انا مدمنه إباحية و علاقات حرام مكالمات انا قرفانه من نفسي بس بضعف لما بحتاج ده اول ما يخلص بعقد اعيط و بحس قد ايه انا ضعيفه و صغيره قدام ربنا عايزه حل ارجوكم بدون تجريح لو حد عنده تجربه و شكرا .
انا مدمنه إباحية و علاقات حرام مكالمات انا قرفانه من نفسي بس بضعف لما بحتاج ده اول ما يخلص بعقد اعيط و بحس قد ايه انا ضعيفه و صغيره قدام ربنا عايزه حل ارجوكم بدون تجريح لو حد عنده تجربه و شكرا .
عياطك معناه ندمك ودي. حاجة كويسه، انصح بسلسة فهم التعافي لعماد رشاد عثمان، وانك تشغلي وقتك وتعملي ديما ورد واذكار، وانك تدعي ديما تعدي بس اليوم من غير ما تعملي كده، اقعدي مع عيلتك كتير جدا، وبلكي كل الي عندك وامسحي الي بتكلميهم من عليه خالص
طيب جربتي تشغلي نفسك مثلا تنسي الموضوع ده شويه؟ بتعنلي كدا عشان الشهوه صح؟
قربي من ناس محتاجين وجودك انتي مش محتاجين حاجه معينه اشغلي وقتك اوعي تدوسي على احساسك عشان ترضي رغبتك
ازيك اي اخبارك دلوقتي. احسن؟
العبي رياضه كتير وقرآن وصلي
اقرائى كتب لو مش بتحبى القرائة اقرئى كتب صغيرة واشغلى وقتك ياما واسحلى نفسك فى اى شغل
بتحبي حاجه كينكي؟
ازيك فينك
معشان ده الوقت الي بتكوني فاضيه فيه وهنا الشهوه بتزيد طبعا. وقت فاضي مع نفسك وكدا انت و الشيطان 😂 وده الوقت الي متعوده تعملي فيه عشان كدا بتكون زياده.
الحل انك تتجوزى انما تبطلى الموضوه سهل بس احتياج الحاجه دى زى الاكل والشرب عشان دى حاجه طبيعية الجسم بيعملها ظخزون بعد البلوغ وبتعمل ضغط نفسي ومعنوى
في كورس اسمه تحرر وكورس اسمه ابيض لدا
اول حاجة تبعدي عن التليفون وتقطعي كل العلاقات دي وحتي صحابك البنات اللي في علاقات اوعي اوعي تسيبي نفسك في مكان لوحدك ويستحسن بصراحة تقفلي حسابات السوشيال ميديا عشان هي اللي بتجرك وبعد فترة هترجعيها واستخدامك بسيط مهم جدا تبحثي وتشوفي اضرار العادة دي عليكي ازاي هتكون فالمستقبل بتحرمك من ايه وبتعرضك لايه وربنا حرمها ليه بالنسبة للافلام عايزك ترمي التليفون بجد وتمسحي كل حاجة فيه من انستا ، سناب ، تيك ، فيس بجد الحاجات دي ليها تأثير كبير واقعدي مع نفسك وشوفي هواية طوري من نفسك فيها واخرجي متقعديش لوحدك كتير
قبل ما تعملي حاجه حرام فكري في عواقبها وافتكري أنه الإنسان ممكن يموت في أي لحظه وكل ده ملوش اي لازمه حاولي تقربي من ربنا اكتر وعموما الإنسان عمره ما هيكون قوي الا لما يقدر يتحكم في نفسه وشهواته خلي عندك اراده وإن شاء الله ربنا هيعافيكي من كل ده
أنا عن تجربتي عشان أشغل نفسي بقيت أصلي فى الجامع كل الصلوات والموضوع ده أثر جامد جداً وساعد فممكن تشوفي لو فيه حاجه زي كده تنفع بالنسبالك حاولي متقعديش لوحدك كتير لأن الوحدة بتبقى سبيل كبير للموضوع إتحركى.كتير لما تبدأى تحسي إطلعى من أوضتك او اقعدى مع اخواتك واحده واحده هتبقى أحسن بإذن الله
إشغال وقتك