Chocolate_4634
🇪🇬
يشعر بـ مكسور القلبمكسور القلب

ها ممكن هسألكوا سؤال واللي فاهم ليه يدلو دا عليك اني شعرت فاتية مش عايز اي حد تفتيلو خالص انا عايز ارسل للي فاهم يدلو دا عليا هو ممكن فعلا يعني اهلي تفاتي روبطين فكاتي للدكتور نفسي مفاكين روبطين فاتي للمستشفى النفسية روبطين اصلا فكاتي لو في حاجة ما نتطبق نفسي اصلا نوحة نفسية واكتئاب يعني روبطين فكاتي خالص مكترين دا اصلا فالانا ربنا. وانا ما اترفع ان انا مأسرة جدا في حياة ربي. ما اترفع جدا ان انا بصليش. ساعة اصلي ساعة اقطع. ساعة اصلي يوم. ساعة بطل خالص. ساعة اصلي ساعة اقطع. ان كده. ان بدي فترة بصليش. ممتي او والدتي عين بتقول ده السبب ان انا بصليش. انا في حالة اكتئاب وحالة نفسية وكرح عيشتي وكرح عياتي وكرح تونيتي كلها بسبب بصليش. ده ممكن? ايه سويا بس. هو ايه هو اللي بصلي. اللي بصليش جاي بيحرمه بيجي له حد كتابة حالة نفسية. بيبصلي. بيكونش حالة كتابة حالة نفسية. يعني التاسوية. عشان اعطيها حق انا عايزة اعرف استجابة. انا اعطا قوتي لأ. انا اعطا قوتي حتى اللي بصلي. انجيد بيجي حالة نفسية وانجيد حالة بيجي دي امورت. فماش عارقة بالصلاة. صح ولا ايه?

Apple_4697
Apple_4697🇪🇬أفضل 3أفضل نصيحةمنذ يوم

ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا تارك الصلاة يندرج تحت البند ده والضنك ده هو الضيق والهموم اللي حضرتك حاسة بيها دلوقتي ف ايوه ترك الصلاة يتسبب ف اللي بتحسي بيه دلوقتي أما بالنسبة أن في ناس بتصلي ومع ذلك عندها مشاكل ف ده بيكون ابتلاء من الله عز وچل ليهم مش اكتر لكن وضعهم مختلف عنك

1
Apple_19333
Apple_19333🇪🇬أفضل 10منذ يوم

ترك الصلاة ممكن يسبب هم و حزن شديد طبعا فكرة انك بعيد عن ربنا يعني مش تتوكل عليه يعني مش عارف تسلم امرك لله لانك ناسي ده بعيد عن الدعاء بعيد عن طلب العون من ربنا فهل ده ممكن يؤثر ؟ اه طبعا و ده ساعتها نعمة من ربنا عشان يذكرك انك ترجع ليه و تكون معاه شفت ناس ممكن يكونو في شدائد اكبر من اللي بتشعري بيها لكن نفسيا ممكن ميكونش تعبان اوي كده بسبب انه ربنا لكيف بيه و انه بجد متوكل على الله هل ده معناه مفيش حاحة اسمعا مرض نفسي ؟ لا طبعا في و ممكن تكون تقي و متدين و مصاب بمرض نفسي او اكتئاب او مشاكل و قد تكون محتاج لعلاج او كذا ده مش عيب ولا ضد انه ترك الصلاة و البعد عن ربنا سبب للتعاسة و الهم و الغم زي كده اما اقولك و لله المثل الاعلى كل اكل صحي و اعمل رياضة عشان ميجيلكش امراض خبيثه و لا سرطانات و هكذا هل ده معناه انه محدش رياضي جاله امراض لا في كتير عل ينفع انه اقول اذا ترك الرياضة مش بيفرق في صحتك او مش بيشيل عنك فرص الاصابة بالامراض ؟؟

1
Corn_19382
Corn_19382🇪🇬أفضل 50منذ يوم

اولا : لا خلاف علي أن تارك الصلاه يشعر بضيق شديد في صدره كان روحه بتطلع فالسما ده غير طبعا التعطيل فالبركه فالرزق أو حتي فالرزق يعني سواء البركه فرزقك بتقل أو حتر رزقك بينقطع .... ف اه اكيد انقطاعك عن الصلاه هيسبب ليكي اكتئاب وحزن شديد جدا ... ثانيا : هل ده معناه أن اي حد بيصلي مبيجيش له اكتئاب .. الاجابه لا بيجي له اكتئاب كل انسان فالحياه بيجي له اكتئاب بس هنا بيجي دور الصلاه فإنها ترده عن أي فكره وحشه وتهديه للطريق الصح وتخليه حتى لو اكتئب شويه يرجع تاني شخص كويس...

Chocolate_4634
Chocolate_4634🇪🇬منذ يوم

يعني كده اجمعت كل الكومنتات اجمعت عشان ما بصليش في طبيعي يجي ريحه نفسيه باكتئاب حياه صح اللي بيصلي مش بيجي له كده يعني بصلي عشان خايف من الحاله نفسنا انا فيها صح

Salt_19097
Salt_19097🇪🇬منذ يوم

اها خلينا نفصلها صح الصلاه هيا مش مجرد حركات هيا بردو بتكون فيها جزء روحاني فا فعلا اللي بيصلي مبيكتئبش و اللي بيكون قريب من ربنا مش بيياس مش بيفقد الامل بيبقي راضي و مقتنع ومطمئن جدا لكن اللي قريب بجد و اللي بيصلي عشان هوا بيحب الصلاه مش بيقضي فرض عليه وخلاص عاوز يخلص فا الصلاه ليها حلاوه فعلا مستحيل تتوصف هتلاقي مع الوقت ان راحتك في الصلاه اول متسمعي الاذان كد تحسي براحه رهيبه انك هتقابلي ربنا و تدعي وتقولي اللي نفسك فيه تمام كده وضحت لكن فنفس الوقت لابد من العلاج يعني الاكتئاب او ما الي ذلك دا بيكون تغير هرموني وكيميا الدماغ و يمكن كمان يكون بسبب خلل في عضوو من اعضاء جسمك ودا بجد فلازم علاج مينفعش حد يجي يقولي انا عاوز انت.حر او مكتئب وعليه اعراض اكتئاب وقوله روح صلي يعني هوا اه لازم يصلي كد كد لكن فنفس الوقت لازم علاج او ع الاقل كشف يطمن

Gift_15742
Gift_15742🇪🇬منذ يوم

ربنا يكون في عونك ❤️ عندك مشكلة نفسية و اهل غير متعاونين و للاسف ال Gaslighting اشتغل و حتفتكري انك السبب كمان و الناس تزايد عليكي في الكومناتات لو تقدري تروحي من ورا اهلك روحي