ليا واحده صاحبتي بجد سلبية بشكل كبير، مش بتتكلم غير في اللي مضايقها وقد ايه هي مخنوقة وزهقانه، كل يوم على هذا الوضع لحد ما اتخنقت منها، معنديش مشكلة اسمعها وب ببقى مهتمة وعايزاها تتكلم بس هي مش بتتكلم غير بشكل سلبي ومش بتشارك اي حاجه تانية غير المشاكل اللي في حياتها دي حتى مش بتسألني على اي حاجه تخصني انا ولما بشير حاجات عملتها في يومي مثلا بلاقي ردودها مختصرة. اتخنقت منها بجد وحتى مشاكلها دي مبقاش عندي حلول ليها ومبقيتش قادره اساعدها
ابعدي عن الاشخاص السلبيين لانهم بيحاولو يأثرو ع غيرهم ويحبطوهم حتى لو مش بالقصد لو ما عندك المقدرة تتحملي سماع المشاكل عالاقل مش حلها لانه السلبية بتأثر جدا عالشخص وبتحبطه لما تيجي تشتكيلك اختصري الكلام معاها افتحي انتي موضوع تاني بعيد عن المشاكل تهربي من السماع متخليش سلبيتها تأثر عليكي
ماشي ي بو فهمت بس هي بتستغلك :) الي حد ما أو بأي ذا واي ذي نقلت مفيش غيرك ممكن تقولو ده بس لو بيدايقك خلاص يعني حاولي متحطيش نفسك ف الدوامه والضغط ده
مش عارفه بس ف ناس مش بتشارك غير بس كل شئ سلبي ومعرفش ليه ممكن حد يعمل ده بينما مش بتشاركك الاتنين كمان مش بتسمعك معتقدش أن علاقتك بيها ماشيه كويس أو مش الافضل ليكي مش قصدي انها تكون بينيفيتس بس ع الأقل تكوني مرتاحه ومش مضغوطه وممكن اصلا انتي مش صحبتها جامد هي معندهاش بديل أو صحاب بس انتي صحبتها ف انتي شوفي احساسك ازاي ناحيتها وحايها انها اي بس بالتدريج قدام هتكوني كائن سلبي متشائم ذيها ف انصحك تجنبي متجيش ع حساب صحتك just ignore her
عامليها بالمثل
متساعديش حد انتي مش ثيرابيست للناس انا كمان كنت كده ومش بتكلم فعلا ولا بساعد غير صحابي القريبين اوي الي فعلا محتاجين وعلاقتنا مش شكاوي بس