المتحدث يشارك مشاعره وأفكاره وتجاربه الشخصية. بكلام داتا كاترا منهم دكتورة بدرستي بدرست لي في الجامعة دكتورة اصلا ما دا تعطي لها مشكلات نفسية لما قلت لها حالتي قلت لي اه دي كده حالة نفسية في دا دا دا كاترا قالوا دي حالة نفسية طب ايه حالة يا جماعة في ام الحالة النفسية اللي احنا فيها دي دا نحن مستشفى نفسية مشكلة والدتي مش ممكنها بام الكلام ده وبتقول لي سمعتك وصمتك هبوز وهي تغلبت شكلك كده ومنفعش وينفع ومنفعش ومنفعش تروحين يناكوا كده. طب يا جماعة انا تعبانة نفسي. انا اهلش بك صحيح ام الحوار. شايفين لا انت عارك يا نفسك. طب عارك الناس ازاي? هم مقتنعين اه لي يعني اه لو انت صليتي ووريتي بالزبط الصور اه صورة البقرة وصورة ياسين. نعم صورة البقرة صورة البقرة وصورة اه الي عمره انا مستغفرتي الف مرة وصليت عن نبي الف مرة انت كده هتبقى كويس. طب يا جماعة ماشي حلو. ما عمشو كيف اقوم بالكلام ده خالص حلو جميل جدا. ان ده مساعدة ده. انا استلت عمال نفسيين جدا ونسيتش اصلا حاجة و آآ ساعات بقضي نفسي بدرجة رهيبة. مش ينفع اقولها هنا خالص. بقضي نفسي بقضي نفسي حرفية. فانا عايزة حتى بساعاتني حد يقول لي اعمل ايه? حد يقول لي انا اهلي انا انا عايزة ان اتجند نفساني او اروح مستشفى نفسية تحليل من ان انا عايزة اروح اتعالج وفي ناس وقت يعني يبقى اطلع من جوه اكرن اني بيضاد شخصية جديدة تاني شخصية جديدة فعلا اكني اتولدت من جديد انا مش عارفة اعمل ايه مش عارفة اجنب امي ازاي او ولدتي ازاي انا مش عارفة حد يقول لي اعمل ايه او حد يقول لي ازاي اعطى ساعد نفسي بيه نفسنا ساب WOW pardon me نفسنا ساب نفسنا ساب لو في حد تكونوا نفسين يساعدني يا ريت يساعدني يا ريت يا ريت شو انا فعلا تعبت نفسي اتسابت انا سعب بفكر في حاجات ربية عندكو ربية برهالكو ربية مورية عليكو يعني يعني فعلا حرفيا تعبت ومحدش مصطدق انا اضعب انا يعني اهلي مصطدقين شايفين ده كلمة تافة شايفين ده كلام ملوش لازمة يعني انا اضعب انا نفسي يعني انا عندك ده ده بحياة انتي كويسة انتي كويسة محصوص بمطبخ الميرك. يا ما لا انا تعبينة بجد. انا تعبينة انا شيل الحاجة الجوية. انا تعبت انا مش قادرة اشيلها خلاص انا انا لو قبل دعونا نتهادي.
بصي انا فاهم اللي بتمري بيه و فاهم النظرة دي للامراض النفسية و كده و اهم حاجه تفهمي انك مش لوحدك في ده اهم حاجه تهدي و ممكن تفكري تمسكي ورقة و تفرغي كل حاجه في ورقة ده ممكن يخفف عنك شوية و تقدري تفكري بعدها ممكن تعملي ايه ممكن تكون دي حاجه بسيطه بس ممكن تفرق شوية على الاقل مؤقتا موضوع اهلك بردو بيرجع لان مفيش وعي كافي بان الامراض النفسية موجوده فعليا و في نفس الوقت كلامهم مش كله غلط في حتة ان القرآن و القرب من الله بيعالج هو فعلا بيعالج لكن لازم نبقى مصدقين ده ١٠٠٪ لان ربنا قال "و ننزلُ من القرآن ما هو شفاء" فدي حاجه لازم نصدقها قبل ما نجرب و لكن واضح من كلامك فعلا كمية التعب و الوجع اللي جواكي متفهم ان اوقات ممكن تحسي ان خلاص مفيش حل مفيش طريق و مفيش حاجه ممكن تتعمل و بسبب ده بتفكري في انك تأذي نفسك او حتى تفكري في الانت*حار او غيره من الطرق عشان تأذي نفسك و ده مش عشان انتي وحشه او بتفكري غلط او عاوزه تموتي كافرة لكن كل ده بس عشان انتي حتى عاوزة تحسي بالالم لان في الاغلب انتي مش بتحسي بحاجات كتير حتى الحزن صعب جدا تحسيه مع انك مكتئبة و ناس كتير مش فاهمه ده
بالله علي ناس . انا مريت بنفس الكلام ده بالظبط بالظبط بس كنت مدمن و قاولي نفس الكلام و مروحتيش اي مكان . انا ممكن اساعدك وانتي ممكن متتحجزيش . انا الحمدلله قدرت ابطل لوحدي و كنت بردو اكتئاب حاد . انا بس عايزك تطمني والله إن شاء الله هتبقي زي الفل .وانا ممكن اعرفك كل اللي انتي محتاجها
الاكتئاب لخبطة ف الهرمونات اللي فالجسم وبتأثر عالدماغ مش حاجة بسيطة علاجها بالادوية antidepresnt drugs مش مجرد تشخيص من دكتور فالكلية وقعدة فالبيت انتي لازم تروحي ع دكتور نفساني يوصفلك علاج فعلا عشان الموضوع بيتطور حبة حبة للاسوء انا مش بهبد انا دارس الكلام دة ف طب لو عرفتي تروحي لوحدك ع دكتور نفساني او مع حد من صحابك روحي ما تستني اهلك ربنا معاكي ويهونها عليكي
بتاذي نفسك ازاي واتشخصتي بايه
🙂🙂🙂