وفعلا يعني ربنا بيحبنا كلنا. بالرغم ان انا عصيته. وعصيته كتير قوي. بس اول ما صليت ركعتين. ان انا عايز احد يعني حاجة عندي ان هي تتقضي وكنت متدايق وكده. شبه انقضت خلاص يعني او في بشاية لان هي تنقضي. فربنا بيحبنا جدا. ربنا بيحبنا جدا. لازم نشعر بالخزي والعار مش من الناس اللي بتجرح على ولا الخرفان اللي عايشين هنا ولا المعيز ولا اي حاجة من الحاجات دي ولا مشاكل اهلي يعني والله كلنا اهلنا ببشاكل وكلهم كلنا عايشين في كده يعني ولا ان انا معقد نفسيا وبتعالج عند شكل ده احنا احنا لازم نشعر بالخزي والعار من معاملتنا مع ربنا. ان احنا بنعمل كل حاجة غلط. كل حاجة غلط بلا استثناء زنوب ما بنرحمش. يعني اي حاجة قدامك انت بتعملها ما بترحمش. وفي نفس الوقت اول ما بتقول له يا رب انا توبت. بيتوب عليك. في نفس الوقت وانت في عز الزن بترجع له وتقول له يا رب انا صليت. بيعمل لك اللي انت عايزه. في عز ما انت هبتقى اعمل اكبر الزنوب. بتيجي تقول يا رب انا عايز الحاجة الفلانية وهصلي ركعتين وتصلي وتعمد. تلاقي رب ندهالك. فمش حاسين بشوية خزي وعار. بجد يعني. وازن ان اللي مش هتطفك معاه فانت عندك مشكلة محتاج فعلا تروح لثيرابست يا باشا. فعلا محتاج تروح لحد يعالجك. ان انت مش حاس ان انت مسلا اه مقصر. يعني معلومة بس سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام. اللي يعني بص هقولك ان هو آآ آآ الكامل. كل حاجة اللي ما بيخطأش. كل حاجة كان بيستغفر في اليوم كتير جدا. ليه? عشان بيحس انه لا انا مؤثر. لما كان يخلص صلاة وصلاة بقى. مش من اللي احنا بنعملها دي. اللي احنا بنعملها دي يعني تمام ربنا يتقبلها مننا. بس لا تقارن برضو. كان يصطلع الصلاة كده يقول استغفر الله العظيم. ليه? علشان انا ممكن مش مكمل يعني مش مش ده حق ربنا او اللي هو يعني ايه? لسه فيه تاني. لسه فيه تاني. شوف بقى احنا فين? يعني احنا احنا فين? احنا مش موجودين اصلا على الخريطة. يعني احنا مش موجودين ما شاء الله. وفي نفس الوقت لا نفكر. ما بنفكرش. ما فيش حد فينا بيفكر. واقول لكم انا يعني اكيد. اه ما بيفكرش مسلا في ان انا بزنب وباجي اصحى الصبح اقول يا رب انا بيطلب عليه على طول. على طول. ما بيستناش حسن سير وسلوك. وده فعلا الحاجة كنت انا بشوف يعني يعني بقول ايه لا انا مثلا انا اعملت زنب طب لا لا انا لازم اعود اسبوع حلوة علشان ربنا ما بيستناش منك حسن سير وسلوك حتى وهو عارف ان انت كمان ساعة هتقع في الزنب ممكن كمان دي هتقع في الزنب بعد ما تطوب منه بيسامحك على الاول ويسامحك على التاني فيعني اظن محتاجين شوية خزي وعار واحترام ونبقى محترمين شوية مع ربنا ونصلي ونعمل الحاجات الحلوة دي ولا مش محتاجين الحاجات دي يعني فمن يعترض لا تعلق واذهب الى الثيرابست
احنا ف غفله
حسانا ذنوب متحركه
أكبر ترو 😔