دلوقتي محتاجه بنات اكتر تفيدني ، انا أمي تعبانه جدا صحيا وغير انها بتشتغل وانا بحاول اكون مسئوله واشيل عنها بس انا بفشل ومعتمدة عليها لسه اخده بالي ان لولا انا بفتكر إنها مطفتش نار البوتاجاز .. الانبوبه هي بقت بتغفل عنها وتنسي ولولا اني انشر والم الغسيل كانت هيفضل بالاسبوع وحاجات كتير بس انا بحس اني فاشله مع انها بتقولي لولا انتي عليا وبتدعيلي بس انا طول الوقت حاسه بالتقصير وان البيت بمهدل وانا تعبت واصلا دماغي مسوحاني وفي شغل هبقي ست ساعات بره وهسيبها بس كنسلته الجامعه بقيت اخلص بسرعه واروح اغسل المواعين ايديها مبقتش قادرة وكل حاجة بتقع من ايديها وهي اصلا في حالة هي زعلانه ان مبقاش عندها طاقة .. انا بحاول بس بحس عندي قصور ومش اعالجها معنديش صبر لوقفه المطبخ وبستسهل كل حاجة ممكن مبحبش الطبخ عارفه انه سهل بس مكبرة دماغي طوي الغسيل دي القصور واني املأ ازيز دي معنديش صبر واقولهم كله يملا لنفسه انا تعبت ومش دلع والله بس انا مبقتش عارفه افكر في نفسي حتي ولا دراستي ع قد ما شايله هم كل داا بلاقيني بكركب البيت ودا محتاج دا بحس اني مش قادة اشيل المسئولية دي مقدرة وجود امي بس حاسه بجد اني مش نافعه ومش عارفه احل ولا اتعامل حاسه بالعجز فعلا ومش مبسوطه ابدا باللي انا فيه ، يعني بهرب بالنوم ومش بكون عايزة اصحي خالص مش متخيله اصلا تعود او فكرة اني اتجوز وليا بيت لوحدي ومسئولة مش عارفه حاسه اني هبقي فاشله جدا في إدارة كل حاجة ،،وحاليا انا فاقدة الامل فيا وشايفه نفسي لا نافعه في دراسه ولا حققت حلمي وضايعه حرفيا وع قد قدامي فرص شغل ومجالات وكورسات ادرسها ومتوفر الفلوس الا اني مش قادرة اخد اي حاجة حتي كله يقول بت مالهاش غير بيت جوزها وتقعد في البيت دا تكليفها واغلبنا بنزعل من داا ،بس حتي مجرد التفكير واني اريح نفسي واهتم بالبيت الموضوع محدش متخيل قد اي صعب ومضغوطه بشكل مش طبيعي واني بقيت بغسل الحمام وعندنا اصلا اوضه مربعه الحوض بره والحمام والدش جوه يعني بغسل اوضتين بحياطتين ماما مش بتقدر عشان ضهرها حتي لما تيجي تصلي بتصلي ع كرسي وممكن خبطه تعيط ولولا اني بفكرها بدوا السكر بتنسي .. يعني بردو بحس ان كل حاجة بعملها بصعوبة بحس اصلا اني بتأخر عن شغل البيت مش قادرة اصلا ومش حابه اصلا وجودي واني بنت وقصاد دا كل شوية انتي وبنتك شغلتكم اي بتعملوا اي مش عارفين تعملوا كذا حتي لو عملنا مافيش كلمة شكر لكن لما يكون في تقصير كلام وحش جدا شغالين بالمسحه محدش مقدر فكرة ان تنضيف الحمام صعب تنشير الغسيل كوووم غسيل حرفيا والغساله كانت بايظه ومش بتنضف وبغسل ع ايدي وامي بتحاول معايا، بس بجد انا مبقتش عارفه اصلا اتصرف حاسه اني محتاسه ، فكرة ان في فكرت اجيب حد يعمل وياخد فلوس بس هما يقولوا انتي بتتدلعي وتريقه وفيها اي هو بتعملوا اي يعني مش مستاهله انتي لسه صغيره ولسه شباب انا مش بتدلع والله بس فعلا مش عارفه بحاول احط ايدي معاها في الطبيخ واتعلم بس بنسي حاجات كتير بقيت انساها حرقت كذا حاجة والدنيا بايظه مش عارفه اصلا اتعامل يمكن اصعب حاجة شعوري بالعجز ومش مرتاحه اصلا وحتي لو اتجوزت ازاي هسيب امي لمين بحس فعلا بصعوبة في كل حاجة وبجد مبقتش عايزة اعيش اصلا من كتر ما حاسه اني مش نافعه في اي حاجة حد فاهمني حد مر باللي بقوله وتخطاه ؟ حد فعلا جرب ؟ حد عنده فعل مش مجرد مسكن واي كلام وخلاص ،بجد مبقتش قادرة اتعامل وقصاد دا لازم اخرج وتخلي الناس تشوفك والبسي وعندي لبس بس انا مش قادرة البس مش عايزة اخرج والواحد مجبر يتعامل مع الناس ويجامل دا ودا ويضحك في وش دا ومينفعش يبين ضعفه لحد بس انا فعلا فقدت القدرة ع السيطرة ع حياتي وبقيت حاسه اني صفر يعني ولا نافعه ف دراسه ولا حتي ف شغل ولا حتي في بيت ودا بجد والله ودي حقيقه بلا هدف وبلا ركن واحد هادي الواحد حاسس انه نجح فيه بل في تقصير ومش هين ابدا والله مش قادرة اشيل الشيله
انا كانت زيك بساعد امي في تنظيف غسيل مواعين وي هدوم وي ساعات طبخ بعرف اعمل حاجات صدقني انتي مش فاشله انتي بس محتاجه تتعودي علي حاجات دي وي أن شاء الله ربنا يعينك علي شغل دا
اول حاجه حطي في دماغك انتي بتعملي لله وي بر بي امك ربنا هيدلك أجرك مرتين وي تاني حاجه ربنا يشفي مامتك وي يردها ليكي بالف سلامه وي اوعي تقولي علي نفسك فاشله محدش فاشل انتي محتاج بس تستعني بالله وي ربنا هيدلك قوه تقدري بيها تعملي اي حاجه عايزها🤍