ماضي

82 منشورات
Suchi_14449
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Suchi_14449
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Suchi_4021

مش عارف بقول الكلام دا ليا و لحد ممكن يكون محتاجه بس جه في بالي فقولت اكتبه و هو أن انا (انت) حد صاحبك بعدتوا و قطعتوا ايا كان السبب و عدا فتره و عملت موف اون فمش لازم أي حد تتعرف عليه جديد تحكيله إن كان في شخص كنتوا قريبين و حصل و حصل و حصل الا لو انت كنت عايز تحكي في الموضوع يعني بس اقصد هو كان فتره و راحت و مش لازم تفتكره ولا تفكر فيه حاسس ان دي مرحله أعمق شويه انك حتى متحكيش لحد عنه ولا تاخده حجه لحالتك دلوقتي و كدا و افهموني مش قصدي انك تنكر كل الحصل بينكوا بس القصد انك تكون مش مهتم تتكلم عنه ذي باقي العدوا عليك

Flame_7455
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Nutella_19219

صراحة انا حبيت كثير اولاد وانو مراهقة ومرة كنت صغيرة يعني من وعمري 11 وهيك كنت حبيت احد وصرت معاه بعدها حد ثاني وصرت معاه والاخطاء كانت تجي من الاولاد وصراحة انو مابعرف قلبي انو بحب حدا بعدين انخذل منو وارجع حب حدا ثاني واضل ادور على العاطفة والفراغ فلهيك انو ماسويت شي حرام او علاقة او غيرها بس انو الناس ضارت تحكي انو انتي من شب لشب وهيك وانا بمراهقتي وصراحة ماكنت بعرف شي بس انو هيك اتبع رفقاء السوء وهيك انو الكلام صار كثير عني وعن سمعتي😭💔الحين انامع شخض انو كثير جد الموضوع وخلاص راح يخطبني وانا كبرت الخين بس انو للحين بفكر بكلام الناس ويتأثر وبقول ياريت ماسويت هيك وهيك انو بليز حل😭😭💔💔للتفكير الزائد هادا وحتى انو انا اكثر بنت بتضحك وفرفوشة هاذي مشكلة ثانية كثير نيتي حلوة مع الناس انو وقلبي ابيض فما بدير بالي يلي تحاكيني بحاكيها وبحكيلها كل شيء حتى انو صرت اعطي نص صديقاتي ملابسي وهيك مايرجعوهم وهالشي كثير مو حلو صرت امرض كثير

Heart_4138
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Watermelon_15742
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Suchi_4417

بلاش تعيشه شخص ذنب حاجه عملها زمان متخلوش مثلا شخص بيحاول يغير من نفسه الاحسن بس ماضيه وحش فانت تفضل بقي تقوله ده انت كنت وانت مش عارف اي هو خلاص بيحاول يغير من نفسه هو عاوز يبقي كويس فانت لما بتفضل تفكره بقي قد اي ان هو كان وحش فانت بالتالي انت تهدم كل حاجه هو بيحاةل وبيجاهد نفسه فيها الجهاد النفسي او الصراع النفسي مش سهل خالص فبلعكس اقف جنبه و شجعو مش شرط انو كان وحش ف هو دلوقتي وحش واعرفو ان مفيش شخص معندوش ماضي مهما كان مبين انو ملاك ف لا احنا كلما بنغلط واكيد كلنا عملنا ذنوب بلاش النفاق الشعةر اللي بتخلي يحسه دا بجد وحش اوي وانا جربته انهارده بس علي الاقل انا مش منافقه انا غلط وعملت ذنوب بس بحاول دلوقتي احسن من نقسي علي الاقل انا مش متافقه زي الناس اللي عيرتني بجد شعور وحش اوي بلاش تحسو لي غيرك وبس

Diamond_10035

"كنت صغير... واترميت لوحدي. مفيش حد يوجه، ولا حد يقولي الصح من الغلط. كبرت وأنا بتعلم بطريقتي... بس أغلب اللي اتعلمته كان غلط. دخلت سكة مكنتش ليا... وفاكر نفسي مسيطر، لحد ما اكتشفت إني أنا اللي تايه. النهارده ببص ورايا... ندمان على وقت وحاجات كان ممكن تبقى غير كده. بس بجد بقى... اللي زيي ليه رجوع؟ ولا المجتمع بيحب يحكم عليك من ماضيك وخلاص؟ ولا كلنا بنكدب على نفسنا بكلمة "بداية جديدة"؟"

Cloud_14007

انا حاسس انا ضيعت وبقيت حد تاني انا معرفوش خالص نفسي ارجع لزمان بس مش عارف امبارح اخويا كان عند مدرس العربي اللي بيديني في اعدادي ف سأله عليا قاله علا كليتي اللي هي مش كليه قمه قاله انا كنت متوقعله اعلا حاجه وكدا بس خير واللي فيه مش وحش وكدا لما بسمع الكلام دا بقول لنفسي هل دي كانت حياتك ؟!

Carrot_17812

السلام عليكم الصراحه أنا بعمل البوست دا ومش عارف اكتب ايه بس عايز رايكم من وانا صغير كنت بعشق حاجه اسمها هكر أو مافيا أو الحجات دي كنت بموت في الحجات دي اوي كنت علطول بسمع قصص وحجات زي دي ومن وانا صغير كان معايا تلفون وكمبيوتر في سن اصلا مينفعش يبقا معايا التلفون المهم ابتديت ابحث عن الهكر والبرمجه واسمع قصص والحاجات دي المهم ابديت اني مثلا اهكر العاب اكتب ثغرات فيها مثلا تخليني مش بموت أو اطير أو الحجات دي وكل ما كنت بكبر كنت بتعلم اكتر المهم اني بعدها فهمت كل حاجه عن الهكر دا مش عارف في ناس هتصدقني ولا لا بس وصلت لدرجة اني كنت ممكن اهكر اي اي حد حرفيا من رقم تليفونه افتح الكاميرا عليه وأشوف هوا بيعمل ايه وكدا والحقيقه اني ساعدت ناس كتيره اوي اوي والله بجد وعمري ما فكرت اني استخدمها في حاجه غلط كنت كل ما حد يعرف اني كدا كان يقولي تعاله اشتغل معايا وكدا يعني اني ثلا احط رابط ويبعته للناس ومن الطريقه دي لو فيه فلوس عندو اسحبها كنت برفض حجات كتيره أوي والله المهم عشان مطولش أنا اهلي ميعرفوش اي حاجه من دول المهم انا من فتره بعدت عن الكلام دا كلو حاولت اني انسى بس مبنساش لان في الحقيقه كل دا ملهوش اي فايده اه بساعد وكدا في الحلال بس زهقت من كل دا كل شويه حد يستغلني وفاكرني عبيط الحقيقه حاسس اني عملت كل حاجه ممكن تتعمل في المجال دا اسف طولت بس المهم دلوقتي أنا بحاول ابعد عن دا كلو مبقتش افتح الكمبيوتر ولا الاب توب حته او اي حاجه بس مش عارف انسى خالص بعد اذنكم حد عندو راي أو حد عندو نصيحه أو حد مر بنفس الحاجه دي يقولي اعمل ايه؟؟

Apple_13857
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Coffee_11678

ديما في سؤال شاغل بالي هل لو رجع بيا الزمن في حاجة هغيرها من اختيارت كتير غلط او حاجه معملتهاش في وقتها بس بردوو ارجع اقول لولا الغلطات الكتير أو الحاجات الي فتتني في حاجات كتير مكنتش اتعلمتها أو فهمتها لإن جزء كبير من شخصيت الإنسان بتتبني من تجارب الحياه اختيار صعب انت/ي هتختار اي والسبب

Watermelon_15742
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Avocado_11005

احساس دائم بالغربه فى هذا الوقت من الليل ، ازاي ممكن الانسان يحس بان الامور هتكون باحسن حال و ان عادي اشطا هنتقدم و هنوصل او ازاي نتخطي ذكريات الماضي مع الامور ليست على ما يرام ذكريات الماضي مع النوستلجيا مع الاوفر ثينكنج كل ده وسط هذا العالم دنيا مش سالكه لا لينا ولا لحد مجانين يصحبي و تاييهين مع خلفيه مشغل اغنيه ليجسي اتنين باليل و فعلا انا ماشي لوحدي فى الشارع بشكيله حالي اتنين باللللليييلللللل

Coffee_11678

للنصيحه عشان متبقاش زي انا للاسف واحد ليا تاريخ مفيش حاجه مش زباله فيه من نسوان لشرب لسرقه لحاجات ربنا العالم بيها ربنا أراد وتاب عليا الحمد لله فضل منه عليا مستهولش والله ما استهله اكتر حاجه تعباني أنه هيسألني ليه عملت كده طيب طيب كنت عارف أنه حرام وكنت عارف إني شايفك طيب وبردوو عملت كده دلوقتي انا مش لاقي رد ساعتها اقول اي انا الي طالبه دعوه بس مش لازم كومنت إن ربنا يعفو ويهديني ومحدش يعمل زي الدنيا دي أقسم بالله طلعت أقل ما حنا فاكرين إحنا في وهم ومظاهر كدابه كلنا أو أغلبنا بنمثل على بعض عمالين نسابق على الدنيا نصيحه من اخ فكر قبل اي حاجه عشان هتتسال في كل حاجه

Taco_5476
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Orange_12276

ببص لحاجات كانت بتحصل السنة اللي فاتت نفس التوقيت وبحس ان الدنيا مظلمة دلوقتي، دايما لما بقارن أي حاجة دلوقتي شبهها في الماضي بفضل الماضي رغم ان ممكن يكون دلوقتي أحسن، معرفش انا متشائم وشايف كل اللي جاي هيبقى قرف على دماغي ولا ايه بس فعلا انا شايف اني في فترة لازم استغلها عشان اللي جاي كله سواد ودة بينطبق على العشر سنين الجاية مش بكرة بس في نفس الوقت مش عارف مش مستني نصيحة بصراحة مش عايز إجابة بس الكتابة اوبشن جامد🤙

Mushroom_6431

حاسس بأشتياق غريب اوي للماضي لقبل تفرق العيلة و ان كل واحد يروح في مكان و يتخانقوا كلهم و بختلفوا و قبل ما نكبر و كنا بنتعمل كلنا على اننا اخوات خايف بسبب اننا كبرنا خلاص مش هنقدر نتعامل مع بعض عشان حرام انا عارف انه حرام بس كنت بحبهم زي اخواتي اوي بجد (بتكلم عن قريبي البنات كنا صحاب و احنا صغيرين و حالي كل واحد مننا في بلد و مش بنتواصل و كمان كبرنا و المصيف العائلي خلاص مش هيتكرر عشان بقينا كبار و مينفعش الاختلاط بجد الماضي ده وحشني اوي اوي عايز ارجع اتعامل مع الكل عادي مش لازم ابقى كبير مش عايز اكبر و اتجوز انا عايز اعيش حياتي عادي

Suchi_4417

حاسه ان انا عمري ما حسيت بالامان سواء في عيلة او صحاب او شخص طول عمري مش مطمنة طول عمري حاسه ان في حاجه هتحصل مفيش حد جنبي يطمني ولو في حواليا ناس فهم مش بيفهموني فمش بيعرفو يطمنوني بحس ديما اني بهرب ديما من حياتي طيب بهرب من اي لا مش عارفه بهرب وخلاص بحاول الهي نفسي علي قد ما اقدر علشان مفكرش في اي حاجه من الماضي

Sugar_4695

انا عايزه جواب لسوالي في mood دا بجد اتحط في بالي ومش هعرف أنام من غير ما يتجاوب هو اللي بيحب و يسيب ويروح لوحده ثانيه ممكن هو لسا بيحب الاولى ؟؟ (يسيب معناها هو اللي ساب مش اتساب ) وايه اخرتها مع الثانيه يعني 🙂🙂😭 عايزه انام بسرعه علشان اصحى اذاكر بلاش اجوبه متخلفه بجددد

Brain_5059

نفسي اوي اعيش كل لحظه في حياتي واستمتع بيها اتامل كل لحظه وكل دقيقه حاسه اني بضيع في عمري في افكار والخناقات اللي ف دماغي، ممكن تكون الدنيا صعبه فعلا وممكن اكون انا اللي مصعباها ع نفسي نفسي اعيش كل دقيقه واركز في الحاضر انا طول الوقت زعلانه ع الماضي او قلقانه ع المستقبل معتقدش ان عدى وقت عيشت الحاضر غير قليل اوي نفسي اعيش مبسوطه وابطل جري

Diamond_10035

كنت صغير... واترميت لوحدي. مفيش حد يوجه، ولا حد يقولي الصح من الغلط. كبرت وانا بتعلم بطريقتي... بس أغلب اللي اتعلمته كان غلط. دخلت سكة مكنتش ليا... وفاكر نفسي مسيطر، لحد ما اكتشفت إني أنا اللي تايه، النهارده بص ورايا... ندمان على وقت وحاجات كان ممكن تبقى غير كده. بس بجد بقى... اللي زيي ليه رجوع؟ ولا المجتمع بيحب يحكم عليك من ماضيك وخلاص؟ ولا كلنا بنكدب على نفسنا بكلمة "بداية جديدة"؟

Avocado_11005

احساس الهدوء و السكون فى الليل بيخلي الانسان يتذكر الماضي و بالتالي الواحد بيكون اوفر ثينكينج بطريقه عبيطه و يشعر بالحنين لناس سابوه لا و مش بس كده و كل التروما اللي فى حياته تطلع فجأه و يحس اكتر ان قد اي هو عانى فى هذه الحياه فا يكتئب و كما قال امير عيد مبتوحشنيش عشان النبض جوه القلب ميوجعنيش والله حصلل حاليا انا عالق فى الذكريات و كل حاجة الانسان تعب يسطا والله

Tofu_15580
الموضوع: تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

علشان عقلي مش بيسبني ف حالي ابدا غير كدا خايفه مكنش ليا سند ف الدنيا وضيعت سنين حياتي وبقيت 29 سنه وبسبب ناس اذيتني وحياتي راحت مبقتش كويسه بسببهم مش عارفه حاجات كتير اوي مدايقني تحس ان حياه مش عاوزني غير كدا خايفه اتعرف ع ناس جديده او تقرب من اي حد بسبب الي حصلي منهم مبقتش عارفه ف اي بس مش كويسه ابدا 💔💔💔

Orange_14221

انا مس هكدب عليكم انا كنت بداخل علي برامح تعارف وفي منها تعارف ولاد علي بنات وولاد مع ولاد وبرامح تعارف كتير وللاسف في حد عرفني فيها كان معايا في شغل بس كلام دا من زمن مهم جاه ٢ شباب في شغل كل لم يشوفوني يبصوا ويضحكوا انتوا شايفين هل هم عارفين حاجه ولا دا عادي ولو عارفين ليه ساكتين رايكم ايه من غير هجوم لو سمحتم

Marshmallow_14575
الموضوع: اية اكتر حاجة ممكن تكونو خايفين منها حاليا ومستقبلا ولية ؟

اني افضل زي ما انا سنين ومغيرش اي حاجه ف الواقع بتاعي عايزه اخس وعايزه ابني حياه لنفسي جديده لاني معنديش حياه غير الشغل والبيت وعايزه اتخطي واتشافي من كل اللي عدي ف الماضي وعايزه ابطل صرف واكل بطريقه مرضيه وعايزه احقق احلامي اللي مرعوبه اموت قبل ما احققها وعايزه ربنا لو مت ف اي لحظه ميكنش غضبان عليا ويدخلني الجنه من غير ما يعذبني ولا انا ولا اهلي

Tofu_10884

رأي أي حد مهما كان مختصر هيفرق معايا الموضوع تاعبني انا وشخص صحاب من سنه وحبينا بعض رغم رفضي للحب واقتناعي التام اني مليش نصيب فيه وأنه بيطفيني مهما كانت العلاقه كويسه من شهر تقريباً وقولنا لبعض وهو من قبل ما ده يحصل حنين اوي عليا وجميل معايا والمرات اللي زعلني فيها يتعدو وفي كل صفات الرجوله سواء من جواه أو سطحي وكويس جدا من جواه وغلبان لدرجه انه دايما بحس أنه بيصعب عليا ومش عايزه حد يقول جنبه حرف يضايقه بيصد اي واحده تكلمه بدليل وغير رقمه من غير ما اقول بيراضيني حتى لو هيولع في الدنيا وأهله عرفو وهيجو نقرأ فاتحه قريب بخاف اتكلم عليه مع حد من صحابي علاقتنا تتحسد حقيقي من كتر ما هو كويس بالصدفة واحنا بنتكلم افتكرت الفتره اللي اول ما عرفته فيها والشات بتاعنا معايا من ساعتها واكتشفت أن انا في الاول الشخص ده كان مستحيل اتخيله جوزي وان تفكيره كان وحش جدا ودماغه شمال علي طول حتى في الكلام العادي لأعلى درجه بطريقه رهيبه بجد وأنه بيهزر مع البنات والدنيا معاه هلس بس انا مكنتش شايفه لأن وقتها كان زي اخويا ومش فارقلي اللي بيعمله كنت ساعات بغيير بس مش غيره حب وبقوله ونشد مع بعض رغم أنه كان بيقولي أنه مش بيتضايق وانا مش بعرف اسيطر علي نفسي وتاني يوم اعرف أن هو هزر مع واحده جديده اخر ما زهقت قطعت علاقتي بكل حاجه ممكن توصلي موضوع أن هو هزر مع بنت او اتكلم معاها حتى صحابنا المشتركين لأن الموضوع بدأ يكبر معايا ودمي يتحرق واعيط من غيرتي عليه وقتها وريحت دماغي وقولت علي الاقل معرفش فا ابقا مرتاحه والدنيا مشيت كويسه جدا بعدها لدرجه اني نسيت خالص أن ده كان بيحصل في يوم اصلا كان شخص غير امين عليا نهائي لأنه كان حتى ألفاظه ودنيته مش مناسبه معايا من ساعتها وانا مقريفه وخايفه انا حتى معرفش هو ممكن يكون بطل ده امتى وبطل ولا لا بس هو قدامي بيحصل أن بنات من اللي كان عارفهم يبعتولي أو يبعتو لصحابه عشان ياخدو رقمه بيصد اي واحده مهما كانت مين بالطريقه اللي ترضيني وشايلني في كل حاجه بس تخيلت كل ده يطلع تمثيل عليا وشخصيته الحقيقه اللي عرفته بيها انا عندي استعداد اسيبه لواحده غيري بس متصدمش فيه قدام انا متعلقه بيه جدا ومش فارق معايا علاقتنا قد ما خايفه اكتشف أن هو شخص تاني هو ممكن حد يمثل فتره كبيره كدا؟وهل ممكن يكون اتغير فعلا انا بتعب جامد في الموضوع ده مش هستحمل اتصدم في ده بالذات أو يتغير عليا ويرجع كدا بعد ما يضمني ممكن وقتها اعمل حاجه في نفسي للأسف اتعلقت بيه بشكل مش طبيعي رغم أنها فتره قصيره انا عايزه الحق الدنيا قبل ما الموضوع يكبر انا حاسه ان هما شخصين مختلفين تماماً انا نسيت الشخص اللي كنت عارفاه بيه والله لما افتكرت قعدت استوعب

Apple_14279
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Orange_12276

بحاول انام بقالي كتير ، عندي حصة الصبح بدري سرحان في ذكريات مينفعش أسرح فيها ، سرحان في حاجات في حياتي لازم أغيرها ، بفكر كان ايه اللي هيحصل لو عملت كدة ولو معملتش كدة بفكر في ناس كتير وفي أوضاع كتير كانت لازم تحصل بفكر في الماضي والمستقبل والحاضر وكل حاجة حرفيا بفكر انا المفروض اعمل ايه دلوقتي وانا في وضع زي الزفت في كل حاجة بفكر لو فضلت على الوضع دة المفروض هيحصل ايه بعد كدة بفكر اني ليه بفكر

Mango_6186
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Diamond_10035
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

French Fries_13437
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Watermelon_12564

جماعه بجد محتاجه اتكلم عن أنه لي الإنسان يفضل عايش حياته كلها في ضغط بيمنعه حرفيا أنه يمارس حياته طبيعي من كتر ما هو مضغوط و مشتت و مش عارف يعمل اي و ازاي بجد الواحد يطلع من حاجه زي كدا علشان هي تكه و دماغي هتنفجر من كتر التفكير بجد و مش بهزر مش عارفه انام من كتر ما بفكر في اللي جاي و اللي حصل و كل حاجه اي الحل بجد علشان الواحد تعب 😭😭😭

Biscuit_4512

عارفين احساس لما يكون في شخص كان بينكم حاجات كتير ؟ ذكريات .. واحداث .. وخصوصا لما تكون حلوة .. حلوة اوي بس بتيجي دلوقتي تفتكرها بس ! بقت مجرد ذكريات في دماغك .. بقت مجرد وهم الماضي مبقاش حاضر ولا واقع مع ان الشخص نفسه موجود .. بس العلاقة مبقتش هي هي ولا المعاملة بقت هي هي الشخص موجود .. لكن روح العلاقة مش موجودة بتحس بإحساس غريب كده كانك بقيت عادي .. وده احساس جارح يمكن مش فاهم انا بقول ايه بس بحاول .. بحاول اخرج اللي جوايا وبس وبفضفض واللي حابب يفضفض برضو يتفضل معايا ..

Banana_13463

اقسى الجهش هو جهش قلبي عندما يغمر وحيداً وكأنني اصارع نفسي ، وبالأخص عندما اصارع مشاعري وانا اتذكر جميع من كنت له عوناً يوماً ما ، وحدي تأسفت لنفسي ، اختلق الرعب بالرغم من منطقيتي ان لا سكون اجمل من سكوني بالنوم هادئاً ، الارق يثير جسدي بالأشمئزاز وعقلي متفتح الحزن والبكاء ..

Apple_13172

انا قصتي بدات من خمس سنين لما كنت لسه عيل صغير مش فاهم يعني ايه مسؤولية ولا يعني ايه احافظ علي النعمة اللي في ايدي عرفت بنت كانت هي اول حب في حياتي واول قلب يحس بيا بجد من غير شروط ولا قيود شافتني بقلبها مش بمنظري بس انا بجهلي وطيشي وقتها ضيعتها من ايدي وعملت مشاكل كتير مكنش ليها لازمة وم استفدتش منها بحاجة غير اني خسرتها وبعدت عني دلوقتي انا عندي ٢٤ سنة وشخصيتي اتغيرت تماما وبقيت راجل فاهم يعني ايه اصول ويعني ايه حق الناس انا مش طالب من الدنيا غير ان ربنا يسامحني وهي كمان تسامحني لاني مش عايز اقابل ربنا وبذمتي ذنب وجع قلبها انا ثابت في مكاني ومتحركتش وبحاول ابدا من جديد ونفسي القدر يجمعنا تاني لو فيه خير لاني بجد عرفت قيمتها لما الدنيا دارت بيا وملقيتش حد في حنيتها ولا اصلها يارب اجبر بخاطري ونقي نيتي وارزقني المسامحة لان الوجع اللي جوايا ميعلمش بيه غيرك انت

Moon_9924

النهارده كلمتني البنت اللي حبتها من عشر سنين وهيا دلوقت لم تعد تعني لي شيء وبعد السلام قطعت الكلام ورفضت اتسامر معاها ودا كان طلبها اننا نتكلم فرنت مره واتنين وعشره واكنسل وارد اهزقها وهكذا المهم انا بكتب البوست دا عشان اقولكوا قد ايه انا فخور بنفسي مع العلم انها دلوقت اصلا ست متجوزه

Moon_12754
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Flame_8476

امبارح عرفت ان الي المفروض اني بحبو عرفت انو بيكلم واحده بس متضايقتش اوي للدرجه الي اضايقت بيها للي كنت بحبو و المفروض اني نسيته يعني يعني انا كنت بحب واحد و عرفت انو بيكلم واحده و كل ريبوستاتو عنها و انو بيحبها اوي ف حاولت ابطل احبو و بعدت يعني مع اننا مكناش بنتكلم اصلا و دلوقتي المفروض انا بحب واحد مش بنتكلم برضو غير كل فين و فين و صحاب بس يعني و اهلي عارفين و اهلو عارفين و امهاتنا عارفين بعض بس عرفت النهارده انت بيكلم واحده المفروض انهم صحاب بس برضو بس متضايقتش بالشكل الي اتضايقت بيها الي كنت بحبو فاهميني؟

Coffee_12108
الموضوع: صدمات طفولة !؟

التخطي بالمسامحة سامح عشان نفسك مش عشانهم اهلك كانوا سيئين ؟ ظلموك ؟ دمروا طفولتك؟ سامح سامح مش انسى .. لانك لو نسيت مش هتبقى احسن المشاعر مش بتتنسى مش سهل تعمل دا.. بس لو سامحت هتهدا هتتعافى بالتدريج اثر الندبة بيفضل موجود بس يا اما تعالجه وتخيطه ويبقى اثر يا اما تفضل تفتح الجرح كل شويه ويفضل ينزف انت النهاردة غير .. تقدر تطبطب على الطفل اللي جواك .. مش تأذيه اكتر خليك حنين على نفسك .. في نفس الوقت الشفقة الزيادة عليها هتضيعك الماضي مش بيرجع فماتفضلش عايش فيه

Nachos_10802

حد عنده تجربة مع الصالونات ؟ انا مقفول من الفكرة تماما و بسترخص الفكرة و بحس انها سطحية جدا لاني هقيم البنت بناء ع شكلها و جسمها و دماغي بتوسوس ع طول ان اكيد البنت ليها ماضي و بتاع ف مش عارف اخد الخطوة دي و مفيش حد في محيطي تماما للاسف و علما ان معنديش قرايب مناسبين

Biscuit_5785

لية الفترة دي بحس بحنين لناس قديمة خرجوا من حياتي حتى لو أذوني وناس تانية الدنيا خدتنا من بعض وبقالنا سنين منعرفش حاجة عن بعض. من سنتين كنت شغال في محل ما ولكني قعدت 3 اسابيع بس المهم قولتلهم لو نجحت صافي وعد كله معزوم على شاورما وسيبت المحل والنتيجة اتأخرت وظهرت وكانت برضو علاقتي بيهم حلوة روحت نزلت جبت للفرع كله شاورما سوري وروحت مفاجأة لاقيت 2 مديرين قالولي منت لازم تسيب المكان اللي زيك مش محتاج فلوس وواحد تاني كنت مسلفه 150 وقولتله مش عايزهم ومتقولش لحد قالي قدامهم ده انت صارف عليا 150 ولا كأنك ابويا روحت عملت نفسي عادي مزعلش بس روحت عملت ليهم بلوك كلهم ولحد دلوقتي لما بروح الشارع ده بلف من ناحية تانية عشان محدش يشوفني لأنهم كانوا بيتصلو كتير وغالبا اصلا اتغيرو وناس مشيت معرفش بس بعمل الإحتياطات ولكن دلوقتي بحنلهم وبفكر اكلمهم أو اروح اشتري منهم. مرة بنت حبيتها قولتلها نرتبط ونخطب قالت لا انت اخويا خوفت اتعلق بعدت فضلت تكلمني كل يوم لمدة سنتين اتعلقت بعدت عني وقالتلي خلاص زهقت عملت ليها بلوك بفكر اخش اشوف هي مين دلوقتي. زمان كان ليا صاحب قريب اوي اوي ورغي 24 ساعة وانا اتخانقت مع طرف تالت هو دخل دافع عنه وخسرني بسببه واللي حواليه قالولي ده ماسك على بنات حاجات مش كويسة وبيشرب خم،،، ور دلوقتي انا كنت عامله بلوك وهو قالي فكه فكيته بس جيت ادور على الاكونت لاقيتو غيرو ورقمه ضاع وكل اللي حواليه قالولي منعرفش عنه اي حاجة. ليا بنت اعجبت بيها وكنت يساعدها كتير في شغل وهي ترد على القد وردود مقتضبة جدآ وكنت بنكش فيها ونيتي خطوبة بس حابب أنها تعرفني اكتر وتديني فرصة بعتلها رسالة عاملة اية مرديتش قولت اشوف لو مش هسال هي هتعمل اية من شهر 8 لحد دلوقتي مردتش ومسحت رقمي. ليا واحدة بنت بنت عمتي عرفتها قريب ودخلتني جروب مع قرايب تانيين ومكناش نعرف بعض حصل مشكلة بين الناس وكله خرج من الجروب ومتكلمناش بقالنا شهور بفكر اخش اكلمهم. اية السبب من اللي أنا فيه؟

Heart_9410
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Heart_9410
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Heart_10068
الموضوع: صدمات طفولة !؟
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Suchi_4417

كدا الندم علي الماضي انت مش هتقدر تغير حاجه هي حصلت خلاص يس انت تقدر تتعلم من اللي حصل ده الدروس اللي تقدر تخليك تتحرك لقدام حرر نفسك من الخوف من المستقبل انا عارفه ان احنا بنبقي خايفين من المستقبل علشان المستقبل بنسبالنا هو حاجه مجهوله بس خليك واثق في نفسك و صدق نفسك وفخور بنفسك خليك فخور بكل محاولاتك مش كل الاجازات بتكون ملموسه او احنا شايفينها بعينينا ممكن بكون اكبر الانجازات اللي انت اتعلمتها في اليوم لنك اتعلمت الصبور ممكن يكون اكبر انجاز حققته ان انت بقيت شخص رحيم باللي حواليك خليك فخور بكل حاجه انت بتحققها وخليك عارف ان انت هتقدر تتعامل مع اي حاجه في المستقبل بطريقتك انت

Flame_9692
الموضوع: ازاي اتخطيت الأكتئاب

في شتاء ٢٠٠٢ الجميل نزلت روحت زي اي طفل العب بلي في الشارع فا وانا بنطر البليه إذ افاجئ انها رشقت في عين ابله فتحيه الي شغاله في الصبانه وفجأه بدون اي مبررات لاقيت ابله فتحيه بتتحول لكوره بلي كبيره وبتجري ورانا انا وصاحبي عايزه تهرسنا قعدنا نجري ونجري ونجري قابلت ابويا قالي مالك يبني خايف ليه كده قولتله ابله فتحيه ولسه بكمل لاقيت ابويا قام خلع وشه وطلع هو ابله فتحيه قالتلي انت فاكر اني مش هعرف امسكك قولت ما بديهاش بقي تعالي مفعل تقنيه تفه مايكل جاكسون روحت تفيت عليها بعدها الابله اتحرقت في سلام ومن ساعتها وانا بصارع الاكتئاب

Coffee_4076

استكمالا لسيرة ابويا كانت جدتي ام والدتي بتحكيلي وبتقولي وانا صغيره وكان فيا شباب كدا كنت انا وواحده صاحبتي بنحب نروح المساجد اللي شيوخها صوتها حلو كل شوية مسجد شكل وجه ابوك كان بيصلي ف مسجد ف اخر البلد كدا وصاحبتي قالتلي دا في شاب بيصلي هناك بيقولوا صوته حلو وروحنا ولقيناه جميل جدا وبقينا نروح علطول وكنت بدعي بواحد زيه لبنتي وبعدين جه خطب امك وبقا يجيلنا الزياره ويصلي في المسجد اللي عندنا المسجد كان علطول فاضي ولما جه ابوك الناس بقت تفرش برا من الزحمه وكان صوته ايه في الجمال بعد ما سمعت منها زعلت بصراحه لان كل دا ماضي انا ليه بنزل دا ، عشان صعبان عليا اللي ابويا بقا فيه دلوقتي ومعادش زي زمان عنده علم ومتدين وشيخ محفظ نص البلد لما بفتكر ان دا بقا ماضي بزعل بس مفيش في ايده غير اني ادعيله بالهدايه وواخد عهد اني هبقا اكتر منه باذن الله وهمشي على خطاه المهم ادعوله بالهدايه والرزق

Moon_9036
الموضوع: حد عرف يتخطى حاجة هو كان بيحبها واستحالت إنه ياخدها ؟

كل الي كاتبين انهم اتخطو ف الحقيقه ان محدش منهم اتخطي مفيش حد هيعرف يتخطي حتي لو مبقاش فارقله بس هيفضل افتكرها اذا كانت اهل او علاقه او اين كان اي هيا م بقول كدا من فراغ انا كانت روحي ف حاجه وسبتها بقالي 4 سنين ومقدرتش اتخطي لحد دلوقتي

Chilli_5697

هو بقا مستحيل الاقي واحده نضيفة من غير ماضي أو عقد نفسية ؟ انا بشتغل ودخلي كويس ورياضي ومحافظ على الصلاة بفضل الله وتقريبا كل حاجه عندي تمام لكن من سنين مدخلتش في أي علاقة مع واحده ولو حتى شات أو صداقة لأني مش بعترف بحاجه زي كدا اللي هو مينفعش أكون في حياة واحده إلا الأول والوحيد وإلا بنسحب بهدوء اتقدمت كذا مره وكل مره بلاقي كوارث مع أن طلبي بسيط تكون جميلة و مطيعه لكن سبحان الله أغلبهن لا دين ولا أخلاق وأوقات حتى ولا شكل في المقابل إما عاوزه خروف تسحبه وراها أو يكون لها ماضي وانا متربيتش على كدا انا اتربيت في بيت الكلمة فيه للراجل وبس والدي عمره ما مد ايده على والدتي ولا غلط فيها لكن هي بتعمله الف حساب في غيابه قبل حضوره ومش بتتخطى كلمة يقولها بقارن بلاقي اني بتعامل مع شياطين مش بشر

Salt_8349

هل يوجد شخص هاجر في بلد ما من أجل الدراسة يستطيع مشاركة تجربته و كيف تطور في تلك المنطقة من ناحية اجتماعية و نفسية، و كيف كانت علاقته مع استعماله للغة جديدة في حياته اليومية ؟ هل تنصحني بالتجريب ؟ لانني قد امتلك حلم و هو الخروج من القوقعة التي بنيتها في غرفتي و البدأ في بناء حياة "مادية" أشعر أنني شخص يحتاج إلى التخطيط في هذه الأمور إلى درجة أنني في الاخير لم افعل شيء و ابقى دوما مرتبط بأمور الماضي و بتخيلاتي التي أشعر انها تجلب لي إلا الضرر و نقص الشجاعة، أظن أنني خرجت عن موضوعي الاساسي.

Flame_7621
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Banana_6406
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Blueberry_7772
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Mango_7446
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Banana_4073

بصراحه من ساعه ما عديت التلاتين وانا حاسس ان حياتي وقفت علي كده بمعني اني مبقاش عندي طاقة أو شغف اعمل أو استمتع بأي حاجه جديد برجع دايما ادور في القديم ، يعني انا عرفت ناس جديده الفتره دي بس لما بيختفو مش فارق معايا حد أنا كل الي فارق معايا الناس الي كنت اعرفها زمان بس اما دلوقتي الي بيجي ويروح ولا يفرقلي ، أنا عايز القديم كمان ميفرقليش بس صعب لدرجه اني فرحت لما رجعت نفس الفاكهة الي كنت حاططها زمان ، ف يا اما القديم يرجع يا اما يختفي خالص من دماغي بقي مش عارف اعمل حاجه ف الحاضر

Coconut_5995
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Flame_4090

اماكن كتير لما بعدي عليها بتفكرني بناس مابقتش موجودة في حياتي و ماينفعش اكلمهم مع ان نفسي اكلمهم بيجيلي احساس بالحنين لما بعدي جنب حتة ليا فيها ذكريات مع واحده كنت بحبها زمان الكلية بتفكرني بحد مكتبة اسكندرية بتفكرني بحد المنيا بتفكرني بحد الشوارع في التجمع بتفكرني بحد شقتي بتفكرني بحد و مش باعرف مافكرش في الحاجات دي و مش باقدر أمنع نفسي من الاحساس بالحنين ده، بابقى عايز اطلع موبايلي و اكلمهم بس ماينفعش، ماينفعش عشان بقيت مع واحده تانية دلوقتي، و عشان اغلبهم عملولي بلوك محتاج انسى كل الذكريات دي بس مشكلتي اني مابنساش ومشكلة كمان اني لما بيكون عندي مشكلة مع اللي مرتبط بيها دلوقتي بحن للماضي فشخ. الانسان غريب والله.

Kiwi_4115
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟