•
•
•

فراغ

206 منشورات
Watermelon_20176
Watermelon_20176🇪🇬•محبطمحبط

مش عارف إذا كان اللي حاسس بيه طبيعي ولا لا، لكن الفترة دي حاسس إني تايه جدًا. كل يوم أصحى وعندي قائمة طويلة من الحاجات اللي المفروض أعملها. مذاكرة، امتحانات، مستقبل، ومحاولات إني أصلح حاجات كتير في حياتي. لكن بدل ما أتحرك لقدام، بلاقي نفسي واقف مكاني بفكر. بفكر في حاجات يمكن المفروض مكنش أفكر فيها أصلًا. بفكر قد إيه نفسي ألاقي حد شبهي. حد أفهمه ويفهمني. حد أحس معاه إني مش مضطر أشرح نفسي طول الوقت. حد أحس إن وجودي بيفرق بالنسباله. وبعدين أرجع ألوم نفسي على التفكير ده كله. وأقول لنفسي: أنت مالك؟ ركز في مستقبلك. ركز في مذاكرتك. أنت مش محتاج حد. لكن الحقيقة إن فيه جزء جوايا مش مقتنع بالكلام ده. جزء تعبان. وجزء نفسه يتحس بيه. يمكن من يوم ما فقدت أمي وأنا صغير وأنا بحاول أقنع نفسي إني قوي وإن كل حاجة تمام. لكن مع الوقت بدأت أحس إن فيه فراغ كبير جوايا عمري ما عرفت أملأه. فراغ بيخليني أوقات أدور على الاهتمام. وأوقات أتعلق بأي شخص يحسسني إني مرئي. وأوقات أعيش في خيالي أكثر ما أعيش في الواقع. وكأن جوايا طفل صغير لسه مستني حد يطمنه ويقوله إن كل حاجة هتبقى بخير. المشكلة إني في نفس الوقت خايف. خايف أدور على الاحتياج ده بالطريقة الغلط. وخايف أفتح قلبي لحاجة ربنا مش راضي عنها. فأفضل محبوس بين احتياجي وخوفي. لا عارف أتجاهل اللي جوايا. ولا عارف أتصالح معاه. ووسط كل ده، تأنيب الضمير مش بيسيبني. حاسس إني مقصر في المذاكرة. ومقصر في حق نفسي. ومقصر في حاجات كتير. وكأن عقلي طول الوقت بيقولي إنك متأخر، وإنك لازم تلحق، وإنك لازم تكون أفضل من كده. بصراحة أنا مرهق. مرهق من التفكير. مرهق من الوحدة. مرهق من محاولة إني أبان بخير. لكن رغم كل ده، لسه بحاول. بحاول أتعافى. وبحاول أذاكر. وبحاول أفهم نفسي بدل ما أهرب منها. وبحاول أصدق إن ربنا شايف كل اللي جوايا، حتى الحاجات اللي محدش يعرفها. ويمكن أكتر حاجة محتاجها دلوقتي... إني أحس إني مش لوحدي في الطريق ده.

0
Gold_4033
Gold_4033🇪🇬•مُرهقمُرهق

خلصت امتحانات والحياه حلوه 🥹 خدت الإجازة حاسه بفراغ إلي حد ما بس اكيد ارحم من الضغط وحياة العبوديه الي كنا فيها عايزة أتكلم ع بوينت بس معينه أنا الفترة الي فاتت كانت فترة صعبه اوي عليا وضغط عليا من كل الجوانب حقيقي وكنت فاكره أنها مش هتعدي وأنها نهاية العالم وخلاص كدا و الامتحانات دي نهاية الدنيا والحوارات الي معايا دي مش هتخلص بس انا دلوقتي بكلمكم بعد ما الفترة دي ما عدت وخلصت حقيقي أثرت عليا بس ياما كانت فترات اصعب من كدا وعدت بكرم ربنا كله هيعدي والحياه بتمشي عايزة اوصل رساله معينه والموضوع فيه حكمه بس مش عارفه اوصلها اتمني تكونو فهمتو حاجة وابقا قولولي كدا افكار أو أي أكتيڤيتز اعملها ف الإجازة🤗

13
Cookies_19094
Cookies_19094🇪🇬•متعبمتعب

بقيت بكتئب بسرعة جدا وأكتر حاجة بتزود الإحساس دا عندي هي القعدة المطولة ف البيت والحبسة سواء لمذاكرة امتحان أو مفيش وقت للنزول أو حد انشغل ف معرفناش نظبطها وننزل ولحد دلوقتي مش لاقي حل لموضوع الزهق دا تاني حاجة مشعارف هعمل ايه ف الأجازة بعد ما أخبص امتحانات وخايف أواجه اللي المفروض أعمله

0
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬•ضائعضائع

الشعور العالم بالخواء كنت فاكره ان دا شعوري لوحدي انما دا طلع شعور جيل كامل ان الحياه خلصت و هي لسه في البدايه الملل العام و الاحساس ان الحياه عديمه القيمه و انعدام ظهور خطوط مستقبل واضح علي انعدام الشغف و الابداع معقول هي دي الحياه الحقيقيه واننا مخلوقين عشان كده وبس ؟؟؟

2
Sugar_18002
Sugar_18002🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

المفروض في الأيام المملة دي نعمل ايه عشان نتخلص من الملل؟ عملت كل حاجه تقريبا ومش قادره اتخلص من الملل الرهيب اللي في اليوم. جربت اتفرج على مسلسل وكان ممل، جربت ألون ومعجبنيش الشكل اللي وصلت له و زهقت برضو، عملت workout وصليت واستحميت وهخرج كمان ساعتين كده بس مش لاقيه حاجه اعملها حاليا، حتى الموبايل ممل ومفيش حاجه مفيدة

30
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

اثنا عشر يومًا مرّوا، ولم يعد الوجع كما كان في بدايته، لكنه أيضًا لم يختفِ. تعلّمت أن أبتسم أحيانًا، وأن أمارس يومي، لكن هناك جزءًا داخلي ما زال ينتظر شيئًا يعرف أنه لن يأتي. لم أعد أعدّ الأيام لأنني أتوقع عودتك، بل لأنني أحاول أن أرى كم مرة استطعت أن أكمل رغم الغياب. في كل يوم أقاوم رغبتي في أن أسأل عنك، أو أطمئن عليك، أو أخبرك عن تفاصيل صغيرة كنت أول من يسمعها. ما زلت أشتاق، لكنني بدأت أفهم أن الاشتياق لا يعني أن الطريق ما زال مفتوحًا. بعض الأبواب تُغلق، ليس لأن المشاعر انتهت، بل لأن العودة لم تعد ممكنة. اليوم الثاني عشر... وما زلت أتعلم كيف أعيش بوجود هذا الفراغ، دون أن أسمح له أن يسرق بقية أيامي. وربما يأتي يوم أتذكرك فيه دون أن يؤلمني التذكر، لكن ذلك اليوم لم يأتِ بعد.

2
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬•محبطمحبط

بكل الم بكل ذرة حزن مطفية بكل ذرة فراغ انا تعبت من الاكتئاب بسال نفسي دايما لحد امتى نفسي يروح تعبت اوي حتى الي حواليا مش حاسين بيا بتعالج بقالي ٣ سنين وحتى لو اتجوزت هفضل مكملة في العلاج ولازم اتحمل الالم واتظاهر بعكس الي جوايا خصوصا لما اتجوز لان طبعا لازم اخبي عنه انا مفيش حاجه بتفرحني ولما حد بيعمل ليا حاجة عشان يفرحني بتظاهر اني فرحانة واروح اقفل على نفسي مع المي وحزني في الضلمة لان في نظر الكل معنديش مشاكل مفروض مزعلش دلوقتي خالص

5
Cloud_8234
Cloud_8234🇪🇬•مريضمريض
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

11
Pear_20184
Pear_20184🇪🇬•ضائعضائع
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Orange_20155
Orange_20155🇪🇬•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Strawberry_13646
Strawberry_13646🇪🇬•ناقصناقص

اعمل ايهه وانا حاسه ان لوحدي زهقت من كل حاجة بتعلق بناس بسرعه وبدي وبلاقي الناس مش بتديني حاجة لوحدي بخرج لوحدي في كليه ماليش صحاب في حياتي مش لاقي حاجة تخرج من كل ده ولما حد يقرب مني ببقي كويسه جداا بس لما يبعد ده حاجة وحشة بحس ان بمووت اللي هو ببقي خلاص محتاج لوجود. شخص ده اعمل ايههه

20
Banana_19554
Banana_19554🇪🇬•وحيدوحيد
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Salt_13815
Salt_13815🇪🇬•وحيدوحيد

دخلت حياتي ناس كتير اوي كأصدقاء او زمايل او ارتباط لان عاوزه اي حب او مجرد ناس اتكلم معاها بحس انه مرض انا لازم اكلم ناس بزعل لما اصحا ملاقيش حد باعتلي رساله و نتيجه لده كميه احداث عبثيه و خساير مشاعر و قت و جهد وحجات كتير اوي لان معظم الناس بتشوفني ممله و محدش بيختارني عموما ل اي حاجه عندهم حفله خروجه حتي مكالمه بيختارو حد تاني انا مجرد شخصيه ذكيه جدعه بس مش من مفضلاتهم خالص يعني الموصوع مؤلم و الوحده حاجه سخيفه بدء الموضوع يبقي شبهه مرض انا لازم اتكلم مع ناس لازم الاقي عليا اقباال غير كده مزاجي وحش مع ان بعمل كل النشاطات الطبيعيه

10
Almond_4408
Almond_4408🇪🇬•حزينحزين

كان بقالي كتير عندي لا مباله في اي حاجه احس انها هتزعلني أو هتضايق و كنت بتجنب حتي النقاش مع ناس انا عارف ان اخره النقاش ده هتبقي خناقه فكنت بكبر دماغي مع ابتسامه خفيفه و اقول كلو خير ..بس مع الوقت اكتشفت أن دي مش لا مباله خالص بالعكس أنا روحي انتطفت بقيت عايش بس لمجرد اني عايش بقضي ايام و يمكن شهور في نفس الوضع اكتشفت أن عدي عليا اتنبن عيد ميلاد و اتنين رمضان و اربع اعياد و انا حرفيا لوحدي تماما حتي امي اللي كانت بتسأل عليا ربنا يرحمها و من يوم ما اتوفيت و بجد محدش من اهلي فكر يشوفني عايش ازاي ... حتي شغلي انا بقالي شهر ونص اجازه . انا موبيلي ممكن يقعد باليومين مفيش حتي مسدج .. الاول كنت أنا اه اخدت العزله اختيار لما اتخذلت من ناس كتير و كنت بمر بظروف صحيه وماديه صعبه جدا و لاقيت نفسي بطولي فا غصب عني خدت جنب من الناس .. انا مش عارف انا فعلا وحش و فيا مشكله ولا عشان كنت مدمن و اتعافيت و ده حاجه اساسيه أني ابقي منبوذ في المجتمع مع اني مبطل ومتعافي من 7 سنين و 4 شهور بس الناس مش بتنسي اي حاجه وحشه و لسه بتعاير لحد نهارده و كلمه شمام بتتقال في ضهري مع اني اقسم بالله مانتكيستيش ولا مره من يوم تبطيلي و بطلت لوحدي من غير اي مساعده لانهم وقتها اتخلو عني و كأني عار عليهم ... مش عارف في اي بس انا بطلت احس اني عايش أو ليا اي دور مع العلم انا الحمدلله ناجخ جدا في شغلي والفضل لله طبعا بس مليش نفس حتي اشتغل

2
Coffee_4406
Coffee_4406🇪🇬•عاديعادي

دي كتبتها ونا حاسه بفراغ الطريق الطويل وانا راجعه من الكليه أهلًا... أعلم أنني ضعيف للغاية، سريع الغضب، يرافقني القلق أينما ذهبت، كثير البكاء، خائف من أفكاري ومن كل ما يدور في رأسي. لكن هناك شيء يؤلمني في أعماقي، ألمٌ يمتد إلى أطرافي ويربك روحي. عزيزي، أرجوك ساعدني هذا الألم لا يهدأ، بل يزداد يومًا بعد يوم، ويبعثر ما تبقى مني. لقد أخبرتك عنه كثيرًا حين حدثتك عن إرهاقي، وحين ارتعبت انت من تلك الهالة الكئيبة التي أصبحت تحيط بي. أخبرتك عن السواد الذي استقر أسفل عينيّ، وعن التعب الذي ينهشني دواخلي بصمت. ألم تنصت يومًا إلى نبرة صوتي إلى تلك الغصة التي كانت تخنق كلماتي أتذكر حينها شعرت بوخزةٍ مؤلمة في حلقي فالتزمت الصمت خوفًا من أن أبكي أمام الجميع نظرت إليك حين رأيته يقترب، "أرجوك... أبعده عني. إنه سبب كل تلك الندوب التي أحملها في داخلي." لكن بدلًا من أن تسأل أو تجيب، ضممتني إليك. دفنت رأسي بين ذراعيك، وأطلقت العنان لحسرتي ولتلك التنهيدات التي أتعبت صدري وحلقي رفعت رأسي بعد لحظات، ووجهي مبتل بالدموع، وصوتي متقطع من شدة النحيب، "أنا متعب... مثقل بالهموم. منهك إلى حد لا أستطيع وصفه. أنا شخص سيئ ومتعب، فأرجوك لا تقف في صف الحياة ضدي." لكنك واجهت دموعي بابتسامة هادئة، ابتسامة بعثت في قلبي شيئًا من الراحة التي افتقدتها طويلًا ثم عانقتني من جديد، فالتصقت بك أكثر، ودفنت وجهي في عنقك أستنشق رائحتك التي كانت تهدئ الفوضى التي تجوب داخلي. وهمست في أذني بصوتٍ دافئ: "تلك المجرة الصغيرة التي تحيط بنا لا تجلب الحب إلا لقلبك. أنتي فقط، يا وديعتي الصغيره. لست حبيبتي فحسب، بل موطني وسكينتي." حينها شعرت وكأن السلام يُتلى على قلبي المتعب، وكأن ذلك النحيب الذي مزقني طويلًا بدأ يهدأ أخيرًا. غمرني قدرٌ هائل من الطمأنينة، ومع ذلك بقي شيء صغير في داخلي خائفًا، قلقًا من أن يزول هذا الشعور الجميل كما زالت أشياء كثيرة قبله.

4
Banana_16442
Banana_16442🇪🇬•مكتئبمكتئب

اعمل ايه طيب ف العلاقه النهارده الخميس والواحد لوحده وكل واحد متجوز. ومحدش فاضي لحد يعني الفورمه اللي بنعملها دي هتروح لمين عشان الواحد زهقققق من الوحده واني لوحدي واخرتها ايه بقا اوووف

4
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬•خجولخجول
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Sugar_19071
Sugar_19071🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🍬. عندي مشكلة كبيرة اوي بجد ومش عارفة اعمل فيها ايه (محصلش). مش حاسة اني محتاجة احكي حاجة محددة بقدر ما انا فعلا محتاجة اتكلم وخلاص، اقول اي حاجة فعليا لأي حد واقعد اهبد كده احس اني مشغلة ذهني في نقاش او حاجة، ف لو حد عنده موضوع مفيد يعني بما اني هموت من الزهق (والرعب) ومش عارفة انام (هنام ف نص الكلام برضو عادي).

28
Diamond_6889
Diamond_6889🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

بقيت وحيد ومفيش حد في حياتي خالص غير بنت كنا صحاب ومبقيناش بنتكلم .. بقيت فارغ خالص من جوايا ومش بعرف انام .. بقيت بشرب نيكوتين كتير عشان ادوخ وانام بالعافية .. انا مش بخير محتاج حد اتكلم معاه وخلاص ولد او بنت مش هتفرق عشان محدش يشوفني بشقط بس بجد انا تعبت

6
Salt_19097
Salt_19097🇪🇬•غبيغبي

طيب بما ان تقريبا الواحد حاليا معندهوش حلول للقضاء ع الملل فا هيتم اللجوء للاكل لو حد عنده اي افتكاسه او اكله كد بيعملها للمزاج مش جعان ع قد ما عاوز حاجه تعلي بس بقي قعد يقلي التيت والشريط و حسن وحسين و الهئ والمئ لحد ما عدينا ال 150 حرف

7
Blueberry_18779
Blueberry_18779🇪🇬•عاطفيعاطفي

مبقتش عارف ايه النا فيه دا .... كلمت بنااات كتتير حوالى 5 وكنت بتسلى بيهم كلهم ولحد دلوقتي بكلم دى ال6 اهو مش عارف ليه بعمل كدا بس ممكن عشان معنديش حد يقضي فراغي أو اتكلم معاه لأن معنديش صحاب ولا اى حاجه...

9
Strawberry_20040
Strawberry_20040🇪🇬•ضائعضائع

حد قرا الكتب دي هل ف حاجة انا ف غني عنها لو تعرفو كتب تانيه استفادتو منها وفرقت معاكم🥺 ممتلئ بالفراغ فاتتني صلاة معجزات الذكر كافكا علي الشاطئ كوني صحابيه رسائل من القرآن علي خطي الرسول علمتني ايه

5
Apple_10086
Apple_10086🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

ازى متعلقش بناس بسرعه نفسي اشغل وقتى بس مش عارفه حاسه ان حياتى فاضيه رغم ان فى حاجات كتيره مفروض اعملها يعني مثلا شخص مش بيبادر بنفس الاهتمام انا بهتم اضعاف الاهتمام ده حتى مع صحابي ممكن تكون انسانه بتعتبرنى صحبه عاديه وانا اكون حاطه ف مكانه البست دى حاجه مضايقنى اوى

19
Moon_4178
Moon_4178🇪🇬•متوترمتوتر
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

3
Moon_19214
Moon_19214🇪🇬•منهكمنهك

ازاى بتملوا فراغ الاجازة بعيدا عن الموبايل من غير متندموا ع اي جهة انكم مأثرين دينيا او من ناحيه أهلكم احساس صعب ان الواحد ف نقطه معينه مش عارف يبقي احسن وفاقد الشغف ف كل حاجه حواليه حتى تيجي تدور حواليك مفيش صحاب ولا حد عموما عادى اتعودت بس ازاى الواحد يستغل الاجازة ف حاجه غير النوم والموبايل والندم ع حاجات عملنهاها قبل كدااا ازاى يتأقلم بردو انه بعد عن ناس وبيحاول ميديش فرصه لدماغه عشان يفكر ف الناس دى اوى يكلمهم كفايه قلة قيمه ازاى بترجعوااا شغفكوااا للحياة عموما

4
Blueberry_19253
Blueberry_19253🇪🇬•متوترمتوتر

هو انا عايش ليه؟ سوال مش بلاقيله رد و بيدور ف دماغي كتير مش معترض اني عايش بس ليه برضو مش حاسس ان في حاجه ف حياتي ليها قيمه و تخليني اكمل علشانها بحاول اخلق سبب و ممكن يقعد معايا فتره بس ف الاخر السبب بيختفي او بنساه اصلا او بغير رايي عنه و برجع ل نفس السوال انا عايش ليه

4
Suchi_4021
Suchi_4021🇪🇬•ضائعضائع

حد اكتشف أن كل الناس الحوليه و اليعرفهم وسط كل دا هو معندهوش صاحب واحد ولا أنا بس اللي لسا مكتشف دا و الاعرفهم دول مش مجرد معرفه لا بنتكلم كل يوم بس اعتقد انهم مبقوش عايزين يتكلموا معايا تاني 😁 حرفيا محصلش مني حاجه ولا من البكلمهم حاجة و لا مش اوهام كل ما افتح موضوع يترد عليا بأي حاجه تقفل الموضوع 😅 أنا اللي لسا مكتشف دا ولا ايه بقا هل مثلا دا بيحصل علشان كنت متاح بذياده فبقيت مضمون فاتحطيت على الرف اصل لما كانوا بيبعتوا اي حاجة كنت برد و بتكلم و لو مشكله كنت بسمعهم و بحاول اساعدهم بس غالبا مكنوش بيدوروا على صحاب بجد كانوا بيدروا على كلام و حد يسمعهم و خلاص 😅 اتصدقوا غالبا لو قفلت موبايلي ممكن محدش يعبرني 😅😅 ممكن يحسوا اني اختفيت بعدها باسبوع 😅 لا بلاش اڤوره هي تلت ايام مثلا ممكن انا المش عارف احطهم في المكانه الصح وارد شكرا انك كملت للآخر كنت بطلع الجوايا بس

2
Flame_5397
Flame_5397🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

2
Mango_20060
Mango_20060🇪🇬•خجلانخجلان

انا قاعد ملان مش عارف دا من الاجازه ولا من ان الواحد معندوش هوايه يعملها ولا يمكن عشان معنظيش صحاب زمان اللي كل يوم في الاجازه كنا نستغله و ننزل كل يوم و نرجع اخر النهار ليه احنا مش زي زمان الاجازه دي كلها كانت بتبقا تعب من كتر الللعب و الفرح فيها

4
Grape_20048
Grape_20048🇪🇬•عاطفيعاطفي

الواحد حاسس بملل شديد من الاجازه مع ان ايام الدراسه تلاقيك بتعمل الف و الف حاجه عشان تلهينفسم عن المذاكرة تيجي دلوقتي ولا اكن في حاجه و فراااغ بتعملو اي عشان تقتلو الفراغ ده و الكلام طبعا مش لبتوع 3 ثانوي خش ذاكر يا بابا

12
Flame_13939
Flame_13939🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب
الموضوع: إيه أكتر حاجة مضايقاك/ي اليومين دول؟

ليست الجراح كلها وليدة اللحظة، فبعضها تراكم في القلب عامًا بعد عام. تراكمات بدأت من أبٍ كان يفترض أن يكون موطن الأمان، فإذا به يترك في الروح فراغًا لا يُرى. ومن ذلك الفراغ تعلم القلب أن يفتش عن الحب في كل مكان، وأن يتعلق بأي دفء يمر به، وأن يخشى الفقد حتى قبل أن يحدث. ثم جاء الاشتياق، لا إلى شخص واحد فحسب، بل إلى شعورٍ لم يكتمل يومًا. اشتياق إلى كلمة تطمئن، وإلى حضنٍ يحتوي، وإلى وجودٍ لا يجعلني أخشى الرحيل في كل لحظة. أرهقتني التراكمات أكثر مما أرهقتني الأحداث نفسها. فكل خذلان جديد كان يوقظ خذلانًا قديمًا، وكل غياب كان يعيد إلى القلب غيابًا آخر لم يلتئم. لست أبكي ما حدث اليوم وحده، بل أبكي كل ما صبرت عليه، وكل ما أخفيته خلف ابتسامة، وكل مرة أقنعت فيها نفسي أنني بخير بينما كنت أتداعى بصمت. وربما لهذا يبدو اشتياقي أكبر مما ينبغي، وحزني أعمق مما يراه الآخرون؛ لأنني لا أحمل ألم اليوم فقط، بل أحمل الكثيير من المشاعر المؤجلة، والأسئلة التي لم تجد جوابًا، والاحتياج الذي ظل يسكن القلب دون أن يجرؤ على البوح.

2
Apple_19946
Apple_19946🇪🇬•متعبمتعب

ازاي اخلي ف مساحات ف حياتي لنفسي حاسس اني متتابع بمعنى ان بعمل كل حاجة غلط اي حاجه انا عاوزها بعملها بس مضمر الفتره دي ونفسيتي وحشه وكل حاجه ف حياتي بتبوظ انا 19سنه مش صغير ومش كبير بردو بس المفروض ابقى عايش احلا ايام ف السن ده

3
Moon_4208
Moon_4208🇪🇬•ناقصناقص

نفسيتي زفت من ساعة ما عصافيري طارو هيجرالي حاجة وزعلانة اوي قلبي واجعني ومش تمام وجوايا فراغ كبير اوي تعبني فراقهم طارو من بومين عدو كانهم شهرين عليا حاسة اني نقصت انا مليش صحاب غيرهم تعبت بعدهم💔

7
Watermelon_19868
Watermelon_19868🇪🇬•ضائعضائع

اولا .. الحمدلله على كل حال مش عارف فى حد هيفهمنى بس حاسس ان الحياه بعد التخرج محتلفه بشكل يضايق تسويح دماغ بحاول اهرب بالشغل وتطوير الذات وحاجات كتير بس دماغى مبتهداش .. حاسس ب فضى حاسس انى فاضى هل دا عادى بحاول ادور على اي حاجه تملانى ومش عشان تدينى قيمه بس عشان احس انى عايش وكدا الفراغ بيقتلنى

25
Apple_19546
Apple_19546🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

الاكس بتتجوز، كل اللي اتكلم معاه محدش قدر يواسيني انا بس اللي قدرت اتخطى مع نفسي الي حد ما انا اصلا عمري ما حبيتها انا حبيت بس الاهتمام اللي كانت بتقدمهولي، و كنت خايف اخسره عشان انا انطوائي شوية صحابي قليلين و كنت بستمتع بالتجاوزات اللي هي كانت بتبدأ بيها عشان هي معندهاش اي حياء ، و سيبت نفسي و نسيت ربنا اللي شايفني و لما اتقدمتلها اول مرة كان عشان اثبت لنفسي اني انسان كويس مش بلعب بالبنات، و لما اترفضت في جزء جوايا ارتاح.. هي اصلا إنسانه عنيدة جدا و مش سهلة، و انا مكنتش بحب الصفات دي خالص لاني انسان بسيط و على طبيعتي و لما اتقدمتلها تاني مرة كان عشان انا ندمان على التجاوزات اللي اتجاوزتها معاها و عشان حنيت للذكريات و الاهتمام ، مش عشانها هي كشخص لكن في الوقت ده هي اثبتت انها اسوأ انسانه كان ممكن اكمل معاها حياتي، واحده لعوب و مش سالكة، لما بسألها انتي لسه بتحبيني ؟ اجي اتقدم ؟ تقولي ايوة، علي اساس انها متأكدة اني هترفض تاني ، و لما اتقبلت فعلا هي اللي رفضت تقرأ فاتحه و اهلها اللي غصبوا عليها تكمل معايا ، و ع مدار ٣ شهور و انا بحايل فيها و ارجعها تاني زي الاول مفيش فايدة، و هي اللي اعترفتلي ان اهلها غاصبين عليها ، طيب بتخليني اجي اتقدم تاني ليه من الاول؟ تفسيري الوحيد ان خلاص كان في حد تاني في حياتها بقا هي دي بوثي الملاك الطاهر ؟ ، لا دي واحدة لعوب، انا عجبتها جت تجرب معايا شوية و سابتني و راحت تجرب مع غيري و ما خفي كان اعظم، الله اعلم جربت مع مين قبلي ، بما انها بدأت معايا التجاوزات بدري بكل سهولة و قلبها جامد يمكن لو كنت كملت معاها كانت تخوني او تزهق مني و تطلب الطلاق الحمدلله، ربنا يهديها و يكون في عون جوزها

2
Kiwi_19610
Kiwi_19610🇹🇳•قلققلق
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Pumpkin_11564
Pumpkin_11564🇪🇬•محبطمحبط

[6/12, 2:14 AM] .: مش حاسه اني مبسوطه مش حاسه ان هو انا حاسه اني بدفع كل حاجه انا عملتها حاسه اني لوحدي حاسه ان محدش جمبي وحاسه اني كلكم هنا علشان تستغلوني حاسه اني مدتدكش الفرصه الصح علشان تطلع احسن ماعندك حاسه اني مش حابه حياتي ولا حباني [6/12, 2:14 AM] .: كنت وحيده [6/12, 2:14 AM] .: وهفضل طول عمري وحيده [6/12, 2:14 AM] .: اه انا مش بريئه [6/12, 2:14 AM] .: بس انا مريضه [6/12, 2:14 AM] .: مريضه [6/12, 2:15 AM] .: يمكن يكون كل ده غصبن عني [6/12, 2:15 AM] .: مش بقول كد علشان حد يشفق عليا [6/12, 2:15 AM] .: بس حاسه اني مليش حد [6/12, 2:15 AM] .: حاسه بالموت [6/12, 2:15 AM] .: والوحده [6/12, 2:16 AM] .: حاسه اني لازم ادوب من نفس الكأس [6/12, 2:16 AM] .: حاسه ان وجودي مش مهم [6/12, 2:16 AM] .: حاسه اني مش عايزه اكون موجوده

6
Strawberry_14199
Strawberry_14199🇪🇬•عاديعادي

اقترحو عليا حاجات اعملها املي بيها يومي عشان زهقانه وخلصت كل حاجه ولسه فنص اليوم لما بتكونو زهقانين بتعملو اي ومفيش اوبشن اطلع برا ولا اروح فحته اليوم كله فالبيت ف قولولي اي افكار بليز

78
Coffee_19302
Coffee_19302🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

ازاي الحزن قادر يخلي الاكلة المفضلة طعمها وحش، والأجواء المفضلة كئيبة ومملة ومبتعديش، والفيلم المفضل دمه تقيل، والدنيا رغم وسعها ! أضيق ما يُمكن .. والكلام محشور في الزور وكل حاجة مبتمشيش كدا.. ازاي..؟!

10
Croissant_14273
Croissant_14273🇪🇬•ضائعضائع

السلام عليكم 🌸. لما ببص حواليا، واشوف الناس، مين عمل ومين سوا ومين انجز، بحس اني بزعل. يعني مثلا، واحدة زميلتي في الدروس، حَكَم ف الهاندبول، وعندها انجازات وميداليات قد كده ما شاء الله ربنا يباركلها. اللي هو انا مش بحسدها والله، بس زعلانة اوي على نفسي؛ مأنجزتش حاجة، معنديش حاجة ماهرة فيها فعلا، حتى هواياتي مستوياتي فيها متدنية جدا لاني فاقدة الشغف فيها، حتى التنس اللي كنت بلعبه زمان وقفته. جسمي متدمر نفسيتي متدمرة، بقى عندي بوادر ارتجاع للمريء من نظام الاكل والنوم الزفت اللي متبعاهم، ده غير فقر الدم والانيميا ونقص الفيتامينات وشعري اللي حرفيا انتهى بعد ما كان حرير. طب صحاب؟ مفيش، اغلبهم طلعوا توكسيك ومهووسين يا بيا يا بتدمير حياتي، وحاجة آخر رعب تقريبا، والكويسين منهم قطعت علاقتي بيهم عشان مكانش عندي طاقة. طب والمذاكرة؟ آخر امجادي كانت تالتة اعدادي، من بعدها معدتش بفتح الكتب الا ليلة الامتحان. آه بجيب درجات عالية نسبيا وكل حاجة، في منتصف التسعينات مثلا، بس هل انا بذاكر؟ لأ، معتمدة على ذكائي بس، حتى امتحاناتي لخبطت ف مواعيدها السنة دي تلت او اربع مرات من قلة الاهتمام والله، بعد ما كنت بصحى نص الليل اعيط مفكرة اني ضيعت الامتحان، واقعد اراجع المنهج والله وانا نايمة من الرعب. مش عارفة امتى حالي تدنى كده، ومش باخد خطوة، انا ببص على اللي حواليا وزعلانة بس برضو ماسكة تلفوني وزي ما انا، ولا فيه اي تغيير. حياتي مش سيئة، بل ممتازة للأمانة، مستوى معيشي منصب اجتماعي تعليم فلوس جمال ذكاء قبول لبس سفريات، كل حاجة تقريبا عندي، بس بحس ان الحاجات دي مش بتبسطني، حاجات انا اتولدت بيها مأنجزتهاش، زي فكرة اني ذكية مثلا، بحسها عار عليا لان انا ذكائي ولا بهتم بيه ولا بنميه ولا انا حتى بستغله ف حاجة مفيدة.. فاا بس، مش عارفة والله اعمل ايه ومكتئبة بشكل غير طبيعي ومليش خلق حتى سريري ارتبه.

14
Mango_19307
Mango_19307🇩🇿•وحيدوحيد
الموضوع: هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

انا، محاطة بالكثير من الناس بس أشعر اني بمفردي، ضايعة في أفكاري ،نادمة على كل شي سويتو فحياتي، مرات اقول في نفسي:"يعني ليش الناس يكرهوني لهي الدرجة؟ ليش الكل يتجنبوني؟ ليش مافي احد يعاملني زي ما انا أعاملهم؟" ،مافي أجوبة، الحين،اقضي حياتي بس استنا الموت، عشان ارتاح

7
Orange_13479
Orange_13479🇪🇬•منزعجمنزعج
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Blueberry_15422
Blueberry_15422🇪🇬•ضائعضائع

#فضفضة_بسيطة ذكور جائعة جنسياً، وإناث جائعة مادياً حتي المشاعر بقت مؤقته مش بقول كله بقا كدا بس الاغلب ان الشب بقا يُقاس بما يملك في جيبه و البنت تُقاس بما تملك من مؤهلات جسدية، مجتمع انشغل بالمظاهر حتى نسي جوهر الإنسان، فغابت القيم وحضرت المصالح، وتراجعت الأخلاق أمام بريق المال والشكل، صار التقدير يُمنح لمن يملك أكثر، لا لمن يستحق أكثر، وأصبح الحكم على الأشخاص يتم من خلال ما يظهر للعيون لا ما تحمله القلوب والعقول. وعندما تختزل العلاقات في المنفعة، يفقد الصدق معناه وتصبح المشاعر سلعة قابلة للمساومة، فيعيش الجميع بحثاً عن الإشباع المؤقت بينما يزداد الفراغ الحقيقي اتساعاً. يمكن المشكلة عمرها ما كانت في قلة اللي عندنا، يمكن كانت دايمًا في قلة اللي بقينا عليه المشكله ان الناس الحقيقية تاهت بجد وسط كل ده لما تلاقي شخص كويس بجد حاول تمسك فيه تحافظ عليه وراجع نفسك ديما ماشي ف طريق يرضي ربنا ويصلحك ولا رايح لمكان يهلكك اسال الله صلاح الحال لينا جميعا 💙

3
Cloud_18669
Cloud_18669🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

انا من سنه2022 وانا قاعده فالبيت بخرج بس مرة مرتين فالشهر وبيكون مع اهلي تقريبا كدة الناس نسيتني بشتغل اه بس حتي شغلي مفهوش ناس غيري انا صاحبه المشروع وقادرة اكفي لوحدي الحمدلله بس انا حاسه ان هيجيلي توحد حتي لو حد دخل حياتي بيبقا فتره كدة وهتروح وانا من نفسي بنساه لاني اصلا بقالي سنين لوحدي عايزة اخرج بقا من دايرة من الشغل للبيت دي اعملها ازااي بقاا ومحدش يستهون والله شويه وهكلم مع الحطان

20
Marshmallow_16707
Marshmallow_16707🇪🇬•حزينحزين
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

12
Pizza_16856
Pizza_16856🇪🇬•ضاق ذرعاًضاق ذرعاً

الكبت واحساس الاحتياج ده صعب اوي يجماعه و احساس الوحده رخم اوي بتتعاملو معاه ازاي يبقي ليك ونس وحد يتكلم ويرغي معاك من غير حساب لازم يكون في الواحد لوحده بيحس انه زي القرد ف عمال يتنطط ع الشجر

9
Brain_16734
Brain_16734🇪🇬•آسفآسف

قربت على ال ٢٤ معادش عندي غير احساس الندم بيطاردني فى كل حاجة عملتها بعيط كتير فكرت فى الموت كتير مشتت مش عارف انجز اللى ورايا بقالى كتير مش برسم فى دماغي غير سيناريوهات كتير كانت ممكن تحصل احسن ماللى انا فيه كان زماني حياتي تتعاش اكتر ما هى مجرد survival مبقاش فيه حاجة بتبسطني، ولا فيه اهداف زى زمان انا بقيت فى الوقت اللى كان مفترض فيه احقق اهداف زمان، محققتهاش، والوضع بيزداد سوء مختلف عن كل اللى حواليا فى كل حاجة، كنت بحب دا زمان دلوقتي بقا بيحسسني بالنقص، حاجات نقصاني عن كل الناس، انا مش فريد ومفيش فيا مميزات مجرد عيوب، ملهاش حلول

3
Candle_18752
Candle_18752🇩🇿•متعبمتعب

ما بعرف اذا في حدا مثلي ولا لا بس انا انسانه كثير مرحه وكثير نشيطه بحب اسوي نشاطات يعني انسانه ايجابيه بس هاي الفتره صار لي من زمان صار لي من فتره طفيت يعني ما عد اي شيء بيفرق معي ما عاد اي شيء بيقدر يسعدني بلكي بسعد لحظه يعني دقائق بس شويه بس وبيروح وبرجع بحس الوحده تبعي والانطواء انا عن جد طفيت ما عاد الي خلق اكون صداقات ولا علاقات حتى اهلي ما عاد فيني اقعد معهم واحكي مثل قبل يعني ما بعرف شو لازم اسوي له عشان وارجع مثل ما كنت

9
Strawberry_18939
Strawberry_18939🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

انا حرفيا زي المساجين ومش بشوف حد ولا حد بيشوفني طول الوقت ف اوضتي مش بتكلم مع حد وديرتي اللي كبرت وقت ما كنت بشتغل واتبسط اوي وقتها ان بقي عندي معارف وزمايل وصحاب وبقيت اعرف اتعامل والرهاب الاجتماعي اللي عندي قل شوية راح بابا قعدني من الشغل وبدون سبب لمجرد انه شاف اني بجيب فلوس ولو طلبت حاجة ومتجبتش ف اجبها انا لنفسي، واللي كانوا قرايبين مني بحكم انهم مش بيشفوني بقوا بعاد وديرتي صغرت تاني انا حتي اختي معاملتها جافه عليا والغريب احن منها عليا حاسه اني بقيت لوحدي تعبت من كل حاجة بتحصلي ومن كل مشكلة تحصل اقف بيها بطولي بقف احارب اهلي وتفكير مجتمع لوحدي عشان اعرف اوصل لابسط حقوقي

13
Brain_5059
Brain_5059🇪🇬•عاديعادي

مع كل تريند عن الطفوله بتخنق وبتصعب عليا نفسي الصغيره اللي انا مش قادره افتكرلها اي ذكريات غير خوف وقلق وقاعده ساكته لوحدها لسه شايفه ريل ان بتبقي صعبه لما متلاقيش ذكريات وحد من الام او الاب بيلاعبك كانت لحظه ادراك كده لحاجه مكنتش واخده بالي منها انا كارهة الفراغ والاحتياج اللي جوايا بكره احساس اني محتاجه لحد جنبي معرفش ايه الحل غير اني بقاوم نفسي ومتمسكه بمبدا معين حتي لو صعب بعيط وانام وايام وبتعدي

9
Banana_18963
Banana_18963🇪🇬•ضائعضائع

أنا تايه وماعنديش أي اهداف ولا عندي شغف للإستمرار , ومحبوس جوا دماغي ف آلية دفاع عاملها عقلي وهي الخوف من اي تجربة وده ناتج عن الفشخ النفسي اللي اتعرضتله ف بقى عقلي خايف من اي حاحة عشان يحميني من اي حاجة تضايقني وتضغطني ، حاسس اني ميت ، بحاول أصلح نفسي بس بجد بجد مش قادر ، ماعنديش ثفة ومش بحب الناس ومش بحب نفسي

3
Blueberry_9461
Blueberry_9461🇪🇬•مريضمريض

حد فاضي يتكلم ف اي حاجه ف اي شي المهم احس بوجود حد جنبي حتي لو هنقول اي حاجه ساعات الانسان بيبقي كدا اصعب فتره ممكن تمر ع حد عموما مش عارف انا بقول اي والله وحتي مش عارف هنزل دا ولا لا بس الحوار رغم وبتمني انه يخلص ع خير بدون اذي

9
Peanut_5986
Peanut_5986🇪🇬•آسفآسف

كلام كتير غبي دوشه ملهوش معني افكاري ضدي نغزات القلب رجعت بقيت شخصيه سيئه جدا مع كل اللي بيحبني حتي نفسي.. بكرهني كنت بعيط وحاولت اتكلم مع نفسي اتكلمت فهمت مفيش نتيجه مفيش أجابه..كله جلد ذات منمتش لسه كده كده خربانه كلام عشوائي في دماغي بقولوا لاني اتجننت الطاقه خلصانه مشاعر خلصانه ...حياه بلا هدف بلا شغف..بخوف بقلق بق..رف الحمدلله دعواتكم 💗💫

12
Potato_4821
Potato_4821🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

I'm male by the way الفراغ فعلا حاجه مش سهله خالص ان الشخص يتساب لعقلو كدا بس، علشان كدا بطلت احكم على حد خالص لان مع الوقت بتنجرف للي بيعملو وبتعرف انو مكنتش كدا كويس غير بفضل ربنا anyway, also I wanna talk about another topic I tried to share learning a certain language with somone that was really productive and wanna try this again

5
Candle_17771
Candle_17771🇸🇾•مرتبكمرتبك
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

0
Banana_4073
Banana_4073🇪🇬•عاديعادي

أنا بقيت زهقان وانا لوحدي ولما بكلم حد بقيت ازهق اكتر مش عارف العيب فين بالظبط بس كان في ناس ف حياتي بتكلم معاهم كتير وبنحكي وعادي مهما طولنا الكلام مش بزهق منهم ، بس اكتشفت حاجه ف الناس ان الي يبانو مش كويسين أو عملوا غلطات أو عندهم اسرار مينفعش حد يعرفها لقيت الناس دي انضف ناس عرفتها بس هما محتاجين حد يسمعهم ويريحهم علي عكس الناس الي عامله نفسها مش بتغلط وبتعيب علي الي بيعمل اي حاجه ف لحظه ضعف أنا مش شخص مثالي ومبحبش الأشخاص المثاليين ولا الي عامل نفسه مثالي أنا بحب الناس الي بتغلط وتتعلم وعارفه كويس ان احنا بشر وبنضعف خصوصا مع الي بنحبه ومرتاحين له ، نفسي بجد ارجع للكلام مع حد نضيف زي زمان بس كل مادي فرصه لحد يطلع مثالي

5
Strawberry_17268
Strawberry_17268🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Pizza_16856
Pizza_16856🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

انا كنت مسافر فتره ورجعت اجازه و كنت مش متوقع خالص اني هزهق ف الاجازه حصل حجات كتير عكس مكنت فاكر مش عارف الاقي حاجه جديده اعملها احس اني فصلت فعلا و استغليت اجازه صح مش عاوف اعمل ايه حتي صحابي كله مشغول فحياته كنت عايز اسافر وخايف ازهق لوحدي

3
Olive_18500
Olive_18500🇸🇦•عاطفيعاطفي

للأسف هذي صارت أغلب مشاكلنا شفت كتابة ولفتتني.. صار أقصى طموحك يا إنسانه يا ضعيفه زوج حنون يحضنك قبل النوم ويلعب بشعرك ويقرأ ... عليك الأذكار وما يرضى أحد يزعلك ويتقهوى معك ويفضى لك لما الكل ينشغل يسمع لك ويشاركك يومك بحزنه وفرحه متخيلين أنها صارت أقصى طموحنا نستشعر اللي فاقدينه ب رجل ليه وصلنا ل هالضعف... ليه مانقدر نمتد هالأشياء من داخل بيتنا بدون مانتخيلها ب رجل الأحلام؟...

4
Kiwi_18448
Kiwi_18448🇪🇬•غبيغبي

انا دلوقتى عايش فى مصر لوحدى تماما اهلى كلهم قرايبى كلهم برا مصر و ساعات بوصل لنقطه انى لو حصلى حاجه وانا فى البيت محدش هيعرف غير لما يطلعلى ريحه مع العلم حالتى الماديه متيسره جدا و شغل كويس جدا بس زهقت من التوحد الى انا فى دا

18
Watermelon_15742
Watermelon_15742🇪🇬•آسفآسف
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Pear_18181
Pear_18181🇩🇿•عاطفيعاطفي

أحيانًا أسأل نفسي… إن توفيتُ، هل سيذكرني أحد؟ أم سأكون شخصًا يُقام عليه حدادٌ لثلاثة أيام، ثم ينتهي كل شيء؟ ولِمَ قد يحزن أحد أصلًا لغيابي؟ كنتُ شفافة… حتى وجودي نفسه كان باهتًا. تُركتُ وحيدة، واتُّهِمتُ بتقمّص دور الضحية، رغم أنني لم أشتكِ يومًا، ولم أبكِ أمام أحد. لطالما ارتديتُ قناع اللامبالاة. حتى ذلك الشخص الذي ظننتُ أنه سيكون معي… كانت نواياه استغلالًا، فابتعدتُ وحميتُ نفسي. لكنني سئمتُ من أن لا أكون الخيار الأول أبدًا. لماذا لا أُختار؟ لماذا لا يوجد من يسأل عني، من يريد رفقتي، من يحبني لذاتي؟ هل أنا إلى هذه الدرجة غير محبوبة؟ تعودتُ على الوحدة، واخترتُها طوعًا، لكنني غرتُ اليوم… أخي يملك أصدقاء أوفياء، وأختي كذلك، يتبادلون التهاني، يخرجون معًا، ويهتمون ببعضهم. أما أنا… فلا أحد يذكر عيد ميلادي، ولا أحد يتصل ليسأل عن حالي، ولا حتى يلاحظ غيابي، سواء كنتُ حيّة أم ميتة. أنا مجرد سراب.

4
Brain_5059
Brain_5059🇪🇬•آسفآسف

ازيكم انا اتحولت من شخصيه ناجحه وطموحه لشخصيه قاعده مستنيه ان حياتها تنتهي ومعندهاش امل في اي حاجه وحتي لو كل حاجه اتغيرت وبقت كويسه مش حاسه اني هقدر ارجع احس اني مبسوطه كل اللي عيزاه ان حياتي تنتهي وبس مبقتش قادره اكمل باي شكل ببعد عن كل الناس ومش عاوزه اتعامل مع اي حد حاسه اني قاعده بتفرج ع حياتي وانا ببوظها انا مش قادره اكمل ومش هقدر مهما حصل اتمني ربنا يغفرلي ونهايتي تبقي قريب ويرزقني الجنه ع كل حاجه استحملتها

13
Donut_13968
Donut_13968🇪🇬•محبطمحبط

مفيش امل اني اعيش حياتي طبيعي بعد كل اللي حصل انا بقيت زي الجثة مش عايش و الوحده بتنهش فيا بس خلاص مفيش حاجه فارقه انا مؤمن بربنا و يمكن ده اختبار من ربنا و انا راضي لكن الوجع هيفضل مكمل مش بايدي و ببقي نفسي اموت

10
Cloud_17861
Cloud_17861🇩🇿•متعبمتعب
الموضوع: إيه أكتر حاجة مضايقاك/ي اليومين دول؟

ممكن عندي الان 10 ايام ولا اكثر مدري و انا في ذي الحالة بسبب علاقة كنت فيها و ثاركثير تناقض فيها وين انا كنت احب الشخص و الشخص كذب عليا سنتين وراها صرت ما بتحملو بسك تتخطيتو وراها رجع وراها انا قلتلهروح وراها رجع و يعني الخ.. حتا قالي انو بطل يجرب عشاني لانو انا جرحتو باسلوبي البارد الي ما اعرف اسيطر عليه والله نا اعرف اسيطر على برودتي لانو عفويتي تدمرت بيني و بينو قبل انه يعترف انو كذب و الان كلما يكون عندي وقت فارغ و دايما يكون عندي وقت فارغ لانو ابقا بلهاتف ابقا اتفكر كيف كان يهاملني و كذا و ابغا اكلمو بس ما اقدر كلما اروح اشوف حسابو اقرر ابعثلو اكره و الرغبة كلها تختفي فجأة و اروح اكمل تفكير فيه و كيف عاملتو و كلمات قالهملي و اذا سويت كذا ما كان صار كذا و ابغا نصير مثل قبل و كذا و كذا و تفكير ما يخلص الين الاقي شي اسويه الى صح ياخذ تفكيري و خلينا من الريلزات و الفيديوهات الى يعبرو عن مشاعري و يزيدو عن حالتي💔

35
Pineapple_17860
Pineapple_17860🇩🇿•متعبمتعب

معلاباليش اذا غير انا لي نحس بلي معندي حتى هدف فحياتي ..كلش ضدي ..منيش تقرا وش ياغية و معنديش والدين داعمين ..نحس كلش محبسني ..حتى وليت منحوسش اصلا وش ندير ..معطانيش ربي هذاك الزين ولا العقل لي نقدر نقرا بيه (عندي adhd منقدرش نركز في حاجة منشوفهاش مهمة ) تقولولي حلي مشروع ..منين نجيب دراهمو ؟ ..نقولكم هك تحسبوني فقيرة ! لاااا لااا ا..تع الدار ميعطونيش ..تقولولي اخرجي اخدمي اي خدمة تع برا ..لا ممنوع ..قالك يشووك نبهدلهم ملقيتش وش نقول ..راني تعبت ..والديا صح يشرولي وش حبيت و غير لمليحة بصح راني كبيرة يا ناس !بغيت تكون عندي حياة ..راني تعبت من هذ الفراغ

10
Brain_15033
Brain_15033🇪🇬•متعبمتعب

شعور انك تدخل تكلم حد وتفضل تسأل وتتكلم وفجأه توقف محاوله منك انه يكتب ويسأل زيك بس تلاقي المحادثه وقفت ع كده شعور متعب انك تفضل تدور ع حد تكلمه ومتلاقيش حد هيفهمك او يحس بيك ولا حد هيملي الفراغ وكمان تكتشف ان الفراغ داخلي جواك انت مش في يومك وقفت علاقه استمرت سنين علشان تكشف الوحده الي وصلتلها بسبب العلاقه دي لانها كانت بتبعدني عن كل الي حوليا علشان اورحلها ولما وقفت العلاقه لقيت نفسك بعت عن كل الي حواليك رحله للوصول لملئ الفراغ بمفردي وبنفسي

3
Coffee_4014
Coffee_4014🇪🇬•عاديعادي

عارف الاحساس اللي ميتوصفش اللي هو لا انت مبسوط ولا متضايق مش حاسس بحاجة وحاسس بحاجات ف نفس الوقت زعلان من ناس عايز هم جنبك .. عايز تبدأ حياة جديدة بس من كثر ما بتقول عايز ابدا".. تعبت حاسس ان مالكش نفس تتعامل مع اي بني أدم لحد ما تعرف تتعامل مع نفسك

8
Coffee_14208
Coffee_14208🇪🇬•حزينحزين

احساس مش مفهوم كانك عاوز تسمع او تتكلم سواء كان ليها لازمه او لا سواء كان في موضوع او لا مشكله حابين تحكي فيها فكره حابين تناقشوها موقف عاوزين تشوفوا وجهات نظر مختلفه ليه او تتكلم لمجرد الكلام فقط 🌹🤍

5
Watermelon_4108
Watermelon_4108🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

17
Watermelon_4108
Watermelon_4108🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

17
Watermelon_4108
Watermelon_4108🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Chilli_15539
Chilli_15539🇪🇬•عاطفيعاطفي

فى كل مره بسال نفسى هكون مميز ولا كله وهم فى كل فتره ساعتى بتجرى و انا برجع للامس ولا قولت مره انى بعانى انا شيلت فى قلبى و ساب علامه انا كنت لوحدى و مين واسانى و فهمت ان الواقع كله حلم و فهمت ان المنهج يمشى زى ما تحب و غريبه ان النظره مكنش ليها معنى

1
Marshmallow_16707
Marshmallow_16707🇪🇬•ضائعضائع

انا كنت حساسه جدا بتأثر بأقل حاجه دلوقتي اتقلبت للعكس تماماً لا بيهمني اي حاجه ولا بنبهر لو حصل ايه ولا اي حاجه كنت بحبها ممكن تبسطني ولا عندي دافع لاي حاجه او بنفعل انا مش عارفه انا بقيت كده ازاي لا أنا ولا اي حد كان يعرفني يتخيل اني بقيت كده مش عارفه ده شئ إيجابي اني مبقتش بتأثر وبتعب زي الاول ولا سلبي اني حتى الحاجه الحلوة مبقتش بحس بيها مش عارفه أخلق اي نوع من أنواع المتعه في حياتي مع اني والله كنت بفرح بحاجات صغيره وبسيطه اوي

19
Brain_5059
Brain_5059🇪🇬•متوترمتوتر
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Banana_14183
Banana_14183🇪🇬•منهكمنهك

الواحد زهقان جدا ومش عارف يعمل ايه كل الخروجات والاماكن زهقان وعندى مللا خرجت كل الاماكن سفرت عملت كل حاجه مافيش مكان مارحتهوش خرجت مع العيلا ومع اصحابي ومع صحبتى يعتبر خلصت كل حاجه ومش عارف اعمل ايه تانى

6
Watermelon_12623
Watermelon_12623🇪🇬•غاضبغاضب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

15
Apple_16848
Apple_16848🇪🇬•محبطمحبط

العيد بيجى وإحساس الوحده أو عموما هو اى مناسبه بتبقا محتاج ناس حواليك بتيجى مرهه واحده تحس انك لوحدك وانك عشت سنينك كلها عالفاضى وانت مكسبتش فيها صحاب ولا حبيبه ولا حب اهل وبتحس أن كل حاجه مقفله

26
Chilli_4162
Chilli_4162🇪🇬•قلققلق

انا عندي مشكله دي فترة اجازه الواحد بيبقي مش لاقي حاجه يعملها بيكون فاضى والجو ممل ايه الواحد يعمل يشغل بيه يومه يكون مفيد غير الخروجات لان اكيد مش هخرج كل يوم وحتى الشغل بيكون خفيف الغتره دى ف معظم الوقت فاضي

8
Suchi_4417
Suchi_4417🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

هو في حد زيي ولا اي انا مقضيها نوم حرفيا في العيد مش حاسه بالعيد خااالص ومقضيها نوم ومهما بنام بحس اني عاوزه انام اكتر🙂🤡عمتا انا مش حاسه باجواء العيد خالص 🙂🤡 ــــــــــــــــــــــــــــ

9
Apple_4977
Apple_4977🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

بتعملوا ايه وقت صلاة العيد او بعد الصلاة ، بتروحوا فين ومع معين ؟ لو انت لواحدك معندكش عيلة او اصحاب بتعمل ايه في العيد.. ايه الأنشطة الي ممكن تعملها او بتخرج ازاي وفين وبتعمل ايه ؟ او عموماً حتي لو مش عيد ؛ لو انت لواحدك إزاي ؟

9
Apple_11553
Apple_11553🇪🇬•غبيغبي

الناس كلها مع صحابهم خارجين وانا من الصبح مرميه على السرير ماسكه الفون وخلاص بجد يا جماعه صعبان عليا نفسي ، المضحك اني ممكن اتأقلم مع الحياة دي وهبقى مبسوطه لو خرجت لوحدي رحت مطعم او ملاهي بس اهلي مش بيوافقوا ع الحاجات دي حاجه هم والله حاسه اني والشجره واحد حياة فاضيه بلا هدف

18
Candle_13807
Candle_13807🇪🇬•متعبمتعب

يا عيني كل واحده مع كتكوتها وكل واحد مع كتكوته وانا وحيد الغريب ان حياة الكتاكيت حلوة لما جربتها كانت حياتي ماشية ولما رفضتها مش عارف اي الي حصل بس انا ف نص بنطلوني وانا بكتب هنا 😂 وفي يوم العيد كمان الغريب اني صليت ومش عايز اقابل حد ودي مش عادتي بردو مش عارف انا مالي بصراحه 😔😔

3
Tomato_15129
Tomato_15129🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

انا ف العيد مش عارفه ليه مود الحزن بيمسك فيا الوقت دا بذات بحس اني زعلانه ومش مبسوطه ولا حته متحمسه ولا بحس بحاجه اللي هو عادي مش فاهمه ليههه. بس انا حالياً عايزه اعمل اي حاجه اشغل وقتي فيها عشان منمش واقدر انزل ل صلا"*ه العيد وياريت اقتراحات معقوله عشان مقعدش اندب حظي والموظ الحزن ال انا فيه دا🙂

15
Watermelon_15742
Watermelon_15742🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

اتفه حاجة سألت عنها هنا بس انا بيجيلي لحظات ممل كتير فعايز حاجة انشغل بيها و انا لسا بدري لغايت ما دماغي تبقى كويسة اعمل حاجة منتجة فعايز حاجة تافهة بس مش مضرة لعبة مثلا تافهة تسحب دماغي مين عنده اقتراح لعبة اوف لاين متجبليش زهق

4
Sandwich_4094
Sandwich_4094🇪🇬•ناقصناقص

الانسان محتاج حد معاه .. الرحلة فردية مؤلمة و دايما احساس ان فيه حاجة ناقصة .. محتاجين حد يفرح معانا و يزعل معانا و يشجعنا و نشجعه .. كان عندي شخص لمدة قصيرة و دلوقتي لوحدي تاني.. نتمنا نلاقي شخص و احنا ف ايام عيد كده و ربنا يسهل.. ان شاء الله خير

7
Cloud_4020
Cloud_4020🇪🇬•منزعجمنزعج

إيه الحاجات المفيدة اللي بتعملوها في يومكم يا جماعة؟ يومي بيطير من غير فايدة فازاي أقدر أستفيد من وقتي الواحد نفسه يبعد عن السوشيال ميديا بس مش بلاقي حاجة أعملها فقولولي أفكار كدااااا

11
Cloud_4006
Cloud_4006🇪🇬•متعبمتعب

كل عام وانتم بخير وعيد سعيد 😇✨ كنت حابب اتكلم عن نقطة وهي إزاي بتقنعوا صحابكم بالخروج زي يوم العيد وغيره 🥲 بحاول اقنع صحابي إننا لازم نتطلع ونتبسط ونخرج بس حرفيا الموضوع صعب 😑 والصراحة الهدف إني حابب يكون عندي ذكريات لطيفة علشان الماضي كان مؤلم وقاسي جدا 🥲 اي حلولكم واقتراحاتكم مع العلم جربت كتييير اطلع مع نفسي وأخرج بنفسي لوحدي وأبسط نفسي بنفسي حسيت اني بضحك على نفسي وفعلا الموضوع مع صديقك أو رفيق بيكون احسن وأحلى فهل أنا صح ولا احساسي كان غلط 🙂

11
Brain_6041
Brain_6041🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

احساس غصه شديد جدا كإن الحزن خلاص سكن في القلب ومش عايز يطلع تيجي تسند ع حد مش بتلاقي لا أهل ولا صحاب ولا اي حد بتلاقي الي قدامك يا يستغل ضعفك يا يدوس عليك عارفه ان كل حاجه تتحل بالقرب من ربنا وان ربنا بياخد مننا الحاجات الي بنحبها عشان نلجأله لانه بيحبنا بس الغصه كبيره لما تلاقي كل حاجه ضاعت منك فجأه كده خصوصا لما تكون متعود انك دايما قوي وفجأه تحس انك محتاج مساعده

11
Moon_6895
Moon_6895🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

وكالعاده رجعت للاب ممن كتر الملل والزهقت الي مالهمش اي حل زي امتحام بكره ده نفسي الاقي الشخص الي محسش بالملل وخو موجود ولا الفراغ ده نفسي في حد نفضل متكلم علي طول ونشاكر كل حاجه في يومنا ونكون علي راحتنا سوا في كل حاجه بدل الملل ده بجد

18
Bulb_16797
Bulb_16797🇪🇬•عاطفيعاطفي

ازيكو يا اصحابي الفواكة ١-كل سنة وانتو طيبين ٢-بنعمل ايه في اكتئاب العيد؟؟ كنت متعود اني ببقا مبسوط دايما في العيد و دا بيخليني احزن علي نفسي دلوقتي لان حياتي مش في احسن فتراتها خالص وانا معنديش مشكلة مع دا وبحاول احله بس انا مبقتش حمل الشعور البردان بتاع العيد دا اتمني الاقي عندكو حلول

8
Lemon_14580
Lemon_14580🇩🇿•منهكمنهك

لاول مرة بحياتي أحس بالوحدة، بعد التعرض للغضط قررت أنو نركز في حياتي و نظمها من جميع النواحي فلما بديت نعمل هك اكتشفت أنو ما عنديش دائرة اجتماعية، اللي كنت نعتبرهم اصدقائي طلعو مجرد زملاء دراسة علاقتي تتنهي معاهم كي يكمل العام، اصدقائي الاكترونيين نهدر معاهم غير في العطل و المناسبات، العائلة و الاقارب ماكانش حتى واحد في سني.

1
Guava_16649
Guava_16649🇪🇬•منهكمنهك

احم الو؟ إكتئاب الإجازة و الوحدة يتصلون بكه قبول🤳 ولا قبول برضو 🤳 طيب ايه الاكتئاب دا بجد يا جماعه يلهوي الواحد حاسس انه عاوز يدفن نفسه المهم مش عاوزه حد يقول مالك؟ علشان بجد السؤال دا مستفز انا عاوزه حد يقولي اعمل ايه في الاجازه دي علشان الواحد حاسس انه دخل في اكتئاب بجد 🌹 اللي هيستظرف هيزعل 🌹

16
Moon_12754
Moon_12754🇪🇬•خجولخجول
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

14
Caviar_5002
Caviar_5002🇪🇬•منزعجمنزعج

انا بقيت مستغرب الناس اوى.. كلهم بيدوروا على اللى يشفى جروحهم أو يغنيلهم أغنية أو يمشولهم بلاد أو يجيبوا عربية لامبورجينى ويطلعوا رحلة للمريخ! هوا ليه كلنااا بقينا مفتقدين لمعنى الحُب اللى بجد!!!! بقينا دايمًااااا رابطين المشاعر بالماديات واللحظات المؤقتة مبقيناش قادرين نسمع ولا نهتم ولا ندى ولا نغامر ولا نصبر ولا نتألم بقينا عايزين كل حاجة تمشى على مزاجنا فالوقت اللى احنا عايزينه.. وده مسموش غير عبودية الحب / العلاقات

8
Pear_14870
Pear_14870🇸🇦•عاديعادي
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

8
Brain_13227
Brain_13227🇪🇬•ضائعضائع

في محاوله يائسه مني اني اضيع الوقت ومعملش حاجه حرام هقولكم نكته بايخه بيقولك مره تامر عاشور كا رايح حفله قالولو استنى هنجبلك عربيه يا فنان قاللهم لأ مش لازماً أنا هاجي علا نفسي 😂😂 وهبعد يمكن انسى هواه

11
Banana_16769
Banana_16769🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Banana_4073
Banana_4073🇪🇬•عاديعادي

أنا قاعد لوحدي حاليا ف الحديقه الجديدة ولابس سماعتي وعايش جو لطيف جدا مع حالي بجد ، الوقت ده بحتاجه مره كل اسبوع بفصل فيه عن الدنيا والي فيها ، طبعا كل الناس الي حواليا هنا مفيش حد لوحده غيري بس انا كنت حابب كده وجاي اصلا اقعد لوحدي بس المشكله مش ف أنهم مش لوحدهم المشكله ان كلهم كابلز وهايصين ع الآخر وانا مبقتش عارف اركز ف الهدوء الي أنا جاي عشانه

4
Gold_8803
Gold_8803🇪🇬•وحيدوحيد

جماعه انا عندي شغف دلوقتي فقولت استغله و معملش ذي كل مره علشان شغفي دا بيروح في ثانيه حرفيا المهم لو حد عنده اهتمام بأنه يبدأ حاجة جديد في حياته إذ كان روتين أو اي حاجه يعني مذاكره كورس رياضه حتى لو حاجه intertament فممكن نشجع بعض أو يمكن نبقى عايزين نبدأ نفس الحاجه (عادي مش لازم تقرا الجاي) مش عارف بصراحه دا هيفيد ولا لا اصلا بس حسيت اني لو شاركت حد ممكن يبقى الموضوع اسهل و اصلا في فتره مش حلوه فمبقتش عارف انا مين ولا بعمل ايه هنا، و بعد ما فضلت معملش اي حاجه في حياتي غير اني ببوظها لمدة سنتين، فبحاول افوق و ابدأ اعمل اي حاجه يمكن دا يبقى مفيد حتى ا حاجه صغيره و شكرا لو قريت للآخر

3
Ice cream_4136
Ice cream_4136🇪🇬•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

7
Coffee_11678
Coffee_11678🇪🇬•وحيدوحيد

اغلب مشاكلنا شبه بعض باختلاف الشخصيات حلقه مبتخلص ودايره بتكرر مفيش جديد كلام إيجابي يغير العالم بردوو مفيش حاجه تحس إن كل شويه بترجع لنقطة الصفر تاني مفيش جديد لدرجه انك حفظت السيناريو ربنا يعدي الايام دي على خير

3
Strawberry_13563
Strawberry_13563🇪🇬•متوترمتوتر

عارفين الشعور دا انك تقعد تقول ل نفسك طول الوقت انك مش متضايق م الوحدة بتبقا حاسسها كدا فعلا انك اتعودت بس شعور اني مش لاقيه حد اقلو تعال نخرج بكرا شويا عايزة اغير جو.. مش لاقيه حد ممكن ارن عليه وارغي مش لاقيه حد حتي افتح اي حوار سطحي معاه واحس بالراحه الاحساس دا وحش اوي ومش عارفه هيستمر لحد امتي.

12
Coffee_4824
Coffee_4824🇪🇬•ضائعضائع

بتعملو ايه لما تكونو زهقانين من البيت والناس والصحاب ومحتاجين تحسو ان ليكو مكان او شخص معين عارفين انه بيحبكو بس هو فالحقيقه نفيش الشخص دا التصرف ف الحاله دي بيكون عامل ازاي والمفروض نعمل ايه

12
Banana_14303
Banana_14303🇪🇬•وحيدوحيد

جماعه انا الحمدلله بتحسن نفسيا نوعا ما بس لسه حاسس اني وحيد وده مش احساس انا فعلاً وحيد محستش بالمشاركه عندي فرااااغ كببيييير وصعب تعبت جداً من الحوار ده بتفهم غلط اني بدور علي نصيب حياتي وانا اصلا بجتهد جداً للهدف ده وربنا هيكرمني ان شاءلله وان شاءلله الاقيها في اسرع وقت انا استاهل ده

5
Marshmallow_16663
Marshmallow_16663🇪🇬•ضائعضائع

انا مخنوقه وتعبانه من كل حاجه مبقيتش قادره اعبر حتى زمان كنت بعبر وازعل دلوقتي بقيت ساكته وهاديه ومش عارفه افرح باي حاجه ممكن بمثل اوقات اني كويسه وبفرح عادي بس انا مش كويسه ومش عارفه اكون كويسه كل حاجه في حياتي مبتمشيش زي منا عاوزه مفيش حاجه بتمشي اصلا ابسط الحاجات الي بتحصل لكل الناس عادي مبتحصليش تعبت والله حتى الشغل مش مرتاحه ولا لاقيه نفسي وصحاب مفيش وعلاقات مفيش مش قادره اكمل كده تعبت والله

20
Pineapple_11654
Pineapple_11654🇪🇬•محبطمحبط

لم يكن اكتئابًا عابرًا، بل كأنك ارتبطتَ به؛ تعرفُ مواعيدَه، ويعرفُ ضعفكَ، تُخاصمه فلا يترككَ، وتحاولُ تركه فيعودُ كأنه بيتُكَ الوحيد. يؤذيكَ نعم… لكنه الوحيدُ الذي لا يطلبُ منك أن تتماسك، والوحيدُ الذي يسمحُ لك أن تسقط بلا تمثيل. الجميعُ يتصنّع. وهو وحده لا يتصنّع؛ يأتي كالجرعة لمن اعتادها، لا يسأل ولا يستأذن، يخفّف ويُثقل في آنٍ واحد. فتبقى معه لا حبًّا، بل لأنك لا تجدُ غيره يفهمك. ثم تسأل نفسك في لحظة صحو: “كم كانت النتيجة؟” كأن الحياة امتحانٌ، وأنت ناجحٌ في شيءٍ واحدٍ فحسب: الفشل. نصفُ العمر نخافُ أن نموت، ونصفه الآخر نتمنى أن ينقضي بنا. نركض خلف الأيام كأنها النجاة، ثم نختبئ منها كأنها مطاردة. نضحك في وجوه الناس، وفي اللحظة نفسها نفكر: لو حدث شيءٌ الآن فلن أحزن كثيرًا، ليس لأن الدنيا سيئة، بل لأنها غير كافية. ثمة فراغٌ داخلك أكبرُ من أي شيءٍ يمكن أن يملأه. وكلما حاولتَ أن تمضي، شعرتَ أنك تترك شيئًا خلفك؛ ليس شيئًا جميلًا، بل شيئًا حقيقيًا، حتى لو كان مؤلمًا. وتعتاد الصمت، وتعتاد الفراغ، وتعتاد ألا تريد شيئًا. فإذا اقترب منك أحد، بدا لك غريبًا: كيف يضحك بلا ثمن؟ كيف يحب بلا خوف؟ ثم تتذكر أنك كنتَ هكذا قبل أن “يفهمك” الألم، قبل أن يعلّمك أن لكل شيءٍ ثمنًا، وأن ثمنك الوحيد أن تعيش نصف حياة. لكن في لحظةٍ واحدة فقط، تتساءل: إن خرجتُ من هذه العلاقة… هل أجد شيئًا؟ أم أجد فراغًا أوسع؟ والسؤال أقسى من الإجابة؛ لأن الإجابة ليست مهمة، بل لأنك سألت. وسؤالك وحده يعني أن في داخلك نصفًا لا يزال يريد أن يعيش: نصفًا يخاف أن يفوته العمر، ونصفًا يحاول أن يتنفس. لسنا متناقضين… نحن فقط متعبون. نريد أن نعيش… لكننا تعلّمنا كيف نعيش في النقص، حتى صار الاكتمال نفسه شيئًا نخافه.

0
Nutella_10990
Nutella_10990🇪🇬•مكتئبمكتئب

أوقات بحس إن في حاجة جوايا بتموت بالراحة🙂 مش حزن عادي ولا مجرد ضيقة وهتعدي إحساس أعمق من الكلام كأني واقفة في نص حياتي ومش حاسة بأي حاجة حقيقية تخصني كل يوم شبه اللي قبله وكل الناس بعيدة حتى وهم قريبين بقيت أهرب من الزحمة ومن الكلام ومن نفسي أحيانًا لأن في فراغ جوايا مهما حاولت أملاه بيفضل زي ما هوإحساس الوحدة مش إنك تبقى لوحدك الوحدة الحقيقية إن محدش يحس بثقل اللي جواك وإنك كل مرة تحاول تشرح، تسكت لأن مفيش كلام يوصف قد إيه روحك مرهقة وفي عز كل ده بتفضل عايش عادي تضحك عادي ترد عادي كأنك متقن جدا فكرة إنك تخبي انهيارك عن العالم كله

4
Marshmallow_14575
Marshmallow_14575🇪🇬•ضائعضائع

حققت نجاحات كتير الاسبوع اللي فات منهم اني اترقيت ف شغلي ترقية كبيرة وحصل تطورات تانيه كويسه الحمد لله .. بس معرفش ايه اول ما خدت الاجازه او اول ما حكيت لكذا حد حواليا عموما واتبسطت وحاولت اني استمتع باللحظات ديه لقتني بعدها بتاني يوم ف اسوء حالاتي .. وحاسه بغربه شديدة وسط الناس الجديده اللي اعرفها .. مش عارفه بكون مستنيه منهم ايه بس محدش حسيت معاه نفس الاحساس اللي كنت بحسه وانا مع ناس معينه مشيت من حياتي كنت بحس بمشاعر حقيقيه وانبساط بجد كل ده انعدم .. حاسه كل اللي بيحصل حاليا تمثيل علي نفسي او عشان بس مخافش اني لوحدي ف بحاوط نفسي بناس حتي لو مش عارفه اندمج معاهم .. بس بقعد اقول لنفسي انتي من امتي اصلا عرفتي تندمجي مع حد دايما كان في مسافات حتي اكتر حد حبيته مشي وعيشني حاجات صعبه جدا.. معرفش الموضوع بدأ ازاي وايه اللي بيحصل لما بقعد مع نفسي ف الاجازه من غير شغل بس بيحصلي انتكاسات بشعه كاني ميته حرفيا مش قادره اتكلم او حتي لو مضطره اتكلم مش قادره اكون جمل حتي وارد دماغي مش قادره تفكر مش بقوم من مكاني غير للحمام وبالعافيه بفضل طول الوقت ف السرير واكل بطريقة مش حلوه .. بفضل افكر ف كل الماضي واد ايه انا بقيت شخصيه تعيسه رغم اني حواليا نعم كتير .. بس في حاجه اتطفت جوايا معرفش امتي بس بعد كل الاحداث الصعبه والخساير اللي مريت بيها وكل الناس اللي مشيوا مش قادره اتقبل شكل حياتي الجديدة ولا بقيت عارفه استمتع .. معرفش ده هيخلص امتي وهبقي كويسه .. بس بتمني يخلص بسرعه لان الافكار اللي بتجيلي ف الاوقات ديه كفيله انها تنهي حياتي.. بس لسه بقاوم

1
Candle_14147
Candle_14147🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

10
Orange_13479
Orange_13479🇪🇬•منزعجمنزعج
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

0
Carrot_4405
Carrot_4405🇪🇬•ضاق ذرعاًضاق ذرعاً

مش عارفه ينفع اقول كده ولا لا بس أنا ما بقاش فيه حاجة بتديلي دوبامين كل فتره كنت بكتشف حاجة أخد منها دوبامين أول سنتين ف الجامعه المسلسلات بعد كده إني اشتري حاجه بحبها من سنه بظبط نفس التوقيت ده عرفت أبليكشنز ببراكتيس عليه وكنت بتكلم مع الناس ف كنت باخد دوبامين لو كنت مضايقه واتكلمت مع ولد هنا كنت بردوا بتبسط عادي حتى ده ما بقاش يفرقلي مش عارفه اعمل إيه دلوقتي ولا كلام مع الناس ولا أي حاجة

20
Strawberry_4194
Strawberry_4194🇪🇬•خجولخجول

الاب ده جميييل انا مبسوطه اني قادره اعبر عني المهم الموضوع المره دي مش محبب ليا من حوالي شهرين شخص ما استلم شغل في نفس المكان ولاني حاطه حدود مكنش في تعامل بينا وهو محترم حقيقي بصراحه اخدت بالي منه ورغم ذلك انا مكنتش مهتمه اعرف حته اسمه هو انتقل لمكان تاني صدفة اكتشفت انه كان جارنا من ايام الطفولة عرفت لما قابلت مامته وبعدين شوفتهم سوا بعدها بمدة لقيت والدي بيقولي هو فلان جارنا معاكي في الشغل وموقلتليش ليه قولتله اصل معرفوش قالي انه قابل باباه صدفه يعني وجابوا سيرته ومكان شغله وقاله ده شغال مع بنتك وبابا قعد يشكر فيه بشكل معرفش صدف دي ولا اي ولا وهم ولكن للأسف الشديد انا تعلقت بيقت افكر كتير مدركة اني ممكن يكون فرااغ بس انا حتي وانا مشغوله بقول ممكن يجي يتقدم بس هو شايفني من زمان ليه مجاش يتقدم ؟؟ آه لما بشوفه بتصرف اني لا آراه بس ده ميمنعش برضو انا قولت هدعي يجعله من نصيبي بس مكسوفه اووي من ربنا ومن نفسي

5
Avocado_16547
Avocado_16547🇩🇿•وحيدوحيد

وصل بيا الحال اني ابحث في الهاتف عن شخص اكلمه و أسأل عليه، فمالاقيش اللي يستاهل اني افضفض معاه، القايمة طويلة بس فارغة و مالهاش فايدة. الدنيا ساعات بتعلم الوحدة بطريقة توجع ان شاء الله خير

8
Pizza_15115
Pizza_15115🇪🇬•مكتئبمكتئب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Mango_4278
Mango_4278🇪🇬•وحيدوحيد

شغل شغل شغل الحمد.لله علي نعمه الشغل فعلا كانت منسيه عن الواحد همومه ومشاكله قعدت من الشغل بسبب اني اتعورت اكتشفت اني وحيد لا احد يأنسني ولا يطيب جراحي أمتي الاسبوعين دول يخلصو عشان ارجع لشغلي وانسحل وانسي همومي ومشاكلي

3
Grape_4481
Grape_4481🇪🇬•ضائعضائع

رغم ان عليا كميه مذاكره لا حصر لها و عندي فاينال الاسبوع الجاي بس مليش نفس اعمل حاجه ولا حتي عارفه اقعد ساكته معملش حاجه مش عارفه ايه دا بجد بس حاسه بالملل الفظيع و الفراغ الافظع عاوزه اكتيفتي اعملها تكون مفيده تغير المود و ترجع الشغف تاني؟

6
Pizza_12244
Pizza_12244🇪🇬•محبطمحبط

لا رغبة لا حياة لا شيء أصبح كل شيء ضبابي غارق في سواد الحياة أصبحت كالموت بالنسبة لي لا فارق هذا نتائج ما مررت به في حياتي التي اتمني أن تنهي اسرع لأني سئمت حقا مش عارف بكتب لغة عربية ليه لكن كده كده مش عارف اعبر عن اللي جوايا باي كلام مش مهم و لا فارق بصراحه خلصت

5
Gold_7095
Gold_7095🇪🇬•متعبمتعب

واسترجعت بعض من الايام زاكرتي لتأخذني الي اقسي محطاتي الي حلم صغير في مدينتنا الي حلم به اختلفت قناعاتي فما فارقت قرب الناس من عبث ولكني لا اقوي علي ملء الفرغاتي..... شوية شعر كده حلاوة روح بس 😂

1
Strawberry_15794
Strawberry_15794🇪🇬•متوترمتوتر
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

46
Mango_4278
Mango_4278🇪🇬•وحيدوحيد

بصراحه عاوز اتكلم وافضفض مع اي حد مش عارف اعمل كده ازاي وانا ما اعرفش غير الاب ده بجد زهقان اوي اعمل ايه ملل وزهق وشعور بالوحده بيمتلك الواحد بيخليه عاوز يطق اي اقتراحات يا خواتي اكسر الملل ده

1
Blueberry_16448
Blueberry_16448🇩🇿•متعبمتعب

راح نسويسيدي صراحة حتى الهدرة وموليتش حاب نهدر بسك فرغت عشت قريت سافرت خدمت جربت صوالح بزاف مكله يجي بنادم يقترح عليا حاجة ولا فكرة على اساس مجازتش عليا من قبل ومكنتش نعرفها وجامي خممت فيها ناس تخمم غير في سطحيات الامور ادنى ذرة من الذكاء العاطفي مكاش عموما منحبش نحكي وحتى هنا لعامة الناس اي هدرة بسك تروح بشكل سطحي كما راني نشوف والشي ذا اذا حتى ومنفعش رح يضر ويزيد يغم كثر مهم ن.مها وصاي

8
Banana_7385
Banana_7385🇪🇬•متعبمتعب

انا في اولى جامعه في السمستر الاول شفت ولد معانا في الدفعه علي الانستا و ريبوستاته عجبتني وكان واضح عليه التدين بعدها لقيته معايا في اللجنه في الامتحانات و بقيت بشوفه دايما كنت بعمل eye contact معاه دايما واعجبت بيه جدا و السمستر التاني كان معايا في الجروب وعرفت عنه حاجات كتير لانه active على الانستا جدا و اغلب الدفعه عرفاه بس هو اخره يبصلي ومش دايما كمان و بيكون ملتزم فتره ويمسح الاغاني من الاكونت وفتره تانية يرجع كل حاجه ربنا يهديه يعني لانه شكله بيجاهد نفسه و دايما كان بيتكلم عن الارتباط حرام وكده انا اصلا معرفش هو يعرف اسمي ولا المهم الموضوع مجهد اوي اني افضل افكر فيه دايما خدت قرار معدتش افتح الاكونت بتاعه بس رجعت تاني دلوقتي وبقيت بفكر فيه كتير اصلا حاسه ان دا مش حب طبعا لان محصلش بينا اي موقف دا مجرد اعجاب ممكن بسبب فراغ و الاكيد انه مش حب المهم بيجي فترات ببقى بفكر فيه دايما و بحلم بيه و موال و دا مش عاجبني خالص و الاسوء كمان ان كل مره اشوفه فيها ابص عليه و مقدرش اغض بصري كأني دايبه فيه مثلا مش حابه ابدا اظهر بأني الي ببادر او واحده من المعجبات بيه ازاي ابطل افكر فيه وازاي اغض بصري عنه عشان زهقت جدااااااا

4
Gold_12239
Gold_12239🇪🇬•مُرهقمُرهق

نكرة عديم القيمة بتخاف وبتهرب من اي حاجة مابتشيلش مسؤولية اكتر ناس بتأذيهم هم اللي بتحبهم معادش عندك اي طاقة لحاجة مابتعملش حاجة صح بتضيع وقتك بدون اي هدف لا تصلح لشئ مالكش كلمة ماتستهاش حد يبصلك مافيش فيك اي شئ مميز متقلب ما بتثبتش على حاجة بتشحت اهتمام علشان تحس ببعض الرضا اللي ماتستهلهوش جبان ضعيف غبي بتتخيل حاجات مستحيلة مستقبلك مالهوش ملامح مفيش فايدة مفيش امل تبا ليك تبا للكوكب تبا للبيئة المحيطة بيا تبا للبيئة اللي نفسي ابقى فيها انت ولا حاجة وبتعشم نفسك انك هاتبقا حاجة عالفاضي شخص ضعيف زيرو ثقة بالنفس شخص ممل الكلام معاك مش ممتع حقير مفيش فايدة منك لنفسك ولا اللي حواليك فقير بتحاول توهم نفسك عكس كدة مش انت اللي جايب لباسك حتى عبئ على اللي حواليك نام يلة

4
French Fries_10623
French Fries_10623🇪🇬•منهكمنهك

انا بفضل ماسك التليفون تقريبا طول الوقت مش بسيبه غير على النوم ونفسي اعرف طريقه اقدر اكسب منها فلوس من تليفوني بس اي طريقه تكون مضمونه وانا هتعلمها واشتغل بيها بدل ما انا بسكرول على الفاضي طول الوقت كده حد عنده اي طريقه يفيدني بيها وتكون متجربه

7
Kiwi_5201
Kiwi_5201🇮🇶•محبطمحبط
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

0
Olive_16156
Olive_16156🇩🇿•وحيدوحيد

سلام عليكم بغيت برك نجرب معاكم واحد الاحساس حكمني من الكوفيد كي كنت فسيام الى يومنا هذا أنا كنت طفل عادي ماشي م جونر لي يدير الحس نحكم بلاصتي و نعيش فقط كي فدار كي فالقراية ايا جازو ليام جات الكوفيد و انا من بكري ما عندي حتى صاحب نريح معاه ولا نشاركو يومياتي كنت نعزل روحي فدار و نقرا و كنت لاباس بيا ما كنتش مالقاريين بصح نسلك روحي و عندي بواش نقابل ايا جازو ليام و كي دخلت لليسي بديت نحس بالفراغ هداك تع العزلة عن المجتمع لقيت روحي وحدي و حتى العفايس لي نحبهم ماعنديش معامن نتقاسمهم و الشعور هدا راو يراودني يوميا نقول هل المشكل فيا أم في المجتمع لي بلاك مايوالمنيش والله شعور غريب تكون وحدك ماعندك ليمن تهدر ما عندك معامن تريح من غير الدار مكاش لي يشوف فيك ولا يعرفك و من بين لعفايس لي نحبهم هي نتفرج لي ماتش فسطاد هكاك و كيف كيف نبقى توجور هداك البنادم لي جابد للطرف مع راسو يشوف وحدو و يولي وحدو للدار والله عاونوني الا تقدرو خاطر مع مرور الوقت شي هذا يجرحني بزاف و يخليني نحس أني منبوذ أو مرفوض من الكل

8
Cloud_16162
Cloud_16162🇪🇬•منهكمنهك

انا كان عندي صديق عزيز عليا اوي وقريب ليا جدا وصلت معاه لمرحله اني بثق فيه وبحكيله كل حاجه ودايما برتاح في الكلام معاه وكان بالنسبه لي امان عمري ما حسيت ناحيته بأي حاجه ودايما كان سند ودايما مهتم بكل تفاصيلي وكل حاجه وبيفهمني من اقل حاجه ولو اتضايقت يزعل علي زعلي وميسيبنيش الا لما يضحكني ويخرجني من اي حزن وقف جمبي في كل لحظه وفضل جمبي وحرفيا كان مهتم بطريقه مطمناني اني الحمد لله مش لوحدي خاصه اني بجد كنت لوحدي وكل اللي اعرفهم خذلوني وانا كانت دايره صحابي اساسا قليله بس هو من فتره ارتبط واتغير تماما معايا وبدا اهتمامه ينعدم وكأني مهمشه ولما واجهته رد فعله انه مستحيل يخسرني بس انا حاسه اني خسرته لان كل حاجه كان حلوه بيعملها بقي بيعمل ضدها وبجد انا حاسه بفراغ قاتل وكأن ضاع مني حاجه غاليه اوي واول مره احس اني لوحدي تماما انا لسه مش حاسه بحاجه ناحيته غير صداقه واخوه وده حقيقي لاني لما فكرت هل لو في يوم ارتبطنا حسيت اني رافضه الفكره ومش متقبلاها لاني مشاعري تجاهه كلها انه سند واخ بجد مش حبيب نهائي بس المشكله اني اعتبرته اخويا بجد لدرجه ان اهماله الفتره ديه محسسني اني بجد خسرت حاجه كبيره اوي ومش هعرف اواجهه لاني مش عايزاه يحس اني بغير من البنت اللي ارتبط بيها بالعكس انا فرحانه انه ارتبط اخيرا بس كان نفسي ميتغيرش معايا ويحسسني اني في لحظه واحده ماليش لازمه والمشكله اني مش قادره ابعد لاننا شغالين سوا وانا بحب شغلي ده وتعبت عشان اوصله ومش عايزه امشي بس كل يوم بحس بجفاف معاملته بعد ما كنا قريبين جدا بحس اني بتدمر اكتر و الاسوء ان كل حاجه كان بيعملها ليا بقي يعملها ليها قدامي كأنه بيبعتلي رساله انك كنتي مجرد كومبارس او سد خانه لحد ما تيجي واحده فعلا في حياتي والاحساس ده خانقني بجد لدرجه اني مش عارفه اواجهه هو اساسا مش مديني فرصه لانه بيبعدني بشكل غير مباشر ولما ابعد يقولي انا مش عايز اخسرك ويرفض اني ابعد فبجد بقيت في موقف بشع مش عارفه اتصرف ازاي ولما قولتله ينقلني قسم تاني لانه مديري في المكتب رفض وقالي وجودك في المكتب مهم وفعلا منقدرش نستغني عن وجودك ده وقفل الموضوع انا حاسه اني لوحدي هو حرفيا كان حاجه كبيره بالنسبه لي الاخ اللي مكنش عندي ودايما كنت بتمناه من ربنا والوحيد اللي فاهمني بجد ودلوقتي انا بالنسبه له ولا حاجه وده احساس قذر مخليني مش قادره ارجع للهدوء النفسي اللي انا كنت دايما فيه وبجد محتاجه اتكلم مع حد اطلع كل اللي جوايا لان الوحيد اللي كنت بحكيله كان هو ودلوقتي انا مش عارفه اعمل ايه

5
Avocado_15496
Avocado_15496🇪🇬•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

15
Mango_4278
Mango_4278🇪🇬•وحيدوحيد

يكره الاجازه بكره شعور الوحده ليه دايما الواحد مايشتغلش كنت ايام الجامعه مقضيها خروجات بعد ما خلصت مابقتش ابص غير للشغل مش شايف اي حاجه فاقد الشغف حرفيا ما بصش لاي حاجه ولا في دماغي اي حاجه

4
Mango_15492
Mango_15492🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

انا خدت قرار اني ابعد عن شخص كان مؤذي بالنسبالي وبعدت عنه لاسباب كتيره وانا مش عارفه انا خدت الخطوه دي ازاي مش عارفه اتعود على عدم وجوده وحاسه كاني في صدمه او جمود بجد مش بأفور هو كان حرفيا كل حاجه ليا ولا كان ليا صحاب ولا ليا حد قريب وكان عندي مشاكل كتيره ف حياتي وهو الوحيد اللي كان جنبي بس الصح اني كنت اسيبه بس انا حاسه بفراغ كبير اكبر من اللي كنت فيه والحقيقه اني مش قادره اعمل ايه حاجه تخليني انساه ولا ليا طاقه لحاجه اشغل نفسي بيها

18
Almond_4408
Almond_4408🇪🇬•متعبمتعب

انا تعبان اوي و مش عارف اعمل اي . امي اتوفت من ٤ ايام و من وقتها وانا في حاجه غلط .مع أن علاقتي بأمي و بأهلي كلهم وحشه و كنت عايش لوحدي من وانا 19 سنه لكن اخر سنه دي رجعت اعيش مع امي عشان كنت بخدمها مع أنها كانت بتعاملني وحش و علاقتنا مكنتيش قويه اوي بس انا مكنتيش فاكر أن الدنيا هتقف بيا كده وخصوصا اني ظروفي مختلفه و وكل ذكرياتي مع امي وحشه كانت و يمكن تصرفاتها معايا اللي كانت سبب الفجوه اللي بينا . انا هتجنن من القعده لوحدي مع اني عايش لوحدي من زمان و معتزل الناس من 4 سنين بس حاليا انا تعبت والله تعبت اوي . انا مريت بحاجات صعبه فشخ كنت مدمن و اتعافيت الحمدلله من 6 سنين و 4 شهور وكنت عايش بره لوحدي و فجأة تعبت وقعدت علي كرسي بعجل سنتين ونص بس كل ده كنت بعافر وارجع اقف تاني بس المره دي انا مبقاش عندي طاقه اني حتي اتحرك و قعدتي في البيت بسبب ظروف معينه مخلياني تعبان اكتر و خلاص هتجنن بجد . المجتمع بتاعنا مستنقع و شايفني مجرم عشان غلطه زمان و اني كنت مدمن . انا كلامي ملخبط بس انا تايه يارب تعديها

7
Cloud_5755
Cloud_5755🇪🇬•قلققلق
الموضوع: اية اكتر حاجة ممكن تكونو خايفين منها حاليا ومستقبلا ولية ؟

الوحدة اسوا حاجة ممكن تحصل فجاه ناس حواليك ومعاك وتلاقيهم كلهم فجأه اختفوا احساس وحش متمناهوش يحصل لحد كل واحد فينا بيحتاج لحد جمبه علشان يسنده حتي لو قوي وحتي لو السند دا نفسي مش اكتر طبيعتنا بنكره الوحدة فاتمني تبعد عننا كلنا

4
Blueberry_15172
Blueberry_15172🇩🇿•مكتئبمكتئب

والله ما علاباليش وش نقول، راسي راه معمر وفي نفس الوقت حاس روحي فارغة، كلش مخلوط وما قدرتش نعبّر. تعبت بصح، تعبت من هاد الحالة ومن كلش داير بيا. مرات نحس غير نحب كلش يوقف شوية باش نقدر نفهم روحي ونرتاح. ماشي نطلب حل ولا حاجة، غير حبيت نهدر شوية خاطر كتمان كلش راه يرهقني. ما نعرفش وش راه جاي ولا كيفاش تكون الأيام الجاية، بصح نتمنى غير تجي أسهل شوية. إذا تقدر، ادعيلي برك، هذا واش نحتاج درك.

70
Coffee_5385
Coffee_5385🇪🇬•مُرهقمُرهق

في حد مهم ف حياتي جدا قرر يسيب دوره و يمشي و سابلي فراغ كبير جدا و اتعرضت لاذي كتير جدا بسبب غيابه دا و دلوقتي بتعاير من الناس اللي حاولوا يعوضوا مكانه انه مش موجود و انهم بيعوضوا مكانه فا مش من حقي اعترض علي طريقتهم ف التعامل معايا عشان هما مش مجبرين علي دا فا اللي هو احمدي ربنا انهم مسابونيش من بعده لوحدي اتصرف ازاي

2
Strawberry_5445
Strawberry_5445🇪🇬•مريضمريض

مش عارف اقول اي صراحه بس مش حاسس بحاجه كانه وقت وبيعدي بس نو شعور نو اي شي معرفش حاسسها ميزة بس ف نفس الوقت عيب مش حاسس باي حاجه بقيمته اي حاجه حتي حتي الاكل عادي مش عارف حد هيفهم دا ولا انا بس اللي بهجص ولا اي مش عارف

5
Banana_15447
Banana_15447🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

محزنه جداً فكره ان خلاص عدي الوقت اللي ممكن تبقي فيه اول حب لحد. وان كل دا عدي من عمرك لا طلعت منه بصديق جدع ولا حبيبه اصيله. كل دا بيوجع لما تفتكره وتبدأ نفسيتك تتعب من التفكير يا تري العيب كان فيا ولا كان فيهم 🥲🙂‍↕️

6
Avocado_15496
Avocado_15496🇪🇬•حزينحزين

عندى مشكلة فى أوقات الفراغ أنا دايماً بحاول أستغل وقتى وأكون كويس وأعمل اللى أقدر عليه بس أوقات باجي فى نص الشغل أو حاجه بعمل حاجه غلط تضايقنى وتضيع عليا حاجات كتير فى اليوم وتفصلنى وببقى مضايق إزاى أواجه الموضوع ده وأبعد عنه أو أحاول ميحصليش تشتت وأنا شغال أو بذاكر أو أى حاجه وبحاول أملى وقت فراغي بس غصب عني بقع

4
Chilli_10162
Chilli_10162🇪🇬•آسفآسف

تظل العدو الاول و الغريم الازلى للانسان هى الوحده مهما كافحت و حاولت و سعيت و جيت لو انجازاتك دى معندكش حد يفرح بيها مش هتحس بحلاوتها مهما أنكرت و حاولت تبان صلب فى يوم من الايام مقاومتك هتنهار و تقع لان الوحده دى العدو الوحيد للانسان اللى فى الاخر مهما عمل هتخليه يرفع الراية البيضاء و الوحده مش شرط انك تبقى لوحدك بالمفهوم التقليدي ممكن تبقى وسط ناس كتير و انت لوحدك و محدش حاسس بيك ولا فاهمك فالموضوع يبقى اصعب الوحده قاتله و ياريت كل واحد يلاقى الشخص اللى يقتل الوحش ده عنده

7
Blueberry_15422
Blueberry_15422🇪🇬•آسفآسف

أحيانًا بحس إن الغربة مش إنك تبعد عن مكان… الغربة الحقيقية إنك تبعد عن نفسك، وإنت لسه واقف في نفس المكان. كل حاجة حواليا زي ما هي، نفس الوجوه، نفس الشوارع، بس مفيش حاجة فيهم شبهّي. كأني ماشي وسطهم بس مش منهم، كأن الأماكن اللي المفروض أنتمي لها… ما بقتش تعرفني. الإحساس ده تقيل… إنك تدور على نفسك جواك ومش تلاقيها. كأن في جزء مني اختفى، ومش فاكر إمتى ولا فين ضاع. بحاول أفتكر أنا كنت مين، كنت بحس بإيه، بس الإجابات بتيجي فاضية. والأغرب إني بشتاق لناس ما قابلتهمش أصلًا… إحساس غريب كأن قلبي عارفهم ومستنيهم، بس الحياة لسه ما جابتهمش في طريقي. وفي الآخر، الحقيقة اللي بترجعلي دايمًا: كل حاجة حواليا موجودة، واضحة، وحاضرة… إلا أنا

6
Watermelon_4359
Watermelon_4359🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

في حاجه قريتها بنت بتقول، "يارب لو الحب مش ليا أخلع من قلبي الرغبة في اني اكون محبوبه او في حد بيحبني." بجد إحساس صعب و بيوجع انك تكون حاسس ان محدش مهتم لوجودك او مش حاسس انت متأكد. بتحاول تكون الشخص الي بيحب الكل بس محدش بيحبك و بتوصل لمرحله بعدها اني ليه اتحب اصلا ما انا معنديش حاجه عدله تتحب اصلا، و بلاش كلام لو الشخص الصح هيحبك زي ما انت لان هو مفيش شخص صح مش كل الناس محظوظة في انها تلاقي الي بيحبها. اخر مره فكرت في الموت (ق****ت***ال. الذات)، فكرت اني هقولهم ايه عشان ابرر موتي، متحبيتش؟

7
Avocado_15370
Avocado_15370🇪🇬•منهكمنهك

عمري 22 عاماً، وبمقاييس المنطق أنا أملك كل شيء؛ السيارة التي أردتها، البيت الذي شيدته بجهدي، والمشروع الذي يحمل اسمي وطموحي. لكنني أقف في منتصف غرفتي وأدرك أن الجدران لا ترد الصدى، وأن النجاح حين لا تجد من يشاركه معك يصبح عبئاً ثقيلاً على القلب. ​أنا لا أبحث عن شريكة حياة لتكمل نقصاً مادياً، بل أبحث عن 'سكن' يملأ فراغ الزوايا. أصعب ما في الأمر هو أنني أمتلك المفاتيح لكل الأبواب، لكنني لا أجد من ينتظرني خلفها. أشعر أنني أنجزت أصعب المهام في سن مبكر، ووقفت على قمة الجبل وحيداً، أردد في صمت: ما فائدة الوصول إذا لم يكن هناك من يمسك بيدي لنحتفل معاً؟ أنا لست بحاجة لمزيد من الإنجازات، أنا بحاجة لروح تطمئن بجانبها روحي."

25
Kiwi_5201
Kiwi_5201🇮🇶•عاديعادي

اخر ساعه قبل لا انام اخر ساعه قبل لا تشرق الشمس ، انا هنا ادخن على سفح النهر على الجهة المقابلة على المقبرة جيد اضواء الكورنيش ساطعة كفاية ل توصل للماء ، مافي غير أحدق على انعكاس البدر ، اكره كيف كنت ااتي لهذا المكان ركض بالكارديو الان بسبب التدخين بديت اعتمد على دراجتي مش رجليي

0
Coffee_9047
Coffee_9047🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

فضفضة أنا موجوعة .. حاسة اني محتاجة أحس بالحب بجد الحب عامة حاسة اني استاهل الحب ده بسأل نفسي ليه ماحدش بيحبني أو ليه على الأقل مش حاسة بالحب ده انه حواليا مهما نقول ان مش مشكلة ومش فارق الناس واني مستكفية بنفسي وان وان .. احساس انك مش فارق مع حد صعب اوي اوي انك لما بتفكر في حد بجد يشيل همك من غير ما اقوله معلش انا اسف دوشتك حد تبقى عارف غلاوتك ومعزتك في قلبه حد يحبك بكل معنى الكلمة حد تثق ان لما تقع هيشيلك ولما تفرح هيفرح معاك وليك ولما تنجح هييقى فخور بيك الحب بالنسبة لي حاجة كبيرة أوي أوي وتقريبا دي المشكلة 💔

24
Tomato_15129
Tomato_15129🇪🇬•محبطمحبط

انا اوقات بحس ان جوايا فراغ كبير واني لوحدي ونفسي اوي احس ان في حد جنبي بما اني معنديش حد في حياتي كوني شخص وحيد فا دا مأثر فيا ومقدرش اطلب من أهلي ان عايزه شخص ف حياتي هيشوفوها عيب وهتحرج اطلب حاجه زي دي انا شخصيه كتومه جدا وزعلانه اوي اني مبقتش بقدر اعيط زي الاول نفسي ارجع لنفسي القديمه واعيط واستفرغ طاقة الحزن دي بكتفي اني بفضل سرحانه صعبه اوي

19
Blueberry_9889
Blueberry_9889🇩🇿•مرتبكمرتبك

مش فاهمة نفسي انا شخص طاقتو الاجماعية محدودة يعني اتكلم كثير مع ناس مختلفة واضحك لفترة بعدين اتعب واحب ابقى لوحدي وفي نفس الوقت عندي قناعة ان كل ذي الحورات تضيع وقت لمجرد انها مش في مواضيع احتاجها الحين ابتعدت عن كل الناس التي كنت اعرفها بنات واولاد بس احس اني عايزة اشخاص نتكلم كل يوم نسائل على بعض خليت شوية بنات اتكلم معهم لما يرسلو ووقفت كلام مع شباب الي هوما فالعادة الي يرسلو اول احس اني بعد ماحس مالفراغ راح ابدا اعمل صدقات جديدة وافتح حورات مع ناس جديدة هل ذي دورة حياة او لازم عليا اتحمل لانو ذا افضل خيار

6
Avocado_4850
Avocado_4850🇪🇬•متوترمتوتر

انا عايزة اقول حاجه بس بجد مش عايزة حد يفهمني غلط والله انا بتكلم عن حاجه جويا انا نفسى بجد يكون فى حياتى شخص كدا يحبنى وأحبه وتقعد نحكى بالساعات واحكليه تفاصيل يومى وهو كمان معنديش حد كدا خالص وبجد بحس من كتر الفراغ والوحدة بفضل اجاهد نفسى مردتش مثلا على اى رسائل جاية من other مش عايزة حد يفهمني بطريقة وحشة وانا والله مش بعمل حاجه وحشة ومش بكلم حد بس بجد ديما الشعور ده معايا وبحاول أوثق علاقة بينى وبين أعلى بس محدش فهيم فاضى ولا بيتكلم وخصوصا انا بنت فى سكن ولما بتصل بيهم المكالمة مش بتكلم دقيقة مقدره والله إنهم مشغولين بس حبيت اقول حاجه جوايا وبحس ديما انى عايزة حد ولما مثلا بتكلم مع حد بحاول اكون تقيلة ومردش على طول بخاف اتكلم اتعلق مش عارفه

9
Tofu_13162
Tofu_13162🇪🇬•متعبمتعب

نفسى الاقى حد اتكلم معاه ، دايما احساس بالوحدة ومعنديش صحاب اتمنى يوم من الايام الاقى شخص يفهمنى وطريقة تفكيره تكون مشابهة لطريقتى هونوا عليا ، حتى الى بعرفهم مش بيكملو فى حياتى هو دا طبيعى

16
Avocado_14777
Avocado_14777🇪🇬•متوترمتوتر
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Blueberry_14761
Blueberry_14761🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

13
Potato_6600
Potato_6600🇪🇬•محبطمحبط

لازلت مستمر مش فاهم ايه معني الحياه معني عميق مش حب جواز فلوس لا! ايه الهدف الحقيقي للحياة و ازاي توصل للسعادة لأن فكره الان ت حار للأسف بقت بتجيلي كتير و لولا اني عارف ان اخرها هموت كافر كنت عملتها انا مكنتش كدا زمان بس بعد وفاة امي كل حاجه اتغيرت و محدش بيقف مع حد ولا اخ ولا اب ولا قرايب ولا صحاب ايه الحل هل في حد مر بنفس المعاناه دي؟

3
Taco_5476
Taco_5476🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

سهران ليه مخلاص معدش في حد بيكلمك معدش في صوت حنين تنام وانت بتكلمو ولا صاحبة تسمعك وانت مخنوق خلاص بقيت وحدك عدا يوم زاي عدا شهر محدش هيسال فيك سهران تفكر فلي كان وتفرح وتحزن فنفس الحظة لما تفتكر ان اسعد لحظات حياتك كانت كدبة 🙂💔

6
Kiwi_5201
Kiwi_5201🇮🇶•ضائعضائع

الامال ، الاحلام ، الامنيات ، المخيلة كلها اشعر بها فارغه من الداخل ربما من الوحدة الي يمر فيها الطفل الوحيد بدون اخوة ( انا) او ربما بسبب ترددي بأخذ حياتي الخاصة احساس انك مو صاحب القرار شعور قهرة الخوف دمرن روحي اكثر من الموت نفسه ، خطيبتي حبيتها من كل قلبي لكن فقط ما اقدر اقف واستحمل معاناتها ، اتمنى فقط لو اثنيننا تنتهي معاناتنا معا مستحيل انت يلي تقرأ ايش حسيت لما هي كانت تبكي بسببي وتبغاني جنبها وهي تبكي كثيير اشياء انكسرت مستحيل ترجع تتصلح

0
Apple_5204
Apple_5204🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

حلمت حلم امبارح حرفيا رعبني هو مش رعب هو فكرني بحاجه انا عملتها من سنتين و خايفة حد يعرفها 🤐 ما علينا هل ممكن الانسان يعيش قصة حب كاملة توكسيك من طرف واحد من غير ما يتعامل مع الشخص اصلا او يعرف بوجودة لدرجة انه يوصل بيه الحال انه حاسس بالاستنزاف و كاره انه يمر بنفس التجربة تاني رغم انها كانت صغيرة جدا بالنسبة لبقيت قصص الحب (مش جدا يعني ) اصل انا من ساعت ما بقيت مبحبش الشخص ده و انا كارهه فكرة الحب اصلا او الاعجاب او حتى مبقتش احس بنفس المشاعر تاني لما يقابلني ريل او كلام حلو مثلا او حتى بيت شعر او ارجع اسرح بخيالي ثاني و احس نفس المشاعر و بقت كل حاجه مطفية قدامي و عايشة منغير هدف حاسه ان فيه حاجه اطفت قدامي بسبب الفترة الي عديت بيها دي رغم اني لا شوفت و ولا سمعت و ولا حسيت باي حاجه من الطرف الثاني يعني انا بس الي كنت عايشاها زي ريليشن غير ملموسة هل ده ممكن يكون ليه علاقة لاني بجد لما نزلت بوست و كنت بقول فيه اني حاسه ان مشاعري ماتت كان بجد مش بهزر

5
Strawberry_14454
Strawberry_14454🇪🇬•متعبمتعب

نفسي اعدي الفتره دي كلها وأكون قدرت أنسى، أو على الأقل أكون خفّيت شوية من اللي جوايا. كنت متخيلة إن مع الوقت ممكن ألاقي حاجة تعوضني عن اللي فات، أو حد يخليني أحس إن اللي ضاع ماكانش النهاية. لكن الحقيقة إن ده ما حصلش.ومش عارفة أصلاً إمتى ممكن يحصل… ولا حتى إذا كان هيحصل. أكتر حاجة بتخوفني إني أفضل واقفة في نفس المكان، مستنية حاجة مش عارفة مصيرها إيه. الوقت بيعدي، وكل الناس حواليا حياتها بتتغير وتمشي لقدام… وأنا حاسة إني لسه واقفة، ما اتحركتش خطوة. تعبت من الإحساس ده، ومن الانتظار اللي ملوش نهاية واضحة. كل اللي نفسي فيه إني أصحى في يوم وأحس إني أخيرًا خرجت من الدوامة دي

18
Blueberry_14452
Blueberry_14452🇪🇬•متعبمتعب

بحس اغلب الوقت اني عاوزة 🥛🥛🥛 بشوف شباب كتير بيكون عندهم واقف بس كتير منه بيروح هدر في الأرض أو اي أماكن من كتر مهما نفسهم بس بسأل نفسي انا طول الوقت محتاجة ليا مش يكون جوايا انا لية هدر على الفاضي ؟

32
Chilli_4396
Chilli_4396🇪🇬•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

5
Coffee_4036
Coffee_4036🇪🇬•متعبمتعب

قضي الليالي بين صمتٍ ووحشةٍ كأن الدقائق لا تمضي ولا تعود، يحيطني الفراغ من كل جانب فأصير غريبًا حتى عن نفسي، أفتش عن صوتٍ يؤنسني فلا أجد سوى صدى وحدتي الثقيلة ربنا يهونها من عنده بس الحال موحشش

5
Carrot_14318
Carrot_14318🇪🇬•مكتئبمكتئب

كل فترة بلاقي نفسي بطولي، مش عارفة احكي لمين اللي حاسة بيه حتى اقرب حد ليا، لدرجة بسأل نفسي، هل هي فعلا اقرب حد ليا؟ ازاي وانا مش عارفة احكيلها! خايفة اسمع كلمة تضايقني! ما علينا من يومين روحت فرح، كل البنات هناك قمر ما شاء الله، كنت قاعدة وحاسة اني قليلة اوي، ووحشة اوي، عشان كدا مش بروح افراح عادة حاسة اني مش موجودة، حاسة بحاجات كتير كلها اسوأ من بعض

4
Marshmallow_10625
Marshmallow_10625🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

ازاي الناس بتنام بسرعه ازاي بتقدرو تنامو ف ثانيه نفسي اعرف اعملها بظبط نومي مثلا وابوظه بس ل مجرد اني سهرت مره ولو هنام بدري مبعرفش بعيدا عن ده ازاي انام بسرعه منغير ارق الفراغ ده وحش اوي

6
Donut_13850
Donut_13850🇪🇬•متوترمتوتر

تقريبا اللي هقوله ده حاجه كويسه بس انا مش حاسسها كده لاسباب هقولها انا بتألقلم بسرعه ع اى مكان و اى ناس بسرعه فةق ما تتخيل مجرد كام ساعه اكون تأقلم و اتعودت ع الجو اى كان سواء في مسافر في مكان صحرا او ارياف او مدينه جديده لو حتى منكقه شعبيه او منطقه هاى كلاس باخد ع الجو بسرعه و الناس بردو نفس الكلام و مشكلتي اني بحس ان مليش هاويه معرفش انا ايه بالظبط ف دول بحب ايه بحس ان مليش رائ عادي اللي موجود شغال و بتعايش

1
Moon_10591
Moon_10591🇪🇬•مرتبكمرتبك

انا خريجة من كذا سنة عايزة اعرف بتتغلبوا ازاي على احساس الوحدة دا وان صحابكم من محافظات مختلفة ومفيش مقابلات غير قليل اوي... يا ريت لو حد جرب طرق واقعية ونفعت معاه يقولنا عشان احساس الفراغ والوحده دا صعب للعلم بشتغل ويوم مشغول بردو

11
Coffee_9047
Coffee_9047🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

خواطر بداخلي فراغ يشبه كهف مظلم مريب يخشى كل مار أن يكون منه قريب يرمقه من بعيد يراه موحش كئيب أما المغامر فيكتفي ببضع خطوات لا تكشف عن شئ فيمله ويستدير ما يدريك لعل داخل الكهف كنز من الأساطير لا يستحقه إلا من تحمل ظلمته والزمهرير

0
Coffee_14208
Coffee_14208🇪🇬•منهكمنهك

سلام عليكم كل فتره بيجي عليا بكون عاوز اسيب الدنيا كلها وافصل اتكلم مع حد معرفوش اسمع حكايات ناس افصل عن حياتي بحس دايما انه انا لوحدي باجي علي نفسي في كل العلاقات علشان امشي الدنيا والحمد لله الحياه ماشيه شبه مستقرره بس دا في حاله عدم رضا مش عارف مفيش مشكله محدده حاطط ايدي عليها بس في مشاكل في كل حاجه دا حال الحياه عموما ومعنديش مشكله في دا بس بيجي عليا اوقات بحس اني عاوز اعمل كل حاجه غلط فالدنيا

5
Chilli_11535
Chilli_11535🇪🇬•وحيدوحيد

​"يقولون إن العين ترى ما في القلب، لكن ماذا لو كانت عيناي ترى تفاصيل الجمال في العالم.. وفي قلبي لا شيء؟ ​أعيش في عالم من التقنيات والفنيات التي لا تخطئ، لكنني أقف عاجزاً أمام 'غدر' المشاعر. لم أحب يوماً، ولم يلمسني شعور الطرف الآخر، وكأنني أراقب العالم خلف زجاج عازل. هل هذا نقص فيّ، أم أن العالم أصبح يفتقد الصدق الذي يستحق أن نقع في حبه؟" ​الخيار الثالث:

2
Biscuit_5785
Biscuit_5785🇪🇬•آسفآسف

صباح الخير انا اسف لو البوست بس هتكلم عن حد صاحبي واتمنى اسمع نصايحكو وارد يكون حد منكو قرأ قبل كده بس الموضوع تاعبني نفسيا. اول حاجة أنا عمر في حياتي محد اهتم بيا ولا ارتبطت وكل ده ووالدي منفصل عن والدتي وعايش اغلب الوقت لوحدي. كان ليا صاحب، والله ما بهزر، كان بالنسبة لي أكتر من أخ، العلاقة بينا كانت غريبة شوية، كنا حرفيًا على الموبايل طول اليوم، هو يصحى يتصل، ينزل من بيته يتصل، وهو في الطريق يتصل، يوصل الشغل يتصل، وأنا كمان نفس القصة، ده غير الشات اللي مبيخلصش، لو راح يجيب حاجة من تحت البيت يتصل وهو رايح وهو راجع، الموضوع كان أوفر شوية بس بصراحة كنت مبسوط بيه لاني عايش لوحدي وعمر محد سأل عليا وعمري مقربت من حد كده وكنت مبسوط اوي اول مرة اعرف يعني اية اهتمام. وجت فترة امتحاناتي، ودي كانت أسوأ فترة عدت عليا، كنت ناقص مادة ولو وقعت فيها هعيد السنة، كنت مرعوب حرفيًا، وهو بقى وقتها كان عامل شغل عالي جدًا، حافظ مواعيد امتحاناتي أكتر مني، يتصل قبل ما أنزل، وأنا في الطريق، وأنا داخل اللجنة، بعد ما أخلص، لحد ما أروح البيت، كلامنا مكنش بيخلص، يا إما حد فينا ينام يا إما حد يتشغل. ولو حد فينا اتضايق من حد تالت كنا نقطع معاه، من غير تفكير، كنا قريبين إنه مرة كلمني يقولي يعني إيه متسألش عليا، هو أنا شيفت إمتى بكرة، وليه مكلمتنيش غير مرتين بس النهارده. بدأ يتغير معايا بطريقة مش مفهومة، وأنا كنت بعزه جدًا جدًا، لدرجة إن أمي كانت بتقولي طب ما تعزمه ييجي البيت بما إنه قريب منك كده. فضل بقى داخل في مود غريب، يوم كويس ويوم لأ، مرة يرجع يكلمني طبيعي، ومرة يتكلم بأسلوب وحش جدًا، لدرجة إنه مرة اتصل بيا الفجر، وقاللي أنا بكرهك اقسم بالله العظيم وعمري ما حبيتك وبح.. قد عليك دايما. قولتله إيه اللي غيرك كده، قالي عشان مش عايز أكلمك، قولتله خلاص براحتك، بعدها بكام يوم رجع يقولي تيجي نخرج، قولتله ماشي، خرجنا، جابلي حواوشي وأنا جبتله حاجة من بلبن، وقعدنا على القهوة. حاولت أفتح معاه الموضوع، أفهم إيه اللي حصل، قولتله إحنا كنا إيه وبقينا إيه، قالي فجأة هو أنت ليه دفعت، قولتله عادي، أنت كنت بتقول عندك التزامات ومش عايز أتعبك، أنا الحمد لله معايا فلوس وواقف على رجلي ابويا وامي بيدوني مصروف وشغال شغلانتين وعايش لوحدي مليش اي التزامات، راح قلب الموضوع وقاللي يلا تكلف إيه، ده أنت موبايلك وحش وأنا معايا آيفون، وابتدى يفتح مواضيع حساسة عني واسرار محدش يعرف عنها حاجة. اتضايقت وسكت، قالي عايز تعيط عيط، وأنا فاتح الأكل بتاع بلبن قالي هو أنت محروم للدرجة دي، قولتله اتكلم باحترام، راح قالي ده أنا كده، وأنت أصلاً عيل متو،،، حد وفي نص الطريق قالي أنا مش عايز أعرفك تاني، بعدها اختفى شهر من غير كلام. بعد شهر كلمته عشان أفهم، رد بأسلوب سيئ، عملتله بلوك، فضل يتصل كتير لحد ما فكيت البلوك وده بعد اسبوعين اعتذر شوية وسكت، وبعدها قالي ساب الشغل وقعد يعيط وخدو منه كل فلوسه قدام الناس وأنا رغم كل اللي عمله رشحته عندي في الشغل، قولت لمديري إنه شاطر واشطر مني بدل المرة الف. بعدها راح هو شغل تاني وبقى يطلب مني مساعدات فيه وأنا أساعده، ولما أنا طلبت منه حاجة بسيطة، قالي بلاش صياح ومش هديك حاجة، وقطع معايا أسبوعين، رجع طلب مني مساعدة، رديت عليه بنفس الأسلوب، شتمني وقفّل. وفي الفترات دي، أنا كنت بمر بحاجات صعبة جدًا، أخويا خطب وهو مش موجود، وقعت في الشقة وأغمى عليا وقمت لوحدي وطلبت لنفسي إسعاف لاني عايش، كنت لوحدي، مفيش حد جنبي، دكتورة زعقتلي في التليفون لدرجة إني قعدت أعيط، سافرت يومين ماكلتش فيهم حاجة، رجعت البيت منهار، أخدت إجازة من الشغل، وجالي ارتكاريا. ومرة كلمني وسألني صوتك ماله، قولتله تعبان متشخص ارتكاريا قالي إيه ده أنت جربان واتصل بيا كنسلت قالي رد نفسي اسمع صوتك وانت تعبان، في رمضان حاولت أفتح صفحة جديدة، قولتله أنا بحكي عنك لوالدتي كتير وتعالى البيت عزومة الوقت ده انا مش لوحدي وهي معايا دي فرصة تعالى على فطار قالي هو انت شايفني جعان وأنا مش بدخل بيوت، وبعدها قالي مش معايا فلوس وزعلان قولتله عايز كام قالي هو انت شايفني شحات؟؟؟ انا استغربت انه قالي نفسي اسمعك وانت تعبان وكل ده وحاليا انا بعيد عنه بعد ماكان مهتم جدا جدا ومش بيخلي حد يفكر يقولي كلمة ولو شم بس اني متضايق بقى كده وحاليا انا عملتله بلوك وقريب كان هيوقعني في الز.. نا انا لما قطع معايا شهر كنت بعيط ولحد دلوقتي بعيط ليا صحاب كتير اه وبخرج بس مهما حكيت وهزرت معاهم مش برتاح قد مكنت يرتاح معاه ولا كأنه خطيبتي وكل محكي لحد يقولي ده لو خطيبتك مش هتعمل كده خرجت مع ناس كتير كلمت ناس كتير بس برضو مش برتاح حاسس بالفراغ متعلق اوي بالنسخة القديمة منه خصوصا اني عندي حرمان من الاهتمام بطريقة كبيرة اوي كل مبص في الشات بيننا اقعد اعيط مش عارف اتخطى متعلق بالنسخة القديمة حد عوزت ادخله شغلي وبيتي ونفسى أعرفه على امي وعمري مدخلت حد من صحابي البيت وهو كده اقسم بالله كنت بقوله انت اغلى صاحب ليا وبوصفله قد اية هو غالي عندي وعمل كده رنلي امبارح من رقم تاني بعد معملت بلوك قالي لي البلوك تعالى نخرج رفضت لحد دلوقتي قلبي متعلق بالنسخة دي وانا نفسي بستغرب ده انا حبيت بنت قعدت رغي معاها كل يوم لمدة سنتين مكناش كده وهي مهتمش بيا انا اول حد في تاريخ حياتي يهتم كده طول الوقت حاسس بفراغ بفكر اعمل ايه مش عارف أخرج مع الكل اهزر انكش في كله برضو الشعور اللي جوايا مش بيتشبع ببقى نفسي اقوله عشان خاطري رجع النسخة القديمة اللي عرفتك عليها الأخ اللي في ضهري اللي كنا قدام اي حد وفي ضهر بعض ازاي هو قل مني وهان كرامتي وجه عليا وفرح في مرضي وقالي مش عايز اعرفك وقطع معايا وكل ده انا متعلق كل محكي لحد يقولي انت ازاي مكمل في العلاقة دي بس انا عندي حاجة مش كاملة مش عارف اية هي نفسي الاقي النسخة القديمة من صاحبي واخويا وحبيبي بحس أن ده مش هو كانه أتغير مش مصدق أن ده اللي كان بيكلمني بالساعات فون..

4
Watermelon_14114
Watermelon_14114🇪🇬•خجولخجول
الموضوع: ايه اللي غيرك ؟

بعد ما قطعت علاقتي بالبنت بقيت بمتلك وقت اكتر لنفسي ولمستقبلي ولشغلي ودراستي احساس ان وقتك كله بقى لنفسك مش أنانية بس كل واحد محتاج وقت يبني ويخطط لنفسه ومستقبله بعدها يفكر في الارتباط والعلاقات وكدا مش قصدي ان البنت مش مناسبة لكن الوقت هو اللي مش مناسب لاي حاجة أدركت اني محتاج افكر واخطط لمستقبلي لأن دا اللي يستاهل كل الوقت اللي بضيعه بس في نفس الوقت فقدت إمكانية اني اتكلم مع شخص قريب مني

0
Apple_5204
Apple_5204🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

انا مبقتش فهمه احساسي حاسه اني بدات اشوف الدنيا الي حواليا بلا معنى بلا روح حاجات مش قادرة استوعبها حاسه اني بمشي فالدنيا بلا هدف بعد ما كنت بدعي بكذا حاجه بقيت اقول يارب استرها و دخلني الجنة مش عايزة حاجه من الدنيا في حاجات كتيرة في حياتي المفروض انها هتحصل و بكرن مبسوطة جدا ليها مش بقول هتحصل يعني حاجه في علم الغيب لسه اقصد حاجه مترتب ليها يعني بالفعل الاقي ان احساس السعادة ده راح كليا و افتكر اني هموت و الحاجة دي مش معايا هسبها و امشي يعني كل الي ضيعت عمري عليه مثلا هسيبه بكل بساطة و غيري هياخدة فبقيت مش متعلقة بحاجة بقيت شايفة ان كل حاجه عادي في حياتي مبقاش ليا اهداف دنياوية حتى في حاجات تانية مش قادرة افهمها زي حب الام لابنها حب عنترة لعبلة حب قيس لليلة و حب البنات للمكياج و الحب الرجال للنساء و حب الولاد للكورة و حب الدحيح للدرجات الي حواليا عندهم من الحب ده امال انا عندي انهي حب فيهم ده انا حتى وصلت لمرحلة انا مكنتش اتوقع اني اوصلها انا مبقاش فارق معايا حد مبقاش فارق معايا الحب و الاوهام الي دفعتي فيها حتى حاسه اني مستغرباهم بعيدا عن انه حرام لكن حتى مش مشتهياه زيهم بس في جزء فيا كنت حاسه انه نايم و صحي من شوية اني كنت بحب ماما اوي و انا صغيرة افتكر اني كنت اعيط و الاقيها مش فالبيت و تغيب حبه على ما ترجع اشتقت انها تذاكرلي و تزعقلي تاني اشتقت اني احضنها و انا صغيرة بعد ما اكون معيطة و هى تيجي تراضيني اشتقت للحضن ده اه ماما لسه عايشة ربنا يطول فعمرها و يحميها و يحمي كل امهات المسلمين لاولادهم و يرحم امواتنا جميعا بس حاسة اني كبرت و كل الحاجات الي معرفش اني كنت بحبها حاسه انها مبقتش موجودة لاني كبرت طول عمري كان نفسي اكبر و اكون حد بالغ زي ما كنت بشوف الناس الكبيرة لحد ما طلعت من الاوضة من شوية عشان اشرب ماية و لقيت ماما قاعدة بتذاكر لاخويا الصغير فجأة جالي احساس غريب زي ما يكون استرجعت جزء مني كنت ناسياه رغم اني بشوفها كل يوم على الحال ده بس اشتقت لحنيتها ليا و انا صغيرة انا دلوقتي بقول يارتني ارجع صغيرة تاني و ارجع احب ماما تنام جمبي شكرا 🌹

8
Salt_8942
Salt_8942🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

انا شاب كنت بشتغل بليل بعدين غيرت المجال فبقيت بشتغل الصبح وصحابي كلهم بدون استثناء بيشتغلوا بليل فعشان اقعد معاهم ممكن ع ٣ الفجر مثلا وكنا بنعمل كدا يومين او تلاتة ف الاسبوع بس حاليا لما الحظر دا اشتغل طبعا مفيش كافيهات بعد ١٠ بليل و مبقتش بقعد خالص مع حد باجي من الشغل انام ساعة اصحي افضل ماسك التيك توك والانستا طول اليوم وحاسس بملل رهيب محتاج افكار بتعدوا يومكوا ازاي

4
Mango_12317
Mango_12317🇪🇬•منهكمنهك

كل حاجه مش مظبوطه مش عاوزه اذاكر مش عاوزه اعمل حاجه عاوزه اعيش في فراغ في الشعور دا من اخر اسبوع في رمضان عارفه أن دا غلط بس مش عاوزه أخرج منه و عاجبني بس ضميري مش سايبني الامتحانات أقل من شهر بجد مش عاوزه اتحرك عندي تبلد غريب

14
Kiwi_5201
Kiwi_5201🇮🇶•منهكمنهك

اتمنى اني كنت مؤمن بصورة حقيقية ، او الاحرى اتمنينا انا وخطيبتي نكون مؤمنين بشكل صحيح احنا الاثنين المثال الاعلى للفشل صراحة اثنيننا ما عدنا تحكم في اي شي بحياتنا الشخصية واثنيننا المثال الاسمى للضياع والفراغ وعبثية الهدف خاصة هية المسكينه

0
French Fries_10623
French Fries_10623🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

استاذه زلابيه احب اقول لحضرتك انك سبت فراغ كبير ومستحيل يااصحبي حد يملاه انشاء الله تشوفي رسالتي مهو ده الوقت الي بتبقي فيه مش كويسه بس احب اقولك اني جنبك وقت ما تحتجيني انتي عارفه هتلقيني فين مهو انا بصرااحه مهنش عليا اعمل الي قولتلك عليه 🤷🏼‍♂️ ربنا معاكي ويوفقك في امتحانك اصبح ويريح بالك وقلبك يا انضف حد عرفته في حياتي 🤍

18
Sugar_10944
Sugar_10944🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

هو طبيعي الملل والفراغ الي انا فيه ده كل حاجه حوليا بقت ممل بسكل مس طبيعي من كل الابلكيشن لكل حاجه حرفيا حتي الناس الي حوليا كل حاجه ممله ومش عارفه اكسر الملل ده ازاي بجد اي الحاجات الي ممكن اعملها تغير الملل ده لان فعلا حسه ان هيجرالي حاجة من كتر الملل يا جماعه بجد

16
Mango_4278
Mango_4278🇪🇬•متعبمتعب

محتاج اتكلم وبس في أي حاجه بصراحه زهقان ومافيش حاجه بعملها بقيت بكره الاجازه والله عاوز اشتغل كل يوم من غير اجازه ولا اي حاجه شغل بس احلي حاجه شعور الوحده ده دماغي مافيهاش اي حاجه غير شغل مافيش حد عارف يدخل حياتي البائسه

5
Brain_4048
Brain_4048🇪🇬•وحيدوحيد

سلام عليكم غالبا انا عندي اكتئاب او شخصيه حديه ده اللي بحسه بناء علي اللي بعيشه. المهم انا كشاب عشرين سنه لازم لازم يركز علي نفسه (صلاته ودراسته) وبالفعل انا بعمل كدا بس للاسف الكواليس صعبه جدا جدا.. عايش لوحدي عندي صحاب بس كلهم مزيفين كان ربنا كاتبلي الوحدة... خلاص يبقي المفروض الناس الحقيقة هما اهلي لكن للاسف هما سبب زعلي دايما اصلا اكيد انتو فاهمين سوء التفاهم والخناقات وكده ف ايه الحل انا تعبت بمعني تعبت انا تقريبا بقيت بشحت اللي يملي فراغي والله العظيم

2
Brain_7496
Brain_7496🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

السلام عليكم اديلي هنا معاكم فترة قليلة وبقيت من التوب 5 🥲 مش عارف دا حاجة كويسة ولا فراغ ساعدت على قد ما اقدر بمعرفتي و بمشاكلي وامراضي النفسية اللي مريت وبمر بيها عندي امتحان قريب ومراكم كتير كتير فادعولي كتير كتير ومتنسوش إن فيه ملك بيقولك ولك بالمثل حاولوا تكونوا كويسين الكلمة الطيبة صدقة احتياجك للمواساة وإن حد يفهمك دا شئ فطري بس احنا اتربينا على حاجة عكس كدا ادعولي بقا الم اللي راكمته بسبب البرنامج دا ممكن تخش عندك تلاقي كان فيه بينا محادثة انا كلمت ناس كتير اوي ادعولي تالت بقا ربنا يعينكم جميعا والسلام عليكم متنسوش تدعولي 😂

9
Banana_6216
Banana_6216🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

انا مهندس 32 سنة ومعديش اصحاب ومش بااقي حاجه بعملها وكنت اعرف ناس بس بيطلعو مش سالكين مع الاسف وناس مش حلوه من جوة وكنت اعرف واحد بيسأل اسأله كتير اوي ومش سالك ولئيم وخبيث مع الاسف 87 في المية من الناس مبقتش سالكة ومىش حلوه من جوه

11
Brain_6041
Brain_6041🇪🇬•متوترمتوتر

بتعملو ايه لما تحسو انكم مش حاسيين بحاجه لا فرح ولا حزن وتحسو انكم ثابتين مكانكم مع ان وراكم حاجات كتير ومهمه لو حد عنده حل يقولي ولو حد عايز مساعده انا معاه يعني بقالي سبع سنين كده ودايما كنت بتماسك المره دي الدنيا واقعه خالص

11
Coffee_11678
Coffee_11678🇪🇬•وحيدوحيد

مش عارف اقول ايه بس إحساس الغربه دا وحش اووي يا جماعه اووي تبقي حساس انك وحيد ياه إحساس ممكن اغلب الرجاله متحبش تبينه بس من جوانا تحس في فراغ الكون واشتياق للذكريات مش عارف انا بس ولا اي ممكن

2
Cookies_4375
Cookies_4375🇪🇬•ضائعضائع

حاسه بشعور اني تايهه وحاسه بالوحدة....ودا بالنسبالي شعور غير مبرر لان انا شخص مش وحيد خالص..بس برجع واقول يمكن وحيدة ف تفكيري وحيدة ف شغفي ووحيده في زعلي...غريبه اوي دول لما بيزعلوا بكون انا اول واحده موجوده وبواسيهم وف الاخر مش بيفتكروا ده...انا عارفه انهم بيحبوني بس ليه بيعملوا معايا كده؟؟..فكرتهم عوضوني عن مشاعر الفراغ اللي جوايا وعوضوني عن اني محتاجش حب من حد بس في الاخر طلعت غلطانه لا وجودهم هون اللي انا فيه ولا لمتهم نستني قد ايه انا وحيدة..كنت بتمنى نكون زي مابقول للناس او على الاقل كنت بتمنى نكون زي ماكنا زمان

6
Coffee_13873
Coffee_13873🇪🇬•محبطمحبط

السلام عليكم. انا بمر بفترة صعبة مش عارف اسميها اكتئاب ولا لا بس بحس انى فى فراغ كبير. عندى مشاكل مع عيلتى رغم انى انى مش مقصر معاهم. احلامى معرفتش احققها و انغمست فى الشغل عشان اعرف اعيش. الحاجات ممكن استحملها مش مشكلة. المشكلة الاكبر انى دايما بذنب كتير بحس ان عقلى الباطن مقرر ان الذنب ده هو اللى بيهون عليا و لكن دايما عندى ندم و حسرة لما بغضب ربنا. انا بحاول كل يوم انى امشى صح. فى فترة طويلة كنت كويس اوى بس مكنتش عارف اعيش حياتى و لا اوصل لراحة البال عشان كده انتكست و اذنبت تانى. انا بس نفسى احس ان ربنا راضى عنى وانى انا راضى عن نفسى. ان مش مقصر مع ربنا فى الصلاة و الصدقة بس مازلت بغلط. ممكن حد يقولى ازاى اوصل لراحة البال؟

2
Mango_11407
Mango_11407🇪🇬•متعبمتعب

الواحد حاسس بالفرااااااااغ حاسس ان حياته فاضيه وتافهه زهقان وفاقد الشغف جاضض ومخنوق مبعرفش اتكلم ومبعرفش احكي خالص عندي ٢٦ سنه معملتش حاجه لنفسي متخرجتش حتي م الكليه ولسه ف سنه ٣ وده بسبب ان كان لازم اشتغل عشان اعرف اروح الكليه وانا كليتي عملي الحمد الله شخصيتي كويسه جدا وعاقل وراسي الناس كلها بتحبني كنت ف شغل بحبه عشان بحب اتعامل مع الناس بس كان مرتبه م بيكفيني وفيه شبه حرمانيه وكنت متفوق فيه جدا بس كان مرهق جدا سيبته واشتغلت ف مجال تاني الحمد الله مرتاح جسديا ونفسيا وتقريبا ماديا فيه مشاكل بيني وبين ابويا جامده جدا مع اني بحبه وهو بيحبني لاني الكبير وليا اخت اصغر من ب٤ سنين بس هو بيشرب وانا كنت بعترض ف طردني وطبعا لان عمري م قصرت مع امي واختي ف مشوا معايا والحمد الله انا قدها ومش مقصر ومبسوط اني بصرف عليهم ومش بصرف علي نفسي بس ف نفس الوقت زعلان اوي وحزين علي نفسي وشبابي حاسس اني معيشتش اي حاجه حاسس ان مبعملش اي حاجه غير اني بصحي اروح الشغل ارجع اكل انام صحابي كتير وكلهم بيحبوني وعند صاحب اخ قريبين اوي من بعض بس انا مبعرفش احكي واشكي مبعرفش اعيط ع حتي ارتاح مستغرب اني بكتب وانا بعيط كنت بحب بنت جدا جدا جدا وطبعا بسبب ظروفي وعموما لاني برضو دخلنا ف سكه غلط ف كان لازم ابعد ولحد الان بحبها جدا ومش عارف انساها انا اه تخطيتها بس كل يوم بفتكرها صاحبت بنات كتير وكان مجرد صحاب باحترام وادب وانا الحمد الله اخلاقي حلوه بس ف نفس الوقت كان ليا علاقات ببنات ارتباط وحب وحرام وانا محبتهمش اصلا انا بفضل ادور علي بنت شبهه حبيبتي ونفس اسمها وسبحان الله بيقابلني كتير اوي نفس اسمها وبيحبوني بس انا مش عارف احب حد عشان كدا مبقربش حاسس ان قلبي جاف معنديش مشاعر حتي حبي لامي واختي حسيت انه قل او بقي جامد معدتش بيهمني زعل حد ولا منظري قدام حد ولا صورتي بعد م كنت بحترم نفسي جدا والحمد الله بصلي وعارف كتير ف الدين علي الاقل الحرام والحلام وبحاول ابعد والحمد الله ربنا هاديني الفتره دي بس انا مخنوووووووووووووووق اوي والحمد الله دائما وابدا ومش معترض انا بس بفضفض عشان قلبي واجعني وحاسس اني هفرقع حتي مليش نفس اروح ف حته لا اخرج ولا اسافر ولا اي حاجه بقيت بقعد ع التليفون كتير اوي عارف انا مش تايهه انا مفرهد .... فين ضحكه زمان وليالي زمان حياتي متبهدلتش كدا الا بعد وفاة جدتي وانا ف اولي ثانوي كل حاجه باظت خاااااالص باظت باظت😂 حتي ابويا باظ وبقي محدش مالي عينه من بعد وفاتها مليش حد غير ربنا اروحله مبعرفش اكلم امي وامي م النوع الشديد والحنين يعني عاوزه تتحكم فيا ف اني ابقي جمبها من حبها فيا وخوفها عليا وانا مبحبش حد يتحكم فيا هي شخصيتها قويه وانا شخصيتي قويا وطبعا بنتخانق كتير وهي بتشك كتير عشان شافت كتير مع ابويا واتحبس بسبب المخدرات دي وهي اتبهدلت معاه وفضلت تخدم اهله طول سنين حبسه وحتي بعد م طلع والدنيا احلوت شويه وبعد كدا باظت وهي اشتغلت وبقت تصرف وهو قعد وانا اشتغلت وبعدها اختي انا بثق فيهم ثقه عمياء بس برضو انا جاضض اوي

1
Blueberry_12865
Blueberry_12865🇪🇬•محبطمحبط
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

6
Coffee_11678
Coffee_11678🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

كالعاده مفيش جديد مفيش تفاصيل جديده ولا أخبار جديده ولا اي حاجه نفس اليوم بالتفاصيل والأحداث اختلاف حاجات بسيطة يمكن الجديد إن مفيش حاجه جديده سواء في البيت الشغل حياتك الشخصية صاحبك

4
Cheese_13713
Cheese_13713🇪🇬•قلققلق

انا بحس اني كل ما ادخل في علاقة وحد يدخل حياتي مش بعرف احبه وبعد فترة بتقفل منه وببقى عاوزة يبعد عني، كنت في علاقة لمدة 5 سنين مع شخص ودايما كنت ببعد عنه وبحس اني مش محتاجاه في حياتي وكنت برجع تاني لمجرد انه كان بيصعب عليا بس، جه فالاخر بعد عني وخطب، ساعتها كنت تايها ومش حاسة بنفسي وفضلت ايام بعيط وفي عالم تاني وبعد سنة عرفت حد تاني، عرفته والمفروض انه بيحبني جدا بس انا مش عارفة حبه دا ايه مش مقتنعة بحبه، بيكلمني وقت ما يحتاج مني حاجة وطول الوقت بعيد عني مش حاسه انه موجود في حياتي، مستني مني كل حاجة ولازم انا اللي ابدأ كلام دايما ولو انا اللي مبدأتش مش بيكلمني ولا بيبدأ مش فاهمة حاجة ولما بعدت عنه رجعلي تاني وقالي هتغير و و و عنده اسلوب اقناع رهييب وانا في وسط كل دا، انا حاسة اني معرفش ايه احساس الحب دا اصلا وحاسه اني عمري ما حبيت

3
Blueberry_13584
Blueberry_13584🇪🇬•ضائعضائع

بتعملو اي لما بتبقو مش عايزين تكملو يعني مش شايفين اهمية فعلية لأي حاجة وحابين بس تقعدو ومتعملوش اي حاجة بس طبعا الدنيا مش بتقف لحد والوضع هيزداد سوء بس بجد أنا مبقتش عايزة اتنفس حتى ،حد مر بحاجة زي كده وعدا منها يفيدني

8
Carrot_10678
Carrot_10678🇪🇬•منزعجمنزعج
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

0
Carrot_10678
Carrot_10678🇪🇬•يشعر بالملليشعر بالملل

معرفش حقيقي أنا موجود هنا ليه بس ممكن نقول في فترة فراغ ومحتاج اعرف أصحاب جديدة بس الفكرة مش محتاج اعرف أصحاب نقعد 3 أيام وبعدين تختفي عايز ناس تفضل موجودة عادي حتي لو هنتكلم بردو من غير ما نعرف هوية بعض بس عادي نبقي صحاب وعالعموم موجود لو حد عايز يحكي

9
Orange_12276
Orange_12276🇪🇬•غاضبغاضب

عارفين إحساس الفراغ اللي بيجي آخر اليوم؟ بعد يوم كان فيه تفاصيل كتير اوي بس انتهى نهاية رخمة وجيت لحتة فاضية في الآخر وانت لا عارف تنام ولا عارف تقوم ولا عارف تعمل ايه إحساس رخم برضوو بس عادي عامةً مش حوار يعني

10
Cookies_13113
Cookies_13113🇪🇬•وحيدوحيد

انا متجوزة من ٣ سنين لسه معنديش اطفال عندى ٢٧ سنة وحاسة ان حياتى فاضية جدا حتى علاقتى بجوزى بقيت بحس بملل من ناحيته وناحيتى عايزة اشتغل او اعمل اى حاجة تغير حياتى ف حاجة كمان انا كل ماابدا فى حاجة مش بعرف اكملها يعنى مثلا نزلت دار لحفظ القرآن وكنت مبسوطة جدا وبدات احفظ فجاة مش قادرة اروح ودايما فى كسل رهيب حتى الصلاة للاسف ساعات مش بصليها

16
Strawberry_8486
Strawberry_8486🇪🇬•محبطمحبط

جماعه هو طبيعي الواحد يتصدم مثلا كذا مره ف وقت واحد وبعدين يبقي من بعدها مش مستوعب حياتو واللي بيحصل فيها والسنين تعدي وهو مش حاسس ولا مستوعب كأنو فحلم كدا ومش بيقوم منو مثلا يارب حد يفهمني

6
Coffee_4076
Coffee_4076🇪🇬•عاديعادي

انام واصحى زي البني ادمين ؟ لالا صحيت بدري اكمل اليوم ؟ لالا انام الظهر واصحي الساعه ١٢ بالليل خد الكبيره بقا في شغل الصبح من ٨ ل ٨ يعني هفضل صاحي بقا طب ما في شغل تاني يوم برضو يعني هاجي انام من الشغل عشان اصحى للشغل لو اطول امسكني دلوقتي وربنا لانفخني بس حظي بقا المهم فكك لسه شارب كبايه شاي مووت

1
Strawberry_12791
Strawberry_12791🇪🇬•حزينحزين

من يومين خسرت اعز صاحبة ليا بقالنا اكتر من عشر سنين سوا هي بنت عمي وصاحبتي حصل تاتش بين اهلي واهلها واحنا للاسف اتدخلنا فزعلنا من بعض اتكلمنا مع بعض بشكل مش لطيف وفي النهاية عملتلي بلوك مش بغلطها انا قولت كلام تقيل انا مغلطش فيها بس كلمتها بطريقة مش طريقتي وهي كمان كانت كلمتني بطريقة مش اللي انا متعوداها منها وانا دلوقتي مش عارفه اعمل اي حاسة في حاجة ناقصة كانت معايا في حجات كتير اوي بفكر اي اللي هيحصل دلوقتي وهي مش موجودة معايا الدنيا هتمشي ازاي مش عارفة ازاي هشوفها ومسلمش عليها ازاي بعد كل اللي بينا دا مبقاش ينفع نسلم علي بعض حتي انا لسه مقابلتهاش من وقتها وخايفة حتي اشوفها صدفة ومنتكلمش

8
Gold_12744
Gold_12744🇪🇬•وحيدوحيد

بالرغم اني مع اهلي ومخطوبه بس دايما بحس بوحده واني محدش فاهمني حتي خطيبي مبقدرش اعبر معاه عن اللي جوايا ومعنديش الشخص اللي اقدر اتكلم معاه زي مبتكلم مع نفسي ولا الصديقه اللي اقدر احكيلها لدرجه اني بقيت يوميا بكتب مشاعري وحاسه بأيه لمجرد التفريغ بس مبحسش اني ده كفايه دايما بحس بالفراغ والوحده واني مش مبسوطه بصلي وبدعي وبكتب بس مش كفايه

4
Carrot_10678
Carrot_10678🇪🇬•مرتبكمرتبك

محتاج نصيحة بجد انا تايه أوقات بحتاج ناس أتلكم معاهم في سبيل الدردشة بس بردو عارف ان دا غلط بس الوحده مميتة للاسف ومفيش ناس حواليا ومش عارف أشغل وقتي بعمل حاجات كتير بس ستيل في وقت فاضي للتفكير ومش عارف اروح فين أو اعمل ايه او أقضي علي فترة الفراغ اللي انا فيها دي ازاي

3
Coffee_12594
Coffee_12594🇩🇿•متعبمتعب
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

4
Coffee_12108
Coffee_12108🇪🇬•ضائعضائع
الموضوع: احكي تجربتك مع الوسواس القهري

عندي وسواس قهري قبل ١٠ سنين كنت صغيرة وعرفت دا وحاولت اعالجه لوحدي بلا فائدة.. كلمت اهلي في الموضوع واني محتاجة متخصص نفسي ورفضوا تماما وفضلت على دا الحال بعاني من الوسواس القهري كل يوم والان بعد ما كبرت تعايشت معاه واصبح جزء مني مع الاسف حياتي مش طبيعية بسببه .. لكن ما باليد حيلة كل اللي اقدر اعمله اني اشغل نفسي لان الفراغ بيخليه يتوحش اكتر واكيد الدعاء اولا وأخيرا

2
Cloud_12018
Cloud_12018🇴🇲•منهكمنهك
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

9
Apple_11879
Apple_11879🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

حاسس ديمن اني انا تايه وبشتغل كتير والحمد لله داخلي كويس جدا لكن مبعرفش اكفأ نفسي الزاي وديمن أو اغلبيت الوقت شايف نفسي قليل لكن انا الحمد لله بالنسبه للناس الي في سني احسن بكتير وفي نفس الوقت اي حاجه بجبها جديده مبعرفش انبسط بيها معا انها حجات المفروض تبسط اي حد ممكن اكون نسيت طعم الانبسط ولا الموضوع نفسي ولا في اي انا مبقتش فاهم حاجه انا مبقتش عارف انبسط انا مش عارف حتا انا نفسي في اي

2
Diamond_11858
Diamond_11858🇪🇬•منهكمنهك
محتوى للبالغين

قد يحتوي هذا المنشور على محتوى حساس لماذا هذا مخفي؟

1
Gold_4737
Gold_4737🇪🇬•وحيدوحيد

احيانا بحب افضفض مع اي حد واحيانا لاء.. احساس الوحدة للأسف وحش جدا وياريت محدش يقولي اشغل الفراغ ب اي حاجة عشان انا حرفيا اعرف ناس زي النمل بس مفيش حد فيهم محل ثقة اتكل معاه وكل واحد منهم في اتجاه وليه دنيته ومصالحة الشخصية اللي بتلهيه

3
Heart_7032
Heart_7032🇪🇬•ضائعضائع

بقيت مش حاسس بحياتي ولا ب فرحه ولا سعاده ولا اي حاجة مش عارف في اي ومفيش عندي مشاعر ل اي حد حتي ابويا وامي مش عارف اعمل اي انا حاسس اني متكسر من جوايا جامد وعندي امتحنات ث ثانوي ومش عارف اذاكر خالص اي حاجة

5
Watermelon_11328
Watermelon_11328🇪🇬•متعبمتعب

انا ابويا وحشني اوي بس مش عارف من بعد ما ابويا اتوفي بقيت بارد المشاعر بقيت ولا بحزن ولا بفرح ولا أي حاجه الحاجه الوحيده الي بحسها هي العصبيه وكمان شكلي مش عاجبني خالص ومش حابه ممكن حد يقولي دا تفسيره اي

3
Carrot_7612
Carrot_7612🇪🇬•مكسور القلبمكسور القلب

كنت في علاقة واكتشفت إن كل حبي واهتمامي كان مركز على الشخص ده لدرجة إني نسيت نفسي... لما العلاقة خلصت ،، حسيت بفراغ كبير ،، دلوقتي بحاول احسن من نفسي وابطل اتعلق بالاشخاص بس عندي مشكلة اني مبقتش اصدق حد وشايف انه كلمهم كدابين المفروض اعمل ايه وادي فرصه لتاس تقرب تاني ازاي ؟؟

4
Banana_4231
Banana_4231🇪🇬•ضاق ذرعاًضاق ذرعاً

بتقضوا وقت فراغكوا ف اي يا جماعة من بعد التخرج و انا زهقانة جدا بقالي اهو ٤ سنين و مش عارفه اعمل حاجه تفضل معايا ع طول بنزل شغل بس بقعد كام شهر واسيبه و زهقت من الدايرة المغلقة ديه ومفيش اي جديد ف حياتي اعمل ايه يدوم معايا و ميسيبنيش لفراغي ولا لدماغي 😅🥲

11
Biscuit_5785
Biscuit_5785🇪🇬•وحيدوحيد

أنا حاسس إن الوحدة مكتوبة عليا غصب عني، مش اختيار مني خالص أبويا وأمي منفصلين من وأنا عندي سنتين، ومن ساعتها وأنا تقريبًا عايش لوحدي أمي أغلب وقتها في الشغل، وأنا طول الوقت بين أربع حيطان، لا في حد أكلمه ولا حد أخرج معاه إلا لو صدفة زي أن حد قابلتو بعد شغل قالي يلا أو حد من سنين كلمني بالصدفة بتكون كل فين وفين ممكن السنة كلها من مرتين ل4. عمري ما دخلت علاقة عاطفية، ولا حتى حسيت إحساس إن في حد قريب مني بجد معنديش خالات أصلاً، وعيلة أمي أنا مشوفتش حد منهم طول حياتي وعيلة أبويا؟ كل واحد في حاله، ومفيش بينا أي تواصل، حتى عمي وعمتي ماتوا وأنا معرفهمش ولا شفتهم وقريب كنت في زيارة شوفت ولاد عمتي لاول مرة وكل واحد اختفى تاني. ساكن في عمارة كأنها مهجورة، أغلبها فاضي، ومفيش جيران ولا حد حتى تسلّم عليه صحابي؟ قليلين جدًا، والخروج معاهم مش حاجة ثابتة، مرة كل شهرين تلاتة بالعافية ولو خرجت بيكون الموضوع كله صدفة حد معدي في منطقتي يقولي تعالا أقعد معايا، أو بعد الشغل حد يقولي نروح القهوة، نقعد ساعتين وخلاص كل واحد يرجع لحياته، كأن مفيش حاجة. مفيش عندي دايرة صحاب حقيقية، مفيش الناس اللي تقول عليهم "شلة" أو "صحبة دايمة". كله مؤقت، كله عابر. شغلي أونلاين نزوله قليل وده زوّد الموضوع صعوبة حتى لما بنتجمع، كل واحد في وادي، حاولت كتير أقرب الناس لبعض، أقولهم تعالوا نقعد، نعمل حاجة سوا، مفيش. كله بيقولك "ربنا يسهل" ويفكس، مرة كان في اجتماع، قولت دي فرصة حلوة نقعد بعده، لقيت كل واحد اختفى ومشي لوحده، حتى الشغل اللي المفروض يقرّب الناس، بقى سبب زيادة الوحدة. جربت أدخل علاقة عاطفية عشان أعوض الفراغ ده بس مفيش فرصة. شغلي كله رجالة تقريبًا ولو في بنت كلمتني بتكون عايزة مساعدة، وأخد رقمها وأحاول أفتح كلام، ألاقيها أكبر مني بسنين ومرحلة تانية خالص وأنا لسه بدرس، وكليتي أصلاً في محافظة تانية، بسافرلها وقت الامتحانات بس، وحتى هناك أغلبهم رجالة. العيد بقى كان تقيل بشكل مش طبيعي الناس كلها مع أهلها وصحابها، وأنا لوحدي حتى أبويا ما قاليش "كل سنة وإنت طيب". مفيش حد عبرني بالكلمة دي بشوف الناس بتاخد عيديات وتضحك وتخرج، وأنا ولا كأن ليا حد في الدنيا. بقيت مخنوق من الإحساس ده إني عايش زي أي حد، بدرس وبشتغل وبحاول أعمل حاجة في حياتي، بس لوحدي خالص. مفيش حد عارف أنا بشتغل إيه ولا بعمل إيه. أهلي نفسهم ميعرفوش عني حاجة لكن عشان اديهم حقهم مش مقصرين معايا ماديا نهائي ومصاريف كويسة مفيش تقصير الغريب بقى إن شغلي أساسه علاقات، والناس تستغرب إزاي أنا شغال فيه وأنا لوحدي ممكن أصحى ألاقي 10 رسايل، بس كلها شغل أول ما أكون فاضي، مفيش ولا رسالة، مفيش ولا حد يسأل عليا موبايلات كتير جدا ورسائل كتير جدا بس برضو لوحدي محدش في الشغل يعرف انا كلية اية اصلا ولا اهلي نفسهم بيعرفو بس عشان لما ابعتلهم جدول الامتحانات وينسو بحس إن الناس كلها عندها أصحاب من زمان، من ابتدائي وإعدادي، وأنا ولا فاكر حد ولا معايا أرقام ولا حتى ذكريات كأني ابتديت حياتي لوحدي كده من غير مقدمات. بقيت نفسي أدخل في علاقة مش حب بس… لا، عشان أعوض الحرمان ده. حرمان عاطفي، وحدة، تفكك أسري… إحساس إنك مالكش حد خالص. بقيت أزهق من كل حاجة… معظم وقتي يا شغال، يا قاعد على القهوة لوحدي، بس مش عارف أخرج من الدايرة دي. دايما بسأل نفسي فين جدي وجدتي من ناحية الأم والاب؟ دول ماتو قبل منا اتولد طب فين خالاتي معنديش طب عماتي جزء متوفي وجزء مقاطعينهم، طب ولادهم؟ منعرفش جزء جزء كل كام سنة نشوفهم مرة، طب ولاد ولادهم؟ نفس القصة طب عمامي؟ واحد متوفي مشوفتوش وواحد كل فين وفين وكل دول مش معايا ارقامهم حتى

0
أحدث المواضيع
1 / 3
Coffee_16188
Coffee_16188

ازاي خرجت من دوامة التوهان و تضييع الوقت

ازاي وصلت لاحسن نسخة من نفسك و خرجت برا سجن العادات السلبية و بدأت حياتك تتحسن بجد...
2 المنشورات•1 النصائح
Mango_9483
Mango_9483

نصيحه كان نفسك حد يقولهالك من زمان

» نـصـيـحـه كـان نـفـسـك حـد يـقـولـهـالـك مـن زمـان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4 المنشورات•4 النصائح
Suchi_16120
Suchi_16120

تجربتك مع الإدمان

احكلنا عن تجربتك مع الادمان، ويدخل تحت مصطلح الادمان هنا، ادمان(السوشيال ميديا، الأكل، علاقه عاطفيه،مخدرات، اباحيه، واي
2 المنشورات•2 النصائح
Orange_18102
Orange_18102

حاجه كان نفسك تعملهاا ومقدرتش تعملهاا

حاجه كان نفسكم تعملها او بتخططو تعملوهااا ومعرفتوش تعملهوهاا اي كان السبب يعني
3 المنشورات•25 النصائح
Coffee_6567
Coffee_6567

التعرض للخيانة

تجربتكم مع الخيانة ، و هل قدرتوا تسامحوا و تمنحوا فرصة تانية ولا الأمر انتهي ، و هل قدرتوا تتخطوا و ازاي ؟
6 المنشورات•42 النصائح
Cookies_18736
Cookies_18736

هو في حد بيعاني مع الوحده ؟

يعني تبقي وسط الكلية، الشغل، البيت، أو أي مكان فيه ناس كتير... ومع ذلك حاسس إنك لوحدك ومش منتمي لأي حد فعلًا. وبتتعب ومح
4 المنشورات•16 النصائح
Peanut_18831
Peanut_18831

ايه اكتر حاجة مؤلمة حصلت لك و مش قادر تنساها

عن نفسي مش قادرة انسى حاجات عشتهم فطفولتي،كتير ناس بتقول يا ليت الشباب يعود يوما،انا مستحيل اقول الجملة دي عشان أمرْ فتر
12 المنشورات•51 النصائح
Avocado_13168
Avocado_13168

تفتكر انت بتخاف من الوحده ليه

هل الوحده ممكن تكون حلوه فعلا وانت الي بتبعد عشان كلام الناس عليها وانك مش عايز تبقى
16 المنشورات•91 النصائح
Flame_11924
Flame_11924

ايه الكلمه اللي اتقالتلكم من اهلكم و من ساعتها و عيونكم بطلع فراشات اول ما تفتكروها؟

بابا مش بيعرف يعبر عن مشاعره بس في مره قالي اني اكتر حد شبهه في اخواتي و اكتر حد بيعرف يضحكه و الوحيده اللي هتفرق معاه ل
4 المنشورات•26 النصائح
عنا·الوسوم·الأسئلة الشائعة·الشروط والأحكام·سياسة الخصوصية·إرشادات المجتمع·الصحافة·اتصل بنا·
AfrikaansአማርኛالعربيةAzərbaycanБеларускаяБългарскиবাংলাBosanskiCatalàČeštinaCymraegDanskDeutschΕλληνικάEnglishEspañolEestiEuskaraفارسیSuomiFrançaisGaeilgeGalegoગુજરાતીHausaעבריתहिन्दीHrvatskiMagyarՀայերենBahasa IndonesiaIgboÍslenskaItaliano日本語ქართულიҚазақភាសាខ្មែរಕನ್ನಡ한국어KurdîКыргызчаລາວLietuviųLatviešuMalagasyМакедонскиമലയാളംМонголमराठीBahasa MelayuMaltiမြန်မာनेपालीNederlandsNorskChichewaଓଡ଼ିଆਪੰਜਾਬੀPolskiپښتوPortuguêsRomânăРусскийKinyarwandaسنڌيසිංහලSlovenčinaSlovenščinachiShonaSoomaaliShqipСрпскиSesothoBasa SundaSvenskaKiswahiliதமிழ்తెలుగుТоҷикӣไทยTürkmenTürkçeУкраїнськаاردوOʻzbekTiếng ViệtisiXhosaYorùbá中文isiZulu

جميع الحقوق محفوظة © ٢٠٢٥ توهيل (شركة سيدلر)