حاسه ان الرجالة كلها هدفها واحد انا عارفه دا وفاهماه بس كل ما افتكر أن دا حد محترم يطلع مش كدا هل كله بيفكر بنفس الطريقة هل مينفعش نتكلم ونصرح بأي حاجة لاي راجل عالشان هو راجل ودائما بيستغل دا ولا في ناس محترمه عادي بتفهم الكلام ومش بتفضل تاخده للجزء ال se انا بحس اكتر حد ممكن يحرر حد لحاجة مش كويسه هم الرجالة اكتر من البنات معرفش ازاي بيقولو أن البدايه من البنت البنت اصلا مش جريئه كفايه تبدأ بكدا جرب تتكلم عن مشاعر عادي يشاهدها للجزء دا وهكذا بقي اكيد مش كلكم كدا
يا استاذه عشان دا شيء طبيعي عشان كدا الي خلق الناس قال أن مينفعش اي علاقه مهما كانت حتي ولو في العام حتي غلط الا في إطار الزوج يا رب نفهم با وا بلاش نضحك علي نفسنا ونقول اصل وفصل وا ما في وا الكلام الي بتريحو بي ضمركم دا
الرجاله كلها ، الستات كلها يجدعان والله التعميم دا غباء
لا هيا البنت البنت مبتبداش فعلا لكن هيا اللي بتسيب الباب موارب والبنت مش دمج مثلا او هبله لا عادي واعيه وفاهمه فا الفكره انه دا مسؤلية البنت في بنات محترمه صاينه نفسها و محافظه ع نفسها مقابلتش الاشكال دي لانها من اولها قافله الباب نهائي فطبيعي حتي الشاب اللي بيفكر ف كد هيجي عندها ويقف ويحترم دا طبعا انا مش بتكلم عن المرضي اللي مبيفرقش معاهم حاجه خالص دول مش سويين اصلا لكن ف الطبيعي انتي كا بنت اللي بتعملي قيمه لنفسك مهوا معلش لما تبقي سايبها كده عادي يبقي متستغربيش انه قابلتي اشكال زي دي دا غير بقي اصلا ف نقطه مهمه وهيا انه انتي بتتكلمي ف صداقه غير شرعيه يعني دا شئ بديهي انك تقابلي ك دا يعني طالاما خرجت برا حدود الشرع و الرسميه فخلاص حضرتك مستنيه ايه؟؟؟ فا متقوليش رجاله لانك مقابلتيش رجاله متروحوش تلعبو ف مستنقع و تيجو تقولو هوا مفيش حاجه عدله ف الدنيا ديي!!
بصي يا صاحبة البوست سيبك من الخناق والشد اللي فات دا كله وتعالي نتكلم ب روقان بعيد عن دوشة الكومنتات اللي فاتت دي كلامك الاخير عجبني جدا وبيدل على دماغ واعية وبتفهم ف كنت حابب اسمع وجهة نظرك ب بساطة ومن غير احكام ايه اكتر حاجة بتخلي البني ادم يفقد ثقته في الناس اللي حواليه ويحس ان فطرته بتتغير من الاحداث اللي بيمر بيها تفتكري العيب في الدنيا ولا فينا احنا
انتي مفيش فرق بينك وبين الرجالة اللي كلمتيهم انتو الاتنين زي بعض يعني باختلاف انه هو ادمن سلوك معين زي الج ن س
انا مقولتش انا سالتك
للاسف الكبت عندنا خلي الدماغ كلها في الحته دي حقيقي لو ملقتيش الشخص محترم انصحك متتعامليش كتير الا في حدود جدا علشان متتفهميش غلط وربنا ينجيكي من سوء الفهم وتقابلي ناس كويسة ومتبقيش خايفة على نفسك
انا مش عايز مبررات اصلا ، هعمل بيها ايه ؟ واه انا كمان محكمتش عليكي وعارف انك مش ملاك
انا مقولتش انك عرفتي كل الرجالة وعارف انك مش ملاك ومحكمتش عليكي
بصي مش هكلمك على الاغلبيه، علشان الاغلبيه كدا كدا عارفينها الهو النوع الانت اتعرضتي ليه بالتالي هو في كدا و في كدا، بس الفكره أن نسبة المحترمين الهما بيكون حرفيا بيتكلم عادي و هتلاقيه سلس و مش بيفكر كتير في الكلام قبل ما يقوله و دا الهتلاقيه ممكن تتكلمي معاه اكتر من 4 شهور مثلا و مش هتحسي بيهم خالص، دي نسبه قليله بالتالي اي بنت اصلا طبيعي لازم تخاف من اي راجل، دا قولا واحدا (في البداية يعني) علشان طبيعي انت متعرفيهوش (صدقيني حتى لو تعرفيه خافي، بس اقصد انكوا متكلمتوش) حتى لو انت حاسه في الاول أنه شخص محترم فممكن ميطلع محترم لا و طبيعي هتخليبالك، و انت مع التعامل مع الناس و كدا هتعرفي مع الوقت تشوفي حقيقتهم بسرعه
واللي غايب عنكم كلكم ان الوجع او التصرفات دي وراها عقد نفسية وكبت وحرمان واحتياج للامان مش مجرد غريزة ماشية في الشارع الشخص اللي بيمارس سلوك غلط بيبقى بيدور على حشو ل حتة ناقصة جواه او بيهرب من واقع صعب بطريقة غلط بدل ما تقعدوا تهاجموا وتعمموا وتثبتوا ان بعضكم غلط فكروا في اصل الوجع والسبب اللي بيوصل البني ادم للمرحلة دي لان من كان منكم بلا خطيئة فليرمها بحجر بلاش تعيشوا دور القضاة على بعض وركزوا ان في بشر حقيقيين ورا الشاشات دي ليهم مشاعر وتفاصيل اعمق بكتير من الكلمتين الحافظينهم في الكومنتات
كلها هدفها السرير وايوحد يقول غير كدا بيحور
لا مش كل الرجالة كده في كتير بتكون علاقة صداقة بس
موضوع جميل للطرح والنقاش خلينا نفصل حاجة بس عنه ، انا عايز اقول وجهة نظري لكن مش ع مقياس بنت او ولد لا الموضوع بالنسبالي اعمق من كدا بمعني ان الشخص ده بيمارس سلوك معين نابع عن مشاعر معينة لتعرضه لحدث معين ببساطة نضرب مثلا عن شخص اسمه أ أ ده اتعرض لمواقف اساءة في طفولته وعقله ساعتها خيّيله الموقف اكبر من الحدث في الواقع لانه مش مدرك ازاي يتعامل مع الحدث نفسه في النقطة دي نتج مشاعر زي خوف او ألم او احتياج كبر الطفل أ ده وبقي عنده فراغ بسبب المشاعر دي وفرضيا نتجت عن المشاعر سلوكيات زي الادمان مثلا وهكذا بقي عايز يلبّي احتياج للشعور بالامان من الخوف او انه يهرب من المه عن طريق دخول علاقات جنسية ومشاهدة اباحيات وممارسة عادة سرية ظننا منه الادمان هو العلاج وفي الحقيقة هو مرض وبقي حاجز بينه وبين مشاعره وذاته الحقيقية
وجه نظر😐😐
كلنا كدا وهو دا هدفنا الوحيد
انا بتابع الحوار اللي بيحصل هنا من البداية ومستغرب جدا من سطحية الاراء وتعميم الخناقة بين رجالة وبنات وكأن النفس البشرية دي كتاب تافه الكل حافظه صاحبة البوست والكومنتات واخدين الموضوع ابيض واسود يا اما شهوة وغباء يا اما تعميم اعمى على جنس بحاله مع ان ربنا خلقنا شعوب وقبائل لنتعارف وخلق فينا العقل عشان نوزن بيه الامور مش عشان نرمي الناس كلها في سلة واحدة ونقول اصل كلهم كدا الدين نفسه علمنا ان في الكويس وفي الوحش والنبي قال الخير في وفي امتي الى يوم الدين فكرة اننا نحكم على ملايين البشر من تجربة شخصية او قشرة خارجية دا قمة العجز الفكري