•
•
•

مواصلات

16 منشورات
Blueberry_7150
Blueberry_7150🇪🇬•مُرهقمُرهق

عاوزه نصحتكم انا فرح صحبتي اعز اصحابي قرب وهي نفسها اكون معاها حتي هي قالتلي كدا وكمان هي صحبت الكليه واقرب حد ليا مشارعنا كل حاجه سوا المهم فرحها قرب وللاسف هيكون يوم جمعه يعني مفيش مواصلات وهي الفرق بين بلدها وبلدي ساعه يعتبر او ساعه ونص ومعنديش اخوات ولاد يروحو معايا وبابا ممانع حتي نروح افراح في البلد فاستحاله اعرف اقنعو واهلي اصلا مش من النوع اللس بيقدر مشاعر اصحاب والحاجات دي بيشوفها لعب عيال انا قولت لاهلي ان هروح حاجه تبع الكليه وفيها مابيت وكدا لان هتاخر ومش هيكون في مواصلات الجمعه فامي قالتلي معنديش مانع وهكلم مع ابوكي طلامه حاجه تخص تعليمك انا شايفه ان مش بحب اضحك عليهم او اكدب عليهم وزعلانه من كدا جداا وكمان حاجه اما اكلمت مع صحبتي عرفت ان اصحاب اخوها هيباتو في نفس البيت بس هيكونو في شقه فوق وانا هكون مع خالتها في الشقه اللي تحت انا مرعوبه من اهلي وكمان ان في شباب فكرت ان اعتذر ليها بس هي هتتقبل ؟ ملحوظه صحبتنا التالته هتروح لان مامتها مساعدها وقالت ليها هاجي معاكي ونجيب حد قربنا يودينا ويجبنا بالعربيه لان استحاله يكون في مواصلات في البلد دي فانا حاسه بزعل حتي صحبتي اما عرضت عليها اروح معاهم حاستها الموضوع تقيل علي قلبها كدا فانا مش عارفه اعمل ايه

18
Coconut_19763
Coconut_19763🇪🇬•قلققلق

مقدرش اكمل في شغل اكتر من شهرين بجد بستغرب جدا من الناس اللي بتعرف تكمل ياريت تدونا نصايح ازاي بتعرفوا تكملوا في اي شغل وتستحملوا الروتين والمواصلات بتاعت كل يوم وايه الحاجات اللي لما نلاقيها في الشغل منكملش ومندوسش على نفسنا زي عدد ساعات العمل او المرتب او تعامل الاستف والتيم وياه بقا لو نصيحة كمان للناس اللي عايزة تشتغل في فترة الدراسة (طبعا اكيد الناس اللي فاتحة بيوت ده اكبر محفز انهم يشتغلوا وميبقاش عندهم حرية الاختيار)

6
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬•عاديعادي

عندي مشكله كنت قولت هبدا رحلة تغيير ف اول حاجه جت في بالي وانا راجع من الامتحان النهارده وانا بدفع الاجره في العربيه لو اللي قدامي بنت ف انا مضطر اديها ف انا مش بلمسها بس بخبط على كتفها بالفلوس يعني اللي بيلمسها الورق مجاش ف بالي قبل كدا خالص ان الحركه ممكن متبقاش لطيفه وكانت نيتي خير واني ملمسهاش ف قعدت افكر كدا وقوقلت طب لو اختي راكبه هوافق يحصل دا ؟ والاجابه طبعا كانت لا انا لو طولت اشتري عربيه عشان اختي متركبش مواصلات من الاساس هعملها ف قررت اول خطوه اني ابطل الحركه دي تماما واشوف اي طريقه تانيه غير اني اخبط على كتف البنت وختاما الحمدلله امتحان النهارده كان رائع فاللهم يسر في الباقي يارب

9
Flower_4948
Flower_4948🇪🇬•منهكمنهك

دنيا زحمه و مواصلات و كله بس انا نفسيي اخرررج انا من ضغط فضلت اعيط بجد و بقالي شهور مخرجتش و فرصه اجازة العيد بتضيع اهي فعايزه انزل بس بكره الزحمه خصوصا لو مش امان و هروح فين و مع مين صحابي مش عاوزين ينزلوا و اهلي تعبانين بفكر انزل اتمشي لوحدي

12
Cookies_13592
Cookies_13592🇪🇬•مُرهقمُرهق

انا بقيت بحس بخوف دائم من أن حاجة تحصل والخوف دا من مامتى بالذات انا من صغرى وانا بخاف منها جدا والخوف دا كبر معايا لحد دلوقتى (حاليا أنا فى الجامعة ) لو مثلا وانا مروحة باجى اركب ومش بلاقى مواصلات بخاف تزعقلى لما اروح عشان اتأخرت لما مثلا فى محاضرة زيادة جات فجأة بخاف عشان هيا هتعمل مشكلة انى اتأخرت وانا دايما فى الضغط دا وزهقت من احساس الخوف دا مشعرفة ايه الحل

1
French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬•خجولخجول

هو يعني ايه الشتا خلص بجد؟؟ هنرجع للحر تاني والجو ده تاني بجد وان الواحد ميبقاش طايق نفسه بسبب الحر والتلزيق والعرق والحما كل خمس دقايق يعععع متنسوش تحطوا ديودرنت يجماعه مش هينفع يبقى حر وصهد ومواصلات ودروس وريحه نتنه كمان دمتم سالمين

12
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬•عاديعادي

يوم كليه ملوش لازمه تلت محاضرات اول اتنين بدون فايده والاخيره هي اللي تمام خسارة اليوم ٤ ساعات محاضرات ٢ مواصلات ٦٠ جنيه مواصلات هنام دلوقتي عشان مطبق من امبارح على ولا حاجه متفائل النهارده مع كل العبث دا بس متفائل هقوم من النوم اكل والم الاسبوع دا كله وامسك ماده او مادتين الهم ف اللهم عفوك بفكر اخلي البوست بعد كدا ريكورد عشان بكسل اكتب مش عارف دمتم في امان الله H

5
Peanut_10545
Peanut_10545🇪🇬•محبطمحبط
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Strawberry_5406
Strawberry_5406🇪🇬•عاطفيعاطفي

- استبدال المواصلات العامة في مصر بالمواصلات الخاصة هو من الرفاهيات المنسية! من أول إنك تطلب أوبر، أو حتى تاخد توكتوك لوحدك بدل م تتزنق ف ميكروباص حاجة بتحافظ على كم مش طبيعي من الوقت والجهد والطاقة والصحة، وبتحافظ على شكل الواحد يفضل مش مبهدل ونضيف مش مترب ومجهد ولبسه باظ حزينة والله وأنا بقول من "الرفاهيات"، بس المواصلات العامة نفسها غليت بشكل مش طبيعي فعلا، وبقت تعجيزية لشريحة كبيرة.. ربنا يرحمنا برحمته ويرزق الناس كلها عموما، والبنات خصوصا، مواصلات وعيشة سهلة ويسيرة. يارب عربية جي كلاس من حيث لا أحتسب يارب يا واسع )"😭💗💗💗💗🦆

3
Strawberry_10388
Strawberry_10388🇪🇬•حزينحزين

حد وقع من باص قبل كدا؟ وقعت من ست شهور وانا نازلة اتحرك مش عارفة وقعت ازاي ورجلي اتكسرت وايدي ووشي اتعور بقيت اخاف اركب موصلات ومش عارفة ازاي جالي كل الاصابات دي وكان عندي ارتجاج وكل ما حد يعرف يستغرب الوقعة وانا بقيت اتكسف عشان مفيش حد غيري حصله كدا وحسا اني متخلفة هو انا كدا معرفتش اخلي بالي من نفسي؟ هو اتحرك وانا بنزل وانا كملت وحطيت رجلي فالارض مش عارفة ليه كل حاجة حصلت بسرعة وانا كنت بنزل بسرعة وموجهة تفكيري ناحية النزول لما مشي مغرفتش اتصرف وبجلد نفسي عشان. بسبب كدا رجلب تعباني بس انا كنت نايمة ولسة صاحية ساعتها وكنت دايخة بجد انا مدايقة جدا

15
Brain_9080
Brain_9080🇪🇬•محبطمحبط

ممكن تعرفوا الشخص من عنيه ؟؟؟ من نظراته ؟؟ اه دي والحمدلله موهبه عندي ب اختصار ممكن ابص للشخص أفهمه هو عايز ايه او يعني افهم نظراته بتدل علي ايه بس الا. الشخص داااا مش عارفه احدد هو عايز ايه كل اللي اقدر اقوله أنه حد محترم جدا جدا جدا يعتبر جيران بس بيتنا بعيد عن بعض شويه مش كتير يعني ... كبير عني ب ٣ سنين . مفيش بنا اي كلام أو اي تواصل . بس مؤخرا ب الصدفه بنتقابل ف المواصلات حسيت أنه فيه نظرات من ناحيته واخدت بالي من دا وهو عرف اني اخدت بالي بس برضو كررها كذا مره وبرضو مش عارفه احدد هل دا اعجاب من ناحيته ولا لا. بس اللي متاكده منه أنه حد محترم اوي يعني ميقصدش اي حاجه غلط بنظراته دي .. لحد ما من اسبوع اتقالينا انا وهو والاستاذ اللي بيدرسلنا . هو أول لما شافني وعرف أن دي انا بص للناحيه التانيه كدا جائز علشان الاستاذ مايخدش باله من كل دا ؟؟ برضو مش عارفه وحسيته اتوتر وعايز يمشي باي شكل . وبعد م كان بيتكلم مع الاستاذ بطل كلام خالص وكأنه بيقوله خلص عايز امشي . تفتكروا دا طبيعي ولا فيه حاجه بس هو متردد؟

7
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬•عاديعادي

وسط الاوڤرثينكينج افتكرت موقف لوالدي فقولت احكيه لعله يجيبله دعوه كنت راكب معاه مواصلات واحنا بندفع الاجره ركبت جنبه ست كبيره وباين عليها غلبانه وبتقوله الاجره كام يبني والناس قالولها وبتجمعهم بالجنيه قام ابويا دفع لها وقالها خلاص يا حجه انتي دفعتي قالتله الله يباركلك ولما رجع الباقي اداهولها بتقوله ايه دا يبني قالها باقي الفلوس اللي اديتيهالي قعدت تدعيله مش منزل دا رياء ولا نيتي سيئه ابويا انسان نظيف من جواه والله وبيعمل خير كتير بس ربنا ابتلاه بلسانه وعصبيته بالله ادعيله لعلك اقرب مني ومنه وربنا يستجيب دعائك

1
Gold_7095
Gold_7095🇪🇬•متعبمتعب

انا بكره الاستغلال يعني مثلا جايين انهرده في الموصلات سعر الاجره الاساسي 80 بعد غلاء البنزين السواق قال قبل ميطلع 100 بقولوا كام علي اساس الناس اللي موجوده تكلم وكده لقيتو بيقولي السواقين كلهم مركبين بمية ولقيته وقف ومحدش اكلم من الناس سكت لاني في ناس كتير واقف وعايزين يركبوا غيري فا معرفتش اقول اي الصراحه

4
Ketchup_7335
Ketchup_7335🇪🇬•متعبمتعب

شباب هل طبيعي اني اشتغل كل يوم 12 ساعة +4 ساعات مواصلات رايح جاي أنا مش يشتكي بس بسال هل في حد بيعمل كدا ووسط دا كله مطلوب منك تقعد مع أهلك وتشوفهم وتفكر في جواز أو خطوبة وغير كل دا مطلوب منك تطور من شغلك عشان متتركنش أنا حرفيا كل يوم 16 ساعة برا البيت واحيانا ببات في الشغل اكتر من يوم طب أنا كدا مقصر حاسس اني مقصر عشان مش بطور من نفسي مش عارف انا في دوامة بقالي فترة انا تقريبا كل مشاعري استنزفت مبقتش بتضايق من حاجة أو بزعل مش بشوف اهلي مش بشوف حد حتي اجازتي بنامها عشان اقدر اكمل الاسبوع الجديد اللي هيبدا لو حد عنده إجابة يفدني

15
Moon_5236
Moon_5236🇪🇬•قلققلق

جماعة انا كليتي بعيدة عني ساعة مواصلات هي في نفس المحافظة يعني بس انا مش عارفة اذاكر في البيت لأسباب كتير الدنيا دوشة عندي اطفال و بيتنا على الشارع وفي مشاكل في البيت و ده مأثر على نفسيتي اصلا وهكذا بعرف اذاكر بليل بس وكدا هقلب يومي مش هينفع و كمان بكسل اذاكر لوحدي حاسة لو معايا تيم مثلا هعرف اذاكر بحب جوهم يعني والسنتين الجايين سنين تخصص مش تقال اوي بس مهمين ومش هينفع الحال ده و كليتي عملية ف بفكر اخد سكن تبع الجامعة بحيث اكون وسط ناس زيي ف هضطر اذاكر زيهم و مش هتبهدل في المواصلات كل يوم و هعتمد على نفسي عايزة أشيل مسؤولية واجرب حاجة جديدة اصلا ف انتو شايفين اي لأني بعد ماكنت متحمسة بقيت خايفة

12
Cloud_5258
Cloud_5258🇪🇬•عاديعادي
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
أحدث المواضيع
1 / 3
Coffee_16188
Coffee_16188

ازاي خرجت من دوامة التوهان و تضييع الوقت

ازاي وصلت لاحسن نسخة من نفسك و خرجت برا سجن العادات السلبية و بدأت حياتك تتحسن بجد...
2 المنشورات•1 النصائح
Mango_9483
Mango_9483

نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

» نـصـيـحـه كـان نـفـسـك حـد يـقـولـهـالـك مـن زمـان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4 المنشورات•4 النصائح
Suchi_16120
Suchi_16120

تجربتك مع الإدمان

احكلنا عن تجربتك مع الادمان، ويدخل تحت مصطلح الادمان هنا، ادمان(السوشيال ميديا، الأكل، علاقه عاطفيه،مخدرات، اباحيه، واي
2 المنشورات•2 النصائح
Orange_18102
Orange_18102

حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

حاجه كان نفسكم تعملها او بتخططو تعملوهااا ومعرفتوش تعملهوهاا اي كان السبب يعني
4 المنشورات•25 النصائح
Coffee_6567
Coffee_6567

التعرض للخيانة

تجربتكم مع الخيانة ، و هل قدرتوا تسامحوا و تمنحوا فرصة تانية ولا الأمر انتهي ، و هل قدرتوا تتخطوا و ازاي ؟
6 المنشورات•42 النصائح
Cookies_18736
Cookies_18736

هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

يعني تبقي وسط الكلية، الشغل، البيت، أو أي مكان فيه ناس كتير... ومع ذلك حاسس إنك لوحدك ومش منتمي لأي حد فعلًا. وبتتعب ومح
4 المنشورات•16 النصائح
Peanut_18831
Peanut_18831

ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

عن نفسي مش قادرة انسى حاجات عشتهم فطفولتي،كتير ناس بتقول يا ليت الشباب يعود يوما،انا مستحيل اقول الجملة دي عشان أمرْ فتر
12 المنشورات•51 النصائح
Avocado_13168
Avocado_13168

تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

هل الوحده ممكن تكون حلوه فعلا وانت الي بتبعد عشان كلام الناس عليها وانك مش عايز تبقى
16 المنشورات•91 النصائح
Flame_11924
Flame_11924

ايه الكلمه اللي اتقالتلكم من اهلكم و من ساعتها و عيونكم بطلع فراشات اول ما تفتكروها؟

بابا مش بيعرف يعبر عن مشاعره بس في مره قالي اني اكتر حد شبهه في اخواتي و اكتر حد بيعرف يضحكه و الوحيده اللي هتفرق معاه ل
4 المنشورات•26 النصائح
عنا·الوسوم·الأسئلة الشائعة·الشروط والأحكام·سياسة الخصوصية·إرشادات المجتمع·الصحافة·اتصل بنا·
AfrikaansአማርኛالعربيةAzərbaycanБеларускаяБългарскиবাংলাBosanskiCatalàČeštinaCymraegDanskDeutschΕλληνικάEnglishEspañolEestiEuskaraفارسیSuomiFrançaisGaeilgeGalegoગુજરાતીHausaעבריתहिन्दीHrvatskiMagyarՀայերենBahasa IndonesiaIgboÍslenskaItaliano日本語ქართულიҚазақភាសាខ្មែរಕನ್ನಡ한국어KurdîКыргызчаລາວLietuviųLatviešuMalagasyМакедонскиമലയാളംМонголमराठीBahasa MelayuMaltiမြန်မာनेपालीNederlandsNorskChichewaଓଡ଼ିଆਪੰਜਾਬੀPolskiپښتوPortuguêsRomânăРусскийKinyarwandaسنڌيසිංහලSlovenčinaSlovenščinachiShonaSoomaaliShqipСрпскиSesothoBasa SundaSvenskaKiswahiliதமிழ்తెలుగుТоҷикӣไทยTürkmenTürkçeУкраїнськаاردوOʻzbekTiếng ViệtisiXhosaYorùbá中文isiZulu

جميع الحقوق محفوظة © ٢٠٢٥ توهيل (شركة سيدلر)