Sugar_18002
🇪🇬
يشعر بـ مُرهقمُرهق

ليا واحده صاحبتي بجد سلبية بشكل كبير، مش بتتكلم غير في اللي مضايقها وقد ايه هي مخنوقة وزهقانه، كل يوم على هذا الوضع لحد ما اتخنقت منها، معنديش مشكلة اسمعها وب ببقى مهتمة وعايزاها تتكلم بس هي مش بتتكلم غير بشكل سلبي ومش بتشارك اي حاجه تانية غير المشاكل اللي في حياتها دي حتى مش بتسألني على اي حاجه تخصني انا ولما بشير حاجات عملتها في يومي مثلا بلاقي ردودها مختصرة. اتخنقت منها بجد وحتى مشاكلها دي مبقاش عندي حلول ليها ومبقيتش قادره اساعدها

Watermelon_20164
Watermelon_20164🇪🇬أفضل 3أفضل نصيحةمنذ 3 أيام

ابعدي عن الاشخاص السلبيين لانهم بيحاولو يأثرو ع غيرهم ويحبطوهم حتى لو مش بالقصد لو ما عندك المقدرة تتحملي سماع المشاكل عالاقل مش حلها لانه السلبية بتأثر جدا عالشخص وبتحبطه لما تيجي تشتكيلك اختصري الكلام معاها افتحي انتي موضوع تاني بعيد عن المشاكل تهربي من السماع متخليش سلبيتها تأثر عليكي

1
Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬أفضل 10منذ 3 أيام

ماشي ي بو فهمت بس هي بتستغلك :) الي حد ما أو بأي ذا واي ذي نقلت مفيش غيرك ممكن تقولو ده بس لو بيدايقك خلاص يعني حاولي متحطيش نفسك ف الدوامه والضغط ده

Cloud_16699
Cloud_16699🇪🇬أفضل 50منذ 3 أيام

مش عارفه بس ف ناس مش بتشارك غير بس كل شئ سلبي ومعرفش ليه ممكن حد يعمل ده بينما مش بتشاركك الاتنين كمان مش بتسمعك معتقدش أن علاقتك بيها ماشيه كويس أو مش الافضل ليكي مش قصدي انها تكون بينيفيتس بس ع الأقل تكوني مرتاحه ومش مضغوطه وممكن اصلا انتي مش صحبتها جامد هي معندهاش بديل أو صحاب بس انتي صحبتها ف انتي شوفي احساسك ازاي ناحيتها وحايها انها اي بس بالتدريج قدام هتكوني كائن سلبي متشائم ذيها ف انصحك تجنبي متجيش ع حساب صحتك just ignore her

Tofu_18387
Tofu_18387🇪🇬منذ 3 أيام

عامليها بالمثل

Coconut_4067
Coconut_4067🇪🇬منذ 3 أيام

متساعديش حد انتي مش ثيرابيست للناس انا كمان كنت كده ومش بتكلم فعلا ولا بساعد غير صحابي القريبين اوي الي فعلا محتاجين وعلاقتنا مش شكاوي بس