guilt

35 منشورات
Guava_20208
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Watermelon_8678

ازاي البني آدم متناقض كده ازاي بيكون وقت الذنب شخص وبعد الذنب شخص تاني انا مستغربني ازاي مستحقر نفسي بالشكل دا وانا عارف نفسي وقت الذنب ببقي ميت عليه ازاي ازاي بنتخطي دا ازاي اتقبل نفسي تاني انا مستحقر نفسي بشكل كبير جدا جدا مش قادر اعديها ل نفسي دايما شايف نفسي اوسخ حد حواليا وبقول اني مستاهلش حاجه احيانا الذنب المتكرر بيقبي ابتلاء علي البني آدم بيدمر عقله وقلبه ويخليه يكره نفسه لدرجة انه بقا متوقع الاذي ل نفسه متوقع عدم التوفيق مهما تاب ورجع مش عارف اعديها ولا انسي اللي عملته والمشكله برغم كم الاحساس بالذنب البني آدم بيرجع تاني عشان يأكد لنفسه وتتاكد ف دماغه فكرة انه مفيش مفر ومفيش فايده وانه هيفضل معفن وشخص منافق كده كتير اعمل اي عشان اتخطي واتقبل نفسي ومرجعش للذنب تاني

Cloud_17361

محتاجة افهم هو انا بجد اللي معنديش مشاعر، ولا دا طبيعي في شخص اتقابلنا صدفة مرة كنت مسافرة وتعبانة يعني ومكانش فيه حد معايا ف هو مشكورا وداني المستشفى وفضل معايا لحد ما بقيت كويسة ووصلني لمكان اركب منه للبيت دي كانت أول مرة اشوفه، اتكررت الصدفة مرة واتنين وبجد الموضوع كان مريب، اتكلمنا كتير الفترة دي ك اخوات يعني وكنت بحاول اقلل من الموضوع على قد ما اقدر عشان مينفعش بس هو اتعلق بيا وحبني جدا ولما عرفت كدا حاولت اقوله اني لازم ابعد وأنه حرام اصلا الارتباط واني مش جاهزة ادخل حد حياتي بس هو مش حابب يمشي وعاوزني اديله فرصة وبيقول انه ملهوش حد يتكلم معاه غيري فعلا، هو شخص كويس اوي بجد وجميل ومرح ودمه خفيف وناضج بس انا مقدرتش ابادله نفس الشعور بس هو بيقول ان الصدف دي كلها اكيد مش من فراغ وان اكيد ربنا مجمعناش الا لو فيه حاجة بس انا مش حاسة بحاجة ناحيتة يمكن كان اعجاب بس ف الاول للموقف اللي عمله معايا لكن بعد كدا لا انا خايفة بجد اكون سبب في أذيته بعتذر على الإطالة بس اتمنى حد يقولي هل تصرفي صح ولا اديله فرصة ولا اعمل ايه زعلانه عليه وزعلانه من نفسي اوي والله (مش اول مرة يحصل معايا كدا، دايما برفض، بخاف من العلاقات بجد، بخاف ادخل حد حياتي أو احب حد، معرفش ليه والله، بس حقيقي من خوفي مبديش مشاعر)

Chilli_7960
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Banana_16977
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Flame_15650
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Strawberry_6099

هو مين فينا مبيغلطش و ربنا بيسترها معاه دايما بحس اني غلط و انا بعمل حاجه غلط في حياتي لمجرد اني انجذبت لحد مثلا و بحس دايما ان البنت الي مش محترمة و الي مش مقبوله من المجتمع الي انا تعجب بخد تروح تحكي لصحبتها و تدخل على الاكونت بتاعه او تدور عليه مثلا ليه بحس كده و ان البنت الي مش كويسة الي تقعد تنزل في صورها استوري او حتى بوست حتى او معندهاش ولاد ليه ماما شايفة ان ده غلط و عيب بجد ليه ماما بتعيب فالبنت الي بتعمل كده انا مش بعمل كده بس بحس انه ايه ده يعني بجد يا مانا على جيلك مكنش بيحصل كده مثلا بعيدا عن الموبايلات بس معقول ماما مكنتش بتنجذب لولد مثلا او حاجههو بجد يعني للدرجة مفيش بنت بيوصل بيها الحال انها تحب ولد مع نفسها انا ليه لما قولت اما على موقف حصل معايا مع صحبتي بسبب ولد انا كنت معجبة بيه و الفت حوار عنه و انا من ساعتها مضايقة منها بسببه و اما روحت حكيت ليها قالتلي كلام بعد ما الحوار خلص انه ميكونش حب تعلق و انه يهمني في ايه امره و حصل و لا محصلش مليش دعوة امال ليه يا ماما معلش انا انجذبت ليه بقى مش عشان شوفت فيه انه مختلف ما اكيد هنحذب لولد يعني هحبه هتعلق بيه مع نفسي هتعذب بكده اه بس اهون من اني اروح اكلمه ليه ماما حتى شايفة انه عيب احب ولد جوايا و ليه شايفة ان الانجذاب بس بلبسة بشكلة ليه حاطه حدود كده ليه لو قولتلها اني بحب ولد هتتخنق طب و ايه يعني مدام انا مش هكلمه طيب مدام انا في وجوده زي عدمه مش بتقصد اني اعمل حاجه الفت نظره ليه

Coffee_4693

دلوقتي انا وصاحبتي القريبين جدا من بعض احنا يعتبر اخوات يعني اتعرفنا على وحدة السنادي وبقيت صاحبتنا جدا هي دايما بتقول نخرج مع بعض ونقعد مع بعض وحاجات زي كده خرجنا معاها مرا واتنين لأنها بتقول نخرج طبعا انا وصاحبتي مش بنعرف نقول ايه بس بينا وبين بعض عاوزين ننزل اتنين صحاب قريبين انا وهي نحكي براحتنا وناخد راحتنا في الكلام عشان وهي معانا ده مش بيحصل اوي فا قعدنا مع بعض من كام يوم عندي في البيت ودلوقتي هي عاوزانا نخرج بس صاحبتي قالتلي انها زهقتت من أننا بقينا دايما نخرج معاها وعاوزة نخرج انا وهي بس وانا كمان عاوزة كده شويه بس مش عارفين نقولها ايه خالص ومش عاوزين نقول مش هننزل وننزل من وراها حساها وحشه جدا ولو قابلناها صدفه مثلا هتكون وحشه اوي برضو احنا بنحبها والله عادي بس انا وصاحبتي بطلنا نقعد مع بعض لوحدنا خالص فا ايه الحل في موقف زي ده بجد مش عارفه

Coffee_4355

كنت مرتبط ببنت وكنت حنين عليها زياده اوي وكان احنا الاتنين اول حب فحيات بعض وفعلا بس انا كنت حرفيا مش مديها فرصة تحبني يعني علي طول انا الاحسن علي طول انا اجيب هداية واخرج وهي بلعفية بتلحق تتبسط المهم حصل بنا مشاكل وسبنا بعض وده كان من تالت سنين وبعدها بسنه اتجوزت وانهارده جالي تلفون منها انها بسببي بقت مش قادره تعيش ولا تنبسط واني عودتها علي حاجة ملقيتهاش مع جوزها وللاسف بتفتكرني ديما وانها اصلا اتجوزت عشان تنساني وانا من بعد المكلمه مخنوق جدا ومش عارف اعمل ايه

Carrot_4571
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Mango_16538
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Cloud_17861

بدي افضفض يعني لانو مره تعبانة من كل شي كلما ابغا اكلم شخص عن وش صايرلي احس نفسي ثقيلة عليه و يصير يقول شفيها ذي تبقا تفضفض على نفس القصة يعني overthinking و ابقا اتخايل سيناريوهات ما تصير ابغا افضفض لانو عندي ممكن 10 ايام او 15 وانا فذي الحالة و ما قدرت اتخطى كنت مرتبطة مع شخص بس بعد سنتين صار يسوي مشاكل مرهه و هذ المشاكل صارو يضغطون علي برغم من انو في الاخير يعتذر و كان يسوي كذا عشان يلاقي سبب عشان ننفصل بي بعدما جرب و حاول ما لقا اعترفلي انو كءب علي سنتين و انا اكتابت و عملي بلوك ما عرفت شردلو اصلا كنت ابغا اقول. مسامح بس ما قدرت من كثرت ما تعبت معاه و المشاكل الى كان يسويها و الكلام الى يجرحني والي بعمره ما قالو بس ادري امو كان يبغا سبب عشان ننفصل و ما يجرحني باعترافو المهم بعد هذي القصة تخطيت شوي لانو صرت عندي روتين فيوميم ختلف و اخرج واسوي اشياء احبها بعد 3 اشهر رجع منهار و يطلب مني الاعتذار لانو هو شخص عنده مشاكل مرههه في حياتو و تعبان منهم و كان يفضفضلي انا و افهمو بس عندما رحت انا مافي مين يفهمو مين يحن عليه مين ينسيه عن كل وش صايرلو رجع عندي و يقولي ارجعيلي و مشتاقلك بس انا ما قدرت ارجع هديتو شوي و بعد ساعات قلتلهم انو ما بقدر ارجعلو و عنلتلو بلوك رجع عندي ثاني يوم يبغاني ارجع بس ما قدرت مدري ليه حتا اذا ابغا ما اقدر اقوله "اي يلا نرجع " المرة هءي ما عملتلو بلوك صرنا نتكلم عادي بس بعدما رجعت اجرب اعطيه فرصة لقيتو عملي بلوك و انا كرهت و عنلتلو بلوك رجع من واتس من عند اخته لانو كنت اكلمها بس ما صرت اكلمها سو ما كنت ادري انو عندي واتس حقها و رجع السيناريو بس المرة هءيك رجعتل. بس كنت باردة معاه حسيت نفسي عذبتو بعدها عملتلو بلوك لانو امي اخذت مني الهاتف و بعد ايام رجعت اجرب اكلمو صار بارد و سوا بنت ثانية كمان انا من تم صرت ما اكلمو حتا جا عندي قالي يا فلانة حياتي تحسنت بس خصيتي انتي رجعت اكلمو مرة ثانية بي ما كنت مرتاحة لانو الولد مرتبط؟ ليس اتدخل يمكن ما تحب بعد ايام قلتله انو عيب كذا و كذا ف عملي بلوك قالي معك حق الايام مرت و رجع كان انفصل عنها مرت الايام و نحنا كذا نرجع و نروح و نرجع حتا جا يوم رين ثرنا نتكلم عادي و ما صار يقولي ارجعيلي و انا ارتحت شوي كذا بس فاخر فترة ما تحملت و عملتلو بلوك جاني من مكان ثاني و قالي عءبتيني و انا جربت كلشي عشان ترعين و تعبت يا فلانة و اتمنالك كل خير و راح و انا عملتل. بلوك من كل شي الان القصة مو كاملة لانو في تفاصيل مهمة اءا احكيلهم راح يصير كتاب فيه 70 صفحة الان ابغا افضفض لانو في مرات ابغا اراسلو ابغا اكلمو بس عندما يجي وقت اكون في حسابه لازم بس اكتب هاي و ابعث يروح لي شغف و ما ابغا و اخرج و اعملو بلوك ثاني و كذا اخر ايام شفت ريبوستاتو و في ريبوست فيه the girl i want to marry و منشن بنت فيه و انا انقهرت والله ابغا اكون البنت الي يكلمها و يفضفضلها زي زمان بس مدري ما اقدر حتا انا ما اقدر ابعثلو لاني خايفة يردني و يقولي قلتلك اخر مرة اكلمك فيها و ما ادري اصلا اذا انا ببالو و للمعلومة ولا مرة قالي ابعثيلي شي يعني قليل حياء ولا تلاقينا في الحيات الواقعية ولا كلمني بقذارة ولا شي

Watermelon_8678
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Kiwi_16772
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Banana_16977
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

French Fries_17001
الموضوع: ازاي اتخطيت وفاة شخص عزيز عليك

انا الحقيقة لحد اليوم من 6 سنوات اتوفت جدتي المشكلة الي محيراني اني مازعلتش او دقات قلبي زادة وانا احبها كثير وعزيزة علي مرات أقول ماعندي مشاعر حتى اخوي في مرة صارله جرعة زاىد وتوقف قلبه شوية قدامي ولا اديت ردة فعل واحدة كانو محصلتش حاجة هذا الموضوع كثير يقلقني والله الي عندو إجابة ياريت يبعثلي

Paprika_4694
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Heart_9410

كنت داخل الاب ده حرفيا مدمر نفسيا بس في بنت هنا سعدتني بجد وي وقفت جمبي اوي وكانت بتخليني قريب من ربنا وسعدتني اوي اعمل موف اون وامسح الاب اصلا بجد هي حد كويس اوي بس للاسف هي بسبب مسعدتها ليا ده حسسها انها بتحبني انا والله العظيم حولت احبها بدل المره مليون بس كل حاجة كانت بتعملها عشاني كنت بقول يا لو القدمية الي عملتها كنت هكون مبسوط اكتر تقريبا اتعلقت بيا اوي وانا لحد دلوقتي مش عارف اوجها انها بنسبالي صحبة زاي اختي 🥺🥺

Ketchup_5452
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Cloud_5258

Helloooo Ana mohamed Zaman w ana fy e3dady ta2rebn hasl mawqef kda ma3 had 2areby fa ana etla8batt beno w ben had tany w 3amlt moshkela w etbalet 3ala elsha5s el 8alt Ba3dha be fatra 3erft elsha5s elly elmafroud haslt ma3ah elmoshkela Bas kont eftaret 3ala eltany w makontesh 3aref a5als nafsy men elmawdou3 fa edtaret akaml Elmawdou3 da ba2alo ta2rebn talt aw arba3 snenn w mesh 2ader ashelo men dema8y la2ny hases belzanb awy ya3ny fakrt kteeeer a3tezr bas ma3reftsh khales 3ashan kda qarrt atkalm hna w lma sa2lt had 2aly esta8fr le rabna 3ano atala3 badalo sadka men 8er ma ye3raf bas bardo hasess belzanb awy w nefsy akhlas men daaa Plzzz help meee thank’s

Marshmallow_12977
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Paprika_4694
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Coffee_4313
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Brain_13227
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Peanut_15812
الموضوع: إيه أكتر حاجة مضايقاك/ي اليومين دول؟

اختي دائما بتلعب دور الضحية و مبتعترفش بغلطها أبدا و لما واجهتها معترفتش و قالت إن انا ال كدا و دائما طريقة كلامها ..انا بردو ال كدا ؟؟.. يعني مثلا هي ال عملت الفعل و انا عملت رد الفعل مين الغلط هي لا هي مش شايفة دا نهائي و بتهاجم و انا بدأت اشك فنفسي حتي لو معايا حق بسبب طريقتها انا قرفت و مش عايزة عقلي يتلعب بيه

Broccoli_5418
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

Coffee_13506

بعد ما خلصت ثانويه عامه ونتيجتي طلعت كانت اسؤا فتره بعدي فيها ف حياتي انا كنت قطعت كل علاقاتي بصحابي وانا ف ثانوي ف اما خلصت كان في فراغ ف حياتي و فنفس الوقت كانت نفسيتي متدمره بسبب نتيجتي ف في ابلكيشن كنت بهرب فيه من حالتي النفسيه ف الابلكيشن دا يعني تجمعات وبتعرفي تكلمي ناس وكدا هو معروف بس مش عايزه اذكر اسماء المهم كنت كل ما ادخل ل مكان اقعد احكي قصه حياتي ف ثانوي كنت فرغ الطاقه الي محبوسه جوايا لحد ما اتعرفت علي ناس وكان فيهم ولد المهم كنا كلنا اصحاب بنات والولد دا بس الي معانا وهو اصلا الي معرفني علي البنات كنا بنتكلم مع بعض كل يوم جروب كلنا يعني وعدي شهر واتنين والولد دا كنت بعتبره اخويا بظبط كان محترم جدا جدا وحرفيا هو الي بيحافظ علي حدوده قبلينا يعني ثقه يعني وميتخفش منه وهو كان بيحترمني جدا وكان بيقعد يقولي علي اسرار ليه وبيشاركني حاجات كتير وكان بيقولي اني انا اول حد بيثق فيه وانو بيعزني جدا وكدا والله اخوات مش اكتر حتي هو كان بيحب وحده وحكيلي عنها و فحياتنا ما جه ف دماغي ولا ف دماغه فكره الحب دي خالص عشان متفهمونيش غلط بس واحنا كنا اخوات وفضلنا كدا لحد ما عدي حوالي 3شهور ونص كدا انا بقا ضميري بيأنبني طول الفتره دي انو غلط بنت تكلم ولد مهما كان حرام في دينا احنا كان اخرنا شات وبس ف البرايفت والجروب لكن ميعرفنيش ولا يعرف اي حاجه عني غير اسمي ولا حتي يعرف صورتي ولا اي حاجه و ف حياته ما طلب حاجه عارف حدوده من نفسه المهم ف الفتره الي ضميري انبني فيها قولت خلاص لازم ابعد ومعتش اتكلم معاه رغم ان دا كان صعب عليا اووي والله عرفت ان في يوم مميز ف حياته قرب وبيحتفل بيه وكدا واني لو مشيت ف الفتره دي هنكد عليه ف احسن يوم ف حياتي ومينفعش وقلت خلاص هستني لما اليوم دا يعدي واختفي جيت قبل اليوم دا بيوم بالظبط قعدت اعيط واقول هو انا ضامنه اعيش بكره؟!! لازم ابعد ومعتش اتكلم معاه... رحت خدت الخطوه من غير دماغ ومن غير رساله اخيره اقوله اني همشي عشان كذا خلاص انتهي كل حاجه ومسحت كل اكونتاتي الي يعرفها مفيش غير البنات الي قدرو يكلموني عشان معاهم رقمي كلموني وقالولي هو عايز يكلمك... هو انتي عملتي كدا ليه.. وايه الي حصل... روحت قولتلهم ان حرام مهما كان حتي لو بينا حدود بس مينفعش وانا خدت القرار خلاص وقالولي طب نقوله ايه هو عايز يكلمك قولتلهم انا قولتلكو الي عندي اعملو الي تعملوه بقا.... ف قعدو بقا يقولوله اي حجج عشان يدارو علي الموضوع زي النت فاصل وهي مقرره تغير اكونتتها بس مش اكتر واي حاجه بعد ما عدي حوالي اسبوع من الموضوع بنت بعتتلي وقالتي هو بيقولك اهم حاجه تكوني كويسه مش عايز منك حاجه تاني .... ف قولت اني لازم كنت افهمه بجد انا عملت كدا ليه روحت فتحت اكونتي وبعتله اني عملت كدا عشان حرام اني اكلم ولد ومفيش حاجه ف دينا بيتقول ان عادي يبقا في صداقه بين بنت وولد وانت كنت انسان محترم والله وبعزك حدا بس دا الصح الي لازم يتعمل بعت الرساله وقفلت الاكاونت علي طول مستنتش رده عشان خلاص معتش فيه كلام يتقال.... بعد فتره عرف يجيب رقمي وبعتلي رساله معاتبه وانك خليتي احسن يوم ف حياتي يبقا اسوا يوم ف حياتي ومنك لله.... اتقهرت اوي وقعدت اعيط طول اليوم من الكلام الي قاله ومعرفتش ارد عليه وعملت بلوك ومسحت الشات لاني كنت بموت من الزعل والله اني مش قصدي اي حاجه من دي... وبعد فتره عرف اكونتي الجديد وراح بعتلي رساله.. ممكن اتكلم معاكي؟ قولت اخيرا دي فرصتي اشرحله واتأسف انو كان ف يوم غلط غصب عني... وقولت اه ممكن تتكلم وتقول الي عندك.. وانا عارفه اني هملت كدا ف وقت غلط بس دا الي كان لازم يحصل محدش عارف هيموت امتا ولازم نفوق لنفسنا ويارب تكون فهمتني.... قالي وانا عايز اعرف انتي عملتي اي غلط متقوليش اي كلام وخلاص انا مكنتش بقولك انا بحبك ولا اي كلام من دا كان كل كلامنا عادي ولو علي ان مينفعش نتكلم برايفت كنت ممكن تقوليلي وانا مكنتش هتكلم معاكي عشان كدا بس كنا نفضل ف الجروبات مع بعض عادي وكل فين وفين ابقا اسالك عامله ايه وبس كدا مفيش اي حاجه غلط... إلا بقا لو كنتي حبتيني ف عايزه تبعدي عشان كدا كش عارف اقولك اي بس انا كنت بعتبرك اهم حد. ف حياتي وكنت فاكر اني مهم عندك كدا.. شوفت الرسايل ومبقتش عارفه ارد اقول ايه وهو مش قابل يفهمني ومش عارف يفهمني وانا والله ما فكرت ف حب ولا كلام من دا بالعكس انا ضد ان حد يحب اصلا وف حياتي ما فكرت ف كدا... فضلت يومين مردش وقالي مش بتردي ليه وبعدها بيوم رحت عملت بلوك من غير ما ارد لان خلاص معتش في كلام يتقال وهو مش فاهمني خالص ولو قولتله لا محبتكش هيفكر اني بدافع عن نفسي وخلاص ف سكت بقا دلوقتي طول الوقت بفكر اني انا كدا مؤذيه وهبقا انسانه مؤذيه دخلت حياته ونفسي افهمه بجد بس مش متقبل انو يفهمني عايزه انسي عشان ارتاح واول ما احاول انسى اقول لنفسي اي الي انتي بتعمليه دا ازاي عايزه تنسي كدا .... وتايها بجد.. و فنفس الوقت مش عايزاه ينساني عايزاه يفتكرني بالحلو ويفهمني.. بدعيله ديما ف صلاتي يكون فهمني وبدعيله ربنا يوفقه ف حياته ويحقق احلامه.. وكل ما افكر اني افهمه تاني للمره الاخيره اقول ممكن دا يكون اختبار من ربنا ليا عشان يختبر انا توبت بحد ولا ممكن اضغف وارجع ... تصرفاتي قدامه بتدل اني وحشه اوي بجد وانا والله بموت كل يوم.. انا اتعلقت بين زي ما اتعلق بيا وهو بيعاتبني: ليه علقتيني بيكي من الاول! وانا مقصدش حاجه والله.. كان نفسي نفضل صحاب واخوات زي ما احنا بس كل علاقه بدايتها لا ترضي الله نهايتها لن ترضيك الموضوع ف دماغي 24ساعه ومش عارفه اعمل اي 😔

Marshmallow_15811
الموضوع: ازاي اتخطيت وفاة شخص عزيز عليك

انا العكس مش عارفه زاي جدي لما مات انا منزلتش دمعه عليه حتي بالعكس قعدت اضحك وعادي جدا لبست اسود و روحت الجنازه وشوفته في العنايه لما كان بيطلع في الروح تلاجه الموته وشوفته وهو علي طرابيزه الموتي ومتأثرتش خالص وفضلت ابص لاهل جدي وهم عمالين يعيطو عليه ومستغربه ونا حفيته منزلتش دمعه عليه مع العلم هو اللي مربيني يمكن اكثر من اهلي وطفولتي وذكرياتي كلها معاه مش عارفه هل انا مش مستوعبه ولا ده اي ، مش قصدي حاجه والله بس عندي فضول اعرف لو حد في علتي بعد الشر مات هل هيبقي ظه رد فعلي برضو ولا اي؟

Cookies_5318

طول الوقت بشوف ان الكره مرض بيأذينا اكتر ما ممكن يأذي الناس اللي احنا بنكرهها وان كلمه بكرهك او مش مسامحك او انت اذيتني دي كلها كلمات كبيره وتقيله اوي وانه فيه حاجات كده مش مستاهله نقف قدام ربنا علشانها وانه طول الوقت الافضل انه نسامح ونعذر بس للحظه كده بقيت حاسه انه اوقات الكره بيكون خلاص ليك وراحه لان انت طول ما انت بتعذر وبتسامح فانت بتوجع نفسك بالذات لو الشخص اللي قدامك ده فعلا اذاك بغض النظر بقي عن الظروف او عن نيته ، مش عارفه بصراحه 🙃

Potato_4070

فكرة اني مش عايز اكون موجود في الحياة دي سيطرت عليا اوي بقالها كام شهر ماما كانت قاعدة معايا دلوقتي ف بتقول لي فجأة نفسك في ايه؟ كل اللي جه في بالي اني نفسي اموت بدري ومش عايز اعيش الحياة دي، بس اكيد مش هقولها كدة فقلتلها اني اعمل log out من كل حاجة في حياتي واعيش في حالة ليس لها مكان ولا زمان انا مش عارف ليه بقيت محبط اووووي كدة انا بجد غضبان من نفسي عارف لما تبقى كاره نفسك ومش شايف انك تستحق يكون ليك أي حاجة حلوة في حياتك، وفي نفس الوقت حاسس انك مستعد تخسر كل حاجة عشان بس تفضل واقف في مكانك، بس في نفس الوقت مش قادر تعمل ده بسبب انك معلق ناس بيك وانت داخل على اكتر فترة حرجة دراسياً والفترة دي انا لو وقفت فيها كل حاجة هتبوظ، برضو بعمل ده عشان انا معلق ناس بيا مش اكتر عارف جلد الذات اللي بينزل عليك على كل حاجة في حياتك، انا فاشل مع أهلي وفاشل في دراستي وفاشل في حفظي وفاشل في صحتي وفاشل في كل حاجة بقا عندي احساس بالذنب مستمر تجاه أهلي واني عالة عليهم واني ابن مقرف، وجت فترة كنت مقتنع انهم مش بيحبوني عشان هما مينفعش يحبوني فعلا، في يوم تعبت فيه ابويا عيط عليا من الخضة، انا وقتها حسيت قد ايه انا جاحد وقد ايه انا مش بوفيهم حقهم وقد ايه انا بارد معاهم كل يوم بقى عايز اللي حواليا كلهم يموتوا عايز افضل لوحدي مش عايز حد من أهلي يفضل موجود انا جاحد اوي وبكرهني

Potato_13015

جماعه هو حرام ان ولد وبنت بتكلمو على الاب هنا يحلو مشكله يعني مثلا انا حطيت مشكله وحد رد عليا ودخلنا نقاش لحد محد يقنع التاني منغير حاجه كدا ولا كدا دا حرام ولا لا مع اننا منعرفش بعض ولا حاجه غير الموضوع بتاع البوست من ساعه مدخلت الاب هنا والحوار دا بيتكرر بس بحس ب قبضه في قلبي كدا عمري ما اتكلمت مع ولاد قبل كدا ومش عارفه دا كدا محسوب عليا اي مع العلم ان في ناس كتير فادتني على الاب سواء من نصايح او مشاكل قالولي على حلول ليها ولو حد حاول يغير مجرى الكلام بقفل واعمل بلوك وريبورت على طول الذات ان في ناس بيبقو مقتنعين بحاجات غلط تحسهم معميين عن الصح وده بيبقى هدف النقاش اصلا بس مش عارفه بردو