عايزة حد يديني من وقته يجاوبني 1/ ازاي ابعد عن السوشيال ؟ وابطل اهتم بالناس عليه ؟ ازاي انشغل في حياتي بجد .. ازاي ابطل اهتم لرأي حد واخاف من حد ... 2/ ازاي ابطل اكون انسانه متوترة ؟؟ وانسي الكلام اللي بقوله واتلخبط في الكلام واللي قدامي يقولي ع مهلك؟ 3/ ازاي بجد يكون كلامي قليل ؟ ازاي ابقي هادية ؟ 4/ ازاي بيني وبين نفسي ابطل حالة الهيبرة والرقص والاحلام ؟ 5/ ازاي اكون واقعيه ؟ وابص للي في ايدي واركز في حياتي وبس وابطل بجد ابقي موهومه ورافعه سقف توقعاتي لحاجات واحلام وانا عمري ما هحصل عليها لكن الانسان دماغه مش قادرة تفصل يعني الواحد عارف ان دا غلط وارض الواقع مش كدا واني مش هكون مشهورة ومش هصلح الكون اصلا بس دماغي عايشه في الوضع داا ومؤذي جدا ... 6/ ازاي بجد اكون واثقه في نفسي ثقه اي حد يشوفني يلاحظها؟ بحس باهتزاز كده في حركة ايدي في كلمة اللي بتطلع مني 7/ ازاي يكون عندي ثبات ؟ في الشخصية وفي الحركة ؟ وفي الكلمة ؟
ازاي قدرتي تحددي مشاكلك بالطريقة دي عشان انا مبهور، نفسي اعرف احدد مشاكلي
رورو دكتور علشان يطمن عليكي سخن ولا لا؟
بسأل نفسي كل الاسئلة دي يوميا بس أدركت اني لو وصلت لكل دا هبطل اكون نفسي، عامة اشتغلي على نقطة نقطة والأهم تفهمي ليه بتتصرفي بالطريقة دي و وقتها هتعرفي توصلي للي انتي عايزه تكوني عليه
من كلامك واضح إنك مرهقة من التفكير ومش ضعيفة. التغيير اللي بتتمنيه مش هيحصل مرة واحدة، لكن بخطوات صغيرة وثابتة. حاولي تقللي مقارنة نفسك بالناس، وركزي كل يوم على عادة واحدة تحسّن حياتك
نصيحتي شوفي دكتور نفسي هو رح يعرف يتعامل فاغلب المشاكل اللي عندك
عايزه تبطلي رقص ليه؟