في صمت. أدركت أن بعض الأشخاص لا ننسى وجودهم، بل نتعلم كيف نكمل حياتنا رغم غيابهم. وأن الذكريات لا تختفي، لكنها مع الوقت تتوقف عن إيقاف الحياة في كل مرة تمر بخاطرنا. أحيانًا أتمنى لو كانت النهاية مختلفة، لو احتفظنا بصورة أجمل لما كان بيننا. لكن الماضي لا يتغير، وكل ما أملكه الآن هو أن أتقبله كما حدث، وأن أواصل السير، حتى وإن كانت خطواتي بطيئة. أدعو لك بالخير كلما تذكرتك، وأدعو لنفسي أن يأتي يوم أتذكرك فيه دون أن أشعر بكل هذا الثقل في قلبي. اليوم الحادي عشر من الفراق... وما زلت أفتقدك، لكنني بدأت أتعلم أن الحياة لا تتوقف عند الغياب، حتى لو توقف شيء كبير في داخلي.

2
Popcorn_11764
Popcorn_11764🇪🇬3d ago•mehmeh

حابب اتكلم عن الناس اللي في الآب ده ١_الناس اللي عندها مشاكل في العلاقات الاجتماعية سواء اهل او صحاب انطوائيين ومش لاقيين حد يسمعهم او اجتماعيين فبيتئذوا كتير وغالبا بتبقى بنت ماعندهاش اخ او اخوها مؤذي او هي الاخت الكبيرة او احد الابويين مات ولما تلاقوا بنت كدا ي جماعه ارجوكوا ماحدش يقلل منها او ييجي عليها هي محتاجة دعم واحساس الاخ ااجدع اللي في ضهرها ٢-المشاكل العاطفية وده انسان سواء ماجربش الارتباط وبيشوف الناس كلها بترتبط وعنده فضول او حد ارتبط واتأذى او هو المؤذي بس شايف انه اتاذى وفي الحالتين مش عارف يتخطى وده مش بيدور ع حد يقوله ركز في مستقبلك قرب من ربنا انزل الجيم رغم ان كل ده حلو بس هو عايز حد يسمعه ويطبطب عليه ومحتاج يكون مع حد ثقة فعلا ويقوله عادي مش لازم يجيلك تراست اشو في اولاد كتير كويسين او بنات كتير كويسين بس انتي مش شايفه ده دلوقتي ٣_مشاكل الادمان وفي نوعين مخدرات وده غالبا حد عااش معاناه صعبه اوي وفقد الامل في الحياة واحيانا بتوصل لافكار انتحارية والنوع التاني إدمان عادة او الفعل نفسه وانا هنا حد عالج شخص في اخر مراحل المخدرات انه يتعافى وبنصح بان لازم طبيب نفسي في الحالات ده والمشكله ان مين هيروح يقول لاهله انا عندي ادمان او افكار انتحارية وعايز اروح لطبيب والموضوع صعب انا عارف ٤_وبحذر من الولاد اللي بتستغل بنات في الآب ده ماتديش ثقتك لاي حد بسهولة انا عارف انك محتاجه تتكلمي وتفضقضي مع حد بس اتعرفي عليه واتاكدي انه حد يستاهل ثقتك ويقدر يقدملك قيمة او حل فعلا ٥-طبعا تجاهلوا بوستات السوالب وماحدش يدخل يشتمهم عشان الريتش بتاعهم مايوصلش لناس اكتر عامة الملحوظ في الآب ان احنا جيل واعي كل واحد بيحاول يحسن حياته او يغير نفسه للأحسن بس ينقصنا الطريقة او التسويف او فقدان الثقة في نفسنا بنخاف نفشل من كتر مابنفشل وعايزين نفضل في الكومفرت زون انا ١٩ برده نفس حوارات انا تايه وقدامي مليون كورس والمفروض نشوف شغل في الاجازة وادعوا جميعا لدفعه ثانوية عامة او ازهرية لان فعلا بيعانو نفسيا وادعوا لدفعه ٢٠٢٧ اللي لسا داخلة وخايفة وربنا يوفقنا جميعا يارب

3
Avocado_14506
Avocado_14506🇪🇬3d ago•worriedworried

هو انا حرفيا بفضفض معاكم ليه دى مش اعتراض ع امر الله ولا قضاؤه هى نابعة من حزن والله احنا حاسبنا ع مشاريب مش بتاعتى واتحملت فوق طاقتى وبجد تعبت انا كل ما بيعدى سنه من عمرى بتوتر اكتر ومش عارفه ليه بدات اخاف من المجتمع والناس وكل اللى حواليا بسبب انى دخلت ف التلاتين ولسه ما اتنليتش اتجوزت يعنى اعمل اجيب واحد. من الشارع ولا اقول عريس لله اكتر حاجه وجعتنى واثرت ف نفسيتى لما اتعايرت بالحوار ده من وحدة اصغر منى ومطلقة وانا معرفتش ارد بجد الموضوع بقا رعب اوى بالنسبالى حد مر بتجربتى دى يحكيلى عمل اى

13

Coffee_4313🇪🇬 نصيحة مني استي رزقك وفكك من كلام المطلقات او الستات عموما يعني هوا مش بيجي منهم غير الكلام والحسد والغيرة ربنا يرزقك ابن الحلال

View all 13 advice
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦3d ago•depresseddepressed

ممكن أعرف ايه يخلي واحده اني هي ارتبطت ب واحد أو معجبه بيه أو أي مسمي أصحاب بيست تقلع وتتصورله أو تروح وتنام معاه الموضوع مستفز جدا ايه كل الي أنا شوفته وبشوفه ده بجد لو في سبب حتي لو بسيط ياريت حد يعرفهولي

8
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬3d ago•downdown

جيت انام دلوقتي ف لقيتني متضايق جدا، متضايق ليه بقا؟ عشان كلت كتير ف الاكل كابس على نَفَسِي، حسيت بلحظة حزن وكسفة كدة، اننا نبقى متضايقين عشان مش قادرين نتنفس من الاكل وفي ناس تانية مش لاقية اكل يومها، بيصحوا كل يوم وهما مش عارفين هيعرفوا ياكلوا انهاردة ويأكلوا عيالهم ولا لا، احنا تافهين اوي والله كام مرة كان معايا فلوس مش عارف اعمل بيها ايه قمت صرفتها في أي حاجة اشتري بيها دوبامين مؤقت، كنت أقدر افرح بيها حد محتاجها فعلا أقسم بالله احنا بمشاكلنا بالهبل بتاعنا دة كله تافهين اوي بجد قدام مشاكل الناس بجد حقارة والله

1
Moon_4178
Moon_4178🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

38

Tofu_18387🇪🇬 ايه مشكلتك ؟

View all 38 advice
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬3d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

15

Gold_16893🇪🇬 روح يسطا

View all 15 advice
Orange_18102
Orange_18102🇪🇬3d ago•lostlost

وبعد نهاية البوم من تعب وقرف الشغل هرجع احاول انام واعدي اليوم داا ومستني اي تغير يحصل ف اليوم اللي بعدة واهي دووووامه ومش عارف اخرج منهااااا هفضل اعافر لحد امتااا زهق وملل وقلت حيلة وتكبير دماغ مش طبيعية ف اي حاجه بتحصل حواليا

6
Strawberry_18954
Strawberry_18954🇪🇬3d ago•stressedstressed

اكتر حاجه بكرها هي شعور التوقع و التخيل بعدها الفوقان على صدمة الواقع بجد يعني مع كل شخص حبيته في حياتي إذا كانت حب عمري أو إذا كانت امي يعني مثلا أنا رغم أن امي عملت موقف استفزني اوي و فضلت تقول كلام يحرق الدم و أنا حد عصبي اوي بالاخص ناحية اي حاجه ليها علاقه بالنقطه دي و هي عارفه كده و اني بكره اوي اوي المهم هي لما عملت كده و انا اتعصبت و كان صوتي عالي بس بعدها ب ثواني اتدايقت من نفسي جدا أنه ايه الي بعمله ده و عيب و حرام و زعلت و قولت هي اه أسلوبها ياخد 0 من عشره و انها فضلت تحرق في دمي و أن دي مش طريقه و أن ده الي بتعمله ده تقليل ليا و كلام مينفعش يتعمل ولا يتقال المهم اني اه اتدايقت جدا من نفسي و أن ده عيب و حرام و مينفعش اعمل كده مهما كان دي امي و اه هي فضلت تحرق في دمي و شافت عصبيتي اني على الحوار نفسه فارقلي اوي مش علشان الي عملته هي مينفعش و تقول اه ما انت تتحمق على ده إنما امك لا ف ده عبث طبعا يعني مفيش حاجه اسمها كده هي طريقتها و أسلوبها في التعامل غلط مليون الميه بس استل بعدها ب ثواني والله سبت كل الي في أيدي و نزلت سحبت فلوس مخصوص و جبتلها شيكولاته و ايس كريم ميجا الي بتحبه علشان هي بتحب الشيكولاته عامتا المهم و انا نازل كنت مبسوط اوي من نفسي و بتاع اني هصالحها اه بتكسف اعمل كده بس قولت دي امي و انا غلطان و لازم و كده و كنت مبسوط اوي اني بعمل كده ف اول ما طلعت و دخلت عليها الاوضه ليقتها بتكلم خالتي في الموبيل و بصتلي بقرف كده ف بقولها ب ضحك اقفلي معاها ف قفلت و بعدها اديتها الي أنا جايبه و كده و بضحك معاها و بقولها حقك عليا و اني اتعصبت و مش بحب كده تروح هي بكل برود تقول والله ما هاكل والله ما احطها في بقي و تقول بقا نفس الكلام الي دايقني و ب اختصار فضلت تدي فيا كلام و صدتني ولا ضحكت معايا حتى ولا حسيتها فرحت ولا اي حاجه عامتا حرفيا كسرت خاطري و في نص ما بحاول افتح معاها كلام راحت خالتي رجعت رنت و هي ردت عليا و كملت كلامها عادي جدا معاها و هي مبسوطه جدا و عاملتني بجد ب قرف اوي بس الفكره طب ليه ما انتي اختي الاصغر بتعمل اسوء من كده و مش بتفكر تراضي ولا تعتذر بالعكس انتي يا امي الي بتروحي تصالحي فيها و هي بتصدك اصلا ليه بجد تصدني كده و ليه تكسر فرحتي كده و ليه تصدني و انا كان كل الي نفسي فيه تبتسملي انا متوقعتش فرحه زياده ولا حضن ولا حاجه كبيره ولا كلام حلو حقيقي حسيت كأني جايب ورد ل وحده و اترمى في وشي بجد مش عارف المشكله فيا و في توقعاتي ولا في الي حواليا بس الي اعرفه أنه كان موقف اقسم بالله يوقف الدم و ياريتني الأرض بلعتني ولا اتصديت كده و زقت أيدي و انا بأكلها الشيكولاته ب نفسي و سؤال مهم اوي يهمني إجابته لأنه من واقع تعاملي مع كل حد حبيته هل هو الي بيعاملنا وحش اول ما يعمل حاجه حلوه بالغلط نطير من الفرحه لكن الي متوقعين منه الحلو ف ده عادي بقا مش مهم بالعكس لو جه منه غلط نمسك في الغلط ده

1
Apple_11553
Apple_11553🇪🇬3d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

19

Flame_18942🇪🇬 حرام عليكى تموتى كافرة بالله وتسيبى اخواتك لمين انتى سندهم ولو على الأهل ففيه اكتر من اللى انتى فيه حافظى على نفسك وعيشى لنفسك الحياه اجمل من انك تتركيها وتروحى جهنم والعياذ بالله

View all 19 advice
Potato_20168
Potato_20168🇬🇧3d ago•incompleteincomplete

First off im a woman so yall know it. So basically i have this guy friend which ive known for a while now but i started getting feelings for him but the thing is hes gay but i cant stop thinking about him but i dont want to make a move incase it ruins our frendship since its literally the only good thing in my life right now and ive been stressed about it this whole time but please give advice if anyone has advice on it and if not its okay too!!

3

Grape_20133🇪🇬 Finding a truly nice and genuine guy is incredibly rare these days, so it is completely understandable why you value him so much and don't want to lose him. Your instinct to be honest with someone you care about is very noble. However, since you mentioned he is gay, his emotional and romantic orientation means a romantic relationship between you two won't be possible, no matter how honest you are. If you decide to talk to him, let it be from a place of honesty to clear your mind and protect your friendship. A true, kind friend is a treasure, and being honest might help you both set healthy boundaries while keeping him in your life as the great friend he has always been

View all 3 advice
Flame_11149
Flame_11149🇺🇿3d ago•tiredtired

Hi guys I'm so tired. Tomorrow is my birthday so my parents and uncles wanted go to trip today I'm not sleeping I need to wake up at 6am now is 1am so we will go to the soooo boring place at my BD. I kinda hate my BD cause they're was a depression day I always argue with my parents and others adults. I hate adults ( not my parents) they always thinks they're right just because they older in my country adults never listen kids cause they're too young but why did they can't understand that we are humans too. When I say I don't wanna invite the peoples 30+ in BD they said u are ungrateful kid. My birthday was never celebrated the way I wanted. and this year I wanted to celebrate it the way I wanted so this day we going to the trip that 2 days long sorry guys I just tired of this thank u everyone (sorry for a bad English)

3
Apple_13857
Apple_13857🇪🇬3d ago•mehmeh

دلوقتي أنا بتعرف علي واحد و عايزه اتكلم معاه في موضوع اني بحب الاهتمام و الشخص اللي بيعمل مفاجأت و يجيب هدايا و ورد يركز في التفاصيل و يعملي الحاجات اللي بحبها أنا والله مش ماديه بس بحب اللي يبسطني و ده دور الراجل في العلاقه طبعا الكلام ده لما نتخطب عشان احنا دلوقتي بنتعرف للخطوبه بس انا مأجله الخطوه ديه لحد ما اشوفع من الناحيه الماديه لانها فعلا بتفرق معايا قوله الكلام ازاي من غير ما أتفهم غلط

7
Strawberry_10779
Strawberry_10779🇪🇬3d ago•mehmeh

اي السر ف اني ممكن اخد حاجة في الكلية و متثبتش لكن لما اشوفها ع النت او حد يقولهالي تثبت اقرب حاجة أنا في كلية ز،،را،،عة كنا اخدين البونسيانا و الچكراندا و الحاجات دي انا حرفيا مكنتش بعرف احفظ اسمائهم خالص ولا احفظ شكلهم حتى لكن لما بدأوا ينتشروا في الشارع كان حد بيسأل عنهم في منصة تواصل و حد قاله اسمائهم انا لحد دلوقت بشوفهم في الشارع اعرفهم و حفظتهم زي اسمي😭

5
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬3d ago•stupidstupid

مش عاجبني طريقة تفكيري و ده بينعكس على تصرفاتي اللي برضه مش عاجباني ١. انا ليه طول الوقت قلقان او بجلد ذاتي ع حاجات خلاص عدت و لو مفيش حاجة حصلت قريب عقلي بيجيبلي حاجات عدي عليها سنين و يندمني عليها ٢. انا ليه كتاب مفتوح و اللي في قلبي على لساني و دايما برجع اندم على اللي قولته و اللي بيكون نتايجه دايما سيئة ٣. انا دايما عارف الصح و الغلط و بختار اعمل الغلط ،انا عارف اني لازم اصلي و طول الوقت ربنا بيبعتلي رسايل و برضه بقطع في الصلاة و بكسل، و عارف اني ذنوب الخلوات مدمرة حياتي و برضه مكمل فيها ٤. انا ليه بخاف، ليه شخصيتي ضعيفة و بيهمني كلام الناس و مش باخد قرار كل الكلام ده مخليني طول حياتي مليش أصدقاء و مش جذاب لان حد انه يقرب مني و انطوائي، مع اني نفسي يكون ليا اصدقاء و احباب و عزوة و بالتالي انا ٢٦ سنة و عندي جفاف عاطفي اكني مراهق ،

5

Banana_16571🇪🇬 لا انت شخص حقيقى ومش بتاع ماركتنج بس .. للأسف شباب كتير بقت عايشة عشان بس الجزء العاطفى دا اقولك إن الانسان خلق هل عا إذا مسه الشر جزوعا وإذا مسه الخير منوعا إلا المصلين استغفر كتير وانوى خير هيترفع الحرمان وتتوفق ادعى بكل اللى نفسك فيه وصحبة صالحة القلق ليه علاج بحاجات كتير بس انت ممكن تتكلم مع نفسك وتهديها واتعلم تمارين تنفس وتركيز عاللحظة الحالية الندم أمر صحى وجلد الذات أمر مؤذى اتصالح مع الندم واستخدمه فيما ينفع ومتجلدش ذاتك لأنك بنى آدم وبالتالى تصالح مع الفكرة دى وحرفيا ياما دقت عالراس طبول .. على روس كل الناس انت مش اوحدك كلنا هكينا اتكلم مع حد ثقة او هنا خلى الناس تشوف الموقف المحرج او الخطأ دا وانت هتحسه بقى اهدى وبشكل واقعى والمهم تستغفر

View all 5 advice
Avocado_20043
Avocado_20043🇪🇬3d ago•heartbrokenheartbroken

لو انا مش حابه حد من اهلي يقعدوا مع خطيبي ولا حماتي لان هم بيقعدوا يقولوا عليا كلام وحش وانا قلبي واجعني قوي من كلامهم فانا مش عارفه اعمل ده غير اخواتي والكلام اللي بيقولوا لخطيبي انا بجد تعبت وقلبي وجعني فمش عارفه انا هعمل ايه يا ريت حد ينصحني

16
Coffee_4406
Coffee_4406🇪🇬3d ago•shyshy

بحب المبدا ال انا وهو مسستمين علاقتنا عليه يعني لو حد فينا مكانش عايز الطرف التاني يعمل الشي دا يكلمه براحه ونحترم بعض ونمنع الشي دا حبا لرضي الطرف التاني ولو حد فينا زعل من التاني بنبقا زعلانين من الكلام بس عمرنا منزعل من بعض نفهم بعض من نبره صوتنا بيجبلي هدايا كتير اي بوست اعمل لاف عليه علي الانستا في اقرب وقت الاقيه جايبهولي افتكر مره عجبني ارنوب صغنن ف بهزر معاه وبقوله عايزه النونو دا اول م شافني لاقيته جايبهولي بجد دا عندي ب الدنيا والله ❤

6

Lemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

View all 6 advice
Apple_4457
Apple_4457🇪🇬3d ago•draineddrained

قليل اليفهموا كلامي فياريت بلاش كلام بديهي و تنظير . انا حاسه اني مش عارفه اتعايش ولا اكون وسط فأي حاجه فحياتي. يعني اهم مثال انا يأما ابقا منغمسه في دنيا و عايزه كل حاجه يأما ابقا بفكر في موت وبسس ونفسيتي مقفوله من اي حاجه وحاسه انه قريب فخلاص مش عارفه حاجه

4

Lemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

View all 4 advice
Coconut_10729
Coconut_10729🇪🇬3d ago•worriedworried

جماعه فى حاجه انا قلقانه منها اوى دلوقتي انا كان فى حياتى شخص لمدة خمس سنين، احنا متربين سوى "كنا جيران و من سن بعض، احنا الاتنين دلوقتي عندنا ٢٠ سنه" بس احنا حاليا بقا بينا مسافات لان احنا نقلنا ل محافظه تانيه من سنه بالظبط فمش بنشوف بعض خالص و فى اخر خمس سنين دول كنا بنحب بعض واللى هيسال هو لى طول الخمس سنين مخدش خطوه رسمى فهو بسبب الظروف " و الاهل كانوا على علم بان احنا بنحب بعض " المهم يعني مؤخرا انا و هو حصل بينا خلافات كتير و بعدنا عن بعض، مش من كتير بس انا لسه مش عارفه اطلع حبه من قلبى و حاسه انه لسه بيحبنى برضو وحقيقى انا بنيت حياتى كلها ع الشخص دا بس انا مؤخرا بقيت حاسه اننا خلاص حتى لو رجعنا فهنتخانق تانى و هنبعد عن بعض تانى و اخرتها مش هنكون من نصيب بعض و دا مجرد احساس يعنى فالسؤال اللى انا جايه عشانه بقا هل هقدر اتخطى الشخص دا و احب حد تانى بعده فعلا و لا هظلم اى حد تانى هيجى ل حياتى بعده انا خايفه افضل احس مع كل حاجة مثلا بعملها مع اى شخص تانى غيره، اللى هو انا كنت عايزه اعملها مع احمد و افتكره و ازعل اننا مكملناش فكدا هكون بظلم الشخص التانى دا انى معاه و بفكر فى حد تانى ياريت اى حد مره بالتجربه دى يقولى انا فى عريس متقدم و خايفه اوافق بسبب الاحساس دا

5

Almond_4408🇪🇬 هتتخطي وتنسي وهتحبي تاني و تسيبي تاني عادي و تتخطي و تنسي تاني و الحياه بتمشي .. الفرق بس أن في ناس بتفضل في الذاكره و بيروح معاهم حته فيكي كده بس هتلاقي شخص تاني قدر يعوض الحته دي بحته تانيه و روحك هترجع زي الاول واحسن كمان أن شاء الله. المهم انك اوعي مره تاني توقفي حياتك كلها علي شخص واحد لانك مش ضامنه قدام حتي كمان ساعه ممكن يحصل أي . و كمان الغي كلمه مستحيل يحصل أو مستحيل يعمل كده لان مفيش حاجه مستحيله واي حد ممكن يعمل اي حاجه .. غير كل ده بقي انتي لسه 20 سنه لسه عمرك بيبداء ولسه حياتك اللي بجد ولسه هتعرفي ناس كتير و تفارقي ناس اكتر . ربنا يوفقك و يكرمك وتبقي في احسن حال

View all 5 advice
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬3d ago•fed upfed up

كل ماتتحل من ناحيه تتعقد من الناحيه التانيه الكليه والتربيه العسكريه اللي مش عارفه ادخلها ومشاكل الورق بتاعت الشغل وفوق كل دا انا حتي مش قادره اجاهد اني اعمل حاجه والتدريب اللي كان نفسي أنزله ومحدش كلمني بجد انا فحالة ضياع

6

Lemon_4130🇪🇬 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

View all 6 advice
Mango_12317
Mango_12317🇪🇬3d ago•mehmeh

جماعه عاوزه اتناقش في موضوع دلوقتي طبعا شايفين أحوال التعليم ازاي في مصر و أن هي متدهوره و كلها غش و كده ودا مسببلي خمول رهيب و احباط اني مش عاوزه اذاكر و من بدايه ثانوي وانا معرفش المنهج بيقول اي و بدخل الامتحان علي الله و دلوقتي انا داخله ٣ ث و اكيد عندي احلام و كده خايفه الخمول دا يصيبني في السنه دي و اكيد مش هحب كده حد كان زيي و انا اصلا شايفه أن ثانوي هي اللي منعاني اشتغل علي احلامي و كده و حرفيا كارهه المذاكره و رافضاها تماما فحل بقي قبل ما ابدأ السنه

12
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬3d ago•draineddrained

(voice post)

15
Strawberry_16192
Strawberry_16192🇪🇬3d ago•disappointeddisappointed

احساس اني اكون موقفه حياتيي عشان حد ل مجرد اني مستنياه يتصلح و يبقى انسان كويس عشان حاولت معاه كتير فا ابعد ب امل يندم و اجي ابص الاقيه عاش حياته و بينسى دي بتوجع اوي والله بحس قلبي بيتشرحح

7

Banana_11159🇪🇬 وانا قلبي مفطور

View all 7 advice
Strawberry_4240
Strawberry_4240🇪🇬4d ago•tiredtired

مشكلتي مش إني مش بعرف أحب أنا لما بحب بحس بجد وبهتم بالتفاصيل، وبكون صادقة جدًا في مشاعري لدرجة ممكن تخلي اللي قدامي يحس إن أنا الأكثر اهتمامًا مع اني مش بكون اوفر يعني مش بفرض نفسي طول الوقت مش بتدخل في تفاصيل كثير مش بتكلم طول الوقت بس لما بتكلم باخد بالي وبهتم فعلا وبعرف احتوي بس انا بحس اني مع اني مش بفرض نفسي الا لمجرد اني مريحه المشاعر ناحيتي بتقل وده شئ بيوجعني مش بحس اني استحق ده في نفس الوقت، لما أحاول أختار بعقلي وأقول مثلا اختار حد كويس كا فكره الصالونات بحس إن المشاعر تقيلة عليا، وبحس بذنب، وبحس إني مش مرتاحة للحياة دي، وكأني بعيش حاجة مش شبه قلبي. وفي كل مرة بحاول أوازن بين الاتنين، ألاقي نفسي تايهه يا إما إحساس قوي مش بعرف أسيطر عليه، يا إما محاولة سيطرة بتخليني مش قادرة أكمل بحس ان انا مش نافعه في اي نوع من انواع الارتباط أنا مش عايزة أبقى زيادة عن اللزوم، ومش عايزة أبقى بارد أنا بس عايزة أفهم نفسي وأعيش مشاعري من غير ما أظلم نفسي أو أظلم حد معايا

16
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬4d ago•downdown

هو في امل ان حاجه تتغير يعني حد يعرف ناس مكنش عندها شغف ولا امل ولا مستقبل واضح وبقو حاجه او في حاجه اتغيرت انا كل الافكار ال بتجيلي سوده و عايشه من قله الموت انا عارفه ان مفيش حاجه بتتغير الالما الشخص نفسه يبقي عاوز بس مفيش فرص ولا امل ولا طريق واضح يتمشي في دي مشكله جيل كامل خد شاف نموذج قدامه اتغير احواله ولا كلها محصله بعضها و هنعيش ونموت كده

4
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬4d ago•angryangry

ازاي اتقبل اختلاف الشخصيات، انا حد متسامح جدًا وسهله اوي ولينه ف التعامل وبعدي كتيرر وم بزعل ولا بقف ع الواحده ولكن ف حاجات معينه م بقبلها نهائيًا ف الشخص ال قدامي مهما كان مين الشخص د، انا بكره الانسان ال بيشتم ال لشانه بذئ بكرهه جدًا، انا ف العموم م بعرف اقفل من حد، بس بحس ان مبقتش بطيق الانسان د مره واحده صحبتي حصلت مشكله معاها لقيتها بتشتم ومن الاخر م عارفه تتكلم بأدب، مبطلتش احبها بس بقي ف نقطه وحشه اتبت جوايا ناحيتها ال هو مبقتش زي الاول ف انا م عارفه والله انا فيا عيوب عادي زي اي انسان بس انا ف حاجات م بقبلها زي اني اكون ف مشكله وحد يشتم او يقل مني ف الكلام وانا م بعرف ارد بنفش الطريقه عشان متعودتش اقل من الشخص ال قدامي مع اني اقدر اردهالهم بنفس الطريقه بس د انا اتربيت بطريقه تمنعني استخدم الاسلوب د بس من جوايا بكون هموت من الزعل والندم اني بتعامل مع ناس كد، هي الناس ال بتشتم د ممكن تتغير ولا هم م بيتغيرو؟

3
Coffee_4308
Coffee_4308🇬🇷4d ago•lostlost

مساء الخير بحس اني مش هتحسن واقوي شخصيتي وابقي تمام هو مش مستحيل لكن انا بحتاج حد يشجعني ويكون معايا علي طول بس انا وحيد طول عمري بتعب جدا لم اكون منعزل عن الناس مع ان دا راحه ف نفس الوقت بحس كتير اني ف تناقد بتكلم مع معالج نفسي بس مش شايف تحسن فارق

4
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬4d ago•tiredtired

انا: بتحبني هو: لا انا: ليه سبتني هو: زهقت انا: انا كنت بحبك اوي! هو: عارف انا؛: كنت بتعرف عليا بنات؟ هو: كتير اوي انا: طيب ليه عملت معايا كده؟ هو: علشان مبحتكيش انا حبيت حبك ليا انا: مكنتش بصعب عليك؟ هو: كنتي ساعات بتصعبي عليا انا: طيب مسبتنيش ابعد وخلاص ليه؟ هو: كان عجبني انك متعلقه بيا كنتي بتحسسيني بقيمتي انا: طيب ولو فكرت ابعد؟ هو: هوهمك اني بحبك ل م تتعلقي تاني وهمشي انا: ليه هو: علشان بحب خوفك واهتمامك وحبك ليا ووجودك جنبي لما بكون تعبان انا: يعني انت عارف اني كنت جمبك؟ هو: اه حبيت وجودك بس محبتكيش انا: هشوف حياتي مع حد تاني؟ هو: هرجع وهحسسك انك خاينه وبياعه وهخليكي ترجعيلي علشان ابوظ كل حاجه انا: مش هقبل انك تطون في حياتي تاني..! هو: هفضل افكرك بيا وهفضل حواليكي انا: همشي هو: فتره وهترجعي انا: المرادي لا هو:؟؟؟؟؟؟؟ والمرادي فعلا مش راجعه🙂

2
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken

الى ذلك الغائب وحشتنى جدا ووجعتنى جدا جدا ، مكنتش اتوقع انك شخص سئ كدا مكنتش استاهل منك كدا انا يعني اول حاجه قولتلك انا اتوجعت واتخذلت كتير ومحتاجاك تطمنى بقيت منهم ، دخلت ضمن الناس السيئه اللى وجعتنى كمان انا مش زعلانه عليك قد ما زعلانه من نفسي بجد اديتلك قيمه اكبر من قيمتك خليتك تدخل حياتى وتعرفها وانت متستاهلش تكون مجرد معرفه بس حسبي الله فيك بجد حتى مش طايقه اسمع عنك بس المشكله وحشني جدا مع انى عارفه انك متنفعليش بس انا غبيه بجد والله مكنش وقتك تبان حقيقتك بجد 💔

16
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬4d ago•tiredtired
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Toast_9832
Toast_9832🇪🇬4d ago•exhaustedexhausted

الفتره الي فاتت كانت من الفترات الصعبه و التقيله فحياتي و كانت بدايه ترم جديد ف تالته اعدادي بدات الترم و مخدتش الموضوع جد اصل دايما بنجح و كمان انا كنت الغتره دي اصلا حالتي صعبه نفسيتي بايظه ف مهتمتش دخلت الامتحان عملت الي اقدر علبه و خلاص و طلعت بدراجات زي الزفت 9.5 في الماث من 30 و 6 من 20 ف الساينس ارقام عبيطه اوي بس فهمت الموضوع و بدات اشد الترم التاني شديت و حاولت اعمل الي عليا و كنت ببقى طالع من الامتحان و حاسس اني فعلا عامل كويس لحد انهارده جبت النتيجه و بدايتها مكتوب الدور التاني مش ناجح بس مش الدور التاني عشان انا مثلا المادتين دول ف الترم التاني عكيت فيهم برضوا لا الدور التاني عشان جبت 29.5 من 60 ف الماث يعني نص درجه و كنت هنجح و 17.5 من 40 ف الساينس يعني درجتين ونص عشان انجح يعني 3 درجات كانوا قادرين يغيروا كل حاجه بجد حاسس من ساعه ما شفت الدرجات دي اني مكسور بشكل لا و كمان المفروض اني اذاكر مواد الترم الاول و التاني ف المادتين عشان نقصت نص درجه ف ماث و درجتين ونص ساينس

2

Watermelon_15742🇪🇬 قصتك بجد بتخليني اقدر الناس الي بتقول عن أهمية الطفولة و لمرهقة في بناء الشخصية

View all 2 advice
Strawberry_13646
Strawberry_13646🇪🇬4d ago•incompleteincomplete

اعمل ايهه وانا حاسه ان لوحدي زهقت من كل حاجة بتعلق بناس بسرعه وبدي وبلاقي الناس مش بتديني حاجة لوحدي بخرج لوحدي في كليه ماليش صحاب في حياتي مش لاقي حاجة تخرج من كل ده ولما حد يقرب مني ببقي كويسه جداا بس لما يبعد ده حاجة وحشة بحس ان بمووت اللي هو ببقي خلاص محتاج لوجود. شخص ده اعمل ايههه

20
Carrot_10678
Carrot_10678🇪🇬4d ago•confusedconfused

" هل أول حب في حياتك بيتنسي ؟!" سؤال كان حد سألهولي أنا وناس كتير ومعظم الاجابات كانت لا محدش بينسي يمكن بنتأقلم أو عشان ننسي بنحب حد تاني ومش مقتنع عموما ، حابب اسأل هل فعلا الحب دا بيتنسي وهل اصلا في طاقة أن احنا نبدأ من جديد مع ناس تانية ؟! عشان عدي وقت كتير علي خسرتي لشخص ما ومقدرتش أنسي ، والحياة بقت فاضية والوحده مميته

4
Watermelon_8678
Watermelon_8678🇪🇬4d ago•tiredtired

ازاي البني آدم متناقض كده ازاي بيكون وقت الذنب شخص وبعد الذنب شخص تاني انا مستغربني ازاي مستحقر نفسي بالشكل دا وانا عارف نفسي وقت الذنب ببقي ميت عليه ازاي ازاي بنتخطي دا ازاي اتقبل نفسي تاني انا مستحقر نفسي بشكل كبير جدا جدا مش قادر اعديها ل نفسي دايما شايف نفسي اوسخ حد حواليا وبقول اني مستاهلش حاجه احيانا الذنب المتكرر بيقبي ابتلاء علي البني آدم بيدمر عقله وقلبه ويخليه يكره نفسه لدرجة انه بقا متوقع الاذي ل نفسه متوقع عدم التوفيق مهما تاب ورجع مش عارف اعديها ولا انسي اللي عملته والمشكله برغم كم الاحساس بالذنب البني آدم بيرجع تاني عشان يأكد لنفسه وتتاكد ف دماغه فكرة انه مفيش مفر ومفيش فايده وانه هيفضل معفن وشخص منافق كده كتير اعمل اي عشان اتخطي واتقبل نفسي ومرجعش للذنب تاني

2
Apple_15699
Apple_15699🇪🇬4d ago•lostlost

محتاجة صحاب صحاب نشجع بعض على الصلاة والقرب من ربنا ناس مش كدابة ولا منافقة .. نشجع بعض لدراسة لشغل نحب بعض بجد من جوانا نبقى موجودين وقت نحتاج بعض .. ملاقتش حد كده لحد ما بطلت ادور من الاساسسس 😞😞

31

Tofu_19803🇪🇬 معاكي

View all 31 advice
Banana_20132
Banana_20132🇪🇬4d ago•boredbored

انا مهندس سوفت وير وعندى شركة و عندى مشكلة غريبة انى بعانى من ضغط الشغل على مدار اليوم من جدولة مواعيد ميتنج خاصة بى والشغل ومتابعة المشاريع مع الفريق اللى بيتشغل معى و متابعة مع العملاء و نشر المحتوى وحاجات كتير جدا ، فديما بكون قدام الجهاز ومش بلاقى وقت اخرج فيه نهائى وحتى لو كان فى وقت مش بلاقى الناس اللى اخرج معاها ، لان اصحابى كلهم اونلاين من بلاد تانية ، هل فى حل انى احاول الاقى طريقة للترفيه بشكل كويس ؟

8
Watermelon_19192
Watermelon_19192🇪🇬4d ago•exhaustedexhausted

معنديش طاقه احساس بقى علطول معايا مش بتكلم ف اسبوع ولا اتنين بتكلم ف شهور كتير اوي انا بس بشتغل علشان مش عارفه اخد اجازه مش علشان عايزه اشتغل اي يوم اجازه برغم ان عندي حاجه لازم اعمل بس علطول مش قادره و لزقه ف سرير مبعملش حاجه حرفيا طول اليوم اسكرول ازهق انام أصح اكمل من غير اي نشاط اخر وانا عارفه ان بسكرول علشان مفكرش في اللي َرايا انا سنجل و شغاله و ٣٣ سنه و مش قادره خالص اعمل اي حاجه دفع فلوس كورس و رياضه ومش بروح نزلو لي صحابي مش بقيت اقدره عليه زعلانه ع نفسي و العمر اللي بيعيد ومش عارفه افوق لي حالي ومش عارفه اعمل اي مش هيبقى عايز مجهود مني

2
Cloud_17361
Cloud_17361🇪🇬4d ago•lostlost
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

اتقالي اني بنت فاشلة وصاحبة فاشلة وهبقى ام وزوجة فاشلة. لمجرد ردة فعل عصبية جدا مني على فعل بجد أذاني !! مريت بالاسوء من كل دا كمان لدرجة حتى اتقالي اني عار وعالة عليهم! بس حابة اقول ان انا اتعافيت وبشدة كمان وقدرت اوريهم الحلو اللي فيا وبقو يحبوني ومتعلقين بيا اكتر احيانا الكلام ي اما بيقوي ي اما بيوقع وانا اختارت أقوم..

10

Banana_19554🇪🇬 حلو جدا برافو بس من غير ماقلبك يسود بقا عشان نسقفلك تجاوزي وخلاص

View all 10 advice
Coffee_5087
Coffee_5087🇪🇬4d ago•draineddrained

أشعرُ بغصّةٍ في قلبي شيءٌ ما كان يُقيِّد دموعي عن الانهمار، إذ فجأةً، سيلٌ من الدموعِ لا يتوقف كالشلال، دموعٌ كالشلال، بدون صوت... فقط صدمة. نعم، هذا القلبُ الياسميني الذي أعهده دائمًا، يثور ثم يبكي ويهدأ سلال وأطيافٌ چديدةٌ من البشرِ لم أعتدها من قبل، لماذا كلُ هذا الكم من الأذى؟ 🥀 NiGht Coffee🍷

5
Cloud_9441
Cloud_9441🇪🇬4d ago•emotionalemotional

حابب اقول الحياه مش سهله ي صديقي. فتره المراهقه بكون صعبه جداً بكون لوحدك محدش هيدلع علي الطريق الصح. الموضوع بجد مش سهل. عشان كدا ديما بقول اهتم بنفسك. ابسط نفسك بنفسك. ابسط حتا من نفسك بي اقل تفاصيلك وابسط فيها وقدرها. واهم حاجة ركز علي. مستقبلك. صحتك النفسيه. واهلك وصحابك وحبيبك.

0
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬4d ago•draineddrained

عاوز حاجه زي الحجات الاونلاين دي اللي ينفع تشتغلها وقت صغير علشان مش هينفع تنزل شغل كامل فازاي نلاقيها او ندور فين علشان انا الفترة دي ف الجيش فمش هينقع انزل حاجه كامله لازم من الحجان الاونلاين دي 😭😭😭 يارب تفهمي قصدي

0
Cloud_9441
Cloud_9441🇪🇬4d ago•emotionalemotional

شعور اني زهقت من حياتي وحابب اتغير. حابب اتغير بي معنه انظم حياتي اكتر واخلي بالي من مستقبلي اكتر. بقالي فطره كبيره حابب اتغير لي الافضل ديما بهتم بي نفسي وحابب اكون شخص ناجح وديما بطور من نفسي وتعلم مهرات جديده تفدني. بس التغير مش سهل اوي كدا. وكمان خصوصا لمه تكون عليك مسوليه. ممكن اعمل اي يساعدني في التغير ده؟؟!!

7

Heart_19965🇪🇬 وما تشاؤون إلا أن يشاء الله اعمل اللي عليك وزياده وسيب الباقي ع ربنا التوفيق ده بتاع ربنا احنا بنعمل اللي علينا بس

View all 7 advice
Banana_19554
Banana_19554🇪🇬4d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

1
Strawberry_16192
Strawberry_16192🇪🇬4d ago•draineddrained
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

13
Banana_19412
Banana_19412🇪🇬4d ago•sorrysorry

ربمآ هنآك من يرغب في التحدث إليك ، من يرغب في أن يكون حتى صديقاً لك ، لكن خوف البدايات يقلق ، ووجع النهايات يقلق أكثر ، يظل الاحتفآظ بالشعور الجميل ، وإن كآن مؤلماً ،أكثر فتنةً من الحصول عليه ثم فقدآنه ، الخوف يجعلنآ نكتفي بأقل من نصف الأمنيات .... ونسير ونمضي وربما نرحل ويكون الود سيد الحاضرين

3
Watermelon_20158
Watermelon_20158🇪🇬4d ago•disappointeddisappointed

انا ولد عندي مشكلة ان شعري وقع منه كتير وبقا فيه فراغات ومحتاج اروح لدوكتور لكن كل اللي حوليا(حتي الدكاترة) بيبقو اللي هو ازاي تبقي ولد ومهتم بشعرك انت مش مظبوط يلا ولا ايه؟؟🤨 فا اتمني حد يديني اي حلول مفيدة انتصر بيها علي الصلع

9
Pineapple_19353
Pineapple_19353🇪🇬4d ago•confusedconfused

انا لسة في الكلية وفاضلي سنتين على التخرج وانا معجب ببنت معايا في الكلية .. هل فيه معنى اني اروح اكلمها واعترفلها باعجابي بيها دلوقتي ؟ .. انا ببقى عايز اعمل كدة جدا بس بحس ان ماذا بعد ؟ ايوة ماذا بعد اني اعترفلها باعجابي .. علشان كدة شايف ان الخطوة دي ملهاش معنى طالما انا لسة متخرجتش وبقى عندي مسار وكارير واضح اقدر اني من بعده اخد خطوة زي دي شاركوني رايكو المفروض اعمل ايه

2
Mango_16451
Mango_16451🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Chocolate_20103
Chocolate_20103🇪🇬4d ago•disappointeddisappointed

دلوقتي انا شعري كيرلي وهايش بطبيعته كنت عايزه اعتني بيه واجيب المنتجات بتاعته بس انا لسه صغيره علي اني اجيب كل المنتجات كلها فهجيب الليف ان والجل بس ماما مش راضيه بالجل وبتقول انه بيوقع الشعر وهي مش جربته اصلا انا الوحيده الي في اخواتي الي شعرها كيرلي وبدات اتقبله يعني بس مش هاعرف اعمله استايلنج من غير الاساسيات ممكن اعمل ايه علشان احل المشكله دي

3

Kiwi_7861🇪🇬 هاتي الجل وحطيه فازازة غير ازازته وحطي منه براحتك

View all 3 advice
Flame_13344
Flame_13344🇪🇬4d ago•worriedworried

عارفه اني غلطانه بس انا عايزه اصلح غلطي انا السنه دي اتعرفت علي ناس كتير وناس كتير دخلت حياتي وانا مكنتش كده ولا عيلتي كده كلهم كويسين ومش بتوع مشاكل ولا حوارات المهم اتعرف علي واحد من فتره قريبه وكنا بنتكلم وكده راح قالي انتي تبقي اي ل فلان اللي هو ابن عمي وأنا من وقتها وأنا عقلي هيفرقع طيب اعمل اي أو مش عارفه متلغبطه

32
Coffee_15332
Coffee_15332🇪🇬4d ago•emotionalemotional
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Strawberry_4218
Strawberry_4218🇪🇬4d ago•confusedconfused

المشاكل العائليه اكتر حاجه بكرها ليه لما يكون في خلاف بين ماما و بابا بابا بيدخلني في الموضوع و ماما بتقولي اطلع منه و المشكله ان انا ببقي مش عايزه عيلتي تبقي كده انا عايزه نكون زي اي عيله طبيعيه انا الخلاف ده خلاني بجد اكره نفسي و اكره اي خناقه و مش بحب الخناقات و المشكله ان انا موجوعه منهم هما الاتنين و هما الاتنين ملغبطني جامد لان انا مش عارفه اخد صف مين مش عارفه مين اللي غلطان فيهم و ده خلاني متلخبطه مش عارفه اصدق مين و اكدب مين

4

Coffee_15332🇪🇬 حاولى متتدخليش خالص عشان انتي اللى هتطلعى خسرانه

View all 4 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬4d ago•angryangry

هو انا مش بنام ليه، حاسس ان الدوا بدل ما ينيمني بيأثر على نومي بالعكس ودي حقيقة انا مش عارف انام صح بقالي تلات ايام بسببه، بس يلا خير بقا اديني بحاول اني اكمل ال ١٥٠ بس مش عارف اقول ايه بس خلاص كملتها اهو

7
Banana_19723
Banana_19723🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

ماما بتقولي اني ماليش لازمة وعمالة بتدعي عليا وحصل مشكلة كبيرة في الجامعة هي اول واحدة بتعاتبني وكانت هتحرمني من الجامعة ولحد دلوقتي انا بحبها اه بس مش اوي وبعمل استوريهات ليها مش حبا فيها بل عادي الناس بتنزل فانا بنزل

4

Lemon_15076🇪🇬 هقعد اقولك مليون مره انك شخص حلو ونقي ومتشغلش بالك بحد وربنا هيوفقك وانا هدعيلك بظاهر الغيب

View all 4 advice
Cloud_20157
Cloud_20157🇪🇬4d ago•draineddrained

لو حد فاكرني أنا كنت نزلت بوست من فترة وقلت إني دخلت الأبلكيشن ده عشان أتكلم وأفضفض يمكن ألاقي حد يسمعني من غير ما يحكم عليا النهارده وبعد كل الوقت ده لسه شايل نفس الحمل ولسه مقدرتش أقول لأهلي الحقيقة أنا مريض كانسر وكمان مريض قلب وبعيش كل يوم بين الخوف والوجع والتظاهر إن كل حاجة بخير يمكن ناس كتير هتستغرب إزاي مخبي كل ده، لكن اللي يعرف إحساس إنك خايف تكسر قلوب أقرب الناس ليك هيفهم أنا ساكت ليه أنا مش بكتب الكلام ده عشان أشفق حد عليا ولا عشان ألفت الانتباه أنا بكتبه لأن الحمل بقى تقيل ويمكن الكلام يخفف شوية ادعولي يمكن دعوة من قلب حد فيكم تكون سبب في فرج أو شفاء، وربنا يهون على كل مريض ويطمن قلب كل واحد شايل وجع لوحده

9
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬4d ago•draineddrained

شوفت بوست لواحده بتسأل ازاي تنظم بين نشاطاتها ومذاكرتها وف الحقيقه انا عايزه اقول اني انا كمان كد وعايزه حلول بس انا ف كليه طب اقسم بالله م بقدر اشم نفسي يومي كله اما جامعه او مذاكره او نايمه او بعمل الحاجات الاساسيه اكل، اصلي وهكذ مفيش اي حديد ف يومي لحد ما اصابني ملل م طبيعي اصلي م بعمل اي حاجه غير كد انام اصحي اذاكر وهكذ هو معقول اي حد ف طب م بيعيش حياته وسنه نفسي اضيف اي حاجه جديده لحياتي غير الدراسه مليت

1
Cookies_18944
Cookies_18944🇪🇬4d ago•alonealone
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

انا حلوه و اختى احلى بس كل الل اتعامل معانا حبني انا اكتر بس اللى بيشوفنا احنا الاتنين من بعيد هى احلى فى الشكل و دى حاجه انا معترفه بيها اصلا فـ واحد قريب ماما قاللى م عارفة كنتى تيجي حِلوه زى اختك بدل م انتى وحشه كد 💔

9

Blueberry_16799🇪🇬 طب المشكله فى الشخص ده مش فيكى ولا اختك هو اللى مريض

View all 9 advice
Blueberry_16799
Blueberry_16799🇪🇬4d ago•concernedconcerned

ازاى اقدر توازن بين نشاطاتى وبين المذاكره لما ببقى عندى مذاكره مبعرفش اعمل اى حاجه بوقف حياتى كلها مش هقول انى يعنى مقطعه نفسى من المذاكره اربعه وعشرين ساعه بس بحس انى دائما اجلت حياتى وضيعت حاجات كتير منى

4
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬4d ago•exhaustedexhausted

ازاي الانسان يعرف انه شخص كويس فعلاً ويستخق ثقه كل الناس ال بتحبه د واهله ازاي يقيم نفسه وهو دايمًا شايف نفسه وحش ع الرغم انه اهله وصحابه وكل الناس حواليه بيقولوله انه شخص كويس انا لي م بثق ف نفسي ولي دايما بحس اني مستاهلش د كله

2

Gold_16893🇪🇬 تكون قد الثقة

View all 2 advice
Apple_20156
Apple_20156🇪🇬4d ago•angryangry

من فتره دخلت خناقه لواحد صاحبي وكانت مشكله كبيره في الامتحانات فالمهم انا كنت داخل باتخانقله وفالخر واحد جه وطيرلي النضاره فاقمت ماسك الواد. ده وعجنته ضرب قال مهم بعدها بيوم الواد الي انا ضربته جاب عيال وجاين يتخانقوا معايا وانا كنت عامل حسابي أن صحابي الي عمالين يطمنوني أنهم هيتخانقو معايه وقفو يتفرجو وخافو و واحد بس الي دخل كنا اتنين ضد تمانيه والحمد لله عدت بستر ربنا المهم دلوقتي ان انا العيال صحابي قعدو يعتزرو بعدها بس انا حاسس اني مش قادر اسامح وفي نفس الوقت مقدرش أجبر حد أنه يدخلي خناقه بس زعلان علي نفسي وعلي كل مره دافعت عنهم فيها

4

Gold_16893🇪🇬 عادي يسطا اعرف صحبك وعلم علي

View all 4 advice
Avocado_14734
Avocado_14734🇪🇬4d ago•tiredtired

انا مضايقه من حاجات كتير مووتت بجد 🥲.. فكرت ان اول ما اخلص ثانوي هرتاح انا بجد مضايقه و مش عارفه احكي لمين و طول اليوم بضحك و هزر حاسه اني اتجننت ( مش عايزه حد يستظرف و يعلق يقول نصاحب و بتاع قررررففف اويييي اكبروا و خليكوا بني ادمين طبيعين بقا)

8

Moon_5072🇱🇧 ما فهمت هلق انت بدك تخلص ثانوي او لا ؟ وبالعكس ضحكي دخيلك الدنيا مافي شي المهم انك على الطريق الصح وراضية الله

View all 8 advice
Cloud_17361
Cloud_17361🇪🇬4d ago•stressedstressed

محتاجة افهم هو انا بجد اللي معنديش مشاعر، ولا دا طبيعي في شخص اتقابلنا صدفة مرة كنت مسافرة وتعبانة يعني ومكانش فيه حد معايا ف هو مشكورا وداني المستشفى وفضل معايا لحد ما بقيت كويسة ووصلني لمكان اركب منه للبيت دي كانت أول مرة اشوفه، اتكررت الصدفة مرة واتنين وبجد الموضوع كان مريب، اتكلمنا كتير الفترة دي ك اخوات يعني وكنت بحاول اقلل من الموضوع على قد ما اقدر عشان مينفعش بس هو اتعلق بيا وحبني جدا ولما عرفت كدا حاولت اقوله اني لازم ابعد وأنه حرام اصلا الارتباط واني مش جاهزة ادخل حد حياتي بس هو مش حابب يمشي وعاوزني اديله فرصة وبيقول انه ملهوش حد يتكلم معاه غيري فعلا، هو شخص كويس اوي بجد وجميل ومرح ودمه خفيف وناضج بس انا مقدرتش ابادله نفس الشعور بس هو بيقول ان الصدف دي كلها اكيد مش من فراغ وان اكيد ربنا مجمعناش الا لو فيه حاجة بس انا مش حاسة بحاجة ناحيتة يمكن كان اعجاب بس ف الاول للموقف اللي عمله معايا لكن بعد كدا لا انا خايفة بجد اكون سبب في أذيته بعتذر على الإطالة بس اتمنى حد يقولي هل تصرفي صح ولا اديله فرصة ولا اعمل ايه زعلانه عليه وزعلانه من نفسي اوي والله (مش اول مرة يحصل معايا كدا، دايما برفض، بخاف من العلاقات بجد، بخاف ادخل حد حياتي أو احب حد، معرفش ليه والله، بس حقيقي من خوفي مبديش مشاعر)

17

Gold_16893🇪🇬 بصي يعني لو بجد انتي مش عايزه عرفي انك عايزه تبعدي و بكل هدؤ تعملي بلوك وتطلعي من حياته علشان يعرف بيقا احسن

View all 17 advice
Banana_4231
Banana_4231🇪🇬4d ago•worriedworried
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

19
Orange_12484
Orange_12484🇪🇬4d ago•sorrysorry

رساله الى احدهم حبيبي ونور عيني عارفه انى مرخمه عليك جدا ويمكن خنقاك من كتر ما بقلك وحشتنى ونفسى اشوفك بس علشان حبيتك واتعلقت بيك تعلق تقدر تقول عليه مرضى انا واحده مفرطة فى المشاعر واحده خايفه وجيت طمنتها ساعات بحسك مش بتحبنى قد ما انا بحبك وساعات تانيه بقول لو مش بتحبنى ليه هستحتمل عياطى المستمر ٣شهور من سبب وخضتك عليا فى كل مره مالك اهدى طيب كفايه علشان خاطرى احكيلى اللي مضايقك طيب حضنك اول مكان يسعنى ويطمنى اهلى معذرونيش بس انت تقبلتنى عمرى ما انسى لما رنيت على امى علشان كنت منهاره لأقصى درجة وانت مكنتش موجود عمرى ما انسى كلامها وقتها وقد ايه عنفتنى بعدها رنيت عليك وقولتك تعالى بسرعه علشانى جيت وانت خايف عليا حضنتى سعتها اهدى اهدى مالك بس مالك يا حبيبتي وقتها فضلت حضنى لغايه ما هديت شويه وانت مش مبطل ايه اللي مضايقك ايه اللي مزعلك طيب عاوزه حاجه وقتها فضلت تحاول تضحكنى وتقولى اتجوزت عيوطه ولا ايه كفايه يا حبيبتى اصريت انى اغسل وشى واقوم احط ميكب وانت واقف حوليا وبتقولى نكت وتهزر بس علشان ابقى احسن شويه كل مره بعيط فيها واكون حضنك وبشد جامد فلينتك بكون جوايا شعور بالرعب اللي حقيقي مش عارفه سببه بس بحس انى كدا فى امان خايفه خايفه جدا يا حبيبي تزهق او تمل منى خايفه تيجى فى يوم تقولى مش قادر استحمل اعيش معاكى بس حتى لو حصل كدا عمرى عمرى ما هنسى انك بقيت حنين مخصوص علشانى انو اهلى متقبلونيش بس انت تقبلتنى شكرا من كل قلبى مش عارفه لو يوم هعرف اردك الجميل ده

13
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬4d ago•draineddrained

لو كنت ولد🤡🤡🤡🤡 ياااه كنت هعمل حاجات كتيرر ممتعه وف اطار يرضي ربنا يعني كنت هرضي ربنا بس هعيش حياتي بجدد، كنت هسافر لوحدي واتمشي لوحدي قبل الفجر قدام البحر عادي، كنت هنزل المسجد دايمًا ف الصف الاول اكون كنت هسمع خطب كتيررر واي درس ديني ف الجامع، كنت هقدر اجيب مكان ليا لوحدي بعيد عن كل البشر قدام البحر واسافر لوحدي فيه كل ما تتعب نفسيتي ياااه 🫠✨.

6
Gold_16893
Gold_16893🇪🇬4d ago•tiredtired

أصعب حاجة في الدنيا لما تكون أنت الدكتور بس المرض جواك أنت طول عمري عقلي أكبر من سني والي شيلت الحمول عن كل اللي حواليا والناس بتشوفني الشخص الناجح اللي عنده حل لكل مشكلة بس الحقيقة إني بوزع حكمة على الكل ومش عارف أسلّف نفسي نصيحة واحدة بقيت بفضل أقعد في حالي مع دخان سجارتي بيفصلني عن العالم وعن التفكير نفسي أسيب كل حاجة وأمشي وأختفي بس الوجع الحقيقي مش في الهروب الوجع إني تعبت عشان أوصل للي أنا فيه ومش مستعد أبدأ تاني من الصفر أنا مش ضايع أنا بس شايل حمل أكبر من طاقتي

6
Strawberry_19259
Strawberry_19259🇪🇬4d ago•tiredtired

"بحس إني دايمًا محتاجة الحاجة اللي عند الشباب اللي بشوف دايمًا هما في قمة على آخرهم بسأل نفسي ليه مش عليا؟! أنا دي حاجة بتمناها من كل قلبي، الحليب دايمًا اللي بيقع على الأرض بيكون نصيبي يكون فيا.

37
Chilli_7960
Chilli_7960🇪🇬4d ago•irritatedirritated
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Taco_5476
Taco_5476🇪🇬4d ago•depresseddepressed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Mango_12299
Mango_12299🇪🇬4d ago•lostlost
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

14
Apple_20152
Apple_20152🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken

كنت بحب بنت جدا لما كنت في ثانوية عامة أيامها كانت نظام سنة واحدة المهم البنت كانت عسولة وبشوشة وبريئة كدة واجتماعية شوية وكانت بتحسسني إني أهم واحد في حياتها وفي فترة قبل امتحانات الثانوية العامة بتاعتي بشهر تقريبا هي قالت ليا بشياكة إنها مش بتحبني بمعلومية إني عمري ما قولت ليها بصراحة بحبك لكن هي فهمت من اسلوبي معاها واهتمامي بيها وبصراحة اتكسرت جامد وقتها... وبعد أول سنة كلية عملت ليها بلوك من ع كل حاجة ع الرغم من حبي ليها بس كنت عاوز ابطل تفكير فيها انا اتخرجت من الكلية من سنة تقريبا وحاليا بشتغل وهي اتخطبت من شهر تقريبا وأنا مش قادر اتخطى الموضوع وبالمناسبة بعد ما عملت ليها البلوك بسنة هي حاولت كتير ترجع تكلمني لكن كنت أنا مصدر الوش الخشب بسبب وجعي منها لكن دلوقتي بقول لنفسي لو كنت قبلت رجوعها كان زمانك دلوقتي اسعد أنا آسف على الإطالة، أنا عندي تفاصيل اكثر اقولها لكن كفاية كدة انصحوني اعمل ايه بقالي حوالي ٦ سنين مقابلتش بنت تخطف قلبي زيها ومش عارف اعمل ايه او انساها ازاي ساعات بصبر نفسي وبقول ممكن خطوبتها تتفسخ ويبقى ليا نصيب معاها

10

Apple_20134🇪🇬 مين قال ان دي اطالة ثم معلش مين قال انك لو كنت وافقت كان زمانك اسعد

View all 10 advice
Strawberry_18992
Strawberry_18992🇩🇿4d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Pizza_15105
Pizza_15105🇪🇬4d ago•stressedstressed

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. الاسواس الكتير دي بتديني بتخنقني مش قادرة تنفس مش قادرة تعيش عايزة قمائتي لاني دلوقتي بس امو فن من الحاجة اللي بتحصل بدي اه حاجة كمان ان انا لا لو مسلا انا واقفة في المطبخ بعمل حاجة حتى توقف معي لا يتفكأ اكتر من فردين موجودين في المكان انا مش عارفة نفس. مش قادرة عايش. فاهمين? فايه بقى? الاضاءة. الاضاءة كتير برضو. بالتالي النور. بحسنا دايما محتاجة. اقعد في ظلمة. اه والله بيوحشوني جدا. باعز اقعد معاهم. بس انا مش قادرة. اصلا مش مش مقدرين ده. هم شايفيني انت واحدة معقدة عودي في قطك بقى ما تصد عينوش والله بحبهم بيوحشوني ساعات اعمل ايه طيب

18
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧4d ago•draineddrained

السلام عليكم شو بيعمل الواحد لما يكون محتاج انو حدا يطمن عليه سواء اصدقائو اهلو عيلتو مش مهم محتاج حدا بس ما بدو يطلب ؟ ولو حدا اجا وسأله عن حاله ما بيحكي وبيقول الحمدلله وبينشي الوضع وكأنو ما باه شي ؟

16

Tofu_18387🇪🇬 وعليكم السلام حاول تعلم أمور جديدة اقرأ كتب لاقي شغلات تسويها بحياتك شعور هذا نتاج فراغ وتفكير

View all 16 advice
Flame_4443
Flame_4443🇩🇿4d ago•lostlost

ماعنديش بزاف حاجات نقدر نحكيهم و ماوالفتش نشكي ولا نحكي مشاكلي للناس، مي هاذ الخطرة مارانيش نحس روحي نقدر نحمل اكثر من هكذا.. هي نقولو الحمد لله على كل حال و تجي هكذا ولا اكثر مي واش راني نعيش بزاف صعيب و معقد.. (depression, overthinking و بزاف وساوس و افكار سوداوية) و الفترة هذي اللخرة بزاف زادو هاذ المشاكل، نقدرو نقولو دوك تقريبا شهرين مانقدرش ناكل غير اذا بسيف، و مانقدرش بزاف نهدر مام مع دارنا ولا مع صحابي و مام لافاك كنت نروحلها بالسيف.. ماوليتش نحمل والو, مام الحس ولا مام باش نخرج مع صحابي كيما قبل.. حتى في صحتي نقصت بزاف و قلقت الناس لي قراب ليا بهاذ لي بروبلام كامل ماجيتش باش نغيض حتى واحد.. أصلا مارانيش حامل روحي و انا نكتب هاذ ال post، برك حبيت كل واحد يشوف هاذ الpost يدعيلي و شكرا خاوتي.. "أسأل الله أن يطهّر قلوبكم من كل ضيق، ويسر أموركم، ويبعد عنكم كل ما يحزنكم ويقلقكم و السلام عليكم 🤍".

7
Marshmallow_10625
Marshmallow_10625🇪🇬4d ago•mehmeh
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

11
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬4d ago•alonealone

دخلت حياتي ناس كتير اوي كأصدقاء او زمايل او ارتباط لان عاوزه اي حب او مجرد ناس اتكلم معاها بحس انه مرض انا لازم اكلم ناس بزعل لما اصحا ملاقيش حد باعتلي رساله و نتيجه لده كميه احداث عبثيه و خساير مشاعر و قت و جهد وحجات كتير اوي لان معظم الناس بتشوفني ممله و محدش بيختارني عموما ل اي حاجه عندهم حفله خروجه حتي مكالمه بيختارو حد تاني انا مجرد شخصيه ذكيه جدعه بس مش من مفضلاتهم خالص يعني الموصوع مؤلم و الوحده حاجه سخيفه بدء الموضوع يبقي شبهه مرض انا لازم اتكلم مع ناس لازم الاقي عليا اقباال غير كده مزاجي وحش مع ان بعمل كل النشاطات الطبيعيه

10

Banana_14183🇪🇬 كلنا جمبك وناس كتير عندها نفس احساسيك

View all 10 advice
Gold_12239
Gold_12239🇪🇬4d ago•fed upfed up

حاسس بموجة احباط وكره ذات مش طبيعية ب٠د بكرهني وبكره حياتي وبكره تفكيري في الامور وبقيت مش طايق تفسي بشكل حرفي مش مجازي مش عاوز اكلم حد بس حاسسني المفروض افضي اللي جوايا علشان ماعملش في نفسي حاجة شكل الاكتآب رجع بظهره تاني ومفيش فايدة من خاجة مفيش امل مفيش اي خرا ادعولي

1
Apple_4697
Apple_4697🇪🇬4d ago•confusedconfused
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Almond_4408
Almond_4408🇪🇬4d ago•downdown

كان بقالي كتير عندي لا مباله في اي حاجه احس انها هتزعلني أو هتضايق و كنت بتجنب حتي النقاش مع ناس انا عارف ان اخره النقاش ده هتبقي خناقه فكنت بكبر دماغي مع ابتسامه خفيفه و اقول كلو خير ..بس مع الوقت اكتشفت أن دي مش لا مباله خالص بالعكس أنا روحي انتطفت بقيت عايش بس لمجرد اني عايش بقضي ايام و يمكن شهور في نفس الوضع اكتشفت أن عدي عليا اتنبن عيد ميلاد و اتنين رمضان و اربع اعياد و انا حرفيا لوحدي تماما حتي امي اللي كانت بتسأل عليا ربنا يرحمها و من يوم ما اتوفيت و بجد محدش من اهلي فكر يشوفني عايش ازاي ... حتي شغلي انا بقالي شهر ونص اجازه . انا موبيلي ممكن يقعد باليومين مفيش حتي مسدج .. الاول كنت أنا اه اخدت العزله اختيار لما اتخذلت من ناس كتير و كنت بمر بظروف صحيه وماديه صعبه جدا و لاقيت نفسي بطولي فا غصب عني خدت جنب من الناس .. انا مش عارف انا فعلا وحش و فيا مشكله ولا عشان كنت مدمن و اتعافيت و ده حاجه اساسيه أني ابقي منبوذ في المجتمع مع اني مبطل ومتعافي من 7 سنين و 4 شهور بس الناس مش بتنسي اي حاجه وحشه و لسه بتعاير لحد نهارده و كلمه شمام بتتقال في ضهري مع اني اقسم بالله مانتكيستيش ولا مره من يوم تبطيلي و بطلت لوحدي من غير اي مساعده لانهم وقتها اتخلو عني و كأني عار عليهم ... مش عارف في اي بس انا بطلت احس اني عايش أو ليا اي دور مع العلم انا الحمدلله ناجخ جدا في شغلي والفضل لله طبعا بس مليش نفس حتي اشتغل

3
Kiwi_7861
Kiwi_7861🇪🇬4d ago•confusedconfused
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

12
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬4d ago•draineddrained

الي مجهول أكتب إليك ولا أعلم في أيّ زمنٍ سيقع عليك هذا النص، أو تحت أي سماء تقرأه. هل أنت رفيقُ ليلٍ يغالب الأرق، أم مسافرٌ تبحث عن معنى خلف سطور الغرباء؟ ​أتعجب دائمًا كيف يجمعنا هذا الوجود العريض، نتقاسم الكوكب نفسه، نتنفس الهواء ذاته، ونركض في نفس حلقة الوقت اللامتناهية، ومع ذلك نتحرك كجُزرٍ منفصلة في محيطٍ من الصمت. قد تفصل بيننا قارات، أو ربما قرون، لكن عسي أفكاري تلاقيك الآن في هذه اللحظة الهاربة من الزمن علها بمجرد أن تلامس كلماتي عينيك، يزول وهم الانفصال؛ أو حتي نصبح فكرة واحدة تشترك في الوعي ذاته، ولو لثوانٍ معدودة. في غياهب الاحتمالات أتساءل الآن، بينما تنظر إلى هذه السطور: ما الذي يثقل كاهلك؟ هل هو عبء التوقعات، أم خوفك من المجهول الذي أحدثك منه؟ ما الذي يمنحك الأمل؟ هل هو بريق حلم مؤجل، أم تفاصيل صغيرة لا يلتفت إليها أحد سواك؟.. لا بأس إن لم نلتقِ أبدًا بصورتنا المادية، فالحياة أقصر من أن تتسع لكل اللقاءات التي نستحقها. يكفيني أنني تركت في وعيك أثرًا، ويكفيك أنك منحت غريبًا بضع دقائق من عمرك الثمين لتستمع لثرثرته الفلسفية. ابقَ قويًا، ابقَ حقيقيًا... إلى أن يلتقي وعينا مجددًا في نصٍ آخر.. سلامٌي لقلبك.

7
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬4d ago•lostlost

مساء الخير. دلوقتي أنا فعلياً بقيت كل يوم بكره الناس على الأول. الإنسان بطبيعته كائن اجتماعي زي ما دايماً بقول. ما ينفعش يعيش لوحده من غير ما يكون ليه نفس حواليه وكده بس فعلياً أنا مش قادرة. ما بقدرش أتعامل مع النفاق والكذب والقرف والناس اللي بوشين مش عارفة حرفيا. والدنيا كلها بقت مصالحة الوقت يا حتى الصحاب. ما فيش صحاب. فانا معديش صحاب. دي حاجة مضايقاني ان انا فعليا لوحدة جدا جدا. بس انا متطرة. لاني فعليا مش هقدر استحمل يعني غادرة تاني. وكل ما اقول هو ده الشخص. سواء صحاب او قريب او وده الشخص اللي هيونسني ويسأل علي وسأل علي. يختفي. خلاص زهقت وتعبت. ووحيدة جدا في نفس الوقت. كرهة للناس كل يوم بيزيد اكتر. ثقاتي كل يوم بتنعدم فيهم اكتر. بيد انا ما بيوثقش في حد. ولا مش كره بس قلت ثقة ودائما متوقعة الغدر في أي لحظة أو تصرفات غريبة منهم في أي لحظة موضوع ده مضايقني بيد يعني. مضايقني جدا جدا. بس هعمل ايه? حاسة ان انا بعمل العزلة حتى عن اهلي. منعزلة. حتى عم وابا وكل. منعزلة دايما لوحدي. فقطي وملش ده بحد. حاجة بتضايقني اه بس انا بحس بالراحة كده. هعمل ايه بقى? ربنا يفك دي اللي انا فيها دي. وادويت نفسي اللي باخدها برضو بقى لي ثلاث سنين اهو. بخليها مزاجي طوال عنادي. الموضوع مرهق جدا بصراحة يعني. وهفضل اخد فيها حتى بعد ما اتجوز يعني. انا معم يعني لسه ما اتخطبتش حتى يعني. بس حتى لو اتخطبت وتجوز هفضل اخد فيها برضو. فالموضوع بجد مرهق.

8
Banana_6412
Banana_6412🇪🇬4d ago•mehmeh

ايه الحل للراجل اللى بيمشي مع مراته ولبسال محتشم ومع ذلك كل ما يعدى من جنب راجل كبير او شاب صغير بيبصولها بالرغم من أنه بيبصلهم فى عينهم هل يتخانق مع كل واحد يبصلها ولا ماينزلهاش اصلا ولا ايه

13
Carrot_13647
Carrot_13647🇪🇬4d ago•confusedconfused

مشكلتي اني مش قادر احدد نهائي انا عاوز ايه من البنت اللي عاوز اتجوزها و اختارها علي اي اساس بتشتغل ولا مش بتشتغل محجبة ولا لا بيضة ولا سمرا بتدرس ولا مخلصة دراسة مفيش اي تفضيل لأي شئ و مع كل دة عاوز اتجوز وبقول للناس دورولي علي عروسة مواصفاتها ايه؟ ماعرفش

2
Heart_10431
Heart_10431🇪🇬4d ago•concernedconcerned
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Mango_19268
Mango_19268🇰🇼4d ago•tiredtired

الواحد زهقان ومخنوق بسبب او بدون سببب معرفش اي اعمل جربت كل حاجه بس نفس الروتين الحمدلله بصلي وبقرا الأذكار واجتماعي.. بس موضوع الزهق وان احد اقعد لوحدي واحب الوحده مش عارف اعمل اي فيه 😢 انصحوني بتجاربكم لو حدي عدي عليه كدا

4
Coconut_10729
Coconut_10729🇪🇬4d ago•sorrysorry

جايه اخد رايكم فى حاجه هل لو انا و حبيبي كنا متخانقين و بعتله الرساله دى هيرجع...؟؟ 🥺🥺 عارف انا لى مبستحملش بعدك عنى يوم واحد حتى مهما كان اى اللى حاصل بينا عشان حبيتك من قلبى بجد ي أحمد متبعدش عنى ي أحمد مش عايزه اعيش اللى باقى من عمرى ع ذكرياتنا متبعنيش بالسهوله دى أحمد اللى بينا يستاهل نحاول عشانه شويه كمان متمسكش فى الكلام اللى بيتقال وقت الزهق احنا عدينا صعب كتير سوى ف لى معنديش اللى جاى كمان سوى بتمنى من ربنا تفضل معايا طول العمر لانك دايما كنت كل حاجة في حياتى و مازلت كل حاجة فى حياتى برضو ف اعقل ي أحمد كدا و انسى اليومين اللى فاتوا دول لان انا نفسيتى فيهم كانت زى الزفت وللاسف جت فيك أنتَ، جت فى اغلى حاجة عندى و انا ما مستعده اخسرك انا اسفه ع الكلام اللى قولته و ضايقك بس حقيقى انا بحبك والله و كل دا كان بسبب انى زهقانه و معرفتش اتحكم فى نفسي، حقك عليا ي أحمد.

20
Banana_19723
Banana_19723🇪🇬4d ago•guiltyguilty

انا بصراحة عملت حركة وحشة جدا في حق راجل بتاع دليفري اول مرة اعملها ماما دايما تدي لاي حد بتاع دليفري فلوس زيادة كنوع من بقاشيش كنت متعصبه منه وانا وماما اتخانقنا بسببه وامي ادت لراجل عشرة جنية زيادة ورحت انا اديته مبلغ مطلوب وشيلت 10جنيه اعمل ايه دلوقتي عشان ربنا يعاقبنيش علي حاجة زي دي وحاسة بالذنب تجاه راجل غلبان

7

Salt_19097🇪🇬 مش رزقه عادي وعشان متبقيش اسمك منعتي خير حطيها زياده ع الاوردر اللي جي ايا كان مين

View all 7 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬4d ago•boredbored

في ايه ربنا سبحانه وتعالي قالها "وَتِلْكَ الأَيَّامُ ندَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ" ضواره الايام بتلف ومن اصعب الحاجات اللي ممكن تيجي عليك وانت فاكر نفسك معملتش حاجه انك تاذي بني ادم في مشاعره او ضحك علي بني ادم او تستغل مشاعر بني ادم علشان انت مثلا عندك فراغ عاطفي او قاعد فاضي بتقعد تقنع بني ادم انك هتكمل معاها وتبني مستقبلك معاها وفي يوم من الايام تختفي فجاه وتسيبه علشان بس سبب تافهه انت اصلا مكنتش واخد الموضوع جد زي الحلو بيبان في المواقف الوحش برضو بيبان بدرجات يعني لو انت شخص زي دا سابك افرح قدام هيبان اسوا اكتر من كدا بكتير والله الايام بتلف واللي اذي بني ادم في يوم من الايام وبذات في مشاعره هيجي يوم من الايام وشخص تاني هياذي نفس الاذي بلعكس ممكن يبقي اصعب كمان وكفايه انو بينه وبين نفسه عارف انو اذي بني ادم ف افرح انت مكنتش عارف اصلا لو كملت مع الشخص دا اي كمان اللي كان هيحصل

3
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬4d ago•depresseddepressed

اتأذيت من ناس كتير بس غالبا انا السبب انا اسفه لنفسي بجد بس انا حاسه ان مفيس امل فيا انا اتدمرت نفسيا مش عارفه اتعايش مش عارفه اعبر بفكر في موت بس خايفه اوصل نفسي للمرحله الاخيره انا حاسه مستهلش حاجه بس بحاول اصبر بس كلام اهلي بيرجعني لنقطه الصفر مهما حاولت

4
Apple_19845
Apple_19845🇪🇬4d ago•emotionalemotional

انا تعبان ومرهق جدا بحاول اخرج من زعلي ولكن دايما برجع اوحش من الاول عايز بس حد يهون عليا حد يطبطب ويقولي كل حاجة هتبقا كويسة مبعرفش احكي لحد مشاكلي وده خلي مشاكل تتراكم عليا اكتر، كنت شخص جميل بس دلوقتي فاقد للشغف

4
Marshmallow_18138
Marshmallow_18138🇪🇬4d ago•depresseddepressed

انا زهقت مني بكرهني و بكره حياتي وبكره شكلي شخصيتي ضعيفه وجبانه مبعرفش اعمل اي حاجه ف الحياه زهقت من الي انا فيه ومش عايزه افضل كدا طول عمري معرفتش اعمل صحاب و لا اعرف حد عايشه لوحدي واتخنقت من كل حاجه مش عارفه اطور من نفسي والاقي شغل حتي الحجات الي بحبها مبقتش احبها ولا الهوايات ولا اي حاجه معرفش انا ليه عايشه اصلا

8

Moon_17422🇪🇬 ربنا يفك كربك اعرفي انك الي فيه طبيعي وكلنا بيحصلنا وبنمر بكده بس المش طبيعي اننا نفضل في المكان ده اهم حاجه يكون عندك دافع تغير والدافع ده هيغير حياتك اللجؤء الى الله مهم كمان

View all 8 advice
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬4d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Orange_15431
Orange_15431🇪🇬4d ago•sorrysorry

بعد سنين الصراعات بيني وبين امي مبقتش قادر اسكت او اعدي وبقيت بارد لدرجة اني زعلان بس مش بعيط .. المرة دي كانت غير كل مرة شتمت ودعت عليا ف رديت دا بردوا بس ببرود حتي معلتش صوتي مبصتش ف وشها حتي لما قالت مش مسمحاك وتشوفه ف عيالك بصراحة متهزتش كنت عايز اضحك ومهتمتش يعني سبتها كدا تعيط مع نفسها ومشيت وبصراحة ندمان اوي اني مقدرتش اردلها الأذي دا بأكتر من كدا مكنتش عايز اتكلم كتير عشان بردوا برستيچ وكدا مكنتش عايز افضل ف الطين كتير .. معرفش بس انا جميل مع اي حد إلا هي لا طايق ابص ف وشها ولا مهتم بأي حاجه بتقولها ولا قادر اهتم ومشاعري بقت تتلاشي بطريقة غريبة.. معرفش مين غلطان بس حتي لو انا غلطان ف انا دا غلطي الوحيد اللي مبسوط بيه اوي معرفش اسمها ايه المرحلة اللي وصلتلها دي بس اتمني افضل ارد علي أي شخص بيقولي كلمة بس تضايقني وهفضل مبسوط بردوا .. بصراحة معرفش بكتب ليه اصلا بس اهو

5
Cloud_5458
Cloud_5458🇪🇬4d ago•emotionalemotional
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬4d ago•boredbored

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. بيه يعني. هو قال لي اه تعال ننزل دلوقتي. قلت له لا انا مش قادر. وعايز انام. وراحت وضعت بيه ونزل دلوقتي. سعيد جدا بصراحة. المهم. اه في بقى مشكلة تانية غير مشكلة غريبية. انا اهلي عايزين مني حاجة من سوى ماركت. تمام? وفي سوى ماركت في اول الشارع بتاعنا. كان مفروض ان انا وانا خارج من الشارع عادي اجيب اي حاجة عشان انا هرجع من طريق تاني طريق ده بعيد هطلع يعني ايه لو حد عارف اه المحور يعني لو حد في زيد او في اكتوبر فهو عارف المحور فانا هطلع المحور هتمشى وهرجع ادخل من ناحية تانية فالطريق كله ما فيه ولا صوابة مركز واحد ومش عارف اجيب لهم ازاي كده فممكن اطلع برة وارف بقى اجيب عرف تاني ادخل جوا عشان اجيب لهم الحاجة اللي هم عايزينها من صوابة مركز فهتبقى انا في فه شاوي وانا بصراحة مش قدرلمش كل ده بس وهو زهان جدا زهان جدا download فا عملي اي?.

22

Banana_16571🇪🇬 كلم ربنا وواجه الزهق دا خد الطريق كله من غير متكلم حد ولا تدور على تسلية كدة وروق واتصالح مع نفسك فكر فربنا واقعد عد النعم وعد غلطاتك واقعد ركز فالحاجات الحلوة وفزروف الناس وفقصص الشارع الى ماشى فيه .. يعنى انسجم مع نفسك واستحمل الزهق عادى صالحه .. هتبقى دى احسن مرة مشيت فيها مع نفسك وواجهتها وحدكم

View all 22 advice
Coffee_4406
Coffee_4406🇪🇬4d ago•mehmeh

دي كتبتها ونا حاسه بفراغ الطريق الطويل وانا راجعه من الكليه أهلًا... أعلم أنني ضعيف للغاية، سريع الغضب، يرافقني القلق أينما ذهبت، كثير البكاء، خائف من أفكاري ومن كل ما يدور في رأسي. لكن هناك شيء يؤلمني في أعماقي، ألمٌ يمتد إلى أطرافي ويربك روحي. عزيزي، أرجوك ساعدني هذا الألم لا يهدأ، بل يزداد يومًا بعد يوم، ويبعثر ما تبقى مني. لقد أخبرتك عنه كثيرًا حين حدثتك عن إرهاقي، وحين ارتعبت انت من تلك الهالة الكئيبة التي أصبحت تحيط بي. أخبرتك عن السواد الذي استقر أسفل عينيّ، وعن التعب الذي ينهشني دواخلي بصمت. ألم تنصت يومًا إلى نبرة صوتي إلى تلك الغصة التي كانت تخنق كلماتي أتذكر حينها شعرت بوخزةٍ مؤلمة في حلقي فالتزمت الصمت خوفًا من أن أبكي أمام الجميع نظرت إليك حين رأيته يقترب، "أرجوك... أبعده عني. إنه سبب كل تلك الندوب التي أحملها في داخلي." لكن بدلًا من أن تسأل أو تجيب، ضممتني إليك. دفنت رأسي بين ذراعيك، وأطلقت العنان لحسرتي ولتلك التنهيدات التي أتعبت صدري وحلقي رفعت رأسي بعد لحظات، ووجهي مبتل بالدموع، وصوتي متقطع من شدة النحيب، "أنا متعب... مثقل بالهموم. منهك إلى حد لا أستطيع وصفه. أنا شخص سيئ ومتعب، فأرجوك لا تقف في صف الحياة ضدي." لكنك واجهت دموعي بابتسامة هادئة، ابتسامة بعثت في قلبي شيئًا من الراحة التي افتقدتها طويلًا ثم عانقتني من جديد، فالتصقت بك أكثر، ودفنت وجهي في عنقك أستنشق رائحتك التي كانت تهدئ الفوضى التي تجوب داخلي. وهمست في أذني بصوتٍ دافئ: "تلك المجرة الصغيرة التي تحيط بنا لا تجلب الحب إلا لقلبك. أنتي فقط، يا وديعتي الصغيره. لست حبيبتي فحسب، بل موطني وسكينتي." حينها شعرت وكأن السلام يُتلى على قلبي المتعب، وكأن ذلك النحيب الذي مزقني طويلًا بدأ يهدأ أخيرًا. غمرني قدرٌ هائل من الطمأنينة، ومع ذلك بقي شيء صغير في داخلي خائفًا، قلقًا من أن يزول هذا الشعور الجميل كما زالت أشياء كثيرة قبله.

4
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬4d ago•annoyedannoyed

نزلت النهردة اعمل انتر فيو في عيادة علاج طبيعي كـ مدير تسويق ودعاية ونا قاعد برا مستني الدكتر سمعت صوت المريضة اللي جوا بتعمل جلسة ريكفري لرجلها بمسدس المساج والصوت شبه الشينيور وهي عمالة تصوط ونا قاعد برا مفشوخ ضحك وبفتكر اللقة بتاعت الراجل العجوز الصيني في فلم فول الصين العظيم وهو بيقول لمحمد هنيدي شينيييووورر شينيووور 😂😂

3
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬4d ago•draineddrained

لو بنت متعملش فرح صغير الهو فستان و تتصور وكدا بس اعتقد اني حاسه شبهه شعور دا وانا بتخرج اصل هو الانسان بيتخرج كام مره محدش محسسني فخور بيا . كل ما بشوف فايبس التخرج و الصور وكدا بحس مشاعر كتير ملغبطه و ان ناقصني ايه علشان اتبسط و الاقي فخر و احتفال وحب زيهم ومحدش يقولي افرحي لوحدك انا اكيد فرحانه بس مش هعرف احتفل لوحدي هتضايق اكتر بجد و عماله افكر .

9
Heart_10431
Heart_10431🇪🇬4d ago•tiredtired

اوحش حاجه انك ترجع لنقطه الصفر انك تخسار كل حاجه مره واحده حب وشغل وانت عليك ديون و انت اصلا مدمر نفسيان من كل ناحيه ليه كل ده انا ذنيي اي انا كل اللي كان نفسي فيه اني اعيش زاي بقيت الناس بجد تعبت من كتر القهره ع نفسي انا مكسيتش حاجه انا كنت عوزه حد يقف جنبي مش يكسرني 💔😭 مش عارف اسد ديوني وصاحب الدين عوزين فل s هم انا اعمل اي مش عارفه تعبت

4
Apple_11553
Apple_11553🇪🇬5d ago•lostlost

جماعه حد يحكي تجربته يمكن احس اني اقدر اعيش حد حياته كانت مدمره من كل النواحي واتغيرت وبقت حلوه ؟ قلت ده كتير بس بجد مش لاقيه مخرج حاسه اني في متاهه كبيره الحل الوحيد اللي بشوفه هيخلصني من الوضع هو الموت انا حاسه بالعار من نفسي عارفه ايه اللي هيكون بعد الموت لكن بحس انه الوضع هنا في الدنيا بقا كارثي مش عاوزه أفضل عايشه وحاسه بالشعور البشع ده

13
Banana_16442
Banana_16442🇪🇬5d ago•depresseddepressed

اعمل ايه طيب ف العلاقه النهارده الخميس والواحد لوحده وكل واحد متجوز. ومحدش فاضي لحد يعني الفورمه اللي بنعملها دي هتروح لمين عشان الواحد زهقققق من الوحده واني لوحدي واخرتها ايه بقا اوووف

4
Banana_19723
Banana_19723🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

بعد ماقلت ماما اني كسرت تليفون زميلتي صدقت كلام صحابها من غير ماتسألني وكانت هترحمني من الجامعة من غير ماتسأل انا حاسة بايه ومن ساعتها انا بحبها بس مش زي الاول بنزل بوستات ليها اه بس مش اني بحبها اوي وبقتش اساعدها في شغل البيت وابقيت اتجاهلها ولو بقت تزعق بقوم عشان الموضوع يصاعدش وبتقارني بيني وبين البنات اللي في سني اني يشتغلوا في ترويه وانا لا برغم اه بشتغل بس يجيلي ايام بكسل فيها اعمل شغل البيت ولسه متعلمتش الطبخ الاابسط حاجات وامي بتقولي اللي في سنك بيعملوا عزومة (مش عايزة نصايح انا بفضض بس

1
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

0
Grape_4481
Grape_4481🇪🇬5d ago•sorrysorry

رساله شكر الي صديقي س مش عارفه هتشوفها ولا لا بس.. شكرا انك كنت انسان خلوق و محترم جدا معايا شكرا ان صداقتنا كانت صداقه جميله زي قلبك كدا اسفه ع الاختفاء دا بس حقيقي لا تعلم ظروفي بتمني بس تدعيلي كتير ف صلاتك و ان شغلك ميسحلكش عنها و ان مستنيه خبر حلو عنك اتمني والله سماعه بأي طريقه شكرا و حقيقي مفتقده وجودك ف يومي شكرا س💗

26

Avocado_17359🇪🇬 ردي عليه في البوست بتاعه

View all 26 advice
Blueberry_19018
Blueberry_19018🇪🇬5d ago•worriedworried

هل استمرارية السعي تعني فعلا حتمية الوصول؟ لاني الفترة الاخيرة حاسس اني فعلا بسعى بدون وجهة او حتى مش عارف امتا هوصل طول الثانوية كان هدفي اجيب مجموع وربنا كرمني و دخلت كلية طب و حاليا لحد سنة ٣ مش عارف اي الهدف من السعي دا كله رغم اني عارف انه كل ما اوصل لهدف هيكون في حاجه تاني اسعى ليها و هكذا في حلقة مقفولة بدايتها تحقيق هدف و نهايتها البحث عن هدف تاني

4
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬5d ago•annoyedannoyed

مجرد فضفضه: بصراحه انا متضايقه اوي...ليه كل شويه الاقي شباب عايزه تصاحبني اكتر من البنات (اونلاين) بجد تعبت اوي من الحوار دا ومخليني اكره نفسي جدا وبحس باني واحده مش محترمه مع اني مش بحاول اجري وراهم اصلا ولا اتكلم معاهم ولا عايزه حاجه منهم بربع جنيه وبقرف اوي من الشباب...ولا عايزه صحاب ولا طريق غلط حتى....

25
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬5d ago•boredbored

هل هناك شيء أريد أن أعرفه؟ أريد أن أعرف إذا كان هناك شخص في استرس جديد، فما هي الطريقة التي يفضي فيها هذا الاسترس؟ شانك شافت الفترة الأخيرة أن أنا بقيت بفضي بطريقة بتأذي نفسي أو بطرق يعني بأذي بها نفسي فدي مش حاجة لطيفة خالص ومعاتش فيه حاجة بتنفع أيه صراحة إلا أن أنا أنزل أتمشى ولا أني أسمع حاجة أو أعمل قهوة أو أكل شاورما حاجات دي بالنسبة لي زمان كانت حاجات يعني إيه بتنفع بس دلوقتي لا، بالنسبة لي كانت اكتر حاجة بتنفع فعلا التمشية كنت لو نزلت تمشى نص ساعة او ساعة برجع فعلا من اي قدم تاني خصوصا لو بديل مسلا الساعة 11 او كده بس هو دلوقتي اصلا ما بقاش فيه طاقة ان انا انزل اتمشى فانا عارف ان انا لو في الحالة دي مستحيل، مستحيل انزل اتمشى وفعلا مش لها اي اكتيفتي ممكن اعمله يفرغ الاسترس ده فبالتالي ايه بيكون الوضع مش لطيف يعني بس فعايز حاجات بس ما تبقاش حاجات عادية او بتتقل كتير عشان هي اكيد تقللت لعبتك كتير واكيد ما نفادش معها يعني بس

12
Tofu_4962
Tofu_4962🇪🇬5d ago•draineddrained

انا زهقت بجد نفس احس اني مبسوطه أو سعيده بجد مبقتش حاسه بحاجه ببقي مخنوقه طول الوقت و مدايقه ساعات كنت بفكر اروح لدكتور نفساني يمكن احس اني احسن غير احساس الضغط والتوتر اللي مش بيفارقني عاوزه افضل قاعده في اوضتي طول اليوم مخرجش منها مش قادره اقوم من علي السرير حسه أن ده المكان اللي حسه فيه اني مرتاحه ومش قلقانه . هل انا عندي اكتئاب ؟ هل عندي مشكله نفسيه ؟

2
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬5d ago•angryangry

ياريت الجيل الجديد اللي طالع معانا يحاول يوقف حلقه الأمراض النفسيه المتفشيه في الشباب والبنات الصغير عشان احنا كده قدام مش هنلاقي ناس اسوياء اصلا من كتر المرض والتشوه النفسي اللي الواحد بقي يتعامل معاه الأيام دي .. وحقيقي انا مشفق علي كل بنت وكل ولد اتربوا تحت ايد أهل مرضي نفسيين وبدعيلهم من كل قلبي ربنا يشفيهم بس في نفس الوقت بتمني انهم يختفوا من الوجود عشان لازم نسلهم يقف ..

54

Grape_5094🇪🇬 طيب يا عم موزة تقبل اعتذاري انا يا سيدي ومتحرمنيش من ثواب الاصلاح بينكم وحقك علي راسي ومن باب التمس لاخيك العذر سماح علشان خاطر حبيبك النبي ثواني يا سكر مترديش بعد اذنك

View all 54 advice
Mushroom_6856
Mushroom_6856🇪🇬5d ago•depresseddepressed

ليه اختفيتي بجد مش عارف اتخطى الموقف ده ليه نضحك و نهزر باليل و اصحي الاقي بلوك لدماغنا كانت شبه بعض و كنا فاهمين بعض اوي انتي اكيد هنا من اكاونت تاني لان حتى الاكاونت بتاعك هنا اتمسح نفسي اقول اسمك بس مينفعش بس هقولك حاجه تانيه اسمك اللي قولتيه ف الاول فعلا مش لايق عليكي

8
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬5d ago•disappointeddisappointed

إلى مجهول... لا أعرف إن كنت ستقرأ هذه الكلمات يومًا ولا أعرف إن كانت ستصل إليك أصلًا، لكنني أكتبها لأن بعض المشاعر تثقل القلب إن بقيت حبيسة داخله. اشتقت رغم أنني أحاول ألّا أفعل. حاولت أن أقنع نفسي أن الغياب يصبح أسهل مع الوقت لكن هناك أشخاص يتركون فراغًا لا يملؤه مرور الأيام. لا أكتب لأطلب عودة ولا لأنتظر ردًا. أكتب فقط لأن في داخلي كلامًا لم يجد طريقه إليك أتمنى أن تكون بخير حتى وإن لم أعد جزءًا من يومك وحتى وإن أصبحت مجرد ذكرى بعيدة في حياتك. إلى مجهول... أو ربما إلى شخص أعرفه جيدًا لكنه لم يعد يعرفني كما كان.

5
Strawberry_15881
Strawberry_15881🇪🇬5d ago•boredbored

انا بتعرض لصدمة حضارية بين الدراسة والشغل على أرض الواقع، مكنش في فرق كبير زي ما كله بيقول بس مش قادره افهم ولا اتحمل كمية الأخطاء اللي اتعملت قدامي وحيث اني اصغر منهم والمفروض بتعلم منهم ف مش هينفع اعدل عليهم بس بجد مخي مش قادر يستوعب اللي بيعملوا. بس عامة تجربة تحفه وانا بشوف وبجرب كل حاجه على أرض الواقع ولقيتني عارفه وفاهمه حاجات كتير جدا.

12
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬5d ago•sicksick

رقبتي وجعاني وانا اصلا مش بجهدها ف يومي يمكن بقف كتير بس المشكله اني الوجع بقي حرقان وكأن رقبتي متعوره ومافيش تحسن مهما عملت تدليك أو حاجه بالعكس الحرقان فالعضم بيزيد فهل حد عاني من المشكله دي يرشحلي نوع مرهم يكون كويس وبذات للمفاصل

11
Watermelon_19465
Watermelon_19465🇪🇬5d ago•disappointeddisappointed

انا حاسس بالوحدة، طبعا اهلي ربنا يخليهم لي بس نفسي في حد صاحبي يفهمني ويسمعني من غير ما يحكم ومن غير مقابل، انا مخلص جدا بجد بس لو لاقيت حد كويس، حد زيي وعايز صحاب برضو؟، مش مهم سنه قد اي المهم يكون بجد عايز صحاب..

15

Grape_20133🇪🇬 يا صديقي، إحساسك بالوحدة واحتياجك لصديق حقيقي يفهمك من غير أحكام ده إحساس طبيعي جداً ويمر بيه أي حد بيدور على النظافة والعمق في العلاقات. في الزمن ده، الصاحب المخلص بقا عملة نادرة، والناس الطيبة اللي زيك بتتعب لغاية ما تلاقي اللي شبهها. نصيحتي ليك متفقدش الأمل، بس في نفس الوقت متستعجلش وتدلق بمشاعرك لأي حد لمجرد إنك هربان من الوحدة. الصداقة الحقيقية بتيجي بالتدريج والمواقف هي اللي بتغربل الناس. خليك دايماً على طبيعتك ونقي في تعاملاتك، واللي شبهك هيلاقيك وتلاقيه. لو حابب تتكلم وتفضفض في أي وقت، أنا سامعك يا صديقي

View all 15 advice
Carrot_13647
Carrot_13647🇪🇬5d ago•worriedworried

انا 32 سنة و اكتشفت اني بحب الستات الكبيرة اللي هي 40 سنة فما فوق، يشوف ان فيهم خبرة مفقودة للبنات اللي اصغر مني واللي الطبيعي اكون بفكر فيهم للزواج هل يوجد ستات في السن دة و بترغب في الزواج من سن اصغر ولا الموضوع صعب بل يكاد يكون مستحيل؟

1
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬5d ago•shyshy

بيج بروبليم بقالي كتير منزلتش حاجه بمتحن وكدا دعواتكم اخر ماده الاحد البوست ال مش عارف كام من رحلة التغيير وقررت اعظم من الخطوات الصغيره وزي ما بيقولوا مشوار ال ١٠٠٠ ميل بيبدا بخطوه من فتره قررت اهتم بصحتي شوية وبدات بتقليل السكر انا كنت بشرب شاي وقهوه القهوه كدا كدا ساده والشاي كان تلت معالق سكر وبدات اقلل تدريجيا واحب اقول النهارده اول كبايه معلقه ونص ف انا وصلت ل نص كمية السكر في الكبايه ممكن تقول حاجه هبله بس بتشجعني لخطوات اكبر زي اني زودت شرب المايه وعلى خطوات من نزول الجيم وتحسين صحتي ف حبيت اقول ان ااه مشوار الالف ميل بيدا بخطوه دمتم في امان الله #رحلة تغيير

7
Diamond_10035
Diamond_10035🇪🇬5d ago•lostlost

عندي مشكلة ما فهمتهاش إلا بعد حوالي 6 سنين من بدايتها. وأنا في أولى إعدادي اتعرفت على بنت عن طريق صاحب ليا. البنت دي كانت محترمة جدًا، مختمرة، ومش بتتكلم أو تهزر مع أي حد. في الوقت ده كنت شخص مختلف تمامًا؛ كنت مشترك في أكتر من نادي، بعمل موسيقى، ومتفوّق دراسيًا، وعندي طموحات وأهداف واضحة. مع الوقت حصل إعجاب متبادل بيني وبينها، ومن هنا بدأت حياتنا تتغير بشكل كبير. هي اتغيرت عن شخصيتها الأولى، وأنا كمان اتغيرت. دخلنا في علاقة استمرت حوالي 6 سنين، وخلال الفترة دي بدأت حاجات كتير في حياتي تتدهور. بقيت أضيع وقتي، وأهمل أهدافي وطموحاتي، ووصلت لمرحلة إني بقيت أعمل أي حاجة نفسي فيها من غير ما أفكر إذا كانت صح أو غلط. بقيت متعلق بيها جدًا لدرجة إن وجودها بقى المصدر الأساسي لأي شعور بالراحة أو السعادة عندي. السنة اللي فاتت سيبنا بعض، لكن من وقتها وأنا حاسس إني فقدت القدرة على الاستمتاع بأي حاجة. مش قادر أستمتع بعلاقة جديدة، ولا حتى بحاجات كنت بحبها زمان. بقيت حاسس إن جزء كبير مني متعلق بيها هي تحديدًا، لأنها كانت الشخص الوحيد اللي يعرف كل تفاصيل حياتي، وأسراري، والحاجات اللي بحبها. دلوقتي أنا داخل رابعة كلية، وبحاول أفهم إزاي أرجع للشخص اللي كنت عليه زمان، وإزاي أتخلص من التأثير اللي لسه موجود جوايا بعد كل السنين دي. مش عارف أعمل إيه، لكن حابب أسمع رأي أي حد ممكن يكون مرّ بحاجة مشابهة أو عنده نصيحة تساعدني أرجع أبني نفسي من جديد كمان من الحاجات اللي مصعّبة عليا الموضوع إن علاقتي بيها كانت عميقة جدًا على المستوى الى مش كويس، وكنت بحس معاها براحة وتفاهم ما حسّيتوش مع أي حد تاني. وهى شاطره وا مع الوقت بقيت أربط السعادة والاحتواء وراحة البال بوجودها هي، وده خلاني بعد ما سيبنا بعض أحس إن مفيش أي شخص أو أي حاجة تقدر تعوض الإحساس ده. وده من الأسباب اللي مخلياني لحد دلوقتي متأثر بالعلاقة ومش قادر أستمتع بالحياة أو أبني ارتباط جديد بنفس السهولة

2
Apple_19317
Apple_19317🇪🇬5d ago•tiredtired

لو ف اوبشن الاختفاء ياااه، نفسي اروح مكان بعييددد كله خضرا فاضي مفهوش اي حد غيري انا والسما والحيوانات والطيور وافضل باصه للسما واعيش هناك مع الحيوانات عشان كرهت البشر وافضل كل يوم احضر الفطار لنفسي وانام واصحي لوحدي واعيش مره واحده بسلام مره واحده م مطلوب مني حتي افكر مره واحده احس اني عايشه بجدد ويكون ف بحيره صغيره اقعد قدامها لما احب ابص ع شكلي بقاا عامل ازاي زي المرايه واقابل فارس احلامي بالحصان ونروح بعيددد اكترر لمكان مفهوش بشر برضو

5

Tofu_19803🇪🇬 يااه اتمنى ذلك🥺 بس من غير حيوانات

View all 5 advice
Coffee_4176
Coffee_4176🇪🇬5d ago•tiredtired

مساء الخير بتتعاملو ازاي مع شعور الوحده و انكم لوحدكم و مافيش دعم من اي حد الواحد تعب من أنه لوحده جدا انا كمان مش صغير انا دكتور و عندي 25 سنه و الحمدلله شغال بس الفكره إن الواحد لوحده و الموضوع بيكون صعب بتتعاملو ازاي مع الحوار ده

4
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦5d ago•annoyedannoyed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

24
Coffee_5087
Coffee_5087🇪🇬5d ago•emotionalemotional

مُتعبة كثيراً، أتوقُ للنچاة لطالما صحبتني نچمتي في طريقي وأختلي بها دون النظر إلى البشر هوايتي المفضلة التمتع بالتأمل في أعالي السماء القمر والنچوم والسُحب، بل والشمس أيضاً ولكنني أشعر أن عيون البشر تلاحقني ولا أبالي لها حقاً.. 🦋

7
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬5d ago•emotionalemotional

عارفين المحارب الي بيفضل يقاتل بالدم والدموع ولما المعركة تخلص ويوصل لبر الأمان يغمى عليه . انا نفسي اوصل لبر الأمان الي هيغمى عليا فيه حتى لو كان بعد اللحظة دي موتي الدم خلص والدموع جفت والحرب لسا شغالة وبر الأمان لسا سراب 💔

4
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم العاشر من الفراق عشرة أيام فقط، لكنها مرت وكأنها عمر كامل. كنت أظن أن الوجع سيهدأ قليلًا، لكنه ما زال كما هو. ما زلت أفتقدك بنفس اللهفة، وما زلت أستيقظ وأنت أول ما يخطر في بالي، وأنام وأنا أتمنى لو أن كل ما حدث كان حلمًا. أكثر ما يؤلمني ليس الغياب نفسه، بل أنني ما زلت أحمل كل هذا الحب وحدي. ما زلت أقاوم رغبتي في أن أطمئن عليك، أن أرسل رسالة، أن أطرق بابًا أعرف أنه لن يُفتح لي. أحيانًا أقنع نفسي أنني بدأت أعتاد، ثم يكفي موقف صغير أو أغنية أو كلمة حتى ينهار كل ما بنيته، وكأن الفراق حدث منذ دقائق لا منذ عشرة أيام. لم أعد أبكي لأنني ضعيفة، بل لأن قلبي لم يفهم بعد كيف ينسى شخصًا كان يراه وطنًا. وما يؤلمني أكثر أنني أعرف أنك تمضي في حياتك، بينما ما زلت أنا عالقة في آخر لحظة جمعتنا. اليوم العاشر من الفراق، وما زال قلبي يرفض الاعتراف بأنك أصبحت مجرد ذكرى.

2
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬5d ago•tiredtired

عندي مشكلة عويصة في ردود الناس عليا نزلت بوست عني اني وحيد وبلا بلا بلا وكنت اعرف بنت وقاطعنا بعض والكل ساب كلامي كلو وبيسأل انت تعرفها من الابب ؟ هو انت عندك كان سنة ؟ انت اسمك اي ؟ انتو مرضى يجدعان ؟ واحد بيقولي انت ٣٥ سنة وبتكلم واحدة من هنا و و و عايز يلبسني تهمة شكلو ربنا يهديكو وبطلو تحرش بقا الله يستركو

8

Flame_13939🇪🇬 سيبك منهم دول ناس هبله المهم قولي انت اسمك ايه بقا😂😂😂 اسفة بهزر والله😂 ربنا بجد يهدي الناس جميعا ويبطلو الفضول اللي هم فيه ده

View all 8 advice
Cloud_17754
Cloud_17754🇪🇬5d ago•worriedworried
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Orange_20141
Orange_20141🇪🇬5d ago•lostlost
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Watermelon_7976
Watermelon_7976🇪🇬5d ago•mehmeh
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬5d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6

Apple_20134🇪🇬 طيب بص هفهمك انتا اول حاجة لازم تعرفها هو ان كل بني ادم عنده حجات لازم تشبع اكل شرب و نفس و الكلام ده طبعا لو مكملتش احتياجاتك دي كويس بتتعب جامد المهم من ضمن الاحتياجات دي مشاعر ( منها الحب عارف لما تسيب واحدة كنت بتحبها بتحس ب ايه الاحساس ده نتيجة لنقص احساسك للحب ف بقيت محتاج ) و منها حجات كتير بس خلينا نتكلم عن الانجاز كل واحد لما بيعمل حاحة او بينجز حاجة بمعنى اصح بيجيلو احساس بانه عمل حاجة و هو ده الدوبامين المهم انك بقى جسمك ميعرفش ياخد احتياجاته غير من الدوبامين ده عامل زي لما يكون في جردل كبير حواليه خمس حنفيات و انا مش بتملاه غير بحنفية الجنس بس ف الحل مش انك تبطل و تقطع مانتا كده هتحس بنفس الاحساس بالفراغ مانتا محتاج دوبامين لا الحل انط تبطل و تعوض ياعني انتا كنت بتاخد من حنفية واحدة بس ال هي الحب و الجنس. دي اقفلها خالص و شغل اربع حنفيات تانيين ياعني مثلا اتعلم ( جربت تتعلم انجلش والله العظيم سهل جدا و الكورسات مالية الدنيا لو انتا مقدرش و لو مش مقتدر ف على اليوتيوب ماليين الدنيا بردة ) رقم اتنين ( جربت تتعلم برمجة سهلا جدا جدا و ممتعة جداااااااا بجد و لو مش مقتدر

View all 6 advice
Watermelon_7677
Watermelon_7677🇪🇬5d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦5d ago•tiredtired
Topic: تجربتك مع الإدمان
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

0
Banana_17671
Banana_17671🇪🇬5d ago•incompleteincomplete

في حاجه مضايقني اوي اوي عايز حل ليه في الأول والآخر انا الي غلطان عمتا يعيني بس عايز حل مش عارف ايه هو ايه او دماغي بتسوحني لي ايه من غير كلام كتير دلوقتي انا في حد كنت بعتبره صديقه ليا جدا كانت بتنظم حياتي وانا كنت معاها في كل حاجه حرفيا هيا كانت بتحبني وانا عارف وعامل نفسي عبيط وهيا عارفه اني عامل نفسي عبيط جه يوم كانت بتتخطب وانا كنت فرحان وزعلان في نفس الوقت فرحانه هيا هتجوز وزعلان اني هسيبها لاني بحبها بس مش هقدر اتجوزها لأسباب كتير اولا تقاليد العيله وي بيت عيله ومينفعشي اسيب البيت وأخرج بره ثانيا ابويا وامي كبار في وتعبانين وانا موجود معاهم فا انا لسا شاب زي اي شاب بيبدء حياته أبيض ممعهوش جنيه المهم خرجتك عن الحكايه قلتلي هتخطب قولتلها ماشي احنا اخوات المفروض افرحلك شتمتني وحسبنت وكدا ورجعت تاني ورفضت العريس اتكلمت معاها تاني كا أخوات وانا وسخ وسخ وسخ سمعت كلام صحابي قلولي البنات عيش يومين اعشمها بالحب أكلها الجافه وكدا قولتهم حرام وكدا ومينفعشي قلولي جرب بس المهم جربت وندمان اني جربت لقيتها طارت من الفرح لدرجة اني هيا كانت مبسوطه جدا مبسوطه اوي انا قلبي فرح اوي حسيت اني طاير ومبسوط والدنيا مش سايعاني قالتلي يا.. فكر. تاني وحيات حبيبك النبي متكسر قلبي لو هتبعد عرفني متعشمنيش وتضحك عليا قلتلي فكر قدامك لي بليل واستعدي بالله حسيت بي اني قلبي بيوجعني اني بضحك عليها ايوه انا فاشل مستهالهاش رغم اني هيا بتكره لما اقول حاجه غلط عليه بس انا معنديش فرص اني اكون نفسي معنديش فرصه اعيشها مستواها الي هيا فيه معنديش فرصه اني اسيب اهلي معنديش فرصه لنفسي حته اكون كويس قلتلها حقك عليا انا اسف وانا قلبي بيتحرق وحسيت بكسرت قلبها لاني غبي مش بفهم معتشي بتكلمني عملت بلوك بعد يوم قفلت كل حاجه عني غيرالتيك توك هيا الي سبيته تشوفني من عليه وانا كل يوم اشوفها في حسابي الحاجه التقهرني وتاكل قلبي بس مش قادر اكسر قلب حد نضيف انا بجد تعبت مش بكلم حد ولا عايز اكلم حد ولا عايز حاجه تانيه ولا عايز اعرف حاجه كل الي انا عايز اعرفه بس حاجه واحده بتخش علي حسابي كل يوم تشوفني بعمل ايه ليه انا كسرت نفسي عشان تكون كويسه ومتضحكشي عليها

13
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦5d ago•annoyedannoyed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬5d ago•shyshy
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5

Pizza_15115🇪🇬 ثااااانية يسطا انت متجوز واحدة وعايز تتجوز عليها ؟ لا متتجوزش ولم نفسك

View all 5 advice
Kiwi_20053
Kiwi_20053🇪🇬5d ago•emotionalemotional

سوال محيرني ومخليني بفحر كتير هو ليه بنت كنا بنتكلم هنا كنت بحسها دايما خايفة وكدا رغم اننا اتكلمنا كتير اوي هنا وبرا زمان قبل ما يكون ضيق اوي هنا اعتقد هي هتفتكرني من كلامي لو قرأته مش بدور عليها عشان الابب بيزعل😂 بس بسال ليه ممكن بنت تكون بالخوف دا اني اعرفها اكتر من سنتين بس يدوب اعرف صوتها ومعرفش شكلها😂

8
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬5d ago•sicksick

لييه بصحي اغلب الايام زوري واجعني منغير سبب ؟ حد مره بحاجه شبهه كدا وعملتوا ايه واكيد مأكلتش ولا شربت حاجه ساقعه انا عندي حساسيه انف معرفش ليها علاقه ولا لا البوووست خلصصصصصصصصصصصصصصصص

13
Candle_5033
Candle_5033🇪🇬5d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5

Grape_20133🇪🇬 يا بنتي فكك من المسميات، لا هو كبت ولا استنزاف، ده اسمه ببساطة 'جبتي آخِرك' من كتر الطحن والضغط، ومخك قرر يعمل فصلان إجباري عشان يحمي نفسه. طبيعي جداً بعد ضغط الامتحانات تحسي إنك مش قادرة تتكلمي ولا طايقة تسمعي حد، وشايفة الدنيا سودا وتوهة. أكبر غلطة بتعمليها في حق نفسك دلوقتي هي إنك بتجلدي ذاتك وشايفة إنك متقلبة ومحدش هيستحملك! بالعكس، خدي وقتك كامل في الاختفاء والسكوت، وماتتكلميش مع حد لو مش عايزة، وماتحمليش هم حد خالص.. ريحي دماغك والشريط اللي بيسف ده وسيبيه يفضي طاقته براحته. أنتِ مش في حتة وحشة ولا حاجة، أنتِ بس محتاجة 'هدنة' من كل حاجة ومن غير تأنيب ضمير. يومين تلاتة فصلان ونوم وراحة، وهتلاقي طريق الرجوع ظهر لوحده ومخك راق. خدي وقتك واهدي، ومفيش حاجة تستاهل كل الحرقة دي

View all 5 advice
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬5d ago•boredbored

يا جماعة دلوقتي انا بنت و طولي ١٧٤ سم او ١٧٥ مش فارقة كتير، و بحب البس كعب موووت بجد يعني لو اقدر هلبس كعب طول الوقت و عندي مناسبة قريب و كنت بفكر اجيب كعب ٥سم لان الهيلز الي عجباني نازل منها طول ٥سم بس. بس كلوا هيبقا شكلك طويله اوي و بتاع و نص قرايبي بيتريقوا عليا و جو هتلاقي عريس في طولك منين و الجو ده. فا المهم يعني اجيب ولا فاكس؟

19

Biscuit_4072🇪🇬 هاتي ال عوزاه متخليش حد يتحكم فيكي

View all 19 advice
Lemon_14580
Lemon_14580🇩🇿5d ago•angryangry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Coffee_4355
Coffee_4355🇪🇬5d ago•angryangry

حقيقي الساعتين الي عدو دول كان حرفيا كل كلمه بسمعها بتعلم فروحي جدا عارف لما تتوب بس ربنا يحط في طريق توبتك يوريك انت كنت بتعمل ايه بجد الموضوع صعب وتقيل اوي بجد انا اسف لكل حد كان ضحية بسبب حاجة ملوش ذنب فيها بجد اسف

2
Sugar_19071
Sugar_19071🇪🇬5d ago•boredbored

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🍬. عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (محصلش). مش حاسة اني محتاجة احكي حاجة محددة بقدر ما انا فعلا محتاجة اتكلم وخلاص، اقول اي حاجة فعليا لأي حد واقعد اهبد كده احس اني مشغلة ذهني في نقاش او حاجة، ف لو حد عنده موضوع مفيد يعني بما اني هموت من الزهق (والرعب) ومش عارفة انام (هنام ف نص الكلام برضو عادي).

28
Mango_9999
Mango_9999🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

بحس اني مخنوقة بجد بسبب مليون حاجة هو الحمدلله وكل حاجة بس انا دايما بحس اني لوحدي انا كمان نفسي اخلف اوي انا كل مرة ببقا حامل والحمل مش بيكمل بقيت اتابع مع دكاترة بس انا تعبت من الموضوع دا بجد والموضوع بقا دايما شاغل بالي وكذا مرة جوزي يقولي انا كدا هتجوز تاني ولما اتضايق يقولي بهزر معاكي وانتي بتقفشي لي وكدا بس انا بجد من جوايا زعلانة من حاجات كتير اوي

21
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬5d ago•sicksick
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6

Pizza_15115🇪🇬 يعني اجبر نفسك علي الذكر اذكر ربنا كتير اوي حتي لو مش قادر تنطق بلسانك اكتب في شات خاص كل الاذكار وايدك هتشهد عليك استغفر كتير اوي .. ادعي ربنا حتي لو جوه مخك ، حاول تقوم تصلي ركعتين دلوقتي عشان الفجر* ثلي السنه وانزل المسجد بجد واقعد شوية كده لو خرجت اتمشي شوية يا راجل بص للسما شوية هواء متتكلمش بس حاول تظبط حالك فك ع نفسك خد استراحه عادي

View all 6 advice
Mango_14128
Mango_14128🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Apple_4282
Apple_4282🇩🇿5d ago•tiredtired

كرهتت حاليي لييش مراات بشوف حالي حلوة ومرات اشوف حالي بشعة فعلا مش عارفة كيف اناا وكمان بالحجاب بحس حالي بقرففف وشعري مش بعتني بيه لانو طبيعتو كيرلي فما عندي فلوس لحتى اعملو روتين تبعوو ولا لحتى اعملو ستريت لهيك على طول منفووش وحتى لو عملتو بيكون يوم بس اهتم فيه والايام باقية يصيير منفووش مش قادرة اتقبلل حالي

12
Flame_10555
Flame_10555🇪🇬5d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Candle_4132
Candle_4132🇪🇬5d ago•confusedconfused

لما بسمع اغنية ولا اتحبينا بحس ان قلبي بيوجعني اوي ، لان بحس ان بجد عمر ما حد شاف حقيقتي كاملة و خبها حتي اقرب الناس ليا ، و بقول اوقات لنفسي ما يمكن نطلع فعلا منستاهلش الحب ، او ما يمكن كل اللي اتحبوا اصلا مبيبينوش كل حقايقهم قدام الناس اللي بتحبهم ، و يمكن فكرة ان حد يحب كل جوانبنا و كل ما فينا دي كلمة مستحيلة، انتم شايفين ايه؟

15
Cloud_4006
Cloud_4006🇪🇬5d ago•confusedconfused

هاي يا شباب حابب اتكلم معاكم عن كذا معايا أول مشكلة ........ الواحد في حيرة من أمره في المشكلة دي علشان تعب من الزهق والعطلة دي 🥲😑 في مجالي شغلي في نوعين من الناس أو العملاء أول نوع مش عايز يدفع أو مش فاهم أصلا الموضوع ولو دفع يبقى آخره أرقام حرفيا لا تذكر النوعية التانية فاهمة وشغلهم حلو جدااا وفلوسه أحلى بكتييييييييييير بس المشكلة في نادر تلاقي العميل دا وصعب خصوصاً إني أنا بشتغل as Freelancer يعني مش تحت مظلة شركة العميل من النوعية التانية بيتطلب أحياناً أكون تحت مظلة شركة ودا بيغلي السعر والتكلفة وبيخلي الموضوع يدخل في اتفاقيات بين شركتين وفين وفين لما الموضوع يخلص ويتم ونبدأ شغل .... ووراد الشغل أصلا ميتمش وميجيش ودا طبيعي أصلا في أى بزنيس الحيرة بقى يا اما أصبر على النوع التاني يا إما اشتغل بالنوع الأول بس علشان أجيب مصاريفي ودا هيضرني فيما بعد أصلا المشكلة التانية هحاول اختصر فيها تتعلق بالارتباط .... في حد انا معجب بيها جدا جدا وشخصيتها شايفها مناسبة ليا بس فيه مجموعة عواقب كتيييير واقفه سد في الموضوع دا أولها أهلها مش مناسبين معانا .... عادتهم تقاليدهم ثانيا احتمال تسافر أصلا من مصر وخلاص كدا نوت: هي متعرفش خالص ولا من أساسة اني معجب بيها هل أخد خطوة مع أهلي هيرفضوا دا حاليا ؟ وأقف قصاد أهلي انا هل أخد خطوة علشان أضمنها لأنه بيجيلها عرسان كتيير وهي بتفرض وبس كدا 🙃 ولو وصلت/ي لهنا فأنا بشكرك جدا

3
Sugar_11258
Sugar_11258🇪🇬5d ago•sicksick
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Bulb_12127
Bulb_12127🇪🇬5d ago•worriedworried
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬5d ago•angryangry

السلام عليكم 🍬. عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (ده بجد المرة دي). اللي بيتايع كيدراما وشاف if wishes could kill هيفهم الرعب اللي انا فيه حالياا. دلوقتي انا شفت الحلقة الخامسة، وهي تحفة وزفت ف نفس الوقت، ف انا حاليا ثريلد اوي وف نفس الوقت هموت من الرعب ومش عارفة انام 🙂.

11
Watermelon_20131
Watermelon_20131🇲🇦5d ago•tiredtired
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Blueberry_15222
Blueberry_15222🇩🇿5d ago•heartbrokenheartbroken

حاسة ب تانيب ضمير و ندم شديييد و كره للذات و جلد ووو كنت فعلاقة مع واحد مصري و نا مالجزائر منذ 8 اشهر كل امورنا تمام بس قرب وقت انو يأتي لخطبتي و نتقدم بخطوة رسميا رغم اتفاقه مع اهلي واستعداده انه يتقدم إلا انني شعرت بتردد كبيير وخوف و عدم طمأنينة خاصة وان اجراءات زواجنا ستكون في بلده الامر الذي لم يريحني نهائيا تحججت بذلك لكنه اصر على ذلك لانه الحل الوحيد ثم اني شعرت بخوف من مجهول الانتقال للعيش في بلده مع عائله غريبة و رجل غريب ..ثم اني استقيل من عملي في بلدي و امكث في البيت لينفق علي هو ..تخوفت من ذلك صراحة الامر ايضا اننا نخطط لعدم الانجاب نهائيا...فخيل لي انه ممكن يتركني يوما و يتزوج عني من تنجب له في حال غير رأيه فالموضوع ثم جاء في بالي ممكن لن اكون كافية بالنسبة له فيعدد علي ..ثم طل الافطار التي راودتني عن الرجال المشارقة و منهم المصريين الذين يستغلون الاجنبيات مثل الجزائريات للزواج منهم ثم استغلالهن ابشع استغلال و طبعا هنا انا لا اعمم لكن تخوفت كثيرا ثم تذكرت اني سأعيش بعيدا عن اهلي في غربة ثم تذكرت ما امر به هنا من واقع غير مريح الامر الذي يدفعني للزواج به هربا فقط وليس رغبة واضحة بذلك ثم اني تذكرت ان المعيشة بين البلدين ممكن تكون فارق صادم بالنسبة لي .. ثم اني ممكن اندم على عدم بقائي في بلدي و عملي و مع عائلتي و الزواج من رجل من ابناء بلدي فلا امان في القريب فكيف بالغريب المهم مضى اسبوع و الكلام بيننا مبتذل غريب و كأننا نتواصل دون رغبة ..لا مكالمات ..فقط كلمات شات جامدة باردة صباح الخير كيف الحال بخير ...الخ البارحة منتصف ليل قمت بارسال رسالة صوتية مفادها ان وضعنا ليس بخير و لن يكون كذلك .نحن في حالة سيئة ..شكلك لا تريد التكلم معي ولهذا مختفي اغلب الوقت على ما اظن ..شكلك مش حاب تكمل فمش قادر تقولي اننا ننسحب مالعلاقة ..فدعني اقوم بذلك ربما لسنا مقدرين لبعض و كان من الرائع اني تعرفت على انسان مثلك رجل طموح مجتهد بعمله و مسؤول وووو..لكن لن ندوم على هذا الحال اكيد رغما الانسجام و التوافق الذي كان بيننا لكنه لن يذهب بعيدا اكثر من هذا ..لن اطيل عليك اتمنى لك الافضل و حظا موفقا في حياتك . سلام.. ثم قمت بحظره من على الواتس و ابقيته على التلغرام و الفايسبوك لم احظره هناك لا ادري لماذا المهم لا اتوقع ردا منه او انه يلاحقني هناك او يطلب شرحا للموقف او حتى تصحيحا لما ظننته عنه ربما ان يريد توقيف هذذه العلاقة ولو رد .. شعور سيء مؤلم صراحة ..افكر فيه طوال الوقت واقكر هل سيتواصل معي بعد ذلك ام لا في رأيكم ماالذي سيحدث لو كنتم مكانه ثم مارايكم في تصرفي فيما قلته او عندما حظرته

9
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

بقيت وحيد ومفيش حد في حياتي خالص غير بنت كنا صحاب ومبقيناش بنتكلم .. بقيت فارغ خالص من جوايا ومش بعرف انام .. بقيت بشرب نيكوتين كتير عشان ادوخ وانام بالعافية .. انا مش بخير محتاج حد اتكلم معاه وخلاص ولد او بنت مش هتفرق عشان محدش يشوفني بشقط بس بجد انا تعبت

6
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

لم يعد عقلي يسأل: هل سيعود؟ بل صار قلبي يسأل: متى سيتوقف هذا الاشتياق؟ ولا أملك إجابة فبعض المشاعر لا تنتهي لأنها ضعيفة بل لأنها كانت صادقة ما زلت أقاوم رغبتي في أن أطمئن عليك أن أرسل رسالة قصيرة أو أن أطرق الباب مرة أخيرة لكنني أعرف أن بعض الأبواب مهما اشتقنا إليها لا ينبغي أن نطرقها إذا لم يعد خلفها أحد ينتظرنا

0
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬5d ago•exhaustedexhausted

اكبر عدو للانسان هو نفسه مش عارف هل دا صح ولا لا بس بحسها احيانا صح لان بجد الانسان لو فضل بعيد عن نفسه هيبقي كويس رساله ليا ياسطا كفايه كفايه عشان انا تعبت وجبت اخري منك وهنزعل من بعض قريب والله فكفايه اللي بتعمله فيا وارحم

9

Blueberry_16799🇪🇬 المرؤ لا تشقيه إلا نفسه حاشاها الحياة أن تشقيه ويظن أن عدوه فى غيره وعدوه يمسيه ويضحى فيه

View all 9 advice
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧5d ago•tiredtired

دماغي رح تفقع من كتر مقاطع الريلز في الي منهم بفايدة ومنهم لا بس الفكرة مش هون الفكرة بأني رغم اني حاولت وقفهم رجعتلهم وبقوة اكتر شي ممكن يخليني اتعب هو مشاهدتهم بيجيبوا الهم بيزيدوا الهم لو كنت زعلانة بخلوا الزعل دبل كنت عم اتفرج عليهن عادي بس طلعلي فيديو ذكرني كيف قارنوني بشخص انا بحبو من اعماق قلبي وحسيت انو قلبي رح يطلع من محلو قصة صارت من فترة مش بعيدة بس كاسرتني بس لأني مش حلوة يمكن اي المقارنة ما كانت بشكل صريح بس انا نخنقت ليش مثلا انا اخي عادي يضربني وفلانة لا وبيحكولي بتقارني حالك بفلانة ؟ طيب ما انا بشر والله بشر عندي احساس انو لو هي اصغر مني هيك بتحكوا انا كتير بحبها للبنت خايفة اتغير عليها بسبب كلام هل الشخص 💔 بعتذر يمكن كلامي كتير ملخبط بس هيدي افكاري

2
Coffee_4355
Coffee_4355🇪🇬5d ago•shyshy

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. وان انت كده مش هينفع تطوب تاني وترجع واحش ده الاول او اوحش من الاول لا خالص بالعكس انت بيبقى عندك فرصة اللي هو ايه مثلا انا طوبت تلاتين يوم ورجعت عملت الغلط ده تاني لا انت تقدر بقى المرة دي تطوب خمسة واربعين يوم بعد كده تعمل مثلا غزبا عنه لحد ما هتيه مرة واحدة هتلاقي نفسك خلاص يعني هي كده هي ما بتجليش غير كده مش مثلا خلاص أنا قررت أطوب ومش هعمل غلط تاني ما استحملتش مثلا أسبوع ولقيت نفسي بعمل غلط تاني فخلاص أنا هفضل طلوع مجي أعمل لأ أنت غلط وطبت ربنا قبل طبتك بس أنت خصوصا عنك نفسك ضعيفة ما تستسلمش لنفسك الضعيفة حتى لو غلط ارجع طبتاني وثالث ورابع لحد ما خلاص هتزهق من الغلط ده أوحش مرحلة الواحد بيوصل لها إنه يعمل الغلط ومحسش بزنب صدقوني المرحلة دي أو فيه ناس كتير جدا هنا وصل لها بس ما تفتكرش أنت خلاص كده هتفضل تلعب مكان لا هتيجي مرة واحدة تقرف من نفسك تقول هو أنا إزاي مقرف كده هو أنا كنت زمان كده لا أنت كنت زمان كويس وهترجع كويس تاني

1
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬5d ago•lostlost

عاجبني شعور اني بتفرج علي الخلق من غير صوت حركه بس ودا مخليني فعلاً مش عايزه اسمعهم مجرد عايزه ابصلهم كدا معرفش حد هيفهمني ولا لأ بس انا حابه شعور اني بخمن الموضوع من تعبير الوش أو ردود افعال حتي لو هقرأ شفايفهم بتقول اي لحد مابيرجع صوتهم يغزو عالمي من تاني وساعتها بتنتهي راحتي

1
Watermelon_18839
Watermelon_18839🇹🇳5d ago•depresseddepressed

بحس بضيق في فترة الليل بحس انت مش بتنفس بطريقة جيدة و بحس مش طايقة نفسي و بدخل في حالة نفسية وحشة و احباط مش بعرف ةتقبل و لا حاجة لا دراسة و لا اي موضوع خايفة اتقلق اكثر ليه بيحصلي كده حسب رايكم

3
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬5d ago•draineddrained

قاعده دلوقتى وباصه للسقف وحاسه انى مهزومه من كل الدنيا بجد انا مش حاسه انى كويسه اطلاقا بصلي ياجماعه الحمدلله وبشتغل وكل حاجه بس مع ذلك انا م كويسه إطلاقا بقااى فتره كبيره كدا حاسه بالانهزام وانى مكسور خاطرى من كل الدنيا موجوعه من كل المواقف اللى عديت بيها وصعبان عليا نفسي انا عارفه انى بتعلم وكلها دورس بس جوايا شي زعلان وبيقولى مكناش نستاهل كل دا💔 م عارفه اصيغ الكلام بس انا م تمام خالص بجد ومش عارفه اشارك دا مع اللى حواليا محدش هيفهمنى كالعاده

20
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬5d ago•angryangry

ليه مبناخدش الحاجه اللي احنا عايزينها؟ ليه بنحب حد مبيحبناش وليه لما حد يحبنا بقى احنا اللي منحبوش. ليه كل التعقيد دا ما نخلي الوضع اسهل والدنيا بسيطة والحياة حلوة ونعيش اليومين اللي فاضلين ونخلص

16

Gold_16893🇪🇬 ممكن تكون شر عليك

View all 16 advice
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬5d ago•disappointeddisappointed

نفسي اوي اعيش لحظة ماعيني هتيجي في عين الشخص الي هكمل معاه حياتي واحنا قاعدين على البحر وهو بيقولي كنتي فين من زمان اسندي عليا وارتاحي من الدنيا وشيلي الزعل من قلبك وحطيه في قلبي انتي تعبتي كتير وزعلتي كتير والناس قست عليكي كتير اديتيهم حنية ادوكي خذلان واذى

11

Grape_16539🇪🇬 ربنا يقر عينك بيها يا رب فى عفو و عافية🩵🥀

View all 11 advice
Corn_19170
Corn_19170🇸🇦5d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Mango_19262
Mango_19262🇪🇬5d ago•tiredtired

جماعه عندي مشكله عايزه اتكلم معاكم فيها انا عندي مشكله في اللغات من زمان وانا بكره جدا الانجليزي و بجد عقدتي جدا و مش قادره اوصفلكم هوا بنسبالي عقده قد اي و عندي مشكله اني اصلا مش بعرف اترجمه وله احفظ كلمات دخلت ثانوي و عديت في اوله و تانيه دخلت تالته حولت في اول السنه اذكر انا مش عارفه نهائي و كان عندي قعده من ااحصه و بتخنق جدا بجد ركنت الماده لاني كدا كدا مهما. فهمت و حفظت انا مش بعرف اترجم انا بذكر كل المواد كويس بحيث اني اعوض فيهم هل في امل اعدي اجيب النص بس لاني بجد انا شايله هم المادي دي جده لدرجه ي جماعه نفسي يوم الي همحتن المادي دي ميجيش عليا بجد لاني هدخل احل حاجه اول مره اشوفها و مش عارفه اترجمها وانا ي جماعة عندي ضمير عمري ما اغش أبدا لاني مش معرف اخد مجهود حد انا بدعي ربنا كتير جدا و حط امل بس نفسي اطمن بس لاني دخله الامتحان و عارفه اني هشلها

5
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬5d ago•boredbored

هناك شيء أريد أن أستشاره لأحد منكم إذا كان يفهم فيه. المهم، أولاً مبارحاً كنت عند دكتورة. المهم، هي وصفتي ثلاث أدوية. المهم، هي أدوية نفسية. المهم، أنا قلت للمهم 50 مرة حتى الآن. المهم، الأدوية النفسية طبعاً تؤثر على الجسم وعلى الدماغ. لو اي حد عارف ما ده. فهي وصفها لي ازاي بقى? اول اربع ايام هيخد ربع حباية. مش عارف اصلا ازاي هيقسم ربع حبايتي تقسمت ازاي. فهي المهم يعني. وبعد كده اربع ايام لبعدهم هيخد نص حباية. وبعد كده من بعد كده بقى هيخد هيخد حباية عادية. دي جراحة اساسية اللي انا همشي عليها يعني. فبدات مبارح الدور. كنت طبعا عارف يعني عامل حسابي ان انا هنم كتير بقى. اربع عشرين ساعة و 48 ساعة وهنام براحتي يعني عشان هي بتعمل كده. فخدت بقى الجرعة دي اللي هي ربعة حباية من بارح. ونامت الساعة 10 بالليل وصحيت 10 الصبح. فانا وانا بصحة الساعة 10 الصبح كده وصيت الساعة القادمة ده. انا لسه بدري قوي. فتصدمت انه دوما يميش. فانه بينايم يعني. فالمهم خلص الموضوع. انا عايز اعرف هل انا لو انا خدت الجرعة كاملة. الحباية الكاملة عادي. اه بدري عن معادها يعني. هل ده ممكن يؤثر علي بالسلب يعني? بغض النظر ان هو ممكن يهبطني ويبطل الضغط وينايمني بتنجان ده كل انا عارفه يعني. لكن هل له اضرار تانية? اه على المخ مسلا او على الجسم او كده. اه لان انا عايز اختصر ده من الناحية. ومن الناحية تانية عايز بصراحة عايز اسكيب الايام دي كنت عامل حسابي الاسبوع ده مش هحسبه من حياتي عشان هنام فيه كله يعني فبس عايز ان انا ابدأ الجراءة كاملة يعني فلو في دكتور او اي حد بيفهم في اي حاجة يعني يفهمني عادي ولا مش عادي عشان هو طبعا مش عادي يعني ما حدش يدخل انا اعرف انه خطر عادي بس هل له تأثير ضخم او عادي

27
Cloud_14129
Cloud_14129🇩🇿5d ago•exhaustedexhausted

مزال ماشفت والو فحياتي، وعلابالي مزال نزيد نعيش ماخير، ومزال نزيد نعيش الاسوء، علابالي لا ربي طولي في عمري مزال نزيد نتعدب كثر، وراح تفرج عليا ونعاود نفوت نفس التجارب، علابالي بلي واش راني نفوت دوك راح يبانلي غدوة صغير، وبلي كل خطوة عشوائية راح تديني لطريق ماخيرتهاش، حتى الطريق لي راني حابها ممكن تكون معمرة محان وشقى، مزال كاين حكايات راهم يتكتبو دوك، فالوقت لي انا راني غافل ومخليها على الزهر برك، علابالي بلي فحقيقة الامر مانعرف والو، وكلش فوق يدي، وفي يد ربي سبحانو..

1
Cheese_4309
Cheese_4309🇪🇬5d ago•angryangry

السلام عليكم اجازة ما قبل تالته ثانوي مش عارفه اعمل ايه حاسه اني عاوزه استغل الاجازة بس حقيقي مش عارفه اعمل ايه و بس يعني في جفت (🎁) بيعمل ليك على البوستات القديمة و كدا طيب انت مش روش و مش مرعب يعني فـ كفاية😀

19
Gold_11778
Gold_11778🇪🇬5d ago•stupidstupid

انا عندي مشكله الناس ديما ديما بتسيء الظن فيه و بيفهموني غلط بيفسرو تسامحي علي انه ضعف و يفسرو كرمي علي انه سذاجه و بيفسرو تنازلاتي لي مره علي انها حق مكتسب باقي العمر في الواقع انا طبعتي كويسه ودي مش مشكله المشكله الحقيقيه في الي مش فاهمها

7

Candle_19651🇪🇬 حاولي تغيري شويه من طبعك وخلي قلبك اقسي شويه

View all 7 advice
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬5d ago•mehmeh

مش عارفه بس ف العموم وحشني نفسي زمان ضريبه النضج وحشه جديي انك تبقي فاهم ده أسوأ شئ ممكن تمر بيه ادري اني لسه قدام لسه اكيد تجارب مخضتهاش بس متاكده أن مدايقه من الي وصلتله انا حتي مبقتش احب احكي حاجه مش عشان مش عاوزه احكي انا معنديش الطاقه الي تخليني اعمل ده ومش كـ كلام بس انا مش فارقلي حاجه بالشكل الحرفي للكلمة منهكه من غير سبب هل تراكمات مش عارفه بس الاكيد اني يوما ما اتمنيت اكون هنا بس لما جيت مش حابه اعتقادي دلوقت اوقات أن يكون عندك مشاعر أن حتي يكون فارق معاك شئ جميل

4
Blueberry_18779
Blueberry_18779🇪🇬5d ago•emotionalemotional

مبقتش عارف ايه النا فيه دا .... كلمت بنااات كتتير حوالى 5 وكنت بتسلى بيهم كلهم ولحد دلوقتي بكلم دى ال6 اهو مش عارف ليه بعمل كدا بس ممكن عشان معنديش حد يقضي فراغي أو اتكلم معاه لأن معنديش صحاب ولا اى حاجه...

9

Grape_16539🇪🇬 بس انت كده هتفضل فى الدايرة دى لو فضلت كده و مش هتشبع اخرج منها و اشغل نفسك ب نفسك و املى حياتك

View all 9 advice
Strawberry_20040
Strawberry_20040🇪🇬5d ago•lostlost

حد قرا الكتب دي هل ف حاجة انا ف غني عنها لو تعرفو كتب تانيه استفادتو منها وفرقت معاكم🥺 ممتلئ بالفراغ فاتتني صلاة معجزات الذكر كافكا علي الشاطئ كوني صحابيه رسائل من القرآن علي خطي الرسول علمتني ايه

5

Cloud_9441🇪🇬 جرب اقراء الخروج عن النص. او الطريق الي الله.

View all 5 advice
Mustard_16522
Mustard_16522🇪🇬5d ago•sorrysorry

الشطرنج بجد لعبة عظيمة وبتساعد على التفكير المنطقي بس لما بتخسر وانت واخد الجيم على اعصابك ممكن نفسيتك تتأاثر وتدايق انا بلعب على ليتشس علشان ماسح دوت كوم وبحب اكل وافل وانا باعب شطرنج

7
Flame_15360
Flame_15360🇪🇬5d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Watermelon_13608
Watermelon_13608🇪🇬5d ago•confusedconfused

انا بيجي عليا فترة حرفيا ببقي فاقدة الشغف من كل حاجه ونفسيتي بتكون صفر ومش ببقي عاوزة اتكلم ولا اتعامل كتير مع حد وحاليا انا ف فترة ضغط امتحانات وصحتي تعبانه ونفسيتي بايظة ومليش نفس اتكلم مع حد خالص و ليا صحابي كنا بنبعت لبعض علطول وندخل ببجي نلعب سوا بس انا من ساعة م دخلت الفترة دي وانا بقيت ادخل اللعبة لو حد فاتح وبعتلى اوكي بدخل وبحاول اهزر و لو لقيتهم بيلعبو ومحدش بعت بدخل لوحدي والمفروض كنت معرفاهم اني الفترة دي مضغوطة ومش احسن حاجه بس هما اما بقو يلاقوني بفتح وادخل لوحدي من غير م ابعتلهم او لو حد بعتلى بدخل معاه او اى حاجه من دي خدو جنب مني وفيه منهم اللى شخصنتها معايا ومحدش بقا يسأل غير واحدة منهم بس ولو كنا فاتحين كلنا ف نفس الوقت وهي اتحطت ف موقف انها تختار تلعب معاهم او معايا بتدخل معاهم انا عارفة تصرفاتهم ناتجه عن تصرفاتي بس انا فعلا مفيش خللص الفترة دي ومش قادرة خالص اتكلم مع حد واسايس فيه من كتر التعب اللى انا فيه بس كنت مستنية منهم اني عرفتهم اني تعبانه انهم يسالو مش يطنشو بقا خلاص اللى هو انا اما كنت كويسة وبهزر وبضحك كانو يسألو وهو انا اما اعمل كدا ومتكلمش من خنقتي اكون حد وحش؟ لان اكيد هما شافوني حد وحش بقا خلاص بس فعلا غصب عني والمشكلة اني حاسة ان مش عوزة اقرب من حد ولا قادرة ل ده اصلا

8

Cloud_16699🇪🇬 بصي ي بو فهماكي عموما لاني بمر ب اوقات ذي دي بس الفرق الوحيد ان هما الي بيفرقلهم مش انا بس عموما هما مش اسمهم صحاب اي يكن الي عملتيه بالرغم من انك بررتي موقفك بس بجانب ده محدش عاتبك ف عادي تبا لهم وتعايشي خدي الوقت الي محتاجاه براحتك مش عارفه لو فالوقت ده فعلا حابه تكوني لوحدك ولا بتقنعي نفسك بكده بس مهم تعرفي ده الاول ثانيا الناس فترات ف عيشي وتعملي الي حباه ومتحطيش حتي فاصل بينك وبينهم وقت تخلصي من فترتك تتعاملين عادي بس متحطيش حد ك علاقه عميقه ليكي عيشي واضحكي وقت م تحبي وخدي الوقت الي محتجاه براحتك ومتبرريش بردو

View all 8 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

حاسه اني تعبانه اوي لوحدي اوي في اكتر فتره مينفعش اكون فيها لوحدي مش عارفه المفروض اعمل اي وتايهه كل حاجه جايه عليا وكل ما بحاول اقوم بقع اكتر من الاول والمشكله ان محدش فاهم دا ولا عارف دا وكله جاي عليا 😔

23
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬5d ago•angryangry

السلام عليكم 🌸. عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (محصلش). احنا ليه بقينا عايشين ف مجتمع زبالة للدرجادي؟ احنا فعلا بقينا في مجتمع القوي بيتنمر على الضعيف مش بيساعده.. رغم ان قوته دي اصلا مش بتاعته ولا من عمل ايديه، دي توفيق من ربنا عشان المفروض يساعد بالفلوس -او السلطة او القوة البدنية او الذهنية- دي غيره. جماعة انتوا مدركين ان كل نعمة زايدة عندكم مش بتاعتكم؟ انت مدرك ان ذكاءك مش بتاعك لوحدك؟ ده بتاع اهلك وبلدك واي حد ممكن يستفيد بيه، مش بتاع الجيمز ولا التلفون. وده اقل مثال.. انت متخيل ان انت آه اخدت نعمة، بس هتتحاسب عليها؟ صحتك راحت فين؟ ساعدت بيها حد؟ نفسك على الاقل؟ ولا ضيعتها ف قرف اليومين دول؟ والفكرة بقى، هل حد بيتعظ؟ هل حد بيتقي ربنا في شغله ومعاملاته مع الناس، بل حتى الحيوانات كمان، زي ما بيتقي ربنا اوي اوي ف لعبه ولَهوه؟ انتوا عارفين مشكلتنا ايه كلنا؟ ان التقوى عند ناس كتير اوي هنا منعدمة، وفي الكوكب كله للأسف.. ابقى داخلة عايزة نصيحة، وواحد مفكر نفسه ظريف يقل ادبه.. طب وليه؟ احنا ليه مش بنتقي الله في بعض؟ ليه لما اشوف حيوان اضربه؟ ليه لما اشوف بنت اخليها تعيط عشان مزاجي؟ ليه صاحبي ولا صاحبتي اخزوقه عشان انا مش راضي باللي ف ايدي؟ رغم ان الحاجات دي بتترد في قلوبنا قبل اجسادنا. وفي الآخر برضو هتقفوا قدام ربنا وايديكوا تشهد عليكوا ولسانكوا وكل شبر ف جسمكم يشهد انت عملت فيه وبيه ايه.. وتكتشف قد ايه كان عندك نِعَم المفروض تتوجه، بس حضرتك زي الكتكوت الشطور لم تتقِ ربك واهدرتها وزدت على الامر سوءًا بأن أذيت غيرك بيها. على الاقل اغلط، اعتذر، مش عيب.. انا اكتر واحدة فيكم بتغلط، بس بعتذر بمجرد ما بدرك ده.. انا لساني ده مش ملكي.. انا بأي حق آخد ممتلكات مش بتاعتي آذي بيها غيري واستقوى بيها عليه رغم ان المفروض اوجهها ف حاجة تانية زي الموعظة الحسنة على اقل تقدير؟ حاسة اني دخلت مشاكل كتير في بعض، بس الموضوع كله بسبب اني شفت انهاردة قطة على طرف الطريق كلها مترمغة رمل وتراب ومرمية في جنب، وميتة.. محدش هان عليه يشيلها، محدش في المحلات دي كلها فكر انهو يطلع صدقة لله ويدفن الكائن الضعيف ده على حسابه، رغم انه مكانش هيرضاها على نفسه.. والله لو بإيدي كنت دفنتها بنفسي.. بس يلا بقى خير.

27
Potato_4015
Potato_4015🇪🇬5d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

24
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬5d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم التاسع من الفراق تسعة أيام مرّت وما زلت أتعلم كيف أعيش في غيابك. لم يعد الوجع صاخبًا كما كان في البداية لكنه أصبح أهدأ وأكثر عمقًا كشيء استقر في القلب ورفض أن يغادر.أفتقدك في التفاصيل التي لا ينتبه إليها أحد في لحظات الصمت وفي الأشياء التي كنت أول من أخبره بها وفي كل مرة يحدث أمر صغير فألتفت بعفوية لأشاركك إياه ثم أتذكر أنك لم تعد هنا.أدركت أن أصعب ما في الفراق ليس الرحيل نفسه بل الاعتياد على أن هناك شخصًا كان يملأ جزءًا من يومك، ثم اختفى وبقي ذلك الجزء فارغًا مهما حاولت أن أشغله بشيء آخر.لا ألومك ولا ألوم نفسي لكنني ألوم ذلك الاشتياق الذي يأتي دون استئذان ويجعلني أعيش لحظات مضت وكأنها تحدث الآن. وما يؤلمني أكثر أنني أعلم أن الطرق بيننا أُغلقت وأن خلف الباب الذي أشتاق لطرقه حياةً جديدة لا مكان لي فيها. ومع ذلك أحاول. أحاول أن أمرّ بهذا اليوم كما مرّ الذي قبله وأن أؤمن أن القلب مهما أثقلته الخسارات سيتعلم يومًا كيف يحملها دون أن ينكسر. اليوم التاسع من الفراق… وما زلت أفتقدك، لكنني أتعلم بصعوبة كيف أكمل الطريق دونك.

3
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

13
Apple_18848
Apple_18848🇪🇬6d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Mango_16546
Mango_16546🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

معظم الاوقات بقيت وحيد وحاسس اني لوحدي غرفت بنت ٤ شهور كاصحاب وارتبطنا فترة ومع الوقت عرفت انها ارتبطت بيا علشان اهداف تانيه مش علشاني وبعدين دخلت ف اكتئاب حاد لانب كنت بحبها لاخر لحظه وحتي بعد ما كسرت قلبي فضلت احاول ارجع علاقتنا تاتي مر ٣ سنين ومش عارف اتخطي

2
Mango_11551
Mango_11551🇪🇬6d ago•frustratedfrustrated

الواحد حاسس بالوحده ما عنديش اخ وحتى اصحابي يفرق الطبقه الاجتماعيه بيني وبينه كبير بسبب ان اهلي يميزوا اخواتي انا حتى ما عنديش اخ عندي اخوات بنات عبق عليا اليوم ما خلفوني ابويا خلفني وهو عنده 40 سنه مخلفيني قبل ما يطلقوا بس عشان اشيل عنهم شويه من المسؤوليه اي حاجه انت الراجل عشان يلموا عليا شويه احمال وخلاص حتى ابويا ذات نفسه هيبقى عليا حاجه خره الواحد حاسس ان هو وحيد

4

Grape_16539🇪🇬 ربنا يعينك و يرضى عنك، و يرزقك من حيث لا تحتسب

View all 4 advice
Sandwich_7106
Sandwich_7106🇪🇬6d ago•tiredtired

في واحده كانت صحبتي فضلنا اصحابي لمدة طويلة من غير ما نكون مرتبطين بقالنا سنتين مش بنتكلم وقطعنا مع بعض بس كل فترة بحلم بيها حلم يكون الحلم فاكره جدا وببقي متأثر جدا وكاني لسه عارفها ومعجب بيها برغم من ان محدش فين في الحقيقة اعترف للتاني انه بيحبو ليه انا دايما بحلم بيها لحد دلوقتي

3
Mustard_16291
Mustard_16291🇪🇬6d ago•mehmeh

محتاج افهم ليه مفيش مستريس ولا مامي هنا بجد محدش حابب الموضوع ده ليه بس بقي ونملي باي حاجه ولفي بينا يادتيا دوخينا يادنيا هاتينا يمين شويه هاتينا شمال شويه مدوخانا و مش حافظ الباقي يادنياااا

4
Mango_13114
Mango_13114🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2

Cloud_16699🇪🇬 بما انك معترف بغلطك وفاهم فين النقطه ده كويس خلاص الي حصل حصل هي مش هتتقبل ده يمكن لسه بعدين متحاولش تبرر أو تعمل اي رده فعل اعتقد المفروض تتعايش عادي وتصلح من نفسك دايما وهي اكيد هتحس ب ده واي يكن هي غريبه عنك ف عادي مش لازم تحس انها امك يعني بتمني متنتكسش تاني وصلي لان كل م قربنا من الأرض الواحد نفسيته بتتحسن مش اي عبث والله بس غلطه ومفيش حد مبيغلطش وانا مش يقلل من الغلط الي عملتو وانت مينفعش تعمل ده بس خلاص حاجه وحصلت وانت موضوع وتبت عنو خالص مفيش رجعه عنه . تصالح مع نفسك والدنيا ان شاء الله تكون كويسه

View all 2 advice
Blueberry_18779
Blueberry_18779🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

بحس اني مكروه قوى من اغلب الناس سواء الأهل أو الصحاب + أو مش بحس بل دا واقع مش عارف ليه وليا صحااب كتييير بس مش صحاب يعتبر معارف بسسسس مش عارف بقا أنا بعمل اى يخليهم يشوفوني كدا مع اني بكون جدع معاهم في كل وقت واى وقت.. اتخطي دا ازاى .... وممكن اكون مكروه عشان لما بشوف واحد بارد بقولو في وشو و لما حد بيقول حاجه وهي كدب بقولو في وشو برضو مش عارف بأمانه

1
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬6d ago•boredbored

بقالي يومين عند اهلي بسبب اجازه اخر السنه حاسه اني خلاص دوخت صدعت زهقت عايزه ارجع السكن تاني مش قاده بجد بجد الوضع صعب عليا نفسيا مش عارفه اقعد ٥ دقايق بس على بعض بدون ما حد يضرب حد من الأطفال ولا حد يكسر حاجه و لا حد يطلب حاجه هموت مش قادره

4

Banana_20108🇸🇦 انتي اتعودتي ع اسلوب حياه وطريقة عيشه مش لقياها عندك دلوقتي ومش بتحبي الزحمه في حاسه بدوشه في دماغك

View all 4 advice
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦6d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬6d ago•worriedworried

سلام عليكم هو احنا هنا لي هنا علشان نسمع بعض؟ هل احنا هنا علشان ف ناس محناج مساعده فعلا؟ هل احنا هنا علشان الناس اللي محتاجه بورن وعاده سريه؟ هل احنا هنا علشان فعلا دا مكان محدش هيعرفك فيه فبتتكلم ف اي حاجه ممكن تتكلم فيها؟ طب اي هنفضل ف لوب حزين كدا لغيت مانمسح دا ولا اي؟ معتش متفهم اي حاجه

8
Apple_19333
Apple_19333🇪🇬6d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Banana_20108
Banana_20108🇸🇦6d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Apple_10086
Apple_10086🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

ازى متعلقش بناس بسرعه نفسي اشغل وقتى بس مش عارفه حاسه ان حياتى فاضيه رغم ان فى حاجات كتيره مفروض اعملها يعني مثلا شخص مش بيبادر بنفس الاهتمام انا بهتم اضعاف الاهتمام ده حتى مع صحابي ممكن تكون انسانه بتعتبرنى صحبه عاديه وانا اكون حاطه ف مكانه البست دى حاجه مضايقنى اوى

19
Pineapple_10527
Pineapple_10527🇪🇬6d ago•stressedstressed

انا حلم حياتي اسافر برا بعد ما اخلص المرحله دي و فاضلي سنه السعوديه بلتحديد و عندي شغل اونلاين بس مش عارفه فوق اني اجيب مجموع حلو و دا اسهل حاجه في الاجازه كنت عايزه اطلع ب 30000 و الشغل الاونلاين دا صعب اطلع منه بالفلوس دي طب اعمل اي ولا اكنسل فكره الفلوس و اركز ع نفسي الفتره دي و الفلوس دي اسيبها لاهلي انل كنت عايزه اجمعها بس عشان خاطر اثبت اني قدها مش اكتر بس هل دا استسلام عشان مش هقدر اجمع الفلوس ولا اي

8
Pumpkin_5579
Pumpkin_5579🇪🇬6d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

11
Mango_18729
Mango_18729🇪🇬6d ago•confusedconfused
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Moon_11741
Moon_11741🇪🇬6d ago•emotionalemotional

ازاي الواحد يتعامل مع الحزن العميق اللي جوان احساسه أنه عايز يعيط مع أنه من بره الناس بتخاف منه حاسس طول الوقت بحزن و غم و خوف و توتر من سنين في الدوامة دي روحت لدكتور نفسي ومش كملت و حاولت اقرب من ربنا و التزم و مش كملت فاقد الهدف من الحياة وفاقد الاحساس بالسعادة أو المتعة

2

Blueberry_20119🇪🇬 حاول تكسر روتين حياتك بحاجات جديده تحبهها زي الرياضه مثلا او اي هوايه تانيه ترجع شغفك ليك تاني واعتزل الوحده واخطلت بالناس بعيدا عن التعلق بيهم واعرف ان دايما ربنا شايل لينا الخير في كل حاجه حتي لو انت شايفها غير كده وخلي عندك ايمان بالله وبنفسك انك هتكون مبسوط واطلع من دايره الاضطهاد والتفكير في الحاجات اللي بتحزنك انا قعدت فتره كبيره كنت كده وكنت شايفه ان كل حاجه انا حبيتها وعايزاها مش ليا سواء رياضه صحاب اهل بس كل ده انت بتحدد بنفسك هتحبس نفسك وهتفكر هتفضل حزين ومكتئب خلي هدفك ازاي تخلق لنفسك جو تكون مبسوط بجد فيه

View all 2 advice
Flame_15650
Flame_15650🇩🇿6d ago•fed upfed up
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Grape_4481
Grape_4481🇪🇬6d ago•disappointeddisappointed

بقالي كتير بحاول اواجه مشاكلي النفسيه ف صمت تام و لكن بقيت احس ان الصمت دا مش مسبب ضرر لحد غيري امبارح انهرت من العياط لسبب مجهول او بمعني اصح تافه اعتدت علي حدوثه من الشخص دا بس برضو عيط كنت فاكره اني اعتدت ع الامر و لكن طلعت بس براكم جوايا

1
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

مش عارفه ليه هنا في ناس بتكتب وتقوم قايله بس محدش ينصحني بالدين او حاجه زي كدا او لو جيت قلت لحد قرب لربنا يقلك ي عم الدين حاجه ودا حاجه وتلاقيهم مش عايزين يسمعوا ويقولو ايه علاقه الدين يعني ايه ايه علاقه الدين الدين دا الهويه بتاعتك والمنهج والخط المستقيم الي بنمشي عليه هو كل حاجه القران مكتوب فيه كل حاجه كل انواع المشاكل والحلول بتاعتها بحس والله ان الناس دي غريبه مش فاهمه وفي ناس بقي دي الي حبت انها تريح نفسها وتقلك انا مبقتش مسلم يا سلام بقي من غير دين امال بقيت بقي ولا حاجه الشخص من غير دين دا ولا حاجه وايه نوعيه المشاكل الي الناس بتكتبها دي انتم في الكوكب معانا ولا انتم ناس حقيقيه هي دي مشاكل مش بستخف بيها علي قد ما انا بقرف منها والي عليا اقوله ربنا يهديكم بجد مش عىرفه ليه الانسان بيكون عارف الغلط ويقول ياه دا غلط دا حلو اوي ويقرب منه وخلاص وحابب نفسه وشايف ان مفيش مشكلخ وكمان بيجهر بالمعصيه ويبين قد ايه المعصيه دي عاديه ربنا يهدي الجميع ويهدينا جميعا كلنا بنغلط ومش عيب اننا نغلط العيب اننا نستمر في الغلط ونكابر ومنتوبش

6

Coffee_4076🇪🇬 اول ما بسمع كلمة بعيدا عن الدين بنهي النقاش تماما اصل هو عايز يلغي الاساس هنتناقش بقوانين الفيفا يعني ؟ لازم فعلا نفهم ان كل تفاصيل حياتك كلها كلها الدين بيناقشها عادي جدا بس احنا اللي جهله وحتة الغلط اللي الناس بتروحله كلنا بنغلط اكيد وكلنا عندنا معاصي ومش معصومين ف ربنا يهدي الجميع وبفكرك انه من عاب ابتلى ف احانا بندعيلهم بالهداية وندعي ونقول الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا

View all 6 advice
Lemon_14580
Lemon_14580🇩🇿6d ago•angryangry
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

1
Lemon_14580
Lemon_14580🇩🇿6d ago•tiredtired

ما نقدرش نوقف الover sharing مع صديقتي. هي من النوع اللي الناس الكل ترتاحلو و تفضفضلو لكن هي متشاركش اسرارها. المشكل الاكبر أنها تشارك اسراري و في كل مصيبة نحكيهالها تحاول تفكرني بحوايج تغيضني و مزال ما تخطيتهاش. حاليا هي تعرف أكبر اسراري ، احلامي، اهدافي و تحاول ترجع تدخل حياتي و محيطي.

2

Croissant_14273🇪🇬 ابعدي عنها واوعي ترجعيها لحياتك، وكل اسرارك الغي اهميتها تماما قدامها. احلامك طموحاتك اسرارك، كل ده قدامها اعملي كأن ملهوش اي اهمية. احلامك غيرتيها واسرارك تخطيتيها، واتعاملي معاها ببرود كمان بالتزامن مع كل ده.

View all 2 advice
Suchi_14449
Suchi_14449🇪🇬6d ago•emotionalemotional
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

24
Gift_16762
Gift_16762🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

13
Watermelon_16795
Watermelon_16795🇪🇬6d ago•downdown
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Brain_12743
Brain_12743🇪🇬6d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

0
Suchi_14449
Suchi_14449🇪🇬6d ago•emotionalemotional
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬6d ago•shyshy

عندي مشكله مضايقاني وكل ما اسال فيها محدش بيفيدني فكتبت دي وَلَمَّا سَأَلْتُ عَنِ الْحُبِّ، قِيلَ لِي: هُوَ زَوَاجٌ بِعَقْدِ قِرَانٍ. قُلْتُ: كَلَّا، بَلْ إِنَّهُ تَلَاقِي مُحِبَّيْنِ، هُوَ جَمْعُ جَسَدٍ وَاحِدٍ بِرُوحَيْنِ. نِصْفَانِ وَاكْتَمَلَا بَعْدَ تُوهَانٍ، فَاللَّهُمَّ نِصْفًا يُكْمِلُنِي وَأُكْمِلُهُ، وَنَحْيَا فِي سَعَادَةٍ وَهَنَاءٍ، نَعِيشُ فِي الدُّنْيَا وَنُعِينُ بَعْضَنَا، عَلَى تَلَاقٍ فِي آخِرَةٍ وَجِنَانٍ. اول مره اكتب حاجه فرايحي بس شكلي هطور هذه الهوايه وبجد بحبني

11
Cloud_5755
Cloud_5755🇪🇬6d ago•emotionalemotional

اللى انا عملته غلط كبير ومش حلو وكنت بعارض الفعل دا لغاية اما عملته ومش عارف دلوقتي اصلحه ازاي كان في بنت من التطبيق هنا بكلمها والبنت دي كويسة ودماغها حلوة وفعلا بعتبرها اختي وكنت عايز افضل جمبها واسندها واطمن عليها حصل خلاف من فترة كبير وكلمتها باسلوب مش حلو وصالحتها بس هي كانت لسه متاثرة بالمشكلة بس بسبب اختلافي معاها في طريقتها قررت ابعد فجاه وقلت علشان متحصلش خلافات بينا تاني وماتكلمش معاها باسلوب وحش تاني زي في الخلاف الاول الفعل جبان وندل وعارف رايكوا فيه هيكون ازاي بس بجد انا زعلان من جوايا وندمان على اللى حصل دا ومتضايق جدا ان انا كنت سبب زودت اللى عندها بدل ما اساعدها زي ما قلتلها حقيقي انا لسه بحبها وبعتبرها اختي وعايز مصلحتها وصعب اوي اصلح الموقف ويكاد شبه مستحيل بالنسبالها لان دا كان تاني موقف والاول كان بردة تقيل مش سهل مش عارف اصلح دا ازاي وبجد زعلان علشانها وان انا كنت سبب زودت بيه اللى عندها انا اسف ليكي بجد ونفسي حتي لو مش هتكلميني تاني تبقي احسن وكويسة وتعرفي انك غالية وبنت زي الفل وتستاهلي ناس احسن في حياتك يقدروكي ويشيلوكي جوا عنيهم مش هطول عليكوا اكتر بس حتي على الاقل عايز اهديها واطمن عليها من غير ما اكون بزود شعورها الوحش ارجوكوا عرفوني ممكن اعمل ايه

4
Brain_19471
Brain_19471🇪🇬6d ago•lostlost

انا بقى عندى كسل رهيب. بقيت اكسل اعمل ابسط الاشياء او حتى اروح مشوير مش مستاهله وحركتى بقيت خفيفه عن الاول. وصلت معايا الدرجه انى اكسل اعمل اكل لى نفسى. بقيت بحس بخمول وتعب شديد بقيت عايز انام بس مش عارف حتى انام. حاسس كان حاجه انطفت جوايا تانى. بس انا مكنتش كده بالعكس كنت بتحرك وبعمل انشطه وبنفاعل معى ناس

1
Moon_4178
Moon_4178🇪🇬6d ago•stressedstressed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3

Apple_19333🇪🇬 حاسس بيكي عموما و ساعات بمر باللحظات زي دي شعورك و رغبتك في الانعزال و البعد عن الكل و قي نفس الوقت نفسك حد يحس بيك او يقولك معلش حتى عايزه حد تعرفي تتكلمي معاه شعور عارف و فاهمه و ساعات بمر بيه عايزه تختفي بس عايزه تحسي انه في حد حابب يطمن عليكي و ده بيجيفي قصة الستوريات و كده

View all 3 advice
Flame_18942
Flame_18942🇪🇬6d ago•emotionalemotional
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬6d ago•tiredtired

اصعب قرار ممكن تاخده في حياتك انك تقرر تقطع علاقتك بحد كنت بتحبه اكتر من نفسك لمجرد بس انك تحافظ علي كرامتك وتبطل تعرف عنه اي حاجه وتبعد هو بيبقي قرار صعب جداا وفي تحدي مع نفسك شويه واحساسك انك الشخص كويس وتستحق تتحب وتتعامل معامله احسن وتتحب اكتر من كده

6

Strawberry_10277🇪🇬 لو مقدرتش نفسك محدش هيقدرك ..

View all 6 advice
Broccoli_9400
Broccoli_9400🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

كل فترة حد عزيز عليا يموت ويدخلني في حالة اكتئاب وخنقة وقرف من الدنيا لمدة كبيرة ويادوب أبدأ أتعافى ألاقي الخبطة اللي بعدها مرة جدي الله يرحمه مرة صاحبي ف الكلية بعده بأسبوع صاحبي التاني بعدها جدي الصغير اللي كنت بحبه وكل خلفته بنات وبعدها والد حد عزيز عليا وبعدها والد صاحبي ولسا من شوية والد صاحبي توفاه الله الموضوع بيوصل معايا لتفكير كتؤر وأوفر ف إحساس الشخص ووقع الخبر عليه وهيكمل ازاي والمستقبل وهكذا بس ف الآخر بفتكر إن كلنا هنموت والموت مبيفرقش بين صغير وكبير ف ربنا لا تقبضنا إلا وأنت راضٍ عنا وبالنسبة للمستقبل ف كله ف إيد ربنا ومحدش أرحم على عباده منه ف ادعولي وللمسلمين بالصلاح والهداية وحسن الخاتمة وادعوا لأموات المسلمين

1
Blueberry_7150
Blueberry_7150🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted

عاوزه نصحتكم انا فرح صحبتي اعز اصحابي قرب وهي نفسها اكون معاها حتي هي قالتلي كدا وكمان هي صحبت الكليه واقرب حد ليا مشارعنا كل حاجه سوا المهم فرحها قرب وللاسف هيكون يوم جمعه يعني مفيش مواصلات وهي الفرق بين بلدها وبلدي ساعه يعتبر او ساعه ونص ومعنديش اخوات ولاد يروحو معايا وبابا ممانع حتي نروح افراح في البلد فاستحاله اعرف اقنعو واهلي اصلا مش من النوع اللس بيقدر مشاعر اصحاب والحاجات دي بيشوفها لعب عيال انا قولت لاهلي ان هروح حاجه تبع الكليه وفيها مابيت وكدا لان هتاخر ومش هيكون في مواصلات الجمعه فامي قالتلي معنديش مانع وهكلم مع ابوكي طلامه حاجه تخص تعليمك انا شايفه ان مش بحب اضحك عليهم او اكدب عليهم وزعلانه من كدا جداا وكمان حاجه اما اكلمت مع صحبتي عرفت ان اصحاب اخوها هيباتو في نفس البيت بس هيكونو في شقه فوق وانا هكون مع خالتها في الشقه اللي تحت انا مرعوبه من اهلي وكمان ان في شباب فكرت ان اعتذر ليها بس هي هتتقبل ؟ ملحوظه صحبتنا التالته هتروح لان مامتها مساعدها وقالت ليها هاجي معاكي ونجيب حد قربنا يودينا ويجبنا بالعربيه لان استحاله يكون في مواصلات في البلد دي فانا حاسه بزعل حتي صحبتي اما عرضت عليها اروح معاهم حاستها الموضوع تقيل علي قلبها كدا فانا مش عارفه اعمل ايه

18

Croissant_14273🇪🇬 بصي كان فيه حد هنا ف الكومنتس قال انه لو زعل طبيعي عشان انتي بس مش مشاركاها فرحتها ده عادي، انما لو زعل منك انتي شخصيا يبقى البنت دي مش تمام اصلا، وانا متفقة معاه جدا بصراحة. ف بصي، في الحالتين انتي مستفيدة؛ لو زعلت زعل عادي يبقى انتوا محصلش بينكم اي حلجة وحافظتي على صحبتك، اما لو هي زعلت منك بجد والجو ده ف انتي عرفتيها على حقيقتها والمفروض تبعدي. هي لو طيبة وخايفة عليكي وعارفة ظروفك صدقيني بجد هتمنعك تعملي الحركة دي وتكذبي على اهلك بجد، دي هتهزأك اصلا، فاا كلميها كده وشوفي، وفي الحالتين اياكي تروحي، انتي ولا ضامناها ولا ضامنة اخوها ولا ضامنة صحابه، دول ممكن يتلموا عليكي يهددوكي اصلا وينهوا مستقبلك حرفيا، ف انسي الحوار ده شيليه من دماغك بجد.

View all 18 advice
Coffee_19260
Coffee_19260🇪🇬6d ago•irritatedirritated

شعور صعب لما تكون طول حياتك الفكرة اللي متاخدة عنك انك شخص عقلك كبير و عندك خبرة كبيرة في الدنيا والصغير والكبير بيلجألك، وفجأة تمر بظروف وتقع وكل اللي معدي عليك يبدأ حالك يصعب عليه وبدل ما كنت انت الشخص اللي بينصح والشخص اللي بيحل بقا كل من هب و دب ماشي يعدِّل عليك وكأنهم كانو مستنيين وقعتك ٠٠ حتى طريقتهم في النصح بتبين نواياهم ٠٠ مبقتش حابب أحتك بحد ولا حابب أتكلم ٠٠ خجلان من نفسي مش عارف من ايه ٠٠ يمكن عشان المكانة اللي عيشت حياتي كلها ببنيها لنفسي فجأة انهارت ٠٠

3
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬6d ago•worriedworried

اعع هو اي دا والله اي المجتمع دا اي الناس دي هو انا اللي بقيت غريب ولا العالم دي هي اللي تعبانه انتو بتعملو اييي بتعملو اي ياجدعان هنفوق امتي ياصيع هنفوق امتي ياجدعان والله احنا ف النيله خالص

26

Cloud_16699🇪🇬 يسط انت ثانوي:) روح اكشف

View all 26 advice
Chilli_4184
Chilli_4184🇪🇬6d ago•irritatedirritated

افتكرتها دلوقتي وافتكرت ايامها يخربيت الوساخة الي عيشتني معاها فيها على الرغم انها مشدتنيش لوساختها اوي بس كانت فعلا وسخة ومش قادر افهم ازاي إنسان ممكن يفضل عايش بالطريقة دي وهو مبيعملش حاجة غير انه يخون ازاي كانت طاقية نفسها، كل ما بفتكرها بكره نفسي الفكرة اني مش عارف هعرف احب تاني ولا خلاص كدا نضجت او اتعقدت بس لا انا حاسس فعلا اني بقيت بشوف الحقايق مش الوهم الي بعمله ف دماغي

3
Cloud_20067
Cloud_20067🇩🇿6d ago•emotionalemotional

ما تحسو كأن الحياة أعمق من انك تقعد فتلفونك وتحاول ترضي مجتمع و موجات وترندس؟ مدري دايما احس بغرابة بين ناس اللي اكلمهم في حياتي معظمهم يرددون شعارات ما يعرفو معنى اساسياتها كمثال يقول شعار ما او جهة ما ومسمياتها بدون مايفهمو.... و اكره ذا شي احسه سطحية مقدر اشرحها.... كأن كيف العالم اصبح يعتمد على مسميات جاخزة و اجابات من. Ai. بدل الايمان بها وبحث عنها

14

Chilli_4166🇪🇬 مظبوط لازم الأنسان شتغل على تفكيره وعقله بس على فكره سبحان الله هيا قدرات مو كل الناس ربي خلقها بهذي القدره الأغلب ما يستطيع فا من كمال وعي الأنسان ان يرحم القدرات المختلفه

View all 14 advice
Cloud_4126
Cloud_4126🇪🇬6d ago•emotionalemotional

عندى سؤال للناس اللى اتخرجت من الجامعة انتو عملتو ايه بعد التخرج بدأتو شغل ازاى انا خلاص فاضل مادة واتخرج مش عارف الفترة الجاية هعمل ايه هشتغل فين وازاى انا هبقى خريج اداب مساحة بس فى خلال ال 4 سنين متعلمتش اى حاجة عملى لان كليتى نظرى وبس مفيش عملى نزلت تدريبات بس كلها هجص على الفاضى متعلمناش حاجة عشان الشغلانة دى عايزة ممارسة مش عارف ابدا ازاى اروح فين اعمل ايه

4

Tofu_19803🇪🇬 انت عايز تشتغل ف مجالك ولا تعمل شيفت شوف كورسات تبع مجالك او شوف منح iti لو فيها تخصصات ليك شغف فيها ونزل لينكدان وشوف اي اللي مطلوب وطور نفسك وقدم

View all 4 advice
Paprika_20111
Paprika_20111🇪🇬6d ago•alonealone

فرحت جدا بفكرت اني هكلم منغير محد يعرفني انا نفسي في حد يسمعني بجد منغير ميحكم عليا حد بس افضيلو دماغي لاني مضغوط جدا وعندي مشاكل كتير عاوز حد يسمعني وميحكمش ولا يضيق حد يكون رويح لاني حياتي مكلكعه

9
Flame_4668
Flame_4668🇪🇬6d ago•tiredtired

هوا بجد احنا مينفعش نتجوز الي بنحبهم يعني ليه نكون مبسوطين من قلبنا بجد بنعمل كل حاجة تفرحهم وتخليهم طايرين من الفرحة وفي الاخر يشوفوا انك ضعيف عشان حبك ازاي بجد كل الحلو يهون في يوم وليله

5
Strawberry_14199
Strawberry_14199🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

لي احنا دايما محتاجين للجنس الآخر لي بنحس بزعل لو احنا محدش اعجب بينا من الجنس الآخر مع أن عادي يعني وهو مش موجود فحياتنا دلوقت الحياة ماشيه وبنضحك ونتبسط لي بقي شعور أن حاجه ناقصه داااا؟

8

Cloud_20067🇩🇿 الاعلام و سوشل ميديا و مجتمع تأثير خارجي اعطى أهمية ذيك للحب رومانسي بدل حب صداقة ام هواية و اصبح الحب اعظم شعور في عالم يقتصر فقط على جانب رومانسي.... هناك حب ذات و حب هواية و حب حيوان و عائلة. اصدقاء الخ...

View all 8 advice
Mango_19462
Mango_19462🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

19
Mango_19208
Mango_19208🇪🇬6d ago•boredbored

في بنت كنت متعرف عليها من مكان كورسات والمهم بطلنا نشوف بعض علشان الكورس انتهي وطبعا مسجلين بعض المهم كل لما افكر اكلمها بكبر دماغي انا بحبها وهي بردو متجاوبة معايا بس الفكره دايما بتخليني انا ابادر ف علشان كدا فكستلها وبطلت ابعت مع العلم لما بلعت بترد بسرعه بس الفكره اني بفكر فيها بردو بس بقول لعقلي متبعتش ف مش عارف اعمل ايه رغم عندي خيارات تاني بس هي عجباني 🙂

4
Ketchup_20083
Ketchup_20083🇪🇬6d ago•angryangry

عارفين المثل بتاع العيبة تلهيك وتجيب الي فيها فيك اهو ده بظبط الي موجود هنا بجد يعني تلاقي حد بينصحك بحجات هوا محتجها يعني مثلا تلاقي حد حد اعمي بيقولك ركز كويس او تلقي حد تخين يقولك حاول متكلش كتير بجد قبل متنصحو اسمعو بلاش النصايح المعتاده بجد ملهاش قيمه انتو مش بتحسو بحد بجد

8

Sugar_19071🇪🇬 انت عارف ليه؟ عارف ليه اكتر واحد بيعرف ينصح هو نفسه مش بيعرف ينصح نفسه؟ هو بيتمنى ان حد يقوله كده، بيتمنى ان حد يقوله متاكلش، بيتمنى ان حد يقوله ابعد ويطبطب عليه.. احتياجه للنصيحة بيخلق وعي اكبر بكتير اوي بيها، ف بيبقى مدركها وفاهمها فعلا، بس مش قادر يوجهها لنفسه.. عوضًا عن ده، لما بيشوف حد ف نفس حالته غصب عنه بينصحه، لانه ببساطة مش هيتحمل ان حد يبقى في نفس موقفه ومحدش بينصحه النصايح اللي محتاجها فعلا، فاهمني؟

View all 8 advice
Heart_9410
Heart_9410🇪🇬6d ago•angryangry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Coconut_17212
Coconut_17212🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

28
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

جديده دي بقا حوار بيني و بين احدهم ..و دا بجد مش هزار هي = أنا مش مرتاحه أنا = طب ليه احنا امبارح اتكلمنا كتير و هزرنا كتير و كنا تمام و مبسوطين اكتر من ٣ ساعات و كلمت ماما و ماما هزرت و كانت مبسوطه في ايه هي = اصل انت شيك و كاريزما و شغلتك اي ست تتمناها و بتعرف تتكلم كويس كدا اوي و بتخطف و فاهم ف الستات اوي و ادام انت كدا ف انت اكيد بتاع نسوان و توكسيك 🤦🏻 انا = ضحكه خفيه بيني و بين نفسي و موهوم أنا = بس كدا يعني دا تقييمك بعد كل دا ؟؟ هي = اه أنا مش متطمنه و مش حاسه ان كل دا موجود ف راجل و يبقا عادي كدا و هيتجوز فعلا و ممكن يكون جد و ادام انت فيك كل دا تبقا اكيد توكسيك طبعا و بتاع نسوان و ف الاخر تقول معلش أنا مشفتش منك حاجه وحشه بس انت غريب و أنا خايفه انا = طب يا سيتي شكرا و ربنا يوفقك مع عيل بشخه و مقطع و مهلهل ف نفسه و مش لاقي ياكل عشان تقتنعي انه كويس و تبقي مرتاحه راحت معيطه و ماشيه اقولها ايه طيب

4
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧6d ago•tiredtired

السلام عليكم مُرهفة جدا جدا عم اتخبط ما بين التوبة والمعصية حاسة روحي رح تطلع كل شي حولي عم يشجعني للمعصية ما عندي صحبة صالحة ماعندي حدا يشجعني السوشل كلها معاصي ومنكرات عم موت حياتي خاليا من اي شب مش من محارمي ما بحكي مع حدا غريب اي حكيت كتير قبل بس بحدود وحاليا كلهم عاملتهم بلوك ندمانة ونفسي اخزق حالي من الندم هو مش مبرر اني اعصي الله بس من الأخر انا عم دور على حنان واهتمام يعني كل شخص مش من محارمي انا حكيت معو حكيت بس لأنو ماقصني اهتمام ومشاعر الحمدلله اهلي كلهم حواليا بس ابي ما بيعرف يعبر عن حنانه الا بالمصاري مافي مشاعر واخواني واحد خانقني والثاني غير متوفر والثالث الله يعطيه ويجبر خاطره اي حنان من اي شخص ممكن يخليني ابكي واحس بمشاعر كتير حلوة حتى ىو الأنسان مش مهتم في كتير حكي ببالي بس حاسة انو مافيني احكيلكم

7

Grape_16539🇪🇬 ندمانة يبقى نقول الندم توبة و قومى صلي ركعتين الوقتى و ادعى ربنا و فضفضي

View all 7 advice
Coconut_18047
Coconut_18047🇩🇿6d ago•tiredtired

عندي مشكل التفكير المفرط و كذلك في مشكلة صغيرة ابي اتحدث اذا في مجال ممكن اناقش الموضوع مع شخص ما فقط اريد ارضاء مختلفة حول الموضوع لاني فكرت كتييير في كيف شخص ممكن يبين أنه يحبك بس ما يتواصل معك و يشتاق لك

8
Banana_5177
Banana_5177🇪🇬6d ago•boredbored
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬6d ago•stupidstupid

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🌸. ليه مش بعرف اعيط؟ ليه حتى لما حكيت حاجات كتير اوي عني دلوقتي لأول مرة في حياتي احكيها برضو مش عارفة؟ ليه بحاول اخرج بس دمعة واحدة وبرضو مفيش فايدة؟ معقول اللي كنت بكرهه زمان طلع نعمة فعلا؟ ربنا يعين الرجالة والله، مش عارفة انتوا عايشين من غير عياط ازاي بجد.

7
Moon_19214
Moon_19214🇪🇬6d ago•draineddrained

ازاى بتملوا فراغ الاجازة بعيدا عن الموبايل من غير متندموا ع اي جهة انكم مأثرين دينيا او من ناحيه أهلكم احساس صعب ان الواحد ف نقطه معينه مش عارف يبقي احسن وفاقد الشغف ف كل حاجه حواليه حتى تيجي تدور حواليك مفيش صحاب ولا حد عموما عادى اتعودت بس ازاى الواحد يستغل الاجازة ف حاجه غير النوم والموبايل والندم ع حاجات عملنهاها قبل كدااا ازاى يتأقلم بردو انه بعد عن ناس وبيحاول ميديش فرصه لدماغه عشان يفكر ف الناس دى اوى يكلمهم كفايه قلة قيمه ازاى بترجعوااا شغفكوااا للحياة عموما

4
Watermelon_18839
Watermelon_18839🇹🇳6d ago•depresseddepressed

بعيش حالة ركود في حياتي مع قلق و وسواس قهري مع اني في مقتبل العمر و بروح لطبيب نفسي لكن مش بسعى و لا بتحرك دائما مزاجي معكر مش بقدر اسيطر على مشاعري و خوفي احيانا و المشكلة اني مش بعرف اقرب من ربنا ابدا و حتى لما بتسمع نصائح و قصص دينية مريحة و ايضا على اهمية الصلاة و الدعاء مش بدعي و مش بصلي بحس نفسي بعيدة جدا و مش مرتاحة مش عارفة انفذ اي هدف و انجز دائما نائمة و ماسكة التاليفون بعيش حالة فشل في الحياة من نواحي كثيرة

2
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬6d ago•mehmeh

مش عارفه ابدا منين بس انا عندي ذي هوس / هلاوس تخيل كل سيناريو ملوش علاقه بالواقع يعني مستحيل يحصل بس افضل اعمل سيناريوهات كتير ف راسي كل موقف عدي أو أشخاص ممكن معرفهمش ولا تربطني بيهم غير حاجه سطحيه افضل اعمل سيناريوهات ل حجات مستحيل ممكن تحصل واتخيل أن ممكن تحصل فعلا او حد ممكن اعرفه ممكن أتخيل أن الحد دايما معايا أو بيراقبني أو اني امشي ف الشارع واحس انو ف مكان ما مع أن مستحيل بس بكون اوقات عارفه انو لا ومستحيل واقول لنفسي بس عبثيه بس معرفش ليه بعمل كده حتي لما ادايق من حد ممكن ادور نفس السيناريو وافكر اني كان ممكن اقول كده وأوقات مثلا لما اتخانق مع حد اوقات بستوحي ده من خيالي يعني اتخانق مع صحبتي مثلا واعاتبها ف حياتي ف الي هو واو طب م اروح اعمل ده فعلا واقول نفس الشئ. معرفش ده ايه المسمي بتاعو ومعرفش ليه لو حد عنده خلفيه أو مر ب ده او عندو مسمي ليه

22
Brain_9080
Brain_9080🇪🇬6d ago•confusedconfused

حقيقي مش عارفه ابدأ منين بس حاسه بخنقه غير عاديه النهارده كنا ف مكان واحد وهو مش مبطل بص عليا ا وانا عملتله بلوك علي الواقع حرفيا اللي هو انت مش قدامي اصلا يلا اعمل اللي تعمله بقي ف لما جاب آخره قام من مكانه وكان مقضيها رايح جاي رايح جاي وابص فجاه الاقيه مركز معايا انا جامد طب م الترابيزات كلها مرصوصه بنات اشمعنا انا ولا انت غاوي وجع قلب ؟؟؟؟! ولما انت هتموت وتلقت نظري كدا . اي خايف تكملني يعني ؟؟.

13
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted

اعتقد ان ماما هي سبب معاناتي في الحياة على طول مش طايقة نفسها وبتستفزني على طول انا بستحملها كتير بس بييجي وقت بجيب اخري وبيبقى فاضل تكة واغلط فيها بس طبعا بمسك نفسي امبارح نسيت اخد دوا الاكتئاب ودوا التوتر ورايحة جاية مع اخواتي لدكاترتهم فوق دا كله جاية عليا انا تعبت منها وربنا ساعات بحسها مريضة نفسيا

11
Pineapple_16543
Pineapple_16543🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted

بسم الله في كل بداية والى الله المصير والنهاية هححح حابب احكي عن موقف حصلي النهاردة واتمنى تسمعني بص يا باشا النهاردة كانت اول جلسة ليا عند دكتور نفسي بعد الكشف والتشخيص (اتشخصت اضطراب قلق عام ) عموما نسكيب حوار الكشف والتشخيص دة ونزوم على السيشن بجد الموضوع شاغل دماغي من اسبوع ومكنتش بنام بسببه قلقان هايسألني في ايه ولا هاروح هاقول ايه يسطا وانا الفترة دي عندي اكتئاب صعب ومش عارف اتكلم وبكتب البوست دة بالعافية كأني بفكر بصوت عالي عموما نرجع لموضوعنا بجد كنت عاوز اهرب وماروحش بس انا كدة كدة رايح بضغط من البيت وانا محتاج الحوار دة فعلا ف سيطرت على نفسي الى حد ما وروحت انا رايح يسطا قلقان ومرعوب (وحران بصراحة علشان مشيت كتير تحت الشمس ) +ان انا مخنوق من الاول روحت دخلت للدكتور وانا رجل جوا ورجل برا بجد سألني عامل ايه قولتله الحمد لله تمام (اجابة بديهية جدا ) اخدت بالي من ايده تحت التربيزة ماسك الكراسة والقلم وبدأ يغسلني اسألة من اللي هي عاوزاك تحكي في ١٠ سطور دي وانا بجد مش عاوز اتكلم مش قادر اتكلم خايف اتكلم ف كانت اجابتي مقتصرة جدا وكانت في بعض الاحيان غشيمة شوية (بدون دخول في تفاصيل علشان نسيت ) بس فاكر الاحساس اللي حسيت بيه اني محتاج اتكلم بس مش قادر هو فرفوش وجميل وكان بيحاول يهزر ويلطف قدر المستطاع بس انا بجد تعبان يسطا انا رايحله بقوله مش قادر اتكلم وهو عاوزني احكيله قصة حياتي عموما ف انا طلعتله اسود جزء مني وحاسس باحراج حاسس اني محتاج امسح الجلسة دي حاسس اني عاوز اهرب ومش عاوز اروح تاني واللي دايقني اكتر من كدة ان بعد ماخلصت وطلعت اختي دخلت تستفسر منه عالتشخيص ا*ا يسطا انا بجد خايف هي عرفت ايه ايا كان انا مش عاوز حد يعرف حاجة عموما طلب مني تاسك اني اكتب الموقف اللي اتعرضتلها عموما وبسبب التاسك دة افتكرت حاجات كتير كان نفسي انساها ومش طايق نفسي حرفيا عندي امتحان يوم السبت الجاي ومش قادر اذاكر بجد والمادة دي تقيلة والامتحان مقالي والابشع من كدة ان تاني يوم بعد المقالي فيه شفوي عااااه مش عارف ابص للكتاب ولا استوعب ولا اي حاجة بس عمال بعافر وبذاكر صفحة واقعد بعدها ربع ساعة ابص للسقف بس عالاقل احسن من مفيش خايف ماخلصش المادة قبل الامتحان خايف ماعرفش اكتب في الامتحان خايف من الشفوي خايف من الجلسة الجاية عاااااه المهم سيبك مني شكرا انك قريت كل دة بجد انت جميل وحقك عليا لو في لفظ ضايقك انت عامل ايه ؟

8
Brain_19564
Brain_19564🇪🇬6d ago•lostlost

جماعه حد كان عنده اضطراب التشوه الجسدي و اتعالج منه و لو اتعالج ف ازاي ؟ انا رحت ل 3 ثيرابيست و مستفدتش حاجه يعتبر كانو بيكتبو أدوية اكتئاب و حاجات زي دي كل دكتور بيشخصني حاجه مختلفه عن غيره

10
Mushroom_8811
Mushroom_8811🇪🇬6d ago•depresseddepressed

بقالي يومين مخنوق والمشكلة معظم اللي حواليا مش فاهمني جوايا كلام كتير عايز اقوله بس مفيش حد وممكن كمان عشان معظم اللي بيحصل معايا مش بحكيه لحد ف دا مخليني مخنوق أكتر حاجات كتير بتحصل معايا بس مش بحكي ل حد ولما أجرب أكلم حد بندم اني اتكلمت

4
Brain_6900
Brain_6900🇪🇬6d ago•angryangry

يا جماعة جه فبالي سؤال اكتر من مرة هو حد فيكم يجرؤ انه يقول لحد الاب ده يعني تقولوه لصحابكم قرايبكم كده او مثلا حصل فمرة ان حد عرف انكم على الآب بالصدفه زي انهم سمعوكم او شافوا المشكلة بتتعتكم مالوفه ؟؟

33

Flame_16692🇪🇬 جه فبالي برضو بس لا حاسه الابب مش معروف للناس اللي اعرفهم

View all 33 advice
Coffee_4461
Coffee_4461🇪🇬6d ago•sorrysorry
Topic: نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

العشرة مش بتهون على حد ومفيش حد ف الدنيا هيتمنالك الخير او بمعنى أصح انك تكون احسن منه تاني حاجه صحتك دي اغلى حاجه عندك ف حافظ عليها ومتخليش اي حاجه تزعلك او تكسرك طظ ف اي حاجه تالت حاجه متحاولش تصلح علاقتك بحد انت اصلا مش اولوياته عشان ف الاخر هيطلع الشخص دا ميستاهلش

2

Apple_20090🇪🇬 اوعي تحب حد من قلبك اوعي تتعلق بغير الله

View all 2 advice
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬6d ago•stupidstupid

I wanna buy a GIFT that costs 7737 L.E, but I don't know how.. السلام عليكم 🌸. عندي مشكلة كبيرة اوي ومش عارفة اعمل فيها ايه بجد ياريت تساعدوني عشان مش عارفة اتصرف (محصلش). دلوقتي فيه حد هنا هموت واكلمه أسأله على حاجة، بس هو حرفيا بيعمل support بس، حتى كومنتس مش بيكتب، ف اعمل اييه؟

35

Tofu_18387🇪🇬 وعليكم سلام اترك شخص في حال سبيله أفضل لكلاكما

View all 35 advice
Durian_15844
Durian_15844🇪🇬6d ago•exhaustedexhausted

بجد حاسه اني تعبت كل اما احاول أن حياتي تتظبط بتبوظ من الناحيه التانيه كل حد في حياتي حاسه اني ندمت أني ادتلهم من وقتي حاسه ان انت لو عملت حاجات صح وجيت في مره مكنتش قادر تعمل حاجه هيبقي اسمك مبتعملش حاجه ولو قولت انك عملت الحاجه دي علشانهم هيتقالك محدش طلب منك حاسه اني جمعت لكل شخص مواقف كتير بس الفكرة أن في ناس انت مش بتختار وجودها هيا موجوده كدا كدا وفي ناس انت الي بتكون خايف تبعد عنهم فكرت افصل يوم عن الناس الي بتعامل معاها هو اه بيعملولي ضغط بس مش زي الي في البيت ضغط يخليك متعصبه ومش طايقه حاجه بس ويرجعوا يقولوا ازاي تتعصبي ازاي كذا بجد زهقت ومعتدش عارفه اعيش كدا ليه ممكن اهالي يوصلوا عيالهم أنهم بيفكروا يتجوزوا اي شخص لمجرد أنهم يبعدوا عنهم

12
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬6d ago•heartbrokenheartbroken

لطالما طاردني حلم طفولي غريب؛ أن أسكن كل البيوت، أن أتقمص أرواح البشر، وأعيش تجاربهم يوماً بيوم. كنت أظنها مغامرة، لكنني أدركت متأخراً أنها كانت فكرة مستحيلة، بل ومرعبة. اليوم، أيقنت أن خلف كل باب مغلق قصة لا تشبه غيرها، وأن لكل إنسان -حتى الأخوة تحت السقف الواحد- 'ابتلاء' خاصاً صُنع على مقاس صبره. دفعتني 'لعنة الفضول' للبحث والتنقيب، ولم أكن أعلم أن الجهل في بعض الأوقات نعمة. ليتني تركت الأيام تكشف أسرارها بتمهل، ليتني لم أستعجل المعرفة؛ فالحقيقة حين تأتي دفعة واحدة تكون كالصدمة التي تخرس اللسان. لماذا يحصل كل هذا؟ ولماذا الآن؟ الإنسان كائن شديد الغرابة، لغز متحرك. بت أتساءل: هل العيب فينا؟ أم في الزمن الذي تبدلت فيه المعايير؟ أم في النفوس التي تلوثت؟ كل يوم يمر، يسقط قناع جديد، وأكتشف حقيقة أفضع مما سبقتها. تعلمت الدرس القاسي: أن الطعنة قد تأتيك من أقرب الناس، وأن الغدر لا يعرف قرابة دم أو عهد حب. لقد سقطت سذاجتي للأبد. أدركت أن الابتسامة العريضة قد تخفي خلفها أنياباً من الخبث، وأن الوجه الصبوح قد يضمر خيانة لا تخطر على بال. هذا الوعي المفاجئ جعلني تائهاً في منتصف الطريق.. وقفت عارياً أمام حقيقة البشر، لا أعرف أين أذهب، ولا كيف أبدأ من جديد، ولا كيف أرمم ثقتي التي تحطمت

4

Cloud_20067🇩🇿 أفهمك تماما ذي كلمة الوحيدة الي تمثلني لما قريت كلامك

View all 4 advice
Nutella_4696
Nutella_4696🇪🇬6d ago•annoyedannoyed

معلش ي جماعه بتعرفوا منين إذا كان ده شخص بيستعبط ولا بيحبكوا بجد انا عمتا اكتر حد مش بيصدق الكلام وكده معلش ي جماعه بتعرفوا منين إذا كان ده شخص بيستعبط ولا بيحبكوا بجد انا عمتا اكتر حد مش بيصدق الكلام وكده

13
Banana_20104
Banana_20104🇪🇬6d ago•worriedworried
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬6d ago•boredbored

حقيقي مبسوطة من نفسي النهارده مع أنه يوم مليان ومضغوط على آخره بس مبسوطة بكل التعب دا وانشغال اليوم بيصب في مصلحتي من أوله لاخره فدا كويس. صاحية بدري جدا النهارده و جه في بالي أن غالبا دي هتبقى حياتي الاربعين سنة الجايين بصحى بدري وبلبس عشان انزل الشغل وطبعا مع مسؤوليات اكبر واشخاص تانيين هيبقوا مسؤوليتي واتضايقت جدا أن حياتي ممكن تبقى روتينية ومملة، معرفش حياتي هتمشي ازاي بعدين و قررت اخليني في النهارده وطالما انا مبسوطة بكل الشغل والضغط دا و زي ما النهارده عدى على خير الحمد لله يبقي اكيد باقي الحياة هتعدي🫠

19
Mango_13114
Mango_13114🇪🇬6d ago•guiltyguilty
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Biscuit_6875
Biscuit_6875🇪🇬6d ago•alonealone

انا في جامعة ماتعرفش معنى الرحمه بجد حاسه بفقدان شغف الدكاترة عندي بيهددو والمشكلة انو مش مجرد تهديد وخلاص لا دول بيشيلونا المواد نفسيتي تعبانه من ساعة ما خلصت تالتة ثانوي والدنيا كلها متقفله في وشي وتعبت والله من كل حاجه الدكتور النهارده باعته فويس تقول ان كلنا ساقطين ماعدا 8 بنات بس من الدفعة كلها حاسه بوجع رهيب في قلبي والله وانا لسه في فترة امتحاناتي نفسي اموت بجد ومش عارفه بجد مبقاش فيه شغف اكمل ولا دماغ احفظ تاني ولا حياة ولا روح كأني مجرد جسد بدون روح مش عارفه اذاكر ولان المواد بتاعتي كلهم نظري مش عملي المذاكرة كلها حفظ 13 مادة والسمر كورس ب1000 نفسيتي متدمرة بجد ازاي هخلي اهلي يدفعو المبلغ ده في مادة واحده بفكر انزل اشتغل والله او اموت حياتي الاجتماعية معدومة انا انطوائية في الحقيقه بس حرفيا كأني عايشه في كابوس اتمنى محدش يقولي صاحبي كام بنت لاني مش حابه فكرة اني اصاحب عايزه نصايح تخليني ارجع زي ما كنت واكمل مذاكرتي تاني وانسى....

7
Coffee_4313
Coffee_4313🇪🇬6d ago•tiredtired

هوا اي الحل لو كلت سمك وكابوريا و جمبري وانا مش متجوز ومبطل انا بنهاااار وواخد دشين ونزلت اتمشيت ومش عارف انام ياريتني ما كلت اعمل اي خايف يحصل احتقان بس انا عاوز اكمل ومنتكسش تاني حل او حد يجي نلهي بعض عن كل ده 😢😢😢😢

5
Apple_11553
Apple_11553🇪🇬6d ago•angryangry

من كام يوم نزلت اني عاوزه انتحر وكدا البوست موجود فمش هعيد الكلام هنا تاني المهم ، انا كنت بكتب البوست وانا حاسه بوجع في قلبي هيموتني من الزعل وكنت بكتب وانا حاسه ان قلبي بيتغرز فيه سكاكين لاقيت ناس في التعليقات اللي يقول روحي محدش عايزك واللي يقول بطلي هبل واني مش مهمه وكدا ومحدش هيهتم وهينسوني حقيقي من كل قلبي بقلكم الله ينتقم منكم انا مش مصدقه أن انتم بشر زينا وعايشين في وسطنا انتو ازاي كدا ازاي في حد بجح ومش بيراعي مشاعر الناس بالشكل ده ايه السواد وانعدام الرحمه ده حسبي الله ونعم الوكيل

8

Orange_19897🇪🇬 انتي غاليه و عزيزه في عين ربك ، و اكيد اهلك اولا ، فكك من كلام الناس ، انا بمر بنفس تجربتك بس بخرج نفسي منها و مش هقولك بالصلاه أو بأي طرق تاني ، انا بس عاوزك تعرفي انك عزيزه في عين ربك و لا مكنتيش وجدتي من الأساس أو خلقتي ، الناس بقت سيئه و اوعي تحكي تجربتك لحد و انتي متوقعه أن كل الناس زي بعض ، مشاعرك غاليه و احساسك مهم ، و اكيد ازمتك هتعدي بطرق كتير ، اولا لازم يكون عندك رغبه انك تعدي الازمه و لو احساسك مش فا احنا مش هنتعامل كبشر هتكون حيوانات ده كمان الحيوانات عندها احساس ، فمبالك بيكي انتي ياستي اكيد مشاعرك و احساسك مهم جدا و اهم من بشر كتير ميسوش حاجه

View all 8 advice
Coffee_16832
Coffee_16832🇪🇬6d ago•tiredtired

حد فيكو عمره حس ان هو و دماغة اعداء؟ يعني مثلا بحس دماغي بتحب تفكرني بحاجات هبقث احسن لو مفتكرتهاش وبتخليني اقلق من حاجات عمرها ماهتحصل ولو جالي فرصة لحاجة لازم افضل افكر في كل الاحتمالات لحد ما الفرصة تضيع اصلا محتاج اتصالح انا ودماغي واتوقع مش هيبقي عندي اي مشكلة بعدها

7
Watermelon_15742
Watermelon_15742🇪🇬6d ago•emotionalemotional
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6

Grape_16539🇪🇬 فى نظرة تانية و هى اننا نشوف العالم الوحش بنظرة إيجابية

View all 6 advice
Marshmallow_18138
Marshmallow_18138🇪🇬6d ago•depresseddepressed

عندي احساس اني هموت قريب جدا جسمي مش سليم و كل شويه حاجه جديده توجعني و مبتخفش بالعكس بتعب اكتر و اعصاب وشي مشدودة مبعرفض اتحرك وضربات قلبي سريعه و سناني وجعاني و مبشوفش كويس ولا بسمع كويس و عندي طنين وعيني و جعاني و صداع و جيوب انفيه و دوخه و وجع بطن كل ما اكل و احيانا برجع و طبعا مع كل دل مبعرفش اعمل اي حاجه ف حياتي بالعافيه بصحي و بنام يعني حرفيا مفيش حاجه فيا شغاله الحمد لله ومن اقل اقل مجهود بتعب يعني لو نزلت من البيت ورجعت ممكن اقعد أسبوع عشان اعرف انزل تاني وكل ما اقول لحد يقولي بطلي دلع حتي صحابي بعدو عشان كل شويه يقولولي انتي علي طول تعبانه كدا و انا بجد مبدلعش والله ياريته كان دلع مكنتش هبقا كدا و الدكاتره كلهم مبيفهموش كل ما اروح لتخصص يقولي دا توتر او انيما معرفش ايه من غير ما اعمل تحاليل ولا اشاعات لدرجه انهم زهقو مني ف البيت و مبقوش يودنوني لدكاتره و عملت تحليل الزفت الانميا معنديش حاجه كويسه وكل دا مخليني احس انها اشاره اني قربت خلاص بحاول اقرب من ربنا بس خايفه بردو مش عارفه انا حاسه اني لسه مبدأتش حياتي حتي عشان تتاخد مني بس الحمد لله يعني بحاول اتعايش بس خايفه يحصلي حاجه والله بفكر اشتغل عشان اروح اكشف ف اماكن احسن بس بخاف يحصلي حاجه او اتعب ف الشغل وانا لسه متخرجه ومش لاقيه شغل اصلا حرفيا مش عارفه ابطل تفكير وحاسه اني هنام ف مره من غير ما اقوم ومحدش ف الدنيا دي كلها حاسس بيا و كله بيقول اتنشن و خرا يا ريتني كنت اتينشن والله انا بس نفسي اعيش حياه طبيعيه زي البني ادمين

6

Olive_19421🇪🇬 قولي رب اني مسني الضر وانت ارحم الراحمين كرريها كتير بايمان وان شاء الله يفرج الله ما في قلبك من حزن بالنسبه للشغل حاولي تلاقي شغل من البيت وتنشغلي بالتحضير للامر ده لانه فعلا مش سهل تلاقي شغل عن بعد لكنه مش مستحيل امر ممكن جدا في رحلتك وانتي بتتعلمي وظيفه للعمل عن بعد يمكن نفسيتك تتحسن وصحتك تبقي افضل لانك هتكوني مشغوله عن المك بالتعلم ربما لم امر بتجربتك لكن عزيز عليا مر بنفس تجربتك واتشخص ب فايبروميالجا ربما يكون عندك ADHD في الحالتين انتي محتاجه تشغلي نفسك بالعمل لحد الانهاك

View all 6 advice
Banana_20101
Banana_20101🇪🇬6d ago•stupidstupid
Topic: اكتر حاجه اكدتلك ان خلاص معتش تحاول

اكتر حاجه أكدتلي ده يووووه كتير أولهم إن أول فرصة تيجي لحد انت شاريه و فارشله الأرض ورد بيخونك و يبيعك و يختار غيرك رغم أن غيرك ده بيأذيه و مطنشه و بيجره لحاجات غلط بس برضو بيروحله و يتزلله

0
Banana_20101
Banana_20101🇪🇬6d ago•angryangry
Topic: اسوء حاجه اتقالتلكم

صديقي من ١٢ سنه ساعدته يشتغل ف نفس شغلي راح للإدارة و قالهم انه الافضل يطردوني و قال عني حاجات مش حقيقية و لما سألته انت قولت كده فعلا قالي معلش انت واقف ف طريقي و انا هبيع ابويا لو وقف قدامي .

4

Banana_16571🇪🇬 هو بنى آدم غبى مش أكتر ومش فاهم أى حاجة فالدنيا حتى الأشرار الصح مش بالغباء دا وكويس انه واضح قوى كدة وانك خدتها مرة واحدة وهو عامة خسر كتير جدا عشان حاجة صغيرة بأفقه الضيق والشر اللى جواه والمادية وحتى عقليته الصغيرة يعنى شرير وحاقد وغبى الله يرده لصوابه ويهديه ويشفى قلبك ويعافيك

View all 4 advice
Banana_20101
Banana_20101🇪🇬6d ago•lostlost
Topic: نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

محدش ف الدنيا بيحبك بجد لا اصحابك ولا اللي انت مرتبط بيه و احيانا اهلك مجتش بس الفرصة انك تكتشف ده لما تجيلك الفرصة تختار اختار نفسك بس عشان اللي جاتله الفرصه قبلك اختار نفسه محدش اختارك

1
Candle_19848
Candle_19848🇪🇬6d ago•frustratedfrustrated

من ساعة ما اتخرجت وحاسس أن تايه، كنت مرتبط وأنا في الجامعة و العلاقة باظت في اخر سنة واتخرجت ومن ساعتها حاسس أن أنا تايه، مش عارف أعمل حاجة في حياتي و خططي اغلبها باظت عشان كنت بانيها مع الشخصية اللي كانت في حياتي واختفت ،من ساعتها مبقتش بنفس الحماس تاني في حياتي وبجد حاسس إني تايه ومش عارف أعمل ايه، وحاسس إني متأخر كتير عن اللي حواليا وفقدت الامل إني ابنى الحياة اللي كنت عاوزها ، مش عارف اطلع من الدوامة دي ازاي خصوصًا إني بقيت بهرب بالنوم من كل حاجة من ساعة ما سيبت شغلي عشان برضو نفس السبب حتى في شغلي كنت تايه ومش عارف انا بعمل كدا ليه

4
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬7d ago•angryangry

عارف لما تبقى في سباق وقاعد بتجري ونفسك هيتقطع من كتر الجري، وقتها جسمك بيبقى بيموت من التعب ف دماغك بتدخل في صراع وقتها انت مش فاهم منه حاجة بس دماغك بتبقى بتموت برضو في نفس الوقت، وبعدين تيجي مرة واحدة تقف وتبدأ تحس بهواء ساقع وتاخد نفسك انا بقيت حاسس اني عايش حياتي في التراك دة، ولحظة التنفس دي هي اللي بتكون قبل النوم بصحى افضل في نفس الدوامة ودماغي هتفرقع لحد ما انام، وهكذا كل يوم، مش عارف بصراحة ازاي افك الدايرة دي بس هبدأ دوا انهاردة أتمنى ان يبقى له لازمة فعلا قلت قبل كدة ان الناس عندي بتنقسم لجزئين، إما اني بحبهم جدا ف هفضل عايش في إحساس بالذنب تجاههم، أو ناس انا بقيت بكرههم اوي بدون أي مبرر حالياً الناس اللي المفروض بحبهم اوي بدأوا يدخلوا في دايرة الكره دي، المشكلة الناس دي مش هينفع أكرهها، بس حاسس الموضوع بيوسع مني وبيبوظ اكتر مش عارف هل دة بسبب انهم مصدر ضغط ليا؟ طب ما طول عمرهم مصدر ضغط ليا اشمعنى دلوقتي هبدأ اكرههم، بس ممكن خلاص مبقاش عندي طاقة اني اجاريهم أو استحمل أي حاجة منهم، المشكلة اني عارف المرحلة دي كويس وباصص على نهايتها وعارف النهاية هتبقى شكلها ازاي، وتوقعاتي مخابتش في الحاجات اللي بتحصل دلوقتي والمراحل دي، بس هاجي في الآخر أخسر كتير بس ليه انا مبطيقش حد؟ انا مش شخص عدواني بالعكس عادي طول حياتي بحب الناس ليه مبقتش بطيق حد، وكلمة حد دي بتنطبق على 100% دلوقتي مفيش حد بيتنفس انا بقيت مستحمل انه يتنفس اصلا، وهما أكيد مش وحشين وميستاهلوش اني اكرههم فعلا محدش عملي حاجة وحشة بس هي مجرد حاجات غير مبررة ومش جاي ادور على مبرر انا برغي وخلاص ومش عايز اعرف حاجة أحسن حاجة اني هنام كتير اوي ودي اكتر حاجة بجد مبسوط منها، عايز اعدي اطول فترة ممكنة وانا نايم يلا امشوا خلصت كلامي انا بكرهكم

7
Potato_7204
Potato_7204🇪🇬7d ago•lostlost
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

25

Blueberry_19911🇪🇬 زعلان ليه يسطا انت عملت الصح شوف سبحان الله الجعلك سبب في هدايتها الواحد عشان يفوق لازم قلم على وشه يفوقه انت المفروض تبقا مبسوط بالأنت عملتو وهي المفروض تشكرك علي الأنت عملته انت سبب بعد ربنا في هدايتها ماتشلش هم اي حاجا انت المفروض تبقا مبسوط من نفسك

View all 25 advice
Apple_17684
Apple_17684🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

بقالنا داخلين في 13 يوم بحاول فيهم اقنع نفسي ان خلاص كل حاجة انتهت بس الحقيقة اني كل ما ببعد خطوة بلاقي نفسي برجع لنفس النقطة المحاولة في النسيان مجهدة جدا لما تكون بتجاهد عشان تنسى اجمل حاجة حصلت في حياتك ​انا مشوفتش وشها ولا عرفت ملامحها في الحقيقة كنا مجرد شات وكلمات على شاشة بس الكلمات دي كانت اطهر واحن حاجة قابلتها في دنيتي عمري في حياتي ما شفت في طيبة قلبها ولا في حنية كلامها الشخص ده كان اصغر مني بكثير بس بطريقة كلامه والفكر بتاعه حسيت ان هو اكبر مني ب 20 سنة من نضجه وعقله ولاول مرة في حياتي كنت الاقي حد يطبطب عليا بجد حد اروح له بكل همومي وافتح له قلبي واقوله على كل اسراري وانا مطمن مطمن انها مش هتعاتبني ومش هتحكم عليا ولا هتشوفني وحش وهي كمان كانت معايا كدة حكينا لبعض كل حاجة في الدنيا وشيلنا هموم بعض من غير ملامة ولا احكام في وقت كان ممكن الناس تاخد سنين وسنين عشان توصله انا بصراحه حسيت انها احسن صاحبة واحسن اخت مع اني ماليش اخوات بنات بس حسيت معاها بمعنى طعم الاخت الحنينة اللي بتخاف عليك بجد طريقة الكلام بتاعتها عمري ما حسيتها ان هي شخص غريب عني ​احنا الاتنين كنا راضيين عن البعد وساعتها لما قفلنا قفلنا زي الاطفال وعملنا لبعض بلوك بعد ما قفلنا على طول وسيبنا اثر حلو جوانا بحس ان ربنا ساعتها كان بيعاقبنا احنا الاتنين في بعض او بيختبرنا خلانا اتعرفنا على بعض بسرعة وسيبنا بعض بسرعة وكل ده كان عشان نرضي ربنا ومفيش حاجة تغضب ربنا وانا احترمت القرار ده قوي بس الوجع اكبر من الطاقة ​النهاردة وانا واقف في نص الطريق تعبت من التمثيل وتعبت من اني ابين اني تمام الايام بتعدي تقيلة وملهاش طعم والاشتياق مش بس بيوجع ده بيهد الروح هد طلعت الابواب مابتتقفلش بالامر وطلعت هي مش اي حد وخلاص دي كانت الروح اللي بتسمعني وتفهمني من غير ما اتكلم ​لو الكلام ده عدى قدامك في يوم اعرفي ان في حد هنا لسه عادد الايام باليوم والساعة من وقت ما غيبتي ولسه فاكر كل طبطبة وكل كلمة حنينة وعايش على امل ان اللي جمعنا بالكلمات ونهاه الخوف من ربنا يقدر يرجعنا تاني باحسن طريقة

2
Broccoli_9400
Broccoli_9400🇪🇬7d ago•lostlost

عندي مشكلة إني بفضل أشأل نفسي هل دا اللي الواحد حابب أو كان مخطط إنه يبقا فيه؟ طب هل دا أحسن طريق كان يسلكه؟ طب والحزن والحياة اللي مبقالهاش طعم والزهق والدماغ البايظة دول هما كانوا الطريق الوحيد اللي الواحد هيوصله حتميًا؟ فعلًا مشعارف

3
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬7d ago•tiredtired

انا بستخدم الفون كتير النهارده ببص لقيت ان انا بستخدمه في اليوم فينا يعادل ١٢ ساعه يعني اليوم كاه تقريبا انا محتاجه حل فعلا مفيد وانا والله بستخدمه مش بكلم حد مجرد سكرول حد كان كدا وبطل يمسكه نهائي ياريت يفيدني

15
Flame_8545
Flame_8545🇪🇬7d ago•draineddrained

البوست ده عملاه لاي حد كان علمي رياضه او علمي رياضه حاليا عايزه اعرف ال كانوا علمي رياضه كانوا داخلين الامتحانات و هما بجد فاهمين كل حاجه و مفيش مثلا فرع او جزئيه كانت واقفه معاكوا؟ يعني مثلا انا حاليا كل لما براجع على فرع ببدء انسى ال قبله و حاليا بحاول الم التفاضل و التكامل و الاعداد المركبه انا بحل فيها كويس لكن في اسئله بحسها صعبه سيكا و الاومجا مثلا و الديناميكا بحس مفيش وقت اكون بيرفكت في كل دول رغم اني مذاكراهم بس لسا في اسئله مش بعرف احلها و المشكله خلاص نفيش وقت و بدات بجد ابانك جامد لاني عايزه اقفل الرياضه و خايفه

26

Blueberry_8550🇪🇬 ماتخافيش عادي ركزي بس و ان شاء الله هتحلي ، انا كنت علمي رياضة و من كتر التوتر في امتحان الديناميكا مكنتش فاكر حاجة خالص

View all 26 advice
Banana_17671
Banana_17671🇪🇬7d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Avocado_14734
Avocado_14734🇪🇬7d ago•tiredtired

مضايقه جدا و فيه حاجات كتيره اوي ف راسي زعلانه لان بقا عندي19 و مكنش ده مستقبلي اللي رسماه طول طفولتي زهقانه من حاجات كتير اويييييييي و لو حد سألني بجد معرفش اقول اي و كله بيختفي... كان نفسي ف حاجات كتير اوي و مازلت و دايما وحيده و محدش فاهمني معنديش مشكله لو وحيده انا عايزه اعمل اللي احبه عايزه أكون انا مش حد تاني.. 😢😢🩷🩷 بجد كلامي عشوائي لان فعلا انا مش عارفه ارتب كل اللي ف دماغي♥♥

15

Flame_16692🇪🇬 فعلا واضح من كلامك ان افكارك محتاجه ترتيب حاولي تمسكي ورقه وقلم واكتبي بخط ايدك اللي انتي عايزاه ده هيساعدك تبقي اصدق مع نفسك وعمرك ما هتقولي كلمه غلط لانك بتكلمي نفسك فا هتفكري ف الكلام مليون مرة قبل ما تقوليه وبعد ما تخلصي اقرأيه كذا مرة لحد ما تفهمي انتي عايزة ايه وربنا يريح قلبك

View all 15 advice
Paprika_4694
Paprika_4694🇪🇬7d ago•depresseddepressed

معرفش ليه حسه الفترة دي النفس تقيل عليا.. بجد كل حاجة بضايقني اوي وحسه مليش نفس فاي حاجة خالص حتى التليفون مبقتش بمسكه، ومبقتش بحب اسمع اغاني. لما بقوم من النوم بضايق ببقى نفسي انام دايما. ومليش نفس اخرج خالص ولا اشوف الشارع حتى، وحسه بكآبة بجد من كل حاجة، مبقتش عايزة افكر حتى نفسي انهي حياتي وارتاح، بجد لو مت واختفيت هحس بسلام نفسي.. ولو الي ههيرد طيب بجد ياريت مينصحنيش بحاجة ولا يقلل من وجعي عشان بجد يا جماعة انا تعبت من كتر مسمعت نفس الكلام.

12
Donut_13968
Donut_13968🇪🇬7d ago•tiredtired

أنا حاسس إني شايل جوايا حاجات كتير مش مترتب أفكار ومشاعر داخلة في بعض، ومش دايمًا عارف أحدد أنا حاسس بإيه بالظبط فيه أوقات ببقى عايز أفهم نفسي أكتر، كأني بدوّر على إجابة أو معنى لحاجات مضايقاني ومش واضحة أنا مش بتكلم لمجرد الكلا أنا غالبًا ورا كل كلمة بقولها حاجة حاسس بيها ومش عارف أطلعها بشكل مباشر يمكن جوايا شوية قلق، أو ضغط، أو حتى حيرةإحساس إني مش ثابت على حالة واحدة وفي نفس الوقت، أنا واعي إن فيه حاجة جوايا محتاجة تتفهم عايز أوصل لنقطة أكون فيها فاهم نفسي ومشاعري بدل ما هي مبعثرة كده أنا محتاج أرتب اللي جوايا ومحتاج حد يفهمني من غير ما أشرح كتير.

3
Lemon_4130
Lemon_4130🇪🇬7d ago•emotionalemotional

أصعب ما في الألم النفسي أنه معركة صامتة؛ لا تظهر جراحه للعلن، ولا يملك المصاب به رفاهية الصراخ. رفقاً بمن تحبون، فبعض الإنهاك لا تترجمه الملامح، والسلام لكل قلب يقاوم خلف كواليس الهدوء. 🤍 Fresh Lemon

6
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم الثامن من الفراق ثمانية أيام مرّت، لكن الوقت لم يعد يُقاس بالأيام، بل بعدد المرات التي قاومت فيها رغبتي في الحديث إليك، وعدد المرات التي أمسكت فيها هاتفي ثم أعدته إلى مكانه لأنني أعلم أن بعض الأبواب، مهما اشتقنا للوقوف أمامها، لم يعد خلفها أحد ينتظر. بدأت أستوعب أن الغياب ليس لحظة، بل سلسلة طويلة من التفاصيل التي تتغير دون أن ننتبه. أصبحت أتعلم كيف أكمل يومي من دون وجودك، لكن ذلك لا يعني أنني لم أعد أفتقدك. يعني فقط أن القلب يُجبر أحيانًا على التعايش مع ما لم يختره. أعرف أن هناك حياة تمضي من دوني، وربما شخصًا آخر يحتل المكان الذي كنت أظنه يومًا لي. وهذه الحقيقة مؤلمة، لكنها أوضح من أن أنكرها. وحتى لو عاد الزمن بطريقةٍ ما، فلن نعود كما كنا؛ لأن كلًّا منا رأى حقيقة مشاعر الآخر، وعرف أن بعض الكسور لا تختفي، بل نتعلم فقط كيف نحملها. وفي اليوم الثامن، لم ينتهِ الاشتياق، لكنه أصبح أكثر هدوءًا. لم يعد يصرخ كما كان، بل يجلس في القلب بصمت، يذكرني بأن بعض الأشخاص لا ننسى وجودهم، حتى عندما نتوقف عن انتظار عودتهم.

10
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬7d ago•tiredtired

عارفين انا حلفت كدب تالت مرات... لما قولت مستحيل تيجي منهم "وجات".... ولما قولت والله مستحيل اعمل كده وابقي زيهم" وعملت وبقيت اوحش منهم"... ولما قولت الشخص ده بزات عمرنا ما هنسيب بعض " وسيبنا بعض".... ـــــ

8

Heart_19965🇪🇬 ديمة اللي بيحصل بيبقي عكس اللي احنا عايزينه

View all 8 advice
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬7d ago•shyshy

انا داخله اقول حاجه بس قد ايه كلمه ممكن تاثر في الانسان بدون مبالغه ممكن كلمه تغير حياه شخص سواء للاحسن او الأسوأ كلمه واحده بس تغير حياتك وقد ايه الاستغفار فعلا يجلب الرزق في مره كنت ماشيه وتعبانه وعماله انفخ ومتعصبه لقيت عمو قالي قولي لا حول ولاقوة الابالله انا مش عارفه بس متعصبتش اكيد ولا اي حاجه وفعلا قلت كدا وقالي كل لما تحس ان الدنيا ضيقه قولي لا حول ولاقوة الابالله انا مش فاكره شكل عمو ولا هو يعرفني ولا انا اعرفه بس فاكره ان في حد قالي كدا وبقيت فعلا اقول كدا المشاكل ايوه ممكن متتحلش وممكن تتحل بس السلام النفسي والهدوء للتفكير في حل المشكله دا احلي حاجه وبقيت زي عمو زي ما تكون رساله وانا بنشرها عمو ساب فيا اثر كبير واتعلمت من الموقف دا كتير وبقيت اكتر حاجه اتمناها اني اسيب اثر طيب ليا بعد ما اموت علشان الناس تفتكرني وتدعي ليا دا الي انا عايزاه يارب اقدر اعمل كدا وصلي علي النبي بقي يلا 🌺🩷

3

Apple_20090🇪🇬 ربنا بيدينا هدايا في صورة اذكار انا افتكر كنت في أزمة نفسية نتيجة حاجة كنت كل ما اتعب استغفر واحوقل استريح وارجع طبيعي وفعلا الكلمة الطيبة هي اللي بتبقي حتي لو نسينا الشخص الأثر موجود

View all 3 advice
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬7d ago•stupidstupid

السلام عليكم 🌸. اكتشفت مشكلة متخلفة جدا فيا انهاردة. وانا ماشية في الشارع، لقيتني بدندن اغنية اطفال مسمعتهاش من ييجي ست سنين، وحافظة كلماتها والحانها حتى. مش المشكلة في الاغنية، المشكلة اني لما راجعت نفسي، اكتشفت ان فيه حاجات كتير اوي بجد ملهاش لزمة واخدة حيز من عقلي، اغاني اطفال مناهج قديمة اشكال ناس غريبة تفاصيل ملهاش لزمة اسماء ناس مش فاكرة هما مين حتى ولا ايه علاقتي بيهم، حاجات كتير جدا لا تُعد ولا تُحصى، اكتشفت انها مُخزنة عندي في الذاكرة طويلة الامد، في حين اني وانا بذاكر مثلا، بعاني عشان احفظ كلمة واحدة، وفي الآخر بنساها تاني. ف انا عايزة حل بجد عشان امحي الحاجات دي، عشان انا بقيت بنسى حاجات اهم بمراحل على حسابهم.

23
Watermelon_20093
Watermelon_20093🇪🇬7d ago•confusedconfused

السلام عليكم من فتره كبيره كنت بكلم شاب ك صحاب عادي و كنا بنلعب جيمز سوا و هكذا . كنا برنتاح ف الكلام يعني علاقتنا سطحيه صحاب و بس . بس هو كان بيعاملني حلو اوي لدرجه اني بقيت احس ب مشاعر اتجاهه غصب عني انا عارفه ان ده غلط . و بعدين من شهر قالي انه رجع للاكس اتكلمنا ساعتها و ضحكنا و هزرنا و عمري ما بينت اني حاسه ب حاجه و هو كان عايز يكمل يكلمي حتى بعد ما رجع للاكس ف انا قولتله لا طبعا انا هوقف كلام و مش هبعت تاني مش ينفع اكلم واحد اصلا مرتبط ب واحده. كان ف البدايه البعد صعب بس بعد فتره اتعودت على غيابه . من يومين بعتلي و كلمني و بيقولي مش بتسألي ليه عليه و عامل نفسه عبده العبيط انا مضايقه اني رديت عليه عامة لاني رجعت احن تاني انا قرفانه و زهقانه اقسم بالله منه بس مش قادره ابعد تاني محتاجه حل حاسه انه تعلق مرضي بجد

20
Coffee_14208
Coffee_14208🇪🇬7d ago•alonealone

كل فتره بيدخل حياتك حد بيسيب اثر فيك حتي لو كانت الفتره بسيطه حتي لو كان الحوار مش كبير بيعلم جوانا ممكن كلامه ممكن حكايته هو بيختفي بننسي كل ملامحه كل تفاصيله وبيبقي الاثر هو اللي معلم جوانت مبيتنسيش اللي عنده حكايه يحكي 🤝

10
Suchi_4021
Suchi_4021🇪🇬7d ago•sorrysorry

مش عارف بقول الكلام دا ليا و لحد ممكن يكون محتاجه بس جه في بالي فقولت اكتبه و هو أن انا (انت) حد صاحبك بعدتوا و قطعتوا ايا كان السبب و عدا فتره و عملت موف اون فمش لازم أي حد تتعرف عليه جديد تحكيله إن كان في شخص كنتوا قريبين و حصل و حصل و حصل الا لو انت كنت عايز تحكي في الموضوع يعني بس اقصد هو كان فتره و راحت و مش لازم تفتكره ولا تفكر فيه حاسس ان دي مرحله أعمق شويه انك حتى متحكيش لحد عنه ولا تاخده حجه لحالتك دلوقتي و كدا و افهموني مش قصدي انك تنكر كل الحصل بينكوا بس القصد انك تكون مش مهتم تتكلم عنه ذي باقي العدوا عليك

5
Marshmallow_4739
Marshmallow_4739🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

ماما بتفرق بيني وبين اخويا في المعاملة يعني مثلا هو يكون راجع من سفر تقفل عليه الاوضة ومحدش يقربله ولا يكلمه انما انا لظروف كليتي بسافر كل يوم موقف من المواقف كنت تعبانة وبرتاح بعد السفر جت وقالتلي فيه مشوار هتعمليه وهكذا قولتلها مفيش مشكلة بس هطلب مواصلة توديني قالتلي امال لو بتساعدي معايا ف البيت عديت مقولتش حاجه بس بعديها قولتلها اخويا لو كان راجع من سفر يستحيل تخليه يعمل حاجه اشمعنى بتعملي معايا كده راحت قالبه عليا الترابيزة تاني انا واخويا كنا رايحين نفس المشوار وهي دايما بتعمله سندوتشات ياخدها معاه انما انا لما بكون مسافرة بفطر دومتي او اي حاجه اليوم دا بالذات قامت وعملت سندوتشات علشان هو معايا قولتلها اني مش عاوزة والحاجات دي مش معمولالي عارفة انه موقف تافه بس عارفين القشه التي قصمت ظهر البعير قولتلها كده ومشيت سبقته علشان متأخرش على كليتي راحت مكلماني ف التليفون قالتلي كلام صعب اوي اوي قالتلي انتي وحشه وانتي مبتحبيش اي حد حواليكي ولا بتحبي اخوكي وبتكرهي كل الي حواليكي وانا والله مش كده وكلام صعب تاني ميطلعش من أم المهم بعدها قعدت ف السكن ورجعت وغالبا قالت لاخويا اني مبحبوش والكلام الي هي استنتجته من نفسها دا مع ان والله دا مش صح انا بحبه اكتر حد ف اخواتي المهم انه واخد جمب مني وغالبا اقتنع اني مبحبوش معرفش ازاي اعمل ايه

8
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬7d ago•tiredtired
Topic: حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

اني ابقي محبوبه عمري ما حسيت بدا من الاهل ما اني عارفه انهم اكيد بيحبوني ومفيش اهل بيكرهو ولادهم بس انا عمري ما حسيت دا بالحنيه بالحب صحاب برضو معرفتش اعمل صحاب جدعه تبقي معايا بلعكس ظيما بيخذلوني حته الشخص اللي حبيته عرفت انو عمره ما حبني كان نفسي احس بالاحساس دا اوي وحاولت كتير اوي اني احسه عملت حاجات كتيره اوي علشان احس بالاحساس دا وفشلت

16

Moon_10178🇪🇬 اذا احب الله عبدا احبب فيه جميع خلقه خليكي مع ربنا

View all 16 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬7d ago•boredbored

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. اقرأ ايه خصوصا ان انا مليش تاريخ اوي في الحاجات دي مليش يعني مقرأتش كتير اوي كنت بقرأ بس مش كتب دين يعني ف مش عارف ابدا ازاي او اسلك اي طريق يعني بس

9
Cloud_9441
Cloud_9441🇪🇬7d ago•draineddrained

بدات افهم وافكر في. الادراك مش ميزه اوي برضو. يعني انك تسبك سنك وتفكيرك بكتير اوي ده ميزه اه بس برضو غلط. الافراط في الوعي و التفكير و الادراك ده برضو حاجه صعبه معن ممكن يكون سنك شاب او شابه عاقل وبالغ بس الافراط في التفكير و الوعي ملوش سن محدد. وغالبا بيجي من كتر الضغك الي علينا.

25

Coffee_4076🇪🇬 انك سابق لسنك ف دي بالنسبه لكل اللي حوليك ميزه اهلك شايفينك عاقل بار بيهم الناس شايفاك شغل راسي وهادي اخواتك يستفيدوا منك شريك حياتك هيختارك عشان شايفك مسؤول وطموح مش طايش بس المفارقه ف دا كله ان كل الدنيا مستفيده من نضجك دا بس انت عانيت وبتعاني عشانه وبسببه فاهم حاجه ؟

View all 25 advice
Flame_7455
Flame_7455🇪🇬7d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬7d ago•angryangry

السلام عليكم 🌸. عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (محصلش). "الحقيقة تضيء نورًا في قلبك عندما تقرأها.. تذكر هذا جيدًا. ولذا، لو أنك قرأت أو سمعت، فزدت ظلماتٍ على الظلماتِ التي أنت بها، فإعلم -قطعًا- أنك لا تقرأ الحقيقة.." احمد خالد مصطفى كان كتبها، طبعا انا مش ناقلاها بالنص، انا عدلت عليها بأسلوبي، بس حاسة كل كلمة بجد في الجملة دي صح.. احنا اوريدي دايما عارفين الصح من الغلط.. لما انا بنزل بوست واسأل لو حد عنده وجهة نظر جاهلة رجعية نتخانق فيها، ده اصلا في حد ذاته خدعة نفسية.. آه مش ده غرضي فعلا، بس كل واحد دخل قالي وجهة نظر فعلا، ف هو عقله الباطن عارف انها غلط، وبتكون فعلا غلط، اما من وجهة نظر الدين او المجتمع او الاتنين.. ف ليه يعني لازم نتفزلك؟ ما الصح صح والغلط غلط من يوم يومه بجد.

79
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬7d ago•stupidstupid
Topic: اي اكتر حاجه بتخليك تتقفل من الشخص الي قدامك

اللي بيبقى مفكر نفسه عبقري، ومستحيل يقول انه مش عارف حاجة، لأ لازم يهبد ويفتي بس في سبيل انه ميبانش جاهل بشيء معين، رغم ان ده في حد ذاته قمة الجهل. مش عارفة والله البني آدمين دول عايشين ازاي.. بيبقى مفكر نفسه عبقري زمانه، وهو فعلا عبقري زمانه، بس لو شلنا اول وآخر حرف. مش قصدي الاهانة غير لأشخاص معينين في عقلي طبعا لان ساعات ده بيكون غصب عن الواحد مش بغرض التعالي والهبد.

3
Watermelon_12623
Watermelon_12623🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Pistachio_20076
Pistachio_20076🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

18
Flame_6927
Flame_6927🇪🇬7d ago•incompleteincomplete

انا اللي هقوله مش بشوفه مشكله بشوفه مصيبه انا مبعرفش انتظم فالصلاة يا جماعه بخاف اموت فأي لحظه وانا مش بصلي و عارفه اني مش ضامنه انام واقوم بس والله ما عارفه خالص ومع ان دماغي بتجلدني كل يوم اني مبصليش معرفش ليه مبنتظمش يعني باجي فتره انتظم واكون تمام ف اروح فجاه كده قاطعه انا كنت اتشخصت قبل كده adhd ومكتئبه طول الوقت حتى لو ده مش ظاهر للناس وعندي تقلبات مزاجيه بشكل فظيع و المشكله اني عارفه ان اي خير بعمله فهو ناقص بسبب اني مبصليش لا وكمان احيانا بحس بخنقه لما حد من اهلي يقولي صلي بجد مصيبه! و ياما سمعت ڤيديوهات عن الصلاه بس بجد معرفش مالي وايه الحل وخايفه اقابل ربنا وانا مبصليش!!!

13
Cloud_4425
Cloud_4425🇪🇬7d ago•shyshy

المذاكره صعبه، والشغل صعب، والتعامل مع الناس صعب وان الواحد ينزل شغله كل يوم صعب بس سيدنا عمر بن عبد العزيز قال "لو أن الناس كلما استصعبوا أمرًا تركوه ،ما قام للناسِ دنيا ولا دين." مينفعش تبطل تعمل حاجه أو تبطل تحاول عشان الحاجه دي صعبه توكلوا على الله وان شاء الله يومكم يكون كويس 🤍

1
Strawberry_6681
Strawberry_6681🇪🇬7d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

10
Marshmallow_14194
Marshmallow_14194🇪🇬7d ago•stressedstressed

ياريت لو في شخص واعي ومش بيحكم نهائيًا على الشخص أنا محتاجة ده لأني حرفياً محتاجة الشيء ده!!.. حاليًّا بس المعضلة مع الأنسان الصح بس يأست أني ألاقي حد.. عموماً للي عندوا صفات أنه يتفاعل معايا ويسألني ويحلل الموضوع وما يحكمش عليا.

17
Chocolate_20013
Chocolate_20013🇱🇾7d ago•heartbrokenheartbroken
Topic: اي اكتر حاجه بتخليك تتقفل من الشخص الي قدامك

لما الشخص يكذب عليا ويخدعني ويفكر اني غبية مش هعرف أو اني بحبه لدرجة اني هتغاضة عن الأمر. أو لما نكون في نقاش ويقلب الطاولة عليا ويبقى مستني مني الضعف والخضوع. دول تحديدا هي مرة حتى لو روحي في الشخص اتخلص منه هو وروحي معاه

0
Cloud_5755
Cloud_5755🇪🇬7d ago•downdown

عندي خنقة رهيبة من نفسي ومن كل حاجة بحاول ابقي احسن ومش عارف حاسس نفسي مبعرفش اقدر نفسي ولا فاهمها وبحاول اجي على نفسي علشان اللى قدامي وبقدره زيادة بس في المقابل بلاقي اللى قدامي مش مقدر حاجة من اللى بعملها ودا بيأذيني ومببقاش مرتاح معاه وعندي سؤال، ممكن نغلط غلطات تزعل الشخص اللى بنتعامل معاه جامد بس هل لو قدرت الزعل دا وفهمت هو ليه زعل واعتذرت عنه كذا مرة والشخص يفضل قافل بردة هل دا طبيعي معترف ان الغلطة كبيرة بس اعتذرت عنها وبينت غلطي ويعتبر شبه اتذللت علشان الشخص يسامحني وفي الاخر اتعامل معايا بهدوء وبرود كاني مبحاولش ومن غير تقدير لخوفي على زعله انا بجد تعبت اوي ومبقتش عارف اتصرف ازاي

3
Brain_16802
Brain_16802🇪🇬7d ago•draineddrained

لا أعرف لماذا، لكنني أشعر بأنني لست أحداً من الاختلافات الأولى. أنا شخص لا أقول أنني أنت واقية، بل بالعكس. أنا شخص أكتروفورتد جداً، شخص اجتماعي. أنا أحب الحياة، أحب أن أتعرف على الناس الجديدة، أحب أن أعبر عن نفسي. أحب أن أكون موجودة في الأمر. كنت انا بقالي تقريبا تلات اسابيع بكلم مكلمش اصحابي الاسباب يعني خارج عن ايدي بصراحة وهم اقدروا يكلموني بس انا مقدرش اكلمهم هي الاسباب خاصة ومو يعني مش بايدي فأنا بقول يعني أنا قلت ماشي بقى ثلاثة أسابيع بقى وكله بقى مشغول مع نفسه كنا خرجين من عيد ومش عارفة ايه ده ما حدش حصل حتى تفوش عيد علي قلت ماشي مش مشكلة انا مش هكلمهم خالص اه هاتيهم مشغولين مع عائلتهم مسافرين مش عارفة ايه ولا اي حاجة صفر صفر ولا اي حد معبرني ومحل فيه واحد معاك فيه واحدة سبعة معاك واحدة ستة فيه ممبر زيادة يعني شخص وعملين جروب انا اكتشفت بانهم عملين مع بعض جروب على تيك توك انا معلينش تيك توك عشان انا كنت مسحاي وهم عملينه برضه على واتساب عملينه على واتساب على تيك توك اسمه احنا سبعة احنا في السبعة. انا السبعة. فهم شايليني من كل حاجة. مش بدخليني في اي حاجة. ولا اكيد اني كنت موجودة. وكل ما اقابلهم اقول لهم في ايه يا جماعة بتكلمش لي اصلي مش عارفة ايه اصلي. لأ ما انا مش عبيطة اصلي. انا بشوف كل الستوريز اللي انتم بتنزلوها وكل كل حاجة انتم بتنزلوها ومش عبيطة وبشوفها وعمل لها لايك وما بردش وبحط بقيمة جزمة وبتكلمش فمش عارفة ليه الاهتمام ده مش متبادل

18
Blueberry_4455
Blueberry_4455🇪🇬7d ago•confusedconfused

ممكن حد يقولي الحل ايه في الوسواس واني مش متاكده دايما من اي حاجه الموضوع عادي بس لما بيزيد بيكون متعب انا مش قادره اشخص لو دا وسواس قهري او لا بس علطول مش متأكده من اي حاجه وممكن اروح اتأكد من الحاجه عشر مرات و اجي ادخل انام مثاا اقعد افكر بردو قفلت الباب ولا لا مع اني متاكده اني قفلته وكدا في كل حاجة بقى وانا صغيره كنت كدا و اكتر من كدا بكتير كنت ممكن اقوم من النوم مخصوص عشان مش متاكده مثلا البلكونه مقفولةولا لا و اقوم اتاكد و ارجع تاني واروح اتاكد و الموضوع وقتها يعني والدتي قالتلي لو قعدتي تعملي كدا هنوديكي ل دكتور و هيديكي حقنة و خوفتني من الموضوع فا سكتت شوية و الوقتي حاسه بدات ارجع كدا تاني الموضوع مرهق

6

Coffee_5451🇪🇬 بصي انا هقولك حل انا عملته مع نفسي زمان والحمدالله خفيت جربيه بالتدريج أمشي بمبدأ (اية الي هيحصل يعني) يعني انا كنت بترعب اني اكون ناسي اقفل العربية ، وفي مرة قررت ان عاادي تتسرق المهم اخف ، بالنسبة للباب ، الحرامية مش واقفين علي الباب ، النور مثلا عادي اللمبة مش هتتحرق ، كل حاجة كدة بقي ، مش مهم اي حاجه ، مرة في التانية ثقتك في نفسك هتزيد وهتصدقي نفسك وخليكي ديما عاارفة انك اكيد عملتي الصح وربنا معاكي

View all 6 advice
Corn_20033
Corn_20033🇪🇬7d ago•angryangry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Coffee_20084
Coffee_20084🇲🇦7d ago•disappointeddisappointed
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

La trahison d un ami. Je lui ai confié mais problemes avec une personne et mon desir qu'il essaie de separer les deux mondes vu qu'il est un ami commun. Cependant, il a couru vers elle pour lui faire apprendre de mon point de vue, et ensuite a fait en sorte de ne pas prendre en consideration ce que j ai demande mais plutot de faire le contraire. Lorsque j ai decide de parler avec la personne avec laquelle j avais le probleme au depart, j etais en une mauvaise posture et tout le temps critique... j ai compris que je ne peux pas faire confiance a mes amis. Surtout lorsqu'il s agit de problemes dans un meme groupe.

0
Mango_18906
Mango_18906🇪🇬7d ago•stupidstupid
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

26
Coffee_20084
Coffee_20084🇲🇦7d ago•alonealone

I am a college student, and I had a bad experience last semester where I went through a bad breakup. The issue is that it was a bit complicated as the issue wasn't just between me and the other person, but also friends were involved. And it's on me because my reaction was to vent out to them... however now I am regretting this because i see that i am the one alone without friends at all. And sometimes i keep wondering, why is this happening to me? I had issue with a person, why somehow all the mutual friends started drifting away from me. I wwnt to a psychiatric and tried to find new friends and tried to have new hobbies. But this doesn't click. More importantly, this isn't the only thing that is bothering me, I went through three big fights and all of a sudden now i feel like i am the one in the wrong and need to change yet i don't know what i should do... and i blame those past friends for not givjng support or trying to tell me what's wrong with me. Now the only thing i feel is hollowness that I don't know how to avoid. They say you should process those emotions and live by them, one day you will be healed, but i fear i get into the next semester and just lose more people... i also want to go back to those friends, and i tried but i always feel that i am being rejected, in fact i talked with that person that i broke up with and it admitted that most what was done by it was out of disrespect and desire to bother me... I would like to knoq what i should do of course you don't have the full picture and i might be biased and only show myself as a victim... but maybe because i don't know that i was wrong in any thing

3
Moon_16613
Moon_16613🇪🇬7d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

40
Ketchup_20083
Ketchup_20083🇪🇬7d ago•lostlost

عندي مشكلة وهي الخيال انا حرفيا بعيش حياتي كلها فخيالي كل حاجة نفسي فيها بعملها فخيالي وده مخليني طبعاً مخزن مشاعر حب ورومانسية عاليه جدا وخايف اوي اني لو خطبت او ارتبط اندفع بمشاعري ف تفتكر اني كداب او مدلوق وقلقان اوي بجد

12
Tofu_4342
Tofu_4342🇪🇬7d ago•confusedconfused
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

23
Blueberry_19253
Blueberry_19253🇪🇬7d ago•stressedstressed

هو انا عايش ليه؟ سوال مش بلاقيله رد و بيدور ف دماغي كتير مش معترض اني عايش بس ليه برضو مش حاسس ان في حاجه ف حياتي ليها قيمه و تخليني اكمل علشانها بحاول اخلق سبب و ممكن يقعد معايا فتره بس ف الاخر السبب بيختفي او بنساه اصلا او بغير رايي عنه و برجع ل نفس السوال انا عايش ليه

4
Suchi_4021
Suchi_4021🇪🇬7d ago•lostlost

حد اكتشف أن كل الناس الحوليه و اليعرفهم وسط كل دا هو معندهوش صاحب واحد ولا أنا بس اللي لسا مكتشف دا و الاعرفهم دول مش مجرد معرفه لا بنتكلم كل يوم بس اعتقد انهم مبقوش عايزين يتكلموا معايا تاني 😁 حرفيا محصلش مني حاجه ولا من البكلمهم حاجة و لا مش اوهام كل ما افتح موضوع يترد عليا بأي حاجه تقفل الموضوع 😅 أنا اللي لسا مكتشف دا ولا ايه بقا هل مثلا دا بيحصل علشان كنت متاح بذياده فبقيت مضمون فاتحطيت على الرف اصل لما كانوا بيبعتوا اي حاجة كنت برد و بتكلم و لو مشكله كنت بسمعهم و بحاول اساعدهم بس غالبا مكنوش بيدوروا على صحاب بجد كانوا بيدروا على كلام و حد يسمعهم و خلاص 😅 اتصدقوا غالبا لو قفلت موبايلي ممكن محدش يعبرني 😅😅 ممكن يحسوا اني اختفيت بعدها باسبوع 😅 لا بلاش اڤوره هي تلت ايام مثلا ممكن انا المش عارف احطهم في المكانه الصح وارد شكرا انك كملت للآخر كنت بطلع الجوايا بس

2
Brain_6900
Brain_6900🇪🇬7d ago•angryangry

عارفين شعور انكم بتحاربوا شيء لا وجود له عايشين حياة كاملة مش موجوده غير في عقلكم كل حاجن تبان انها مش حقيقية ومعندكمش الامكانية انكم توقفوا افكاركم او مشاعركم تبانوا من برا هاديبن وطبيعيين بس جواكم مصايب وحجات لو حد عرفها عنكم هيخاف انا ناس كتير بتخاف مني لكوني غامضة مش بايدي بس كنت اتمنى حد يحبني زب ما احبه عشان افهمه انا مين تعبت من دماغي حقيقي هي معايا وهتفضل معايا حتى لو الدنيا اتملت دوشة هيفضل صوتها اعلى صوت وهفصل انا مستنية الي يحررني ويسمعها معايا من ساعة ما الشخص ده دخلها وانا مشفقه عليه والله كنت بحاول ابعده في الاول عشان ميتبهدلش جوا ولكن هو الي غلط واصر بجد دماغي تعبتني ومحدش هيفهمني هنا بردو

4

Watermelon_15742🇪🇬 الاصوات دي بتحارب انك تصدقي أن حياتك تستحق حد.يشاركك فيها

View all 4 advice
Cloud_17361
Cloud_17361🇪🇬7d ago•lostlost

بجد ايه اللي الإنسان ممكن يعمله عشان يحافظ على النسخة الكويسة اللي وصلها، بعد تعب وتشتت طويل أوي، ورحلة فردية تماما، وقرارات متسرعة كتيرة، منها اللي ندم عليها اوي، ومنها اللي مبسوط جدا لانه أخدها وقرر يخوض التجربة جماعة الإنسان تايه أوي بجد، ولأول مرة أحس أن الأمور خرجت من إيدي وبقت صعبة كدا هو أينعم كل الأمور بيد الله، بس بناخد بالأسباب طبعا وانا تقريبا معدتش عارفة الطريق اللي المفروض أسعى فيه .. لإني لسه مش لاقية مكاني، أنا عارفاه بس مش عارفه ازاي أوصله، أو بمعني أصح معنديش الإمكانية الكافية للوصول للمكان اللي اتمناه. ادعولي ي جماعة، ادعولي ربنا يهديني، وينير بصيرتي وعقلي.

5
Donut_5447
Donut_5447🇪🇬7d ago•shyshy

ما عرفش ياه تفهموني ولا لأ بس عايزة اقول آآ يعني بالنسبة لأهالي المنصورة او لأي حد انا بحس ان المنصورة دافية. انتم انتم متغيرين بس الشعور. يعني انا كنت هناك النهاردة او ممكن عشان فيها قراربي وانا بحبهم. فبحس ان البيت دافي والمنصورة ذات نفسها دافية. بعيدة عن عن ان بيكون في هوا. انا طبعا ما مقصودش كده بس يعني مجد مش عارفة عبر عن حبي للبلد وحرفيا لأي حد هناك يعني حتى ببص للناس أنا معرفهمش بس بحس إن هما طيبين من شكلهم أنا عايزة أحقق أمنيتي أو حد يحقق هالي عمتا إن أنا أعيش هناك في النيل هناك يعني محافظتي برضو فيها النيل بس لا بحس الاجواء هناك مختلفة وبعدين شكل البلكونات اي نعم يعني اصغر من اصغر اوضع عندنا بس شكلها وهي البلكونة صغيرة كده والستاري القديمة المخططة بالطول دي يعني بجد بحس بحس ان المنصورة دافية انتم فاهمين بجد الشعور ده

19
Grape_20048
Grape_20048🇪🇬7d ago•emotionalemotional

الواحد حاسس بزهق من ساعه اخر علاقة بقالي سنه سايبها هي بتيجي في بالي ولا بقيت بحن بس في نفس الوقت مش بلاقي حاجه قادرة تملي الفراغ دا الا بنت زيها و لحد دلوقتي مهما ادور مبلاقيش البنت اللي اقول عليها عوض فعلا مع اني تخطيتها و كرهتها من زمان مش عارف اي حله الفراغ ده يمكن هو دا الفراغ العاطفي

4
Tofu_4382
Tofu_4382🇪🇬7d ago•annoyedannoyed

هو لي دايما الرجالة شايفين اننا نكد رغم انهم هما اكبر نكد فالدنيا يعني والله بحاول علي قد ما اقدر اني لا انكد عليه ولا اضايقه ولا اعمل حاجة هو بمجرد مايتعصب يقولي ياشيخة دا انتي بقيتي نكد طب ولما انكد عليه بجد واوريه النكد اللي بجد هيقول اي

20
Pineapple_5472
Pineapple_5472🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

12
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

يقولون إن أول طريق للنسيان أن تتذكر العيوب، وكأن القلب آلة يكفي أن نُغيّر فيها قائمة المميزات والعيوب فيتغير شعورها. لكنهم لا يعلمون أن القلب حين يتعلق بصدق، لا يُنكر العيوب، بل يتعايش معها. يراها بوضوح، ويعرف أنها تؤلم أحيانًا، ومع ذلك لا يستطيع أن يجعلها سببًا للكراهية. لهذا كانت جملة "حتى العيوب بتحليها"✨في اغنيه يومين وليلة لفرقه جدل✨ موجعة إلى هذا الحد. لأنها تصف تلك المرحلة التي يصبح فيها الشخص عالقًا في قلبك، فلا تعود عيوبه كافية لتُطفئ الحنين، ولا أخطاؤه قادرة على محو صورته. ليس لأنه بلا عيوب، بل لأن المشاعر سبقت المنطق، ولأن القلب أحب الإنسان كما هو، لا كما كان يتمنى أن يكون. وربما أصعب ما في الأمر أن تدرك كل شيء بعقلك، بينما يرفض قلبك أن يتصرف على أساس ما أدركته. فتظل ترى العيوب... لكنها لا تنجح في أن تجعلك تكرهه، وكأن الحب ألقى عليها ظله، فخفّف حدتها، حتى بدا لك أن العيوب نفسها قد أصبحت أجمل لأنها تنتمي إليه.

3
Kiwi_18448
Kiwi_18448🇪🇬7d ago•stupidstupid
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

12
Moon_20073
Moon_20073🇪🇬7d ago•stupidstupid

عايزه نصيحه يا جماعه ازاي واقف شك في لو شخص دخل حياتي ع طول بحس أنه بيخوني أو بشك ع طول ودا بيخنق الشخص اللي قدامي عايزه حل من فضلكم يعالج الموضوع دا لاني مش عارفه اتخلص من الإحساس دا خالصصص

7
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬7d ago•boredbored

بس بجد الحياة كده حلوة اووي، وانا مش مستنيه حاجه من حد ولا متعلقه بحد ويومي وحياتي كلها متعلقه بكلمه من حد، مش محتاجه اكتب برجراف طول بعرض عن كان قصدي ايه وعايزه اتعامل ازاي، ولا مستنيه اهتمام وكلام من حد ولا عايزه اصلا. الحياة لنفسي انا بس ولشغلي ودراستي واهلي واصحابي. الحياة جميلة كده

4

Olive_9794🇪🇬 صح

View all 4 advice
Apple_19845
Apple_19845🇪🇬7d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Nutella_19219
Nutella_19219🇩🇿7d ago•stressedstressed

انا نحفت كثير وماعم اقدر اكل بسبب انو مرضت وهيك فخلاص كرهت حالي حرفيا وحتى عندي عري عن قريب انو ماضل كصير كثير ممكن عالاكثر شهر وبدي اسمن لانو العرس رح يكون تبع خال خطيبي انو كل عائلة خطيبي رح تكون لازم اكون حلوة وانا جسمي رقيق💔بطلت اعرف ايش اساوي بليز ساعدوني اعطوني خلطات تسمين او مابعرف اي شييي حرفيا انو نوع فساتين ممكن ماتفصل كثير الجسم

2

Tofu_18387🇪🇬 في مشروبات تسمين سموزي شوفان مع حليب تمر عسل مكسرات

View all 2 advice
Avocado_4850
Avocado_4850🇪🇬7d ago•ashamedashamed

جماعة عايزة اعرف لو حد عنده نفس المشكلة دى أو لا انا مش ملتزمة اوى بالصلاة بس بحاول اصلى بس معنديش الخشوع أو الرغبة انى اصلى علشان بحب الصلاة لا بحس مهمه فى اليوم ولازم اعملها وبعملها أو بصلى علشان عايزة حاجة اصلى واقرب من ربنا علشان انجح أو اعدى الحاجه الفلانية أو ربنا يشفى حد من اهلى كدا صلاة بمعنى اصح مشروطة علشان حاجه معينة عايزة حل للموضوع ده وهل فى فيديوهات أو بودكاست بيتكلم عن حل للمشكلة دى ومهما كان كلمة أخيرة حتى لو انت او أنتِ مش بتصلوا خالص أبدوا بجد حتى لو هعتملوا ازاى بس تكون عديت نص الطريق احسن انك متمشيش فيه خالص وربنا يهدينا جميعا يارب

10

Gold_16893🇪🇬 بصي لو انتي عايزه تبقي منظمه اول متسمعي الاذان قومي صلي علي طول و بنسبا ل الصلاه علشان حاجه نجاح ولا ف ده عادي علشان لما احنا بنحتاج حاجه بنروح ربنا فاهمه

View all 10 advice
Sugar_11258
Sugar_11258🇪🇬7d ago•exhaustedexhausted

حد يقولي حل منغير كلام ملهوش لازمه وتجاريح اعمل ايه انا بحب حد و معجبه بيه اوي ومش عارفه حقيقه مشاعره نحيتي ومش عارفه اتصرف ازاي هل لو سالته احنا ايه او ايه طبيعه علاقتنا كدا هبقا بقلل من نفسي ولا ايه

18
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬7d ago•tiredtired

عارفين اي الأخطر من العبط الهبل حرفياً انا بواجهه الاتنان من نفس الشخص لدرجه كرهتني فصوته حتي وصدقت مقولة من اعتاد القلق ظن الطمأنينة فخ كنت فاكره اني اول ماهبدأ شغل الدنيا هتخف من عليا شويه لكن إذاي لازم أبتلي بحاجه منا مش هعيش مره مرتاحه فاللهم الأربع شهور دول يعدو هوا عشان كدا كتير عليا والله 😢

10

Croissant_14273🇪🇬 طب لو لقيتي للولية اللي معاكي دي حل قوليهولي بليز عشان هنتحر كمان شوية من الغباء الالكتروني اللي بتعرضله ده

View all 10 advice
Moon_4558
Moon_4558🇪🇬7d ago•tiredtired

مر عام أو عامين أو ثلاثه لم استمر في عد الايام أو السنين كل شي في البداية يلمع مثل القمر ولكن لماذا انسي دائما أن القمر مجرد حجر معتم ممتع في النظر اليه من بعيد ولكن عند الاقتراب منها تكتشف الحقيقة انه لا يعكس سوء الضوء لماذا دائما انظر الي الحياه كانني فقدت الحياه انظر اليها من منظور شخص اكتفي منها اكتفي من كل شي أن المحاربه تكون ذات معني اذا كانت لأجل هدف ما هو الهدف لا يوجد عائله اكتشفت العديد عنهم وكل اكتشاف يجعلني انظر اليهم كانهم اشخاص جديدة هل هم يكرهوني أو هم سيئون قطعا لا ولكن انا الذي اكتشفت اشياء عنهم عديدة لماذا لا نريد الحب مثلي لا يسطيع الحب كيف احب وانا شخص مزالت لما استوعب مشاكل الطفوله أو اعالجها انا احب القتال ولكني لا اقاتل لماذا لانه لا يوجد سبب محدد لاقاتل من اجله لماذا اشعر ان هذا العام مختلف لا اعلم هل انا جيد هل انا سي لا اعلم

2
Cloud_4066
Cloud_4066🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

انا قاعد مخنوق اوي هقسم هأجل تالته السنه الجايه ومتضايق اوي لو حد حابب يتكلم او يحكي حاجه انا حابب اسمع يمكن اعرف احل لحد مشاكلته ربنا يريح قلوبكم ويسعدكم ويفرحكم يارب ويارب ما حد يعدي باللي عديت بيه ابدا ♥️♥️♥️

7
Guava_4098
Guava_4098🇪🇬7d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

53
Sandwich_5205
Sandwich_5205🇪🇬7d ago•confusedconfused
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

10
Brain_20075
Brain_20075🇪🇬7d ago•worriedworried
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

16
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬7d ago•angryangry

السلام عليكم 🌸. من كتر ما الوردة بقت كأنها التريد مارك بتاعي حرفيا انا فكرت البنت اللي تحتي بشوية هي انا. المهم، انا مستغربة اوي والله ازاي اقعد مثلا اقول لشخص فيه كذا وكذا، واقعد انبه فيه، واقوله لا ده هيحصل وده مش هيحصل، ومش بيسمع الكلام؛ يكذبني ولا ياخدني على قد عقلي مش عارفة والله، وفي الاخر لما تحصل المصيبة يتفاجيء بإن ياااه سبحان الله! ده انتي كان معاكي حق!.. لا والله؟ اصل مفيش مبرر ان انا من طفولتي عندي مشكلة معينة، وخطيرة باي ذا واي، واحذر منها اكتر من مرة، ودلوقتي لما اللي قدامي يكتشف، يقول ياااه ده انتي كنتي صح. يبدأ بقى يمارس احساسه بالمسؤولية قدامي وقد ايه هو مهتم.. طب ما انا كنت بعاني من وانا صغيرة، وكنت بعاني اكتر آخر اربع سنين ومحدش اهتم.. دلوقتي مهتم؟ دلوقتي حاسس بالذنب؟ ما انا ياما قلت واتحايلت ان انا ليا وضع خاص.. محدش اهتم ولا حس بالمسؤولية ناحيتي ليه وقتها؟ عشان بسكت يعني؟ عشان بمشي دنيتي من غير ما اشتكي؟ ليه لما اقول لصحبتي فلانة هتأذيكي وابعدي عنها.. ليه تفضلها عليا؟ ليه واحدة تفضل ولد عليا وتكرهني وتغل مني رغم اني حذرتها من الناس اللي فضلتهم عليا كلهم وان همي كان دايما مصلحتها؟ ليه لما اقول اني مليش خلق اتكلم مع حد كل صحابي ياخدوها بشكل شخصي اوي الا من رحم ربي؟ وكأني عملت جناية.. رغم اني حذرتك من البداية انا ليا وضعي الخاص وقلت اني لما بفصل ببعد وانتي برضو اخترتي تقربي، دلوقتي جاية تئذيني وتجبريني عليكي ليه؟ انا معدتش فاهمة البشر، ولا عدت فاهمة نفسي، ونفسي كده اروح لجزيرة نائية واقعد فيها لوحدي انا والبحر وبس..

4
Bulb_16797
Bulb_16797🇪🇬7d ago•alonealone

كنت خارج النهاردة و اشتريت حاجات كتير اوي بس في حاجات مقدرتش اشتريها زي الشخص اللي هيطلب مني اوريله كل حاجة اشتريتها واقعد احكيله انا اشتريتها ليه والحاجات اللي بالكو فيها دي يلا الحمدلله احسن من غيرنا انتو عاملين ايه بقا؟

9
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

السلام عليكم اولا 🌸 انا حابه اني اتكلم بس انا بخاف دايما ان ممكن اكون باثر علي حد بالسلب بس انا بمر الفتره دي ب اكتئاب انا اول مره اعترف بدا بس مبقتش قادره عماله احاول اكون ايجابيه وكويسه غصب عني بس مش قادره بكاول اضحك غصب عني بردو مش قادره ومش حاسه باي شعور وحاسه اني عايزه اموت وخلاص ودا غلط اكيد علشان كدا انا استحاله اعمل في نفسي اي حاجه لان انا عارفه ان الروح دي مش ملكي دي ملك للي خلقها وبس وكمان بخاف بخاف اوي من ربنا والموت انا الدنيا صعبه اوي عليا بحاول اواجه بس مش قادره انا بخاف حتي احكي لاي حد مع اني مش بعمل حاجه غلط بس بخاف من الناس بجد بخاف ادي ثقه لحد دايما لما بكلم اي حد بتخيل اني هياذيني اكيد هياذيني انا سني صغير ايوه بس والله العظيم انا مش اوفر انا فعلا مقلتش اني تعبانه الا لما خلاص تعبت تعبت اوي بقي عندي قلق ونوبات هلع ونوبات بكاء بتيجي في اي مكان واي وقت حتي مش بقدر اعيط فيها معرفش انا تايهه انا حتي مش عارفه انا بكتب ليه او انا محتاجه اعمل ايه الظنيا ضيقه عليا اوي وصعبه جدا وانا عارفه ان دي اختبارات من ربنا بس الاختبارات دي صعبه اوي عليا والله انا مبقتش قادره اعمل اي حاجه بقيت اكل بطريقه صعبه جدا باكل كتير اوي وانام كتير اوي بردو بس انا عايشه بجد في بيئه سامه حاسه ان دايما تعبانه ودايما حاسه بوهن شديد وصداع

3
Moon_20073
Moon_20073🇪🇬7d ago•exhaustedexhausted

أنا كل ما بيكون فيه شخص في حياتي دايما بكون شاكه أنه بيخوني أو مش انا الوحيده اللي في حياته وبناءا بردو ع حاجات غريبه هما بيعملوها مثلا حد يخفي ظهوره فجأه أو حد يخرج من الشات وانا مش بقدر استحمل و بواجه وطبعا الأشخاص بتهرب بعدها بسبب شكي فعايزه اعرف الحل واتصرف ازاي

16
Mango_19262
Mango_19262🇪🇬7d ago•exhaustedexhausted

جماعه عايزه اخد رايكم في حاجه ليا واحده صحبتي انا و هيا كنا صحاب اوي يعني بس انا مش برتاحلها كدا المشكله ي جماعه بقا بقالها فتره بلاقيها بتصورني صور غريبه و القيها واخد صوري اسكرين من استوري و بفتح الموبايل بتاعها بصدفه لقيت صور ليا كتير و كل شويه تصورني لوحدي و كدا يعني مش مثلا انا و هيا سوا لا و بجد ببقا وقفه بلف القيها وقفه بتصورني انا مبقتش مطمنه و خايفه تكون بتبعت الصور دي لواحد مثلا او بتكلم حد علي اساس اني انا و كمان بقالها فتره بتزن عايزه تيجلي بيت وانا مش بحب ادخل حد بيتي خصوصا و شكه فيه يعني فا انا مش فاهمه حاجه بجد و مش عارفه اعمل اي و كمان فكره اني ابعد عنها كدا فجاه من غير مبرار مش هينفع و كمان هيا بتبقا موجوده علطول في مكان الي ببقا فيه

7

Blueberry_15422🇪🇬 الموضوع مريب فعلا ولو كدا متديهاش اي صور تاني او تجبيها بيتك عموما الا لو اتاكدتي انها تمام وكويسه غير كدا لا لان فعلا محدش مضمون الفتره دي

View all 7 advice
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬7d ago•heartbrokenheartbroken

"الله خالق كل شيئ" أية مش كل الناس هتدرك معناها ولا هتحسها مش هيدرك معناها ابدا الا الي وقع في مصيبة او ديقة وسمع الايه دي تمر على أذنه، الحياه دي كلها الكون دا كله من خلق واحد بس الاه واحد مطلع على كل شيئ فاابدا ما تخافش

6
Blueberry_15422
Blueberry_15422🇪🇬7d ago•incompleteincomplete

ف عتمة السماء بين النجوم دائما ما كنت أخاف من كل شيء يقترب أكثر مما ينبغي، لأنني أعرف جيدًا كيف يمكن لتفصيلة صغيرة أن تترك أثرًا لا يرحل. لذلك كنت دائمًا أهرب قبل أن أتعلق، وأبتعد قبل أن يصبح الشيء جزءًا مني كنت اصنف كبارد الاشخاص ولكن لم يفهمني احد بما فيه الكفايه ف كنت اميل دائما الابتعاد والوحدة. ومع الوقت لم يعد خوفي من السقوط نفسه، بل من الشعور بالأمان. كل مرة ظننت أنني وصلت إلى مكان آمن، خرجت منه أكثر انكسارًا، حتى أصبحت أتردد أمام الطمأنينة وكأنها فخ ينتظرني. شعورا لم استطع ان اصفه ولكنه دائما ما يحدث حقا. وربما لهذا السبب أصبح عقلي مزدحمًا أكثر مما يجب. أبحث خلف الكلمات، وأرهق نفسي بمحاولة فهم كل ما لا يُقال، وأمنح المواقف أكبر من حجمها لأنني أشعر بها بعمق لا أستطيع إيقافه. أدور في دوائر من التفكير لا تنتهي، فقط لأجد لحظة سلام لا تأتي. وفي النهاية أدركت شيئًا متأخرًا... أنني كنت أخوض كل هذا وحدي. أخاف وحدي، أفكر وحدي، وأحارب تلك المعارك الصامتة وحدي. لم يكن أحد يرى حجم ما يحدث بداخلي، ولا عدد المرات التي جمعت فيها نفسي بعد كل سقوط. ومع ذلك استمريت. لذلك إذا بدوت قويًا يومًا، فلا لأن الحياة كانت سهلة معي، بل لأنني اعتدت أن أنقذ نفسي بنفسي، حتى في اللحظات التي كنت فيها بأمسّ الحاجة لأن ينقذني أحد. كنت مع الله وكفي بالله وكيلا ...

2
Watermelon_16795
Watermelon_16795🇪🇬8d ago•depresseddepressed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2

Candle_13548🇪🇬 بودكاست لأمجد سمير اسمه لازم تتحرر انصحك بيه دا هيجيب معاك من الاخر

View all 2 advice
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

أشتاق إليك أكثر مما ينبغي، وأكثر مما أُظهر. يمرّ اليوم طويلًا حين لا يكون فيه أثرٌ منك، ويزدحم قلبي بكل ما لم أقله لك. أحاول أن أقنع نفسي أن الغياب سيعلّمني النسيان، لكنه في كل مرة يعلّمني كيف يكون الشوق أثقل من الأمس. لا أبحث عن حديثٍ طويل، ولا عن وعودٍ جديدة، كل ما أتمناه أن أعرف أنك بخير، وأن الحياة لم تُثقل قلبك كما أثقلت قلبي. ما زلت أمرّ بالأماكن والذكريات، فأجدك حاضرًا فيها رغم غيابك، وكأن بعض الأشخاص لا يرحلون من الروح حتى وإن ابتعدوا عن الحياة. إن كان الاشتياق يُقاس بعدد المرات التي تمنيت فيها أن أحدثك، فأنا اشتقت إليك ألف مرة دون أن أرسل حرفًا واحدًا. ليس لأنني لم أرد، بل لأنني كنت أعلم أن بعض المسافات لا تُختصر برسالة، وبعض الغياب لا يغيّره الكلام. سيظل في القلب مكانٌ يحمل اسمك، لا لأنني لم أستطع النسيان، بل لأن بعض الأشخاص يتركون فينا أثرًا لا يمحوه الزمن، مهما حاولنا أن نبدو بخير.

0
Candle_18752
Candle_18752🇩🇿8d ago•heartbrokenheartbroken

Je vais écrire ce message comme si je l'envoie à lui 😣 Et si je pouvais juste t'avouer à quel point tu me manques... Tu ne quittes jamais mes pensées. Mon cœur n'arrive pas à accepter ton absence. Mon âme te réclame à chaque instant. Je t'aimais très fort et je t'aime encore. Je n'arrive pas à t'oublier, pas même une minute. Je sais que c'est fini entre nous, mais je garde toujours un petit espoir, celui de pouvoir un jour se remettre ensemble. Je n'arrive pas à te détester malgré toute la douleur que j'ai ressentie à cause de toi. Je t'aime énormément, mon chéri. 💔😣

3
Broccoli_11512
Broccoli_11512🇪🇬8d ago•angryangry

عارف أكتر حاجة تعبتني؟ إني طول عمري مقتنع إن المحاولة تستاهل. حتى لما كل الإشارات كانت بتقول إن الموضوع انتهى، كنت برجع أحاول. حتى لما الخسارة كانت واضحة قدامي، كنت بقول يمكن المرة دي تختلف. يمكن المشكلة عمرها ما كانت في الناس ولا في الظروف. يمكن المشكلة إني ما عرفتش أستسلم في الوقت الصح. شيل فوق ده إحساس الذنب من حاجات فاتت، وخوف مستمر إني أكون ضيعت فرص كان المفروض أتمسك بيها، وحيرة كل شوية بين طريق أمشي فيه وطريق أسيبه، وتعب من كتر التفكير في كل قرار. في أوقات بحس إني واقف في نص الطريق. لا أنا رجعت زي الأول، ولا أنا وصلت للمكان اللي كنت عاوزه. والحقيقة؟ أنا تعبت. تعبت من إني أبقى قوي طول الوقت. تعبت من إني أقول "عادي" وهي مش عادي. تعبت من إني أقنع نفسي إن المرة الجاية هتكون أحسن وأنا مش عارف إذا كانت هتيجي أصلًا ولا لا. بس رغم كل ده، لسه جوايا حتة صغيرة رافضة تموت. حتة لسه مصدقة إن ربنا شايل حاجة أحسن. إن كل الخساير دي ليها معنى. وإن الأيام الصعبة دي مش آخر الحكاية. يمكن أنا تايه شوية... يمكن موجوع أكتر ما ببيّن... لكن لسه بحاول. ودي كانت دايمًا مشكلتي... ويمكن دي الحاجة الوحيدة اللي منعتني أقع لحد دلوقتي.

3
Banana_19723
Banana_19723🇪🇬8d ago•annoyedannoyed

النهاردة عندي امتحان وجه متوسط بس خايفة ان اشيل مادة عندي 8غلطات في اختر من42سؤال ومقالي كتبت باسلوبي غير اسلوب دكتور ودكتور ده من نوع اللي عايزنا نكتب باسلوبه هو انا خايفة ان الاقي غلطات اكتر

2

Lemon_15076🇪🇬 بصي انتي عملتي اللي عليكي الباقي بتاع ربنا ولو سقطك هيشيل ذنب بس انتي هتنجحي

View all 2 advice
Banana_6297
Banana_6297🇪🇬8d ago•mehmeh

خلاص فاضل يومين واخلص امتحانات وادخل كلية ان شاء الله هل بقا هلاقي بنت الحلال ولا مش هلاقيها ف الزمن دا مش عايز حد يقولي ركز في الكلية او شغلك او الخ الحمدلله كل دا محسوب ومقدرش استهين بيه بس لازم بردو افهم هلاقي بنت الحلال ولا لا

6
Mustard_5466
Mustard_5466🇪🇬8d ago•downdown

انا اهدي شخص ممكن تتعامل معاه في حياتك وده في حد ذاته متعب... بواجه معظم مشاكلي بالسكوت والكتمان واللي حوليا كلهم شايفين ان انا شخص صبور وبتحمل بس الحقيقة ان كل يوم باخد من سلامي النفسي وروحي حتة .... مشاكل كتير في حياتي لكن انا مش عارف اواجه ولا اتكلم علشان بحس اني هبقي تقيل وانا مش بحب اكون تقيل .. نصايحكم؟

7
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬8d ago•lostlost

قرفت والله وجبت اخري هموت وانام وماسك نفسي عشان اظبط نومي وجعان ومستني الغدا ابويا بيقولي تعالى اوريك حاجه قولتله مش قادر اقوم قالي تعالى بس وجيت فبيوريني وبعدين بيجيب حاجه كمان ف انا رجعت ورا تاني قالي تعالى شوف التانيه وفجاه كدا يقولي الله يلعنك بقوله الله يلعني ؟ قالي ااه عشان انت قليل الادب قولتله طب والله ما انا جاي قالي تعالا قولتله والله العظيم ما انا جاي انت بتقولي الله يلعنك ساعة مغرب الموقف خلص ولا كانه عمل حاجه ومتعود على دعاوي لعينه من دي يوميا وزعيق وقرف من غير اي سبب انا جبت اخري والله من الهم دا خلاص الواحد شايل وطالع عينه وكاتم وبيكتم ولو انفجرت هبقا عاق وماسك نفسي برضو ف بالله دعواتكم عشان جبت اخري والله العظيم

6
Watermelon_15742
Watermelon_15742🇪🇬8d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

1
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧8d ago•heartbrokenheartbroken

كنت حكيت قبل انو انا ٣ ثانوي ومش عارفة شو القرار القرار طلع وطلع عندي تقديم وانا مش جاهزة هل انا نهرت؟ بصراحة لا بس ترقبوا رح انهار هيك بعد كم يوم بس انتو ادعوا انو يا اما انجح يا اما اخد افادة وانقبل بتخصص احلامي انا تعبت

16

Watermelon_7677🇪🇬 انا مش فاهم حاجه بس ربنا يوفقك ويكرمك باللى بتحلمى بيها

View all 16 advice
Chilli_19414
Chilli_19414🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

المرادى الوقعه جامده المرادى مش عارفه اقوم تانى يارب اموت علشان احساس الوجع دا يخلص ليه كل دا وليه بيحصل كدا نفسى اهرب من كل دا نفسى ابقى كويسه كان نفسى اتفهم صح كان نفسى اتعامل زى ما كان نفسى

11
Watermelon_16911
Watermelon_16911🇪🇬8d ago•incompleteincomplete

المطلقة مش بس بتواجه نظرة الناس، أحيانًا بتواجه حربًا كاملة جواها. خصوصًا لو معاها أولاد، بتصحى كل يوم شايلة مسؤوليات أكبر من طاقتها، بتحاول تكون أم وأب في نفس الوقت، وتخبي تعبها عشان ولادها ما يحسوش. ومع مرور الوقت بييجي شعور قاسي بالوحدة، لما تلاقي الدنيا ماشية والكل مشغول بحياته وهي راجعة لبيت هادي بشكل مؤلم، ومفيش حد يشاركها تفاصيل يومها أو يسمعها. والوجع بيكون أصعب لما تحس إن فرصتها في بداية جديدة بقت أقل، أو لما تبص لنفسها بعين قاسية وتفتكر إن شكلها أو سنها أو ظروفها ممكن يمنعوا حد يشوف قيمتها الحقيقية. لكن الحقيقة إن الإنسان مش بيتقاس بجماله ولا بحالته الاجتماعية، وفي ستات كتير شايلين مسؤوليات ضخمة وبيحاربوا كل يوم معارك ماحدش شايفها، ومع ذلك مكملين. وأحيانًا أكتر حاجة بتحتاجها المطلقة مش الشفقة ولا النصايح الكتير، لكن حد يشوفها كإنسانة تستحق الحب والاحترام والونس، ويشوف قلبها وتعبها وقوتها قبل ما يشوف أي حاجة تانية. ❤️

13
Nutella_5034
Nutella_5034🇪🇬8d ago•lostlost

من صغري كنت من نوع الصحاب المتمسك جدا و بتعشم بسرعه تحت مسمى طبيعي ادي حب هلاقي حب ولو حصل مشكل لو الزعل طول هروح و أنا إللي اشتري خاطر إللي قدامي و بعدين نتعاتب بس مش عارفه ليه كل مره بيمشوا

14
Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Mango_19906
Mango_19906🇪🇬8d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

11

Flame_13939🇪🇬 اللي بتمر بيه صعب ومرهق فعلا لكن مجرد إنك بتحاول من سنين ومش مستسلم ده معناه إنك عايز تتغير الانتكاسة مش معناها إن كل اللي عملته راح هي جزء بيحصل مع ناس كتير أثناء محاولة تغيير أي عادة بدل ما تركز على عدد المرات اللي وقعت فيها حاول تعرف إيه اللي بيخليك ترجع كل مرة فراغ أو ضغط أو وحدة أو ملل واشتغل على السبب نفسه اشغل وقتك مارس رياضة وابتعد عن أي حاجة بتثيرك ولو حاسس إن الموضوع خارج عن سيطرتك ومؤثر على حياتك بشكل كبير فالكلام مع معالج نفسي هيكون خطوة مفيدة ومش عيب أبدا ومتجلدش نفسك بسبب الانتكاسات التغيير مش بيكون خط مستقيم ركز على تقليل المحفزات واملأ وقتك بحاجات مفيدة ولو حاسس إنك مش قادر لوحدك اطلب مساعدة من مختص ده دليل قوة مش ضعف

View all 11 advice
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم السابع من الفراق. مرَّ أسبوع، وما زال الغياب يبدو وكأنه حدث منذ لحظات. ظننت أن الأيام ستأخذ من وطأة الشوق، لكنها كانت تزيده رسوخًا في القلب. ما زلت ألتفت دون وعي وكأنني سأجدك، وما زلت أقاوم رغبة الحديث إليك كلما ضاقت بي الحياة. أتعلم ما يؤلم في الفراق؟ أنه لا يسرق الأشخاص فقط، بل يسرق العادات، والتفاصيل، والأمان الذي كان يسكن وجودهم. أصبح كل شيء كما هو، إلا أنا. هناك جزء مني بقي معك يوم رحلت، ولم يعد حتى الآن. سبعة أيام مرت، ولم أعتد غيابك، ولم يتعلم قلبي كيف يتصرف في عالم لا تكون فيه. وكل ما أرجوه أن يمنحني الزمن قوةً تكفي لأتقبل ما لم أكن يومًا أريد تقبله.

5
Blueberry_19648
Blueberry_19648🇪🇬8d ago•disappointeddisappointed

مشعارف اعمل ايه مشعارف أتكلم مع مين مفيش حد هيفهم الألم اللي انا عايش فيه مخنوق وزعلان ومضايق مش عارف أتكلم ف الحاجات اللي مضايقاني مع مين مش عارف لأول مرة ابقي متلخبط ومشاعري ملخبطة كدا مبقتش واثق اني هقدر ارجع تاني اقف ع رجلي او لا مخنوق آوي وواحشني احساس المستشفى والناس اللي كنت بعرف اتكلم معاهم وشبهي ومفيش احكام حاسس بالغربة اوي لدرجة اني مبتكلمش مع حد

9
Gold_4033
Gold_4033🇪🇬8d ago•disappointeddisappointed

الامتحان كان صعب وقدمت اعر أداء دراسي والتقدير وال gba الي قاتله نفسي حرفيا عشانهم ف ذمة الله بعد المادة دي والجو حر والناس والدنيا لا تطاااااااااق حرفيا انا بمتحن من قبل لبيك اللهم لبيك 😭

17
Brain_4652
Brain_4652🇪🇬8d ago•boredbored

I'm male btw التوكل على الله و التوفيق بجد حاجه ملهاش مثيل ولا هيوافيها اجتهاد وتعب ومجهود وشغل و مذاكره 24 ساعه ف الي مفقتر الحته يشتغل عليها ويطلبها Anyway I used to listen and give advices but that was in the past tobe honest but I felt like that was really a big responsibility

7
Banana_20063
Banana_20063🇪🇬8d ago•boredbored

هل المشاعر اللي بنحسها مجرد تفاعلات كيميائية وإشارات كهربية في المخ ولا ليها بُعد أعمق ممكن يتوصف بقوانين فيزيائية لسه مش مكتشفة؟ ولو كل إحساس زي الحب أو الحزن ليه نمط معين من الطاقة أو الذبذبات، هل ممكن في يوم من الأيام نقيسه زي ما بنقيس الطول الموجي أو التردد؟ وساعتها… هل المشاعر هتفضل حاجة إنسانية خاصة ولا هتتحول لأرقام ومعادلات ممكن أي حد يفهمها ويتحكم فيها؟

7
Suchi_16120
Suchi_16120🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

عندي سؤال محيرني جدا وحد سألني اياه قبل كده لو ضمنت نجاحًا كبيرًا بعد 20 سنة من العمل والصبر، أو دخلت مغامرة قد تنجح خلال 5 سنوات وقد تفشل تمامًا، أيهما ستختار؟ ولماذا؟" وقولنا سن الشخص الي بيتكلم برضو

11
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Apple_19333
Apple_19333🇪🇬8d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Banana_16977
Banana_16977🇪🇬8d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Watermelon_17488
Watermelon_17488🇩🇿8d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬8d ago•angryangry

السلام عليكم 🌸. من اكتر الحاجات اللي مضايقاني اوي دلوقتي، اني بقيت بغيَّر معتقداتي في حاجات كتير جدا.. علاقاتي افكاري عن نفسي اهلي مستقبلي، حاجات كان مُسلَّم بيها من زمان، دلوقتي بقت تراب. ده فكرني بحد كنت بحبه اوي، كان بيقول فيما معناه، ان كل شيء في الدنيا دي قائم على المصالح، حتى علاقات الحب، انا بحبك عشان انا بلبي رغبة عاطفية وطبيعة بشرية، اذا انا مستفيد، وبطلب منك وجودك معايا عشان انا برضو مستفيد. وقتها كنت معترضة جدا، دلوقتي لقيتني بميل لرأيه فعلا.. الحاجات والاشخاص اللي انا بحبهم دلوقتي، هل انا كنت هحبهم لو كنت في ظروف تانية؟ مش دي مصالح؟ حتى الدين قائم على مصلحة الانسان نفسه. حاجات كتير اتغيَّرت وبتتغيَّر، حتى بلدي عايزة اسيبها واسافر.. مش عارفة هروح فين بأفكاري بعد كده بجد.

12
Flame_18549
Flame_18549🇪🇬8d ago•annoyedannoyed

انا عندي مشكله كبيره جدا وعايز تساعدوني في حلها بلاقي في ناس بتعمل حاجات وحشه جدا معنى شايفاها عاديه قوي زي الارتباط وان الولد يكلم البنت او امسك ايديها وهي عادي وده بسبب بعضهم عن ربنا امها ما انصح فيهم بيطنشوني او يسلكوني فانا عايز طريقه اقرب الناس لربنا اكثر واخليهم يبعدوا عن الحرام واللي يغضب ربنا انتم شايفين ايه ممكن اعمله او تساعدوني فيه 🤔

6
Mango_20060
Mango_20060🇪🇬8d ago•ashamedashamed

انا قاعد ملان مش عارف دا من الاجازه ولا من ان الواحد معندوش هوايه يعملها ولا يمكن عشان معنظيش صحاب زمان اللي كل يوم في الاجازه كنا نستغله و ننزل كل يوم و نرجع اخر النهار ليه احنا مش زي زمان الاجازه دي كلها كانت بتبقا تعب من كتر الللعب و الفرح فيها

4
Diamond_18772
Diamond_18772🇪🇬8d ago•shyshy
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Banana_4073
Banana_4073🇪🇬8d ago•mehmeh

انا تقريبا كده خلاص بعدت عن كل الناس الي كنت اعرفهم ، أنا كنت عارف ناس حلوه زمان الكلام معاهم مريح وبيهونو الدنيا علي الواحد بس ده كان زمان ، كل الناس الي عرفتها ف الفتره الاخيره شبه بعض يا اما مش سالكه وداخله عايزه حاجه معينه يا اما بتتسلي نتكلم مره وتكمل مع غيرك وفي الاخر محدش عارف التاني وانا بصراحه مليش ف الجو ده انا بحب الناس السهله الواضحه وحقيقي مش عارف لسه في حد كده ولا خلاص الناس كلها مبقتش مريحه

4
Banana_20057
Banana_20057🇪🇬8d ago•disappointeddisappointed
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2

Flame_16692🇪🇬 كل واحد وحريته بقى ركز نت على حياتك واعمل اسرة جديدة متوقفش حياتك ع حد وربنا يريح قلبك

View all 2 advice
Coconut_8107
Coconut_8107🇪🇬8d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

15
Biscuit_4072
Biscuit_4072🇪🇬8d ago•tiredtired

نفسي اتعرف على ناس جديدة مابقتش قادرة أكمل مع صحابي اللي عارفاهم حاسه انى طرف تالت وكمان بحس معاهم انى مضطرة اتبسط مش عارفه اتبسط معاهه خالص حساهم مش شبهي بحسهم بيشوفوني كأني بلا مشاعر او مش بيهتموا ىمشاعرى اوي انا عامة مش باخد كل حاجة على انها جد وكده بس بجد الموضوع بقى صعب بحاول اكرفلهم واتعرف على ناس بس مش عارفه

9
Apple_11401
Apple_11401🇪🇬8d ago•draineddrained
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Candle_20054
Candle_20054🇪🇬8d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Watermelon_18763
Watermelon_18763🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬8d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Watermelon_16795
Watermelon_16795🇪🇬8d ago•depresseddepressed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬8d ago•tiredtired

شاب عنده 26 سنة. يمكن أغلب اللي في سني اتجوزوا وفتحوا بيوت واستقروا، وأنا واقف مكاني. والغريب إني مش ناقصني حاجة تقريبًا، شغال وعندي شقتي ومجهز حاجتي وحتى الشبكة كانت معايا. كنت خاطب قبل كده، لكن مقدرتش أكمل لأسباب كتير. يمكن أكبر مشكلة عندي إني لما بحب بلاحظ أصغر التفاصيل، وبحتاج أحس إن الطرف التاني موجود. محتاج كلمة تطمني، رسالة بسيطة، حد يفكرني إنه بيحبني وإن وجودي مش تقيل عليه. أنا من النوع اللي لما يحب بيدي كل حاجة من غير حساب. حرفيًا ممكن أقدم للشخص اللي بحبه كل اللي أقدر عليه، وأكون أحن عليه من نفسي. لكن للأسف الحنية الزيادة ساعات بتجيب نتيجة عكسية. اللي كنت معاها وصلت لمرحلة إنها بقت متأكدة إني مش هعرف أعيش من غيرها، وده خلاها تحس إن من حقها تتحكم في كل حاجة. وقتها عرفت إن العلاقة دي مش هتنفع ومشيت. المشكلة الحقيقية مش في اللي فات... المشكلة إني من ساعتها، بقالي 3 سنين، مش قادر أخد خطوة خطوبة أو جواز تاني. وفي نفس الوقت مش قادر أتعايش مع الوحدة. كل يوم بحس إني محتاج حد يحبني بجد، حد يهتم بيا، حد يسأل عليا من نفسه، حد يبعت رسالة من غير مناسبة. يمكن أغلب الناس شايفة الموضوع بسيط، لكن بالنسبة لي بقى وجع يومي. حرفيًا كل ليلة قبل ما أنام بفتح الرسائل وأبص فيها، ومش بلاقي حد باعتلي أي حاجة. ساعتها بزعل على نفسي. بزعل لأني طول عمري واقف جنب الناس ومقصرتش مع حد، ومع ذلك مش لاقي الشخص اللي يفضل جنبي أو يفتكرني حتى برسالة. ساعات بقعد أسأل نفسي: هو الغلط فيا؟ هل أنا حبيت زيادة؟ اهتميت زيادة؟ اديت أكتر من اللازم؟ أنا مش وحش، لا في شكلي ولا في لبسي ولا في شغلي، ومش بطلب المستحيل. كل اللي نفسي فيه حد يحبني بنفس الصدق اللي بحب بيه، وحد يبقى حنين عليا زي ما أنا حنين على الناس. أصعب إحساس إنك تبقى طول الوقت سند للكل، ولما تحتاج تسند راسك على كتف حد، متلاقيش حد موجود. وأصعب منه إنك تبقى محاط بناس كتير، لكن تحس إنك لو اختفيت يوم أو أسبوع محدش هيسأل عليك.

14
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬8d ago•tiredtired

هو لى الحياه لازم تكون صعبه كدا؟! لى دايما مواقف كتير بتعدى علينا تاخد حته مننا وتمشي لى متبقاش كويسه لى دايما بنجرى ومستعجلين لى علطول تايهين ومش لاقيين طريق ومرسي نرتاح فيه لى كل حاجه متعبه بالشكل دا لى مش مبسوطه ومش عارفه لى مش كويسه دايما ؟💔

4

Cookies_10253🇪🇬 وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

View all 4 advice
Watermelon_8678
Watermelon_8678🇪🇬8d ago•worriedworried

جماعه انا عندي خوف علي الناس الموجوده ف حياتي غريب خوف اني اخسرهم اني اعمل حاجه غلط تخليهم يبعدوا عني وخوفي الزايد دا زمان ضيع مني ناس كتير معاملتي غريبه والناس اللي كنت بخاف تبعد عني بقت بتبعد فعلا ان انا حاليا صحابي مش كتير يتعدو ع الصوابع معايا صاحي دا البيست أقرب حد ليا فيهم انا بخاف عليه جدا يجدعان صديقي دا وصل بيا الحال اني ع حزنه وهمومه بقيت انا بكتئب ودايما ف دماغي وقلبي دايما مقبوض كده خايف يحصله اي حاجه وخايف بردوا من انه يتغير عليا ف حاجه او من انه يزعل مني ولا كده اقسم بالله بقا بالنسبالي حاجه كبيره جدا جدا ومن تطور مكانته عندي دي مع انه صاحبي من زمان جدا بقيت ع قد تطور مكانته عندي دا خايف من اني اخسره انا بقيت من الصعوبات اللي هو بيمر بيها حاليا شايل همه ليل نهار وخايف عليه جدا يا جماعه عادي دا طبيعي يعني الخوف دا انا عايز تفسير اي الخوف الغير مبرر دا هل الخوف دا عليه من الصعوبات اللي بيمر بيها دلوقتي ولا انا خايف مكنش سند ليه كفايه ف اخسره ولا انا خايف من انه دا اكتر حد ثقه ف حياتي كلها ودا اللي طالع بيه من الدنيا ف خايف من لو خسرته اكون لوحدي ومش واثق ف حد ولا الخوف اللي عندي تشكيله من كل دا

4

Gold_16893🇪🇬 يسطا ادي لي كل واحد حجمه عمره م هيمشي

View all 4 advice
Avocado_20005
Avocado_20005🇪🇬8d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Tofu_4962
Tofu_4962🇪🇬8d ago•worriedworried

هو طبيعي أن ساعات بيحصل حاجات مثلا حد عزيز مات أو كده بس بتلاقي انك مش بتعيط وشكلك مش فارق معاك مع الوقت تلاقي نفسك في مسلسل أو حد تافهه تلاقي نفسك بتعيط وبحرقه هو ده ايه بجد محتاره جدا حتي اهلي بيقولولي هو انتي بارده كده ليه المواقف اللي مفروض تعيط عليه مش بتنزلي دمعه مع العلم أن انا بتأثر من اقل كلمه وحساسه بس مش عارفه ده طبيعي ولا لا ؟

3
Coffee_13465
Coffee_13465🇪🇬8d ago•depresseddepressed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Banana_4101
Banana_4101🇪🇬8d ago•emotionalemotional
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

1
Tofu_4962
Tofu_4962🇪🇬8d ago•tiredtired
Topic: هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

في أوقات كتير بحس بالوحده بتمني أن يكون في حد يفهمني ميظغطنيش بس يفضل جمبي ويساعدني اني ابقي افضل بختار أوقات كتيره اني اقعد لوحدي عشان ابقي مرتاحه مبشوفش أن حد فاهمني هيبقوا مصدر ازعاج بس وصداع وطلبات

2
Grape_20048
Grape_20048🇪🇬8d ago•pissedpissed

خليني نستغل الليل و الناس نايمه و اقول اني بحب الليل اكتر من النهار لدرجه ان ساعات بقلب يومي نهار ليل و ليل نهار و بما انها اجازه فا اخشي اني اعمل كدا الفكرة بيكون في ارق مش عارف ليه مع انه نوم و دا نوم بل نوم النهار امتر من الليل

6
Candle_9660
Candle_9660🇪🇬8d ago•confusedconfused
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

14
Watermelon_19634
Watermelon_19634🇪🇬8d ago•mehmeh
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9

Cloud_19075🇪🇬 انا اسفالك جايز ناس كتير ميفهموش وجعك او معاناتك و اكتر يقلل منها بس عايزه أأكدلك انها متشافه و مسموعه انا فهماكي وعارفه قد ايه انتي مقهوره و بدل الامان بقوا خطر و بوظوا امانك و انتهكوا حرمك جسمك ببجاحه و لعذر اشد قبحا من ذنبهم انا بعتذر ان فمش ف ايدي حاجه تساعدك مساعده فعليه تحسي بيها ف حياتك لانها بيئه مؤذيه ولكن الاكيد انك تستحقي حياه أسعد و ألطف مع اشخاص حقيقين مش حيوانات ف بنات كتير هتسمعك و تفهمك و كل مره هتحتاجي تتكلمي او تفضفضي عن ده ان شاء الله ربنا يرزقك ببنت حلال تفهمك

View all 9 advice
Ice cream_4136
Ice cream_4136🇪🇬8d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Coconut_10553
Coconut_10553🇪🇬8d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Blueberry_19253
Blueberry_19253🇪🇬8d ago•angryangry

بعمل مشروع التخرج و المفروض ان احنا تيم من ٣ بس اللي معايا مطنشين خالص و يعتبر انا اللي شايل المشروع كله لوحدي و انا بصراحه عندي استعداد اعمل اي حاجة عشان اتخرج بس هما مستفزين فشخ مفيش اي احساس ولا حتي تقدير وده بيخليني عايز اسيبها تولع بينا كلنا اللي هو ان شاله ما حد مننا اتخرج

4

Blueberry_16799🇪🇬 قول للدكتور المسؤول عليهم أو غير التيم

View all 4 advice
Cheese_4261
Cheese_4261🇪🇬8d ago•exhaustedexhausted

I think the hardest thing I've learned is that being surrounded by people and feeling understood are two completely different things You can sit in a room full of family, friends, people who have known you for years, and still feel completely alone Not because nobody is there But because nobody sees the weight you're carrying Everyone sees your decisions Everyone sees your reactions Everyone sees the moments where you're upset, angry, emotional, distant, stubborn, or quiet Very few people stop long enough to ask what happened before that Very few people care about the thousands of thoughts that led to the moment they're judging Lately I feel like I've been carrying pieces of myself around that nobody notices Old disappointments I never really got over Words people said that they probably forgot five minutes later but somehow stayed with me for years Dreams I had to put aside Plans that never happened People I trusted Versions of myself I miss And sometimes I wonder if anyone realizes how exhausting it is to constantly keep moving while carrying all of that I think people assume strength looks like never breaking But honestly, I think real strength is breaking and continuing anyway It's crying and still showing up the next morning It's feeling disappointed and still finding a reason to hope It's being hurt and still choosing kindness It's feeling alone and still getting out of bed There are days when I feel like I'm fighting battles nobody else can see Not dramatic battles Not movie-worthy tragedies Just quiet battles The kind that happen entirely inside your head The battle between what you want and what everyone expects from you The battle between your heart and your mind The battle between forgiving people and remembering what they did The battle between hope and disappointment The battle between who you are and who everyone thinks you should be And the worst part is that those battles don't leave bruises Nobody sees them Nobody notices how tired you are from carrying them Sometimes I wish I could explain what goes on in my head without sounding dramatic I wish I could explain that being hurt isn't always about one big event Sometimes it's years of little things Years of feeling misunderstood Years of trying to be the bigger person Years of swallowing your feelings because speaking up creates more problems than staying quiet Years of trying to make everyone comfortable while slowly forgetting what comfort feels like yourself And eventually something changes You stop expecting people to understand You stop expecting explanations You stop expecting apologies Not because you're healed But because you're tired And there's a specific kind of sadness that comes with that The sadness of realizing that some people will never see your side of the story No matter how carefully you explain it No matter how much you sacrifice No matter how much you try Sometimes they'll only ever see the version of you that exists in their mind And maybe that's what hurts the most Not being hated Not being rejected Being misunderstood Because when someone misunderstands you, they aren't responding to who you actually are They're responding to a version of you that doesn't exist I don't think I'm angry anymore I think I'm just grieving a lot of things The people I thought would understand me The situations I thought would end differently The plans I thought would work out The peace I thought I would have by now Maybe that's why I've been so tired lately Because grief isn't always about losing people Sometimes it's about losing expectations Losing certainty Losing the future you imagined And having to build a new one from the pieces I don't know Maybe I'll figure it out eventually Maybe all of this will make sense one day But right now, if I'm being honest, I'm just trying to get through one day at a time Trying to carry what I can Trying to let go of what I can't Trying to believe that all of this heaviness won't last forever And hoping that one day I won't feel like I have to explain my existence just to be understood In the end, after all of this, there's only one constant thought which is: بيكسروا حاجات تعبت في اني ابنيها لوحدي..

7

Grape_20048🇪🇬 عاايجول ايه الجدع ده

View all 7 advice
Chocolate_20013
Chocolate_20013🇱🇾8d ago•lostlost

أحتاج إلى آراء صادقة حول شيء أفكر فيه كثيرًا. أنا أعاني من زيادة في الوزن، لكن السبب الرئيسي ليس الإفراط في الطعام أو نمط حياة غير صحي، بل علاج بالكورتيزون أحتاج إليه لأسباب صحية. المشكلة أنني لا أكره نفسي، بل أحب شكلي في أشياء كثيرة وأرى نفسي جميلة عمومًا. ومع ذلك ما زلت أجد صعوبة أحيانًا في تقبل فكرة أن هذا الوزن قد لا يكون شيئًا أستطيع التخلص منه بسهولة أو ربما لا أستطيع التخلص منه بالكامل. كيف يتقبل الإنسان شيئًا في جسده لا يحبه كثيرًا، لكنه في الوقت نفسه لا يملك سيطرة كاملة عليه؟ هل مر أحدكم بتجربة مشابهة مع مرض أو دواء أو ظرف صحي غيّر جسمه بطريقة لم يخترها؟ وكيف فرقتم بين الرغبة الطبيعية في التغيير وبين الدخول في صراع دائم مع شيء خارج إرادتكم؟

9
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬8d ago•tiredtired

مش بعرف أحب، انا دايمًا مقتنعه اني مستاهلش الحب و اني شخصية قليلة جدًا. حتى لو أعجبت بحد بطلع فيه عيوب انا معرفش هي موجوده عندو ولا لا، زي مثلآ(ممكن يكون خاين، ممكن يكون كداب، ممكن يكون شخص مش كويس) بقعد اطلع عيوب زي كده عشان أنهي إعجابي تجاه الشخص ده. حتى لو شخص قال انو معجب بيا ببعد فورا و مقتنعه اني هكون بالنسباله مجرد تسلية او رهان مع صحابه، مش بصدق اي حد يقول انو معجب بيا. مش عارفة انا كده طبيعي ولا اتجنيت خلاص؟

29
Cheese_4261
Cheese_4261🇪🇬8d ago•concernedconcerned

سؤال للبنات والشباب: هل غلط إن يكون عندي حاجات معينة نفسي فيها في حياتي المستقبلية وأعتبرها جزء من أحلامي وأهدافي؟ يعني مثلًا أبقى بحلم إن يكون عندي شبكة سوليتير، أو بيت واسع ومريح ممكن يكون دورين، أو بشكل عام مستوى معيشة معين شايفة إنه مناسب ومريح بالنسبة لي أنا مش بتكلم عن حاجات لازم تتوفر كلها من أول يوم، ولا شرط تكون موجودة وقت الخطوبة أو بداية الجواز، ومش قصدي إني أحط شروط أو أعباء على الطرف التاني. الفكرة كلها إن الشخص اللي هرتبط بيه يكون عنده طموح وسعي ورغبة إنه يطور من نفسه ومن حياتنا مع بعض، وإن يكون عنده استعداد إنه يشتغل ويجتهد علشان نوصل للحاجات دي على المدى البعيد، حتى لو احتاجت سنين بالنسبة لي الموضوع مش مجرد شبكة أو بيت كبير، قد ما هو تصور لشكل الحياة اللي نفسي أعيشها مستقبلًا، والأهداف اللي بحب أسعى ليها. وبشوف إن أي إنسان طبيعي بيكون عنده صورة معينة للحياة اللي نفسه يبنيها، سواء كانت مرتبطة بالسكن أو الاستقرار المادي أو السفر أو التعليم أو أي تفاصيل تانية شايف إنها مهمة بالنسبة له فهل وجود الأحلام والتطلعات دي يعتبر طلبات زيادة أو نوع من المادية؟ ولا ده شيء طبيعي طالما مش بطلبها بشكل فوري أو إجباري، وإنما انها تكون أهداف مشتركة ممكن تتحقق بالتدريج مع بعض؟

14

Coffee_4076🇪🇬 مش نوع من الماديه ولا عبء ولا شروط ، دي طموح ومش عيب انك تطمحي انك تعيشي احسن حياه مع اللي هيبقا شريك حياتك وخاصه انك قولتي مش عايزه دا فورا على قد ما عايزه انكم تسعوله ويتحقق بعدين عادي ف عادي احلمي واتمني وادعي واسعي مش عيب ولا حرام ولا ماديه ربنا يرزقك الزوج الصالح والذريه الصالحه اللي تعيشو مع بعض حياه احسن من اللي نفسك فيها كمان

View all 14 advice
Cloud_17754
Cloud_17754🇪🇬8d ago•depresseddepressed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

25
Grape_20048
Grape_20048🇪🇬8d ago•emotionalemotional

الواحد حاسس بملل شديد من الاجازه مع ان ايام الدراسه تلاقيك بتعمل الف و الف حاجه عشان تلهينفسم عن المذاكرة تيجي دلوقتي ولا اكن في حاجه و فراااغ بتعملو اي عشان تقتلو الفراغ ده و الكلام طبعا مش لبتوع 3 ثانوي خش ذاكر يا بابا

12
Ice cream_18260
Ice cream_18260🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

كان فيه حد بينا مشروع جواز من فترة، محصلش نصيب بسبب موضوع عادى، أتكلم معايا فجأة كم غير مقدمات ف حاجات كتير اوى عن حياته، وقال انه كان عايز يهرب، وانى من الأشخاص اللى مهما اتكلم مش هحكم عليه، ونصحى الصبح ممكن كل واحد ينسى إيه حصل إمبارح ودى أحسن حاجة حسيت انها زى جملة لذيذة لكام حاجة مؤقتة بس متنفعيش لمشوار العمر قلبى واجعنى اوى من وقتها

12
Marshmallow_10625
Marshmallow_10625🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

كنت هنام وقفلت الباب راحت ماما جت فتحته روحت قفلته راحت جت تاني فتحته وبتقولي بتفتحيه ليه قولتلها نور المظبخ جاي في عيني وقفلته راحت جت فتحته وبتزعق وبتقولي ما انتي مش هتقفليه الا لما تكوني بتعملي حاجه(شك بطريقه مش طبيعيه) قولتلها اه انا بعمل حاجه راحت قالتلي يبقى تغوري من هنا وراح جوزها نادلها قالها تعالي قولتلها ماشي انا هغور بكره هروح عند تيتا ومش هشوف اشكالهم تاني بجد بكرههم بيعملو مشكله ع اي حاجه المهم جوزها بيقولي لو روحتي منغير اذني مش هتدخلي بيتي تاني طز فيه بجد هما ليه بيذلوني عشان معنديش اب هدور ع شغل واقعد عند تيتا يا رب الاقي

13
Moon_5072
Moon_5072🇱🇧8d ago•exhaustedexhausted

السلام عليكم غبت ورجعت اتوقع ما حدا رح يعرفني بس مش مهم المهم انو حاليا بأصعب فترة لأني ٣ ثانوي وبسبب الحرب يمكن افادة ويمكن امتحانات ويمكن نعمل امتحان ويمكن لا انا ما عم ادرس ما عم اقدر ادرس واسا المشاكل النفسية والتفكير والوحدة الي انا فيها والجفاف العاطفي خايفة خايفة من الفراغ الي ممكن يصير بالصيف شو اعمل خايف يكون في امتحانات وانا مش دارسة جماعة انا دارسة المنهج بس في اخر شي لا والباقيين لازم راجعهم بس عايشة على امل افادة (يعني تلتغى الامتحانات وانجح وصير جامعة ) مخنوقة اليوم صارت مشكلة خلتني اتمنى انو عنجد لو اني ما ولدت او لو وادت شب وقديش مجتمعنا دائما مع الذكر مهما كان معنا الحق نحن كبنات حرفيا كرهت كل الشباب كل ما شفت شب حس حالي قرفانة (قصة طويلة مش قادرة احكي بس لازم افش غلي شوي ) (اي انا من لبنان لا حد يعلق عالموضوع )

2
Avocado_8154
Avocado_8154🇪🇬8d ago•incompleteincomplete

بصراحة، من فترة وأنا حاسس إن موضوع الجواز بقى أصعب مما كنت متخيل. أنا شخصيًا نفسي أرتبط وأكوّن أسرة، لكن حاسس إن الوصول لشخص مناسب بقى تحدي حقيقي. مشكلتي مش إني مش عارف ناس، لكن إني مش لاقي البيئة أو الطريقة اللي تخليني أقابل حد عنده نفس الجدية ونفس الهدف. كل ما أبص حواليّ ألاقي ناس كتير من الولاد والبنات بيتكلموا عن نفس المشكلة. في ناس عايزة تتجوز فعلًا وتستقر، لكن فرص التعارف الجاد محدودة، والاختيارات المتاحة غالبًا بتكون عشوائية أو غير واضحة. ساعات بحس إن فيه عدد كبير من الأشخاص المناسبين، لكن كل واحد عايش في دائرته ومش عارف يوصل للتاني. وده بيخليني أتساءل: هل فعلًا المشكلة في إن الشخص المناسب نادر وصعب تلاقيه، ولا إننا لسه ما لقيناش المنصة أو الطريقة الصح اللي تجمع الناس الجادة ببعض وتخلي الوصول لبعض أسهل؟

6
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬8d ago•boredbored

stop living in the past. Like, show me the past. where is it? you can't even show me the past you know why? Because the past does not exist. we cannot change the past. we cannot change what happened. we cannot change what we did. we cannot change what happened to us. we cannot change anything. we're getting older every single minute. And that time you choose to live in past honey. That's embarrassing. That's really embarrassing.

2

Gold_16893🇪🇬 هو احنا مينفعش نغير الماضي بس لازم ناخد الدرس منو

View all 2 advice
Watermelon_16795
Watermelon_16795🇪🇬8d ago•incompleteincomplete
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8

Pizza_15115🇪🇬 كل واحد فهم الموضوع دا بشكل خاطئ ، لو موضوع صعب روح لطبيب نفسي راجل** يساعدك اسمع فيديوهات كتير توعيك عن الامر داا هتلاقي ناس كتير اتعرضت لحاجات مشابهه هيخفف عنك ، اتكونت مفاهيم غلط هتتعدل .. كل الآثار يسهل علاجها ... بس انت ادي لنفسك فرصة انك تتعافي بشكل تدريجي هتحس كأنه لم يكن انت هتلاقي نفسك فاكر صور بس مش فاكر احساس ممكن فاكر شويه بس الاحساس صعب توصفه فاهم حاجة ! وعيك بالمشكلة هو نص الحل اصلا اتبقي نص اصبر وربنا يهون عليك

View all 8 advice
Marshmallow_18138
Marshmallow_18138🇪🇬8d ago•emotionalemotional

لما ببقا زعلانه او مدايقه باكل كتير اوي و اكل مش صحي خالص و سكريات شوكولاته وشيبسي و تخنت يمكن ١٠ كيلو ومش بعرف اتحكم ف نفسي خالص وقتها ولا ببقا عارفه اوقف نفسي اني اكل يعني بلاقي نفسي بعمل كدا لوحدي ف ممكن لوحد عنده حل يقول و كمان ازاي اقدر اخس واتحكم ف نفسي

3
Nutella_19219
Nutella_19219🇩🇿8d ago•heartbrokenheartbroken

انا نحيفة كنت بوزن عادي يعني بعدين مرضت مرض معدي وهيك كنت ماباكل ولا بشرب بس اتقيأ 😭💔💔💔 المهم فنحفت 6 كيلو ولما اتعافيت الكل لاحظ انو كثييييير نحفت انو مافيني ولا اشي حرفيا بعد ما تفاعيت باسبوعين تقريبا يعني الحين كثير صرت انو ماباكل ابدا اصلا ماكنت باكل كثير وانو كل شي يسببلي غثيان انو بس لما اكل شي او اشرب شي احس بطني يوجعني شويي ومابقدر اكل زيادة ابدا لانو بحس بدي اتقيأ عرفتو كيف وفي حدا يلي هو رح يخطبني عن قريب انو ماضل شي بس امتحن وهيك اتحصل على الشهادة وهيك يتقدم ونحنا بنحب بعض صرلنا كثير انو اكثر من عامين لا علينا هو اعرف انو كثر يحبني والله انو مسوي كل شي حرفيا بس لما كلمني كلمني وجرحني بطريقة ماحس انو عم يجرح هو قالي انو صحتك ماعم تشوفي فيها وهيك انو نحفتي واخر مرة شفتك( اليوم) شفت انو رجليك من فووق يعني الفخد كثيرررر نحيفة انو مافيكي شي وانفجعت وحتى ايديكي اصابعك نحفاااانة كثير وكلي وماعم تقومي على حالك وهيك فانجرحت بصراحة وصرت ابكي ابكي💔😭😭اعطولي حل بدي اسمن بدي شي مش عارفة شو اسوي حتى امي انو مصابة بالسحر وهيك شي انو ماتلتهي فيني ولا كاني بنتها وحتى ابي انو همو الوحيد شغله💔💔💔💔💔💔💔💔💔

3
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

ذكرياتي المؤلمه فالجامعه والسكن مع الناس اللي فيها اللي خلتني اكره الريف واهلها....(مع احترامي للبلد واللي فيها)....حسيت مبعرفش اندمج خالص معاهم ويعني دايما مش سالكين...ومؤذيين بشكل مش طبيعي بالمره...سابو فيا بصمات وحشه...عمري ما عارفه اتعالج منها....واتاذيت بشكل مبالغ..نفسيا وجسدياً...... الأسوأ مش عارفه اعرف ناس تعمر معايا خالص....وكله ماشي بمبدأ مصلحه ونفاق واذى....ومبعرفش اعمل حاجه غير اني ادعي فصلاتي واعيط...واشكي لربنا بجد....بجد نفسي اهرب من البلد دي وارجع لبيتي بأي شكل كان💔

24
Waffle_20046
Waffle_20046🇪🇬8d ago•sorrysorry

انا كمان شهر و هدخل تالته ثانوي المشكلة في اني مهمله يعني مش بذاكر كله بمزاجي و اهلي سايبني و مش مهتمين بالحته دي خالص و عادي لو ذاكرت مذكرتش طز يعني مش مهتمين السؤال ازي اتحكم في نفسي و اذاكر؟ لاني بجد خايفه و لو استمريت على كدا انا حرفيا(لقدر الله) مش هجيب حاجة بجد!!

17
Watermelon_16795
Watermelon_16795🇪🇬8d ago•draineddrained
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Moon_12664
Moon_12664🇪🇬8d ago•tiredtired

انا بجد مليت لما خت الاجازه مش عارفه حتي بقيت فاقده الشغف أن أقوام أو اعمل حاجه جديده قاعده ملانه بجد حتي مبقاش عندي شغف أن اخش ف اي علاقه أو ابد أو احب فقدت الاحساس ده لما حد يقولي بحبك ببقي مخنوقه ممكن نكون بتتكلم عادي بس اول أما يقول انا بحبك ومعجب بيكي بحس بخنقه وقلبي مقفول واتقفل منه وارفض مش عارفه ليه

22
Apple_19845
Apple_19845🇪🇬8d ago•guiltyguilty

ليه دايما بينتهي بيا المطاف لوحدي؟ حاسس اني ببوظ أي حاجة بلمسها مع اني مش وحش ولله دايما بتمني الخير للكل حتى على حساب مصلحتي ، ساعات ببص في المرايا واسأل نفسي انا ليه كدا وهل عيب فيا ولا في ايه بالظبط تعبت جامد

3
Candle_13665
Candle_13665🇪🇬8d ago•exhaustedexhausted

يا ريت لو حد بيعاني م الرهاب واتقدم خطوه في حياته خصوصا في الإنطواء اللي سببه لينا الرهاب ازاي قدر يتغير وبدأ يتكلم وميخفش في انه يقول رأيه ويعبر عن نفسه وكده وهل فيه اي نصيحه ممكن تقولها تساعدنا في اننا نتخلص من الوهم ده

4

Gold_16893🇪🇬 لما تحطط في موقف المفروض تكلم واكسر اي حاجز جواك

View all 4 advice
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

اليوم السادس من الفراق😔💔 وما زلت أستيقظ كل صباح على أملٍ صغير بأن يكون كل ما حدث مجرد حلم عابر. ستة أيام فقط لكنها مرت وكأنها أعوام لأن الوقت بعد الغياب لا يُقاس بالساعات بل بمقدار الفراغ الذي يتركه من نحب في قلوبنا. أحاول أن أعتاد غيابك لكن كل شيء يعيدني إليك. الأماكن التي مررت بها وانا اتحدث معكَ والأغاني التي اعتدنا سماعها وحتى التفاصيل الصغيرة التي لم أكن أنتبه إليها أصبحت تحمل ملامحك. لم أكن أعلم أن الفراق يجعل الأشياء الصامتة تتحدث وأن الذكريات تستطيع أن تؤلم أكثر من الواقع. كنت أظن أن الأيام ستخفف هذا الثقل لكنني اكتشفت أنها تعلمنا فقط كيف نخفيه. ما زال الاشتياق يسكنني وما زال قلبي يفتقد وجودك وكأن جزءًا مني رحل معك ولم يعد. لم أعد أنتظر عودة ولا أبحث عن تفسير لكل ما حدث لكنني ما زلت أدعو أن يأتي يوم أتذكر فيه كل هذا دون أن أشعر بذلك الانكسار الذي يرافقني الآن. اليوم السادس من الفراق وما زلت أتعلم أن بعض النهايات لا تُنسى وأن بعض الأشخاص يرحلون من حياتنا لكنهم يبقون في أعماقنا طويلًا. وربما يكون أصعب ما في الفراق أننا نواصل الحياة من الخارج بينما يظل شيء بداخلنا واقفًا عند لحظة الوداع.

8
Avocado_14506
Avocado_14506🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

انا حرفيا تعبت من كتر الظلم والابتلاءات اللى مش بتخلص وبقول لنفسى اصبرى فترة وهتعدى بس مش بتعدى وبجد مش لاقيه مخرج ولاحل تعبت جدا انا من كتر، ماقلبى بقا حزين ومليان هموم ع اخره رجليا مش شايلانى مش قادرة بعافر، وبزق ف ايامى بالعافية

13

Cookies_18736🇪🇬 بيقولوا دايما احب العبد لله هو اللي بيبتليه بالشكل دا عشان يقربه ليه فالاوقات دي وعشان هو بيحبه كمان وبيختبره

View all 13 advice
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬8d ago•boredbored

نصحيه علي السريع.. اوعي تندم ان انت حبيت حد اوعي تندم وتفكر تقول يارتني ما حبيته ويارتني ما اديته من وقتي ويارتني ما كنت مهتم بطريقه دي اوعي لانه الشخص اللي قدامك ده ماكنش بيصون الحب دا كله وماكنش بيقدره يبقي احنا ساعاتها بنتوجع بس بنتعلم وربنا بيعوضنا بس ان انت تقعد تقول لا وجلد الذات ده لا اوعي وتخلي التجربه دي تاثر علي كل تجاربك في الحياه احنا بنتعلم ودا طبيعي اننا نفشل في تجارب معينه في حياتنا بس متخلهاش تاثر علي تجارب الجديده انك توقف حياتك لا.....

12

Gold_11778🇪🇬 جيه في وقتها

View all 12 advice
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

هو حقيقي مش عارفه المشكله من مين بس ليه كل ما أتعرف على حد يطلع شخصية توكسك أو دمها تقيل أو مستنزفة للأعصاب؟ بقيت أخاف أدي فرصة لأي حد جديد من كتر اللي شوفته... بجد الواحد يعمل إيه عشان يقابل ناس طبيعية ومريحة ولو لمرة؟ حقيقي تعبت 🥲💔

18
Paprika_4694
Paprika_4694🇪🇬8d ago•fed upfed up

هو انا الوحيدة الي بحس بالذلة على كل حاجة اهلي بيعملوهالي او بيشتروهالي؟ برغم انهم مش دايما بيقولوا بس بيبان انزعاج غريب عليهم، بتحرج جدا، بيحصل حتى في الحوارات الضرورية جدا، بتشجع شجاعة عالية عشان اروح اطلب حاجة محتاجها جدا منهم وفي الآخر يكسفوني جدا. وانا صغيرة ومفيش فرصة اني اجيب اي حاجة بنفسي عشان بيدوني فلوس قليلة جدا كل فترات طويلة يارب متحوجش اي حد غير لنفسه.

11

Apple_6933🇪🇬 انا كدا بردو مع ان طلباتى حجات تافهه والله

View all 11 advice
Banana_5401
Banana_5401🇪🇬8d ago•tiredtired

كيميا المخ! كيميا المخ يا جماعه عندي بدأت ترجع طبيعيه من تاني بعد ادمان العادة لمدة ٧ سنين فعلاً الموضوع كان صعب اوي و مازال بس المحاولات مهمه و التكمله مهمه اوي بجد انا بحاول بقالي كتير اوي

6
Pumpkin_5579
Pumpkin_5579🇪🇬8d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

16

Kiwi_7861🇪🇬 نفس اسمي على ال T هوريكي نوع جديد عمرك مشوفتيه

View all 16 advice
Apple_16985
Apple_16985🇸🇾8d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

0
Mango_7680
Mango_7680🇪🇬8d ago•draineddrained

مكنتش اعرف ان اخره اني اكون مبسوطه امبارح القي نفسي بموت انهارده قلبي وجعني بطريقة وحشه اووي موجوعه وفقده شغفي من نحيه كلو وكل ده عشان بس فكرت اني اثق ف بني ادم واحبو والله هو كويس او يمكن انا الي برر انو كويس بس الي مزعلني انو خليوناس تشمت فيا كتير اووي اولهم امي خلاها تقولي اني رخيصه عشان بحبو مش اكتر طلعت رخيصه ومعدومه كرامه عشان خاطرو قلبي وجعني لدرجه اني بتمني انو يقف حالن والله

8
Cloud_4425
Cloud_4425🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

السلام عليكم انا ف تالته ثانوي وانا ف شهر ٤ كان المدرسين قربو يخلصو المناهج ويشهد ربنا ان انا من اول السنه بحاول مقصرش وبعمل ال اقدر عليه وتعب وسهر وشفت سنه مايعلم بيها الا الله وكله متاكد اني هبقا دكتورة ان شاءالله المهم انا طلع قدامي ناس بتعمل سيشن تنظيم مذاكرة ومنزلين اسكرينات لناس بتشكر فيهم واد ايه هما شالو من عليهم الضغط وساعدوهم وبقو بيذاكرو احسن ومستواهم اتحسن وكدا المهم لما المدرسين خلصو المنهج انا بطلت انزل دروس وقلت هراجع ف البيت وهشرك مع الناس دول وفعلا اشتركت وكانو كويسين وكل حاجه وقولتهم ان انا ازهر وامتحاناتي هتكون بدري وقدامي شهر بالظبط اراجع فيه واحل الكتب ال عندي قالولي هتراجعي وتحلي شوامل كتير جدا المهم بعدها بشوية حسيت انهم بيحطولي تاسك صغير اوي ف سالتهم انا هخلص امتا قالولي يوم 25/5 ف قلت كويس يعني مش مضغوطه وهخلص بدري بعدين لحد يوم 19/5 لاقيت ان انا لسا مخلصتش مراجعه اكتر من نص المنهج وقولتلهم قالولي مش لازم تخلصي بدري المهم تحلي كتير قولت ماشي ولحد ما خلاص شهر 5 بيخلص ولاحظت انهم مش عاملين جدول اصلا وبيحطو تاسك ف منتهى العشوائية حرفيا وحتى مش فاكرين انا راجعت ايه وايه لا وانا ال كنت بقولهم وقالولي هنظبطلك دلوقتى المواد الاولى ونكمل ف ليالي الامتحانات ف قلت ماشي وبعدين بدأت امتحانات والامتحانات تقيله وانا قلقانه من المواد ال متراجعتش ولما برجع من الامتحان بيقولولي عملتي ايه بس وواحدة منهم نزلت على الجروب احنا وقفنا شغل ازهر! يعني ايه بجد وانا كمان دفعت فلوس شهر وكمان شهر الامتحانات عشان يسالو عليها بعد الامتحان؟؟؟ اعمل ايه بجد انا حاليا بحاول مضيعش مجهود شهور بسبب ناس بتتعامل من غير ضمير انا طلعت من كل الجروبات وبعت للادمن بقول على كل ال عملوه مردش حتى

3
Blueberry_12557
Blueberry_12557🇪🇬8d ago•heartbrokenheartbroken

فكره اننا نشير الاغاني اللي بنحبها و مع حد بنحبه دي حاجه لطيفه بس لما الحكايه مبتكملش بيبقي الموضوع صعب صعب اعرف اسمع الاغنيه دي تاني و ابقي عادي مبقتش عارفه اسمع الاغنيه اللي هو قالي عليها و فضل يغنيهالي كانت بجد اجمل اغنيه سمعتها ف حياتي مش عشان كلماتها كانت تحفه و واو بالعكس كلمتها كانت بسيطه خالص و كانت اغنيه قديمه لرامي صبري اول مره اسمعها و اول مره تتهدالي و تتغنالي ف لما بسمعها صدفه ف مكان او صحبتي بتشغلها فجاه بتفكرني بيه بيبقي واحشني جدا كلامنا مع بعض و هزارنا السخيف و الاوقات اللي وقفت فيها جنبه و مسيبتوش كل ده اتنسي بالنسباله فجاه ف بزعل اوي علي نفسي و علي الايام دي

7

Cloud_4425🇪🇬 فكرتك هتقولي حرام

View all 7 advice
Mango_6097
Mango_6097🇪🇬8d ago•mehmeh

جماعه انا حرفيآ لو مكنتش عايز اتوب مكنتش كتبت الكلام دا انا شاب عندي 18 سنه بكلم بنات كتير وبقابل كتير والبنات دول مش سايبينني في حالي كل ما اعمل بلوك الاقيهم بيبعتولي ويسألو عليا اعمل اي عشان اخلص من الموضوع دا عايز اتوب وارجع لربنا

13
Coconut_19807
Coconut_19807🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

حاسه بجرح عميق اوي ومش عارفة إن كان هيندمل تاني وقلبي هيخف بعد اللي حصل قلبي اتكسر جامد ورغم اني عمليا بقيت اقوى جدا جدا بس قلبي والثقة والأمان والحب كاسريني جامد مش قادرة ادي قلبي لحد تاني وخائفة اتكسر اكتر لو جربت

10
Coffee_4857
Coffee_4857🇸🇦9d ago•alonealone

أنا شاب في التلاتينات مش عارف في حد هنا اكبر مني ولا لا بس في حد هنا كان متجوز وانفصل ورجع اتجوز تاني والأمور معاه كانت تمام ولا الجوازة الاولي وتأثيرها السئ عليك بيفضل مأثر علي حياتك باقي عمرك؟ خصوصا لو مفيش أطفال بينكم ف مفيش حاجة تفكرك ولا تربطك بيها

5
Brain_4048
Brain_4048🇪🇬9d ago•alonealone

السلام عليكم انا محتاج نصيحه منكم وتبردو قلبي. مبدئيا انا عارف ان بعض الكلام هيكون غلط وانا معترف وعشان كدا جيت هنا عشان تساعدوني اتحكم في نفسي شوية. انا دلوقتي 20 سنه الحمدلله ربنا يديمها مكلمتش ولا بنت في الواقع خالص بس كلمت كتير في السوشيال ميديا وكل ده كان بغرض يكون شخص حقيقي في حياتي اكون معاه علي طبيعتي... بصو ياجماعه انا عندي فراغ مش طبيعي والله العظيم ابويا مغترب وعندي اخت بس اقسم بالله عدمها احسن من وجودها ووالدتي كبيرة رغم اني صغير ودايما في سوء تفاهم وبنتخانق فباما يحاول امسك نفسي وانا كمان مغترب عشان الجامعه فنجد انا تعبان ومحبط نفسيا وجبت اخري نفسي اشوف نفسي فالجنس الاخر ابوس ايديكم متفهمونيش غلط عايز اشوف نفسي هل انا انفع زوج صالح سند اعرف عيوبي اي حاجه من اللي محسنتهاش فالبيت وبدور عليها برا. حاليا في بنت حصل موقف صغير خالص اللهم عايز اكلمها معايا فالجامعه انا عارف من جوايا انها مش هتكون زوجه اصلا ليا فالآخر بس عايز اكلمها كصحاب بس مش اكتر بس انا مش هعمل كدا وافضل زي مانا فالله عليكم ازاي املي فراغي لاني بجد تعبت ومش قادر يارب تكونو فهمتوني صح.

3
Blueberry_12557
Blueberry_12557🇪🇬9d ago•exhaustedexhausted

مؤخرا بقيت حاسه اني مش عايزة اتعامل مع حد خالص يعني بجد عايزة اخد بريك من اني اشوف بني ادمين قدامي حتي قرايبي و صحابي ليه بجد لما بلاقي ماسدج منهم بحس اني بجد بتقفل بحس ان مفيش مساحه ساكته و فاضيه خالص ف حياتي و مش بتقفل من كده بس يعني بجد حواراتهم بقت مقرفه و ممله و تزهق كل واحد عنده مشكله و هم يحكيه ليا انا عارفه ان ده شئ كويس و اني مصدر ثقه بس انا مش قادره اسمع اي تعب و مشاكل حد و فنفس الوقت مش هعرف اقول لحد انا مش عايزه اسمع مشاكلك و اتفضلي امشي بش بجد انا مش قادره اسمع تعب و مشاكل حد مضايقاه و احلها و انا فيا اللي مكفيني و مبحكيهوش لحد و مفيش مجال اخد بريك و ابعد لانهم صحابي بس بجد الحوار من كتر ما بقي بيتكرر بقي متعب

12

Coconut_19807🇪🇬 أنا كمان حاسه كده ونفسي أخرج عشان كل شغلي اونلاين حاسه هموت بكتمتي

View all 12 advice
Orange_19897
Orange_19897🇪🇬9d ago•tiredtired

مساء الخير عليكم كلكم ، انا مش جاي احكي مشكله انا جاي اوصف احساس يمكن يطلع مني الاحساس دا لما اتكلم و اكيد زي اغلبكم مفيش حد احكيله و للاسف اللي بتحميله دا حتي لو امنتله هيفضل يقول مواعظ و انا ببقي متاكد هو مش عارف يقول ايه بس بيواسي ، بس ساعات السكوت نعمه كبيره ، انا عندي احساس رخم و يمكن اغلبكم حس بيه و لو لفتره ، عارفين احساس الحجر و ضيقة التنفس عارفين احساس انك كل يوم بتعمل اللي مفروض عليك تعمله بدون توقف اووبدون ما تعطل كانك مكنه حقيقي كانك مكنه انا مثلا ماخدتش اجازه من سنتين او اقدر اقولك في اخر خمس سنين ممكن اكون اخدت شهرين متقطعين ، معنديش اجازه اخر الاسبوع زي اي حد ، شغال زي الحمار و لا هو عارف يطلع الجبل و لا الجبل راضي يخلص ، بحس أن تصرفاتي غلط مع اني مش بعمل حاجه غلط بس اقرب الناس ليك بيبصولك كأنك غلطان دايما و حجر علي صدري محدش بيحسه غيري بيكام نفسي بيخلي في سواد قدام عيني ، فكرت كتير اخلص نفسي من الإحساس دا بطرق كتير حتي لو علي حساب حياتي و أنها تنتهي بس برجع و افكر و اقول زنب اللي معايا ايه و اللي ورايا و ارجع ابصو ملقيش حد حتي يقول معلش ، طيب الحجر دا مش عاوز يروح و السواد بيزيد ، عارفين لما بيقولوا للست انتي عندك البريوت و مشاعرك بتتغير علي فكره الراجل كدا برضو بيجيله وقت في الشهر أو في الاسبوع بيبقي مش طابق نفسه و لا اللي حواليه و لا حتي قادر يتكلم ، انا بيضايقني اكتر أن الحجر كل شويا بيتقل و بيزيد ضغط علي صدري و كاني بقطع النفس ، صحيح قراراتي في حياتي كانت اغلبها غلط ان مكنش كلها بس انا نفسي احس بهدوء و لو حتي لحظي ارتاح و لو اشويه صغيرين مش طالب كتير بس مش بيجي الاحساس دا مش بيجي خالص و كأنه بعيد جدا ، كلام كتير و احاسيس مختلفه ووملغبطه محتاج وقت كبير عشان احاول اشرحها و مقصدش اني اطول علي حد دل لو في حد هيقرا الكلام اساسا انا مش مستني طبطبه من حد ولا حتي معلش . دي مجرد فضفضه يمكن الحجر يروح قبل ما يخليني انا و الارض واحد

1
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬9d ago•boredbored

شفت حاجة رأيتها بتحصل معايا. بقالها بقالها يعني فترة مش كتير قوي بس بقالها فترة. كشفت ان انا ما بقاش عندي ان انا ازعل من حد. كشفت ان انا بقيت بلغي تماما من دماغي. من حياتي اصلا. يعني ده بيحصل حتى مع مع مع ممكن مع قرائبي مع مع الناس اللي انا مش بشوفه كل يوم مع صحابي مع لو في ناس معايا في حاجة بشكل يومي نفس الكلام برضو. مش حتى مش حد مسلا من بعيد قوي فلو هو عادي ان انا ألغيه من حياتي. بس لا اكتشفت فعلا ان انا بقيت اي حد عمل اي حاجة انا مش هكلف نفسي ان ازعل منه. فلاقي مثلا حد ممكن يقعد اعمل حاجة ويجي مثلا طوال التامعة فيجي يسألني ايه تزعل مني. فبصراحة مش زعلان. وانا فعلا مش زعلان. بس لو هو خلاص انا هو مش في حياتي اتلقى ايه? خلاص هو اتلقى من من حياتي اصلا. فلاقيت ان انا صنفت كل الناس كده اللي هو ايه? انتم بهايم كلكم بالنسبة كلكو بهايم بالنسبة لي. طبعا مش عشان كده يعني. مش عشان ده بس. مش دي حاجة الوحيدة اللي بتبقى اكل لان انتو بهايم. لا اهو انتو اصلا كده كده انتو بهايم بالنسبة لي كده كده. سواء كان عملت حاجة دقيقتين او ما عملتش حاجة. يا عم انت راجل تبهيمة برضو بالنسبة لي. اطلعش عندي وسط. بس ده احسن. ده احسن. ده احسن لانه عمات الفكرة ان انا اتدايق من حد اه يعني هي هي من اسمها هي بتدايق فليه ليه اتدايق الاسهل ان انا الغيه من حياتي فلقيت ان فعلا كان في ناس قريبة جدا مني حتى في في العيلة نفسها بس كنت انا باعزها قوي قوي قوي يعني اه دلوقتي خلاص هما اتلاقوا اصلا بقوا بالنسبة لي مجرد حد كده مضطر ان انا اقبلوه في وقت معين وفترة معينة وبامشي بس انت بالنسبة لي خلاص انت ولا حاجة. ادعو لي ربنا يهدينا يا جدان عشان انا بقت معاق قوي في الناغي. الناغي بقت زبالة. زبالة قوي.

22
Apple_19333
Apple_19333🇪🇬9d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Tofu_4962
Tofu_4962🇪🇬9d ago•stressedstressed

ليه حاسه بضغط من كل حاجه حواليه بجد عاوزه افهم عندي توتر وقلق من اي حاجه لو صحيت في وقت مش كنت اللي مخخطاله بحس بضغط ويومي كله يبوظ لو لقيت حد كلمني تليفون بحس بتوتر وقلق وضغط فمش برد واقول اي حجه ليهم عشان ارتاح بس انا مش مرتاح حسه بضغط وخنقه وتوتر وقلق معظم وقتي مش عارفه ده سببه ايه بجد لو حد يعرف حل ياريت عشان تعبت😥

3

Coconut_19807🇪🇬 أنا كمان حاسه بيكي يارب فترة وتعدي على خير

View all 3 advice
Carrot_13647
Carrot_13647🇪🇬9d ago•worriedworried
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

بصراحة ومن غير مبالغة، عمري ما قابلت حد في حياتي حسّسني إنه عوّضني عن حاجة راحت، ولا حد قدر ولو مرة واحدة يخليني أحس إن لسه في خير في الدنيا دي. للأسف، كل الناس اللي دخلوا حياتي سابوا جوايا ندبة صغيرة… كل ما أفتكرهم بتوجعني وبتفكرني قد إيه كانوا قاسين. لحد النهارده، ما لقيتش حد يفهمني بجد زي ما أنا محتاجة، ولا حد يستوعب أفكاري ومشاعري. أغلب اللي في حياتي يا إما عتاب ولوم… يا إما مفيش حد أصلاً بيحاول يسمعني بجد. ما لقيتش الشخص اللي آخر اليوم أروح له أحكيله عن يومي، أضحك معاه أو أعيط معاه، ولا حد يسأل عليّا بصدق ويحس إن وجودي فارق معاه.

6
Strawberry_6681
Strawberry_6681🇪🇬9d ago•annoyedannoyed

عايزه رد واعي من الدين من غير هبد بالله عليكم وبعيد عن رأي المجتمع المتخلف أو أشباه الرجال عندي سؤال بيجي في بالي دلوقتي لو في بنت غلطت مع شاب إذا كان كلمت شاب أو بزنى البنت دايما بيقولو أن الأب يقتل بنته عشان ضيعت شرفه وكدا وبيتكلمو في دا انو عادي مع أن الي اعرفه ان حتى الزنه عشان تطبق عقوبته لازم يبقي في شروط معينه وحتي لو اتوفرت الشروط دي ما بيكونش القتل بل بيكون عدد جلدات معينه وبيكون علي الولد مش البنت لاكن البنت لوحدها هي الي بيقولو ضيعت شرفنا ولازم تموت لاكن الولد غلطه وعادي فدلوقتي لو اب قتل بنته بحجه انو بينقذ شرفه مش دا كدا يعتبر قااااتل بالنسبه للدين وهل هيتحاسب عند ربنا وانو قتل بغير وجه حق والبنت كدا بتكون مظلومه عند ربنا طبعا دا ما يمنعش إنها عندها حسابها عند ربنا لو مكانتش تابت قبل ما تموت علي الي هي عملته بس بردو مين ادي الاب حق انو يقتل بنته بحجه الشرف والمجتمع يبقي شايف دا عادي مع انو قتل والقتل حرام ليه الحرام بيتجزء في حاجات وحاجات ليه مع ان ممكن تكون البنت كانت تابت توبه نصوحه من قلبها وربنا غفور رحيم دا القاتل ربنا بيسمحه هل مش هيسامح الزاني اكيد لو تائب من قلبه ربنا هايسمحه ف ليه بقي عمر ما لقيت ناس بتتكلم أن كدا الاب دا مجرم لانه قاتل وان كدا هيتحاسب عند ربنا لان مش هروح يقول لربنا كنت بدافع عن شرفي ما مفيش حاجه اسمها كدا مين اداك الحق ما يمكن البنت تابت الي ربها وندمت وكمان ممكن تكون مثلا مشيت مع ولد بس بدون زنى انا طبعا مش بحلل دا حرام اكيد بس بقول هل ربنا قال كل بنت مشيت مع ولد حق باباها يقتلها ولا يعتبر ظالم وحسابه عسير عند ربنا ؟؟؟!!!

8

Orange_14989🇪🇬 وَلَا تَقۡتُلُوا۟ ٱلنَّفۡسَ ٱلَّتِی حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلَّا بِٱلۡحَقِّۗ ربنا أحل القتل في بعض الحالات فقط منها القصاص وغيره مثلا القتل في الحالة دي أكيد مش من حقه وهيتحاسب عند ربنا بل وكمان عقوبته ممكن تكون اكبر من الزنا ودة لإن إراقة دم المسلم بغير حق عند ربنا أعظم من عدم الكعبة وتقريبا مشوفناش تعظيم لذنب زي دة كدة

View all 8 advice
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬9d ago•stressedstressed

نفس الدوامة كل مرة هل في جديد؟ لا مفيش الدوامة دي لما بتشتغل حرفيا لو الدنيا كلها اتشقلبت مستحيل تخرج منها، محتاج بقا تخليها متشتغلش من الأول ازاي بقا معرفش افتكرت ضياء العوضي وهو بيقول علاج جرثومة المعدة هو استئصال المعدة، لما الجرثومة متلاقيش معدة مش هتجيلك اصلا دلوقتي علاج الموضوع هو استئصالي انا شخصياً من الحياة

6
Mango_15168
Mango_15168🇪🇬9d ago•angryangry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

20
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬9d ago•stressedstressed

محتاج طاقة إيجابية جدا قبل ما اقوم ارمي نفسي من فوق الترابيزة عايز اعرف الناس اللي ختمت القرآن كان ايه إحساسك في اليوم دة وازاي عرفت تنام، عشان الموضوع بالنسبالي بقا مسألة شهور إن شاء الله ومتحمس لليوم دة اكتر من فرحي ف عايز دفعة إيجابية كدة تفوقني شوية

5
Brain_4048
Brain_4048🇪🇬9d ago•alonealone

السلام عليكم انا محتاج نصيحه منكم وتبردو قلبي. مبدئيا انا عارف ان بعض الكلام هيكون غلط وانا معترف وعشان كدا جيت هنا عشان تساعدوني اتحكم في نفسي شوية. انا دلوقتي 20 سنه الحمدلله ربنا يديمها مكلمتش ولا بنت في الواقع خالص بس كلمت كتير في السوشيال ميديا وكل ده كان بغرض يكون شخص حقيقي في حياتي اكون معاه علي طبيعتي... بصو ياجماعه انا عندي فراغ مش طبيعي والله العظيم ابويا مغترب وعندي اخت بس اقسم بالله عدمها احسن من وجودها ووالدتي كبيرة رغم اني صغير ودايما في سوء تفاهم وبنتخانق فباما يحاول امسك نفسي وانا كمان مغترب عشان الجامعه فنجد انا تعبان ومحبط نفسيا وجبت اخري نفسي اشوف نفسي فالجنس الاخر ابوس ايديكم متفهمونيش غلط عايز اشوف نفسي هل انا انفع زوج صالح سند اعرف عيوبي اي حاجه من اللي محسنتهاش فالبيت وبدور عليها برا. حاليا في بنت حصل موقف صغير خالص اللهم عايز اكلمها معايا فالجامعه انا عارف من جوايا انها مش هتكون زوجه اصلا ليا فالآخر بس عايز اكلمها كصحاب بس مش اكتر بس انا مش هعمل كدا وافضل زي مانا فالله عليكم ازاي املي فراغي لاني بجد تعبت ومش قادر يارب تكونو فهمتوني صح.

3
Marshmallow_18138
Marshmallow_18138🇪🇬9d ago•downdown

بقالي فتره مش منتظمه خالص ف الصلاة للاسف و بفوتها خاصه الفجر كنت بظبط منبه بقوم اقفله وانان حتي لما بصلي بصلي من غير خشوع نهائي او بصلي غصب عني و ببقا سرحانه و استغفر الله حتي ممكن اصلي ركعتين بدل ٣ مثلا و اكسل اعيد الصلاه اقول مش مهم و مببقاش مركزة نهائي ربنا يسامحني بس بجد انا مكنتش كدا خالص ومدايقه من نفسي اوي

4

Flame_16692🇪🇬 ادعي ربنا كتير انو يهديكي ويرجعك احسن من الاول ويقربك منه واهم حاجه انك فعلا ندمانه ع ده لانه لو كان عادي بالنسبالك كانت هتبقى نصيبه ابدأي صفحه جديده مع نفسك وحاولي تاخدي حد من البيت فإيدك ونتي بتصلي حتى تبقو بتشجعو بعض

View all 4 advice
Corn_20033
Corn_20033🇪🇬9d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

12
Blueberry_19648
Blueberry_19648🇪🇬9d ago•emotionalemotional

هحكيلكوا قصة تنفع تتعمل مسلسل بعنوان المغفل أهو بيقلك ايه بقي من فترة كدا كان فيه واحد أهله تعبوا عليه وهو تعب لحد ما خلص هندسة وبقي مهندس شاطر جدا قوم اي بقي من سنتين كان لسه مخلص جيش وعشان هو شخصية اكتشف بعدها انه عنده إضطراب نفسي وعنده شخصية ادمانية كان بيعمل اكونتات فيك يتعرف بيها ع ناس عارفين ليه عشان معندوش ثقة ف نفسه نهائي المهم عرف من الاكونتات دي بنت وياه ع الضحك عمل اي مع البنت دي؟ كان سند وضهر وكل حاجه حلوه وقف جنبها وابوها قاعد ف البيت كان بيصرف عليهم واهلها ما يعرفوش كان معاها اللي كان نفسه حد يعمله والنهاية خطبها هوب دخل ف المخدرات اصله كان بيشتغل شغلين ومحتاج يصحي كتير بهدلته المخدرات والنهاية البنت سابته ورجعت للاكس بتاعها و اتخطبوا بعد 3 شهور المغفل بقاله سنه مش عارف يتخطي وتعبان وعمال يروح هنا وهنا وعايز يعمل اي حاجه عشان يتخطي راح لدكاترة نفسية وجرب يمشي من المدينة ويعمل حاجات كتير جديدة بس المشكلة فيه هو المغفل لسه لحد دلوقتي خايف ومخفش ولسه تعبان ومتلخبط ومشعارف يعمل ايه ادعوله

4

Olive_19421🇪🇬 انت مخسرتش كتير انت كسبت خسرت عاطفه ومشاعر كانت في المكان الغلط . تقدر بعد ما تتخطي تكون مشاعر لحد يستاهل فعلا خسرت فلوسك .اتفق معاك لكن تقدر تعوضها تاني لانك عندك خبره وتقدر تشتغل وتكسب فلوس تاني باذن الله انت كسبت انك حطيت ايدك علي موضع ضعف فيك تقدر تعالجه . قدر يكون الكلام بالنسبه الك حاليا عاطفي وحالم لانك حاسس انك في ضعف وخذلان فكر بعقلك في الكلام ده . اسال الله ان يرزقك السلام

View all 4 advice
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬9d ago•mehmeh

انا محتاج حل لمشكلة دوار المواصلات زمان كان بيبقا مجرد دوخه وخنقه واحس اني حران موووت واعرق ودا كان بيحصلي لما مركبش مواصلات فتره وبعدين ارجع تاني اركب ولما اخد على الموضوع خلاص بيروح وبيبقا نادر بس بقاله فتره غبي والنهارده لاول مره يحصل قيئ وانا اكتر حاجه بكرهها ف حياتي الدوخه والقيئ ف محتاج حل قبل ما الموضوع يتطور ويبقا قيئ علطول

7
Watermelon_19634
Watermelon_19634🇪🇬9d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6

Watermelon_20029🇸🇦 كلنا بنحس بيكون وبنعزر مش زي مانتي فاكره

View all 6 advice
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

بجد الفترة الأخيرة بقيت مستغربة من كمية القسوة اللي ممكن أشوفها من ناس متعرفنيش أصلًا. ساعات ببقى داخلة أتكلم أو أفضفض أو حتى أسأل عن حاجة، فأتفاجئ بكلام يوجع أكتر من المشكلة نفسها. محدش عارف أنا مريت بإيه، ولا حجم التعب اللي جوايا، ولا كام مرة حاولت أقف على رجلي بعد ما وقعت. أكتر حاجة مزعلاني الفترة دي إني مبقتش عارفة أفضفض حتى. كل ما أحاول أتكلم عن حاجة وجعاني، ألاقي ناس بتحكم وبتفترض وبتقول كلام عمرها ما جربته ولا عاشت جزء منه. وكأن المطلوب من أي حد موجوع إنه يسكت، لأن لو اتكلم هيلاقي اللي يزود عليه مش اللي يهون عنه. بجد يا ريت نبقى أرحم ببعض شوية... الحياة أصلًا مش ناقصة.... كل اللي اتعلمته إن الكلمة فعلًا ليها أثر... يا إما تطيب خاطر حد، يا إما تسيب فيه وجع يفضل فاكره فترة طويلة. أنا مش طالبة من حد يجاملني، بس أتمنى قبل ما حد يحكم على غيره أو يجرحه بكلمة، يفتكر إن الإنسان اللي قدامه عنده مشاعر وظروف وحكاية هو ميعرفش عنها حاجة. ربنا يهدينا جميعًا. 🤍

19

Bulb_19338🇪🇬 اعذريني لو هختصر المشكله كلها في موضوع ان حد يسمعني لكن للاسف المساحه هنا ضيقه جدا ايا كان مرجعك الثقافي او اديني احنا مخلوقات اجتماعيه زي ما بنحتاج حد يسمعنا بنحتاج نسمع حد ولكن من كتر المشاكل اللي احنا بنبقى فيها ومن صعوبه ان احنا نلاقي حد يسمعنا ما بنبقاش مستحملين نسمع حد لكن البدايه الحل المشكله هي اني اسمع حد ولحد ازاي لازم يبقى حكيم هقول لك على مواصفات حد تدوري عليه وده بالاجماع في كل العلوم الشخص ده بيكون شخص محب ومعتني وعطوف وحكيم ويمكن ان يعيدنا الى الصواب والاهم من كل ذلك ان يكون اقوى من انفسنا وارجو انك تركزي على صيغه الجمع لانه شخص يكون قادر انه يعمل كل ده لكل المخلوقات والكل البشر تفاصيل اكثر من كده للاسف مش هقدر اكتب مش عشان حاجه عشان مساحه الكلام

View all 19 advice
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬9d ago•stupidstupid
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7

Flame_18942🇪🇬 خليكى على مبدأك وخليكى حرة الله يعينك شوفى اللى يريحك واعمليه ومترضيش حد على حساب نفسك

View all 7 advice
Tomato_20022
Tomato_20022🇪🇬9d ago•angryangry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬9d ago•stupidstupid
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

0
Lemon_15076
Lemon_15076🇪🇬9d ago•annoyedannoyed

محتاج اقولكم شئ هل بجد بتقتنعو بالدكاتره النفسين انا بحسهم اغلبهم فيك ومششششش بحسسسسس انهم بيعالجو لاني دايما اي شئ تحكيلهم بيخدو كانه مرض مش شئ جواك محتاج يتسمعععع صححح ولاااااا انااااا غلط

11
Coconut_20017
Coconut_20017🇪🇬9d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

19
Cookies_20011
Cookies_20011🇸🇦9d ago•concernedconcerned

لي صار اليوم زعلان مره ولا انا حساسه بي زيادة تمام كنت جلس في الصاله جاي اخوي يتكلم عن موضوع انه في شيء لازم يتضبط ويحتاج فلوس عشان الفلوس هذه وراح قبلها طلبنا يروح يشتري بعض الاغراض ولما راح اشترى ويعني يشيل فلوس مو انا كمان احتاج يعني فلوس ابى اشتري حاجات نفسي فيها فقلت لامي ولدك يشيل وانا كمان ابغى شيء ونفس السعر اللي شاله وهذه اول مره اتكلم اني ابغى فلوس المهم شليت 5 ريال صح انها قليله لكن الحمد لله انها طلعت من فمي لان انا من الناس اللي ما اطلب المهم نرجع للموضوع اليوم لما راح اخوي قلت لامي ما ملا تلعبوا بالفلوس عشان نسدد الكهرباء فجاه قالت العب بالفلوس ايش نلعب بالفلوس هاتي هاتي خمس ريال هاتيهم انت ما تستاهلي قلت له تبغي الخمس رحت اعطيتها هي وسكت وزعلت مره خمس ريال قليله مره يعني ما تجيب لها شيء

2
Diamond_10035
Diamond_10035🇪🇬9d ago•boredbored

عندي مشكلة بقالها فترة ومش عارف أتعامل معاها بشكل صحيح. حاسس إني بقيت بدور على المتعة طول الوقت، وكأني مش قادر أستحمل أي لحظة ملل أو هدوء. مع الوقت ده خلاني ألجأ لحاجات غلط وأخد قرارات ندمت عليها بعد كده، لمجرد إني أهرب من الإحساس ده أو أحس بشعور أقوى. المشكلة إن الحاجات البسيطة اللي كانت بتفرحني زمان بقت عادية جدًا بالنسبالي. أكلة بحبها، مكان بحبه، خروجة حلوة... كل ده مبقاش بيديني نفس الإحساس، وكأني فقدت القدرة على الاستمتاع بالحاجات الطبيعية. كمان عندي ADHD، وده بيخليني أحيانًا أواجه صعوبة في التركيز أو إني أقعد هادي من غير ما أكون بعمل حاجة. كنت فاكر إن الموضوع بسيط، لكن مع الوقت بدأت أحس إنه مأثر على جوانب كتير في حياتي. بقيت في صراع مستمر بين إني عايز أغير من نفسي وأرجع طبيعي، وبين إني أرجع لنفس العادات اللي بتديني راحة مؤقتة وبعدها ندم وتأنيب ضمير. أنا مش بكتب الكلام ده عشان أشتكي، لكن لأنّي فعلًا محتاج أفهم اللي بيحصلي وأعرف أتعامل معاه. لو حد مر بتجربة مشابهة أو عنده نصيحة ممكن تساعد، هكون ممتن جدًا ليه. ولو معندكش نصيحة، ادعيلي ربنا يهديني للطريق الصح.

16
Watermelon_17967
Watermelon_17967🇩🇿9d ago•downdown
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5

Almond_18645🇩🇿 يا خو اسمحلي بصح خليت لبرولام وركزت على اللغة وشنو احمر شفاه ولا تهذب الى المنزل 😂😂قتلتني بضحك بصح sérieux تحبها ومش قادر تتخطاها روح اخطبها لوح عليها الكلمة اهدر مع فاميلتها دير حاجة مش تبقى غاير عليها بصح معندكش كلمة عليها كي يوليو دارها يعرفوك كلمتك تولي كلمة عندها وعندهم

View all 5 advice
Watermelon_7677
Watermelon_7677🇪🇬9d ago•draineddrained

ادعولي بجد محتاج شويه دعوات كتار كدا لانى بجد خايف واول مرة اكون خايف كدا فربنا يسترها عليا وعليكم عندى امتحان لمادة صعبة جدا انا بس بلكلك علشان الحروف ادعولي بالتوفيق والنجاح واياكم بالمثل وجزاكم الله خيرا جميعا

4

Moon_19265🇪🇬 ربنا يسهلك كل صعب يارب ويكرمك ويعوضك يارب تخروج مجبور الخاطر ربنا يطبطب علي قلبك. يرضيك هيكون كويس باذن الله ربنا يجبرك ولا يحزنك ابدا

View all 4 advice
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

الاكس اتجوزت امبارح قد ايه انت حقير و بلا نخوة و بلا شخصية بتفكر في واحدة هي في حضن راجل تاني دلوقت، اختارته و حبيته و عاشت معاه اللحظات اللي كانت بتحلم بيها معاك قلبت على صفحتك من زمان جدا و عملتلك بلوك،، انت عملت اللي عليك و حاولت بدل المرة اتنين و هي اللي مش عايزاك، متبقاش مهزأ بقا و انساااااا يخربيت القرف، بطني اتقلبت والله و عايز ارجع. الزعل و القهر ده في عقلك انت بس دلوقت محدش في الدنيا شايل الهم غيرك لو تركز شوية في حالك و مستقبلك هتلاقي مليون واحدة تسعدك و تديك نفس الاهتمام و توانس وحدتك والله انت مش واحشاااااك كشخص انت واحشك الاهتمام و الحنية و المشكلة بس انت مش مستوعب ان في بنت اهتمت بيك مش اكتر لان طول عمرك لوحدك ، بس اول ما تلاقي نصيبك الحقيقي هتنساها تماما ياااارب سامحني و صبرني

1
Watermelon_19465
Watermelon_19465🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

انا تعبت بجد ومش عارف اعمل ايه مشكلتي اني مش بعرف اتعامل مع الناس، بحس اني مش لازم اتكلم علشان لو قلت حاجة ممكن تضايق اللي قدامي، او لو حاولت اقول افيه احاول اضحكهم عليه مش بيضحكوا ولا اصلا بياخدوا بالهم، فبسبب كده بقيت عامل زي التمثال معظم الوقت، صوتي واطي وبتكلم برسمية اوي، ودايما بخاف أحرج او اضايق اللي قدامي علشان ميبطلش يتكلم معايا تاني، زي اني ابص في عينه طول الوقت واسمعله علشان ابين اني مهتم، بقيت في حالي جدا لدرجة اني مبقبلش عزومة من زمايلي او بقبل اني اساعدهم في مذاكرة لاني بحسه أنهم بيستغلوني لان منطقي محدش هيحب شخصيتي اصلا، ناس كتير برضو بسبب ده خدت عني فكرة اني مغرور وأناني، واني عايز احتفظ بشطارتي لنفسي (على حد قولهم يعني) حتى المدرسين بقم يقولوا اني ماشي بالله واني عبيط وعلى الابيض خالص، كل ده بيحسسني بالاحراج وبقيت اشغل بالي بكلامهم وتلميحاتهم عني و رغم اني عارف اني مش محور الكون دايما في بالي أنهم قص قاصديني ، بس انا مش كده، أنا منفتح جدا وبخرج وبهزر بس مع اخويا أو عيلتي بس، مش عارف بجد اي الحل فعلا تعبت

1
Cloud_17368
Cloud_17368🇩🇿9d ago•worriedworried

أحتاج لبعض النصائح والدعاء. انا امر بفترة امتحانات استدراكية في الجامعة هذه الأيام و امر بضغط نفسي كبير؛ لانو هناك مخاوف بسبب عدم التوفيق في السنة الماضية، وقلق من تكرار الأمر هذا العام وتراكم الخسارة لسنتين متتاليتين. أتمنى الدعاء لي بالثبات والتيسير

3

Blueberry_6634🇩🇿 ختي حالتنا كيفكيف انا لدرك مزال ماجبدت عندي سمانة الجاية ياودي نرمال نرمال لقراية تروح وتجي مالغري مزاللي عام ويديرولي اكسكلو ل بيولوجي مي كل حاجة فيها خير توكل على ربي وصايي

View all 3 advice
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬9d ago•draineddrained

يتم الحزن والله كانت لازم اتحمق يعني واقولك هكلمك هكلمك اديني خت اللي فيه النصيب يعم يتم الحزن والله كانت لازم اتحمق يعني واقولك هكلمك هكلمك اديني خت اللي فيه النصيب يعم يتم الحزن والله كانت لازم اتحمق يعني واقولك هكلمك هكلمك اديني خت اللي فيه النصيب يعم

17

Kiwi_5407🇪🇬 بص لنفسك ومتفكرش ف اللى فات ومتندمش اتعلم بس ومتكررهاش تانى

View all 17 advice
Apple_4604
Apple_4604🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Flame_19663
Flame_19663🇹🇳9d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Watermelon_11491
Watermelon_11491🇪🇬9d ago•fed upfed up

عاوز نصيحه هتجنن والله ليه واحده بينا كل ثقه مش لفتره قصيره بالعكس لسنين الجامعه كلها عمري ما خذلتها ولا خذلتني في موقف اول ما سمعت ان انا كنت سبب في مشكله ليها مع اني والله عمري عمري ما اتسببت لمشكله ليها بالعكس كنت محافظ عليها نتخانق ونبعد وميبقاش في مجال للرجوع ليه بعد ما مرينا بمواقف عمرنا ما كنا نتخيل اننا هنعدي منها ونكلع كويسين وعديناها سوا نقع في حته تافهه زي دي **محدش يقولي في حد تاني لاني ولحد بعد ٦ شهور مفيش حد ف حساتها احنا اكونتات بتاعتها معايا وهي عارفه ولسا مستأمنه عليهم معايا ومغيرت حاجه فم فاهم طالما لسا واثقه فيا لي تبعدي انا م بحبها بس هي بقت جزء من حياتي بحبها طبعا بس كاخت كصديقه كصاحب م كحبيبه م الحب التاني عاوز نصيحه

1
Banana_4231
Banana_4231🇪🇬9d ago•fed upfed up

انا بنت و عندي مشكلة اني عصبية جدا و ممكن اي حاجه تضايقني ازعق ف اللي قدامي ومعملش حساب هو مين سواء مكانته اعلي أو اقل مني و مشكلتي التانية أن عندي رهاب اجتماعي بحب ابقي لوحدي دايما لاني اتأذيت من ناس كتير وثقت فيهم قبل كده و بتوتر أما اي حد يتكلم معايا أو يبص عليا أو يقرب مني سواء راجل أو ست و ده بيخلي أنظار الناس عليا يشكوا فيا أو يفتكروني عاملة عاملة أو يقولوا عني حرامية ويصدقوا نفسهم جداا وبيعاملوني ع الأساس ده و انا والمصحف مش كده و واحدة بنت ناس محترمين جدا و تعبت من الناس ديه ومش عارفه اتصرف كل أما اتجاهلهم ألاقي التلقيح بقلة الادب يزيد او النظرات بإحتقار أو المعاملة اكني شغالة عندهم ف اتصرف ازاي بجد عشان تعبت

12
Brain_4048
Brain_4048🇪🇬9d ago•alonealone

سلام عليكم انا محتاج نصيحه منكم وتبردو قلبي. مبدايا انا عارف في بعض الكلام هيكون غلط وانا معترف وعشان كدا جيت هنا عشان تساعدوني اتحكم في نفسي شوية. انا دلوقتي 20 سنه الحمدلله ربنا يديمها مكلمتش ولا بنت في الواقع خالص بس كلمت كتير في السوشيال ميديا وكل ده كان بغرض يكون شخص حقيقي في حياتي اكون معاه علي طبيعتي... بصو ياجماعه انا عندي فراغ مش طبيعي والله العظيم ابويا مغترب وعندي اخت بس اقسم بالله عدمها احسن من وجودها ووالدتي كبيرة رغم اني صغير ودايما في سوء تفاهم وبنتخانق ياما يحاول امسك نفسي وانا كمان مغترب عشان الجامعه فبجد انا تعبان ومحبط نفسيا وجبت اخري نفسي اشوف نفسي فالجنس الاخر ابوس ايديكم متفهمونيش غلط عايز اشوف نفسي هل انا انفع زوج صالح سند اعرف عيوبي اي حاجه من اللي محستهاش فالبيت وبدور عليها برا.. حاليا في بنت حصل موقف صغير خاااللص عايز اكلمها معايا فالجامعه انا عارف من جوايا انها مش هتكون زوجه اصلا ليا فالاخر بس عايز اكلمها كصحاب بس مش اكتر بس انا مش هعمل كدا وهفضل زي مانا فبالله عليكم ازاي املي فراغي لاني بجد تعبت ومش قادر يارب تكونو فهمتوني صح

1
Mango_19119
Mango_19119🇪🇬9d ago•angryangry

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. تفضل في بالي وقت طويل قوي الكلام بيننا يعتبر قليل جدا وحتى مش بنتكلم على سوشيال ميديا خالص او اي حاجة بس دايما في مشوار معين كده كل اسبوع او كل اسبوعين اروح ولازم اشوفها فيه لازم يحصل نفس النظرات الابتسامة تحسوا اعجاب متبادل بس فكرة واحد مش لاقي دخلة كويسة يدخل ليها او ان هو طريقة معينة يتعامل معها بيها مثلا يتكلم معها حس كده ان الواحد اول ما يشوفها حرفيا بي كل حاجة بتروح من تفكيري بس انا مش قصدي ان انا اشقط او كده خالص نهائي بس انا عايز طريقة تخليني اعرفها اكتر افهم اتعرف عليها بطريقة محترمة اكتر شكرا

4
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬9d ago•emotionalemotional

قاعده حاليا بفكر هل هفضل كدا كتير؟ عارفين لما تبقو فاقدين الشغف وكل حاجه وحاسين انكم تايهين انتو واقفين ف نقطه كدا مش عارفين لامتى بس انتو واقفين لانت قادر انك تطلع خطوه ولا ترجع خطوه وف نفس الوقت انت تايهه هل انت صح؟ هل انت كويس طب هل هنفضل تايهين كدا كتير طيب امتى هنلاقي راحتنا طب هى فين طب بعد كل الجري اللى بنجريه دا هنوصل ل اى طب هو فى اى او انت مين واحنا مين واى بيحصل طب انت هتفوق امتى انتو عارفين كل الاسئله واللغبطه دى عارفين التوهه دى انا تعبت ما بين جلد الذات والطبطبه عليها واحساس انى مستاهلش اللى حصللى واحساس انى ضحيه واحساس انى احارب معرفش علي اى انا تايهه قوى تايهه وتعبانه من كل حاجه بجد مش عارفه اعمل حاجه مش عارفه افهم نفسي ولا اللى حواليا انا مش كويسه💔

40
Mango_12317
Mango_12317🇪🇬9d ago•angryangry

يا جماااااعههههه انا مخنوووقه بجد نفسي امسككم كلكم و اموتكم 😡😡😡😡😡😡 يا جماعه هعيط بجد حسوا بيا 😭 (نكمل الكلام بأي عبط) مشيت في طريق بقولك في وحشتينيي غيااابك طااال اه والله طال اوي كمان منكم لله يا حبايبي

18

Strawberry_16786🇪🇬 مالك في ايه

View all 18 advice
Coconut_10729
Coconut_10729🇪🇬9d ago•angryangry

عايزه رد كويس يساعدنى ارد على حد حرق دمى عشان انا بجد من كتر ما انا مضايقه مش قادره ارد و لا افكر فى رد صح يحرق دمه عايزه رد كويس يساعدنى ارد على حد حرق دمى عشان انا بجد من كتر ما انا مضايقه مش قادره ارد و لا افكر فى رد صح يحرق دمه

10

Kiwi_18448🇪🇬 طب كاتب ايه وافكر فى رد

View all 10 advice
Donut_5447
Donut_5447🇪🇬9d ago•tiredtired

عايزة أعرف إزاي أتعامل مع الناس اللي بتحب تعيش دور الضحية أو مش بالمعنى الحرفي ولكن لما يعني أهلك يعني ماشي هقول لكم مثلا أن معظم البنات أو الستات بيحبوا يتكلموا كتير وأنا كمان بتكلم كتير بس ما بحبش أتكلم في المشاكل. احنا هنا في البيت ماما واخواتي مثلا حصلت مشكلة وخلاص يعني خلاص بقى المشكلة خلصت لا نفضل نتكلم فيها مش احنا يعني هما يفضلوا يتكلموا فيها كل يوم وقد ايه ان احنا كنا مظلومين وقد ايه حصل وحصل وحصل فانا كشخص ما بحبش يقعد يسمع الحوارات دي ولكن طبيعي اشان احنا في بيت واحد فانا بسمع من كتر بقى المشاكل دي ومن كتر ما في مواضيع كتير وكل يوم نفس الحوارات اه تمام انا بسمع بسمع باجي مرة واحدة لو حد قال لي حاجة بسيطة تفهى ومزعقة وجامد بقى وزعق ونمسك في بعض فانا عارفة ان مش انا ما بزعقش بسبب الحاجة البسيطة التفهى اللي حصلت. لأ بسبب المشاكل اللي كل يوم بيحكوا فيها. ممكن لما يحكوا فيها يقوموا هما مسكين في بعض. يعني انتم متخيلين. آآ مش عايزة اقول برضو ان هما عايشين دور الضحية. آآ ممكن فعلا في حاجات اتظلمنا فيها. بس خلاص. يعني ده امر واقع. هنتأقلم معاه مش هنقعد نندب على حظنا وعلى اللي احنا فيه. انتم فاهمينني? انا بجد عايز حل. مش حاسة ان انا ان انا تمام نفسيا. في وسط ما اللي هم بيفضلوا يحكوا.

18
Brain_6900
Brain_6900🇪🇬9d ago•angryangry

هل تعرفون ما هي المشكلة؟ المشكلة هي أن لا يوجد شيء أساسي. لا يوجد أي شيء في هذا العالم. دماغي هي التي تجعل كل المشاكل. هي اللي عادي بتتخيم على اساسها اقسم بيها انا ممكن يكون اليوم كله مفيش اي حاجة بتحصل فيه تمام? فيش اي حاجة بتحصل انا قاعدة كده وفيش اي حاجة بتحصل. دماغي بتسويتش مليون موضوع ومليون حاجة ومرة بمسطة مرة زعلان انا مش متقربة المزاج انا مش متقربة المزاج انا مش شخص متقرب المزاج ولكني ولكني شخص اللي هو ايه? وهو يحلل كل حاجة تمام بجد بيحلل كل حاجة ما بيسيبش حاجة إلا بحاجة أو بيفكر يعني أنا مش هنكر أنها بفكر بزكاء ومش هنكر أن أنا معظم الحاجات اللي أنا بقولها أو معظم الحاجات اللي أنا بتخيلها أو بتوقعها بتطلع صح وبيطلع قدامي بأن هي بتقربني على حاجات فعلا حقيقة وأن أنا بعرف فرق ما بين الحاجات اللي هي العقلي بيعملها ان انا يعني ببحث في موضوع ده كويس اذا هو حاجات العقل بيعملها عشان مثلا اه حاجات العقل اللي هو بعيد بيعملها مثلا اه عشان يثبت نفسه حاجة وان انا اضحك على نفسي وان انا اكون فعلا بتكلم بحاجة مبنية على اه حاجات حصلت قبل كده وكده فاهمين? انتم اكيد مش فاهمين فيش حد بيفهمني اصلا في الام البينامج ده. طبعا ما انا مش عارفة ابحكي مع مين اصلا. ومش عارفة بنزل ام اشتركوا في القناة احب دماغي جدا. بس عايز ان انا يعني امشي من زون اللي انا فيها دي وابدأ اعمل حاجة بقى. ابدأ اعمل حاجة بدل ما انا قاعدة باري في نفسي في حاجات ما غيراش اية تلاتين لازمة. وبناس ما غيرهمش اية تلاتين لازمة. عمالة فكر. وعمالة عمل بدل ما ان انا انا استخدمت دماغي دي يعني انا مستخدمة في الدراسة بحقق انجازات كبيرة. بس. يعني فانا المفروض ان انا حقق انجازات دي برضو بس بس الحاجات مهمة بقى حاجات مفيدة دي شرهابك ده

15

Coffee_5451🇪🇬 ما شاء الله ، عاجبني ثقتك في نفسك فهمت انك بتربطي الامور ببعضها وتحلليلك بيطلع صح ابدأي كورسات ليها علاقة بدراستك

View all 15 advice
Avocado_4850
Avocado_4850🇪🇬9d ago•guiltyguilty

معنديش ثقة بنفسى كول عمرى بكره شكلى سمارى رغم انا مش سمرا أوفر انا قمحية بس بحس اى حد ديما بيكره ناس اللى غامقة شوية حتى اهلى لما كان بحى ضيوف كانت جدار وعماتى يخلونا ندخل جوا ومنطلعش برا لحد رغم انا والدى هو اللى اسمر ومامتى خمرية عادى حتى ديما يقولوا انتوا مهما استحمتوا أو اتنضفتوا هيفضل شكلكم وحش وزبالة والله مش ببالغ هو فعلا كان بيتقال كدا فكوا عمرى كان نفسى بيضا اوى اوى علشان أنا بكره اكون سمرا حتى الناس اللى معايا فى جامعة يقعدوا يتكلموا على الناس السمرا بطريقه مش حلوة وبحس مجرد اى حد بيتكلم فى موضوع البشرة وكدا يقلبى ضرباته بتزيد ولازم احس انى صغيرة اوى اوى وعايزة اختفى وكمان حولت اجيب كتير كريمات تفتيح وكدا بس مش كل مرة بيكون مناسب معايا ووصلت للمرحلة بجد بكره نفسى اوى وحتى مش يهتم انى احط صن بلوك أو لا عادى بقول كدا أو كدا هو وحش مش هتفرق اهتميت أو لا رغم كل اللى حواليا لما كبرت كانوا بيقولوا ملامحك جميلة اوى أن رموشى تقيلة وعينى عسلى وحواجبى تقيلة ومنخيرى صغيرة ووشى احيانا بقول لنفسى انت جميلة وقعد ابص لنفسى فى المرايا بس بحسه أنه كلام بصبر نفسى بيه قبل اى مكان انا طالعة حبيت اقول كل ده علشان حسيت مش عارفة أقوله لمين خصوصا انى بحاول أبين انى واثقة وان زمان مش فارق ولا مآثر بس هو بجد متعب ومؤلم

10

Moon_19265🇪🇬 حبيبتي السمرا كل الجمال انا سمره من اس وا ن افتخر بكوني سمره منخيري كبيره وشي مش صافي بس راضيه بخلقه ربنا طبعن قبل اي حاجه كلام ناس يقلب اختك ف زباله هاااا الزباله خليكي فخوره بنفسك وقويه مفيش حد يهزرك دي ناس حقوده لو بيضه هيقوله طخينه لو رفيعه انتي رفيعه كلهم كده مفيش حد عدل ولا حد بيقول كل حلو يبقا كلمهم ف زباله انتي قمر وانا قمر

View all 10 advice
Kiwi_4680
Kiwi_4680🇪🇬9d ago•lostlost

فقد احساسي بكل شئ مش عارفه المفروض اعمل اي مش حاسه اني هنا في الواقع ومش عارفة اتحرك من مكاني ولا اتكلم بيبقي انجاز اني ادخل الحمام او اكل حتي البوست دا انجاز فشخ بس يعني معنديش حاجة تاني اقولها

16
Chocolate_10629
Chocolate_10629🇪🇬9d ago•lostlost

جماعة انا بقيت بخس بتأنيب ضمير مش عارف ليه انا حاليا بكلم بنات كتير اوي بس الفكرة اني بدي لكل بنت وقتها يعني مثلا لما ادخل في علاقة افضل مع الي بكلمها دي ومعرفش غيرها بس مؤخرا بقيت بشوف بنات بالهبل بيتسلو وبتنتهي بالحجج زي امي شافت الشات اكتشفت ان علاقتنا محرمة مش عايزة افقد ثقة اهلي وكل الكلام ده بيتقال دايما اتعودت عليه وبقيت بضحك وانا بنهي العلاقة انا مش شخص بلاير بس مش بتعلق اعمل اي بجد البنات بقو وحشين اوي وانا مش بحب اني اتسلي

5
Blueberry_7150
Blueberry_7150🇪🇬9d ago•draineddrained
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Apple_19845
Apple_19845🇪🇬9d ago•downdown

، حاسس بالوحدة مع ان عندي صحاب كتير، اظن انه ده اوحش من ان لو كنت لوحدي ، الزهق وملل وروتين يوميي زهقت بجد ياريت عن اي حاجة مش شرط حاجة معينة هكون مبسوط جدا حقيقي شكرا ليكم مقدما، ياريت لو حد ينصحني اعمل ايه

3
Tomato_6555
Tomato_6555🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

كنت بحب بنت وكنا بنتكلم لمده سنه وهيا كانت طريقتها معايا شجعتني اعترفلها لكن هيا معرفه شغل وهيا من محافظه وانا من محافظه ف هيا كان عندها سبب للرفض لكن اختارت حد غيري وانا لسه شغال معاها وهيا عارفه اني كنت عايزها ف هل دا عادي عادي أنها برده كان من ناحيتها ليا حاجه واختارت تختار حد تاني ساكن جمبها وتكمل برده معايا ف شغل متوقفش قولت يمكن مكنتش خير ليا بس بجد هيا شخص طيب جدا ومحرتم بس ممكن اكون انا الي مش خير ليها وربنا شالني من طريقها عشان ماذيهاش دا ممكن حد يريحني بالله

10

Gold_16893🇪🇬 يسطا خلاص كده العلاقه بقت شغل بس وربنا اكيد هيعوضك احسن منها

View all 10 advice
Pizza_15105
Pizza_15105🇪🇬9d ago•boredbored

جمااااعه مرمورا خريجه الا ماده ف طبلولى بقااا شجعونى قولولى اى حاجه احكولى الحياة عامله ازاى بعد التخرج مبسوطه انى بتخرخ بس حاسه انى خلاص بقيت ف حياة الكبار بقا وانا لسه صغيرة على الكلام دااا شويه positive energy بقا كداااا

19
Coffee_12871
Coffee_12871🇩🇿9d ago•tiredtired

Very tired الاوفرتينكين يقتلني يوم بعد يوم قد ما تحاول تسكت الصوت لي يجيني قبل النوم ننجن صراحة اعطونا حل و هل هناك شيى تنصح بيه ؟ للعلم احتاج للنصيحة اكتر من المواساة لأنني نخمم في كتير اشيأء

5

Blueberry_6634🇩🇿 تخمم بزاف تولي تحس كلش ضدك واي موقف تديرلو حساب تمرض نفسيا وجسديا يوجعك راسك تطلعلك لاطونسيو والسكر تكملها فاشل ومتقدرش تدير حتى عفسة في حياتك كيما عمي زوبير سو متخممش بزاف كلش يولي معاك بإذن لله

View all 5 advice
Coffee_4355
Coffee_4355🇪🇬9d ago•mehmeh
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Blueberry_18779
Blueberry_18779🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

عندى شعور بالوحده مش طبيعي معنديش صحاب ولا اى حد حتي صحابي الكانوا اقرب اتنين ليا بقوا بيطنشوا وبيبعدوا عني مش عارف ليه مع اني مقدمتش ليهم حاجه عموماً مشفوش منى غير كل جدعنه غاليه يعملوا كدا منهم واحد قولتوا نتكلم عشان مخنوق وكدا فامردش عليا مع أن هو ايجت عليه فتره كان كل يوم يطلب مني اتكلم معاه وكنا بنفضل بالساعات نتكلم وعمر مابينت اني زهقان أو كدا مش عارف اقطع علاقتي به خااالص ولا اسيبه مجرده معرفه أنا زهقت من حياتي والتفكير خصوصاً داخل على ثانويه

4

Nachos_19968🇪🇬 وانا زيك بحس اني مش مرغوبة وسط صحابي مع اني اكتر واحده بقف معاهم لو محتاجين حاجه بس اشتغل نفسك بنفسك ومتفكرش فيهم وركز ف دراستك ومستقبلك والصحاب الحقيقيين هييجوا ف وقتهم ❤

View all 4 advice
Banana_19723
Banana_19723🇪🇬9d ago•emotionalemotional

السلام عليكم المرة دي مش عايزة نصايح وقررت افضفض اللي جوايا واللي انا اتعلمت منه زمان كان عندي صحاب كثير اوي وعندي بست فريند بس اغتدرت منها انا كنت محبوبة بكسب صحاب من غير مجهود اقعد في حالي القيهم يتعرفوا عليا في الجامعة في اول سنة حسيت اني محبوبة بزيادة في الدفعة (والله مش بكابر ده حقيقة) بس بعد سنة اولي كل واحد بان علي اصله الترم اللي فات كان عندي 2صحاب جامعة بس فترة دي حسيت اني طرف ثالث هما الاتنين ياخدوا مع بعض علي جنب فانا سبتهم لانهم بانوا علي اصلهم وبعد كدة عملت شلة بس حسيت بردو نفس الاحساس فسبتهم بس مش اوي لسة في تواصل مع باقي الشلة بس في حدود الزمالة ومبقاش ليا صحاب في جامعة خالص بس لياصحابة اتعرفت عليها ايام الثانوي وتيجي بيتي ونتواصل مع بعض ولسه في بنت كان بنروح وبنجي المدرسة والدروس من ايام الاعدادي والثانوي وكان نفسها تيجي عندنا بس قلتها تستني شوية لان عندي امتحانات وهي خلصت العبرة هنا الصحاب دول سنة الحياة ومش كلهم يدموا للابد في الناس من ايام الجامعة شلة عظيمة وبعد كل واحدة فيهم اتجوزت انفصلوا

6
Heart_19500
Heart_19500🇸🇾9d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken
Topic: إيه أكتر حاجة مضايقاك/ي اليومين دول؟

ليست الجراح كلها وليدة اللحظة، فبعضها تراكم في القلب عامًا بعد عام. تراكمات بدأت من أبٍ كان يفترض أن يكون موطن الأمان، فإذا به يترك في الروح فراغًا لا يُرى. ومن ذلك الفراغ تعلم القلب أن يفتش عن الحب في كل مكان، وأن يتعلق بأي دفء يمر به، وأن يخشى الفقد حتى قبل أن يحدث. ثم جاء الاشتياق، لا إلى شخص واحد فحسب، بل إلى شعورٍ لم يكتمل يومًا. اشتياق إلى كلمة تطمئن، وإلى حضنٍ يحتوي، وإلى وجودٍ لا يجعلني أخشى الرحيل في كل لحظة. أرهقتني التراكمات أكثر مما أرهقتني الأحداث نفسها. فكل خذلان جديد كان يوقظ خذلانًا قديمًا، وكل غياب كان يعيد إلى القلب غيابًا آخر لم يلتئم. لست أبكي ما حدث اليوم وحده، بل أبكي كل ما صبرت عليه، وكل ما أخفيته خلف ابتسامة، وكل مرة أقنعت فيها نفسي أنني بخير بينما كنت أتداعى بصمت. وربما لهذا يبدو اشتياقي أكبر مما ينبغي، وحزني أعمق مما يراه الآخرون؛ لأنني لا أحمل ألم اليوم فقط، بل أحمل الكثيير من المشاعر المؤجلة، والأسئلة التي لم تجد جوابًا، والاحتياج الذي ظل يسكن القلب دون أن يجرؤ على البوح.

2
Nutella_9464
Nutella_9464🇪🇬9d ago•worriedworried
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

أفتقدك أكثر مما ينبغي وأشتاق إلى حديثك وحضورك. وأعلم أنني ربما لا أخطر ببالك كما تخطر ببالي وأن غيابي قد لا يترك في نفسك الأثر الذي تركه غيابك في نفسي. ومع ذلك كان لابد أن أعترف بأن الشوق أثقل من الصمت وأن افتقادك حقيقة لا أستطيع إنكارها.

8
Coconut_19807
Coconut_19807🇪🇬9d ago•draineddrained

عندي بايبولر وبعد ما خفيت وشيلت الأدوية انتكست صعب اوي شعور المرض بعد المعافاة كنت صدقت اني تعافيت وإني بقيت كويسة من غير علاج وخايفة ماتجوزش شخص مناسب بسبب ظروفي الأسرية والمرضية اللي غصب عني مش عايزة أعيش حياة مجبرة عليها نفسي اعيش حياة حلوة اختارها نفسي

7

Suchi_16120🇪🇬 عادي جدا ممكن تتعافي بس هو اكيد هيجي التعافي مع الوقت وكل انتكاسه بتتعلمي حاجة جديده تساعدك في المحاوله الي بعدها بس متيأسيش

View all 7 advice
Blueberry_19648
Blueberry_19648🇪🇬9d ago•annoyedannoyed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4

Moon_19265🇪🇬 ياعم بص واحد الله كده انتا لسه ف اول حياه اي زهقت ده بس ياسيدي واحده واحده كده لإدمان نحطها علي جنب لاول نشوف البنت ده نصيب ربنا لو رايد اني دي تكون ليك لو ايه هتكون ليك بس ربنا مش رايد هي متستهلكش علي فكره اكيد اكيد قول مووون قالت ربنا هيعوضك بحد يليق بقلب الطيب والله ربنا كرمه كبير وعظيم قربلو انتا بس وشوف الحلاوه والجمال ف حياتك نرجع لإدمان بص نقدر احنا نبطل بعزمتك انتا تطبطل عشان انتا قوي عشان خاطر اهلك وخاطر نفسك حاول هتبقا زي الفل ياعم شوف بو ج ي البل وجر بقا ايه هتبقا احسن منه انا جنبك بس ونبي متقول زهقت لا تقنتو من رحمت الله ده اختبار من ربنا ليك ف دنيا والله

View all 4 advice
Mango_7680
Mango_7680🇪🇬9d ago•tiredtired

حاسة اني عنديenergy رهيبه عوزه استغلها في اي حاجة غير اني اذاكر بس مش عارفه اعمل اييي بجد عوزه اتجوز الواد عشان زهقنا وعوزه اخلص امتحنات وعوزه انزل جيم واعمل حجات كتير بحس اني طاقتي بتيجي في الوقت ده وتقولي بخ شطبنا انا فقر انا عارفهههههه

6
Almond_18769
Almond_18769🇪🇬9d ago•worriedworried

هو اللى كان مش مدى خوانه وبيتعامل بكامل تلقائيتو مع شخص وبدء يشم رائحة كدب وابتدى يمشى ورا احساسو ويدور حوالين الشخص ده ويلتقى أن فى خيانه وتجيلو عقده من البنات والستات ويفقد الثقه فيهم للابد يعمل ايه المفروض

2
Apple_19946
Apple_19946🇪🇬9d ago•tiredtired

ازاي اخلي ف مساحات ف حياتي لنفسي حاسس اني متتابع بمعنى ان بعمل كل حاجة غلط اي حاجه انا عاوزها بعملها بس مضمر الفتره دي ونفسيتي وحشه وكل حاجه ف حياتي بتبوظ انا 19سنه مش صغير ومش كبير بردو بس المفروض ابقى عايش احلا ايام ف السن ده

3
Candle_7026
Candle_7026🇪🇬9d ago•alonealone

سلام عليكم محتاج اخد منكم نصايح انا كنت ف علاقة مع شخص كويس جدا و جوازنا مسألة وقت بس (كنا متفقين انه مع التخرج يعني ) هي كانت مخطوبة قبل كده و فركشت بسبب خلافات مع الطرف التاني (كان بيخونها) بس هو بعتلها مع صاحبتها انه يعني (اما انا او مفيش حد) فضل يبعتلها من اكاونتس فيك يحاول يرجعها و يدي صحباتها فلوس عشان يكلموها ويبعتلها ع أكاونت صراحة قديم كان عندها لما كان تريند و مسحته بس كان اللينك معاه و بعد كده بقى يعمل اكاونتس فيك و يبعت لزمايلنا ف الدفعة و يدخل يسألهم عليها ع انه بنت اكبر مننا و اخوها بيدور ع عروسة و بعدها بفترة بقى بيبعت رسايل ليها يتهمها ف شرفها حرفيا و يتتريق عليها انا طلبت منها تعرف ابوها و نبلغ عنه بس هي قالت هاتكلم ابوه الأول عشان يعني تحسبه على خير و اكيد هايعمل خاطر بس للأسف ده ماحصلش و دلوقتي قام بعت لأهلي و قرايبي رسايل قبيحة مفادها اني ابعد عنها و انها مش كويسة و بتستخبى ورا رداء العفة (وهو لو وافقت ترجعله هايرجعلها الصبح) وأهلي كذبوني و صدقوا الأكاونت الفيك وبقوا ف صفه بجد و دخلوا قالولها تبعد عني و هددوها وانا حاولت امنعهم بس مفيش فايدة و انا متأكد مليون المية انها بريئة من كل اللي اتقال عليها و هحاول اساعدها لحد لما حقها يرجع بس مش هقدر اخليها تعيش ف بيئة زي دي مع حد مش هايقدر يحميها و فشل حتى انه يدافع عنها انا حاسس ببلادة شديدة رغم ان ده مكانش اللي كنت فيه لما اتكلمنا اننا مش هانكمل فضلنا نبكي ٣ ساعات انا وهي و فضلنا نتكلم باحترام لكل حاجه حلوة كانت بيننا لإننا كنا فعلا كويسين مع بعض و ماحدش شاف من التاني وحش قد الحلو اللي شاقه ولا يجي ربعه حتى انا مش عارف اعمل ايه او اعدي الفترة دي ازاي كلمنا ظابط عشان يساعدنا وهنشوف ايه مطلوب الفترة اللي جاية ودلوقتي انا مش عارف اعمل اي حاجه ف الدنيا حتى النوم بنامه تعبان و مفيش أكل او شرب من ساعتها غير قليل القليل قولولي اعمل ايه

11
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬9d ago•tiredtired

صحابي كلهم منافقين واذوني وديما كنت الطرف التالت.. حبايب وديما باخد علي دماغي حرفيا اهل ومش حاسين بيا واكنهم مش موجودين وخصوصا بابايا موجود ومش موجود... بعيده عن ربنا ومهما بحاول اتقرب لي برجع اعمل نفس الذنوب ومش عارفه اتقرب لي ازاي... مفيش حاجه ماشيه صح فحياتي حياتي كلها بايظه وفقده شغفي ومدمره... طيب انا عايشه لي لو حياتي كئيبه كده ومفهاش اي حاجه صح اعيش علشانها؟

10

Flame_16692🇪🇬 حاولي تبعدي عن اي حد انتي بتبقي حاسه بذرة عدم ارتباح حتي لانك تستحقي الاحسن وتستحقي تتبسطي مع صحابك وتقدري تعملي غيرهم لو مش دلوقتي اكيد هيبقى بعدين مسيرك تلاقي اللي شبهك بالنسبه لاهلك فا ده طبيعي جدا مش كل الاهل كويسين او متفاهمين ادعي ربنا كتير يهديكي ويرزقك عوض عن كل ده وربنا يريح قلبك يحبيبتي

View all 10 advice
Toast_19943
Toast_19943🇪🇬9d ago•heartbrokenheartbroken

الي حبيبي الملاك النائم يوسف بشوفك في كل كلمة حبيب بيهاديها لحبيبته فاكر يا يوسف لما قولتلي ان قلبك عندي؟ لسه عندي ولا بقى تراب من يوم وداعك و انا ودعت الدنيا معاك قلبي عيان بيك يا دكتور يوسف ليه علاج عندك؟ صوت ضحكتك لسه بيتردد في ودني لما بفتكره بحس اني رجعت للحياة عمرك ما غبت يا يوسف تعرف يا يوسف انت احن و ارحم انسان في الوجود حته فى بعادك و حزنك رحيم يا يوسف 'كنت نسيت الكتابة و نسيت كل شئ الا وجهك يا يوسف' (هو مفيش يوسف انا بس متعلقة بشخصية في مسلسل)

6
Apple_19946
Apple_19946🇪🇬9d ago•disappointeddisappointed

جماعه انا مخنوق وفي عليا ضغط رهيب اكمني ثانويه عامه و كل حاجة بتبوظ نفسيتي زي الزفت السنه دي خسرت كل حاجه وخسرت نفسي واول امتحان ليا الاسبوع الجي للعلم انا ولد .. كل حاجة بتضيع مستقبلي بيضيع وعمال اعيط ع غير طبعتي انا مكنتش اعرف يعني اي عياط غير لما بدات السنة دي بجد اصعب مرحله عدت علية بس بردو كمني متعود ع حاجه تاني وعمال مغمور ف المعاصي ومش عارف افوق بجد مستني نصيحه تفدني

4
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬10d ago•incompleteincomplete

نفسيتي زفت من ساعة ما عصافيري طارو هيجرالي حاجة وزعلانة اوي قلبي واجعني ومش تمام وجوايا فراغ كبير اوي تعبني فراقهم طارو من بومين عدو كانهم شهرين عليا حاسة اني نقصت انا مليش صحاب غيرهم تعبت بعدهم💔

7

Grape_16539🇪🇬 لو كانوا خيرا لبقوا🩵🥀 انا حاسة بيكِ احساس صعب💔

View all 7 advice
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬10d ago•mehmeh

بيج مشكله استاذ في زنق نفسي بعد المرور بمرحله سيئه استمرت لكذا يوم وبالتالي معرفتش اذاكر اي حاجه ف الامتحان الصبح وفاضلي تلت اقسام وذاكرت قسم واحد المؤشرات بتقول هلحق ان شاء الله ذاكرت الاداره وفاضل الاقتصاد والمحاسبه والاحصاء المحاسبه والاحصاء عملي بحث ف سهله جدا تتلم المعضله في الاقتصاد والاداره ف يتم البصمجه وفي خطوه اكتر من رائعه جايه في رحلة التغيير بخصوص خطوة الاخ الحنين اختى خلصت امتحانات (اعداديه) ارجو تدعولها بجبران الخاطر (بنات بس اللي تدعي) وادعوا لاخواتي التوأم داخلين ثانويه عامه وطايشين ربنا يهديهم يارب وادعولي بالهدايه والصلاح هرجع بعد الفجر ان شاء الله مخلص خالص

3
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬10d ago•concernedconcerned

قررت المرة دي ما أكتبش مشكلة ولا أتكلم عن وجع حصل لي أو موقف مضايقني… النهارده هكتب حاجة مختلفة خالص، يمكن تكون كلمة بسيطة، بس طالعة لوجه الله، من غير أي غرض غير إنها توصل لحد يفكر قبل ما يوجع حد تاني بكلمة أو تصرف. يمكن اللي هقوله ده مش هيعجب ناس كتير، ويمكن يتفهم غلط كمان، بس الحقيقة إن في حاجات بنعديها كل يوم من غير ما ناخد بالنا قد إيه بتسيب أثر جوه الناس… كلمة، أسلوب، طريقة كلام، أو حتى “نصيحة” بتتقال بشكل جارح ومش محسوب. في ناس كتير بتكون أصلًا تعبانة ومش شايلة من الدنيا حاجة، وتيجي كلمة كمان تزود الحمل عليهم بدل ما تهونه… ومحدش بيحس باللي جوا غير اللي بيعيشه. عشان كده حبيت أكتب الكلام ده، مش علشان ألوم حد، لكن علشان نفكر سوا… يمكن حد يراجع نفسه قبل ما يكون سبب في وجع حد تاني، أو في دعوة طالعة من قلب مكسور مش هتسكت بسهولة. يعني ناس كتير داخلة تنصح وهي أصلًا لا عاشت التجربة، ولا فاهمة أبعادها، ولا حتى فكرت دقيقة في تأثير كلامها على اللي قدامها. اللي مستغرباه فعلًا إن في ناس بتتكلم بقلة ذوق أو بأسلوب مستفز جدًا، ولما تعترضي يقولك: "دي نصيحة!" مشكلتي مش مع النصيحة، مشكلتي مع الناس اللي فاكرة إن قلة الذوق اسمها صراحة، وإن التجريح اسمه نصح. لو أسلوبك مستفز ومؤذي، متستغربش لما الناس ترفض كلامك حتى لو كان فيه جزء صح. هو من إمتى النصيحة بقت إهانة؟ ومن إمتى احترام مشاعر الناس بقى حاجة اختيارية؟ النصيحة مش مجرد كلام بيتقال وخلاص، النصيحة أسلوب وتوقيت وذوق وإنسانية قبل أي حاجة. لأن ببساطة، مهما كان الكلام صح، لو اتقال بطريقة مؤذية فغالبًا أول حاجة هيوصلها الطرف التاني هي الأذى، مش المعنى. وأعتقد أي حد طبيعي هيقابل أسلوب هجومي أو متعالي هيتضايق من الطريقة قبل ما يفكر أصلًا في المحتوى. والأسوأ من ده كله إن كل مرة بلجأ فيها للمكان ده بكون أصلًا موجوعة ومحتارة، وبعد ما تكون سبل الحلول قلت معايا ومش عارفة أعمل إيه. فبدل ما ألاقي حد يساعد أو يهون، بلاقي أحيانًا ناس بتحط النار على الجرح وتزود الوجع أكتر. بجد رفقًا بالناس شوية. مهما كان الشخص غلط، ومهما كنت شايف إنه محتاج يسمع الحقيقة، مفيش حد هيحب حد يهزقه أو يقلل منه أو يكلمه بطريقة جارحة. ومحدش بيتقبل الإهانة على إنها نصيحة. لو فعلًا هدفك تساعد، حاول تفهم قبل ما تحكم، واسمع قبل ما تهاجم. لأن اللي قدامك ممكن يكون بيحارب ظروف أو مشاعر أو وجع أنت متعرفش عنه حاجة. وفي الآخر، أي حد طبيعي هيركز في الأسلوب قبل الكلام. ولو الأسلوب كان مؤذي، غالبًا هيعترض ويقفل قلبه عن أي معنى كنت بتحاول توصله. مش كل الناس محتاجة أحكام، أحيانًا كل اللي محتاجينه شوية رحمة وكلمة تتقال بإنسانية. 💔🙂

1
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

انا تعبت تعبت اوي والله العظيم تبعت انا مش مبقتش قادره استحمل وابان اني تمام وكل حاجه واني متفائله من حقي اقول انا كملن اني تعبت بس مش قادره نفسي اني ابان كويسه دايما وايجابيه بس انا مش كدا انا والله العظيم تعبانه ومش قادره استحمل اي حاجه انا بحاول اكون كويسه والي حواليا كويسين بس مش عارفه اعمل دا انا حاسه ان حوايا كبت سنين طول عمري مليش صوت نفسي اصرخ جامد اوي واقول قد ايه انا تعبانه انا اعرف ان الدنيا كما تدين تدان ودا حقيقه انا والله العظيم دايما بحاول اساعد الي حواليا بس مش بلاقي الي يساعدني قد ايه حاسه بخنقه ومش قادره اتنفس ولا قادره اعيطوةلا اعمل اي حاجه انا بحاول زكون كويسه دايما والله بس برجع لنقطه الصفر تاني انا بتعذب

7

Heart_19497🇪🇬 اي نوع المساعده اللي محتاجها وانا في الخدمه كلنا هنا علشان نساعد بعض

View all 7 advice
Moon_10591
Moon_10591🇪🇬10d ago•mehmeh

بما إن المتابعة مع حد دي مش نافعة معايا ف خليني اتابع هنا يمكن ربنا يكرمني وانجز بقا رفع شيت حفظ الورد المراجعة قراءة 30 صفحة انهاء 3 ايام ت عمل الخطة مذاكرة 4 صفحات باطنة مذاكرة 5 صفحات معدية

16

Banana_18975🇪🇬 تابعي معايا يادكتوره

View all 16 advice
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬10d ago•fed upfed up

(voice post)

10
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

لا أعلم أكان حبًا أم تعلّقًا، وكل ما أعلمه أن غيابه ترك في قلبي فراغًا لا يشبه أي شيء. أحاول أن أُقنع نفسي بأن ما أشعر به سيزول، لكن كلما مرّ الوقت ازداد حضوره في ذاكرتي. لا أعرف إن كنت أفتقده لأنه كان الشخص الذي أحببته، أم لأنني اعتدت وجوده في حياتي. وبين الحب والتعلّق تقف الحيرة، فلا أنا قادرة على المضي، ولا أنا أستطيع العودة. وكل ما أرجوه أن يأتي يوم أفهم فيه ما كان هذا الشعور، بعدما يتوقف قلبي عن البحث عمّن لم يعد يبحث عني لا أعلم أكان حبًا أم تعلّقًا، لكنني أعلم جيدًا أن الفقد مؤلم في كلتا الحالتين، وأن القلب لا يهتم كثيرًا بمسمّى الشعور، بقدر ما يتألم من غياب صاحبه.

2
Gift_19354
Gift_19354🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

حبيته رغم إني كنت رافضة الحب وهو اللي حببني فيه سنة كاملة كنا سند لبعض وفجأة بعد وقال لما أجهز أجيلك وجعني غيابه خصوصًا إني كنت محتاجاه اوي معلومه "باباه ومامته متوفين وهو اكبر اخواته" ده معناه اي

3
Sandwich_16698
Sandwich_16698🇪🇬10d ago•stressedstressed

يجماعه دلوقتي واحد صاحبي نزل شغل من خمس ايام تقريبا انا فرحتله جدا بصراحه واول يومين كنا بنتقابل بعد ما يخلص نقعد مع بعض ساعتين مثلا ويروح ف جه اختفى اليومين اللي فاتو ببعتلو لو شاف مبيردش عليا وقولت مش مهم نزلت انهارده بتصل بيه في نفس المكان اللي بنتقابل بيه واتصلت بيه اربع مرات رد مره منهم بيقولي مين ف انا استغربت بس قولت عادي المهم قولتله انا كذا بيقولي اه وعايز ايه يعني ف بقوله انت بتكلمني كدا ليه (الشبكه قطعة علشان منطقتة الشبكه هناك وحشه) المهم دلوقتي انا قاعد هناك مدايق منه ومستغربه لانه مبيكلمنيش كدا اصلا

5

Grape_16539🇪🇬 هون على نفسك اللى يبعيك بيعه مع السلامه و متشغلش بالك به

View all 5 advice
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬10d ago•confusedconfused

السلام عليكم 🌸. دلوقتي انا داخلة تالتة السنة الجاية، ف الطبيعي ان ماما اصلا بتبدأ معانا بايو من قبل الدروس ف نص او اواخر سبعة كده مثلا، عشان كده كده هي طبيبة وفي نفس الوقت نبدأ مذاكرة بالتدريج، بس انا عشان اول دفعة للـ integrated science ف انا يعتبر مأخدتش بايو ولا مرة غير شوية سمك كده ف اولى ومش عارفين هيتغير ولا لا. ف اضطرينا نكنسل الموضوع ده لحد ما يطلع قرار بخصوص البايو، وبما ان انا زهقانة ومعنديش حاجة اعملها بجد ف قررت اذاكر فيزيكس. انا شاطرة اوي فيها وبحبها وبحب اذاكرها واقرأ فيها بعيدا عن المذاكرة، ف هي بالنسبالي سهلة وكل حاجة، بس انا مش عارفة هل ده هيأثر عليا في آخر السنة؟ انا لما قلت لماما قالتلي انها فكرة حلوة طالما انا فاضية عادي، بدل ما ابدأ الدراسة بضغط واراكم وكده خصوصا ان انا بتشتت بطريقة مستفزة، ف قالتلي ابدأي على خفيف اقرأي بس الكتاب شوفي محتوياته ومحتاجة فيه ايه او ايه مش فاهماه صعب ولا سهل وكده، وبس. ف انا قرأته قراءة سريعة وهو باين عليه مستوى متوسط بالنسبالي لان فيه حاجات انا معرفهاش اوي، خصوصا ان اول شابتر اصلا كله electricity وانا آخر معلوماتي فيها من تالتة اعدادي. ذاكرت جزء من اول درس وحاسة الحوار ممتع اوي وماشي معايا، بس زي ما قلت مش عارفة هل ده هيفصلني في الآخر ولا لأ.

8
Candle_9188
Candle_9188🇪🇬10d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

1
Cloud_19922
Cloud_19922🇩🇿10d ago•confusedconfused
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2

Cloud_19927🇲🇦 فنظري بعد منهم بجوج صديقتك ماتستاهل ترجع ليها حنتاش معذباتش راسها و شرحات ليك علاش خلاتك اما صديقك كنضن ان مشاعرك تجاهو مجرد مشاعر وليدة لحظة انه وقف معاك و ساندك فاش كنتي مدمر + كنضن صديقك متابتش ويقدر هو براسو مباغيش يعتارف انه كيميل للولاد هاعلاش قال انه هوموفوبيك لكن ماشي من حقو انه يعطيك امل و من بعد يدير بحالا مطرا والو لذلك فنظري دبا خود بوز عطي لراسك الراحة و بعد من هادشي تاع العاطفة و تصالح مع راسك هو اللول و متبقاش تلوم راسك و بعد منهم بجوج ميستاهلوش ركز غير على راسك و إن شاء الله رح تكون بخير

View all 2 advice
Brain_11374
Brain_11374🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

انا بكره شكل جسمي جدا عشان عندي جاينو مرحله تالته مبقتش احب اشوف نفسي منغير تيشيرت و مبقتش اقدر اعيش حياتي منغير الخوف من بصه الناس و دائما في خناق مع امي عشان بلبس فيست فوق التيشيرت فالصيف 🙏🏻

11

Moon_10591🇪🇬 رياضة وجيم وبعد ثانوي اعمل العملية سهلة وبسيطة عادي

View all 11 advice
Mango_16546
Mango_16546🇪🇬10d ago•tiredtired

بعد فترة طويلة من التعب والجهد العالي حياتي ماشية باستقرار واتا عاوز اتقدم ف حياتي اكتر وعاوز شغل تاني وابني اسس لحياتي كويس وف نفس الوقت عاوز ارتبط بواحده بس مش لاقي بنت شبهي واكيد الارتباط دا هيكمل باذن بس لما اتعرف عليها ولكن انا مرهق ومركز ع نفسي وشغلي ودا مخليني مش بعرف ارد او اتكلم طول الوقت

3
Lemon_6768
Lemon_6768🇪🇬10d ago•shyshy

السؤال موجه للبنات والشباب عادي.. هو احنا ليه كرجالة مش بيملأ عنينا بنت واحدة.. سواء صداقة او حب أو جواز ايا ما يكون نوع العلاقة يعني.. ليه الراجل مننا مش بتكفيه واحدة مهما عملت له يعني لو مهما كان القرب بينهم بيحس دايما انه ناقصه حتة ممكن يلاقيها مع واحدة تانية مع الحفاظ ع الأولى يعني الفكرة مش بتبقى رغبة في الخيانة لكنها رغبة في اكتساب آكبر قدر من اللطف والأنوثة والدلع والحاجات دي..

7
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬10d ago•tiredtired

الناس بقا عندها تطلعات عالية اوي في العلاقات انا كل آمالي وطموحاتي اني اكون مع حد يتقبل فكرة اني بارد وهادي، صحاب بقا أهل زواج أياً كان الناس مش بتفهم الحتة دي وبيبقوا فاهمين اني زعلان او مش طبيعي، بس لو هما فاهمين الفكرة دي هيهدوا شوية وهيسيبولي مساحة اني اتعامل وأشارك في العلاقة دي ومتبقاش من طرف واحد نفسي اتعامل مع ناس متصنعش معاهم اني شخص حيوي واقدر اخد مساحتي في الهدوء معاهم وحشتني نفسي القديمة والله اوي

10

Blueberry_12557🇪🇬 مشكلتي ف الحياه بجد اكتر جاجه بجد متعبه فكره اني لازم اكون نغشه و بعمل حجات مجنونه و بهزر و اضحك مع كله عشان ابقي الشخصيه اللي ف دماغهم و مبقاش كئيبه زي ما بيقولو بس بجد مبحبش و مبعرفش اتصنع انا بحب افضل قاعده ساكته و هاديه و مستمتعه بالموضوع ده

View all 10 advice
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

يؤلمني أن أشتاق إلى شخص لا أستطيع الوصول إليه. أفتقده في تفاصيل أيامي كلها وأجد اسمه حاضرًا في ذهني رغم كل محاولاتي للنسيان. كثيرًا ما أرغب في الحديث معه ولو لدقائق قليلة لكنني أعلم أن بعض الأبواب إذا أُغلقت فلا ينبغي أن تُفتح مرة أخرى مهما كان الشوق عظيمًا. كم هو قاسٍ أن تحمل في قلبك كلمات كثيرة ولا تملك حق قولها وأن تتمنى الاطمئنان على شخص كان يومًا قريبًا منك ثم أصبح البعد هو الخيار الوحيد. ليس لأن المشاعر انتهت بل لأن الظروف جعلت الصمت أكثر احترامًا من الحديث. ويبقى الاشتياق شعورًا لا يطلب شيئًا سوى لحظة عابرة يعود فيها الزمن إلى الوراء ثم يرحل تاركًا القلب يتعلم كيف يشتاق بصمت وكيف يحب من بعيد دون أن يطرق بابًا لم يعد من حقه أن يطرقه.

25

Moon_19265🇪🇬 كلامك عظيم انتي عظيمه ياحبيبتي وقويه السنين بتنسي والله عرفه انو يبقا معلم ف قلبك بس انتي قويه احنا عايشين ف دنيا عشان نقع ونقوم ونتعلم تبقا مفكرتيش انا ربنا مش رايد تكونه مع بعض لو رايد شايف ف الخير ف مستقبل كونته كملتوه ربنا شيلك حاجه تليق بقلبك بس شويه ربنا يارب يطبطب علي قلبك ويكرمك ويرضيكي اللهم امين

View all 25 advice
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬10d ago•draineddrained

محتاج مساعده حاسس اني محشور ف المستنقع ومش عارف اخرج منه مش عارف امشي من هنا مش عارف ابطل ذنب معين مش عارف ارجع زي ما كنت عاوز امشي من هنا وابدا من جديد وبرجع تاني لاني مبلقيش حد اكلمه فاهمين حاجه مش عارف اساعد نفسي فلو حد يقدر يساعدني

21
Moon_19901
Moon_19901🇪🇬10d ago•fed upfed up

السلام عليكم. كيف حالكم؟ أتمنى أنكم جميعاً بخير. أريد أن أشارك مشكلة. لدي 3 أو 4 سنوات. لدي 14 أو 15 سنوات. الآن لدي 18 سنوات. انا شايف ان انا شخص بحسه على طول بنخفض في انطاقة شغفي بيخلص بسرعة عايش حياتي ups and downs ups قوي او downs قوي مفيش استقرار او مفيش استقرار او stability عمتا فيا إما منتكس جدا يا إما هاي جدا أو هاي بفكرة فكرة مثلا جات في دماغي أو كده حاجة عم بعملها فهاي بيها قوي يا إما دون قوي يعني أسلوبي في الحياة أجريسف جدا في الحتة ديت وده بالتالي بيخليني مش أكتر شخص مستقر عمتا في النقطة دي وده بينعكس على حياتي كلها في كل جوانب حياتي mysterious mysterious mysterious ممكن اعيش على الطريقة دي بقى لي من وانا تقريبا 14 او 15 سنة والحقيقة مش عارف ليه ومش عارف اعمل ايه يعني انا مش عارف المشكلة فين عشان احاول احلها اتحلت فترات كتير قوي بحاول افهم انا ليه كده او ليه الدنيا معايا ماشية كده ولكن ما كنتش بوصل لحاجة يعني الفكرة بقى في المشكلة دي انها بتخلي ان الواحد ما يقدرش يستمر على حاجة فترة طويلة او ما يبقاش عنده روتين باختصار فكرة ان انت مثلا تتمارس مهمة معينة لمدة 6 شهور مثلا او سنة دي حاجة شبه مستحيلة فده بيخلق حالة من الفوضى او العشوائية في الحياة كلها في كل جوانب الحياة فأنا مش عارف هل أنا الوحدي كده؟ هو أكيد فيه ناس زي كده يعني بس الفكرة بقى ليه يعني؟ ليه إحنا بالطريقة ديت؟ مش عارف يعني أنا قلت إن أنا أطلع أشارك حاجة زي كده يمكن يمكن حد يكون بيمر بنفس المشكلة بتاعتي مثلاً يكون عنده معلومة أو حاجة يفيدني بيها فأنا متشكر جداً لوقتكو ومتشكر لأي حد سينوريكورد بتاعي وأتمنى لكم يوم سعيد يعني

8

Marshmallow_13199🇪🇬 زيك والله بالضبط ونفسي في حل

View all 8 advice
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬10d ago•tiredtired

تعمل اى لو عاوز تخلع من حاجه خروجه او ايا كان الموقف اى انا عاوزه اخلع بطريقه شيك بس مش عارفه بجد مرهقه جدا وماليش نفس اخرج ف اعمل اى بحيث اللى قدامى ميزعلش او يتضايق لانهم ناس عزيزه على قلبي ومش هيتفهمو نقطة انى مش قادره انزل

19

Blueberry_9461🇪🇬 بابا مش راضي ماما مش راضيه تلفومك وضع طيران دا حل سوبر بعمله داميا

View all 19 advice
Blueberry_19648
Blueberry_19648🇪🇬10d ago•annoyedannoyed

المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. كنت محجوز في المستشفى وهي كمان مش راضية حد تتكلم بزواجها صباح الدهت مش عارف وبيتش مرتاح وخايف نقعد شهر المستشفى في مصحة رجعت البيت وقفل على نفسي ومنوعة طلع لبو مرافق زهق من نفسي شوية

4

Moon_19265🇪🇬 بص يابطل ليه كل ده انتا اقوه من اي حاجه من غير مسمع مشكلتك انتا بطل علي فكره الثيرابست دول زينا مش أنبياء مش بيعلجوه اقلق انتا عالج نفسك بنفسك بالاراده هتعدي بقران هتعدي لو مسيحي الرب معاك انا مش عرفه انتا عندك ايه بس أنا جنك وهدعيلك كتير نزل طلع كل لي جواك يابطل مرافق ايه وكلام فاضي دانتا معاك ربنا أعظم من اي حد ربنا يارب يخفف عنك ويزيح البلاء منك حسبي الله ف اي يحد يوصلك لي كده يابطل هتعدي والله ربنا بيقيس صبرك يابني عشان يجبلك كل الخير

View all 4 advice
Sandwich_16698
Sandwich_16698🇪🇬10d ago•mehmeh

انا بصراحه شايف الوحده مريحه (بس مش هتبقى مبسوط) ف انا دلوقتي ف محاولة اني اكون مع ناس ومبسوط وكدا وخصوصا اني كمان شهرين هتعجن من تالته ثانوي ف هتبقي وحده بالاجبار لان كل صحابي قالولي ان مينفعش نتقابل كلنا غير بعد تالته علشان ناخدها جد والكلام دا وانا عايز استمتع بالاجازه بس بفكر انزل شغل ومحتار اعمل ايه

5

Chocolate_4041🇪🇬 الوحده حلوه لما تكون بمزاجك، مش مفروضه عليك

View all 5 advice
Cloud_9401
Cloud_9401🇪🇬10d ago•guiltyguilty

(voice post)

15

Apple_16978🇪🇬 بصى يا حبيبتي انتي لسه صغيرة متعيطيش لأن لسه العمر قدامك كبير انا اكبر منك و عارف هتمرى بتجارب كتير لازم تقولى لنفسك انا اقوى من اي حد إلى مش عاوزك أو مش حابب أنه يفضل معاكى قوليله شكرا ليك و اتعلمى منه درس حتي و لو كان بسيط خلي تجاربك كلها انك تتعلمي دروس فى الحياة و انتى من صوتك و طلاقتك و مشاعرك حد كويس جدا و إلى ميتمسكش بيكي يبقى هو أو هي خسارن لازم تحبي نفسك و صلي و تماسكي و متخافيش أن تصاحبي و تقولى أصله مش هيحبني و بالتوفيق فى حياتك

View all 15 advice
Flame_10936
Flame_10936🇪🇬10d ago•stupidstupid
Topic: اي الحاجه الي خلتك تفضل ساكت وكاتم جواك ومش بتتكلم
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4

Chilli_18375🇪🇬 محدش هيحس بمشلكل غير انت وبقلك كده مش بحبطه طلما اتحطيت فيها تبقاء بتعتك انت فحول انك توصل لحل اي حد هيتكلم او يوقولك ممكن متنسبكش او تذود المشكله اكتر

View all 4 advice
Banana_19723
Banana_19723🇪🇬10d ago•alonealone

من وانا صغيرة حاسة اني شخصية غريبة لاني مش محظوظة في كسب الصحاب كل شوية يبقوا صحابي ويغيروا معايا وكان عندي بست فريند في اعدادي واتغدرت بيا وقطعنا التواصل وكان عندي صحاب 3 ثانوي وبعد الثانوي كل واحد شاف صحابه وطريقه وكل ما اشوف صورتهم مه صحابهم في الجامعة حسيت قد ايه وحيدة وكان عندي واحدة صحبتي وبقيت زميلتي بسبب انها اتغيرت معايا كلامها معايا بقي قليل وبتأخر في رد عليا فسبتها بسبب ده انا بجد نفسي لاقي صاحب حقيقي ولو بره محافظة اللي انا فيها وانا عنديش بيست غير امي بس عايزة واحدة في سني واجرب ناس جديدة

8

Cloud_9905🇪🇬 فى مثل بيقول (صاحب الكل وحيد) فأنت متركزيش على العدد على قد ما تحاولى تشوفى واحدة او اتنين وتزودى علاقتك بيهم كمان متفضليش تحاول تدورى كتيير حاولى تكونى أنت الشخص اللى يدور عليه

View all 8 advice
Marshmallow_17821
Marshmallow_17821🇪🇬10d ago•downdown
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

11
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬10d ago•worriedworried
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Blueberry_12557
Blueberry_12557🇪🇬10d ago•confusedconfused

ازاي الواحد يتخلص من فكره التعلق بشخص متعلقه بيه حدا لدرجه اني بوقق يومي كله لحد ما يبعتلي و يكلمني مع ان بيبقي ورايا حاجات كتير و مذاكره للكليه و مع ذلك ببقي حرفيا قاعده مش عارفه ابدا حاجه عشان مستنياه يبعت و مش بيبعت و الشخص ده معتقدش انه متعلق بيا اصلا هو عادي بيتكلم عادي بس مفيش تعلق اوي واللي هو بيبعت كل يوم و كده ممكن اكون باعته رساله ميردش عليها الا تاني يوم بيقول انه ف الشغل مبيلحقش يرد علي حد بس لما بيبقي اجازة بيكلمني و هو طبيعي بصراحه حاسه ان انا اللي مش طبيعيه و مش عايزة اتعلق بحد

19

Moon_19265🇪🇬 بصي خليكي عزيزه تعلق ده مرض بيقتل صحبه بلبطئ سهل خالص اقوي علي نفسك انتي قويه اتقلي اتقلي لحد مع الوقت تعلق هيروح لي يستهل بس نتعلق بيه بشكل عادي مش مرضي عشان احنا مش ديمين ف الدنيا دي

View all 19 advice
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬10d ago•alonealone

مش عارفه انام خالص خلاص احساس الوحده و النبذ و ان محدش عاوزني و هفضل لوحدي ومش هتجوز عشان عديت ال25 طول عمري اتملك مني لدرجه ان عاووزه اختفي اموت اروح ابدء حياتي بعيد عن كل الناس ال تعرفني جايز فيهم حد يحبني انا كول عمري لوحدي عندي اخوات و اب وام بس لوحدي ومحدش يعرف ولا مهتم يعرف عن التاني حاجه ولا اعرف حضن الام ولا الاب دا شكله ايه انا بس محتاجه ونس انا بسبب السعي ورا الشعور دا خسرت سنين من حياتي و خيرت حجات كتير و قابلت نماذج كتير مستغله ووحشه لمجرد ان محتاجه للونس مس عارفه دا حله ايه ولا اعمل ايه ومهمي اصلي و مهمي ادعي

16

Moon_19265🇪🇬 انتي جميله ربنا اكيد شيلك الخير قريب اوي اوي انتي بتصلي بتقراءه قران أن شاء الله عليم قريب هيكون ليكي بيت وحياه اسره وأطفال اب سووي نفسين الحنن يكون ف بيتك مع ولادك عوضيهم شوفي نفسك فيه اوعي تقنطي من رحمت ربنا عليكي اكيد والله شيك خير كبير الصبر الطويل بعديه الجبر الكبير ربنا يريح قلبك وبالك يارب

View all 16 advice
Kiwi_5407
Kiwi_5407🇪🇬10d ago•mehmeh

Maza ba3d?? Noooooooooooothin caaaaaaaaaaan beeeeeeeeeeee oooooooookkkkkkkkk Wwhhhhhhhhyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy?

5

Pizza_15115🇪🇬 Okay

View all 5 advice
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬10d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3

Coffee_5295🇪🇬 طالما حفلة التخرج مش هتفرحك لنفسك بس عايزة تغيظي ناس تانية ف من رايي بلاش احسن، اصل الناس التانية كده كده هيجيلهم وقت وينسوا كل حاجة وانتي هيجيلك وقت وتنسي كل حاجة ان شاء الله برضه وتنسي كل الاذى والارهاق و التعب النفسي اللي وصلك للمرحلة دي، المهم هي راحتك ف طالما حفلة التخرج مش هتريحك لذاتك ف عادي وجودها زي عدمها اما بالنسبة لانك مستفدتيش حاجة من الكلية ف احنا لسة بنبتدي حياتنا مش العكس، المفروض اننا في مصر للاسف بنتحط في خانة اننا لازم نعمل كل حاجة و نظبط نفسنا من دلوقتي انما في العادي انتي لسة قدامك الحياة كلها تختاري براحتك من رأيي، انه الكلية مجرد انها بتبني اساس لحياتك مش اكتر و حاليا، انتي ك شخص ب اراءك و معتقداتك و تجاربك، استفدتي بسنين الكلية فعلا، وبعد كده هتقدري تاخدي ثمار تعبك طول سنين الكلية

View all 3 advice
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

اول مرة احس الاحساس ده اول مرة احس كده بجد طول عمري اقوى من كده بكتير بصيح كتير اه بس بيبقى عادي طبيعتنا اول مرة احس ان مفيش حد فاهم حاجه اول مرة احس بالانهيار ده بجد اول مرة احس بكمية الزعل دي اول مرة احس بخزلان من اشخاص كده قلت الا دول اول مرة احس اني ضعيفة اوي كده طول عمري مش بيفرق معايا حاجه طول عمري مفيش حاجه بتأثر فيا بسهولة انا دلوقتي بقيت لو حد كلمني اي كلمة لو قالي عاملة ايه بعيط مضايقة اني كده مش متعودة عليا كده متعودة اني بجحة حصل موقف وحكيته لحد حاسة انه مكنش يستاهل اني احكيهوله يتم الندم يجدعان بجد قلبي بيوجعني محدش متخيل حجم الوجع والزعل اللي جوايا اول مرة في حياتي احس اني عايزة الاجازة تخلص محدش فاهم انا حاسة بأية بجد

13
Coffee_15748
Coffee_15748🇪🇬10d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

16
Watermelon_19868
Watermelon_19868🇪🇬10d ago•lostlost

اولا .. الحمدلله على كل حال مش عارف فى حد هيفهمنى بس حاسس ان الحياه بعد التخرج محتلفه بشكل يضايق تسويح دماغ بحاول اهرب بالشغل وتطوير الذات وحاجات كتير بس دماغى مبتهداش .. حاسس ب فضى حاسس انى فاضى هل دا عادى بحاول ادور على اي حاجه تملانى ومش عشان تدينى قيمه بس عشان احس انى عايش وكدا الفراغ بيقتلنى

25

Gold_16893🇪🇬 انته جي تكلم وانا بتخرج 😂😂

View all 25 advice
Apple_15699
Apple_15699🇪🇬10d ago•worriedworried

عملتوا ايه عشان تتغلبوا على الوسواس القهري ونوبات القلق والهلع غير القرب من ربنا ؟ وهل خطوة الدكتور النفسي خطوة مفيدة ولا الادوية النفسية مؤذية؟ عايزة نصائح من قلبكم لشخص حياته متدمرة

7

Almond_18645🇩🇿 الادوية النفسية مش كلها مؤذية والطبيب مش بيلجأ ليها غير لو عارف ان مفيش حل تاني غيرها يعني لو انت فاكرة انك عندك وسواس قهري بس عملتي تشخيص عند دكتور وقالك لا اكيد مش هيديك ادوبة فاول خطوة لازم تعمليها انك تزوري الدكتور عشان التشخيص اول مرحلة من العلاج بعد كدا حتعرفي تمشي ازاي

View all 7 advice
Nutella_19219
Nutella_19219🇩🇿10d ago•heartbrokenheartbroken

صراحة انا حبيت كثير اولاد وانو مراهقة ومرة كنت صغيرة يعني من وعمري 11 وهيك كنت حبيت احد وصرت معاه بعدها حد ثاني وصرت معاه والاخطاء كانت تجي من الاولاد وصراحة انو مابعرف قلبي انو بحب حدا بعدين انخذل منو وارجع حب حدا ثاني واضل ادور على العاطفة والفراغ فلهيك انو ماسويت شي حرام او علاقة او غيرها بس انو الناس ضارت تحكي انو انتي من شب لشب وهيك وانا بمراهقتي وصراحة ماكنت بعرف شي بس انو هيك اتبع رفقاء السوء وهيك انو الكلام صار كثير عني وعن سمعتي😭💔الحين انامع شخض انو كثير جد الموضوع وخلاص راح يخطبني وانا كبرت الخين بس انو للحين بفكر بكلام الناس ويتأثر وبقول ياريت ماسويت هيك وهيك انو بليز حل😭😭💔💔للتفكير الزائد هادا وحتى انو انا اكثر بنت بتضحك وفرفوشة هاذي مشكلة ثانية كثير نيتي حلوة مع الناس انو وقلبي ابيض فما بدير بالي يلي تحاكيني بحاكيها وبحكيلها كل شيء حتى انو صرت اعطي نص صديقاتي ملابسي وهيك مايرجعوهم وهالشي كثير مو حلو صرت امرض كثير

6

Apple_19845🇪🇬 متحاسبيش نفسك على غلطة عيلة صغيرة انتي مش نفس الشخص دلوقتي، عادي كبرتي واتعلمتي من غلطك عادي، كلنا عملنا حاجات غلط واحنا اطفال ده ممنعش اهلنا أنهم يحبونا ولا منعنا اننا نعمل اخطاء تانية

View all 6 advice
Blueberry_19857
Blueberry_19857🇪🇬10d ago•confusedconfused

جمااعه انا عندي مشكله غريبه جدا أتعرفت ع بنت م فتره و بقينا زى الاخوات هى لما بتيجي تعجب بحد بتفضل تتكلم عليه و تبعتلى صور ليه ف انا معرفش حقيقى ازاى مع انى مش انسانه وحشه و كمان بساعدها ع قد مااقدر بأعجب بالشخص ال هى معجبه بيه بس عمرى ما باين ولا حتى افكر ااءزيها بس بعد شويه بيروح الاعجاب دا ف هو دا عادى بيحصلى م كتر الكلام عليه ولا ف مشكله فعلا

7

Nutella_19219🇩🇿 شوفي بصراحة كوني صريحة معها قوليلها انو خلاص ماعاد احكيلي عن الاولاد وعن المواضيع هادي بليز انو لو تحكي مواضيع ثانية على العين والراس ونحنا كاننا اخوات بس مواضيع اولاد بلاها وهيك فاجتنبي💕هيك ماحدا راح يتضايق حبيبتي

View all 7 advice
Moon_19083
Moon_19083🇲🇦10d ago•downdown
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Ice cream_4136
Ice cream_4136🇪🇬10d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Almond_19850
Almond_19850🇪🇬10d ago•downdown
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Candle_19849
Candle_19849🇪🇬10d ago•emotionalemotional

Hi. انا كنت مرتبطه بحد من سنتين و سبنا لبعض بسبب مشكله منه اول سنه اذانى نفسيا كتير من كلام و حاجات كتيره و كان كل فتره يحاول يرجع و انا برفض و يرجع بعدها يقول كلام مش فيا و انا يعنى ف الفترات دى كنت بتعرف على ناس و مش بكمل لحد ما فيه حد هو كان بيحبنى و مع الوقت قربنا و و بقينا ف ريليشن بس فيه بينا احتلاف شويه هو كويس بس بيحصل خناقات على اتفهه حاجه مؤخرا رجع الاكس تانى و انا رديت و اتكلمت و حسيت ان فعلا بحن بعدين علاقتتى مع الشخص إلى مفروض معاه بدأت ازهق و احس انى مش عايزه اتكلم لحد ما قولته خلاص مش عايزه اتكلم و هو لسه بيحاول يرجع بس انا لما بدأت اراجع نفسى انا كنت مرتاحه مع الاكس اكتر دا قبل ما نكون ف ريليشن كان بيحاول كتير و يحبنى و اهتمام و حاسه انى بعد ما بقينا مع بعض دا أقل بس و انا مش عارفه اديله فرصه تانيه و لا اعمل اى

14
Heart_9410
Heart_9410🇪🇬10d ago•shyshy
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

13
Apple_13857
Apple_13857🇪🇬10d ago•tiredtired

والنبي اسمعوني عشان أنا دماغي وجعتني و ردو كويس من غير ما تغلطو لاني فعلا مخنوقه مليش حد اتكلم معاه دلوقتي أنا حبيت واحد لدرجه متتوصفش بس كان بيضغطني نفسيا جدا المهم كان ديما عايزني في الشات و لو طلعت يبقي بسبب و اقوله السبب و ديه حاجه كانت بتدايقني بس بعد كده عرفت انها كانت حاجه تحفه و هوه كان كمان مش بيطلع من الشات غير لما يعني يبقي هياخد شاور الحاجات العاديه بس كان معايا علي طول احنا سبنا بعض و دخلت شخص تاني حياتي عشان معجب بيا و أنا اكيد مش هوقف حياتي علي الاكس بالرغم اني مش قادره اتخطاه بس خلاص عدي وقت و كفايا المهم الشخص التاني في كليه حربيه و بيسيبني عشر ايام بيكلمني فيهم يوم واحد بس و بيكون دقيقتين و بينزل اجازه تلت ايام منهم يوم رايح و يوم الراجع فا المفروض أنه ينزل ملهوف عليا و عايز يكلمني عشان هوحشه بس هوه لا مش بيعمل كده و بيطلع من الشات كتير و بيتأخر عليا هوه من محافظه تاني و مش عارفه عادي ده ولا ممكن يكون بيخوني ولا هوه مش عايز يتكلم و بيتسلي مع اني والله ما ببادر ابدا و كلامي تقيل جدا معاه بس انا ببقي مدايقه من جوايا خصوصا اني مش حاسه بمشاعر فا عايزاه يحسسني انه جنبي عشان أحبه و انسي التاني مع عارفه أنا اوفر و هخنقه ولا ده حقي فكرت أنه لما يكلمني خلال الأسبوع متكلمش في حاجه و لما ينزل اجازه اشرحله اني بدايق عشان بيسيبني و أنه مش بيتكلم معايا و كده ولا اسكت لأن ده الطبيعي ولا اسكت و مقولش اني مدايقه و لو فضل كده ابعد عنه

33

Grape_16539🇪🇬 مفيش نصيحة أقدمها غير انك فى دايرة سودة اتمنى تطلعي منها ولا هلوم ولا هعاتب لأننا اخوات و مش هينفع اقولك كده و علشان انتِ زى اخت ف نصيحة لوجه الله يا بنت الحلال حاولى اطلعى من المستنقع الأسود ده و قربي من ربنا لأن كل ده عك عك عك و الله و ده كله هيسيب آثار سلبية على حياتك و قلبك و اخرتك و انتِ لو موتى الوقتي و ربنا يسألك مش هتعرفي تجاوبي ف اخلصى من كل القرف ده و روحى لربنا

View all 33 advice
Mango_12317
Mango_12317🇪🇬10d ago•angryangry

مشكلتي مع ماما أن هي ساعات تربينا اوي و ساعات تسيب الدنيا فاهمني يعني مثلا الخروج النهارده لحد ١٠ بس النهارده هي متعصبه مفيش نزول يعني انا بقولها دي حدود وانا بسمعها بس مش ههتتحكم في حياتي علي حسب هي رايقه ولا متعصبه

15
Coconut_10553
Coconut_10553🇪🇬10d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Watermelon_19465
Watermelon_19465🇪🇬10d ago•disappointeddisappointed

يا جماعة دلوقتي انا سمعت كلام على حد قريب مني زعلني ، الحد ده قاعد في نفس بيت اللي إتكلم عليه والجو بينهم مكهرب، اللي اتكلم عليه في ضهره عنده حق في نقط معينة بس طريقته غلط خالص ومليانة إهانات حتى لو بدافع النصيحة، فأنا بدون ما اذكر اللي هو قاله انا طلبت من الشخص التاني أنه يشوف مكان تاني يقعد فيه علشان تجنبا للقيل والقال وعلشان ميخسروش بعض، فهو اتنرفز وخمن أن التاني السبب وأنه اكيد قال حاجة لأن علاقتهم متوترة من فترة، هل انا غلطان؟

1
Potato_7204
Potato_7204🇪🇬10d ago•confusedconfused
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9

Moon_19901🇪🇬 دي دوامة يا صاحبي، كل ما هتقرب خطوة هتلاقي نفسك بتتسحب لتحت أكتر. انت محتاج تحط حدود قدام نفسك، وتلتزم بيها، وانت أدرى بنفسك وعارف ايه الي بيخليها تقع في الغلط، وافتكر ان الغلطات الكبيرة بتبدأ بذلات صغيرة، والغلط في السكة دي بيجيب غلطين وتلاتة

View all 9 advice
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬10d ago•angryangry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8

Salt_19097🇪🇬 والله دا بلاحظه بردو فلبنات لما تنزل بوستات عن حاجه من دي فهيا مستنيه اي مثلا ؟ انتو مش هبل وعارفين كويس وفاهمين وكمان عارفين انه البوست لما يكون بابليك دا هيكون زي فلتر للشخصيات دي غير كد الموضوع مش غريب اصل اللي محترم عشان الناس او عشان سمعته و اللي عامل فيها كويس و ما الي ذلك وقت ما يلاقي مكان هيحجب هويته و معلوماته فا فيه اي يخليه يفضل متمسك بمبادئه؟ او حتي اخلاقه الا اللي مستحضر ان الله مطلع عليه ودا طبعا قليل جداا انا بلاحظ كمية استغلال بتحصل بشكل مختلف و من الاخر دا بيتسهبل ودي بتعمل انها مش فاهمه وكله هنا عامل من بنها الا من رحم ربي انا لما لقيت نفسي مدمن هنا قطعت فتره كبيره و يعتبر حاليا كل وفين وفين ما بدخل بس اغلب اللي قاعد هنا عارف كويس ان هنا مش مكان سليم نهائي ولو ع الفضفضه وبتاع كلها مجرد مسكنات

View all 8 advice
Plum_10745
Plum_10745🇪🇬10d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6

Heart_19497🇪🇬 يااااه دا انتي جبل

View all 6 advice
Strawberry_19136
Strawberry_19136🇪🇬10d ago•draineddrained

من وانا في ثانوي ابن خالتي اتقدملي بس ماما قالت لهم اني لسه بدرس هو أكبر من ب 15 سنه وكل ما اعدي مرحله في حياتي يتقدموا وارفض ف ماما تقول لسه عايزه تكمل لغايه ما اتخرجت وكل فتره خالتو تكلم ماما وبنات خالتي يكلموني دلوقتي انا عندي 25 سنه وهو 40 انا مش عايزاه خالص هو بالنسبالي اخ كبير بس ف دلوقتي اتقدملي عريس هو متجوزش قبل كده بس عنده 42 سنه ف قولت لا مش عايزاه ف قالولي لا تختاري بقي يا ابن خالتك يا العريس ده وانا مش عايزه الاتنين تعبت ومش عارفه افكر اعمل ايه

12

Orange_15896🇪🇬 لا خليكى على موقفك فارق العمر كبير واياكى تتجوزي حد مش مرتاحه ليه

View all 12 advice
Suchi_19833
Suchi_19833🇸🇦10d ago•incompleteincomplete

دايما بحس اني في المكان الغلط، لا ده مكاني و لا بنتمي لهنا. انا عايشة برا بلدي من ١٢ سنة تقريبا، و طول الوقت حاسة ان كل حاجه مؤقتة، لا انا في بلدي ولا ده بيتي في الاخر ولا دي الناس الي بنتمي ليها و بحس معاهم بالأمان. و لما بنزل بلدي اجازات بحس اني غريبة اوي عنهم، لا انا من هنا ولا انا من هناك، ولا بحس بالأمان في بيتي في بلدي خالص. انا كنت دايما و انا طفلة كدة بردو للاسف لما اجي افكر فس الموضوع شوية، لا عمري حسيت بالأمان في بيتي خالص، كنت دايما حاسة بقلق و خوف مش طبيعين ان طفلة عندها ٦_١٢ سنة تحس بيهم في بيتها مع اهلها. انا بجد ممتنة لأبي و امي على كل حاجة والله وانا مش شخص مش راضي بالنعمة، و الحمد لله بجد على كل النعم الي حاوليا، بس انا تعبت بجد، و دايما حاسة بكدة، و مش قادرة انسى حاجات وحشة اوي من طفولتي و بتجيلي منها كوابيس كتير.

2

Orange_19532🇪🇬 اعتقد هتحسى فى بالامان لما يكون ليكى حياة وزوج واستقرار

View all 2 advice
Biscuit_5785
Biscuit_5785🇪🇬10d ago•fed upfed up

ليا واحد صاحبي تعبني نفسيا حابب حد.احكي معاه لو حد عنده وقت لأن الموضوع طويل وهيبقى طويل او حد عنده وقت يقرأ ويفبدني تعمل اية لاني في نفس الوقت مش عارف اخد معاه اي مواقف وتعبت نفسيا جدا جدا جدا

3
Banana_17524
Banana_17524🇹🇳10d ago•lostlost

مش عرفة احكي اه بس انا حاسة انو مهما عملت سبب الوجع نفسو فقررت اسيبو الي هما عيلتي البيولوجية بعد مهما سبوني قبل كده و كبرت و رقعت لوحدي عشان بيقو عن امي المرابيني الله يرحمها مش كويسة انا اتمنى رجوعها لحظة مكنش في اللي انا فيه دلوقتي .. ضعتو زي و لسه ؟

4
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬10d ago•tiredtired

غربه الروح يقولون إنني في الثانية والعشرين، لكن الحقيقة إن 'السن مجرد رقم'.. لا يشكل حقيقتنا أبداً. فقد تكون طفلاً بسن الستين، أو شيخاً يكسوه الوقار والحزن بسن العشرين.. وأنا اخترت، أو ربما الدنيا هي اللي اختارت لي، أكون التاني. ​أنا بقيت بكبر بسرعة غريبة، كبرت لدرجة إني مابقتش عاوز أعاتب، ولا أحارب، ولا أثبت لأي حد إني صح. دخلت في حالة 'لامبالاة' باردة، مش قسوة قلب، لكنها تعب روح شافت وفهمت الدنيا زيادة عن اللزوم.. وفهمت إن كل اللي بنجري وراه سراب. ​كل اللي بتمناه دلوقتي هو 'موقع الأمان' بتاعي، ركن هادئ بعيد عن زحام الوجوه وكذب الوعود. مش عاوز أطلع من عزلي، ولا عاوز أحارب عشان أي حاجة.. أنا تعبت، وحاسس إني خلصت طاقتي كلها في سن المفروض لسه ببدأ فيه. ​رغم إني عارف إني لسه صغير، بس روحي حاسة إنها شالت جبال. مابقتش عاوز غير هدوء تام، وأرض ربنا الواسعة، وسجادة صلاة أفرغ عليها همي.. بعيداً عن ضجيج البشر اللي بياكل في أعصابنا.

1
Brain_6900
Brain_6900🇪🇬10d ago•angryangry

انا متعصبة جدا. مشتاق احد. وبكر الناس كلها. ونفسي اموتهم. عشان انا بحبش حد. انا بجد ما بحبش حد. اكتشفت عن نفسي. اكتشفت ان انا بحبش حد. وان كل الناس مجرد اللي هو كده يعني اللي هو تهديدات بالنسبة لي. ما باتقش حد. كده مش مش بكرهم كلهم. انا بكرهم كلهم. ما بحبش حد خالص كل الناس مؤلفة كل الناس مؤلفة بجد كلهم مؤلفين انا نفسي اعيش وحدي او اي حاجة نفسي الكل يسيبني في حالي مش عايز اكلم حد ابدا مش عايز احب حد انا بحب حاجة واحدة بس انا وهي كل غير كده انا ما بحبش حاجة بجد يعني بس

34

Cloud_16444🇸🇦 انتي نسيتي تقولي مبتحبيش حد

View all 34 advice
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

الاكس بتتجوز، كل اللي اتكلم معاه محدش قدر يواسيني انا بس اللي قدرت اتخطى مع نفسي الي حد ما انا اصلا عمري ما حبيتها انا حبيت بس الاهتمام اللي كانت بتقدمهولي، و كنت خايف اخسره عشان انا انطوائي شوية صحابي قليلين و كنت بستمتع بالتجاوزات اللي هي كانت بتبدأ بيها عشان هي معندهاش اي حياء ، و سيبت نفسي و نسيت ربنا اللي شايفني و لما اتقدمتلها اول مرة كان عشان اثبت لنفسي اني انسان كويس مش بلعب بالبنات، و لما اترفضت في جزء جوايا ارتاح.. هي اصلا إنسانه عنيدة جدا و مش سهلة، و انا مكنتش بحب الصفات دي خالص لاني انسان بسيط و على طبيعتي و لما اتقدمتلها تاني مرة كان عشان انا ندمان على التجاوزات اللي اتجاوزتها معاها و عشان حنيت للذكريات و الاهتمام ، مش عشانها هي كشخص لكن في الوقت ده هي اثبتت انها اسوأ انسانه كان ممكن اكمل معاها حياتي، واحده لعوب و مش سالكة، لما بسألها انتي لسه بتحبيني ؟ اجي اتقدم ؟ تقولي ايوة، علي اساس انها متأكدة اني هترفض تاني ، و لما اتقبلت فعلا هي اللي رفضت تقرأ فاتحه و اهلها اللي غصبوا عليها تكمل معايا ، و ع مدار ٣ شهور و انا بحايل فيها و ارجعها تاني زي الاول مفيش فايدة، و هي اللي اعترفتلي ان اهلها غاصبين عليها ، طيب بتخليني اجي اتقدم تاني ليه من الاول؟ تفسيري الوحيد ان خلاص كان في حد تاني في حياتها بقا هي دي بوثي الملاك الطاهر ؟ ، لا دي واحدة لعوب، انا عجبتها جت تجرب معايا شوية و سابتني و راحت تجرب مع غيري و ما خفي كان اعظم، الله اعلم جربت مع مين قبلي ، بما انها بدأت معايا التجاوزات بدري بكل سهولة و قلبها جامد يمكن لو كنت كملت معاها كانت تخوني او تزهق مني و تطلب الطلاق الحمدلله، ربنا يهديها و يكون في عون جوزها

2

Flower_19816🇪🇬 احمد ربنا انه انقذك وابدأ من جديد

View all 2 advice
Coconut_19807
Coconut_19807🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken

سؤال دايما مأرقني ليه رغم أن مش ناقصني حاجة وكويسة مع اللي حواليا اول ما ابدأ أثق فيهم يتخلوا عني؟ شعور مؤلم لأبعد حد صديقة أهل تكرر ذلك كثيرا وأحيانا يراوضني شعور هل طالما انفصل ابواي من ١٥ عام هل علي أن أدفع فواتير اصلاح ما فعلوه طوال عمري؟ الا يكفي ما بذلته في حياتي؟ أشعر بالقسوة والالم

9

Flower_19816🇪🇬 ماتربطيش دي بدي..مالهمش علاقه..بس ماتنجرفيش ورا الناس خلي دايما ف اي علاقه مع الاخريين توازن انا بقدم شئ مقابل شئ.. بلاش عطاء بزياده .. وبلاش سعي ورا حد مش مهتم عيشي وحاولي تدخلي ف حياه جديده مع ناس جديده

View all 9 advice
Potato_19811
Potato_19811🇪🇬10d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Marshmallow_18138
Marshmallow_18138🇪🇬10d ago•angryangry

انا مدايقه و متعصبه ومخنوقه ومش طايقه نفسي ولا طايقه حياتي ولا عايزه اعمل اي حاجه ومش عابزه اشتغل و لا اطور من نفسي و لاا عايزه اتجوز و لا عايزه اقعد ف البيت انا عايزه اموت زهقتتت من حياتي دي مش حياة اصلا كل يوم نفسيتي اسوء من الي قبله مفيش حاجه مفرحاني حتي الحجات الي بحبها وبحب اعملها مبقتش احبها بقيت بكرهها اتخنقت من كل حاجه و من كل الناس و مبقتش طايقه حد ولا طايقه نفسي

23

Heart_19497🇪🇬 الموت مش حل شويه وتهدي وتبقي كويسه وكل حاجه وحشه هتتعدل خلي عندك امل في قدر ربنا وانه اكيد شايل ليكي حاجه تفرحك وتعوض كل المر اكتبي وطلعي كل الطاقه السلبيه اللي جواكي وانا هسمعك ربنا يراضيكي ويفرح قلبك ويريح بالك

View all 23 advice
Banana_4073
Banana_4073🇪🇬10d ago•mehmeh

أنا حاسس اني كبرت فجأة من غير ماخد بالي ، انا عيشت فترة المراهقة وعملت كل حاجه ممكن تتعمل يعني مكنتش معزول بس دلوقتي وبعد ماوصلت 30 سنه واهلي ضاغطين عليا لازم اتجوز ومش عاجبهم اني عايش كده لسه أو الي بعمله أو مثلا الحاجات الي بنزلها يعني ضحك هزار حاجات تافهه ، انا حاسس ان لسه بدري او يعني عايز لما اتجوز تكون حد اعرفها كويس وشايفها مناسبه مش هما يرشحولي اي بت عشان اتجوز وخلاص ، أنا ارتبطت كتير بس العلاقات مش بتكمل يا اما مش هننفع مع بعض ، أنا دلوقتي مش عارف لسه في فرصه الواحد يعيش قصه حب اصلا ولا خلاص مبقاش ينفع بحكم السن عشان حاسس ان المرحله دي بقيت شخص مختلف خالص عن قبل كده ، نضجت للاسف 🤦

5
Apple_19806
Apple_19806🇩🇿10d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬10d ago•boredbored

When you pray, make a long sujood, cry on your prayer mat, and tell God everything inside you....it's the best therapy.🤍🤍 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

4

Heart_19497🇪🇬 هو لو كتبت عربي الناس هتعايرك

View all 4 advice
Coconut_19807
Coconut_19807🇪🇬10d ago•depresseddepressed

اتقدملي واحد أقل مني بكتير ف كل حاجة دخل عليا وعلى أهلي بوضع غير اللي عليه تماما وقعد يكسر فيا يوم بعد يوم وبان على حقيقته قبل كتب الكتاب بإسبوع ورفضته قبل كتب كتابي بيوم مش قادرة أصدق أن ممكن حد يئذي حد للدرجة ديه لمجرد إنك حبيته وأنه كان بيبطنلك كل شر رغم أن ماكانش جواك غير كل خير وبتبني أحلامك معاه بعد ما فركشت هو اتجوز وانا فرحتي بالحياة انطفت اوي وبقت الايام تقيلة ومش شايفة المستقبل وبقول يارب

14

Hazelnut_14605🇪🇬 حاسه بيكي جدا والله ولسه طالعه من تجربه زيها بس الفرق انك فوقتي قبل الجواز انا للاسف كل حاجه كانت بتقول اني مكملش وانا اللي كملت وفضلت سنتين ونص جواز على ما فوقت واطلقت انتي ف نعمه كبيره من ربنا دلوقتي انك مكملتيش سيبك من اللي راح اتجوز ربنا مش بيبعد عننا حاجه غير وهي مفيهاش خير لينا اتكلمي وطلعي كل اللي جواكي انجحي ف حياتك وشغلك ونصيبك هيجيلك لحد عندك ف وقته بإذن الله 💜 ربنا يجبر خاطرك وتعدي الفتره دي على خير يااارب ❤️❤️

View all 14 advice
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬10d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2

Coffee_5295🇪🇬 هو عامة العيلة مش بتكون للاسف الدعم اللي المفروض تكونه بالعكس بيكون استنزاف دائم احسنلك متستنيش حاجة جديدة او تتفائلي باي تغيير عشان متخيبش توقعاتك و تتأذي منها

View all 2 advice
Apple_17164
Apple_17164🇪🇬10d ago•angryangry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Flame_16692
Flame_16692🇪🇬10d ago•boredbored

مرحبا يا جماعة. دلوقتي أنا أخذت أجازة من الدراسة وكنت أحب أن أقوم بعمل جلو أب لأنه مرحلة جديدة وكذا. دي حاجة انا حبها. انا عارفة انه مش لازم. بس انا حابة انه نعمل كده. وانا قلت لي عملت بس. حتى اجعمل اكتر. اني حابة بقى افضل نسخة من نفسي اللي اقدر اعملها في الفترة دي. اه فتحب اه اسمع نصايحكم. اسمع قصتكم قصة بتاعتكم. فاللي عنده اي نصيحة اي معلومة اي حاجة يقول لي واسمعوه.

13
Banana_4305
Banana_4305🇪🇬10d ago•tiredtired

حاسس بزهق و ضغط ف الحياه مع ان اللى يشوف حياتى من بره يحس ان كل حاحه فيها كويسه بس نفسيا مش حاسس انى كويس خالص حاسس انى عايز حد يصبرنى على قرف الحياه و اللى بنشوفه فيها بس مش لاقى خالص حد يقدر يساعدنى

2
Coconut_19763
Coconut_19763🇪🇬11d ago•concernedconcerned

مقدرش اكمل في شغل اكتر من شهرين بجد بستغرب جدا من الناس اللي بتعرف تكمل ياريت تدونا نصايح ازاي بتعرفوا تكملوا في اي شغل وتستحملوا الروتين والمواصلات بتاعت كل يوم وايه الحاجات اللي لما نلاقيها في الشغل منكملش ومندوسش على نفسنا زي عدد ساعات العمل او المرتب او تعامل الاستف والتيم وياه بقا لو نصيحة كمان للناس اللي عايزة تشتغل في فترة الدراسة (طبعا اكيد الناس اللي فاتحة بيوت ده اكبر محفز انهم يشتغلوا وميبقاش عندهم حرية الاختيار)

6

Flame_5471🇪🇬 انا كنت زيك كدا فالأول بس هو الفكره انك بتبقا مش متعود على الشغل أصلا واول مره تشتغل وكدا فالموضوع مش ف ان الشغل صعب او الناس وحشه بقدر ما هو انت اللي لسه متأقلمتش على نظام الشغل فالعموم بس لو عديت المرحله دي وأخد تحدي مع نفسك لو لاقيت شغل كويس انك تقرر انك تطول وتعيش التجربه بعدها عضمك هينشف والموضوع بنسبالك هيبقا أسهل بكتير لإن ف اي شغل فالدنيا في ركائز اساسيه ثابته لو اتأقلمت عليها هتعرف تسلك ف اي شغل بإذن الله ونصيحتي ليك تدرب ع الالتزام فالشغل والمواعيد هو بدايته صعبه ورخمه ومقرفه بس صدقني دا هيريحك كتير بعدين وف اي شغل وربنا يوفقك

View all 6 advice
Kiwi_19610
Kiwi_19610🇹🇳11d ago•worriedworried
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4

Broccoli_18405🇸🇦 نصيحة لوجه الله اطرد فكرة الانتحار دي من دماغك لان انت مش بس هتخلص من الدنيا انت كمان هتعيش في النار مش هتخرج منها واللي عندك دي اعراض اكتئاب روح لدكتور نفسي و هيكتبلك علي ادوية تساعدك و حاول توسع دايرتك و تتكلم مع الناس وانت اقوي و تقدر تقاوم الاحاسيس دي

View all 4 advice
Watermelon_15742
Watermelon_15742🇪🇬11d ago•disappointeddisappointed

السخيف أن الواحد علشان ودود و بيتعالمل كويس يكون دائما معرض الإستغلال العاطفي ، الكلام ده مش بس الناس القريبة انا لو اتعاملت مع حد و خصوصا لو بنت يومين، الاقي نفسي دخلت في الاستغلال العاطفي ، معاملة سيءة و قسوة في استخدام الألفاظ و طبعا رغبة غير طبيعية في اني اكون موجود دون وضع اعتبار بمشاعري ايه الحل انا بقيت بكره البنات بجد و بقيت قافل من الموضوع

7

Cloud_19586🇩🇿 توقف لمدة و اعطي نفسك اكسجين يعني شوف نفسك شوف أنت فينا شوف رغباتك حاجتك توقف العطاء و راقب الناس انظر من الخارج للناس و لا تشارك كن مشاهد فقط سيختلف الامر كثيرا

View all 7 advice
Strawberry_18954
Strawberry_18954🇪🇬11d ago•tiredtired

محتاج ولد ضروري يساعدني في الموضوع ده ... اعرف بنت بقالي ٦ سنين و بحبها و حقيقي اتمنالها الرضا ترضا و بحبها و مش بكلم غيرها و حاططها رقم واحد في حياتي بس بقيت اخر فتره أنها مبقيتش تحبني زي الاول ولا تهتم و حصل منها كام موقف بسيط بس قلق قلبي منها و أنا حد تفكيره زايد ف محتاج ولد استخدم صوته في شات انا هدخل اكلمها فيه و ابعتلها الريكورد ده علشان متشكش اني انا الي بكلمها

15
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬11d ago•exhaustedexhausted

ليس كل حزن يُرى، فهناك حزنٌ يستقر في أعماق القلب حتى يُرهقه. والخذلان ليس مجرد رحيل شخص، بل أن تمنح من صدقك واهتمامك ما استطعت، ثم تجد نفسك في النهاية وحيدًا تحمل ثقل كل ما حدث. أما القهر، فهو أن تمتلئ الكلمات في صدرك ولا تجد القدرة على البوح بها، وأن تبتسم للآخرين بينما ينهار شيء في داخلك بصمت. ما أقسى أن تستيقظ كل يوم محاولًا أن تبدو بخير، بينما روحك مثقلة بما لا يُحكى. وما أصعب أن يتركك الحزن تتساءل مرارًا: هل كنت قليلًا؟ أم أن كل ما قدمته لم يكن كافيًا؟ ثم تكتشف أن بعض الأسئلة لا تجد لها جوابًا، وأن بعض الجراح لا يراها إلا من يحملها. ورغم ذلك، يبقى القلب صابرًا، يحمل ألمه في صمت، ويأمل أن يأتي يوم يخف فيه هذا الثقل الذي طال بقاؤه.

2
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬11d ago•angryangry

حتى متى سنستمر في نفس الدوام لكي ننتهي. كل شيء يتفاقم الآن. كل شيء كان يزرق منذ وقتاً صغيراً، الآن يصبح شجراً. إذا كان الموضوع يحدث عادياً ويستمر وزارة كاملة، الآن إذا قربت منه يقف حياتي. حرفيا يعني. عارف عارف فكرة ايه? لما مسلا ايه? في حبايا فوق الشاك مسلا. ففي الاول هي حبايا عادية. فبتقول كده زي الحمار تقعد تلعب فيها. وتقعد تقشرها ومش عارف ايه لحد ما تعلم فوق الشاك في الاخر يعني. فلما بتقعد تلعب فيها. لحد ما بتوصل في اخر ان ايه? تبقى ملتهبة قوي. فمش مستحيل تعرف تلميسها اصلا. انت لو لمستوى هي ملتهبة هتعلم عليك. فانا نفس الفكرة. ان هي قلت لي إيه؟ زي ما كان عادية وكنت بقى أمشي الدنيا وكل حاجة زي الفل دلوقتي أنا يعني استغفر الله العظيم رب عامة أنا عادي مش مستني من حاجة تتفهم بس يعني إيش لنا بقى دا أحسن من أنا أراد أكلم الحيطة يعني فااا مصطلح الحيطة دا فكرني بحد كده بس مش مشكلة بقى يلا حصل خير

15

Watermelon_5486🇪🇬 أتكلم يا صاحبي وأقول إلى نفسك حتى لو لنفسك

View all 15 advice
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

انا اللي كنت عامل حياتي رواية هنا وبنزلها بس قطعت فترة المهم حابب اشارك اخر مستجدات حياتي اني مطرود من بيت اهلي بقالي سنة تقريباً وبشتغل شغلانات فيها سكن فـ اخر شغل لسا ماشي منو بس كان معايا فلوس كويسة و بعدها رجعت بيتي تاني وامي قبلت اني اقعد لحد منزل شغل تاني فـ لقيت شغل و بمناسبة كدة عملت ٢٠٠ وجبة ونزلت وزعتهم في القاهرة وفي القليوبية و في ناس دخلت معايا وزعنا اكتر من ١٠٠٠ وجبة ونا مبسوط بـ ده وحطيت فيهم مش اكل رديئ انا حطيت من اللي بحبو عشان الرسول وصانا بأننا نتصدق بما نحبه لنفسنا والحمد لله مبسوط النهردة وبفكر كل اسبوع او كل شهر اوزع

8

Orange_14989🇪🇬 انا مبسوط بيك يسطا ربنا يوفقك ويرزقك ويرضيك يارب❤️

View all 8 advice
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬11d ago•angryangry

(voice post)

14
Kiwi_19610
Kiwi_19610🇹🇳11d ago•heartbrokenheartbroken

اهلا أنا عندي مشكله أنا من صغري مبحبش أبوي هو مريض بأعصاب من صغري كنت أشوفو يكسر ويعيط ويقول كلام مؤذي جد حد اليوم هو أحنا موش سلمين من كلمتو جرحه انا نكره جد واي أنسان نحسو بش يءذني مثل أبويا لي يكسرلي تلفوني وقطعلي شهايدي يوصفني بفشل في كل مجال وضغط لي يعملو ابويا لماما هي كمان تردو ليا أنا وتصرخ على اي سبب تفه انا وليت نخاف نحكي نخاف نتكلم مع شكون وشعور لكره مسيطر عليا

1
Coconut_19763
Coconut_19763🇪🇬11d ago•mehmeh

حاجة مستفزة جدا ان حد يتحكم بيكي عشان بيحبك او عشان خطيبك يعني ايه بجد وليه تقبلي بكده اصل حضرتك شحطة معدية ال ٢٠ وييجي يقولك ممنوع ترجعي بعد الساعة كذا او تستأذني مني لو عايزة تخرجي في يوم مع صحباتك طبعا اللي حابة كده ف هي حرة لكن متمنعش اني بستفز من الحاجة دي المفروض الحب انك تطمنيه انك هتتأخري مش تستأذنيه تتأخري ليه حضرتك طفلة خلاص مرحلة التربية كانت على ابوكي ومامتك مش جوزك ولا خطيبك الحاجات دي لازم يكون متفق عليها من البداية طبعا وكل واحد يشوف اللي يعجبه يعني لو انت عايز بنت متروحش متأخر او لبسها بطريقة معينة اسلوبها يكون بطريقة معينة ف كل ده بيكون اتفاق من البداية او الافضل تدور على البنت دي جاهزة وانتي برضو لو هو بيدخن او اسلوب حياته بطريقة معينة متبقيش عايزة تغيريه طب ما تدوري على اللي جاهز مش بيدخن وتقوليله مبحبش اللي بيدخن

5
Moon_16838
Moon_16838🇪🇬11d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

20

Grape_16539🇪🇬 اللى عاملى داون فوت يشيله لو سمحتوا، كل واحد حر فى رأيه انتم مالكوا مش فاهمة مرضى انتم ولا مرضى؟ ما اللى مش عاجبه يتناقش او يسأل اى شغل العيال ده

View all 20 advice
Pumpkin_5579
Pumpkin_5579🇪🇬11d ago•alonealone

اهلا عندي مشكله كبيره اني مش قادره أواجه اي حاجة خالص لا كبيره ولا صغيره و الموضوع دا عملي مشكله كبيره اوي و المشكله الأكبر أن مفيش حب من الأهل ولا منغيره فأكيد بدور على الحب دا من الناس المعرفهاش و صحابي بعدها اتعرفت على واحده و كنا قريبين اوي من بعض و مره واحده بعدنا خالص و منغير سبب خالص بعدها بقيت بكره الرجاله اكتر مانا بكرهم و مش مجرد كره عادي الهو اي بنت بتكره للرجاله لا أنا حاجه اسوء من كدا بكتير انا عمري فعلا ما حبيت راجل و الهيقول دادي ايشوز و ليه و هيحاول يغيرني فوفر تعبك لحد تاني حبيت اتكلم بس

18
Moon_19779
Moon_19779🇮🇩11d ago•emotionalemotional

I want to major in archaeology, but in my country, this major is not very well known and it can be difficult to find jobs. Should I choose another major that offers better career opportunities, or should I pursue a major that I'm genuinely interested in? 😣😣😣

2
Popcorn_16093
Popcorn_16093🇪🇬11d ago•lostlost
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9

Gold_12239🇪🇬 مش هاقدر اقول فاهمك علشان انت شخصيا مش فاهم نفسك بس بجد حاسس بكل اللي انت فيه

View all 9 advice
Brain_19140
Brain_19140🇪🇬11d ago•depresseddepressed

يعني هي لما دخلت اولي اعدادي كنا مع بعض و كانت مرحلة جميلة جدا في حياتنا و عيشنا كل ايامها و حلاوتها و لما دخلت اولي ثانوي كانت معايا و فرحت جدا لما عرفت ان مدرستها جنب مدرستي و كنت بشوفها شبة يوميا تقريبا في سنة اولي ثانوي او كنت بخليها تمشي مع اصحابها بدري لو انا هتأخر في المدرسة عشان الولاد اللي بتقف قدام مدرستها و عيشنا مرحلة الثانوي مع بعض و لما نور عيني كبرت و بقت طالبة تعليم عالي في المعهد كانت معايا و كنت بوصلها لأمتحانتها و بطمن عليها بعدها و اطمنها قبل الامتحان و طبب عليها لما تطلعلي من الامتحان زعلانة انها معرفتش تجاوب سؤال ولا اتنين و تفضل تعيط او تطلعلي بتضحك و بتتنطط زي الطفلة ام ١٣ سنة اللي عرفتها من زمان و اخدها افسحها و اروحها بس النصيب و القدر و غبائي خلاني مكونش معاها و هي بتتخرج و وهي بتبدأ مرحلة الشغل و جه واحد خد دا كله علي الجاهز و عياله هياخدوا حلاوة عيونها مش عيالي انا

7

Salt_18786🇪🇬 لا حول ولا قوة إلا بالله ربنا يصبرك بجد.

View all 7 advice
Coconut_19763
Coconut_19763🇪🇬11d ago•tiredtired

من اكتر الحاجات اللي ضايقتني لما بفكر فيها ان عادي خالص نعيش طول حياتنا ومنلاقيش حد فاهمنا او نفس تفكيرنا ونحس بالشعور المريح واحنا بنتكلم معاه وانا هنا مش بتكلم عن الحب بس لا الصداقة والصحاب والاهل يعني اكتر حاجة يمكن اثرت فيها لحد دلوقتي ان اهلي مش من النوع اللي نهزر ونتجمع وكده وعيلتنا صغيرة جدا اصلا ولا بنفضفض لبعضنا ولا اي حاجة وعندي صحاب بس الصحاب اللي لما اتجمع معاهم واروح بحس ان طاقتي راحت وبحس اني لسة مش مرتاحة ولا اتكلمنا مع بعض وتفكيرنا مختلف ومقدرش اعبر عن نفسي براحة اكبر بجد ازاي عالجتوا الموضوع ده يعني هل فعلا عادي ممكن نلاقي ناس من نفس طباعنا وتفكيرنا ونحب كل يوم نتكلم معاهم ونهزر وكده ولا لا وهتلاقي ناس بس اكيد مش نفس تفكيرك كنت بحس زمان ان الناس اللي بتقول انا خايفة لما اتكلم اكون بتقل عليك بحسهم ناس مش واثقة في نفسهم واوڤر لكن دلوقتي فعلا بقيت ادقق على عدد ثواني اي ريكورد بيتبعت ومش كله بيحب يسمع واني مستمعة جيدة بس الناس كلها اللي حواليا بتتكلم بس محدش عايز يسمع

3
Gold_4700
Gold_4700🇪🇬11d ago•worriedworried

تفتكروا اي السن المناسب للأرتباط لو الشاب عنده ٣٢ سنة؟ اقصد سن البنت يعني 😅 بحيث مايبقا فيه فرق يعمل مشاكل وبردو ماتبقاش ف سنه بالظبط وكدا يعني ! .... تفتكروا اي السن المناسب للأرتباط لو الشاب عنده ٣٢ سنة؟ اقصد سن البنت يعني 😅 بحيث مايبقا فيه فرق يعمل مشاكل وبردو ماتبقاش ف سنه بالظبط وكدا يعني !

15

Moon_4155🇪🇬 ارتباط اي لو قصدك جواز 28 مثلا كويس

View all 15 advice
Tomato_19416
Tomato_19416🇪🇬11d ago•confusedconfused

كنت بحب واحدة.اوي الفكرة ان مكنش في ثقة ما بينا خالص هي ديما شاكة اني هخونها او بخونها شاكه اني هسبها الفكرة ان معملتش اي حاجة تدل علي دة انا من اول يون قولت ظروفي و قولت هاجي اتقدم امتي و كنت،ديما مستحملها هي رابطة علاقتها القديمة بيا ان هعمل زيهم المهم اني لسة بحبها اخر مكلمة قالت ليا امسح صورنا و الشات قعدنا شهر مش بنكلم بعدها بعتلها مسدج بقول فيها اد اي. اني كنت بحبها قالتلي و انا كمان مشاعري كانت حقيقة بس احنا مكناش مطنين بعض محولتش حتي تقولي تبقي تعالي نكلم او اي حاجة كانت بتفتح كلام الشغل عامل اية و انتت عامل اية و انا الدنيا في الشغل مش مستقرة قولتلها ربنا معاكي و قفلنا الكلام المهم اني كنت ديما شاكك انها هي الي بتخوني طريقتها غريبة و تقلبتها اغرب جوايا حاجات كتير متلغبطة بعد ما بعتلها المسدج دى بعتلي مسدج علي لينكدان شغل مردتش عشان ابدء اموف اون منها بعد يوم بعتتلي تقولي انت اكدتلي اني خدت القرار الصح انا مش عارف خدت القرار الصح بناء علي اية حاليا عدا اكتر من ١٥ يوم من الموقف دة انا لسة بحبها و لسة عايز اكلمها عملت unfollow & unfriend من كل حاجة مش بلوك اكلمها ولا لا ابعتلها ولا لا

3
Mango_17679
Mango_17679🇪🇬11d ago•boredbored
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Flame_10555
Flame_10555🇪🇬11d ago•boredbored
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Moon_19620
Moon_19620🇪🇬11d ago•downdown

هو ليه كل م ابقي عايزة حاجة وأفضل ادعي بيها تبعد عني أو الطريق ليها يبقي صعب لا وكمان اشوفها مع غيري بمنتهي السهولة انا عارفة أن ممكن يكون ربنا بيختبرني بس انا عايزة احس اني وصلت أو معايا حاجة نفسي فيها ولو لمرة واحدة بس...!

24
Apple_19333
Apple_19333🇪🇬11d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Blueberry_4455
Blueberry_4455🇪🇬11d ago•lostlost

جماعه ممكن لو حد عنده معلومة يفيدني انه ازاي اقدر أثقف نفسي دينيا و اعرف حاجات اكتر عن الدين و كدا غير الصلاة قصدي الفقه و السيرة و كدا. بس مش عارفة اكتب ايه تاني مش عارفه اكتب ايه تاني ×2 مش عارفة

13

Cloud_4293🇪🇬 ادخلي اكاديميات دوري وانضمي لدورات شوفي جروبات تيلجرام ماليان دورات دينية وهتلاقي بنات كويسة وتدعمو بعض لكن متستنيش الحاجة تجيلك انتي دوري عليها

View all 13 advice
Apple_17164
Apple_17164🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

تعرفو انا عيد ميلادي بكره ولا في دماغي يوم زي اي يوم و بقالي ٣ سنين مش بعمل في حاجة ولا هعمل في السنادي و بقيت فاقد اشغف ولا ليا نفس ل حاجه و كل حاجة متقفله في وشي يلا الحمدلله ربنا يهونها يا رب بجد مش طايق نفسي المشكله ممكن البيت عندي يحتفلو بس و انا مش عاوز ولا ليا نفس

4
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

جماعه انا تالته ثانوي وبصراحه في حاجات كتير اوي واقعه مني وانا مبقتش قادره اذاكر خالص وخايفه لقدر الله ميحصلش الي انا عايزاه وخايفه من امي تعايرني في يوم من الايام لدرجه اني خلاص قررت اني اشتغل بعد ما اخلص علطول علشان ادقع ليهم كل الفلوس الي دفعوها ليا وعماله افكر لو محصلش الي عايزاه هعمل ايه وقلت هتعلم إنجليزي اكيد كويس والماني وبرمجه علشان اكون مأمنه نفسي حد يعرف اتعلم الحاجات دي ازاي وابدا منين وعايزه ارجع اذاكر تاني انا بمر بفتره صعبه اوي مش هقول بعيط كل يوم ياريت هقول اني نفسي اعيط مره واحده او احس باي شعور

15
Moon_16755
Moon_16755🇪🇬11d ago•annoyedannoyed

النهاردة عيد ميلادي وكالعادة لوحدي فكرت انزل وأخرج بس لقيت أن مش هبقي مبسوطة وللاسف محدش افتكر من اهلي ولا حتى قالولي كل سنه وانتي طيبه ويمكن ده الا مزعلني اكتر أن محدش اهتم يعرف ولا افتكر ولا كاني عايشة معاهم أو واحدة منهم وكمان معنديش صحاب اخرج معاهم فكرة أن محدش مهتم بوجودك أو انك عايش اصلا ده تزعل والا مزعلني بجد أن بشحت الاهتمام والحنية من برا وبردو مش لاقية عندي إحساس أن هعيش لوحدي وهموت لوحدي بردو

23
Chocolate_4041
Chocolate_4041🇪🇬11d ago•lostlost

ابويا كان لسه قاعد ينصحني بالصلاه وكدا ومايعرفش ان انا ماعدتش مسلم اصلا، كلامه وكلام اي حد بينصحني في الدين والصلاه وكدا بيبنلي قد ايه هو مبرمج علي شئ معين وحافظ الكلام وقد ايه هو مانع التفكير خالص في المواضيع الي قد لا تبدو مقنعه ليه واجاباته بتكون حكمه ربنا و الله اعلم وكلام من دا، دا بعيدا عن هو في النهايه غلط ولا صح مش دي الفكره، بس علي اي حال الواحد حزين علي حاله لأن الواحد كدا الحياه بالنسباله سودا اوي

64

Mango_16451🇪🇬 انت محتاج تراجع نفسك وشوف حلقة لذاكر نايك اسمها العلم والقران وكذا حاجه هتلاقي دلائل كتير علي أن الإسلام هو الصح ربنا يردك ردا جميلا

View all 64 advice
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬11d ago•draineddrained

بقولكم ايه لو حد عنده خبره ف القانون ووكدا لو عاوز ارفع قضيه ع حد مش راضي يجهز بنته هل دا عادي ولا نفيش الكلام دا وهل حد يقدر اصلا يعمل كدا ولا لا علشانن حاجه حاااجه مهمه جامد والله ومعنديش فكره ولا حل لو حد يقدر يفدني بقولي

22
Flame_4328
Flame_4328🇪🇬11d ago•annoyedannoyed

أنا ثانويه عامه و امتحناتي كمان اسبوع و حرفيا بصحي من النوم اعمل قهوه و اقعد اذاكر و الم المتراكم و احل و بمسك التلفون ساعتين بكتير في نص اليوم بعيد عن السيرش الي بعملو أو أسالتي للai عن المنهج و بصراحه اهلي مطلعين عيني اوي بجد يعني احنا المفروض ننقل العفش عشان هنروح بيت جديد عشان بيعمل البيت ده عشان مشاكل ورث و كدا المهم انو المفروض نمشي بقالنا شهر و هما لا بيعملوا حاجه فشقه الي هناك ولا بينقلو حاجه من هنا و كمان راحوا يقولو لمالك الحديد يسيبنا شهر كمان رغم انو سابلنا 7 شهور لحد ما نلاقي بيت تاني فنا بقولهم خلونا ننقل عشان منجيش اخر الشهر ده ننقل بسرعه و تخلوني اعمل معاكم و اشيل و هيكون ورايا امتحنات قامو مزاعقلي انتا بتتحجج عشان لو مجبتش مجموع و ملكش دعوه و مش هنخليك تعمل حاجه نفس اليوم بليل بيقلولي انقل الشاشه بتاعت التلفزيون و انزل هات و روح اعمل و كدا و جيت انهارده أنا قافل علي نفسي بقالي 3 ايام و معنديش سوشيال مديا و ناسي الباسوردات اصلا فا حوار عشان ارجع اي اكونت و هيا امي جيالي تقولي انشر الغسيل و ريحه الاوضه وحشه و لو جيت قلت أنا محتاج حاجه حتي لو بسيطه يعملولي حوار رغم اني قعدت من الدروس بدري باسبوع تقريبا عشان اوفر عليهم و حاليا أنا زهقت بجد و مش عارف تلقيها منين ولا منين هل من المنهج الي عليا لسه و الحل الي قدامي و المذاكره و المراجعات و الجداول ولا منهم ومن حوار البيت ولا من مشاعري الي مبقتش فاهمها من كتر منا بقالي سنين دافنها

5
Moon_19745
Moon_19745🇲🇦11d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

بكره أوي إني لحد اللحظة دي لسه بفكر فيك... بكره إني كل شوية أفتكرك وأفتكر أيامنا وأقعد أعيط زي الأطفال، رغم إن شهور عدت ورغم إني حاولت أقنع نفسي ألف مرة إن كل حاجة انتهت. بجد وحشتني. وحشني وجودك في يومي، وحشني كلامك، وحشني إحساس إني عندي حد بروحله أحكيله كل حاجة. كان نفسي تبقى خطيبي اوي، ونكمل سوا، ونعيش كل الأحلام اللي رسمناها. كنت متخيلة إنك الشخص اللي هكمل معاه باقي عمري، وعشان كده يمكن الفكرة نفسها لسه موجعاني لحد دلوقتي. وحتى بعد اللي حصل بينا، وبعد النهاية اللي عمرها ما كانت في خيالي بالشكل ده، فضلت أتمنى ترجع. أتمنى نبدأ من جديد، وأعيش كل اللحظات الحلوة اللي عشناها مرة تانية. يمكن كان بينا مشاكل، ويمكن في حاجات وجعتني، لكن برضو كان في حب كبير من ناحيتي، وكان في ذكريات جميلة مستحيل أنكرها. إنت سبت جوايا شعور كبير أوي... شعور عمري ما عرفته قبل كده. وعلقت قلبي بيك لدرجة إني مكنتش متخيلة يوم إننا نبقى غرب عن بعض بالشكل ده. ولحد النهارده، لسه أوقات ببقى عايزة أكلمك وأقولك كل ده... أقولك إنك وحشتني. وإن في جزء جوايا لسه زعلان على اللي ضاع. وإنك كنت سبب سعادتي في أيام كتير فعلًا. بس بسكت. بسكت عشان الشخص اللي عمل بلوك ومشي وكمل حياته، اختار إنه يمشي. وبسكت عشان مهما كان الاشتياق كبير، مينفعش أفضل أجري ورا حد قرر يبعد وميرجعش يسأل. وعشان كرامتي اهم من كل دا... بس الحقيقة اللي محدش يعرفها... إنك وحشتني جدًا. وحشني كل تفصيلة كنت بتعملها، وكل عادة اتعودت عليها معاك، وكل إحساس حلو كنت بحسه وإنت موجود. وأوقات كتير ببص حواليّا وأحس إني لسه مش قادرة أتقبل أي حد بعدك... مش لأنك كامل، ولا لأنك ملاك، لكن لأن قلبي كان متعلق بيك بصدق كبير....محدش هيبقا زيك خالص ولا احسن منك زي ماكنت بتقول .. أسوأ حاجه اني بعيط جامد وانا بكتب كل دا ونفسي تكون انت اول حد يهديني.....

27

Apple_17684🇪🇬 😢🥹🥹

View all 27 advice
Blueberry_18700
Blueberry_18700🇪🇬11d ago•tiredtired

بجد الواحد حاسس إنه محبط ونفسي اتسدت من كل حاجه و الأرق والكوابيس ملازماني وحقيقي الفترة دي حاسس اني مأثر في شغلي ومكنتش متخيل اني هتيجي عليا فترة بالشكل ده بعد فترة الجيش رجاءا محتاج دعواتكم ربنا يخرجني من كربي

3
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬11d ago•angryangry

حاسس اني بدأت اتضغط من تالتة من دلوقتي مش مجرد الفكرة بس كدة اللي ضاغطاني، بس عشان عارف ان دة آخر صيف ليا قبل ما أكون طالب جامعي وحياتي هتتغير ف محتاج اني انجز حاجات كتير دلوقتي بل وكمان ابدأ في حاجات تانية انا مخططها ولسة مبدأتش فيها، فكرة ان معايا شهرين لازم اخلص فيهم كل دة حاسس اني هدخل تالتة وانا مضغوط وطاقتي خلصانة اكتر انا فعلياً ممكن الحق على شهر 8 أو 9 اكون خلصت 70% من الحاجة دي وأكون بدأت الحاجة اللي محتاج ابدأها وامشيها بعد كدة عادي، بس دة لو انا مكسلتش يوم، وانا كل شوية بقع وبضيع كتير بس خير خير هنلحق إن شاء الله هنلحق

4
Banana_7016
Banana_7016🇪🇬11d ago•stressedstressed

بحب واحده من محافظة اخري واهلي رافضين وعايزين أخطب حد قريبي ايه العمل انا حبيتها وهي حبتني وفي نفس الوقت خايف من أنها تكون خطوه اندم عليها بكره اندم اني ضيعتها أو اندم اني اتجوزتها ومخدتش رأيهم ؟

1
Hazelnut_14605
Hazelnut_14605🇪🇬11d ago•depresseddepressed

امـتـي هبــطـل تــأنـيـب ضـمـيـر انــي كـنــت الـسـبــب في كـل حـاجــه وحـشـه حـصـلتلي امـتي التفكير دا هيقف عن دماغي عديت ب اللي كان اصعب من كدا بكتـيييير ليه التفكير دا لسه موجود

7

Suchi_4417🇪🇬 انت مش هتقدر تغير حاجه هي حصلت خلاص بس انت تقدر تتعلم من اللي حصل ده والدروس اللي تقدر تخليك تتحرك لقدام حرر نفسك من الخوف ده انسي اللي حصل اي كان هو كان اي ولو ظلمت حد روح خلي يسامحك او طلع صدقه شوف حياتك واتعلم من اخطائك احنا مش ملائكه علشان منغلطش

View all 7 advice
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬11d ago•tiredtired

عصافيري حبايبي جوز البادجي الي عندي صحابي واهلي وعيالي رجعت من الشغل لاقيت ماما حطتهم في البلكونة وطارو من فتحة في القفص مع اني منبهة عليها مية مرة متطلعهمش وتسيبهم لازم تكون جمبهم انا حزينة عليهم هجيب غيرهم لان صحبة الطيور وتربيتهم بقت جزء من يومي وحاليا قاعدة في المستشفى مستنية اختي تطلع من عملية البواسير والمفروض في فرح بالليل في المسجد لازم اروحه والمفروض دا يوم الأجازة الوحيد في الاسبوع

6
Potato_7204
Potato_7204🇪🇬11d ago•exhaustedexhausted

حقيقة اريد حلا لا أعرف متى بدأت أفقد نفسي بالتحديد واگرهها لكنني أعرف أنني لم أعد كما كنت أعيش مع عقل لا يعرف الرحمة ولا يمنحني هدنة حقيقية يفتش في الماضي ويقلق من المستقبل ويحوّل أبسط الأمور إلى معارك طويلة لا تنتهي أشعر بالتيه في كل شيء تقريبًا في قراراتي وفي مشاعري وفي نظرتي لنفسي وحتى في الطريق الذي أسير فيه كأن الجميع يعرف إلى أين يتجه إلا أنا الوحدة تؤلمني لكنني في الوقت نفسه أصبحت معتادًا عليها إلى درجة مخيفة أكرهها حين تحاصرني وأخاف من الناس حين يقتربون فأبقى عالقًا في المنتصف لا أنا قادر على الهروب من وحدتي ولا أنا قادر على التخلص منها أما نفسي فقد أصبحت علاقتي بها معقدة جدًا ألومها كثيرًا وأقسو عليها أكثر مما ينبغي وأحملها مسؤولية أشياء ليست كلها بيدها أنظر إلى أخطائي فأراها أكبر من حجمها وأنظر إلى محاسني فلا أكاد أراها أصلًا وهكذا أظل عالقًا في دائرة لا تنتهي من المقارنة والندم والشك هناك أيام لا أريد فيها شيئًا من الدنيا سوى أن يصمت رأسي قليلًا أن تتوقف الأفكار عن مطاردتي أن أشعر أنني موجود دون أن أكون في حالة حرب دائمة مع نفسي أحيانًا لا أحتاج حلًا لكل ما أمر به أحتاج فقط أن أشعر أنني لست تائهًا إلى هذا الحد وأن كل هذا الثقل الذي أحمله داخلي لن يرافقني إلى الأبد

2
Tomato_19416
Tomato_19416🇪🇬11d ago•depresseddepressed

كنت بخاف ابادر و اقول لبنت اني معجب بيها و عايز نتعرف علي بعض عشان انا بترعب من الرفض بس في بتت شدتني قولتلها و نزلنا ديت مرة و ٢ و ٣ و بعدها عي كانت مصممة تسمع مني بحبك قولتلها عشان خوفت اخسرها اتنزلت عن حاجات مش عجباني كتير عشان خوفت اخسرها لية انا شايف نفسي قليل مع العلم انا خريج كلية قمة و بتقدير عالي و شاطر في شغلي و شكلي كويس و مهتم بنفسي و بحاول احسن ديما من نفسي لية اتبعت بسهولة هو طبيعي انها تتكلم علي الاكسات بتوعها معايا طبيعي انها تكند كل يوم و تشيلني ذنب مش ذنبي هو انا غلطت يوم ما قولتلها انت بتشيليني ذنب ناس في الماضي بتاعك دة مش بتاعي كنت عمال اتنازل عشان خاطر بس العلاقة تكمل و هي كانت بايعة الاقضية اوي لية بيحصل معايا كدة

4

Potato_19727🇪🇬 بص يصاحبي، مفيش حاجة تستاهل انك تقلل من نفسك عشانها، خلي كرامتك فوق اي حاجة وخلي نفسك عزيزة، مش لازم تحاول مع بنت عشان تحس انك مقبول، مش لازم تخرج ديت مع بنات عشان تحس بقيمتك، خليك بس مع الي عارف قيمتك ومقدرك، البنت دي بس بتستغلك وبتلعب على مشاعرك، نصيحة سيبك منها وسيبك من المواضيع بتاعت الارتباط دي، بتستنزف المشاعر وبتتعبك عشان فالاول وفالآخر حرام ولما تحس انك جاهز نفسيا للارتباط يبقى بالحلال وتدور على الي تقدرك وتعرف قيمتك ويبقى ربنا راضي عنك وان شاءالله ربنا يباركلك

View all 4 advice
Mango_19262
Mango_19262🇪🇬11d ago•draineddrained

جماعه هيا ثانويه عامه ليه فيها كميت الضغط دي بجد بعيد عن المنهج الواحد مرا فيها بتجارب وحش جدا و هل فعلا بعد مذكره دي كلها امتحان هيجي ميتحلش و مستقبلي بقا يقف علشان امتحا جه صعب او اني اتوتر مثلا و ليه بحس اني مش في دماغي مذكره او اني مقصره انا مش عارفه اوصل الحاجات الي بفكر فيها بس هيا فتره المفروض تبقا ضغط بس انا مش عارفه اضغط نفسي و خايفه اعيد السنه بجد لاني مش هقدر اعيد كل ده تاني

8

Potato_19727🇪🇬 بصي هي السنة فيها ضغط وبتأثر على النفسية بسبب ان كل الناس مديينها اكبر من حجمها، الكل شايف انها السنة الفاصلة في حياتك وانها الي هتحدد شكل مستقبلك، اغلب الناس بتربط النجاح والفشل فالحياة بالسنة دي والمجموع بتاعها، السنة دي فعلا صعبة بس مش بالشكل الي كل الناس مفكرينها صعبة، بس نصيحتي ليكي حاولي بس تعملي الي عليكي، ذاكري وراجعي وتوكلي على الله، بس مش لازم تضغطي نفسك او تتعبي نفسيتك بزيادة، كده كده هي ايام وهتعدي وان شاءالله هتعدي على خير وتجيبي المجموع الي يرضيكي

View all 8 advice
Banana_19723
Banana_19723🇪🇬11d ago•depresseddepressed

المشكلة 1: انا من 9شهور كسرت هاتف واحدة زميلتي بسبب مشادة كلامية مابينا وهربت اول ما عملت العملة دي ومكنش قصدي كان لحظة غضب وامي كانت هتحرمني من جامعة بسبب موقف ده وصحابها كانوا هيروحوا لعميدة لولا مكالمة بابا وامي صدقت كذب صحابها اني ضايقتهم وقاتلي بحرف واحد مفيش جامعة وقاتلي حلوفة مش حاسة بحاجة وعوضناه واعتذرت لبنت ومن ساعتها اخاف اتعامل معها هي وصحابها وبتصلي بصات مش مريحة لحد دلوقتي وفي فترة دي جالي اضطراب ما بعد الصدمة ميخلنيش اكمل محاضرة بتاعت يوم حادثة مع انما البنت قالت انها نسيت موضوع هي بنت منطوية وقلة الذوق وبسبب مشكلة دي المعيدة نقصتني درجات جامد وعمالة بنزل استوريهات بدعي عليها وبشتمها بس مسحته بسبب امي قاتلي هيحصل كارثة لو وصل ليها ودلوقتي احاول اتعافي الصدمة دي المشكلة 2:امي بتكرهني في دايت عمالة تقولي دفعنا فلوس كل ده ليه مع العلم دخلت اكتر من دكتور دايت وفشلت محاولات اوصل لوزن مثالي حاولت اكلم امي عن عملية تكميم او شفط دهون رفضوا بحجة ان يهدروا صحتي واما اعك تقولي جملتين دول دفعنا فلوس ده ليه وليه وهي بتخليلني اروح لدكتور دايت في اوقات مش مناسبة زي الفانيل يخليني اكل اكتر وحلويات اكتر مش عارفة اعمل ايه ايه حل في موضوع ده وعايزة احسن دكتور اتابع معاه المشكلة 3 حاسة اني شخصية مش مقبولة من حد ودايما اما اصحاب 2صخاب بيقي انا اللي طرف الثالث واما اعمل شلة عملوا جروب من غيري فعشان كدة بقيت وحيدة لاعندي البست فرند ولا صاحب عادي كلهم زمايلي انا قلت دي سنة حياة وربنا مش يدينا كل اللي احنا عوزاينه الحمدالله علي كل حال

17

Potato_7204🇪🇬 اولا ربنا يوفقك في دراستك ثانيا بصي انت موضوع البنت لازم تفهمي انت. اه غلطتي لما كسرتي التليفون بس خلاص اتعوضلها يعني اصلا الموضوع خلص اي حد يتكلم تقوليله انها اتعوصت واتراضينا طلاما عملتوا كده اصلا يبقي الموضوع خلص خلاص اصل اتكسر واتعوضت ليها ايه تاني؟! ملهاش شيء ولو جت اتكلمت قوليلها انك كنت غلطانه فعلا بس حقها رجعلها بالتعويض وكده يبقي اتصافينا فعلا ثانيا موضوع والدتك والتكميم حاولي وجاهدي في الجيم وانك تخسي من غير عمليه حاولي ع قد ما تقدري تابعي ناس ع النت وهكذا وحتة ان ف الفاينل بناكل كتير او كده ده غالبا بسبب التوتر المشكله التالته انا يمكن شبهك فيها بالظبط ما عدا ان عندي صاحب واحد من ابتدائي بصي الصحاب مهمه ماشي بس صدقيني ممكن حد يبقي حواليه 100 صاحب وهم لمه كدابه انا معرفش اكبر منك ولا لا بس حاليا هتم ال 20 وكعنديش غير صديق مقرب واحد والباقي معارف اه بعزهم وعملتلهم حاجات ندمت عليهها بعد كده لانهم مقدروش بس فعليا مش حاسس اني كفتقد شيء فقدك للوزن وتطورك ف الدراسه كل ده هيشد الناس ليكي لان ده نجاح في حد ذاته ولكن ساعتها حددي مين مصلحه ومين بيحبك بجد

View all 17 advice
Banana_19554
Banana_19554🇪🇬11d ago•disappointeddisappointed

مش عارف انام مش عـــــــــــارف انــــــــــــــــام الوحده قتلاني صاحي من امبارح ومش جايلي نوم وتعبت من التفكير والزهق والملل مين صاحيه ندردش بس الملل ده عشان زهقت زهقـــــــان

7

Moon_19265🇪🇬 صلي وقراءه سوره يس بتحلل كل العقد اذكار الصباح ربنا يريح بالك

View all 7 advice
Cloud_14007
Cloud_14007🇪🇬11d ago•annoyedannoyed

هو ايه الحل في مشكله الإلتزام ان الواحد يركز علا مزاكرته وهدفه بظون سرحان او تضييع وقت خالص عشان مش لاقي حل هو ايه الحل في مشكله الإلتزام ان الواحد يركز علا مزاكرته وهدفه بظون سرحان او تضييع وقت خالص عشان مش لاقي حل

3
Coffee_11678
Coffee_11678🇪🇬11d ago•tiredtired

ولعل مأساتي الوحيدة - كإنسان - أنني كثيرًا ما أجد نفسي في غير ما أريد ، مقيما في مواضع لا تشبهني ومتصالحًا مع ما تفرضه الحياة لا مع ما أختاره. ومغادرا من تعلق بهم قلبي دون إرادة مني - كأن الحياة لا تمنحني اكتمال الاختيار. بل تضعني في طريق لا أميل إليه، ثم تطلب مني أن أمضي فيه كأنني اخترته

3
Almond_4408
Almond_4408🇪🇬11d ago•alonealone

اول مره في حياتي اوصل للمرحله اللي انا فيها حاليا و رغم كل التجارب اللي مريت بيها كانت صعبه جدا بس الفتره دي انا مش قادر اتعامل مع اي حد ولا عارف اتعامل مع الناس .. ط حصلي مشاكل مع اختي الوحيده ويمكن الشخص الوحيد اللي كان لسه بتعامل معاها كويس بسبب حاجات انا معملتهاش و حاجات اول مره اسمع عنها حصلت مني ومشكله أن محدش عايز يصدقني وده مشكلتي طول حياتي بسبب اني مدمن متعافي من 7 سنين ورغم اني مبطل و الحمدلله اني منتكستيش ولا مره بس بردو نفس المشكله لحد ما اخدت قرار السفر بره مصر و هعيش هناك وكده كده مش فارقه

1
Coffee_5451
Coffee_5451🇪🇬11d ago•boredbored

هاخد رأيكو في مشكلة عندي ، دلوقتي من شهور كنت اتعرفت علي بنت وكانت فعلا نيتي جواز بس ظروفي كانت صعبة ومع ذلك كنت بحاول وقولتلها ان عندي استعداد اني اقابل اهلها وحرفيا كنت بتحدي الظروف مش هضحك عليكو واقول اني حبيتها بس هي كانت شخص مريح بالنسبالي وانا كنت بدور علي الاستقرار ، المهم صارحتها وهي كانت شبه موافقة ، المشكلة ان في حاجه انا مش قادر افهمها العلاقة دي استمرت شهور ، هي بتيجي فجأة وبدون اي سابق انذار وبتختفي وترجع تظهر تاني وتبرر داا ، وفجأة اختفت كذا شهر ورجعت ظهرت تاني ، السؤال بقي انا المفروض اعمل اية ، هل احاول تاني معاها ولا انسحب بهدوء

15
Brain_19687
Brain_19687🇲🇦11d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

8
Candle_5033
Candle_5033🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4

Strawberry_9897🇪🇬 هوه فعلا مجنون متفكريش في حاجه عكس كدا انتي صح اثبتي و متهنيش نفسك

View all 4 advice
Pistachio_19689
Pistachio_19689🇸🇾11d ago•worriedworried

في شب بحبني كتير وانا بحبو كمان شخص متفهم والنا حوالي ٣ شهور منعرف بعض بعرف انها مش كافية ولكن خلالهم كان جدا داعم ومحترم واي مشكلة بتصير منحكي ومنتناقش فيها ولا بخليني انام زعلانة يوم واحد وهو حاكي لاهلو عني وهم بحبوني جدا مع انو لسا ماقعدت معهم اضافة انو اول ماحكاني راح حكي مع والدتي عشان ماينفهم انو متخبي او عم يتسلا ولكن هي رفضتو ووالدي كمان رفضو والأسباب انو هو اصغر مني بكم سنة وكمان انو مش دارس جامعة ف شافوا انو مش رح بكون في تفاهم ورح يقلل مني وحيبان علي الكبر وافترضوا اشياء كتير وهمي مصممين ع رفضهم ولكن هو قلي رح بحاول مرة وتنين وعشرة بس انا بقلو انو يبني اشي لحالو ياسس اشي الو اول وهو مقتنع ولكن ناطر اشارة مني ليرجع يجرب مع اهلي انا شخصيا من تصرفاتو وتعاملو وحنون علي شفتو مناسب ولكن بخاف يكون معاهم حق ويتغير مع الزمن عشان الإختلافات هي....بتمنى نصيحة من الاشخاص الي مرو باشي زي تجربتي

3
Watermelon_7677
Watermelon_7677🇪🇬11d ago•draineddrained

أنا بجد مش فاهم ليه دايماً الطرف اللي بيبقى شاري وبيعمل كل حاجة صح في أي علاقة هو اللي بيتداس عليه في الآخر، والطرف التاني الأناني هو اللي بيتجرا وراه؟ هل دي قاعدة ثابتة في الدنيا ولا أنا اللي حظي غريب؟"

11
Broccoli_18586
Broccoli_18586🇩🇿11d ago•frustratedfrustrated
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Brain_19687
Brain_19687🇲🇦11d ago•heartbrokenheartbroken

عيييت بزاااااااااااااف والله كنحس براسي بحدي حتى شي واحد محنين فيا ولا كيهتم بيا عمرني فرحت في حياتي بغيت غير نفرح ا نحس براسي مهمة عند شي واحد راني عيت ا كنحس براسي انحماق 💔💔💔❤️‍🩹❤️‍🩹 الله يكون معايا

17

Grape_16539🇪🇬 مفهمتش حاجة بس ربنا يهون عليك و يقر عينك

View all 17 advice
Ice cream_18260
Ice cream_18260🇪🇬11d ago•draineddrained
Topic: إيه أكتر حاجة مضايقاك/ي اليومين دول؟

انا كنت مع شخص لفترة كبيرة اوي اوي اذيته واذاني كتير بس برضو شيلنا بعض كتير، بس طول الوقت فيه خناق سيبنا بعض فترة كبيرة كذل مرة ونرجع واخر مرة رجعنا وسيبنا بعض تاني حاليا العلاقة كلها توكسيك واحنا الاتنين عارفين بس مش عارفين نسيبها؛ اخر مرة كنت خلاص تأقلمت على عدم وجوده وبردو حصل سبب ورجعنا تاني وبردو سيبنا بعض تاني تنصحوني بايه بعد ما رجعت لنقطة الصفر

14

Chocolate_19681🇪🇬 انصحك تبعدى لان أى حاجة بدأت غلط بطريقة مترضيش ربنا دايما نهايتها مش هترضيكى يعنى دايما النهاية مش هتكون إلى انتى متخيلاها ابدا

View all 14 advice
Pumpkin_11564
Pumpkin_11564🇪🇬11d ago•disappointeddisappointed

[6/12, 2:14 AM] .: مش حاسه اني مبسوطه مش حاسه ان هو انا حاسه اني بدفع كل حاجه انا عملتها حاسه اني لوحدي حاسه ان محدش جمبي وحاسه اني كلكم هنا علشان تستغلوني حاسه اني مدتدكش الفرصه الصح علشان تطلع احسن ماعندك حاسه اني مش حابه حياتي ولا حباني [6/12, 2:14 AM] .: كنت وحيده [6/12, 2:14 AM] .: وهفضل طول عمري وحيده [6/12, 2:14 AM] .: اه انا مش بريئه [6/12, 2:14 AM] .: بس انا مريضه [6/12, 2:14 AM] .: مريضه [6/12, 2:15 AM] .: يمكن يكون كل ده غصبن عني [6/12, 2:15 AM] .: مش بقول كد علشان حد يشفق عليا [6/12, 2:15 AM] .: بس حاسه اني مليش حد [6/12, 2:15 AM] .: حاسه بالموت [6/12, 2:15 AM] .: والوحده [6/12, 2:16 AM] .: حاسه اني لازم ادوب من نفس الكأس [6/12, 2:16 AM] .: حاسه ان وجودي مش مهم [6/12, 2:16 AM] .: حاسه اني مش عايزه اكون موجوده

6

Mango_19682🇪🇬 ان الله غفور رحيم دا شيطان ومتملكك صلي واشتكي لربنا واسمعي بود كاست عن حب النفس وتقبليها ومافيش انسان مبيغلطش سامحي نفسك اكنك شخص تاني وغلط وانتي سامحتيه❤

View all 6 advice
Banana_19554
Banana_19554🇪🇬11d ago•draineddrained
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

13

Moon_4155🇪🇬 تعالا خد حضن 🥺

View all 13 advice
Blueberry_19253
Blueberry_19253🇪🇬11d ago•mehmeh

لما بتبقوا مش عارفيين تناموا بتعملوا ايه؟ مشكله النوم لما يبقا في ضغط بتبقا مزعجه و خصوصا لو وراك حاجه مهمه و لازم تنام باخد ميلاتونين سعات بس مش بحب اعتمد علي حاجة زي كدا عشان متبقاش عاده

8

Sugar_19071🇪🇬 جرب البابونج بس اتأكد ان مفيش منه حساسية، وابعد عن الشاشات ساعتين قبل النوم، واقرأ اذكارك، وهتنام ان شاء الله.

View all 8 advice
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬11d ago•lostlost

انهارده حصل معايا موقف.. ذي ماقولت انا كنت بقدم علي شغل فـ فوسط الطلوع والنزول وبما اني شخص مش مياله اني اروح اتعرف علي حد أو اتكلم عامةً فطول الوقت ببوص لأفعال الناس من حوليا ومنها افهم هل دا شخص جدير اني اتعامل معاه أو لأ وكان معايا صحبتي اللي علي النقيض تماماً هي بتحب تتكلم وتسأل عكسي تقريبا فكل حاجه المهم تعرفنا علي بنت كانت بتعمل نفس الورق بتاعنا وكل الكلام دا المهم فآخر اليوم لاقيت صحبتي بتزعق فيا لما قولتها نستني البنت الجديده دي عشان نعمل مع بعض بقية الإجراءات زعقت فيا هو انتي لحد أمتي هتفضلي ساذجه كدا معقول مش واخده بالك أنها عايزه اللي يعملها كل حاجه هي حتي مش عايزه تجري ورا ورقها هتستنيها انتي ليه خلصي عديت الموقف وخلصت بس لما خلص اليوم قعدت افكر هل انا بجد ساذجة للحد ده يعني معقول مش عارفه افرق بين الناس الكويسه والمؤذيه أو المستغله ومع شويه تفكير اتضحلي كذا جمله اتقالتي من كام يوم فاتو مع أن صحبتي والدها كان رافض شغلها بس نزلت عشان تخلي بالها مني 💔

4
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬11d ago•mehmeh

جاتلي فتره حقيقي كنت قرفان من كل حاجه في حياتي ومخنوق اوي ، لا طايق ظروفي ولا طايق تعليمي ولا طايق اي حاجه ، كنت حاسس اني عايش حياه بجد انا مش عايز اي تفصيله فيها فكتبت دول وَيَتَحَكَّمُ عَلَيْكَ أَنْ تَعِيشَ حَيَاةً لَسْتَ بِمُرِيدٍ لَهَا، فِي سَبِيلِ يَوْمٍ تَرْجُو أَنَّهُ آتٍ. وَقَدْ قَالَ رَبُّكَ إِنَّكَ قَدْ خُلِقْتَ فِي كَبَدٍ، وَتَظُنُّ أَنَّ الدُّنْيَا سَتُجِيبُ لَكَ الْأَمَانِي. فَاسْتَفِقْ لِذَاتِكَ وَأَدْرِكْ أَنَّهُ، لَا حَيَاةَ وَلَا أَحَدَ فِي الدُّنْيَا بِبَاقٍ. فَهُنَاكَ آخِرَةٌ سَنُعْرَضُ كُلُّنَا فِيهَا، وَسَنُدرِكُ مَنْ مُنَعَّمٌ وَمَنْ هُوَ فِي عَذَابٍ بَاقٍ. وبعدها استمر الحزن والحزن وكتبت دي كنوع من اني هعتزل العالم سَجِينٌ، سَجِينٌ أَنَا فِي سِجْنِ ذَاتِي، الْبَابُ بَابِي وَالْأَصْفَادُ أَصْفَادِي، سَجَنْتُ رُوحِي لَمَّا أَدْرَكْتُ أَنَّهَا لَا تَقْوَى عَلَى هَذِهِ الْأَحْزَانِ، لَا شَكَّ لَا فَرَجَ وَمِيعَادٌ، سَتَخْرُجُ وَلَكِنْ لَنْ تَعُودَ نَفْسَ الذَّاتِ وبعدها بقا فوقت الحمدلله وادركت اني كنت مكبر المواضيع شوية (هي كدا كدا كبيره) بس لو فضلت كدا مش هتحرك وهبقا عايش حياه مش عاجباني وزعلان ف قولت طب ما ابسط نفسي وخلاص لحد ما اصلح كل حاجه وكتبت دي وَتَظُنُّ أَحْيَانًا بِأَنَّكَ غَيْرُ قَادِرٍ، وَأَنَّكَ فِي دَوَّامَةٍ بَلْهَاءَ، مُشَتَّتٌ لَا تَدْرِي مَاذَا تَفْعَلُ، وَتَفْكِيرٌ بَيْنَ سَعَادَةٍ وَشَقَاءٍ. أَنَسِيتَ أَنَّكَ فِي دُنْيَا مُؤَقَّتَةٍ؟ وَأَنَّهَا كَبَدٌ وَدَارُ بَلَاءٍ؟ فَاصْبِرْ وَاحْتَسِبْ لِآخِرَةٍ، سَتَرَى فِيهَا الْعَجَبَ الْعُجَابَ. جَنَّةٌ كَمَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ، وَلَا سَمِعَتْ بِهَا أُذُنَانٌ، فَادْعُ رَبَّكَ رَاجِيًا لَهُ، فَهُوَ لَكَ قَرِيبٌ مُجِيبُ الدُّعَاءِ. ف احب احييني حقيقي على كلامي الجميل وربنا يبارك فيا

8
Moon_12664
Moon_12664🇪🇬11d ago•tiredtired

انا فقدت الامل حياتي مستحيل تتغير حياتي خبايا من 2020لحد2026ويمكن كانت في قت الكرونه كانت حياة هاديه ومستقره كان فيها خناقات بس كانت بتعدي بس حياتي كانت حلو لحد 2025 حياتي اتشقلبت وفقت الامل أن هيا تتغير

3

Candle_19651🇪🇬 مافيش حياه مش بتتغير .. بس هي ممكن تحتاج شويه وقت زياده

View all 3 advice
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Brain_16789
Brain_16789🇪🇬11d ago•lostlost

ما بتوحشنيش عشان النط بوه القلب بيوجعنيش عشان اقدر اعيش بكرة وما يفوتنيش عشان يمكن عيوني تنام تشبه بعضها الايام عشان يمكن مني الاحلام انا اي حلم ما بيبكيش ما بتوحشنيش

37

Moon_19265🇪🇬 ده جزات لي يبفضل صاحي لي حد دلوقتي معنا اخونا كان نفسو يطلع مغني بس حنجرتوه خانتوه😂

View all 37 advice
Cloud_5570
Cloud_5570🇪🇬11d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Flame_19663
Flame_19663🇹🇳11d ago•confusedconfused

انا بنت مكفوله عندي 5 اشهر و عمري 16 سنه بحس بخنقه مع امي و ابي التبني متمكنش اني اكون ماخذه راحتي ابدا بحس ديما انو في شي ناقص بعيش كل يوم و احاول اعبر عنحبي لامي و ابي بس مش قادره اصلع الي جوايا بالعكس بحس يتوتر و خوف ممكن خوف من فكرت انهم ممكن يرجعوني او اني اعمل اشي غلط يرجعوني مطرح مجيت بدي انا ديها ماما بس مش ادره 16 سنه يتم بتصعب عليا اي حاجه اتمنى انها تفهم شو الي احسو و بدي حلول او اقترحات اشياء اعملها عشان اعبر عن حبي لهم

7

Moon_18899🇩🇿 ان رابطة العائلية لا تنشأ فقط بدم لكن تنشأ أيضا عبر العواطف انتي تحسي روحك غريبة مهما فعلت تاثرتي بانهم ليس اهلك البيلوجي لكن ركزي مع رابطة التي تربطك بهم عاطفيا وهي في اصل تكون قوية على صلة الدم والله يشرح صدرك و يرفع عنك هاته الصخرة التي موضوعة على صدرك لا تيأسي وعيشي كل لحظة بلحظة ولا تركزي على افكار سلبية كوني سعيدة بما عندك 💚

View all 7 advice
Orange_19664
Orange_19664🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

سيا ،كل ما أنزل حاجة بتنحذف عشان القواعد هنا انا اللي كنت منزل من شوية عن طريقة اتخطي الحوار دا بس معرفتش ،انا اللي قولت لو لقيت مطعم حلو لازم اعرف كل اللي اعرفهم نفسي حد يحل المشكلة أنا بتاع الصب اللي محتار ومتسرع

4
Mango_19661
Mango_19661🇹🇳11d ago•confusedconfused

After finally healing, I found myself getting attached again so I had to delete the whole app just so I don't check my phone for their notifications.. is that a toxic trait or protecting peace?

2
Sugar_10944
Sugar_10944🇪🇬11d ago•tiredtired

عيد ميلادي قرب اووي وبجد اليوم ده بيكون تقيل علي قلبي بشكل مش طبيعي و دايما بيحصلي فيه حاجه مش كويسه او ف الشهر عموما بس المره دي عوزا احتفل بيه لان هيكون سن اما شايفه مميز شوبه بس في نفس الوقت مش عوزا لان اليوم فعلا تقيل علي قلبي ومش بحبه مش عاارفه انا بس الي كده ولا ايه بس نفس الاقي ليه حل فعلا ومشكله كمان بس هبقا احكيها مره تانيه بقا

12
Moon_10591
Moon_10591🇪🇬11d ago•worriedworried

تعالوا احكيلكم شوية عن بابا حبيبي ربنا يحفظه والقلق اللي عاملهولي...الحمد لله من صغري وانا متربية على ان كل طلباتي مجابة(مش طلبات مادية عاليه لا) اقصد اي مشوار محتاجه اقضيه وهو يقدر يقضيهولي بيعمل دا وبيخفف عليا تعب المواصلات...اي حاجه بيحس انها بتزعلني تقريبا مش بيعملها تاني وبيتراجع عنها.... عايش يقضي حاجتي بكل ما أوتي من قوة مره وهو راجع من الشغل طلبت حاجه وكان خلاص قرب للبيت رجع مشوار كبير وراح جابلي اللي عيزاه... وهكذا كل طلباتي تقريباً أوامر بالنسباله...دايما معلي سقف طموحاتي ف العرسان اوي واني ازاي هوافق بحد اقل من بابا؟ ازاي هقدر اعيش مع حد اقوله نفسي ف لانشون النهارده ف يقولي لا مش ضروري او مش فاضي مثلا؟ مش فارق معايا الماديات ابدا ولكن حنيته وانه مخلينا اولوية عندها دي عندي بالدنيا لدرجة بدأت اخاف جدااا واقلق اوي وانا شيفاه كل يوم بيكبر والكبر والسن والتعب بدأوا يبانوا عليه ادعوله ربنا يحفظهولي ويباركلي فيه

6

Moon_19265🇪🇬 ربنا يبارك ف صحتوه ويخلهلكوه يارب كان نفسي فى اب كده او اب عماتن بس الحمد الله كل واحد بياخد نصيبه حنان الاب محدش بيعوضه تاني مفيش زوج لو ايه بجد مش شبه الاب

View all 6 advice
Apple_18848
Apple_18848🇪🇬11d ago•worriedworried

أنا حابب أشرح بشكل مرتب طبيعة علاقتي ببنت قريبة مني جدًا وتأثير الموضوع ده عليا نفسيًا، لأن بقى مأثر بشكل واضح على حالتي ومشاعري وطريقة تفكيري. أنا أعرف والدها من سنة 2012 تقريبًا، والعلاقة بيني وبينه كويسة جدًا من زمان، وهو بيعتبرني زي أخوه الصغير. وكمان كنت أعرف والدتها الله يرحمها، وكان بينا معرفة واحترام، وروحتلهم البيت قبل كده في رمضان مع ناس من أصحاب والدها. وبعد وفاتها روحت عملتلها عمرة في مكة. بالنسبة للبنت نفسها، إحنا بدأنا نقرب ونتكلم بقالنا حوالي 3 شهور، وبقينا بنتكلم بشكل شبه يومي سواء شات أو مكالمات طويلة، وفي بينا راحة وونس وضحك وهزار واهتمام واضح جدًا. في عيد ميلادها جبتلها هدية إنسيال وسلسلة إكسسوار ستانلس ستيل، وكانت هي اللي مختارة شكلهم، بس كنت واخد الموضوع بطريقة غير مباشرة، وهي فرحت جدًا وقبلت الهدية وشكرتني، وكمان كنت أول واحد يهنيها في عيد ميلادها. إحنا أحيانًا بنتقابل في مكان شغلها لأن والدها شغال معاها، وأنا بروح هناك بشكل طبيعي وبنتكلم وقت ما تكون فاضية، ووالدها عارف وموافق بشكل عادي، ومفيش أي تجاوزات بيني وبينها لا في كلام ولا تصرفات. مع الوقت بدأت أحس إن وجودها فارق معايا نفسيًا بشكل كبير جدًا، وبقيت أحس براحة وهدوء لما بنتكلم، ولما التواصل يقل أو تبعد شوية بحس بتأثر نفسي واضح وقلق عليها. هي قبل كده قالت إنها حسّت إني ممكن أكون بضغط عليها عاطفيًا أو براقب أي تغيير في كلامها، ومن وقتها أنا بحاول أكون أهدى ومتزن أكتر في التعامل. وفي مرة حصل إنها كانت مضايقة وحكتلي، وأنا وقتها سمعتها واحتويتها، لكن بعد كده لما الموضوع اتفتح تاني حصل نقاش خلاها تزعل وتقول إنها غلطانة إنها حكت، وده خلاني أحس إنها بقت أحيانًا تكتم اللي جواها. في نفس الوقت علاقتنا مش مبنية على مشاكل أو فضفضة بس، بالعكس فيها هزار وضحك وقرب وراحة كبيرة، وأنا بحس معاها أمان وارتياح. أنا عندي مشاعر حقيقية ناحيتها، وهي غالبًا حاسة بده من أسلوبي، لكن لحد دلوقتي مفيش اعتراف رسمي كامل من ناحيتي، وخطتي إني أكون مستقر شغلًا الأول وبعدين أتكلم بشكل رسمي ومحترم. أنا خايف جدًا من الرفض أو إنها تبعد، لأني متعلق بيها نفسيًا، وبحس إنها مصدر راحة وأمان كبير في حياتي، وده بيخليني أتوتر لما كلامها يقل أو يبقى مختصر. كمان أنا بحكيلها أحيانًا عن ضغوط البيت ومشاكلي العائلية، وبحس إنها بتسمعني بطريقة مريحة. وفي نفس الوقت، بعد ما صرّحت لها بمشاعري حصل حوار مباشر بينا، وهي قالت إنها حسّت إن أسلوبي متغير معاها، وأنا اعترفت بده، وقلت إني فعلًا مهتم بيها بس مش عايز أضغط عليها أو أخسرها. هي سألتني عن طبيعة مشاعري، فقلت لها إن فيه إعجاب وارتياح وقبول، وإن أنا متقبلها جدًا، وهي من ناحيتها قالت إنها مش حابة تكون سبب في أذى أو تعلق حد بيها، وكمان قالت إن فيه فرق سن وإن والدها ممكن يرفض، وإن فيه كذا شخص متقدم لها وهي محتارة. أنا طمّنتها إني مش مستعجل، ومش عايز ضغط، وإن أي قرار لازم يكون براحتها ومن غير أي توتر، وإن لو في قبول هنتكلم بشكل رسمي مع الأهل في الوقت المناسب. ومن ساعتها وأنا في حالة انتظار لردها النهائي، ومش عارف إذا كانت هتوافق أو ترفض أو هتحتاج وقت أكتر. اللي حابب أفهمه: هل تعلقي بيها طبيعي ولا زائد؟ إزاي أوازن بين الاهتمام والخوف؟ إزاي أتصرف بشكل صحي من غير ما أضغط عليها؟ وهل الأفضل أستنى ردها الأول ولا أتكلم بشكل مباشر تاني؟ وإزاي أتعامل لو حصل رفض أو قبول؟ أنا مش عايز أضغط عليها خالص، وكل اللي يهمني إنها تكون مرتاحة وصريحة مع نفسها ومعايا، حتى لو النتيجة مش في صالحي.

4

Gold_19395🇲🇦 اتمنى إني أتحب كدا وان شاء الله تجتمعو بالحلال🤍

View all 4 advice
Strawberry_18776
Strawberry_18776🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

انا عندي مشكله أن طليقي هيوصلمي الوسواس القهري خلا كل القريبين مني يبعدو عني وفي ناس خلاهم جواسيس واللي اكتشف ده اختي مش انا عندي صدمه كبيره من اللي حواليا قفله على نفسي خايفه يجلي رهاب

4

Strawberry_16748🇪🇬 ولما كنتي معاه كان منتهي الإهمال صح

View all 4 advice
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬11d ago•tiredtired

بقالي ساعة بعيط ومش عارفة أهدي ولا حتى أعرف أوصف اللي جوايا. الوجع لما ييجي من الأب بيكون مختلف لأنك طول عمرك مستني منه الأمان والحنية والسند لكن تلاقي مكانهم قهر وحزن وخذلان. تعبت من إني كل مرة أقول يمكن المرة دي تبقى مختلفة ويمكن المرة دي يحس بيا لكن كل مرة برجع مكسورة أكتر. أصعب حاجة إنك تكتشف إن الشخص اللي كان المفروض يهون عليك هو نفسه سبب دموعك. أنا مش بزعل عشان موقف واحد أنا بزعل على سنين من الاحتياج وعلى كلام اتقال وسكوت وجع أكتر وعلى إحساس إن قلبي كل مرة بيحاول يتمسك بأمل صغير وبيرجع مكسور. بقالي ساعة بعيط ومش مستنية حد يصلح اللي اتكسر جوايا أنا بس كان نفسي مرة واحدة أحس إن ليا أب يحتوي وجعي بدل ما يكون هو سببه. :::

1
Blueberry_18459
Blueberry_18459🇪🇬11d ago•draineddrained

الكلام الي هقوله ممكن ميعجبش ناس كتير وهيبقا فيه انتقدات اكتر بس حاسس اني عاوز اقوله. انا شاب متجوز وعندي اولاد. اتجوزت صغير شويه اول ما اتخرجت تقريبا. كنت فاكر ان مراتي دي هتبقا صاحبتي والشخص الي بيفهمني ويهتم بيا ونشارك بعض الاهتمامات وانا ابقا فاهمها وهي تبقا فهماني. بس دا محصلش من اول يوم وانا بقيت حاسس اني لوحدي. انا الي بكتشف حياه الجواز مع نفسي سواء المسئوليات بقا او حتي ابسط الحاجات زي نخرج فين او نعمل ايه. انا الي بعمل مفاجئات وانا الي مركز هنجيب اكل ايه وشرب ايه. حتي ازاي ننظم حياتنا او ازاي البيت بيتنضف انا الي عارف ازاي ومطالب اعلمها. مش بس اعلمها انا كمان مطالب اني اقنعها ان الي بقوله صح. وعشان محدش يفهم غلط هي مش بتتنك عليا. لا هي فعلا متعرفش ولا عندها خلفيه عن اي حاجه في الحياه. ودا صدمني. وبعد كده كمان اكتشفت ان معندهاش طموح لاي حاجه في الحياه. بمعني بسيط انا لاقيت نفسي فاجئه بشارك نفسي كل حاجه. محدش مشاركني. مش بس المسئوليات. دا كمان العلاقه بيني وبينها. انا مطالب اعمل كل حاجه وانا الي اخد اي خطوه وافكر في اي حاجه وانفذها. وحتي لو علمتها. مش بتعمل حاجه بعدها. ....... بمعني بسيط انا عايش كأني لوحدي في مواجهت الحياه والشغل والمصاريف. وبحاول اقنعها انها تشارك صح معايا الحياه. ولكن دا بيحصل بشكل ابطء من الطبيعي بمراحل دا لو حصل. طبعا اي شخص مسئول هيبقا فاهم صعوبه الحياه بالشكل دا. .... طب ليه منفصلناش. اجابتي ببساطه عشان انا مش مستوعب ان اولادي يبقوا بعيد عني او مش موجودين حوليا خصوصا اني عارف ومتيقن انها مش هتبقا مسئوله عنهم بشكل كويس. ولو كمان انا مش موجود الموضوع هيبوظ اكتر. وطبعا بقالنا كتير بنروح لكذا دكتور علاقات زوجيه ونفسيه بس مفيش فايده. ...... طيب انا بحكي كل دا ليه. لاني تعبت. انا بقا نفسي حد اتكلم معاه و احب واتحب والاقي حد اشاركه اهتماماتي ويحبني ويهتم بيا. حد يدلعني وادلعه ويصبرني علي الحياه واصبره علي الحياه. فكره اني عايش وسط ناس بس وحيد اوي من جوايه ومش لاقي حد يفهمني. وكبعا كلامي دا لو اتقال في العلن كله هيعمل شريف وحكيم ومبيغلطتش وهيقولي كلام يضايق. .... بجد انا بقيت حاسس اني ناقصني حاجات كتير اوي ومش عارف اعمل ايه.٠

8
Blueberry_19653
Blueberry_19653🇪🇬11d ago•alonealone
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Banana_19554
Banana_19554🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

الحمدلله علي كل حاجه وكلنا عندنا مشاكل وكلنا فينا عيوب وكلنا عندنا تخيلات مريضه وانا مش شيخ بس هنا بتحس اني فعالم موازي الموضوع صعب بيجيلي شلل فأيدي لما بقول هخس اكب لحد اجبر بخاطره ولا اقول كلمه لطيفه المواضيع والمشاكل بصراحه غريبه وماتنفعش فيها كتابه ربنا يفك كرب كل شخص نفسه يتغير للأحسن وبيجاهد نفسه عشان يصلح حاله انا احسن من غيري وانت احسن من غيرك احمد ربنا علي نعمه وكمل بس انا مضطر اخرج من هنا وانا مضايق والله لاني نفسيا مش هستحمل ده

2
Pear_17245
Pear_17245🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

6
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬11d ago•mehmeh

كل فتره والتانيه كدا بقعد شهر كدا ولا حاجه واقوم قاطع قهوه حبه عشان كترها عليا بيضر ومفعولها بينعدم ف كتبت دي (وكانت اول حاجه اكتبها ف حياتي) اِتَغَيَّرْتَ عَلَيَّ؟ فَلَمَّا أَدْرَكْتُ مَا أَنْتَ فَاعِلٌ بِي هَجَرْتُكَ، وَمَا هَجْرِي لَكَ بِهَيِّنٍ وَأَنْتَ مَلَاذِي. فِي كُلِّ يَوْمٍ أَحْتَسِيكَ أَتَلَذَّذُ، وَتَتَوَغَّلُ الْفَرْحَةُ أَعْمَاقَ فُؤَادِي. وَلَكِنَّنِي أَدْرَكْتُ ضَرَرَكَ بِي، فَاخْتَرْتُ الْبُعْدَ حَتَّى أَسْتَفِيقَ لِذَاتِي. وبعدين فوقت انه انت اهبل ولا ايه دي القهوه دي اللي شايلاك دي اللي بتستحملك دي الصديق اللي بيهون عليك ايامك لحد ما تتجوز ان شاء الله و بتشيلك ف حزنك ومذاكرتك وقرفك ف ك اعتذار لها كتبت دي قَاتِمَةٌ، وَلَكِنْ فِي عِزِّ سَوَادِهَا لُطْفٌ، مُرٌّ، وَلَكِنَّهُ رَفِيقٌ لَيِّنٌ لِمَشَاكِلِي. جَمَالُهَا فِي سَوَادِهَا وَمُرِّهَا، وَلُطْفُهَا عِنْدَ الِاحْتِسَاءِ يُذِيبُ. لَهَا فِي قَلْبِ كُلِّ مَهْمُومٍ مَكَانَةٌ، كَالْمَلَاذِ، لَا يَكِلُّ عَنْهَا حَزِينٌ. وشكرا لحسن استماعكم

9
Paprika_4694
Paprika_4694🇪🇬11d ago•depresseddepressed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7
Watermelon_19634
Watermelon_19634🇪🇬11d ago•shyshy
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

13

Grape_16539🇪🇬 يا حبيبه قلبي، بتقولى كده ليه بس و انتِ عسل اهو اللهم بارك، و اكيد شاطرة و عندك ثقة فى ربنا، بصى ربنا بيحب العبد يطمع فى كرمه، اوعى تقللي من سقف طموحاتك و احلامك طالما مؤمنة بالله الحمد لله أعلي ب احلامك و آمالك و اطلبيهم من ربنا و الله لن يخذلك يا روحي و الله حافظى على ركعتين فى جوف الليل هتعملك المعجزات ربنا يهون على قلبك يا عمرى و يرضى عنك و يقر عينك يا رب و يزوجك ب احب الرجال اليه يا رب اللهم آمين ربي يحفظك بعينه التى لا تنام و يجعلك صبرك فى ميزان حسناتك يا رب

View all 13 advice
Cloud_5393
Cloud_5393🇪🇬11d ago•exhaustedexhausted

السلام عليكم أنا مش جاية احكي عشان مستنية نصيحة أنا بحكي لأن نفسيا تعبت مني أنا طول عمري كنت وحيدة واهلي حتى أنا بالنسبه لهم فرد ومجرد شخص عايش في البيت وبيساعد فيه بحكم أن حوليا كتير من صحابي مرتبطين ولا مخطوبية وغيره من زمان كنت اكلم ولاد واجى أقرف من نفسي واعمل بلوك ليهم تاني بس للاسف كل ما نفسيتي بتبوظ بدور على حد فيهم او حد جديد أكلمه بالنسبة لصحابي البنات لو حد سأل هما فين الحقيقة أن بالنسبة لهم أنا كمالة عدد مهما حاولت ادخل وسطهم ابقى حنينة معاهم احكي معاهم يمكن اتشاف حرفيا كأني هوا جت فترة كلمت واحدة ولاول مرة في حياتي بعتت زي نودز ولكن باحترام شوية محدش يسأل ازاي عملت كده لما لقيت أن الحد ده مهتم بيا زي ما كان نفسي وأنه شايفني وحرفيا حنين وبيسمعلي يشوفني نفسي في حاجه يجيبها بس لما بدأت افوق من العبط والقرف اللي عملته وربنا يغفرلي يارب اتلككتله على خناق وهو طلع كل الوحش اللي جواه وروحت أنا عملت بلوك قعدت اعيط مش عشان هو فارقلي أنا تقريبا قلبي معدش بيحب ولكن عشان أنا نفسي مرة في حياتي في علاقة نضيفة وصحاب بجد وحد يحبني بجد ونفسي حد يخليني انسى همي ولكن في نفس الوقت أنا بخاف من العلاقات ودايما زي ما يكون نظرية المؤامرة في دماغي دايما أن لا اكيد فيه حاجة اكيد مش بيحبني اكيد مس عارفه ايه ولكن بقعد مع نفسي اقول ليه معنديش مثلا حد يحبني زي صحابي مش بحسدهم والله ربنا يبارك لهم يارب امين ولكن بتصعب عليا نفسي أن ليه محدش يحبني ويحاول عشاني عايزة حاجة واحدة طبيعية في حياتي بدل ما انا لا عشت طفولة ولا مراهقة وكنت مكبوتة وزي المسجونة لحد دلوقتي بسبب ابويا اللي عقدلي حياتي بس برضو برجع واقول وده مين اللي اصلا يقبل بواحدة زيي بعد كل ده واحاول اقنع نفسي أنه مش لازم علاقات ولا حب الدنيا ممكن تمشي ولكن بكدب على نفسي مش طالبة غير تدعولي ربنا يهديني

10
Candle_5033
Candle_5033🇪🇬11d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

20
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

نفسي يكون عندي ناس فحياتي اتكلم معاها ونرغي ونحكي عن يومنا ومع بعض فاللحظات الصعبه...هو نوعيه الناس دي معدتش موجوده ليه وكله مصالح وقله ادب وحتى استغلال...حتى كمان لازم يكون في نوعيه شباب تدخل تغلس وعايزه معاكسات ويعني حاجات مترضيش ربنا والله تعبت حقيقي من الوحده دي وتعبت اكتر أن كل حياتي مفيهاش حد ثابت ولازم أتوقع أن الحاجه تنتهي أو تجرحني وكل حاجه بحد ذاتها غلط...💔

10
Cloud_19629
Cloud_19629🇪🇬11d ago•tiredtired
Topic: إيه أكتر حاجة مضايقاك/ي اليومين دول؟

اعتقد اني كنت مدي حجم و مساحة لناس انا كنت عارف انخم ميستاهلوش كنت دايما اول واحد بيسند و بيسمع و يحل المشاكل دايما اول واحد في ضهرهم كنت بحاول اتعايش مع عيوبهم انهم مش سويين نفسياً مش بيحبوا الخير لبعض بيتكلموا على بعض و كنت بقول طول ما انا كويس معاهم محدش هيعمل معايا كدا لسخرية القدر عملوا معايا نفس المواقف عشان انا كويس معاهم هم كدا كدا آخرهم كلام في ضهري بس وحشة لما تيجي من اقرب ناس ليك

0
Banana_4073
Banana_4073🇪🇬11d ago•mehmeh

أنا كان في حياتي ناس كتير اوي الفتره الي فاتت وفجأة كلهم اختفوا ، عادي مش فارقه ومش زعلان علي حد خالص بس هو لي كله بيجي فجاءه وبيختفي فجاءه ، كان عندي موضوع شاغلني اوي الفتره دي وقاعد بفكر احكي لمين ومين في الناس الي اعرفهم هيفهمني احكي ل ده ولا احكي ل دي ، مين هيحس ويفهم ومين هيندمني اني حكيت ، ولما قررت اخيرا احكي ملقتش حد موجود !! الحمد لله اني محكيتش ماهو كده كده محدش بيحس بحد والموضوع طول مانت مش فيه هيبان تافه بالنسبالك مع أنه بالنسبة للشخص نفسه ممكن يجيبله سكتة من كتر التفكير

4
Blueberry_14723
Blueberry_14723🇪🇬11d ago•fed upfed up
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

10

Hazelnut_14605🇪🇬 مكنتش اعرف ان دا هوس أو ليه اسم اصلا أنا بعمل كدا بتلقائية بقالي سنين ويمكن بيزيد اكتر مع التوتر أو لما نفسيتي متكونش كويسه خ

View all 10 advice
Blueberry_19556
Blueberry_19556🇪🇬11d ago•alonealone

بدددور علل.لي شخص متفائل ،بيحب الحياة ،عنده امل في بكرا يكون مش مكتأب ولا حاسس ان الدنيا كلها ضده عايش حياة هادية و بسيطة مفيهاش دوشة كتير مش شخ..ص ار-تبط بيه انا مش شايف حد مبسوط هنا كلو جاي شايل الهم هو في ايه يجماعة ولا انا اللي مش طبيعي😂 ملحوظة: انا مش متدلع ولا من ايچيبت😂

7
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬11d ago•heartbrokenheartbroken

النهارده حصل معايا موقف يبان بسيط لكن اثر فيا اوي كنت في السوبر ماركت لقيت بنت مع والدها بنت صغيره يعني وبيشتري ليها حاجات هي البنت خافت من حاجه لقيتها بسرعه حضنت باباها وفضلت حاضناه لحد ما حاسب عرفت انها حست بالامان لما عملت كدا انا مش قادره اقول غير اني فعلا حسيت اني صعبانه علي نفسي صعبانه علي نفسي اوي انا كمان الفتره دي مش احسن حاجه خالص مبقتش احس باي شعور ونفسي اعيط مش قادره وبدل العياط اوقات يجي نوبات هلع المشكله اني بقيت اتمني انها تيجي بجد وببقي عايزه كدا جدا علشان اخلص الضغط الي جوايا حاسه ان في ضغط جوايا كبير اوي مش عارفه صدمات طفوله ولا كبت ولا حزن ولا ايه بالظبط حاجات كتير اوي حصلت مش عارفه اعمل ايه انا تايهه اوي احساس انك عايز تعيط ومش قادر صعب اوي يارب محدش يحس بيه انا نفسي اطور من نفسي اوي عايزه اغير كل حاجه اعمل glow up زي ما بيقولو نفسي معتمدش علي حد علي نفسي وبس

8
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬11d ago•boredbored

(voice post)

29

Salt_18786🇪🇬 مصحف ❤️ يقرأ منه ياخد حسنات وانت تاخد حسنات او مصلية ياخدها معاه منين ما يروح وتاخدوا الثواب سوا 🥰

View all 29 advice
Orange_19060
Orange_19060🇪🇬11d ago•boredbored

حلمت انهاردة ان الشيخ بتاعي نزل توهيل وسمع صوتي وبقا متابعني عليه، بل وكمان قدر يتواصل مع ناس يعرفوني من هنا وبقوا كلهم يعرفوا بعض وجاب بوستاتي القديمة كلها وعرف كل حاجة عني كمية عبث مش طبيعية

25
Orange_5281
Orange_5281🇪🇬12d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

11
Donut_13968
Donut_13968🇪🇬12d ago•frustratedfrustrated
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Biscuit_4072
Biscuit_4072🇪🇬12d ago•draineddrained

عمري ما نشرت بوست هنا في حياتي ب غرض اني محتاج كمساعد ب العكس بيبقا ممكن بنتقد حاجه او كدا بس المرادي انا فعلا مش حاسس اني كويس انا مش كويس خالص الفتره ده متقدم فيا محضر في الكليه والموضوع كبر وراح للعميد والموضوع ماثر علي نفسيتي جدا يكوني شخص وحيد طول عمري مش عندي حتي اخ ولد ف مش بتاع مشاكل ولا اتعودت اكون جزء منها اتعودت ابعد عن اي حاجه فيها مشاكل علشان مش عندي شخص يقف معايا حتي ف الصحاب محدش بيحبني مش احسن شخص يكون صحاب ممكن ناس كتيؤ تعرفني بس في نفس محدش بيعتبرني شخصو محوره في قصته بحب الجيمز بحسها بتعيشني في عالم تاني بحب اتخيل بس بجد مش عارف مالي الموضوع بتاع المحضر ماثر عليا ومش عارف مصيري اي مذاكرت سنين انا من اوائل دفعتي الموضوع لو تحول ل رفد او تعطيلي سنه عن الدراسه ممكن يدمر مستقبلي المهني كلو معرفش هبقا انا زي ما انا بعد ميخلص ولا لا دعواتك وشكرا لكل حد قرا كل الكلام❤️

7
Apple_11553
Apple_11553🇪🇬12d ago•exhaustedexhausted
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

32

Moon_16756🇪🇬 ساعات الانسان بيوصل لمرحله انه مفيش حل غير كدا بس صدقيني في مليون حل مش حل واحد بس احكي هنا مشكلتك ربنا نزل في الارض رحمه واحده بس وفي ٩٩ رحمه في السما علشان يرحمنا في الاخره صدقيني الدنيا دي كلها علي بعضها تافهه وصغيره اوي

View all 32 advice
Suchi_19608
Suchi_19608🇩🇿12d ago•heartbrokenheartbroken
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

La mort de mon père, de mon fils aussi et la trahison de ma famille , ils sont très toxique avec moi même les plus proche , imaginez-vous que c'est ma sœur qui a causé la mort de mon fils et j'arrive pas à lui pardonner.

3
Moon_16756
Moon_16756🇪🇬12d ago•stressedstressed
Topic: إيه أكتر حاجة مضايقاك/ي اليومين دول؟

تراكمات كتير اوي وانا صغيره كنت بعيط كتير اوي من حاجات بسبب اهلي واجي اعيط في شقه تانيه تبع شقتنا لوحده واقعد اكتم في صوت العياط لدرجه ان انا ساعات كنت بحلم اني بصرخ بس مفيش صوت بيطلع ليا وكنت اقوم من النوم عادي وحلم عادي مش كابوس واصحي اجرب صوتي وببقي نفسي اصرخ علشان اجرب صوتي بس مكنتش بقدر هو انا ممكن اكون مكبره الموضوع

5

Blueberry_19253🇪🇬 لا مش مكبره الموضوع انك تكتمي العياط دي حاجه مش صحيه و مع الوقت التراكمات بتزيد و هيبقا موقف صعب لما تحاولي تخرجي كل ده مره واحده انتي محتاجه اي حاجه تخرجي بيها اللي جواكي

View all 5 advice
Blueberry_19253
Blueberry_19253🇪🇬12d ago•boredbored

حابب اعرف انت بتستعمل البرنامج ده ليه؟ مش عايز اعرف ايه الغرض عايز اعرف ايه السبب ورا الغرض ده يعنى مثلا انا اكتشفت البرنامج بالصدفة و انا بقلب علي الستور من الزهق و لما دخلت عجبتني الفكره بتاعته بس لسا مش متاقلم اوي معاه لان البرنامج ممكن تستعمله ب اشكال كتيره ممكن اعبر عن نفسي ممكن اعرض مشاكلي و اسمع حلول ممكن احاول احل مشاكل ناس و برضو قلولي عن تجربتكم عموما هنا

6

Coffee_11678🇪🇬 في الاول اكتشفته صدفه بعد كده كان عندي فضول اشوف مشاكل الناس بس للأسف الاغلبيه هنا مشاكل مش مشاكل انا بقول الاغلبيه لاني قابلت مشاكل هنا صعبه بجد غير كده مشاعر مراهقه تقريبا أغلبية المشاكل قريبه من بعض اووووي بحسها مشاكل تتقال في الواقع عادي من غير app عشان نكلم عنها

View all 6 advice
French Fries_10623
French Fries_10623🇪🇬12d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

10
Candle_19578
Candle_19578🇪🇬12d ago•tiredtired
Topic: إيه أكتر حاجة مضايقاك/ي اليومين دول؟

هي ليه الحياة معقدة وغامضة ومش مفهومه للدرجة دي؟ وليه كل احساس جميل بنحس بيه مش بيكمل حتى لو كان حقيقي وصادق؟ وليه بنعيش ونموت منبقاش فاهمين حاجات كتير ومش حاسين بحاجات جميلة اكتر؟ حتى السعادة يوم ويوم حتى المحبة خد وهات 💔

0
Candle_19578
Candle_19578🇪🇬12d ago•alonealone

هي الحياة ليه معقدة وغامضة ومش مفهومه للدرجة دي؟ وليه كل احساس جميل بنحس بيه مش بيكمل حتى لو كان حقيقي؟ وليه بنعيش ونموت مش فاهمين حاجات كتير ومش حاسين بحاجات جميلة اكتر؟ هل عشان حياتنا مؤقتة وعارفين إن فيه موت ف بنخاف نظهر أي حاجة حلوة ومبنخافش غير على نفسنا؟

1
Mango_17501
Mango_17501🇲🇦12d ago•lostlost

بارح كان نهار بحال كلا نهار اخر و لكن دوزتو معى الانسان لي دوزت معه 2 اعوام د العلاقة كلها حلو و مر مهم دار كسيدة ول بارح و البارح مشيت معه ل طبيب و البوليس خرجنا معى 10 د صباح جينا حتى ل 9د ليل ظاز نهار زوين واخا جرينا شوية و من مورا عام د الفراق و لا عام و نص عاودوت جلست انا وياه حدا البحر ف البلاصة لي كنا كنجلسو فيها كلا نهار و كنشوف فيه بحال الا عمر كانت بيناتنا شي حاجة و لكن راه الوقت كلو مطلقش ليا من ايدي تقول غادي نهرب حنا دابا ماشي بجوج و مدايرين والوا ف بالنا دابا بغيت نعرف واش نبقاو نخرجو مرة مرة و لا نحبس كلشي الهدرة و كلشي حيت راه كنهدرو نهار كامل ف وتس و دابا معرفت مندير ...

1
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬12d ago•alonealone

انا 21 سنه تالته جامعه حابه اشتغل بعد الجواز ، ولكن انا عارفه اني صغيرة ولسه بدري بس انا مضغوطه جدا لان العين عليا من نحية صحابي عيله بابا ماما وجيران ، اصغر مني مخطوب واللي بقوا امهات واللي هتتجوز ، انا جوايا احساس بالنقص وضغط جوايا شعور بالاحتياج ، انا مش مستعجله ع جواز ع قد ما مستعجله ع خطوبة.. يعني جوايا بجد احني عطشانه لفكرة إن حد يحبني بس المشكلة مش مناسبين او ممكن انا اوفر في طلبي بس الواحد مش بيدور ع ماديات ع قد ما ارتياح وقبوووول** بس الوضع صعب جدا حقيقي انا عارفه انه نصيب يجي لحد عندي وبالدعاء وبالصبر والواحد صابر بس وجود مشاعر عايزة اخرجها دي صعبة احساس داخلي بالعطش دا وعايز اشباع حتي لو شيء مش ملموس مش عارفه بس انا مش عارفه اعمل كنترول ع فكرة الاحتياج دي وانا فعلا مش عارفه اسلك طريق الحرام ، ومش عايزة حقيقي ع رغم من حواليا نماذج فلحت معاها لان انا عارفه حظي وان مش بعرف اعمل زي حد ، بس بجد انا مبقتش عارفه اركز في مذاكرتي ولا عارفه اكمل اتعلم مهارة ولا حتي امور بيتي او اخرج او اتعامل مع حد من شعور بالاحتياج والنقص اللي جوايا ومهما شغلت نفسي بلاقيني في دقائق هجوم وحرب جوه دماغي واحساس بالعجز يعني الواحد حقيقي مش عارف يعمل اي ومحدش فاهم قد اي الموضوع صعب ، الصبر صعب الموضوع دا بذات مأزمني ومحدش اخد باله واخدين عني اني معنديش مشاعر بس بجد شعور بالوحدة قاتلني رغم اني اجتماعية ومهتمه بنفسي يعني عامله اللي عليا وزيادة

23
Orange_13669
Orange_13669🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken

انا شاب في اولي كليه قربت اخلص اول سنه ونا في ثانويه عامه كنت ملتزم ودنيتي تمام حصلتلي انتكاسه بعد النتيجه ولحد الان مش عارف ارجع حاسس بخنقه كبيره اوي اوي انا بمر باوحش فتره في حياتي مش عارف ارجع ازاي كل لما ارجع نش قادر مش عارف كل حاجه حوليا بتوقفني عندي امتحانات نفسيتي في الارض حرفيا وفي امتحان حليت فيه وحش وخايف منه مش عارف اعمل اي لا بقيت بصلي ولا عارف ازاكر ولا عارف اعيش ومش عارف اعمل اي لو حد مر بنفس التجربه وخرج منها ياريت يفيدني

3

Moon_16756🇪🇬 بص كلنا بنمر بفتره زي دي بس من وجهة نظري شوف شيخ كويس ومحترم علي النت تسمع فيديو ليه بيتكلم عن الانتكاسه واسمع بودكاست ديني كتير الفتره دي اقلك في سلسله كدا احمد عامر منزلها اسمها السيره النبويه بجد لازم تسمعها وانا كمان تالته ثانوي بس السنه دي ادعولي 🤍

View all 3 advice
Candle_19403
Candle_19403🇪🇬12d ago•mehmeh

انا مخنوق فشخ، لسه مخلص امتحانات انهارده و رجعت البيت وافتكرت ان في بروجيكت حلو كنت مستني الاجازه تيجي عشان اعمله المهم روحت اقول ل اهلي البروجيكت وبتاع محدش حتي اهتم انا هعمل ايه وقعدوا يتريقوا وبعدين دخلت الاوضه قولت بقولك ايه اشتغل من سكات وخلاص لقيت التوتوريال اتمسح قولت يعم ماشي وماله ف داهيه لقيت خطيبتي بتقولي امها تعبت و مش عارفه تعمل ايه وانا مش جنبها ولا قريب وكلمنا الاسعاف بعدها قالتلي حد ضايقها ف المستشفى و اليوم لسه مكمل علي نفس النمط و لسه الساعه معدتش اربعه، انا يومي اتقفل ومش عارف اعمل ايه فيه

3

Pizza_15115🇪🇬 انت اللي قفله ، الامتحانات خلصت الحمدلله سيبك من اهلك اهتم بخطيبتك يعني الدنيا مش هتخرب لو البروجيكت مبدأتش فيه علطول اركنه يومين ، اهتم بخطيبتك وزور امها قول كلمتين حلوين ونام واصحي وقوم بالواجب وصلح ما يمكن اصلاحه .... ظبط حالك بس وخدها واحدة واحدة

View all 3 advice
Kiwi_18448
Kiwi_18448🇪🇬12d ago•sicksick
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬12d ago•downdown
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Blueberry_19556
Blueberry_19556🇪🇬12d ago•shyshy
Topic: إيه الشيء اللي نفسك ترجع تقوله لنفسك القديمة؟

نفسي أقوله كنت تهتم بنفسك اكتر من كدا بدل منتا كنت مهتم برضا الناس و حوش فلوس كتير و كنت تسمع كلام امك أما كانت بتتخانق معاك عشان تروح تمرين السباحة و اللي يضايقك همشه و خليه يتمني ياخد من وقت دقيقة

6
Banana_19554
Banana_19554🇪🇬12d ago•disappointeddisappointed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

13

Blueberry_19556🇪🇬 مش فاهم ايه علاقة السناتر بالموضوع😂

View all 13 advice
Blueberry_19582
Blueberry_19582🇸🇦12d ago•exhaustedexhausted

انا متشخصة شخصية حدية و لما يحصل موقف يضايق دماغي بتعمل سيناريوهات تنكد عليا اللحظات الكويسة اللي انا فيها دلوقتي عشان بفضل افكر ف الوحش اللي لسا هيصل بعدين حتي لو بعيد او احتماليه حدوثة قليلة

9
Apple_19581
Apple_19581🇪🇬12d ago•draineddrained

انا محمل ال app ده علشان بجد المشكله دي قرفاني في حياتي مبدئيا بس انا ADHD وشخص ذكي جدا ومجتهد اوي في الحاجه الل بحبها وطالما انا عوزت الحاجه ف هجيبها يعني هجيبها وهوصلها كده كده وده أثر عليا في علاقتي مع البنت الل حبيتها كنا سوا ٣ سنين ولحسن الحظ دخلنا نفس الكليه والجامعه وقولت بس خلاص كده الخليه ضحكتلي وهنخش نفس القسم ونبقي مجتهدين سوا ونكمل حياتنا بره والحاجات اللطيفه دي واتفاجا انها اتغيرت مره واحده ودخلت قسم غير قسمي ومعاملتها اختلفت خالص وبقت بتقعد مع شله كده فيها ولاد ومره واحده قالتلي نبعد وانا من كتر الصدمه لحد م عدي سنه ونص مش عارف اتخطي ، ازاي انسي الل كان بينا طيب مع اني من ساعه م سيبتها وانا انجزت حاجات جاحده ف حياتي حرفيا بس قلبي بيوجعني كل م تيجي سيرتها وخايف لو رجعت تجر ناعم معايا نرجع تاني بعد الل هيه عملته وهيه كده مكنتش بتحب ولا هتقدملي نفس الل هقدمهولها ممكن حل يا جدعان بالله والبنات ممكن يفسرولي الل هبه عملته ده ايه ؟

5
Watermelon_4108
Watermelon_4108🇪🇬12d ago•boredbored
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

14
Strawberry_14199
Strawberry_14199🇪🇬12d ago•mehmeh

اقترحو عليا حاجات اعملها املي بيها يومي عشان زهقانه وخلصت كل حاجه ولسه فنص اليوم لما بتكونو زهقانين بتعملو اي ومفيش اوبشن اطلع برا ولا اروح فحته اليوم كله فالبيت ف قولولي اي افكار بليز

78

Grape_16539🇪🇬 بودكاست ديني

View all 78 advice
Coffee_4744
Coffee_4744🇪🇬12d ago•mehmeh

أنا بقيت بمشي بمبدأ (الانطباع الأول يدوم).. في ناس من أول نظرة أو أول سلام تحس إن قلبك اتقبض منهم ويطلع إحساسك صح في الآخر، وناس تانية تدخل القلب فوراً.. حاسة السادسة دي عندكم شغالة ولا بتلبسوا في الحيط عادي؟ 😂

1
Sugar_9467
Sugar_9467🇪🇬12d ago•lostlost
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

17
Flame_16721
Flame_16721🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken

صباح الخير عليكم كونت عايزكم تنصحوني انا شاب لسا في بدايه حياتي ربنا الحمدلله مبتليني بمرض في رجلي بقالو معايا تقريبا ٤ سنين قبل المرض كونت حاجه كويسه جدا بشتغل وحالتي المدايه كويسه ومستويه التعليمي كويس بس لما تعبت بقيت قاعد في البيت لا شغل ولا اي حاجه قرايبي بقا مش سايبني في حالي يابني انزل الشغل بنزل ولله ياجماعه بتعب واخرها من قبل العيد نزلت وضغطت علي نفسي وقاعت تاني والمرض رد عليا ٣ اضعافو مبقتش بقدر امشي علي رجلي خالص انا فكره الانتحار بتيجي في بالي كتير انا صدقوني مش حاسس اني ليه قيمه خلاص حاسس نفسي انتهيت

8
Heart_10431
Heart_10431🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

7

Kiwi_19568🇪🇬 متزعليش منى بس .. يابخت من بكاني ولا ضحك الناس عليا .. انا كنت زى الشاب اللى بتحكى عنه ده .. و كنت بتعامل مع بنات و بعمل معاهم كده و حاله وفاه و انا مش عايز اكلم حد و الدنيا سوده و مش برد على موبيل ولا رسايل و كل ده حوارات انتى خالى عندك دم و كرامه و متتصليش بيه تانى علشان طول ما هو ضامن انك جمبه و مضمونه هيفضل يعمل فيكى كده و اكتر و هيبقي انتى الاستبن بتاعه فوقى يا بت و اظبطى حالك و بلاش ارتباط علشان تتخطبي و تتجوزي و لمى نفسك كده

View all 7 advice
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬12d ago•mehmeh

حابه اشكر كل اللي دعالي امبارح الحمد لله اتوفقت فالشغل والمفروض مطلوب شوية ورق هيتعمل واخلص الموضوع فيه لفه كتير وتعب وقلة نوم بس كله يهون ان شاء الله حبيت بس أشكركم علي دعائكم ليا وبجد وصلني بطرق عجيبه 🙏🏻🤍

5

Grape_16539🇪🇬 ربنا يوفقك و يرزقك من حيث لا تحتسب

View all 5 advice
Marshmallow_4739
Marshmallow_4739🇪🇬12d ago•tiredtired

عاوزة اعرف المشكلة فين ليه مبيفضلش ليا صاحب يعني بكون لسه متعرفه على واحدة وصحاب الاقيها بعدت بدون اسباب انا بجد عاوزة حل وعاوزة اعرف فين المشكلة . . ................................................... ...............ددددددددددددددددددددددددددددددددددددد

25
Brain_19564
Brain_19564🇪🇬12d ago•concernedconcerned

سؤال للشباب و البنات ك ولد لو شفت بنت جميله و ملفته ك ملامح هتفضل تتأملها و لا هتعمل مش شايفها و ك بنت تعرفي منين دي بتغير منك و لا لا أنا بنت جميله نسبيًّا بس إنسكيور و عندي مشاكل شويه مع شكلي بس

21
Chocolate_10629
Chocolate_10629🇪🇬12d ago•alonealone

انا نفسي اعرف ليه حظي وحش مع البنات كل ما اكلم بنت تطلع بتتسلي وانا بلاير يا اما ابقي لويال وهي تتحجج او بترفض من الدخلة مش عارف ليه حد بيكلم بنات كتير يقولي بيتكلم ازاي عشان موضوع ممل وبيبقي نفسي اخرج مع بنت او حاجة

2
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬12d ago•angryangry

اه منك انت يا كداب قاعد تقولي كله تحت السيطرة ومش فارق وعادي ايون ايون بتيجي حاجات كدة عبيطة تبينلك قد ايه انت عايش في حالة إنكار كدة، موقفينك ورا ازاز وقاعد تتفرج على نفسك وعلى حياتك وانت مش فاهم حاجة ومش بتتدخل وكل حاجة بتتضاعف حالياً وانت مش فاهم التضاعف دة حصل امتى وليه، بس هوو حصل بسبب غبائك مش اكتر❤️

7
Potato_7204
Potato_7204🇪🇬12d ago•tiredtired

أرهقتني الحروب التي لا يراها أحد تلك التي تدور في داخلي كل يوم دون صوت أن تبدو بخير بينما أنت تتآكل من الداخل ليس أمرًا سهلًا كما يظن الناس أن تحمل همومك وحدك لأنك لا تجد الكلمات المناسبة لشرحها ليس أمرًا هيّنًا أن تستيقظ كل صباح محاولًا إقناع نفسك بأنك قادر على المواصلة بينما شيء ما في داخلك يريد فقط أن يستريح لقد تعبت من كثرة التفكير ومن الأسئلة التي لا أجد لها إجابة ومن المعارك التي أخوضها وحدي أحيانًا أشعر أنني غريب حتى عن نفسي وكأنني فقدت الطريق ولم أعد أعرف أين كنت أريد الوصول أضحك وأتحدث وأمارس حياتي بشكل طبيعي لكن هناك جزءًا مني يظل صامتًا يحمل ما لا أستطيع قوله أشتاق لأشياء رحلت ولأشخاص تغيروا ولنسخة قديمة مني كانت أقل حيرة وأكثر طمأنينة ولست أبحث عن شفقة أحد ولا عن مواساة مؤقتة كل ما أريده هو أن تنتهي هذه الفوضى التي بداخلي وأن أجد يومًا واحدًا أشعر فيه بالسلام دون أن أقاتل من أجله انا مش عارف اعمل ايه وتايه وحرفيا بكرة نفسي مش قادر اتصالح معاها

0
Guava_4491
Guava_4491🇪🇬12d ago•mehmeh

كنت عاوز اعرف ياشباب ويابنات يعني ايه الصفه الي في الشخص الي بتحبه الي بتقيس بيها قيمه حبه ليك وايه الصفه الي بتقيس بيها قيمه كرهك لي الشخص ده او الاحساس عمتا يعني كنت عاوز اخد رايكم...موضوع شاغل بالي اني مش عارف احدد مشاعر معينه لي الشخص الي ققدامي

10

Moon_16756🇪🇬 اعتقد ان لازم تكون حاسس بالأمان والثقه والاحترام والعكس في الي بتكرهه

View all 10 advice
Strawberry_14199
Strawberry_14199🇪🇬12d ago•angryangry

يعني اي الصعب لما اكون نفسي اتجوز واحد اطول مني وضحكته حلوه وروحه حلوه ودمه خفيف وشكله حلو وحنين ومعاه فلوس وعنده عربيه وڤيلا وجينتل مان عينه مليانه وبيعرف يعوم ويعرف يطير+ بينور فاضلمه

65

Blueberry_9461🇪🇬 مش هجومي خالص والله بتمني ربنا يرزقك ويرزقنا بناس صالحه

View all 65 advice
Banana_19554
Banana_19554🇪🇬12d ago•mehmeh
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

3
Watermelon_18945
Watermelon_18945🇩🇿12d ago•ashamedashamed
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

1
Olive_18500
Olive_18500🇸🇦12d ago•disappointeddisappointed

انا اكثر شخص صارع نفسه ولازال يصارع نفسه عشان حقيقة نفسه مو حلوه الحياة تعيشها وانت مو نفس الي بداخلك, انت مجرد شخص يعيش بحسب المود بحسب الظروف بحسب الطقس بحسب اي شي انا ابي اعيش عشان اعيش وابي اعيش عشان نفسي تبي تعيش وابي اسوي المستحيل عشان اوصل للنفسي الي تستحق فيه نفسي أصعب شعور هو شعور عدم الإنتماء وبسبب هالشعور بدأت أكتم بشكل مب صاحي

5
Moon_16705
Moon_16705🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken

السلام عليكم يا جماعة.. بكتب هنا وقلبي تقيل ومش عارف أبدأ منين. أنا بمر بفترة صعبة جدًا؛ حاسس إن أقرب الناس ليا "أهلي" مش حاسين بيا ولا بيحبوني، ويمكن يكون ده بسبب المقارنة بين زمان ودلوقتي. زمان كنت حاجة تانية خالص، كنت متفوق وقادر ومكمل في طريقي، لكن بسبب "المرض" كل حاجة اتغيرت.. حاسس إني عاجز ومش عارف أكمل حياتي ولا أرجع زي الأول، وطاقتي خلصت. مش طالب غير نصيحة من حد مر بتجربة شبه دي وقدر يقف على رجله، أو دعوة صادقة بظهر الغيب إن ربنا يشفيني، ويربط على قلبي، ويغير حالي لأفضله. شكراً ليكم

1
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken

الاكس بتتجوز، احساس بشع مع اني كنت فاكر ان اتخطيت الموضوع و نسيت حب ٤ سنين و لما اتقدمتلها في اخر سنين الكلية اترفضت، و سيبتها بعده و بعدين رجعت حاولت تاني اتوافق عليا بس كانت هي اتغيرت و مبقتش تحبني لدرجة انها كانت مغصوبة عليا و عايزة تنتحر و ساعتها كان لازم اسيبها برضه مع اني مخلص جدا ليها و عايزها و دلوقت بعد سنتين بتتجوز احساس عميق بالغيرة و الاكتئاب و كسرة النفس مش عارف اعمل ايه

7
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬12d ago•mehmeh

كنت بمر بفتره من الصدمه كانت صعبه حقيقي وممزوجه بالكثير والكثير من تأنيب الضمير وانك كنت تقدر كنت...... وتخيلت اني بمر من قدام كليه احلامي او اللي كانت يعني ف كتبت دي مَرَرْتُ جَارَهَا فَرَأَيْتُهَا، فَنَظَرْتُ فِيهَا مُتَمَعِّنًا أَلَيْسَ مَفْرُوضًا بِأَنْ يَكُونَ مَكَانِي؟ فَنَظَرْتُ لِي وَلِمَا أَنَا بِهِ، فَوَاللَّهِ هَذَا لَمْ يَكُنْ بِرَجَائِي، مَكَانٌ لَمْ أَكُنْ أَتَوَقَّعُ، أَنْ آتِيَ بِهِ يَوْمًا وَلَوْ زَائِرًا، فَهَا أَنَا فِي غُرْبَةٍ غَيْرِ غُرْبَتِي، وَهَا أَنَا بِمَكَانٍ لَمْ أَرَهُ مَكَانِي. وبعدين استوعبت انه هتفضل كدا ؟ هتفضل كل ما تشوف حد مفرح اهله يجيلك نغزه وتنهيييده ؟ هتفضل كل ما تشوف دكتور او مستشفى ت اوفرثينك؟ فكتبت دي وَمَا لِطَيْفِكَ يَمُرُّ بِي فَأَتَذَكَّرُ، أَيَّامًا كُنْتُ أَتَمَنَّى بِأَنْ أَلْقَاكَ. كَانَ حُلْمًا وَأَمَلًا، بَلْ رَجَاءً، لَكِنَّ حُكْمَ اللَّهِ لَا بُدَّ آتٍ. لَعَلَّ مَكَانِي خَيْرٌ لِي، مَنْ يَعْلَمُ؟ مَا كُنْتُ أَرْجُوهُ، وَلَكِنَّهُ قَدَرٌ. رَضِيتُ وَاللَّهِ، لَكِنَّ رُوحِي أَبَتْ، أَبَتِ الرِّضَا بِأَقَلَّ مِنْ أَحْلَامِي. وَلَعَلَّ مَكَانِي خَيْرٌ لِي، مَنْ يَعْلَمُ؟ فَاللَّهُ أَعْلَمُ لِي بِالْأَخْيَارِ. موضوع ربط الكتابات ببعض طلع جامد اوي بجد وبدات احس انهم شخصين واحد بيصيح والتاني عاقل بيوجهه ف شكلي هعمل كدا كتير الفتره الجايه

4
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬12d ago•mehmeh

كنت مخنوق اوي ساعتها ولقيتني كتبت دي لَا يُدَاوَى إِلَّا مَنْ بِهِ جُرْحٌ، وَجَارِحُ ذَاتِهِ مَنْ لَهُ بِمُدَاوٍ؟ أَيْقَنْتُ أَنِّي لَا عِلَاجَ لِي، فَالْجُرْحُ جُرْحِي وَالسِّلَاحُ سِلَاحِي. كُلُّ الْجُرُوحِ تُدَاوَى، وَلَكِنْ جَارِحُ ذَاتِهِ مَنْ لَهُ بِمُدَاوٍ؟ ----------- بس بعدها بكام يوم جاتلي لحظة فوقان كدا واديت نفسي بالقلم (مجازا ) وفوقت انه انت بتعمل ايه بجد وكتبت دي وَفَجْأَةً تَذَكَّرْتُ، تَذَكَّرْتُ مَا لَمْ أَتَمَنَّ ذِكْرَهُ، فَهَلْ نَسِيتُ؟ أَمْ أَنِّي أُمَثِّلُ النِّسْيَانَ؟ هَلْ تَخَطَّيْتُ؟ أَمْ أَنِّي أُمَثِّلُ التَّخَطِّي؟ جَارِحُ ذَاتِهِ لَا عِلَاجَ لَهُ، فَالْجُرْحُ مِنْهُ وَالسِّلَاحُ لَهُ. يَا صَاحِبَ الْجُرْحِ مَهْلًا، فَمِمَّنْ تَنْتَقِمُ؟ أَمِنَ الدُّنْيَا أَمْ مِنْ ذَاتِكَ؟ فِي الْحَالَتَيْنِ لَا تَعْلَمُ. ولمسني اوي اخر بيت اللي هو من من تنتقم وفعلا انا بنتقم من مين مني انا ؟ حقيقي غباء يعني انا بعاقبني انا عشاني انا ؟ ببوظ حياتي انا عشان مخنوق مني انا ؟ ومن يومها تفكيري اتغير بجد لحاجات كتير اوي

5
Watermelon_8678
Watermelon_8678🇪🇬12d ago•tiredtired

انا ف مرحلة تعافي من ذنب كبيير ووانا بتعافي بعمل ذنب تاني دا جزء من العلاج اعمل اي مبقتش عارف انا مين انا كنت شخص قريب من ربنا بصلي وبدعي ربنا كتير كنت بنتكس كتير بس المرادي الانتكاسه بتطولو تتمادي عمري ما كنت اعرف ادخل امتحان الا وانا تايب وداعي وقايل اذكار ومستغفر دلوقتي ممكن ادخل وانا لسه متوبتش اللي عايز اوصله ان انا حاسس اني هبدأ اعتاد الذنب وانا مش عايز دا وعندي سؤال هل ممكن ربنا يخليني متوقفش ف الامتحان بسبب ذنبي دا انا عارف ان ربنا بيعاملنا بما هو اهله وليس ما نحن اهله بس انا خايف انا عندي مستقبل كان نفسي ابقي بني آدم صالح زي الناس الصالحه اللي بتعمل بودكاستس دي كان نفسي يبقي عندي المعرفه الكافيه ب ربنا وديني ورسول الله اكتر من كده كان نفسي ابقي مستقيم زيهم كان نفسي مذنبش ومتجرأش زي دلوقتي تراكمت الذنوب وعجزتني حتي من اني اقول يارب اهديني انا علي اوشك ان انا افقد الامل ف نفسي مش لاقي اي كلام اقوله زياده غير اني تعبتت جدا جداضاقت بشكل كبير عليا وبقيت عايش اخلص اليوم وابدا اللي بعده اقول يارب يخلص مش عارف انا عايش ليه وايه هدفي فقدت كل عزيمتي علي السعي ومبقتش قادر

9

Banana_16571🇪🇬 أنت عبد لله ، وانت فاهم المواضيع غلط والعبودية غلط .. والتوبة جزء من العبودية توب .. والله لا يمل حتى تملوا انت مقدامكش حل تانى وكلامك ما هو الا الشيطان متربص بك وقدوتك النبى وأصحابه تتعلم منهم وتوكلك على ربك ودوما اكرق الباب وتجرد من نفسك انت مش بتعبد عشان تاخد شكل معين ترضاه نفسك انت بتعبد عشان عبد ومهما عملت حاجات ينبغى بها ألا ترى نفسك

View all 9 advice
Heart_9410
Heart_9410🇪🇬12d ago•angryangry
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

13
Candle_19422
Candle_19422🇸🇾12d ago•boredbored
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

1
Strawberry_14199
Strawberry_14199🇪🇬12d ago•mehmeh

حلمت أن احنا غيرنا بيتنا ونقلنا بيت تاني وانا عشان متعلقه بالبيت دا كنت زعلانه اوي ورافضه دا بس كنت مجبره لأن دا كان قرار بابا خده مع اني عارفه أن الحلم دا هيتحقق لما اخويا يتجوز بس مش مهم خ

14

Sandwich_19530🇪🇬 انا تحبي المكان اللي انتي فيه حاجه حلوه بس اوقات التغيير بيكون احسن ف عودي نفسك دلوقتي مترتبطيش ب مكان اكتر من ال لازم عشان ساعات مش بنقدر نختار

View all 14 advice
Olive_4149
Olive_4149🇪🇬12d ago•disappointeddisappointed

هسم..عكم فضفض..وا بأي حاجة وانا بسمع يمكن ده يخفف عن حد او يساعد حد وربنا يعينا كلنا علي أيامنا التقيلة يارب احيانا الفضفضة بتخفف رغم انهااا مش بتحل بس الواحد في هم بيروح من عليه لماا بيتكلم

5
Strawberry_19528
Strawberry_19528🇩🇿12d ago•tiredtired
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

في فترة عشت فقدان الام و الاب (عندما فقدت ابي و امي ايضا ماكانت موجودة) و لحد الآن مازالت فيا الصدمة و ماقدرت نتجاوزها هي صح نضحك العب و ادرس عادي بس في نفسيتي كل ليل ابكي لما اتفكر تلك الفترة اصعب فترة فاتت عليا و يا ريت تنمحى من ذاكرتي و الله ماعرفت اذا الوقت ينسي ولا راح ابقى طول حياتي هيك

2

Banana_19843🇩🇿 انصحك اختي بكثرة قراءة القرٱن و كثرة الاستغفار

View all 2 advice
Flame_19312
Flame_19312🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken

مرة واحدة اكتشفت ان كل اللي بيمثلو انهم جنبي بيكرهوني او عايزين مصلحتهم بس اهلي كلهم صحابي حتى الناس اللي كنت بعتبرهم اغلى ما عندي ناس كتير كارهة نجاحي في سن صغير كله بيحاول يستغلني وكل حاجة حصلت مرة واحدة من كل الناس

6
Moon_13818
Moon_13818🇪🇬12d ago•tiredtired

محتاج حد عنده طاقة يتكلم معايا فانا هقدر دا جدا حاسس انى عاوز اتكلم مع بني ادمين مبعرفش اتعرف ع ناس جديدة مشكلتي مش بعرف افتح مواضيع وبستنى الى قدامى يفتح الحوار عشان أدوس فيه بس بمجرد نا يتكلم بعرف اقود انا الحوار

7
Avocado_17359
Avocado_17359🇪🇬12d ago•tiredtired

في عالم سريع الإيقاع لم يعد التفكير مجرد أداة لحل المشكلات بل تحوّل لدى البعض إلى عبء نفسي يُثقل العقل ويستنزف المشاعر. فالتفكير الزائد أو ما يُعرف في علم النفس بـ Rumination ليس مجرد تحليل عابر للأحداث بل هو تكرار قهري للأفكار حول الماضي والحاضر والمستقبل دون الوصول إلى حلول حقيقية. وهنا تبدأ الحلقة المفرغة التي قد تقود إلى #الاكتئاب.

2
Banana_16442
Banana_16442🇪🇬12d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

4
Corn_19170
Corn_19170🇸🇦12d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Cloud_4020
Cloud_4020🇪🇬12d ago•annoyedannoyed

جماعة عندي مشكلة كبيرة جدا -مش كبيرة ولا حاجة ولا مشكلة أصلا- بنعرف ازاي إننا بنحب حد؟ ومحدش يقولي طالما سألتي السؤال دا يبقى مبتحبيهوش 😭 وإيه تفسير إننا نبقى حابين حد شوية ونتقفل منه شوية وهكذا؟

21
French Fries_16981
French Fries_16981🇸🇾12d ago•guiltyguilty
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

28

Banana_4101🇪🇬 I think you just need to discover yourself internationally more, just to be certain what is it exactly that you like and whatnot when it comes to sexual desires And then you take it step by step forward

View all 28 advice
Marshmallow_4065
Marshmallow_4065🇪🇬12d ago•lostlost

المثل بيقول اعتزل ما يؤذيك بس اعمل اي لما ما يؤذيني قدامي أغلبية الوقت للأسف كنت ساذجه وعبيطه فإيدي انتقم وافضح بس كمان مش عايزه اكون طرف فحاجه مقززه ذي كدا والحمد لله اني حياتي مش بتقف علي اي حاجه أياً كانت معزتها فقلبي اقدر اقول اني مليش عزيز اقدر اخسر اي حاجه فاي وقت يمكن استفقدها شوية لكن ماتأثرش عليا وعلي حياتي

3

Avocado_17359🇪🇬 فعلا

View all 3 advice
Marshmallow_10625
Marshmallow_10625🇪🇬12d ago•lostlost

قعدت قعده مع جوز ماما طلعني كافره وعايزه اغير ديني وبكلم عفاريت وجن وملبوسه كنت باخد شاور ،ف العموم اه ساعات ماما او لي حد بيخبطو عليا زي اي حد بتحصل معانا كلنا عادي المره دي لما خرجت كان الموضوع غريب شويه جوز ماما قالي ابقى تعال عايزك ، اصلا ولا بطيقه ولا بطيق امي دخلت الاوضه وقعدت قالي بصي قبل اي حاجه انا زي ابوكي وانتي زي بنتي وبعدين بدأ بقى قالي هو انتي ايه مشكلتك ،قولتله ايه مشكلتي مش فاهمه ،قالي انا قاعد معاكي قعده فضفضه قولي اللي انتي عايزاه ،قولتله لا نقيش حاجه كررها كذا مره وانا ع نفس ردي قالي يعني انتي تمام قولتله اه قالي انا لو كنت عارف ان مفيش مشكله مكنتش قولتلك تيجي قولتله انت شايف مشكلتي فين ،ف حاجه دينيه وكده (ده عشان هو راجل دين وكده ف قولت كده) قالي قولي اي حاجه انتي شايفاها مشكله قولتله لا بصراحه مش عارفه قالي طب ف العقيده انك مقتنعه ان في ربنا ومؤمنه، قولتله اه الحمدلله ،حسيت انه دخلتني ف سكة كفر معرفش ليه يعني مع اني تمام يعني مفيش اي مشكله المهم خدني ف سكة الدين دي وحقق معايا شويه ومعني كلامه طب انتي مش عايزه تكفري ولا تغيري دينك ولا شاكه فيه ولا حاجه ،وانا ع نفسي ردي ان انا تمام ومستغربه اصلا كلامه بعدها راح قالي طب مشكلة الحمام قولتله مالها قالي انتي مش شايفه انك بتتاخري جوا قولتله هو عادي يعني مش مشكله كبيره وبعدين لا مش بتأخري ف العموم يعني ف قالي انتي بيحصلك فقد زمن جوا قولتله لا قالي طب ابقى احسبي بتقعدي قد ايه قولتله انا فعلا ببقى عارفه الوقت قد ايه وخصوصا لما بكون بذاكر ببقى واخده بالي من الوقت قالي بس ابقى احسبي بردو وشوفي نفسك هتخضي من الوقت ولا هتحسيه عادي قولتله طيب مع اني مستغربه كل اللي بيقوله ده قالي احنا هنتكلم بصراحه انتي بتشوفي جن؟ في جن ف الحمام؟ انا اتصدمت هنا ضحكت كده بتريقه وقولتله اكيد لا(انا بجد يجدعان مش فاهمه كلامه،هو بيتكلم بجد وبثقه) قالي طب مفيش جن ف الحمام قولتله معرفش والله انا مش بحضر عفاريت جوا قالي يعني انتي متأكده مش بتشوفي جن او كده قولتله لا بعدها قالي طب حاجه تانيه باب اوضتك ميتقفلش قولتله انا مش بقفله الا لما انام عشان النور اللي برا ف الصاله قالي بردو متقفليهوش قولتله يعني هتلبس مثلا قال اه ممكن تبقى ملبوسه وانتي مش عارفه ،قولتله تمام كنت ماسكه دموعي من الكلام الغريب اللي بيتقال وانهارت لما خرجت، الفكره محدش مهتم قاعدين يضحكو ويهزرو مع بعض وانا بنهار لوحدي طب هو بجد في حد يقول لحد كلام زي كده وانت حاسس اصلا كلامك مؤذي ازاي معرفش مبقاش عندهم دم ولا انا بحس بزياده ولا ايه انا كنت بدافع عن نفسي وبقوله لا يعني بفهمه انه كلامه غريب ومفيش حاجه من دي بس هو كان مصمم ان هو صح، وفضل لاخر لحظه مصمم انا حسيتني مجنونه هما شايفين حاجه انا مش شايفاها مثلا،ومفيش اي حاجه تدل اني بكلم عفاريت ولا اني ملبوسه ولا اني عايزه اغير ديني انا مش مصدقه انه بيسألني الاسئله دي ،ومش فاهمه هو عايز ايه بجد انا كان نفسي ارد عليه اقسى من كده، انا نفسي يبطلو يعاملوني زي الحيوانه ،معنديش مشاعر انا يعني!! انا حاسه بعدم الانتماء بجد

15

Cloud_19075🇪🇬 حبيبتي انا فعلا اسفه ليكي الموقف غير انه صعب و رخم ف شكلك لسه صغيره و ف بيت مفيش حد قادر يفهمك او يسمعك او شايفك صح او يحتويكي هيبقي ضغط ليكي ف السن ده بس ربنا مش هيحطك ف حاجه الا وانتي قدها فعلا حتي لو تقيله ع قلوبنا ده اعتبريه ابتلاء لتهذيب روحنا و هدعيلك كتير ربنا يخلصك منه و يحفظلك قلبك بس متعشميش نفسك بأي حنيه او حب من الناس دي خصوصا الرجاله اللي بتصتنع التدين هو لو متدين مستحيل اسلوبه يبقي بالقرف و قله التقدير دي فانا اللي بعتذرلك ي بنتي و بردو عشان السخافه بتاعت افوكادو اسفه ان المجتمع شبه ده انتي كنتي تستحقي بيئه امنه تتولدي فيها او مساحه امنه للتعبير عن مشاعرك ف بعتذرلك ان ده مش موجود هحاول ادعيلك دايما ان ربنا يخفف عن قلبك و يكون ليكي الحسب دايما و يبعدك عن اي ناس ممكن تأذيكي او تمسك بسوء ربنا يلطف بقلبك

View all 15 advice
Strawberry_19507
Strawberry_19507🇪🇬12d ago•exhaustedexhausted
Topic: إيه أكتر حاجة مضايقاك/ي اليومين دول؟

حصل حاجة في شغلي وهي أن مديري عرف اني باخد فلوس من الشيفت اللي انا ماسكاه وقبل ما حد يتكلم في حرام وحلال انا عارفه أن عليا ذنب ولازم اتوب منه بس انا دلوقتي مش عارفه اتعامل مع مديري ازاي خصوصاً أنه لمح كذا مره أنه عارف حاجة وانا مبقتش مستحملة اخبي اكتر من كده خصوصاً اني بعزه جداً وهو كان كويس معايا ياريت حد يقولي رأيه أو يقولي اتصرف ازاي واعترفله اني عملت كده واسيب القرار في ايده ولا دي هتكون فضيحة.

166

Orange_13479🇪🇬 رجعيله الفلوس وفهميه انك غلطانه وكنتي مزنوقه ف الفلوس ده واعتذري

View all 166 advice
Candle_18752
Candle_18752🇩🇿12d ago•heartbrokenheartbroken

كيف يستطيع الانسان ان ينسى و يتخطى شخصا يعشقه لكن متأكد انهم ليسوا نصيب بعض كيف أستطيع منع قلبي و عقلي بالتفكير به انني افكر فيه وسط فراغي و ايضا وسط انشغالاتي اريد ان اتخطاه و انساه لكن من جهة أخرى أحبه و اريده بشدة هل من حل!!!💔

15
Mango_18906
Mango_18906🇪🇬12d ago•alonealone

محتاجه اسمع وافكر ف اي حاجة بره حياتي انا .... احكولى اى حاجة عن نفسكوا ..شاركوا مزيكا او فيلم او صورة حلوة لو ده مسموح هنا ...لعل الوحدة دي تخف شوية وتهدي ..قد ايه ده شعور سخيف ومزعج وبيحسسك بالضياااااااااااااااع

18
Grape_16130
Grape_16130🇪🇬12d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬12d ago•stupidstupid

السلام عليكم 🌸. بصوا، دلوقتي من فترة، سنة ونص مثلا، عرفت واحدة عن طريق صديقة مشتركة كانت بتعملنا احنا الاتنين مشاكل، ف اجتمعنا اصلا على اني كنت بسألها قبل ما اعرفها اوي هي -البنت بتاعت المشاكل دي- كده ولا انا فاهماها غلط ولا ايه، ولا المفروض اعمل ايه معاها اصلا، لانهم كانوا بيستيز. المهم، البنت اللي عرفتها دي خلينا نسميها تَنَّة (من تنة ورنة). ف تنة دي كانت مش عارفة والله، بتتلاعب بيا نفسيا. انا وقتها للأسف كنت بعمل اخطاء كتيرر، ف لما كنت احكيلها عن احد اخطائي، واقول مثلا اني متعصبة من حد معين، او بحب شيء معين،والمفروض اني غلط في كده، لا الاقيها تشجعني على ده اوي حرفيا. بعدها بنفس الدقيقة، احس بالذنب ف اقول بس لأ ومينفعش ومش عارف ايه، الاقيها ايدتني علطول، المهم انها دايما في صفي. لو عرفت اني بالصدفة عندي هواية او حاجة معينة بحبها، لازم تعملها فورا او تتكلم معايا عليها، بتتلاعب باسلوب الكلام بتنقي الكلام اللي عاجبني وكل ده. لما مثلا اشتري حاجة، الاقيها عملت زيي، اقرأ كتاب، تاني يوم الاقيها بتكلمني عنه، حتى النظارة والله الطبية اللي عملتها، راحت جابت واحدة شبهها بس اكسيسوريز، والله حتى صحابي، يا اما تبعدني عنهم، يا اما تروح تصاحبهم. كانت واخدة وقتي ومجهودي والله وكنت بحبها، ورغم اني متلاعبة اسوأ منها واقدر اقلب حياتها فوق تحت، بس كل اللي عملته اني كنت مدركة تلاعبها وبسايرها بمزاجي عشان بحبها وكنت طول الوقت ف صفها وبدافع عنها قصاد اي حد، رغم اني كمان عرفت اكتر من مرة انها بتكذب عليا وبتلفق تهم وكلام محصلش للبنت الاولانية اللي كانت بتعملنا مشاكل، ومكنتش مرتاحلها ابدا والله وقلت كده اكتر من مرة جوا وبرا عقلي. المهم، جت فترة وبعدت عن كل صحابي اللي اعرفهم، وبعتتلهم كلهم رسالة موحدة فيها شكر واعتذار واسف ووو.. وكده، وبلكتهم، بسبب ضغط وارهاق وخوف من اني آذيهم بنفسيتي السيئة وقتها. المهم، جيت دلوقتي رجعت علاقاتي مع الكل عداها، ف وانا بكلم واحدة منهم، قالتلي انها كانت بتبعت لتنة رسايل كتير اوي ليا واني واحشاها وتسال تنة عني، وتنة مفهماها انها بتتواصل معايا اصلا! لما راجعت الاحداث كلها ووقت اختفاءاتي بالذات، لقيت شيء واحد مشترك بينهم كلهم، كل صحابي اللي بحبهم الطيبين الكويسين فعلا، كانوا بيسألوها هي عني. وقتها فهمت انها مفهماهم كلهم انها بتتواصل معايا، وبتحاول من الآخر تبعدهم عني. المشكلة تنة اصلا عندي على الفيس، ومش مبلكاها واتس ولا مكالمات، وعندها كذا رقم تقدر تبعتلي يعني حتى لو مبلكاها، ده لو مهتمة فعلا، بس انا كنت مبلكاها تلي بس. انا آه كتبت في الرسالة ان محدش يتواصل معايا، بس برضو مكتبتش انها تروح للكل تقولهم اني بتواصل معاها! فاا بس، دلوقتي بقى انا افتقر للحوارات وهموت وانكشها ومش عارفة ازاي، لاني بصراحة والله مرعوبة منها 👈🏻👉🏻. ادوني بقى طريقة انكشها بيها من غير ما تعرفنييي

21
Watermelon_4108
Watermelon_4108🇪🇬12d ago•fed upfed up
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

9
Flower_19460
Flower_19460🇩🇿12d ago•emotionalemotional
Topic: التعرض للخيانة
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

10

Almond_18125🇩🇿 يقدر يدخل في إدمان وميخرجش من هاديك الدوامة يعني عقلو يتعود على المتعة اللحضية السهلة

View all 10 advice
Flower_19460
Flower_19460🇩🇿12d ago•heartbrokenheartbroken
Topic: ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

خذلان خيبات الأمل المتكررة من الأشخاص اللي نعزهم او الأشخاص لي نقول انهم غير الناس الباقية....خيانات..كلام يوجع...ولي يجي من عند الأهل او الوالدين هو الأكثر صعوبة وألم لا يمكن تخطيه بصعوبة اا

0
Cloud_13604
Cloud_13604🇪🇬12d ago•downdown

يا جماعه معلش اسمعوني يمكن الحاجه الي هقولها تكون تافهة بالنسبالكم بس بالنسبالي انا في مشكله الموضوع اني في تالته اعدادي و امبارح كان عندي امتحان هندسه و والله كنت مذاكراها كويس و حله امتحانات و منمتش اليوم دا خالص معرفتش انام و دي كانت اول مره منمش خالص قبل الامتحان انا عادةً بنام ساعه قبل الامتحان او ساعتين بالكتير المهم في الامتحان اتوترت اوي و عيطت و بصراحه عكيت خالص حليت الاختيارات و برهان واحد هو الي متأكد منه و اتنين تاني مش متأكده خالص و مش عارفه اصلا كنت بكتب ايه فيهم و سؤالين تقريبا سبتهم و حاجات مش مكمله حلها كل دا بسبب التوتر و اني مش قادره افكر المهم سلمت الورقه ف هل كدا هنجح و هعدي اصل انا الترم الاول جبت في الهندسه 14 من 15 و الرياضه كلها جبت 28 من 30 و الجبر الترم دا حليته كويس لكن الهندسه زي ما قولتلكوا ف سمعت أنه في الترم الثاني مجموع الترم الاول رياضه بيضاف للتاني هل كدا هعدي رياضه إن شاء الله ولا هيحسبوا الهندسه لوحدها الترم دا محتاجه حد يفيدني و يطمني من غير تريقه ياجماعه انا قلت اقول عشان انتو اكبر مني و اكيد عارفين وانا خايفه و عندي امتحان بكره و م قادره اوقف تفكير في الموضوع و اسفه ع الإطالة👈🏻👉🏻

42

Watermelon_4108🇪🇬 طيب يا جميله انتي يعتبر حله نص الورقه صح ؟

View all 42 advice
Blueberry_15222
Blueberry_15222🇩🇿12d ago•worriedworried

عندي فترة متعرفة على واحد مصري ونا مش مصرية مالفايس بس و نتكلم واتس مرات مكالمات و نادرا فيديو كول...الشخص هذا توافقت معاه جدا ...يعاملني بطريقة محترمة و يبين انه معجب بي و مرات يصرح انه يحبني ...اما انا عادي ..انجذبت ليه مؤخرا و من اول مرة متفقين انه يعنل خطوة و يتقدم فكنا بنهيأ الوضع ..شوية بشوية نتعرف على بعض و اسئلة ووو مرة كلم ماما و تعرفت عليه .و بعدها بشوية كلم اخي و قاله مرجبا بيك تجي تخطب ..و كل الامور تمام هو حاليا يجهز ف امور الفيزا ووو اما انا لصبحت مترددة و متخوفة لما صارت الامور تمشي و تتحقق ..هو صح اثبت انه يريدني ك زوجة و بناء اسرة ووو الموضوع اني انا خايفة يكون يمثل علي و لا مخبي علي امور ولا يطلع مجرم ولا يرميني بعد زواج ولا يستغلني ..حتى ان اسال عليه في بلده مالقيتش فرصة وخصوصا كل حكايات لي نسمع بهم كارثة من زواج بأجانب المهم حابة وحدة تكون من مصر محافظة البحيرة ولا سيموحة ..لو تقدر تقدملي مساعدة اسألها عن الشخص هذا

9

Flame_17153🇩🇿 اختي صلي استخارة و ادعي ربي دك تبانلك و زيدي حوسي عليه لا صبتي بسك صح بعيد الشر تروحي بلاد وحدوخرة كشما يصرا تحصل غير فيك و لعلها خير المهم ادعي و صلي باذن الله دك تبان

View all 9 advice
Watermelon_19479
Watermelon_19479🇪🇬12d ago•tiredtired

انا دمرت حياتى بايدى اخدت قرض من البنك من 5 سنين كنت بحلم بمشروع يكبرنى وعايشنى كويس والقرض خد حياتى كلها خسرنى كل حاجه اصحاب اهل قرايب نفسي كمان والديون بتزييييد ومفيش دخل ولا فى بركه فى اى حاجه بصلى واعرف ربنا كويس وده اللى مخلى ربنا سترها معايا بس الديون خربت حياتى والذل والاهانه من الناس اللى ليها فلوس كسرنى بتهدد كل شويه بتشتم وبتهان كل شويه ومعرض للحبس فى اى وقت ومش قادر اغضب ربنا فى حاجه حرام ولا قادر انتحر وارتاح من الوجع مش عارف هتخلص على اى ولا هتخلص امتا داخل على 6 سنين لا راحه ولا نوم حاولت اشحت من طوب الارض اعرفه ومعرفهوش بس مفيش فايده بدعى ربنا فى كل ركعه فى كل ساجده بالليل وبالنهار بس للاسف مفيش حل نفسي اعرف انا مزعل ربنا فى اى لدرجه انى اوصل للحال ده طول عمرى عايش بين ايده بغلط وبرجع ليه تانى مبعملش الكبائر لاسرقة ولا زنا ومستحمل الشهوة وبقاوم وبقول يارب وانا سنى كبر ومع ذلك ملمستش انسانه طيب ليه ربنا مش عايز يستجيب للدعاء اه سترها معايا والحمد لله انى لا اتحابست ولا اتفاضحت بس ضاااااااااااقت اوى خلاص بجد تعبت الحمل زاد ندمت على القرض ونفسي ترجع بيا الزمن اقسم بالله ما هقرب ناحيه القروض تانى بس هتخلص على اي هتحبس ومستقبلى هيضيع ولا هتفضح وهتسبب فى فضايح لاخواتى البنات انا طالب منك الدعاء والنبي بالله عليكم تدعولى والنبي ما حد ياخد قرض او يدخل فى ربا والله العظيم نار جهنم على الارض نفسي ربنا يحلل الانتحار ثانيه واحده اقسم بالله ما هفكر ادعولى بالله عليكم

7
Marshmallow_12977
Marshmallow_12977🇪🇬12d ago•annoyedannoyed

انا فضلت 4 سنين مش مصاحبة حد و كنت مكتفية بأهلي و قرايبي لحد ما دخلت الجامعة و صاحبت بنتين و كنا مجموعة من 3 بنات ف الاول قريبين من بعض لحد ما حصل بيني و بين واحدة مشكلة و علاقتي بيها انتهت و صاحبتنا التانية قطعت كلامها معايا مع اني انا الي عرفتهم على بعض و انا الي جمعتهم و اكتشفت ان صحوبية الجامعة دي اسوء حاجة الواحد ممكن يعملها ف نفسه كلها مشاكل و ضغوطات و ناس مش سالكة و ندمت اني بعدت عن صحابي ف السوشيال ميديا و كنت مغفلة اوي لما افتكرت اني كدا بقا عندي صحاب كويسين

11

Banana_19469🇪🇬 ممكن نكون صحاب وأن شاء الله مش هتندمي

View all 11 advice
Banana_19266
Banana_19266🇸🇾12d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

5
Cookies_18736
Cookies_18736🇪🇬12d ago•disappointeddisappointed

الواحد حزين أنه بقاله خمس سنين بالكليه واوشك على التخرج ومطلعش منها بذكرى حلوه او ناس كويسه.....كل اللي افتكره ناس مريضه ومعاناه واذى كان نفسي اقول زي الكبار ياريت الايام ترجع.....بس الواحد بعد الايام المتبقيه عشان يرتاح نفسيا.. بحس بعد الجامعه ماتخلص الحياه اللي بعدها مفيش فرصه فيها لكدا...يعني راحت عليا

5
Brain_19471
Brain_19471🇪🇬12d ago•confusedconfused

انا امى اتوفت من 4سنين وولدى اتجوز من قريب لكن ملاحظ حاجات غريبه نحيه زوجه ابى احيانا بتعملنا كويس واحيانا بتعمل مشاكل بدون سبب بتكلم عننا بالوحش بترقبنا بطريقه غريبه كان ورها حاجه و بقيت بلاحظ اختفاء فى ملابسى من وقت ما جات ع بيت و بحس بعدم ارتياح وقت ما تكون هى موجوده

2

Donut_15609🇪🇬 طب متكلمي باباكي انكم تعيشو في شقة لوحدكم

View all 2 advice
Coffee_19302
Coffee_19302🇪🇬12d ago•boredbored

ازاي الحزن قادر يخلي الاكلة المفضلة طعمها وحش، والأجواء المفضلة كئيبة ومملة ومبتعديش، والفيلم المفضل دمه تقيل، والدنيا رغم وسعها ! أضيق ما يُمكن .. والكلام محشور في الزور وكل حاجة مبتمشيش كدا.. ازاي..؟!

10
Watermelon_15742
Watermelon_15742🇪🇬12d ago•tiredtired
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

2
Marshmallow_10625
Marshmallow_10625🇪🇬12d ago•lostlost

عايشه مع ناس في حاجه دماغهم حقيقي معرفش ايه ده بجد اللي هو مش للدرجه يعني ناس غريبه اوييي والفكره بيلبوسك تهم وحاجات غريبه معملتهاش اللي هو انا مالي طب وايه اللي حصل وليه وامتى وانتو ازاي كده اصلا سوو غريييب

18
Mango_19462
Mango_19462🇪🇬12d ago•heartbrokenheartbroken
Adult Content

This post may contain sensitive content Why is this hidden?

24
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬12d ago•lostlost

السلام عليكم 🌸. لما ببص حواليا، واشوف الناس، مين عمل ومين سوا ومين انجز، بحس اني بزعل. يعني مثلا، واحدة زميلتي في الدروس، حَكَم ف الهاندبول، وعندها انجازات وميداليات قد كده ما شاء الله ربنا يباركلها. اللي هو انا مش بحسدها والله، بس زعلانة اوي على نفسي؛ مأنجزتش حاجة، معنديش حاجة ماهرة فيها فعلا، حتى هواياتي مستوياتي فيها متدنية جدا لاني فاقدة الشغف فيها، حتى التنس اللي كنت بلعبه زمان وقفته. جسمي متدمر نفسيتي متدمرة، بقى عندي بوادر ارتجاع للمريء من نظام الاكل والنوم الزفت اللي متبعاهم، ده غير فقر الدم والانيميا ونقص الفيتامينات وشعري اللي حرفيا انتهى بعد ما كان حرير. طب صحاب؟ مفيش، اغلبهم طلعوا توكسيك ومهووسين يا بيا يا بتدمير حياتي، وحاجة آخر رعب تقريبا، والكويسين منهم قطعت علاقتي بيهم عشان مكانش عندي طاقة. طب والمذاكرة؟ آخر امجادي كانت تالتة اعدادي، من بعدها معدتش بفتح الكتب الا ليلة الامتحان. آه بجيب درجات عالية نسبيا وكل حاجة، في منتصف التسعينات مثلا، بس هل انا بذاكر؟ لأ، معتمدة على ذكائي بس، حتى امتحاناتي لخبطت ف مواعيدها السنة دي تلت او اربع مرات من قلة الاهتمام والله، بعد ما كنت بصحى نص الليل اعيط مفكرة اني ضيعت الامتحان، واقعد اراجع المنهج والله وانا نايمة من الرعب. مش عارفة امتى حالي تدنى كده، ومش باخد خطوة، انا ببص على اللي حواليا وزعلانة بس برضو ماسكة تلفوني وزي ما انا، ولا فيه اي تغيير. حياتي مش سيئة، بل ممتازة للأمانة، مستوى معيشي منصب اجتماعي تعليم فلوس جمال ذكاء قبول لبس سفريات، كل حاجة تقريبا عندي، بس بحس ان الحاجات دي مش بتبسطني، حاجات انا اتولدت بيها مأنجزتهاش، زي فكرة اني ذكية مثلا، بحسها عار عليا لان انا ذكائي ولا بهتم بيه ولا بنميه ولا انا حتى بستغله ف حاجة مفيدة.. فاا بس، مش عارفة والله اعمل ايه ومكتئبة بشكل غير طبيعي ومليش خلق حتى سريري ارتبه.

14

Corn_19170🇸🇦 كل شخص فينا عنده مهارة بس مش بيحاول حاولي تدرسي مجال مثلا زي البرمجه وشوفي أنتي هتوصلي لايه خلال 6 شهور واوعي تحطي نفسك في مقارنه مع حد عشان حقيقي مش هتتحركي خطوة على اساس المقارنه ، اعملي كيان لنفسك واقوي كده اومال

View all 14 advice
Sandwich_16698
Sandwich_16698🇪🇬12d ago•shyshy

محاولة تجربة حاجه جديده عليا انا شخص بحب اقرأ روايات بس مبحبش اكتشف يعني مش ادور بنفسي لا انت مثلا عجبتك روايه ف بترشحهالي ف بقرأها وكدا المهم قررت اني اغير وألف اول روايه في حياتي و ممكن بعد أذنكم تكتبولي ملاحظات وكدا (الروايه بتبدأ ب البطل حامد عنده 19 سنه حامد بيمر حاليا بفترة اكتئاب بسبب موت جده وفي يوم قررت العيله تسافر لكن حامد محبش يسافر ومحدش اجبره علشان هما عارفين انه متاثر بموت جده ف بعد ما العيله سافرت حامد فضل قاعد بيفتكر ذكرياته مع جده ف افتكر وهو عنده 10 سنين لما راح لجده بعد ما العيال اتنمره عليه ان جده قاله بطل جبن وخوف يا حامد واضرب العيال دي ولو مقدرش علي حاجه زي دي يبقى النبؤه مش هتتحقق انه لما يتغلب علي خوفه هيرجع سلالة العيله من جديد وهتعرف دا لما تكون جاهز عند مقبرة جدك إبراهيم ف حامد لما افتكر الموضوع دا فضوله غلبه وقرر يروح ويشوف ف وصل للمقبره ف لقاها مقابر عادي بس قعد يفكر هيكون جاهز لأيه ف قرر يغامر لتاني مره وينزل تحت لما نزل وقبل ما يفتح كشاف الموبيل لقي ان في حاجه خربشته ف فتح النور ملقاش غير ضل لكائن عامل زي القط والغريب ان الدم اللي طلع من ايده لونه اسود ف هو طبعا استغرب بس لقى مكان ايد علي الحيطه خاف بس بعد تفكير قليل قال انه مينفعش يبقا بالجبن والخوف دا وحط ايده في مكان الرمز بتاع الايد دا وفجأه لقى المكان بتاع الرمز بينور ابيض وبعدها اتفتحت بوابه من الحيطه ولما دخل جواها لقي الباب اتقفل ورجع حيطه تاني ف اتخض بس حاول يطمن نفسه وراح نحيت الكتاب بس ملقاش عنوان ف مهتمش وفتح الكتاب لقى في المقدمه كلام من جده بيقوله يا حامد لو انت فتحت الكتاب دا كدا هعرف انك بقيت راجل يعتمد عليك واتغلبت علي خوفك الكتاب دا عباره عن تاريخ عيلتنا وهتعرف منه حاجات مهمه ف حامد بما انه فضولي بطابعه ف بدأ في القرأه لقي الكتاب بيبدأ بتعريف عن عيلته احنا عيلة القط ظلال الفرعون والفرعون الاول (رع) عينا حراس العيله الملكيه في السر ودا سر بيتوارثه احفادنا جيل بعد جيل وفي كل جيل في فرعون واحد وتلات حراس وواجب الحراس يلاقو الفرعون بعد تهجين العيله الملكيه بالعامه وحمايته تحت اي تمن و بعدين لقى حاجه غريبه وهي (صفات الحراس) لون دمهم اسود عندهم بنيه جسديه قويه بتستيقظ اول ما بيصحي مهارته وعلشان الحارس يصحى مهارته لازم يدمج دمه بحجر احمر ميال للون الياقوت موجود مع رئيس العيله بس (وطبعا بما انهم تلات حراس يبقى تلات احجره) ف في الصفحه اللي بعدها لقى ورقه صغيره محطوطه وسط الصفح فتحها لقها رساله من جده انا عارف انك واحد من الحراس ف علشان كدا سيبتلك حجر ليك ف صندوق في زاوية الازضه دي ف حامد لقي فعلا صندوق عليه طبقة جلد حيوان فتحه لقي حجر حط عليه نقطه من دمه وبعدين....(عارف انهى حركه وحشه بس والله لسه مفكرتش في قدرات ولا حتي عنوان للروايه اللي اخترعتها في ساعه دي بس ممكن تقترحو عليا لو حابيت)

1