Diamond_6889
🇪🇬
يشعر بـ متعبمتعب

" حط نفسك مكان الناس " ساعتها منظورك هيختلف .. مثلاً انت مسلم عشان اتولدت مسلم ؟ لو كنت اتولدت مسيحي كان زمانك بتكره المسلمين مثلا وبترفض النصيحة ولو اتولدت يهودي كذلك برضو هتكره المسلمين وهكذا .. انت مش حرامي عشان لسا مترميتش في الشارع ةاترفضت من المجتمع فـ ملقيتش سبيل تاني .. وانت مش شاذ جنسيً عشان محصلكش اضطراب نفسي او اتعرضت لأعتداء في طفولتك .. انت مش خاين عشان لسا معندكش الدافع اللي تخون عشانو ؟ كلنا خاينين بس معندناش لسا الدافع وكل شخص ليه وقت ويخون .. لما تحط نفسك في الموقف ساعتها ممكن تفهمو .. محدش بيقدر الحرية غير لما يخش القفص خلصت ..

Moon_16756
Moon_16756🇪🇬أفضل 3منذ 3 أيام

كلامك حقيقي بس ربنا ميز الانسان عن الحيوانات بالعقل ان هو يحكم دا صح ولا لا عقل عايز يتعلم ويعرف عن دينه والديانات التانيه كلنا بنغلط وممكن يكون في فعلا مبررات بس متقدرش تقول انا بغلط علشان انا ظروفي كذا لا انا غلطت علشان فعلا في الظروف كذا بس خلاص مش هاخدها السبب الرئيسي كمان كل لما كان الذنب او اي حاجه ومتوفر حواليها الظروف انها تتعمل بمعني كل ما كان الذنب صعب عليك انك متعملهوش كل ما كان ثوابه اغلي

Diamond_10035
Diamond_10035🇪🇬أفضل 10منذ 3 أيام

عادى دى اسمها استثنائات الخاين ده الى يكون عندو حل تانى غير انو يخون ويختار انو يخون