•
•
•

شريك حياة

25 منشورات
Moon_4178
Moon_4178🇪🇬•منهكمنهك
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Orange_5354
Orange_5354🇪🇬•عاديعادي

أولاً (للشباب والبنات): هل بتعتقدوا إن فترة الخطوبة (في ظل وجود النقاب) بتكون كافية إن الشاب يتعرف على شخصية وطباع البنت بشكل كامل؟ ولا التواصل البصري وتعبيرات الوجه بتفرق جداً في بناء "الكيميا" والتفاهم والقبول بينهم؟ ​ثانياً (للشباب تحديداً): هل ممكن تتنازل عن الصورة الذهنية أو "الستايل" المعين اللي في دماغك لشريكة حياتك في مقابل إنك ترتبط ببنت منتقبة وتكسب التزامها وسترها حتى لو مكنتش حاطط النقاب في حساباتك من البداية؟ وليه؟

11
Corn_16581
Corn_16581🇪🇬•مُرهقمُرهق

هل في بنت فعلا تحب تكون ف ريليشن م ـاـ ستر و خــ اــ ضعه اصل اظن النسبة قليله فشخ و المعادله الاصعب انها تكون دمها خفيف كمان و فاهمه يعني ايه شريك حياتها او حبيبها يكون مسيطر عمتا العلاقه دي اظن صعبه وجودها حاليا للأسف

2
Banana_6297
Banana_6297🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

الواحد عمل كل حاجه صح والحمد لله كله بفضل ربنا بس عارفين ناقصني اي ؟ ناقصني بنت الحلال اللي اصحي علي صوتها وهي بتطمن عليا اه والله ناوي اخلص امتحانات واخطب علطول وبدعي ربنا الاقي بنت الحلال اللي بجد ادعو معايا يخواتي

5
Mango_16538
Mango_16538🇪🇬•مرتبكمرتبك

محدش يحكم عليا من كلامي إلا لما يفهمني الاول ع قد ما هتحسو من كلامي ناتج اني لسه صغيره بس فالحقيقه دا مجرد نقاش وكلام وفكره واني اكبر من كدا بكتير بس حقيقي دا مشتت تفكيري.. وهي اني أوقات بسأل نفسي وبقول هل ف يوم هتحب الحب ال هو حقيقي هل ف يوم هلاقي شخص مناسب ل قلبي وليا واكون مرتاحه معاه ومش شايله هم حاجه هل هلاقي شخص فاهمني وبيسمعني ودايما ف صفي وبيعلي من شأني بسال نفسي اسئله من النوعيه دي كتير اوي بما اني خايفه اقع مع شخص مش كويس او اعرف فيما بعد انه مش خير ليا خايفه اوي اقع مع شخص مؤذي لأني عمري ما اذيت حد فا اخاف يجي ال يدمرني كلامي مش ناتج عن تجربه فا خلت عندي تروما لأ معنديش تجارب بس يمكن خايفه شوي من العلاقات دي بسبب الافكار ال بتيجي ف بالي نفسي ارتاح فكرياً وابطل اشيل هم لأني بكدا مش هعرف اكمل حياتي بس السؤال الاهم هنا هل انا هيجي ال يحبني بجد بدون استغلال ل مشاعري لأن انا يوم ما هحب شريك حياتي هديلو كل مشاعري.. فا فكره الخوف دي محاوطاني بشكل مريب

32
Banana_14303
Banana_14303🇪🇬•وحيدوحيد

جماعه انا الحمدلله بتحسن نفسيا نوعا ما بس لسه حاسس اني وحيد وده مش احساس انا فعلاً وحيد محستش بالمشاركه عندي فرااااغ كببيييير وصعب تعبت جداً من الحوار ده بتفهم غلط اني بدور علي نصيب حياتي وانا اصلا بجتهد جداً للهدف ده وربنا هيكرمني ان شاءلله وان شاءلله الاقيها في اسرع وقت انا استاهل ده

5
Paprika_4361
Paprika_4361🇪🇬•قلققلق

اانا واحد حرفيا حاسس كل مشاكلي هتتحل بمجرد متجوز مع العلم مبشفش راجل متجوز مبسوط يعني حرفيا بقي عندي خوف من اني اخطب او اتجوز بسبب كدا وحرفيا تقعد مع اي حد يقولك دنتا ملك يارتني زايك مع انا حاسس مش هكون مبسوط الا بوجود شريكه لحياتي مخنوق من الموضوع ده

9
Tomato_15129
Tomato_15129🇪🇬•ضائعضائع

انا بقا عندي قرف الك ترو ني من البشر وقرف فالحقيقه من البشر فعلاً بحس اني مختلفه عن الناس ال حواليه بحس نفسي عاقله وسط بهايم بحس نفسي عايشه وسط بيئه مريضه بجد بحسني ف كوكب لوحدي ف زمرده انا ودماغي بحب اوي اشتري دماغي وانفض ل اي حاجه تعكر مزاجي منضفه حياتي. مفيهاش حد عشان مش ناقصه قرف وتضييع وقت...المشكله هنا اني حاسه اني مختلفه عن الناس ومش هلاقي حد زيي ولا شبهي حد يفهمني ويفهم دماغي مع اني مش معقده بالعكس بسيطه جداً بس مزروع ف بالي فكره اني هفضل كدا بسبب اني عايزه حد يكملني او شريك حياتي يكون فيه حاجات تشبهني عشان يقدر يفهمني

16
French Fries_10623
French Fries_10623🇪🇬•منهكمنهك
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Candle_14147
Candle_14147🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

انا واحد شغال شغلانه كويسة وبقبض كويس بلبس كويس بخرج علطول بصرف علي نفسي وداخل ع الكلية اهو .. ليه مش لاقي شريكة حياتي لحد دلوقتي انا كلمت بنات كتير اوي بس ملقيتش اللي تناسبني هل دا عيب فيا ولا فيهم ؟

8
Moon_15060
Moon_15060🇪🇬•ضائعضائع

هو الإنسان بيلاقي شريك حياته فين؟ أنا بنت وقربت على 24 سنة وكل اللي انجذبولي قبل كدا مش مناسبين أبدًا وماقدرتش أوافق عليهم. عندي خوف من الوحدة زي أغلب الناس، وحياتي في بيت أهلي مش أسعد حياة، مفيش حواليا صحاب حاليا وانشغلت بدراستي وشغلي. هل أصلا مطلوب مني أعمل حاجة؟ بدعي ربنا، بس حاسة بتوهان شديد وقلق غصب عني. دعواتكم ❤️

19
Kiwi_8450
Kiwi_8450🇸🇦•مكتئبمكتئب

تعبت من كتر الشغل والوحده والغربه وحاسس اني محتاج اتجوز في الغربه حد يشاركني الحياه بدل الوحده دي عاوز حلول عاوز اعرف ناس في الغربه عاوز اشوف بنت تكون مغتربه زي نتشارك الحياه ونتجوز بس

3
Pineapple_4034
Pineapple_4034🇪🇬•وحيدوحيد

ازاي ممكن 'صدفة النصيب' تحصل للي حياتهم محصورة بين الشغل والبيت؟ لما تكون دايرة الأصدقاء محدودة والوقت كله ضايع في الشغل و المسؤوليات، إيه هي الحلول العملية عشان الواحد يقابل شريك حياة حقيقي ؟

9
Watermelon_5536
Watermelon_5536🇪🇬•آسفآسف

هو الواحد ممكن يتغير للاحسن ولا للاسواء طالما لاقي شريكه حياته وبدات اني اسعي ليها بس في نفس الوقت حاسس اني مش كويس زي زمان انا بحبها وهي نفس الكلام بس انا حاسس حاجه فيا مشعارف اوصف في ايه لدرجه ان كذا حد قالي انت اتغيرت للاسواء وهي احيانا بتقولي انا ياعات بحسك راجل كبير في افعالك وبقيت هادي بشكل مرعب حاسس فيا حاجه متغيره دا طبيعي

2
Carrot_4405
Carrot_4405🇪🇬•غبيغبي

الحمد لله طلعت كل الناس من حياتي العاطل ع الباطل السؤال بقي بتعرفوا تتحكموا ف أعصابكم ازاي لما تحصل حاجة تصايقكم من شخص مش بلاقي حل أسلم من البلوك الفكره خايفه أطبق ده مع شريك حياتي واكيد مش هيقبل بكده وحقه لأني لازم نتفاهم مش اعمله بلوك 😆

3
Candle_12480
Candle_12480🇪🇬•وحيدوحيد

ايه الحل الامثل عشان الانسان يعرف يتغاضى عن رغبته المُفرطه في وجود شريك حياة وبالذات لو مفيش حد مناسب انا مش عايزه ادخل علاقة محرمه وف نفس الوقت كل الناس اللي حواليا اصلا مش Qualified بالمرة وكل ما نضجي بيزيد بحس اني عشان الاقي الحد المناسب الموضوع بقا اصعب بكتير

21
Heart_11627
Heart_11627🇪🇬•عاديعادي
الموضوع: اية اكتر حاجة ممكن تكونو خايفين منها حاليا ومستقبلا ولية ؟
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Biscuit_5785
Biscuit_5785🇪🇬•وحيدوحيد

كنت بتكلم دايما ان عندي جفاف عاطفي وبدور على شريك حياة وان أغلب شغلي رجالة وكل ده بس المهم كان من فترة 8 شهور كده في بنت في نفس مجال شغلي متدربة وفي مكان منافس لمكاني اكيد لانه مجال واحد وشغلنا بنكون كلنا في جروبات واحدة وهي كانت بتطلب مساعدات في شغلها وحاجات بفضل الله محدش في مصر يعرفها غيري مش غرور والله بس بحكي عادي بدون ذكر الوظيفة المهم فضلت اساعد فيها كتير وهي لما كانت بتعوز حاجة تكلمني فضلت افتح معاها سكة كلام لكن كانت بترد على القد ومرة واحدة لاقيت ستوريهاتها مش بتظهر عرفت انها مسحت الرقم أستغربت طب ازاي ده محدش كان بيساعدها غيري وهي متدربة متعرفش حاجة وانا كنت بساعدها وانكشها واهزر معاها ومديها طاقة وأجواء عشان تعجب بيا لاقيتها مش مهتمة نهائي وكنت مستغرب فجيت مرة اكلمها مردتش وبعتتلي بعد يومين تطلب مساعدة قدمتهلها وفتحت معاها موضوع عن الدراسة تقريبا لاقيتها للمرة الثانية مرديتش بس انا إللي مش بيرد عليا مش ببعتلو تاني انا بس كنت بكلمها وبترد غلى القد ومن وقتها مفيش بيننا كلام ولا سلام رغم اني كنت بساعدها كتير واحكيلها عن كل صغيرة وكبيرة السؤال هو البنت لما تكون داخلة مجال وتشوف حد تقيل معاها ومميز مش ممكن تعجب فيه ولا وارد تكون مش مهتمة ؟

12
Biscuit_5785
Biscuit_5785🇪🇬•وحيدوحيد

أنا عندي 21 سنة وبحس بجفاف عاطفي جامد جدًا، فوق الطبيعي بكتير حياتي الاجتماعية شبه معدومة، عندي صحاب بس بنخرج بالعافية مرة كل شهرين أو تلاتة، فباقي الوقت أنا لوحدي. أمي منفصلة عن ابويا وأنا عندي سنتين، وده خلاني متعود أقعد لوحدي أغلب الوقت حتى في رمضان 2025 قضيته لوحدي2026 كنت هقضيه لوحدي بس امي مكانتش شغالة وقعدت عمري ما دخلت علاقة حقيقية، وكل تعاملي مع البنات في حدود الشغل بس، وكمان بيبقوا أكبر مني بخمس سنين على الأقل، غير إن شغلي في الكورة تقريبًا رجالة (حوالي 95٪)، فمفيش فرصة أصلاً أتعرف على حد غير الرجالة عندي معارف كتير جدًا، موبايلي فيه أكتر من 2000 رقم، بس كله شغل أو مصالح مفيش حد أقدر أتكلم معاه براحتي أو أحكيله عن مشاعري أو يومي يعني لو احتجت حد في شغل هلاقي، بس لو محتاج أفضفض… مفيش. ببقى محتاج اهتمام جدًا، نفسي ألاقي حد أشاركه تفاصيل يومي، أحكيله اللي مضايقني، نهزر ونضحك سوا… بس ده مش موجود في حياتي خالص. لما بعمل حاجة مهمة زي تحاليل أو حتى يوم عادي، ببقى نفسي في حد أكلمه فيديو كول وأحكيله، بس مفيش الأوبشن ده عندي. كلمة “بحبك” أنا تقريبًا اتحرمت منها، ومحتاج الحنية والاهتمام بشكل كبير جدًا. عيد ميلادي بيعدي عادي، شوية “كل سنة وإنت طيب” وخلاص، ممكن هدية من أمي بس… مفيش إحساس إن في حد مهتم أو فاكرني بجد. بحس دايمًا إني لوحدي، ممكن أسافر وأرجع ومحدش يسأل عليا. موبايلي أغلبه شغل، وممكن أيام تعدي من غير رسالة واحدة شخصية كلها رسائل شغل جربت قبل كده أدخل في علاقات معرفتش من الناحية المادية الحمد لله مرتاح شوية، بدخل حوالي 8000 جنيه ومش بصرف كتير لان معنديش التزامات والأكل والشرب في البيت بس الفلوس مش معوضاني عن الإحساس اللي جوايا بصراحة أنا تعبت… ساعات بعيط لوحدي بالليل، نفسي ألاقي حد في حياتي يهتم بيا، يسأل عليا، يشاركني يومي… نفسي ألاقي شريكة حياة بجد، بس مش لاقي، خصوصًا إن كل شغلي رجالة.

8
Strawberry_9568
Strawberry_9568🇪🇬•وحيدوحيد
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

11
Pear_9642
Pear_9642🇩🇿•منهكمنهك

مرحبا، كيف يكون حالك ادا عرفت انو شريك حياتك حابب يعيش كل يوم بيومه و ماعاطي هم للمستقبل ، يحكي انه قلقان و حابب نكونو مستقبل و مشروع لاىق لكن لا يقوم بمجهود من ناحية الاقتصاد يعني كل يوم لازمه مصروف القهوة والسجائر اللتي يدخنها بكمية كبيرة

1
Biscuit_5785
Biscuit_5785🇪🇬•وحيدوحيد

ازاي اقدر الاقي شريك حياتي لو أنا راجل وشغلي كله رجالة وعمري مدخلت في أي علاقات ونفسي احقق ده لان عندي جفاف عاطفي بطريقة غير طبيعية وبسبب شغلي مش لاقي حاجة تساعدني وبحس بالوحدة لأني عايش اغلب الوقت لوحدي

19
Guava_5760
Guava_5760🇪🇬•خجولخجول

جماعة عايزة اقولكم حاجة ايجابية انا بسبب البرنامج ده بدأت اتحرك ومقفش عند الحته اللي نقصاني كنت فاكرة ان حياتي واقفة بسبب عدم وجود شريك ف حياتي وكنت ع طول حزينة وزعلانة لكن بسبب كلامكم انا النهاردة مكنتش بعمل حاجة غير اني اتبسط باللي معايا اتفرجت ع بودكاست وحاولت اتعلم انجلش ولابست حلق "كان بقالي كتير شايلاه هو والسلسلة بتاعتي " وعملت شعري تسريحة حلوة اوي وحاسة اني i am just a girl اويي 💗💗 ادعولي اكمل ومرحعش انتكس تاني وحياتي تقف

6
Biscuit_5785
Biscuit_5785🇪🇬•وحيدوحيد
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Tofu_4062
Tofu_4062🇪🇬•قلققلق

حاسه اني خايفه اوي خايفه من الوحده طول اليوم لوحدي ومش بخرج الموضوع متعب اوي اوي لما تقعد بالايام كدا مش بتضحك مش بتتكلم ولا بتخرج اللي جواك والاوحش لما متلاقيش أمان هتقولوا فين اهلك هقولكوا مفيش حد عايش معايا غير انا وماما وكل واحد ف عالم تاني اصلا يااااارب ارزقني بشريك حياة انا تعبانه وحاسه بالوحدة والخوف وحاسه اني لوحدي اوي كل حاجه تقيله ع قلبي مش عارفه امارس حياتي طبيعي كل يوم اتقل من التاني كل يوم يعدي بصعوبه انا كان ف شخص ف حياتي بس سابني الحمدلله ع كل شئ

7
أحدث المواضيع
1 / 3
Coffee_16188
Coffee_16188

ازاي خرجت من دوامة التوهان و تضييع الوقت

ازاي وصلت لاحسن نسخة من نفسك و خرجت برا سجن العادات السلبية و بدأت حياتك تتحسن بجد...
2 المنشورات•2 النصائح
Mango_9483
Mango_9483

نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

» نـصـيـحـه كـان نـفـسـك حـد يـقـولـهـالـك مـن زمـان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4 المنشورات•4 النصائح
Suchi_16120
Suchi_16120

تجربتك مع الإدمان

احكلنا عن تجربتك مع الادمان، ويدخل تحت مصطلح الادمان هنا، ادمان(السوشيال ميديا، الأكل، علاقه عاطفيه،مخدرات، اباحيه، واي
2 المنشورات•2 النصائح
Orange_18102
Orange_18102

حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

حاجه كان نفسكم تعملها او بتخططو تعملوهااا ومعرفتوش تعملهوهاا اي كان السبب يعني
3 المنشورات•18 النصائح
Coffee_6567
Coffee_6567

التعرض للخيانة

تجربتكم مع الخيانة ، و هل قدرتوا تسامحوا و تمنحوا فرصة تانية ولا الأمر انتهي ، و هل قدرتوا تتخطوا و ازاي ؟
6 المنشورات•42 النصائح
Cookies_18736
Cookies_18736

هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

يعني تبقي وسط الكلية، الشغل، البيت، أو أي مكان فيه ناس كتير... ومع ذلك حاسس إنك لوحدك ومش منتمي لأي حد فعلًا. وبتتعب ومح
5 المنشورات•21 النصائح
Peanut_18831
Peanut_18831

ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

عن نفسي مش قادرة انسى حاجات عشتهم فطفولتي،كتير ناس بتقول يا ليت الشباب يعود يوما،انا مستحيل اقول الجملة دي عشان أمرْ فتر
12 المنشورات•51 النصائح
Avocado_13168
Avocado_13168

تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

هل الوحده ممكن تكون حلوه فعلا وانت الي بتبعد عشان كلام الناس عليها وانك مش عايز تبقى
16 المنشورات•91 النصائح
Flame_11924
Flame_11924

ايه الكلمه اللي اتقالتلكم من اهلكم و من ساعتها و عيونكم بطلع فراشات اول ما تفتكروها؟

بابا مش بيعرف يعبر عن مشاعره بس في مره قالي اني اكتر حد شبهه في اخواتي و اكتر حد بيعرف يضحكه و الوحيده اللي هتفرق معاه ل
4 المنشورات•26 النصائح
عنا·الوسوم·الأسئلة الشائعة·الشروط والأحكام·سياسة الخصوصية·إرشادات المجتمع·الصحافة·اتصل بنا·
AfrikaansአማርኛالعربيةAzərbaycanБеларускаяБългарскиবাংলাBosanskiCatalàČeštinaCymraegDanskDeutschΕλληνικάEnglishEspañolEestiEuskaraفارسیSuomiFrançaisGaeilgeGalegoગુજરાતીHausaעבריתहिन्दीHrvatskiMagyarՀայերենBahasa IndonesiaIgboÍslenskaItaliano日本語ქართულიҚазақភាសាខ្មែរಕನ್ನಡ한국어KurdîКыргызчаລາວLietuviųLatviešuMalagasyМакедонскиമലയാളംМонголमराठीBahasa MelayuMaltiမြန်မာनेपालीNederlandsNorskChichewaଓଡ଼ିଆਪੰਜਾਬੀPolskiپښتوPortuguêsRomânăРусскийKinyarwandaسنڌيසිංහලSlovenčinaSlovenščinachiShonaSoomaaliShqipСрпскиSesothoBasa SundaSvenskaKiswahiliதமிழ்తెలుగుТоҷикӣไทยTürkmenTürkçeУкраїнськаاردوOʻzbekTiếng ViệtisiXhosaYorùbá中文isiZulu

جميع الحقوق محفوظة © ٢٠٢٥ توهيل (شركة سيدلر)