•
•
•

صعوبة الحياة

12 منشورات
Salt_5222
Salt_5222🇪🇬•متعبمتعب

بقا عندى شعور غريب بانى خلاص مبقتش قادر اتعامل او اتكلم مع حد شعور بانى خلاص لا بقيت قادر اعمل حاجة او حتى اتحرك من مكانى حرفيا مبقاش عندى رفاهية انى ابدء من جديد نهائى بعد الوقعة دى شكلها كدا النهاية االى مفيش وراها بداية لأى حاجة تانية ابدا ...!!! للآسف مبقاش فيه حاجه اقدر اراهن عليها دلوقتى بقلب جامد .. لا ناس بتحبك وواثق أنها هتفضل تحبك ، ولا ناس متعشم فيها وواثق إنها هتطلع قد العشم ، ولا ناس مستني منها التقدير وبتلاقيه فعلاً دا حتي صبري وثباتي مبقتش قادر أراهن عليهم من كتر الضغوط وإللي الواحد بيشوفه بجد الحياه بقت صعبة جداً وبقينا عايشين في زمن مفيش حاجه فيه مضمونه أو علي الأقل نبقي متطمنين لفتره من ناحيتها .. الدنيا والظروف غيرت القلوب والنفوس ! مش بتهم الظروف ولا الدنيا بس خلاص مفيش فيه طاقة ان الواحد يغير اى حاجة بقيت حابب اتفرج ع المشهد من بعيد وبس حتى لو بتفرج ع كل حاجة وهيا بتتهد ..!!!!

12
Coffee_11678
Coffee_11678🇪🇬•قلققلق

مفيش حاجة سهلة كله ليه ضريبة لا السفر والغربة سهلة ولا سحلة الشغل جوه البلد بسيطة ولا قلة الشغل مريحة ولا الجواز سهل ولا العزوبية جميلة ولا خلفة العيال والتربية بسيطة ولا عدم الخلفة مريح ولا إنك تفتح شركتك سهل ولا كونك موظف بسيطة ولا الحفاظ علي العلاقات سهلولا قطع العلاقات مع الناس شئ جميل ولا تجميع الفلوس بيشبّع ولا قلتها موتت من الجوع فيه ناس كانت بتوهمك بالمحبه وهي اصلا فعلا مش كده الدنيا كلها شقى وتعب وكل واحد حر في إختياره خليك راضي عن نفسك وقراراتك وقول الحمد لله وتوكل و كمل مشوارك

4
Grape_4481
Grape_4481🇪🇬•مرتبكمرتبك

في حد مره قالي اختاري الناس اللي ميصعبوش عليكي الدنيا لانها صعبه لوحدها بس السؤال هنا ازاي و هي الدنيا اللي بتصعبها علينا فالتالي احنا بنصعبها ع بعض يعني ف النهايه كل الطرق تؤدي الي مالطه

17
Cloud_12018
Cloud_12018🇴🇲•متوترمتوتر

عارف انت لما توصل لنقطة انو خلاص بقت ضلمه ومش حاسس بحاجه ولا عايز حاجة الواحد مننا وهو صغير كان عنده كمية احلام وحجات عايز يعملها رهيبه وبمجرد ما كبرنا بقي كل همنا ف الحياه اننا بس نبقي مطمنين معدناش عندنا حاجه نحلم بيها لان كل الطرق بقت صعبه ومفيش حاجه بتيجي بالساهل بس رغم كل ده مينفعش تقف ولا تبطل سعي عشان لو وقت هتتهرس ومش هتحس ب قيمة نفسك الا وانت ضايع اكتر ما انت اصلا ان شاءلله العوض يكون علي قد الصبر والحمدالله ان الدنيا دي مش دايمه وان الاخره هي دار الخلود و ان شاءلله نحقق كل اللي نفسنا فيه واحنا في الجنة اللهم آمين ❤️‍🩹❤️‍🩹

0
Flame_11006
Flame_11006🇪🇬•محبطمحبط

نور الشريف قال فيه ناس ارق من الحياه لان الحياه قاسيه طب هنبقا كويسين امتي طيب هنحس اننا عايشين امتي بجد ليه الحياه كدة وهتفضل لحد امتي كدة طب ليه الناس بقت كدة ليه ليه كل حاجة صعبه وليه كل حاجة بنخيب آمالنا انا مش عارفه انا لوحدي اللي كدة ولا لا بس انا تعبت من الحياه

3
Brain_5791
Brain_5791🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Tofu_5502
Tofu_5502🇪🇬•محبطمحبط

بصراحة مش عارفة ابدأ منين غير ان الانسان ضعيف وهش من جوا وأي كلمة وأي ذكرى قادرة تهلكه، وإن احساس العجز دا أوحش وأقذر احساس ممكن تحسه، وبجد مفيش حاجة بتعدي مفيش حاجة بنعرف نتخطاها ولو حصل بيبقا مجرد وهم لكن الجرح نفسه معلم والذكرى نفسها مش بتختفي والألم مش بينتهي هو بس بيتسكن، أنا حزينة خالص من الدنيا ونفسي، زعلانة إن مجرد كلمة بتهدني، مخنوقة عشان مش ببطل استنى ولا ببطل اتعشم ولا بعرف اتخطى او اتصالح مع أي حاجة، ا الدنيا طلعت صعبة بجد صعبة أوي

9
Chilli_9174
Chilli_9174🇪🇬•مُرهقمُرهق

الحياة بقت صعبه و الناس بقت اصعب حتى يوم ما بتختار حد و تميزه عن الناس بيخيب و يوم ما تحب واحدة لازم كل حاجه متبقاش واضح ولو كنت راجل دوغري و و واضح تحس ان المشكلة من عندك و انك لازم تكون مش واضح و صريح في مشاعرك و اللي بتحس بيه لازم تلعب و تلف و تدور و كأن ده بقا العادي و الموضوع مهلك و بيستنذف وقت و طاقة و مجهود و الحياة فيها من اللي يكفي من استنزاف الطاقة و المجهود و المشاكل ليه مبنقاش سلسين في التعامل مع بعض و نسهل الدنيا على بعض ليه لازم لعبه الكر و الفر دي

4
Blueberry_7699
Blueberry_7699🇪🇬•عاطفيعاطفي

طيب نتخطى ازاي بحس كل الكلام اللي هيتقال كلام إنشاء محفوظ بناخده كوبي بيست نقوله لبعض اهتمي بنفسك اتعملي حاجه جديده شوفي حياتك ما هو أنا مش عارفه أنا حياتي واقفه عند نقطه و الحقيقه ان مفيش حل ايوه مفيش حل ما هو أنا لو بقيت مع حد غيره عمري ما هنسى و هفضل برضو أفكر فيه أنا كده هكون بخون الشخص اللي ملهوش ذنب دا و بأذي نفسي معاه ليه الدنيا صعبه كدا

8
Strawberry_5822
Strawberry_5822🇪🇬•متعبمتعب

انا تايهة ومحدش فاهمني خالص انا مريضه ثنائي القطب وحقيقي بعاني ومحتاجة مساعدة ازاي اتعايش حياتي بقت صعبة جدا جدا بجد في حد هنا زيي ولا انا لوحدي انا كمان رافضة اخد العلاج حاسة أنه مش بيخليني كويسه

7
Tofu_5502
Tofu_5502🇪🇬•مُرهقمُرهق

جماعة انا زعلانة أوي بجد هو ليه كل حاجة ف الحياة صعبة وتقيلة ليه كل حاجة محتاجة مجهود انا عارفة ان دي طبيعة الحياة بس ليه كمان الناس بقت تزايد ع بعض بطريقة توجع وكل واحد بيتكلم بدون ادراك هو هيجرح التاني ولا لا؟ ليه لما تبين لحد عيوبك او نقط النقص عندك. يدوس عليها بدون مراعاة بجد هو ليه الناس بقت مؤذية كدا؟ وهل هما مش مدركين انهم مؤذيين؟ بجد هل ممكن انسان يأذي حد بدون ميحس بكدا؟

14
Moon_4477
Moon_4477🇪🇬•محبطمحبط

زمان كنت فاكره ان الطلاق حاجه ساهله ..فيها ايه لما الست تطلق. بس للاسف لما اتجوزت عرفت ان الموضوع معقد جدا . انك تتفق مع شريكك علي الطلاق شئ معقد .. وانك تقنعي اهلك بالقرار ده شئ اصعب واصعب بالذات لو السبب نفسي لان الاهل مبعترفوش بالاسباب النفسيه فنفضل زي محنا عايشين ومش عايشين . فعلا البشر معقدين جدا والحياه صعبه جدا جدا ..ويمكن احنا طماعين عايزين كل حاجه. اسفه بس حبيت اشارك اللخبطه اللي في دماغي يمكن حد عنده نفس المشكله يحكي تجربته ونستفيد من بعض.

4
أحدث المواضيع
1 / 3
Coffee_16188
Coffee_16188

ازاي خرجت من دوامة التوهان و تضييع الوقت

ازاي وصلت لاحسن نسخة من نفسك و خرجت برا سجن العادات السلبية و بدأت حياتك تتحسن بجد...
2 المنشورات•2 النصائح
Mango_9483
Mango_9483

نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

» نـصـيـحـه كـان نـفـسـك حـد يـقـولـهـالـك مـن زمـان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4 المنشورات•4 النصائح
Suchi_16120
Suchi_16120

تجربتك مع الإدمان

احكلنا عن تجربتك مع الادمان، ويدخل تحت مصطلح الادمان هنا، ادمان(السوشيال ميديا، الأكل، علاقه عاطفيه،مخدرات، اباحيه، واي
2 المنشورات•2 النصائح
Orange_18102
Orange_18102

حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

حاجه كان نفسكم تعملها او بتخططو تعملوهااا ومعرفتوش تعملهوهاا اي كان السبب يعني
3 المنشورات•18 النصائح
Coffee_6567
Coffee_6567

التعرض للخيانة

تجربتكم مع الخيانة ، و هل قدرتوا تسامحوا و تمنحوا فرصة تانية ولا الأمر انتهي ، و هل قدرتوا تتخطوا و ازاي ؟
6 المنشورات•42 النصائح
Cookies_18736
Cookies_18736

هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

يعني تبقي وسط الكلية، الشغل، البيت، أو أي مكان فيه ناس كتير... ومع ذلك حاسس إنك لوحدك ومش منتمي لأي حد فعلًا. وبتتعب ومح
5 المنشورات•21 النصائح
Peanut_18831
Peanut_18831

ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

عن نفسي مش قادرة انسى حاجات عشتهم فطفولتي،كتير ناس بتقول يا ليت الشباب يعود يوما،انا مستحيل اقول الجملة دي عشان أمرْ فتر
12 المنشورات•51 النصائح
Avocado_13168
Avocado_13168

تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

هل الوحده ممكن تكون حلوه فعلا وانت الي بتبعد عشان كلام الناس عليها وانك مش عايز تبقى
16 المنشورات•91 النصائح
Flame_11924
Flame_11924

ايه الكلمه اللي اتقالتلكم من اهلكم و من ساعتها و عيونكم بطلع فراشات اول ما تفتكروها؟

بابا مش بيعرف يعبر عن مشاعره بس في مره قالي اني اكتر حد شبهه في اخواتي و اكتر حد بيعرف يضحكه و الوحيده اللي هتفرق معاه ل
4 المنشورات•26 النصائح
عنا·الوسوم·الأسئلة الشائعة·الشروط والأحكام·سياسة الخصوصية·إرشادات المجتمع·الصحافة·اتصل بنا·
AfrikaansአማርኛالعربيةAzərbaycanБеларускаяБългарскиবাংলাBosanskiCatalàČeštinaCymraegDanskDeutschΕλληνικάEnglishEspañolEestiEuskaraفارسیSuomiFrançaisGaeilgeGalegoગુજરાતીHausaעבריתहिन्दीHrvatskiMagyarՀայերենBahasa IndonesiaIgboÍslenskaItaliano日本語ქართულიҚазақភាសាខ្មែរಕನ್ನಡ한국어KurdîКыргызчаລາວLietuviųLatviešuMalagasyМакедонскиമലയാളംМонголमराठीBahasa MelayuMaltiမြန်မာनेपालीNederlandsNorskChichewaଓଡ଼ିଆਪੰਜਾਬੀPolskiپښتوPortuguêsRomânăРусскийKinyarwandaسنڌيසිංහලSlovenčinaSlovenščinachiShonaSoomaaliShqipСрпскиSesothoBasa SundaSvenskaKiswahiliதமிழ்తెలుగుТоҷикӣไทยTürkmenTürkçeУкраїнськаاردوOʻzbekTiếng ViệtisiXhosaYorùbá中文isiZulu

جميع الحقوق محفوظة © ٢٠٢٥ توهيل (شركة سيدلر)