صحيت على مسدج النهاردة رجعني لنقطة الصفر تاني بعد ما اطمنت وحسيت اني خلاص هكون كويس بس الظاهر كده مكتوب عليا اعيش اسوأ السناريوهات في حياتي البائسة لا صديق ولا حبيب ولا شخص مقرب ، انا كشخص ايه المطالب مني اعمله عشان مخسرش اللي حواليا !؟ انا ودود جدا وطيبتي الناس كلها بتستغلها وشايفين اني شخص سهل وضعيف بس انا والله بعمل اي حاجه لوجه الله وعمري ما طلبت حد انه يساعدني ، بس انا زعلان على نفسي كل ما اثق في شخص واديله الامان يسبني بدون اسباب
مش كل الناس كويسه حاول متثقش، في الناس كتير اصل محدش يستاهل اصلا في ناس طيبه بس قليل جدا وحاول لو الحاجه دي هتوجع دماغك من البداية سيبها لان احسن ماتفضل متعلق بيها كتير
للأسف في زماننا دا الناس بتحب الجرئ اللي مابيهموش حد وبيعملوله ألف حساب لكن الطيبين اللي زينا زمانهم انتهى وبيتضحك عليهم فعلا فنصيحة مني ابدأ غير نفسك واشتغل على نفسك عشان ماتتعبش بعدين
ربنا يشفيك ويعافيك بجد مش عارفة اقولك ايه والله ربنا يشفيك حاول ماتفكرش في حاجه عشان متتعبش صحتك مهمه ربنا يشفيك يارب ان شاء الله هتخف
والله انا كنت زيك كدا بس اتغيرت يمكن شويه السنين والمواقف والتجارب بتغير الانسان هو مش هكذب واقولك ان مش بتأثر بتأثر بس عارفة ان العشم وحش لان لو شخص بتحبه بتهون عليه صعب بس حاول متحطش في دماغك ومتفكرش كتير لان التفكير برضو بيأثر يمكن انت مش قريب من ربنا اوي حاول مثلا تقرب يمكن زعلك انك مش قريب اوي حاول مثلا لما تضايق اسمع قرآن يعني انا مثلا بسمع سوره يوسف لما بضايق بصوت مشاري العفاسي ومثلا اقرا كل يوم من المصحف وعموماً خليك عارف ان ربنا بيبتلي عبده عشان بيحبه بيبتليك عشان يعرفك كمان حقيقة اللي حواليك ربنا بيبتلي عشان تقرب منه وافتكر ان بعد العسر يسرا عمر ما ربنا هيخليك تفضل زعلان هو انا معرفكش بس هدعيلك يمكن ربنا يخفف عنك الزعل ونصيحه اسمع سوره يوسف حرفيا السورة دي بجد احب السور لقلبي كل لما بزعل بسمعها بصوت مشاري العفاسي حرفيا بحسها بتخفف الزعل شويه عني بتعلم الصبر وان الحزن مش بيدوم وكمان ادعي ربنا وافتكر ان ربنا قال ﴿واذا سألك عبادي عني فإني قريب أجيب دعوة الداعي اذا دعاني﴾ ووعد هدعيلك ربنا يخفف عنك الزعل ويحققلك كل امنياتك