Flower_4948
🇪🇬
يشعر بـ منهكمنهك

موقف ممكن يبدو صغير بس ضايقني من نفسي . دخلنا مسجد نصلي قالتلي تعالي نصلي ركعتين تحيه المسجد الاول سرحت كدا لاني حسيت مستتقله موضوع جدا رغم انهم بساط جدا . لو كنت لوحدي مكنتش صليتهم بس اتشجعت علشان اتحرجت منها و اتصدمت في نفسي في نفس الوقت .منغير مقول عبدتي كانت ايه فالصلاه بس كانت افضل من كده و قلبي كمان ..💔

Lemon_4130
Lemon_4130🇪🇬أفضل 3أفضل نصيحةمنذ 20 أيام

تحية المسجد سنة مؤكدة عند جمهور العلماء، وفضلها أنها من تعظيم بيوت الله وإظهار الأدب مع المسجد عند دخوله. ثبت عن النبي ﷺ أنه قال: "إذا دخل أحدكم المسجد فلا يجلس حتى يصلي ركعتين." — Sahih al-Bukhari وSahih Muslim ومن فضائلها: امتثال أمر النبي ﷺ. بدء دخول المسجد بالصلاة والذكر بدلًا من الجلوس مباشرة. زيادة الحسنات ورفع الدرجات. أنها سبب في بقاء القلب متعلقًا بالمساجد والطاعات. وليست واجبة عند جمهور الفقهاء، لكن المحافظة عليها من السنن الطيبة التي كان النبي ﷺ يحث عليها.

2
Blueberry_17547
Blueberry_17547🇲🇦أفضل 10منذ 20 أيام

كلام صحيح بس حاولي يا حبيبتي تجاهدي نفسك شويا وحببي العبادة لنفسك

Blueberry_17547
Blueberry_17547🇲🇦أفضل 50منذ 20 أيام

هل يلي ضايقك انك مشيتي تصلي تحية المسجد بس لانو البنت قالت لك يلا نصلي وانك مصليتيهمش لله عز وجل