كل الناس اللي تعرفني بتشوفني كويسه وهاديه دماغي حلوه وبفكر بعقلي بس هما مش عارفين اني عاوزه اسيب الدنيا كلها وامشي وبفكر فعلا اعملها كل يوم اني انت.. حر بس كل يوم بفضل اصبر في نفسي وابحاول افتكر ان دي حاجه كبيره اوووي عند ربنا بس المشكله دي كل يوم بتكبر في دماغي اكتر واكتر وبدات فعلا استسلم ليها وبقيت بفكر فعلا انفذها
لا صلي على النبي كده في قلبك مفيش حاجه تستاهل انك تقابل ربنا بشكل ده و لو عايز تحكي حاجه احكيها هنا
قولتلك كتير بأمانه بجد تعبت بجد، طول ما انتي حاطه ان الزفت دا هو الحل مستحيل تتعافي او تخرجي من الدائرة دي، لانه مش حل دا هو العقد بحالها، استهدي بالله وخليكي قويه وشوفي حلول تانيه ومختلفه، حرام بجد
بصي انتي محتاجه تتكلمي مع حد قريب منك وفضفضي وخليه قريب منك جدا شخص تثقي فيه مفيش حاجه مستاهلة والله الواحد لو خسر كل حاجة في الدنيا طالما مخسرش الجنة يبقي هو مالك الدنيا بصي كل ما تجيلك الفكرة استغفري ربنا واتصلي بأقرب حد ليكي اتكلمي معاه حاولي تشغلي وقتك وحذاري من وقت الفراغ ممكن تستعيني باخواتك اللي هنا يكون داعم ليكي برضو اسال الله العظيم رب العرش الكريم أن يهديكي لما فيه الخير
المشكله بتكبر في دماغك عشان انتى بتفكرى فيها طيب ليه مافكريش في حل تانىوتغيري المكان اللى انتى قعده فيه ابعدى عن اى حاجه بتخليكى كرها نفسك وبعدى عن اى حاجه بتئزيكى فكرى فيحل المشكله مش هروب منها الانتحار حرام وربنا بيعاقب المنتحر ووعظه بنار جهنم خالد فيها هتهربي من خياتك بالانتحار هتلاقي عزاب اشد من عزاب الدنيا و قتهاوهاقولى يارب ارجعنى اعمل صالح
هو عموما كده كده الدنيا دار ابتلاء فمفيش حد مرتاح فيها لكن اللى بتفكري فيه ده مش هيخليكي ترتاحي في الاخره كمان يعني اه بنتعب شويه في الدنيا بس في اجر ربنا بيجازيك عليه انما اللى بتفكري فيه ده هيخسرك اخرتك كمان نصيحه ليكي الدنيا هي كده كده صعبه بس الحاجه الوحيده اللى تخلي الدنيا اسهل انك تتقبلي صعوبتها وتتعامل معاها الاكتئاب والزعل مش هيحل حاجه حاولي انك تفرحي نفسك باي حاجه وبلاش تفكري في حاجه تضايقك
بص هو ممكن يكون الي هقوله مستفز او مش عارفه بس هقولك حاجه اسال نفسك كدا ايه اسوأ حاجه هتحصل ولو هتحصل ايه يعني مهو انت مش هتخسر دنيا وآخره اهو نكسب اي حاجه فاهمني فكر نفسك ايه اسوأ حاجه ممكن تحصل هتلاقيها نش أصعب من الموت اكيد
اسمع الي بتعمله هتتحسب عليه اي حاجه ارحم من الي بتفكر فيه