French Fries_4143
🇪🇬
يشعر بـ غاضبغاضب

اسمحولي اخرج عن صمتي هو من امتى بقى الطبيعي ان احنا نكون اوبن مايند؟؟ لا بجد (انا مش احسن حد في الدنيا بالعكس ان اقل حد واكيد ممكن بعمل اي حاجه من الحاجات اللي هقولها دي بس على الاقل بحاول اتغير وبستر نفسي مش بمشي اقول لكل الناس ده انا عملت وعملت) ليه بقى الطبيعي ان واحدة تيجي تقولي انا ارتبطت بكذا ليه بقى الطبيعي ان احنا نشجع بعض على اللبس الضيق واللي لا يليق مع الدين ليه بقى الطبيعي ان احنا بنتكلم في حاجات مش مناسبة مع سننا ليه بقى الطبيعي ان البنات تطلع شعرها ليه الطبيعي ان احنا نروح نعنل فيلر وبوتكس ونغير في خلقة ربنا ليه الطبيعي ان الصبيان تطلق بصرها (زي ما هي محاسبة على لبسها انت محاسب على اطلاق البصر) ليه بقى الطبيعي ان احنا نشتم بالاب والام وليه بقى الطبيعي ان احنا نشتم اصلا ليه بقى الطبيعي ان احنا نشوف حاجه غلط ونسكت ليه بقى الطبيعي ان احنا نحهر بالمعصية ليه الناس بقت تنتقد اللي بيتكلم في الدين ليه الناس مبقتش تحب تتكلم في الدين بجد من كتر ما اتعاملت مع ناس هنا بقيت اكره اقول ان ده حرام عشان عارفة اني هاخد نريقة وقرف ليه وليه وليه.... حاجات كتير اوي بجد انا بجد مش بنظر على حد انا اقل خلق الله وربنا يعلم ان الانسان بيجاهد نفسه اد ايه في وسط كل المدعكة دي محتاجين نفوق بجد

Peanut_6764
Peanut_6764🇪🇬أفضل 3أفضل نصيحةمنذ يوم

اه والله عندك حق

1
Orange_14989
Orange_14989🇪🇬أفضل 10منذ يوم

لإننا بقينا عايشين في زمن فتنة، والفتنة هتجيلك ازاي إلا لما يبقى كل اللي حواليكي بيغلطوا قدامك ومعتبرين الغلط دة عادي، احنا تقريبا في زمن القابض على دينه كالقابض على جمر. ف ما علينا إلا اننا نحاول نهتدي وندعو الله بالثبات، أما في حتة انك كل ما تنصحي حد تاخدي تريقة، فكري في كل الأنبياء اللي جاهدوا عشان الدين دة يوصلك، مخافوش من التريقة والأذية رغم انها اضعاف الأضعاف، ف كملي تذكرة في الناس يا بطاطس حتى لو خدتي تريقة قد كدة

1
Moon_4155
Moon_4155🇪🇬أفضل 50منذ يوم

اقولك ليه عشان احنا فزمن غسيل الادمغة بيحاولو يوصلو لده من سنييين ونجحو خلاص دلوقتي كله مركز فالشاشات بيقلد بس مبيفكرش خلاص كلنا بقينا منقادين قليل اوي اللي تلاقيه واعي للي بيحصل

1
Tomato_4430
Tomato_4430🇪🇬منذ يوم

يترقو ليه ... الحق حق والحلال بين والحرام بين مخفش اقول ايه الصح وايه الغلط طز في الاخرين اصحاب ال اوبن مايند كله دا بسبب ضعف الإيمان والطمع في الدنيا والمقارنة بالأخرين والنت وحاجات كتير انا مش شيخ ولا داعية بس

1
Watermelon_15742
Watermelon_15742🇪🇬منذ يوم

الجنة مش سهلة و ربنا مقالش أن أغلب الناس فيها احنا الي اتربنا غلط ،للاسف أن قليل القليل من أهل الجنة

Banana_20204
Banana_20204🇪🇬منذ يوم

مش اللى انا شايفه لو هترجع لاصل الموضوع من ناحية الدين مفيش بنت محترمه تمشى مع واحد الا بمزاجها صدقينى لو واحده متربيه صح استحاله تفتح باب للموضوع لكن احنا عايشين فى زمن المبررات وانا مش شيخ ولا تقى لكن ده الحقيقيه وربنا يهدينا جميعا وانا مش عايز اخش فى تفاصيل جانبيه عن قصص سمعتها واللى داس معاهم ديما يقولى هما اللى بيفتحوا الباب ما علينا بقا ربنا يهدى

Banana_20204
Banana_20204🇪🇬منذ يوم

ولكن الواقع الاكثر مع الاسف من البنات

Banana_20204
Banana_20204🇪🇬منذ يوم

باختصار التربيه الاهل مش بيدورو ورا بناتهم ويمكن كمان بيسعدوهم بحجة انها توقع عريس واللى هو عادى ادام هترتبط وكده وفى الاخر يكرفلها وتشوف غيره وهكذا والله اعلم ايه تانى ممكن يكون حصل طيب هل ده بنات ممكن تثق فيها

Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬منذ يوم

ادعيلهم بالهداية لكن كلامك وتعبك في الكتابة مش هيغير حاجة كل واحد حر وكل واحد يبص في ورقته تخرجي عن صمتك في اللي ليكِ حقيقي انا كنت زيك واكتر منك ومن كلمة ممكن ادي درس اللي قدامي واقول حرام ودا مش من الدين واتعب في صوتي وبعد كده ولا حاجة اتغيرت بصي في ورقتك بجد لان دي هتنفعك الحاجات دي طول عمرها موجودة لكن بدون السوشيال محدش كان اخد باله وزي بيئته كدا وخلاص ويبص للبيئة اللي حواليه وخلاص لكن بوجود السوشيال ميديا انتي بتشوفي كل الناس المتدينين موجودين والمتشددين موجودين وال اوبن مايند مبتدأ ومتوسط وعالي وعالي جدا موجودين والملحدين موجودين واللي مش تبع دين ولا اي شيء ... مش هنصلح الكون والله بيصعب عليا الشيوخ لان بذل مجهود وصوت عاااالي جدا وفي الاخر مش كله بيسمع ومش كله فاهم وعارف اخرتها اي وعارفه ان كله بقي فاهم كله بقي مطلع زي ما احنا مطلعين عليهم هما كمان عشان المحجبات بكثرة وشايفين كل حاجة وبردو مش بالساهل ... الدنيا بحر والذنوب بحر لو انتي ذنبك اغنية او كلمة او حبيتي شخص او مصلتيش بابسط حاجة غيرك ما تشوفيش نفسك ع حد ولا تقول الطبيعي ومش الطبيعي متتعبيش نفسك كل واحد هيشيل شيلته

French Fries_4143
French Fries_4143🇪🇬منذ يوم

وحاجة تانية برضو الناس اللي بتحلل وتحرم على مزاجها اكيد في حاجات احنا مش هنبقى عارفين ان ده حرام طب يابا ما تبحث وتعرف وتشوف ولا وبيجادل مع انه لو دخل على اي حاجه يوتيوب تيك توك جوجل اي حاجه من الحاجات دي حتى شات جي بي تي هيعرفه الصح طب ما نتعلم هو احنا عايشين ليه