من فترة صارحت بنت بمشاعري بعد فترة طويلة من المعرفة والارتياح في الكلام بينا. قبل الاعتراف كنا بنتكلم براحة وعفوية، وكان بينا هزار وونس وتواصل مستمر، وكنت بحس إنها من أكتر الأشخاص اللي بقدر أحكي لهم وأكون على طبيعتي معاهم. بعد ما صارحتها، الأمور اتغيرت بشكل ملحوظ بالنسبة لي. هي قالت إنها محتاجة تحط حدود أكتر وإنها بقت متغيرة مع ناس تانيين كمان، وإن ده نوع من حماية نفسها. المشكلة إني حسيت إن طريقة الكلام والردود بقت مختلفة عن اللي متعود عليه، وبدأت أحس بمسافة بينا. كل ما كنت أحاول أفهم أو أوضح إحساسي، كانت بتطلب مني إني ما أفترضش حاجات أو أبني سيناريوهات من دماغي. وهي شايفة إن عندها ضغوط ومشاكل ومسؤوليات، وإن مش لازم تشرح كل حاجة بالتفصيل كل مرة. أما أنا فكنت حاسس إني تايه بين حاجتين: هل اللي بيحصل مجرد حدود جديدة وضغط عندها؟ ولا ده بداية ابتعاد تدريجي بعد ما عرفت بمشاعري؟ وصلت لمرحلة إني بقيت أتردد قبل ما أبعت رسالة، وأفكر كتير قبل ما أقول أي كلمة، وأحلل الردود بشكل مرهق. الشخص اللي كنت بجري عليه لما أكون مخنوق، بقيت أحيانًا بخاف أكلمه أو أحكي له. في نفس الوقت هي ما قالتش بشكل مباشر إنها مش عايزاني في حياتها، وما قطعتش التواصل تمامًا، لكني بقيت حاسس إن شكل العلاقة اتغير، وده سبب لي ضغط نفسي كبير خلال الفترة الأخيرة. دلوقتي أنا واقف عند سؤال واحد: لما شخص يكون مهم عندك جدًا، وتحس إن طريقة تعامله معاك اتغيرت بعد ما عرف مشاعرك، هل الأفضل تفضل تحاول وتحافظ على العلاقة بالشكل الجديد؟ ولا تبعد بهدوء وتحافظ على نفسك من الاستنزاف النفسي؟ بصراحة أنا تعبت من التفكير، ومش عارف إذا كنت متأثر زيادة عن اللزوم، ولا إحساسي في محله وابعد ولو هبعد اقولها واصارحها قبل ما ابعد بكل الكلام الجوايا ولا اختفي وخلاص مع العلم ان انا خايف يكون اختبار مستفز لمدي حبي واستمراري في العلاقه ولو بعدت يبقي انا من وجهة نظرها مش بحبها وبجرب حظي او اي حاجه بقي ممكن تتفهم ده غير ان انا بنزل استوريهات واتس كتير وولا حياه لمن تنادي وتجاهل رهيب حتي في كلامنا بتقول مش فاهمه مالك .. لما اقول لوحده انا مخنوق ومضايق من كذا وكذا والاقيها بتقول ماشي بدل ما تتكلم وتهديني او تفهم تفاصيل اكتر او حتي تبرر لا يبقي الرد ماشي.
أبعد عنها متكلمهاش فترة
لا طبعا عمري ما احب الولد اللي يتعامل بالعكس خالص هي طريقتها غلط بلا شك
ردها مستفز
الفكره انا بنصحك وانا اصلا كنت ف مكانها🙂 وولد تاني رفضته وكنت بعامله كدا بس بجد بحس الذنب ومش بيكون قصدي بس بيكونوا ضاغطين اووي
طب انت محتاج علامات اكتر من كدا هي بتحبك كصديق ممكن المشاعر تطور الله اعلم لو هي عازت ده عموما متسألش خالص واختفي فتره كدا وشوف يمكن توحشها وبلاش تعذب نفسك انك تعيط وكده اكيد مش بمزاجك بس بتأذي نفسك وخلاص
طب جربت تبعد خالص تختفي مثلا ومتسألش عليها هل بتسأل ولا لا؟
معتقدش ان هيبقي عندها رد غير كلمه طيب ماشي ..!! هتقهر الواحد اكتر انا اقسم بالله حرفيا بتمني الموت بسببها وبسبب البتعمله فيا ومعايا ده
يا ساتر معقوله انت كاتم ليه قولها كل حاجه طبعا
لا متبعدش وانت ساكت قول كلل اللي جواك واسمع منها كل حاجه
هي اكيد بتعاملك كدا عشان انت قولتلها مش عشان بتعاقبك هي مش عايزه تعلقك اكتر واكيد هي حاسه بالذنب ف بتعمل كدا عمدا او حاسه انها مبقتش عارفه تتكلم زي الاول لان نظرتك ليها اتغيرت بس اكيد مش بتعمل كدا كعقاب
طب ما انت اي رأيك يعني طالما من بعدها قلبت كدا يبقى باينه يعني قولها قولي قراراك انا عارفه انك عايز تفضل لانك بتحبها ومتعلق بس بجد الموضوع صعب
لا طبعا متبعدش من غير توضيح صارحها قولها انتي بتحبيني وعايزاني ولا لا وشوف ردها ولو قالت مش عارفه قولها هديكي وقت تفكري ما انت لو ف مجهول هيكون الامر بيوجع ف كلتا الحالات بيوجع ولو فضلت تعمل نفسك مش واخد بالك هتتأذي اكتر اسألها وشوف وطبعا البعد مش هيكون بسبب اسلوبها وطريقتها ممكن عندها اسباب عموما اسألها وشوف
مش بتحبك ابعد افضل هي ممكن متعلقه بيك ف نفس الوقت مش عايزه تعشمك ع العموم لو فضلت هي هتتأذي برضو لانها هتحس بالذنب انها مش قادره تديك وف نفس الوقت عايزاك موجود