كما فهمت من رسالة وكومنتات الماضية، أعرف أن الصورة مهمة جداً. لا أعرف أي رفض بها أو أعطاكات. انا عارفة مهمة جدا. وفعل دائما جدا. ان الناس يفهموا. يعني انا فهمت الكتاب المعنى ان انا بصرنيش من جزء كومنت. اه الكتاب هيجي لك حالة نفسية واكتئاب. لو بصرلي مش هيجي لك كتاب. طب يا جماعة يعني ليه تعمل تب نفسي? طب ماشي يعني. ليه تعمل تب نفسي? ليه تعمل تب نفسي? وليه عم انت كده نفسيين? ليه تعمل نفسي. الناس بالصلي وبالصوم وبالتكي وبذلك القرآن وبذلك كل حاجة. ليه? هو ايه يا جماعة معنى انا اكتب نفسي نفسي ده زي زي اي مرض. زي زي السكر زي الضغط زي القلب. زي الرئة زي اي مرض في العالم. هو انت اي معنى لو انت مش بجدك لو انت عندك مرض السكر او مرض القلب او مرض اي ان كان مرض اي هو. مرض لو انت لو انتش بتصلي هيجيلك لو انتش بتصلي هيجيلك المرض لو بتصلي هيجيلك المرض هيجيلك ان ليه عندنا اعتقاد ان ليش بتصلي ابنتي كده تعبية نفسية ابنتي عندك الحالة السيئة باكتئاب بعد اخرى انت تصليش واغذين جزء من ايه مش فاكر ايه بصوت ايه لو كل اشدن طنكة انت بصليش طب يا جماعة ما ميشي الصلاة مهمة ان في حياة بات مهمة نفسيا ده ايه يعني راح تنسى أنا نسيت متدمر حرفيا وعملت البدع عشان أقنع أهلي راح تكتبوا نفسي مفيش فايدة فإنه كده عامل نفسي هنا نفسي بقيت صليت كده خف كده نفسي دي هترقع تمام كويسة كده الحياة اللي شالها جواية وقتناها جواية هتروح هتمسح أو ما صلي فقلت لك ده اعتقدت شخص انا فانا مش ممكن بانا غلط معرفش فين انا عايز حاجة يباهمي يباهمني عشان انا في دماغي خلاص دايما كنت اتفكير مش عارفين فين انا صح انا صح ولا هما الغلط ولا هما الغلط ولا الاسباع مش عارفة
ايوه مفيش حاجه اسمها طب نفسي ده كلام فارغ
مش عارف مشكلتك ايه بالظبط لكن من كلامك فهمت ان الكومنتات نصحتك بالصلاه لحل ازمه او ضغط نفسي في حياتك ف انتي حد بيقولك خدي دواء هيحل مشكلتك .. انتي حكمتي عليه حكم مسبق انه عمره ما هيشفيكي لا مفر من الله الا اليه .. مفيش ملجأ حاولي عن يقين وربنا يرزقك السلام
بصي مفيش حد في الدنيا عايش مبسوط بالكامل لان دي طبيعه الدنيا تعب ومعافره واجتهد عشان توصل انك تكون مبسوط نسبيا وقادر طيب هل الصلاه علاج نفسي هل الي عندو اكتئاب يصلي هل الصلاه تكنع المرض اعتقادات خاطئه لاكن الصلاه تقدر تمنع السبب يعني ربنا يسببلك اسباب ارضيه تمتع انك تزعلي طيب هل انتي هتعيشي طول حياتك متزعليش مبسوطه مستحيل لازم تزعلي ويحصلك مشاكل الصلاه بتثبتك بتخليك تستحملي وتواجهي نفسيا المشاكل دي عشان تقدري تعديها يعني ايه يعني ربنا هو الي بيثبتك فاهمه ربنا قال اعبدوني استجب لكم وايات كتيره ربنا بيوعد انو هيكون معا البني ادم طلاما هو معاه وبيعبدو فا الفكره هي الوقايه والثبات انك تبقي جبل مش اي حاجه تتعبك مش اي حاجه توقفك تعرفي ان في ربنا يقدر يسببلي اسباب من حيث لا ادري ويحللي المشكله ويسعدني ويقويني فا الصلاه والعباده هي عون مسانده ليكي طب يعني الي بيصلي مش هيمسو حاجه لا مش ده القانون ربنا حاطط قانون في الدنيا يمشي علي المسلم والكافر لاكن الفرق المسلم ربنا سندو عارفه كان واحد بيحارب ومش لاقي سلاح جه حد كده رمالو سلاح جنبي هو كده منعو من الحرب ومن الاصابه لا بس سندو وادالو سبب
انا فاهمك اوي وفي نفس وضعك تقريبا بالظبط، عمال اقنع اهلي اروح ولما مقتنعوش رحت من وراهم مقدرتش اروح غير مرة وحدة بس علشان مقدرتش احوش كتير، اهلي مقتنعين انه ملوش لازمة وبيقولولي انزل الجيم وصلي وكل حاجة هتبقى تمام، انا للأسف معنديش حل بس بقولك انك مش لوحدك وفاهم وجهة نظرك جدا وللأسف صعب حد يفهمها من غير ما يمر باللي بتمري بيه ف حاول بردو تتفهمي اللي بيقولوا كدا هما عمرهم في الاغلب ممروا بالاحساس بتاع انا مش عارف انا حاسس بايه ومش عارف اي حاجة ف صعب يفهموا بجد
مفيش حاجه اسمها طب نفسي ده ايحاء علي الفاضي انما هو بيعمل اي بيقعد و يسمع الي عندك و يكتب لك علي مهدئ انما الصلاه و الصوم و الدين كلو هدوء و راحت بال